Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.409 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
ruuben schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:23:
[...]

Heb je wel een automatische ontluchter erin zitten? Heb je wat sifon achtige bochten her en der?
Heb je in zowel heen als retour aan je buffer keerkleppen? En ook een mengventiel/retourstroom verhoger? ( = ook blokkade doorstroming bij vullen!) Dan heb je wel een issue met lucht; oplossing is dan 2 vulpunten; 1 in aanvoer en 1 in retour tussen buffer en retourstroomverhoger, en tegelijk vullen -met slang en y-stuk - vullen i.v.m. druk die gelijk moet zijn aan beide kanten van de ventielen en je drukvat. En automatische ontluchters. Dat was de oplossing bij mij. Maar dan nog ging na het vullen hij flink borrelen nadat de retourstroomverhoger open ging bij 63 graden hoor. Maar na paar minuten pompen nooit meer bubbels.
Gaat het water je buffer in of via een spiraal?
Er zit geen automatische ontluchter op
(tot mijn spijt, heb ik weglaten halen, stak boven mijn kachel uit. WAF te laag).
Wel 2 andere ontluchters dus
Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/14cs2sl.jpg

Als je met mengventiel/retourstroom de mixer bedoeld (minimaal 55 graden), ja die zit erin.
Het water loopt via de buffer, niet via een spiraal.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-09 09:02
Waar zit nu je vulpunt? Geen keerkleppen? In feite is je kachel nu hoogste punt voor onluchting...
Maar een smalle automatische ontluchter is toch wel overkomelijk?

[ Voor 66% gewijzigd door ruuben op 15-11-2015 12:19 ]

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Waf of geen Waf een automatische ontluchter hoort er in het hoogste punt.
Je pomp pomp nl niet goed met lucht er in, heb je net een lekker vuurtje ....
Ik neem aan dat je bij de kachel een automatische vul unit hebt zitten? Die van mij moet soms wel wat bij vullen ( Chinese controller .... ) als de over temperatuur beveiliging actief wordt....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Bedankt voor alle input.
Ik ga op zoek naar een automatische ontluchter welke niet te hoog boven de kachel uitkomt.
(iemand een tip ?)

De opmerkingen van ruuben en WoudseHoeve hebben me wel in de juiste richting gewezen.
Het kachelstuk (dus achter de mixer) heeft inderdaad een automatische vuller. Ik heb een tijdje geleden het water eraf gehaald (iets met de douche) en toen ik het water er weer op zette, kwam er uit die vul-unit water in de afstort. Even de ontluchter open en het was weg. Maar misschien is daardoor de druk gezakt in het kachel-gedeelte.
Heb gisteren de druk (schroefje bovenop) hoger gezet en toen was het geborrel weg.

Even aanzien

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
geborrel = koken bovenin de kachel ?
Bij een lage druk is de temperatuur bovenin de kachel al snel op het kookpunt.
Als de druk wat hoger is dan gaat dat snel omhoog. Ik heb hen boven de 2 bar staan.
Mijn over temperatuur beveiliging bovenin de kachel gaat al open als de circulatie temperatuur nog op 85 ~90 graden staat.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
De druk was inderdaad +/- 2 bar, nu 2.5 (wellicht nog proberen terug naar 2.3 te gaan).
Lijkt inderdaad op koken in de kachel, maar de temp van de retour is rond de 70 graden.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Dus je had een luchtslot? Zou eerst maar automatische ontluchter erop zetten, en dan de druk ook omlaag. Je hebt pex ontluchters, die zijn slank en chroom.

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Als de kachel zwart is kan je hem ook even zwart spuiten ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
Even een gevaarlijke vraag van mij:

Ik probeer in contact te komen met een tweetal goede installateurs met (praktische) ervaring mbt het installeren en adviseren voor een zonneboiler. Voor dergelijke investeringen vraag ik namelijk altijd aan twee partijen een offerte waarbij ik in eerste instantie afga op het gevoel wat ze mij geven en de adviezen die ze mij verstrekken, oftewel op kwaliteit en vertrouwen. Op de tweede plaats kijk ik natuurlijk ook naar de (totaal)prijs.

Als ik een beetje op internet rondkijk bekruipt mij een 'cowboy' gevoel, waarbij voornamelijk de prijs het verkoop argument is danwel dat een zonnepaneel installateur zonneboilers er maar bij is gaan doen.

Kortom heeft iemand een goede ervaring met iemand in de buurt van Zwolle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BB-One schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:06:
Even een gevaarlijke vraag van mij:

Kortom heeft iemand een goede ervaring met iemand in de buurt van Zwolle?
Niet gevaarlijk hoor, wel slim :). Je kan eens kijken bij www.ecolibrium.nl, die hebben bij mij de warmtepomp geinstalleerd maar doen ook zonneboilers, zonnepanelen etc. Zeer ervaren mensen daar en kunnen meedenken met je eigen plannen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Ik vind deze installateur wel veel zonneboiler referenties hebben. En de fabrikant uit Turkije maakt goed spul.
http://www.zonneboiler-huis.nl/referenties.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
die laatste heeft het bij ons geinstalleerd. aardige leuke man, met skills. dacht als enige mee in oplossingen bij ons want we hadden maar weinig ruimte. rest van de aanbieders gingen niet eens het dak op om te kijken. hij wel...

[ Voor 50% gewijzigd door fabstar81 op 18-11-2015 08:55 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
fabstar81 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:54:
die laatste heeft het bij ons geinstalleerd. aardige leuke man, met skills. dacht als enige mee in oplossingen bij ons want we hadden maar weinig ruimte. rest van de aanbieders gingen niet eens het dak op om te kijken. hij wel...
Heeft hij ook de spullen geleverd, of heb je die zelf ingekocht en door hem de installatie laten verzorgen?
Ik ben namelijk op zoek naar een installateur met kennis van zonneboilers die het niet erg vindt om de spullen alleen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
heb ook de spullen door hem laten verzorgen. complete installatie turn key. denk dat ie alleen installatie ook niet erg vindt. maar dat is mijn gevoel.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09 16:43
BB-One schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:28:
Als ik namelijk kijk naar ons huidige gasverbruik deze schommelt rond de 1800 kuub per jaar, waarvan ik zo inschat dat er rond de 700 kuub gebruikt wordt voor warm water en de rest voor verwarming en koken. (vrijstaande woning, bouwjaar 2006) kunnen we dan veel/meer besparen op de verwarming.
Misschien een wat late reactie , maar ik wilde meegeven dat wij met rijtjes nieuwbouwwoning uit 2005 (ca 450 m3) van 1800 naar 1300 kuub zijn gezakt toen we zelf de ketel gingen tunen (van 90/70 naar 50/30). Toen we de pruts Agpo ketel hebben vervangen door een Nefit zijn we verder gezakt naar 1100. Met de ZB dit jaar op 1000 uitgekomen (geinstalleerd begin mei).

Ons huis viel net binnen oude bouwregelgeving. Jullie huis is vrijstaand, maar waarschijnlijk beter geisoleerd en zonder die storende roosters boven de ramen waar in de koude maanden ijzige tocht door naar binnen komt. :(

[ Voor 16% gewijzigd door joepie de p op 23-11-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
joepie de p schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:09:
[...]

Misschien een wat late reactie , maar ik wilde meegeven dat wij met nieuwbouwwoning uit 2005 (ca 450 m3) van 1800 naar 1300 kuub zijn gezakt toen we zelf de ketel gingen tunen (van 90/70 naar 50/30). Toen we de pruts Agpo ketel hebben vervangen door een Nefit zijn we verder gezakt naar 1100! Met een half seizoen ZB dit jaar onder de 1000 uitgekomen.
Ik heb het geprobeerd om de temperatuur te verlagen van 70 naar 50, maar het comfort was weg, duurde te lang voordat het warm werd in huis, ben nog op zoek naar de optimale mix. Maar heb me daar pas eind vorig jaar/begin dit jaar mee bezig gehouden... dus daadwerkelijke effecten weet ik (nog) niet. Wel dat we op basis van mindergas een verwacht jaarverbruik zullen hebben van 1650. :) Wat de invloed van de afgelopen 'hittegolf' is weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Lange opwarmtijd, dat herkennen we. We hebben met de ketel ook de thermostaat vervangen. Die moduleert zelf terug en is zelf lerend, wat betekent dat deze rekening houdt met opwarmtijden. We gebruiken soms de weersafhankelijke regeling, dat geeft continu comfort in alle kamers, maar omdat die ook verwarming biedt op de momenten dat er niemand thuis is, verbruikt deze ook meer.

Vorige week 10 buisjes op de ZB bijgeplaatst. Nu dus 60 buizen op 400 liter. We gaan nu eerste winter met bijverwarming CV in. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Vraagje aan het forum:
Ik twijfel over de instellingen van de ZB pomp. Deze heeft drie standen (niet modulerend) van 6 - 8 - 10 liter per minuut. Ik vraag me af wat nu beter is buiten de zomerperiode, als er relatief weinig instraling is:

1) een lage pompsnelheid. Dit leidt tot een hoge delta T tussen boiler en collector, en dit is gunstig is voor de overdracht in de boiler zelf (veel tijd om terug te koelen).
2) Een hoge pompsnelheid. Zodat de heatpipes goed worden gekoeld. Omdat heatpipes bij lagere eigen temperaturen makkelijker op te warmen zijn dan bij hogere eigen temperatuur.

Edit 24-11: volgens de leverancier is een hoge pompsnelheid wenselijk omdat dit leidt tot een kleinere dT tussen het systeem en de omgeving (buitentemperatuur) en dat daarmee warmteverliezen het kleinst blijven.

[ Voor 15% gewijzigd door joepie de p op 24-11-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Eigenaren van PV panelen zijn wellicht geinteresseerd in: www.zonnestroombelastingvrij.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
joepie de p schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:29:
Eigenaren van PV panelen zijn wellicht geïnteresseerd in: www.zonnestroombelastingvrij.nl
Nergens op gebaseerd bangmakerij verhaal .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:30:
[...]
Nergens op gebaseerd bangmakerij verhaal .....
Ik mag het graag iets genuanceerder zien. Er hangt een einde van saldering in de lucht en hoewel het niet bekend is wat de exacte uitwerking zal zijn is het tegenovergestelde ('niets aan de hand') ook niet opportuun.
Het kan helemaal geen kwaad om een publieke opinie kenbaar te maken bij de politiek. Beleid maken is een proactief proces en niet reactief. M.i. is de salderingsregeling een prima stimulering om Nederland verder te vergroenen en zou het helemaal niet moeten verdwijnen. Met de kolencentrale discussie in de hand lijkt het er op dat duurzaamheid weer een thema wordt op basis waarvan je kunt kiezen met de kamerverkiezingen in 2017.

[ Voor 3% gewijzigd door joepie de p op 24-11-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:19
Als je binnen 24h nog iets wilt toevoegen aan het topic, bewerk dan je vorige bericht (text 'Wijzig' rechtsbovenin een bericht) i.p.v. meerdere berichten kort achter elkaar. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
joepie de p schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:22:
[...]

Ik mag het graag iets genuanceerder zien. Er hangt een einde van saldering in de lucht en hoewel het niet bekend is wat de exacte uitwerking zal zijn is het tegenovergestelde ('niets aan de hand') ook niet opportuun.
Het kan helemaal geen kwaad om een publieke opinie kenbaar te maken bij de politiek. Beleid maken is een proactief proces en niet reactief. M.i. is de salderingsregeling een prima stimulering om Nederland verder te vergroenen en zou het helemaal niet moeten verdwijnen. Met de kolencentrale discussie in de hand lijkt het er op dat duurzaamheid weer een thema wordt op basis waarvan je kunt kiezen met de kamerverkiezingen in 2017.
Ik denk dat het inderdaad voor beide kanten genuanceerder ligt.
1. De hele vormgeving van de regeling met de energiebelasting is natuurlijk een aanfluiting. Waarom een standaard teruggave van energiebelasting voor iedereen?
2. De huidige salderingsregeling is op de lange termijn niet houdbaar. Je gebruikt het elektriciteitsnet als opslagplaats zonder daar iets voor te betalen.

Daarnaast denk ik dat de enige manier om politiek iets te bereiken inderdaad het op tijd mobiliseren van de 'massa' is. Of dat moet gebeuren op basis van een handtekeningenactie, lijkt mij persoonlijk niet de aangewezen weg. Kom dan met een voorstel waar alle partijen wat aan hebben.
Persoonlijk denk ik dat de oplossing gezocht moet worden in het volgende:
- Tot een bepaalde hoeveelheid kWh verbruik geen/minder energiebelasting (dus na salderen!);
- Geen standaardheffingskorting energiebelasting meer.
- Boven die hoeveelheid een tarief energiebelasting die er voor zorgt dat dat dure kWh zijn.
- Teruglevering tegen het normale tarief minus bijvoorbeeld 1 a 2 cent o.i.d. per kWh, hetgeen dan een vergoeding is voor het gebruik van het net als opslagplaats.
Praktisch gesproken loop je dan tegen de mensen met een draaischijfmeter aan, maar daar kun je dan als overheid een extra heffing op zetten, aangezien die dan niet in dat ‘systeem’ passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
BB-One schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat dit verhaal hier "Salderen en terugleververgoedingen" thuis hoort.
Met een zonneboiler hebben we gelukkig / jammer genoeg geen "saldering".

Ik denk dat het inderdaad voor beide kanten genuanceerder ligt.
1. De hele vormgeving van de regeling met de energiebelasting is natuurlijk een aanfluiting. Waarom een standaard teruggave van energiebelasting voor iedereen?
Deze standaard terug gave is om de klein verbruikers geen EB te laten betalen, lijkt me juist. ( buiten het feit dat zeer groot verbruikers ook heel weinig EB betalen)
2. De huidige salderingsregeling is op de lange termijn niet houdbaar. Je gebruikt het elektriciteitsnet als opslagplaats zonder daar iets voor te betalen.
De saldering zoals hij nu plaats vind is niet "zonder er iets voor te betalen" . De netwerk kosten worden gewoon betaald, of je het er nu uit haalt of in stopt.
Daar naast werkt het door de lokale kleinschalige zeer voorspelbare opwek stabiliserend op het net, zeker op het huidige nivo. Pas als het zeer grootschalig wordt ( zijn we voorlopig nog niet) zijn er extra maatregelen nodig. Maar dat heeft niets met salderen te maken.
Daarnaast denk ik dat de enige manier om politiek iets te bereiken inderdaad het op tijd mobiliseren van de 'massa' is. Of dat moet gebeuren op basis van een handtekeningenactie, lijkt mij persoonlijk niet de aangewezen weg. Kom dan met een voorstel waar alle partijen wat aan hebben.
Persoonlijk denk ik dat de oplossing gezocht moet worden in het volgende:
- Tot een bepaalde hoeveelheid kWh verbruik geen/minder energiebelasting (dus na salderen!);
Dit is dus al in effect.
- Geen standaardheffingskorting energiebelasting meer.
zelfde asl teruggave onder een bepaald gebruik.
- Boven die hoeveelheid een tarief energiebelasting die er voor zorgt dat dat dure kWh zijn.
Zijn het nu dus.
- Teruglevering tegen het normale tarief minus bijvoorbeeld 1 a 2 cent o.i.d. per kWh, hetgeen dan een vergoeding is voor het gebruik van het net als opslagplaats.
We betalen al netwerk kosten leveren of verbruik maakt niet zo veel uit.
Praktisch gesproken loop je dan tegen de mensen met een draaischijfmeter aan, maar daar kun je dan als overheid een extra heffing op zetten, aangezien die dan niet in dat ‘systeem’ passen.
Praktisch gezien maakt een draai schijf dus niet uit. Over een jaar gezien is duidelijk hoeveel je "teveel" hebt opgewekt.

Salderen is gewoon een zeer simpele maatregel waardoor je tegen lage kosten de massa's kan bewegen hun eigen stroom op te wekken.

Jammer is dat het de huidige regel overproductie ontmoedigd. Ik ken veel mensen die rustig veel meer kunnen / willen opwekken maar dat niet doen door de te lage vergoeding. Het initiatief van "VanDeBron's" zonnecollectief is daar en goed begin voor.
Jammer dat SDE+ alleen voor bedrijven/personen met een grote portemonnee beschikbaar zijn (aansluitingen groter dan 3x80A). Indien dit ook voor kleinere aansluitingen beschikbaar zou zijn, wordt er veel meer gelegd als een paar grote projecten. Ook de postcode roos regeling is alleen realiseerbaar voor grote organisaties ( ik zou best stroom aan mijn buren willen leveren, als de papeir winkel niet zo gigantisch was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
joepie de p schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:29:
Eigenaren van PV panelen zijn wellicht geinteresseerd in: www.zonnestroombelastingvrij.nl
grinnik.. vreemd dat de ZPV niet actief hierop inspringt... ze vertegenwoordigen toch belangen vanuit haar Contacten & Lobby onderdeel? :9

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 24-11-2015 16:17 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:10:
[...]

Deze standaard terug gave is om de klein verbruikers geen EB te laten betalen, lijkt me juist. ( buiten het feit dat zeer groot verbruikers ook heel weinig EB betalen)
Ja maar het is natuurlijk vreemd om iets te heffen om dat gelijk weer terug te geven, makkelijker is dan om het gewoon niet te heffen...
[...]

De saldering zoals hij nu plaats vind is niet "zonder er iets voor te betalen" . De netwerk kosten worden gewoon betaald, of je het er nu uit haalt of in stopt.
Daar naast werkt het door de lokale kleinschalige zeer voorspelbare opwek stabiliserend op het net, zeker op het huidige nivo. Pas als het zeer grootschalig wordt ( zijn we voorlopig nog niet) zijn er extra maatregelen nodig. Maar dat heeft niets met salderen te maken.
Het is niet dat je iets moet betalen voor het netwerk, het is betalen voor de "opslag" of eigenlijk is het energiebedrijf inkoper en verkoper tegelijkertijd en of je het wil of niet daar verdienen zij hun geld mee. Zonder teruglevering kopen zij ook in voor verkoopprijs minus een marge, dan is het ook niet vreemd dat zij ook deze marge willen hebben als ze van mij inkopen.
[...]

Dit is dus al in effect.

[...]

zelfde asl teruggave onder een bepaald gebruik.
Door de huidige vormgeving fietst de energiebelasting dus door de saldering. Stel ik heb per jaar 2000 kWh nodig. Stel energiebelasting is 14 cent. Inkoopprijs is 7 cent. Stel heffingskorting energiebelasting is € 300.
Huidige regeling:
Optie 1: Geen zonnepanelen: ik betaal 2000 * 0,21 -/- 300 = € 120
Optie 2: Wel zonnepanelen, opwek 2000 kWh te betalen: (2000 -/- 2000) * 0,21 -/- 300 = € 300 teruggaaf!

Mijn voorstel:
Onder optie 1: ik betaal 2000 * 0,07 = € 140
Optie 2: (2000-/-2000) * 0,07 = € 0

Wat een logischer uitkomst is, je verbruikt per saldo niets bij optie 2 dus dan hoef je ook niets te betalen. Ga je het systeem maken dat er een marge is tussen teruglevering en levering dan betaal je dus een bedrag voor de "opslag".

(Even voor de duidelijkheid, persoonlijk ben ik voor het huidige systeem (levert mij gewoon geld op!), maar ik zie dat dit op de langere termijn gewoon niet houdbaar gaat zijn.)
[...]

Zijn het nu dus.

[...]

We betalen al netwerk kosten leveren of verbruik maakt niet zo veel uit.

[...]

Praktisch gezien maakt een draai schijf dus niet uit. Over een jaar gezien is duidelijk hoeveel je "teveel" hebt opgewekt.
In "mijn" systeem dus wel, want er zit een verschil in de vergoeding.
Salderen is gewoon een zeer simpele maatregel waardoor je tegen lage kosten de massa's kan bewegen hun eigen stroom op te wekken.
Dat ben ik met je eens alleen "het idee" is dat dit op de langere termijn niet houdbaar is. Of dat zo is moet de toekomst uitwijzen.
Jammer is dat het de huidige regel overproductie ontmoedigd. Ik ken veel mensen die rustig veel meer kunnen / willen opwekken maar dat niet doen door de te lage vergoeding. Het initiatief van "VanDeBron's" zonnecollectief is daar en goed begin voor.
Jammer dat SDE+ alleen voor bedrijven/personen met een grote portemonnee beschikbaar zijn (aansluitingen groter dan 3x80A). Indien dit ook voor kleinere aansluitingen beschikbaar zou zijn, wordt er veel meer gelegd als een paar grote projecten. Ook de postcode roos regeling is alleen realiseerbaar voor grote organisaties ( ik zou best stroom aan mijn buren willen leveren, als de papeir winkel niet zo gigantisch was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik houd van simpele regelingen, salderen is er een van, EB teruggave ook, dat is gewoon een positieve stimulans om weinig te verbruiken en samen met Salderen een stimulans om je eigen verbruik op te wekken. het voordeel van de EB teruggaaf is dat de stimulans niet ophoud als het verbruik onder jouw grens EB belasting komt. Die gaat gewoon door tot je niets meer verbruikt. Bij verbruik 0 heft de EB terug gaaf ongeveer de vastrecht kosten op.

Er zijn nu al energie maatschappijen die alleen een wat hoger vast recht rekenen. En de stroom en het gas 1 op 1 door verkopen. Simpel, geen stimulans voor veel verkopen, alleen voor veel klanten.

De opslag wordt vanzelf door markt werking betaald. Nu al, er zijn opslagsystemen (stuw meren in Luxemburg, zweden) die leven van het opslaan in goedkope uren en verkopen in dure uren. Simpel, geen markt verstorende regelgeving. Als het verschil groter wordt wordt de opslag ook groter.

Nog steeds is de zonne energie een groot voordeel, het verbruik overdag is nog steeds veel groter als savonds en snachts. Ik stuur mijn verbruik nog steeds naar het lage tarief. Mijn zonne energie wordt verbruikt door anderen, zonder een kolen centrale, ik koop het in laag tarief weer in van windmolens of een andere groene bron. Dat hoge verbruik overdag zal niet of weinig veranderen. En de zon blijft overdag schijnen ( meestal dan, vandaag ff niet) zon en wind complementeren elkaar mooi tussen zomer en winter. Eigenlijk moet ik zelf nog een windmolen hebben .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
En nu even wat dit allemaal met zonneboilers te maken heeft? Behalve dan dat die er echt helemaal niks mee te maken hebben? 😀

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Ja, blijf on topic mensen.
joepie de p schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:30:
Vraagje aan het forum:
Ik twijfel over de instellingen van de ZB pomp. Deze heeft drie standen (niet modulerend) van 6 - 8 - 10 liter per minuut. Ik vraag me af wat nu beter is buiten de zomerperiode, als er relatief weinig instraling is:

1) een lage pompsnelheid. Dit leidt tot een hoge delta T tussen boiler en collector, en dit is gunstig is voor de overdracht in de boiler zelf (veel tijd om terug te koelen).
2) Een hoge pompsnelheid. Zodat de heatpipes goed worden gekoeld. Omdat heatpipes bij lagere eigen temperaturen makkelijker op te warmen zijn dan bij hogere eigen temperatuur.

Edit 24-11: volgens de leverancier is een hoge pompsnelheid wenselijk omdat dit leidt tot een kleinere dT tussen het systeem en de omgeving (buitentemperatuur) en dat daarmee warmteverliezen het kleinst blijven.
Elke controler zal gaan pompen bij een bepaalde delta t. Bij mij 8 graden. En weer uit bij 4 graden. Als je snel pompt en je dus sneller je heatpipes afkoelt ben je eerder bij je delta t van 4 graden in mijn geval. En gaat ie weer uit. Je heatpipes kunnen dus sneller weer energie opnemen. Dus waarom langzaam pompen?
In mijn situatie moduleert de pomp ook nog, dus hij blijft proberen door langzamer of juist sneller tussen de 4 en 8 graden te blijven.
Als je in de winter duidelijk moeite hebt te oogsten is het eerder een kwestie van je delta t groter maken en isoleren.

Als je in een koperenpijp van 10 meter heel langzaam warm water van de ene naar de andere kant pompt, is het duidelijk meer afgekoeld dan als je het met een bloedgang erdoorheen spuit toch?

[ Voor 5% gewijzigd door ruuben op 24-11-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Maar een langzamere pompsnelheid betekent ook dat het glycol meer tijd krijgt om op te warmen in de collectoren. Dat is in de winter misschien hard nodig, dan zou de hoogste pompsnelheid nog wel eens te snel kunnen zijn, waardoor hij steeds af gaat slaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
Dat ie snel afslaat is toch geen probleem? Dan is de warmte toch ook sneller weer in je buffer? Je hebt toch een delta t ingesteld die alles beheerst?
Daarom heb je toch een controler?

[ Voor 17% gewijzigd door ruuben op 24-11-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij hebben hier wel wat mensen hun ervaringen gedeelt dat ze in de winter vaak de pomp wat langzamer zetten, om zo wat meer binnen te halen.

Lijkt me het best als de pomp aan de gang kan blijven, omdat bij het afslaan het stilstaande water ook weer warmte verliest. Dit zal in een winter situatie met weinig warmtewinning nog minder opbrengst betekenen lijkt mij.

Zoek bijvoorbeeld in dit topic op "pomp langzamer" of op "pompsnelheid".

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 24-11-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
!null schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:05:
Volgens mij hebben hier wel wat mensen hun ervaringen gedeelt dat ze in de winter vaak de pomp wat langzamer zetten, om zo wat meer binnen te halen.

Lijkt me het best als de pomp aan de gang kan blijven, omdat bij het afslaan het stilstaande water ook weer warmte verliest. Dit zal in een winter situatie met weinig warmtewinning nog minder opbrengst betekenen lijkt mij.

Zoek bijvoorbeeld in dit topic op "pomp langzamer" of op "pompsnelheid".
Sleutel blijft je delta t. Alles hangt van je controler af. Je pomp aan de gang houden kan ook betekenen ... warmte uit je buffer trekken en naar je koudere zonnecollector sturen.
Pomp slaat niet voor niets af... er is te weinig warmte die je buffer kan bereiken door te pompen. Als je echt wil weten hoe de rendementen liggen en je optimale schakeltemperaturen liggen moet je 4 temperaturen bij houden. In en uitgang van je buffer en in en uitgang van je zonnecollector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
ruuben schreef op woensdag 25 november 2015 @ 00:19:
[...]
Sleutel blijft je delta t. Alles hangt van je controler af. Je pomp aan de gang houden kan ook betekenen ... warmte uit je buffer trekken en naar je koudere zonnecollector sturen.
Pomp slaat niet voor niets af... er is te weinig warmte die je buffer kan bereiken door te pompen. Als je echt wil weten hoe de rendementen liggen en je optimale schakeltemperaturen liggen moet je 4 temperaturen bij houden. In en uitgang van je buffer en in en uitgang van je zonnecollector.
Ik heb inderdaad door het draadje gezocht op pompsnelheid. Ik kom dezelde overwegingen tegen. De controller zorgt ervoor dat er geen warm water uit de buffer wordt onttrokken om elders te worden afgekoeld, dus dat probleem speelt niet. De vraag was of de regeling aangestuurd zou moeten worden op hoge dT of lage dT.
!null schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:05:
Ik hou het advies van de installateur aan. Die zegt hou dT bij voorkeur laag (dus pompsnelheid redelijk hoog), want dan zijn overall de warmteverliezen het kleinst. Verliezen zijn nu eenmaal niet uit te sluiten. Naar mate het temperatuurverschil tussen water en omgeving groter is en langer duurt (door langer pompen), zijn de verliezen groter.
Ik denk nu trouwens dat het allemaal in de marge blijft!

[ Voor 19% gewijzigd door joepie de p op 25-11-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
ik geloof dat we het over twee verschillende dingen hebben.
De pompsnelheid moet niets te maken hebben met je delta t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

?
De dT is zowat recht evenredig met pompsnelheid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ruuben
dT die ik bedoel is vaste waarde; aan of uit schakeltemperatuur.. Tenzij je een modulerende controleren hebt zal je pompsnelheid kunnen varieren. De vraag in deze situatie was de gefixeerde snelheid van een pomp structureel lager zetten om meer te kunnen oogsten. Alleen als het vreselijk heet is bij mij op het dak gaat de delta t tussen heatpipes en buffer oplopen omdat de pomp niet hard genoeg kan pompen. Anders houd mijn sr1188 het vanaf 8 graden delta t tot 4 graden delta t. En aan het begin van de 8 graden verschil gaat hij hard pompen en als ik bijna bij 4 graden verschil ben pompt hij nog maar heel langzaam om maar een delta t te kunnen houden om te oogsten.

• !null
Iedereen hier bedoelt met deltaT het verschil tussen het aangevoerde water en het vat.

• joepie de p
!null schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:50:
Iedereen hier bedoelt met deltaT het verschil tussen het aangevoerde water en het vat.
Zo bedoelde ik het inderdaad ook. Ik heb geen modulerende pomp, en moet dus handmatig kiezen uit 1 van de 3 instellingen. Ik merkte bij de zonnige dagen van laatst dat ná het aanschakelen van de controller, de temperatuur nog iets oploopt. En vandaar uit de vraag of dit wenselijk is (pompsnelheid niet veranderen) of niet (sneller pompen).

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@joepie de p
[/quote]Ik heb geen modulerende pomp, en moet dus handmatig kiezen uit 1 van de 3 instellingen
[quote]

Zie hier hoe een Grundfos handmatige 3 standen pomp remote controlled is te besturen:
http://www.domoticz.com/f...=34&t=5025&p=31707#p31707
Na een 5€ donatie aan Domoticz documenteer ik hoe je een Z-wave bestuurbare Grundfos pomp kunt maken.

(first post here)
Domosapiens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 12:44
Hoi, ook ik ga maatregelen nemen om mijn huis te verduurzamen. Ik wil iets van een zonneboiler en/of pv panelen. Dat is een beetje de afweging.

Wat mag een Qsolar Q38SC380/7,5 uit 2008 nog ongeveer kosten? even de installatie van het spul eruit gelaten. Dat zal ongeveer 30-40 uur zijn verdeeld over 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ariedude, dat is een beetje lastig inschatten, misschien hebben de Qsolar eigenaren een mening.

Weet wel dat er 1 januarie een subsidie aan komt, als we Henk Kamp mogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
!null schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:52:
ariedude, dat is een beetje lastig inschatten, misschien hebben de Qsolar eigenaren een mening.

Weet wel dat er 1 januarie een subsidie aan komt, als we Henk Kamp mogen geloven.
Ja dat klopt, alleen weet ik wel dat zo'n ding compleet gemonteerd tegenwoordig rond de 10-11K euro zit? Of zit ik fout.
Laat ik het anders stellen, wat zou iemand overhebben voor zo'n systeem. Of is het een risico om zo'n ding te kopen 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, het is wat de gek er voor geeft denk ik toch. Er zijn hier tweakers met een Q-solar en die zijn er zeer over te spreken. Het lijkt mij ook wel een mooi product, maar ik zou het zelf niet willen hebben, omdat ik zaken graag simpel wil houden.

En zoveel zal het toch niet kosten bij elkaar? Dan zou je voor een simpeler systeem met meer oppervlakte kunnen gaan, voor minder kosten.

We hebben natuurlijk geen idee hoe de subsidieregeling zal zijn. Tenmisnte ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

ariedude schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:23:
[...]

Ja dat klopt, alleen weet ik wel dat zo'n ding compleet gemonteerd tegenwoordig rond de 10-11K euro zit? Of zit ik fout.
Laat ik het anders stellen, wat zou iemand overhebben voor zo'n systeem. Of is het een risico om zo'n ding te kopen 2e hands.
Volgens mij heeft Appie Hein hem ook overgekocht

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qsolar is zeer simpel en erg compleet, je kan het zomaar allemaal zelf doen.
ik betaalde nieuw in mei 2006 2400 euro met collector zonder subsidie.
ik heb de 25sc380V met 7,5m2
wachten op subsidie is erg duur als ik kijk wat dit nu kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Alleen heb ik de 200L, welke trouwens gisteren keurig op 45 graden onderin stond.
Zonder montage zat ik nieuw op 7000 euro. 380L en 7,5m2 panelen. Dit zonder installatie(materiaal). Dus een 9-10k acht ik heel reëel. Dit alles was in 2012.

[ Voor 90% gewijzigd door Appie Heijn op 22-12-2015 16:20 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
!null schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:59:
Tja, het is wat de gek er voor geeft denk ik toch. Er zijn hier tweakers met een Q-solar en die zijn er zeer over te spreken. Het lijkt mij ook wel een mooi product, maar ik zou het zelf niet willen hebben, omdat ik zaken graag simpel wil houden.

En zoveel zal het toch niet kosten bij elkaar? Dan zou je voor een simpeler systeem met meer oppervlakte kunnen gaan, voor minder kosten.

We hebben natuurlijk geen idee hoe de subsidieregeling zal zijn. Tenmisnte ik niet.
Tja, ik schat zo'n 5000 euro inc montage en 2jr garantie. Ik ben namelijk niet echt handig om zoiets te monteren. Geen idee of dit een mooi aanbod is. Het is natuurlijk wel de 38-380 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ariedude schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:24:
...
Wat mag een Qsolar Q38SC380/7,5 uit 2008 nog ongeveer kosten? even de installatie van het spul eruit gelaten. Dat zal ongeveer 30-40 uur zijn verdeeld over 2 personen.
Ik was in 2010 inclusief installatie door ATAG dealer net geen 10k kwijt op een Q25/380ltr en 7,5m2 collectoren. Later heb ik nog enkele radiatoren vervangen door Jaga low H2o concectoren met twin-lichamen en Dbe. Installatie was ca 2-3 dagen werk, verslag met fotos is op mijn site te vinden.
Subsidie limburg was ik meen 12-1500 euro, zonnekorting atag ook 250 euro. Dat ging nog van de 10k af dus...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
NielsTn schreef op donderdag 03 december 2015 @ 01:12:
[...]

Ik was in 2010 inclusief installatie door ATAG dealer net geen 10k kwijt op een Q25/380ltr en 7,5m2 collectoren. Later heb ik nog enkele radiatoren vervangen door Jaga low H2o concectoren met twin-lichamen en Dbe. Installatie was ca 2-3 dagen werk, verslag met fotos is op mijn site te vinden.
Subsidie limburg was ik meen 12-1500 euro, zonnekorting atag ook 250 euro. Dat ging nog van de 10k af dus...
Dus dat aanbod van bijna 5K is teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ariedude schreef op donderdag 03 december 2015 @ 06:33:
[...]

Dus dat aanbod van bijna 5K is teveel?
Hoe bedoel je?

Zojuist de Correx anode geplaatst. Goed lezen maar uiteindelijk zal het 10 minuten werk geweest kunnen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door NielsTn op 05-12-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Waarom heb je deze geplaatst als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
De qsolar? Of de anode?
Beiden, omdat het kan.

De anode als stukje preventie, al zag het buffervat zover ik zag er schoon uit na ruim 5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
NielsTn schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:38:
[...]

Hoe bedoel je?

Zojuist de Correx anode geplaatst. Goed lezen maar uiteindelijk zal het 10 minuten werk geweest kunnen zijn.
Ik bedoel dat ik die set voor net geen 5000 kan overnemen inclusief plaatsen en garantie. Is dat een reële prijs voor een 38sc380 uit 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik denk het wel, zeker als het aantal branduren(op gas) laag is zal de qsolar zgan zijn. But... I'm not an expert qua de prijsstelling. Kwaliteit is wel superb

Nu snort mijn qsolar op stooklijn van 0,60 en houdt alles warm met LTV. CV vermogen staat op max 6KW, max cv temp ingesteld op 35 graden C. Kamertemperatuur is nu 20 graden C

[ Voor 35% gewijzigd door NielsTn op 05-12-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
NielsTn schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 20:56:
Ik denk het wel, zeker als het aantal branduren(op gas) laag is zal de qsolar zgan zijn. But... I'm not an expert qua de prijsstelling. Kwaliteit is wel superb

Nu snort mijn qsolar op stooklijn van 0,60 en houdt alles warm met LTV. CV vermogen staat op max 6KW, max cv temp ingesteld op 35 graden C. Kamertemperatuur is nu 20 graden C
Bij mij moet het systeem (als ik het koop) gaan draaien in een gerenoveerde woning (nu mee bezig) uit 1965 met 30m2 VV nieuw aangelegd (aanbouw) en nieuwe Henrad 4 plus radiatoren. Ik denk niet dat ik met 35 weg kom.. Eerst maar eens kijken of het systeem past in de bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@ariedude: ik hoop dat je de radiatoren/convectoren ruim overgedimensioneerd hebt, dat helpt (naast isoleren en ventileren)

• BB-One
Ik heb nu een paar offertes liggen. Maar...
De offertes gaan uit van een HR solar systeem, schijnbaar is dit een erg goede fabrikant dus dat 'moet' het zijn. Als ik kijk naar de kosten van een HR-solar systeem, 200 liter VAT met 3*1,6 m2 collector dan kost dat systeem afgerond 4200 euro. bijvoorbeeld: https://www.bespaarbazaar...apwater-colle-p-3806.html

Als ik dan kijk naar een ander systeem ook 200 liter vat dan kost dit systeem € 2500 http://www.techniq-energy...ml?id=29211142&quantity=1 Nu zijn die systemen natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken dat snap ik ook wel, maar ik vind het verschil prijs zo verschrikkelijk groot. Voor de prijs van een HR-solar kan ik naast het 200 liter vat systeem nog een 100 liter vat systeem zetten http://www.techniq-energy...et-plat-dak-tapwater.html Is het verschil in prijs echt te rechtvaardigen in nuttige kwaliteit? Wat ik bedoel te zeggen: Als je een auto zoekt kun je een audi A8 kopen of een Suzuki Alto, ze brengen je beide van A naar B alleen in de Audi zit je wat lekkerder.
Ik heb het gevoel dat ik op zoek ben wat betreft zonneboiler, om de vergelijking met een auto vast te houden, naar een goede middenklasser, maar dat iedereen mij een topklasse probeert te verkopen.

Iemand een mening? (of een link naar een goede middenklasser?) :)

• Rhaelak
Je vergelijkt enigszins appels met peren. De HR Solar set die je linkt heeft 3 x zonnecollector op PV paneel formaat, deze panelen zijn aanmerkelijk duurder dan de grotere zonnecollectoren van HR Solar. Volgens hun website scheelt dat op die set a 750 Euro.

Verder bestaan de HR Solar sets standaard uit een RVS boiler. Dit is ook aanmerkelijk duurder dan een staal geemaillerd vat wat 9 van de 10 leveranciers aanbieden.

Ik heb even geen prijs bij de hand van een vergelijkbaar stalen vat, maar als je deze twee verschillen bij elkaar optelt dan zit je al gauw aan een bedrag van 1.100-1.200 Euro.

Dan is het verschil niet meer zo heel erg groot.

Zelf ben ik ook op zoek naar een goede middenklasser, dus als iemand een bedrijf kan aanbevelen :)

• BB-One
Rhaelak schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:38:
Je vergelijkt enigszins appels met peren. De HR Solar set die je linkt heeft 3 x zonnecollector op PV paneel formaat, deze panelen zijn aanmerkelijk duurder dan de grotere zonnecollectoren van HR Solar. Volgens hun website scheelt dat op die set a 750 Euro.
Ik weet wel dat ik appels met peren aan het vergelijken ben zeker als je kijkt naar de 'technische' en 'estethische' specificaties, maar wat ik een beetje mis in het verhaal van de 'verkopers' is waarom ik HR solar zou moeten hebben. Het enige wat ik gehoord heb is dat HR-solar heel erg goed is en kwalitatief beter, maar ik krijg nergens antwoord op de vraag is HR-solar dan 2x zo goed (of de andere 2 keer zo slecht)
Verder bestaan de HR Solar sets standaard uit een RVS boiler. Dit is ook aanmerkelijk duurder dan een staal geemaillerd vat wat 9 van de 10 leveranciers aanbieden.
Dat verschil had ik nog niet opgemerkt, maar een kleine zoektocht op internet maakt mij duidelijk dat er qua kwaliteit voor het gebruik niet veel verschil in zit behalve dan dat er bij een emaille een anode in moet.
Bijvoorbeeld:
http://www.boiler-info.nl/materiaal/
Ik heb even geen prijs bij de hand van een vergelijkbaar stalen vat, maar als je deze twee verschillen bij elkaar optelt dan zit je al gauw aan een bedrag van 1.100-1.200 Euro.

Dan is het verschil niet meer zo heel erg groot.

Zelf ben ik ook op zoek naar een goede middenklasser, dus als iemand een bedrijf kan aanbevelen :)
Of wellicht kan een bedrijf een goed voorstel doen een mooie combinatie set ofzo :)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
BB-One schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:48:
[...]

Ik weet wel dat ik appels met peren aan het vergelijken ben zeker als je kijkt naar de 'technische' en 'estethische' specificaties, maar wat ik een beetje mis in het verhaal van de 'verkopers' is waarom ik HR solar zou moeten hebben. Het enige wat ik gehoord heb is dat HR-solar heel erg goed is en kwalitatief beter, maar ik krijg nergens antwoord op de vraag is HR-solar dan 2x zo goed (of de andere 2 keer zo slecht)
Ze scoren hoog qua opbrengst. Paar maal contact gehad ivm een pomp set die ik van ze had en deskundig geholpen. Er zijn niet veel leveranciers, de meeste installateurs doen nefit.

Ik zou beslist over de grens kijken, daar is veel meer innovatie en is op boiler gebied veel meer te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 10-12-2015 22:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Meer info over de subsidieregeling in 2016: Nieuwsbericht | 15-12-2015 | 07:00 Nieuwe subsidieregeling voor duurzame energie in huis
https://www.rijksoverheid...-duurzame-energie-in-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Pomp van de ZB pompte continu rond terwijl het nacht is dus ik dacht ik kijk eens naar de pomp. Gelukkig was het het vakantie programma.

Maar wat me wel op viel waren de getallen op de pomp zelf. Nu wist ik al dat we niet zo zuinige vloerverwarmingspomp hadden gekozen (achteraf) toen we die 2 jaar geleden lieten vervangen, maar deze getallen doen mij schrikken.

Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_2282_zpsx4hl0k6l.jpg

Temeer ook omdat onze leverancier bij de aanbieding een blaadje gaf dat de bijbehorende pomp van de ZB zo een 50 watt zou trekken.

Zie ik hier nu echt goed dat deze pomp in bedrijf 95 watt gebruikt op stand 2 (huidige instelling)?

Hoe durven ze daar het label "Low energy" op te plakken bij Grundfoss?

Of heb ik het mis?

:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik vrees dat je bloeddruk terecht gestegen is.

Tijd voor een alpha oid.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 16-12-2015 00:16 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
Vermogen is wel op maximale belasting, dus kan wel zijn dat je in de praktijk op 50W (of zelfs nog wat lager) uitkomt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik zou hem even meten. En hoe vaak draait hij? Over het jaar heen.

Ik heb een Alpha als vloerverwarmingspomp, en dat is toch wel mooi, doet maar 5 watt ofzo (gemeten), maar staat ook niet op de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik had dezelfde pomp volgens mij. Heb op ebay.de een grundfoss alpha op de kop getikt voor nog geen 100 euro. Volgens mij kan dat wel uit. Daarbij kan ik nu ook makkelijker schakelen tussen middel en hoge snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hij zit nu op een Nuon Greenwave 6-slof zwave apparaat. kan nog wel een andere even ergens vandaan trekken die ik individueel kan meten. niet dat ie in deze periode iets doet met dat baggerweer.....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zonnig dagje haalt ie hier +40gr 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hier ook rond de 40 graden, maar moet wel zeggen dat de ketel retour door de boiler gaat. ZB start elke ochtend met 30 graden, rond middaguur altijd tegen de 40 graden. maar ik vraag me af of dat door dat beetje zon komt, of door de retour van de ketel...

hoe het ook zij, de warmte ben je natuurlijk niet kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door fabstar81 op 16-12-2015 22:37 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
fabstar81 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:37:
hier ook rond de 40 graden, maar moet wel zeggen dat de ketel retour door de boiler gaat. ZB start elke ochtend met 30 graden, rond middaguur altijd tegen de 40 graden. maar ik vraag me af of dat door dat beetje zon komt, of door de retour van de ketel...

hoe het ook zij, de warmte ben je natuurlijk niet kwijt.
Kan je dit niet herleiden aan de sensoren? Ik heb:
T1: collector temp
T2: temp midden van onderste spiraal
T3: temp midden van bovenste spiraal
T4: temp op retour CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
naftebakje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 07:53:
Vermogen is wel op maximale belasting, dus kan wel zijn dat je in de praktijk op 50W (of zelfs nog wat lager) uitkomt.
Klopt dit wel? Ben geen pompspecialist, maar als de weerstand lager wordt, dan gaat toch de pompsnelheid omhoog? Ik heb net even aan mijn eigen pomp gemeten: 35W = opgaaf pomp = daadwerkelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
joepie de p schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:28:
[...]

Kan je dit niet herleiden aan de sensoren? Ik heb:
T1: collector temp
T2: temp midden van onderste spiraal
T3: temp midden van bovenste spiraal
T4: temp op retour CV
ik heb exact dezelfde sensoren. Ik zit daar echter niet de hele dag achter :) Als ik dit wil uitzoeken zal ik een aantal uren in de ochtend erachter moeten gaan zitten om te checken of de pomp loopt. Zo ja, dan gedeelde temperatuurverhoging door ketel en solar. Zo nee, alleen ketel.

Feit blijft dat het geen toeval is dat elke dag dat we stoken, zo ongeveer rond dezelfde tijd, dezelfde maximum temperatuur wordt behaald van die dag. En we stoken volgens een vast regime. Elke dag, vanaf ongeveer 8 uur, tot 20:30 uur.
joepie de p schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:32:
[...]

Klopt dit wel? Ben geen pompspecialist, maar als de weerstand lager wordt, dan gaat toch de pompsnelheid omhoog? Ik heb net even aan mijn eigen pomp gemeten: 35W = opgaaf pomp = daadwerkelijk verbruik.
het klopt zeker wat naftebakkie schrijft. Volgens de pomp zou hij op stand 2 95 watt zijn. ik heb het van de week nog eens gemeten. Naast de ZB gaan zitten en wachten tot ie ging pompen. Ik meette toen een verhoging van ongeveer 75 watt (niet nauwkeurig). Voor enkele seconden en in deze periode van het jaar niet zo vaak op een dag.

Echter, wordt het zo weer mooi weer met veul zon. Dan zal de pomp vaker draaien en dus is dan 75 watt erg veel. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom een pomp zo veel moet gebruiken. Zijn solar pompen sowieso zwaarder? Hebben die meer vermogen nodig? Ons solargedeelte kan toch echt niet langer zijn dan onze vloerverwarming van hooguit 50 m2?

Of een nieuwe pomp uit kan? hmm....goede vraag. Wat kost zo een alpha2, en wat spaar je er mee uit? Je zou echt moeten weten wat de pomp gemiddeld per dag aan tijd draait. Heeft iemand dat ooit bijgehouden? :F

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Tussen kerst en nieuwjaar komen ze een warmptepompboiler instaleren voor mijn sanitair warm water.
Gezien de premies in belgie (550 euro per m² collectoroppervlakte, met een maximum van 2.750 euro)

Dacht ik meteen om er maar een zonneboiler aan te hangen, boiler staat op zolder dus relatief gemakkelijk te instaleren.
Installateur stelde dit voor 2 x FM-S opdak (4,82m2) (tisun?)
de warmtepompboiler is een atlantic explorer 270liter

Wat is jullie idee/ervaring met deze combinatie/merken?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@niet-zo-zuinige-pomp:

vandaag de installateur gesproken. het verbaasde hem dat deze zware pomp in onze installatie zat. hij komt hem binnenkort omruilen met een zuinigere pomp. Hij had helaas nog geen prijs voor een super zuinige (vermoedelijke de alpha 2 of equivalent), maar die kwam hij helaas niet omruilen :+

de pomp die er nu in wordt geinstalleerd is een grundfos solar 15-65 130. Stand 1, 2 en 3 trekken resp. 45, 51 en 51`watt met een P1 max van 80 W (whatever P1 is).

vergeleken met de huidige pomp: grundfos solar 15-70 130 die in stand 1, 2 en 3 resp. 65, 95 en 125 watt doet. Toch zowat een halvering.

:)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
fabstar81 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 01:33:
ik heb exact dezelfde sensoren. Ik zit daar echter niet de hele dag achter :) Als ik dit wil uitzoeken zal ik een aantal uren in de ochtend erachter moeten gaan zitten om te checken of de pomp loopt. Zo ja, dan gedeelde temperatuurverhoging door ketel en solar. Zo nee, alleen ketel.
Ik werk naast de boiler, dus dat is makkelijker praten. Maar je hoeft heus niet heel de dag er mee bezig te zijn. Met logisch redeneren kom je ook een eind. De temperatuur boven in het vat stijgt pas als deze gelijk is aan de temperatuur onder in het vat. Dus als je in de ochtend een lage temperatuur ziet op T2 ziet, en 's avonds is deze niet veel hoger, maar T3 is dat wel, dan heeft de CV een bijdrage geleverd (uiteraard uitgaande van geen warm waterverbruik in de tussentijd).
Zijn solar pompen sowieso zwaarder? Hebben die meer vermogen nodig? Ons solargedeelte kan toch echt niet langer zijn dan onze vloerverwarming van hooguit 50 m2?
.
De leidingweerstand is van grote invloed. Dus lengte maal de dikte. Per vierkante meter heb je al snel 4-5 meter buis. Dus dat is juist aanzienlijk meer lengte dan je solarsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
T3 lees ik op de Remeha iSense thermostaat uit. Elke ochtend is die zo ongeveer 27-30 graden. In de middag is die op dit soort dagen, gewoon altijd net onder de 40. Logisch redenerend, en aannemend dat de ZB, áls, een minimale prestatie heeft geleverd vanwege het grijze weer. Weet ik inderdaad dat de CV lekker dat vat heeft opgewarmd.

Gelukkig gaat die warmte die de ketel maakt, uiteindelijk niet verloren en blijft lekker nog in het vat. Mits je die er weer uithaalt natuurlijk met douchen. 40 graden ketel in, om vervolgens te verwarmen tot 50 graden, is wat anders dan 13 graden ketel in.

:)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
fabstar81 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:51:
T3 lees ik op de Remeha iSense thermostaat uit. Elke ochtend is die zo ongeveer 27-30 graden. In de middag is die op dit soort dagen, gewoon altijd net onder de 40. Logisch redenerend, en aannemend dat de ZB, áls, een minimale prestatie heeft geleverd vanwege het grijze weer. Weet ik inderdaad dat de CV lekker dat vat heeft opgewarmd.
Dat is mijn constatering ook regelmatig. Hier staat de verwarming overdag uit. December is een magere oogstmaand, maar toch op een enkele zonnige dag het hele vat een paar graadjes boven de CV retourtemperatuur kunnen krijgen.
Gelukkig gaat die warmte die de ketel maakt, uiteindelijk niet verloren en blijft lekker nog in het vat. Mits je die er weer uithaalt natuurlijk met douchen. 40 graden ketel in, om vervolgens te verwarmen tot 50 graden, is wat anders dan 13 graden ketel in.
Klopt. Het rendement van een CV ketel bij de warm tapwater bereiding is lager dan die voor verwarming. Dat komt omdat (op een zekere Atag na geloof ik) de rookgassen niet worden teruggekoeld dan. Doordat de retour van de CV ten dele nog wordt afgekoeld door het koudere boilervatwater, worden de rookgassen ook verder teruggekoeld. Dat betekent toch nog een beetje extra besparing.

Ik kijk uit naar de komende lentedagen; benieuwd wat de boiler doet (60 buizen op 400 liter). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Gisteren en vandaag is het redelijk zonnig en is de winter lichturen net over zijn dieptepunt heen.

Hoe presteren de zonneboilers van jullie op dit moment? Temperaturen, dagopbrengsten, samenstelling installatie, ligging en positie in Nederland?

Dit jaar gaan we onze Zonneboiler aanschaffen en ik ben erg benieuwd hoe heatpipes nu daadwerkelijk presteren. Zelf ben ik meer gecharmeerd van vlakkeplaat, maar de WAF is aanmerkelijk hoger voor heatpipes.

Ik hoor vaak verhalen van 40 graden of hoger op een zonnige winterdag, maar als ik bijvoorbeeld op een site kijkt van hrsolar, waar enkele systemen live te volgen zijn, dan komen die temperaturen niet boven de 30 graden.

Ik ben erg benieuwd welke temperaturen mede tweakers weten te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2016
Heeft iemand ervaring met het toevoegen van glycol in het systeem? Ik heb glycol staan, maar op een of andere manier werkt mijn pompje (van gamma met boormachine) niet om de glycol te vullen.... Enige tips van de experts hier?

|| eigenlijk al opgelost... als je slang connectoren erop zet.. tja.. moet je ze wel even goed aandraaien... 8)7 ||

[ Voor 20% gewijzigd door ewatje op 01-01-2016 18:09 ]

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Rhaelak schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:10:
Ik hoor vaak verhalen van 40 graden of hoger op een zonnige winterdag, maar als ik bijvoorbeeld op een site kijkt van hrsolar, waar enkele systemen live te volgen zijn, dan komen die temperaturen niet boven de 30 graden.

ik heb 72 pijpen op 500L vat. Op dag zoals vandaag (best erg zonnig) was boiler van 28 naar 42 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:13

Seafarer

XXX

ewatje schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:38:
[...]

ik heb 72 pijpen op 500L vat. Op dag zoals vandaag (best erg zonnig) was boiler van 28 naar 42 graden...
@ewatje,

Jaloers op die gratis warmte. _/-\o_
Maar heb je vandaag tussendoor ook nog warm water verbruikt en of je CV ondersteund vanuit dit 500 L vat?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
ewatje schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:36:
Heeft iemand ervaring met het toevoegen van glycol in het systeem? Ik heb glycol staan, maar op een of andere manier werkt mijn pompje (van gamma met boormachine) niet om de glycol te vullen.... Enige tips van de experts hier?
Da's geen rocketscience.... Weet je zeker dat je pomp werkt? Kan je controleren in een emmer met water.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
hansdegit schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:29:
[...]

Da's geen rocketscience.... Weet je zeker dat je pomp werkt? Kan je controleren in een emmer met water.
tja. nee.. en ja... wilde net even aanpassen... had de slangen i.d. niet vast genoeg gedraaid waardoor en bijna alleen maar lucht door kwam.... lekker bezig haha.. NOT... 8)7

Zit nu ong. 12L glycol bij... komende dagen maar ff ontluchten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Seafarer schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:17:
[...]

@ewatje,

Jaloers op die gratis warmte. _/-\o_
Maar heb je vandaag tussendoor ook nog warm water verbruikt en of je CV ondersteund vanuit dit 500 L vat?
Wel een beetje... weet niet meer hoelaat de zon echt begon te schijnen, maar CV was uitgegaan rond 11:30 ofzo... zie net dat de cv i.d. laatste uur ook nog warmte heeft onttrokken uit het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Midden van de boiler 53 graden op dit moment, zonnig dagje vandaag. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
60 pijpen op 400 liter, (helaas slechts) 20 graden, ZZO.

Verleden vrijdag 43 graden in heel het vat. Deel daarvan is afkomstig van het elektrisch element. In de maand december meestal niet de temperatuur van de retour van de CV gehaald (ca 30 graden). Wel op de gemiddelde decemberdag het koude instromend water kunnen verhogen van 15 graden naar 22-23 graden. Dat is voor de onderste helft, want in het bovendeel stroomt dus de CV die de bovenkant op ca 30 graden brengt.

Bij Solar2all kan je een berekening maken die rekening houdt met de ligging. Het gaat om gemiddelde waarden, niet om maxima. Daar kan je dus zien dat in december gemiddeld het vat een paar graden wordt opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
joepie de p schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:36:
60 pijpen op 400 liter, (helaas slechts) 20 graden, ZZO.

Bij Solar2all kan je een berekening maken die rekening houdt met de ligging. Het gaat om gemiddelde waarden, niet om maxima. Daar kan je dus zien dat in december gemiddeld het vat een paar graden wordt opgewarmd.
Dat is ook wat ik zie hier. 9m2 collector, 800 liter boiler, graad of 5 tot 7 omhoog op een zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 15:20
@Rhaelak: Al een keuze gemaakt?
Wij willen ook een Zonneboiler laten plaatsen (want de CV begeeft het vandaag of morgen, en het zolderdak moet worden geisoleerd, dus dan meteen maar alles plaatsen dacht ik). Ik wacht even op maandag 4 januari 2016, dan wordt een lijst gepubliceerd op de RVO met daarop ZonneBoilers die in aanmerking komen voor subsidie door de overheid. Is de ZB aangeschaft na 1-1-2016 en is hij betaald (geen voorschotten dus) en geinstalleerd en dien je de factuur binnen 3 maanden na aanschaf in en staat hij op de lijst dan krijg je een geldbedrag terug (afhankelijk van het model).

Wat ik zo tussen de regels door lees hier is dat heatpipes>plaat, en dat hoe groter het vat hoe beter, ik moet laten bepalen wat mijn woning aankan qua gewicht voor de boiler.
Wat ik me afvraag: kiest men hier het liefst voor een ZB die zowel tap als CV verwarmt of alleen voor tap (ivm weinig zon in de dagen dat de CV echt nodig is)?

Als ik enkele commerciële sites bekijk dan lees ik dat het in NL eigenlijk niet zinvol is de ZB ook te gebruiken voor CV ondersteuning, om die reden. Als ik hier goed lees dan zie ik dat er wel degelijk zowel CV als tap wordt verwarmd met de ZB.

[ Voor 4% gewijzigd door fritsjof op 02-01-2016 21:11 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@fritsjof: hier wat cijfers van mijn installatie met cv support over meerdere jaren (Atag Qsolar)

http://www.renewable-ener...urzame-terugblik-op-2015/

Cv support werkt wel, vooral als je convectoren oversized gekozen hebt (hier jaga tempo met dbe en twin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 15:20
@NielsTn: welk type Qsolar heb je?
Ik ga even opzoeken wat oversized convectoren zijn :-$

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fritsjof schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:10:
@Rhaelak: Al een keuze gemaakt?
Wij willen ook een Zonneboiler laten plaatsen (want de CV begeeft het vandaag of morgen, en het zolderdak moet worden geisoleerd, dus dan meteen maar alles plaatsen dacht ik). Ik wacht even op maandag 4 januari 2016, dan wordt een lijst gepubliceerd op de RVO met daarop ZonneBoilers die in aanmerking komen voor subsidie door de overheid. Is de ZB aangeschaft na 1-1-2016 en is hij betaald (geen voorschotten dus) en geinstalleerd en dien je de factuur binnen 3 maanden na aanschaf in en staat hij op de lijst dan krijg je een geldbedrag terug (afhankelijk van het model).

Wat ik zo tussen de regels door lees hier is dat heatpipes>plaat, en dat hoe groter het vat hoe beter, ik moet laten bepalen wat mijn woning aankan qua gewicht voor de boiler.
Wat ik me afvraag: kiest men hier het liefst voor een ZB die zowel tap als CV verwarmt of alleen voor tap (ivm weinig zon in de dagen dat de CV echt nodig is)?

Als ik enkele commerciële sites bekijk dan lees ik dat het in NL eigenlijk niet zinvol is de ZB ook te gebruiken voor CV ondersteuning, om die reden. Als ik hier goed lees dan zie ik dat er wel degelijk zowel CV als tap wordt verwarmd met de ZB.
Het zullen wel heatpipes worden denk ik zo. Hetgeen ik op dit moment voor ogen heb is een terugloopsysteem met heatpipes, opbrengstmeting, boiler met hygiene spiraal en energielabel A, en een tweede spiraal groot genoeg voor toekomstige WP.

We hebben een fors warmwater gebruik; meer dan 500 m3 gas op jaarbasis. Nu helpt het ook niet echt mee dat we een douchekop hebben van 8,5 ltr/minuut, maar goed nog 2 maanden in dit huis en dan door naar ons nieuwe huis waar we o.a. ook een andere douchekop gaan installeren.

Na wat spielerij met software kom ik uit op een boilergrootte van 300-400 liter om een dekking van 60-70% op jaarbasis te krijgen van het warmwater verbruik.

Nu nog een installateur die dat aankan en niet de hoofdprijs rekent.

Puntje waar ik nog moeilijk duidelijkheid over krijg is wat het draagvermogen van de zoldervloer is (beton, bouwjaar 2010). Wat inzichten hierin zou erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

@fritsjof
Heatpipes doen het beter bij lagere zon instraling (dus in voor- en najaar), vlakke plaat doet het beter bij hogere zon instraling (dus in de zomer). Normaliter wek je in de zomer genoeg warmte op maar kom je juist in het voor- en najaar opbrengst tekort, waardoor dus de heatpipes de logischere keuze zijn.
In de winter gebeurt er vrijwel niets (30 à 35 graden in de zonneboiler ongeveer).
Afhankelijk van de beschikbare ruimte of het aangezicht wordt er echter ook wel voor vlakke plaat gekozen.

Wanneer je de CV verwarmt dmv je zonneboiler trek je in no time alle warmte uit de boiler.
Om een idee te geven voor een 200L zonneboiler:
Minimale CV aanvoer temperatuur is 50* C.
Temperatuur in de boiler: 90* C.
Bruikbare DeltaT is dus 40* C.
Beschikbare energie is dan: 33,5MJ oftewel ~1 kuub gas.
En in de meeste huizen heb je een kuub gas er zo doorheen gejaagd. Dit is verder geen probleem, alleen blijft er dan geen warmte meer over voor je tapwater uiteraard.

Oversized convectoren zijn convectoren (of radiatoren) die een paar maten te groot zijn/teveel vermogen hebben. Ook vloerverwarming is ook snel overgedimensioneerd, je hebt al snel 5kW aan verwarmingsvermogen in de vloer liggen.
Het grote voordeel hiervan is dat je met een lagere aanvoertemperatuur kan verwarmen, bijv. maar 40* C of nog minder. Daardoor kan je dus meer energie uit je zonneboiler halen en ook langer van je zonneboiler gebruik kan maken in het voor- en najaar.

Persoonlijk zou ik toch wel voor een zonneboiler van minimaal 300L met 40 buizen gaan, wil je echt wat verschil gaan maken op je gasverbruik.

@NielsTn
Mooie cijfers (draaiuren) op je website. 4 maanden geen gasverbruik, nice :D
Wat mij wel opviel bij het verhaal over de ZOE: "18,9kWh/km (of 189 Wh/km)". Volgens mij gaat het omrekenen daar niet helemaal goed ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 02-01-2016 22:22 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Jack schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:06:
Wanneer je de CV verwarmt dmv je zonneboiler trek je in no time alle warmte uit de boiler.
Om een idee te geven voor een 200L zonneboiler:
Minimale CV aanvoer temperatuur is 50* C.
Temperatuur in de boiler: 90* C.
Bruikbare DeltaT is dus 40* C.
Beschikbare energie is dan: 33,5MJ oftewel ~1 kuub gas.
En in de meeste huizen heb je een kuub gas er zo doorheen gejaagd. Dit is verder geen probleem, alleen blijft er dan geen warmte meer over voor je tapwater uiteraard.
Dan is er nog steeds water van 40 graden beschikbaar. Dat is altijd beter dan de pakweg 15 graden die nu in het vat stroomt. ;)
Naar mate de temperatuur in het vat lager is/wordt/blijft neemt het rendement van de ZB toe, omdat lagere temperaturen makkelijker te verhogen zijn dan hogere temperaturen. Het grootste deel van het gasverbruik in een huishouden zit in verwarming. Misschien pak je maar een 10% besparing daarop, maar dat is dan toch mooi meegenomen. De meerkosten voor die uitbreiding zijn te overzien.

Met de vervanging van de CV ketel zal je waarschijnlijk al een leuke besparing tegemoet kunnen zien. Een Atag Q solar is in jouw situatie misschien zo'n gekke optie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
fritsjof schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:32:
@NielsTn: welk type Qsolar heb je?
Ik ga even opzoeken wat oversized convectoren zijn :-$
Het is de qsolar 25sc380 met 7,5m2 vlakkeplaat

@jack: 18,9kWh/100km dus (en 189Wh/km)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 02-01-2016 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:10:
Gisteren en vandaag is het redelijk zonnig en is de winter lichturen net over zijn dieptepunt heen.

Hoe presteren de zonneboilers van jullie op dit moment? Temperaturen, dagopbrengsten, samenstelling installatie, ligging en positie in Nederland?

Dit jaar gaan we onze Zonneboiler aanschaffen en ik ben erg benieuwd hoe heatpipes nu daadwerkelijk presteren. Zelf ben ik meer gecharmeerd van vlakkeplaat, maar de WAF is aanmerkelijk hoger voor heatpipes.

hier 350 liter ZB met 48 heatpipes. ligging ZZO ongeveer, met electrisch element van 2 kWh. Voor HP gekozen vanwege de vermeende hogere opbrengst in de minder zonnige dagen. Ik denk maar zo, in de zomer haalt dat vat toch de 80+ graden wel de gehele zomer door. Om dan daarvoor vlakke plaat te nemen om nóg meer graden eruit te slepen, terwijl je in de minder zonnige dagen nu juist de warmte het hardst nodig hebt. afijn, HP dus.

hier doet de ZB elke nacht zo een beetje 28-30 graden. op stookdagen (retour door de CV) haalt de ZB einde dag altijd wel tegen de 40 graden. de boiler -ga ik van uit- is op dat moment door de CV dus verhoogd naar die 40 graden, want echt veel doen die HP niet als de zon niet schijnt.

Ik zou altijd voor CV ondersteuning gaan. Ook al dek je het CV-verbruik maar voor paar procenten af, de ZB -temperatuur gaat toch omhoog, en dat water gebruik je dus weer om te douchen. De warmte gaat dus nooit verloren, gebruik je het niet voor je CV dan wel voor je SWW.

Nu komende dagen eindelijk eens een klein e-boilertje toevoegen aan het systeem, dan ben ik ook op de minder zonnige dagen voorzien van graties SWW.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Rhaelak schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:04:
Puntje waar ik nog moeilijk duidelijkheid over krijg is wat het draagvermogen van de zoldervloer is (beton, bouwjaar 2010). Wat inzichten hierin zou erg fijn zijn.
Ik had hier even over heen gelezen. Het is lastig om hier een generiek antwoord op te geven omdat de variabelen onbekend zijn. Wat is de afstand tot dragende delen? Betonsamenstelling? Betondikte? Wat voor wapening is gebruikt? Aanwezigheid andere zware objecten zoals een tegelvloer of een waterbed?

Het huis is uit 2010, ik zou even contact leggen met de bouwer. Hun constructeur kan daar vast snel antwoord op geven, of misschien is het vastgelegd in een bestek aan welke eisen (NEN?) er moet zijn voldaan.

Op deze site wordt duidelijk wat er allemaal uit te rekenen valt met betonconstructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Goedemorgen,
Weet iemand of je de ISDE 2016 regeling kan gebruiken voor uitbreiding van je collectoren?
Van 3 naar 6.

[ Voor 4% gewijzigd door david5 op 03-01-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:54
Rhaelak schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:04:
[...]
Na wat spielerij met software kom ik uit op een boilergrootte van 300-400 liter om een dekking van 60-70% op jaarbasis te krijgen van het warmwater verbruik.

De boiler weegt, inclusief het eigen gewicht ca. 500 kg (5 kN)
Bouwjaar 2010, dat zal nog de NEN6702 norm zijn.
Als de zolder met een vaste trap bereikbaar is dan is de toelaatbare last op de vloer tenminste 175 kg/m2 (1,75 kN/m2)
Als je de boiler gewoon op de vloer tegen een draagmuur plaatst en de zolder verder niet tot de nok vult is er bij een betonvloer met deze last niets aan de hand.
Heb je alleen en vlizo trap naar de zolder dan is de toelaatbare last op de vloer tenminste 70 kg/m2 (0,70 kN/m2). Dit is voor en betonvloer wel een erg lage last, Waarschijnlijker dat er met een hogere last is gerekend. Hier zou je iemand naar kunnen laten kijken. Bij voorkeur de originele constructeur van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
MeTooPV schreef op zondag 03 januari 2016 @ 08:59:
[...]

De boiler weegt, inclusief het eigen gewicht ca. 500 kg (5 kN)
Bouwjaar 2010, dat zal nog de NEN6702 norm zijn.
Als de zolder met een vaste trap bereikbaar is dan is de toelaatbare last op de vloer tenminste 175 kg/m2 (1,75 kN/m2)
Als je de boiler gewoon op de vloer tegen een draagmuur plaatst en de zolder verder niet tot de nok vult is er bij een betonvloer met deze last niets aan de hand.
Heb je alleen en vlizo trap naar de zolder dan is de toelaatbare last op de vloer tenminste 70 kg/m2 (0,70 kN/m2). Dit is voor en betonvloer wel een erg lage last, Waarschijnlijker dat er met een hogere last is gerekend. Hier zou je iemand naar kunnen laten kijken. Bij voorkeur de originele constructeur van het huis.
Het is een vaste trap naar de zolder, in het bestek wordt niet specifiek naar een NEN norm verwezen, enkel dat de woning conform het bouwbesluit is ten tijde van het indienen van de bouwvergunningaanvraag in 2009. EPC 0,8.

Wat dat betreft is de brochure wat summier betreffende technische informatie over de bouwwijze e.d. Over de vloeren wordt enkel vermeld dat de verdiepingsvloeren worden uitgevoerd als prefab betonvloeren.

Ik heb de vraag over het draagvermogen ook uitstaan bij het bouwbedrijf, alleen tot op heden nog geen antwoord op ontvangen.
Pagina: 1 ... 47 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.