Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:12:
@koksie:
eur 550 voor een ZB is niet duur :).
vraag is natuurlijk hoe goed de boiler is (-> anode checken)?

volgens mij is een richtgetal 50% van het warmwatergebruik. wellicht kan je bij HRSolar of solar4all de rekenmodule invullen?

zo uit de heup: lekker verplaatsen, want extra PV gaat in het na-saldeer tijdperk (ooit) weinig opleveren en de warmte van de ZB kan je mooi bewaren in de boiler. EN de collector pal naast je dakkapel heeft een schaduw tot gevolg waar die collector goed mee overweg kan en PV veel minder (in een string)
50% klinkt niet verkeerd, dat is nog best aardig wat, mits mijn oude systeem dat nog haalt natuurlijk. Ik zal eens kijken of de rekenmodules iets zeggen.

Voor wat betreft de schaduw heb je gelijk, dat is ook een punt om mee te nemen. Gelukkig komt ie aan de goede kant van de dakkapel, dus alleen begin van de ochtend schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
WoudseHoeve schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:26:
[...]

Volgens mij zijn die oude dikke grote radiatoren juist wel geschikt voor LTV.
Vroeger werden die juist toegepast ivm de oude olie stook ketels. Die deden alleen maar lage temperatuur.
Ook waren ze handig ivm de lage flow welke ontstaat door natuurlijke circulatie van een open systeem zonder pomp.
Bij LTV moet je vooral een groot Verwarmend Oppervlak (VO) hebben, en dat gaan jouw gietijzeren platen niet bieden...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 15:20
Jack schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:24:
[...]
Denk bij het vervangen van de CV ketel dat je wel een model neemt die standaard een zonneboiler ondersteund. Voor sommige heb je nog extra onderdelen/elektronica nodig. Dan kan het ook wel, maar is weer extra kosten.
Ik denk eigenlijk aan een Atag Qsolar, dat is een compleet pakket volgens mij (al vind ik de uitleg over de modellen wat verwarrend) maar wacht wel even af waar de aannemer mee komt, dan leg ik dat hier voor.
[...]
Liggend vat is geen probleem. Ze zijn alleen wel iets duurder dan staande vaten. Prijs indicatie 1150,-, zie hier. Ook met hygiëne spiraal, dus tapwater door de spiraal ipv 300L tapwater in het vat. De spiraal heeft minder inhoud, meer doorstroming, dus minder kans op legionella bij langdurige lauwe temperaturen.
Ah prachtig, zoiets zou het dan moeten worden, heb ik ook het potentiele probleem van puntbelasting (verticaal vat op houten vloer) ondervangen denk ik.
[...]
Denk eraan bij het dak isoleren aan de buitenzijde (bovenop het dakbeschot) dat je dakpannen hoger komen te liggen, waardoor het water niet meer in de dakgoot stroomt. Je zult dus ook de dakgoten en de boeiranden moeten aanpakken. Zeker het afwerken van deze boeiranden/knelplanken is wat prutswerk (lees: kost tijd), dus prijzig om te laten doen.
We hebben brede dakgoten, onderhoudsarm, ik kan even niet op de naam komen. Mogelijk dat het toereikend is, ook dit zal ik voorleggen aan de aannemer.
[...]
Ik zou zelf voor 48 heatpipes op 300L (1:6) gaan om stagnatie in de zomer te voorkomen, maar dit is een persoonlijke keuze uiteraard.
Ik lees her en der over affakkelen van de glycol in het kader van damage control, als ik dit kan voorkomen dan lijkt me dat verstandig.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:38:
[...]

Je weet toch dat de zonnecollectoren redelijk schuin moeten staan voor het optimale?
Zeker voor cv ondersteuning.
Een graadje of 60 is het beste. Op je dakkapel? Of misschien begrijp ik het verkeerd :+
Kan die ~60 graden niet op het dak zelf gerealiseerd worden? Ik stel me zo voor dat de pipes op een rek oid gemonteerd worden en dat rek kan dan, net als bij Zonnepanelen in een bepaalde hoek geplaatst worden, dus ook al is het dak in een hoek van ~50 graden.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

fritsjof schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:58:

Kan die ~60 graden niet op het dak zelf gerealiseerd worden? Ik stel me zo voor dat de pipes op een rek oid gemonteerd worden en dat rek kan dan, net als bij Zonnepanelen in een bepaalde hoek geplaatst worden, dus ook al is het dak in een hoek van ~50 graden.
Ja dat kan maar, alles wat niet in lijn met het dakvlak is is (99%) vergunningsplichtig.
Hier een link (PDF)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
ollie1965 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:25:
[...]
Ja dat kan maar, alles wat niet in lijn met het dakvlak is is (99%) vergunningsplichtig.
Hier een link (PDF)
Tjongejonge, het zal ook weer eens niet zo zijn...

Mijn plan is om deze plicht te negeren, begint de aannemer hier niet over dan weet ik van niks, komen er dan klachten van de buren (prima mensen) of anders via de gemeente dan laat ik de pipes 99% in lijn met het dakvlak leggen en vraag ik de vergunning aan (overigens is dat document uit 2012 zie ik, dus wellicht dat de eisen wat versoepeld zijn inmiddels, mede gezien dat recente klimaatakkoord).
Of heeft iemand hier al last mee gehad?

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:27
fritsjof schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:25:
[...]

Tjongejonge, het zal ook weer eens niet zo zijn...

Mijn plan is om deze plicht te negeren, begint de aannemer hier niet over dan weet ik van niks, komen er dan klachten van de buren (prima mensen) of anders via de gemeente dan laat ik de pipes 99% in lijn met het dakvlak leggen en vraag ik de vergunning aan (overigens is dat document uit 2012 zie ik, dus wellicht dat de eisen wat versoepeld zijn inmiddels, mede gezien dat recente klimaatakkoord).
Of heeft iemand hier al last mee gehad?
Ja hiero. De panelen staan op een dakkapel. Onduidelijk is of buren hebben geklaagd (versie 1) of dat de bouwambtenaar het zelf heeft geconstateerd (versie 2). Hebben een brief ontvangen met sommatie om de installatie aan te passen aan de eisen zoals in het document hierboven staan vermeld. Daarvoor moest de helling worden verlaagd en de afstand naar de zijkanten vergroot.
Weer een hoop van geleerd. Zoals de formulering dat een dakkapel een 'ondergeschikte toevoeging is aan het dak'. Die toevoeging is zo groot als de helft van het vloeroppervlak op zolder......... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door joepie de p op 13-01-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

joepie de p schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:29:
..............
Weer een hoop van geleerd. Zoals de formulering dat een dakkapel een 'ondergeschikte toevoeging is aan het dak'. Die toevoeging is zo groot als de helft van het vloeroppervlak op zolder......... 8)7
Een airco/warmtepomp condensor van 5M3 op een plat dak is ook vaak ondergeschikt, net zoals een liftschacht/werkruimte op het dak.

Als je weet hoe de regels in elkaar steken kan er best veel en soms heeeeeeeel weinig.
Zo hebben wij van de zomer een zadeldak op het plat dak van de garage gezet vergunningsvrij (van 2.6M naar 4.95M nokhoogte).

Kunnen we nu ongestoord heatpipes plaatsen op het dakvlak van het zadeldak, op het platdak moesten we bouwvergunning, constructie berekening en constructie dak aanpassen (en heel weinig heatpipes plaatsen vanwege de regels). Aangezien het bitumen toe was aan vervanging hebben we een berekening gemaakt verschil +€1000,-- en we hebben iets van 30M3 extra opbergruimte.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
joepie de p schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:29:
[...]

Ja hiero. De panelen staan op een dakkapel. Onduidelijk is of buren hebben geklaagd (versie 1) of dat de bouwambtenaar het zelf heeft geconstateerd (versie 2). Hebben een brief ontvangen met sommatie om de installatie aan te passen aan de eisen zoals in het document hierboven staan vermeld. Daarvoor moest de helling worden verlaagd en de afstand naar de zijkanten vergroot.
Is toch te triest voor woorden?
Wel heel hard "Milieu!" "Groen!" "Eco!" "Bio!" roepen de hele dag maar dan wel klagen over je 'woongenot' als de buren zonnecollectoren op hun dakkapel plaatsen. Mijn overburen hebben onlangs 12 zonnepanelen laten leggen op het dak aan de voorkant, ik kijk er recht tegenaan, en vind het geweldig want ik weet: die zitten lekker gratis naar de TV te koekeloeren 's avonds en ik zou willen dat ik dat ook had.
Daarover gaan klagen is echt heel intolerant, en wat mij betreft heeft het te maken met het 'een ander niet gunnen'. Bah. :(

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
ollie1965 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:00:
Hiep hoi er is een lijst *O*

Oh nee, wel een beetje heel kort/beperkt -O-
Gelukkig is de lijst niet leidend. Als je met je eigen combinatie aan de eisen voldoet, kan je gewoon subsidie aanvragen.
Een apparaat staat niet op de apparatenlijst. Kan ik toch subsidie aanvragen?

Dat kan, maar het is dan niet zeker of u de subsidie krijgt.

Apparaten die wel aan de (technische) eisen in de regeling voldoen, maar nog niet op de lijst staan, kunnen wel in aanmerking komen. Ook zullen sommige grotere apparaten niet op de lijsten worden vermeld.

U kunt als aanvrager (particulier of zakelijke) wél alvast de subsidieaanvraag doen wanneer het apparaat niet op de lijst staat. Vul dan een omschrijving van het apparaat in en voeg bijvoorbeeld ook een brochure of andere specificatie bij.

Er is desondanks een risico dat wij uw aanvraag niet goedkeuren als het apparaat toch niet aan de eisen blijkt te voldoen. U kunt dan geen subsidie krijgen.
Als de fabrikant losse boilers en collectors verkoopt dan moet die deze ook als setjes gaan leveren om op de lijst te komen. Je hoeft niet heel veel in je assortiment te hebben om boven de 100 combinaties te komen. Ik denk dat het meeste dan ook projectmatig gedaan wordt en buiten de lijst om aangevraagd gaat worden (helaas met wat extra doorlooptijd dan).

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

fritsjof schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:41:

Maar het belangrijkste: zonneboiler met CV ondersteuning.

Na hier al een tijdje rond te hebben gehangen wil ik ze vragen:
  • ZB met 300L boiler
  • CV ondersteuning
  • Heatpipes verhouding 1:5
  • Hygiënespiraal
Deze set voldoet aan je eisen (verzending naar NL is geen enkel probleem)

CV ondersteuning, hygiënespiraal, 50 heatpipes alleen wel met een 500L boiler!
Meer heatpipes is tegen bijbetaling ook mogelijk, gewoon ff bellen of mailen ze zijn erg behulpzaam.

De set voldoet aan de Duitse BAFA (subsidie) voorwaarden, maw ik verwacht geen problemen met de subsidie aanvraag.

Gezien de vergoeding van Daalderop ZB ;s denk ik dat de vergoeding op +/- 1200 euro komt.
De Duitsers krijgen voor die set 2000 euro van de overheid! We komer er weer bekaaid af in NL :(

btw Het enige waar je op moet letten (ongeacht merk ZB) is dat je CV een zonnekeur label heeft (geschikt voor naverwarming tapwater).
Ik lees net over een liggend vat: dat lijkt me een goed idee omdat het dak op het zuiden schuin blijft waarschijnlijk (2 dakkapellen wordt prijziger) en dan kan dat vat mooi liggen waar nu het knieschot zit, toch loze ruimte.
Liggend vat is ongunstiger i.v.m. met de warmtelaag vorming.

[ Voor 10% gewijzigd door Carbon op 14-01-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
fritsjof schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:58:
[...]

Ik denk eigenlijk aan een Atag Qsolar, dat is een compleet pakket volgens mij (al vind ik de uitleg over de modellen wat verwarrend) maar wacht wel even af waar de aannemer mee komt, dan leg ik dat hier[...]
Simpel:
Buffervat is of 200 liter of 380 liter
Cv ketel is of een 25kW of 38kW.

Ikzelf heb de Q25SC380 met 3x 2,5m2 vlakkeplaat.
als je in de buurt bent mag je gerust kijken naar deze combo

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@Ollie1965: Mooi gevonden!
Iedereen gelukkig. De eigenaar (jij) en de regelfetisjist (ambtenaar).

@ Fritsjov: Tsja, we weten niet zeker wie wat heeft geconstateerd. We konden uit de brief opmaken dat ook de welstandscommissie zich ermee had bemoeid en die heeft sowieso een niet-flexibel imago in ons dorp. Ik heb me er bij neergelegd, het is zo als het is. Met 4.4 kWp en 60 buizen overigens zonder meer gelukkig.
Er zijn wel meer kleine frustraties de revue gepasseerd. Zo zou ik graag met de kennis van nu, tien jaar geleden met de warmtetechnisch adviseur om tafel hebben gezeten voor wat betreft de installaties en isolatie van de nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
joepie de p schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:43:
Er zijn wel meer kleine frustraties de revue gepasseerd. Zo zou ik graag met de kennis van nu, tien jaar geleden met de warmtetechnisch adviseur om tafel hebben gezeten voor wat betreft de installaties en isolatie van de nieuwbouwwoning.
Ha ja als ik 15 jaar geleden wist wat ik nu weet had ik de isolatie en installaties van mijn oude boerderij veel meer aandacht aan besteed. (en nog aan wat andere dingen...) Maar ja zo is het nu eenmaal.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik twijfel tussen het aantal heatpipes / boilervat grootte.

48 heatpipes op 400 liter met hygienespiraal (1:8,3) of 58 heatpipes op 400 liter (1:6,9).

De 58 heatpipes kunnen we mooi kwijt over de volle breedte van het dak boven de dakramen. Restant van het dak willen we opvullen met PV panelen (ongeveer 8 standaard PV panelen).
Als ik kies voor 48 heatipes kunnen we net aan 1 extra PV paneel kwijt.

De boiler is voorzien van een extra spiraal voor CV ondersteuning, waar we ook gebruik van gaan maken. Verder is de boiler voorzien van aansluitingen voor een hout CV kachel, wat eventueel in de toekomst gerealiseerd gaat worden.

Ik dacht wel aardig te zitten met die verhouding van bijna iets meer dan 8 liter per heatpipe, maar als ik hier andere configuraties voorbij zie komen twijfel ik een beetje.

Ik heb geen zin in het realiseren van een affakkelunit omdat de boel snel in stagnatie gaat door een overkill aan heatpipes.

Ligging van het dak is op het zuiden (185°, dakhelling 37°) aan de kust.

Wat extra inzicht hierin zou prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

58 heatpipes zou mijn voorkeur hebben, zowel esthetisch als praktisch. Dan wek je nl. nog iets op in de wintertijd.

Affakel grens is vanaf de verhouding 1:6,5 vol op Zuid, voor zover ik heb kunnen vinden.
- BenEco zit op 1:6,33 en hij moet affakelen midden in de zomer.
- mkleinman zit op 1:6,25 op west, maar dat gaat nog goed.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ik zat verleden zomer op 1:8, op Zuid-Zuidoost en moest een aantal keer affakkelen. Zeker in de zomervakantie, als er geen WTW verbruik was. Nu zit ik op 1:6,66. Volgens leverancier is 1850 Watt radiatorcapaciteit bij deze verhouding net passend.
Het zit bij mij in de regeling en de meerkosten van het radiatortje, 3-W klep en 10 meter buis was niet onoverkomelijk. Kan wel hoop problemen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Rhealak, ik zou niet dat extra PV paneel naast de heatpipes leggen, lijkt me niet mooi.
Lijkt me verder prima om 58 heatpipes op 400 liter te doen.

Het affakelen kun je ook even 1 zomer aan kijken. Ik heb nog steeds het idee dat het wel goed moet komen als je de druk in de gaten houdt.
Alles (boilervat maar ook collectoren) is gespecced op 6 bar max bedrijfsdruk. En verder zijn de collectoren afhankelijk van het type op 220 of zelfs tegen de 250 graden gespecced.

Mijn idee: als ik met een heel groot expansievat ga werken, dan kan ik zorgen dat de druk sowieso onder de 6 bar blijft. De temperatuur zal oplopen ja, maar nog steeds binnen spec blijven. Dan zie ik niet zoveel problemen, behalve dat een stukje buisisolatie op het dak misschien wat gaat krimpen.

Glycol zal iets verouderen ja, maar dat zou ik dan willen testen op vriesbestendigheid door een jenever glaasje af te tappen en in de vriezer te zetten. (voordat de winter komt)

De andere kant van het verhaal is dat ik iemand heb gesproken (die had gewoon 1 op 10), die er gewoon water in had. En dan dus een controller die in de winter gaat pompen om bevriezing te voorkomen. Ik stelde de vraag, wat als je vat in de zomer dan op temperatuur is en het gaat koken in de collector?
Hij: "Maakt niet uit toch? Er zit toch overdrukbeveiliging op, en het is maar water."
En hij had de boel al 3 jaar draaien zonder problemen.

Maken we het affakel probleem niet te groot voor onszelf?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik denk dat we dan maar toch gaan voor de 58 heatpipes op 400 liter.

De subsidielijst is weer bijgewerkt voor de zonneboilers maar wat gaat dat traag zeg. Eén leverancier erbij; Surface Power Hone.

Van een installateur had ik ook van dat systeem een offerte ontvangen. Na het lezen daarvan en de prijs gezien te hebben......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Rhaelak schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:34:
Ik denk dat we dan maar toch gaan voor de 58 heatpipes op 400 liter.

De subsidielijst is weer bijgewerkt voor de zonneboilers maar wat gaat dat traag zeg. Eén leverancier erbij; Surface Power Hone.

Van een installateur had ik ook van dat systeem een offerte ontvangen. Na het lezen daarvan en de prijs gezien te hebben......
dan........

Even op de site gekeken van Surface Power. Het is nogal een groot verhaal allemaal, zeker teveel om consciëntieus door heen te gaan, maar wat ik er uit opmaak is dat hun buizen ver boven het gemiddelde presteren. In januari de opbrengst van een 'gewoon' systeem in juli. Terechte claim of hoax?

Aanvulling: als het waar is dan kunnen mijn huidige buisjes op marktplaats en dan kan de CV de deur uit.

[ Voor 11% gewijzigd door joepie de p op 15-01-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:46
!null schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:43:
@Rhealak, ik zou niet dat extra PV paneel naast de heatpipes leggen, lijkt me niet mooi.
Lijkt me verder prima om 58 heatpipes op 400 liter te doen.

Het affakelen kun je ook even 1 zomer aan kijken. Ik heb nog steeds het idee dat het wel goed moet komen als je de druk in de gaten houdt.
Alles (boilervat maar ook collectoren) is gespecced op 6 bar max bedrijfsdruk. En verder zijn de collectoren afhankelijk van het type op 220 of zelfs tegen de 250 graden gespecced.

Mijn idee: als ik met een heel groot expansievat ga werken, dan kan ik zorgen dat de druk sowieso onder de 6 bar blijft. De temperatuur zal oplopen ja, maar nog steeds binnen spec blijven. Dan zie ik niet zoveel problemen, behalve dat een stukje buisisolatie op het dak misschien wat gaat krimpen.

Glycol zal iets verouderen ja, maar dat zou ik dan willen testen op vriesbestendigheid door een jenever glaasje af te tappen en in de vriezer te zetten. (voordat de winter komt)

De andere kant van het verhaal is dat ik iemand heb gesproken (die had gewoon 1 op 10), die er gewoon water in had. En dan dus een controller die in de winter gaat pompen om bevriezing te voorkomen. Ik stelde de vraag, wat als je vat in de zomer dan op temperatuur is en het gaat koken in de collector?
Hij: "Maakt niet uit toch? Er zit toch overdrukbeveiliging op, en het is maar water."
En hij had de boel al 3 jaar draaien zonder problemen.

Maken we het affakel probleem niet te groot voor onszelf?
Je kan in de zomer de efficiëntie van de installatie verlagen door Bv de minimum deltaT te verhogen, dan warmt je boler minder snel op

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
joepie de p schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:00:
[...]

dan........

Aanvulling: als het waar is dan kunnen mijn huidige buisjes op marktplaats en dan kan de CV de deur uit.
Ik zou de case studies maar eens goed bekijken
http://www.surfacepower.com/hone-case-studies.html
Voordat je straks in de winter in de kou zit
Kijk bijvoorbeeld maar naar de getallen van het huis in Nederland, in de wintermaanden valt de opbrengst nogal tegen, even naar onderen scrollen daar staan de getallen
Dit getoonde systeem is wel noord georienteerd, maar dan nog .

[ Voor 22% gewijzigd door Raolte op 15-01-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

De zon schijnt simpelweg bijna niet in de wintertijd (zoninstraling dezer dagen: 30-40W/m2).
Dus dan kan die SurfacePower wel super nano-tech conversie rendement hebben, maar er is simpel weg geen zon. Hoe ze aan 70* C graden komen vandaag (bron) is mij dan ook een raadsel.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@ Raolte,
merci. Goed ook de tip om even te scrollen want man, wat een teksten op die website.

Ik merk een paar dingen op:
- Huis is hoekwoning van 140 m2 (niet heel groot)
- Huis is gebouwd in 2007 (toch redelijk geisoleerd)
- Verbruik aan gas is gelet op het bovenstaande vrij hoog (1500 m3)
- Buizen zijn gericht op het noorden (is er iemand hier die dit vergelijken kan?)
- De linker kolom geeft data van een situatie waarbij al een ZB was geïnstalleerd. In de rechter kolom data van de Hone
- Met de oorspronkelijke ZB (linker kolom) was het verbruik toch al behoorlijk aan de hoge kant.

Belangrijkste constatering: in de maand december 2015 is met de Hone meer dan 50% meer gas verbruikt dan voor mijn woning (tussenwoning 165 m2). In die maand deed mijn ZB ook niet heel veel. Ik acht het denkbaar dat de besparing ergens anders vandaan komt. CV tuning, stookgedrag, douchediscipline, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 15-01-2016 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Jack schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:50:
De zon schijnt simpelweg bijna niet in de wintertijd (zoninstraling dezer dagen: 30-40W/m2).
Dus dan kan die SurfacePower wel super nano-tech conversie rendement hebben, maar er is simpel weg geen zon. Hoe ze aan 70* C graden komen vandaag (bron) is mij dan ook een raadsel.
Het geheim is een nano engine.
Die werkt hetzelfde als een warmtepomp, maar is het kennelijk niet. Iemand een idee?

Aanvulling: op deze site vind je de volgende quote:

"Surface Power’s HONE Nanotechnology achieves COPs of between 1:250 and 1:400, that means for every 1 kWhr of electricity the technology consumes, it produces between 250 and 400 kWhrs of FREE heating/Cooling energy from Daylight and these are results from Ireland and UK as a reference countries"

Dus met 1 kWhe bespaar je 30 tot 50 m3 gas. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door joepie de p op 15-01-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Voor alle claims van alle opbrengsten die te goed lijken ........

Leg hem aan de maat van http://solarkeymark.dk/
Staat hij er niet tussen dan is het voor mij b......t een mooi verkoopverhaaltje voor het slapen gaan.

Voor mij is CPC de zoekterm bij collectoren.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

joepie de p schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:16:
Die werkt hetzelfde als een warmtepomp, maar is het kennelijk niet. Iemand een idee?
Punt is dat een warmtepomp echt alleen warmte verpompt van verdamper naar condensor (ook klein deel door elektrische input I know). Nano-tech klinkt indrukwekkend, maar waar moet in deze grauwe dagen die energie/warmte vandaan komen? Ik zie het niet. Zal wel aan mij liggen :+

COP van zonnecollectoren is onzin natuurlijk. Normaliter vergelijk je instraling (W/m2) en output (kW).
Verder als ik de datasheet bekijk, dan ben ik niet onder de indruk van de rendementscijfers.

We hebben deze Surfacepower al eens eerder doorgezaagd in dit topic, moet je maar ff terugzoeken...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Die Hone buizen staan ook op de subsidielijst. Met een jaaropbrengst vermelding erbij, dit is niet veel hoger dan een standaard heatpipe. Ik geloof het niet wat ze beweren. In de offerte van de installateur die dit systeem verkoopt zou ik met 5 collectoren (10-12 buizen per stuk?) en een boiler van 250 liter ruim 1100 m3 gas besparen.......voor het zachte prijsje van 10K.....

Het is mij een te gelikt verhaal allemaal, we hebben no altijd te maken met de wet van behoud van energie en alle andere natuurkundige wetten, als de zo'n niet schijnt doet ie het ook niet.

En als het systeem echt zo'n superopbrengst zou hebben zou de subsidie ook wel hoger zijn en alle andere heatpipe fabrikanten failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Jack schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 04:21:
Punt is dat een warmtepomp echt alleen warmte verpompt van verdamper naar condensor (ook klein deel door elektrische input I know). Nano-tech klinkt indrukwekkend, maar waar moet in deze grauwe dagen die energie/warmte vandaan komen? Ik zie het niet. Zal wel aan mij liggen :+

We hebben deze Surfacepower al eens eerder doorgezaagd in dit topic, moet je maar ff terugzoeken...
Ik vermoed een scheur in het ruimte-tijd continuüm tussen het eerste en het vierde kwadrant veroorzaakt door een botsing van antimaterie van omegamoleculen. It's a form of energy Jack, but not as we know it.

Ik ga het draadje even teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rhaelak:

Jij en meer mensen reageren op "affakkelen"
Als je een drainbacksysteem aanschaft is stagnatie niet aan de orde.
Kans op lekkage is niet aan de orde; geheel drukloos.
Wel collectoren op afschot van 3 à 4 cm/m leggen.
Voorwaarde is dat vat lager staat dan collectoren en buizen.
Verder: geen expansievat, geen overdrukventiel, geen ontluchtingsventiel, geen verouderend glycol en, als je een kunststof vat inzet, geen anode!
Alemaal storingsgevoelige componenten.
Kunststof vaten o.a.bij BUNKSOLAR in Duirsland.
Ook ovale vaten voor kleine (trap)doorgangen.
Compleet met warmtewisselaars.
Neem vooral een voldoende groot opslagvat!
Is nooit te groot.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Een drainback system zou inderdaad het mooiste zijn. Punt is dat alle installateurs/leveranciers van zonneboilers die ik tot nu toe benaderd heb dit niet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 19:53:
@Rhaelak:

Jij en meer mensen reageren op "affakkelen"
Als je een drainbacksysteem aanschaft is stagnatie niet aan de orde.
Kans op lekkage is niet aan de orde; geheel drukloos.
Wel collectoren op afschot van 3 à 4 cm/m leggen.
Voorwaarde is dat vat lager staat dan collectoren en buizen.
Verder: geen expansievat, geen overdrukventiel, geen ontluchtingsventiel, geen verouderend glycol en, als je een kunststof vat inzet, geen anode!
Alemaal storingsgevoelige componenten.
Kunststof vaten o.a.bij BUNKSOLAR in Duirsland.
Ook ovale vaten voor kleine (trap)doorgangen.
Compleet met warmtewisselaars.
Neem vooral een voldoende groot opslagvat!
Is nooit te groot.
Maar kun je wel leegloop systeem toepassen bij een vacuumbuis systeem?
Ten eerste moet alles schuin kunnen weglopen. Ten tweede denk ik dat vacuumbuis collectoren wellicht te warm worden wanneer er geen vloeistof in zit.

Ik heb ook alleen nog maar leegloop systemen gezien bij vlakke plaat collectoren. Of heb jij iets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Toen ik in Macedonie op vakantie was had ons hotel een joekel van een leegloop systeem met juist alleen maar heatpipes. Ik heb toen een uitgebreide rondleiding van de hotelier gekregen die zelf het systeem heeft gemonteerd. Hij was geinspireerd geraakt door een Amerikaanse site en heeft z'n heatpipes gekocht in China, en vervolgens een opslagvat in elkaar geknutseld en geisoleerd. Werkte al jaren naar volle tevredenheid.

Maar goed, in Nederland weet ik alleen DSS die leegloopsystemen levert, maar dat zijn vlakke plaat collectoren en Solesta, maar die zijn alleen te krijgen in kleine opslagvaten (wel heatpipes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok. Hmm. Ik had er ook wel aan gedacht, maar ik dacht toch dat heatpipes zonder medium erin, te heet zouden kunnen worden. Verder ben ik wel voor.

Maar als je de collectoren op afschot moet leggen zoals Martin zegt, 3 a 4 cm per meter, dan gaat dat er wel gek uit zien. Als ik 5 meter achter elkaar collectoren plaats, dan staat de ene kant wel fors hoger dan de andere kant.

Ik denk dan eerder aan het leegtrekken middels een pomp.

Ik heb eerder al wel eens wat tekeningentjes gemaakt. Volgens mij kun je wel een systeem bedenken met 1 of 2 drie weg kleppen (wellicht nog een twee weg klep) en de pomp op de juiste plek, die het leeg trekt.
Dan kun je met een simpel printplaatje die paar minuten nadraait, de boel oplossen.

Edit: Nou ja, ik denk toch dat het er beter van wordt als je een tweede pomp erbij zou zetten, die de boel dus geforceerd leegtrekt. En dan 1 drie-wegklep en 1 twee-wegklep.

Kunststof vat klinkt wel praktisch, maar kun je daar ook je glycol in dumpen als het nog 200 graden is? (want dat is wanneer je stopt met pompen in extreme gevallen)

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 16-01-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Ik weet dat kingspan(=rolls royce) een systeem heeft wat stagnatie voorkomt-beperkt. Helaas kosten die collectoren 65 euro per buis. Maar idd leegloop lijkt interessant.

Wat ik mij herriner is een druk systeem wel efficienter.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Ben nog steeds bezig om te kijken wat voor ons een goede oplossing is, zeker nu we extra belasting op gas "mogen" betalen. Waar ik tegen aan loop is denk ik de hoge temeratuur in de zomer. Zit te denken aan 36 heatpipes en 200/250 liter boiler zodat het water in het voorjaar en najaar goed heet is. In de zomer betekend dit dus superheet en dan stopt het systeem en of moet je zorgen dat je de warmte ergens kwijt raakt.

Heeft er iemand al eens gekeken om wanneer je bijvoorbeeld 3 x 12 heatpimes hebt een kraan ergens tussen de sets in de aanvoer te plaatsen ? Dus in de zomer zorg je dat het water niet door alle 36 heatpipes heen gaat, maar bijvoorbeeld maar door 12 of 24 stuks ? Zou dit het probleem van "oververhitting" kunen verkleinen ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

joepie de p schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:16:
[...]

Aanvulling: op deze site vind je de volgende quote:

"Surface Power’s HONE Nanotechnology achieves COPs of between 1:250 and 1:400, that means for every 1 kWhr of electricity the technology consumes, it produces between 250 and 400 kWhrs of FREE heating/Cooling energy from Daylight and these are results from Ireland and UK as a reference countries"

Dus met 1 kWhe bespaar je 30 tot 50 m3 gas. 8)7
If its too good to be true it usually is.. Klinkt in mijn oren inderdaad als een behoorlijk stuk marketingpraat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
Cor-Jan schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:43:

Heeft er iemand al eens gekeken om wanneer je bijvoorbeeld 3 x 12 heatpimes hebt een kraan ergens tussen de sets in de aanvoer te plaatsen ? Dus in de zomer zorg je dat het water niet door alle 36 heatpipes heen gaat, maar bijvoorbeeld maar door 12 of 24 stuks ? Zou dit het probleem van "oververhitting" kunen verkleinen ?
Lijkt mij een ingewikkeld verhaal en de heatpipes blijven dan nog steeds erg heet. Misschien beter om het met een soort rolgordijn af te dekken. Maar in een druksysteem zou ik in het boilervat een temperatuur overstortventiel monteren, zodat als de temperatuur te hoog wordt hij het hete water loost wat dan weer met koud water wordt aangevuld. Simpeler kan bijna niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
!null schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:43:
[...]

Maar kun je wel leegloop systeem toepassen bij een vacuumbuis systeem?
Ten eerste moet alles schuin kunnen weglopen. Ten tweede denk ik dat vacuumbuis collectoren wellicht te warm worden wanneer er geen vloeistof in zit.

Ik heb ook alleen nog maar leegloop systemen gezien bij vlakke plaat collectoren. Of heb jij iets nieuws?
Ik heb een leegloopsysteem met heatpipes en dat werkt goed, behalve dan dat ik het leeglopen een handje moet helpen. Oorzaak, ik heb verschillende sets uit elkaar staan. Maar met een kleine compressor, door een aftapkraantje, de leiding leeg blazen is zo gedaan, en dan alleen met kans op vorst. Weet ik ook zeker dat die echt leeg is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
PeterZ(on) schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:40:
[...]

Ik heb een leegloopsysteem met heatpipes en dat werkt goed, behalve dan dat ik het leeglopen een handje moet helpen. Oorzaak, ik heb verschillende sets uit elkaar staan. Maar met een kleine compressor, door een aftapkraantje, de leiding leeg blazen is zo gedaan, en dan alleen met kans op vorst. Weet ik ook zeker dat die echt leeg is.
Maar gebruik je dan geen glycol?

En wanneer het in de zomer heet loopt dan loopt het er wel genoeg uit? (als je het compressortje niet gebruikt)

Is het zelfbouw of is er een controller die het kan? Wat voor spul gebruik je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Ondanks de temperatuur buiten toch de zonneboiler van 15 graden naar 45 graden gekregen vandaag :)
Leuk om te zien dat dit ook mogelijk is met een vlakplaat op een winterse dag

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daannn1987 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:31:
Ondanks de temperatuur buiten toch de zonneboiler van 15 graden naar 45 graden gekregen vandaag :)
Mooi! Hoeveel m2 op hoeveel liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Heb helemaal geen documentatie niets van de oude bewoners ontvangen, woon hier sinds 1 augustus 2015.
Zonneboiler is 80 liter... gok de vlakplaat op 2,5m2 maar dat is een gok.. kan zo de dakpannen wel eens tellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dakpan zichtbare kant is 33 x 22 cm

Grove schatting kom ik uit op 200 cm x 145 cm, wat neer komt op 2,90 m2
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/kew8t2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
!null schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:18:
[...]

Maar gebruik je dan geen glycol?

En wanneer het in de zomer heet loopt dan loopt het er wel genoeg uit? (als je het compressortje niet gebruikt)

Is het zelfbouw of is er een controller die het kan? Wat voor spul gebruik je.
Nee geen glycol, gewoon water is goedkoop, eenvoudig en neemt beter de warmte op. Ik heb een Remeha Zentasol met 110lr vat gecombineerd met 60 korte heatpipes op zuidoost. Helaas geen ruimte voor de normale lengte. Ik heb bewust voor heatpipes gekozen omdat die onder een minder ideale hoek een beter rendement hebben.

Ik ben in augustus 2014 begonnen met 30 heatpipes maar dat was te weinig om echt mee te verwarmen maar ook te weinig voor het vat, veel warmer dan 50gr werd het niet. Vanaf juli 2015 heb ik nu 60 buizen en de temperatuur in het vat heb ik nog niet echt boven de 80gr gezien, maar de beste tijd was toen al voorbij. Afwachten dus wat het deze zomer gaat doen. Maar waarom zou het in de zomer terug moeten lopen, er kan immers niets mee gebeuren.

Overigens was en is mijn hoofddoel verwarmen en geen sww. Want hoe lager de temperatuur waar je gebruik van kunt maken, des te hoger het rendement. Ik heb hem gekoppeld aan mijn vloerverwarming en denk ik voor- en najaar daar het het meeste profijt van te hebben en sww is dan extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, wanneer hij stopt met pompen in de zomer, dan zal hij vermoedelijk wel het restant water in de collectoren er wel uit drukken.
Want je doet alles verder met zwaartekracht toch? En je hebt de collectoren niet onder afschot liggen?
Daannn1987 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:10:
Dakpan zichtbare kant is 33 x 22 cm

Grove schatting kom ik uit op 200 cm x 145 cm, wat neer komt op 2,90 m2
[afbeelding]
Dat is een mooie verhouding denk ik, zeker voor in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
!null schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:22:
Ok, wanneer hij stopt met pompen in de zomer, dan zal hij vermoedelijk wel het restant water in de collectoren er wel uit drukken.
Want je doet alles verder met zwaartekracht toch? En je hebt de collectoren niet onder afschot liggen?

[...]

Dat is een mooie verhouding denk ik, zeker voor in de winter.
Denk het ook, al heb ik mogen lezen dat buizen effectiever zijn in de winter.
Ach het spulletje zat bij de woning dus heeft mij feitelijk niets gekost, en ik vindt het ondertussen nog interessant ook >:)
aan de ene kant is het wellicht wel een beetje gedateerd (komt uit 2002), maar zo lang het werkt werkt het.
Mocht het stuk gaan, ga ik kijken voor een andere set waar ik ook de vloerverwarming mee kan ondersteunen.

[ Voor 17% gewijzigd door Daannn1987 op 17-01-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Daannn1987 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:31:
indrukwekkend, hier van 24 naar 34 graden met 800l boiler/9m2 vlakke plaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
!null schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:22:
Ik heb er nog een kraan tussen zitten om de flow aan te passen en ik denk dat het systeem daardoor niet makkelijk leeg loopt. Om het echt goed op afschot op het dak te krijgen is niet gemakkelijk en ziet er ook niet echt mooi uit als het scheef zit. En als het echt leeg moet zoals nu, even doorblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jerh schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:40:
[...]

indrukwekkend, hier van 24 naar 34 graden met 800l boiler/9m2 vlakke plaat
Verhouding is natuurlijk wel heel anders.. 800 liter op 9m2.
Dat moet een behoorlijke boiler zijn :+

Net nog even fototje gemaakt, temp geeft zelfs 48 graden aan.
Ik veronderstel dat die 48 graden bovenin het vat zijn?

Mijn plaat ligt overigens volledig op het zuiden en heeft niet echt schaduw

De Delta-T heb ik recent aangepast... deze stond op 10 en teruggezet naar 4.
Leek mij in de wintermaanden verstandiger.

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 17-01-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2016
vandaag i.d. weer eens mooi dagje boiler... van 20 naar 39 graden.... 500L op 72buiskes

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
hoe komen jullie aan die lage temperaturen in de boiler? onze ZB wordt niet kouder dan 30 -40 graden in deze periode. Is SWW ZB met CV spiraal. In de ochtend is ie eigenlijk altijd 30+ graden, einde dag zonder zon, tegen de 40 graden, dit door de retour die door de ZB gaat.

schijnt de zon, wil ie nog wel eens boven de 40 graden komen, maar niet heel veel, die warmte trekt de CV er weer gelijk uit.

we stoken met 52 graden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, maar jij hebt de CV retour door je vat heen. Dus effectief warm je het vat op met je CV ketel, wanneer de zon het niet doet.

Als iemand anders een vat heeft waar geen CV retour doorheen gaat, zoals dat 80 liter tapwater vat, en dat vat staat op een koude zolder. Dan is dat niet zo vreemd dat het zover afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
!null schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:43:
Tja, maar jij hebt de CV retour door je vat heen. Dus effectief warm je het vat op met je CV ketel, wanneer de zon het niet doet.

Als iemand anders een vat heeft waar geen CV retour doorheen gaat, zoals dat 80 liter tapwater vat, en dat vat staat op een koude zolder. Dan is dat niet zo vreemd dat het zover afkoelt.
Zo had ik hem nog niet gezien... dat maakt inderdaad wel uit ja.

@Fabstar, wij zijn vriendjes @ mindergas.nl , en ik merk op dat jij meer verbruikt op de koudere dagen.
Kan het niet zijn dat je juist extra gas verbruikt omdat je retour zo extreem afkoelt door de zonneboiler?

Just a thought..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
fabstar81 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:17:
hoe komen jullie aan die lage temperaturen in de boiler? onze ZB wordt niet kouder dan 30 -40 graden in deze periode. Is SWW ZB met CV spiraal. In de ochtend is ie eigenlijk altijd 30+ graden, einde dag zonder zon, tegen de 40 graden, dit door de retour die door de ZB gaat.

schijnt de zon, wil ie nog wel eens boven de 40 graden komen, maar niet heel veel, die warmte trekt de CV er weer gelijk uit.

we stoken met 52 graden.
je warmt idd met cv de boiler op. Kijk ook maar eens op hrsolar.nl bij de live systemen, zie je dat ze daar ook allemaal kouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jerh schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:47:
[...]

je warmt idd met cv de boiler op. Kijk ook maar eens op hrsolar.nl bij de live systemen, zie je dat ze daar ook allemaal kouder zijn.
Maar heeft dat dan niet een negatief effect?

Je verwarmt een bron die veel groter is dan nodig... voordat je 350 liter vat op temperatuur is om optimaal te werken voor je verwarming ben je wel even aan het stoken.
Dus je thermostaat snapt er waarschijnlijk ook gene ene snars van..

De ene dag kan hij met 50 graden het huis verwarmen
de andere dag met vraag 30 graden omdat de zon schijnt en die de ZB helpt.

of denk ik dan te bekrompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk ook dat het een negatief effect heeft. Maar het is wel een vat met tapwater. Dat hij anders elektrisch op temperatuur moet houden.

@fabstar, de CV leiding die vanaf de boiler komt, gaat het altijd door de boiler? Of zit er nog een elektrische klep of thermostatisch mengventiel op de CV leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Het is een low-tech oplossing, maar het heeft wel een wat negatiever effect t.o.v. een motorgestuurde 3-wegklep die bepaald of de retour van de CV door de boiler gaat of niet. En je verliest ook nog eens warmte uit je vat naar de omgeving toe (die je er dus eerst instopt met de retour van je CV).

Over het algemeen hebben die boilers ook een behoorlijk warmteverlies. Energielabels op boilers, wat sinds september 2015 verplicht is, zijn vaak klasse C of D voor de grotere vaten van 300 liter of meer.

Ik kan me herinneren dat iemand hier op het forum (fabstar of ewatje dacht ik) toch gauw 5 graden verlies over een nacht had.

Als je dat uitzet op een vat van 500 liter wat 5 graden afkoelt staat dat gelijk aan 2,91 kwh ~ zo'n 370 liter gas.

Dat tikt aardig door.

Wat dat betreft kijken we met z'n allen erg naar rendement en opbrengsten van heatpipes en vlakke platen, maar een boiler hoort daar zeer zeker ook bij! Het is wat dat betreft het hart van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Goed punt.. iets waar ik vandaag ook nog een vraag over wou stellen.
Mijn 80 liter vat was gisteravond 48 graden en vanmorgen 36... (zonde! :) )

Best afgekoeld dus.
Nu zijn alle leidingen vrij koud, behalve de leiding die via mijn automatische ontluchter naar het expansievat gaat.
Deze leiding is ook niet geisoleerd... maar wat ik mij vooral afvraag.. hoe hou je tegen dat hier leidingwater naartoe vloeit?

Evt zal ik nog een paint tekening maken van het leiding werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Dag dag, inderdaad was het mijn vat waarvan ik eens gezegd heb dat die in hete dagen van 80 naar 75 afkoelde in de nacht. soms wat meer zelfs. nu heb ik mij toen laten vertellen dat met die hoge temperaturen ook zorgt voor hoger verlies, en dus logisch zou zijn. Ik zit er nog aan te denken om de grote ZB te omwikkelen met glaswol of van dat radiatorfolie om hem iets beter te isoleren.

Of het echt een negatief effect heeft, is moeilijk te bepalen. De ZB is gevuld met SWW, dus de warmte gaat nooit echt verloren (behalve je stilstandverlies, maar dat heb je met elke boiler). OK, warm je de ZB op met CV-retour, dan hoeft je ketel dat weer minder bij te stoken op het moment van het produceren van SWW. In mijn geval zit er nog een electrisch boilertje tussen die dan weer wat warmer water binnenkrijgt en minder electrisch hoeft bij te stoken.

Er zit in ons geval een driewegklep op die afhankelijk van de ZB temperatuur de cv door de ZB doet, of niet. Op dit moment is die ingesteld op 20 graden (wat de ZB dus altijd is) en gaat de CV-retour dus expres altijd door de ZB. Andere forumleden zeggen nl "retour altijd door de ZB", dus wat is beter....

De installateur heeft hem opgeleverd met door-de-ZB-op-40 graden, dus pas als de ZB 40 graden is --> CV retour door ZB.

@Daann, het viel mij ook op dat nu met de koude dagen, ik meer gas verbruik dan jij. Opmerkelijk, want jij hebt 2-onder-1 kap en ik maar rijtjeshuis. Wel zit ik op 3% minder verbruik als vorig jaar, terwijl ik dit seizoen op 52 stook en vorig seizoen op 60 graden (toen nog geen ZB). Dus voor mijn situatie lijkt het toch weer te besparen die lage aanvoertemperatuur en CV-retour door de ZB. Maar ik kan ook niet verklaren waarom jij minder verbruikt in deze periode.

Wij hebben wel doorwaaipui met old-skool dubbelglas (wordt dit jaar vervangen door HR++) op zuiden en geen spouwmuur isolatie oid. Met deze dagen zitten we zo rond de 4-5 m3 per dag...waar we vorig jaar rond de 5-6 zaten per dag.

V.w.b. de thermostaat...die vraag heb ik mij ook eens gesteld en ook op het forum (zoek eens in dit topic). de remeha stuurt volgens mij op een delta T van 10 of 15 uit mijn hoofd, op sommige dagen als de boiler dus warm is, krijgt ie ineens een hogere retour in zijn mik dan dat ie verwacht. de reactie van de ketel / thermostaat is nu, dat ie dan gewoon ophoudt met fikken en alleen maar warmte rondpompt. prima toch?

we stoken met zulke lage temperaturen dat we geen overshoot hebben, en de thermostaat vraagt met opwarmen vaak gewoon de max van 52 graden. Soms haalt ie het wel in de 3 uur dat ie erover mag doen om de kamer te verwarmen, soms niet. Maar ik denk dat elke thermostaat daar moeite mee heeft gehad afgelopen week, toen het ineens zo koud werd. De thermostaat moet daar gewoon weer op inleren.

[ Voor 17% gewijzigd door fabstar81 op 18-01-2016 14:21 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:16:

Er zit in ons geval een driewegklep op die afhankelijk van de ZB temperatuur de cv door de ZB doet, of niet. Op dit moment is die ingesteld op 20 graden (wat de ZB dus altijd is) en gaat de CV-retour dus expres altijd door de ZB. Andere forumleden zeggen nl "retour altijd door de ZB", dus wat is beter....
Ach ja wat is beter. Voor beide varianten is wat te zeggen.

Er staat in ieder geval een ZB in je huis en ben je bezig met optimalisatie. Als iedereen dat nou eens zou doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
Ik twijfel of het heel nadelig is. Kan het niet staven, maar mijn theorie:

CV water wordt met hoger rendement opgewarmd dan SWW. Als het SWW in het boilervat wordt voorverwarmd door de CV, dan is dit met hoger rendement gegaan dan wanneer voor het douchen koud leidingwater was aangevoerd naar de ketel. Dit rendementsverschil wordt groter omdat in de boiler, het CV retourwater verder wordt afgekoeld, en het CV rendement dus nog een beetje stijgt (de rookgassen worden sterker teruggekoeld).
Het boilervat verliest wel wat warmte, maar dit is binnen de schil die je sowieso zou verwarmen met CV water.

[ Voor 3% gewijzigd door joepie de p op 18-01-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
FYI, Deze woning heb ik pas per 31 juli 2015, dus data daarvoor kun je beter niet gebruiken ;)
Het is natuurlijk lastig de vergelijking te maken met vorig jaar... daar zou je de temperaturen van januari 2015 voor erbij moeten pakken.

Moet wel zeggen dat ik nog niet heel lang zelf de ideal setting gevonden heb tussen ketel + vloerverwarming + radiatoren.. lijkt nu wel goed te gaan als ik de graaddagen zo zie.
Ook net een nieuwe thermostaat (TADO), welke het beter lijkt te doen dan de honeywell die ik had.

Mijn woning komt uit 2002 en is best wel goed geïsoleerd naar mijn idee :)
Tijdens de verbouwing heb ik dat prefab beton meerdere malen vervloekt (niet doorheen te komen die blauwe meuk).

Over de periode 31 juli tot nu zit je 19,1% beter dan dat ik zit... _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 18-01-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
Daannn1987 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:22:
...Nu zijn alle leidingen vrij koud, behalve de leiding die via mijn automatische ontluchter naar het expansievat gaat.
Deze leiding is ook niet geisoleerd... maar wat ik mij vooral afvraag.. hoe hou je tegen dat hier leidingwater naartoe vloeit?...
Niet! Door temperatuurverschillen zet het water uit en krimpt het in, dus gaat er enkele liters heen en terug naar je expansievat. Als je dat tegenhoud, zal je vat ofwel krimpen (bij afkoelen) ofwel openscheuren.
Je overdrukventiel beschermt gelukkig tegen het openscheuren, maar je verliest wel water, dus elke dag bijvullen (eventueel met lucht, ouderwetse systeem van atmosferische druk en je vat gebruiken als expansievat),...
Normale werking dus, leiding isoleren als je het verlies wil beperken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
naftebakje schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:11:
[...]
Niet! Door temperatuurverschillen zet het water uit en krimpt het in, dus gaat er enkele liters heen en terug naar je expansievat. Als je dat tegenhoud, zal je vat ofwel krimpen (bij afkoelen) ofwel openscheuren.
Je overdrukventiel beschermt gelukkig tegen het openscheuren, maar je verliest wel water, dus elke dag bijvullen (eventueel met lucht, ouderwetse systeem van atmosferische druk en je vat gebruiken als expansievat),...
Normale werking dus, leiding isoleren als je het verlies wil beperken.
Helder antwoord!
Thanks, ga die leiding maar eens isoleren dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
joepie de p schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:51:
Ik twijfel of het heel nadelig is. Kan het niet staven, maar mijn theorie:

CV water wordt met hoger rendement opgewarmd dan SWW. Als het SWW in het boilervat wordt voorverwarmd door de CV, dan is dit met hoger rendement gegaan dan wanneer voor het douchen koud leidingwater was aangevoerd naar de ketel. Dit rendementsverschil wordt groter omdat in de boiler, het CV retourwater verder wordt afgekoeld, en het CV rendement dus nog een beetje stijgt (de rookgassen worden sterker teruggekoeld).
Het boilervat verliest wel wat warmte, maar dit is binnen de schil die je sowieso zou verwarmen met CV water.
sowieso wil je met CV verwarmen je retour onder de zoveel graden. alles wat je dan weer verder kan af laten koelen helpt inderdaad weer beter in dat condensatiegebied te komen. Aan de andere kant, hoe hoger de retour hoe minder je ketel bij hoeft te stoken :)

Precies waarvoor ie dus ook weer door de boiler gaat. Theoretisch kan het zo zijn dat de ZB zo goed op temperatuur is, dat de ketel een hogere retourtemperatuur voor zijn kiezen krijgt, dan dat ie de aanvoer had bedacht.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daannn1987 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:14:
[...]

Helder antwoord!
Thanks, ga die leiding maar eens isoleren dus
Je kunt ook het vat extra isoleren met wat dik isolatie materiaal. Weet je hoe dik de mantel nu is? (wellicht in datasheet o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
fabstar81 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:21:
[...]
Theoretisch kan het zo zijn dat de ZB zo goed op temperatuur is, dat de ketel een hogere retourtemperatuur voor zijn kiezen krijgt, dan dat ie de aanvoer had bedacht.
Dit is dus het geval op een zonnige voor- of najaarsdag. Het kan zelfs zijn dat het boilerwater warmer is dan de CV aanvoer! Ik vraag me af of de thermostaat zich daar door laat hinderen of dat hij daadwerkelijk anders gaat leren. (Is dat 'leren' niet gewoon een techniekje van een jaar of tien terug dat inmiddels is ingehaald?)
Ik regel weersafhankelijk, dus op de buitentemperatuur, en die regeling trekt zich sowieso niets aan van tijden en ruimtetemperatuur. Vandaag, met vorst overdag, is de kamertemperatuur 1 graad hoger dan de instelling waarop de kamerthermostaat is ingesteld. En door doorverwarmen......
Ben druk aan het inregelen, maar dat is niet eenvoudig (voor de leek).

De installateur heeft hem opgeleverd met door-de-ZB-op-40 graden, dus pas als de ZB 40 graden is --> CV retour door ZB.
Je zou misschien bij wijze van experiment je verbruik per graaddag kunnen vastleggen in eerst de eerste situatie en dan een poosje in de tweede?
Ik zit er nog aan te denken om de grote ZB te omwikkelen met glaswol of van dat radiatorfolie om hem iets beter te isoleren.
Ik lees nadien de tips graag! Het warmteverlies vind ik nog niet eens een groot punt maar in de zomermaanden - als het vat per definitie lekker warm is - is het eigenlijk een radiatortje die je niet uit kunt zetten. Wordt dan erg warm op zolder.

[ Voor 38% gewijzigd door joepie de p op 18-01-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

de remeha stuurt volgens mij op een delta T van 10 of 15 uit mijn hoofd, op sommige dagen als de boiler dus warm is, krijgt ie ineens een hogere retour in zijn mik dan dat ie verwacht. de reactie van de ketel / thermostaat is nu, dat ie dan gewoon ophoudt met fikken en alleen maar warmte rondpompt. prima toch?
Dit is niet altijd standaard gedrag voor de ketel.
Heb hier al eens een vergelijkbare situatie gehad (geen zonneboiler, maar wel hete retour temp door een niet-afgeknepen radiator vlak bij de ketel). De ketel bleef bij oplopende retourtemperatuur vervolgens stug de vaste DeltaT aanhouden en de aanvoer maar verhogen, tot de aanvoer de max van 85 graden was bereikt.
En dat voor grotendeels vloerverwarming hier in huis |:( 8)7
Inmiddels netjes gefixt met een grotere radiator welke flink is afgeknepen en een max ketel temp ingesteld.
Maar goed, wel belangrijk om daadwerkelijk te controleren dat het wel goed verloopt :)
joepie de p schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:39:
Ik lees nadien de tips graag! Het warmteverlies vind ik nog niet eens een groot punt maar in de zomermaanden - als het vat per definitie lekker warm is - is het eigenlijk een radiatortje die je niet uit kunt zetten. Wordt dan erg warm op zolder.
Ik heb al wel eens gezien dat er een kast om de boiler getimmerd was en deze vol was gestopt met glaswol. Dat is wel een simpele en goedkope oplossing als je de plek daarvoor hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Jack op 18-01-2016 18:07 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
!null schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:24:
[...]

Je kunt ook het vat extra isoleren met wat dik isolatie materiaal. Weet je hoe dik de mantel nu is? (wellicht in datasheet o.i.d.)
Leidingen allemaal geïsoleerd nu.

De mantel weet ik niet.. staat geen datasheet op.
Wat ik wel weet..

ZBoiler is 95 CM hoog en 55 cm doorsnee.
Inhoud is dus 225 liter
boiler zelf is 80 liter

145 liter isolatie dus :+ 8) (hoe je dit naar CM reken is mij even te gewinkeld.. wellicht hier enkele rekenwonders O-) )
Lijkt mij redelijk wat toch? Is best groot ding imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een snelle berekening zegt iets van 10 a 11 cm. Zal dus wel 10cm mantel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Is dat een beetje acceptabel? Of zou extra isolatie nog helpen?
Kan de IR temperatuur er wel even op richten om te kijken.

*Edit, IR geeft zo'n 1,5 graden meer aan dan de omgevingstemperatuur (gericht op de bovenkant van de boiler)
Boiler is nu 40 graden

[ Voor 36% gewijzigd door Daannn1987 op 18-01-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
[...]

Dit is dus het geval op een zonnige voor- of najaarsdag. Het kan zelfs zijn dat het boilerwater warmer is dan de CV aanvoer! Ik vraag me af of de thermostaat zich daar door laat hinderen of dat hij daadwerkelijk anders gaat leren. (Is dat 'leren' niet gewoon een techniekje van een jaar of tien terug dat inmiddels is ingehaald?)
Ik regel weersafhankelijk, dus op de buitentemperatuur, en die regeling trekt zich sowieso niets aan van tijden en ruimtetemperatuur. Vandaag, met vorst overdag, is de kamertemperatuur 1 graad hoger dan de instelling waarop de kamerthermostaat is ingesteld. En door doorverwarmen......
Ben druk aan het inregelen, maar dat is niet eenvoudig (voor de leek).

[...]

Je zou misschien bij wijze van experiment je verbruik per graaddag kunnen vastleggen in eerst de eerste situatie en dan een poosje in de tweede?

[...]

ik zal inderdaad dat eens doen, een week met 20 graden cv-retour door boiler, en week met 40 graden cv-retour door boiler. enige is, dat dit dus in onze situatie moeilijk te vergelijken is. sowieso is mindergas daar minder geschikt voor, die houdt nl geen rekening met weersinvloeden etc.. Maar het is een begin.
Jack schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:05:
[...]

Dit is niet altijd standaard gedrag voor de ketel.
Heb hier al eens een vergelijkbare situatie gehad (geen zonneboiler, maar wel hete retour temp door een niet-afgeknepen radiator vlak bij de ketel). De ketel bleef bij oplopende retourtemperatuur vervolgens stug de vaste DeltaT aanhouden en de aanvoer maar verhogen, tot de aanvoer de max van 85 graden was bereikt.
En dat voor grotendeels vloerverwarming hier in huis |:( 8)7
Inmiddels netjes gefixt met een grotere radiator welke flink is afgeknepen en een max ketel temp ingesteld.
Maar goed, wel belangrijk om daadwerkelijk te controleren dat het wel goed verloopt :)

[...]

Ik heb al wel eens gezien dat er een kast om de boiler getimmerd was en deze vol was gestopt met glaswol. Dat is wel een simpele en goedkope oplossing als je de plek daarvoor hebt.
hier is de max temperatuur al gezet op 52 graden. tot nu toe houdt de ketel het warm bij -2/-3, terwijl vorige jaar 1 dag testen met 50 graden hij het huis niet warm kreeg én 10m3 had verstookt. ik zie dus wel dat ie op deze dagen altijd die 52 graden vraagt, maar zal niet hoger gaan.

hier zie ik gewoon dat als de ZB op temperatuur is, de ketel alleen maar rondpompt, de retour van de ketel schommelt dan rond de 40 graden.

de besparing van een ZB zit dus in het feit dat de ketel vaker alleen warmte rondpompt, en dus minder bijstookt voor een hogere aanvoer. tot nu toe met prognose mindergas, scheelt (de zachte winter,) het plaatsen van de ZB zo een 300 m3.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
fabstar81 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:09:
[...]

ik zal inderdaad dat eens doen, een week met 20 graden cv-retour door boiler, en week met 40 graden cv-retour door boiler. enige is, dat dit dus in onze situatie moeilijk te vergelijken is. sowieso is mindergas daar minder geschikt voor, die houdt nl geen rekening met weersinvloeden etc.. Maar het is een begin.
Ben wel benieuwd, wanneer ga je hem terugzetten?
Ga ik dagelijks even staren naar mindergas en kijken of ik een trend zie :)

Wat is trouwens je prognose voor een heel jaar met ZB?
Ik zit op 680, dus jij zal wel tegen de 500 zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 18-01-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
505 m3 :+

dat is van mei '15 tm mei '16. de ZB is in april '15 geplaatst...

ik zal hem zondagavond terugzetten, dan heb ik van maandag t/m zondag 40 graden. deze week als referentie voor 20 graden.

en dan maar hopen dat het qua temperaturen gelijk blijft...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
505 Netjes hoor!

Je kunt naast je eigen vergelijking van maandag t/m zondag ook die nog eens naast mijne houden.
Ons stook patroon is altijd hetzelfde (durf ik nu met 100% zekerheid te zeggen, vriendin weet niet hoe de tado werkt :+ ) , douchen zal licht fluctueren uiteraard, en we koken op elektra.

[ Voor 16% gewijzigd door Daannn1987 op 18-01-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
fabstar81 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:20:
505 m3 :+

dat is van mei '15 tm mei '16. de ZB is in april '15 geplaatst...

ik zal hem zondagavond terugzetten, dan heb ik van maandag t/m zondag 40 graden. deze week als referentie voor 20 graden.

en dan maar hopen dat het qua temperaturen gelijk blijft...
Je kunt het gasverbruik delen door het aantal graaddagen. Dan wordt er IMHO gecorrigeerd voor warmer/kouder weer. Heet mindergas die optie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
[...](Is dat 'leren' niet gewoon een techniekje van een jaar of tien terug dat inmiddels is ingehaald?)
Ben druk aan het inregelen, maar dat is niet eenvoudig (voor de leek).[...]
Dat inleren zal je altijd hebben, je kan niet gaan voorspellen wanneer deuren en ramen open en dicht gaan, wat de zon zal doen, hoeveel het waait en hoe warm de bewoners het huis willen. Daarom inleren, de thermostaat kijkt elke keer hoe vlot hij het huis kan opwarmen en hoe snel het weer afkoelt, en zal daarmee zijn "agressiviteit/rustigheid van bijstoken" gaan aanpassen en zo proberen om steeds op de juiste gewenste temperatuur uit te komen met max comfort bij min verbruik.

Bij warmte-afhankelijk regelen zonder ruimtecompensatie moet je op elke radiator een thermostatische kraan hebben (die dus sluit als de gewenste temperatuur bereikt is), en een drukklep die aanvoer en retour koppelt als de druk stijgt (als alle radiatoren op temperatuur zijn).
Dat je kampertemperatuur te hoog wordt, heeft dus niet perse met afregelen te maken maar met je installatie die blijkbaar niet 100% correct is (ontbreken van thermostatische kranen en het niet gebruiken van ruimtecompensatie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Daannn1987 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 21:17:
[...]

Ben wel benieuwd, wanneer ga je hem terugzetten?
Ga ik dagelijks even staren naar mindergas en kijken of ik een trend zie :)

Wat is trouwens je prognose voor een heel jaar met ZB?
Ik zit op 680, dus jij zal wel tegen de 500 zitten?
680 is ook zeer netjes! en dat voor een 2-onder-1-kap, hoe groot oppervlakte?

ons huis is uit 1976 of 1978.
joepie de p schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:24:
[...]

Je kunt het gasverbruik delen door het aantal graaddagen. Dan wordt er IMHO gecorrigeerd voor warmer/kouder weer. Heet mindergas die optie niet?
mindergas doet dat al automatisch :+

maar graaddagen is maar 1 ding. naftebakje noemt nog tig dingen waardoor het gasverbruik, zelfs per graaddag totaal, niet te vergelijken is eigenlijk. maar goed, het geeft een ruw idee.

[ Voor 34% gewijzigd door fabstar81 op 19-01-2016 08:23 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 20:13
Hallo,

Ik woon op dit moment in een nieuwe woning welke alleen verwamt wordt dmv een warmtepomp.
Ik zal de komende weken een beslissing moeten nemen, of ik alle beschikbare dakruimte ga gebruiken voor zonnepanelen, of dat ik toch een gedeelte ga gebruiken voor een zonneboiler systeem.
De vraag is nu welke van de 2 het rendement gaat opleveren.

De zonnenboiler kan ik aansluiten op mijn huidige boiler, daar ik nog een spiraal over heb. Ik kan echter dan niet ook nog eens de retour van de vloerverwarming (ltv) door de boiler laten lopen, daar ik daar geen spiraal meer voor over heb. Ik heb wel de ruimte om nog een boiler te plaatsen. De vraag is dan hoe deze aangesloten gaat worden en wat de grote is.

Met een zonneboiler heb ik als voordeel dat vooral het voor en najaar dit een positieve invloed heeft op de verwarmingskosten, maar als ik op de plak pv panelen installeer heb ik het gehele jaar wat aan de extra opbrengst en hoef ik geen extra boiler aan te sluiten.

Heeft iemand hier een mening over met wat ik moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
je weet dat je deze vraag stelt in het zonneboiler topic :) mijn advies zou dus zijn om het te doen. Qua configuratie en meerdere vaten zal je bij anderen moeten zijn. Daar weet ik te weinig van af. Wat wel belangrijk is om te weten hoe groot je huidige boiler is. En hoe groot je tweede boiler zou moeten zijn.

Wat je meer ziet is een kleine 200 liter boiler voor SWW, en een tweede grotere boiler voor CV-ondersteuning. E.e.a. afhankelijk van hoe groot je huis is, weet je hoe groot de 2e boiler moet zijn. Dan een verhouding buizen/vlakke plaat per liter en je weet hoeveel collectoren je op je dak moet zetten.

Over rendement...dat is iets wat je echt helemaal zelf moet uitrekenen/bepalen. Stroom wordt alsmaar goedkoper en gas duurder. Dus wil je misschien juist weer in ZB investeren.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
nimie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:30:
Heeft iemand hier een mening over met wat ik moet doen?
Hoe groot is je huidige boiler en wat zit erin?

Verder over rendement, tja.. rendement van een warmtepomp is goed vergelen met een gas ketel. Maar een zonneboiler wekt daadwerkelijk energie op. Dus eigenlijk een vele malen beter rendement :+ (voor iedere kWh die erin gaat krijg je veel meer terug)

Door zonnepanelen en een warmtepomp te gebruiken, koppel je het wel helemaal los van elkaar. En dan heb ik het over opwek en verbruik. Dat heeft de nodige voordelen, je kunt alles verrekenen. In de zomer opwekken en in de winter gebruiken.
Maar je bent hierbij wel afhankelijk van de regelgeving/wetgeving, die wel kan veranderen.

Eventueel kan een compromis natuurlijk ook. Een kleinere zonneboiler om een kleiner vat met tapwater op te warmen. Want daar is een warmtepomp heel slecht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
fabstar81 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:20:
[...]

680 is ook zeer netjes! en dat voor een 2-onder-1-kap, hoe groot oppervlakte?

ons huis is uit 1976 of 1978.

[...]

mindergas doet dat al automatisch :+

maar graaddagen is maar 1 ding. naftebakje noemt nog tig dingen waardoor het gasverbruik, zelfs per graaddag totaal, niet te vergelijken is eigenlijk. maar goed, het geeft een ruw idee.
Oppervlakte is 129m2.

Beneden is het 11 x 5,5
Boven 8 x 5,5
en zolder kleiner maar weet ik niet uit het hoofd :)

Vorige woning was 80m2 en het streven was om hier een lager gas vebrruik te krijgen dan daar (1100 m3 p/j).
Dat gaat wel lukken... >:) >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 19-01-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
!null schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:31:
[...]

Hoe groot is je huidige boiler en wat zit erin?

Verder over rendement, tja.. rendement van een warmtepomp is goed vergelen met een gas ketel. Maar een zonneboiler wekt daadwerkelijk energie op. Dus eigenlijk een vele malen beter rendement :+ (voor iedere kWh die erin gaat krijg je veel meer terug)

Door zonnepanelen en een warmtepomp te gebruiken, koppel je het wel helemaal los van elkaar. En dan heb ik het over opwek en verbruik. Dat heeft de nodige voordelen, je kunt alles verrekenen. In de zomer opwekken en in de winter gebruiken.
Maar je bent hierbij wel afhankelijk van de regelgeving/wetgeving, die wel kan veranderen.

Eventueel kan een compromis natuurlijk ook. Een kleinere zonneboiler om een kleiner vat met tapwater op te warmen. Want daar is een warmtepomp heel slecht in.
Ik heb nu een boiler van 500liter. Deze staat nu van 6tm8 uur op 60 graden en daarna 2 uurtjes op 50 en daarna de rest van de dag op 40 graden warmhouden.

De vloervwarming beneden heeft een opp van 130m2 en boven draait er iets meer dan 100m2 zachter mee.

Ik merk inderdaad dat tapwater verwarmen wat meer moeite kost, vooral daar hij dat nu tot 42 graden via de wp doet en daarna alles elecktrisch.

Voor de wijziging van de wetgeving ben ik niet zo heel bang, daar ik dan de pomp kan instellen dat hij alles tijdens het opwekken moet gebruiken.

Ik heb ook zitten denken om inderdaad een kleinere aan te sluiten, alleen dan ga je toch moeten schakelen tussen de twee boilers afhankelijk van de temp, of niet? en heb je dan wel genoeg aan 2 spiralen?

Om het nog leuker te maken komt er van de zomer ook een aardig zwembad bij. Het idee is dan om de huidge warmtepomp die ook te laten verwarmen, daar dan een extra aanschaf van een wp niet nodig is. Bij de aanvoer van de vloerverwarming kan ik hem beneden af tappen en vanuit daar naar de tuin gaan. Mijn idee is dat de vloervwarming niet draait als zwembad verwamt moet worden. Ik zou dan ook weer kunnen de zonneboiler hiervoor kunnen gebruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
nimie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:28:
[...]

Ik heb nu een boiler van 500liter. Deze staat nu van 6tm8 uur op 60 graden en daarna 2 uurtjes op 50 en daarna de rest van de dag op 40 graden warmhouden.
Ah zo, je hebt dus al een warmtepomp. En in dat vat zit alleen CV leiding water neem ik aan? geen tapwater?
Waarom zou je het dan op 60 graden zetten? dat is toch niet zo efficient voor de warmtepomp? En je hebt het niet nodig met je vloerverwarming.

Of begrijp ik dat je er wel tapwater in opslaat? Dan is 500 liter wel erg veel.
Voor de wijziging van de wetgeving ben ik niet zo heel bang, daar ik dan de pomp kan instellen dat hij alles tijdens het opwekken moet gebruiken.
Maar daar heb je niet zoveel aan in de winter, lijkt mij.
Ik heb ook zitten denken om inderdaad een kleinere aan te sluiten, alleen dan ga je toch moeten schakelen tussen de twee boilers afhankelijk van de temp, of niet? en heb je dan wel genoeg aan 2 spiralen?
Je kunt ook eerst het kleine tapwater vat opwarmen en daarna omschakelen (3 weg klep) naar grotere vat.
Om het nog leuker te maken komt er van de zomer ook een aardig zwembad bij. Het idee is dan om de huidge warmtepomp die ook te laten verwarmen, daar dan een extra aanschaf van een wp niet nodig is. Bij de aanvoer van de vloerverwarming kan ik hem beneden af tappen en vanuit daar naar de tuin gaan. Mijn idee is dat de vloervwarming niet draait als zwembad verwamt moet worden. Ik zou dan ook weer kunnen de zonneboiler hiervoor kunnen gebruiken,
Tja met een zwembad lijkt het me toch veel goedkoper om met zonneboiler op te warmen? Dat is het mooie, dan kun je enig overschot in de zomer wel kwijt in je zwembad.

Heb je al berekeningen gemaakt, hoeveel het zou kosten met je huidige warmtepomp het zwembad op temperatuur te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Daannn1987 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:38:
[...]

Oppervlakte is 129m2.

Beneden is het 11 x 5,5
Boven 8 x 5,5
en zolder kleiner maar weet ik niet uit het hoofd :)

Vorige woning was 80m2 en het streven was om hier een lager gas vebrruik te krijgen dan daar (1100 m3 p/j).
Dat gaat wel lukken... >:) >:)
dan is je huis qua oppervlakte niet veel groter. ons is 125 m2 ongeveer. we gaan redelijk goed op dan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
!null schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:10:
[...]

Ah zo, je hebt dus al een warmtepomp. En in dat vat zit alleen CV leiding water neem ik aan? geen tapwater?
Waarom zou je het dan op 60 graden zetten? dat is toch niet zo efficient voor de warmtepomp? En je hebt het niet nodig met je vloerverwarming.

Of begrijp ik dat je er wel tapwater in opslaat? Dan is 500 liter wel erg veel.
Ik heb net alles nagekeken en heb andere dingen staan dan in in mijn hoofd had zitten. De boiler bevat 300 liter tapwater en maar 1 spiraal. De andere aansluitingen zijn recirculatie aansluitingen voor zonneboiler leegloop systeem. In de folder stond leuk dat er twee verwarmingselementen in zitten, maar daar is er 1 een elektrische verwarmer is van kW.

De reden was dat vooral min vrouw enorm bang was dat we niet genoeg warmwater zouden hebben tijdens het douchen. Het was dan ook een grote stap om van de conventionele manieren af te stappen en alleen een wp te nemen in ons nieuwe huis

Voor de zonneboiler bij het zwembad zit ik met de transport van de warmte denk ik. Het liefst heb ik de zonneboiler op het dan van het huis, zodat ik die warmte het gehele jaar kan gebruiken, alleen dan zit ik ten eerste met het transport naar beneden en vervolgens 20 / 25 meter door de tuin.

Ik heb nog niets berekend en heb geen idee hoe dat te doen. Bij de bouw van onze woning ben ik bij meerdere bedrijven geweest, echter niemand heeft een goed plan kunnen voorleggen. Ze zijn of gek van zonneboilers of van warmtepompen, maar de combinatie in een nieuwe woning met alleen ltv en verder geen gas, stadsverwarming etc weten z niet op papier te zetten.

Als je het nu bekijkt heb ik met de installatie zonder gebruik van een zonneboiler en retour van mijn vloerverwarming door de boiler een te grote boiler.

Wellicht moet ik iets in de trand doen van een kleinere boiler voor tapwater, dit flink heet maken op de douchemomenten (tussen 6 en 8 óchtends) die als eerste laten verwarmen door zb, driewegklep naar de grote boiler die verwarmt wordt indien kleine op temp is, en door de grote boiler de retour van vloerverwarming laten lopen die alleen gebruikt wordt indien temp grote boiler hoger is dan bijvoorbeeld 18 graden. In de zomer kan ik dan ook het zwembad via de grote boiler laten lopen. Of is dit te hoog gegrepen?

Wat gebruik jij/jullie voor hoeveelheid tapwaterboiler?

[ Voor 7% gewijzigd door nimie op 19-01-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
nimie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:29:
[...]
\

hier 80 liter..
In de zomer meer dan genoeg, in de winter te kort en doet deze vrijwel niets.
Behalve op een zonnige winterdag, dan kan het nog wel leuk zijn

[ Voor 88% gewijzigd door Daannn1987 op 19-01-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
[...]

Wellicht moet ik iets in de trand doen van een kleinere boiler voor tapwater, dit flink heet maken op de douchemomenten (tussen 6 en 8 óchtends) die als eerste laten verwarmen door zb, driewegklep naar de grote boiler die verwarmt wordt indien kleine op temp is, en door de grote boiler de retour van vloerverwarming laten lopen die alleen gebruikt wordt indien temp grote boiler hoger is dan bijvoorbeeld 18 graden. In de zomer kan ik dan ook het zwembad via de grote boiler laten lopen. Of is dit te hoog gegrepen?

Lijkt me een goede oplossing. Door een kleinere boiler te selecteren voor je SWW bespaar je direct op je kosten voor het opstoken van het SWW door middel van je WP.

Grootte van de boiler (waar je WP op komt) is heel erg afhankelijk van je SWW verbruik en de gezinssamenstelling nu en in de toekomst. Voor WP boilers wordt toch wel vaak 200 liter aangehouden. Ga je kleiner en je doucht het vat leeg dan verwarmt de WP het water niet zo vlot zoals een gasketel (doorstroomtoestel, hoppa 60°C warm water).

Mocht je ernstig twijfelen of een extra zekerheid willen inbouwen zou je ook kunnen kiezen (als je daar de mogelijkheden en ruimte voor hebt) voor een douche WTW i.c.m. met dan een 200 liter boiler (of dan net wat kleiner zelfs, bijvoorbeeld 150 liter).

Groter vat naast je SWW vat gekoppeld zoals je omschreven hebt i.c.m. zonnecollectoren gaat heel goed werken. Dan nog een geultje graven naar je zwembad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Je wilt dus de installatie (ongeveer) die Woudsehoeve al heeft, en ik nu offertes voor aan het vragen ben.
Het aantal liters opslag ligt aan je dagelijkse verbruik en hoeveel dagen je, in worst case, wilt kunnen overbruggen (en kunt opwekken met de collector).

Martin (MKleinman hier) heeft iets moois ervoor op zijn website.
boilervat-en-grootte

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
ollie1965 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:59:
[...]

Je wilt dus de installatie (ongeveer) die Woudsehoeve al heeft, en ik nu offertes voor aan het vragen ben.
Het aantal liters opslag ligt aan je dagelijkse verbruik en hoeveel dagen je, in worst case, wilt kunnen overbruggen (en kunt opwekken met de collector).

Martin (MKleinman hier) heeft iets moois ervoor op zijn website.
boilervat-en-grootte
Dat is denk ik inderdaad zo.
Ik zit nu te kijken naar het dak en hoe deze in te delen met zonnepanelen en zonneboiler.
Gisteren leverancier gesproken en keuze is nu tussen zonneboiler met 48hp of op deze plek 8 pv.
Wat ik nu lees leveren de hp ongeveer 1650kw op en kost de set na subsidie 2000 euro. 8 pv panelen leveren 1900kw en kosten weer +- 1600 netto.
Lig dit nu inderdaad zo dicht bij elkaar, of klopt de opbrengst van 48hp niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Dikke vraagteken bij de opbrengst van die HP's. Als ik een simulatieberekening maak dan komt die opbrengst al rond de 3000 kwh uit.

Vraag eens naar het solarkey certificaat van de HP's die hij levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2016
Los van totale opbrengst speelt ook de inzetbaarheid een rol. Als je boiler vol is in zomer, maar dan kan je er niet veel mee. Onze boiler hele zomer vol, maar we gebruiken echt geen 500 L per dag.... Met zonnepanelen lever je wel terug ook al gebruik je niet en verreken je later....

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
nimie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:49:
[...]
Dat is denk ik inderdaad zo.
Ik zit nu te kijken naar het dak en hoe deze in te delen met zonnepanelen en zonneboiler.
Gisteren leverancier gesproken en keuze is nu tussen zonneboiler met 48hp of op deze plek 8 pv.
Wat ik nu lees leveren de hp ongeveer 1650kw op en kost de set na subsidie 2000 euro. 8 pv panelen leveren 1900kw en kosten weer +- 1600 netto.
Lig dit nu inderdaad zo dicht bij elkaar, of klopt de opbrengst van 48hp niet?
Zou je dan niet ook even kijken naar je behoefte? Als je zonder die extra PV al neutraal bent, dan zou ik sowieso kiezen voor de ZB. Ik heb zelf ook gerekend en kom (met mijn buizen als referentie) ook op ongeveer 3000 kWht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Ik zou graag willen investeren in een zonneboiler met heatpipes voor uitsluitend het tapwater. Maar zie door de bomen het bos niet..(qua keuze) . Dacht dat met de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) er wel een systeem boven zou komen drijven...
Ik mis een soort "beste keus" zonneboiler/heatpipes set als referentiepunt qua orentatie. Dan volgt ook wel een 'next best' etc.
Bij zonnepanelen geeft de tvt ook een aardig houvast om de verschillende systemen op af te zetten. Maar ik lees dat inzake zonneboiler/heatpipes je het niet moet hebben over tvt... suggesties voor een verantwoorde keuze? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor wat het waard is:
Ik heb ook lang getwijfeld over een zonneboiler. Wat bierviltberekeningen lieten zien dat extra PV+warmtepomp meer warmte en financieel voordeel oplevert en flexibeler in plaatsing is, ten koste van meer geluid en een regeltechnische uitdaging als salderen niet meer kan.

Uiteindelijk heb ik zelf beide niet gedaan en een stuk hypotheek afgelost, maar dat is een ander verhaal :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Punt is dat een heatpipes zonnecollector in de winter meer opbrengt dan een zonnepaneel, omgerekend naar energie. Dat wordt dan weer teniet gedaan door het vele stil staan in de zomer wanneer je de hitte niet nodig hebt. En tja, zolang er salderen is kun je met PV wel uit. Maarja, als je zelf moet gaan bufferen is zo'n vat met water zo duur nog niet, en lekker low-tech.

@Cass, ze houden vaak 1 op 10 aan. Dus 1 heatpipe op 10 liter.
De kant en klaar sets zijn veel al met vlakke plaat. Kijk maar bij die Itho setjes staan voorbeelden op. Hoeveel mensen / boiler grootte enzo.
Maar ik denk zelf dat heatpipes ook nog beter werken in naseizoen, en waarschijnlijk (bij zelf keuzes maken) goedkoper uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

!null schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:13:
Punt is dat een heatpipes zonnecollector in de winter meer opbrengt dan een zonnepaneel, omgerekend naar energie.
Ik heb daar geen gegevens voor gevonden, kan je misschien een bron delen?
[edit] dat klinkt misschien wat onaardig, zo is t niet bedoeld :)
Ik heb er ooit aan gerekend en kwam toen tot een een andere conclusie, maar dat was gebaseerd op nogal onzekere gegevens. Zie ook Proton_ in "Zonneboilers, dit is de plek" voor de korte discussie die daar aanleiding voor was.

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2016 22:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Proton_ schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:10:
[...]

Ik heb daar geen gegevens voor gevonden, kan je misschien een bron delen?
[edit] dat klinkt misschien wat onaardig, zo is t niet bedoeld :)
Ik heb er ooit aan gerekend en kwam toen tot een een andere conclusie, maar dat was gebaseerd op nogal onzekere gegevens. Zie ook Proton_ in "Zonneboilers, dit is de plek" voor de korte discussie die daar aanleiding voor was.
Daar zou ik even voor moeten gaan zitten. Maar dat kon vandaag niet, want ik was bezig een stuk of 60 heatpipes op te halen :*)

Ik zou even het aantal Watt per m2 moeten opzoeken. En jij rekende het destijds ook uit door gebruik te maken van de COP van de warmtepomp. Ik denk dat je zeker een punt hebt, tenminste, wanneer je gebruik maakt van een warmtepomp.
Mijn probleem ermee is dat ik niet overtuigd ben van die hoge COP wanneer het wat kouder is.

Tweede probleem is dat het een redelijke investering vergt. PV is doorgaans goedkoper dan een zonneboiler ja, maar voeg er de warmtepomp aan toe en het wordt al minder rooskleurig. Dan zit je sowieso aan een minimumprijs, waarvan ik uiteindelijk denk toch goedkoper een zonneboiler setup neer te kunnen zetten.

Derde probleem is het moeten bufferen. Dat doe je middels salderen in het net. Bij een zonneboiler ben je hier niet van afhankelijk. Ja je moet bufferen, wat het duurder maakt dan PV. Maar het is ook wel weer erg simpel.

Maar goed, het zijn niet persee vijanden van elkaar, je kan het ook gewoon allemaal hebben. Vermodelijk heb ik uiteindelijk ook wel een redelijke zonneboiler op het dak en in ieder geval 1000Wp op het dak en nog wat kleins op het schuurtje.
Gezien het gasverbruik wat er dan overblijft (het is nu al zeer laag, 400m3 zonder zonneboiler), zal een investering in een warmtepomp niet lonen (tvt monster :P ) maar ook ben ik dan pessimistisch omdat ik het dan voor zeer koude tijden in moet zetten, waarbij efficientie warmtepomp ook naar beneden gaat.
Vermoedelijk lossen we het dan op met een houtkachel, al zou ik die niet echt als duurzaam bestempelen :+
(maar wel hoge WAF want vriendin is gek op fikkie stoken)

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 24-01-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:27:
[...]

Daar zou ik even voor moeten gaan zitten. Maar dat kon vandaag niet, want ik was bezig een stuk of 60 heatpipes op te halen :*)

Vermoedelijk lossen we het dan op met een houtkachel, al zou ik die niet echt als duurzaam bestempelen :+
(maar wel hoge WAF want vriendin is gek op fikkie stoken)
heb je nu eindelijk je complete set bij elkaar?! :o

en waar vindt je zo een vriendin? mijn vrouw haat brand!! :-(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:23:
[...]

heb je nu eindelijk je complete set bij elkaar?! :o
Nou, nu moet ik even gaan puzzelen. Want ik heb nu in totaal 84 heatpipes.
60 heatpipes van 58mm. 2x30 collectoren.
Eerste hindernis: kan ik deze naast elkaar op het dak kwijt? Gaat echt om centimers denk ik.
(backup plan is dat ze onder elkaar gaan)

Tweede hindernis, wat te doen met een derde collector. Dat is een 24 pijps collector van TecSolar (waar sunsystems.nl ook in handeld) met een grotere diameter buis. Dus oppervlakte is uiteindelijk meer.

Maar omdat het een grotere diameter is, zal het niet matchen, en wordt het niet zo mooi op het dak.
En we willen niet echt een legpuzzel, we willen 1 geheel.
Dus we moeten even beslissen of we een derde erop willen, en zoja wat voor vorm.

Liefst wil ik dus diameter en hart-op-hart afstand matchen. Ok, het is maar het dak, maar we willen dus geen rommelig aangezicht.

Heb nu ook een controller erbij (die andere wilde ik niet, of moest ik display bijkopen)
En nog een pompgroep, even kijken welke ik ga gebruiken.
en waar vindt je zo een vriendin? mijn vrouw haat brand!! :-(
Mijn vriendin is eigenlijk nog veel meer van het stoken/fikkie steken dan ik, maar ik vind het wel gezellig op z'n tijd :+

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 25-01-2016 15:06 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.