Ja maar het is natuurlijk vreemd om iets te heffen om dat gelijk weer terug te geven, makkelijker is dan om het gewoon niet te heffen...
[...]
De saldering zoals hij nu plaats vind is niet "zonder er iets voor te betalen" . De netwerk kosten worden gewoon betaald, of je het er nu uit haalt of in stopt.
Daar naast werkt het door de lokale kleinschalige zeer voorspelbare opwek stabiliserend op het net, zeker op het huidige nivo. Pas als het zeer grootschalig wordt ( zijn we voorlopig nog niet) zijn er extra maatregelen nodig. Maar dat heeft niets met salderen te maken.
Het is niet dat je iets moet betalen voor het netwerk, het is betalen voor de "opslag" of eigenlijk is het energiebedrijf inkoper en verkoper tegelijkertijd en of je het wil of niet daar verdienen zij hun geld mee. Zonder teruglevering kopen zij ook in voor verkoopprijs minus een marge, dan is het ook niet vreemd dat zij ook deze marge willen hebben als ze van mij inkopen.
[...]
Dit is dus al in effect.
[...]
zelfde asl teruggave onder een bepaald gebruik.
Door de huidige vormgeving fietst de energiebelasting dus door de saldering. Stel ik heb per jaar 2000 kWh nodig. Stel energiebelasting is 14 cent. Inkoopprijs is 7 cent. Stel heffingskorting energiebelasting is € 300.
Huidige regeling:
Optie 1: Geen zonnepanelen: ik betaal 2000 * 0,21 -/- 300 = € 120
Optie 2: Wel zonnepanelen, opwek 2000 kWh te betalen: (2000 -/- 2000) * 0,21 -/- 300 = € 300 teruggaaf!
Mijn voorstel:
Onder optie 1: ik betaal 2000 * 0,07 = € 140
Optie 2: (2000-/-2000) * 0,07 = € 0
Wat een logischer uitkomst is, je verbruikt per saldo niets bij optie 2 dus dan hoef je ook niets te betalen. Ga je het systeem maken dat er een marge is tussen teruglevering en levering dan betaal je dus een bedrag voor de "opslag".
(Even voor de duidelijkheid, persoonlijk ben ik voor het huidige systeem (levert mij gewoon geld op!), maar ik zie dat dit op de langere termijn gewoon niet houdbaar gaat zijn.)
[...]
Zijn het nu dus.
[...]
We betalen al netwerk kosten leveren of verbruik maakt niet zo veel uit.
[...]
Praktisch gezien maakt een draai schijf dus niet uit. Over een jaar gezien is duidelijk hoeveel je "teveel" hebt opgewekt.
In "mijn" systeem dus wel, want er zit een verschil in de vergoeding.
Salderen is gewoon een zeer simpele maatregel waardoor je tegen lage kosten de massa's kan bewegen hun eigen stroom op te wekken.
Dat ben ik met je eens alleen "het idee" is dat dit op de langere termijn niet houdbaar is. Of dat zo is moet de toekomst uitwijzen.
Jammer is dat het de huidige regel overproductie ontmoedigd. Ik ken veel mensen die rustig veel meer kunnen / willen opwekken maar dat niet doen door de te lage vergoeding. Het initiatief van "VanDeBron's" zonnecollectief is daar en goed begin voor.
Jammer dat SDE+ alleen voor bedrijven/personen met een grote portemonnee beschikbaar zijn (aansluitingen groter dan 3x80A). Indien dit ook voor kleinere aansluitingen beschikbaar zou zijn, wordt er veel meer gelegd als een paar grote projecten. Ook de postcode roos regeling is alleen realiseerbaar voor grote organisaties ( ik zou best stroom aan mijn buren willen leveren, als de papeir winkel niet zo gigantisch was)