Dag dag, inderdaad was het mijn vat waarvan ik eens gezegd heb dat die in hete dagen van 80 naar 75 afkoelde in de nacht. soms wat meer zelfs. nu heb ik mij toen laten vertellen dat met die hoge temperaturen ook zorgt voor hoger verlies, en dus logisch zou zijn. Ik zit er nog aan te denken om de grote ZB te omwikkelen met glaswol of van dat radiatorfolie om hem iets beter te isoleren.
Of het echt een negatief effect heeft, is moeilijk te bepalen. De ZB is gevuld met SWW, dus de warmte gaat nooit echt verloren (behalve je stilstandverlies, maar dat heb je met elke boiler). OK, warm je de ZB op met CV-retour, dan hoeft je ketel dat weer minder bij te stoken op het moment van het produceren van SWW. In mijn geval zit er nog een electrisch boilertje tussen die dan weer wat warmer water binnenkrijgt en minder electrisch hoeft bij te stoken.
Er zit in ons geval een driewegklep op die afhankelijk van de ZB temperatuur de cv door de ZB doet, of niet. Op dit moment is die ingesteld op 20 graden (wat de ZB dus altijd is) en gaat de CV-retour dus expres altijd door de ZB. Andere forumleden zeggen nl "retour altijd door de ZB", dus wat is beter....
De installateur heeft hem opgeleverd met door-de-ZB-op-40 graden, dus pas als de ZB 40 graden is --> CV retour door ZB.
@Daann, het viel mij ook op dat nu met de koude dagen, ik meer gas verbruik dan jij. Opmerkelijk, want jij hebt 2-onder-1 kap en ik maar rijtjeshuis. Wel zit ik op 3% minder verbruik als vorig jaar, terwijl ik dit seizoen op 52 stook en vorig seizoen op 60 graden (toen nog geen ZB). Dus voor mijn situatie lijkt het toch weer te besparen die lage aanvoertemperatuur en CV-retour door de ZB. Maar ik kan ook niet verklaren waarom jij minder verbruikt in deze periode.
Wij hebben wel doorwaaipui met old-skool dubbelglas (wordt dit jaar vervangen door HR++) op zuiden en geen spouwmuur isolatie oid. Met deze dagen zitten we zo rond de 4-5 m3 per dag...waar we vorig jaar rond de 5-6 zaten per dag.
V.w.b. de thermostaat...die vraag heb ik mij ook eens gesteld en ook op het forum (zoek eens in dit topic). de remeha stuurt volgens mij op een delta T van 10 of 15 uit mijn hoofd, op sommige dagen als de boiler dus warm is, krijgt ie ineens een hogere retour in zijn mik dan dat ie verwacht. de reactie van de ketel / thermostaat is nu, dat ie dan gewoon ophoudt met fikken en alleen maar warmte rondpompt. prima toch?
we stoken met zulke lage temperaturen dat we geen overshoot hebben, en de thermostaat vraagt met opwarmen vaak gewoon de max van 52 graden. Soms haalt ie het wel in de 3 uur dat ie erover mag doen om de kamer te verwarmen, soms niet. Maar ik denk dat elke thermostaat daar moeite mee heeft gehad afgelopen week, toen het ineens zo koud werd. De thermostaat moet daar gewoon weer op inleren.
[
Voor 17% gewijzigd door
fabstar81 op 18-01-2016 14:21
]