Grafiekje had ik even gemist.....jerh schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:20:
[...]
deltaT verkleinen/vergroten helpt niet.
Eigenlijk wordt er alleen bij flow serieus opgewarmd. Volgens de installateur was er maar een opening voor de temp sensor, maar dan zouden ze het verkeerd aangesloten kunnen hebben.
Zit me nog even af te vragen hoe ik check of de vloeistof de goede kant op stroom. De pomp zit op de koudste leiding.
Thx voor meedenken.
Voorbeeld van vandaag, pendelen totdat ik hem handmatig heb aangezet:
[afbeelding]
Pomp zit altijd in de retour leiding daardoor heeft hij minder heet water blootstelling.
In het giet werk van het pomp huis staat een grote pijl. Als je de pomp motor van je af houd zie je hem.
Ik begrijp alleen niet waarom de pomp uberhaubt aanslaat, de collector sensor temperatuur komt nooit boven de vat temperatuur totdat de pomp even loopt. Lijkt op die "x min pomp cycle" die de pomp om de x minuten aanzet dan even blijft lopen en weer uit gaat als het verschil te klein blijft.
Zit je collector sensor op een plek waar zich lucht kan verzamelen? Zodat hij de Glycol temp alleen meet als er flow is? Dan zou je nog steeds een lucht probleem hebben.
Ik heb laatst alles ontlucht door de kraan in het glycol circuit dicht te zetten en de vul kraan erboven met een slang naar een leeg vat en de onderste op druk vanuit mijn vul handpomp.
Ik heb dus net voor de pomp eerst een vul kraan, dan een blokker kraan en dan weer een vul kraan.
1) Eerst systeem op druk zetten met hand pomp. (circulatie pomp uit )
2) Vulkraan met slang naar opvang vat open zetten. Met geweld wordt dan de glycol met lucht naar het vat gedrukt.
3) herhaal 1 en 2 tot er geen lucht meer uit komt. Je hoort het als er geen lucht meer uitkomt aan het uitstromen naar het opvang vat.
4) Systeem weer op druk brengen.
5) Blokkeer kraan weer open zetten ( niet vergeten ....

Doordat de lucht samendrukbaar is en de glycol niet wordt de lucht met glycol door de uitzetting met een hoge flow naar de uitgang gedrukt. Ging erg goed en ook vlot.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output