Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.383 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Jack schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:48:
[...]

Nee. Zolang de zonneboiler/warmtepomp/kachel maar op de ISDE lijst staat, kan je subsidie aanvragen. Geen EPC berekening voor nodig.

Volgens mij haal je wat anders door de war. Je krijgt namelijk geen subsidie als je één van de apparaten nodig hebt om de EPC norm van je nieuwbouw huis te halen.
Mocht je een nieuw huis aan het bouwen zijn en toch de subsidie willen binnen halen, dan moet je huis dus eerst zonder de apparatuur aan de EPC voldoen (daarom bestaande EPC=0,4 kunnen laten zien) en kan je naderhand de apparatuur kopen en subsidie aanvragen.
Een kleine omweg voor de nieuwbouwers, maar verder niet van toepassing voor de bestaande bouw.
Dat had ik inderdaad niet goed verwoord, maar zo had ik het begrepen. Mooi dat je niet weer een nieuwe epc berekening nodig hebt. Dus op de lijst uitzoeken en subsidie aanvraag doen is genoeg.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 07:59
Vandaag is onze zonneboiler van ATAG (EconormII) met 120L vat en 2.5m2 collector geïnstalleerd. Mooi om te zien dat vlak na installatie in een paar uren het water al opliep van 20 naar 50 graden, terwijl het al 17:00 uur was. Benieuwd hoe lang het vat de warmte in de nacht kan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
gefeliciteerd! morgen mag je dus genieten van je eerste graties douche! *O*

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 07:59
fabstar81 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:52:
gefeliciteerd! morgen mag je dus genieten van je eerste graties douche! *O*
Sterker nog, dat ga ik nu doen :) Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:06

Nhz

Wil binnenkort naast de warmtepomp ook de collectorset (en buffervat) bestellen. Nu kwam ik deze set tegen. In het kort: 90 heatpipes met 1000ltr hygiene buffer, na subsidie kost deze set een kleine 3700euro. Wat denken jullie daarvan?

Ik heb een dak van circa 8,4mtr breed x 3,5mtr hoog beschikbaar op het zuiden.

[ Voor 11% gewijzigd door Nhz op 31-08-2016 00:08 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Weinig info maar over het algemeen is het beter om meer dan 1heatpipe per 10L te hebben zodat je er in de winter meer profijt van hebt. In de zomer is het al snel voldoende, veel warmte beschikbaar en maar weinig nodig. Ik zou de volledige breedte dus benutten voor headlines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Klopt, maar met 840cm kan ik er niet veel meer kwijt. Ik zou tot 95 kunnen komen, maar dan wordt de installatie een stuk duurder, dan zou ik voor 4x20 en 1x15 kunnen gaan. In plaats van nu 3x30.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Nhz schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:08:
Klopt, maar met 840cm kan ik er niet veel meer kwijt. Ik zou tot 95 kunnen komen, maar dan wordt de installatie een stuk duurder, dan zou ik voor 4x20 en 1x15 kunnen gaan. In plaats van nu 3x30.
Ik zou die set erboven nemen met 800 liter vat. Dan kun je in mindere tijden sneller hoge temp halen voor je tapwater.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
word de zonneboiler ook verwarmd door de warmtepomp?
dat zou namelijk betekenen dat de warmte pomp de minimum temp kan verzorgen waardoor de collectoren extra temperatuur erin proberen te brengen.
of het veel zal doen, ook door de eerder genoemde 10 liter per pijp, weet ik niet maar het doet altijd meer dan zonder de collectoren.

waarom wil je 1000 liter gaan gebruiken? ik kan me zat situaties voorstellen waarin bijvoorbeeld 40 al genoeg is.

een andere optie is doen wat ik ook heb gedaan, 2 vaten kopen.
ik had vanochtend voor 6:00 uur 150 liter op 62 graden en 400 liter op 50 graden staan. ook als het iets kouder gaat worden ga ik die 60+ wel halen, dan zal alleen de 400 liter minder verwarmd gaan worden maar dat is niet anders.

in jouw geval kun je bijvoorbeeld 150-200 en 800-1500 doen, afhankelijk van je wensen/eisen en financiële ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

mfmonkey schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:39:
word de zonneboiler ook verwarmd door de warmtepomp?
dat zou namelijk betekenen dat de warmte pomp de minimum temp kan verzorgen waardoor de collectoren extra temperatuur erin proberen te brengen.
of het veel zal doen, ook door de eerder genoemde 10 liter per pijp, weet ik niet maar het doet altijd meer dan zonder de collectoren.

waarom wil je 1000 liter gaan gebruiken? ik kan me zat situaties voorstellen waarin bijvoorbeeld 40 al genoeg is.

een andere optie is doen wat ik ook heb gedaan, 2 vaten kopen.
ik had vanochtend voor 6:00 uur 150 liter op 62 graden en 400 liter op 50 graden staan. ook als het iets kouder gaat worden ga ik die 60+ wel halen, dan zal alleen de 400 liter minder verwarmd gaan worden maar dat is niet anders.

in jouw geval kun je bijvoorbeeld 150-200 en 800-1500 doen, afhankelijk van je wensen/eisen en financiële ruimte.
Ik wil een wat grotere buffer hebben zodat ik ook genoeg op kan slaan vanuit onze houtkachel, daarnaast hebben wij circa 400m2 aan vloerverwarming, daarbij kan zo'n grote buffer ook geen kwaad.

Daarnaast wordt de installatie met collectoren, warmtepomp en houtkachel al best uitgebreid. Ik wil de collector-installatie eigenlijk zo simpel mogelijk houden, dwz zonder gestuurde kleppen. De collectoren komen op een eigen spiraal, de houtkachel en warmtepomp worden 'open' op het vat aangesloten. We hebben al een 120ltr e-boiler staan welke we gewoon blijven gebruiken, de bedoeling is dat deze wordt gevoed door de hygienespiraal van het buffervat. Voor de verwarming hebben we voldoende aan circa 35graden in het vat, samen met de e-boiler vervalt daarmee ook de eis om een hoge temperatuur in het buffervat te houden, waardoor ik denk dat ik het relatief simpel kan houden met 1 vat.

Ik kan natuurlijk eerst voor de 800ltr optie gaan. Mocht later blijken dat we bufferruimte te kort komen (of warmte over) dan kan ik er altijd nog een buffervat naast zetten.

Edit:
Ik zou op de dakkapel ook nog 3x een collector met 15 pipes kwijt kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/r59yr5qmf/2016_08_31_09_29_26_Copy.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 31-08-2016 09:38 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Nhz schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:19:
[...]

Ik wil een wat grotere buffer hebben zodat ik ook genoeg op kan slaan vanuit onze houtkachel, daarnaast hebben wij circa 400m2 aan vloerverwarming, daarbij kan zo'n grote buffer ook geen kwaad.

Daarnaast wordt de installatie met collectoren, warmtepomp en houtkachel al best uitgebreid. Ik wil de collector-installatie eigenlijk zo simpel mogelijk houden, dwz zonder gestuurde kleppen. De collectoren komen op een eigen spiraal, de houtkachel en warmtepomp worden 'open' op het vat aangesloten. We hebben al een 120ltr e-boiler staan welke we gewoon blijven gebruiken, de bedoeling is dat deze wordt gevoed door de hygienespiraal van het buffervat. Voor de verwarming hebben we voldoende aan circa 35graden in het vat, samen met de e-boiler vervalt daarmee ook de eis om een hoge temperatuur in het buffervat te houden, waardoor ik denk dat ik het relatief simpel kan houden met 1 vat.

Ik kan natuurlijk eerst voor de 800ltr optie gaan. Mocht later blijken dat we bufferruimte te kort komen (of warmte over) dan kan ik er altijd nog een buffervat naast zetten.
al gerekend hoe groot je expansie vat moet worden?

elke liter water zet uit als het warm word, dat vang je in een normale cv op met een expansie vat.
(dat rode bolletje naast de cv ketel.)
maar in een CV systeem zit helemaal niet zoveel liter water.

als je een vat van 800 liter open toevoegt aan je CV systeem.
heb je een flink expansievat nodig. :?
ga je dat wel halen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:31:
[...]

al gerekend hoe groot je expansie vat moet worden?

elke liter water zet uit als het warm word, dat vang je in een normale cv op met een expansie vat.
(dat rode bolletje naast de cv ketel.)
maar in een CV systeem zit helemaal niet zoveel liter water.

als je een vat van 800 liter open toevoegt aan je CV systeem.
heb je een flink expansievat nodig. :?
ga je dat wel halen?
Ja hoor, ruimte zat. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Bij het behouden van de e-boiler en juist veel vloerverwarming zou ik inderdaad ook voor een groter vat gaan.

Wel zou ik voor het douchen het water via het vat ontrekken (hygienespiraal) en dan alleen warm water uit de e-boiler bij mengen indien nodig, met een thermostatisch mengventiel.
En dan stroomverbruik van de e-boiler in de gaten houden over het jaar heen.
Edit:
[afbeelding]
Ik zou het niet doen, want de hoek is niet fantastisch voor de winter. Het kan wel, en het zal ook wel helpen, maar het wordt er ingewikkelder van. Ik zou eerst met 3x30 gaan. En dan later nog kijken of je bij wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:38:
[...]

Ik zou het niet doen, want de hoek is niet fantastisch voor de winter. Het kan wel, en het zal ook wel helpen, maar het wordt er ingewikkelder van. Ik zou eerst met 3x30 gaan. En dan later nog kijken of je bij wil plaatsen.
Ik dacht dat in de winter 'vlakker' beter was?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Icekiller2k6 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

Ik dacht dat in de winter 'vlakker' beter was?
Hoezo?

Je wil toch juist het maximale oppervlakte recht op de zon hebben gericht? Dus dat betekent bijna rechtop in de winter (overdreven gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
[...]

Edit:
[afbeelding]
Ik heb 1000L buffer + 210L warmwater staan op 120 heatpipes en een houtkachel. (CV als backup)
Die 1000L kan ik op een avond goed warmstoken en vervolgens 24h het huis mee verwarmen. Dan stook ik hem wel naar de 65 graden anders "past" er niet genoeg warmte in ook al gebruik ik het maar op 40 graden middels een meng ventiel. De hout kachel levert trouwens altijd warmte boven de 60 graden anders brand hij niet goed.
Met de hout kachel heeft de buffer prioriteit, met de zonneboiler de warmwater boiler.
De houtkachel en CV zijn "open" op het vat aangesloten. De ZB via een externe warmtewisselaar.
Ik heb wel 100l aan Expansie vat staan en die was laatst toen het buffer vat naar de 85 graden ging te klein......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
of het de investering waard is is lastig te zeggen. wat !null al zegt, loodrecht op de zon is het beste. in de zomer zal het dus veel helpen, in de winter een stuk minder. maar het is en blijft het toevoegen van oppervlak en dat helpt altijd. of het dus genoeg is om het financieel te verantwoorden, ik denk het niet.

maar zou je met de warmtepomp, 90 heatpipes en houtkachel met warmtewisselaar niet al voldoende vermogen voor in de winter?

ik kan begrijpen dat eenvoud het beste is, dat heb ik zelf ook zo aangehouden. i.p.v. oost west met elk een zoneklep heb ik alleen een 3-weg klep in het systeem om de eerste boiler eerst op te laten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:38:
[...]
Bij het behouden van de e-boiler en juist veel vloerverwarming zou ik inderdaad ook voor een groter vat gaan.

Wel zou ik voor het douchen het water via het vat ontrekken (hygienespiraal) en dan alleen warm water uit de e-boiler bij mengen indien nodig, met een thermostatisch mengventiel.
En dan stroomverbruik van de e-boiler in de gaten houden over het jaar heen.
[...]
Het lastige van 2 verschillende hoeken van de heatpipes is dat je moet kijken of je ze in serie of parallel wilt zetten. Bij parallel bedrijf krijg je verschillende flow snelheden, moet je dus inregelen. Bij serie bedrijf zal je wat meer verlies hebben.
Ook is de temperatuur detectie ( als de pomp niet draait) lastiger maar is de praktijk valt het mogelijk mee.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

WoudseHoeve schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:52:
[...]

Het lastige van 2 verschillende hoeken van de heatpipes is dat je moet kijken of je ze in serie of parallel wilt zetten. Bij parallel bedrijf krijg je verschillende flow snelheden, moet je dus inregelen. Bij serie bedrijf zal je wat meer verlies hebben.
Ook is de temperatuur detectie ( als de pomp niet draait) lastiger maar is de praktijk valt het mogelijk mee.
In serie zou ik dan eerst de vloeistof door de onderste vlak liggende collectoren laten lopen (als voorverwarming) en daarna door de bovenste rechtopstaande collectoren (als na verwarming). Dat is denk ik de beste compromis.

Andere optie is parallel met beide hun eigen controller en via een open verdeler op 1 spiraal.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lijkt me ook alleen haalbaar in serie, inderdaad eerst door de onderste.

Maar het lijkt me eerlijk gezegd teveel gedoe (en kosten) voor een minimale winst. En mogelijk minder fraaie constructie op het dak.
Je hebt toch te maken met een ondergrens waarbij je warmtepomp gaat werken. Ik denk niet dat er veel dagen zullen zijn waarin die extra collectoren onder die lichte hoek je van de ondergrens weg zullen houden.

Die dagen zullen er wel zijn hoor, en het zal zeker helpen. Maar het lijkt me te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Of ik moet ze gewoon rechtop zetten en in de winter een beetje schaduw over de achterste collectoren voor lief nemen. Dan wordt het dus eerst door de bovenste set collectoren en daarna door de onderste set.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
Nhz schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:13:
Of ik moet ze gewoon rechtop zetten en in de winter een beetje schaduw over de achterste collectoren voor lief nemen. Dan wordt het dus eerst door de bovenste set collectoren en daarna door de onderste set.
De zonnekracht is in de winter dermate laag dat je je dan weinig zorgen hoeft te maken over het missen van een klein stukje opbrengst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Leader98 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:16:
[...]
De zonnekracht is in de winter dermate laag dat je je dan weinig zorgen hoeft te maken over het missen van een klein stukje opbrengst...
Weinig van weinig is erg weinig :)
Maar juist in de winter is ieder beetje extra opbrengst meegenomen.
Je kan ze ook verticaal tegen de gevel monteren .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

WoudseHoeve schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:25:
[...]

Weinig van weinig is erg weinig :)
Maar juist in de winter is ieder beetje extra opbrengst meegenomen.
Je kan ze ook verticaal tegen de gevel monteren .....
Daarom is het best te verantwoorden. Ik wil best 10% van circa 50 buizen met de schaduw van 45 buizen bedekken (40 buizen winst). Zelfs als de voorste collectoren 25% schaduw werpen heb je nog 20 buizen winst, maar zoveel schaduw verwacht ik niet, sterker nog: ik kan het misschien wel zo monteren dat er helemaal geen schaduw valt. :)

Tegen de gevel monteren is hier geen optie.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Nhz schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 00:05:
Wil binnenkort naast de warmtepomp ook de collectorset (en buffervat) bestellen. Nu kwam ik deze set tegen. In het kort: 90 heatpipes met 1000ltr hygiene buffer, na subsidie kost deze set een kleine 3700euro. Wat denken jullie daarvan?

Ik heb een dak van circa 8,4mtr breed x 3,5mtr hoog beschikbaar op het zuiden.
ik heb er vrij weinig verstand van, maar de verhouding heatpipes boiler lijkt me wat weinig. minimaal is 1 per 10 liter geloof ik. meer is beter _/-\o_

ikzelf heb er 48 op 350 liter.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar, wordt dat niet een hele vreemde constructie? Met extra kosten voor het metaalwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:48:
Maar, wordt dat niet een hele vreemde constructie? Met extra kosten voor het metaalwerk?
Weet ik niet, moet ik even uitzoeken. Het is het overwegen waard denk ik.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
heren, ik wil liefst mijn 50 liter e-boiler vervangen door een 100-120 liter e-boiler met zonnespiraal. de e-boiler staat nu voor de ketel, na de ZB van 350 liter en ik merk dat hij te klein is. regelmatig in de winter moet de ketel nog bijspringen omdat de 50 liter leeg is.

ook wil ik een ringleiding aanleggen zodat in de zomer ik de warmte door het huis kan verspreiden en sneller warm water heb op de aftappunten.

nu zijn er twee opties:
*een grotere e-boiler nemen met of zonder zonnespiraal en middels de ringleiding de overtollige warmte van de ZB 350 liter rondzingen in de e-boiler
*een grotere e-boiler nemen met zonnespiraal en middels de controller, een driewegklep en wat loodgieterwerk de spiraal van de kleine eerst voeden, daarna pas van de grote.

wat is de voorkeur?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Er zijn ook kortere pijpen te krijgen dacht ik, misschien kun je daarmee meer oppervlak uit je dak halen? Is in ieder geval een betere optie dan een stalen constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

mfmonkey schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:12:
Er zijn ook kortere pijpen te krijgen dacht ik, misschien kun je daarmee meer oppervlak uit je dak halen? Is in ieder geval een betere optie dan een stalen constructie
Heb je daar een voorbeeld van?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Nhz schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:01:
[...]

Mijn installateur heeft ook kortere heatpipes in het programma. PM me maar bij interesse voor zijn contactgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

fabstar81 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:11:
nu zijn er twee opties:
1. Een grotere e-boiler nemen met of zonder zonnespiraal en middels de ringleiding de overtollige warmte van de ZB 350 liter rondzingen in de e-boiler.

2. Een grotere e-boiler nemen met zonnespiraal en middels de controller, een driewegklep en wat loodgieterwerk de spiraal van de kleine eerst voeden, daarna pas van de grote.

wat is de voorkeur?
Ringleiding is luxe (direct heet water) maar met verlies. Je verliest altijd een paar graden onderweg.

Hoe gaat dat in de winter als je e-boiler heet is, maar je zonneboiler koud? Ga je dan dmv je ringleiding je zonneboiler elektrisch verwarmen?

BenEco heeft goede ervaring met optie 2.
Persoonlijk heeft optie 2. ook mijn voorkeur (SWW en CV gescheiden houden).

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nee, de ringleiding zou ik alleen schakelen als de ZB op temperatuur is. hij zal dan zelfs de e-boiler bypassen afhankelijk van de temperatuur van de ZB.

in de winter verwacht ik dan ook niet dat de drinkwaterpomp voor de ringleiding vaak zal draaien. omdat ie op de mooie dagen veelal zal draaien en alleen bij echt hoge temperaturen (CV-instelling +10 graden of zo) is dat verlies helemaal niet erg. noem het een soort affakkelen dan :+

overigens moet die ringleiding nog eens aangelegd worden. heb nagenoeg alles in huis, maar geen tijd, etc..

Ik wil ook toe naar BenEco zijn opstelling. ik heb daarvoor een Lemet e-boiler met zonnespiraal op het oog maar ik vroeg me af of ik daar dan dus ook een driewegklep bij moet rekenen en wat van dat geribbelde buis voor solar. of dat ik kon volstaan met de dan al aanwezige ringleiding.

in ieder geval is het doel om inderdaad CV + SWW gescheiden te houden, ook al zullen beide boilers drinkwater bevatten. min of meer heb ik dat nu al met de e-boiler. enige nadeel is dat die net te snel leeg is nu met 2,5 personen....laat staan als dat straks 4 personen zijn...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Nhz schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:01:
[...]

Jawel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Zo, gezien de oppervlakte zijn die behoorlijk aan de prijs naar mijn idee.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Peterzon heeft 4 van deze in gebruik, en zo duur als deze zijn ze niet, dacht rond de 400,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mfmonkey
Kijk dan ook even naar de normale grote collectoren. Als die ook veel duurder zijn dan wat je gewend bent weet je waarom hij zo duur is.

Deze heb ik niet aangeschaft voor een 4 cijferige prijs maar voor ongeveer 875

[ Voor 38% gewijzigd door mfmonkey op 01-09-2016 00:12 ]

• Jack

Jack

MHz Matters

Is een vlakkeplaat collector van 2x1m in landscape niet handiger dan?
Die zijn namelijk gangbaarder, dus beter verkrijgbaar en waarschijnlijk goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Jack op 01-09-2016 00:09 ]

[Specs]

• Rol-Co

Rol-Co

mfmonkey schreef op donderdag 01 september 2016 @ 00:06:
Kijk dan ook even naar de normale grote collectoren. Als die ook veel duurder zijn dan wat je gewend bent weet je waarom hij zo duur is.

Deze heb ik niet aangeschaft voor een 4 cijferige prijs maar voor ongeveer 875
Hier ook bijv
http://www.vanwaverenenergie.nl

Hele set voor dat geld.

• mfmonkey
Mijn link van de korte versie was dan ook alleen het gevraagde voorbeeld. Nu is dus wel duidelijk dat het een stuk goedkoper kan. Dan is het aan nhz om er wel of niet iets mee te doen

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
fabstar81 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:11:
heren, ik wil liefst mijn 50 liter e-boiler vervangen door een 100-120 liter e-boiler met zonnespiraal. de e-boiler staat nu voor de ketel, na de ZB van 350 liter en ik merk dat hij te klein is. regelmatig in de winter moet de ketel nog bijspringen omdat de 50 liter leeg is.

ook wil ik een ringleiding aanleggen zodat in de zomer ik de warmte door het huis kan verspreiden en sneller warm water heb op de aftappunten.

nu zijn er twee opties:
*een grotere e-boiler nemen met of zonder zonnespiraal en middels de ringleiding de overtollige warmte van de ZB 350 liter rondzingen in de e-boiler
*een grotere e-boiler nemen met zonnespiraal en middels de controller, een driewegklep en wat loodgieterwerk de spiraal van de kleine eerst voeden, daarna pas van de grote.

wat is de voorkeur?
Zou voor optie 2 gaan, werkt perfect durf ik wel te stellen na de afgelopen periode. de 150 liter SWW boiler is hier snel op max. haalbare temperatuur collectors en daarna met drieweg klep naar 380 liter boiler.
Zal in de wintertijd met korte dagen ook goed werken.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• fabstar81
BenEco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 00:20:
[...]

Zou voor optie 2 gaan, werkt perfect durf ik wel te stellen na de afgelopen periode. de 150 liter SWW boiler is hier snel op max. haalbare temperatuur collectors en daarna met drieweg klep naar 380 liter boiler.
Zal in de wintertijd met korte dagen ook goed werken.
OK, dan ga ik toch maar voor optie 2. moet ik wel nog eens een boiler uitzoeken. de Lemets zijn betaalbaar, maar helaas heb ik daar waarschijnlijk een horizontale versie nodig vanwege ruimtegebrek. het is allemaal maar moeilijk passen en meten in het hok.

de ringleiding zal je dan ook op kleinere boiler aansluiten? of ook nog via de grote? uit de kleine boiler, terug naar de kleine boiler via de grote? of alleen maar uit en in vanuit de kleine boiler?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• BenEco
  • Niet online
fabstar81 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:30:
[...]

OK, dan ga ik toch maar voor optie 2. moet ik wel nog eens een boiler uitzoeken. de Lemets zijn betaalbaar, maar helaas heb ik daar waarschijnlijk een horizontale versie nodig vanwege ruimtegebrek. het is allemaal maar moeilijk passen en meten in het hok.

de ringleiding zal je dan ook op kleinere boiler aansluiten? of ook nog via de grote? uit de kleine boiler, terug naar de kleine boiler via de grote? of alleen maar uit en in vanuit de kleine boiler?
Heb geen ringleiding, de vraag is heb je die nodig. Kleine boiler voor de grote zorgt al dat het warmste water direct beschikbaar is, en via de koud in kleine boiler komt vanuit warm uit grote boiler al warmer water dan uit je koud leiding netwerk.
Alleen glycol leidingen zijn hier zo aangesloten dat glycol spiraal uit kleine boiler altijd door spiraal grote boiler gaat.(grote delta T) en is de kleine Eboiler op 95 graden temperatuur dan gaat de 3 wegklep om en gaat alle warmte naar het grote vat.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• fabstar81
OK, dus vanuit collector gaat de glycol eerst bij de kleine boiler erin, gaat vervolgens eruit, naar de grote boiler erin, bij grote boiler eruit, weer terug naar collector.

wat je hiermee probeert te bereiken is dat je de glycol door hem door de grote boiler nog te sturen verder afkoelt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
fabstar81 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:24:
OK, dus vanuit collector gaat de glycol eerst bij de kleine boiler erin, gaat vervolgens eruit, naar de grote boiler erin, bij grote boiler eruit, weer terug naar collector.

wat je hiermee probeert te bereiken is dat je de glycol door hem door de grote boiler nog te sturen verder afkoelt?
Inderdaad, met 4 collectors 10m2 was dit geen probleem. Vergeet echter de 3 wegklep met controller niet anders krijg je teveel temperatuur in de kleine boiler. Deze klep zit direct na de uit glycol kleine boiler, is deze op temperatuur dan dicht en gaat glycol via bypass langs de kleine boiler. (door de boiler wil niet meer want de uit is afgesloten.) :)

[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 01-09-2016 10:36 ]

• fabstar81
volgens mij kan mijn controller al overweg met een tweede boiler. die zou m.i. dus de driewegklep moeten kunnen aansturen.

nu nog kijken waar ik die geisoleerde ribbelbuis vandaan kan halen, driewegklep (speicale voor nodig neem ik aan, vanwege de hoge temperaturen?) en een boiler die past :'(

overigens heb ik 2x24 collectors...geen idee hoeveel m2 dat is.

edit: dat is 7,2 m2

[ Voor 20% gewijzigd door fabstar81 op 01-09-2016 10:42 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• mfmonkey
Er zijn meerdere adressen waar je al deze zaken kunt halen, het is redelijk basic.
Of wil je graag weten waar het het goedkoopst is?

• fabstar81
goedkoop is duurkoop. Gaat mij om goede kwaliteit/prijs verhouding. Vergeef me dat ik van loodgieter zaken geen master heb en geen idee van wat goede merken zijn voor bijvoorbeeld een driewegklep of boilers... :+

weet nog geen eens hoe die geisoleerde ribbelbuis heet :? :X

[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 01-09-2016 15:16 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Rhaelak
fabstar81 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:15:
weet nog geen eens hoe die geisoleerde ribbelbuis heet :? :X
Gewoon, solar buis ofzo. Maar je kan toch ook koperen buis nemen en dat isoleren met HT isolatie? Kan je misschien net wat strakker werken.

Of sla ik de plank mis?

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
fabstar81 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:40:
nu nog kijken waar ik die geisoleerde ribbelbuis vandaan kan halen, driewegklep (speicale voor nodig neem ik aan, vanwege de hoge temperaturen?)
Ik maak even wat zelf-reclame, want sinds het vraag- en aanbodtopic er niet meer is vind ik toch geen goede categorieën meer in de normale V&A voor duurzame spulletjes.

Ik heb hier nog een nieuwe Orkli Solar 3-wegklep liggen in doos met 1" aansluitingen. Ik houd het voorlopig bij één boiler. Eventueel wat ribbelbuis DN20 ook nog wel. Stuur mij een dm indien interesse.

Voor de mensen die interesse hebben in een ringleiding, daar heb ik ook een mooie pomp voor liggen nog, een Lowara Ecocirc Pro 15-3/65 met 1/2" aansluitingen. Ik houd mijn installatie wat eenvoudiger dan in eerste instantie gedacht, vandaar dat het over is.

Import van EVs

• mfmonkey
Of als je liever din16, i.p.v. 20, hebt kun je overwegen eens wat rond te kijken.

Ik heb zelf trouwens ook van orkli de 3 weg klep, die van mij komt van techniq om eens een adres te noemen. Je kunt hem altijd even bellen of appen met je vragen, hij is altijd bereid je te helpen.

Je moet inderdaad een solar 3-weg klep hebben, niet alleen vanwege de temperatuur, ook vanwege de aansluiting. Een standaard zal vaak naar knel gaan, voor solar heb je daar niets aan

[ Voor 24% gewijzigd door mfmonkey op 01-09-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Even iets over buisdiameters. Koudwater komt hier het huis in op 22mm. Dit gaat vrijwel direct na de meter over in een aantal 15mm buisjes.
Warm tapwater zit voor de badkamer en keuken op 12mm. Dit zal zijn voor minder leidingvolume, dus minder leidingverlies en sneller warm tapwater. Ik heb het ermee te doen, want deze buizen zitten in de vloeren en dergelijke. Zonder heel veel hak- en breekwerk niet te vervangen nu.

CV aanvoer en retour zijn 22mm, vanaf verdelers naar individuele radiatoren 16mm. Geen punt.

Mag ik, om naar mijn boiler te gaan een T-stuk plaatsen voor mijn wasmachinekraan? Deze 15mm KW-leiding ligt al helemaal naar boven. Bovendien is het gebruik van water door een wasmachine gering, zowel per wasbeurt als de aantal keren dat deze aan staat (1x per dag). Ik denk dat ik deze leiding daarmee goed kan gebruiken om de aanvoer van de boiler te voeden. Anders zou ik ruim 20 meter extra leiding moeten leggen helemaal naar de vertakking achter de meter.

Welke diameter zal ik gebruiken voor het warm water vanaf de boiler? 16mm pex is denk ik goed daarvoor. Ik wil vanaf het thermostatisch mengventiel eerst bij de wasmachine een kraan om deze hotfill te kunnen gebruiken. Dus daar een T-stuk. Leiding gaat verder naar beneden twee verdiepingen naar de keuken. Eventueel nog een extra kraan voor de vaatwasser hotfill. In elk geval moet ik onder de keuken op de bestaande 12mm leiding aansluiten, zodat deze de keuken en de badkamer voedt. Hiermee zit de badkamer wel het laatst in de lijn, want vanaf de keuken loopt de leiding naar de meterkast en daarna weer een verdieping omhoog. Zonder uitgebreid hak- en breekwerk nu niet anders te doen dus in de badkamer ietsje langer wachten op warm water. Met 400 liter boiler nu ook geen heel groot probleem denk ik. Tenzij ik alsnog leidingen bijleg voor een ringleiding? Bv. vanaf meterkast kan ik wel weer helemaal terug. Mmh dan is er ook geen noodzaak meer voor anti-legionella zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 02-09-2016 13:05 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
pffrt, heb je dit niet allemaal in een schema?! :) dat kijkt net wat lekkerder :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
fabstar81 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 15:40:
pffrt, heb je dit niet allemaal in een schema?! :) dat kijkt net wat lekkerder :+
Visueel ingesteld? ;) Waar teken ik dat makkelijk mee?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
paint :)

of powerpoint heb ik laatst gedaan. werkt ook prima met al die vormen enzo

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Nog even iets anders. Als ik een ringleiding maak, kan ik dan wel het thermostatisch mengventiel gebruiken? Even logisch nagedacht, boilervat op hoge temperatuur, mengventiel mengt koud bij om de juiste temperatuur te krijgen, pomp pompt het rond voor circulatie. Maar indien geen verbruik/debiet, loopt de druk toch alleen maar op vanwege toevoegen koud water?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

De druk blijft gelijk. De druk in de warm waterleiding is normaliter hetzelfde als in je koud waterleiding (mits je niet een grote weerstand/drukverlies in je boiler hebt). Het is allemaal aan elkaar aangesloten namelijk.

Een mengventiel is wel aan te raden. Je wilt geen 80+ graden uit de kraan. Niet echt veilig.
Bij een ringleiding moet je er alleen wel voor zorgen dat de retour temperatuur boven de 60 graden is ivm legionella.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik heb nog een keer nagedacht en de tekening bekeken.

Ligging kavel

Het is een minder mooie tekening, maar met paint wil niet alles wat ik zou willen, maar goed.
Edit: afbeelding aangepast.

Ik kan achter in de tuin een soort tuinhuis neerzetten, en daar panelen op zetten en dan met een geisoleerde leiding (ook geel) naar de achterkant garage toe waar de technische ruimte komt.

Dit zou dan op 2,5 meter hoog staan ongeveer (zal wel een max aan tuinhuis zitten) en staat dan meter of 12 achter de huizen. Die huizen zijn allemaal 9 meter en een paar centimeter hoog.

Als ik er van uit ga dat ik 7 meter hoog op 12 meter afstand heb is dat iets meer dan 30 graden hoek.
Als ik dan zoek op de stand van de zon door het jaar heen:

hoogte van de zon

De rode streep is min of meer 30 graden.
Dus tussen half september en half februari heb ik last van schaduw werking.

Pal zuid komt net tussen de huizen door.
Tot 09:00 geen schaduw
Tussen 09:00 - 11:30 staat ons eigen huis in de weg.
Tussen 12:30 komt dak buren in de weg te zitten tot 15:30.

Zou dit een optie zijn ?

Anders moeten ze voor op huis en aan zijkant en dan pakken ze biede grootste deel van de ochtend/middag op. Alleen moeten dan de leidingen door het huis naar de achterkant en heb ik die colletoren in zicht.

De Zonnepanelen zitten op plat dak 2 hoog in oost/west opstelling die wat gedraaid is door de as van het huis. Zou ik ook 1 rij van weg kunnen houden en dan paar m2 collector voor in de plaats natuurlijk.

Wellicht doe ik het niet direct, maar ik kan wel een geisoleerde piijp of aan laten leggen, of alvast een muur/vloer doorvoer laten maken die afgedopt is.

[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 07-09-2016 21:14 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:06:
Ik heb nog een keer nagedacht en de tekening bekeken.

[afbeelding]

Het is een rare scheve tekening, maar met paint wil roteren niet geweldig, maar goed.

Ik kan achter in de tuin een soort tuinhuis neerzetten, en daar panelen op zetten en dan met een geisoleerde leiding (ook geel) naar de achterkant garage toe waar de technische ruimte komt.

Dit zou dan op 2,5 meter hoog staan ongeveer (zal wel een max aan tuinhuis zitten) en staat dan meter of 12 achter de huizen. Die huizen zijn allemaal 9 meter en een paar centimeter hoog.

Pal zuid komt net tussen de huizen door, de tijd ervoor staat ons eigen huis in de weg en vanaaf 14:00 komt dak buren in de weg te zitten na 15:00-16:00 komt het weer uit de schaduw.

Zou dit een optie zijn ?

Anders moeten ze voor op huis en aan zijkant en dan pakken ze biede grootste deel van de ochtend/middag op. Alleen moeten dan de leidingen door het huis naar de achterkant en heb ik die colletoren in zicht.
De Zonnepanelen zitten op plat dak 2 hoog in oost/west opstelling die wat gedraaid is door de as van het huis. Zou ik ook 1 rij van weg kunnen houden en dan paar m2 collector voor in de plaats natuurlijk.

Wellicht doe ik het niet direct, maar ik kan wel een geisoleerde piijp of aan laten leggen, of alvast een muur/vloer doorvoer laten maken die afgedopt is.
Wel mooie plek op dat tuinhuis, zou ik gewoon doen mits je zelf kunt. Als je dan teveel schaduw krijgt kun je ze altijd nog verhuizen toch....
En dat plat dak kan ook vol, zie je haast niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik heb nu weer een ander dingetje...
Na eerdere lekkage aan 1 van de sensor gaten in de boiler heb ik nu een probleem waar ik zo niet een oplossing op weet.
Ik heb op de bovenste spiraal van mijn grote boiler sinds gister de cv aangesloten. Dat wil zeggen, ik heb op de aanvoer en retour een t-stuk gezet. De retour gaat de onderste ingang van het bovenste spiraal in, in de aanvoer leiding zit een pomp.
Vanochtend kwam ik in de kelder waar het apparaat staat om te kijken of het niet lekt en dus raakte ik de leiding aan. Deze was warm :o en goed warm ook!

Nu heb ik eens gelezen over thermosyfon, dat moet het dus zijn. De leiding loopt omhoog langs de cv ketel waar de retour in ieder geval warm is. De rest kan ik niet aanraken zonder veel isolatie te verwijderen.
Er gaat dus veel warmte de woning in. Als het nu 16 graden was binnen boeide het me nog niet zo maar met deze temperaturen is het zeker ongewenst.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik heb al gedacht aan een keerklep maar de stroming vind plaats in de organieke richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik heb een klein probleem met het expansievat in de glycolleiding. Althans meer in de aansluiting van het leidingwerk richting het expansievat.

Leidingwerk daarvoor is stalen CV buis met messing snelkoppeling aangesloten op het expansievat.

Wat we nu al een paar keer hebben gehad is dat op de koppeling expansievat lekkage optreedt. De installateur heeft dit nu al 2 keer verholpen. Hij verpakt de snelkoppeling met hennep en pasta, perst het systeem af op 5 bar, vult het weer met glycol en draait vervolgens weer een paar weken goed en dan ontstaat er op 1 of andere manier een lekkage op de koppeling.

Het lekt nu weer. Ik heb het idee dat de lekkage ontstaat juist na een warme periode (lees heet glycol). Afgelopen zondag en maandag wat het bewolkter weer en koelt het glycol meer af. Sinds dinsdagochtend heb ik de lekkage geconstateerd. Het zijn telkens enkele druppels in een periode van een paar uur (ik heb er een bakje onder gezet en het is echt minimaal, maar het lekt wel).

Ik vermoed dat door het afkoelen de pakking niet of misschien te veel meekrimpt of iets degelijks waardoor er een lek ontstaat.

De installateur knapt het wel weer op, maar dit moet toch niet de bedoeling zijn.

Ik probeer met hem mee te denken ook om mijn systeem goed te begrijpen hoe het in elkaar steekt.

Hoe hebben jullie het expansievat aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Een snelkoppeling en dan pasta en hennep gebruiken?
Nu is het al even geleden dat ik ervoor geleerd heb maar die dingen gebruik je voor een pakkingloze schroef verbinding. Een snelkoppeling heeft een knelring welke hem afdicht, daar komt geen vorm van afdichting bij kijken.

Tijd dat de installateur aan het vervangen gaat ipv het oplappen van onderdelen die kennelijk niet geshikt zijn voor je instalatie

[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 07-09-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
mfmonkey schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:30:
Een snelkoppeling en dan pasta en hennep gebruiken?
Nu is het al even geleden dat ik ervoor geleerd heb maar die dingen gebruik je voor een pakkingloze schroef verbinding. Een snelkoppeling heeft een knelring welke hem afdicht, daar komt geen vorm van afdichting bij kijken.

Tijd dat de installateur aan het vervangen gaat ipv het oplappen van onderdelen die kennelijk niet geshikt zijn voor je instalatie
Schijnt een speciale solar knelkoppeling te zijn met een koperen knel. Het probleem schijnt te zitten in de aansluiting expansievat - koppeling.

Vrijdag komt hij het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:56:
[...]

Schijnt een speciale solar knelkoppeling te zijn met een koperen knel. Het probleem schijnt te zitten in de aansluiting expansievat - koppeling.

Vrijdag komt hij het oplossen.
Is die pasta wel voor hoge temperaturen?
Tape gaat tot 200 ,en er is vloeibare pakking van loctite verkrijgbaar ook voor hoge temperatuur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:20:
[...]

Is die pasta wel voor hoge temperaturen?
Tape gaat tot 200 ,en er is vloeibare pakking van loctite verkrijgbaar ook voor hoge temperatuur
Ja die pasta is daar ook voor geschikt, is een solar (hoge temperaturen) pakking. Hij gebruikt ook geen tape maar juist henneptouw icm met die pasta. Alle andere verbindingen zijn op die manier ook verbonden en dat gaat goed.

Die loctite pakking ken ik ook. Nadeel daarvan is alleen dat je daar alleen nog maar een koppeling mee loskrijgt door middel van een zaag. Dat spul hard enorm uit.

Ik ga het wel meemaken wat er vrijdag uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:14:
[...]

Ja die pasta is daar ook voor geschikt, is een solar (hoge temperaturen) pakking. Hij gebruikt ook geen tape maar juist henneptouw icm met die pasta. Alle andere verbindingen zijn op die manier ook verbonden en dat gaat goed.

Die loctite pakking ken ik ook. Nadeel daarvan is alleen dat je daar alleen nog maar een koppeling mee loskrijgt door middel van een zaag. Dat spul hard enorm uit.

Ik ga het wel meemaken wat er vrijdag uit komt.
Dan heb je de verkeerde pakking, die blijft soepel maar heeft wel wat kracht nodig om los te komen. Cvkoopjes en hornbach hebben hem, dertig euro tube Poe Poe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:52:
[...]

Dan heb je de verkeerde pakking, die blijft soepel maar heeft wel wat kracht nodig om los te komen. Cvkoopjes en hornbach hebben hem, dertig euro tube Poe Poe
Ik zal het aan de installateur doorgeven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Kijk anders eens op de site van loctite wat er te krijgen is. Losbreeksterkte en max temperatuur staan allemaal wel op die site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Hier iemand die z'n zelfbouw zonneboiler set verkoopt. Foto's zijn misschien inspiratie voor anderen.

http://link.marktplaats.nl/m1087323895

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
mfmonkey schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:27:
Ik heb nu weer een ander dingetje...
Na eerdere lekkage aan 1 van de sensor gaten in de boiler heb ik nu een probleem waar ik zo niet een oplossing op weet.
Ik heb op de bovenste spiraal van mijn grote boiler sinds gister de cv aangesloten. Dat wil zeggen, ik heb op de aanvoer en retour een t-stuk gezet. De retour gaat de onderste ingang van het bovenste spiraal in, in de aanvoer leiding zit een pomp.
Vanochtend kwam ik in de kelder waar het apparaat staat om te kijken of het niet lekt en dus raakte ik de leiding aan. Deze was warm :o en goed warm ook!

Nu heb ik eens gelezen over thermosyfon, dat moet het dus zijn. De leiding loopt omhoog langs de cv ketel waar de retour in ieder geval warm is. De rest kan ik niet aanraken zonder veel isolatie te verwijderen.
Er gaat dus veel warmte de woning in. Als het nu 16 graden was binnen boeide het me nog niet zo maar met deze temperaturen is het zeker ongewenst.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik heb al gedacht aan een keerklep maar de stroming vind plaats in de organieke richting.
Niemand een idee?

• fabstar81
even een hygienevraagje. maar hoe oud kan water zijn, om het weer "gezond" te maken door het op 65+ (legionella) graden te stoken. Gemiddeld staat daar een uur voor, maar er wordt dan niet vermeld hoe lang het water stil heeft mogen staan...

iemand die dat weet?

een vakantie en je bent paar weken verder. bij mij is het zo dat de e-boiler soms weken achtereen gebypassed wordt omdat de ZB net op temperatuur is tussen de 50 en 68 graden. Onder de 50 graden gaat de e-boiler aan ivm gasvermindering, erboven gaat de e-boiler aan ivm extra opslag. Maar in voor- en najaar schommelt de ZB best lang en vaak tussen de 50 en 68 graden. dan wordt dus potentieel voor weken het water in de e-boiler niet gebruikt.

nu heb ik het zo geprogrammeerd, dat als de ZB onder of boven de temperatuur gaat, eerst het electrisch element aangaat, en pas na x uur (als legionella deaud is) pas de driewegklep naar de e-boiler. maar is dat afdoende?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
fabstar81 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:50:
even een hygienevraagje. maar hoe oud kan water zijn, om het weer "gezond" te maken door het op 65+ (legionella) graden te stoken. Gemiddeld staat daar een uur voor, maar er wordt dan niet vermeld hoe lang het water stil heeft mogen staan...

iemand die dat weet?

een vakantie en je bent paar weken verder. bij mij is het zo dat de e-boiler soms weken achtereen gebypassed wordt omdat de ZB net op temperatuur is tussen de 50 en 68 graden. Onder de 50 graden gaat de e-boiler aan ivm gasvermindering, erboven gaat de e-boiler aan ivm extra opslag. Maar in voor- en najaar schommelt de ZB best lang en vaak tussen de 50 en 68 graden. dan wordt dus potentieel voor weken het water in de e-boiler niet gebruikt.

nu heb ik het zo geprogrammeerd, dat als de ZB onder of boven de temperatuur gaat, eerst het electrisch element aangaat, en pas na x uur (als legionella deaud is) pas de driewegklep naar de e-boiler. maar is dat afdoende?
Spoel je ook je doucheslang door bij terugkomst na weken stlstaan water?
Ik verwacht dat in het verleden oa mmv EricPVT hier veel over terug te vinden is..,

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Rol-Co

Rol-Co

Pomp loopt niet?
Je zou het op kunnen lossen door een elektrische klep net na de boiler kunnen plaatsen en die gelijk met de pomp schakelen.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
fabstar81 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:50:

iemand die dat weet?
Dat maakt toch niet uit? Er zit ofwel legionella in of niet, maar in beide gevallen zorg je dat je het water boven de 65 graden te stoken. Oftewel de legionella gaat dood.

• fabstar81
NielsTn schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:56:
[...]

Spoel je ook je doucheslang door bij terugkomst na weken stlstaan water?
Ik verwacht dat in het verleden oa mmv EricPVT hier veel over terug te vinden is..,
in mijn geval blijft het water gewoon stromen. alleen wordt soms voor weken de e-boiler gebypassed. dan hoef ik niet eens op vakantie te zijn geweest. hetis gewoon afhankelijk van de temperatuur in de ZB.
BB-One schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:22:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Er zit ofwel legionella in of niet, maar in beide gevallen zorg je dat je het water boven de 65 graden te stoken. Oftewel de legionella gaat dood.

[...]
dat is dus de vraag of het niet uitmaakt :+

theoretisch zou ik volgens jou dat water een jaar in de e-boiler kunnen laten zitten (rest van de leidingen vindt gewoon doorstroming plaats) en met een uurtje weer "gezond" kunnen maken door het lang genoeg op te stoken boven de 65+.

maar dat is nou net de vraag...kan dat met "maakt niet uit hoe lang stilstaand water"?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Nou 'gezond' weet ik niet :) , maar de legionella is dan wel dood. Legionella kan ook in 5 minuten 'oud' water zitten, kans is alleen kleiner.

• mfmonkey
Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:22:
[...]

Pomp loopt niet?
Je zou het op kunnen lossen door een elektrische klep net na de boiler kunnen plaatsen en die gelijk met de pomp schakelen.
Pomp kan nog niet aan, is niet aangesloten op het net :+
Klep zou idd kunnen maar is dat echt de enige optie? Ik houd het liever zo simpel mogelijk.

• Rol-Co

Rol-Co

mfmonkey schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:59:
[...]

Pomp kan nog niet aan, is niet aangesloten op het net :+
Klep zou idd kunnen maar is dat echt de enige optie? Ik houd het liever zo simpel mogelijk.
Er zijn vast meer wegen naar rome, het was een idee, maar het is moeilijk om een beeld te schetsen vanaf een forum. :)
Misschien werkt een simpele U in de leiding ook wel, of heb je veel lucht in het systeem waardoor dit gebeurd, ik durf het niet te zeggen.

• Jack

Jack

MHz Matters

Overzicht foto? Het is mij nog niet helemaal duidelijk waardoor de thermosifon werking kan ontstaan...
Dat is lastig gokken aan de hand van je korte omschrijving.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Heeft iemand ooit al heatpipes gekocht bij Ravensbergsolar..? Zoja leveren ze gratis? Want als ik tot bestellen ga zie ik voor de rest geen info

Hun email formulier is ook down... iemand die hun contactgegevens heeft?
Hetgene wat ik wat raar vind is dat ze geen complete set hebben voor heatpipes. Bv ik zou deze combinatie willen
http://www.ravensbergerso...sberger-komplettset-eco-3
en
http://www.ravensbergerso...her-kombispeicher-fhs-wt2 (800liter).

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Icekiller2k6 schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:21:
Heeft iemand ooit al heatpipes gekocht bij Ravensbergsolar..? Zoja leveren ze gratis? Want als ik tot bestellen ga zie ik voor de rest geen info

Hetgene wat ik wat raar vind is dat ze geen complete set hebben voor heatpipes. Bv ik zou deze combinatie willen
en
Gewoon een keer de telefoon oppakken en bellen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
NielsTn schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:39:
[...]

Gewoon een keer de telefoon oppakken en bellen?
mijn Duits is niet zo geweldig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Icekiller2k6 schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:41:
[...]

mijn Duits is niet zo geweldig ;)
Mijn steenkolen-duits ook niet, maar toch snappen we elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Voor zover ik weet hebben ze ook iemand daar werken die Nederlands spreekt. Gewoon bellen en je weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Icekiller2k6 schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:21:

en
Niet gekocht wel info gevraagd via de mail (product viel voor mij af vanwege technische reden).
Achteraf ben ik blij dat ik er niet gekocht heb, maar het hele verhaal kun je beter vragen aan iemand die er wel heeft besteld of een leverancier (oud leverancier, er zijn er geen meer volgens mij ) van dat product in NL.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
Onze remeha solistor heeft definitief de geest gegeven. Repareren is niet rendabel, dus tijd voor wat nieuws. Ons oog lijkt te vallen op de HRS200D/4,8. Die gaan we dan meteen combineren met zonnepanelen, dus dan is het een mooi setje. Het oog wil tenslotte ook wat.

Nu weet ik dat zonnepanelen en schaduw geen dikke vriendjes zijn, maar hoe zit dat eigenlijk bij de panelen voor een zonneboiler? Betekent schaduw op één paneel direct een daling in de opbrengst van alle panelen net als bij zonnepanelen? Of geldt dat niet voor dergelijke panelen? Ik vermoed dat alleen de warmteopbrengst op het schaduwgedeelte daalt, omdat de warmte niet omgezet hoeft te worden in stroom, maar natuurkunde was nooit mijn sterkste punt.

Een antwoord op de vraag wordt zeer gewaardeerd, een jip-en-janneke-uitleg uiteraard ook.

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
Bij heatpipes heb je geen verlies, anders dan de waar de schaduw op valt het water niet verder verwarmt wordt maar kan niet afkoelen, want daar waar het water doorloopt is allemaal goed geïsoleerd. Dit in tegenstelling tot de vlakke plaat waar je wel verlies hebt omdat de plaat aan de bovenkant niet geïsoleerd is, dus in de winter als het koud is heb je meer verlies dan in de zomer. In de zomer zal het afkoelen wel meevallen maar dan heb je ook genoeg warm water, dus wat het doet in de winter is belangrijker.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
thanks, ook namens janneke ;)

You can't be late until you show up

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Recent een extra zonneboiler 2dehands aangeschaft,

nu zou ik deze graag gebruiken als ondersteuning voor mijn CV. maar weet niet hoe ik deze moet aansluiten of wat voor electronica ik nog zou nodig hebben.

Lees online systemen met 2 thermostaten, 3wegkleppen, .. etc

zie huidige setup; de nieuwe 400liter boiler met de 4 collectoren heeft uitgang voor tapwater en voor cv water

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/33bppaf.png

ik dacht dit zo aan te sluiten, maar dan moet er nog iets van regeling komen dat het cv water enkel door de Zonneboiler gaat als de zonneboiler warm genoeg is.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ynjxw3.png
of valt er op een andere manier meer rendement te halen

[ Voor 23% gewijzigd door Nock372 op 21-09-2016 11:22 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• mfmonkey
even kjiken, je gebruikt de "gratis" zonnewarmte dus voor het voorverwarmen van je warm water en je wilt de radiatoren erop aansluiten.

zoals jij het hebt gaat de retour (indien op temperatuur) door de boiler, klopt?
je kunt het nog op andere manieren doen waarbij ik niet wil zeggen dat het de betere zijn.

boiler aansluiten als radiator zonder extra pomp, er komt veel minder water doorheen waardoor je minder rendement hebt maar dit kan simpeler te realiseren zijn.

boiler aansluiten als radiator met extra pomp. er moet dan een regeling komen tezamen met een extra kamerthermostaat. indien de boiler warm genoeg is kan deze thermostaat de pomp schakelen aan de hand van de kamertemperatuur. zo haal je in mijn ogen het meest puur de warmte uit de boiler, er komt geen gas verbruik bij kijken. dit omdat de CV de opstart altijd met gas zal doen en ook wanneer je de CV temp op zeg 60 hebt staan maar je boiler is maar 50 gaat de ketel gas verbruiken. zonde want ook met 50 graden is er een kans dat het warm genoeg is om het zonder gasverbruik op temperatuur te brengen in huis.

je zult misschien merken dat ik het meest gecharmeerd ben van de laatste oplossing en ik ga deze ook toepassen. het eerste waar ik nu tegen aan loop is de aansturing, hoe ik dit ga doen weet ik nog niet.

• Nhz

Nhz

Ligt het aan mij, of klopt er van dat schema niet zoveel? Rechts onder komt er koud tapwater binnen, dat gaat vervolgens naar CV, badkamer, warmtepompboiler, e-boiler en nieuwe zonneboiler. Ik zie echter maar 1 uitgaande lijn en dat is vanaf de warmtepompboiler. Hoe komt het warme water vanaf CV, e-boiler en zonneboiler naar de plekken waar je warm water wil gebruiken?

Groetjes

• mfmonkey
je hebt het dan over het eerste plaatje?
dat klopt toch, dit kan zomaar de huidige situatie zijn, hij komt hier tenslotte om advies over het hoe aan te sluiten.
het schema is uiteraard erg simpel gehouden, ik denk mede om overzicht te kunnen houden. zo staat de leiding van de E-boiler naar de keukenkraan er niet op maar weten de meeste mensen wel dat die er in de werkelijkheid wel zal zitten.

• Nock372
heb het idd ietwat simpel gehouden, de nieuwe zonneboiler is idd nog niet aangesloten, eerste eens kijken wat alle opties zijn.

cv draaide nu op 2 radiatoren op 50 graden en hiermee kreeg ik het wel warm. er komt nu nog een grote radiator bij, ik vermoed dat ik hiermee de temperatuur wel kan zakken naar 45 graden.

in de week is er overdag niemand thuis, het zou natuurlijk ideaal zijn moest de cv puur op de zonneboiler draaien van 8u tot 16u bvb, zelfs al stroomt er maar 30 - 35 graden door de radiatoren, dit is waarschijnlijk genoeg om het huis warm te houden.

en dan van 16u-22u 50 graden door laten lopen door de cv zelf, zodat het comfortabel warm is in de avond, maar geen idee hoe dit te realiseren is.

• Nhz

Nhz

mfmonkey schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:00:
je hebt het dan over het eerste plaatje?
dat klopt toch, dit kan zomaar de huidige situatie zijn, hij komt hier tenslotte om advies over het hoe aan te sluiten.
het schema is uiteraard erg simpel gehouden, ik denk mede om overzicht te kunnen houden. zo staat de leiding van de E-boiler naar de keukenkraan er niet op maar weten de meeste mensen wel dat die er in de werkelijkheid wel zal zitten.
Zal dan aan mij liggen, maar ik vind het verwarrend. Met name de koud waterleiding die naar de CV loopt, waar gaat die heen?

Enfin, zal wellicht mijn autisme zijn... :>

Groetjes

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 08:32
Nock372 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:08:
...in de week is er overdag niemand thuis, het zou natuurlijk ideaal zijn moest de cv puur op de zonneboiler draaien van 8u tot 16u bvb, zelfs al stroomt er maar 30 - 35 graden door de radiatoren, dit is waarschijnlijk genoeg om het huis warm te houden.

en dan van 16u-22u 50 graden door laten lopen door de cv zelf, zodat het comfortabel warm is in de avond, maar geen idee hoe dit te realiseren is.
Daarvoor is dubbele thermostaat handig, je laat gewoon de CV met thermostaat zijn zoals ie nu is, die zal 's avonds warmen indien nodig.
Daarnaast hang je de zonneboiler als een radiator aan de CV leidingen, met een pomp die door een 2e thermostaat wordt aangestuurd (en ingesteld is om overdag te draaien). Netjes is het dan om ook een uitschakeling te voorzien als je boilervat onder een bepaalde temperatuur is gekomen.

Vraagje, waarom zet je niet beide collectoren op het grote vat :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mfmonkey
dan is voor jouw dus ook de oplossing die ik wil toepassen de beste, vooral omdat je de 2 systemen gescheiden wilt gebruiken, CV na 1630, zon ervoor.

naftebakje, jouw omschrijving is dus exact wat ik wil toepassen, de pomp hangt al in het leidingnet maar de elektronische aansturing is een vraagstuk, kun jij me een eind op weg helpen?

ik heb een sensor welke in de boiler komt en de pomp hangt dus al. ik moet nog een thermostaat kiezen/kopen maar ook dit zal niet raket wetenschap zijn, hoe die de pomp aanstuurt moet ik wel uitzoeken (kan een thermostaat het vermogen van de pomp rechtstreeks schakelen?)
maar hoe ik de boel niet in laat schakelen (of uit laat gaan) op moment dat de boiler temperatuur te laag is weet ik dus niet.

• Nock372
naftebakje schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:31:
[...]
Daarvoor is dubbele thermostaat handig, je laat gewoon de CV met thermostaat zijn zoals ie nu is, die zal 's avonds warmen indien nodig.
Daarnaast hang je de zonneboiler als een radiator aan de CV leidingen, met een pomp die door een 2e thermostaat wordt aangestuurd (en ingesteld is om overdag te draaien). Netjes is het dan om ook een uitschakeling te voorzien als je boilervat onder een bepaalde temperatuur is gekomen.

Vraagje, waarom zet je niet beide collectoren op het grote vat :?
zou inderdaad het leukst zijn, maar deze liggen op het dak, de andere installatie staat op schuur achter woning
Zal het dan idd zo doen,
nog een thermostaat bestellen, en cv pomp.

Hoe laat ik die de pomp aansturen? en hoe voorzie ik bvb dat de pomp ook niet draait als de zonneboiler minder dan 30 graden is

[ Voor 6% gewijzigd door Nock372 op 21-09-2016 16:03 ]

• naftebakje
Een simpele aan/uit kamerthermostaat zal idd waarschinlijk het volle vermogen niet kunnen schakelen, gebruik het schakelcontact om een relais aan te sturen (extra voordeel: je kan op 12V werken wat het net wat veiliger maakt).
Een thermostaat die kan koelen (bijvoorbeeld http://www.dx.com/p/hf-0-...e-thermostat-black-355014 ) kan je dan in serie zetten, met de sensor in het vat, zodat de pomp inschakelt als
- EN het vat warm genoeg is (moet "afkoelen").
- EN de aan/uit kamerthermostaat wil dat je huis opwarmt (schakelprogramma + ruimtetemperatuur)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nock372
naftebakje schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:10:
Een simpele aan/uit kamerthermostaat zal idd waarschinlijk het volle vermogen niet kunnen schakelen, gebruik het schakelcontact om een relais aan te sturen (extra voordeel: je kan op 12V werken wat het net wat veiliger maakt).
Een thermostaat die kan koelen (bijvoorbeeld http://www.dx.com/p/hf-0-...e-thermostat-black-355014 ) kan je dan in serie zetten, met de sensor in het vat, zodat de pomp inschakelt als
- EN het vat warm genoeg is (moet "afkoelen").
- EN de aan/uit kamerthermostaat wil dat je huis opwarmt (schakelprogramma + ruimtetemperatuur)
ok thanks,

dus met deze relais (http://www.conrad.be/ce/n...-VAC-8-A?ref=searchDetail)

deze thermostaat (heb ik nog liggen) http://www.dx.com/p/xh-w1...black-229724#.V-KTkfCLSUk

en dan een simpele kamer thermostaat zoals (http://www.conrad.be/ce/n...ld-100-m?ref=searchDetail)

• naftebakje
Als die thermostaat van dealextreme kan "koelen" (contact open bij te hoge temperatuur, sluiten bij te lage) zal dat werken idd.
Wat je geselecteerd hebt bij Conrad is enkel de voet, je moet er nog een relais in steken hé.

Pagina: 1 ... 61 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.