Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 90 Laatste
Acties:
  • 615.672 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
Nhz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 18:10:
En hoe zorg je in de winter (zonder zon) voor voldoende warm tapwater? En legionella?

Zelf heb ik een monoblock, wat het een beetje lastig maakt om die als primaire pomp voor het hele CV verhaal te gebruiken. Qua leidingwerk bedoel ik dan.

Er zijn zoveel mogelijkheden, om gek van te worden. ;)
Ik heb een WP staan van 18kw en daar heeft afgelopen jaar het hele huis (325m2/1100m3)) op gedraaid. De WP verwarmt het SWW en anders de vloerverwarming. Regionale daarvoor draait de WP 1 x per week een programma van 1 uur boven de 65 graden (gedeeltelijk via exec element.
Waar ik mee zat was de temp verschillen als je alles in 1 boiler doet van bijvoorbeeld 500 liter. Daarnaast werkte de vloer niet erg mee met dat gewicht volgens de constructeur. Een rvs hygiëne boiler is daarnaast ook weer heel erg duur (>2000 euro). Staal kan ook, maar ja om dan weer +190kg naar bovenste tillen is ook zo wat.
Ik heb daarnaast (bijna klaar) nog een buffer in de tuin liggen van 45000 liter in dekvorm van een zwembad. Zomers alles naar het zwembad en s' winter langer profijt van de 120 hp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:35

Nhz

18kW....zo, dat is een hele flinke jongen. :)

Zelf ga ik voor twee buffers, beide met hygiene spiraal. Een groot vat voor de CV (1500ltr) en een kleiner vat voor SWW (300ltr). Het CV-vat heeft in de basis een temperatuur van 30~35gr. Het SWW-vat heeft een temperatuur van 50~60graden. Hierin zit een elektrisch element welke aangestuurd kan worden in het geval dat de temperatuur te ver daalt.

138 heatpipes (72 zuid, 66 oost) verwarmen beide vaten. Per dakvlak een eigen regeling. Als de temperatuur in de collectoren hoog genoeg is verwarmen ze eerst het SWW vat. Als deze vol zit (max 85gr) schakelen ze over naar het CV vat. Mocht de temperatuur in de heatpipes niet hoog genoeg zijn om het SWW vat te vullen, schakelen ze wanneer mogelijk naar het CV vat. Omdat ze beide een eigen regeling hebben kan dit ook gecombineerd.

Warmtepomp komt open op het CV vat. De warmtepomp verwarmt tot max 45gr en schakelt alleen in wanneer er op geen andere manier warmte in het vat gepompt wordt. Daarnaast moet hij met een bepaalde interval geforceerd inschakelen, tegen het stil staan.

Als laatste een CV houtkachel, welke middels een 3weg klep beide vaten kan verwarmen. Hier heb ik nog geen regeling voor bedacht, maar dat zal net zoiets worden als voor de collectoren. Eerst de SWW buffer, daarna de CV buffer.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit (de CV zit er eigenlijk voor de sier :P).
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/9y24wtq3v/verwarming.jpg

Tenminste, dat is ongeveer de bedoeling. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Nhz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:46:
Ik zie, bij het gebruik van een buffer, niet echt een voordeel in het CV circuit direct op de WP aansluiten. Op die manier kan je de buffer nooit voorverwarmen zonder je huis ook op te warmen.

Stel dat de zon buiten schijnt, je huis is vanwege de zonneschijn lekker op temperatuur en je PV levert lekker terug, maar je vat is 'slechts' 30 graden. Je wil dan je buffer op kunnen warmen zonder je huis op te warmen.
Is mogelijk door bv. een buffervat met 3 spiralen, onderste ZB middelste WP en bovenste CV. inhoud vat is SWW water.
Vat kan dan tot 95 graden opwarmen door ZB/WP. als de pomp van cv en/of WP niet aan gaan blijft de warmte in het vat en verwarmt niet je huis.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Dan zit de WP dus niet direct aan je CV. ;)

De geschetste situatie zal overigens wel een uitzondering zijn, want als de zon schijnt en zo je huis opwarmt, zullen je collectoren doorgaans ook warm water leveren en dus hoeft de WP geen warmte te produceren.

Mijn gevoel zegt me echter dat ik het prettiger vind dat ik de WP warm water kan laten maken, zonder dat dat direct mijn CV in moet.

[ Voor 80% gewijzigd door Nhz op 26-07-2016 23:28 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
nimie schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:27:
[...]

Vraagje waarom doe je de aanvoer van de vloerverwarming niet rechtstreeks op je WP en de retour vloerverwarming door je Boiler.
Daarnaast lijkt het nu of je de CV nu alleen maar voedt vanuit de ZB, of zie ik dat verkeerd.
Kun je daarnaast zeggen waarom je voor de hygiene boilers gaat ipv alleen maar boiler met SWW?
Zonnecollector voedt de CV buffer en als deze te kort komt (in de winter) dan kan deze buffer warmte onttrekken uit de 2de buffer welke op minmaal 45 graden door de WP gehouden wordt.
hygiene boilers, je bedoelt hiermee met een spiraal? Zo hoef ik de buffer nooit te verwarmen naar 60+ graden en heb ik genoeg warm water. Het water gaat eerst door het eerste vat en dan door het 2de vat. Dan komt het dus altijd al warm het 2de vat in en gebruik ik de zonneboiler optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Nhz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:23:
Dan zit de WP dus niet direct aan je CV. ;)

De geschetste situatie zal overigens wel een uitzondering zijn, want als de zon schijnt en zo je huis opwarmt, zullen je collectoren doorgaans ook warm water leveren en dus hoeft de WP geen warmte te produceren.

Mijn gevoel zegt me echter dat ik het prettiger vind dat ik de WP warm water kan laten maken, zonder dat dat direct mijn CV in moet.
Nee WP zit niet direct aan de CV, daarom kan die continue draaien op 15 tot 20 Hertz zonder extra start/stop. Dit is een voordeel van een buffer.
Dat de WP niks doet als de zon het alleen af kan is nou precies de bedoeling.
Kan hier ook prima SWW maken met de WP zonder dat het gelijk de CV in moet.
Heeft niks met gevoel te maken maar meer met de praktijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 27-07-2016 00:06 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Ja ik ben het helemaal met je eens, mijn reactie was met name gericht op het schema dat geplaatst werd door Migila.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:18
Ik zit ook te kijken naar een zonneboiler omdat dat voor ons de 3e energiemaatregel is. (Friese Energiepremie). Daardoor krijgen wij 1200 euro extra subsidie.

Nu vraag ik mij af wat het rendement is wat wij kunnen verwachten. Wij gebruiken ongeveer 260m3 gas voor tapwater en koken. Globaal bekeken kan ik toch 0.3m3 per dag rekenen voor koken? Dan blijft er 150m3 gas over voor tapwater. Zou een zonneboiler minus 1200 euro subsidie rendabel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Pakhaas schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:19:
Ik zit ook te kijken naar een zonneboiler omdat dat voor ons de 3e energiemaatregel is. (Friese Energiepremie). Daardoor krijgen wij 1200 euro extra subsidie.

Nu vraag ik mij af wat het rendement is wat wij kunnen verwachten. Wij gebruiken ongeveer 260m3 gas voor tapwater en koken. Globaal bekeken kan ik toch 0.3m3 per dag rekenen voor koken? Dan blijft er 150m3 gas over voor tapwater. Zou een zonneboiler minus 1200 euro subsidie rendabel zijn?
Wat kost de zonneboiler dan? En wat versta je onder rendabel? het maximum (en dat ga je niet halen..) wat je kunt besparen is dus 150 * 0,60 = 90 euro per jaar. Ga je uit van een spaarrekening met 0,5% rente per jaar dan levert de zonneboiler eenzelfde rendement op als een spaarrekening als de boiler 18.000 euro zou kosten. ;)
Dat kost ie niet dus ja het is rendabel!

Wil je de zonneboiler ook terugverdienen (vind ik persoonlijk een vreemd iets, want bij je huis/CV-ketel/fiets/auto/kleding etc kijk je ook niet naar terugverdientijd) en wil je dat in 10 jaar doen dan mag de boiler maar max 900 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
900 na aftrek van subsidie bedoel je? Dus eigenlijk 2100 euro?

@pakhuis, ik zou even checken met Solesta, als je een set wil voor alleen tapwater. Dan zou ik opteren voor de 30 pijps set, zodat je meer denking in het slechtere seizoen hebt.
Die kost na aftrek van nationale subsidie nog maar 700 euro excl installatie. Dan kun je met de resterende Friese subsidie nog de rest betalen en eventueel zelfs de installatie kosten.

Komt die 1200 euro bovenop de nationale subsidie en wat zijn de voorwaarden?
Zo'n solesta set gaat in ieder geval weinig kosten met al die subsidie aftrek.

En het 100 liter boiler vat is niet erg groot, kun je vast ergens kwijt met een schuin dak.

Website van Solesta is niet fantastisch, maar ik zou ze gewoon even bellen, je krijgt goed geinformeerde mensen aan de telefoon.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
migila schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:30:
[...]

Zonnecollector voedt de CV buffer en als deze te kort komt (in de winter) dan kan deze buffer warmte onttrekken uit de 2de buffer welke op minmaal 45 graden door de WP gehouden wordt.
hygiene boilers, je bedoelt hiermee met een spiraal? Zo hoef ik de buffer nooit te verwarmen naar 60+ graden en heb ik genoeg warm water. Het water gaat eerst door het eerste vat en dan door het 2de vat. Dan komt het dus altijd al warm het 2de vat in en gebruik ik de zonneboiler optimaal.
Bij mij wordt het dan bijna gelijk, alleen bij mij loopt de retour van de vloerverwarming door een vat om op te warmen en als het in de winter te koud is doet dat vat helemaal niets en verwarmt de WP de vloerverwarming op naar 21 rechtstreeks ilv warmte te onttrekken uit de boiler met de WP.
Ik verwarm mijn buffer ook niet boven de 60+ alleen met boiler waarin de WP zit, de andere stroomt toch wel steeds door.
Voor mij ging de hygiëne boiler meer dan 2000 euro kosten en 2x rvs 300 liter met 2 spiralen was heel veel goedkoper, helemaal icm de zonneboiler set en de subsidie welke volgens de berekening ruim 2000 euro bedraagt ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

nimie schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:46:
[...]

Bij mij wordt het dan bijna gelijk, alleen bij mij loopt de retour van de vloerverwarming door een vat om op te warmen en als het in de winter te koud is doet dat vat helemaal niets en verwarmt de WP de vloerverwarming op naar 21 rechtstreeks ilv warmte te onttrekken uit de boiler met de WP.
Ik verwarm mijn buffer ook niet boven de 60+ alleen met boiler waarin de WP zit, de andere stroomt toch wel steeds door.
Voor mij ging de hygiëne boiler meer dan 2000 euro kosten en 2x rvs 300 liter met 2 spiralen was heel veel goedkoper, helemaal icm de zonneboiler set en de subsidie welke volgens de berekening ruim 2000 euro bedraagt ;) ;)
Heb je hier een tekening van? Dat maakt het vaak wat duidelijker... :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 13:04

dollyking

duck tape

nimie schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:46:
[...]

Welke warmtewisselaar gebruitk je voor je zwembad en wat voor tempratuur heeft je zwembad meestal? Ik ben zelf nu ook zwembad aan het bouwen van 4*7*1.5 meter en heb ook 120 hp aangeschaft. Ik heb geen idee hoe warm de installatie het zwembad gaat krijgen. Heb je nog tips waar ik voor moet opletten etc?
Ik heb een Palhen titanium 75kW wisselaar. De temperatuur hangt sterk samen met de nachttemperatuur. Meestal haal ik 5/6 graden stijging per dag. Hoe meer ik tegen de 30 graden water temperatuur kom, hoemeer ik met een koude nacht verlies. Meestal is ons water vanaf eind april op een graadje of 22/24

Mijn pomphuis staat op 9 meter afstand incl de de warmtewisselaar. Dit is te ver, in een nieuw situatie zou ik kiezen voor vloerverwarming onder het bad of de wisselaar naast het bad. Verder maak ik gebruik van een kleine aquamax pomp in het bestaande 50mm buizen systeem voor de wisselaar, deze word aangestuurd door de zonneboiler controller. Het gesloten zonneboilersysteem is verder opgebouwd met 22mm stalen pijp, gevuld met water en een anti corrosie middel ipv glycol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
dollyking schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:51:
[...]

Ik heb een Palhen titanium 75kW wisselaar. De temperatuur hangt sterk samen met de nachttemperatuur. Meestal haal ik 5/6 graden stijging per dag. Hoe meer ik tegen de 30 graden water temperatuur kom, hoemeer ik met een koude nacht verlies. Meestal is ons water vanaf eind april op een graadje of 22/24

Mijn pomphuis staat op 9 meter afstand incl de de warmtewisselaar. Dit is te ver, in een nieuw situatie zou ik kiezen voor vloerverwarming onder het bad of de wisselaar naast het bad. Verder maak ik gebruik van een kleine aquamax pomp in het bestaande 50mm buizen systeem voor de wisselaar, deze word aangestuurd door de zonneboiler controller. Het gesloten zonneboilersysteem is verder opgebouwd met 22mm stalen pijp, gevuld met water en een anti corrosie middel ipv glycol
Dat is een aardig zware wiselaar. Ik krijg volgens mij een 40kw. Afstand tussen de hp en de wissel is zo'n 40 meter en van de wisselaar naar het zwembad ook nog eens 8 meter denk ik.
Ik heb de 16mm rvs flex slang, volgense de leverancier was dat ondanks de afstand dik genoeg, maar dat zal nog moeten blijken :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 21:28
migila schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:30:
[...]

lees eens het verhaal bij de grotere steca controllers.
(goed gaan zoeken in de technische docu >:) )
http://www.steca.com/inde...ture_differential_control
is niet het enige merk die aan prio laden van een boiler doet, maar vertellen het verhaal wel duidelijk.

simpel gezegd:
stel je prio1 boiler is 45 graden en de prio2 is 20 graden.
en de collector krijgt het (glycol?) brine water niet warmer als b.v. 45 graden.
dan gaat de controller toch over op de prio2 boiler ondanks dat de prio1 boiler nog niet warm genoeg is.
als hij dat niet zou doen dan zou hij stil moeten staan. :-(
(dit soort systemen zijn vooral leuk op momenten van de dag dat de zon niet meer recht op de collector staat. de collector is dan niet meer warm genoeg voor de prio1 boiler, maar je kunt nog wel een uurtje de prio2 boiler vast doen. ook een handig systeem als je een 2de warmte bron gebruikt ;) )

verder plan je wel een duur systeempje, maar klinkt wel gaaf. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
migjes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:32:
stel je prio1 boiler is 45 graden en de prio2 is 20 graden.
en de collector krijgt het (glycol?) brine water niet warmer als b.v. 45 graden.
dan gaat de controller toch over op de prio2 boiler ondanks dat de prio1 boiler nog niet warm genoeg is.
als hij dat niet zou doen dan zou hij stil moeten staan. :-(
Dit zou ik willen hebben waarbij prio1 mijn boiler is en prio2 mijn vloerverwarming die maar 30 graden behoeft.

En voor deze prio2 dan een tweede aan/uit thermostaat in de woonkamer, zodat je kan werken met een minimale en maximale temperatuur. Dus in de winter 22 graden is prima als er zonnewarmte te veel is. Maar stoken naar 25 graden is dan niet wenselijk bijvoorbeeld.

Maar waarschijnlijk is het simpeler om zo'n regeling te maken als de boiler boven de 75 graden is, om dan warmte al in de vloer te gaan stoppen voordat hij z'n max bereikt.
Dat kan al met een apart 12 volt temp sensor kastje met relais, en dan dus een tweede aan/uit thermostaat, die de CV pomp wel laat pompen (maar het liefst de cv niet aan laat slaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
!null schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:20:
[...]

Dit zou ik willen hebben waarbij prio1 mijn boiler is en prio2 mijn vloerverwarming die maar 30 graden behoeft.

En voor deze prio2 dan een tweede aan/uit thermostaat in de woonkamer, zodat je kan werken met een minimale en maximale temperatuur. Dus in de winter 22 graden is prima als er zonnewarmte te veel is. Maar stoken naar 25 graden is dan niet wenselijk bijvoorbeeld.

Maar waarschijnlijk is het simpeler om zo'n regeling te maken als de boiler boven de 75 graden is, om dan warmte al in de vloer te gaan stoppen voordat hij z'n max bereikt.
Dat kan al met een apart 12 volt temp sensor kastje met relais, en dan dus een tweede aan/uit thermostaat, die de CV pomp wel laat pompen (maar het liefst de cv niet aan laat slaan)
theorieën zijn mooi en simpel. ;)
praktijk is weerbarstig en een stuk lastiger. :-(
je komt er snel genoeg achter dat het allemaal haakjes en oogjes heeft, helaas.

het grote probleem is dat je in de zomer, zoveel mogelijk warmte je boiler (prio1) wil laten gaan.
maar in de winter word je collector vaak niet warm genoeg om de boiler(prio1) te verwarmen, maar je hebt wel genoeg warmte voor de boiler(prio2).
maar die regeling is niet zo heel simpel als ik hier schrijf.
ga de technische handleiding van de grotere steca's maar eens lezen, staat aardig goed uitgelegd hoe het werkt.(en nee het is niet heel simpel, zitten wel wat berekeningen achter.) >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, de If Then Else aanpak die jij beschreef is erg simpel. En dat valt nog wel zelf te maken.

De berekeningen zullen komen wanneer hij besluit dat het bij een bepaalde temp beter is om prio1 of 2 te verwarmen, dus om het omslagpunt te berekenen. Als je dan ook nog het gebruik probeert te voorspellen wordt wat moeilijker.
En als je ook nog wil berekenen of je collectoren ondertussen niet warm genoeg zijn geworden om prio1 weer te verwarmen terwijl ze prio2 aan het verwarmen zijn.. je kunt het ingewikkeld maken. En daardoor zal de Steca ook beter werken en efficienter zijn.
Wordt nog leuker als je de pomp variabel aanstuurt, dan komen de leukere berekeningen.

Maar als ik een simpele vorm heb, dan zou ik dat kunnen uitbreiden met een warmtewisselaar + cv pomp zodat glycol zn hitte direct afgeeft aan vloerverwarmingscircuit (met een thermostaatbeveiliging dat woonkamer niet te warm wordt)

Als de collector temp niet hoger is dan het boiler vat pompt de controller niet. Dat zou je kunnen uitbreiden met een check of de collector temp wel hoog genoeg is voor cv verwarming (al vanaf 35 graden), dan schakel je een drieweg klep om en verwarm je direct het cv systeem.

In je woonkamer stel je dan in dat je minimaal 19 graden wil (op je CV ketel thermostaat) en max 22 graden (in de tweede thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
!null schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:30:
Nou ja, de If Then Else aanpak die jij beschreef is erg simpel. En dat valt nog wel zelf te maken.
er staat ook niet voor niks bij: lees eens het verhaal bij de grotere steca controllers.
en : maar die regeling is niet zo heel simpel als ik hier schrijf.

dus dat zou ik eerst eens gaan doen. ;)
dan begrijp je waar de problemen zitten.
(en begrijp je ook waarom de atag eigenlijk een mooi systeem is, jammer dat het dan weer gecombineerd word met gas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:45:
[...]

er staat ook niet voor niks bij: lees eens het verhaal bij de grotere steca controllers.
en : maar die regeling is niet zo heel simpel als ik hier schrijf.

dus dat zou ik eerst eens gaan doen. ;)
dan begrijp je waar de problemen zitten.
(en begrijp je ook waarom de atag eigenlijk een mooi systeem is, jammer dat het dan weer gecombineerd word met gas.)
Maak het niet moeilijker dan het is, als beide buffervaten een ZB spiraal hebben dan glycol circuit ook altijd door het 2e grotere CV vat laten gaan als het uit het prio vat komt. (na de 3 wegklep met een prio regeling.)
Mijn Atag Q-Solar (met gas) is nu een Panasonic Q-Solar zonder gas. :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 28-07-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BenEco schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 15:06:
[...]

Maak het niet moeilijker dan het is, als beide buffervaten een ZB spiraal hebben dan glycol circuit ook altijd door het 2e grotere CV vat laten gaan als het uit het prio vat komt. (na de 3 wegklep met een prio regeling.)
Mijn Atag Q-Solar (met gas) is nu een Panasonic Q-Solar zonder gas. :)
vind ik ook hoor, maar ik maakt het niet moeilijk.
migila plant zo een moeilijke setup, dus dat zou ik tegen hem vertellen en niet tegen mij. ;)
ik vertel hem alleen maar wat hij aan het doen is, of hij het een te moeilijke setup vind mag hij van mij zelf bepalen.

ik vind zelfs jouw setup al aardig moeilijk, ik werk zelf zonder pomp en zonder controller.
geheel thermosyphon.
ook de boiler is omgedraaid in gebruik(glycol in boiler,water door spiraal), dus die is meteen ook mijn expansievat. en doordat er maar erg weinig water in de spiraal zit werk ik zelfs zonder overstort ventiel.
cv-ketel weet ook niet dat er een zonneboiler er is. (spiraal is toch te klein voor echt hoge temperaturen)
low tech genoeg? >:)

(hoewel ik mijn setup nu even uit elkaar heb gehaald.
heb een scheurtje op een koppeling zitten die ik maar niet gerepareerd krijg. :-(
ik weet niet wat ik met dat systeem ga doen eigenlijk.
het heeft me nog geen 100€ gekost, maar nu heb ik wel erg veel kosten om het te gaan repareren. :? )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 29-07-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
!null schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:47:
900 na aftrek van subsidie bedoel je? Dus eigenlijk 2100 euro?

@pakhuis, ik zou even checken met Solesta, als je een set wil voor alleen tapwater. Dan zou ik opteren voor de 30 pijps set, zodat je meer denking in het slechtere seizoen hebt.
Die kost na aftrek van nationale subsidie nog maar 700 euro excl installatie. Dan kun je met de resterende Friese subsidie nog de rest betalen en eventueel zelfs de installatie kosten.

Komt die 1200 euro bovenop de nationale subsidie en wat zijn de voorwaarden?
Zo'n solesta set gaat in ieder geval weinig kosten met al die subsidie aftrek.

En het 100 liter boiler vat is niet erg groot, kun je vast ergens kwijt met een schuin dak.

Website van Solesta is niet fantastisch, maar ik zou ze gewoon even bellen, je krijgt goed geinformeerde mensen aan de telefoon.
Oke, die solesta is wel een mooie optie idd. Hij komt bij ons op het platte garagedak. Het gaat idd alleen om het tapwater. 700 euro excl montage is niet duur. Zoals gezegd krijg ik ook nog 1200 euro voor de 3e maatregel (provinciale subsidie). Deze komt er nog eens over heen. Er zijn voor een zonneboiler verder geen voorwaarden.

Wat zijn andere opties qua zonneboiler? Zijn er betere die iets duurder zijn en waar moet ik dan op letten?

Je zegt dat een 100L boilervat niet echt groot is, wat voor vat raad je ons aan? Wij zijn nu nog met zijn 2en maar verwachten de komende jaren wel uitbreiding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Pakhaas schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:12:
Wat zijn andere opties qua zonneboiler? Zijn er betere die iets duurder zijn en waar moet ik dan op letten?
Je kunt altijd een partij iets voor jou op maat laten opstellen. Ook Solesta kan dat, maar genoeg partijen op internet.
Wat wellicht nuttiger is, is om te kijken naar standaard pakketten die je kunt kopen. Dan heb je namelijk al indicatie prijzen, eventueel al met subsidie erbij vermeld.
Je zegt dat een 100L boilervat niet echt groot is, wat voor vat raad je ons aan? Wij zijn nu nog met zijn 2en maar verwachten de komende jaren wel uitbreiding. :)
100 Liter is niet supergroot, maar dat kan ook een voordeel zijn. Je kunt hem dan doorgaans overal kwijt integen stelling tot een groot vat.

Als je geen bad hebt is 100 liter helemaal prima. En kinderen doe je misschien wat vaker in bad dan jezelf, maar dat zijn meestal ook kleine badjes, of een gewoon bad half vol.

En het setje dat ze hebben met 30 heatpipes op 100 liter geeft een leuke verhouding, ook voor in het naseizoen. Dat houdt het betaalbaar.

Als je vaak en lang doucht met waterval douche of je gaat vaak in (een groot) bad enzo, kun je misshcien beter voor een 200 liter vat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Oke, die solesta is wel een mooie optie idd. Hij komt bij ons op het platte garagedak. Het gaat idd alleen om het tapwater. 700 euro excl montage is niet duur. Zoals gezegd krijg ik ook nog 1200 euro voor de 3e maatregel (provinciale subsidie). Deze komt er nog eens over heen. Er zijn voor een zonneboiler verder geen voorwaarden.

Is dit niks?
Niet heel goedkoop, maar HRsolar is wel goed (naar het schijnt)
https://www.bespaarbazaar.nl/zonneboilers-c-345.html
http://www.havepe.nl/nl/hrsolar-zonneboiler-solar-boiler
https://www.samangroep.nl/producten/zonneboilers/

http://www.rvo.nl/sites/d...20ISDE%20zonneboilers.pdf

Neem een liggend boilervat en je kan nog wat meer kwijt op zolder in de toekomst.

Maar er is nog meer te koop uiteraard. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2016 15:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-07 00:34

Jack

MHz Matters

[...]
Maatje groter: 200L tank + 4m2 vlakkeplaat is 1895,- (excl. subsidie 670,-)
http://zonneboilermagazij...lex-zonnecollectoren.html

6,8Gj op 200L is een mooie verhouding voor wat opbrengst in het voor- en najaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Jack op 29-07-2016 19:34 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Jack schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:32:
[...]

Maatje groter: 200L tank + 4m2 vlakkeplaat is 1895,- (excl. subsidie 670,-)
http://zonneboilermagazij...lex-zonnecollectoren.html

6,8Gj op 200L is een mooie verhouding voor wat opbrengst in het voor- en najaar.
Die ziet er ook interessant uit. Helaas kan ik het niet zelf monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Wij hebben een ATAG CV. Nu geeft ATAG 250 euro cashback op deze zonneboiler:

https://www.warmteservice...ak-horizontaal/p/02450250

Dan blijft er dus 2095 minus 1700 subsidie minus 250 cashback is 145 euro eigen geld over. Daar komt montage nog bij. Is die ATAG CBsolar een goede keuze tov een HRsolar?

120liter is voldoende voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:36:

Dan blijft er dus 2095 minus 1700 subsidie minus 250 cashback is 145 euro eigen geld over. Daar komt montage nog bij. Is die ATAG CBsolar een goede keuze tov een HRsolar?

RVS en onderhoudsvrij, niks mis mee.
1700 Subsidie?, zie €588,- staan en dan is het voor de CBSolarII
Heb zelf 4 Atag collectoren op het dak en een Atag Q-Solar sinds 2012, werkt prima en afwerking is ok.
Heb van een installateur en hier wel eens gelezen dat Atag de collectoren bij HRsolar haalt. :X

[ Voor 24% gewijzigd door BenEco op 29-07-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
BenEco schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:44:
[...]

Heb zelf 4 Atag collectoren op het dak en een Atag Q-Solar sinds 2012, werkt prima en afwerking is ok.
Heb van een installateur en hier wel eens gelezen dat Atag de collectoren bij HRsolar haalt. :X
588+1200 friese energiepremie.

+ Atag cashback. Betaal ik nog 57 euro.

Wat is een redelijke prijs voor het monteren?

Ik zie hier zelfs voor een kleine meerprijs 5m2 collector ipv 2.5. Heeft dat een meerwaarde bij boilervat van 120L?

http://www.frieslandverwarming.nl/duurzaam/

[ Voor 18% gewijzigd door Pakhaas op 29-07-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:37:
[...]

588+1200 friese energiepremie.

+ Atag cashback. Betaal ik nog 57 euro.

Wat is een redelijke prijs voor het monteren?

Ik zie hier zelfs voor een kleine meerprijs 5m2 collector ipv 2.5. Heeft dat een meerwaarde bij boilervat van 120L?

http://www.frieslandverwarming.nl/duurzaam/
Die Friese energiepremie van €1200 stond inderdaad niet op de RVO lijst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023

HRSolar fabriceert voor ATAG. Zijn dezelfde zonneboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bedankt.

Ik heb nu 2 opties:
1) ATAG CBsolar 120 / 2.5m2 voor 2045 min 1200 subsidie min 588 ISDE subsidie min 250 casback is 7 euro

2) ATAG CBsolar 120 / 5m2 voor 2270 min 1200 subsidie min 851 ISDE subsidie min 250 casback is +30 euro over.

Is die 5m2 collector (dus 2 panelen ) ook beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja meer oppervlakte op dak bij gelijkblijvende boiler grootte betekent betere dekking wanneer het minder zonnig seizoen is. Bij zo weinig prijs verschil sowieso doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Prima. Ideaal dus met die hogere ISDE subsidie en 250 cashback. Ik zal even informeren bij dat bedrijf. Wat is een redelijke prijs voor montage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
BenEco schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:44:
[...]

Zou er verschil zitten tussen de CBsolarII wat ISDE in de lijst heeft? Ik zie alleen de CBsolar overal te koop staan en daar wordt ook geadverteerd met de subsidie. De CBsolarII kom ik sowieso nergens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Pakhaas schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:41:
[...]

Zou er verschil zitten tussen de CBsolarII wat ISDE in de lijst heeft? Ik zie alleen de CBsolar overal te koop staan en daar wordt ook geadverteerd met de subsidie. De CBsolarII kom ik sowieso nergens tegen.
Atag is overgegaan van de CBsolar naar de CBsolarII, heb geen idee wat de verschillen zijn.
Vraag Atag het eens op:. http://www.atagzon.nl/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Oke, dus op de gewone CBsolar zit geen ISDE subsidie?

En weet iemand het verschil tussen de EcoNorm en CBsolar?
Ik zie dat de CBsolar een staandeboiler heeft en de EcoNormII een liggende. Is er verder nog verschil?

http://www.warmteservice-...5m2-platd-v.20390669.html

[ Voor 71% gewijzigd door Pakhaas op 30-07-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56

nu ben ik zelf aan het kijken voor een extra e-boiler met zonnespiraal (bijvoorbeeld http://elektrischeboiler....CV-Boiler-120-liter-Lemet). dat is exclusief subsidie, exclusief alles, zo bij de webshop voor 435 euro voor 120 liter.

kan ik dan niet beter zo een hele set kopen, de subsidie opstrijken en met 150 euro eigen geld klaar zijn?

mijn doel is om mijn e-boiler van 50 liter, te vervangen met een ZB exemplaar om mijn 350 liter ZB puur in te zetten voor CV-voorverwarming en dus een aparte boiler te plaatsen met ZB spiraal voor het douchen. 120 liter zou in mijn geval zeker genoeg zijn, met de 50 liter redden we het soms (nou ja, vaak dan) nét niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Pakhaas schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:38:
Oke, dus op de gewone CBsolar zit geen ISDE subsidie?

En weet iemand het verschil tussen de EcoNorm en CBsolar?
Ik zie dat de CBsolar een staandeboiler heeft en de EcoNormII een liggende. Is er verder nog verschil?

http://www.warmteservice-...5m2-platd-v.20390669.html
Hier een aanbieding/afbeelding met subsidie van de CBsolar. (ja, ook de Friese. :) )
http://dijkstraverwarming...lers/ATAG-CBsolar-120-2.5

Opbrengst van EcoNorm (liggende boiler)en CBsolar (staande boiler) http://www.atagverwarming...8/atag%20zonneboilers.pdf
EcoNorm (liggende boiler) http://www.atagverwarming...neboiler/econormii-1202,5
CBsolar (staande boiler) http://www.atagverwarming...neboiler/cbsolarii-1202,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
BenEco schreef op zondag 31 juli 2016 @ 00:59:
[...]

Hier een aanbieding/afbeelding met subsidie van de CBsolar. (ja, ook de Friese. :) )

Opbrengst van EcoNorm (liggende boiler)en CBsolar (staande boiler) http://www.atagverwarming...8/atag%20zonneboilers.pdf
Die dijkstra is niet zo goedkoop. Alsnog 2500 euro en is alle subsidies er al af. Bij anderen kost die 2045 en gaat alles er nog af.

Oke de EcoNorm is dus gewoon de liggende versie van de CBsolar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

energiebesparend
327m3 per jaar gasbesparing mogelijk (bij 200 liter warmwaterbehoefte per dag), dus minder CO2 uitstoot.
Dus bij 100 liter per dag blijft daar slechts een gasbesparing over van 164 m3 ? Loont dat wel de moeite dan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 07:09:
[...]

Dus bij 100 liter per dag blijft daar slechts een gasbesparing over van 164 m3 ? Loont dat wel de moeite dan?
Dat zou voor ons 93 euro per jaar zijn (zoals het nu lijkt gebruiken wij hier ook 160m3 gas voor tapwater per jaar (2 personen). Met een zonneboiler is het rendement niet 100% ivm niet altijd zon. Dus de opbrengst zal nog wat lager zin per jaar, maar met de huidige subsidie mogelijkheden hoeft zo'n ding niet veel te kosten, dus loont het al snel de moeite. Als er geen subsidie op zou zitten, zou ik zelf niet zo'n investering.

Als wij trouwens in de toekomst kinderen krijgen wordt het gasverbruik voor tapwater natuurlijk ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
BenEco schreef op zondag 31 juli 2016 @ 00:59:
[...]

Als je die bovenste link zo ziet, zou je zeggen dat er ook ISDE subsidie op die gewone CBsolar zit en niet alleen op de CBsolarII ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Pakhaas schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:03:
[...]

Als je die bovenste link zo ziet, zou je zeggen dat er ook ISDE subsidie op die gewone CBsolar zit en niet alleen op de CBsolarII ?
Geen idee, vraag het eens aan Atag Nederland via de eerder genoemde link. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pakhaas schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:02:
[...]

Dat zou voor ons 93 euro per jaar zijn (zoals het nu lijkt gebruiken wij hier ook 160m3 gas voor tapwater per dag (2 personen). Met een zonneboiler is het rendement niet 100% ivm niet altijd zon. Dus de opbrengst zal nog wat lager zin per jaar, maar met de huidige subsidie mogelijkheden hoeft zo'n ding niet veel te kosten, dus loont het al snel de moeite. Als er geen subsidie op zou zitten, zou ik zelf niet zo'n investering.

Als wij trouwens in de toekomst kinderen krijgen wordt het gasverbruik voor tapwater natuurlijk ook hoger.
Maar de ruimte op dak kan je ook gebruiken voor een aantal zonnepanelen en dan sww doen met een e-boiler, dan heb je in de winter ook warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ga ik morgen doen.

Ik heb nu een lijst gemaakt van mogelijkheden:

EconormII 120/2.5m3
Prijs: 2434 excl montage
ISDE: 588
FEP: 1200 (friese energiepremie)
Cashback: 250
Totaal: 396 euro

CBsolar 120/2.5m3
Prijs 2045 excl montage
ISDE: 588
FEP 1200
Cashack 250
zonder ISDE 595
met ISDE -7

CBsolar 120L/5m3
Prijs 2270
ISDE: 851
FEP: 1200
Cashback: 250
zonder ISDE 820
met ISDE -31

Het is dus belangrijk om even te achterhalen of er op de gewone CBsolar ook nog ISDE zit. Dat zou het veel aantrekkelijker maken. Heb ook geen idee wat plaatsing ongeveer zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:07:
[...]

Maar de ruimte op dak kan je ook gebruiken voor een aantal zonnepanelen en dan sww doen met een e-boiler, dan heb je in de winter ook warm water.
Op het schuinedak komen al 20 SF. De zonneboiler komt op het platte dak en wil ik graag ivm de 1200 euro subsidie, zonde om daar niets mee te doen. Onze huidigeboiler is van 2007 en kan nog wel even mee. Zodra die aan vervanging toe is ga ik kijken naar andere mogelijkheden.

Het dak waar de zonneboiler op moet is 35m2 pal zuid zonder schaduw. Dus daar zouden in de toekomst nog genoeg panelen op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pakhaas schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:02:
[...]

zoals het nu lijkt gebruiken wij hier ook 160m3 gas voor tapwater per dag (2 personen).
Haha, ik moet er niet aan denken zo veel :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Haha per jaar uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pakhaas schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:21:
[...]

Op het schuinedak komen al 20 SF. De zonneboiler komt op het platte dak en wil ik graag ivm de 1200 euro subsidie, zonde om daar niets mee te doen. Onze huidigeboiler is van 2007 en kan nog wel even mee. Zodra die aan vervanging toe is ga ik kijken naar andere mogelijkheden.

Het dak waar de zonneboiler op moet is 35m2 pal zuid zonder schaduw. Dus daar zouden in de toekomst nog genoeg panelen op kunnen.
Dus je koopt hem alleen vanwege de subsidie 8)7

Ahum, ik heb hier niets met subsidie, zelfs de panelen niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:55:
[...]

Dus je koopt hem alleen vanwege de subsidie 8)7

Ahum, ik heb hier niets met subsidie, zelfs de panelen niet. ;)
Ja door de subsidie wordt het rendement aantrekkelijk. Ga echt geen 2500 euro investeren als ik meer dan 25 jaar bezig ben met het terugverdienen, en dan heb ik de afschrijving nog niet eens meegenomen :D

Als je uitgaat van een investering van 2500 euro en een levensverwachting van 15 jaar, moet dat ding 166 euro per jaar opbrengen, wil je alleen nog maar de investering na 15 jaar eruit hebben. Dat ga je niet halen als dat ding in mijn geval 95 euro per jaar op levert (en dan al het warm water van de zon komen, wat niet gaat lukken). Zelfs bij een levensverwachting van 20 jaar is het niet aantrekkelijk.

Iedereen zijn hobby, maar ik hoef alles energiezuinig terwijl de investering niet eens meer in verhouding staat met het rendement/TVT.

[ Voor 26% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pakhaas schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:12:
[...]

Ja door de subsidie wordt het rendement aantrekkelijk. Ga echt geen 2500 euro investeren als ik meer dan 25 jaar bezig ben met het terugverdienen, en dan heb ik de afschrijving nog niet eens meegenomen :D

Als je uitgaat van een investering van 2500 euro en een levensverwachting van 15 jaar, moet dat ding 166 euro per jaar opbrengen, wil je alleen nog maar de investering na 15 jaar eruit hebben. Dat ga je niet halen als dat ding in mijn geval 95 euro per jaar op levert (en dan al het warm water van de zon komen, wat niet gaat lukken). Zelfs bij een levensverwachting van 20 jaar is het niet aantrekkelijk.

Iedereen zijn hobby, maar ik hoef alles energiezuinig terwijl de investering niet eens meer in verhouding staat met het rendement/TVT.
Ik snap je best,
Maar investeer dan in iets wat het hele jaar werkt en wel zijn geld op brengt, er zijn nog zoveel mogelijkheden.
Ook met de friese subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:26:
[...]

Ik snap je best,
Maar investeer dan in iets wat het hele jaar werkt en wel zijn geld op brengt, er zijn nog zoveel mogelijkheden.
Ook met de friese subsidie.
Kom dan eens met iets (mag ook via PM, want offtopic hier). Ik wil geen warmtepompboiler en een warmtepomp kan niet omdat wij geen vloerverwarming hebben en dat ook niet gaan aanschaffen (ligt een dure massief houten vloer in).

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pakhaas schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:37:
[...]

Kom dan eens met iets (mag ook via PM, want offtopic hier). Ik wil geen warmtepompboiler en een warmtepomp kan niet omdat wij geen vloerverwarming hebben en dat ook niet gaan aanschaffen (ligt een dure massief houten vloer in).
Warmtepomp werkt ook zonder vvw hoor, maar isolatie is bijv 1 van de dingen, minder stoken is minder gas, vrij simpel. Ook een pelletkachel kan en is een leuk vuurtje, leuk voor de WAF en helpt ook aan de gasrekening, verder het platte dak vol met panelen en een goede en grote e-boiler, dan ben je een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Rol-Co schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:01:
[...]

Warmtepomp werkt ook zonder vvw hoor, maar isolatie is bijv 1 van de dingen, minder stoken is minder gas, vrij simpel. Ook een pelletkachel kan en is een leuk vuurtje, leuk voor de WAF en helpt ook aan de gasrekening, verder het platte dak vol met panelen en een goede en grote e-boiler, dan ben je een heel eind.
Een warmtepomp icm normale radiatoren is in veel gevallen en ellende. Maar daarin zullen de meningen ook verschillen.

Zit hier met een 2-1 kap huis uit 1975. Vloer isolatie en dakisolatie worden binnenkort al aangepakt (dat zijn maatregelen 1 en 2 voor de friese energiepremie). We hebben hier een leuke hoek voor een houtkachel (vinden we leuker vuur) maar aangezien die dingen niet echt gezond zijn, willen we op den duur toch misschien een pelletkachel (als die gezonder zijn iig). Op dit moment hebben we niet de financien om het garagedak ook vol te gooien met zonnepanelen, dus eerst het schuinedak en dan over een paar jaar kijken hoe het met het salderen komt en wie weet komt dan het garagedak nog vol zonnepanelen met een E-boiler. Tot die tijd gaan we het doen met een zonnecollector en zonnepanelen. Dan hebben wij ook beter in kaart wat het verbruik is in deze woning (wij wonen hier sinds 15 juni 2016)

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pakhaas schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:05:
[...]

Een warmtepomp icm normale radiatoren is in veel gevallen en ellende. Maar daarin zullen de meningen ook verschillen.

Zit hier met een 2-1 kap huis uit 1975. Vloer isolatie en dakisolatie worden binnenkort al aangepakt (dat zijn maatregelen 1 en 2 voor de friese energiepremie). We hebben hier een leuke hoek voor een houtkachel (vinden we leuker vuur) maar aangezien die dingen niet echt gezond zijn, willen we op den duur toch misschien een pelletkachel (als die gezonder zijn iig). Op dit moment hebben we niet de financien om het garagedak ook vol te gooien met zonnepanelen, dus eerst het schuinedak en dan over een paar jaar kijken hoe het met het salderen komt en wie weet komt dan het garagedak nog vol zonnepanelen met een E-boiler. Tot die tijd gaan we het doen met een zonnecollector en zonnepanelen. Dan hebben wij ook beter in kaart wat het verbruik is in deze woning (wij wonen hier sinds 15 juni 2016)
Warmtepomp en ht radiatoren ellende?
Dat vind ik onzin, om te beginnen kan een wp ook die temperaturen halen, dus er is geen ellende, dat het meer stroom verbruikt is wat anders.
En ten tweede, als het huis eenmaal warm is pruttelt bij mij cv ook maar op laagste stand, radiators slechts hand warm, dus prima voor wp
Dus of je huis op temperatuur houden, of opstoken met cv en dan wp warm laten houden, simpel toch.
En je kunt ook nog biomassa overwegen, goedkoper dan wp en altijd hoge water temperatuur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Teveel ellende verhalen gehoord over wp icm radiatoren, maar deze discussie wil ik nu niet aanzwengelen, ik gaf het even aan waarom ik nu daar niet voor kies.

Ik wil 'mijn' subsidie gebruiken en dan is het ff klaar. Kijken we later wel verder. Kan later altijd nog een wp komen, maar de eerste jaren niet en dan volstaat een zonneboiler voor ons.

[ Voor 17% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er ook zonneboiler sets te koop zonder boiler vat maar wel met subsidie?
Dus eigenlijk alleen op de collectoren....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-07 00:34

Jack

MHz Matters

Geen idee. Lijkt me onwaarschijnlijk in ieder geval.

Goedkope collector:
http://www.ravensbergerso...qm-bafa-foerderfaehig?c=6

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij is de subsidie juist op de collectoren!

Een identieke set met 2 collectoren ipv 1 brengt meer subsidie op.

[ Voor 40% gewijzigd door !null op 31-07-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Omdat daarmee meer energie uit de zon gehaald word. Het subsidie bedrag hangt samen met de energie opbrengst per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
De subsidie is gebaseerd op een volledige set. Aan de hand van de opbrengst en warmteverliezen boiler en energieverbruik pomp en controller wordt het subsidiebedrag bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik heb een offerte binnen gekregen van een bedrijf die voor 31 augustus 2016 nog een zonneboiler kan plaatsen (ivm de cashback actie van Atag) In deze vakantie tijd is het best lastig om een installateur te vinden die dit op tijd kan doen. De collector komt op het platte dak van de uitbouw en moet met kabels via het schuine dak naar de zolder (CV). later komen de zonnepanelen over die kabels heen.

De totale offerte is € 3000,- inclusief montage en inclusief BTW voor een Atag EconormII 120L/2.5m2. Hier gaat nog Friese Energiepremie, ISDE en Cashback vanaf (totaal 2038 euro) blijft er voor ons ongeveer 1000 euro over.

Goede offerte? Of kan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is niet een erg groot setje. Het Solesta setje met 30 heatpipes (is een stuk meer dan 2.5m2) collector op 100 liter zal dezelfde prestaties geven, en die kost slechts 700 euro incl nationale subsidie. Daar gaat je Frieze energiepremie nog vanaf die meer is dan de kostprijs. Dan gaat het alleen nog om installatiekosten die je al voor een deel afdekt. Volgens mij is het in 1 dag geinstalleerd omdat je een platdak hebt?

Ik zou gewoon even met Solesta bellen en een offerte op laten maken voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
!null schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:55:
Dat is niet een erg groot setje. Het Solesta setje met 30 heatpipes (is een stuk meer dan 2.5m2) collector op 100 liter zal dezelfde prestaties geven, en die kost slechts 700 euro incl nationale subsidie. Daar gaat je Frieze energiepremie nog vanaf die meer is dan de kostprijs. Dan gaat het alleen nog om installatiekosten die je al voor een deel afdekt. Volgens mij is het in 1 dag geinstalleerd omdat je een platdak hebt?

Ik zou gewoon even met Solesta bellen en een offerte op laten maken voor jouw situatie.
Die solesta is wel een stuk minder mooi. Ik lees wat over dat het vat snel zijn warmte verliest. Zijn hier veel met een Solesta? En wat is jullie ervaring met dit systeem?

Ik zag die Solesta 30V incl montage voor 2395 minus 708 en 1200 euro. Eigen inleg 487. Maakt de tvt een stuk korter.

Is een 100L vat niet te klein voor 2 personen? Later wellicht 1-2 kids erbij. Scheelt die 100L veel in gebruik vs 120L?

[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 03-08-2016 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Pakhaas schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:30:
[...]

Die solesta is wel een stuk minder mooi.
Wat bedoel je daarmee?

Ik weet niet of de Solesta sneller zijn warmte verliest. Ik zou kijken naar hoe snel hij z'n warmte verliest over een nacht heen. En als het je niet bevalt moet je zorgen dat je alle leidingen isoleert, en eventueel nog wat om het vat doet, is vrij simpel en denk ik geen 500 euro verschil waard.

Verder verwacht ik dat je in de winter nog wat meer plezier hebt van de Solesta, omdat hij meer oppervlakte heeft en heat pipes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Pakhaas schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:44:
Ik heb een offerte binnen gekregen van een bedrijf die voor 31 augustus 2016 nog een zonneboiler kan plaatsen (ivm de cashback actie van Atag) In deze vakantie tijd is het best lastig om een installateur te vinden die dit op tijd kan doen. De collector komt op het platte dak van de uitbouw en moet met kabels via het schuine dak naar de zolder (CV). later komen de zonnepanelen over die kabels heen.

De totale offerte is € 3000,- inclusief montage en inclusief BTW voor een Atag EconormII 120L/2.5m2. Hier gaat nog Friese Energiepremie, ISDE en Cashback vanaf (totaal 2038 euro) blijft er voor ons ongeveer 1000 euro over.

voor hetzelfde geld heb ik een 350 liter ZB met 2 x 24 HP en CV-ondersteuning :)

zonder subsidie, zonder friese premies, gewoon zo los uit het handje (auw).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
fabstar81 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 07:45:
[...]

voor hetzelfde geld heb ik een 350 liter ZB met 2 x 24 HP en CV-ondersteuning :)

zonder subsidie, zonder friese premies, gewoon zo los uit het handje (auw).
Zelf aangelegd? Dat gaat hem bij mij niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
laten doen ook nog. is er nog 3 dagen mee bezig geweest ook, omdat het allemaal op 1 vierkante meter moest gemonteerd worden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Pakhaas schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:44:

Kan natuurlijk altijd beter...
Hier vorige maand voor 2900 euro 200 liter vat met 2 collecteren van oeg laten installeren. Wij zijn ook met zijn tweeën en ik denk dat 120 liter aan de kleine kant zou zijn geweest. Wij hebben wel een regendouche dus het warm water verbruik zal ook wel iets meer zijn, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Pakhaas schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:30:
[...]

Is een 100L vat niet te klein voor 2 personen? Later wellicht 1-2 kids erbij. Scheelt die 100L veel in gebruik vs 120L?
100 liter is weinig hoor. Je kan beter minimaal voor een 200 liter vat gaan met 2 vlakke plaat collectoren (of heat pipes, net wat je mooier/beter vindt).

Nu ben je nog met 2 personen maar later komen er kinderen. Je warmwater gebruik schiet dan omhoog.

De offerte die je hebt gekregen kan een stuk beter. Misschien rekent die beste man wat meer omdat hij als een van de weinige schijnbaar tijd heeft om een atag boiler te installeren voor het einde van de maand.

Ik zou even verder kijken en als je dan geen gebruik meer kan maken van de cashback actie, jammer dan. Ik weet zeker dat je financiele voordeel groter zal zijn als je wat langer rondkijkt dan die € 250,--.

Edit; De hoeveelheid manuren voor installatie blijft eigenlijk nagenoeg gelijk. Of je nu een 100 liter vat neemt of een groter vat. Je betaald alleen het prijsverschil voor het materiaal. Kan je net zo goed gelijk groter gaan zitten, krijg je achteraf geen spijt van.

[ Voor 12% gewijzigd door Rhaelak op 03-08-2016 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ja dat zat ik ook al te denken. Nu snel levert mij 250 euro cashback op, maar als ik nu even rustig blijf kijken en vergelijken kan het verschil wel eens groter zijn dan 250 euro.

Maar als ik kijk naar een CBsolar 200/5m2 zie ik ook minimale bedragen van € 2900,- en daar komt de montage nog bij. :X

[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 03-08-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
misschien zelf doen een optie? ik ben altijd bang om het zelf te doen en dan als ik mee kijkof achteraf zelf nog aanpassingen doe, had ik het makkelijk zelf gekund.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
fabstar81 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:56:
misschien zelf doen een optie? ik ben altijd bang om het zelf te doen en dan als ik mee kijkof achteraf zelf nog aanpassingen doe, had ik het makkelijk zelf gekund.
Yep, dat is vaak zo. Maar ik ben niet echt technisch en steek die tijd liever in dingen waar ik wel goed in ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Pakhaas schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:06:
Ja dat zat ik ook al te denken. Nu snel levert mij 250 euro cashback op, maar als ik nu even rustig blijf kijken en vergelijken kan het verschil wel eens groter zijn dan 250 euro.

Maar als ik kijk naar een CBsolar 200/5m2 zie ik ook minimale bedragen van € 2900,- en daar komt de montage nog bij. :X
Cashback actie's zijn een sigaar uit eigen doos zou ik zeggen.

En hoe goed die CBsolar dingen ook zijn, je kiest in ieder geval niet het goedkoopste uit de markt.

Een 30 heatpipes collector heb je voor circa 700 euro, en dat is ook een 5m2 collector. Een 200 liter vat hoeft ook weer niet zoveel te kosten. Tuurlijk heb je nog allemaal kosten eromheen, maar 2900 euro is veel geld.

Kijk bij deze set: http://link.marktplaats.nl/a1033533828

Dat is 200 liter met 4m2 voor 1668 euro. Dat is 24 heatpipes, ik zou upgraden naar 30 heatpipes voor een beetje meer geld (dat verkopen ze ook), of 2x20. Wel even opletten, ik denk dat voor deze prijs de nationale subsidie er al afgehaald is. Maar dan nog is het goedkoper dan 2900 euro.

Er zijn genoeg partijen die een setje voor je kunnen samen stellen.

Overigens, als je geen watervaldouche hebt, en geen bad, zou ik eigenlijk lekker voor die 100 liter Solesta set gaan met 30 heatpipes. Ook lekker snel warm op mooie dagen in de herfst en winter vanwege de gunstige verhouding. En zeer lage kosten. Je betaald echt bijna niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ja ik ga ff kijken wat en hoe ik het wil.

[ Voor 99% gewijzigd door Pakhaas op 03-08-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

-

[ Voor 100% gewijzigd door SasJo op 08-08-2016 09:11 . Reden: verkeerd ]

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik heb een vraagje ivm hygienespiraal.. hoe wordt deze bij/na verwarmd? ik zie als voornaamste voordeel dat deze afgescheiden is, maar zijn er nog voor/nadelen aan?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Icekiller2k6 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:34:
Ik heb een vraagje ivm hygienespiraal.. hoe wordt deze bij/na verwarmd? ik zie als voornaamste voordeel dat deze afgescheiden is, maar zijn er nog voor/nadelen aan?
Hoe bedoel je?

In principe is een hygienespiraal net als ieder andere spiraal. Met twee verschillen:

- metaalkeuze geschikt voor tapwater (bijvoorbeeld RVS)
- lengte van de spiraal is langer, waardoor hij meer warmte kan leveren

Dat laatste zorgt ervoor dat je voor het douchen geen bijverwarming nodig hebt wanneer het vat op temperatuur is. De meeste spiralen hebben hier niet genoeg kracht voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en die bijverwarming wordt geregeld of door een ketel, of door een (zware) doorstroomverwarmer.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-08 13:58

altec

Plop

Onze CV is inmiddels een kleine 14 jaar oud en begint wat wat mankementen met de druk meter te vertonen. Deze CV is op de beganegrond geinstalleerd.

Met het oog op vervanging zou ik naast ons PV systeem ook de zon willen gebruiken voor het tapwater gebruik en verwarming van het huis, maar ik kan niet direct een pasklaar antwoord vinden voor de installatie mogelijkheden.

Is het bijvoorbeeld mogelijk dat je CV niet op de zelfde verdieping staat als het vat?
Wat zijn eventueel punten om rekening mee te houden bij een dergelijke installatie?

MIsschien heeft een van jullie een linkje waar ik dergelijk informatie terug kan vinden.
mijn dank is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
!null schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:53:
[...]

Hoe bedoel je?

In principe is een hygienespiraal net als ieder andere spiraal. Met twee verschillen:

- metaalkeuze geschikt voor tapwater (bijvoorbeeld RVS)
- lengte van de spiraal is langer, waardoor hij meer warmte kan leveren

Dat laatste zorgt ervoor dat je voor het douchen geen bijverwarming nodig hebt wanneer het vat op temperatuur is. De meeste spiralen hebben hier niet genoeg kracht voor.
wou gewoon even weten of het bij verwarmen in het vat zelf gebeurd of met een tussenvat of... wat daar precies de verwachtingen zijn.. :) maar bedoeling is dus dat met een apart spiraal het hele vat bij gewarmd wordt of een doorstromer nodig is.. :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je hebt gewoon een vat met waarschijnlijk CV water, en laat daar een extra lange spiraal doorheen lopen waarmee je het tapwater op kunt warmen zonder tapwater op te hoeven slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
!null schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:31:
Je hebt gewoon een vat met waarschijnlijk CV water, en laat daar een extra lange spiraal doorheen lopen waarmee je het tapwater op kunt warmen zonder tapwater op te hoeven slaan.
Dat is namelijk een van de issues. Momenteel gebeurd sanitair warm water op een andere locatie in het huis met een warmwater boiler. Ivm dat stroom in belgie op korte termijn obsceen duur is geworden (relatief gezien), zou deze 'weg moeten'.

De mazoutketel (België) is in de garage 10 meter van het huis vandaan. Deze buizen moeten nog bij geïsoleerd worden en een nieuwe sanitair buis getrokken van de garage naar het huis en aangesloten worden op bestaande sanitair systeem.

Momenteel is dus de situatie dat in de garage een buderus mazoutketel staat voor enkel CV. Hier gaat een vat in vat langskomen van 800/170liter water.

Met een hygiënespiraal weet ik namelijk niet hoe ik het beste kan zorgen dat het water verwarmd kan worden...

Momenteel ben ik dus aan het twijfelen tussen 3 opties
1- 1000/200liter, 6 vlakke platen 4800 incl btw
2 - 800/170 liter, 4 vlakke platen 3810 euro incl btw
3 - 800/170 liter, 6 vlakke platen, ~4410 euro incl btw

wat ik sneu vind is dat het vat maar energielabel E heeft.. dus deze zal moeten worden na geisoleerd..
vlakke platen zijn vlakkeplaat Type SX 2,51 (2,51 m²), (LxB): 2240 x 1120 mm
data sheet http://www.weinmann-schan.../97_001_88--DBL-01-de.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 10-08-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Afhankelijk van hoeveel je budget is, en hoeveel je wil "knutselen", kan je enkele extra's in je situatie toevoegen:
- je hebt een lange leiding voor warm water dus moet wel wat wachten hierop, een ringleiding kan extra comfort geven (en met zonnewarmte is dit "gratis).
- Oude ketel met boiler zal ook de hele boiler warm houden, weliswaar met drinkwater in de boiler en CV water in de spiraal. Je kan dit blijven gebruiken op een zonneboiler, en als je met hygiënespiraal werkt kan je gemakkelijk enkel de bovenkant van het vat hiermee bijwarmen (retour naar ketel hoger op het vat aansluiten, net als de temperatuursensor).
- Komen je zonnepanelen op de garage? Je hoeft niet persé je vat zetten waar de oude ketel stond.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
naftebakje schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:22:
Afhankelijk van hoeveel je budget is, en hoeveel je wil "knutselen", kan je enkele extra's in je situatie toevoegen:
- je hebt een lange leiding voor warm water dus moet wel wat wachten hierop, een ringleiding kan extra comfort geven (en met zonnewarmte is dit "gratis).
- Oude ketel met boiler zal ook de hele boiler warm houden, weliswaar met drinkwater in de boiler en CV water in de spiraal. Je kan dit blijven gebruiken op een zonneboiler, en als je met hygiënespiraal werkt kan je gemakkelijk enkel de bovenkant van het vat hiermee bijwarmen (retour naar ketel hoger op het vat aansluiten, net als de temperatuursensor).
- Komen je zonnepanelen op de garage? Je hoeft niet persé je vat zetten waar de oude ketel stond.
Ketel heeft momenteel geen boilervat.. Inderdaad panelen komen op de garage, dit ivm dat er op zolder geen buizen hier lopen en ook geen onderdak is (dak moet er af.. maar is pas voor binnen 5 jaar ..).

Garage voorkant

huidige elektrische sanitair boiler (hangend 80-100 liter) is in het huis (in de berging), hier is echter geen plaats voor een vat...

Met ringleiding neem ik aan dat je dit bedoelt
Afbeeldingslocatie: http://media.isso.nl/issomediabank/09000-09499/09362.ai
Heb ik ook aanzitten denken.. maar om dit 24/7 te laten draaien en een pomp van 300euro der voor te hebben...

[ Voor 14% gewijzigd door Icekiller2k6 op 10-08-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
een drinkwaterpomp heb je al voor rond de 70 euro, bestellen in Duitsland. 24/7 hoeft ook niet, alleen op strategische momenten.

ik heb hier ook nagenoeg alles klaarliggen om een ringleiding aan te leggen, echter moet ik nog door een plafond of 2 heen om de leiding te leggen. ik ga dan de ringleiding op beweging aanzetten, en op temperatuur van de ZB, op of de vaatwasser aanstaat, etc..

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Met ^, intelligent timen wanneer je pomp moet draaien. Denk aan een drukknop bij de wasbak en in de badkamer om warm water te vragen(10 minuten laten draaien); een timer waarin je de gekende warmwatermomenten in steek;...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 12:07
Nauwelijks gehinderd door enige kennis van zaken wil ik de volgende situatie voorleggen:

Een paar weken geleden heb ik bij het vervangen van de dakpannen van mijn huis per ongeluk de collector van mijn Agpo Aquasol 3 gesloopt (ging ook wel vrij makkelijk: ik leunde op de rand en het glas scheurde in 1000 stukjes).

Inmiddels hebben we verschillende installateurs en ook Agpo zelf gebeld, maar niemand die ons kan helpen qua reparatie. Men kan alleen overgaan tot vervanging van het hele systeem incl. boiler.

Dit lijkt mij wat overdreven als ik wellicht met de vervanging van de collector of zelfs alleen van de glasplaat al geholpen ben. Nu is mijn vraag: kan je elke willekeurige collector hierop aansluiten? Ik vermoed van niet, maar dat is een aanname. Indien het niet kan, weet er iemand hoe ik aan een vervangende Agpo collector zou kunnen komen? Op marktplaats staat momenteel niks en Agpo en bv. warmteservice hebben deze niet (meer).

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kun je in de documentatie achterhalen hoe de collector in elkaar zit?
Dan kun je vervolgens beslissen of een andere nieuwe vlakke plaat collector voldoet.

Want andere vlakke palat collectoren zijn vol op te krijgen, bijv: http://link.marktplaats.nl/m1075906692

Edit: je hebt het glas gebroken dus ik neem aan de je gewoon ziet hoe hij in elkaar zit :+

Het betreft een leegloop systeem toch? Dan zou ik geen "slakkenhuis" patroon verwachten maar iets wat van links naar rechts gaat, naar beneden toe zodat het kan leeglopen.
Als de nieuwe collector daar ook aan voldoet zit je denk ik wel prima.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 10-08-2016 15:54 ]

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 12:07
!null schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:53:
Kun je in de documentatie achterhalen hoe de collector in elkaar zit?
Dan kun je vervolgens beslissen of een andere nieuwe vlakke plaat collector voldoet.

Want andere vlakke palat collectoren zijn vol op te krijgen, bijv: http://link.marktplaats.nl/m1075906692

Edit: je hebt het glas gebroken dus ik neem aan de je gewoon ziet hoe hij in elkaar zit :+

Het betreft een leegloop systeem toch? Dan zou ik geen "slakkenhuis" patroon verwachten maar iets wat van links naar rechts gaat, naar beneden toe zodat het kan leeglopen.
Als de nieuwe collector daar ook aan voldoet zit je denk ik wel prima.
Ik heb er geen documentatie bij: op papier niet want niet gekregen toen we het huis kochten. Online niet, bij Agpo vind ik alleen maar documentatie over de boiler en niet over de collector.

Op het moment van breken niet erover nagedacht om te kijken wel type het is en nu kan ik er niet zo 1-2-3 bij aangezien de collector boven de dakkapel op het dak zit.

Ben wel blij om te horen dat ik waarschijnlijk met een nieuwe collector uit zou kunnen ipv een geheel nieuwe installatie!

.....

• Rhaelak
Sabelhout schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

Ben wel blij om te horen dat ik waarschijnlijk met een nieuwe collector uit zou kunnen ipv een geheel nieuwe installatie!
Dit ZB systeem is van het type leegloop. Let erop dat de nieuwe collectoren daarvoor geschikt zijn (harp model, in plaats van meander model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 804023

Ruim 20 jaar geleden een LZE zonneboiler van Luigjes op ons schuine dak geplaatst. Sinds enkele weken is de temperatuur-sensor van de collectorplaat niet meer betrouwbaar; vaak schiet de weerstand van deze PTC-sensorweerstand binnen enkele seconden zonder duidelijke reden omhoog van de gebruikelijke waarde (ca. 100 à 150 Ohm) naar enkele kiloOhms.

Omdat de collector vanuit onze zolder slechts door een dikke laag dakisolatie te bereiken is, zou ik graag eerst willen weten waar deze sensor zich precies bevindt aan/op/in de collector, alvorens de isolatie te verwijderen (en naderhand te herstellen...pfhhh).

De bedrading naar de sensor loopt weliswaar langs de koperen aan- en afvoerpijpen door de isolatie in de richting van de rechter onderkant van de collector (vanuit de zolder gezien), maar daarna kan de bedrading in principe overal naar toe gaan. In de documentatie is die sensor slechts schematisch aangegeven.

De collector is rechthoekig (1,33m x 2,63m, schuin dak,)
Mijn vraag is dus: weet iemand waar (en hoe) de temperatuursensor aan de collectorplaat bevestigd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Anoniem: 804023 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:16:

Mijn vraag is dus: weet iemand waar (en hoe) de temperatuursensor aan de collectorplaat bevestigd is?
IK niet, maar op marktplaats adverteert iemand, ik geloof onder de naam Luigjes dokter (of zoiets) die gespecialiseerd is in deze boilers en collectoren. Hij kan je vast helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:11
Anoniem: 804023 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:16:
Ruim 20 jaar geleden een LZE zonneboiler van Luigjes op ons schuine dak geplaatst. Sinds enkele weken is de temperatuur-sensor van de collectorplaat niet meer betrouwbaar; vaak schiet de weerstand van deze PTC-sensorweerstand binnen enkele seconden zonder duidelijke reden omhoog van de gebruikelijke waarde (ca. 100 à 150 Ohm) naar enkele kiloOhms.

Omdat de collector vanuit onze zolder slechts door een dikke laag dakisolatie te bereiken is, zou ik graag eerst willen weten waar deze sensor zich precies bevindt aan/op/in de collector, alvorens de isolatie te verwijderen (en naderhand te herstellen...pfhhh).

De bedrading naar de sensor loopt weliswaar langs de koperen aan- en afvoerpijpen door de isolatie in de richting van de rechter onderkant van de collector (vanuit de zolder gezien), maar daarna kan de bedrading in principe overal naar toe gaan. In de documentatie is die sensor slechts schematisch aangegeven.

De collector is rechthoekig (1,33m x 2,63m, schuin dak,)
Hier draait er ook nog een sinds 1987. Volgens mij nog met de eerste pomp 8)
Afgelopen najaar had ik exact hetzelfde probleem. Hij zat in de linker kant vastgepopnageld aan de plaat. Ongeveer +-25 cm vanaf de bovenkant en +-40cm vanaf de linkerkant.van de collector. De draad liep door een gat in de isolatieplaat onder de collector, daar zat de sensor recht boven. Of hij daar bij jou ook zit kan ik natuurlijk niet garanderen :+ Vanaf buiten gezien lijken het hier drie collectoren naast elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Skipper-93 op 12-08-2016 22:09 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 804023

Dankjewel, Rhaelak en Skipper-93. Dat zijn antwoorden waarmee ik vooruitkan.

Rhaelak:
De optie www.luigjesdokter.nl biedt inderdaad alle ondersteuning, op het oog voor redelijke prijzen. Een passende sensor kost daar ca. € 20,- . (Dat soort komponenten [een PTC van 150 Ohm bij 25 °C] kost bij de elektronicaboer hooguit € 3, maar toch...)

Skipper-93:
Mocht ik het lef hebben om me zelf door de isolatie heen te wurmen op zoek naar de sensor, dan neem ik weer contact op, om misverstanden over de exacte positie uit te sluiten ;)

Beiden: nogmaals dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
ik heb vorige week weer op mijn dak gestaan en heb nu alles (op de buizen na) erop zitten. leidingen leggen in de kelder waar de 2 boilers ook staan.
nu lijkt het dat ik te weinig koppelingen gekregen heb, zo zit er geen t-stuk bij... goed, contact met de leverancier is gelegd en het word gewoon opgelost.

waar ik nu mee zit, ik wil het bovenste spiraal gebruiken voor CV.
het simpelste wat ik kan bedenken is de boiler aansluiten als radiator en er een pomp op gooien. deze aan laten sturen door een 2e kamer thermostaat welke alleen deze aansturing hoeft te doen.

goed idee, zijn er betere of zit ik er simpelweg helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Typisch laat je de retour door die spiraal lopen voordat hij bij de cv ketel komt. Cv ketel blijft pompen maar verwarmt niet meer bij.
En dan op die retourleiding ook een thermostaat mengventiel (groot) om niet meer te onttrekken dan nodig. Dat is het simpelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
58-
!null schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:31:60 g
Typisch laat je de retour door die spiraal lopen voordat hij bij de cv ketel komt. Cv ketel blijft pompen maar verwarmt niet meer bij.
En dan op die retourleiding ook een thermostaat mengventiel (groot) om niet meer te onttrekken dan nodig. Dat is het simpelst.
ik mis zo een mengventiel in de retour van de CV. theoretisch betekent dit dus dat als mijn ZB 60 graden is, de retour van de CV opwarmt tot 58-60 graden, terwijl mijn CV maar 40 nodig heeft?

Mijn CV heeft afgelopen seizoen op 52 graden aanvoer gedraaid, en in de winter zal de ZB nagenoeg nooit boven de 50 graden komen, is dit nu echt zo een must een mengventiel? en waar haalt de CV retour zijn koud water vandaan? het is tenslotte een gesloten systeem, dus hoe koel je de retour dan weer af tot max 'X'?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
!null schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:31:
hmm... niet erg makkelijk te realiseren voor mij...
cv ketel op de begane grond, boilers in de kelder. transport leiding lopen omhoog naar de boven verdieping en door de kelder naar de begane grond.
maar je hebt gelijk, dit is nog simpeler dan wat ik bedacht had. nadeel is dan dat ik warmte van de CV gebruik om het boilervat op te warmen, de bedoeling is juist dat de boiler bijdraagt, niet warmte trekt.

een nadeel wat ik hierin zie, op moment dat ik de cv ketel op 50 graden moet zetten (ik woon er net) heb ik gas verbruik zodra de ketel het huis moet verwarmen en de boiler lager is dan 50 graden.
mijn idee was dus een losse thermostaat welke eerder inschakelt dan de thermostaat van de ketel. zo kan ik de start van de ketel uitstellen of zelfs voorkomen (zeer beperkt aantal dagen per jaar). ook kan de boiler het systeem zo voor verwarmen met wat voor temperatuur er ook in het vat zit voor de ketel aan slaat. ik moet dan alleen een minimum temperatuur insleutelen zodat de pomp aan de boiler niet 8 uren probeert te verwarmen terwijl de boiler nog maar 27 graden is.
misschien alleen boilerwarmte gebruiken bij een temp boven de 30 graden.
fabstar81 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 07:37:
58-

ik mis zo een mengventiel in de retour van de CV. theoretisch betekent dit dus dat als mijn ZB 60 graden is, de retour van de CV opwarmt tot 58-60 graden, terwijl mijn CV maar 40 nodig heeft?

Mijn CV heeft afgelopen seizoen op 52 graden aanvoer gedraaid, en in de winter zal de ZB nagenoeg nooit boven de 50 graden komen, is dit nu echt zo een must een mengventiel? en waar haalt de CV retour zijn koud water vandaan? het is tenslotte een gesloten systeem, dus hoe koel je de retour dan weer af tot max 'X'?
bekijk het zo:

radiatoren
|
t-stuk - boiler spiraal - warme kant mengventiel
|
koude kant mengventiel

hierdoor heb je een max temp bepaald, het mengventiel begrenst deze immers.
en het kan altijd warmte onttrekken doordat de uitgang van het mengventiel altijd warmer is dan de retouer, je verliest immers altijd warmte in de radiatoren.
Pagina: 1 ... 59 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.