Als ik het goed begrijp heb je de bovenste spiraal nu ook op de collector aangesloten om het boven in het vat warm te krijgen?hannibal2206 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:02:
Ik heb al enkele jaren een 800 liter zonneboiler met 2 spiralen (+ een hygiënespiraal), waarvan alleen de onderste aangesloten was aan de collectoren. De bovenste was ongebruikt
Recent heb ik dit omgebouwd met een 3 weg klep die kan schakelen tussen de onderste en de bovenste spiraal.
De controller is een SR1168 met 'schema 2' geselecteerd.
Het is mij niet duidelijk wat ik verder in de controller moet instellen zodat er meer warmte boven in de boiler komt (maw de bovenste spiraal wordt gebruikt).
De controller lijkt alleen T1 (collector) te vergelijken met T2 (boiler voeler op 1/3 van onder) en niet naar T3 (boiler voeler op 2/3 van onder)
Iemand bekend met zo'n setup ?
Zoja lijkt me dat niet zinvol, de onderste spiraal zorgt icm de gelaagdheid van het vat dat het boven warm word (boven zelf warmer dan onder).
Doordat het onder in het vat koeler blijf (warmte gaat omhoog) kan het gemakkelijker warmte afstaan van buiten naar binnen (temp verschil is groter).