Ha ja inderdaad, een lijst(je). Alleen maar Itho Daalderop, zou het nou echt zo zijn dat er geen fabrikanten zijn die zich hebben gemeld voor die lijst? Als je tog ZBs maakt dan wil je toch op die lijst, want het zal de verkoop stimuleren, of mis ik iets?
Maargoed, donderdag komt de aannemer voor mijn zolder, en ik heb hen het volgende voorgelegd voor mijn 5430x7700 zolder, woning 1960, houten balken in de vloer, dak niet geisoleerd (pannen), achterkant dak op Z (dat is waar de CV installatie nu is).
De zolder is nu niet te gebruiken als ruimte ivm schuin dak en geen isolatie, we willen hier een slaapkamer/werkkamer van maken.
CV (Intergas HR 2002) tapwater wordt wisselend warm/koud (warmtewisselaar al vervangen door monteur) dus die willen we laten vervangen.
Zonnepanelen op dak herplaatsen (ook al zijn ze uit 2005 als ik het goed heb).
Spouwmuur op het westen (hoekwoning) isoleren met EPS parels.
Dakkapel plaatsen aan voorkant (N) over gehele breedte.
Dak isoleren (van buitenaf - de pannen moeten er toch af ivm ZB en dakkapel)
Maar het belangrijkste: zonneboiler met CV ondersteuning.
Na hier al een tijdje rond te hebben gehangen wil ik ze vragen:
- ZB met 300L boiler
- CV ondersteuning
- Heatpipes verhouding 1:5
- Hygiënespiraal
Over dit laatste heb ik een vraag: wat is dat precies, een hygiënespiraal (vrouwlief vroeg mij dit en begon over een koperspiraal, dus ik dacht dat gaat de verkeerde kant op...)? Ik gok dat het te maken heeft met legionella-vorming, het tegengaan daarvan?
Ik lees net over een liggend vat: dat lijkt me een goed idee omdat het dak op het zuiden schuin blijft waarschijnlijk (2 dakkapellen wordt prijziger) en dan kan dat vat mooi liggen waar nu het knieschot zit, toch loze ruimte.
Mochten er suggesties zijn dan lees ik het graag. Hieronder 2 foto's van de zolder in kwestie (dan wordt gelijk duidelijk dat de ruimte nu onbruikbaar is dus een ZB is pure winst, ook al is 'ie groot):