Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 90 Laatste
Acties:
  • 614.110 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00
jerh schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:20:
[...]
deltaT verkleinen/vergroten helpt niet.
Eigenlijk wordt er alleen bij flow serieus opgewarmd. Volgens de installateur was er maar een opening voor de temp sensor, maar dan zouden ze het verkeerd aangesloten kunnen hebben.

Zit me nog even af te vragen hoe ik check of de vloeistof de goede kant op stroom. De pomp zit op de koudste leiding.

Thx voor meedenken.

Voorbeeld van vandaag, pendelen totdat ik hem handmatig heb aangezet:
[afbeelding]
Grafiekje had ik even gemist.....
Pomp zit altijd in de retour leiding daardoor heeft hij minder heet water blootstelling.
In het giet werk van het pomp huis staat een grote pijl. Als je de pomp motor van je af houd zie je hem.

Ik begrijp alleen niet waarom de pomp uberhaubt aanslaat, de collector sensor temperatuur komt nooit boven de vat temperatuur totdat de pomp even loopt. Lijkt op die "x min pomp cycle" die de pomp om de x minuten aanzet dan even blijft lopen en weer uit gaat als het verschil te klein blijft.

Zit je collector sensor op een plek waar zich lucht kan verzamelen? Zodat hij de Glycol temp alleen meet als er flow is? Dan zou je nog steeds een lucht probleem hebben.

Ik heb laatst alles ontlucht door de kraan in het glycol circuit dicht te zetten en de vul kraan erboven met een slang naar een leeg vat en de onderste op druk vanuit mijn vul handpomp.
Ik heb dus net voor de pomp eerst een vul kraan, dan een blokker kraan en dan weer een vul kraan.

1) Eerst systeem op druk zetten met hand pomp. (circulatie pomp uit )
2) Vulkraan met slang naar opvang vat open zetten. Met geweld wordt dan de glycol met lucht naar het vat gedrukt.
3) herhaal 1 en 2 tot er geen lucht meer uit komt. Je hoort het als er geen lucht meer uitkomt aan het uitstromen naar het opvang vat.
4) Systeem weer op druk brengen.
5) Blokkeer kraan weer open zetten ( niet vergeten .... :F )

Doordat de lucht samendrukbaar is en de glycol niet wordt de lucht met glycol door de uitzetting met een hoge flow naar de uitgang gedrukt. Ging erg goed en ook vlot.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
rombow schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 06:52:
@Ollie1965
Ik heb geprobeerd om het rendement van het totale systeem te checken door het te vergelijken met gemeten instralings data. Dank voor de KNMI data. Die ziet er inderdaad hetzelfde uit als wat ik gebruik. Voor mij is het collector rendement de belangrijkste bottleneck. Ik (en Rhaelak ook) was namelijk verrast over het lage rendement van vlakke plaat omdat ik teveel marketing praat had gehoord (en een te klein vat heb). Nu heb ik rust, hieronder zie je de theoretische energie opbrengst (grijs) volgens genoemde formule en vergeleken met gemeten in vat (donker-rood). Licht rood zijn de geschatte overige verliezen, komt mooi overeen.
[afbeelding]
als je je ZB ook voor CV ondersteuning gaat gebruiken (kleine ingreep als je een warmtewisselaar vrij hebt), gaat je totaalrendement flink omhoog..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:38
WoudseHoeve schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:32:
[...]

Grafiekje had ik even gemist.....
Pomp zit altijd in de retour leiding daardoor heeft hij minder heet water blootstelling.
In het giet werk van het pomp huis staat een grote pijl. Als je de pomp motor van je af houd zie je hem.

Ik begrijp alleen niet waarom de pomp uberhaubt aanslaat, de collector sensor temperatuur komt nooit boven de vat temperatuur totdat de pomp even loopt. Lijkt op die "x min pomp cycle" die de pomp om de x minuten aanzet dan even blijft lopen en weer uit gaat als het verschil te klein blijft.

Zit je collector sensor op een plek waar zich lucht kan verzamelen? Zodat hij de Glycol temp alleen meet als er flow is? Dan zou je nog steeds een lucht probleem hebben.

Ik heb laatst alles ontlucht door de kraan in het glycol circuit dicht te zetten en de vul kraan erboven met een slang naar een leeg vat en de onderste op druk vanuit mijn vul handpomp.
Ik heb dus net voor de pomp eerst een vul kraan, dan een blokker kraan en dan weer een vul kraan.

1) Eerst systeem op druk zetten met hand pomp. (circulatie pomp uit )
2) Vulkraan met slang naar opvang vat open zetten. Met geweld wordt dan de glycol met lucht naar het vat gedrukt.
3) herhaal 1 en 2 tot er geen lucht meer uit komt. Je hoort het als er geen lucht meer uitkomt aan het uitstromen naar het opvang vat.
4) Systeem weer op druk brengen.
5) Blokkeer kraan weer open zetten ( niet vergeten .... :F )

Doordat de lucht samendrukbaar is en de glycol niet wordt de lucht met glycol door de uitzetting met een hoge flow naar de uitgang gedrukt. Ging erg goed en ook vlot.
Pomp bekeken, hij zit op de koude leiding, pijl staat omhoog, dat is dus in de richting van de boiler af, naar boven toe. Is dan goed denk ik.

Pomp slaat aan als de delta t wordt bereikt, eerste 10 seconden op 100 procent en afhankelijk van de delta t, nog 20 seconden op 30 procent. Zit hij dan onder de minimale delta t dan slaat hij af. In het grafiekje van gisteren, heb ik uiteindelijk handmatig de pomp op 100 procent gezet en daarom ging hij draaien.Ook daar zie je dat de collector eerst kouder wordt en na een tijdje warmer.

De collector (heb er twee) zitten in de bovenste collector, in een speciale opening, waarvan er maar een was (volgens de installateur). Geen idee of daar lucht kan komen. Om het lucht probleem aan te pakken zit op de warme aanvoer net voor de boiler een spirovent autoclos:
http://www.spirotech.nl/n...IhGPTTbMUaDwq9YcRtx3PATp2

En bij de recente aktie om die er tussen te zetten, is het systeem opnieuw gevuld en kwam er lucht uit. Ik heb de eerste twee dagen af en toe nog wel wat lucht horen ontsnappen uit de spirovent. De pomp slaat ook zonder luchtgeruis etc aan nu (dat was niet zo).

Grafiekje (af en toe vallen daar nog meetgegevens weg, moet ik nog fixen, zit in het vbus protocol van Resol) van zojuist:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/efq8hu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
rombow schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 06:52:
@Ollie1965
Ik heb geprobeerd om het rendement van het totale systeem te checken door het te vergelijken met gemeten instralings data. Dank voor de KNMI data. Die ziet er inderdaad hetzelfde uit als wat ik gebruik. Voor mij is het collector rendement de belangrijkste bottleneck. Ik (en Rhaelak ook) was namelijk verrast over het lage rendement van vlakke plaat omdat ik teveel marketing praat had gehoord (en een te klein vat heb). Nu heb ik rust, hieronder zie je de theoretische energie opbrengst (grijs) volgens genoemde formule en vergeleken met gemeten in vat (donker-rood). Licht rood zijn de geschatte overige verliezen, komt mooi overeen.
[afbeelding]
Hoe groot is je vat? Je hebt 4 collectoren dacht ik? 400 liter vat ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Brakke temperatuursensor? De collector kan niet niet (langdurig) kouder worden dan de boiler.

Of lange leidingen, zodat na 10 seconden op 100% pompen, de collectorsensor het afgekoelde leidingwater in de collector meet in plaats van het voorverwarmde boilerwater.
In dat geval moet de 10sec gewoon langer (of sterkere pomp).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-06 13:54
@Rhaelak. Ja 4 collectoren. 400L-vat paste niet, werd 300L. De collectors liggen platter dan normaal om beter uit het zicht te liggen (16 graden geloof ik). Overall systeem rendement varieert sterk, vandaag 41% (koud vat met korte hoge instraling), moet ik maar over de lange termijn middelen. Ik vond een brilliant idee voor vlakke plaat http://www.tigisolar.com/42.html. Misschien kan dat nog een keer als knutsel optie achteraf ? lijkt zo voor de hand te liggen.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 10:29
rombow schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:41:
Ik vond een brilliant idee voor vlakke plaat http://www.tigisolar.com/42.html. Misschien kan dat nog een keer als knutsel optie achteraf ? lijkt zo voor de hand te liggen.
Vraag is wat kost het en hoeveel meer is de opbrengst en hoe groot/zwaar is het (dak belasting/aanzicht)....

Pana WC12H9E8 / 1000L

• jerh
Nav mijn eerder posts en de aanwijzingen:
Ik heb de andere sensor aangesloten. Helpt niet, Zie plaatje, het afgelopen uur werd er op los gependeld, om 10.10 uur zet ik de pomp handmatig aan en dan na 10 minuten begint het normaal te lijken.
Instraling hier vanochtend ongeveer 0,4 - 0.6 kW/kW (pvoutput).

De pomp staat ingesteld op 10l/min (stand 3 van de pomp), andere standen zijn allemaal minder, weinig verschil. Op stand 3 gaat opwarmen het snelst, maxcimaal circa 7 graden per uur.

Op het dak controleren is wat lastig, want ik kan er niet zomaar bij, alles zit onder de panelen en geen pannen, dus dan moet er vanuit de goot gehengeld worden of een paneel omhoog. Ga even met de installateur overleggen wat het handigst daarin is. Op de buizen binnen ga ik ds18020 sensor plakken, dan kan ik kijken wat daar gebeurd, maar dan kan ik niet zien wat er buiten gebeurd. Kan dan wel zien of er verschil zit in links en rechts op het dak.

Als iemand nog ideen heeft, ze zijn bijzonder welkom

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6gdc78.jpg

• Proton_

Proton_

Team Welles

jerh schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:40:

De pomp staat ingesteld op 10l/min (stand 3 van de pomp), andere standen zijn allemaal minder, weinig verschil. Op stand 3 gaat opwarmen het snelst, maxcimaal circa 7 graden per uur.
[afbeelding]
Hoe meet je de 10 liter/minuut?
Ik vind het namelijk raar dat a. de collector (best lang) kouder blijft dan je vat, en b. dat met de matige instraling van eind september de collector zoveel warmer wordt (uiteindelijk) dan het vat bij 100% pompen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jerh
Proton_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:23:
[...]

Hoe meet je de 10 liter/minuut?
Ik vind het namelijk raar dat a. de collector (best lang) kouder blijft dan je vat, en b. dat met de matige instraling van eind september de collector zoveel warmer wordt (uiteindelijk) dan het vat bij 100% pompen.
kan je zien in het pomphuis, daar zit een schaalverdeling. De andere standen zijn 6 liter per minuut en 3 liter per minuut.

De instraling is toch wel behoorlijk vanochtend, zie pv die er naast liggen:
http://pvoutput.org/intra...327&sid=35929&dt=20150923

Ik vind het ook vreemd dat de collector kouder blijft dan het vat. Leidinglengte tot bovenste punt zal circa 25m zijn. Leidingen zijn geisoleerd.

Laatste uur zit er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2web343.png

• Proton_

Proton_

Team Welles

25 meter is wel veel, met een 22mm buis is dat meer dan acht liter.
De pomp moet dus een minuut lopen voordat het boilerwater bij de collector is.
De tien seconden is dus veel te weinig.

Een test voor morgen: houd de pomp uit (laat hem ook niet pendelen) en wacht tot de collector op temperatuur is.
Pak een stopwatch, zet de pomp aan en meet hoe lang het duurt voor de collectorthermometer weer een temperatuur meet die hoger ligt dan die van de boiler. Zo lang moet de pomp dus minstens draaien bij opstarten.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 23-09-2015 14:15 ]

• Rhaelak
Je hebt 6 Fath Collectoren op PV formaat. Volgens de specs die ik kon vinden op internet heb je een flow nodig per collector tussen de 25 en 60 liter per collector.

Kan je uitleggen hoe het gehele leidingverloop is wat de pomp moet overbruggen? Ik las dat je 25 meter leiding hebt Ø 22 mm buis. Zoals al door Proton aangehaald is dat best veel.

Heb je een pomp grafiek? Hoeveel meter opvoerhoogte @ een bepaalde flow kan de pomp overbruggen?

Kan best zo zijn dat je pomp niet goed is qua capaciteit / opvoerhoogte.

• jerh
@proton: tot nu toe zie ik vaak iets van 10 tot 15 minuten

@rhaelak:
Solarstation hangt in de bijkeuken. Leiding gaat 2 m omhoog naar de breedplaatvloer van de 1ste verdieping, dan 7 meter opzij naar de trapkoof, waarin 3m omhoog gaat, dan via de kanaalplaat 6m om aan de andere kant te komen. Hier splitst hij naar links en rechts (eerst zou alleen in het midden collectoren komen), 3m naar rechts, en 7 m naar links. Dan is het 1 meter om buiten te komen. Daar liggen dan aan beide zijden 3 collectoren die doorgelust zijn.

In totaal dus: 2+7+3+6+3+7+1+1 = 30 meter plus wat verbindingstukken op de collectoren.

De pomp is een Wilo st15/7 ecco-3 .

• Rhaelak
De collectoren die je hebt hebben een doorstroom nodig van 25 tot 60 liter/collector per uur. Oftewel voor 6 collectoren 150-360 ltr/h.

Hoe ik jou leidingverloop lees heb je al minimaal 5 meter stijgleiding (verticaal); 2 meter omhoog vanuit de bijkeuken en naar de trapkoof 3 meter omhoog.

De 1 meter om naar buiten te komen is ook verticaal? Indien ja, dan zit je al aan 6 meter opvoerhoogte.

Vervolgens dient je pomp de vloeistof vanuit de onderste aansluiting collector door 6 collectoren te pompen, om aan de bovenzijde van de collector weer eruit te komen (± 1.5 meter stijging) en weer retour te gaan naar je buffervat.

Ik vermoed dat je pomp aan de kleine kant is.

De Wilo ST15/7 eco-3 heeft bij een debiet van 150 ltr/h een maximale opvoerhoogte van ca. 6,7 meter ter beschikking en bij 350 ltr/h maximaal 6 meter.

EDIT: Vraag na bij Wilo of er nog een grafiekcorrectie van toepassing is op de pomp bij solarvloeistof.

http://www.wilo.nl/filead...lr__bro_00_1011_4c_nl.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Rhaelak op 23-09-2015 15:43 . Reden: aanvulling ]

• jerh
Rhaelak schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:39:
De collectoren die je hebt hebben een doorstroom nodig van 25 tot 60 liter/collector per uur. Oftewel voor 6 collectoren 150-360 ltr/h.

Hoe ik jou leidingverloop lees heb je al minimaal 5 meter stijgleiding (verticaal); 2 meter omhoog vanuit de bijkeuken en naar de trapkoof 3 meter omhoog.

De 1 meter om naar buiten te komen is ook verticaal? Indien ja, dan zit je al aan 6 meter opvoerhoogte.

Vervolgens dient je pomp de vloeistof vanuit de onderste aansluiting collector door 6 collectoren te pompen, om aan de bovenzijde van de collector weer eruit te komen (± 1.5 meter stijging) en weer retour te gaan naar je buffervat.

Ik vermoed dat je pomp aan de kleine kant is.

De Wilo ST15/7 eco-3 heeft bij een debiet van 150 ltr/h een maximale opvoerhoogte van ca. 6,7 meter ter beschikking en bij 350 ltr/h maximaal 6 meter.

EDIT: Vraag na bij Wilo of er nog een grafiekcorrectie van toepassing is op de pomp bij solarvloeistof.

http://www.wilo.nl/filead...lr__bro_00_1011_4c_nl.pdf
De 1m naar buiten is horizontaal.
Er liggen 2x 3 collectoren, dus dat is 3x 1,66 omhoog aan twee zijden van het dak.

Ik had daar al eens eerder navraag voor gedaan bij de installateur, maar die gaf aan dat er geen sprake is van opvoerhoogte, omdat de druk in het systeem nul is. Er is volgens hem namelijk evenveel vloeistof omhoog als naar beneden, dus is er geen sprake van opvoerhoogte.

De pomp zou overigens best te klein kunnen zijn, ik zie wel dat hoe harder hij draait, hoe meer warmte ik oogst.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:24
jerh schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:46:
@proton: tot nu toe zie ik vaak iets van 10 tot 15 minuten

@rhaelak:
Solarstation hangt in de bijkeuken. Leiding gaat 2 m omhoog naar de breedplaatvloer van de 1ste verdieping, dan 7 meter opzij naar de trapkoof, waarin 3m omhoog gaat, dan via de kanaalplaat 6m om aan de andere kant te komen. Hier splitst hij naar links en rechts (eerst zou alleen in het midden collectoren komen), 3m naar rechts, en 7 m naar links. Dan is het 1 meter om buiten te komen. Daar liggen dan aan beide zijden 3 collectoren die doorgelust zijn.

In totaal dus: 2+7+3+6+3+7+1+1 = 30 meter plus wat verbindingstukken op de collectoren.

De pomp is een Wilo st15/7 ecco-3 .
Als ik het goed begrijp denk ik dat de fout bij de splitsing zit. I.p.v. dat de koude aanvoer van beneden bij de ingang van de collector komt, komt die nu aan bij de uitgang van de collector waar de sensor zit.

Als de pomp uit is zal de sensor gewoon warm warm worden en de pomp laten draaien maar zal dan gelijk weer uit gaan omdat er geen warm water uit de collectoren langs stroomt. Bij handmatig de pomp laten draaien zal de warmte gewoon worden afgevoerd.

Overigens vreemd dat in je grafiek de boiler temperatuur onder in het vat hoger is dan boven. Verder vraag ik mij af of het heeft gewerkt en wie het heeft aangelegd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• WoudseHoeve
Volgens mij is het enige probleem dat je leidingen zo lang zijn.
Maar waarom ? Of duurt gewoon even tot je warme water uit de collector bij de collector sensor komt. En dat zou betekenen dat de collector sensor niet op de goede plek of niet goed in de collector zit.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• jerh
@peterZ
Dat zou kunnen al eerder werd de suggestie gedaan om op het dat te voelen of eea goed aangesloten zit. Ga ik overleggen met installateur en laten uitvoeren.

Sensoren zitten ongeveer 30cm van elkaar, normaal gesproken is het bovenin warmer, behalve als er opgewarmd wordt, dan duurt het een tijdje voordat de temperatuur bovenin gestegen is. Het is ook een boiler van 800 liter.

@woudsehoeve
Het waarom van de lengte van de leidingen of het waarom het een probleem is. De lengte komt voornamelijk doordat de koof omhoog in het midden van het huis zit..... Achteraf had het welllicht beter via de spouwmuur omhoog gekund.

Als ik de pomp uitlaat loopt de temperatuur wel behoorlijk op. Sensor controleren gaat ik gelijk laten doen met controleren buizen.

Wat ik overigens vreemd vindt als ik mijn systeem vergelijk met anderen (bijv. op hrsolar.nl) is dat ik daar veel hogere temperaturen op de collector zie. Ik heb eigenlijk zodra de pomp loopt altijd maar een paar graden verschil.

En de leidingen zijn uiteraard geisoleerd.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
30 september en de boiler staat op hot, en het huis met alleen ZB de hele dag lekker warm. :)
En de eerst komende dagen zien er ook zonnig uit.

[ Voor 21% gewijzigd door BenEco op 30-09-2015 20:18 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Anoniem: 238103

`k wilde dat niet zeggen en was matin en hans al aan het fotoappspammen, hier een dikke code 9 met 31 retour en zomer in de huiskamer.
teveel pv en een te gote collector maken me blij.
ik heb wel mijn flow verhoogt over de collector, want de zon is nu echt op vakantie onder de evenaar
ik heb dit nu al 9 jaar en elk jaar eindigt dit feestje rond 21 oktober... dat word ontwennen om weer even energiekoper te zijn. :-(

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-09-2015 21:04 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:35
Hoeveel hebben jullie eigenlijk betaald en voor welke setup? Of is dat een te algemene vraag? Ik heb de indruk dat ze in België normale prijs+ subsidie doen ...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

ik heb begin 2006 2400 euro betaald, turn key voor een atag qsolar sc25-380V met 7,5m2 collector,
zonder subsidie, collector was gratis (dus dan maar de te grote genomen)
anno 2015 mag daar bijna een 0 achter in turn key kostprijs.
mijn ketel was toen op, en de qsolar bevat dus ook een atag sc25 ketel in de setup....
de sc ketel heeft nu in 9 jaar 4231m3 gas verband, mijn oude ketel deed 2400m3 in 1 jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-09-2015 21:47 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Icekiller2k6 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:32:
Hoeveel hebben jullie eigenlijk betaald en voor welke setup? Of is dat een te algemene vraag? Ik heb de indruk dat ze in België normale prijs+ subsidie doen ...
2x24 vacuumbuizen, 300 liter boiler, alleen warm water.. 4000,- zonder subsidie, later 628,- subsidie gekregen. In 2012 nieuwe controller, driewegklep en CV aansluiting circa 400,-. Dit jaar zonneboiler als radiator aangesloten. Was totaal 200 euro en een beetje kwijt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Icekiller2k6
mkleinman schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:46:
[...]

2x24 vacuumbuizen, 300 liter boiler, alleen warm water.. 4000,- zonder subsidie, later 628,- subsidie gekregen. In 2012 nieuwe controller, driewegklep en CV aansluiting circa 400,-. Dit jaar zonneboiler als radiator aangesloten. Was totaal 200 euro en een beetje kwijt.
Laten installeren of?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• BenEco
  • Niet online
Hier https://www.warmteservice...ysteem/c/10095-atag?sort= een indicatie van de prijzen in NL, exclusief subsidie en installatie.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Laten installeren in alle drie de gevallen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

mkleinman schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:46:
[...]

Wat bedoel je met dat je de zonneboiler als radiator aangesloten hebt? De isolatie eraf gehaald en je stookhok ermee verwarmen? :? Of heb je je CV systeem zo veranderd dat hij gebruik maakt van de warmte in je boiler?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ATS schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:42:
[...]

Wat bedoel je met dat je de zonneboiler als radiator aangesloten hebt? De isolatie eraf gehaald en je stookhok ermee verwarmen? :? Of heb je je CV systeem zo veranderd dat hij gebruik maakt van de warmte in je boiler?
Mijn tweede warmtewisselaar is aangesloten als radiator in het CV systeem met een tweewegklep als analogie voor een thermostaatkraan. Alleen verwarm ik dus de CV installatie met mijn zonneboiler. Je kan daarmee de zonneboiler zien als een hele grote condensator in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
4000euro is het bedrag dat ik inderdaad in gedachten heb, maar tot nu toe zijn alle offertes +6000euro.. en ik vermoed dat de extra kost komt door de subsidie die ze er gewoon bij tellen....

als een set 3300euro incl 21% btw kost dat is 2730 excl daar 6% over ivm huis ouder is dan 5 jaar .. is dan 2900euro (afgerond allemaal).. dan is eigenlijk 3100euro "arbeid" - 6% btw dus de zonneboiler kost evenveel als het werk om deze te installeren....

[ Voor 29% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-10-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 16:42

Jack

MHz Matters

mkleinman schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 08:44:
[...]

Mijn tweede warmtewisselaar is aangesloten als radiator in het CV systeem met een tweewegklep als analogie voor een thermostaatkraan. Alleen verwarm ik dus de CV installatie met mijn zonneboiler. Je kan daarmee de zonneboiler zien als een hele grote condensator in het systeem.
Heb jij nog een beveiliging ingebouwd ivm mogelijke hoge CV water temp uit de zonneboiler?
Dus om te voorkomen dat er water van bijv. meer dan 50* C de vloerverwarming in gaat...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:27
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:45:
ik heb begin 2006 2400 euro betaald, turn key voor een atag qsolar sc25-380V met 7,5m2 collector,
zonder subsidie, collector was gratis (dus dan maar de te grote genomen)
anno 2015 mag daar bijna een 0 achter in turn key kostprijs.
mijn ketel was toen op, en de qsolar bevat dus ook een atag sc25 ketel in de setup....
de sc ketel heeft nu in 9 jaar 4231m3 gas verband, mijn oude ketel deed 2400m3 in 1 jaar.
Als er nog eens zo'n aanbiedinkje langs komt kun je me dan waarschuwen.. :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Jack schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

Heb jij nog een beveiliging ingebouwd ivm mogelijke hoge CV water temp uit de zonneboiler?
Dus om te voorkomen dat er water van bijv. meer dan 50* C de vloerverwarming in gaat...
Je er moet altijd een meng ventiel tussen zitten. Kan zomaar 90 graden uit de boiler komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
[...]

Als het goed is heeft je vloerverwarming een temperatuur voeler met regeling zodat er nooit water warmer dan 50 graden Celsius je vloer in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
Ik heb al weer 2 dagen op de namiddag de magische 9 op mijn Q-Solar. Ik wacht tot een uurtje of 17.00 dan schroef ik de thermostaat naar 22gr op, meestal is het 21,5gr oid door zonopwarming door de ramen. Het vat zit bovenin dan al op zo'n 65-70gr(daar douchen we van).

De BrainQ heeft berekend dat ik 40gr CV water nodig ben om het nog warmer te maken in huis. Aangezien de vloerverwarming traag reageert, wordt het pas rond 19.00 echt warm, dan begint het ook af te koelen.

Omdat ik maar een 200L vat heb kan ik op deze manier toch maximaal solar voor verwarming inzetten omdat het huis erg langzaam afkoeld. Zelfs in de ochtend hoeven we niet te stoken. Eigenlijk is het huis ook een grote warmtebuffer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 01-10-2015 17:29 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Er zit een standaard thermostaatkraan op mijn vloerverwarming, die loopt simpelweg dicht als de aanvoer te hoog oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Appie Heijn schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:25:
Ik heb al weer 2 dagen op de namiddag de magische 9 op mijn Q-Solar. Ik wacht tot een uurtje of 17.00 dan schroef ik de thermostaat naar 22gr op, meestal is het 21,5gr oid door zonopwarming door de ramen. Het vat zit bovenin dan al op zo'n 65-70gr(daar douchen we van).

De BrainQ heeft berekend dat ik 40gr CV water nodig ben om het nog warmer te maken in huis. Aangezien de vloerverwarming traag reageert, wordt het pas rond 19.00 echt warm, dan begint het ook af te koelen.

Omdat ik maar een 200L vat heb kan ik op deze manier toch maximaal solar voor verwarming inzetten omdat het huis erg langzaam afkoeld. Zelfs in de ochtend hoeven we niet te stoken. Eigenlijk is het huis ook een grote warmtebuffer :)
ik hoop dat iedereen het even heel goed leest, en hoe mega low tech dit is.
nederland en tweakers ook lijkt zonneboilers te haten, maar dat is niet gegrond.
verder is de qsolar nederlands en een a merk, topper zeg ik.
tijd om het te ontdekken, je kan een qsolar ook nabouwen zoals mkleinman
en als de zon dan toch echt stopt, smijt je een l/w warmtepomp in de cv.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-10-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zo'n L/W pomp gaat er hier ook nog wel komen. Heb alleen (nog) niet meer dakoppervlak voor wat PV panelen beschikbaar.En er moeten eerst wat normale radiatoren vervangen worden door Jaga's of equivalent.

Ondertussen werkt mijn low-tech Q-Solar zoals eric-pvt het verwoord :) lekker door, en hoewel het niet zo stevig in het verbruik hakt als een l/w pomp dat doet is het gevoelsmatig meer dan leuk om 's-avonds lekker met z'n 3'en te douchen zonder er ook maar een half kuubje gas er door te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
BenEco schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:17:
30 september en de boiler staat op hot, en het huis met alleen ZB de hele dag lekker warm. :)
wat moet ik kwa afstelling nog voor elkaar krijgen op mijn Calenta 40C/iSense om het opstartgas (zo noem ik het maar) te vermijden. CV aan, ketel brandt paar liter gas er doorheen, merkt dat retour (die door ZB gaat) erg hoog terugkomt en stopt met gassen en gaat verder met alleen maar rondpompen.

dit herhaalt ie bij elke keer dat de ketel opstart. einde dag, toch nog paar 100 liter gas er doorheen. is al veul minder dan de 3-4 kuub (-90%) die het vroeger kostte, maar toch.

de ZB is op temperatuur, dus stop met gassen verdomme!! 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een SCU-so3 print niet op te lossen?
http://www.shop1000.nl/ve...itbreidprint-scu-s03.html
(geen idee of dat niet enkel tapwater is en/of ook cv)

Anders flowswitch en inschakelvertraging?

En anders de gaskraan dicht :+
(dan zal de pomp van de cv ook niet meer lopen, schat ik zo, als de ketel in storing staat)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2015 11:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:37:
[...]

wat moet ik kwa afstelling nog voor elkaar krijgen op mijn Calenta 40C/iSense om het opstartgas (zo noem ik het maar) te vermijden. CV aan, ketel brandt paar liter gas er doorheen, merkt dat retour (die door ZB gaat) erg hoog terugkomt en stopt met gassen en gaat verder met alleen maar rondpompen.

dit herhaalt ie bij elke keer dat de ketel opstart. einde dag, toch nog paar 100 liter gas er doorheen. is al veul minder dan de 3-4 kuub (-90%) die het vroeger kostte, maar toch.

de ZB is op temperatuur, dus stop met gassen verdomme!! 8)7
Heb een 100 L boiler met 2kW elektrisch element na de Q-Solar met ZB ondersteuning. Hiermee voorkom ik gasverbruik van de ketel, en de stekker gaat er na aankomende winter uit. Nog wat testwerk :P

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 02-10-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
AUijtdehaag schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:14:
Met een SCU-so3 print niet op te lossen?
http://www.shop1000.nl/ve...itbreidprint-scu-s03.html
(geen idee of dat niet enkel tapwater is en/of ook cv)

Anders flowswitch en inschakelvertraging?

En anders de gaskraan dicht :+
(dan zal de pomp van de cv ook niet meer lopen, schat ik zo, als de ketel in storing staat)
zo een print heb ik al en die zit op de WW uit (SWW), zo weet de CV dat ie niet moet opstarten voor SWW. en dat doet ie dus al maaaaaaaaaaanden niet _/-\o_

maar voor CV gebruikt ie die temperatuur dus niet. daar gebruikt hij de retoursensor gewoon in de ketel voor. en die gaat pas na een minuutje of zo (denk ik) ineens omhoog schieten doordat de retour wordt opgewarmd door de ZB. dat eerste minuutje moet de ketel gewoon niet fikken. maar nergens kan ik dat instellen...
BenEco schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:15:
[...]

Heb een 100 L boiler met 2kW elektrisch element na de Q-Solar met ZB ondersteuning. Hiermee voorkom ik gasverbruik van de ketel, en de stekker gaat er na aankomende winter uit. Nog wat testwerk :P
v.w.b. die e-boiler, dat heeft niet zoveel te maken met gas vermijden voor CV. ik heb ook een electrisch element van 2 kW in de boiler van 350 liter. dus SWW gebruikt ie nooit meer gas voor.

[ Voor 17% gewijzigd door fabstar81 op 02-10-2015 11:35 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je de retoursensor van de ketel niet verplaatsen, naar de uitgaande leiding aan de boiler?
(simpele gedachte)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:07
fabstar81 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:37:
[...]wat moet ik kwa afstelling nog voor elkaar krijgen op mijn Calenta 40C/iSense om het opstartgas (zo noem ik het maar) te vermijden. CV aan, ketel brandt paar liter gas er doorheen, merkt dat retour (die door ZB gaat) erg hoog terugkomt en stopt met gassen en gaat verder met alleen maar rondpompen...
Heb je al eens gespeeld met de blokkerende ingang (waar dat lusje op zit) en de instelling P36? Is wat cryptisch omschreven wat die exact doen, maar je kan gemakkelijk eens manueel proberen om het lusje weg te halen en thermostaat warmtevraag te laten geven.
Als je dat werkend krijgt, dan een NC relais combineren met een thermostaat op je boilervat ==> boilervat heet = open, boilervat koud = dicht (en dus normaal bedrijf CV ketel).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
je praat abacadabra :)

blokkerende ingang? lusje? je bedoelt ergens op de print in de ketel?

instelling P36? die ben ik in de handleiding nog niet tegengekomen, maar kan me vergissen.

edit: http://www.ratec.nl/wp-co...ndleiding-Calenta-40L.pdf
google 8)7

ik heb naast de ketel een ETH8020 relais board liggen die op mijn Vera is aangesloten. 20 relais tot mijn beschikking. maar de rest vind ik allemaal maar moeilijk te volgen. |:(
BenEco schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:17:
hier 68 graden op 30 september. klimt nu weer lekker omhoog ook vandaag naar 68,4. komende van 74,28 graden gisteren einde dag.

nog steeds wel veel warmteverlies in de nacht, van 74 naar vanmorgen 65,9 of zo, na 1 douche'je vanmorgen. ik houd de boekjes van de bouwmarkten in de gaten voor extra isolatie.
hier 2x24 collectoren, 350 liter boiler, inclusief BTW, installatie en exclusief subsidie, turn key 3100 inclusief electrisch element @ 2kW en wat ander klein materiaal (zoals PVC etc.). excl. de remeha print...

[ Voor 98% gewijzigd door fabstar81 op 02-10-2015 14:07 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:34:
[...]

v.w.b. die e-boiler, dat heeft niet zoveel te maken met gas vermijden voor CV. ik heb ook een electrisch element van 2 kW in de boiler van 350 liter. dus SWW gebruikt ie nooit meer gas voor.
Had hier met ZB hot hetzelfde probleem, brander even aan bij CV vraag , kon dit oplossen door de parameters aan te passen en toen bleef het brandertje uit bij CV vraag en warme boiler. :)
Echter met de gaskraan dicht gaat de Atag in storing en werkt er niks meer, ook ZB gedeelte niet.
Vandaar dat ik met een prio 100 L boiler WW om de Atag besturing heen ga zodat CV (380 L) en WW (100 L) zonder gas functioneren.
fabstar81 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:26:
hier 68 graden op 30 september. klimt nu weer lekker omhoog ook vandaag naar 68,4. komende van 74,28 graden gisteren einde dag.

nog steeds wel veel warmteverlies in de nacht, van 74 naar vanmorgen 65,9 of zo, na 1 douche'je vanmorgen. ik houd de boekjes van de bouwmarkten in de gaten voor extra isolatie.
ZB staat nu en de afgelopen dagen op hot (ruim 80 graden) en vloerverwarming lekker warm. :)
Verlies 4 - 5 graden in de boiler over de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
fabstar81 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:26:

hier 2x24 collectoren, 350 liter boiler, inclusief BTW, installatie en exclusief subsidie, turn key 3100 inclusief electrisch element @ 2kW en wat ander klein materiaal (zoals PVC etc.). excl. de remeha print...
Dit zijn dus prijzen waar ik naar opzoek ben.. misschien eens zien of er geen installateurs vanuit eindhoven/maastricht willen komen....... voor 3000 euro verschil :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
WoudseHoeve schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:01:
[...]

Dit kan natuurlijk niet, hier is duidelijk wat fout in de opstelling.

Normaal zal de hoge temperatuur glycol naar het hoogste punt in de collector stromen. Hier moet dus de collector sensor zitten. Als de pomp aangaat dan zal die glycol langs de sensor naar het vat stromen. De collector temperatuur zal dus langzaam zakken totdat alle warmte is afgegeven aan het vat. (delta-T < 3)

1) Als de pomp verkeerd om pompt dan zal de temperatuur zakken als de pomp start, "koude" aanvoer vanuit het vat wat direct bij de sensor terecht komt => temperatuur gaat naar vat temperatuur. Hierdoor gaat de delta-T snel naar < 3. Zolang je de pomp maar laat draaien zal je warmte oogsten, maar niet optimaal.
Installateur vandaag op bezoek gehad en die denkt dat de aan- en afvoer bij de collectoren omgedraaid zitten. Dus de aanvoer zit boven en afvoer beneden ipv andersom. Gaan ze volgende week omdraaien, nadat ze eerst buiten temperatuurtest op de buizen doen, als ze er bij kunnen.

Wordt vervolgd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2016
onze setup heeft 3600 gekost. daarvoor hebben we 3 x 24 heatpipes, 500 l (OEG) boiler met 2 WW, high temp iso, 3 wegklep, exp. vat e.d. Installatie hebben we voornamelijk zelf gedaan, maar kosten vielen toch wat tegen. Koper leidingen, hoogwerker huren om dak op te komen anders iets van 8m2 pannen op 6m hoogte verwijderen... :P
dit is zonder subsidie...

Twas / is wel mooie week deze week... woesdag / donderdag vat lekker tussen de 70 & 80 graden...

HEEEEERLIJK...

[ Voor 8% gewijzigd door ewatje op 04-10-2015 12:04 ]

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 10:29
Ik ben bezig met een nieuw huis, erg mooi huis... alleen past mijn 1000L vat nergens (zonder de WAF te overschrijden).

Nu heb ik een garage (los van huis) van 24m2 met de mogelijkheid om op het dak mijn ZC te plaatsen. win-win. Alleen dan heb ik het warme water in de garage. Dit is zo'n 15m naar centraal punt in het huis of 15 + nog eens 7.5m omhoog naar zolder (waar nu de CV hangt)
Mijn idee is dus om een 300L erbij te kopen en deze te verwarmen vanuit de garage. Op deze 300L komt ook de houtkachel (wel in het huis ;) ) Wellicht in de toekomst nog een Q-solar
De warmte zal dus 2 kanten op moeten kunnen. (heb een SR1168)
1)
Ga ik met deze opstelling veel rendement verliezen (door het transport over deze afstand) ?
2) Is 300L een juiste keuze ? (of is 200L voldoende)
3)
Heb nu 5x ZC op ZWW (25 graden), zullen vol op zuid komen 30-45 graden.
Geeft dit zoveel meer opbrengst dat ik het met 4 af zou kunnen ?
Zit te twijfelen tussen naar 6 gaan, of naar 4 en extra PV nemen.

Wellicht niet helemaal duidelijk in mijn verhaal, ik bezit al een 1000L vat/houtkachel/5ZC en 21PV

[ Voor 5% gewijzigd door MarFan op 05-10-2015 10:45 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Wat wil je bereiken (hoeveel % van je gasverbruik afdekken)?

Ik verwacht eigenlijk dat met de huidige EPC eisen je gasverbruik maar een paar honderd kuub per jaar is, waardoor je met 500L en 72 pipes al genoeg hebt...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BenEco schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:15:
[...]

ik heb een kleine (15 liter) ervoor, alleen in hoog(pv) tarief en het ww knopje uit.
zo kom ik de hele winter door met 4 personen.
via de dwtw komt warm water terug in de boiler, en na het douchen hoor ik met code 9 de cv klep tikken (moduleren)
zo heb ik een cop hoger dan 1 op een keukenboiler, als de zon niet schijnt.
door de wp+dwtw is de qsolar altijd wel 40c, de boiler dekt het 40-65c gebied af. (25 liter hot top)
lekker simpel en werkt erg goed op de koud inlaat .

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-10-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
Nog een kleine tip om onnodig warmte verlies uit het een boilervat te voorkomen. In de boekjes wordt standaard gewaarschuwd voor verlies via de warmtewisselaar naar de collectoren (te voorkomen dmv een warmwaterslot). Echter wat ik niet wist is verlies via de koud drinkwater aanvoer naar de boiler.
Mijn warmwater afvoer uit de boiler naar de CV ketel is namelijk voorzien van een mengkraan
(dit om te voorkomen dat er kokend water uit de kranen komt in de zomer). Deze mengkraan blijkt niet "zindelijk". DWZ. de kraan sluit niet af als alles koud is, DWZ dat de warmwater uitgang aan de bovenkant van het vat in verbinding staat met de koud water ingang aan de onderkant. Doordat de koud water toevoer aan het boilervat niet geisoleerd was onstond een stroming 'snachts. Te merken doordat de koudwater toevoer naar de boiler warm werd. Dit was simpel te omzeilen dmv. isolatie. Dit scheelt nachtelijk verlies.

200m2 half vrijstaande woning met 12 radiatoren. Intergas HRE met TADO thermostaat en Quatt mono hybrid op plat houten dak naast de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
WoudseHoeve schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:01:
[...]

Dit kan natuurlijk niet, hier is duidelijk wat fout in de opstelling.

Normaal zal de hoge temperatuur glycol naar het hoogste punt in de collector stromen. Hier moet dus de collector sensor zitten. Als de pomp aangaat dan zal die glycol langs de sensor naar het vat stromen. De collector temperatuur zal dus langzaam zakken totdat alle warmte is afgegeven aan het vat. (delta-T < 3)

1) Als de pomp verkeerd om pompt dan zal de temperatuur zakken als de pomp start, "koude" aanvoer vanuit het vat wat direct bij de sensor terecht komt => temperatuur gaat naar vat temperatuur. Hierdoor gaat de delta-T snel naar < 3. Zolang je de pomp maar laat draaien zal je warmte oogsten, maar niet optimaal.

2) Het is mogelijk dat wanneer de pomp stopt de thermosiphon ervoor zorgt dat de glycol andersom gaat lopen ..... Ook hier zal de temperatuur van de collector snel naar de vat temperatuur gaan als de pomp uitgaat.
- Dit kan als het vat hoger zit als de collector. (zie plaatje, helemaal niet pompen is beter :) )
- Als de collector sensor niet op het hoogste punt zit.

3) Een combinatie van beide problemen: De pomp start pas als er veel warmte in de collectoren zit ( van boven tot onder warm). maar gaat snel weer uit als de glycol uit het vat bij de sensor komt.

[afbeelding]

Veel solar controllers hebben een instelling dat ze om de x minuten de pomp laten lopen om te kijken of er voldoende warmte beschikbaar is, ze laten de glycol dus even stromen zodat die de sensor kan bereiken. Volgens mij is dat een lap middel, de sensor moet gewoon goed zitten.

Ik weet trouwens niet hoe dat met een leegloop systeem zit.
Installateur heeft vandaag de aansluitingen aan de collector omgedraaid, dat was met flexibele buis gedaan, dus goed te doen. Al bij het leeg laten lopen, kwam de conclusie dat de boiler retour boven op de collector aangesloten zat ipv beneden.

Eea is omgedraaid en nu lijkt het goed te werken, systeem sloeg uit zich zelf aan en blijft ook lopen bij minder flow. Inmiddels 2 graden warmere boiler, morgen en van het weekend hopenlijk betere testdagen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
jerh schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:35:
[...]
Installateur heeft vandaag de aansluitingen aan de collector omgedraaid, dat was met flexibele buis gedaan, dus goed te doen. Al bij het leeg laten lopen, kwam de conclusie dat de boiler retour boven op de collector aangesloten zat ipv beneden.

Eea is omgedraaid en nu lijkt het goed te werken, systeem sloeg uit zich zelf aan en blijft ook lopen bij minder flow. Inmiddels 2 graden warmere boiler, morgen en van het weekend hopenlijk betere testdagen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Top Mooi dat het nu goed werkt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
rombow schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 07:01:
Nog een kleine tip om onnodig warmte verlies uit het een boilervat te voorkomen. In de boekjes wordt standaard gewaarschuwd voor verlies via de warmtewisselaar naar de collectoren (te voorkomen dmv een warmwaterslot). Echter wat ik niet wist is verlies via de koud drinkwater aanvoer naar de boiler.
Mijn warmwater afvoer uit de boiler naar de CV ketel is namelijk voorzien van een mengkraan
(dit om te voorkomen dat er kokend water uit de kranen komt in de zomer). Deze mengkraan blijkt niet "zindelijk". DWZ. de kraan sluit niet af als alles koud is, DWZ dat de warmwater uitgang aan de bovenkant van het vat in verbinding staat met de koud water ingang aan de onderkant. Doordat de koud water toevoer aan het boilervat niet geisoleerd was onstond een stroming 'snachts. Te merken doordat de koudwater toevoer naar de boiler warm werd. Dit was simpel te omzeilen dmv. isolatie. Dit scheelt nachtelijk verlies.
Goede tip, ik zal eens kijken of die van mij wel zindelijk is >:) Maar wat isoleer je nou precies dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/atagqsolarschema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
Appie Heijn schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:01:
[...]

Goede tip, ik zal eens kijken of die van mij wel zindelijk is >:) Maar wat isoleer je nou precies dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

[afbeelding]
Tussen 18 & 19. Op mijn Atag 300L vat is het logisch hetzelfde maar fysiek anders. Zie plaatje. De gele isolatie is nieuw:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/ji2txc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
WoudseHoeve schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:37:
[...]

Top Mooi dat het nu goed werkt !
En inderdaad werkt het nu goed, 18 graden winst in een 800 l boiler op een niet al te zonnige dag is top. Systeem heeft zich zelf helemaal geregeld vandaag, hoefde hem niet aan te zetten en geen koudeplons naar beneden. Ook mooi zichtbaar is dat fluctuaties in de zonnesterkte keurig doorwerken. Ik ben er helemaal blij mee. Kijken wat de komende dagen doet, van de zomer met verkeerd om was de maximum temperatuur die ik heb gezien in de boiler 67 graden.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ngbvhl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
op zo een grote boiler 18 graden winst is inderdaad veel. vandaag op onze 350 liter boiler maar 4-5 graden gepakt...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Hebben jullie dit wel eens gezien: http://www.surfacepower.com/index.html
Ziet er veel beloven uit. Iemand hier bekend mee?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Joris 407 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 23:40:
Zolang ik hem hier of Hier niet tegen kom geloof ik het meestal niet

De beste die ik ken zijn CPC heatpipes zoek maar eens op Solar Bayer, Burg Solar CPC collectors en kijk dan eens naar de opbrengst

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Joris 407 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 23:40:
De statistieken zijn niet wereldschokkend, maar de opbrengst bij bewolking schijnt hoger te zijn dan met reguliere vacuumbuizen.

Zero-loss Collector Efficiency: 0.731
Heat Loss Co-efficient (a1): 2.074
Bron

En wat calculaties op ecobouwers.be

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dit zijn wel indrukwekkende cijfers als het waar is en ze te vergelijken zijn
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/lxas4mpoqbq.jpg

Ik heb nog wat onderzoek te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2wqxsmg.jpg

oOo _O- :')

@Jack, boiler op Hot op 11 oktober 2015 14.23, en woning op een comfortabele 23 graden.

[ Voor 41% gewijzigd door BenEco op 11-10-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Joris 407, die jaaropbrengsten kloppen voor geen meter.
Gebruikelijke opbrengsten voor zonnecollectoren liggen tussen de 480 - 650 kWh/m2 (apertuur oppervlak)
Surface Power HONE is in de praktijk uitgekomen op ~645 kWh/m2. Dus aan de hoge kant ja, maar niet eenzaam aan de top.
Verder claimen ze een hogere opbrengst bij weinig instraling.
Ja daar zitten ze weer in de top, maar bijv. de Ritter CPC 12 XL doet het nog beter.

Tenslotte lijken de resultaten erg goed vanwege hun kleine Net Aperture Area.
Echter is de Gross Area stukken groter (feitelijk grootte op je dak).
Dus als je eens gaat berekenen hoeveel je daadwerkelijk kwijt kan op je bruikbare dakoppervlak, dan valt de Surface Power best wel tegen.

De voorbeeld installatie op hun twitter account heeft een 9,5m2 collector op 300L.
Ik schat daarmee de collector grootte op 21,5Gj (dus circa 90 vacuümbuizen), oftewel flinke over dimensionering. Dan is het ook niet zo moeilijk hoge temperaturen te halen in de winter of bij bewolking.
* Edit: Tenzij die 9,5m2 natuurlijk bruto collector oppervlak is -> 4.12m2 netto -> circa 9.5Gj (44 buizen).
Maar gezien de specs en de temperaturen waarmee ze pronken in de winterdagen, verwacht ik dat ze netto 9,5m2 bedoelen.

@ BenEco hierboven: Het plaatje is nogal klein uitgevallen. Wat valt er precies te zien?

[ Voor 13% gewijzigd door Jack op 11-10-2015 15:56 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Joris 407 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:24:
Dit zijn wel indrukwekkende cijfers als het waar is en ze te vergelijken zijn
[afbeelding]

Ik heb nog wat onderzoek te doen
1000kWh per jaar pfffft als dat waar is en er is een patent, dan kan iedereen nu wel stoppen met produceren van overige zonnecollectoren.

Ter vergelijk
Burg Solar CPC, per M2 (van een 4,4M2 collector terug gerekend) ~ 2,08 GJ per jaar dus ~577kWh en deze CPC collectoren zijn (samen met andere CPC leveranciers) de beste momenteel in de markt.
Dus als zij beweren dat ze 1000kWh halen......

Als het te mooi is om waar te zijn dan ............

Maar ik laat me graag overtuigen door cijfers

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@beneco ik heb een fimpje gemaakt en aan de installateur gestuurd vandaag,
code 9 en 64c aanvoer in de cv.
krijg ik een fimpje terug met zijn qsolar en 66c aanvoer....tsja....
om 7 uur savonds stond de aanvoer zonder zon nog op 38c, en was het echt heel warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:55:
@beneco ik heb een fimpje gemaakt en aan de installateur gestuurd vandaag,
code 9 en 64c aanvoer in de cv.
krijg ik een fimpje terug met zijn qsolar en 66c aanvoer....tsja....
om 7 uur savonds stond de aanvoer zonder zon nog op 38c, en was het echt heel warm in huis.
Gaat lekker met de Q-Solars, heb hier de aanvoer op 50 graden begrenzing, meer laat de vloerverwarming niet door.
Zonde om de boiler met een hogere aanvoer temperatuur leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga stiekum in `party` mode als de zon schijnt zoals vandaag, steeds een half graadje in party tot 18:00u doet wonderen, en laat de warmtepomp helemaal uit savonds.
de buit moet wel om 17:00u binnen zijn nu
ik heb ltv van veraline die ook 85c kan verdragen, dus ik kan dumpen wat ik wil.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-10-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:33:
ik ga stiekum in `party` mode als de zon schijnt zoals vandaag, steeds een half graadje in party tot 18:00u doet wonderen, en laat de warmtepomp helemaal uit savonds.
de buit moet wel om 17:00u binnen zijn nu
ik heb ltv van veraline die ook 85c kan verdragen, dus ik kan dumpen wat ik wil.
Met 23 graden in de kamer/woning op dit moment vind ik het party genoeg. :) Laat de warmte in de boiler en maak er wel een lekkere lange stort douche van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hier met mijn 200L Q-Solar gaat ie ook lekker ;)
Was frisjes boven met hele dag de ramen open, dus drukte hem even op 23gr voor 5-10 minuten zodat badkamer en babykamer even vlot warm zouden worden ipv kalmpjes aan met 35-40 graden aanvoer. 50 graden aanvoer(is max ingesteld door mij) en nog de 9 in beeld :) nog niet eerder voorgekomen. Ik krijg hem niet meer op hot(=90gr) maar een 75 was erg netjes.

Nu het huis op 22gr en een 20 minuten douchen, staat ie op 53. Ben benieuwd hoe het de rest van deze maand en wellicht november vergaat.

September-Oktober

2014 0,54m3/graaddag
2015 0,18m3/graaddag
65% minder

En het enige verschil is dat we meer zon hebben schat ik zo in en ik van 24 naar 36 buizen ben gegaan op mijn 200L en juist dat laatste icm met het eerste zorgt er simpelweg voor dat ie niet alleen maar ww staat te maken maar dat er nu ook regelmatig de 9 voor langere tijd in beeld staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 11-10-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:41:
Hier met mijn 200L Q-Solar gaat ie ook lekker ;)
Was frisjes boven met hele dag de ramen open, dus drukte hem even op 23gr voor 5-10 minuten zodat badkamer en babykamer even vlot warm zouden worden ipv kalmpjes aan met 35-40 graden aanvoer. 50 graden aanvoer(is max ingesteld door mij) en nog de 9 in beeld :) nog niet eerder voorgekomen. Ik krijg hem niet meer op hot(=90gr) maar een 75 was erg netjes.

Nu het huis op 22gr en een 20 minuten douchen, staat ie op 53. Ben benieuwd hoe het de rest van deze maand en wellicht november vergaat.
Een hoop tevreden ZB gebruikers hier :) , de eerst komende dagen ziet het er ook wel goed uit.
Iets meer bewolking maar dat zal de pret niet drukken.

van 24 naar 36 vacuüm buizen, heb je al een affakkel unit voor de zomer van 2016? :P

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 11-10-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hier van het weekend geen tijd gehad om mijn ketel te tweaken. en dus moet ik vandaag de prijs betalen. plan was om de brug in de ketel slimmer te maken met mijn vera zodat ik de warmte uit de boiler kan trekken zonder dat het gas kost (brander geautomatiseerd uitschakelen).

Niet aan toe gekomen met als resultaat dat het vanmorgen maar liefst een schramele 17,5 graad in de woonkamer was en vrouwlief nu als een malle die kou eruit probeert te stoken. Dag gas!!! ;w

Als het plan had gewerkt, dan had de ketel vannacht lekker de warmte uit de boiler getrokken -zonder gas-, lekker de vloerverwarming in en hadden we nu wat minder hoeven stoken in de ochtend.

ach, zal sowieso alleen de ochtend zijn, want in de middag zal de zon het lekker overnemen door de pui op het zuiden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
cross post vanuit gasbesparingstopic.

Ketel "getweaked" om maximale warmte uit de ZB te halen zonder de brander te onsteken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BenEco schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:46:
[...]
van 24 naar 36 vacuüm buizen, heb je al een affakkel unit voor de zomer van 2016? :P
Wij gebruiken aardig warm water-->lees dagelijks 3 man/vrouw douchen, en met name de kleine vindt het heerlijk om een 15 minuten onder een pisstraal te staan ;)

Record was 90 graden afgelopen zomer, valt goed te doen zonder affakkel unit. 3 weken op vakantie heeft ook niet geresulteerd in dikke stagnatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
vandaag sinds april (plaatsing) en door de bovenstaande tweak voor het eerst een douchje uit de ZB die ongeveer 40 graden was, zonder met PV-overschot te hebben verwarmd.

Kosten voor 5 minuten douchen:
73 liter gas
51 liter water

0,014 gas per minuut
0,0102 water per minuut

1,43 liter gas per 1 liter water

temperatuur douche-WTW in 16 graden
temperatuur douche-WTW uit 26 graden (en dus ZB in)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rombow
fabstar81 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 11:15:
vandaag sinds april (plaatsing) en door de bovenstaande tweak voor het eerst een douchje uit de ZB die ongeveer 40 graden was, zonder met PV-overschot te hebben verwarmd.

Kosten voor 5 minuten douchen:
73 liter gas
51 liter water

0,014 gas per minuut
0,0102 water per minuut

1,43 liter gas per 1 liter water

temperatuur douche-WTW in 16 graden
temperatuur douche-WTW uit 26 graden (en dus ZB in)
Interessant !

73 liter gas per persoon per dag voor legionella bestrijding (temperatuur in boiler is MOM. gelijk aan temperatuur douchewater). In de 45-60 graden range wil ik zelf programmeren of de naverbrander erbij moet. Weet iemand een legionella groei-model ? Namelijk als eergistern het gehele vat 60 graden was,
hoef ik vandaag toch niet bij te gassen.

Mijn warmteterugwinning is aanzienlijk minder goed denk ik. Na het douchen is het onder in het vat 18 graden. Nu is er natuurlijk wel een flinke tijdvertraging voordat de WTW begint en voordat dat water weer (door koude leidingen) boven is maar toch. Ik heb ooit gechecked dat ik temperatuurverschil voelde op de (normaal gesproken onbereikbare) wisselaar dus helemaal stuk is tie waarschijnlijk niet. Als je weet hoeveel bergen er verzet zijn om dit aan te leggen is een delta T van 2 graden toch echt teleurstellend. Natuurlijk was het de aannemer nooit te doen om energiebesparing, alleen een betere energieprestatie op papier zodat er een goedkoper ventilatie-systeem in de woning mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
je aanname is fout, deels gebaseerd op mijn incomplete post. afijn, wat extra info dus. Ketel is ingesteld op SWW 50 graden, (CV=52 graden). Legionellabestrijding is er met douchen dus niet bij, aangezien de ketel dus 73 liter gas verstookt om het water van zeg 40 graden (deze meting) te verwarmen naar 50 graden.

legionellapreventie heb ik zelf geprogrammeerd in de vera, die elke dag bijhoudt of de temperatuur hoger was dan 60 graden. Was die dat 6 dagen niet dan gaat het electrisch element aan de slag welke het vat verwarmt tot om en nabij de 65 graden.

*PATS*, legionella deaud als pier.

dus douchen we theoretisch elke dag, met 73 liter gasverbruik onder een douche vol met legionella bacteriën.

en dan te bedenken dat er GoT'ers zijn die hun ketel op 42 graden hebben ingesteld voor SWW.... :>

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 19:24
Is er iemand die een goede (en liefst ook voordelige :) ) ZB installateur weet in de omgeving Alkmaar?

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Controle meting met ZB op 31 graden (waar blijft die zon nou :( )
Kosten voor 7 minuten douchen:
111 liter gas
45 liter water

0,016 m3 gas per minuut
0,0064 m3 water per minuut

2,47 liter gas per 1 liter water

temperatuur douche-WTW in 15,9 graden
temperatuur douche-WTW uit 25,8 graden (en dus ZB in)

Toch goed zo een controlemeting. Liter water denk ik verkeerd gegaan of er was een verbruiker tijdens het douchen gisteren, want gisteren heb ik met een kortere douchebeurt gehad maar meer water verbruikt.

Denk dat ik al weet. Eerste 2 minuten stond ik onder koude douche want brander van de ketel stond uit. Toen meting opnieuw gestart, waarschijnlijk water niet geupdate.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hm ik zie dat 2 improve nu nieuwe zonnecollectore aanbied:
Prisma Pro 24 CPC zonnecollector (specs https://2-improve.com/win...tor-met-2943-wp-vermogen/)

iemand enige input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:13

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
fabstar81 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:09:
legionellapreventie heb ik zelf geprogrammeerd in de vera, die elke dag bijhoudt of de temperatuur hoger was dan 60 graden. Was die dat 6 dagen niet dan gaat het electrisch element aan de slag welke het vat verwarmt tot om en nabij de 65 graden.

*PATS*, legionella deaud als pier.

dus douchen we theoretisch elke dag, met 73 liter gasverbruik onder een douche vol met legionella bacteriën.

en dan te bedenken dat er GoT'ers zijn die hun ketel op 42 graden hebben ingesteld voor SWW.... :>
Legionella wil vooral snel groeien in leidingen met stilstaand water. Wanneer je een strak leidingverloop hebt, zonder dode zakstukken en bovendien regelmatig water gebruikt van alle tappunten zal je toch geen grote (=gevaarlijke) hoeveelheden legionella krijgen.

Het opstoken van je boiler/ketel tot 65 graden is om bovenstaande reden dan ook geen garantie dat je geen legionella krijgt. In openbare gebouwen en campings wordt daarom de gehele leiding gespoeld met water van die temperatuur of hoger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Icekiller2k6 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:48:
Hm ik zie dat 2 improve nu nieuwe zonnecollectore aanbied:
Prisma Pro 24 CPC zonnecollector (specs https://2-improve.com/win...tor-met-2943-wp-vermogen/)

iemand enige input?
Welke wil je hebben? Ben al even voor en nadelen op een rij aan het zetten omdat ik ook heatpipe CPC sterk overweeg boven een Heatpipe.
Dat Prisma Pro van 2-improve is en heatpipe en cpc waarschijnlijk in licentie wordt gebouwd?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ericplan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:52:
[...]

Legionella wil vooral snel groeien in leidingen met stilstaand water. Wanneer je een strak leidingverloop hebt, zonder dode zakstukken en bovendien regelmatig water gebruikt van alle tappunten zal je toch geen grote (=gevaarlijke) hoeveelheden legionella krijgen.

Het opstoken van je boiler/ketel tot 65 graden is om bovenstaande reden dan ook geen garantie dat je geen legionella krijgt. In openbare gebouwen en campings wordt daarom de gehele leiding gespoeld met water van die temperatuur of hoger.
4 punten: keuken, douche, bad, gootsteen badkamer. gebruiken we toch wel elke, of om de dag :+

denk dat het wel goed zit. boiler zo af en toe opstoken helpt iig, misschien niet noodzakelijk. maar zal ongetwijfeld helpen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
fabstar81 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:14:
[...]
4 punten: keuken, douche, bad, gootsteen badkamer. gebruiken we toch wel elke, of om de dag :+

denk dat het wel goed zit. boiler zo af en toe opstoken helpt iig, misschien niet noodzakelijk. maar zal ongetwijfeld helpen.
Denk ik ook wel. Aanvulling was vooral bedoeld om een breder beeld te schetsen. Vooral in oude huizen, waar regelmatig geklust is en bijvoorbeeld de badkamer verplaatst is speelt dit veel meer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Laatst online: 17-01-2023
ollie1965 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:25:
[...]

Welke wil je hebben? Ben al even voor en nadelen op een rij aan het zetten omdat ik ook heatpipe CPC sterk overweeg boven een Heatpipe.
Dat Prisma Pro van 2-improve is en heatpipe en cpc waarschijnlijk in licentie wordt gebouwd?
Ik vermoed dat het dezelfde collector is als de Burg Platinstar. Die collector heeft veel vermogen maar ook een heel hoge stagnatietemperatuur.

http://www.estif.org/sola...al_links/SP/SC0389-14.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Iemand al naar de UVR16X2, niet goedkoop maar je kan er alles me regelen.
Leuke externe 10" display, ook energie opbrengst meten, simulatie (software)
De vorige Taps software was erg slecht en traag, ik ga vanavond de nieuw TAPS2 eens installeren.
Zal wel een steile leer curve worden ....
Maar mijn huidige Chinese controllers voldoen gewoon niet, te weinig mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:07:
De vorige Taps software was erg slecht en traag, ik ga vanavond de nieuw TAPS2 eens installeren.
Maar mijn huidige Chinese controllers voldoen gewoon niet, te weinig mogelijkheden.
Idee?
Domotica met plc's

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ericplan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:18:
[...]

Denk ik ook wel. Aanvulling was vooral bedoeld om een breder beeld te schetsen. Vooral in oude huizen, waar regelmatig geklust is en bijvoorbeeld de badkamer verplaatst is speelt dit veel meer.
zeg je hiermee dat je eigenlijk geen legionella regeling nodig hebt met een niet-op-temperatuur-zijnde-boiler, als je op alle punten in huis gewoon minimaal 1 keer per dag doorstroming hebt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
fabstar81 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:43:
[...]
zeg je hiermee dat je eigenlijk geen legionella regeling nodig hebt met een niet-op-temperatuur-zijnde-boiler, als je op alle punten in huis gewoon minimaal 1 keer per dag doorstroming hebt?
Nee, maar als je elke dag je boiler leeg doucht is de kans klein. De boiler zelf blijft ook een bron. Ook in een boiler kunnen stromingsarme stukken zitten, waar zich prima Legionella kan vormen. Met alleen water tappen ben je er niet. Je moet wel flinke doorstroming hebben, zoals bij douchen.
WoudseHoeve schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:07:
Eindelijk een nieuwe versie... Lang geduurd. Ik heb er destijds naar gekeken voor verdere integratie van zonneboiler en CV. Later van het idee afgestapt, omdat het te ingewikkeld zou worden met een lage WAF.
Grootste bezwaar van deze gecombineerde controllers is in mijn ogen de kwetsbaarheid. Zeker met de oude UVR kwamen doorgebrande (pomp)relais wel voor. Dat is vervelend als je zonneboiler daardoor niet werkt. Als je daardoor zonder verwarming zit is het een stuk minder leuk. Ik heb me toen ook verdiept in PLC's, bijvoorbeeld WACO. Voordeel daarvan is de modulaire opbouw met standaardcomponenten. Fikt er een relaismodule uit, dan zet je er een nieuwe in, zonder al teveel moeite en/of kosten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
fabstar81 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:43:
[...]

Jij hebt dacht ik een 350 liter boiler, dan moet je op heel veel plekken heel veel doorstroming hebben wil het geen probleem zijn lijkt me.

Ik zit daar ook wel een beetje mee, ik heb een 300 liter klaar staan met twee spiralen en tapwater geschikt. Maar het tapwater gebruik wisselt sterk. Ik kan opzich wel gewoon tapwater inzetten met elektrisch legionella protectie. Maar ik twijfel of ik niet gewoon cv water moet opslaan en een kleine elektrische boiler in serie met de grote boiler moet zetten.

Edit:
Weet iemand trouwens hoe ik het vermogen van een warmte wisselaar kan berekenen als ik oppervlakte weet? Oppervlakte van de wisselaar is 0,8m2, inhoud is 5 liter. En dan berekenen bij 80 of 90 graden

Ik zie dat er bij een vergelijkbare boiler met 0.9m2 oppervlak iets van 20kW staat, bij delta temperatuur van 35 graden.

Want ik kan ook het 300 liter vat met cv water op slaan, en dan de tweede wartewisselaar (bovenin, tapwater geschikt) als soort CV ketel gebruiken. Vermoedelijk haalt hij het niet bij de 24kW gas ketel, maar als hij een beetje in de buurt komt zou het mooi zijn. Want ik heb ook nog een douche wtw.
En als het vat op 80 a 90 graden is, zou het wel eens voldoende kunnen zijn om de cv ketel te doen uit schakelen, zeker wanneer de douchewtw ook op temperatuur is gekomen.

[ Voor 33% gewijzigd door !null op 20-10-2015 21:23 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
klopt, ik heb een 350 liter. we zijn met twee volwassen en kleine, waarbij de vrouw voor 2 doucht en de kleine om de dag zo een beetje in bad. daar douche je niet echt een boiler mee leeg.

heb nu de antilegionella 2 dagen toch maar weer uitgezet, omdat de boiler nu ongeveer een week rond de 35 graden is. verwarmen tot 65 graden kost zo behoorlijk wat kWh dus ik hoop op een zonnige dag vandaag.

Onze boiler heeft ook twee spiralen. Even nadenkend geen idee hoe die nu dus is aangesloten. Is gevuld met tapwater, CV gaat er doorheen. Betekent dit dat er nog een spiraal over is?

Een klein (goedkoop) 50 liter boilertje ben ik ook al maanden naar op zoek, vooral nu de ZB niet boven de 40 graden komt, is zo een klein boilertje sneller en goedkoper warm te stoken naar bijvoorbeeld 55/60 graden dan die grote ZB. Helemaal als die na de ZB komt en dus gevoed wordt met water wat altijd minimaal 30 graden is (door de douche WTW).

afijn, vandaag weer een regenachtige bewolkte dag voorspeld :'( evenals de rest van de week....

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 21-10-2015 09:11 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb een vraagje. de installateur heeft onze ZB installatie opgeleverd met als instelling, als de retour van de ketel boven de 40 graden is, dán gaat ie middels de driewegklep door de ZB. Ik heb later deze instelling naar beneden bijgesteld naar 25 graden, omdat ik vind dat de retour nagenoeg altijd door de ZB moet, helemaal omdat ie door de doucheWTW eigenlijk altijd wel minimaal 30 graden is.

echter, als ik de brander van de ketel uitzet, en de thermostaat verhoog dan gaat de ketel rondpompen. de vloerverwarmingspomp en onze kickspace schieten alleen niet aan. als ik de temps zie bij aanvoer vv-pomp dan zeggen die allemaal 20 graden. de temperatuur in de ZB zakt ook niet. terwijl als de ketel echt stookt met brander en al, de temperatuur als een malle daalt in de ZB en alle toeters en bellen in huis zoals vv-pomp en kickspace vliegen aan.

iets zegt me dat of die parameter in de controller andersom gelezen moet worden, of dat er een andere reden is dat die retour niet door de ZB gaat. want alles wijst wel op dat laatste...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:06:

Onze boiler heeft ook twee spiralen. Even nadenkend geen idee hoe die nu dus is aangesloten. Is gevuld met tapwater, CV gaat er doorheen. Betekent dit dat er nog een spiraal over is?

Een klein (goedkoop) 50 liter boilertje ben ik ook al maanden naar op zoek, vooral nu de ZB niet boven de 40 graden komt, is zo een klein boilertje sneller en goedkoper warm te stoken naar bijvoorbeeld 55/60 graden dan die grote ZB. Helemaal als die na de ZB komt en dus gevoed wordt met water wat altijd minimaal 30 graden is (door de douche WTW).

afijn, vandaag weer een regenachtige bewolkte dag voorspeld :'( evenals de rest van de week....
Die 2 spiralen zijn dan als volgt gebruikt; 1 x ZB circuit spiraal en 1 x CV circuit spiraal.

Kan je niet eens gaan oriënteren voor een extern "Frischwasserstation" ? Dan ben je van het hele legionellagedoe af. Het zijn alleen niet de meest goedkope dingen die er zijn, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
je bedoelt een soort doorstroomverwarmer? die heeft te weinig capaciteit. hoewel ik daar voor in de badkamer ook naar op zoek ben.

toevallig gisteren stroomleiding getrokken voor als dat ding er ooit komt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Als je een (elektrische) doorstroomverwarmer bedoeld, dan nee.

Hetgeen ik bedoel is een module die bestaat uit o.a. een water/water platenwisselaar waar enerzijds het warme water van de boiler doorheen stroomt en via het tegenstroomprincipe het koude leidingwater (gescheiden van elkaar).

Door de aluminium platenwisselaar wisselt de warmte zich uit en warmt het koude leidingwater op. Wat, indien nodig verder wordt verwarmd door de CV ketel of via bijvoorbeeld een elektrische doorstroomverwarmer.

Plaatje-> http://www.haustechnikdia...en/Showimage.aspx?ID=3527

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is een veel ingewikkeldere oplossing dan hij al heeft, namelijk een tweede spiraal bovenin. Daar gaat nu zijn CV water doorheen gezienn het vat is gevuld met tapwater, maar dit kun je ook omdraaien. Dan hoef je geen externe platen wisselaar te kopen, kun je het gewoon door de spiraal leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
In dat geval maak je van de bovenste spiraal een tapwaterspiraal. Ook wel een hygienespiraal genoemd, echter bij een hygienespiraal is het oppervlakte groter (voor de opwarming tijdens de verblijfstijd) en speciciek voor dat doeleinde ontworpen (eigenlijk altijd RVS en volledig glad van binnen).

De bovenste spiraal zal naar alle waarschijnlijkheid een kleiner oppervlakte hebben en daardoor het tapwater niet goed kunnen verwarmen. Verder is het de vraag van welk materiaal de bovenste spiraal is gemaakt en hoe de inwendige afwerking is. Dat zou hij na kunnen vragen bij de leverancier / fabrikant. Mocht die verklaren dat de bovenste spiraal ook geschikt is als tapwaterspiraal dan is er niks aan de hand. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat de fabrikant dat niet zal verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zou je denk je kunnen aannemen dat de spiraal geschikt is wanneer het hele vat geschikt is voor tapwater? Bij mijn vat is het vat zelf RVS en ook de spiralen.

De echte hygienespiralen hebben doorgaans meer oppervlakte inderdaad. Maar dit Frischwasserstation waar jij dat plaatje van liet zien, leek mij niet veel meer dan een externe platen warmte wisselaar, waar een interne warmte wisselaar in een vat mij beter leek te presteren.

Ik wil wel uitrekenen wat het aantal KW van de bovenste spiraal in mijn vat. 0.8m2. Maar ik weet nog niet hoe ik dat moet uitrekenen. Het zal het wel niet halen bij m'n 24KW cv ketel, maar we kunnen er vast een leuke opstelling mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Even als voorbeeld http://www.hrsolar.nl//wp.../KE-KER-KER2-500-1000.pdf

500 liter vat met hygienespiraal RVS316 ; 48 liter inhoud, oppervlakte 5,8²m. -> wat me verder nog opviel, dankzij de aangescherpte Ecodesign richtlijnen moeten ook op voorraadvaten een energielabel geplakt worden. In dit geval klasse D.

Wat je zegt over het Frischwasserstation klopt wel, echter de waterwegen zijn door de opbouw van de platen behoorlijk lang. Waardoor je toch een goede opwarming en tapmogelijkheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
fabstar81 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:24:
ik heb een vraagje. de installateur heeft onze ZB installatie opgeleverd met als instelling, als de retour van de ketel boven de 40 graden is, dán gaat ie middels de driewegklep door de ZB. Ik heb later deze instelling naar beneden bijgesteld naar 25 graden, omdat ik vind dat de retour nagenoeg altijd door de ZB moet, helemaal omdat ie door de doucheWTW eigenlijk altijd wel minimaal 30 graden is.

echter, als ik de brander van de ketel uitzet, en de thermostaat verhoog dan gaat de ketel rondpompen. de vloerverwarmingspomp en onze kickspace schieten alleen niet aan. als ik de temps zie bij aanvoer vv-pomp dan zeggen die allemaal 20 graden. de temperatuur in de ZB zakt ook niet. terwijl als de ketel echt stookt met brander en al, de temperatuur als een malle daalt in de ZB en alle toeters en bellen in huis zoals vv-pomp en kickspace vliegen aan.

iets zegt me dat of die parameter in de controller andersom gelezen moet worden, of dat er een andere reden is dat die retour niet door de ZB gaat. want alles wijst wel op dat laatste...
Dit klinkt allemaal consistent.
ECHTER;:
als de retour van de ketel boven de 40 25 graden is, dán gaat ie middels de driewegklep door de ZB.

is een beetje vreemd:
1/ deze conditie zou ik altijd op 10 graden zetten (wat bij koude retour ALTIJD door de ZB
2/ normaliter is de conditie "minimaal zoveel graden" van toepassing op de temperatuur IN de zonneboiler.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 45 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.