Hallo mensen, ik ben er nog steeds niet uit over de opzet van de zonneboiler, warm water voorziening en vloerverwarming. Ik neig erg naar een hygiëne vat van 600 of 800 liter (
www.ravensbergersolar.de is wel aantrekkelijk geprijsd, iemand ervaring met hun?) Hierop komt op de onderste spiraal een oost/west opstelling van 140 heatpipes en op de bovenste spiraal een monoblok lucht/water warmtepomp. Verder zal er ongeveer een 100 m2 aan vloerverwarming hoh 10 cm en 25 m2 wandverwarming hoh 15 cm op worden aangesloten middels 2 open verdelers. Vrees dat de circulatiepompen van de verwarming de gelaagdheid flink in de war zullen schoppen.
Hoe creëer je nu warm sanitair water? Elektrische doorstromer of boiler?
Elektrische doorstromer
Voordelen: geen stilstandsverliezen, simpel van opzet en klein
Nadelen: beperkte capaciteit/debiet en beperkt vermogen wegens 1 fase aansluiting
Elektrische boiler
Voordelen: Capaciteit/debiet is geen bezwaar zolang het water maar warm is
Nadelen: Stilstandsverlies hoe goed geisoleerd ook, complex qua aansluiting en groot
De grote vraag blijft natuurlijk wat heb ik nodig aan warm water. Stel dat de zonneboiler een groot gedeelte doet van het voorverwarmen dan is de beste keuze natuurlijk de doorstromer. Als die het voorverwarmde water van de zonneboiler van pak em beet 30 graden naar 40 graden moet opwaarderen dan valt het qua stroomverbruik en dus aansluitvermogen wel mee. Blijf ik alleen zitten met het probleem dat die doorstromers vaak maar een beperkte hoeveelheid water doorlaten. Oftewel een pisstraaltje onder de douche of een uur wachten tot het bad vol is.
Van de andere kant bekeken heeft een kleine elektrische boiler met groot elektrisch element ook wel zo zijn voor en nadelen. Wil je de elektrische boiler “laden” met de zonnecollectoren maakt het weer complexer met een extra spiraal en prioriteitsschakeling. Doe je het niet dan kost het op temperatuur houden van het water onnodig veel stroom. Wat moet de inhoud van deze boiler zijn en op welke temperatuur stel je hem in? Stel ik ga een groot ligbad (190*90) vullen, dat kost een hoop warm water. De elektrische boiler raakt ofwel leeg geput doordat de inhoud te klein is of de watertemperatuur is te laag. Met bijvoorbeeld 50 liter water van 60 graden doe je niet zo veel, 50 liter water van 90 graden kun je het bad al wat meer vullen. Maar hoe warmer het water hoe groter het warmteverlies en hoe meer stroom er verbruikt word. Een waterinhoud van 200 liter op 50 graden is meer dan zat om een bad te vullen maar met zoon groot vat kan ik dan niet beter de hele zonneboiler warm stoken en gebruiken?
En om het extra moeilijk te maken, wat als er 2 keer na elkaar een bad genomen word… dan is er geen bijdrage van de douche wtw dus de warmte moet echt zelf opgewekt worden.
Kortom ik zit nog steeds met een hoop vragen en mogelijke oplossingen. Ik wil het eigenlijk meteen goed doen. Dingen naderhand aanpassen in een kleine krappe kelder kosten een hoop geld en tijd, ziet er installatietechnisch minder mooi uit en niet onbelangrijk de WAF heeft dan al in het rood gestaan.