Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.384 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
mfmonkey schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:03:
[...]

een nadeel wat ik hierin zie, op moment dat ik de cv ketel op 50 graden moet zetten (ik woon er net) heb ik gas verbruik zodra de ketel het huis moet verwarmen en de boiler lager is dan 50 graden.
mijn idee was dus een losse thermostaat welke eerder inschakelt dan de thermostaat van de ketel. zo kan ik de start van de ketel uitstellen of zelfs voorkomen (zeer beperkt aantal dagen per jaar). ook kan de boiler het systeem zo voor verwarmen met wat voor temperatuur er ook in het vat zit voor de ketel aan slaat. ik moet dan alleen een minimum temperatuur insleutelen zodat de pomp aan de boiler niet 8 uren probeert te verwarmen terwijl de boiler nog maar 27 graden is.
misschien alleen boilerwarmte gebruiken bij een temp boven de 30 graden.
HR Solar verkoopt zo'n systeem als jij omschrijft. In de pompgroep zit een extra pompje die onafhankelijk van de CV ketel het warmte water van de boiler rondpompt op basis van zijn eigen ruimtethermostaat (standaard een sensor in de mechanische afzuiging, indien die niet voorhanden is een losse ruimtethermostaat).

Voordeel van zo'n oplossing is dat de CV ketel geen aan - uit - aan - uit gedrag gaat vertonen.

Bij mij zit de retour van de CV aangesloten op de zonneboiler. Op het moment dat de boiler warm genoeg is gaat de retour erdoor heen, maar dit kan betekenen dat de retourtemperatuur al dusdanig hoog is voordat deze aankomt bij de CV ketel dat de ketel denkt dat het huis al op temperatuur is (hogere retourtemperatuur) en vervolgens uitgaat. de ketel pompt dan nog wel een tijdje door en slaat na een paar minuten weer aan.

Niet echt ideaal.

Wat wellicht in mijn geval beter zou zijn is dat de retour ten alle tijde door de boiler gaat, enerzijds warm je het koudere water in de boiler op, met een lagere retourtemperatuur tot gevolg wat weer ten gunste komt van de extra condensatie op de rookgassen (hoger rendement) en anderzijds warm je de retour op op een mooie winterdag, maar weer met nadeel het vroegtijdig uitgaan van de ketel.

Edit; Aan de andere kant, de CV trekt een boiler in no time leeg, dus waar praten we eigenlijk over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
fabstar81 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 07:37:
[...]

ik mis zo een mengventiel in de retour van de CV. theoretisch betekent dit dus dat als mijn ZB 60 graden is, de retour van de CV opwarmt tot 58-60 graden, terwijl mijn CV maar 40 nodig heeft?

Mijn CV heeft afgelopen seizoen op 52 graden aanvoer gedraaid, en in de winter zal de ZB nagenoeg nooit boven de 50 graden komen, is dit nu echt zo een must een mengventiel? en waar haalt de CV retour zijn koud water vandaan? het is tenslotte een gesloten systeem, dus hoe koel je de retour dan weer af tot max 'X'?
Nou ja, met mijn opstelling (80 heatpipes op 300 liter) verwacht ik nog wel eens wat warmte in periodes dat ook het huis moet verwarmen.

En mijn LTV verwarming betekent dat ik er maar 35 a 40 graden verwarm met de CV ketel.
Dus als ik dan een 60 a 70 graden in het vat haal, dan pomp ik dat soort temperaturen ook in het CV systeem, wat voor mij alleen maar verlies betekent.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik snap de reden waarom je het zou willen.

maar waarmee meng je dan de retour die door de boiler is gegaan terug?

ikzelf heb de afhankelijkheid van de retour door de ZB zo modulerend mogelijk ingesteld met een eigen regeling. ik kijk of de ZB minimaal 5 graden hoger is dan de retour, zo ja, dan erdoorheen.

[ Voor 63% gewijzigd door fabstar81 op 16-08-2016 10:27 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:20:
ik snap de reden waarom je het zou willen.

maar waarmee meng je dan de retour die door de boiler is gegaan terug?
Je mengt de retour met de retour :+

Dus retour komt naar je zolder toe (meestal), en dan splits je hem af. Een gaat door de zonneboiler heen en naar mengventiel. De ander rechtstreeks naar mengventiel, dus niet bijverwarmd.

Duco heeft mengventielen met grotere aansluitingen.
ikzelf heb de afhankelijkheid van de retour door de ZB zo modulerend mogelijk ingesteld met een eigen regeling. ik kijk of de ZB minimaal 5 graden hoger is dan de retour, zo ja, dan erdoorheen.
Wat je hier omschrijft kun je nog steeds doen, maar is eigenlijk aan de onderkant qua temperatuur van het vat. Mengventiel is meer een "bescherming" aan bovenkant, dat je niet te veel onttrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
is misschien nog wel een idee voor de toekomst dan om er nog een extra mengventiel te plaatsen. als er een WP komt, of een grotere e-boiler met zonnespiraal, dan gaat toch de hele setup op de schop. Moet ook nog een ringleiding toegevoegd worden.

pff...groot lijstje weer wat er gedaan moet worden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Rhaelak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:57:
Bij mij zit de retour van de CV aangesloten op de zonneboiler. Op het moment dat de boiler warm genoeg is gaat de retour erdoor heen, maar dit kan betekenen dat de retourtemperatuur al dusdanig hoog is voordat deze aankomt bij de CV ketel dat de ketel denkt dat het huis al op temperatuur is (hogere retourtemperatuur) en vervolgens uitgaat. de ketel pompt dan nog wel een tijdje door en slaat na een paar minuten weer aan.

Niet echt ideaal.
Kan je de nadraai-tijd van de CV pomp niet verlengen? Naar circa 30-45 minuten?
fabstar81 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:20:
Hoe ziet je regeling eruit eigenlijk? Temperatuur gestuurde 3-wegklep?

[ Voor 23% gewijzigd door Jack op 16-08-2016 14:47 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Jack schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:46:
[...]

Jawel, dat moet ik nog instellen. Maar is 30+ minuten niet erg lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Rhaelak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:53:
[...]

Ligt er aan hoeveel energie/warmte erin je boiler zit (oftewel hoe lang het gemiddeld duurt om je boiler leeg te trekken).
Als je 200L tank aardig op temperatuur is lijkt mij 30 minuten niet eens zo verkeerd, maar dat moet je proefondervindelijk uitzoeken...
In de winter, wanneer de zonnecollectoren niets doen, kan je het altijd weer terugzetten naar ~3 minuten natuurlijk.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Jack schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:46:
[...]

[...]

Hoe ziet je regeling eruit eigenlijk? Temperatuur gestuurde 3-wegklep?
mijn regeling voor de CV retour driewegklep is zelf gebakken naar voorbeeld van de Qsolar. omdat mijn controller de driewegklep niet meer zo goed aanstuurde, heb ik in de vera en een relais board een modulerende regeling gebouwd.

als de retour 5 graden onder de ZB temperatuur is, gaat de retour door de ZB. als die minder dan 3 graden verschil wordt, gaat ie weer rechtstreeks naar de ketel.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Nice, klinkt als een mooie en simpele oplossing.
Het enige nadeel wat ik hierbij kan bedenken is in de lente/herfst als de tank temperatuur zich rond de schakel-temperatuur bevindt, waarbij dan de zon de tank iets opwarmt, de 3-wegklep daarna omschakelt, de CV de tank direct weer leeg trekt en de 3-weg klep weer terugschakelt. Je krijgt dan veel omschakelingen van de 3-wegklep. Geen idee of dit in de praktijk een probleem is :)

Aanhakend op de discussie hierboven (Zonneboiler onafhankelijk van ketel draaien), Limojo heeft een eigen thermostaat gemaakt op basis van vloerverwarming retour-temp en ruimte-temp. Zodra er warmte vraag is in je referentieruimte en de retour-temp van de vloerverwarming zakt onder de ingestelde grens, dan gaat de pomp aan en wordt er warmte uit zijn buffertank getrokken, totdat de retour-temp weer op gewenste temperatuur is. Idee is om de vloer altijd constant op temperatuur te houden, wat zorgt voor een comfortabele ruimte. Zijn resultaten waren erg goed en leverde zelfs een gas besparing op.
Bijkomend voordeel is dat je relatief vaak, maar bij lage aanvoer-temperatuur, gaat verwarmen. Je laat immers de vloer temperatuur minder ver zakken. Bij gebruik van een zonneboiler kan je hierdoor langer per jaar gebruik maken van je (lauwe) water.
Limojo heeft dit zelf gebouwd met een simpele PID controller. Geen idee of zoiets ook kant-en-klaar te koop is.
Tweaker Domosapiens heeft een vergelijkbare aansturing in Domoticz gebouwd:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=5025
Erg interessant leesvoer.

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 16-08-2016 15:29 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, dat wil ik ook een keer bouwen. Echter hang ik het eerst ook gewoon in de standaard opstelling via de CV.

Daarna zou ik zo'n soort 2e thermostaat willen toepassen die zonder gas de boel gaat verwarmen.
Dit zou dan met een tweede CV pomp kunnen parellel aan de CV ketel. Of door een truucje de CV ketel laten pompen zonder verwarming in te schakelen. Dat zou eigenlijk mooier zijn, hoef je ook geen tweede pomp te hebben.
Rhaelak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:53:
[...]

Waarom schakelt je CV uit als de retour temp hoog is?

Hij wordt toch aangestuurd door je kamerthermostaat om te blijven pompen en eventueel verwarmen.

Bij mij is de CV ketel meestal gewoon aan het rondpompen en slaat hij zo af en toe even aan. (pendelgedrag)

Ik zou verwachten, dat als ik de retour warm blijf houden met een zonneboiler, dat hij gewoon vrolijk doorblijft pompen (zolang kamerthermostaat het vraagt). En dus niet meer aanslaat.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 16-08-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:34:

Hij wordt toch aangestuurd door je kamerthermostaat om te blijven pompen en eventueel verwarmen.

Bij mij is de CV ketel meestal gewoon aan het rondpompen en slaat hij zo af en toe even aan. (pendelgedrag)

Ik zou verwachten, dat als ik de retour warm blijf houden met een zonneboiler, dat hij gewoon vrolijk doorblijft pompen (zolang kamerthermostaat het vraagt). En dus niet meer aanslaat.
Goede vraag, ik vermoed doordat de retour temperatuur hoger is dan verwacht of dat het verschil tussen retour en maximale aanvoer (50°C) te klein was. De verhoogde retour temperatuur was iets van 45°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Jack schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:22:
Nice, klinkt als een mooie en simpele oplossing.
Het enige nadeel wat ik hierbij kan bedenken is in de lente/herfst als de tank temperatuur zich rond de schakel-temperatuur bevindt, waarbij dan de zon de tank iets opwarmt, de 3-wegklep daarna omschakelt, de CV de tank direct weer leeg trekt en de 3-weg klep weer terugschakelt. Je krijgt dan veel omschakelingen van de 3-wegklep. Geen idee of dit in de praktijk een probleem is :)

Aanhakend op de discussie hierboven (Zonneboiler onafhankelijk van ketel draaien), Limojo heeft een eigen thermostaat gemaakt op basis van vloerverwarming retour-temp en ruimte-temp. Zodra er warmte vraag is in je referentieruimte en de retour-temp van de vloerverwarming zakt onder de ingestelde grens, dan gaat de pomp aan en wordt er warmte uit zijn buffertank getrokken, totdat de retour-temp weer op gewenste temperatuur is. Idee is om de vloer altijd constant op temperatuur te houden, wat zorgt voor een comfortabele ruimte. Zijn resultaten waren erg goed en leverde zelfs een gas besparing op.
Bijkomend voordeel is dat je relatief vaak, maar bij lage aanvoer-temperatuur, gaat verwarmen. Je laat immers de vloer temperatuur minder ver zakken. Bij gebruik van een zonneboiler kan je hierdoor langer per jaar gebruik maken van je (lauwe) water.
Limojo heeft dit zelf gebouwd met een simpele PID controller. Geen idee of zoiets ook kant-en-klaar te koop is.
Tweaker Domosapiens heeft een vergelijkbare aansturing in Domoticz gebouwd:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=5025
Erg interessant leesvoer.
vandaar ook dat ie pas weer omschakelt bij minder dan 3graden verschil. de regeling is een zeer versimpelde versie van hoe de Qsolar er blijkbaar mee omgaat. Die heeft n.l. echt een modulerende klep die dus ook deels open gaat afhankelijk van de temperatuur. Dat kan mijn driewegklep niet.

Ik heb nog niet meegemaakt dat hij vaak open en dicht gaat eigenlijk. Ik zal er komend seizoen eens op letten.
!null schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:34:
Ja, dat wil ik ook een keer bouwen. Echter hang ik het eerst ook gewoon in de standaard opstelling via de CV.

Daarna zou ik zo'n soort 2e thermostaat willen toepassen die zonder gas de boel gaat verwarmen.
Dit zou dan met een tweede CV pomp kunnen parellel aan de CV ketel. Of door een truucje de CV ketel laten pompen zonder verwarming in te schakelen. Dat zou eigenlijk mooier zijn, hoef je ook geen tweede pomp te hebben.

[...]

ik heb een remeha Calenta 40C en pas dit truukje toe. Daar werkt het door gewoon een aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 6 graden te vragen. De CV denkt "er is warmtevraag", maar ziet dat er maar 6 graden gevraagd wordt. De ZB doet de rest en warmt de retour op en verwarmt je huis. Ik doe dit met de OTGW en de vera.

Ik heb het nog niet helemaal goed ingeregeld, want wanneer moet hij precies die 6 graden gaan vragen enzo. Is nog best lastig te verzinnen allemaal.

Doe je die lage aanvoertemperatuur niet vragen overigens, dan start de ketel altijd op met een beetje gas. Hij wilt n.l. de hoge aanvoertemperatuur halen en gaat dus flink gassen totdat de retourtemperatuur eindelijk verhoogd is door de ZB en stopt dan pas gasverbruiken. Dit doet hij elke run en dus kost het nog steeds gas terwijl je ZB best wel eens op goede temperatuur kan zijn.

En inderdaad blijft de ketel gewoon rondpompen, totdat de thermostaat weer zegt dat het klaar is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kijk, dat klinkt als een prima oplossing. Hoef ik ook geen debug/onderhoud modus van de ketel te gebruiken, gewoon OpenTherm gebruiken.

Liefst hang ik gewoon twee domme thermostaten op in de woonkamer. En dan zelf met OpenTherm de ketel aansturen.
Het modulerende brengt mij namelijk helemaal niets met een vaste CV temp en vloerverwarming.

En waarom twee thermostaten? Zodat je een luxe temperatuur in kunt stellen (bijvoorbeeld 21 graden ofzo) die je gaat proberen te halen als je warmte over hebt, met het boiler vat boven de 70 graden bijvoorbeeld.
En dan een normale thermostaat uiteraard, voor normale werking op minimale temperatuur (bijv 19,5 graden)

Maar dat staat eigenlijk nog los van wat je beschrijft. Namelijk detecteren dat de zonneboiler voldoende warmte biedt, en dan de CV ketel rond laten pompen zonder gas te verbranden, middels OpenTherm en lage temperatuur vraag.
Daar is dan ook een microcontrollertje of raspberry pi voor nodig, maar het moet te doen zijn. Ook dankzij de OTGW software.

Effectief het zelfde als het tapwater zonneboiler aansluitsetje, waarbij de CV ketel een sensor op de zonneboiler krijgt en niet aan hoeft te slaan bij tapwater vraag (en zonneboiler die warm genoeg is)
Maar dan iets ingewikkelder om te bereiken.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 17-08-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het is inderdaad zo dat dat zonneboilersetje allleen voor SWW is. Het zou mooi zijn als de Calenta die temperatuur ook gebruikt voor verwarming. De ketel weet gewoon niet dat de retour opgewarmd wordt door een ZB die prima op temperatuur is, ondanks dat hij dus weet dat de ZB op temperatuur is. Gebruikt die temperatuur alléén voor SWW :(

Zelfde als dat de Calenta wel een externe boiler met sensor kan aansluiten, maar die temperatuur ook niet gebruikt voor SWW :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04
Na de afgelopen weken met veel wolken en weinig zon, vandaag eindelijk (voor het eerst) de 70 graden barriere doorbroken!! Bovenin is het nu 72 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
o, die heb ik toch al een paar keer gezien deze zomer...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
:)

Gisteren tikte onderkant boiler weer de prachtige 90.0 °C aan. Dat zal vandaag ook wel het geval zijn met deze hoeveelheid zonuren vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
Hier vandaag van 28 naar 65 graden en still counting ;)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Hier vandaag van 50 naar 90 graden (tevens max ;) )

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik heb mijn ZB spullen al een tijd liggen, maar door omstandigheden nog steeds niet geïnstalleerd. Ik wil nu verder gaan. Hiervoor heb ik wat praktische vragen. Dit heeft vooral met leidingwerk te maken. Ik hoop dat de mensen die hier al veel zelf geïnstalleerd hebben mij hiermee vooruit kunnen helpen. Ik ben technisch genoeg, het is alleen wel een crime om uit te vissen welke spullen en koppelingen ik allemaal nodig heb. Ik heb destijds alle onderdelen los gekocht her en der. Vlakke plaatcollectoren, pompstation en voorraadvat.

Voor de collectoren naar de pomp heb ik geïsoleerde rvs ribbelbuis (DN20). Op de pomp echter zitten knelfittingen voor 22mm. Kan ik hier het beste een paar korte stukjes 22mm buis gebruiken met verloopjes naar 1 duims buitendraad? Zoja, koper en solderen gezien het de hete kant betreft?

Dan van pompstation naar vat, ik had oorspronkelijk gedacht om hiervoor ook de ribbelbuis te nemen (ik heb genoeg). Dit ziet er natuurlijk wel minder strak uit. Je ziet toch vaak vaste buizen. Is daar de voorkeur voor? Zoja kan ik hiervoor CV buis (verzinkt staal) gebruiken of toch beter koper?

Van het buffervat heb ik nog een extra spiraal die ik wil gebruiken om mijn WP bij te kunnen laten springen. Ik wil flexibele meerlagenbuis gebruiken, maar ook hier weer de vraag of het beter/mooier is het in het zicht liggende deel in vaste buis te doen. Gezien de temperaturen denk ik dat ik hier wel stalen CV-buis kan gebruiken met dan later een overgang naar de flexibele leidingen. Hier moet ook de driewegklep tussen.

Voor het sanitaire koud en warm water moet ik natuurlijk koper of meerlagenbuis gebruiken. Ook hier weer waarschijnlijk de voorkeur voor een deel koper vast om het strak tegen de muur te zetten i.v.m. inlaatcombinatie en mengventiel. Nu moet ik zeggen dat alles op de vliering staat waar je normaalgesproken weinig komt, maar toch wil ik het liefst wel zo netjes mogelijk afwerken.

Als laatste nog even een vraag over de flexibele meerlagenbuis. Ik denk dat ik gewoon knelfittingen hiervoor gebruik. Mits leidingen goed gesneden en gekalibreerd zou dat geen probleem moeten zijn. En natuurlijk geen fittingen op plaatsen waar je achteraf niet meer bij kan. Tenzij hier natuurlijk iemand in het bezit is van zo'n perstang met de juiste hulpstukken voor 16 en 20mm buis?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
BB-One schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:01:
Na de afgelopen weken met veel wolken en weinig zon, vandaag eindelijk (voor het eerst) de 70 graden barriere doorbroken!! Bovenin is het nu 72 graden.
Ja, dat is leuk om te zien. Hier vandaag 800 liter boiler opgewarmd van 50 graden naar 74 graden. Je voelt de warmte in de ruimte......

Is toch anders dan pv panelen, maar die deden het ook goed vandaag :*)

• fabstar81
jerh schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:22:
[...]

Ja, dat is leuk om te zien. Hier vandaag 800 liter boiler opgewarmd van 50 graden naar 74 graden. Je voelt de warmte in de ruimte......

Is toch anders dan pv panelen, maar die deden het ook goed vandaag :*)
dat is een aardige sloot water! met die grijze weken van afgelopen weken, hoe lang buffer je daar je warmte in? en is het CV water of SWW?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Rhaelak
Luiaard schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:12:
Ik heb mijn ZB spullen al een tijd liggen, maar door omstandigheden nog steeds niet geïnstalleerd. Ik wil nu verder gaan. Hiervoor heb ik wat praktische vragen. Dit heeft vooral met leidingwerk te maken. Ik hoop dat de mensen die hier al veel zelf geïnstalleerd hebben mij hiermee vooruit kunnen helpen. Ik ben technisch genoeg, het is alleen wel een crime om uit te vissen welke spullen en koppelingen ik allemaal nodig heb. Ik heb destijds alle onderdelen los gekocht her en der. Vlakke plaatcollectoren, pompstation en voorraadvat.

Voor de collectoren naar de pomp heb ik geïsoleerde rvs ribbelbuis (DN20). Op de pomp echter zitten knelfittingen voor 22mm. Kan ik hier het beste een paar korte stukjes 22mm buis gebruiken met verloopjes naar 1 duims buitendraad? Zoja, koper en solderen gezien het de hete kant betreft?
Ik heb het bij ons niet zelf geïnstalleerd maar wel bovenop de lip van de installateur gezeten (nieuwsgierig). Hij gebruikte inderdaad verloopstukken maar soldeerde dit niet maar gebruikte hennep als pakking in combinatie met een zwarte vloeibare pakking speciaal voor solar systemen. Een soort teer. Vlekt enorm.

Overigens heeft locktite nu ook een vloeibare pakking op de markt gebracht speciaal voor solar toepassingen. Bestand tot ruim 200°C.
Dan van pompstation naar vat, ik had oorspronkelijk gedacht om hiervoor ook de ribbelbuis te nemen (ik heb genoeg). Dit ziet er natuurlijk wel minder strak uit. Je ziet toch vaak vaste buizen. Is daar de voorkeur voor? Zoja kan ik hiervoor CV buis (verzinkt staal) gebruiken of toch beter koper?
Dat is hier met koperen buis gedaan. En geïsoleerd met hoge temperatuur isolatie.
Van het buffervat heb ik nog een extra spiraal die ik wil gebruiken om mijn WP bij te kunnen laten springen. Ik wil flexibele meerlagenbuis gebruiken, maar ook hier weer de vraag of het beter/mooier is het in het zicht liggende deel in vaste buis te doen. Gezien de temperaturen denk ik dat ik hier wel stalen CV-buis kan gebruiken met dan later een overgang naar de flexibele leidingen. Hier moet ook de driewegklep tussen.

Voor het sanitaire koud en warm water moet ik natuurlijk koper of meerlagenbuis gebruiken. Ook hier weer waarschijnlijk de voorkeur voor een deel koper vast om het strak tegen de muur te zetten i.v.m. inlaatcombinatie en mengventiel. Nu moet ik zeggen dat alles op de vliering staat waar je normaalgesproken weinig komt, maar toch wil ik het liefst wel zo netjes mogelijk afwerken.
Ik zou voor al het zicht werk koperen buis gebruiken, dat is hier ook gedaan en dat is gewoon strak. Die ribbelbuis met isolatie is gewoon lelijk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
fabstar81 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:11:
[...]

dat is een aardige sloot water! met die grijze weken van afgelopen weken, hoe lang buffer je daar je warmte in? en is het CV water of SWW?
Jerh gebruikt CV water met een doorstroomspiraal voor tapwater.
jerh in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

https://drive.google.com/...Uc0llYU0/view?usp=sharing

Heb je nog plek op zolder? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
fabstar81 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:11:
[...]

hygiene boiler, cv water dus.

boiler laatste 30 dagen

De spikes naar 20 graden zijn meetfouten, aan mijn pi hangen te veel sensoren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Klopt als een bus. en uiteraard niet op de zolder, maar gewoon op de bgg grond. Is ook praktischer qua gewicht. Ipv cementdekvloer is er na constructieberekening een betonvloer ingestort. Voorkomt geemmer met piekbelastingen. Het nadeel is dat miin leidingwerk wat langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Even een vraag over de 'juiste en meest optimale" instellingen voor een zonneboiler.
Bijna twee maanden heb ik een OEG zonneboiler, 200 liter boiler en 2 vlakke plaat collectoren.

(De regeleenheid meet onderin de boiler)

De instellingen zijn nu als volgt:
- Bij een temperatuur verschil van 10 graden tussen boiler en collector gaat de pomp draaien
- Zodra het verschil is terug gelopen tot 4 graden gaat de pomp weer uit
- max temperatuur collector is ingesteld op 110 graden
- max temperatuur boiler is volgens mij ingesteld op 95 graden

Lijkt mij wel goed te gaan, maar is het bijvoorbeeld voor de winter aan te raden om bijvoorbeeld de pomp al in te schakelen bij bijvoorbeeld 6-7 graden verschil om zo optimaal gebruik te maken van de warmte? en dan bijvoorbeeld pas uit te schakelen met 2 graden verschil ofzo? of is dat te weinig?

Daarnaast nog het volgende: De temperatuur in de boiler is door de zon van de laatste paar dagen mooi hoog. Wat ik gisteren merkte is dat de pomp stopt zodra de temperatuur in de boiler rond de 85 graden is. Zodra dan de collector de 110 graden bereikt gaat de pomp weer draaien totdat deze weer zakt tot onder de 110 graden en stopt dan weer. Wellicht vragen naar de bekende weg :) : Is dit gedrag logisch? Oftewel de regeleenheid gaat proberen te voorkomen dat de temperatuur in de collector teveel gaat oplopen en houdt hiervoor nog wat 'temperatuurruimte' over in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
BB-One schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:15:
Lijkt mij wel goed te gaan, maar is het bijvoorbeeld voor de winter aan te raden om bijvoorbeeld de pomp al in te schakelen bij bijvoorbeeld 6-7 graden verschil om zo optimaal gebruik te maken van de warmte? en dan bijvoorbeeld pas uit te schakelen met 2 graden verschil ofzo? of is dat te weinig?
Er is ook een instelling die bepaald welk temperatuurverschil de controller aanhoud tijdens het pompen, die instelling maakt meer verschil dan de in en uitschakel temperatuur. Zomer's zou ik die op 10 graden zetten in de winter bijvoorbeeld naar 6 graden verschil.

Die 85 graden boiler temperatuur zou ik zo laten. Nog hogere temperatuur in je boiler kan meen ik voor versnelde kalksteenvorming zorgen. Corrigeer me wanneer ik dat fout heb ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
hahaha, nee...ik probeer al beetje ruimte te maken voor een extra e-boilertje met zonnespiraal van 120 liter of zo. maar da's ook al lastig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdstoel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 21:40
Volgens mijn berekening (stuur me even een DM) zijn zonneboilers voor de meeste situaties achterhaald. Dit komt doordat ze in de zomer teveel energie leveren waar je niets mee kunt, behalve als je een zwembad hebt. Prijstechnisch zijn PV-panelen in combinatie met een warmtepomp veel goedkoper. Bovendien technisch eenvoudiger, omdat je nu alleen maar PV-panelen op je dak hebt. Waarom zie ik ze dan toch steeds vaker op huizen verschijnen? Ik ben benieuwd of iemand dit uit kan leggen!

*knip*, spam. En post je berekening gewoon op het forum ipv via DM, dan heeft iedereen er wat aan

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2016 22:28 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
jvdstoel schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:04:
Volgens mijn berekening (stuur me even een DM) zijn zonneboilers voor de meeste situaties achterhaald. Dit komt doordat ze in de zomer teveel energie leveren waar je niets mee kunt, behalve als je een zwembad hebt. Prijstechnisch zijn PV-panelen in combinatie met een warmtepomp veel goedkoper. Bovendien technisch eenvoudiger, omdat je nu alleen maar PV-panelen op je dak hebt. Waarom zie ik ze dan toch steeds vaker op huizen verschijnen? Ik ben benieuwd of iemand dit uit kan leggen!

[mbr]*knip*, spam. En post je berekening gewoon op het forum ipv via DM, dan heeft iedereen er wat aan[/mbr]
Zonnepanelen en warmtepomp zijn enkel voordelig zolang de salderingsregeling blijft. Bv in Belgie is dit al totaal omzeep.. In Belgie moet je per KW omvormer 100-110 euro betalen (en dit wordt elk jaar aangepast/hoger). In 2020 gaan ze de salderingsregels in NL ook gaan herbekijken....

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter

[mbr]*knip*, spam. En post je berekening gewoon op het forum ipv via DM, dan heeft iedereen er wat aan[/mbr]
Een zonneboiler kan iets wat bij PV nog in de kinderschoenen staat:
Energie opslaan. Bij mij is de ochtenddouche met water dat de vorige dag is opgewarmd. Onze buffer is helaas klein maar regelmatig voldoende om een sombere dag te overbruggen.

A'dam PVOutput

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

Opslag is het voordeel van de ZB, op dit moment nog 48 uur of iets langer afhankelijk van het verbruik (210)L boiler). Bij mij heeft deze zomer de CV maar sporadisch bij gewarmd.
En in combinatie met de het buffer vat (1000L) voor verwarming ondersteuning in voor en na jaar.
Waarbij de rest van het jaar de verwarming via dat buffer vat loopt welke dan opgewarmd wordt door een hout kachel .... (eigen gegroeid hout of bomen die toch weg moeten)

Door de combinatie van een grote buffer/boiler, hout kachel en CV (gedeelde infrastructuur) is het geheel economisch ook verantwoord zonder afhankelijkheid van wettelijke regelingen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak

In aanvulling op de eerder genoemde argumenten en de directe milieu winst die je realiseerd met een ZB heb ik een berekening gemaakt over de opbrengsten van een ZB en PV panelen;

Indien ik de ruimte had gebruikt voor PV panelen in plaats van de ZB had ik 4 PV panelen extra kunnen plaatsen.

De opbrengst gisteren van 10*275 wp PV panelen was 17 kW. Met 14 panelen zou dat dan (17/10*14) 23.8 kW zijn geweest. Verschil 6.8 kW.

De ZB heeft echter gisteren een temperatuursverhoging gerealiseerd van 42°C op 400 liter. 42*400*4,2/3600 = 19.6 kW aan energie opslag in het water.

Dit had nog (heel) wat hoger kunnen zijn als ik de maximale temperatuur op 95°C had gezet in plaats van 92°C (verschil 1.4 kW) én een groter vat had gehad.

De theoretische maximale opbrengst van de ZB had nog veel hoger kunnen zijn als er overdag (of 's morgens) meer warmwater was verbruikt. Maximaal haalbare zou grofweg 4 keer de meeropbrengst van de extra PV panelen zijn geweest = 4*6.8 = 27.2 kW.

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Rhaelak schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:38:
[...]

In aanvulling op de eerder genoemde argumenten en de directe milieu winst die je realiseerd met een ZB heb ik een berekening gemaakt over de opbrengsten van een ZB en PV panelen;

Indien ik de ruimte had gebruikt voor PV panelen in plaats van de ZB had ik 4 PV panelen extra kunnen plaatsen.

De opbrengst gisteren van 10*275 wp PV panelen was 17 kW. Met 14 panelen zou dat dan (17/10*14) 23.8 kW zijn geweest. Verschil 6.8 kW.

De ZB heeft echter gisteren een temperatuursverhoging gerealiseerd van 42°C op 400 liter. 42*400*4,2/3600 = 19.6 kW aan energie opslag in het water.

Dit had nog (heel) wat hoger kunnen zijn als ik de maximale temperatuur op 95°C had gezet in plaats van 92°C (verschil 1.4 kW) én een groter vat had gehad.

De theoretische maximale opbrengst van de ZB had nog veel hoger kunnen zijn als er overdag (of 's morgens) meer warmwater was verbruikt. Maximaal haalbare zou grofweg 4 keer de meeropbrengst van de extra PV panelen zijn geweest = 4*6.8 = 27.2 kW.
Dit is niet helemaal realistisch toch? De 6.8kw gebruik je volledig en de 19.6kw niet omdat je in de zomer gewoon teveel warmte krijgt omdat je de CV niet gebruikt?

• Rhaelak
migila schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:53:
[...]

Dit is niet helemaal realistisch toch? De 6.8kw gebruik je volledig en de 19.6kw niet omdat je in de zomer gewoon teveel warmte krijgt omdat je de CV niet gebruikt?
Jawel is juist wel realistisch, er wordt hier flink gedoucht en gebadderd. Vandaar dat we ook temperatuurstijgingen hebben van 40+ graden.

En die eventuele extra 6.8 kW zou ook terug het net in zijn gegaan. Net zoals een flink gedeelte van die daadwerkelijk opgewekte 17 kW.

• Jack

Jack

MHz Matters

Tegenwoordig is PV+WP prijstechnisch interessanter idd. PV is aanzienlijk in prijs gedaald de laatste jaren.
Echter is een warmtepomp alleen interessant als je ook LTV hebt natuurlijk. Met een zonneboiler kan je makkelijker hoge temperaturen opwekken. Dus het ligt ook aan je CV systeem welke van de twee handiger is.
Wat ook eerder is aangegeven, wordt de zonneboiler ook wel eens gecombineerd met andere warmtebronnen (houtkachels, finovens oid).
migila schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:53:
Jup. Dat is het vaak gehoorde bezwaar: je hebt veel warmtevraag in de winter en weinig in de zomer, maar je wekt weinig op in de winter, wel veel in de zomer. De meesten hebben niet het geld of de ruimte om gigantische buffervaten thuis neer te zetten, waarmee langere periodes doorgekomen kunnen worden.
Met PV kan je gratis bufferen op het elektriciteitsnet (salderen) voor zolang dat nog duurt. Voorlopig is PV dus aanzienlijk in het voordeel.

Hier wordt voornamelijk koud gedoucht met dit weer... tropische hitte B-)

[Specs]

• BB-One
Ach de discussie PV of ZB. ik denk dat het grootste voordeel in de combinatie ligt. Dus zowel PV als ZB. op persoonlijk niveau kan het wel anders zijn. (Met de huidige salderingsregeling etc denk ik dat PV voordeliger is, maar als iedereen de daken vol gaat leggen met PV dan is de salderingregeling in ieder geval in no-time opgeheven en dan kan de balans wel eens doorslaan naar dat een ZB voordeliger is.
Maar als je het op lands niveau gaat bekijken dan is een combinatie beter. Een ZB belast de infrastructuur niet en heeft als voordeel de buffering. Zonnepanelen vergen 'aandacht' wat betreft de infrastructuur maar zijn goedkoper in aanschaf.
Rhaelak schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:38:
[...]

Raar dat na een dag als gisteren je boiler al zo koud is......
Als je drie weken op vakantie gaat heb je niks aan zb ,je pv gaat gewoon door, net als in de winter.....

1 PVoutput . Dongen NB

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:10:
[...]

Raar dat na een dag als gisteren je boiler al zo koud is......
Als je drie weken op vakantie gaat heb je niks aan zb ,je pv gaat gewoon door, net als in de winter.....
Rhaelak heeft het over temperatuurstijgingen, niet over temperaturen.

A'dam PVOutput

ericplan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:54:
[...]

Rhaelak heeft het over temperatuurstijgingen, niet over temperaturen.
Klopt, en ik vraag me af hoe je na een bloed hete dag (dus max Temp) een daling van veertig graden kunt realiseren. En daaraan gekoppeld kun je dus ook nooit dagelijks die 19 kW kwijt in de boiler toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:18:
[...]

Klopt, en ik vraag me af hoe je na een bloed hete dag (dus max Temp) een daling van veertig graden kunt realiseren. En daaraan gekoppeld kun je dus ook nooit dagelijks die 19 kW kwijt in de boiler toch?
Er wordt hier veel en lang onder de douche gestaan in ons gezin van 3. Zeker met zulke luchten wordt er door iedereen 2 keer per dag gedoucht, dat tikt wel door en nog een stukje warmteverlies wat je ook hebt via je leidingen en boiler en niet te vergeten de hotfill van de wasmachine, er wordt ook veel gewassen met minimaal 1 tot 2 keer per week een 60 graden was.

[ Voor 10% gewijzigd door Rhaelak op 25-08-2016 20:17 ]

Rhaelak schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:16:
[...]

Er wordt hier veel en lang onder de douche gestaan in ons gezin van 3. Zeker met zulke luchten wordt er door iedereen 2 keer per dag gedoucht, dat tikt wel door en nog een stukje warmteverlies wat je ook hebt via je leidingen en boiler en niet te vergeten de hotfill van de wasmachine, er wordt ook veel gewassen met minimaal 1 tot 2 keer per week een 60 graden was.
Ik warm één keer per dag elektrisch de boiler op en na drie douche, vaatwas en dag stilstand is er maar tien graden verlaging (ook 400) dus al douche je zes keer dan zou het dubbel zijn en nog maar twintig graden verlaging
Om weer dagelijks op te warmen gaat er dan elektriciteit 1.5 kWh in, dus ik vind het raar waar jij die 19 kW laat, en daarom sta ik versteld van die berekening want ik vraag me ook af wat het nuttigste doel is voor mijn lege stuk dak. Maar bij mijn rekenmachine wint ruim schoots de pv,zelfs met overschot

1 PVoutput . Dongen NB

• !null
Ja tot 2020

[ Voor 53% gewijzigd door !null op 25-08-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:06

Nhz

Op zich klopt dat, maar voor het argument 'bufferen' veranderd de salderingsregeling toch niks? Zowel voor panelen als voor collectoren geldt dat ze alleen werken wanneer de zon schijnt. Je kunt dus ook alleen maar bufferen wanneer de zon schijnt. Alleen de manier van verwarmen is anders. Ik kan me dus voorstellen dat je met een electrische warmtebron (WP of element) een buffer (extra) op gaat warmen wanneer de zon schijnt. Net zoals dat je met collectoren een buffer extra opwarmt wanneer de zon schijnt.

He eventuele naverwarmen is in beide gevallen gelijk.

In mijn geval kan ik redelijk eenvoudig richting de 50kWp op het dak kwijt. Verdeeld over oost, zuid en west. Meer dan voldoende om het hele jaar door te voorzien in zowel mijn stroom- als warmtebehoefte. Er ligt nu 10kWp en daarmee dekken we al het stroomgebruik af. We hebben een 120liter eboiler (met ongebruikt zonne spiraal) welke voldoet en gaan voor een groot buffervat (1000+ ltr) met warmtepomp voor alle LTV. Kan iemand mij overtuigen waarom ik nu beter voor collectoren gaan dan voor all electric en evt extra PV?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn situatie is hetzelfde dus ik kijk mee naar de antwoorden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een zonneboiler werkt met hogere temperaturen, dus je hebt een kleiner vat en een kleinere wisselaar nodig. Verder is een PV+warmtepomp volgens mij ook beter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
ik denk dat het een lastige discussie is. Hij is meerdere malen voorbij gekomen iig, in zowel L/W topic als hier. beter, beter...iets zegt me dat als je er stroom moet instoppen om een vat te verwarmen, het altijd "slechter" is dan graties zonnewarmte :+

natuurlijk kan je een paar extra panelen neerleggen, maar dat is alleen interessant met een overschot en als er saldeerd kan worden. Als je zonder salderen altijd met all-electric tijdens de zonneuren warmte gaat bufferen in een vat, dan zal er weinig verschil zijn.

alle andere situaties denk ik toch dat de ZB wint. afgezien van de investering, want die is nogal hoog vergeleken met pv.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Even verduidelijking graag; wordt in deze vergelijking een COP of SPF van een (generieke) warmtepomp verondersteld, in het geval van PV, of wordt er een elektrisch element verondersteld?
Even om dat duidelijk te maken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
Daarnaast vergeten we 1 ding. Als een WP warmte moet maken moet hij draaiuren maken (compressor, pomp, etc). Dit zorgt voor meer slijtage, en dus een kortere levensduur en/of meer onderhoud. Het feit dat de Elektriciteit zelf opgewekt is en daarmee 'gratis' is, is dus niet het gehele verhaal. Je moet dan ook extra afschrijving op de WP reserveren.

Voor mij was dit de rede om toch een ZB te plaatsen, ondanks dat de WP het prima zelf kan. Al heb ik er wel voor gekozen een tweedehands set via marktplaats aan te schaffen om de kosten te drukken. Echter, deze doet het perfect zo'n 9 maanden van het jaar. De rest lost de WP op en daarmee ben ik volledig elektrisch (geen gas en SV aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
freelh schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:41:
Even verduidelijking graag; wordt in deze vergelijking een COP of SPF van een (generieke) warmtepomp verondersteld, in het geval van PV, of wordt er een elektrisch element verondersteld?
Even om dat duidelijk te maken :-).
alles wat je er in moet stoppen, hoe efficient ook, is per definitie -in mijn opinie- minder goed dan iets wat nagenoeg gratis (afgezien van pomp) opgewarmd wordt.

ik lees in het WP topic en alles draait daar om verbruik (COP). een ZB verbruikt niks, maar levert alleen maar.
de combinatie doet het echter het beste lijkt mij. vandaar dat ik ook nog steeds graag een WP erbij zou willen hebben. :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:46:
[...]

ik lees in het WP topic en alles draait daar om verbruik (COP). een ZB verbruikt niks, maar levert alleen maar.
de combinatie doet het echter het beste lijkt mij. vandaar dat ik ook nog steeds graag een WP erbij zou willen hebben. :X
Wat dat betreft is een ZB een goede sCOP verhoger van de WP. Het vult elkaar goed aan. SWW bereiding in de winter is met een WP niet zo extreem effectief waardoor je sCOP daalt, met een ZB krik je dit weer op in de loop van het jaar.

Ik wil ook nog graag een WP erbij gaan plaatsen. Maar eerst de transmissie verlies berekening afmaken en berekenen welke radiatoren vervangen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Nhz schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:01:
[...]
In mijn geval kan ik redelijk eenvoudig richting de 50kWp op het dak kwijt. Verdeeld over oost, zuid en west. Meer dan voldoende om het hele jaar door te voorzien in zowel mijn stroom- als warmtebehoefte. Er ligt nu 10kWp en daarmee dekken we al het stroomgebruik af. We hebben een 120liter eboiler (met ongebruikt zonne spiraal) welke voldoet en gaan voor een groot buffervat (1000+ ltr) met warmtepomp voor alle LTV. Kan iemand mij overtuigen waarom ik nu beter voor collectoren gaan dan voor all electric en evt extra PV?
ach, als je de plek hebt, gewoon allemaal doen.
wat is daar het probleem van :?

snel nog even een 20+kWp bij hangen, zelfs kolenfooi is leuk als je zoveel ruimte hebt. d:)b
kWp word bij die grote setjes zo goedkoop, dat kolen fooi ook een leuke tvt geeft.
(je mag van mij er ook geld mee verdienen, geen problemen mee.
zorg er voor dat je hoofd aansluiting helemaal vol zit. >:) )

tja als je al een boiler hebt met een spiraal, dan scoor je toch snel een b.v.:
http://www.solardirekt24....nkollektor-30-rohren.html
of:
http://www.solardirekt24....-line-flachkollektor.html
simpele controller + pomp (met graag wel een variabele snelheid pomp, gewoon om er voor te zorgen dat de temperaturen die gehaald worden uit de collector hoog zijn, zodat er tegen de eboiler opgewerkt kan worden.
dit hoeft niet echt te duur te zijn ;) )
dit kost allemaal toch ook niet veel.

voor de eboiler hang je de warmte pomp, zodat de eboiler gevoed word met warmer water.
warmte pompen leveren meestal iets kouder water +/-50-55 graden. na verwarmen met de eboiler tot 60-65 graden, maar dat doe je in de nacht, over dag doe je dit tot de 70-90 graden met de collector.

het combineert allemaal zonder veel problemen.
en het mooie is dat je niet afhankelijk bent van allerlei veranderende regels.
b.v: word gas in eens super goedkoop, schakel je toch terug naar gas.
of valt salderen weg, dan ga je toch koelen met je warmte pomp.
etc etc..

eigenlijk gaat dit allemaal bij elkaar zo weinig geld kosten, dat de discussie eigenlijk al onzinnig is.
je krijgt gewoon te veel aannamens en eventueeltjes dat is niet leuk meer.
ik zeg: "niet piepen, maar gewoon doen. niks doen is in ieder geval geen optie. >:) "

edit:
en het hoeft niet allemaal in 1x, stapje voor stapje is ook goed. (doe ik ook.)
zolang je maar een duidelijk plan hebt voor je zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 26-08-2016 12:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
"zo weinig geld kosten"....weinig is relatief en je moet het bovendien toch allemaal uitgeven. jouw combinatie kost, als je er van uitgaat dat er toch al een ketel hangt, minimaal 5-6000 euro. vind ik persoonlijk niet weinig. hoewel ik van mening ben dat het in ieder huis moet hangen allemaal.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:06:
"zo weinig geld kosten"....weinig is relatief en je moet het bovendien toch allemaal uitgeven. jouw combinatie kost, als je er van uitgaat dat er toch al een ketel hangt, minimaal 5-6000 euro. vind ik persoonlijk niet weinig. hoewel ik van mening ben dat het in ieder huis moet hangen allemaal.
lage schatting, ik gok zelf meer een 12000€ >:)
(maar schatten is onzinnig, zonder de juiste gegevens. per persoon is het toch weer anders.)

huizen die een 50kWp op dak kunnen hangen, zijn niet de zuinigste, en hebben vaak nog wel apparatuur nodig die best een paar stapjes zwaarder mogen zijn. >:)

is dat duur is dan weer relatief, stel hij geeft een 1200+ uit aan de verwarming + tap water per jaar, dan is het eigenlijk weer goedkoop.

het is gewoon dat er al een eboiler is met spiraal.
dus die verwarmt zijn tap water al met en duurdere kosten als gas.
ongeveer 1m3 gas vs 8 kWh = 0,55€ vs 1,44€, word snel terug verdienen. >:)
zeker tegen de lage kosten van een collector + pomp unit + sturing. (evt kunnen die 2 ook nog samen in 1 apparaat.)
ben zelf weer niet de voorstander van een te grote collector (of meerdere aan elkaar) als je dan ook nog gaat werken met een warmte pomp, maar dat hangt dan weer af van de ruimte die je hebt. ;)

je zou dit natuurlijk ook met een warmte pomp kunnen doen.
maar pas op, veel warmte pompen die verwarmen maar naar een 50-55 graden.
daar boven doet het antil-egionella programma het vaak weer gewoon elektrisch dus heb je daar weinig winst met de warmte pomp. ;)
vooral omdat de tank vaak niet genoeg afkoelt na een korte douch, dan ben je nog heel je tapwater elektrisch aan het verwarmen en vrijwel niks met de warmte pomp.
andere systemen doen het dan weer wel met de warmte pomp, maar de cop zakt wel een stuk als hij voor die hoge temperaturen moet gaan, dus een zonneboiler bij de warmte pomp is gewoon een verstandige keuze, zeker omdat de boiler combineerbaar is tussen voor allebei de systemen . ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Rhaelak en Skipper-93, over mijn defecte temperatuursensor in de LZE-collectorplaat ( item ... van 12/13 augustus 2016 ):

Vanochtend bezoek gehad van de www.luigjesdokter.nl , slechts drie dagen na het eerste contact. De dak-isolatie hoefde niet verwijderd, en de collector al helemaal niet van het dak af om bij de defecte sensor te komen; de oplossing was veel simpeler: er werd een gaatje in de zijkant van het collectorframe gefreesd, daardoorheen een nieuwe sensor geplaatst en het geheel weer netjes afgedicht. Het meetkabeltje van de sensor ging binnendoor een nieuw gaatje in de dakisolatie naar de regeleenheid op zolder.

Na pakweg twee uur professioneel klussen (en goede koffie;-) loopt de zonneboiler weer als een 8) zonnetje. Voor de zekerheid ook maar de boilersensor vervangen, na 20 jaar...

Samengevat voor alle LZE/ATAG-zonneboiler adepten: een absolute aanrader !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:56:
[...] het is gewoon dat er al een eboiler is met spiraal.
dus die verwarmt zijn tap water al met en duurdere kosten als gas
ongeveer 1m3 gas vs 8 kWh = 0,55€ vs 1,44€, word snel terug verdienen. >:)
Volgens mij zit je hier verkeerd, wij verwarmen immers met opgewekte zonnestroom. Als wij dus niet met zonnestroom opwekken levert deze 8kWh amper wat op.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:05:
Voor Rhaelak en Skipper-93, over mijn defecte temperatuursensor in de LZE-collectorplaat ( item ... van 12/13 augustus 2016 ):

Vanochtend bezoek gehad van de www.luigjesdokter.nl , slechts drie dagen na het eerste contact. De dak-isolatie hoefde niet verwijderd, en de collector al helemaal niet van het dak af om bij de defecte sensor te komen; de oplossing was veel simpeler: er werd een gaatje in de zijkant van het collectorframe gefreesd, daardoorheen een nieuwe sensor geplaatst en het geheel weer netjes afgedicht. Het meetkabeltje van de sensor ging binnendoor een nieuw gaatje in de dakisolatie naar de regeleenheid op zolder.

Na pakweg twee uur professioneel klussen (en goede koffie;-) loopt de zonneboiler weer als een 8) zonnetje. Voor de zekerheid ook maar de boilersensor vervangen, na 20 jaar...

Samengevat voor alle LZE/ATAG-zonneboiler adepten: een absolute aanrader !
Mooi om te horen, maar eigenlijk bizar dat zo'n "dokter" bestaansrecht heeft. Als er iets een vreselijk simpel en "dom" apparaat is, dan is het een zonneboiler wel. Het is echt de meest simpele manier van warmteopwekking.
Voor iedere, beetje opgeleide, cv monteur prima te bevatten.

Jammer dat dit niet wat serieuzer opgepakt wordt.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
principe vraag:

Kan een zonneboiler opzet werken als de panelen niet de hele dag in de zon liggen (gedeeltelijke schaduw)

Dus moet ik volledig vrij zicht op zuid hebben zelfs in de winter (hoek van de zon 15 graden op diepste punt) wil ik gemiddeld genoeg energie kunnen opwekken voor een boiler van zeg 400 liter.

Ok is het dan gewoon een kwestie van meer oppervlak plaatsen om in minder tijd de opwarming te krijgen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik heb een oost-west systeem welke dus om 12:00 geen directe straling heeft. Toch komt er dan warmte in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:22:
Kan een zonneboiler opzet werken als de panelen niet de hele dag in de zon liggen (gedeeltelijke schaduw)
Ja, dat kan. In het buffervat wordt namelijk het water bewaard wat eerder door de collectoren was opgewarmd. Als de panelen niet warm genoeg zijn, laat deze ook geen water stromen (terugloopsysteem).

Dus moet ik volledig vrij zicht op zuid hebben zelfs in de winter (hoek van de zon 15 graden op diepste punt) wil ik gemiddeld genoeg energie kunnen opwekken voor een boiler van zeg 400 liter.

Ok is het dan gewoon een kwestie van meer oppervlak plaatsen om in minder tijd de opwarming te krijgen ?
[/quote]
Er zit een maximum aan de temperatuur. In de winter koelen die dingen natuurlijk af door de buitenlucht en vaak heeft de zon niet genoeg vermogen om deze dan sterk op te warmen. Het kan best zo zijn dat je bijvoorbeeld maar 30 graden haalt en meer collectoren maken er niet ineens 50 graden van. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
Tijdens deze zonnige dagen komt het volgende issue weer naar voren:
Het lijkt erop dat het warm water uit de kraan heter is dan de 60C die de CV ketel maximaal zou moeten kunnen leveren.

Het water in de zonneboiler is dan >80C en zou moeten worden gemixt in een mengventiel dat net na de zonneboiler zit naar een veiligere temperatuur (60C?).
Ik heb al eens aan de knop op het megnventiel gedraaid maar hoe ik hem ook draai, het tapwater blijft altijd gloepers heet terwijl de CV niet aanslaat.

De aansluitingen van het mengventiel zitten goed (linkboven is de uitgang warm water richting CV en rest huis, rechts komt het warme water binnen vanaf de zonneboiler en vanaf de onderkant komt het koude leidingwater binnen.

Kan zo'n mengventiel kapot zijn/gaan? Kan ik dat controleren?
Hoe stel ik dat mengventiel in op een zo koud mogelijke tapwatertemperatuur?

Mengventiel

Mengventiel-knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Onbekend schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:05:
[...]

Ja, dat kan. In het buffervat wordt namelijk het water bewaard wat eerder door de collectoren was opgewarmd. Als de panelen niet warm genoeg zijn, laat deze ook geen water stromen (terugloopsysteem).

[/quote]
Er zit een maximum aan de temperatuur. In de winter koelen die dingen natuurlijk af door de buitenlucht en vaak heeft de zon niet genoeg vermogen om deze dan sterk op te warmen. Het kan best zo zijn dat je bijvoorbeeld maar 30 graden haalt en meer collectoren maken er niet ineens 50 graden van. :)
Dat snap ik maar als er dubbel zo veel oppervlak is wat maar 1/2 van de tijd in de zon ligt dan haal je dezelfde hoeveelheid energie binnen neem ik aan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:37:
[...]

Dat snap ik maar als er dubbel zo veel oppervlak is wat maar 1/2 van de tijd in de zon ligt dan haal je dezelfde hoeveelheid energie binnen neem ik aan.
Die energie zit wel opgeslagen in die zonnecollectoren, maar die kan niet afgegeven worden aan het water wat richting jouw zonneboiler gaat omdat het warmteverschil te klein is.

Voorbeeldje:
Stel dat je twee waterkokers aanzet totdat ze koken, dan heb je twee waterkokers met elk 100°C water.
Probeer daar maar eens 200°C water uit te krijgen..... Hoe je het probeert of mengt, het zal niet lukken om een temperatuur hoger dan 100°C te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Onbekend schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:36:
[...]

Die energie zit wel opgeslagen in die zonnecollectoren, maar die kan niet afgegeven worden aan het water wat richting jouw zonneboiler gaat omdat het warmteverschil te klein is.

Voorbeeldje:
Stel dat je twee waterkokers aanzet totdat ze koken, dan heb je twee waterkokers met elk 100°C water.
Probeer daar maar eens 200°C water uit te krijgen..... Hoe je het probeert of mengt, het zal niet lukken om een temperatuur hoger dan 100°C te krijgen.
nee maar als ik korte tijd water wil koken met 2 dezelfde water kokers en in elk de helft doe ben ik sneller klaar.

Ik zou ze kunnen plaatsen qua oppervlak maar dan liggen ze niet de hele dag in de zon.

Ben me nog steeds aan het orienteren, dus het zijn vragen om de materie te snappen.

Bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Leader98 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 11:05:
Kan zo'n mengventiel kapot zijn/gaan? Kan ik dat controleren?
Ja, dan kan kapot en controleren is erg lastig.
- Kan je de waterstroom door de zonneboiler afzonderlijk afsluiten? Zo ja, probeer dat dan eens, en controleer of de druk van het warme water nog het zelfde is.
- Je weet zeker dat de cv-ketel ook niet aanspringt tijdens het watergebruik?
- Heb je een thermostaatkraan bij de douche/bad? Zo ja, die willen nog wel eens kapot gaan of onder de kalk zitten waardoor die niet goed meer werkt.
Hoe stel ik dat mengventiel in op een zo koud mogelijke tapwatertemperatuur?
Rechtsom draaien. Kijk maar naar de knop, want de pijl met K(oud) staat naar rechts toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:38:
[...]

nee maar als ik korte tijd water wil koken met 2 dezelfde water kokers en in elk de helft doe ben ik sneller klaar.

Ik zou ze kunnen plaatsen qua oppervlak maar dan liggen ze niet de hele dag in de zon.

Ben me nog steeds aan het orienteren, dus het zijn vragen om de materie te snappen.

Bedankt voor je uitleg.
Je gaat er nu vanuit dat de zon de collectoren altijd tot de max. temperatuur opwarmt. In de winter haal je dat vaak niet, en moet je genoegen nemen met minder.

In het voorbeeld met de waterkokers is capaciteit om het water op te warmen weliswaar verdubbeld, maar ze maar tot 60°C opwarmen is dat nog steeds een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Onbekend schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:42:
[...]

Ja, dan kan kapot en controleren is erg lastig.
- Kan je de waterstroom door de zonneboiler afzonderlijk afsluiten? Zo ja, probeer dat dan eens, en controleer of de druk van het warme water nog het zelfde is.
- Je weet zeker dat de cv-ketel ook niet aanspringt tijdens het watergebruik?
- Heb je een thermostaatkraan bij de douche/bad? Zo ja, die willen nog wel eens kapot gaan of onder de kalk zitten waardoor die niet goed meer werkt.

[...]

Rechtsom draaien. Kijk maar naar de knop, want de pijl met K(oud) staat naar rechts toe.
Ik heb de kraan nu volledig rechtsom gedraaid.
Nu even wachten op zon om de boiler op 80C te krijgen.

Kan testen met de CV uit en via verschillende kranen.
Heb alleen geen thermometer beschikbaar maar als ik de DUCO documentatie online lees zou het tapwater zo max 35C zijn, dus dat zou met voorzichtig voelen wel na te gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Grappig, ik heb net met het installeren van mijn installatie het zelfde gehad. De ketel kreeg 73 graden voor zijn kiezen. Ik heb het mee geleverde terugslag klepje eruit gehaald.
Het is nu over dus het lijkt dat koud niet mee gemengd werd.
Geen idee of je hier iets aan hebt maar het heeft mij dus geholpen

[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 29-08-2016 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Leader98 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Ik heb de kraan nu volledig rechtsom gedraaid.
Nu even wachten op zon om de boiler op 80C te krijgen.

Kan testen met de CV uit en via verschillende kranen.
Heb alleen geen thermometer beschikbaar maar als ik de DUCO documentatie online lees zou het tapwater zo max 35C zijn, dus dat zou met voorzichtig voelen wel na te gaan zijn.
Mengventiel is defect want het 80C water gaat direct naar de kraan (mengventiel op koudste stand en de CV uit door de stekker eruit te halen).
Nieuwe bestellen en erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nhz schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:38:
[...]

Volgens mij zit je hier verkeerd, wij verwarmen immers met opgewekte zonnestroom. Als wij dus niet met zonnestroom opwekken levert deze 8kWh amper wat op.
ik ben bang dat je door zo te rekenen je zelf een beetje bedonderd. ;)
de zelf opgewekte zonnestroom is pas gratis nadat je TVT is geweest, tot die tijd kun je het beste de gewone prijs rekenen anders reken je niet mee dat je TVT van de panelen langer word.

en amper wat opleveren, mmm, ik vind van niet.
ook met kolen fooi kun je een leuke TVT maken, geen probleem tegenwoordig.
(maar alles moet wel een beetje mee zitten met de lokatie en dat kunnen maar weinig mensen zeggen, hellaas.)

de stelling of affakkelen v.s. stroom verkopen, zit vandaag de dag erg dicht bij elkaar.
ik durf zelf geen winnaar aan te wijzen, de berekening is mij iets te ingewikkeld.
maar als dit je stelling is doe hem maar eens onderbouwen met cijfers. >:)

pas als je die vergelijking hebt gedaan kun je verder gaan kijken naar wat doet een zonneboiler dan voor mij. ;)
(ik heb verder er totaal geen problemen mee dat je het zo doet, ieder moet zijn keuzes maken.
ik doe dit zelf ook, maar wens wel iets anders te gaan doen, dit is namelijk niet goed voor mijn TVT. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:22:
principe vraag:
Ja natuurlijk. alleen is de energie opname per m2 is gewoon kleiner.
Hoe meer zicht hoe meer energie opname. Voor de winter is een grote helling hoek een voordeel ivm de laagstaande zon.
Dat is wel correct. De Delta-T regelaar zorgt voor de aansturing van de pomp zodat het maximale aan energie uit de panelen gehaald word.
- Hoe meer oppervlak aan collectoren hoe meer energie.
- Hoe meer oppervlak aan collectoren hoe groter het verlies.
In de winter winnen vaccuum-heatpipes (betere isolatie) het van vlakke plaat collectoren.

Meer energie opname betekend een hogere eind temperatuur. Zeker als de collectoren in serie staan.
Ik heb 120 heatpipes in serie staan en haal vaak, ook in de winter, de 85 gaden in een 210L boiler.

Normale verhouding is 1 heatpipe per 10L boiler. (30 heatpipes =~ 4m2) Als je deze verhouding lager maakt naar 1 op 5L of 1 op 2L zal de temperatuur bij lager energie aanbod hoger uitkomen.

Ik moet nu in de zomer ( zelfs na het opwarmen van mijn 1000L buffervat naar 85 graden) een teveel aan warmte affakkelen via een oude airco radiator met fan.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
WoudseHoeve schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:14:
[...]

Ja natuurlijk. alleen is de energie opname per m2 is gewoon kleiner.
hierbij opmerkend dat, zoals woudsehoeve al zegt, heatpipes het beter doen in een aantal situaties. ik denk dat deels schaduw zo'n situatie is
Meer energie opname betekend een hogere eind temperatuur. Zeker als de collectoren in serie staan.
Ik heb 120 heatpipes in serie staan en haal vaak, ook in de winter, de 85 gaden in een 210L boiler.

Normale verhouding is 1 heatpipe per 10L boiler. (30 heatpipes =~ 4m2) Als je deze verhouding lager maakt naar 1 op 5L of 1 op 2L zal de temperatuur bij lager energie aanbod hoger uitkomen.

Ik moet nu in de zomer ( zelfs na het opwarmen van mijn 1000L buffervat naar 85 graden) een teveel aan warmte affakkelen via een oude airco radiator met fan.
dat klinkt goed, ik heb 160 + 400 liter en 60 (oost) + 30 (west) pipes liggen, dat moet in de winter dus ook wel wat meer kunnen doen dan 40 graden als ik jouw resultaten zie.
tenminste, 210 liter en 120 pipes is 1.75 liter per pipe, 90 op 160 is 1.77.
mosredna fo
5.7 pipes per 10 liter tegen 5.6
:9

ik heb tot nu toe met nog wat lucht in het systeem :( toch al 72 (16) en 55 (400) gehaald, dit was de eerste volle dag dat er niet aan gewerkt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:45:
[...]

ik ben bang dat je door zo te rekenen je zelf een beetje bedonderd. ;)
de zelf opgewekte zonnestroom is pas gratis nadat je TVT is geweest, tot die tijd kun je het beste de gewone prijs rekenen anders reken je niet mee dat je TVT van de panelen langer word.

en amper wat opleveren, mmm, ik vind van niet.
ook met kolen fooi kun je een leuke TVT maken, geen probleem tegenwoordig.
(maar alles moet wel een beetje mee zitten met de lokatie en dat kunnen maar weinig mensen zeggen, hellaas.)

de stelling of affakkelen v.s. stroom verkopen, zit vandaag de dag erg dicht bij elkaar.
ik durf zelf geen winnaar aan te wijzen, de berekening is mij iets te ingewikkeld.
maar als dit je stelling is doe hem maar eens onderbouwen met cijfers. >:)

pas als je die vergelijking hebt gedaan kun je verder gaan kijken naar wat doet een zonneboiler dan voor mij. ;)
(ik heb verder er totaal geen problemen mee dat je het zo doet, ieder moet zijn keuzes maken.
ik doe dit zelf ook, maar wens wel iets anders te gaan doen, dit is namelijk niet goed voor mijn TVT. ;) )
Je hebt wel gelijk hoor, maar ik reken liever niet met de TVT. Onze PV-installatie ligt er, is betaald en daarmee klaar. Dat is mijn standpunt, al is het misschien niet helemaal eerlijk. :+

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nhz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:28:
[...]

Je hebt wel gelijk hoor, maar ik reken liever niet met de TVT. Onze PV-installatie ligt er, is betaald en daarmee klaar. Dat is mijn standpunt, al is het misschien niet helemaal eerlijk. :+
lol, ik reken zelf ook zo hoor. ;)

wat ik eigenlijk nu doe is de totaal aanschaf prijs van de PV delen door de totaal opbrengst.
geeft me nu een prijs van +/-0,65€ per kWh. (ja ik heb flink uitgebreid dit jaar, dus de kWh prijs is weer even hoog)
maar die prijs daalt wel elk jaar (en hard.). >:)

maar ja als je een eerlijke vergelijking wil tussen een zonneboiler VS PV-elektricheboiler, dan kun je helaas niet zo rekenen.
en al helemaal niet zonder dit er bij te vermelden.
(dit is dan eigenlijk net zo erg als wat Volkswagen doet met zijn sjoemel-software ;) )

maar kijk eens goed naar wat woudsehoeven doet.
jij heb net zo goed de ruimte en mogelijkheden als hij heeft, sterker nog je kunt zelfs verder gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
jacovn schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 12:38:
[...]

Bedankt voor je uitleg.
vraag maar eens aan !null of dit kan :) die is van plan een volledig overcapaciteit te plaatsen om sneller/hogere temperaturen te halen in de winter.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:37:
[...]

lol, ik reken zelf ook zo hoor. ;)

wat ik eigenlijk nu doe is de totaal aanschaf prijs van de PV delen door de totaal opbrengst.
geeft me nu een prijs van +/-0,65€ per kWh. (ja ik heb flink uitgebreid dit jaar, dus de kWh prijs is weer even hoog)
maar die prijs daalt wel elk jaar (en hard.). >:)

maar ja als je een eerlijke vergelijking wil tussen een zonneboiler VS PV-elektricheboiler, dan kun je helaas niet zo rekenen.
en al helemaal niet zonder dit er bij te vermelden.
(dit is dan eigenlijk net zo erg als wat Volkswagen doet met zijn sjoemel-software ;) )

maar kijk eens goed naar wat woudsehoeven doet.
jij heb net zo goed de ruimte en mogelijkheden als hij heeft, sterker nog je kunt zelfs verder gaan. ;)
Uiteraard kan ik combineren, maar ik vraag me hier openlijk even af hoeveel meerwaarde dat heeft. Combineren is wellicht het mooist, maar vraagt ook de hoogste investering.

Ik heb nu een offerte liggen voor 72 heatpipes en 1000ltr buffer inclusief alle benodigdheden. Minus de subsidie heeft dit een nettoprijs van circa 5000euro. Volgens de leverancier in totaal circa 8000wp.

Een 9kW warmtepomp inclusief buffer en aansluitspul kost, minus de subsidie, ongeveer 2500euro. Dan hou je nog een kleine 2500euro over om een PV te leggen die het gebruik van de WP afdekt. Een installatie van 4000wp moet daarvoor mogelijk zijn. Met een gemiddelde COP van 2 haal je daar dus ongeveer evenveel energie uit als uit de zonnecollectoren.

Vandaar dat ik me afvraag wat nou slimmer is. De WP kan ook verwarmen als de zon niet schijnt, dat wordt voor de heatpipes een stuk lastiger. De heatpipes kunnen echter een (veel) hogere temperatuur leveren wanneer de zon schijnt. De PV installatie is weer veel makkelijker installeren, kwestie van huidige systeem uitbreiden. Deze installatie in combi met de WP heeft echter veel meer bewegende/slijtende delen en zal dus meer onderhoud kosten.

Of zie ik iets enorm over het hoofd?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Nhz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:21:
[...]
Of zie ik iets enorm over het hoofd?
Salderen .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mfmonkey schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:25:
[...]
hierbij opmerkend dat, zoals woudsehoeve al zegt, heatpipes het beter doen in een aantal situaties. ik denk dat deels schaduw zo'n situatie is
[...]
dat klinkt goed, ik heb 160 + 400 liter en 60 (oost) + 30 (west) pipes liggen, dat moet in de winter dus ook wel wat meer kunnen doen dan 40 graden als ik jouw resultaten zie.
tenminste, 210 liter en 120 pipes is 1.75 liter per pipe, 90 op 160 is 1.77.
mosredna fo
5.7 pipes per 10 liter tegen 5.6
:9
ik heb tot nu toe met nog wat lucht in het systeem :( toch al 72 (16) en 55 (400) gehaald, dit was de eerste volle dag dat er niet aan gewerkt werd.
Ik heb de max temperatuur nu op 85 graden staan .... meer buffer capaciteit in dezelfde boiler,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Wat heeft salderen hiermee te maken? Je kan de WP toch gewoon (alleen) laten draaien wanneer de zon schijnt? Net zoals dat de collectoren alleen warmte opwekken wanneer de zon schijnt. De WP kan ook gewoon bufferen in het buffervat. Net zoals dat de collectoren dat doen.

Als salderen er al iets mee te maken heeft is dat in het voordeel van de all-electric oplossing.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nhz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:31:
[...]

Wat heeft salderen hiermee te maken? Je kan de WP toch gewoon (alleen) laten draaien wanneer de zon schijnt? Net zoals dat de collectoren alleen warmte opwekken wanneer de zon schijnt. De WP kan ook gewoon bufferen in het buffervat. Net zoals dat de collectoren dat doen.

Als salderen er al iets mee te maken heeft is dat in het voordeel van de all-electric oplossing.
minster kamp heeft al aangegeven dat er in 2017 evalueert gaat worden hoe het postcode roos model werkt.
(lol, ik durf nu al te zeggen rampzalig, maar dat kan iedere idioot zeggen, lol.
alleen politici kunnen de meest donkere wolken nog zonnig vertellen. >:) )
en dat salderen op de schop gaat in 2020.
(maar verder geen gegevens over hoe en wat.)

maar daar zit wel een verkiezing tussen, maar als ik de peilingen moet geloven kunnen we wel eens een PVV + VVD regering krijgen, en dan kunnen we het wel schudden met salderen.
PVV wil zelfs geen wint molens 8)7 en de VVD noemt PV een linkse hobbie waar ze geen geld aan willen uitgeven. :-(
maar ja ik heb ook geen kristallen bol, dus ik weet de toekomst ook niet.

maar zonder salderen valt de bodem uit je model. >:)

edit:
lees even woudsehoeven berichten terug.
WoudseHoeve in "Zonneboilers, dit is de plek"
dit kun jij ook doen met je huidige e-boiler, hoeft dus niet zo heel duur te worden. ;)
(gewoon een simpel systeem met 2 boiler, en de 2de boiler gebruiken voor de warmte pomp.
de combi hoeft niet zo heel duur te worden voor jouw.
maar kunt het ook in 2 stappen uit voeren, hoeft echt niet in 1x, maar plan wel goed. ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 29-08-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

migjes schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:41:
[...]
maar zonder salderen valt de bodem uit je model. >:)
Kan je dat uitleggen?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 12:44
Iemand van de Qsolar bezitters al eens Error 04 gehad? Volgens het boek "De regeling heeft een programma fout ontdekt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
WoudseHoeve schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:29:
[...]

Ik heb de max temperatuur nu op 85 graden staan .... meer buffer capaciteit in dezelfde boiler,
wanneer ik dat doe komt de grote boiler nu niet op temperatuur. op zich niet zo'n probleem maar omdat ik alleen de basis isolatie op de boiler heb verlies ik 15 graden over de nacht. ik ga hier nog mee bezig, onder andere de buisisolatie van het solar circuit voor mekaar maken en een houten bak maken om de boilers heen zodat die gevuld kan worden met piepschuim en/of steenwol.
er ligt al wat piepschuim omheen wat ervoor zorgde dat hij van 66 naar 58 zakte, een stukje beter.
de grote zakte van 55 naar 51, vandaar dat ik dan liever de kleine boiler op een iets lagere temp zet. hoog genoeg om om 0800 al te kunnen douchen zonder ketel, laag genoeg om niet veel warmte te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Water is de goedkoopste buffer, dus de discussie lijkt te gaan om hoe je dat vat met water verwarmt. Dan kun je dat vat misschien ook wegstrepen uit de vergelijking.

Dan vergelijk je dus PV panelen + omvormer + warmtepomp, met zonnecollectoren + cv pompje. Dan zijn de zonnecollectoren eigenlijk niet eens zo duur.

Zolang je saldeert blijft het lastig vergelijken, dan is PV de winnaar denk ik. Eenmaal buiten het salderen om, lijkt het me behoorlijk lastig om een warmtepomp exact te laten matchen met de opgewekte PV kracht (wat met een elektrisch element wel zou kunnen met specifieke oplossingen). Dus dan ga je toch al gauw kijken naar een accu-tje van 1kwh denk ik. Toch weer wat extra kosten en points of failure.

Daarnaast heb ik het idee, en dat kan ik eigenlijk helemaal niet hard maken met cijfers, dat een vacuumbuis collector op mindere dagen meer energie ophaalt dan PV panelen. Dat vind ik belangrijk, want voor het verwarmen van het huis heb je het in die seizoenen nodig.

Laat ik nog een ander voorbeeld geven, ik was m'n zonnecollectoren aan het doorspoelen op een redelijk mooie dag. Daar ging behoolijk wat water doorheen, en ik merkte dat het water wat er uit kwam niet aan te raken was zo heet. Dat was best een behoorlijke waterstraal. (tapwater aangesloten, kraan ver open)
Het gaat dan om 3 collectoren van grofweg 600 tot 700 euro per stuk als ik ze nieuw zou kopen. Voor dat geld zou je met zonnepanelen denk ik maximaal 2500W ophalen, nooit genoeg om zo'n waterstraal op te warmen (elektrische verwarmers hebben bijv een 7KW aansluiting)

Maarja, dan is het zomer, en staan de zonnecollectoren veelal niks te doen, dus ik begrijp ook wel wat de nadelen zijn. Dan moet je een gigantische opslag hebben, en dat kan vaak niet gerealiseerd worden.

Dat probleem is echter ook zwaar aanwezig bij zonnepanelen wanneer salderen vervalt. Dan krijg je nog 6ct terug, maar liever verdeel je die kWh's ook over het jaar. Echter heb je dan hetzelfde probleem, een langdurige opslag over de seizoenen heen. Wat ook zou resulteren in een gigantisch vat, net als bij een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Nhz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:31:

Waar wil je al die warmte laten dan? Dat wordt een gigantisch buffervat namelijk.

MKleinman heeft wat handige statistieken op zijn website:
In de zomermaand 1100MJ opwek door 48 heatpipes (8,4GJ).
Stel geen warmteverbruik en een bruikbare temperatuur stijging van 70 graden (van 15 -> 85 graden), heb je een ~3800L buffertank nodig om alle warmte op te kunnen slaan.
In geval van 1100MJ door een warmtepomp met een max temp van 50 graden: ~7500L buffertank nodig.
(Door de goede zomer COP is volgens mij makkelijk om zelfs meer dan 1100MJ op te wekken met een WP.)

Niet echt praktisch :+

Nu heb je in de praktijk altijd wel warmteverbruik in de zomer (douchen, enkele koude dagen, etc.), maar wil je onafhankelijk zijn van salderen en alle stroom opwek omzetten in warmte, vergt dit nog steeds een gigantische buffer.
Salderen lost het probleem makkelijk op. Gratis bufferen op je het elektriciteitsnet. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 29-08-2016 14:44 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
Jack schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:38:
[...]

Salderen lost het probleem makkelijk op. Gratis bufferen op je het elektriciteitsnet. d:)b
Tot 2020... tot het zoals in Belgie is.. dan verzinnen ze een transformer taks... 110 euro per kw van je ontvanger... dan wordt de terug verdien tijd of netwerk als batterij te gebruiken minder rooskleurig..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Uiteraard, tot 2020. Dat moge inmiddels duidelijk zijn, neem ik aan.

Sterkste punt van de zonnecollectoren blijft de hoge temperatuur. Een wp kan het tot 50 graden, maar bij een slechte COP. Daar boven elektrisch element: COP=1.
Bij een boilervat met zowel wp als zonnecollector aansluiting kan je in de zomer met de zonnecollectoren dus direct stroom besparen. Scheelt ook weer een paar zonnepanelen neerleggen.
Een andere/uitgebreidere/betere businesscase heb ik nog niet kunnen verzinnen...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Daar heb ik dus overheen gekeken, de enorme hoeveelheid water die je moet bufferen ivm de lagere temperatuur. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Mijn planning voor mijn nieuwe huis (240m2). Betreft een tussenwoning met uiteraard een goede isolatie;
Overal vloerverwarming
Zonneboiler met 2x30 vacuümbuis op zuid, 500 liter boiler met warmtewisselaar en hygiënespiraal (incl subsidie 2700)
Warmtepomp Mitsubishi Ecodan puhz-shw80 (incl subsidie 1800)
PV 6300wp, 25x boviet 255 op zuid, stecagrid 4803x (incl. btw teruggave 5300)

Dan combineer ik een zonneboiler, PV en warmtepomp. Kost totaal ong 10.000 excl. installatie. Bij het project van ons nieuwe huis kost de SV aansluiting 4900 euro welke ik dus niet hoef uit te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door migila op 29-08-2016 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Een tussenwoning van 240m2?
Hoor je niet vaak.

Verder klinken de plannen goed. Mooi dat je niet aan de stadsverwarming hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Zelfbouw project, kunnen kiezen voor vrijstaand maar de kavel is 185m2. Vind het dan zonde van de "steeg" langs het huis en de buren ook. Beneden 90, incl berging van 15m2. Boven 90 en zolder 60, dan komt er dakterras van 25 ongeveer waar ik de zonnecollectoren kwijt kan en pv op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Maar je bouwt wel los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Zelf aannemer regelen ja, gelukkig voor ons kiezen er 5 op rij voor dezelfde aannemer en zit ik er ergens tussen. Anders moeten aannemers overleggen over het koppelen van de huizen maar dat schijnt met gezond verstand goed te komen. Maar dit is best offtopic volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
migila schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:38:
Mijn planning voor mijn nieuwe huis (240m2). Betreft een tussenwoning met uiteraard een goede isolatie;
Overal vloerverwarming
Zonneboiler met 2x30 vacuümbuis op zuid, 500 liter boiler met warmtewisselaar en hygiënespiraal (incl subsidie 2700)
Warmtepomp Mitsubishi Ecodan puhz-shw80 (incl subsidie 1800)
PV 6300wp, 25x boviet 255 op zuid, stecagrid 4803x (incl. btw teruggave 5300)

Dan combineer ik een zonneboiler, PV en warmtepomp. Kost totaal ong 10.000 excl. installatie. Bij het project van ons nieuwe huis kost de SV aansluiting 4900 euro welke ik dus niet hoef uit te geven.
Hoe stel je dit voor ?

Bouwkundig en met pv naar epc 0.4 dan de 2e epc bekerening met een zonne boiler voor een EPC verlaging.
Dan de 3e EPC berekening voor de warmte pomp en weer een EPC verlaging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
jacovn schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 06:54:
[...]

Hoe stel je dit voor ?

Bouwkundig en met pv naar epc 0.4 dan de 2e epc bekerening met een zonne boiler voor een EPC verlaging.
Dan de 3e EPC berekening voor de warmte pomp en weer een EPC verlaging ?
Ik volg je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik dacht begrepen te hebben dat je voor een subsidie aanvraag een bestaande EPC berekening moet hebben en dan een 2e EPC berekening met een verbetering op basis waarvan je subsidie aan vraagt.

Dus als je op 2 oplossingen subsidie wilt hebben moet je al vertrekken van EPC 0.4 en die 2 keer verlagen met een oplossing waar je subsidie op aanvraagt.

Die discussie is eerder gevoerd in de warmtepomp thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

jacovn schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:18:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben dat je voor een subsidie aanvraag een bestaande EPC berekening moet hebben en dan een 2e EPC berekening met een verbetering op basis waarvan je subsidie aan vraagt.

Dus als je op 2 oplossingen subsidie wilt hebben moet je al vertrekken van EPC 0.4 en die 2 keer verlagen met een oplossing waar je subsidie op aanvraagt.

Die discussie is eerder gevoerd in de warmtepomp thread.
Nee. Zolang de zonneboiler/warmtepomp/kachel maar op de ISDE lijst staat, kan je subsidie aanvragen. Geen EPC berekening voor nodig.

Volgens mij haal je wat anders door de war. Je krijgt namelijk geen subsidie als je één van de apparaten nodig hebt om de EPC norm van je nieuwbouw huis te halen.
Mocht je een nieuw huis aan het bouwen zijn en toch de subsidie willen binnen halen, dan moet je huis dus eerst zonder de apparatuur aan de EPC voldoen (daarom bestaande EPC=0,4 kunnen laten zien) en kan je naderhand de apparatuur kopen en subsidie aanvragen.
Een kleine omweg voor de nieuwbouwers, maar verder niet van toepassing voor de bestaande bouw.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Oh op die manier! Het krijgt een epc van 0.4 zonder de apparatuur :)
Pagina: 1 ... 60 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.