@ !null
Zou je dat afwijkende paneel niet gewoon in de verkoop doen en op die plek een bijpassend nieuw paneel leggen?
Zou je dat afwijkende paneel niet gewoon in de verkoop doen en op die plek een bijpassend nieuw paneel leggen?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ja dat denk ik wel dat dat het gaat worden. Waarschinlijk gaat de 24 heatpipes Tecsolar in de verkoop.joepie de p schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:16:
@ !null
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De leiding onder of boven de collector door het dak?!null schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:24:
Hmm, even opgemeten, ons huis/kavel is 5m20 breed (rijtjeshuis). Dit kan ik dus ook zien als mijn ruimte op het dak.
De manifolds van de twee zonnecollectoren zijn ieder 2m45, dus in totaal 4m90. Dat aan elkaar koppelen lukt niet in minder dan 10cm lijkt me. (de uitstekende 22mm buizen verbinden met knelkoppeling)
Dan zit je op 5m00
En dan zou op de uiteindes gewerkt kunnen worden met 90 graden hoeken naar beneden (of naar boven als daar nog ruimte is) om vervolgens het dak door te gaan. Op een van de hoeken zou ook een ontluchter kunnen worden geplaatst. Daar is dan 10cm voor aan beide kanten.
Het zal volgens mij dus naast elkaar gaan passen op mijn dak. Maar wanneer ik een leiding door het dak zal leggen naar binnen toe, kan dit niet rechtdoor maar zal dit schuin moeten. Want anders eindigt hij in de betonwand (de zijwanden van het huis).
Niet ideaal allemaal, maar het lijkt wel te passen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja dat kan ook. Ik moet nog even bekijken hoeveel ik aan de bovenkant over kan houden.BarryH schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:51:
[...]
De leiding onder of boven de collector door het dak?
[ Voor 13% gewijzigd door !null op 25-01-2016 23:18 ]
Zo'n systeem wil ik ook min of meer gaan maken. Ik vraag me alleen af welk type warmtewisselaar je het beste kan gebruiken om van glycol naar cv water te gaan. Heb wel eens gehoord dat het glycol nogal agressief is en je dus even goed moet kijken wat voor wisselaar je neemt. Heeft iemand hier ervaring mee?ollie1965 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:59:
[...]
Je wilt dus de installatie (ongeveer) die Woudsehoeve al heeft, en ik nu offertes voor aan het vragen ben.
Het aantal liters opslag ligt aan je dagelijkse verbruik en hoeveel dagen je, in worst case, wilt kunnen overbruggen (en kunt opwekken met de collector).
Martin (MKleinman hier) heeft iets moois ervoor op zijn website.
boilervat-en-grootte
Groetjes
Glycol kan bij veroudering een hoge zuurgraad bereiken (alleen kan ik nergens vinden hoe zuur).Nhz schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 00:11:
[...]
Zo'n systeem wil ik ook min of meer gaan maken. Ik vraag me alleen af welk type warmtewisselaar je het beste kan gebruiken om van glycol naar cv water te gaan. Heb wel eens gehoord dat het glycol nogal agressief is en je dus even goed moet kijken wat voor wisselaar je neemt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Lijkt me niet, lucht wordt door je retour weggeduwd door het verse water wat je er in pompt. Is weer een onderhoudsvragend onderdeel wat je kan vermijden.!null schreef op maandag 25 januari 2016 @ 23:08:
[...]Ik zit nog wel even te denken met een ontluchter, zou ik een ontluchter moeten toepassen wanneer ik een leegloop systeem ga toepassen? Dan kan ik volgens mij geen automatische ontluchter toepassen en zou het ook geen zin hebben....
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik heb ze met koperen pijp boven de collector weer terug naar elkaar laten lopen en van daaruit met RVS flex pijp naar binnen (pan weg en lood slab terug) Een ontluchter links en rechts....!null schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:24:
Hmm, even opgemeten, ons huis/kavel is 5m20 breed (rijtjeshuis). Dit kan ik dus ook zien als mijn ruimte op het dak.
De manifolds van de twee zonnecollectoren zijn ieder 2m45, dus in totaal 4m90. Dat aan elkaar koppelen lukt niet in minder dan 10cm lijkt me. (de uitstekende 22mm buizen verbinden met knelkoppeling)
Dan zit je op 5m00
En dan zou op de uiteindes gewerkt kunnen worden met 90 graden hoeken naar beneden (of naar boven als daar nog ruimte is) om vervolgens het dak door te gaan. Op een van de hoeken zou ook een ontluchter kunnen worden geplaatst. Daar is dan 10cm voor aan beide kanten.
Het zal volgens mij dus naast elkaar gaan passen op mijn dak. Maar wanneer ik een leiding door het dak zal leggen naar binnen toe, kan dit niet rechtdoor maar zal dit schuin moeten. Want anders eindigt hij in de betonwand (de zijwanden van het huis).
Niet ideaal allemaal, maar het lijkt wel te passen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Nee, een ontluchter is niet nodig bij een leegloopsysteem.!null schreef op maandag 25 januari 2016 @ 23:08:
[...]
Ik zit nog wel even te denken met een ontluchter, zou ik een ontluchter moeten toepassen wanneer ik een leegloop systeem ga toepassen? Dan kan ik volgens mij geen automatische ontluchter toepassen en zou het ook geen zin hebben.
[ Voor 27% gewijzigd door Rhaelak op 26-01-2016 13:49 ]
Mmmm de warmtewisselaars van de heatpipes zijn ook van koper, ook de glycol zit 60% water in met zuurstof en bij een leegloop systeem helemaal, dat is 100% water toch?hannibal2206 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:22:
22 mm koper neem ik aan ; waarom niet gewoon 22 mm staal (CV) leiding ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik zal plaatjes delen op een later moment. Ik moet het systeem toch even gaan ontwerpen.Rhaelak schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:02:
Hoe dat gaat werken met een derde luchtleiding zie ik niet goed voor me op dit moment. Maar dat zal meer aan mij liggen qua inbeeldingskracht.
Ja ik heb sowieso al een litertje of 25 voorgemengd glycol staan (verhouding moet ik even checken) dus dat wil ik er sowieso in doen. Hoeft niet bij leegloop, maar als ik drie collectoren gebruik dan is glycol wel welkom.Wat ook een optie is als het water wat door je manifold gaat tenminste geen drinkwater is, een 20% glycol toevoegen op de totale inhoud, dan zit je tot -10°C goed als er een beetje water in blijft liggen.
[ Voor 15% gewijzigd door !null op 26-01-2016 15:51 ]
Dan heb je de kans dat de CV ketel midden in de nacht aan springt om het water van de ZB nog een paar graden bij te verwarmen. Dat lijkt me niet heel efficiënt. Zeker omdat het standaard wasprogramma maar op 50 graden draait. Aangezien de losse leiding er al ligt lijkt het mij dan beter om die te gebruiken.WoudseHoeve schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:26:
Je gebuikt toch gewoon warm-water via de CV ketel voor de vaatwasser? Water verwarmen met gas is goedkoper als elektrisch.
Keep it simpel.
Ok dus de kosten zijn dan een tstukje boven en een kraantje beneden. Dan is het een no-brainer dus!null schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:44:
Het is vrij simpel, je sluit dan de loze leiding aan voor de CV ketel (zodat hij niet door de ketel gaat). Maar wel na het thermostatisch mengventiel dat al in de installatie zal zitten.
Mengventiel zit bij mij op de uitgang van CV.. niet ervoor!null schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:44:
Het is vrij simpel, je sluit dan de loze leiding aan voor de CV ketel (zodat hij niet door de ketel gaat). Maar wel na het thermostatisch mengventiel dat al in de installatie zal zitten.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Dat kan ook, maar hij zou er ook voor kunnen zitten. Als de boiler dan 90 graden is, dan krijgt de CV ketel geen 90 graden te verwerken. Maar zo'n ramp is dat niet, dus hij kan er inderdaad ook na zitten.Daannn1987 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:00:
[...]
Mengventiel zit bij mij op de uitgang van CV.. niet ervoor
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail van 26 januari. Hierin stelt u een aantal vragen over de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE). Graag geef ik antwoord op uw vraag.
ISDE
Het maakt niet uit waar het apparaat vandaan komt. Als dit maar wel voldoet aan de technische specificaties. U vindt de specificaties op onze website: http://www.rvo.nl/subsidi...rgie/voor-welke-apparaten. De installatie mag ook door uzelf geïnstalleerd worden.
Meer informatie
Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven. Heeft u nog vragen, kijk dan op www.rvo.nl. U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen: 088 042 42 42 (lokaal tarief) of een e-mail sturen. Vermeld hierbij dan het vraagnummer van deze vraag V1601 8527.
Met vriendelijke groet,
Derya Senol
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Groetjes
Groetjes
Na de zonneboiler zal altijd een mengventiel zitten, er kan zo maar 80 of 90 graden uit je ZB komen en daar kan je CV ketel niet goed tegen.Daannn1987 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:00:
[...]
Mengventiel zit bij mij op de uitgang van CV.. niet ervoor
Ik heb nu 2x60 en zit dus te denken om daar 3x60 van te maken. Dan wil ik wel exact dezelfde collector erbij, anders wordt het niet mooi.Nhz schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:52:
Als je dat verhaal moet geloven hoeft het dus alleen aan de technische specificaties te voldoen.
Waar zou jij je collector halen dan? Ik ben me ook aan het oriënteren, maar zie soms door de bomen het bos niet meer. Ik zit te denken aan 72 heatpipes (misschien zelfs 98) om een 400ltr SWW boiler te verwarmen. Het is wat ruim, maar ze liggen niet 100% optimaal en zit liever (erg) ruim, ook gezien de eventuele zwembadverwarming in de zomer.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 27-01-2016 21:09 ]
Groetjes
Haha die kraan was gratis (pa loodgieter, komt wel eens wat tegen).!null schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:19:
Nou ja, dat is ook weer een beetje overkillje kan ook voor een paar tientjes een simpel mengventiel kopen, en die Grohe bewaren of op marktplaats gooien. Wel fijn als je duidelijk temperatuur kan instellen, dan is het makkelijk te matchen met het wasprogramma.
Maar deze CPC collectoren brengen wel wat meer op, voor hetzelfde bruto oppervlakte. Vergelijk het aantal Watt maar.Nhz schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:25:
Zat zelf aan 3x deze CPC 24 van BURG PLATINSTAR te denken, maar die jij aan geeft zijn ook niet gek, zo niet beter. Meer buizen op hetzelfde oppervlakte.
Die CPC Platinstar 24 van Burgsolar kosten € 1.000,-- per stuk bij 123kaminoven.!null schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:27:
[...]
De vraag is echter, hoeveel kost zo'n CPC kollektor nou ten opzichte van een gewone? Ik heb wel eens iets gezien dat niet veel duurder was, maar wat ik meestal tegen kom zijn fors duurdere collectoren.
[ Voor 42% gewijzigd door Rhaelak op 28-01-2016 08:51 ]
Dat je systeem leeg loopt is goed is goed voor het totale systeem, maar vergeet niet dat je collector het zwaar te verduren krijgt als de zon maximaal schijnt en je systeem leeg is omdat het vat op temperatuur is. Of heb ik je affakkel stukje gemist?!null schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:06:
[...]
Ik zou zelf dus 3x30 (58mm) willen op 300 liter SWW boiler. Ik wil dan voor een leegloopsysteem gaan waardoor het niet uit maakt dat je zoveel overdimensioneert.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik vind het wel een gokje eerlijk gezegd. Een paar jaar nog geen problemen is geen garantie voor een probleemloze gebruikstermijn van 25 jaar. Ook elders in het systeem worden drukken opgebouwd. In de heatpipe zelf, maar ik denk ook in de binnentube. Je winters rendement neemt met een terugloopsysteem af. Is het prijsverschil zo groot dat je dit allemaal voor lief neemt?!null schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:04:
Ja opzch wel. Maar de collectoren (verschilt natuurlijk per collector) mogen op zich tegen de 250 graden worden, staat in de specificaties. En als ze leeg zijn staat er verder ook geen druk op. Als ze dan onder de 250 graden blijven zou het in orde moeten zijn.
Ik dacht eerst ook dat het niet kon, alleen heb ik nu dus meerdere malen gelezen dat mensen wel een leegloopsysteem hebben met vacuumbuizen en dat het al goed werkt voor een paar jaar. Dan kan het dus blijkbaar wel.
Ik wil wel de temperatuur monitoren van de collectoren. Kijken hoe dat zich over de dag houdt in de zomer.
Welk prijsverschil? Het gaat niet om een prijsverschil. Sterker nog, ik ben zelfs goedkoper uit als ik een collector minder doe, dan zijn er ook minder snel problemen.joepie de p schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:54:
[...]
Ik vind het wel een gokje eerlijk gezegd. Een paar jaar nog geen problemen is geen garantie voor een probleemloze gebruikstermijn van 25 jaar. Ook elders in het systeem worden drukken opgebouwd. In de heatpipe zelf, maar ik denk ook in de binnentube. Je winters rendement neemt met een terugloopsysteem af. Is het prijsverschil zo groot dat je dit allemaal voor lief neemt?
Volg de discussie verder niet, maar dit stukje viel me op. Bijv: de sets van Solesta ( http://solesta.nl/ ) zijn standaard allemaal leegloop + vacuum. Heeft m'n pa op het dak (pal zuid, ca 45 gr), geen probleem. De buizen worden soms flink heet idd, ik dacht >200 gr C. Maar wellicht is m'n opmerking nodeloos in de gehele discussie, excuus dan.!null schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:04:
dus meerdere malen gelezen dat mensen wel een leegloopsysteem hebben met vacuumbuizen en dat het al goed werkt voor een paar jaar. Dan kan het dus blijkbaar wel.
[ Voor 6% gewijzigd door zeegerd op 28-01-2016 15:02 ]
There's nothing moister than an oyster.
Kijk dat is mooi. Zij doen dit dus als normale werkwijze. Ik zie wel in de installatiehandleiding een 0.5 graden hoek voor het weg laten lopen, ik ga even kijken wat dat voor mij zou betekenen, op 5 meter breedte.zeegerd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:53:
[...]
Volg de discussie verder niet, maar dit stukje viel me op. Bijv: de sets van Solesta ( http://solesta.nl/ ) zijn standaard allemaal leegloop + vacuum. Heeft m'n pa op het dak (pal zuid, ca 45 gr), geen probleem. De buizen worden soms flink heet idd, ik dacht >200 gr C. Maar wellicht is m'n opmerking nodeloos in de gehele discussie, excuus dan.
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 28-01-2016 15:21 ]
Ik heb zojuist een prijs ontvangen van 725 ex btw ex verzenden.Rhaelak schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:47:
[...]
Die CPC Platinstar 24 van Burgsolar kosten € 1.000,-- per stuk bij 123kaminoven.
Groetjes
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als je je zorgen maakt over mijn setup, dan moet je helemaal zorgen maken over die KingspanAppie Heijn schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:56:
@!null
Ik ben benieuwd, ik heb er niet heel veel vertrouwen in mbt de lange termijn betrouwbaardheid. Met name omdat kingspan(topmerk) juist de buizen laat ontkoppelen.
http://www.kingspanenviro...ipedatasheet.pdf?sfvrsn=0
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 28-01-2016 22:51 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
En wat is je boiler grootte?PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:08:
@!null,
Ik zit ongeveer in de zelfde situatie als jij met een verbruik van omgerekend 440m3 aardgas (ik stook propaan) voor een vrijstaand huis en zou dit ook graag naar nul brengen. Afgelopen zomer heb ik mijn hp's verdubbeld van 30 naar 60 hp's maar tot nu toe merk ik daar in deze tijd van het jaar niet heel veel van.
Ik zie toch een hogere temp bij de vacuumcollectorDe vraag wat beter is, de vlakke plaat of de heatpipe, lijkt volgens de http://www.hrsolar.nl/live-systeem in het voordeel uit te vallen van de vlakke plaat. Ik volg die site nu een tijdje maar ik heb nog niet kunnen zien wanneer de hp nu echt in het voordeel is. Nu zegt de jaaropbrengst ook niet alles, voor mij is het belangrijk dat die het in de winter beter doet maar dat heb ik vooralsnog niet kunnen constateren. Zo kan het met mijn zuidoost wellicht wel een hogere opbrengst geven maar heel veel meer zal het toch niet zijn denk ik.
Korte opmerking over de vergelijking bij HR solar. De vierkante meter oppervlakken worden gegeven, maar het gaat om apertuuroppervlak. In welke mate zijn de twee collectoren gelijkwaardig? Ik schat de heatpipes op 2 m2.De vraag wat beter is, de vlakke plaat of de heatpipe, lijkt volgens de http://www.hrsolar.nl/live-systeem in het voordeel uit te vallen van de vlakke plaat. Ik volg die site nu een tijdje maar ik heb nog niet kunnen zien wanneer de hp nu echt in het voordeel is. Nu zegt de jaaropbrengst ook niet alles, voor mij is het belangrijk dat die het in de winter beter doet maar dat heb ik vooralsnog niet kunnen constateren. Zo kan het met mijn zuidoost wellicht wel een hogere opbrengst geven maar heel veel meer zal het toch niet zijn denk ik.
[ Voor 22% gewijzigd door joepie de p op 29-01-2016 12:03 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Waarom? Het beschikbare dak oppervlak is ook beperkt in m².joepie de p schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:02:
[...]
De vierkante meter oppervlakken worden gegeven, maar het gaat om apertuuroppervlak
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dakoppervlak kan inderdaad een beperking zijn. In deze test ligt de vlakke plaat horizontaal en is daarmee breder dan de heat pipe collector. Zo redenerend had misschien wel een bredere heat pipe collector moeten worden gebruikt.Proton_ schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:37:
[...]
Waarom? Het beschikbare dak oppervlak is ook beperkt in m².
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik wil zover niet gaan, want ook dat is speculatief. Zoals ik al zei heeft de leverancier van de vlakke plaat de schijn op zich afgeroepen. Hoeft niet bewust te zijn, maar dan is het op zijn minst onzorgvuldigheid.Rhaelak schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:41:
En laten we eerlijk zijn, als fabrikant van vlakkeplaat collectoren ga je bij zo'n testopstelling echt wel de resultaten beinvloeden als de heatpipe de vlakkeplaat er volledig uit zou trekken qua opbrengst.
Ik volg de test al zo lang als hij online staat met flinke regelmaat en na de installatie is de HP van 10% verlies ingelopen naar 4% verlies t.o.v. de vlakkeplaat. Maar ik heb zo mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de data die wordt getoond, die lijkt me niet live, en indien live wel vertraagd met misschien een dubbele laag erover.
Als ik op de site van de groene energiewinkel kijk heeft de 20 buizen uitvoering een aperture van maar 1,86m2.joepie de p schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:47:
[...]
Ik wil zover niet gaan, want ook dat is speculatief. Zoals ik al zei heeft de leverancier van de vlakke plaat de schijn op zich afgeroepen. Hoeft niet bewust te zijn, maar dan is het op zijn minst onzorgvuldigheid.
In de omschrijving en op de foto is te zien dat de heat pipe collector 20 buizen heeft. Als dit 1800-58 buizen zijn, dan is het collectoroppervlak waarschijnlijk 2,6 m2 en niet 3,5 (wat past bij 25 buizen).
Ok, toch aangesloten maar dan niet erg zorgvuldig lijkt mij. Omdat je er toch dagelijks langs komt, misschien kun je er eens een kijkje nemen hoe het er van dichtbij uitziet.Rhaelak schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:18:
Ik rijd er dagelijks langs en de HP is wel aangesloten hoor.
Zwarte flexibele slangen komen eruit.
Ik zou dat wel willen doen, maar de installatie staat op een dak van circa 10-12 meter hoog. Dus het is lastig dat goed te beoordelen. Viel me toevallig vandaag op dat er duidelijk 2 zwarte slangen uit de HP komen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:32:
[...]
Ok, toch aangesloten maar dan niet erg zorgvuldig lijkt mij. Omdat je er toch dagelijks langs komt, misschien kun je er eens een kijkje nemen hoe het er van dichtbij uitziet.
[ Voor 9% gewijzigd door !null op 29-01-2016 22:34 ]
[ Voor 33% gewijzigd door !null op 29-01-2016 22:51 ]
Die 80 graden die hij wist te bereiken, dat is neem ik aan niet op z'n 1.000 liter vat? Hij heeft geloof ik ook een apart 200 liter vat, wist hij wellicht op die manier met 120 HP's 80 graden te bereiken op 200 liter?!null schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:26:
[...]
Wat ik zie is dat Woudsehoeve op een winterse zonnige dag zijn boilervat van 1000 liter nog op 80 graden kan krijgen middels 120 heatpipes.
En inderdaad, dat lukt niet iedere dag. Maar voor mij is dat wel genoeg energie om 4 dagen door te komen.
Ik ga niet beweren dat je met een zonneboiler vrij van gas kan leveren, maar ik wil het wel heel ver trekken.
[...]
Een echt tweaker project waarvan je zeker veel moet vastleggen met foto's (en video?). Ik hoop dat het je allemaal lukt. Hou je ook rekening met bevriezingsgevaar? Maak je gebruik van water/glycol of laat je de collectoren in de winter leeg lopen?BokkieAndijk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:09:
Graag hoor ik wat jullie oordeel hier omtrent is.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Zelf bouwen en knutselen is altijd leuk zou ik zeggen.BokkieAndijk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:09:
Mvg, Bokkie
Wat betreft die luchtleiding: als het een open systeem is, waarin vloeistof omhoog wordt gepompt, dan zal de vloeistof toch altijd terug stromen wanneer de pomp stopt? Mits de pomp geen 'eenrichtingsverkeer' is. Met die vrije luchtaanvoer gaat het wellicht iets sneller, maar dan moet hij wel op hoogste punt zitten.!null schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:32:
Hier even een schetsje, van wat ik eerder bedoelde met een luchtleiding toe te voegen.
Het is een simpel diagram, wat totaal nog niet af is.
Sowieso laat ik even de boiler en cv circuit buiten beschouwing om het simpel te houden.
En liefst plaats je alsnog onder afschot, maar dat moet ik even gaan checken.
Maar ook met de collectoren onder afschot, lijkt me een simpele derde luchtleiding wel helpen.
[afbeelding]
Groetjes
Kun je dan niet beter grijze pur spuiten tussen de wanden in ivm beter isolerend?BokkieAndijk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:59:
Dank voor de reacties.
Ik wil idd met antivries gaan werken.
Het in toom houden van het water gebeurt dmv de originele IBC kooien te gaan hergebruiken en er komt een frame van houten 2X3 balkjes omheen die met underlayment beplant zal worden. Dit houd de isolatie ook mooi op zijn plaats.
Met harde persing bedoel ik het volgende. Je hebt steenwol platen die zo slap en los zijn dat je ze niet rechtop kunt zetten omdat ze dan in elkaar zakken. Platen van een hardere persing kunnen dat wel. Het zijn de groene platen en niet de gele. Gele platen zijn geen steenwol maar glaswol als ik me niet vergis.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Glasplaat of plexiglas, lijkt me een goed idee. In feite heb je dan een hele simpele lompe vlakke plaat collector gemaakt. (simpel gezegd)BokkieAndijk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:59:
De warmte afdracht aan de buitenlucht probeer ik zo gering mogelijk te houden door de achterzijde in een 10 cm dikke laag isolatie te leggen en ik zit er ook aan te denken om er aan de andere zijde een glasplaat boven te monteren om zo een warme luchtlaag boven de absorberende kant van de radiator te verkrijgen. Dit lijkt mij in de winter een aanzienlijke verhoging van het rendement.
Dit vraag ik me ook af, waarom de vaten die perfect dicht zijn gaan opensnijden. Kan je ze dan niet beter naast elkaar zetten en bovenaan en onderaan (via de "tapkraan") aan elkaar verbinden, bij temperatuurverschillen onstaat dan vanzelf een stroming die de warmte weer egaliseert (ofwel splits je ze mbv je sturing zodat je gemakkelijker hogere temperaturen haalt).joepie de p schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:33:
@BokkieAndijk
Ik persoonlijk maak me een beetje zorgen over je vat. Zoals over de verbinding van de 2 IBBCvaten. De druk op die verbinding is groot (want daarboven de massa van 1000 liter water). ...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wat ik zou doen is die 2 IBC vaten naast elkaar zetten en een verbinding maken via de kranen.BokkieAndijk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:09:
Hallo "sun lovers"
Ik woon in een vrijstaande woning met een grote schuur er aan gekoppeld. Huis heeft ltv vvw en een 38/80 combi boiler. Ik wil op een zo goedkoop mogelijke manier zo veel mogenlijk op de gas kosten besparen. Na lang nadenken en informatie inwinnen op sites als deze hele mooie site, ben ik gister begonnen. Eerst ging ik op zoek naar een nieuwe boiler van 1000 liter met 3 spiralen er in. De goedkoopste die ik kon vinden kost €1.569,- Toen kwam ik op het idee om zelf een boiler te maken van 2 IBC vaten op elkaar. Ik heb voor €45,- per stuk 2 vaten opgehaald. Bij 1 vat heb ik de hele bovenkant er afgehaald en bij het andere de hele onderkant. Ik wil ze op elkaar plaatsen en aan de binnenkant met een strook EPDM aan elkaar verbinden. Dan krijg ik dus een buffer van ongeveer 2000 liter. Hier wil ik drie spiralen en enkele temperatuur sensoren in monteren. Om een eventueel legionella probleem uit te sluiten wil ik het water in de boiler nergens anders voor gebruiken als alleen een drukloze warmte opslag. De boiler wil ik dan rondom inpakken in een centimeter of 20 Rockwool met een harde persing. Ik heb iemand aan de telefoon gehad die mij vertelde zelf in het verleden veel te hebben geëxperimenteerd met collectoren. Hij zei dat als je een radiator aan de ene kant mat zwart spuit en de andere kant op een laag isolatie in een soort omhulsel legt, dat je dan niet het rendement van orginele collectoren haat maar er verbluffend dicht in de buurt kan komen. Ik zou op mijn schuurdak eventueel 62 m2 vol kunnen leggen dus en paar extra zou geen probleem zijn. De spiralen in de boiler wil ik van vloerverwarmingsbuis maken. Dit is mooi goedkoop en makkelijk verwerkbaar. Kosten voor de regel apparatuur en pompen en zo zijn uiteraard niet te vermijden maar ik Hoop op deze wijze aardig veel te kunnen besparen met een relatief geringe terugverdientijd. Eventueel kan ik misschien wat foto's van de boiler in wording plaatsen. Graag hoor ik wat jullie oordeel hier omtrent is.
Mvg, Bokkie
IBC raad ik af vanwege krachten en luchtdichtheid.BokkieAndijk schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:09:
Hallo "sun lovers"
...........................
Mvg, Bokkie
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Wat voor leidingen ga je gebruiken, rvs ribbelslang of koperen buis? En ga daarmee bij de uiteinden van de collector direct naar binnen of breng je ze op 1 punt bij elkaar en gaat daar naar binnen?!null schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:57:
Dan kan ik hem ook nog geforceerd leegtrekken met extra cv pomp die even een half minuutje nadraait ofzo. Maar wat ook kan is een luchtcompressor in die luchtleiding stoppen met eenzelfde nadraaitijd, om de boel even leeg te blazen.
[ Voor 43% gewijzigd door !null op 01-02-2016 15:04 ]
Messing.!null schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:44:
Ik zou ook zeggen dat koper in de buitenlucht geen succes is, maar de uitstekende leidingen van de vacuumbuis collectoren zijn ook van koper dus tja?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Die van mijn collectors zijn toch echt van koper.
Dus als ik het goed begrijp krijg je dan 2 circuits want een gedeelte wel druk en een gedeelte geen druk lijkt mij toch onmogelijk.!null schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:44:
Edit: En om het nog gecompliceerder te maken, eigenlijk wil ik dat het leidingdeel over de collectoren heen (dus niet het terugloopvat en luchtleiding) op druk laten lopen (1 a 2 bar ofzo) wanneer alles in bedrijf is. Maar dat moet ik nog even uit tekenen.
Nee, 1 circuit.PeterZ(on) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:13:
[...]
Dus als ik het goed begrijp krijg je dan 2 circuits want een gedeelte wel druk en een gedeelte geen druk lijkt mij toch onmogelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 01-02-2016 20:52 ]
Wat je dus eigenlijk wilt is een leegloopsysteem drukgevuld. Laat Sorel http://www.sorel.de/en/do...ische-drain-back-systeme/ nu nou net zo'n systeem hebben. Het is een drainback vaatje welke je op druk zet. Het water/glycol mengsel gaat gewoon door een spiraal in je vat en brengt zo de warmte over.!null schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:52:
[...]
Zodoende wil ik dus eigenlijk niet kiezen, en wil ik een compromis maken tussen een goed presterend druk gevuld systeem, en een leegloop systeem met de voordelen daarvan.
Of het in de praktijk ook zo mooi gaat werken moeten we nog maar zien
Ik zal later even mijn eerder gemaakte tekening aanpassen en weer posten, zodat het misschien wat duidelijker wordt.
Ik lees niet echt dat ze de boel onder druk zetten met dat vaatje? Maar wellicht lees ik het niet goed.Rhaelak schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:12:
[...]
Wat je dus eigenlijk wilt is een leegloopsysteem drukgevuld. Laat Sorel http://www.sorel.de/en/do...ische-drain-back-systeme/ nu nou net zo'n systeem hebben. Het is een drainback vaatje welke je op druk zet. Het water/glycol mengsel gaat gewoon door een spiraal in je vat en brengt zo de warmte over.
Werkelijk? Dus ook echt rood van kleur?PeterZ(on) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:08:
[...]
Die van mijn collectors zijn toch echt van koper.
Jawel, zeker geen messing zoals van de (knel)fittingen. Net zoals het binnenwerk van de manifold van koper is. Zie bijv. http://zhongpusolar.en.ma...eader-Pipe-ZP-LD-01-.html Red copper dus.joepie de p schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:13:
[...]
Werkelijk? Dus ook echt rood van kleur?
OK. Opvallend, dat is toch minder hard materiaal. Ik heb messing uitgangen en ik vermoed dat het binnenwerk in het manifold dat ook is, hoewel ik dat niet zeker weet.PeterZ(on) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:20:
[...]
Jawel, zeker geen messing zoals van de (knel)fittingen. Net zoals het binnenwerk van de manifold van koper is. Zie bijv. http://zhongpusolar.en.ma...eader-Pipe-ZP-LD-01-.html Red copper dus.
Ja water zou beter zijn dan glycol, in warmte overdracht, maar dat is een andere vraag.PeterZ(on) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:11:
@!null Ik denk dat ik je idee wel snap maar een schema zou het wel veel duidelijker maken.
Maar waarom zou een druk gevuld glycol systeem beter presteren. Ik heb juist begrepen dat gewoon water beter is. Zie ook deze http://www.ekr8.be/UPLOAD...iler_kiezen_tips_ekr8.pdf Of een drukgevuld systeem met water beter is weet ik niet, wel dat het kookpunt anders is.
Ik ben ook geen expert. Op de site van mijn leverancier worden geen details gegeven, maar wel wordt genoemd een koperen buis in het manifold. Omdat de uiteinden messing zijn, trok ik de conclusie dat het geheel messing zou zijn. Roodkoper geleidt misschien de warmte ook beter; de heatpipes zijn i.i.g. wel van rood koper.PeterZ(on) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:30:
En wat geeft de fabrikant aan wat het is? Nu ben ik geen expert maar mijn gevoel zegt omdat koper minder hard is, is het juist flexibeler is net als uitgegloeid koper en dat messing eerder scheurt omdat het harder is.
Ik denk niet dat je water 13% kunt comprimeren maar luchtbellen zullen mogelijk wel minder zijn.!null schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:29:
[...]
Ja water zou beter zijn dan glycol, in warmte overdracht, maar dat is een andere vraag.
Maar een drukgevuld systeem zal denk ik beter zijn omdat het meer massa in dezelfde leiding bevat. Meer massa is volgens mij meer transport van warmte. En natuurlijk afwezigheid van luchtbellen.
Maar het wordt denk ik lastig te staven met getallen.
Om geen misverstanden te krijgen, zijn de uiteinden van jouw collector een buis of misschien een knelkoppeling.joepie de p schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:33:
[...]
Ik ben ook geen expert. Op de site van mijn leverancier worden geen details gegeven, maar wel wordt genoemd een koperen buis in het manifold. Omdat de uiteinden messing zijn, trok ik de conclusie dat het geheel messing zou zijn. Roodkoper geleidt misschien de warmte ook beter; de heatpipes zijn i.i.g. wel van rood koper.
Een puntstuk denk ik dat het in mijn geval formeel heet.PeterZ(on) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:44:
[...]
Om geen misverstanden te krijgen, zijn de uiteinden van jouw collector een buis of misschien een knelkoppeling.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq