Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:02:
Ik ben ook over een zonneboiler aan het nadenken. Huis van 500 m3 uit 2005, uitstekend geisoleerd, 900 m3 gasverbruik/j, gezin van 4 personen waaronder 2 kleine kinderen. Dak ligt pal op het Zuiden, er komt nooit schaduw op.
Ons stroomverbruik is al stevig aangepakt, tijd om iets te doen aan het gas.
Ik heb wat (waarschijnlijk vrij eenvoudige) vragen:
- Er passen naast onze dakkapel aan beide zijden twee collectoren. Kan dit, of moeten ze direct naast elkaar liggen? Als dat zo is, kunnen we maar 1 zonnecollector laten plaatsen, zou jammer zijn.
Ze hoeven niet direct naast elkaar te liggen.
- Is een liggend vat even goed als een staand boilervat? Wat zijn de voor- en nadelen van elk (behalve gemak van plaatsing achter knieschot)?
Staand vat heeft een betere gelaagdheid en meer mogelijkheden met het aantal spiralen, verder maakt het echt niet zo veel uit qua opbrengst in normale situaties.
- Wat voor materiaal van je boilervat is het beste? RVS? Geemailleerd?
RVS is gewoon beter in termen als corrosiebestendig. Emaille *kan* scheuren. Verder weegt een RVS vat de helft minder dan een stalen geemailleerd vat en je hebt geen magnesiumanode nodig. Het is alleen een stuk duurder.
- Wat zijn kwaliteitsmerken?
Echt slechte merken zijn er niet en ieder zichzelf respecterende leverancier heeft inmiddels een subsidie aanvraag lopen waarvan de RVO weer allerhande informatie van nodig heeft wat betekent dat er allerlei onderliggende kwaliteitskeurmerken gewaarborgd zijn.
- Hoe vaak moet de vloeistof in je collectoren worden vervangen? Verschilt dit voor heatpipes en vlakkeplaatcollectoren?
Voor zover ik weet verschilt dit niet voor vlakke plaat of heatpipes. Hoe vaak vervangen? Mischien eens in de 5-7 jaar?
[quote]
- HR solar biedt SunWash, een systeem om je wasmachine aan te sluiten zonder dure HotFill. Heeft er iemand ervaring mee, zijn er meer merken met iets dergelijks?
[/quote
Geen ervaring mee, wil het wel graag hebben. Geen idee over andere merken.
]
- Wat doet een zonneboiler voor je energielabel, grofweg? Iemand ervaring mee?
Volgens mij minimaal 1 stap, misschien 2 als hij groot genoeg is. Kijk eens bij de site van je energielabel en voer het in.
- Is onze Intergas Kompakt HR-107 ketel altijd aan te sluiten voor naverwarming?
Alle moderne ketels zouden geschikt moeten zijn voor zonneboilers, maar vraag het voor de zekerheid na.
- Hoeveel % van het tapwater gasverbruik kun je besparen met een zonneboiler? Ik lees iets over 50%, en over 70%.
HRSolar heeft een excelsheet op hun site staan waar je berekeningen mee kan maken (hun geclaimde maximale opbrengsten zijn wel erg commercieel).
Met 2 vlakke plaat collectoren (2 x 2 2,5) en een 200 liter vat op het zuiden zou je met gemak 50% besparen op basis van 200 liter water per dag met een gezin van 4.
- Ik zou met een systeem met 2 collectoren en een 200L vat, ongeveer verwachten 100-150m3 gas per jaar te besparen en evt. 50-100 kWh als er een soort hotfill mogelijk is van de wasmachine (die staat vlakbij de plek waar het boilervat evt. zou komen te staan). is dit realistisch?
Het zal eerder hoger zijn. Richting 250-300 m3 denk ik zo.
- Wat zijn grofweg de prijzen excl. subsidie en incl. volledige installatie/montage voor (ze zijn moeilijk te vinden):
1. 200L vat met 2 collectoren van 1.6m2 elk
2. 120L vat met 1 collector van 1.6 m2
- Nog bijzondere dingen om op te letten, of belangrijke tips?
Ik schat zo 4000 euro en 2500 euro, respectievelijk.
Het zijn vast niet de meest interessante vragen voor de techneuten hier, elk beetje feedback wordt dan ook gewaardeerd

Op de site van HRsolar waar jij aan refereert qua grootte van de installatie staan ook richtprijzen gemeld.
Kijk wel verder en vraag meerdere offertes op bij verschillende installateurs en merken!
RVO site met de subsidielijst is een goede rode draad voor realistische opbrengsten en de daarop vermelde subsidie bedragen zijn ook gebaseerd op de opbrengst.
Investeer in een goede en energiezuinige boiler, dat is eigenlijk het hart van je installatie.
Je kan wel collectoren hebben met de beste opbrengst van Nederland, maar als je boiler een energielabel D heeft of nog slechter dan verlies je veel opgewekte energie.