Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
vanavond moet ik daar toch zijn om mijn relais board netjes op te hangen. ik zal dan gelijk de parameter veranderen dat ie vanaf 10 graden retour door de ZB gaat.BarryH schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:15:
[...]
Dit klinkt allemaal consistent.
ECHTER;:
als de retour van de ketel boven de 40 25 graden is, dán gaat ie middels de driewegklep door de ZB.
is een beetje vreemd:
1/ deze conditie zou ik altijd op 10 graden zetten (wat bij koude retour ALTIJD door de ZB
2/ normaliter is de conditie "minimaal zoveel graden" van toepassing op de temperatuur IN de zonneboiler.
over warmtewisselaar principe, Frischwasserstation, het is eigenlijk een soort douche-WTW dus. die ik al heb. klinkt low-tech, maar erg duur. zojuist klein e-boilertje van 50 liter voor 32,50 euro op de kop getikt. eens kijken hoe dat gaat. scheelt wel erg veel met de prijs van zo een FWS, hoewel dat waarschijnlijk 0 kWh verbruikt...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Of hoe ga je die aansluiten?
Frischwasserstation lijkt me ook het beste (maar duurste), je haalt bovenin de warmte uit je buffervat waar dan gewoon cv water in kan.
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Verwarm dat nog een beetje na, in de winter en klaar is klara.
Van Oventrop heb je de regumac, (PDF, pag 13) maar er zijn goedkopere te vinden.
Maar duurt waarschijnlijk ook weer langer voor het tapwater op temperatuur is.
En dan vraag ik me ook af of je niet goedkoper uit bent met een nieuw buffervat met hygienespiraal en een na (doorstroom) verwarmer.
Ik had helaas geen keuze in een buffervat met hygienespiraal te nemen. Geen enkele paste op zolder.
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2015 18:45 ]
Die platen wisselaars zijn bedoeld voor warm water uit CV water te maken. Pompje erbij met een stroming of druk schakelaar. MP staat vol met de wisselaars.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
De vraag is of die dingen genoeg capaciteit hebben om het tapwater te verwarmen voor het douchen.WoudseHoeve schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:36:
Je kan ook een simpele warmte wisselaar uit een oude CV ketel nemen ? ( of een nieuwe platen wisselaar, ik gebruik hem tussen het CV-water en de glycol van mijn zonneboiler, ik heb geen spiraal in mijn buffer.)
Die platen wisselaars zijn bedoeld voor warm water uit CV water te maken. Pompje erbij met een stroming of druk schakelaar. MP staat vol met de wisselaars.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik heb er een liggen uit een oude remeha combi ketel. Kon ik redelijk op douchen
Ja kan de kWatten uitrekenen toch?
Mijn Zonneboiler zit een 44kW platen wisselaar in.
Zo iets, hebben ze ook bij passende isolatie bij.
Ze hebben ook dikke expansie vaten ( hier heb ik er 2 van staan)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dit moet ik nog uitrekenen, maar ik weet niet hoeWoudseHoeve schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:25:
Als je er een uit een CW6 CV ketel neemt wel
Ik heb er een liggen uit een oude remeha combi ketel. Kon ik redelijk op douchen
Ja kan de kWatten uitrekenen toch?
Ik weet alleen dat oppervlakte 0.8m2 is.
Maar bij dergelijke externe platenwisselaars moet je dus wel rondpompen. Je moet dus detecteren dat er water gepakt wordt en dan een pomp aanzetten. En die pomp moet hard genoeg pompen om het benoedigde water aan te voeren voor het aantal KW dat je afneemt tochMijn Zonneboiler zit een 44kW platen wisselaar in.
Zo iets, hebben ze ook bij passende isolatie bij.
Ze hebben ook dikke expansie vaten ( hier heb ik er 2 van staan)
Gaat dus om het verhogen van de temp van ~10 graden koude water naar 63 graden warm water bij max 10l/min. ( 53*10L/min )!null schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:31:
[...]
Dit moet ik nog uitrekenen, maar ik weet niet hoe
Ik weet alleen dat oppervlakte 0.8m2 is.
[...]
Maar bij dergelijke externe platenwisselaars moet je dus wel rondpompen. Je moet dus detecteren dat er water gepakt wordt en dan een pomp aanzetten. En die pomp moet hard genoeg pompen om het benoedigde water aan te voeren voor het aantal KW dat je afneemt toch
1 liter Water 1 graad verwarmen kost 4186 Joule.
1 Joule = 1 Watt /sec.
Uitrekenen:
graden*L*60min * Joule/sec / (sec*min) / 1 kilo = kWh
530*60 * 4186 / (60*60) / 1000 = 36.9 kW/h per uur = 36.9 kW. Toch ?
De regeling van de pomp werkte met een druk schakelaar tussen wisselaar en warm water kraan ( of een flow schakelaar) Je kan er ook een Delta-T regeling bij gebruiken voor de juiste flow, of gewoon tweaken.
ik kom op hetzelfde uit, iets andere route:
Q=10 L/min = 600 L/uur
Cp= 4,186 kJ/kg/K (1kg=1L voor water in deze berekening)
delta T = 63-10 = 53
Totale energie = 600*4,186*53 = 133.115 kJ nodig in 1 uur
P = E/t
133.560 / 3.600 = 36,97 kJ/s = kW
Het gaat erom dat ik een warmtewisselaar in m'n vat heb zitten van 0.8m2 oppervlak. Hoe reken ik uit wat het aantal kW daarvan is? Bij bijvoorbeeld 10 graden binnenkomend water naar 60 graden krijgen, als het vat 60 graden is.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 27-10-2015 16:32 ]
Die 44kW platen warmtewisselaar heeft een oppervlak van 0,24 m2!null schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:31:
Sorry, het gaat me niet om de energie die nodig is. Dat is ook belangrijk, maar had ik nog zelf uit kunnen rekenen. Overigens doet onze douche wel 10L/min maar op ongeveer 40 graden natuurlijk, dus de vraag is iets lager. (anders zou de 24kW ketel het ook niet trekken.
Het gaat erom dat ik een warmtewisselaar in m'n vat heb zitten van 0.8m2 oppervlak. Hoe reken ik uit wat het aantal kW daarvan is? Bij bijvoorbeeld 10 graden binnenkomend water naar 60 graden krijgen, als het vat 60 graden is.
Dat moet wel lukken dus, voldoende vermogen.
Trouwens die douche van jou begint met 63 graden water uit de combi ketel. De thermostaat kraan brengt die temperatuur terug naar 40 graden bij 10L/min. De combi ketel levert dus (15-40)/15-63) = 4.7 L/min op 63 graden. Daar kan je dus aan zien dat een warmtewisselaar van ~22kW al voldoende is : oppervlak 0.12 m2
Warmteoverdrachtscoefficient water-water α: circa 400W/m2K. Bron 1 Bron 2
Benodigd oppervlak: Q/(α*DeltaT)=0,82 m2
Voor de volledigheid: Tin=10* C. Tuit=63* C. Tgem= 36.5*C.
DeltaT= 53*. Dus boiler temp moet zijn: 89.5*C
Bij lagere temp heb je dus meer oppervlak nodig.
Het vermogen van 44kW wordt hier gehaald bij een DeltaT van circa 180* C. Niet echt realistisch in een CV systeemWoudseHoeve schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:00:
Die 44kW platen warmtewisselaar heeft een oppervlak van 0,24 m2
[ Voor 50% gewijzigd door Jack op 27-10-2015 18:28 ]
Dat laatste kon ik niet vinden, die 180 graden lukt inderdaad niet .....Jack schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 18:14:
4.7L/min aan heet water maken vergt 17,37kW aan vermogen (zie bovenstaande berekeningen).
[...]
Het vermogen van 44kW wordt hier gehaald bij een DeltaT van circa 180* C. Niet echt realistisch in een CV systeem
Maar een warmtewisselaar uit een 20kW CV ketel welke 6l/min (of 4l/min) 63 graden levert ziet er uit als een 22kW platen warmtewisselaar. En daar stroomt geen 190 graden CV water door..... ?
Kijk dat zijn dus de omrekenwaardes. Al schijnt RVS wel iets minder over te dragen, maar voor RVS staan hier geen waardes bij.Jack schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 18:14:
4.7L/min aan heet water maken vergt 17,37kW aan vermogen (zie bovenstaande berekeningen).
Het geeft in ieder geval een richtlijn.
Het lijkt erop dat ik wel een eerste versie van de setup kan maken waarbij ik CV water in het vat opsla en tapwater door de bovenste spiraal laat lopen.
Ons tapwater gebruik is vrij laag, en ik zie er daarom tegenop om 300 liter op te slaan, wetende hoe weinig er door heen gaat.
Als de bovenste spiraal in de richting van de 20kW komt is wel mooi.
Waar het me om gaat is dat ik in de zomer, wanneer het vat op temperatuur is, gewoon tapwater kan gebruiken zonder het op te hoeven slaan. Wanneer de douche wtw op temperatuur is zal het sowieso genoeg zijn.
Ik kan dan later nog een externe warmte wisselaar gebruiken of een extra boilertje met spiraal toevoegen. Een andere optie is een kleine e-boiler (30 liter ofzo) om simpelweg de tijd te doden voordat douche wtw op temperatuur is. Maar dat voelt wat zonde.
Hier een simpele versie van hoe het er dan uit zou komen zien:

Opzich, als je een boilertje aan toevoegd, en je maakt het mogelijk dat de warm water output niet alleen naar cv ketel en douche kan, maar ook terug kan lopen naar de ww spiraal in het vat (met terugslagklep ertussen om het 1 richting te maken) dan moet dat boilertje volgens mij vanzelf al warm gaan lopen door de warmte circulatie.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 27-10-2015 21:23 ]
Er is wel een verschil, namelijk stromend vs. stilstaand water:WoudseHoeve schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 19:25:
Maar een warmtewisselaar uit een 20kW CV ketel welke 6l/min (of 4l/min) 63 graden levert ziet er uit als een 22kW platen warmtewisselaar. En daar stroomt geen 190 graden CV water door..... ?
BronForced liquid (flowing) water - Free Convection Liquid : U = 500 - 1500 W/m2K (cooling coil - stirred)
Forced liquid (flowing) water - Forced liquid (flowing) water : U = 900 - 2500 W/m2K (heat exchanger water/water)
Dus met een flinke tegenstroom kan je een aanzienlijk hogere warmte overdracht realiseren.
Dit in tegenstelling tot het stilstaande water in de boiler.
@!null
Najaar 63* C in de boiler en 0.82m2 = circa 8,7kW.
Dus 4,7L/min koud water à 15 graden in -> 41.5*C uit de zonneboiler.
2000W boiler erachter -> 47.6* C
Met 15* C koud water bijgemengd tot 37* C geeft een debiet van 7L/min.
Maar bijmengen met 4,7L/min à 26,4* C (door bijv de douche wtw) geeft dan wel de volle 9,4L/min.
Wat bedoel je met deze regel? Die boiler is op temperatuur of niet, toch?Jack schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:41:
2000W boiler erachter -> 47.6* C
Maar ik denk in ieder geval dat het goed genoeg is voor een risico vrije eerste setup. Daarna kan ik nog wat uitbreiden op het tapwater stuk, met een boilertje erbij.
De gedachte hierachter is energiebesparing; 15L warm houden kost niet zoveel energie namelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Jack op 27-10-2015 23:08 ]
Als je cv water uit de buffer door je Cv ketel heen loopt kan je toch de warmtewisselaar van de Cv ketel gebruiken ?!null schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:16:
[...]
Kijk dat zijn dus de omrekenwaardes. Al schijnt RVS wel iets minder over te dragen, maar voor RVS staan hier geen waardes bij.
Het geeft in ieder geval een richtlijn.
Het lijkt erop dat ik wel een eerste versie van de setup kan maken waarbij ik CV water in het vat opsla en tapwater door de bovenste spiraal laat lopen.
Ons tapwater gebruik is vrij laag, en ik zie er daarom tegenop om 300 liter op te slaan, wetende hoe weinig er door heen gaat.
Als de bovenste spiraal in de richting van de 20kW komt is wel mooi.
Waar het me om gaat is dat ik in de zomer, wanneer het vat op temperatuur is, gewoon tapwater kan gebruiken zonder het op te hoeven slaan. Wanneer de douche wtw op temperatuur is zal het sowieso genoeg zijn.
Ik kan dan later nog een externe warmte wisselaar gebruiken of een extra boilertje met spiraal toevoegen. Een andere optie is een kleine e-boiler (30 liter ofzo) om simpelweg de tijd te doden voordat douche wtw op temperatuur is. Maar dat voelt wat zonde.
Hier een simpele versie van hoe het er dan uit zou komen zien:
[afbeelding]
Opzich, als je een boilertje aan toevoegd, en je maakt het mogelijk dat de warm water output niet alleen naar cv ketel en douche kan, maar ook terug kan lopen naar de ww spiraal in het vat (met terugslagklep ertussen om het 1 richting te maken) dan moet dat boilertje volgens mij vanzelf al warm gaan lopen door de warmte circulatie.
Ah zo.Jack schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:07:
2000W aan energie toevoegen aan het zonneboiler water levert een paar graden temp verhoging, vanuit gaande dat je een kleine boiler neemt van bijv. 15L en het dus feitelijk gebruikt als doorstroomverwarmer.
De gedachte hierachter is energiebesparing; 15L warm houden kost niet zoveel energie namelijk.
Dat is opzich wel een goeie, maar dan moet de CV pomp lopen terwilj je doucht, en er zal maar 40 graden doorheen lopen omdat alles LTV is.WoudseHoeve schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 10:29:
[...]
Als je cv water uit de buffer door je Cv ketel heen loopt kan je toch de warmtewisselaar van de Cv ketel gebruiken ?
Ik denk dat het beste is een 30 of 50 liter boilertje, en dan het water rond pompen door die bovenste spiraal en weer terug in het vat. Als dit al niet uitzichzelf gaat gebeuren door warm water dat wil stijgen.
Dan heb ik ook geen elektra kosten meer, al zouden die niet heel hoog liggen.
Maar een lange termijn oplossing waarbij we van het gas afgaan is het ook niet bedenk ik me nu. Want ik moet wel iets vinden om het bad te vinden. Misschien toch maar eens uitrekenen hoeveel water daarvoor nodig is, en hoeveel tapwater ik zou moeten opslaan op 70 graden daarvoor. Dan misschien maar op de juiste grote een van deze tanks kiezen:
https://kotly.com.pl/kate...s-with-coil-178.html?l=en
Eerste setup kan wel wat simpeler zoals de tekening. We kunnen altijd nog een dergelijke boiler toevoegen.
[ Voor 22% gewijzigd door !null op 28-10-2015 11:58 ]
lol, wat een hoop rekenarij na mijn post. Morgen ga ik de e-boiler ophalen. Is een 50 liter boilertje geworden met 1200 Watt element. Doel is om dus gasverbruik voor tapwater, in het regenseizoen te vermijden. Op dit moment deed ik dat al met ons PV overschot van 300 kW met het electrisch element in de ZB van 2 kW, maar dat was er eigenlijk in 2 maanden doorheen. 350 liter warm houden kost meer dan je dacht.AUijtdehaag schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:01:
Staat dan je tapwater in het 350 ltr buffervat nog langer stil?
Of hoe ga je die aansluiten?
Frischwasserstation lijkt me ook het beste (maar duurste), je haalt bovenin de warmte uit je buffervat waar dan gewoon cv water in kan.
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Verwarm dat nog een beetje na, in de winter en klaar is klara.
Van Oventrop heb je de regumac, (PDF, pag 13) maar er zijn goedkopere te vinden.
Maar duurt waarschijnlijk ook weer langer voor het tapwater op temperatuur is.
En dan vraag ik me ook af of je niet goedkoper uit bent met een nieuw buffervat met hygienespiraal en een na (doorstroom) verwarmer.
Ik had helaas geen keuze in een buffervat met hygienespiraal te nemen. Geen enkele paste op zolder.
Nu dus de vraag waar ik hem ga plaatsen. Mijn idee is op de warm water uit van de ZB, tussen de ZB en de ketel. Enig nadeel hiervan is dat op tijden dat de ZB wel op temperatuur is maar er geen waterverbruik is, de 50 liter water in de e-boiler langzaam afkoelt en dat de temperatuur in de e-boiler dus lager is dan de ZB, wat wellicht weer gasverbruik met zich meebrengt.
Is hiervoor een bypass een oplossing? dus het water alleen door de e-boiler laten gaan als de ZB onder de 50-60 graden blijft hangen? tapwater is bij ons op 50 graden ingesteld. Dit kan natuurlijk met een automatische driewegklep weer geautomatiseerd worden, waardoor het echter wel weer ingewikkelder wordt.
gisteren trouwens de parameter verlaagd van 40 graden naar 25 graden van de driewegklep zodat CV water bijna altijd door de boiler gaat. Retour zit meestal rond de 30 graden, CV temp is ingesteld op 52 graden. de boiler opwarmen met de retourtemperatuur zie ik nou niet per se zo zitten, hoewel alle warmte dan wel altijd gebruikt wordt op de e.o.a. manier.
nog wel aan de installateur gevraagd of in onze boiler ook CV water opgeslagen kan worden. Zijn antwoord was neen, omdat het een emaille binnenkant is, en de spiraal in de boiler niet RVS is, niet lang genoeg ook, dus nee. die optie houdt dus op, hoewel ik die sowieso niet echt als optie had.
daarnaast nog een vraagje. ik heb ingeregeld dat de vera de brander van de ketel uitschakelt als de ZB hoger dan 50 graden is.

als ik daarna de verwarming aanzet, zou ik verwachten dat de ketel gaat rondpompen (brander staat immers uit) en dat de retour door de ZB gaat afhankelijk van de retour die hij krijgt. ketel ziet vanzelf dat retour oploopt en blijft vrolijk rondpompen.
dit werkt dus niet...ketel springt in St. 6. , stopt met pompen (hoewel indicator nog blijft branden) en vervolgens doet de ketel dus eigenlijk niets. als ik dan de brander weer inschakel, fikt ie ff, gooit ie de aanvoer omhoog, ziet dat retour weer oploopt door ZB en doet de ketel zijn werk weer. maar dan wel weer met dat opstartgas verspilt. dat wilde ik dus juist voorkomen.
doe ik iets fout? reageert de ketel fout door in storing te gaan? of moet ik nog iets aanvullends instellen? gaat om Remeha Calenta 40C met alle ZB modules etc. erin.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
heb hem zelf uit Canada vandaan. wat overigens geen aanrader is vanwege dat de leveranciers daar vrolijk de factuur bovenop de doos plakken => importkosten
wil er nog mijn mechanische ventilatie mee automatiseren, maar daar snap ik geen jota van. relais genoeg, dat wel
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
dit werkt, is solide, robuust, is een plugin voor, 1 stekker, minimaal stroomverbruik. BAM
kan misschien goedkoper, maar ach...achteraf he...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik neig meer naar de DN16. Het is een kleinere diameter dan het overige leidingwerk (van vat en collector), maar het is wel de langste leiding. Dan stroomt het er wat sneller doorheen met minder verlies, lijkt me. En minder groot gat door het dak.
Indien je kiest voor DN15 zou het ook wel lukken, maar moet de pomp harder werken.
Maar goed, het werkt wel
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ik hoop erop dat parameter P36 op "0=CV aan" doet wat ik wil. Alleen, hoe pas ik dat ding aan? daar ga ik eens voor zitten....naftebakje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 07:53:
Al eens met de settings van de blokkerende ingang gespeeld? Zal wel een setting tussen zitten die doet wat je wil.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ho! Dit is niet goed; je moet zo dicht bij mogelijk bij je buffer een inlaatcombinatie hebben. Daar zit een een richtingsventiel in en voorkomt dus ook stroming de verkeerde kant op. Het ventiel voorkomt dat bij uitzetting van je warme buffer dus heet water teruggeperst kan worden in de koudwater leidingnet en de overdruk die daardoor onstaat kan laten wegdruppelen. Je cv ketel heeft er ook een.rombow schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:01:
Nog een kleine tip om onnodig warmte verlies uit het een boilervat te voorkomen. In de boekjes wordt standaard gewaarschuwd voor verlies via de warmtewisselaar naar de collectoren (te voorkomen dmv een warmwaterslot). Echter wat ik niet wist is verlies via de koud drinkwater aanvoer naar de boiler.
Mijn warmwater afvoer uit de boiler naar de CV ketel is namelijk voorzien van een mengkraan
(dit om te voorkomen dat er kokend water uit de kranen komt in de zomer). Deze mengkraan blijkt niet "zindelijk". DWZ. de kraan sluit niet af als alles koud is, DWZ dat de warmwater uitgang aan de bovenkant van het vat in verbinding staat met de koud water ingang aan de onderkant. Doordat de koud water toevoer aan het boilervat niet geisoleerd was onstond een stroming 'snachts. Te merken doordat de koudwater toevoer naar de boiler warm werd. Dit was simpel te omzeilen dmv. isolatie. Dit scheelt nachtelijk verlies.
183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw
Dan zou ik 16 prima vinden. Mits de afstand en niet te groot is of je pomp een laag vermogen heeft.!null schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:21:
Bedoeling is 2x24 collectoren en 300 liter vat.
183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw
Maar koper is gladwandig en heeft dus een veel lager weerstand en een hogere doorstromingssnelheid.kanaaldijk schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:25:
Ik heb 15 mm koper op een 1000 liter vat met 12 m² collectoren werkt perfect temp verschil vaak van 15 graden
Ben eens dan een delta t van 15 wel heel veel is... Daar zit winst in!
Verwijderd
dat word lang douchen morgen.
Kijk dat is mooi. Ik hoop dat ik over een tijdje ook dat kan posten.Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:49:
leipe shit.. gewoon 46 graden onderin voor een collector op zuidwest...(7,5m2)
Ik heb straks hopelijk ook een dergelijke oppervlakte op Zuidwest. (maar dan heatpipes)
Ik zie even door de boilers de spiraal niet meer.

Wil zowiezo voor 300 ltr, rvs, onderhoudsvrij, en lichtgewicht.
De boiler wordt alleen gebruikt voor saniar ( warm) water opgewarmd door een 7,5kw warmtepomp naar de 60 graden toe.
Even afgezien van de prijs, ik zie gewichts verschil, afwijkend spiraal oppervlak ( minimaal ).
http://www.joule.ie/uploa...ec_IE_cyc_10_heatpump.pdf
http://www.djg.com/standa...warmtepomp-200-tot-500-l/
Wie heeft advies en uitleg wat de beste keus zou zijn?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
dat is wel netjes met 1 collector! hier schommelt de 350 liter zo tussen de 40 en 50 graden met deze dagen met 2x24 HPb op ZW.Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:49:
binnenkort maar eens mijn 50 liter boilertje plaatsen voor de paar maanden in het jaar dat de ZB niet zoveel doet.
vraag blijft waar ik precies die boiler moet ophangen in het circuit.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
vaillant aurostep plus -leegloop- duo 250/4 met 2 panelen VFK135 VD.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Zojuist ook even gekeken, 61,2 graden in het midden van de boiler.Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:49:
Mooi spul he een Q-Solar.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Zelf geen ervaring mee, maar gezien op een beurs. Het mooie van dit systeem vind ik, behalve het leegloop verhaal, dat het mogelijk is om met een elektrisch element het glycol mengsel te verhitter waardoor je je gehele vat egaal op temperatuur kan krijgen zijnde anti-legionella beveiliging.Icekiller2k6 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:37:
iemand ervaring met
vaillant aurostep plus -leegloop- duo 250/4 met 2 panelen VFK135 VD.
ruuben schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:17:
[...]
Ho! Dit is niet goed; je moet zo dicht bij mogelijk bij je buffer een inlaatcombinatie hebben. Daar zit een een richtingsventiel in en voorkomt dus ook stroming de verkeerde kant op. Het ventiel voorkomt dat bij uitzetting van je warme buffer dus heet water teruggeperst kan worden in de koudwater leidingnet en de overdruk die daardoor onstaat kan laten wegdruppelen. Je cv ketel heeft er ook een.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Even misschien verder toelichten. We zijn met 2 volwassenen, maar in de toekomst misschien met 3-4.Rhaelak schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:55:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar gezien op een beurs. Het mooie van dit systeem vind ik, behalve het leegloop verhaal, dat het mogelijk is om met een elektrisch element het glycol mengsel te verhitter waardoor je je gehele vat egaal op temperatuur kan krijgen zijnde anti-legionella beveiliging.
Momenteel verwarmen we sanitair water met een elektrische boiler.
De zonneboiler kost 3979 excl btw en de buizen van de garage tot aan het huis is 10meter nieuwe buis dat wordt getrokken. Dit kost 700eruro excl btw we krijgen dan een subsidie van 2585 euro.
De boiler gaat aangesloten worden op de mazout ketel die momenteel dient voor warm water in het huis, deze buizen gaan extra geisoleerd worden mbv isover isolatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-11-2015 17:23 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Onder 4, dus aan de voet van de ' T ' hoort inderdaad een eenrichtingsklep te zitten. Het inzetstuk hoort er eigenlijk standaard bijgeleverd te worden. Bij mij is het een heel klein ding wat in de onderaansluiting valt en van buiten niet te zien is. Het zat los bij de levering, dus wellicht over het hoofd gezien? Dit voorkomt dat heet en koud dus gaan communiceren over je mengklep. Je kan er een losse eenrichtingsklep, keerklep of terugslagklep tussen zetten. Is het wel een solar gemerkt mengding?(hoge temperaturen geschikt ventiel)rombow schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:14:
[...]
[afbeelding]Zie hier een illustratie uit mijn ATAG installatie manual. Merk op dat het "mengventiel tapwater 4" het enige obstakel is tegen mijn geconstateerde warmte-lek. Zoals ik al zei "4" is kennlijk niet "zindelijk" (maw. heeft geen- of geen- werkend terugslag ventiel in zich). Mijn inlaat combinatie zit waar het getal "8" staat. (het warmtelek wordt daardoor niet voorkomen!). Ik kan nu zelf alsnog een terugslag ventiel plaatsen bij de mengkraan (inmiddels een lastige klus geworden) of de koudwater leiding isoleren om dit verlies te beperken. Ik vroeg me af wat hier gaande is (ik gek of pietlut ? defect onderdeel ? fout schema in handleiding ?)
Hier staan wat mengventielen met al aangeschroefde keerkleppen aan de onderkant.
http://www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/Duco%20(T)Mix.pdf
Losse keerklep https://www.warmteservice...C30-,-20-Ato-1/p/47654405 (erg duur, ik zou via ebay.de kijken.)
Maar waarom is het nu nog lastig om de klep er tussen te zetten? Heb je een foto van de situatie?
[ Voor 8% gewijzigd door ruuben op 06-11-2015 16:37 ]
Dank voor de info. Ja ik heb inderdaad een duco "T-mix" mengventiel. Deze zit momenteel begraven in een berg isolatiemateriaal. Zonder keerklep denk ik. Niet geleverd of kwijtgeraakt. De kast is erg vol:ruuben schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:30:
[...]
Onder 4, dus aan de voet van de ' T ' hoort inderdaad een eenrichtingsklep te zitten. Het inzetstuk hoort er eigenlijk standaard bijgeleverd te worden. Bij mij is het een heel klein ding wat in de onderaansluiting valt en van buiten niet te zien is. Het zat los bij de levering, dus wellicht over het hoofd gezien? Dit voorkomt dat heet en koud dus gaan communiceren over je mengklep. Je kan er een losse eenrichtingsklep, keerklep of terugslagklep tussen zetten. Is het wel een solar gemerkt mengding?(hoge temperaturen geschikt ventiel)
Hier staan wat mengventielen met al aangeschroefde keerkleppen aan de onderkant.
http://www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/Duco%20(T)Mix.pdf
Losse keerklep https://www.warmteservice...C30-,-20-Ato-1/p/47654405 (erg duur, ik zou via ebay.de kijken.)
Maar waarom is het nu nog lastig om de klep er tussen te zetten? Heb je een foto van de situatie?

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.
Maar... is dat dunne ding links naast je cv de buffer?
Kun je aanwijzen waar hij zit? Ik weet zeker dat het moet lukken. Desnoods doen we het samen
Ik denk dat het meest eenvoudige is om bij duco een passende keerklep te vragen.
Dan hoef je maar 1 kant los te halen.
Uiteraard moet er wel even de druk van je buffer.
Lukt je dat alleen of heb je alles laten doen?
[ Voor 40% gewijzigd door ruuben op 09-11-2015 10:48 ]
Hetgeen waar ik met name tegenaan loop is het verschil tussen Power output per collector module en Annual collector output kWh/module.
Een collector kan hoog scoren op de Power output per collector module maar vervolgens slecht scoren op de Annualcollector output kwh/module.
En daar kunnen dan zeer verrassende resultaten uit komen. Bijvoorbeeld een fabrikant waar ik altijd wel van gecharmeerd was schijnt dan op papier toch echt een stuk slechter te presteren in vergelijking met (een naar mijn idee) minder voor de hand liggende fabrikant.
Heb je wel UV-bestendige buisisolatie gebruikt? Anders valt het na een tijdje helemaal uit elkaar door UV-straling denk ik...
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2015 14:59 ]
Probeer net via de thermostaat parameter 36 te wijzigen in waarde 3. Dan krijg ik "Niet gelukt". Iemand een idee hoe ik die parameter wel kan aanpassen?naftebakje schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 07:53:
Al eens met de settings van de blokkerende ingang gespeeld? Zal wel een setting tussen zitten die doet wat je wil.
Heb via installateurscode het menu benaderd maar blijkbaar kan ik niks via de iSense instellen. Geen enkele waarde pakt ie trouwens.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Op de site van solarkeymark staat toch ook een goede toelichting?Rhaelak schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:36:
Wie heeft er ervaring met het ontcijferen van de Solar Keymark certificaten van verschillende fabrikanten? Ik denk dat ik aardig op de juiste weg (voor het maken van een goed vergelijk) ben maar heb hier bevestiging in nodig.
Hetgeen waar ik met name tegenaan loop is het verschil tussen Power output per collector module en Annual collector output kWh/module.
Een collector kan hoog scoren op de Power output per collector module maar vervolgens slecht scoren op de Annualcollector output kwh/module.
En daar kunnen dan zeer verrassende resultaten uit komen. Bijvoorbeeld een fabrikant waar ik altijd wel van gecharmeerd was schijnt dan op papier toch echt een stuk slechter te presteren in vergelijking met (een naar mijn idee) minder voor de hand liggende fabrikant.
Hier heb ik er al meer over geschreven, en anderen op dat forum ook meer uitleg gegeven
http://www.zonpower.nl/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=1774
Hier staan ook links naar demo programma's waar je met de verschillende fabrikanten dezelfde configuratie kan door laten rekenen. Je bent goed bezig!
Mijn elektriciteitgebruik is al gedekt door zonnepanelen, dus dan is het logische vervolg een zonneboiler. Ik zit te kijken naar de mogelijkheden. Ik had begrepen dat een tweede spiraal handig is met eventuele toekomstige lage temperatuurverwarming, dus dat ga ik sowieso nemen, maar ik zat even aan het volgende te denken.
We zijn thuis met zijn tweeën maar ruimte genoeg voor een grotere boiler en ook ruimte genoeg op het dak, dus als we nu een overcapaciteit nemen, kan je dan met behulp van de tweede spiraal ook de huidige verwarming alvast voorverwarmen, want dan scheelt het heel wat meer gas en is daarmee de besparing ook een stuk hoger? Of moet er dan weer een speciale ketel gekocht worden?
Als ik namelijk kijk naar ons huidige gasverbruik deze schommelt rond de 1800 kuub per jaar, waarvan ik zo inschat dat er rond de 700 kuub gebruikt wordt voor warm water en de rest voor verwarming en koken. (vrijstaande woning, bouwjaar 2006) kunnen we dan veel/meer besparen op de verwarming.
Thanks! Hier was ik naar op zoek, en inderdaad ik heb die post van jou al eens voorbij zien komen, kon het me alleen niet meer herinneren.ruuben schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:42:
[...]
Op de site van solarkeymark staat toch ook een goede toelichting?
Hier heb ik er al meer over geschreven, en anderen op dat forum ook meer uitleg gegeven
http://www.zonpower.nl/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=1774
Hier staan ook links naar demo programma's waar je met de verschillende fabrikanten dezelfde configuratie kan door laten rekenen. Je bent goed bezig!
EDIT: Hmm lastig om die demo op te snorren op hun website. Er wordt wel naar verwezen, maar kan het niet zo maar downloaden. Schijnt een formulier ingevuld te moeten worden,maar waar oh waar.
[ Voor 13% gewijzigd door Rhaelak op 10-11-2015 13:36 ]
Alleen is er vooralsnog verder weinig over bekend.
Benieuwd hoeveel leveranciers tapwatersupport de prijzen omhoog gaan gooien, en de CV support zonneboilers niet in het daglicht plaatsen...Rhaelak schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:28:
Er is aangekondigd door de overheid dat vanaf 01 januari 2016 een subsidie komt op de aanschaf van zonneboilers.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Inderdaad buitenste buis-isolatie is goedkope rommel. Die gaat het niet lang maken. Deze zit om de binnenste UV-bestendige isolatie. Ik had deze eromheen gedaan om te zien of het veel effect heeft op het rendement. Ik had namelijk discrepantie tussen het theoretische collector rendement en het gemeten rendement. Het bleek voornamelijk te zitten in mijn temperatuurmeting. Ik heb namelijk een serie temperatuur sensors op het boiler-vat geplakt onder de isolatie. Die wijken tot wel vijf graden af van de watertemperatuur in het vat. Nu ik de tank dubbel heb geisoleerd matched dat veel beter.ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:58:
[...]
Heb je wel UV-bestendige buisisolatie gebruikt? Anders valt het na een tijdje helemaal uit elkaar door UV-straling denk ik...
De mengkraan is op de foto bijna niet te zien. Zoals je ziet zit de kast zit helemaal bommetje vol en ook nog over de kop vol met isolatie. Ik zal mbv. van je link zo'n klep bestellen. Ik heb de installatie laten doen maar die was zo afwijkend dat ik bij alle beslissingen betrokken ben geweest. Zal me wel lukken. Dank voor je aanbod. Nu is een ideale tijd . Weinig risico om mijn vingers te branden.ruuben schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:44:
Leuke foto's.
Maar... is dat dunne ding links naast je cv de buffer?
Kun je aanwijzen waar hij zit? Ik weet zeker dat het moet lukken. Desnoods doen we het samen
Ik denk dat het meest eenvoudige is om bij duco een passende keerklep te vragen.
Dan hoef je maar 1 kant los te halen.
Uiteraard moet er wel even de druk van je buffer.
Lukt je dat alleen of heb je alles laten doen?
Wat dat betreft kan het geen kwaad om nu alvast een offerte op te vragen of wat richtprijzen te hebben. Mocht het inderdaad weer een prijzencircus gaan worden dan heb je tenminste wat bewijsstukken.NielsTn schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:15:
[...]
Benieuwd hoeveel leveranciers tapwatersupport de prijzen omhoog gaan gooien, en de CV support zonneboilers niet in het daglicht plaatsen...
Maar inderdaad, ik denk dat het leeuwendeel niet verder komt dan een tapwatersupport boiler. Jammer hoor. Een zonneboiler heeft zoveel meer potentie.
[ Voor 14% gewijzigd door Rhaelak op 11-11-2015 08:39 ]
Heb dit in 2008/2009 meegemaakt. 80% van de subsidie ging op aan plotselinge prijsstijgingen van de zonneboilersystemen.NielsTn schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:15:
[...]
Benieuwd hoeveel leveranciers tapwatersupport de prijzen omhoog gaan gooien, en de CV support zonneboilers niet in het daglicht plaatsen...
A'dam PVOutput
Ook echt hè.... net een vermogen uitgegeven aan een Q-solar en Viessmann buizenRhaelak schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:28:
Er is aangekondigd door de overheid dat vanaf 01 januari 2016 een subsidie komt op de aanschaf van zonneboilers.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Leuk de discussie over de subsidie (en natuurlijk de prijsverhogingen) die ik blijkbaar aangezwengeld hebBB-One schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 13:28:
Langzaam maar zeker komt het moment dat ik een zonneboiler ga aanschaffen ;-) Zeker met de aankondiging dat er subsidie gaat komen op de aanschaf van zonneboilers.
Mijn elektriciteitgebruik is al gedekt door zonnepanelen, dus dan is het logische vervolg een zonneboiler. Ik zit te kijken naar de mogelijkheden. Ik had begrepen dat een tweede spiraal handig is met eventuele toekomstige lage temperatuurverwarming, dus dat ga ik sowieso nemen, maar ik zat even aan het volgende te denken.
We zijn thuis met zijn tweeën maar ruimte genoeg voor een grotere boiler en ook ruimte genoeg op het dak, dus als we nu een overcapaciteit nemen, kan je dan met behulp van de tweede spiraal ook de huidige verwarming alvast voorverwarmen, want dan scheelt het heel wat meer gas en is daarmee de besparing ook een stuk hoger? Of moet er dan weer een speciale ketel gekocht worden?
Als ik namelijk kijk naar ons huidige gasverbruik deze schommelt rond de 1800 kuub per jaar, waarvan ik zo inschat dat er rond de 700 kuub gebruikt wordt voor warm water en de rest voor verwarming en koken. (vrijstaande woning, bouwjaar 2006) kunnen we dan veel/meer besparen op de verwarming.
Maar heeft iemand ook een mening over het aansluiten van een niet-LTV verwarming op een zonneboiler?
Alvast bedankt
Ja, gewoon doen. Retour via een driewegklep door de boiler. Retour kouder dan de boiler dan lekker het water voorverwarmen in de boiler. Zet dan ook meteen een bypass klep daaroverheen zodat je met de hand ook kan bepalen of je door je boiler wilt of niet.BB-One schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:53:
[...]
Leuk de discussie over de subsidie (en natuurlijk de prijsverhogingen) die ik blijkbaar aangezwengeld heb![]()
Maar heeft iemand ook een mening over het aansluiten van een niet-LTV verwarming op een zonneboiler?
Je zet maar 1x een zonneboiler neer, upgraden / uitbreiden is lastig, dus doe het in 1x goed!
* mkleinman heeft hetzelfde gehad en had achteraf meteen uitgebreide controller + driewegklep moeten meebestellen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Werkt bij mij goed, alleen moet je dan de max CV temperatuur wat laag houden ...BB-One schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:53:
[...]
Alvast bedankt
Als de temperatuur van de boiler onder de max van de CV komt gaat hij dat stuk bij verwarmen.
ook niet verkeerd maar mogelijk niet wat je verwacht.
Ik heb ook een bypass 3 weg klep maar geen handbediende, alleen via de controller. ( nog niet aangesloten ..) staat bij mij dus altijd open, ik stook het vat bij met een hout kachel.
Mijn schema vind je hier.
Daar zie je ook de verschillende flow paden voor Zonne Boiler, CV, en houtkachel.
De controller ga ik waarschijnlijk vervangen voor een UVR16x2. De design software is nu een stuk beter, ben me nu alleen door de theorie aan het door worstelen ...... je kan er zo gruwelijk veel mee.
En hoef ik niet naar boven te lopen om alles te bekijken ..... (tweaker he)
Dank voor de reacties! Gaan we mee aan de slag!mkleinman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:00:
[...]
Ja, gewoon doen. Retour via een driewegklep door de boiler. Retour kouder dan de boiler dan lekker het water voorverwarmen in de boiler. Zet dan ook meteen een bypass klep daaroverheen zodat je met de hand ook kan bepalen of je door je boiler wilt of niet.
Je zet maar 1x een zonneboiler neer, upgraden / uitbreiden is lastig, dus doe het in 1x goed!
* mkleinman heeft hetzelfde gehad en had achteraf meteen uitgebreide controller + driewegklep moeten meebestellen.
Dit scheelt natuurlijk wel significant met de verwachte opbrengst. Ik heb wel het idee om uiteindelijk ook LTV aan te leggen, maar dat is in dit geval echt Lange Termijn Verwarming
Mijn huis heeft een mooi dak (45 graden), bijna (2-3 graden afwijking meen ik) op het zuiden en ruimte genoeg naast de zonnepanelen.
Ik kan eventueel ook nog op oost en west leggen, zou dat nog voordelen bieden, zoals dat kan zijn bij zonnepanelen zodat je af kunt met een lagere omvormer, maar dat lijkt mij bij een zonneboiler niet het geval te zijn of wel?
Dat schema moet ik eens rustig gaan bekijken ben niet heel technisch aangelegd, maar bijverwarmen is niet erg, verwarmen van 30 naar 60 graden kost meer dan verwarmen van 40 naar 60 graden en dat voordeel hebben we al. Zoals gezegd overdimensioneren is qua ruimte geen probleem en qua kosten valt het volgens mij wel mee, zeker als het gevolg is dat er meer voordeel behaald wordtWoudseHoeve schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:17:
[...]
Werkt bij mij goed, alleen moet je dan de max CV temperatuur wat laag houden ...
Als de temperatuur van de boiler onder de max van de CV komt gaat hij dat stuk bij verwarmen.
ook niet verkeerd maar mogelijk niet wat je verwacht.
Ik heb ook een bypass 3 weg klep maar geen handbediende, alleen via de controller. ( nog niet aangesloten ..) staat bij mij dus altijd open, ik stook het vat bij met een hout kachel.
Mijn schema vind je hier.
Daar zie je ook de verschillende flow paden voor Zonne Boiler, CV, en houtkachel.
De controller ga ik waarschijnlijk vervangen voor een UVR16x2. De design software is nu een stuk beter, ben me nu alleen door de theorie aan het door worstelen ...... je kan er zo gruwelijk veel mee.
En hoef ik niet naar boven te lopen om alles te bekijken ..... (tweaker he)
Ik ben ook benieuwd naar de regelgeving. Stel ik koop een collector en een vat, of van mij part nog wat zaken erbij dat het een compleet pakket is, maar zonder installatie, krijg ik de subsidie dan ook?ericplan schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:01:
[...]
Heb dit in 2008/2009 meegemaakt. 80% van de subsidie ging op aan plotselinge prijsstijgingen van de zonneboilersystemen.
Ik snap dat dat nog niet duidelijk zal zijn.
Je moet je zelf niet rijk rekenen met het gebruik van de zonneboiler voor verwarming.BB-One schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:22:
[...]
Dat schema moet ik eens rustig gaan bekijken ben niet heel technisch aangelegd, maar bijverwarmen is niet erg, verwarmen van 30 naar 60 graden kost meer dan verwarmen van 40 naar 60 graden en dat voordeel hebben we al. Zoals gezegd overdimensioneren is qua ruimte geen probleem en qua kosten valt het volgens mij wel mee, zeker als het gevolg is dat er meer voordeel behaald wordt
Ik heb 120 heatpipes en 1000L verwarmings buffer. Als hij op temperatuur is (>65 graden) Ik kan daar in voor en na jaar een paar uur de verwarming mee doen.
Ik heb geen LTV dus als de temperatuur boven in het buffer vat onder de 45 graden komt gaat de CV ketel bijstoken. De retour is dan al 35 graden of zo en het vat zakt dus langzaam naar de retour temperatuur.
Nu houd ik dat in de gaten en zodra ik onder de 45 graden kom (mijn max temp van de CV ketel) steek ik de hout kachel aan en verzorgd die de bij verwarming.
Maar goed ik gebruik wel alle beschikbare warmte op deze manier.
In de zomer echter houd ik erg veel warmte over. Het buffer vat staat dan continue op 85 graden, daarboven gaat de klep om naar de affakkel unit en wordt alle extra warmte direct buiten weer geloosd. Jammer genoeg kan ik het niet omzetten in stroom ......
gewoon doen, elke kuub gas bespaard, is winst. installateurs zijn er echter niet happig op. komen met verhalen dat het toch niet terug te verdienen is, weinig bijdraagt, etc..BB-One schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:53:
[...]
Leuk de discussie over de subsidie (en natuurlijk de prijsverhogingen) die ik blijkbaar aangezwengeld heb![]()
Alvast bedankt
trek je eigen plan.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Waarom een bypass? Je kan in het menu van de controler st1188 of 1168 de klep handmatig =electrisch open of dicht zetten.mkleinman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:00:
[...]
Ja, gewoon doen. Retour via een driewegklep door de boiler. Retour kouder dan de boiler dan lekker het water voorverwarmen in de boiler. Zet dan ook meteen een bypass klep daaroverheen zodat je met de hand ook kan bepalen of je door je boiler wilt of niet.
Ga je niet rijk rekenen. Het valt vast tegen.!null schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:02:
[...]
Ik ben ook benieuwd naar de regelgeving. Stel ik koop een collector en een vat, of van mij part nog wat zaken erbij dat het een compleet pakket is, maar zonder installatie, krijg ik de subsidie dan ook?
Ik snap dat dat nog niet duidelijk zal zijn.
Dan is denk ik een handmatige bypass nog steeds makkelijker, dan zie je fysiek dat die open of dicht zit. En het menu van de SR1168 is nou niet echt heel gebruikersvriendelijkruuben schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:32:
[...]
Waarom een bypass? Je kan in het menu van de controler st1188 of 1168 de klep handmatig =electrisch open of dicht zetten.
Zo denk ik er ook over en als ik het even snel bekijk (eerste hit via google), zonneboiler voldoende voor 2 personen met 1 wisselaar en alle spullen erbij kost rond de € 1.700, grotere boiler met 2 wisselaars kost rond de € 2.100 inclusief een mooie 3-weg klep. Dus per saldo 400 euro meer kwijt dat betekent grofweg dat als ik 700 kuub gas weet te besparen gedurende de gebruiksduur van zeg 20 jaar ik al uit de kosten ben... Valt volgens mij in het niet bij de terugverdientijd/kosten van een zonneboiler (plus dat een 150 liter boiler mij gewoon erg krap lijkt)fabstar81 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:27:
[...]
gewoon doen, elke kuub gas bespaard, is winst. installateurs zijn er echter niet happig op. komen met verhalen dat het toch niet terug te verdienen is, weinig bijdraagt, etc..
trek je eigen plan.
(overigens ben ik tegen het spreken over een terugverdientijd bij dergelijke investeringen in 'woongenot', je vraagt je namelijk ook niet af wat de terugverdientijd van je huis is, ik heb het wel eens gedaan en ben nog aan het rekenen...
Maar het is inderdaad ook mooie techniek. En in ons geval komt er ook woongenot door een boiler met warmwater, ipv een ketel die nog moet opstarten.
naar dat soort setjes heb ik ook eerst gekeken. maar 150 liter boiler is echt veul te weinig voor CV ondersteuning. zo werd mij verteld en is ook veelvuldig te lezen op het forum.BB-One schreef op donderdag 12 november 2015 @ 08:36:
[...]
Zo denk ik er ook over en als ik het even snel bekijk (eerste hit via google), zonneboiler voldoende voor 2 personen met 1 wisselaar en alle spullen erbij kost rond de € 1.700, grotere boiler met 2 wisselaars kost rond de € 2.100 inclusief een mooie 3-weg klep. Dus per saldo 400 euro meer kwijt dat betekent grofweg dat als ik 700 kuub gas weet te besparen gedurende de gebruiksduur van zeg 20 jaar ik al uit de kosten ben... Valt volgens mij in het niet bij de terugverdientijd/kosten van een zonneboiler (plus dat een 150 liter boiler mij gewoon erg krap lijkt)
(overigens ben ik tegen het spreken over een terugverdientijd bij dergelijke investeringen in 'woongenot', je vraagt je namelijk ook niet af wat de terugverdientijd van je huis is, ik heb het wel eens gedaan en ben nog aan het rekenen...)
ga je voor een grotere boiler, zal je zien dat de prijs ook excessief stijgt. hier staat een 350 liter boiler en is binnen no-time leeg qua warmte voor CV. theoretisch moet dan direct je gasketel weer bijverwarmen voor een douche.
maar die 700 kuub in de gebruiksduur besparen, dat gaat zeker lukken. reken maar uit; hier wordt in de warme maanden zeker 16 m3 bespaard op doucheverbruik, dat is ongeveer verwacht ik 8-9 maanden.
8*16=128 m3 per jaar, * 20 = 2560 m3. en dan heb ik het nog geen eens over het bespaarde gas voor de CV. wat overigens erg lastig te meten is.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Sowiezo moet je in dit topic niet praten over tvt die zijn namelijk onzinnig lang. Het is voor jou interessanter om je dak helemaal vol te gooien met pv en alles electrisch te doen.BB-One schreef op donderdag 12 november 2015 @ 08:36:
[...]
Zo denk ik er ook over en als ik het even snel bekijk (eerste hit via google), zonneboiler voldoende voor 2 personen met 1 wisselaar en alle spullen erbij kost rond de € 1.700, grotere boiler met 2 wisselaars kost rond de € 2.100 inclusief een mooie 3-weg klep. Dus per saldo 400 euro meer kwijt dat betekent grofweg dat als ik 700 kuub gas weet te besparen gedurende de gebruiksduur van zeg 20 jaar ik al uit de kosten ben... Valt volgens mij in het niet bij de terugverdientijd/kosten van een zonneboiler (plus dat een 150 liter boiler mij gewoon erg krap lijkt)
(overigens ben ik tegen het spreken over een terugverdientijd bij dergelijke investeringen in 'woongenot', je vraagt je namelijk ook niet af wat de terugverdientijd van je huis is, ik heb het wel eens gedaan en ben nog aan het rekenen...)
Ik heb iig zonder subsidie nog nooit een Zonneboilerinstallatie gezien die uit kan qua tvt. leuk voor je epc, comfort en tweakability (yeah nog meer installaties die iets doen!)
Voorbeeld: gezin met 5 personen(that us), 240 kuub voor ww-vraag(gemeten en nagerekend!) dat is ca. €154/jaar als ik het volledig met een boiler af weet te dekken. Dan is de tvt voor een oplossing a €1700,- 11 jaar... maar....
heeft er ooit iemand gemeten aan de stroomkosten van een zb systeem? de pomp bij mijn schoonpa loopt continue a €50,-/jaar. controller kost ook €12/jaar.
Uiteindelijk kun je in realiteit maar 2/3 van je ww afdekken met de zb>> tvt gaat zo over de 30 jaar... maw dit is leuk maar idd praat nooit over tvt.
diskeltische lurker
Ik ga voor warm tapwater verbruik uit van gemiddeld 2 m3 gas per dag stel dat ik daar de helft van kan afdekken met een zb kom ik op een besparing van ongeveer € 200 per jaar.fabstar81 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:13:
[...]
naar dat soort setjes heb ik ook eerst gekeken. maar 150 liter boiler is echt veul te weinig voor CV ondersteuning. zo werd mij verteld en is ook veelvuldig te lezen op het forum.
ga je voor een grotere boiler, zal je zien dat de prijs ook excessief stijgt. hier staat een 350 liter boiler en is binnen no-time leeg qua warmte voor CV. theoretisch moet dan direct je gasketel weer bijverwarmen voor een douche.
maar die 700 kuub in de gebruiksduur besparen, dat gaat zeker lukken. reken maar uit; hier wordt in de warme maanden zeker 16 m3 bespaard op doucheverbruik, dat is ongeveer verwacht ik 8-9 maanden.
8*16=128 m3 per jaar, * 20 = 2560 m3. en dan heb ik het nog geen eens over het bespaarde gas voor de CV. wat overigens erg lastig te meten is.
(in augustus en september was het gasverbruik gemiddeld 50 m3 per maand, verwarming is toen niet aan geweest dus dit verbruik is voor warm tapwater en koken.)
Even ter voorkoming dat ik mij 'rijker' reken dan ik ben (ga worden
- Is de genoemde 2 m3 gas voor warm tapwater realistisch?
- is het reeel om te denken dat ik de helft van het warm tapwater verbruik kan afdekken met een zonneboiler systeem van 200 liter?
- Is het dan reeel om te veronderstellen dat ik een gedeelte van mijn CV gasverbruik op dit moment kan afdekken als ik de boiler vergroot tot zeg 350 liter (en natuurlijk de bijbehorende zonnecollectoren)
- Wat voor een boiler heb ik nodig als ik volledig zou overstappen op LTV verwarming (vloerverwarming is NIET mogelijk); ga ik dan richting een 1000 liter boiler?
Verwijderd
Je geeft zelf het antwoord haha, je rekent je inderdaad rijk.BB-One schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:51:
[...]
Ik ga voor warm tapwater verbruik uit van gemiddeld 2 m3 gas per dag
(in augustus en september was het gasverbruik gemiddeld 50 m3 per maand, verwarming is toen niet aan geweest dus dit verbruik is voor warm tapwater en koken.)
Verbruik is schijnbaar 1.60 m3/gas per dag aan WW.
Ik heb een 2.5 m2 paneel + 120 L boiler (veel te klein, maar hij was gratiessss bij mijn huis) van HR solar.
In de zomermaanden: verbruik 0m3 gas aan WW
Afgelopen weken (bewolkt en kouder): douchebeurtje +- 10 minuten (tussen de 0.1 - 0.3 m3 gas)
Tel uit je winst (?? if any)
Als ik het had geweten had ik flink bij gelapt om een joekel van een zonneboiler systeem neer te zetten met verwarmingsondersteuning ... maarja thats life
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 10:12 ]
Terugverdientijd is misschien wel lang, maar 30 jaar is onzin.technopeuter schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:27:
[...]
Sowiezo moet je in dit topic niet praten over tvt die zijn namelijk onzinnig lang. Het is voor jou interessanter om je dak helemaal vol te gooien met pv en alles electrisch te doen.
Ik heb iig zonder subsidie nog nooit een Zonneboilerinstallatie gezien die uit kan qua tvt. leuk voor je epc, comfort en tweakability (yeah nog meer installaties die iets doen!)
Voorbeeld: gezin met 5 personen(that us), 240 kuub voor ww-vraag(gemeten en nagerekend!) dat is ca. €154/jaar als ik het volledig met een boiler af weet te dekken. Dan is de tvt voor een oplossing a €1700,- 11 jaar... maar....
heeft er ooit iemand gemeten aan de stroomkosten van een zb systeem? de pomp bij mijn schoonpa loopt continue a €50,-/jaar. controller kost ook €12/jaar.
Uiteindelijk kun je in realiteit maar 2/3 van je ww afdekken met de zb>> tvt gaat zo over de 30 jaar... maw dit is leuk maar idd praat nooit over tvt.
En ook al is de terugverdientijd lang, het is niet gehinderd door enige regelgeving. Bij PV ben je afhankelijk van salderingsregelingen enzo, dat heb je bij zonneboilers niet.
En een pomp die continu draait? Waarom dan? Ik zou hem dan vervangen door een zuinigere Grundfuss A pomp (hoe heet die precies, iig die groene zuinige pomp)
Isoleren is qua TvT altijd gunstiger als je stroom verbruik op 0 zetten met zonnepanelen.
Een goede klok thermostaat (nacht verlaging, verwarming met lagere CV temp) is qua TVT meestal beter als isoleren.
Je huis temperatuur een graadje lager qua TVT altijd beter als Isoleren.
Zonnepanelen zijn zijn beter totdat (if/when) de saldering regeling veranderd wordt, een ZB heeft geen saldering alleen direct gebruik binnen een bepaalde tijd. Hoe groter de buffer/boiler hoe beter je eigen saldering werkt.
Met mijn 120 heapipes en 1000L buffer en 210LBoiler heb ik in de zomer altijd veel warmte over.
Maar in de winter blijft mijn boiler redelijk op temperatuur.
De TVT van mijn systeem is redelijk omdat ik de buffer / boiler combineer met een CV-houtkachel, ik de 201L boiler al had staan, de CV ketel ook moest vervangen en zelf veel van het werk gedaan heb.
( de WAF was te laag voor een warmtepomp, straks als de cv ketel het weer opgeeft dan ....)
Je kan er wel voor zorgen dat het gunstiger is... Ikzelf ben erg blij dat ik voor 1000L ben gegaan MET houtkachel. vanmorgen is voor het eerste de WW via de CV gegaan. (was 2 dagen niet thuis, dus geen houtkachel aan). Hij gaat vanavond weer uit en morgen douche ik weer onder (hout)warmte uit de boiler.
Door mijn setup ben ik van 1500 naar <500M3 gegaan. tvt ..... weet ik niet en wil ik niet weten.
Zoals hierboven al geschreven wat is je tvt van je huis (Auw). van je auto ???
Daarnaast zie ik het als een 'hobby'. Andere kopen een (dure) auto die ze pimpen, mooie banden, mooie verlichting... tvt het zal ze een worst zijn. (dit is 1 voorbeeld, zijn er tal te verzinnen. Kijk eens in de kast van je vrouw
Mijn hobby betaald zich gedeeltelijk terug
En zoals !null zegt, geen overheid die me kan pakken met welke heffing dan ook (trouwens nooit een garantie, Den Haag verzint wel gekkere zaken)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Tuurlijk kunnen ze een zonneboiler taks verzinnen.... per vierkante meter.. niet vergeten dat er vroeger zelfs een tax was op hoeveel ramen je had.MarFan schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:36:
En zoals !null zegt, geen overheid die me kan pakken met welke heffing dan ook (trouwens nooit een garantie, Den Haag verzint wel gekkere zaken)
daarnaast blijft dat hele tvt verhaal koffiedik kijken. straks met alle investeringen is de besparing niet meer toe te schrijven aan 1 bepaald element in je setup. weet toevallig dat de doucheWTW op een 37% besparing aan douchegas zat, maar nu de boiler continue op 30+ graden zit (de hoogste uitgangstemperatuur uit de doucheWTW is ongeveer 26 graden) is die besparing dus weer hoger dóór de ZB. maar dus ook door de doucheWTW want die pompt 26 graden de boiler in. pfffrt, niet bij te houden allemaal.
ZB gewoon doen. het blijft gewoon heerlijk gevoel dat je gratis staat te douchen (die 120 euro kosten aan water per jaar even vergeten). wat ik je wel echt zou willen aanraden is om een boiler te nemen met genoeg spiralen. nu denk je misschien "na de ZB is het wel klaar met investeren, er komt noooooooooooit een WP", maar straks komt die er wel en heb je geen spiralen meer over.
ook geen probleem, want volgens mij kan je de WP gewoon je retour op laten kietelen die dan weer uit je ZB komt (serie).
afijn, gewoon doen is het devies
2 m3 per dag tapwater lijkt me veel. maar als je in de zomermaanden 50m3 per maand hebt, is dat blijkbaar waar. wij zitten op 16 m3 per maand, met doucheWTW. daarvoor op ongeveer 25.BB-One schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:51:
[...]
Ik ga voor warm tapwater verbruik uit van gemiddeld 2 m3 gas per dag stel dat ik daar de helft van kan afdekken met een zb kom ik op een besparing van ongeveer € 200 per jaar.
Even ter voorkoming dat ik mij 'rijker' reken dan ik ben (ga worden):
- Is de genoemde 2 m3 gas voor warm tapwater realistisch?
- is het reeel om te denken dat ik de helft van het warm tapwater verbruik kan afdekken met een zonneboiler systeem van 200 liter?
- Is het dan reeel om te veronderstellen dat ik een gedeelte van mijn CV gasverbruik op dit moment kan afdekken als ik de boiler vergroot tot zeg 350 liter (en natuurlijk de bijbehorende zonnecollectoren)
- Wat voor een boiler heb ik nodig als ik volledig zou overstappen op LTV verwarming (vloerverwarming is NIET mogelijk); ga ik dan richting een 1000 liter boiler?
de helft is minimaal hoor. denk voor warm tapwater 80-90%.
ja, je kan een gedeelte CV afdekken door een grotere boiler te nemen. doe je dat niet, stook je de warmte weg in je CV en heb je geen warm tapwater meer.
kijk eens naar de site van de waterhoeve, 1000L setup en binnen paar uur leeg. reken dat om naar jouw isolatiewaarde en oppervlakte. met 1000L moet je een eind komen iig. ik wou dat ik de ruimte had.
hoe meer je erin kan stoppen, hoe langer je er plezier van hebt. 350 L is minder dan 1000 L, dus go figure. duurt misschien ook wel weer wat langer om 1000 L warm te krijgen?
[ Voor 51% gewijzigd door fabstar81 op 13-11-2015 10:52 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ze zouden wel zo'n taks per m2 kunnen doen ja, maar daarvoor heb ik nog net iets te veel vertrouwen in onze overheid
Daarnaast heb ik nu m'n eerste set voor 400 euro gescoord, die gaat zichzelf wel terugverdienen
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 13-11-2015 10:49 ]
Ik heb geen enkele spiraal in mijn buffer. Voor de opwarming van de buffer met CV water (door houtkachel of WP) is dat geen enkel probleem, gewoon warm boven in en koud er onder uit.
Voor de Zonneboiler circuit heb ik er wel spijt van, er zit nu een losse warmtewisselaar tussen (met een 2de pomp) en dat is jammer.
Lijkt me handiger als subsidie verlenen op een zonneboiler of zonnepanelen. Hebben de ambtenaren ook weer wat te doen en komt er geld binnen voor de windmolens.
hier is de setup 350 L sanitair water met CV spiraal er doorheen. maar mis straks wel een spiraal voor eventuele WP. maar goed, die moet dan maar in serie op de retour.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Met buffer gevuld met CV water kan dat natuurlijk. Voor een boiler met drinkwater niet, dan heb je spiralen nodig ( anders krijg je zon zwarte rugfabstar81 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:55:
ja, precies zo. je hebt de 1000 L als grote radiator aangesloten dus. dat kan ook.
hier is de setup 350 L sanitair water met CV spiraal er doorheen. maar mis straks wel een spiraal voor eventuele WP. maar goed, die moet dan maar in serie op de retour.
Ik was even bang dat ik een totaal verkeerde rekensom had gemaakt, maar per saldo klopt het wel.
Actieplan is nu:
Offertes opvragen voor
- een 200 ltr ZB installatie (wel met 2 spiralen) evt nu al met een aansluiting op cv met een handmatige (?) driewegklep zodat mocht ik in de winter gaan skiën ik de warmte kan gebruiken om het huis 'warm' te houden
- een 500 ltr ZB installatie (2 spiralen) met een aansluiting op CV ook met driewegklep; werking evt automatisch bij bepaalde boiler temperatuur
- een 1000 ltr ZB installatie (spiralen) ook met aansluiting op CV met driewegklep
Indien de (meer) prijs voor de 1000ltr variant acceptabel is: Dan in de loop van de komende jaren in huis langzaam overstappen op lage temperatuur verwarming (gefinancierd met de besparingen op gas...)
(ter info: sinds 2013 heb ik zonnepanelen, de ZB wordt betaald van de opbrengst van de panelen)
even voor de dag halen hoe dat in mijn setup zou werken en dan snap ik er niks meer vanWoudseHoeve schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:58:
[...]
Maar met een paar terugslag kleppen kan je die spiralen ook delen tussen apparaten.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
En hoeveel collectoren (en wat voor collectoren) hierbij?BB-One schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:07:
Actieplan is nu:
Offertes opvragen voor
- een 200 ltr ZB installatie (wel met 2 spiralen) evt nu al met een aansluiting op cv met een handmatige (?) driewegklep zodat mocht ik in de winter gaan skiën ik de warmte kan gebruiken om het huis 'warm' te houden
- een 500 ltr ZB installatie (2 spiralen) met een aansluiting op CV ook met driewegklep; werking evt automatisch bij bepaalde boiler temperatuur
- een 1000 ltr ZB installatie (spiralen) ook met aansluiting op CV met driewegklep
Ik begrijp je antwoord niet maar:fabstar81 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:16:
[...]
even voor de dag halen hoe dat in mijn setup zou werken en dan snap ik er niks meer van
Als je met 2 pompen door hetzelfde spiraal wil, en er maar 1 pomp draait :
Zal het water een beetje door de spiraal (goede richting) en veel door de andere pomp (verkeerde richting dus) gaan ....
De terugslag kleppen moeten dus voor of achter de pompen staan en voor de goede richting opengaan
Bij mijn eerste test stonden we naar de installatie te kijken er er gebeurde niets (zon scheen).
Het water maakte een rondje door de andere pomp en de warmtewisselaar zonder door de spiraal te gaan, de spiraal had veel meer weerstand als de andere pomp ....
Alles weer leeg en los, kleppen er tussen en werken !
"Bijpassend" is dan het politiek correcte antwoord (oftewel dat weet ik nog niet..), maar dat laat ik voorlopig even over aan degenen die de offerte uitbrengen en op basis daarvan zal ik mijn oor hier nog even te luisteren leggen.!null schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:22:
[...]
En hoeveel collectoren (en wat voor collectoren) hierbij?
Het mooiste vind ik een even aantal collectoren, ik hou wel van de symmetrie, dus 2 of 4 zou dan het aantal zijn. Op het dak waar ze moeten komen liggen nu 10 zonnepanelen, gegroepeerd in 3 bij 2 (aan de linkerkant) en 2 bij 2 (aan de rechterkant). bij deze laatste zouden de zonnecollectoren mooi passen.
Als je in heatpipes denkt is een vuistregel 1 heatpipe voor 10L water (boiler/buffer). Minder water kan ook, dan is het sneller heet. Heatpipes komen vaak in rekken van max 30 of zelfs per heatpipe koppelbaar (OEG) dankan je kiezen voor een optimale dekking van het dak.BB-One schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:36:
[...]
"Bijpassend" is dan het politiek correcte antwoord (oftewel dat weet ik nog niet..), maar dat laat ik voorlopig even over aan degenen die de offerte uitbrengen en op basis daarvan zal ik mijn oor hier nog even te luisteren leggen.
Het mooiste vind ik een even aantal collectoren, ik hou wel van de symmetrie, dus 2 of 4 zou dan het aantal zijn. Op het dak waar ze moeten komen liggen nu 10 zonnepanelen, gegroepeerd in 3 bij 2 (aan de linkerkant) en 2 bij 2 (aan de rechterkant). bij deze laatste zouden de zonnecollectoren mooi passen.
Tja je kunt ook wat overdimensioneren. En een 1000 liter vat heeft nogal wat collectoren nodig, anders haal je meestal geen hoge temperatuur (in de winter of voor/na seizoen). En gezien je tapwater nodig hebt, maar ook geen LTV hebt, dus ook voor CV hogere temp nodig hebt is het wel iets om op te letten.BB-One schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:36:
[...]
"Bijpassend" is dan het politiek correcte antwoord (oftewel dat weet ik nog niet..), maar dat laat ik voorlopig even over aan degenen die de offerte uitbrengen en op basis daarvan zal ik mijn oor hier nog even te luisteren leggen.
Maar na een paar dagen is het weer terug. Het lijkt wel of het uit mijn boilervat komt (al klinkt dat vreemd, het water komt vanuit de onderkant en komt bovenin terug).
Mijn CV draait nog niet, dus daar kan volgens mij de lucht niet uitkomen.
Iemand ervaring en tips ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Heb je wel een automatische ontluchter erin zitten? Heb je wat sifon achtige bochten her en der?MarFan schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:27:
Als ik mijn houtkachel stook, heb ik met regelmaat lucht in mijn leidingen. Als ik dan ontlucht komt er weinig lucht uit. De enige manier is (als de kachel uit is) de pomp aanzetten en de ontluchter beetje open zetten.
Maar na een paar dagen is het weer terug. Het lijkt wel of het uit mijn boilervat komt (al klinkt dat vreemd, het water komt vanuit de onderkant en komt bovenin terug).
Mijn CV draait nog niet, dus daar kan volgens mij de lucht niet uitkomen.
Iemand ervaring en tips ?
Heb je in zowel heen als retour aan je buffer keerkleppen? En ook een mengventiel/retourstroom verhoger? ( = ook blokkade doorstroming bij vullen!) Dan heb je wel een issue met lucht; oplossing is dan 2 vulpunten; 1 in aanvoer en 1 in retour tussen buffer en retourstroomverhoger, en tegelijk vullen -met slang en y-stuk - vullen i.v.m. druk die gelijk moet zijn aan beide kanten van de ventielen en je drukvat. En automatische ontluchters. Dat was de oplossing bij mij. Maar dan nog ging na het vullen hij flink borrelen nadat de retourstroomverhoger open ging bij 63 graden hoor. Maar na paar minuten pompen nooit meer bubbels.
Gaat het water je buffer in of via een spiraal?
[ Voor 32% gewijzigd door ruuben op 14-11-2015 14:08 ]
Dit topic is gesloten.