Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.422 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
ariedude schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 06:33:
Iemand een idee hoe contact op te nemen met RVO mbt subsidie vragen?
Wat zelfredzaamheid kan geen kwaad, maar bij deze een voorzet:
www.rvo.nl
rechtsboven een groot vlak "Neem contact op met RVO" leidt je naar:

http://www.rvo.nl/over-ons/over-ons/wat-doet-rvonl/contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
PeterZ(on) schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:38:
[...]

Ik denk niet dat je water 13% kunt comprimeren maar luchtbellen zullen mogelijk wel minder zijn.

Maar als jij denkt dat het beter is moet je dat natuurlijk gewoon doen. Als het werkt kunnen anderen het overnemen en als het niet werkt zijn we ook weer wijzer. Mijn manier werd door de "experts" ook als onmogelijk afgedaan.
Precies, het is ook het experimenteren.

Wat is er onmogelijk aan jouw manier?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
!null schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:00:
[...]

Precies, het is ook het experimenteren.

Wat is er onmogelijk aan jouw manier?
Bij mij gaat het warme water wat van de collectoren komt direct via een warmtewisselaar de vloer in en wilde daarom alleen met een terugloopvat of een klein boilervat werken. Kon niet werd er door verschillende zb leveranciers van HR-solar spullen gezegd.

Dan loop je gelijk tegen het probleem aan dat je alles zelf moet uitvinden. Uiteindelijk in Bodegraven wel iemand gevonden die wilde meedenken over mijn idee, maar dan nog moet je het wel zelf uitproberen. Maar dat is wel leuk en leerzaam. Na de verdubbeling van het aantal buizen vorig jaar augustus wil ik nu eerst de zomer afwachten om te zien wat het effect is voordat ik weer wat ga aanpassen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 12:44
Je hebt gelijk.. Ik kon niet echt iets vinden m.b.t. particulieren. Bedankt in ieder geval.
BB-One schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:46:
[...]

Wat zelfredzaamheid kan geen kwaad, maar bij deze een voorzet:
www.rvo.nl
rechtsboven een groot vlak "Neem contact op met RVO" leidt je naar:

http://www.rvo.nl/over-ons/over-ons/wat-doet-rvonl/contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
!null schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:29:
[...]
Ja water zou beter zijn dan glycol, in warmte overdracht, maar dat is een andere vraag.

Maar een drukgevuld systeem zal denk ik beter zijn omdat het meer massa in dezelfde leiding bevat. Meer massa is volgens mij meer transport van warmte. En natuurlijk afwezigheid van luchtbellen.

Maar het wordt denk ik lastig te staven met getallen.
Water is beter qua warmtecapaciteit, meer energie per graad temperatuurverschil.
Bij hogere druk krijg je een hoger kookpunt, waar water normal bij 100 graden kookt, kookt het pas bij 130 graden als je een paar bar drukt hebt. Om koken en bevriezen te voorkomen wordt glycol gebruikt, anders zou water beter zijn.
Ook is een drukgevuld systeem beter voor de pomp, dit voorkomt cavitatie door onderdruk.
Samendrukbaarheid is nihil, uitzetting door temperatuur doet meer, maar nog steeds een stuk minder dan 10%.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
TeXiCiTy schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:24:
[...]

Water is beter qua warmtecapaciteit, meer energie per graad temperatuurverschil.
Bij hogere druk krijg je een hoger kookpunt, waar water normal bij 100 graden kookt, kookt het pas bij 130 graden als je een paar bar drukt hebt. Om koken en bevriezen te voorkomen wordt glycol gebruikt, anders zou water beter zijn.
Ook is een drukgevuld systeem beter voor de pomp, dit voorkomt cavitatie door onderdruk.
Samendrukbaarheid is nihil, uitzetting door temperatuur doet meer, maar nog steeds een stuk minder dan 10%.
Maar dan heb je nog niet de vraag beantwoord waarom een drukgevuld systeem beter zou presteren (meer warmte overdracht) dan een leegloopsysteem.

Want dat water beter warmte overdraagt dan glycol is een andere discussie. Ook dat een drukgevuld systeem beter voor de pomp zou zijn.

Ik denk zelf dat het ligt aan minder lucht in de leiding. Maar misschien is er een betere uitleg, liefst nog onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BokkieAndijk
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Kan iemand mij vertellen waarom een spiraal in een boiler altijd op elkaar gestapelde buis is en niet een slakkenhuis vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BokkieAndijk schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:35:
Kan iemand mij vertellen waarom een spiraal in een boiler altijd op elkaar gestapelde buis is en niet een slakkenhuis vorm?
Een slakkenhuis zou ook meteen de stroming binnen het vat blokkeren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
Als er sprake is van (veel)stroming heb je vlgs mij ook geen gelaagdheid. Windmolens staan naast elkaar en niet achter elkaar, dus zou een slakkenhuis vorm beter zijn zou ik zeggen. Het mooiste zou denk ik zijn als de leidingen evenredig verdeeld zijn in de ruimte.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:29
BokkieAndijk schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:35:
Dat heeft een mechanische oorzaak, een spiraal in slakkenhuis vorm is veel duurder om te maken. In theorie (en misschien ook wel in praktijk) zal een dergelijke vorm misschien beter presteren. Maar als het rendementverbetering minimaal is, kan het nooit uit.

[ Voor 20% gewijzigd door PolderPloer! op 03-02-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm ik heb eerder blijkbaar mijn TecSolar collector verkeerd opgemeten. Ik dacht altijd dat de buizen veel breder waren dan de veel gebruikte 58mm. Ik dacht 70mm, maar ik zie nu wat ik fout heb gedaan, ik heb de diameter van de rubbers gemeten denk ik :+ erg dom. Maar de site van TecSolar.nl is ook fout, daar staat namelijk aperture oppervlakte terwijl ze bruto oppervlakte bedoelen! Ik dacht dat het wel klopte gezien de bredere buizen, maar dat is dus niet waar.
Nu heb ik de buizen gemeten, die zijn 58mm net als mijn andere collectoren, en de hart op hart afstand blijkt ook 80mm te zijn. Met andere woorden, het komt allemaal behoorlijk overeen.
Alleen nog de lengte (maar dat is ook vrijwel altijd 180cm). Het spruitstuk/manifold ding bovenaan is ook van redelijk gelijke afmetingen, alleen ietsje andere vorm. Maar ik denk niet dat storend is als het op het dak ligt, dat zul je niet eens zien waarschijnlijk.

Dat zou dus betekenen dat ik eigenlijk al drie collectoren heb, 84 buizen in totaal, en dat het dus perfect uitkomt allemaal :)

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 04-02-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BokkieAndijk
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Ok, klinkt best aannemelijk. Ik dacht zelf dat als je de gangbare vorm hebt dat je dan in het midden van de boiler een warme stroming omhoog krijgt en langs de buitenkant een koudere stroming omlaag. En dus minder vermenging van het zojuist opgewarmde en het nog koude water. Dat heeft dan weer het gevolg dat de warme stroom ook heter in het midden aan de bovenkant terecht komt en dus de bovenste laag water in de boiler eerder heet is dan wanneer je een slakkenhuis op de bodem legt die de hele oppervlakte van de boiler in 1 keer zal proberen op te warmen. Uiteraard hierbij even van de opwarmende uitgaande. Ik hoop het enigszins begrijpbaal uitgelegd te hebben. Ik ga de spiralen zelf maken van vloerverwarmingsbuis en twijfel nog welke vorm beter is. Van daar de vraag naar jullie oordeel. Ik heb helaas geen flauw idee hoe ik foto's hier kan plaatsen. Anders kon ik de voortgang posten. Misschien kan ik de fotos naar 1 van jullie WhatsAppen zo dat die gene ze dan hier voor mij kan plaatsen? cormeester@xs4all.nl is mijn mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:29

Nhz

Ik zit nu ook al een poosje te wikken en wegen om de collectoren maar gewoon aan te schaffen, niets doen levert immers ook niets op. ;)

Ik zit nog met het feit dat mijn buffer en boiler op de beganegrond (komen te) staan. Daardoor is de afstand van tussen collectoren en opslag vrij groot, ik schat een meter of 10 aan leiding, enkele reis. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Daarnaast wil ik ook 10kw monoblock warmtepomp en 10kw houtkachel gaan gebruiken om zowel boiler als buffer op te kunnen warmen. In ben een beetje bang voor te weinig spiraaloppervlakte (in boiler 4.2m2 boven en 1.6m2 onder, in buffer 2 boven en 2.6 onder) en wil dus in beide vaten beide beide spiralen koppelen. Dit betekend dus dat collectoren, warmtepomp en houtkachel via een open verdeler samen gebracht moeten worden in het zelfde circuit. In de collectoren stroomt echter glycol, maar om dat nou ook door warmtepomp en houtkachel te laten stromen...

De oplossing hiervoor zou kunnen zijn dat ik een terugloopsysteem ga gebruiken met in het terugloopvat een spiraal waar het circuit met de open verdeler doorheen loopt. Ik zou ook kunnen kiezen voor een systeem onder druk, die zijn warmte afgeeft aan een losse warmtewisselaar.

De meest eenvoudige oplossing is om de spiralen in buffer en boiler niet in serie te zetten en de systemen, collectoren enerzijds en warmtepomp + houtkachel anderzijds, gescheiden te houden. Alleen ben ik dan bang voor te weinig spiraaloppervlakte. Ik wil zowel buffer als boiler kunnen opwarmen met de collectoren (of wp/kachel), ik ben immers voornemens om de collectoren enigzins te oversizen en ik wil natuurlijk zo min mogelijk zonnewarmte weg gooien. ;)

Ben erg benieuwd naar jullie kijk hierop.

Daarnaast zoek ik nog een leverancier voor de set collectoren en boiler, die me ook kan/wil helpen met de subsidieregeling. Hebben jullie goede ervaringen met een partij?

[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 05-02-2016 07:27 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
CV water in je boiler en buffervat, kan je rechtstreeks door je warmtepomp, (hout)CV en je radiatoren/vloerverwarming pompen. Dan heb je de spiralen nog om sanitair warm water te maken (die van 4.2m² bijvoorbeeld, dat vat prio maken om hogere temperatuur te halen); en de rest om glycol of leegloopcircuit door te steken.
Beide vaten boven en onderaan aan elkaar hangen zal opzich al de temperatuur verdelen, met een pomp of kleppen kan je dat versnellen/sturen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

naftebakje schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 07:56:
CV water in je boiler en buffervat, kan je rechtstreeks door je warmtepomp, (hout)CV en je radiatoren/vloerverwarming pompen. Dan heb je de spiralen nog om sanitair warm water te maken (die van 4.2m² bijvoorbeeld, dat vat prio maken om hogere temperatuur te halen); en de rest om glycol of leegloopcircuit door te steken.
Beide vaten boven en onderaan aan elkaar hangen zal opzich al de temperatuur verdelen, met een pomp of kleppen kan je dat versnellen/sturen.
Heb inderdaad ook aan bovenstaande zitten denken, maar al die in en outputs op je vaten betekend veel stromingen, wat weer slecht is voor de gelaagdheid. Daarnaast heb je volgens mij behoorlijk wat oppervlakte nodig om doorstromend koud water naar 50 graden te krijgen.

Wat gebruikt men hier doorgaans als oppervlaktes voor collectoren en warmtepompen eigenlijk?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je moet dan kijken naar buffers met een hygienespiraal. Dit zijn grotere langere spiralen (van onder tot boven) die het water echt wel op de 50 of 60 graden krijgen. Dit zijn wel duurdere vaten, maar het heeft ook voordelen. Want ik weet niet hoe groot je wil gaan met je buffer... als ik het zo lees zou je een vrij grote buffer kunnen gebruiken, maar je zit niet echt te wachten om 500 liter of 800 liter tapwater op te slaan. Dan liever CV water met hygiene spiraal.

Maar heb je die gelaagdheid echt nodig met 3 vormen van verwarming? Ik zou bijna willen zeggen, heb je die drie vormen van verwarming uberhuapt nodig? Ik zou kiezen tussen de houtkachel en de warmtepomp, maar dat hangt ook af van je huis en hoevaak je het nodig hebt.
Ik kan het niet inschatten wat betreft stromingen in het vat, in hoeverre je verlies leidt daardoor.

Maar hoeveel liter buffervat wil je hebben, en hoe groot is je huis en wat voor gasgebruik heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Het huis is circa 1200m3, waarvan ongeveer 500m3 gebruikswarm (20gr) moet zijn. Daarnaast nog een appartement van ruim 75m3. Momenteel wordt er ruim 4000m3 gas gebruikt, plus een houtkachel. Dit is echter geen goede graadmeter, er wordt ook flink geïnvesteerd in isolatie en vloerverwarming.

De cv houtkachel is er al, maar die willen we niet het hele jaar stoken. Alleen voor gezelligheid of wanneer echt nodig. De warmtepomp en collectoren komen er dus sowieso. Omdat ik voorbereid wil zijn op 'geen salderen' van de PV (10kWp, circa 3000kWh pj over), gaan we voor een groot buffervat, 1500 of 2000ltr. Dan kunnen WP en collectoren overdag de buffer vullen. Deze grote buffer wil ik echter buiten het stookseizoen niet perse hoeven vullen om ook warm water uit de kraan te krijgen, vandaar een kleiner vat voor SWW. Ik ben daarbij in eerste instantie uitgegaan van opslag van warm sww, omdat mijn onderbuik zei dat een hygieneboiler niet efficiënt was.

Ik zou natuurlijk twee hygienevaten kunnen nemen. Een grote als CV buffer, lagere temperatuur. Een kleine voor het SWW, hogere temperatuur. Het water (10gr) gaat dan vanaf de douche WTW (20gr) door de grote buffer (40gr) en vervolgens door de kleine buffer (50gr). De kleine buffer zou ik kunnen voorzien van electrisch element, of erachter een electrische doorstromer, voor het geval er twee mensen kort na elkaar in bad willen bijvoorbeeld (dat gaat gebeuren, geheid).

Het is een zes persoons huishouden, met vier jonge kinderen, waarvan twee dames. Ik heb dus rekening te houden met een WAF³ factor. :P

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En hoe gaat de verwarming eruit zien? Is het LTV met bijvoorbeeld vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

In alle leefruimtes en badkamer vloerverwarming, op de slaapkamers (waar amper de verwarming aan staat) LTV radiatoren. Alles wordt aangestuurd met Heatmiser Neostats en zonekleppen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Nhz

Ben zelf ook bezig met offerte traject ook met 1 voor sanitair water en 1 voor verwarming.
Met zonnecollector en WP als warmtebron, houtkachel is bij ons een speksteenkachel. (+/- 500M3 huis en 725M3 gasverbruik (verwarming en warm water))
Nog maar 1* heeft gereageerd en stelt voor om even persoonlijk contact te hebben (zijnde niet mail) om duidelijk af te stemmen. Dit komt waarschijnlijk ook mede door mijn manier van offerte vraag (functioneel)
Hij geeft aan dat hij best wel veel werk eraan had en bezig is met RVO.(sets)
Hij geeft aan dat hij ook losse componenten kan leveren met de juiste info voor RVO subsidie

Zoekopdracht is groene winkel oosterhout

*2 weken geleden 3 offertes aangevraagd bij bedrijven die componenten leveren

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nhz schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:45:
In alle leefruimtes en badkamer vloerverwarming, op de slaapkamers (waar amper de verwarming aan staat) LTV radiatoren. Alles wordt aangestuurd met Heatmiser Neostats en zonekleppen.
Ik zou het inderdaad simpel houden met een groot CV water vat, met maar 1 spiraal voor de zonnecollectoren.
Vervolgens doe je een kleiner vat (200 of 300 liter) wat voor SWW is.
Dit SWW vat zet je dan met een klep in serie met de grote boiler, voor wat betreft de aanvoer van zonnecollecotren (eerst door SWW vat). Als SWW vat op temperatuur is, zet je de klep om. Dit gaan met een enorm simpel kastje van $20 ofzo. En dan kun je af met een hele simpele controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Ik zal bovenstaande eens in een schema verwerken.Edit: schema toegevoegd.

Maar....ik heb me laten vertellen dat de subsidie alleen beschikbaar is voor collectoren icm een boiler. Nu heb ik ergens gelezen dat de subsidie met een bepaalde formule uit te rekenen is.
De exacte berekening zou zijn: Y = 1215 X ncol X rendementsfactor x Uaverliesfactor. Deze uitkomst wordt dan vervolgens met 25 cent per kWh vermenigvuldigd en hier komt een bedrag uit.
Iemand die hier brood van kan bakken? :P

@Ollie: Ik zal eens contact met ze opnemen. Er zijn er volgens mij niet veel de vingers aan het subsidie verhaal willen branden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69697597/GOT/Visio-verwarming-2-buffers.jpg
Blijft de vraag: wat moet de minimale verhouding zijn tussen oppervlakte spiraal en oppervlakte collectoren. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Verder:
- ik weet dat de DWTW efficienter kan, maar dat is fysiek lastig te realiseren.
- plekken van in/uitvoer op de buffers zijn ter illustratie, daadwerkelijke montage kan nog afwijken.
- solar verhaal is sterk vereenvoudigd, om de tekening simpel te houden.
- de zones zijn als voorbeeld, in totaal zullen dit er 12 zijn, waarvan 5 met LTV radiator, de rest met vloerverwarming.
- de zone thermostaten sturen naast de zoneklep ook de CV en/of pomp aan.
- de 3w kranen rondom de CV heb ik ingetekend zodat we die lekker makkelijk kunnen afkoppelen >:)

[ Voor 41% gewijzigd door Nhz op 05-02-2016 21:08 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Nhz schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:58:
Blijft de vraag: wat moet de minimale verhouding zijn tussen oppervlakte spiraal en oppervlakte collectoren.
Nee daar valt in eerste instantie niets zinnigs over te zeggen ;)
Maar deze zoekopdracht geeft je de handvatten om het zelf te berekenen/in te zien.

Komt er op neer wat is de delta T die je wilt/kan behalen, wat is de warmtegeleiding van het gebruikte materiaal en wat is het vermogen wat je wilt toevoegen/afnemen en het debiet van het medium wat de warmte toevoegd. Dan kun je vervolgens het aantal M2 berekenen voor de overdracht. Als dat een opgerolde buis is in een vat (je spiraal) moet je nog aan de slag met omtrek en lengte om dit terug te rekenen.

Enfin ikzelf begin er niet aan en kijk naar de tabellen van de leveranciers (die weten dit wel op te hoesten als je er om vraagt).
Als je bij Viessmann kijkt zie de waarden staan van hun boilers. Hoe ze het berekende legde ze vroeger ook uit in hun folder, maar die kan ik nu niet meer vinden

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Ben in dit geval ook niet echt op zoek naar de volledig theoretische onderbouwing, meer naar praktijkervaring.

Om zelf wat meer te kunnen spelen is het misschien wel een optie om toch voor twee spiralen per vat te gaan...kan je dmv wat kleppen zelf beslissen hoeveel oppervlakte je gebruikt. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Nhz schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 07:25:
Ik zit nu ook al een poosje te wikken en wegen om de collectoren maar gewoon aan te schaffen, niets doen levert immers ook niets op. ;)

Ik zit nog met het feit dat mijn buffer en boiler op de beganegrond (komen te) staan. Daardoor is de afstand van tussen collectoren en opslag vrij groot, ik schat een meter of 10 aan leiding, enkele reis. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Hier iets van 22meter enkele afstand. 2 graden verlies tussen boven en beneden, Wel alles geisoleerd met armaflex. Gaat dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:52
ik heb het probleem dat de zonneboiler op de garage moet komen. Dit is 10 meter van het huis af... hoe zouden jullie het oplossen ?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 22:26
PVC buis ingraven waar de leidingen doorheen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Der is een holle ruimte.. dus het leggen dervan is niet het grootste probleem; eerder dat het 10meter buis is voordat het in de keuken komt.. en dan nog eens 5-7 meter naar de badkamer.. dus ik vraag me af of het niet te lang duurt eer warm water in de badkamer is..

Heeft iemand trouwens een alternatief (Duitse webshop bv) voor Prisma Pro 24 of Burg solar?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt ook het boilervat in huis plaatsen, en dan op de garage alleen de collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Niek_ schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:05:
PVC buis ingraven waar de leidingen doorheen lopen?
Kunststof regenpijp werkt beter voor kabel/leidingdoorvoer

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
!null schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:57:
Je kunt ook het boilervat in huis plaatsen, en dan op de garage alleen de collectoren.
In huis is jammer genoeg geen plaats ervoor.. momenteel is er een 80liter vat dat opgehangen is aan de muur.. (elektrisch verwarmd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Om vlotter warm water te krijgen kan je werken met een ringleiding, naast je normale warmwaterleiding voorzie je een extra leiding (die mag dun zijn) met een pompje naar de koude kant van de boiler, als je het pompje inschakelt wordt ga je je leiding alvast vullen met warm water.
Even meten hoe lang het duurt voor de leiding warm is, en een knopje voorzien in de badkamer om het pompje de gepaste tijd te laten draaien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja, of eventueel op bewegingsmelder in badkamer schakelen (voor hogere WAF factor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henos
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-08 15:34
Wie kan mij helpen met het uitlezen van mijn zonneboiler? Mijn temperaturen en standen van kleppen kan ik via een Sd-registratie op mijn Resol Bx uitlezen. Dit is omslachtig en zou deze waarden rechtstreeks willen uitlezen, via de VBus aansluiting, met een eigengemaakte interface en Raspberry Pi of Arduino. Probleem is het programma hiervoor, dus bv. met Phyton het Vbus signaal inlezen en daarna opslaan in de database Van de Pi of Arduino. Kan dit via de usb-poort of via poort 10 van de GPIO? Wie heeft een idee of kan mij op weg helpen?
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Heren alhier even een vraagje over een onduidelijkheid dit ik heb.

Ik heb een zonnneboiler voor tapwater, ansich geen probleem mooi spul

Koudwateraanvoer komt zonneboiler in > wordt verwarmt door ZB > gaat ZB uit naar cv ketel toe > CV verwarmt eventueel, en voila warm water.

Pretty straight forward dus.

Nu is het echter zo, dat de flow sensor die normaal in de ketel zit bij de koudwateraanvoer (Flow Switch Sika VKX 844267)

Nu op de koudwaterleiding zit, welke de zonneboiler in gaat.
Opzich geen probleem, werking blijft hetzelfde, water gaat stromen > door zb heen naar ketel en ketel springt aan.

Nu wil het geval dat ik mijn wasmachine wil hotfillen, en die wil aftappen voor de ketel en middels een mengventiel de wasmachine in laten gaan.
Wellicht voel je hem al aan.... dan springt de ketel aan zonder dat er water wordt afgenomen.. (issue! :) )

De hamvraag: Wat zou een technische reden zijn om de flowsensor te ontsluiten uit de ketel en voor de ZB te zetten?
Ik kan hem niet bedenken...

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Voor de beelddenkers, jaja paint skills

**in de praktijk zit er nog veel meer tussen, ik heb overal stopkranen (5) tussen om de wasmachine terug te zetten naar de koudwateraansluiting, maar dat doet er even niet toe voor het overzicht
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/jzwcxk.png

[ Voor 51% gewijzigd door Daannn1987 op 08-02-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Daannn1987 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:01:
[...]
De hamvraag: Wat zou een technische reden zijn om de flowsensor te ontsluiten uit de ketel en voor de ZB te zetten?
Ik kan hem niet bedenken...
Enige wat ik me kan bedenken is dat die sensor niet tegen warm/heet water kan...

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Enige wat ik me kan bedenken is dat iedereen altijd zegt dat je wasmachines niet moet hotfillen, als het geen echte hotfill wasmachine is...

Iets met naspoelen met koudwater en zeepresten die dan niet oplossen. Ook de enige reden waarom ik dat nog niet heb gedaan ook zelf. Zou het wel willen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Nhz schreef op maandag 08 februari 2016 @ 23:00:
[...]

Enige wat ik me kan bedenken is dat die sensor niet tegen warm/heet water kan...
Ah excuus, dat was ik er vergeten bij te zetten, sensor mag 100 graden hebben (staat erop)
fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:03:
Enige wat ik me kan bedenken is dat iedereen altijd zegt dat je wasmachines niet moet hotfillen, als het geen echte hotfill wasmachine is...

Iets met naspoelen met koudwater en zeepresten die dan niet oplossen. Ook de enige reden waarom ik dat nog niet heb gedaan ook zelf. Zou het wel willen.
Maar dat zou nog geen reden zijn om de sensor uit de ketel te halen, en extern aan te sluiten lijkt mij.

WBT hotfill gaan we uitvinden, deze oplossing heeft alleen manuren gekost, geen geld.
Lees zelf variërende berichten in warme landen komt er ook warmer water uit de kraan dan hier in NL, en daar werkt een wasmachine ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Even een andere vraag tussendoor, weet iemand hoe het modulerend aansturen van de pomp werkt? Als je dus een controller hebt die dat doet.

Ik wil namelijk ook 1 of 2 kleppen aanzetten/omzetten tijdens het pompen. En na het pompen zullen deze kleppen weer terug moeten, ook bij stroomuitval. Dus ik wilde deze kleppen schakelen, direct of indirect, via de output van de controller die de pomp ook aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
HotFill gaat wel werken. Ik heb contact gehad met Siemens en Bosch. Die kunnen daar tegen tot een max. van 65 graden. Voor mij prima in ieder geval. ik vul de vaat/wasmachine gewoon warm vanuit mijn Qsolar.
Daannn1987 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:08:
[...]

Ah excuus, dat was ik er vergeten bij te zetten, sensor mag 100 graden hebben (staat erop)

[...]

Maar dat zou nog geen reden zijn om de sensor uit de ketel te halen, en extern aan te sluiten lijkt mij.

WBT hotfill gaan we uitvinden, deze oplossing heeft alleen manuren gekost, geen geld.
Lees zelf variërende berichten in warme landen komt er ook warmer water uit de kraan dan hier in NL, en daar werkt een wasmachine ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
!null schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:51:
Ja, of eventueel op bewegingsmelder in badkamer schakelen (voor hogere WAF factor).
dus een bewegingssensor met een temp sensor dat als X temp retour is gehaald dat de pomp uitgaat
en niet terug aangaat tot de volgende keer en beweging is ..? Met misschien een 2de temperatuur sensor op aankomst van het water... om te zorgen dat de pomp niet nodeloos aangaat..

en wat is niet te dik...? 12mm?
Henos schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:24:
Wie kan mij helpen met het uitlezen van mijn zonneboiler? Mijn temperaturen en standen van kleppen kan ik via een Sd-registratie op mijn Resol Bx uitlezen. Dit is omslachtig en zou deze waarden rechtstreeks willen uitlezen, via de VBus aansluiting, met een eigengemaakte interface en Raspberry Pi of Arduino. Probleem is het programma hiervoor, dus bv. met Phyton het Vbus signaal inlezen en daarna opslaan in de database Van de Pi of Arduino. Kan dit via de usb-poort of via poort 10 van de GPIO? Wie heeft een idee of kan mij op weg helpen?
Henk
Kun je eens de SD kaart file geven? of wil je echt gewoon via vvbus doen ?
fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:03:
Het is inderdaad niet wenselijk voor 100 graden laten toe te komen, maar je kunt bv een mengkraan ertussen doen dat het bv op 18-20 graden is... als het water wat nu binnenkomt op 8-9 graden...
18-20 graden is echter de temperatuur in de zomer denk ik. Hierboven zeggen ze zelfs 65.. pak dan een middenweg en 50? ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Icekiller2k6 op 09-02-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:08:
[...]

dus een bewegingssensor met een temp sensor dat als X temp retour is gehaald dat de pomp uitgaat
en niet terug aangaat tot de volgende keer en beweging is ..? Met misschien een 2de temperatuur sensor op aankomst van het water... om te zorgen dat de pomp niet nodeloos aangaat..

en wat is niet te dik...? 12mm?
Ja. Dit zou je met allemaal 12V spulletjes kunnen doen. Je hebt van die relais boardjes die je op temperatuur instelt, dat kost bijna niks. En dan nog bewegeingsmelder, en simpel 12v camper pompje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:59
Hallo mensen, ik ben er nog steeds niet uit over de opzet van de zonneboiler, warm water voorziening en vloerverwarming. Ik neig erg naar een hygiëne vat van 600 of 800 liter (www.ravensbergersolar.de is wel aantrekkelijk geprijsd, iemand ervaring met hun?) Hierop komt op de onderste spiraal een oost/west opstelling van 140 heatpipes en op de bovenste spiraal een monoblok lucht/water warmtepomp. Verder zal er ongeveer een 100 m2 aan vloerverwarming hoh 10 cm en 25 m2 wandverwarming hoh 15 cm op worden aangesloten middels 2 open verdelers. Vrees dat de circulatiepompen van de verwarming de gelaagdheid flink in de war zullen schoppen.

Hoe creëer je nu warm sanitair water? Elektrische doorstromer of boiler?

Elektrische doorstromer
Voordelen: geen stilstandsverliezen, simpel van opzet en klein
Nadelen: beperkte capaciteit/debiet en beperkt vermogen wegens 1 fase aansluiting

Elektrische boiler
Voordelen: Capaciteit/debiet is geen bezwaar zolang het water maar warm is
Nadelen: Stilstandsverlies hoe goed geisoleerd ook, complex qua aansluiting en groot

De grote vraag blijft natuurlijk wat heb ik nodig aan warm water. Stel dat de zonneboiler een groot gedeelte doet van het voorverwarmen dan is de beste keuze natuurlijk de doorstromer. Als die het voorverwarmde water van de zonneboiler van pak em beet 30 graden naar 40 graden moet opwaarderen dan valt het qua stroomverbruik en dus aansluitvermogen wel mee. Blijf ik alleen zitten met het probleem dat die doorstromers vaak maar een beperkte hoeveelheid water doorlaten. Oftewel een pisstraaltje onder de douche of een uur wachten tot het bad vol is.

Van de andere kant bekeken heeft een kleine elektrische boiler met groot elektrisch element ook wel zo zijn voor en nadelen. Wil je de elektrische boiler “laden” met de zonnecollectoren maakt het weer complexer met een extra spiraal en prioriteitsschakeling. Doe je het niet dan kost het op temperatuur houden van het water onnodig veel stroom. Wat moet de inhoud van deze boiler zijn en op welke temperatuur stel je hem in? Stel ik ga een groot ligbad (190*90) vullen, dat kost een hoop warm water. De elektrische boiler raakt ofwel leeg geput doordat de inhoud te klein is of de watertemperatuur is te laag. Met bijvoorbeeld 50 liter water van 60 graden doe je niet zo veel, 50 liter water van 90 graden kun je het bad al wat meer vullen. Maar hoe warmer het water hoe groter het warmteverlies en hoe meer stroom er verbruikt word. Een waterinhoud van 200 liter op 50 graden is meer dan zat om een bad te vullen maar met zoon groot vat kan ik dan niet beter de hele zonneboiler warm stoken en gebruiken?

En om het extra moeilijk te maken, wat als er 2 keer na elkaar een bad genomen word… dan is er geen bijdrage van de douche wtw dus de warmte moet echt zelf opgewekt worden.

Kortom ik zit nog steeds met een hoop vragen en mogelijke oplossingen. Ik wil het eigenlijk meteen goed doen. Dingen naderhand aanpassen in een kleine krappe kelder kosten een hoop geld en tijd, ziet er installatietechnisch minder mooi uit en niet onbelangrijk de WAF heeft dan al in het rood gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henos
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-08 15:34
De file op het sd kaartje is een txt file en deze lees ik in Excel, vervang de punten door een komma's en maak van S1, S2, S3, S4 en T1 en T2 een grafiek, zodat ik achteraf kan zien wat er gebeurd. Dit is omslachtig, ik wil het graag via de vbus aansluiting uitlezen, via een interface (liefst eigengemaakte interface)
inlezen op mijn Pi in de database. Ik krijg geen waarden in mijn Pi. Moet toch mogelijk zijn. Natuurlijk kan ik ook de Lan-interface van RESOL met programma kopen, maar dan is het eigenlijk geen uitdaging meer!
Zijn er hobbyisten die het wel gelukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ariedude schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:33:
HotFill gaat wel werken. Ik heb contact gehad met Siemens en Bosch. Die kunnen daar tegen tot een max. van 65 graden. Voor mij prima in ieder geval. ik vul de vaat/wasmachine gewoon warm vanuit mijn Qsolar.

[...]
onze apparatuur is ook allemaal van Siemens. Van de vaatwasser weet ik dat die max 65 aankan, staat netjes in de handleiding. Echter, hoe hebben jullie dit opgelost? Bij ons staat de ZB op zolder, zo een 10 meter leiding verder. Zit er niet evenveel water in die meters leiding als de vaatwasser nodig heeft? Voordat het warme water bij de vaatwasser is, heeft het koude water zelf al verwarmd?

Andere oplossing bij ons zou kunnen zijn om een mengkraan op de Quooker te zetten, die zit in het keukenkastje ernaast :)
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:08:
[...]

Het is inderdaad niet wenselijk voor 100 graden laten toe te komen, maar je kunt bv een mengkraan ertussen doen dat het bv op 18-20 graden is... als het water wat nu binnenkomt op 8-9 graden...
18-20 graden is echter de temperatuur in de zomer denk ik. Hierboven zeggen ze zelfs 65.. pak dan een middenweg en 50? ;)
Wassen doen wij op 30 of 40 graden, beetje zonde om daar 50 graden in te gooien dan :) mengkraan op zolder naar 30 graden zou dan mooi zijn denk ik. of 40...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:09
V.w.b. de hotfill van de wasmachine.

Als je even in dit topic zoekt vind je daar veel voorbeelden van.
Van een eenvoudig mengventiel tot de plaatsing van een douchemengkraan. Die laatste gebruik ik zelf. Zo'n kraan heeft een veiligheid op 40 graden. Na de eerste keer waterinname draai ik de kraan op koud zodat er verder gespoeld wordt met koud water.
Anderen spoelen met warm water vanuit de gedachte dat de droger dan minder hoeft op te warmen.

10 meter leiding van 1,2 mm bevat ongeveer 1 liter.

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 09-02-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Ik heb wederom jullie hulp nodig. Vorig jaar al eens zitten kijken naar zonneboilers en warmtepompen, maar dankzij de nieuwe belasting etc wordt het nu toch tijd.

Even onze situatie : vrijstaand huis, ca 500m3, 2 personen, werken thuis, dus de verwarming staat de hele dag aan. Begandegrond is het meest belangrijk, hier zijn we bezig eea om te bouwen naar LTV (helaas geen vloerverwarming). 1 radiator is vervangen door een LTV met 50% extra capaciteit. De volgende stap zijn de convectors in de convectorputten voor LTV versies. De CV ketel is een Quinta 45 met een 120 liter boiler voor warmwater. De ketel verwarmt alleen indirect het warme water dmv 3weg klep.

Tot zo ver niet heel bijzonder. Nu ben ik aan het denken om eea aan te passen zodat we en warmwater maken met zonneboiler en of warmtepomp. En de CV een handje helpen met het verwarmen van het huis (en verwarmen van het douche/drinkwater)

Doel is een flinke reductie van de 2600m3 gas die we er per jaar doorheen stoken.

Graag jullie iedeen.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
joepie de p schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:36:
V.w.b. de hotfill van de wasmachine.

Als je even in dit topic zoekt vind je daar veel voorbeelden van.
Van een eenvoudig mengventiel tot de plaatsing van een douchemengkraan. Die laatste gebruik ik zelf. Zo'n kraan heeft een veiligheid op 40 graden. Na de eerste keer waterinname draai ik de kraan op koud zodat er verder gespoeld wordt met koud water.
Anderen spoelen met warm water vanuit de gedachte dat de droger dan minder hoeft op te warmen.

10 meter leiding van 1,2 mm bevat ongeveer 1 liter.
ik weet hoe ze het doen, mengventiel of oude douchekraan. Alleen is het natuurlijk wel typisch om hem handmatig om te moeten zetten naar koud. Dat wil je eigenlijk niet. Of je automatiseert het. Maar dan moet je weer moeilijke regelingen verzinnen, automatische (dure) driewegkleppen kopen, etc..

Ik denk dat een goedkoop mengventiel naar de wasmachine de oplossing is. En de vaatwasser beneden gewoon op de warmwaterkraan aansluiten. Dit water komt dan of rechtstreeks uit de ZB, of nog uit de electrische boiler.

Of, ik sluit hem aan op de Quooker, maar dan heb je weer dure mengkranen nodig die tegen 100 graden water kunnen...
Christian M. schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:33:
Hallo mensen, ik ben er nog steeds niet uit over de opzet van de zonneboiler, warm water voorziening en vloerverwarming. Ik neig erg naar een hygiëne vat van 600 of 800 liter (www.ravensbergersolar.de is wel aantrekkelijk geprijsd, iemand ervaring met hun?) Hierop komt op de onderste spiraal een oost/west opstelling van 140 heatpipes en op de bovenste spiraal een monoblok lucht/water warmtepomp. Verder zal er ongeveer een 100 m2 aan vloerverwarming hoh 10 cm en 25 m2 wandverwarming hoh 15 cm op worden aangesloten middels 2 open verdelers. Vrees dat de circulatiepompen van de verwarming de gelaagdheid flink in de war zullen schoppen.

Hoe creëer je nu warm sanitair water? Elektrische doorstromer of boiler?

Elektrische doorstromer
Voordelen: geen stilstandsverliezen, simpel van opzet en klein
Nadelen: beperkte capaciteit/debiet en beperkt vermogen wegens 1 fase aansluiting

Elektrische boiler
Voordelen: Capaciteit/debiet is geen bezwaar zolang het water maar warm is
Nadelen: Stilstandsverlies hoe goed geisoleerd ook, complex qua aansluiting en groot

De grote vraag blijft natuurlijk wat heb ik nodig aan warm water. Stel dat de zonneboiler een groot gedeelte doet van het voorverwarmen dan is de beste keuze natuurlijk de doorstromer. Als die het voorverwarmde water van de zonneboiler van pak em beet 30 graden naar 40 graden moet opwaarderen dan valt het qua stroomverbruik en dus aansluitvermogen wel mee. Blijf ik alleen zitten met het probleem dat die doorstromers vaak maar een beperkte hoeveelheid water doorlaten. Oftewel een pisstraaltje onder de douche of een uur wachten tot het bad vol is.

Van de andere kant bekeken heeft een kleine elektrische boiler met groot elektrisch element ook wel zo zijn voor en nadelen. Wil je de elektrische boiler “laden” met de zonnecollectoren maakt het weer complexer met een extra spiraal en prioriteitsschakeling. Doe je het niet dan kost het op temperatuur houden van het water onnodig veel stroom. Wat moet de inhoud van deze boiler zijn en op welke temperatuur stel je hem in? Stel ik ga een groot ligbad (190*90) vullen, dat kost een hoop warm water. De elektrische boiler raakt ofwel leeg geput doordat de inhoud te klein is of de watertemperatuur is te laag. Met bijvoorbeeld 50 liter water van 60 graden doe je niet zo veel, 50 liter water van 90 graden kun je het bad al wat meer vullen. Maar hoe warmer het water hoe groter het warmteverlies en hoe meer stroom er verbruikt word. Een waterinhoud van 200 liter op 50 graden is meer dan zat om een bad te vullen maar met zoon groot vat kan ik dan niet beter de hele zonneboiler warm stoken en gebruiken?

En om het extra moeilijk te maken, wat als er 2 keer na elkaar een bad genomen word… dan is er geen bijdrage van de douche wtw dus de warmte moet echt zelf opgewekt worden.

Kortom ik zit nog steeds met een hoop vragen en mogelijke oplossingen. Ik wil het eigenlijk meteen goed doen. Dingen naderhand aanpassen in een kleine krappe kelder kosten een hoop geld en tijd, ziet er installatietechnisch minder mooi uit en niet onbelangrijk de WAF heeft dan al in het rood gestaan.
V.w.b. e-boiler of doorstromer zijn er paar topics te vinden met meetgegevens. Voor de e-boiler hier fabstar81 in "E-boiler tussen dwtw en cv ketel" maar helaas voor een doorstromer niet echt een topic voor. Wel wat reacties in dat topic van mensen met doorstromers. Dan zal je zien dat ze v.w.b. verbruik niet echt onderdoen aan elkaar, mits de e-boiler goed is ingepakt.

Bad vullen etc. hoef je je allemaal geen zorgen om te maken. Al die ellende van zonneboilers of electrische boilers zitten vaak voor je ketel die het dan overneemt. Als je geen ketel hebt zal je gewoon of een electrisch element in je boiler moeten knallen, of een WP aanschaffen die de boiler naar 40-45+ kan brengen. Of wat voor temperatuur je dan ook prettig vindt om te douchen. Hier staat ie op 50.

[ Voor 61% gewijzigd door fabstar81 op 09-02-2016 11:51 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Cor-Jan schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:45:
Doel is een flinke reductie van de 2600m3 gas die we er per jaar doorheen stoken.

Graag jullie iedeen.
Wellicht dat er meer gewonnen kan worden door isolatie? Want 2600m3 is vrij veel om met een zonneboiler weg te werken, tenzij je een hele grote installatie plaatst. Wat betreft warm tapwater, dat kan natuurlijk sowieso. Als er nooit lang gedoucht wordt en er geen bad is, kun je al leuk uit met 30 heatpipes op een 100 liter vat ofzo, voor alleen tapwater. Dan vallen de kosten ook mee, en heb je in de winter er soms ook nog wat aan. Anders 200 liter bij lang douchen en een bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
Mijn situatie kan ik niet vergelijken. Mijn Qsolar staat in de bijkeuken naast de keuken waar de VW zit. Ik heb 2 kraantjes met terugslag kleppen in het kastje naast de VM en daaraan gekoppeld een DUCO mengventiel. Bij mij is het trace dus niet zo lang. Ik heb dat ding een beetje op de gok op 50 graden gezet. Voor de wasmachine heb ik een mengventiel op Amazon.de gekocht met daarop het aantal graden dus makkelijk aan te passen. Ik denk dat deze gewoon ergens op 38 vast komt te staan.
fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:33:
[...]

onze apparatuur is ook allemaal van Siemens. Van de vaatwasser weet ik dat die max 65 aankan, staat netjes in de handleiding. Echter, hoe hebben jullie dit opgelost? Bij ons staat de ZB op zolder, zo een 10 meter leiding verder. Zit er niet evenveel water in die meters leiding als de vaatwasser nodig heeft? Voordat het warme water bij de vaatwasser is, heeft het koude water zelf al verwarmd?

Andere oplossing bij ons zou kunnen zijn om een mengkraan op de Quooker te zetten, die zit in het keukenkastje ernaast :)

[...]

Wassen doen wij op 30 of 40 graden, beetje zonde om daar 50 graden in te gooien dan :) mengkraan op zolder naar 30 graden zou dan mooi zijn denk ik. of 40...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Hoi !null,

Ik heb niet de ilusie dat we de 2600m3 helemaal gaan "wegwerken". Isolatie is altijd goed natuurlijk, aangezien ons huis van 1993 is verwacht ik hier een beperkte winst. Natuurlijk de zolder "naisoleren" en extra isolatie op de geioleerde vloer staan ook op het programma. Zoals altijd is het een combinatie van meerdere punten.

Douchen doen we lang, dus moeten we aan een 200 liter zonneboiler denken, tot zover is het duidelijk. Met 30 heatpipes oid moeten we dan een eind komen. Retour van de CV er door zodat we ook die een beetje helpen. Maar hoe kunnen we nu een warmtepomp integreren zodat we ook daar optimaal gebruik van kunnen maken. Da's de moeilijkheids factor. Heb je ideeen ??
!null schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:49:
[...]

Wellicht dat er meer gewonnen kan worden door isolatie? Want 2600m3 is vrij veel om met een zonneboiler weg te werken, tenzij je een hele grote installatie plaatst. Wat betreft warm tapwater, dat kan natuurlijk sowieso. Als er nooit lang gedoucht wordt en er geen bad is, kun je al leuk uit met 30 heatpipes op een 100 liter vat ofzo, voor alleen tapwater. Dan vallen de kosten ook mee, en heb je in de winter er soms ook nog wat aan. Anders 200 liter bij lang douchen en een bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ariedude schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:33:

[...]
Thanks! Sounds good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Cor-Jan schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:45:
Vrijstaand huis, ca 500m3, 2 personen, werken thuis, dus de verwarming staat de hele dag aan.

Graag jullie iedeen.
Zoals aangegeven door !Null is 2600M3 voor een vrijstaand huis 500M3 uit 1993 is best wel veel.
Dus als je gaat voor een zonneboiler dan is dat in mijn ogen de eerste stap.

Ter vergelijk hier vrijstaande woning 72 richting 500M3 inhoud, vorige (enigste) bewoner + 3200M3 gasverbruik.
Na isolatiemaatregelen (wand/glas/vloer/dak), Douche WTW en speksteenkachel 725M3 gas verbruik waarvan 300M3 voor koken, douchen en wassen.
Als ik puur gas zou verwarmen kom ik voor het verwarming deel uit op ongeveer 600-650M3
2 volwassen 1 kind, 1 voltijd 1 deeltijd werken, verwarming (gasketel) altijd op 18 graden (24/7/365) als basislast voor het huis.

Dus zonneboiler is leuk maar isoleren, isoleren, isoleren (had ik al isoleren gezegd?) is het beste voor je investering op welk manier je het ook bekijkt.
Maar ik snap het subsidie meepakken, toevallig ben ik nu net aan het traject zonneboiler/warmtepomp begonnen dus val ik met mijn neus in de boter (als het gegund wordt).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Hallo ollie1965,

Heb hebt natuurlijk gelijk met isoleren, isoleren en ook nog eens isoleren. We zullen dit maar eens naar voren halen en onderzoeken hoe het dak nu geisoleerd is. Heb je nog een goed advies over welk bedrijf goed advies uit brengt over isoleren ?
ollie1965 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:41:
[...]

Zoals aangegeven door !Null is 2600M3 voor een vrijstaand huis 500M3 uit 1993 is best wel veel.
Dus als je gaat voor een zonneboiler dan is dat in mijn ogen de eerste stap.

Ter vergelijk hier vrijstaande woning 72 richting 500M3 inhoud, vorige (enigste) bewoner + 3200M3 gasverbruik.
Na isolatiemaatregelen (wand/glas/vloer/dak), Douche WTW en speksteenkachel 725M3 gas verbruik waarvan 300M3 voor koken, douchen en wassen.
Als ik puur gas zou verwarmen kom ik voor het verwarming deel uit op ongeveer 600-650M3
2 volwassen 1 kind, 1 voltijd 1 deeltijd werken, verwarming (gasketel) altijd op 18 graden (24/7/365) als basislast voor het huis.

Dus zonneboiler is leuk maar isoleren, isoleren, isoleren (had ik al isoleren gezegd?) is het beste voor je investering op welk manier je het ook bekijkt.
Maar ik snap het subsidie meepakken, toevallig ben ik nu net aan het traject zonneboiler/warmtepomp begonnen dus val ik met mijn neus in de boter (als het gegund wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
18 graden :o blijf mij verbazen dat mensen dit voor elkaar krijgen :P
Zelf vindt ik onder de 20 graden gewoon een enorme downgrade in comfort en houdt het altijd op 20,5 lekker warm.

Snachts gaat mijn thermostaat terug naar 18.. (koelt 0,1 graden per uur af bij buitentemperatuur van 5 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BTW je zou toch zeggen dat er meer aan de hand is bij 2600m3 bij een vrijstaand huis uit 1993?
Je hebt wel een HR ketel veronderstel ik?
Waar stook je, wat is je stooklijn etc

Ik ga er van uit dat je de buiten deuren niet laat open staan :+

[ Voor 16% gewijzigd door Daannn1987 op 09-02-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
Vinden jullie niet dat warmtepompen zwaarder gesubsidieerd worden dan zonneboilersystemen?
Warmtepomp €2300 subsidie op een apparaat van ca. 3500,-. Hetzelfde bedrag voor een zonneboilerset levert ca. €800,- subsidie op. Vind ik wel jammer.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Dat zou je inderdaad zeggen, volgende week ga ik even met warmtebeeld camera ook kijken, want 2600m3 is best veel.

We stoken op 22 graden (10.00 t/m 00:15) en dan gaat het naar 15 graden. Inderdaad een HR Ketel (Quinta 45, pomp snelheid al aangepast, temperatuur al aangepast, etc, etc. Basic CV tuning gedaan) Ketel slaat keurig aan en blijft dan langere tijd doorlopen (dus niet 2 minuten aan, 2 minuten uit etc)

Wel vrij veel glas aan de ZW kant van de woonkamer en helemaal aan de rand van de stad. Dus met de wind van afgelopen dagen komt die vol op de woonkamer. Wellicht een probleem met het huis, want de buren aan beide kanten stoken ook flink (zelfde orientatie, zelfde basis). Zit al spauwmuur isolatie in vanuit de bouw. Extra isolatie van de woonkamervloer (zit er al op vanuit de bouw, maar je kan er nooit genoeg van hebben) staat in de planning voor het voorjaar. Twijfel of we de zolder extra moeten isoleren, we komen we bijna nooit.

Dus ja, extra warmte van de zon inzetten om de rekening te drukken. Nog goede ideen ?
Daannn1987 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:51:
BTW je zou toch zeggen dat er meer aan de hand is bij 2600m3 bij een vrijstaand huis uit 1993?
Je hebt wel een HR ketel veronderstel ik?
Waar stook je, wat is je stooklijn etc

Ik ga er van uit dat je de buiten deuren niet laat open staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Joris 407 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:51:
Vinden jullie niet dat warmtepompen zwaarder gesubsidieerd worden dan zonneboilersystemen?
Warmtepomp €2300 subsidie op een apparaat van ca. 3500,-. Hetzelfde bedrag voor een zonneboilerset levert ca. €800,- subsidie op. Vind ik wel jammer.
Ja want het kromste is nog dat die zonneoboiler set daadwerkelijk energie opwekt, waar de warmtepomp een efficientie slag is, en een verplaatsing naar elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Beetje Off topic.
Cor-Jan schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:48:
Heb je nog een goed advies over welk bedrijf goed advies uit brengt over isoleren ?
Nee helemaal niet, we hebben alles zelf gedaan (binnenschil van isolatie).
Foto's niet meer te zien via dit forum omdat dumpyourfoto er net mee gestopt is, moet eens opnieuw linken.
Maar tekstueel misschien te volgen als je op mijn nickname filtert en woorden als isolatie, doorkijkje, comfotube, passiefkozijn gebruikt.
Al mijn postings zijn ook gefilterd te zoeken (wie kan dit even aangeven hoe dit moet dan weet ik het ook gelijk)
Daannn1987 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:49:
18 graden :o blijf mij verbazen dat mensen dit voor elkaar krijgen :P
Zelf vindt ik onder de 20 graden gewoon een enorme downgrade in comfort en houdt het altijd op 20,5 lekker warm.

Snachts gaat mijn thermostaat terug naar 18.. (koelt 0,1 graden per uur af bij buitentemperatuur van 5 graden)
Over mijn 18 graden?
Er is een groot verschil tussen mensen (welke temperatuur vind je behaaglijk) en over wat voor soort warmte we praten. Wij stoken (gasketel) maximaal 35 graden en hebben dus stralingswarmte. Over het algemeen hebben mensen het bij stralingswarmte nog steeds behaaglijk bij een lagere temperatuur dan bij convectie.
Er is een mooie tabel die ergens in l/w warmtepompen topic te vinden is.

En nee 18 graden is niet de temperatuur die we in de kamer hebben als we passief op de bank zitten, dan stoken we even de speksteen 1x op en blijft het lang 21 graden. Als we met gas verwarmen dan is het 19,5 graden (passief op de bank). Onze vorige woning ('54 slecht geïsoleerd) moesten we 21-21,5 aanhouden om het behaaglijk te hebben (veel koude muren en koudeval is funest voor comfort gevoel).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
!null schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:11:
[...]

Ja want het kromste is nog dat die zonneoboiler set daadwerkelijk energie opwekt, waar de warmtepomp een efficientie slag is, en een verplaatsing naar elektrisch.
Dat is exact wat ik ook dacht, jammer, of zie ik koopjes over het hoofd?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Joris 407 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:38:
[...]

Dat is exact wat ik ook dacht, jammer, of zie ik koopjes over het hoofd?
Gewoon marktplaats in de gaten houden :P

Uit Duitsland kun je wel vacuumbuiscollectoren kopen vanaf 500 euro per stuk. Boilervat misschien 2e hands of ook uit Duitsland?

Ik heb allemaal spul gekocht van 3 jaar oud. Ik heb straks 3 vacuumbuis collectoren op het dak (84 heatpipes) met een RVS boiler. Dit alles voor net onder de 1000 euro. (goed, ik zal er wel overheen gaan met wat koppelingen en ontluchter en dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ollie1965 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:22:
Beetje Off topic.
Over mijn 18 graden?
Er is een groot verschil tussen mensen (welke temperatuur vind je behaaglijk) en over wat voor soort warmte we praten. Wij stoken (gasketel) maximaal 35 graden en hebben dus stralingswarmte. Over het algemeen hebben mensen het bij stralingswarmte nog steeds behaaglijk bij een lagere temperatuur dan bij convectie.
Er is een mooie tabel die ergens in l/w warmtepompen topic te vinden is.

En nee 18 graden is niet de temperatuur die we in de kamer hebben als we passief op de bank zitten, dan stoken we even de speksteen 1x op en blijft het lang 21 graden. Als we met gas verwarmen dan is het 19,5 graden (passief op de bank). Onze vorige woning ('54 slecht geïsoleerd) moesten we 21-21,5 aanhouden om het behaaglijk te hebben (veel koude muren en koudeval is funest voor comfort gevoel).
Volledig met je eens hoor, de ene loopt bij 10 graden al met een t-shirt de ander pas bij 25.
Hier dus 20,5 graden met vloerverwarming

Dat tabelletje ga ik eens zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:29
Cor-Jan schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:58:
Hoi !null,

Ik heb niet de ilusie dat we de 2600m3 helemaal gaan "wegwerken". Isolatie is altijd goed natuurlijk, aangezien ons huis van 1993 is verwacht ik hier een beperkte winst. Natuurlijk de zolder "naisoleren" en extra isolatie op de geioleerde vloer staan ook op het programma. Zoals altijd is het een combinatie van meerdere punten.

Douchen doen we lang, dus moeten we aan een 200 liter zonneboiler denken, tot zover is het duidelijk. Met 30 heatpipes oid moeten we dan een eind komen. Retour van de CV er door zodat we ook die een beetje helpen. Maar hoe kunnen we nu een warmtepomp integreren zodat we ook daar optimaal gebruik van kunnen maken. Da's de moeilijkheids factor. Heb je ideeen ??

[...]
Exact mijn "probleem"...
Zit ook te denken aan 200ltr zonneboiler in combinatie met warmtepomp, maar hoe de warmtepomp te integreren?
En hoe dat vervolgens te regelen?
Om op een zo laag mogelijke temperatuur te stoken wil ik eigenlijk weersafhankelijk gaan regelen.
Dat kan een wp wel aan, maar wat als de zonneboiler warmer is dan de stooklijn? Dan krijgt de wp warm (of heet) water voor zijn kiezen...
Of de zonneboiler gaan gebruiken als buffer/open verdeler, maar dan moet er weer een aparte weersafhankelijke regeling op het cv-circuit, hoe dat dan weer te regelen?
Overigens hoef ik maar 1000m3 verwarming weg te werken en ben ik wel van plan dat met deze combi te doen.

Voorlopig ben ik er nog niet uit...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:12
Stoofie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:55:
[...]

Exact mijn "probleem"...
Zit ook te denken aan 200ltr zonneboiler in combinatie met warmtepomp, maar hoe de warmtepomp te integreren?
En hoe dat vervolgens te regelen?
Om op een zo laag mogelijke temperatuur te stoken wil ik eigenlijk weersafhankelijk gaan regelen.
Dat kan een wp wel aan, maar wat als de zonneboiler warmer is dan de stooklijn? Dan krijgt de wp warm (of heet) water voor zijn kiezen...
Of de zonneboiler gaan gebruiken als buffer/open verdeler, maar dan moet er weer een aparte weersafhankelijke regeling op het cv-circuit, hoe dat dan weer te regelen?
Overigens hoef ik maar 1000m3 verwarming weg te werken en ben ik wel van plan dat met deze combi te doen.

Voorlopig ben ik er nog niet uit...
Kijk eens in het andere topic, over de L/W warmtepomp. Meerdere tweakers hebben zowel een ZB als een warmtepomp op een vat aangesloten, oa M kleinman. Ik herinner me iets als "als een radiator aangesloten", in serie, maar ik ken de details niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Joris 407 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:51:
Ik denk dat de WP zwaarder wordt gesubsidieerd omdat de opbrengst (veel minder fossiel gas) groter is als een ZB welke een beperkte hoeveelheid gas vermijd.
De WP kan de verwarming volledig overnemen, een ZB slechts beperkt.
Daarnaast is de opwek van de gebruikte elektriciteit altijd weer duurzaam te doen, met gas is die mogelijkheid kleiner.

O ja: bij een WP blijven de belasting centjes binnen stromen ....... bij een ZB niets.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ja, dat zal zo zijn. Toch zijn er, in mijn geval dan, maar dus ook voor het gros van de rest van de consument, praktische bezwaren voor opwek van voldoende elektra voor én de Wp én het overige gebruik: beperkte dakruimte. Ik heb al een setje pv boven en onder mijn dakkapel liggen. De overige ruimte kan ik ook volleggen, maar daarmee dek ik niet de verwarmingsbehoefte, en dan ligt mijn dak nog gunstig. Liefst zou ik dus mijn nu dekkende pv set zo laten en de ruimte naast mijn dakkappel beleggen met collectoren. In een zonneboiler systeem hoef je bijna geen extra energie te stoppen. Dit is pure opwek.
En inderdaad heerlijk buiten alles en iedereen om.
WoudseHoeve schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat de WP zwaarder wordt gesubsidieerd omdat de opbrengst (veel minder fossiel gas) groter is als een ZB welke een beperkte hoeveelheid gas vermijd.
Daarnaast is de opwek van de gebruikte elektriciteit altijd weer duurzaam te doen, met gas is die mogelijkheid kleiner.

O ja: bij een WP blijven de belasting centjes binnen stromen ....... bij een ZB niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:09
WoudseHoeve schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:16:
Ik heb destijds geleerd dat bij subsidies op installaties, de overheid ten doel heeft om de onrendabele top te vlakken. Dus door het investeringsbedrag lager te laten zijn, wordt de investering terugverdiend in een kortere (voor de consument reëlere) termijn. Zodat die laatste dus nu wel tot de investering over gaat.

Ik durf echter geen uitspraken te doen over wat beter is.
De WP bespaart misschien meer gas op het niveau van de consument, maar feitelijk wordt voorlopig elke kWh die de WP verbruikt aan huis geleverd met hooguit 40% energetisch rendement (verliezen bij productie en transport).

[ Voor 17% gewijzigd door joepie de p op 10-02-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Het is een goede vraag waarom de WP's zo zwaar worden gesubsidieerd t.o.v. de ZB.

Enerzijds kan het ook de invloed van de WP lobby zijn (die er ongetwijfeld is) en ook de wens/noodzaak om de WP door te laten breken op grote schaal voor de consument.

En het besparingspotentieel t.o.v. gas is gewoon een stuk groter en het leeuwendeel van de mensen kunnen niet hun volledige WP gebruik afdekken met PV inclusief het normale electriciteitverbruik, dus de kolencentrales kunnen lekker door blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rhaelak schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:12:
Het is een goede vraag waarom de WP's zo zwaar worden gesubsidieerd t.o.v. de ZB.

Enerzijds kan het ook de invloed van de WP lobby zijn (die er ongetwijfeld is) en ook de wens/noodzaak om de WP door te laten breken op grote schaal voor de consument.

En het besparingspotentieel t.o.v. gas is gewoon een stuk groter en het leeuwendeel van de mensen kunnen niet hun volledige WP gebruik afdekken met PV inclusief het normale elektriciteit verbruik, dus de kolencentrales kunnen lekker door blijven stoken.
Het Nederlandse gas raakt op en mag nog maar een beetje worden gebruikt. ( het is ook beter het in de grond te laten zitten). Dat betekend dat we gas uit het buitenland (lees Rusland) moeten halen. Politiek niet erg handig. De stroom kan je overal vandaan halen, ook groen.

Je stroom hoeft niet uit een kolen centrale te komen. Je kan ook gewoon een echt groene energie leverancier nemen. Of winddelen, Postcode roos Zonnen stroom etc.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Rhaelak
Ja dat weet ik en dat is ook wat wij doen. Stroom is immers goed duurzaam op te wekken. Groen gas is er nog maar in beperkte mate en zal niet snel op grote schaal geproduceerd kunnen worden.

Ik vind het overigens niet verkeerd dat de WP een relatief hoge subsidie krijgt en als je kijkt naar bijvoorbeeld prijzen van de Ecodan dan zijn die ook niet extra gestegen vanuit de leverancier uit richting de installateur.

Hopelijk stimuleert deze regeling een grote inzet van WP's en breekt dit nu goed door in Nederland en resulteert dit in een prijsverlaging van WP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Ik kom steeds verder met het uitdokteren van mijn zonneboiler installatie. De uitdaging zit hem in het efficiënt maken van 2 boilers. Onze SWW voorziening is op basis van een indirect gestookte 120 liter boiler (standaard op 60 graden). Nu wil je natuurlijk dat in de zomer, wanneer de zonneboiler helemaal vol zit met heet water dat dit warm water de huidige SWW boiler verwarmt, zodat de CV ketel de 120 liter SWW boiler niet op temperatuur hoeft te houden.

De SWW boiler heeft één spiraal en één temperatuur sensor. De zonneboiler moet ik nog aanschaffen, dus daar kan ik mee kiezen.

De vraag : wat is nu handig ? de bovenste spiraal van de zonneboiler aansluiten op een openverdeler met een eigen pomp en een temperatuur sensor in de top van de zonneboiler ? Maar hoe meet je dan wanneer het water in de SWW boiler rond de 90 graden is ? Dan moet proces stoppen.

Of iets met kleppen op de SWW aan en afvoer en een circulatiepompje ? Wederom zelfde probleem, wanneer met je stoppen ?

Hoe hebben andere mensen met indirect gestookte boilers dit aangepakt (of wellicht niet aangepakt ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heeft iemand een suggestie voor een klein boilertje of vaatje om te gebruiken als terugloopvat?
Ik denk dat het wel van metaal moet zijn (staal of rvs ofzo), gezien de temperatuur waar het mee terug kan lopen in het vat, als er gestopt wordt met pompen.

Expansivaten zijn niet geschikt volgens mij, vanwege membraan die er inzit en de aansluitingspunten.
Oude elektrische boilertjes zijn ook niet zo geschikt denk ik, want er zit vaak toch een bepaalde structuur in, zoals warm water dat persee uit bovenkant vat moet komen.

Eigenlijk wil ik gewoon een simpel leeg vaatje, met 2 of 3 aansluitingen.
Wat ik daarvoor kan vinden is meestal naar kunststof.

Iemand een suggestie?

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 15-02-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Goedkoopste boiler die je (tweedehands) kan vinden? Je gebruikt de bestaande spiraal om warmte af te geven aan wat je wil, en de inhoud van het vat vul je 90%.
Ik heb er niet zo lang geleden een naar het oudijzer gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
naftebakje schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:10:
Goedkoopste boiler die je (tweedehands) kan vinden? Je gebruikt de bestaande spiraal om warmte af te geven aan wat je wil, en de inhoud van het vat vul je 90%.
Ik heb er niet zo lang geleden een naar het oudijzer gebracht.
Wat bedoel je precies? Ik hoef niet eens eens spiraal erin te hebben, gewoon een leeg vat is ook al genoeg.
En boilertjes hebben dus vaak zo'n aansluiting waarbij ze het warme water van het hoogste punt pakken. Terwijl ik juist 2 aansluitingen gewoon onderaan wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
Ik heb mijn originele terugloopvat nog liggen volgens mij. Ik kijk vanavond even.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Appie Heijn schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:11:
Ik heb mijn originele terugloopvat nog liggen volgens mij. Ik kijk vanavond even.
Oh dat zou mooi zijn. Laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Eindelijk komen er op de lijst nu ook leveranciers die geen "standaard product" leveren.
Ik mis er nog een paar, maar als ik het goed heb moet dit binnen enkele weken snel veel meer moeten zijn.

http://www.rvo.nl/sites/d...neboilers%2015-2-2016.pdf

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik ga bijna affakkelen ........ verwarming maar wat hoger zetten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ik heb geen idee :) Gisteren was de ZB 60 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hier rond de 50, gisteren nog iets hoger. then again, is 350 liter. heeft iemand trouwens de SR868C8 controller?

ik merk dat de laatste tijd mijn driewegklep voor de CV niet goed meer reageert op de parameters van de controller. Hij staat nu ingesteld op 40 graden. Is ZB (T2) boven 40 graden, dan 3-weg door de ZB. Is hij daaronder gaat ie weer rechtstreeks naar de CV.

Gisteren was de T2 en T3 ruim boven de 40 graden, iets van 45 resp. 47. Toch ging de driewegklep niet door de ZB. Pas toen ik de parameter in de controller handmatig verlaagde naar bijvoorbeeld 20, ging de driewegklep ergens halverwege om naar "door de ZB".

op deze manier mis ik vooral op dit soort dagen de CV-ondersteuning als dit niet betrouwbaar werkt. Mis ik ergens een instelling of zo? of geeft ie de signalen gewoon niet goed door?

ik neig er naar om dit proces zelf te automatiseren met de vera, ik heb nog 3 van die DS18B20 sensoren liggen en een relaisboard ETH8020 waarop ik de driewegklep makkelijk kan aansluiten. ik kan dan ook op afstand de stand van de driewegklep zien.

maar graag zou ik eerst nog willen proberen dit op de controller goed te krijgen. iemand?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:58:
Ik ga bijna affakkelen ........ verwarming maar wat hoger zetten.....
Als het bij ons straks zover is, wil ik een melding krijgen als het vat op temperatuur is. Dan kan ik namelijk (in het koudere seizoen) de verwarming aan gooien of hoger gooien. Zodat je verder gaat bufferen in de vloerverwarming.

• fabstar81
dit kan je toch automatiseren?

hier is deels geautomatiseerd dat als ZB > 50 graden is, de CV retour door de ZB gaat en de thermostaat een setpoint (aanvoertemperatuur aan ketel vraagt/) krijgt van 6.9 graden. Zo schiet de pomp aan van de ketel, brandt ie niet, maar wordt retour opgewarrmd door de ZB. Totdat de ZB onder 45 komt en de thermostaat weer het zelf mag uitzoeken met zijn setpoint.

dit moet ik nog eens weersafhankelijk en binnen/buitentemperatuurafhankelijk maken. feitelijk ben je dan bijna een thermostaat aan het nabouwen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• !null
Ja inderdaad, dat is na te bouwen. En dan kun je beter net zo goed de thermostaat vervangen door eigen brouwsel.

Want je wil het ook laten stoppen op max 22 graden bijvoorbeeld, want je wil niet oneindig door bufferen in je vloer en er een sauna van maken. Dus dan moet je temp in de gaten houden.

Dan heb je inderdaad een thermostaat gemaakt, maar dan niet met 1 temperatuur, maar met een minimum temp en maximum temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
weet iemand hoe je een duco mengventiel instelt? ik heb ooit iets gelezen over 5 graden per hele slag of zo, maar kan het niet meer terugvinden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Zonneboiler.. het blijft bij mij toch een beetje erg kriebelen. Eind vorig jaar een aantal offertes opgevraagd en gekregen maar gevoelsmatig werd mij een topmodel aanbevolen welke vast wel heel goed zullen zijn maar waar ik niet naar op zoek ben. Vandaar dat ik het project weer een aantal weken in de ijskast heb gezet... Misschien ben ik wel op zoek naar het 'onmogelijke':

- Budget van rond de € 2.000 (oftewel max € 2.500 waar dan weer de SDE subsidie vanaf gaat)
- Compleet geinstalleerd, ik ben zelf wel technisch maar uit ervaring weet ik dat ik van basiszaken in huis af moet blijven.
- We zijn met 2 personen waarvan 1 langdoucher. Dus per saldo ga ik uit van 3 personen.
- Boilervat; Ik heb een hele mooie ruimte op zolder beschikbaar waar een staande boiler zou kunnen staan, doorsnede is dan een praktisch probleem, mag max 55 cm zijn. Indien nodig kan de boiler ook ergens anders staan en dan is de doorsnede geen probleem, maar voorkeur gaat uit naar eerste optie.
- Eventueel kan de boiler ook op de CV worden aangesloten, maar dat is secundair.
- Ik wil er geen werk mee hebben. Eén keer per jaar iemand onderhoud laten uitvoeren is natuurlijk geen enkel probleem.

Besparing/TVT: Voor mij niet heel belangrijk, maar speelt natuurlijk wel mee. Vooral op dit laatste punt zijn de vorige offertes 'stuk' gelopen. De beste mannen waren m.i. te veel gericht op rendement en dan kom je inderdaad uit in de hogere prijsregionen. Rendementstechnisch wellicht het beste, maar voor mij van secundair belang. Voor mij geldt meer € 2.000 uitgeven doet 1x pijn en daarna ben ik het weer 'vergeten' maar heb ik wel daarna elke maand plezier van mijn besparing. Moet ik echter € 3.500 uitgeven dan doet mij dat veel meer 'pijn' en vergalt een beetje het plezier.

TLDR: Ik ben op zoek naar een goed ZB systeem voor max € 2.500 (waar dan evt subsidie nog vanaf moet) voor 3 personen en een boilervat bij voorkeur met een doorsnee van max 55cm evt ook aangesloten op CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Voor een basissysteem als douchebuffer in de zomer/mooie dagen kom je wel rond de 2500 euro. ik heb hier ook veel voor moeten zoeken. de installatie maakt het uiteindelijk duur, maar aan de andere kant. als ze 500-800 euro rekenen vind ik ook weer dat ik niet al te lang zelf moet klootzakken ermee.

afijn, CV-ondersteuning kost gewoon veel meer geld. scheelt zomaar 1000 euro denk ik op de offerte.

ik heb hier na lang onderhandelen en nog langer zoeken een systeem met CV-ondersteuning, inclusief installatie voor rond de 3k, compleet geinstalleerd. maar die vind je niet veel denk ik. zonder subsidie overigens :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
fabstar81 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:33:
Voor een basissysteem als douchebuffer in de zomer/mooie dagen kom je wel rond de 2500 euro. ik heb hier ook veel voor moeten zoeken. de installatie maakt het uiteindelijk duur, maar aan de andere kant. als ze 500-800 euro rekenen vind ik ook weer dat ik niet al te lang zelf moet klootzakken ermee.

afijn, CV-ondersteuning kost gewoon veel meer geld. scheelt zomaar 1000 euro denk ik op de offerte.

ik heb hier na lang onderhandelen en nog langer zoeken een systeem met CV-ondersteuning, inclusief installatie voor rond de 3k, compleet geinstalleerd. maar die vind je niet veel denk ik. zonder subsidie overigens :'(
Ik ben ook meer voor het gemak :) Iedereen moet doen waar hij/zij goed in is, voor 500 - 800 euro ga ik zelf ook niet het dak op, plus het heel grote risico dat mijn zolder dan blank komt te staan ;)

Wat voor systeem heb jij nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
2x24 HP op ZO, op 350 liter water. inclusief CV-ondersteuning. en SR868C8 controller.
boiler gevuld met SWW, met daarachter een temperatuurafhankelijke regeling naar een e-boiler als naverwarming in de niet-zonnige periodes.

daarna nog naverwarming door CV Remeha Calenta 40C met zonneboiler aansluitset (mocht je die ketel hebben, dan heb je daar ook nog wat kosten aan bij toevoegen ZB).

gemixte vloerverwarming/radiatoren, stook op 52 graden en zijn wonderwel daarmee de winter doorgekomen.

weet niet wat voor term zo een systeem krijgt maar door het solarcircuit gaat gewoon water.

[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 22-02-2016 11:06 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:00:

weet niet wat voor term zo een systeem krijgt maar door het solarcircuit gaat gewoon water.
Geen glycolmengsel? Hoe voorkom je dan bevriezing en een kapotte manfiold?
BB-One schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:23:

TLDR: Ik ben op zoek naar een goed ZB systeem voor max € 2.500 (waar dan evt subsidie nog vanaf moet) voor 3 personen en een boilervat bij voorkeur met een doorsnee van max 55cm evt ook aangesloten op CV.
Voor dat budget met die wensen wordt het wel heel lastig om dat voor elkaar te krijgen geïnstalleerd en al. Ik schat het in dat je dan toch eerder richting de € 3.500,-- gaat.

Misschien dat je kan kijken naar een tweedehands systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Rhaelak schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:43:
[...]

Geen glycolmengsel? Hoe voorkom je dan bevriezing en een kapotte manfiold?

[...]

Voor dat budget met die wensen wordt het wel heel lastig om dat voor elkaar te krijgen geïnstalleerd en al. Ik schat het in dat je dan toch eerder richting de € 3.500,-- gaat.

Misschien dat je kan kijken naar een tweedehands systeem?
Als ik op google zoek op "compleet systeem zonneboiler" is één van de eerste hits: http://zonneboilermagazij...lex-zonnecollectoren.html

heb je een 200 ltr systeem voor 1900 euro, installatie zeg 700 euro, dan kom ik uit op 2600 euro. Is dit systeem wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Rhealak, de SR868C6 kan ook in een modus lopen dat bij controller temperatuur rond 0 graden, hij het water gaat rondpompen om bevriezing te voorkomen (en warmte onttrekken uit het vat).
Misschien gebruikt hij dat, of een leegloopsysteem.
BB-One schreef op maandag 22 februari 2016 @ 12:51:
[...]

Als ik op google zoek op "compleet systeem zonneboiler" is één van de eerste hits: http://zonneboilermagazij...lex-zonnecollectoren.html

heb je een 200 ltr systeem voor 1900 euro, installatie zeg 700 euro, dan kom ik uit op 2600 euro. Is dit systeem wat?
Dit is denk ik vergelijkbaar met 1x30 heatpipes.
Het zal wel helpen voor wat betreft tapwater. Maar de verwarmingsondersteuning zal niet heel veel zijn.

Wat voor huis heb je en hoe is je verwarming (en gasgebruik) nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hewalex is een prima merk. Word in Polen gefabriceerd.
Ik vind het een scherpe prijs.
Maar ik heb m'n twijfels over het effect met verwarmingsondersteuning bij deze configuratie, alle beetjes helpen natuurlijk maar het systeem is daarvoor behoorlijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
!null schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:40:

[...]

Dit is denk ik vergelijkbaar met 1x30 heatpipes.
Het zal wel helpen voor wat betreft tapwater. Maar de verwarmingsondersteuning zal niet heel veel zijn.

Wat voor huis heb je en hoe is je verwarming (en gasgebruik) nu?
gasverbruik totaal 1600-1700 m3 voor warm water, verwarming en koken (nu met deze warme winter rond de 1600, normaal 1700)
Vrijstaande woning (bj 2006), nog ruimte op het zuid dak.

Verwarmingsondersteuning is niet noodzakelijk zou mooi zijn als het zou kunnen.

Zoals aangegeven ik ben op zoek naar een goed systeem van max 2.500 euro. Mijn idee met dergelijke investeringen is namelijk, die hoeveelheid kan ik missen en ik bespaar er wel direct mee, is het niet het milieu danwel mijn portemonnee. (rente op dit bedrag is ook maar 20 euro per jaar... alles wat meer is is meegenomen ;)

Zo heb ik dat ook met zonnepanelen gedaan. Eerst een setje van 10 stuks neer laten leggen (destijds diverse offertes gehad voor veel meer panelen met het argument je hebt meer dakruimte, je dekt je eigen verbruik niet af, maar ja dan moest ik nog een paar jaar sparen en had ik niets bespaard) na een paar jaar nog 6 stuks bij laten leggen van de besparing van de eerste 10 (Dát is pas rendement!)... Helaas is in de tussentijd mijn verbruik drastisch gestegen ivm aanschaf elektrische auto dus mijn elektriciteitsverbruik wordt nog steeds niet volledig gedekt maar wel voor plusminus 70%) maar soms is het genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, voor tapwater moet het wel lukken, maar verwarmingsondersteuning zal niet merkbaar zijn, tenzij je het groter aanpakt. Ik zou toch voor vacuumbuizen gaan denk ik.

Ik weet niet of er veel gebadderd wordt of lang gedoucht? Je kunt namelijk ook kijken voor een Solesta set, in jouw geval met 30 heatpipes. Dat is gewoon een net setje, subsidie is ook geregeld, en heb je ook in de winter en voor/na seizoen nog wel profijt van vanwege 30 heatpipes op 100 liter.

Daarnaast zou ik kijken naar geld stoppen in verdere isolatie van je huis.

Edit: zie deze link:
http://www.grijsnaargroen...tallatie-en-subsidie-1662

Dan ben je voor 1650 euro klaar, heb je 30 heatpipes op 100 liter geloof ik. Inclusief installatie!

Dan heb je geen verwarmingondersteuning, maar kun je de rest van het geld steken in isolatie of andere upgrades van het huis.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 22-02-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
!null schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:28:
Nou ja, voor tapwater moet het wel lukken, maar verwarmingsondersteuning zal niet merkbaar zijn, tenzij je het groter aanpakt. Ik zou toch voor vacuumbuizen gaan denk ik.

Ik weet niet of er veel gebadderd wordt of lang gedoucht? Je kunt namelijk ook kijken voor een Solesta set, in jouw geval met 30 heatpipes. Dat is gewoon een net setje, subsidie is ook geregeld, en heb je ook in de winter en voor/na seizoen nog wel profijt van vanwege 30 heatpipes op 100 liter.

Daarnaast zou ik kijken naar geld stoppen in verdere isolatie van je huis.
Solesta, zal ik eens naar kijken, dank! Er wordt veel en lang gedoucht (niet door mij...)

Wat betreft isolatie, het hele huis is volgens mij goed geïsoleerd, nieuwbouw woning van 2006. Wat zou er dan nog nut hebben? Ik heb overal HR++ glas, alles is goed geisoleerd. Als ik kijk op verbeteruwhuis.nl kom ik uit op één advies: installeer balansventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja je kan ook muren van een meter dik hebben en 5 dubbel glas, de mogelijkheden zijn eindeloos :+
Een huis is echt wel beter te bouwen dan in 2006 mogelijk was, echter vergt het meestal grote dan wel dure aanpassingen, die mensen niet gaan doen, onder andere vanwege terugverdientijd.
Balansventilatie is dan misschien wat praktischer, maar dat moet je dan wel kunnen installeren qua leidingwerk (luchtkanalen).

Heb je ook al gekeken naar een douche wtw? Dan vergroot je de dekking van je zonneboiler. En zonder zonneboiler werkt het natuurlijk ook erg mooi.

Maar ook kun je kijken naar de manier van verwarmen. Als je nog ouderwetse radiatoren hebt en de CV ketel altijd 80 graden maakt (voor CV) dan kan het beter. Of vloerverwarming, dan zijn er misschien ook wat verbeter puntjes. (zuinige pomp, CV ketel temp lager instellen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
!null schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:57:
Tja je kan ook muren van een meter dik hebben en 5 dubbel glas, de mogelijkheden zijn eindeloos :+
Een huis is echt wel beter te bouwen dan in 2006 mogelijk was, echter vergt het meestal grote dan wel dure aanpassingen, die mensen niet gaan doen, onder andere vanwege terugverdientijd.
Balansventilatie is dan misschien wat praktischer, maar dat moet je dan wel kunnen installeren qua leidingwerk (luchtkanalen).
Het houdt ergens op... Luchtkanalen liggen er (we hebben al mechanische ventilatie).
Heb je ook al gekeken naar een douche wtw? Dan vergroot je de dekking van je zonneboiler. En zonder zonneboiler werkt het natuurlijk ook erg mooi.
Douche WTW, we hebben 2 jaar geleden de badkamer verbouwd, destijds is het plaatsen van een douche wtw niet meegenomen, waarvan nu spijt, maar om het nu te installeren is te veel van het goede ivm te duur/te veel breek en hakwerk.
Maar ook kun je kijken naar de manier van verwarmen. Als je nog ouderwetse radiatoren hebt en de CV ketel altijd 80 graden maakt (voor CV) dan kan het beter. Of vloerverwarming, dan zijn er misschien ook wat verbeter puntjes. (zuinige pomp, CV ketel temp lager instellen etc)
CV water staat op 70 (of was het 75?) lager was niet meer aangenaam, duurde te lang voordat alles warm was.
Blijft voorlopig dus over: zonneboiler... (heb zojuist even snel gekeken naar Solesta, ziet er interessant uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
iemand hier met een buffervat en sanitairvat in 1 ? Zoja hoe is dit precies aangesloten?
http://www.123-kaminofen....rs-tapwaterreservoir.html dit bv

Pagina: 1 ... 51 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.