WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:06:
Ik ben er gisteren achter gekomen dat de selectie van de materialen die je gebruikt in een Zonneboiler belangrijk zijn.
Bij mij liep gisteren de druk en temperatuur op in het systeem ( bij de boilers waren warm en affakkelen werkte niet goed).
Nu zit er op het dak een automatische ontluchter ..... maar met een kunststof insert in de bovenkant .... ik liep net buiten toen ik een knal hoorde en er een glycol stoom pluim van 6 meter hoog op het dak stond .... dat duurde een paar minuten ..... toen was de glycol op ......
Als de glycol 150+ graden is en er meer als 3 bar in het systeem staat en door het wegvallen van het dekseltje in de automatische ontluchter de druk terug van naar 0 gaat bijna de hele inhoud van de glycol leiding over in stoom. Gelukkig zat hij niet binnen.
Affijn "back to the drawingboard" :
1) Goed nadenken.
2) Goede materialen uitzoeken. (ook bestaande onderdelen checken)
3) Verbeterd affakkel systeem.
4) Nieuwe pomp configuratie (van 3 naar 2 pompen).
5) Nieuwe glycol bestellen
Nu begrijp ik dat de meeste systemen zonder affakkel systeem werken. Hebben die dan niet het zelfde probleem?
Mogelijk omdat zij de Glycol pomp uitschakelen bij (te) hoge temperaturen.
Nu heb ik wel 120 heatpipes in serie staan.....
Balen zeg
Gisteravond had ik een gesprek met onze installateur over eigenlijk iets soortgelijks. Bij ons is een paar keer een kleine lekkage geweest op verschillende draadaansluitingen waardoor er wat glycol weglekte/dampte. Ondanks zorgvuldig afpersen op ruim 5 bar.
Alles overigens keurig opgelost door de installateur, levert een puike service.
Maar goed hij vertelde mij dus dat hij samen met een collega installateur een test aan het uitvoeren is met een locktighte achtige afdichtingskit welke bestand is tegen ruim 200°C ( en iets van 50 bar druk?). Nadeel van deze kit is dat als je er eenmaal een draadaansluiting mee hebt ingesmeerd het nooit meer los te krijgen is tenzij je de zaag erin zet.
Echter het probleem waar zij het meeste tegenaan lopen is toch de druk in het systeem en de hoge temperaturen.
Meestal wordt het systeem op 2,25 Bar druk gezet wat dan in stagnatie ruim over de 3 bar kan gaan. Zijn compagnon test nu systemen uit op 1,8 Bar, om zo de druk lager te houden tijdens stagnatie. Boven de 3 bar gaat het eigenlijk altijd kritisch worden en als er maar ergens een element tussen zit wat niet 100% in orde (meer) is gaat dat geheid lekken.
Overigens wist hij mij te vertellen dat zij nooit ontluchters gebruiken in het glycol circuit om precies zo'n situatie te voorkomen die zicht voordeed bij jou.
Ontluchten wordt gedaan via de pompgroep, en deze is verder voorzien van een expansievat en overstort.
Jij gebruikt toch ook een houtkachel? Ik heb eens gelezen over een boerderij met een affakkel installatie onder de houtvoorraad om zo het hout sneller te drogen. Misschien een overweging waard?
Oh en de pomp schakelt inderdaad uit tijdens stagnatie en komt pas weer in bedrijf als de collectortemperatuur onder de 130°C is.