Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Rhaelak schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:43:
[...]

Geen glycolmengsel? Hoe voorkom je dan bevriezing en een kapotte manfiold?

[...]
!null schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:40:
@Rhealak, de SR868C6 kan ook in een modus lopen dat bij controller temperatuur rond 0 graden, hij het water gaat rondpompen om bevriezing te voorkomen (en warmte onttrekken uit het vat).
Misschien gebruikt hij dat, of een leegloopsysteem.

[...]
de installateur zei precies dát. de controller gaat rondpompen tegen bevriezing. net zoals hij stopt met pompen als de temperatuur te hoog wordt.

ik kan de pomp niet apart meten omdat ie in een greenwave 6=plug slof zit en heb dus ook geen data of hij dit gedrag heeft laten zien met de afgelopen vorstelijke nachten.

iemand anders nog een antwoord op mijn vorige vraag over de controller en de driewegklep op CV die raar reageert?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
fabstar81 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:58:
iemand anders nog een antwoord op mijn vorige vraag over de controller en de driewegklep op CV die raar reageert?
Nee maar ik heb hier wel precies zo'n zelfde controller liggen (SR868) die ook in die modus opereert ( rondpompen tegen bevriezing). Hij is niet zo heel netjes maar hij komt van een werkende setup. Heb je daar wat aan om de controller als schuldige uit te sluiten?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
door die (tijdelijk) te vervangen met die van jou? om te zien of het aan de controller ligt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:48:
door die (tijdelijk) te vervangen met die van jou? om te zien of het aan de controller ligt?
Ja. Is maar een suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
gisteren de driewegklep van de CV retour op mijn ETH8020 relay board aangesloten en geprogrammeerd via de vera, vanwege eerdere problemen met de ZB controller.

Met een controller kan je alleen maar statisch regelen vanaf welke temperatuur in de ZB je de CV retour middels de driewegklep door de ZB wilt hebben. Bijvoorbeeld, CV retour alleen maar door de ZB als ZB > 40 graden.

Met de vera i.c.m. de OTG kan ik dit dynamisch doen.

if ZB temp > CV retour then driewegklep door ZB
if ZB temp < CV retour then driewegklep weer rechtstreeks naar CV
of met een paar graden erbij, dus:
if ZB temp => (CV retour+5 graden) then driewegklep door ZB

eventueel met een hystereis zodat ie niet gaat schommelen tussen CV retour opwarmen/ZB opwarmen.
Is dit beter dan de standaard starre regeling op een vaste temperatuur? Zo ja, waarom heeft mijn controller zo een slimme regeling dan niet? Het is toch geen rocketscience lijkt me...

[ Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 24-02-2016 15:47 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Wie of Wie kan mij vertellen of het idee wat ik op het plaatje heb gezet gaat werken ?

plaatje ==> http://imgur.com/Dqyn2Zx

Het idee is wanneer het water in de zonneboiler warmer is dan 65 graden, dat pomp P2 geactiveerd word en dus het water van de zonneboiler in de indirect gestookte boiler gaat pompen. Hierdoor wordt de capaciteit van de zonneboiler vergoot in de zomer en de CV ketel hoeft de indirect gestookte boiler veel minder op te warmen.

Ik twijfel of het goed gaat aan de water inname kant. Kan de pomp wel het water wat uit de indirect gestookte boiler komt weer in de zonneboiler pompen ? Of is de druk van de waterleiding te hoog en wordt het daar gemixed ? of iets dergelijks ?

Wie heeft zo iets al eens eerder opgezet of heeft een goed idee om het anders, handiger of beter te doen ? Het doel is duidelijk: wanneer het water in de zonneboiler warmer is dan 65 graden deze warmte overhevelen of delen met de indirect gestookte boiler zodat de CV ketel minder hoeft te stoken en hoogzomer minder kans op stagnatie is.

Op dit moment heb ik nog geen zonneboiler, dus kan nog eea kiezen qua capaciteit etc. Zelf zit ik te denken aan een Zizon Heatpipe set met 200 liter boiler (https://www.zizon.nl/pakketten/heatpipe-pakketten/). Deze heeft hoge capaciteit heatpipes met een beperkte boiler. Hierdoor zal er meer kans op stagnatie zijn en met deze doorkoppel oplossing probeer ik dat te voorkomen.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dit kan denk ik wel werken, maar je moet dan nog een inlaat combinatie (of terugslagklep) plaatsen op de koudwater aanvoer leiding. Je wil niet dat de pomp die richting op gaat duwen. Als je daar een inlaatcombinatie zou plaatsen hoef je er volgens mij geen een meer op de zonneboiler te doen (ervanuitgaande dat je er niks meer tussen zet behalve gewoon leiding werk)

En er kan warm water gaan circuleren, een pomp houdt niks tegen, warm water stijgt gewoon. Dus eventueel een 2-weg klep of een S vorm in de leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
!null schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:00:
Dit kan denk ik wel werken, maar je moet dan nog een inlaat combinatie (of terugslagklep) plaatsen op de koudwater aanvoer leiding. Je wil niet dat de pomp die richting op gaat duwen. Als je daar een inlaatcombinatie zou plaatsen hoef je er volgens mij geen een meer op de zonneboiler te doen (ervanuitgaande dat je er niks meer tussen zet behalve gewoon leiding werk)

En er kan warm water gaan circuleren, een pomp houdt niks tegen, warm water stijgt gewoon. Dus eventueel een 2-weg klep of een S vorm in de leiding?
[/quote]

_/-\o_ Bedankt voor het meedenken _/-\o_, de kleppen etc had ik er expres uitgelaten zodat niemand bevooroordeeld zou zijn en een specifieke richting op zou denken :) . Ik begrijp dat het warme water gewoon gaat stijgen, maar waar zou die 2 weg klep moeten komen ? Net voor de pomp ? en samen met de pomp schakelen ? (sorry, ben geen CV man, ook een S vorm zegt mij niets, heb je daar wat meer informatie over) ?

Waar ik nog het meeste mee twijfel is wat gebeurd er nu wanneer en P2 draait en je gaat douchen ?

Het is deze oplossing of een zonneboilervat met een 2e spiraal boven in die dan dmv een pomp en een open verdeler op de CV spiraal in de indirecte boiler wordt aangesloten. Wat is het beste ? (het goedkoopste weten we al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@Cor-Jan Simpel gezegd voeg je een tweede pomp met een tweede delta T regeling toe. Een soortgelijke opzet heb ik (probleemloos) draaien sinds 2009. Wel met een speciale heetwater circulatiepomp, geschikt voor drinkwater. Ik pomp heet water uit de zonneboiler in de koud water ingang van de CV-boiler. Heb helaas geen schema bij de hand. Ik kijk of ik dat later kan toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3391/3582207217_94ee883f72_o.jpg
on Flickr

[ Voor 43% gewijzigd door ericplan op 27-02-2016 09:50 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En vandaag de zonneboiler voor het eerst dit jaar weer op HOT (380 liter water boven de 80 graden Celcius.) ;)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 08:56

apt

Zeker geen verwarmingsondersteuning?

Hier werd de warmtepomp fix geboost door de collector. Aanvoertemperaturen vlogen omhoog.

[ Voor 57% gewijzigd door apt op 27-02-2016 19:08 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
ericplan schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:45:
@Cor-Jan Simpel gezegd voeg je een tweede pomp met een tweede delta T regeling toe. Een soortgelijke opzet heb ik (probleemloos) draaien sinds 2009. Wel met een speciale heetwater circulatiepomp, geschikt voor drinkwater. Ik pomp heet water uit de zonneboiler in de koud water ingang van de CV-boiler. Heb helaas geen schema bij de hand. Ik kijk of ik dat later kan toevoegen.
[afbeelding]
on Flickr
Dat klinkt exact wat ik ook van plan ben. Heb je nog bijzondere kleppen oid geplaatst ? Een schema wordt zeer op prijs gesteld _/-\o_, zeker wanneer het al 7 jaar bij jou goed werkt. Ben ook benieuwd welke heet water drinkwater pomp je gebruikt. Hoe groot zijn de boilers van jou installatie (Sorry, je weet het, een gek kan meer vragen dan 10 wijze mannen kunnen beantwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 21:44
Als je drinkwater rond wilt pompen kan dat niet met een gewone circulatiepomp, dan zul je een tapwaterpomp moeten gebruiken...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
apt schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:06:
Zeker geen verwarmingsondersteuning?

Hier werd de warmtepomp fix geboost door de collector. Aanvoertemperaturen vlogen omhoog.
Ja en nee, De Atag Q-Solar heeft dit maar CV staat uit door de 2 L/L WP's welke de ruimteverwarming hier in huis al 3 seizoenen moeiteloos voor hun rekening nemen.
Dinsdag wordt er een L/W WP op de CV (middelste spiraal) van de atag aangesloten en dan doet verwarmingsondersteuning weer mee. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Waarom voeg je die WP dan nog toe? Om de warmte door het hele huis te verspreiden? Het is, afgezien van het feit dat de efficiëntie van de zonneboiler een stuk zal toenemen toch niet efficiënter dan je l/l wp-en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
apt schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:58:
Waarom voeg je die WP dan nog toe? Om de warmte door het hele huis te verspreiden? Het is, afgezien van het feit dat de efficiëntie van de zonneboiler een stuk zal toenemen toch niet efficiënter dan je l/l wp-en?
Die vraag had ik al verwacht. :) Aangezien ik vloerverwarming heb wil ik met de L/W WP deze ook aansturen om het comfort te verhogen en kan ik dan max. de 380L boiler leeg halen voor CV en de prio 100L boiler voor WW gebruiken.
Met de subsidieregeling is de uitvoering hiervan binnen bereik gekomen anders was het een no go.
Ander aansturingsprobleem is dat de gasaansluiting eruit gaat als de WP is geïnstalleerd, hierdoor valt de Atag Q-Solar in storing :( en ga er nu dus met een andere regelaar omheen zodat het zonnesysteem blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Klinkt goed, lijkt me inderdaad comfortabeler dan een L/W.

Zonder gas op een 5 kW warmtepompje? Dapper hoor. Ik heb nu een eerste winter met een combi van L/W wp (LG 9 KW), zonnecollector en gasketel. Ik heb de electrische naverwarming van de WP niet aangesloten, maar als het vriest trekt de WP het niet alleen. Dan schakel ik om op gas.

Ik ben van ongeveer 1500 m3 gas op een winter naar minder dan 200 m3 gas op een winter gegaan. Welk deel de zonneboiler heeft gedaan? Geen idee. Hij gaat nu als een tierelier, maar de donkerste 3 a 4 maanden moet je echt geluk hebben wil er wat gebeuren, en je gebruikt zoveel warmte dat het meteen verdwijnt op de grote hoop. De warmtepomp heeft dus het leeuwendeel van de warmte geleverd. Daar is deze winter 2800 kWh in verdwenen. Ach er is ook 800 kWh opgewekt over de zelfde winterperiode... Niet ontevreden. Misschien dat ik volgend jaar de elektrische elementen in de WP inschakel om te kijken of ik de vorst dan doorkom. Ik durf het nu nog niet zonder gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cor-Jan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:36:
[...]

Dat klinkt exact wat ik ook van plan ben. Heb je nog bijzondere kleppen oid geplaatst ? Een schema wordt zeer op prijs gesteld _/-\o_, zeker wanneer het al 7 jaar bij jou goed werkt. Ben ook benieuwd welke heet water drinkwater pomp je gebruikt. Hoe groot zijn de boilers van jou installatie (Sorry, je weet het, een gek kan meer vragen dan 10 wijze mannen kunnen beantwoorden)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MjTeK1CmRvViZicYvEmQvKpM/medium.jpg

Twee boilers: 110 liter zonneboiler, 50 liter CV-boiler in serie aangesloten
Na de inlaatcombinatie, maar vóór de zonneboiler een T-stuk in de koudwaterleiding.
Tussen CV-boiler en warmwaterleiding ook een T-stuk. Daartussen een Laing Ecocirc drinkwaterpomp (op eerdere foto) met ingebouwde terugslagklep.
Niet op de tekening staan de twee kogelafsluiters voor en na de pomp, zodat de pomp uitneembaar(verplicht vanwege kiwa) is.
Mijn Steca TR 0603 controller kan dit aan, tegenwoordig zijn er meer. Wat je ook moet hebben is dat je zonneboilercontroller ook het ww van de CV-ketel uit kan schakelen, bijvoorbeeld door de temperatuursensor=weerstand te belazeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Hoi EricPlan,

1000 maal dank _/-\o_ _/-\o__/-\o_ Dit was exact het zetje wat ik nodig had. Jou oplossing is precies wat ik in gedachten heb. Waar ik alleen nog overna zit te denken is : waarom zou ik de CV ketel voor de gek willen houden ? Bedoel je tijdens het pompen de temperatuur sensor overbruggen zodat de CV ketel zeker NIET gaat verwarmen ? In standaard niet pomp modus wil ik graag dat de CV ketel de indirectgestookte CV boiler op temperatuur brengt / houd.

Heb je toevallig geprobeerd wat er gebeurd wanneer je tegelijkertijd water gaat vragen en de pomp staat het water rond te pompen ? Lees : kan je gewoon douchen enzo wanneer de pomp bezig is ?
ericplan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:06:
[...]

[afbeelding]

Na de inlaatcombinatie, maar vóór de zonneboiler een T-stuk in de koudwaterleiding.
Tussen CV-boiler en warmwaterleiding ook een T-stuk. Daartussen een Laing Ecocirc drinkwaterpomp (op eerdere foto) met ingebouwde terugslagklep.
Niet op de tekening staan de twee kogelafsluiters voor en na de pomp, zodat de pomp uitneembaar(verplicht vanwege kiwa) is.
Mijn Steca TR 0603 controller kan dit aan, tegenwoordig zijn er meer. Wat je ook moet hebben is dat je zonneboilercontroller ook het ww van de CV-ketel uit kan schakelen, bijvoorbeeld door de temperatuursensor=weerstand te belazeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cor-Jan schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:04:

1000 maal dank _/-\o_ _/-\o__/-\o_ Dit was exact het zetje wat ik nodig had. Jou oplossing is precies wat ik in gedachten heb. Waar ik alleen nog overna zit te denken is : waarom zou ik de CV ketel voor de gek willen houden ? Bedoel je tijdens het pompen de temperatuur sensor overbruggen zodat de CV ketel zeker NIET gaat verwarmen ? In standaard niet pomp modus wil ik graag dat de CV ketel de indirectgestookte CV boiler op temperatuur brengt / houd.

Heb je toevallig geprobeerd wat er gebeurd wanneer je tegelijkertijd water gaat vragen en de pomp staat het water rond te pompen ? Lees : kan je gewoon douchen enzo wanneer de pomp bezig is ?

[...]
In mijn situatie is in de zomer de CV vaak niet nodig om de boilers op temperatuur te houden. Temperatuur zit vaak ruim boven douchetemperatuur. Wel houdt ik de temperatuur in de gaten, eens per week draait zo nodig de CV-ketel om boven de 60 graden te komen ivm Legionella.
hangt dus erg van je privésituatie af of je bij moet stoken.

In mijn opzet draait de extra pomp alleen als de CV-boiler kouder is dan de zonneboiler. Stel in jouw setup dat op een zonnige dag de indirect gestookte boiler in de ochtend na het douchen koud is. En je hebt verder geen warm water nodig tot in de middag. Dan is het jammer als de CV gaat branden om de boiler op te warmen, terwijl dat iets later op de dag ook zou gebeuren door de zon.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Duidelijk, dat is inderdaad de moeite waard, moet eens even denken hoe ik dat kan bewerkstelligen want soms douchen we in de morgen en soms in de avond en soms beide. Wil wel een automatische oplossing, want zelf dingen met de hand schakelen geloof in niet zo in.

Wellicht eerst maar eens proberen met jou standaard oplossing. Een extra elektronische truuk op de CV ketel kan ik zelf wel maken, het CV en water leidingen deel niet.

Super bedankt, ik ben je zeer erkentelijk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
ericplan schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:54:
[...]

In mijn situatie is in de zomer de CV vaak niet nodig om de boilers op temperatuur te houden. Temperatuur zit vaak ruim boven douchetemperatuur. Wel houdt ik de temperatuur in de gaten, eens per week draait zo nodig de CV-ketel om boven de 60 graden te komen ivm Legionella.
hangt dus erg van je privésituatie af of je bij moet stoken.

In mijn opzet draait de extra pomp alleen als de CV-boiler kouder is dan de zonneboiler. Stel in jouw setup dat op een zonnige dag de indirect gestookte boiler in de ochtend na het douchen koud is. En je hebt verder geen warm water nodig tot in de middag. Dan is het jammer als de CV gaat branden om de boiler op te warmen, terwijl dat iets later op de dag ook zou gebeuren door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cor-Jan schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:45:
Duidelijk, dat is inderdaad de moeite waard, moet eens even denken hoe ik dat kan bewerkstelligen want soms douchen we in de morgen en soms in de avond en soms beide. Wil wel een automatische oplossing, want zelf dingen met de hand schakelen geloof in niet zo in.

Wellicht eerst maar eens proberen met jou standaard oplossing. Een extra elektronische truuk op de CV ketel kan ik zelf wel maken, het CV en water leidingen deel niet.

Super bedankt, ik ben je zeer erkentelijk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
[...]
Leef je uit op de controller van je zonneboiler, daar wordt door de installateur meestal op bezuinigd.

Goede merken zijn Resol (resol.de) of Steca (steca.de). Maar er zijn ook goede Aziatische. Zorg dat je twee pompen kunt sturen, zoek uit/denk na hoe je de temperatuur van je indirecte boiler wil/kan monitoren en welk type sensor je daarvoor nodig hebt.
Ik heb mijn CV met handbediening geregeld. Voor het douchen kijken we of de temperatuur goed is, zo niet gaat de timer 20 minuten aan. De CV heeft z'n boiler binnen twee minuten warm genoeg voor de douche.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02
BenEco schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:13:
[...]

Die vraag had ik al verwacht. :) Aangezien ik vloerverwarming heb wil ik met de L/W WP deze ook aansturen om het comfort te verhogen en kan ik dan max. de 380L boiler leeg halen voor CV en de prio 100L boiler voor WW gebruiken.
Met de subsidieregeling is de uitvoering hiervan binnen bereik gekomen anders was het een no go.
Ander aansturingsprobleem is dat de gasaansluiting eruit gaat als de WP is geïnstalleerd, hierdoor valt de Atag Q-Solar in storing :( en ga er nu dus met een andere regelaar omheen zodat het zonnesysteem blijft werken.
Wat voor regelaar ga je hier voor gebruiken? Ik zou de 3 weg ook graag in mijn cv circuit met WP op willen nemen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:33:
[...]

Wat voor regelaar ga je hier voor gebruiken? Ik zou de 3 weg ook graag in mijn cv circuit met WP op willen nemen.
Een SR618C6-EN, in eerste instantie schema 5 later misschien schema 11 of 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Dat met die controllers had ik a gezien, heb mijn oog laten vallen op SR1568 ( http://www.ultisolar.com/...Solar-Heating-System.html ). 7 relais en 8 sensors. Ook met logging op een TFSD kaartje en dmv RS485 logging en info naar je systeem. Is wellicht wat "over de top" maar dan kunnen we wel wat teruglezen en sturen.
ericplan schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:16:
[...]

Leef je uit op de controller van je zonneboiler, daar wordt door de installateur meestal op bezuinigd.

Goede merken zijn Resol (resol.de) of Steca (steca.de). Maar er zijn ook goede Aziatische. Zorg dat je twee pompen kunt sturen, zoek uit/denk na hoe je de temperatuur van je indirecte boiler wil/kan monitoren en welk type sensor je daarvoor nodig hebt.
Ik heb mijn CV met handbediening geregeld. Voor het douchen kijken we of de temperatuur goed is, zo niet gaat de timer 20 minuten aan. De CV heeft z'n boiler binnen twee minuten warm genoeg voor de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BenEco schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:38:
[...]

Een SR618C6-EN, in eerste instantie schema 5 later misschien schema 11 of 12.
Thanks, maar regelt schema 5 de modulerende 3 weg klep voor zon cv?

[ Voor 60% gewijzigd door Appie Heijn op 29-02-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:46:
[...]

Thanks, maar regelt schema 5 de modulerende 3 weg klep voor zon cv?
Nee, met schema 5 staat de zon cv 3 wegklep altijd open en je stopt er dan warmte in of je haalt het eruit met je wp. (werkt dit niet dan kan ik hem altijd nog dicht zetten. :) )

Schema 12 is een regeling als met de Atag Q-solar en meet die de retour cv en zet dan de 3 wegklep open of dicht alleen niet modulerend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah duidelijk! Je gaat die controller dus echt voor het solar gedeelte gebruiken. Liefst zou ik een controller kopen die modulerend de zon cv klep kan bedienen en ook nog een modulerende zonneboiler controller is. Buiten de topper van technische alternative is er volgens mij weinig keuze.

Die zon ondersteuning kan je WP wel flink over de zeik laten gaan schat ik in als de zon de boiler tot 50gr opwarmt. Als de WP op 35gr aanvoer ingesteld staat. En het thermosyfon effect zou ook nog problemen kunnen geven als het zaakje uit staat. De hoge boilertemp kan ervoor gaan zorgen dat je cv water gaat circuleren zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:38:
Ah duidelijk! Je gaat die controller dus echt voor het solar gedeelte gebruiken. Liefst zou ik een controller kopen die modulerend de zon cv klep kan bedienen en ook nog een modulerende zonneboiler controller is. Buiten de topper van technische alternative is er volgens mij weinig keuze.

Die zon ondersteuning kan je WP wel flink over de zeik laten gaan schat ik in als de zon de boiler tot 50gr opwarmt. Als de WP op 35gr aanvoer ingesteld staat. En het thermosyfon effect zou ook nog problemen kunnen geven als het zaakje uit staat. De hoge boilertemp kan ervoor gaan zorgen dat je cv water gaat circuleren zonder pomp.
Als je een controller weet welke kan moduleren net als de Q-Solar laat het me weten.
We gaan het in de praktijk zien of dit werkt, zijn nu bezig de boel te (her)installeren. :)
Heb er zelf gezien de ervaringen hier in huis de afgelopen 3 jaren wel een goed gevoel over.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 29-02-2016 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Cor-Jan schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:38:
Dat met die controllers had ik a gezien, heb mijn oog laten vallen op SR1568 ( http://www.ultisolar.com/...Solar-Heating-System.html ). 7 relais en 8 sensors. Ook met logging op een TFSD kaartje en dmv RS485 logging en info naar je systeem. Is wellicht wat "over de top" maar dan kunnen we wel wat teruglezen en sturen.

[...]
mocht het je om de relais gaan, kan je ook een ETH8020 boardje kopen die je zelf kan aansturen middels http-requests _/-\o_ heb hier mijn eigen controller deels aan de wilgen gehangen omdat de driewegklep van de CV niet goed genoeg reageerde. die laat ik nu door het relais board icm een vera schakelen. waar ik overigens nog wel deze vraag over heb.
ericplan schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:06:
[...]

[afbeelding]

even in het klein, maar ik vraag me af of dit bij mij ook mogelijk is. op dit moment is mijn setup een ZB 350 liter met 2 spiralen (CV en solar). Na de ZB hangt een electrisch boilertje van 50 liter. Deze heeft geen spiraal, maar een 1,2 kW element.

kan ik ook ervoor zorgen dat de 50 liter op de e.o.a. manier wordt verwarmd door solar ipv nu electriciteit met zo een regeling zoals jij hebt?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Ik denk dat je een soortgeleide setup moet maken als ericplan heeft. Waar je denk ik tegen aan gaat lopen is dat het systeem in de zomer niet meer stopt met rondpompen. Heb geen idee hoe warm je SWW water in de boiler is in de zomer (heb je wel eens stagnatie ?) maar wanneer die heel hoog is dan zal denk ik het SWW water in de ZB niet meer voldoende kunnen afkoelen en het water in het systeem alleen maar blijven rondpompen.

Hetzelfde probleem kan ook ik krijgen, daarom twijfel ik nog tussen een 200 en 300 liter ZB. Met een 200 liter heb je veel eerder een hoge temperatuur (da’s mooi in het voorjaar en het najaar), maar wanneer je hoogzomer er bijvoorbeeld 100 liter van 90 graden uit laat lopen en 100 liter van 60 graden er in laat lopen (van de andere boiler) dan denk ik dat de ZB hier binnen een paar uur weer 90 graden van maakt. Het proces start opnieuw, maar nu komt er 80 of 85 graden water in de ZB (uit de huidige boiler) en de stap naar de 90 graden is dan weer kleiner

Lastig, lastig, lastig, ik ben er nog niet helemaal uit, maar nijg naar een 200 liter ZB icm met mijn 110 liter indirect gestookte boiler. (dus verhouding 1 op 2). Bij jou is de verhouding standaard al 1 op 7, daar heb je dus nog veel meer kans op constant rondpompen. Wellicht aankomende zomer de temperatuur in de gaten houden op je ZB ? Wie weet kan je beter een 100 of 150 liter elektrische boiler plaatsen ipv de 50 liter die je nu hebt ?
fabstar81 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:11:
[...]

mocht het je om de relais gaan, kan je ook een ETH8020 boardje kopen die je zelf kan aansturen middels http-requests _/-\o_ heb hier mijn eigen controller deels aan de wilgen gehangen omdat de driewegklep van de CV niet goed genoeg reageerde. die laat ik nu door het relais board icm een vera schakelen. waar ik overigens nog wel deze vraag over heb.

[...]

even in het klein, maar ik vraag me af of dit bij mij ook mogelijk is. op dit moment is mijn setup een ZB 350 liter met 2 spiralen (CV en solar). Na de ZB hangt een electrisch boilertje van 50 liter. Deze heeft geen spiraal, maar een 1,2 kW element.

kan ik ook ervoor zorgen dat de 50 liter op de e.o.a. manier wordt verwarmd door solar ipv nu electriciteit met zo een regeling zoals jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 18:43
Cor-Jan schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:54:
Ik denk dat je een soortgeleide setup moet maken als ericplan heeft. Waar je denk ik tegen aan gaat lopen is dat het systeem in de zomer niet meer stopt met rondpompen. Heb geen idee hoe warm je SWW water in de boiler is in de zomer (heb je wel eens stagnatie ?) maar wanneer die heel hoog is dan zal denk ik het SWW water in de ZB niet meer voldoende kunnen afkoelen en het water in het systeem alleen maar blijven rondpompen.

[...]
En een SWW in een reservoir?
http://www.pelletketels-p...296_buffervat-boiler.html

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Cor-Jan schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:54:

Hetzelfde probleem kan ook ik krijgen, daarom twijfel ik nog tussen een 200 en 300 liter ZB. Met een 200 liter heb je veel eerder een hoge temperatuur (da’s mooi in het voorjaar en het najaar), maar wanneer je hoogzomer er bijvoorbeeld 100 liter van 90 graden uit laat lopen en 100 liter van 60 graden er in laat lopen (van de andere boiler) dan denk ik dat de ZB hier binnen een paar uur weer 90 graden van maakt. Het proces start opnieuw, maar nu komt er 80 of 85 graden water in de ZB (uit de huidige boiler) en de stap naar de 90 graden is dan weer kleiner

Lastig, lastig, lastig, ik ben er nog niet helemaal uit, maar nijg naar een 200 liter ZB icm met mijn 110 liter indirect gestookte boiler. (dus verhouding 1 op 2). Bij jou is de verhouding standaard al 1 op 7, daar heb je dus nog veel meer kans op constant rondpompen. Wellicht aankomende zomer de temperatuur in de gaten houden op je ZB ? Wie weet kan je beter een 100 of 150 liter elektrische boiler plaatsen ipv de 50 liter die je nu hebt ?

[...]
ik zie dat qua leidingwerk en regeling echter nog niet voor me. even hardop denken:
ipv dat de waterleiding uit de e-boiler komt, gaat ie middels een driewegklep weer terug de ZB in, net zo lang totdat de temperatuur hoog genoeg is.

zodra er watervraag is wordt dat rondpompen gestopt en gaat de driewegklep open weer naar de ketel toe? schiet mij maar in een kerstboom, maar dit is lastig te begrijpen :)

overigens is het doel van mij om alléén in die maanden dat de zon niet schijnt de e-boiler te gebruiken. op dagen dat de ZB op temperatuur is wordt de e-boiler sowieso automagisch gebypassed.

Onze ZB wordt op warme dagen/zomer gewoon continue 70-90 graden. maar in de zomer heb ik natuurlijk die e-boiler niet nodig. Beide boilers zijn overigens SWW.

Ruimte voor een grotere boiler dan 50 liter is er niet. Nu al aardig vol.
Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_2383_zpsvylynhhc.jpg

Stagnatie geen last van, controller zorgt gewoon dat er niet meer rondgepompt wordt boven geloof 89 graden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Hoi Fabstar,

Da's inderdaad vol, maar wellicht kan ik duidelijkheid geven :

1. De zon warmt je zonneboiler op. De elektrische verwarming warmt het water in je 50 liter boiler op
2. Het heeft zit om te pompen wanneer het water in de ZB warmer is dan de 50 liter boiler. In mijn geval moet ik er een controller bij zoeken (inderdaad, ben nog bezig met uitzoeken welke set) die dus de temperatuur boven in de zonneboiler kan meten.
3. Wanneer deze hoger is (minimaal 5 graden oid, je hebt ook transportverlies neem ik aan) dan start de 2e pomp die het water uit de 50l boiler wegpompt naar de ingang van de zonneboiler. (zie ook de tekening van ericplan, paar postings terug)
4. De zonneboilercontrollers die ik gezien heb willen ook graag de temperatuur in de secundaire boiler weten. Ik heb geen ruimte voor een opnemer, dus dat is lastig meten. Waarschijnlijk ga ik of een sensor op de uitgaande leiding zetten en deze "tweaken" zodat hij in de buurd komt van wat het zou kunnen zijn of een vaste weerstand er in zetten, zodat de controller altijd denkt dat de boiler 50 of 60 graden oid is.

Ik zat met het zelfde probleem als dat jij zit (3 weg klep, terugslag klep etc), vandaar mijn vraag op het forum. Ericplan heeft het opgelost met alleen een pomp voor het rondpompen met ingebouwde terugslagklep en dat werkt bij hem. Ik wil zo min mogelijk kleppen, want dat maakt de besturing lastig. Voor mijn setup ga ik wel een ZB met 2e spiraal aanschaffen. Mocht de opzet van ericplan niet werken dan ga ik mijn 2e spiraal met een openverdeler op de zonneboiler zetten. Duurdere oplossing, maar gaat zeker werken. In jou geval kan dat niet omdat je elektrische boiler geen spiraal heeft.

Kan je hier wat mee ?
fabstar81 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:22:
[...]

ik zie dat qua leidingwerk en regeling echter nog niet voor me. even hardop denken:
ipv dat de waterleiding uit de e-boiler komt, gaat ie middels een driewegklep weer terug de ZB in, net zo lang totdat de temperatuur hoog genoeg is.

zodra er watervraag is wordt dat rondpompen gestopt en gaat de driewegklep open weer naar de ketel toe? schiet mij maar in een kerstboom, maar dit is lastig te begrijpen :)

overigens is het doel van mij om alléén in die maanden dat de zon niet schijnt de e-boiler te gebruiken. op dagen dat de ZB op temperatuur is wordt de e-boiler sowieso automagisch gebypassed.

Onze ZB wordt op warme dagen/zomer gewoon continue 70-90 graden. maar in de zomer heb ik natuurlijk die e-boiler niet nodig. Beide boilers zijn overigens SWW.

Ruimte voor een grotere boiler dan 50 liter is er niet. Nu al aardig vol.
[afbeelding]

Stagnatie geen last van, controller zorgt gewoon dat er niet meer rondgepompt wordt boven geloof 89 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@cor-jan
Het leest plezieriger als je jouw eigen tekst onder de quote zet en niet er boven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
ericplan schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:22:
@cor-jan
Het leest plezieriger als je jouw eigen tekst onder de quote zet en niet er boven.
@ericplan Excuses, doe ik ! bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik nu zoek op inlaatcombinaties dan valt me op dat ik voornamelijk inlaatcombinaties op 7 of 8 bar vindt. Dat is toch hartstikke hoog? Ja ik heb zo'n ding op m'n Quooker ja, maar voor een normale boiler dacht ik dat men altijd 3 bar hanteerde?

Opzich kan mijn zonneboilervat 95 graden / 10 bar aan, maar ik had het idee om een inlaatcombinatie van 3 bar aan te sluiten. Is dat onzin van mijn kant?

Edit: het gaat om een RVS boiler met opslag van drinkwater, dus het betreft geen CV aansluiting.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 01-03-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
!null schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:55:
Als ik nu zoek op inlaatcombinaties dan valt me op dat ik voornamelijk inlaatcombinaties op 7 of 8 bar vindt. Dat is toch hartstikke hoog? Ja ik heb zo'n ding op m'n Quooker ja, maar voor een normale boiler dacht ik dat men altijd 3 bar hanteerde?

Opzich kan mijn zonneboilervat 95 graden / 10 bar aan, maar ik had het idee om een inlaatcombinatie van 3 bar aan te sluiten. Is dat onzin van mijn kant?
Voor installaties hanteert men aan de CV-kant 3 bar. In drinkwaterinstallaties komen veel hogere drukken voor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Sorry gaat inderdaad om een drinkwatervat. Maar ook daarvan dacht ik me te herrinneren dat ik wel eens een elektrische boiler heb aangesloten met een 3 bar inlaatcombinatie. Ik dacht dat wel standaard was. Misschien heb ik het verwisseld in mijn hoofd.

Opzich, als het vat 10 bar aan kan zou een inlaatcombinatie van 7 bar geen issue moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Cor-Jan schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:52:
Hoi Fabstar,

Da's inderdaad vol, maar wellicht kan ik duidelijkheid geven :

1. De zon warmt je zonneboiler op. De elektrische verwarming warmt het water in je 50 liter boiler op
2. Het heeft zit om te pompen wanneer het water in de ZB warmer is dan de 50 liter boiler. In mijn geval moet ik er een controller bij zoeken (inderdaad, ben nog bezig met uitzoeken welke set) die dus de temperatuur boven in de zonneboiler kan meten.
3. Wanneer deze hoger is (minimaal 5 graden oid, je hebt ook transportverlies neem ik aan) dan start de 2e pomp die het water uit de 50l boiler wegpompt naar de ingang van de zonneboiler. (zie ook de tekening van ericplan, paar postings terug)
4. De zonneboilercontrollers die ik gezien heb willen ook graag de temperatuur in de secundaire boiler weten. Ik heb geen ruimte voor een opnemer, dus dat is lastig meten. Waarschijnlijk ga ik of een sensor op de uitgaande leiding zetten en deze "tweaken" zodat hij in de buurd komt van wat het zou kunnen zijn of een vaste weerstand er in zetten, zodat de controller altijd denkt dat de boiler 50 of 60 graden oid is.

Ik zat met het zelfde probleem als dat jij zit (3 weg klep, terugslag klep etc), vandaar mijn vraag op het forum. Ericplan heeft het opgelost met alleen een pomp voor het rondpompen met ingebouwde terugslagklep en dat werkt bij hem. Ik wil zo min mogelijk kleppen, want dat maakt de besturing lastig. Voor mijn setup ga ik wel een ZB met 2e spiraal aanschaffen. Mocht de opzet van ericplan niet werken dan ga ik mijn 2e spiraal met een openverdeler op de zonneboiler zetten. Duurdere oplossing, maar gaat zeker werken. In jou geval kan dat niet omdat je elektrische boiler geen spiraal heeft.

Kan je hier wat mee ?

[...]
ik denk dat ik het begrijp ja 8)7 |:( :)
alleen is het natuurlijk logischer om eerst de kleine boiler op te warmen en daarna pas de grote ZB. Het idee erachter is dat ik aan dat kleine e-boilertje genoeg heb om te douchen en dat is nou net wat de ZB niet voor elkaar krijgt in de winter.

liever zou je dus een regeling hebben die eerst de kleine e-boiler warmt, daarmee kunnen we douchen. is de e-boiler warm genoeg dan moet de ZB pas opwarmen.

als het warm genoeg is om de ZB op temperatuur te houden door de zon, is het onzinnig om de e-boiler te gebruiken.

dit maakt het nog even een fractie gecompliceerder. danwel onmogelijk in de huidige setup. :| :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
fabstar81 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:13:
[...]
alleen is het natuurlijk logischer om eerst de kleine boiler op te warmen en daarna pas de grote ZB. Het idee erachter is dat ik aan dat kleine e-boilertje genoeg heb om te douchen en dat is nou net wat de ZB niet voor elkaar krijgt in de winter.

liever zou je dus een regeling hebben die eerst de kleine e-boiler warmt, daarmee kunnen we douchen. is de e-boiler warm genoeg dan moet de ZB pas opwarmen.

als het warm genoeg is om de ZB op temperatuur te houden door de zon, is het onzinnig om de e-boiler te gebruiken.

dit maakt het nog even een fractie gecompliceerder. danwel onmogelijk in de huidige setup. :| :X
Het is allemaal mogelijk met een goede zonneboilercontroller en een extra pomp of een motordriewegklep.

Als inspiratie kan je de handleiding van een toptype Steca of Resol controller downloaden. Daar staan allerlei voorbeeldinstallaties in en hoe je de controller, pomp(en) en kleppen moet aansluiten.

Zou trouwens die flexibele slang uit je installatie halen. Niet leuk als die knapt bij hoge temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 01-03-2016 15:28 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BenEco schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:06:
[...]

Als je een controller weet welke kan moduleren net als de Q-Solar laat het me weten.
We gaan het in de praktijk zien of dit werkt, zijn nu bezig de boel te (her)installeren. :)
Heb er zelf gezien de ervaringen hier in huis de afgelopen 3 jaren wel een goed gevoel over.
https://www.ebay.de/ulk/itm/381227089949
Zou dit een mogelijkheid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:09
Wat is nu precies het voordeel van zo'n boiler op je CV? Als je daar allemaal aparte regelingen en materialen voor moet inpassen, is een 'gewone' CV ketel met een tweede spiraal door de zonneboiler niet veel eenvoudiger en net zo efficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 18:43
Wanneer is er trouwens een evenwichtsfles nodig..? Dit zat in een offerte maar lijkt mij overbodig...
mazoutketel voor CV met een 2de kring die naar het vat gaat van zonneboiler voor na/bij verwarming

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@joepie de p
Daar heeft ieder zo z'n redenen voor. In mijn situatie een vrij nieuwe CV met ingebouwde boiler, heel bewust gekocht vanwege lage waterdruk, waardoor we met douchen nog enig comfort hebben. Vier jaar na aanschaf van de CV was er een subsidie van de gemeente Amsterdam voor PV en zonneboilers. Dan ga je kijken hoe je de bestaande situatie kan integreren met de zonneboiler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Op dit moment is de Atag Q25C gasketel ten ruste gegaan (PM maar als je er 1 zoekt) en is vervangen door de Panasonic binnenunit.
Deze hangt op dezelfde positie als de plof ketel en stuurt of CV of boiler WW d.m.v. een 3 wegklep aan, keuze modulerend hoef ik nu niet meer te maken. :P
fabstar81 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:13:
[...]

Dit is de opzet die hier in de maak is op dit moment, prio 100L E-boiler WW met zonnespiraal, is deze op temperatuur dan stuurt de controller d.m.v. 3 wegklep de zonnewarmte over naar de 380 L boiler waar ook de L/W WP op de bovenste 2 spiralen is aangesloten en de onderste op zonnewarmte..

[ Voor 54% gewijzigd door BenEco op 01-03-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
joepie de p schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:34:
Wat is nu precies het voordeel van zo'n boiler op je CV? Als je daar allemaal aparte regelingen en materialen voor moet inpassen, is een 'gewone' CV ketel met een tweede spiraal door de zonneboiler niet veel eenvoudiger en net zo efficient?
Eenvoudig, zat al in de woning, de vorige bewoners hadden twee douches gemaakt (drie dames en één heer) ipv een ligbad en in één van de douches zit ook nog een stort douche. Dus wanneer beide douches tegelijkertijd gebruikt werden was de vorige CV ketel niet voldoende. Destijds hebben zij dus de ketel vervangen en een ketel met boiler teruggeplaatst. Zelf zou ik de verbouwing en aanpassing met de CV ketel ook niet doen, maar zat in de woning toen we deze kochten

@fabstar81 begrijp wat je bedoeld, maar denk dat de oplossing met rondpompen met de e-boiler voeden met de ZB de beste oplossing is. Wanneer de ZB warm genoeg is kan je de e-boiler extra verwarmen zodat deze niet elektrisch hoeft te worden bij verwarmd. Betekend natuurlijk wel dat je ZB warmer moet zijn dan je e-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nog een vraag van mijn kant. Ik moet de leiding van de collector door het dak heen laten gaan (uiteraard) om bij de boiler uit te komen. Redelijk dikke dakisolatie (nieuwbouw met Rc 5.0 isolatie)
Kan ik gewoon een groot gat door de isolatie heen boren en dan de buis met hogetemperatuurisolatie erin leggen? Of moet ik nog wat extra maatregelen treffen? Ik zou er bijvoorbeeld een koperen/metalen buis in kunnen leggen als afscheiding tussen de normale dak isolatie en de buisisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:47:
Nog een vraag van mijn kant. Ik moet de leiding van de collector door het dak heen laten gaan (uiteraard) om bij de boiler uit te komen. Redelijk dikke dakisolatie (nieuwbouw met Rc 5.0 isolatie)
Kan ik gewoon een groot gat door de isolatie heen boren en dan de buis met hogetemperatuurisolatie erin leggen? Of moet ik nog wat extra maatregelen treffen? Ik zou er bijvoorbeeld een koperen/metalen buis in kunnen leggen als afscheiding tussen de normale dak isolatie en de buisisolatie.
Hier zijn de koperen buizen voorzien van Armaflex en op dezelfde manier als jij omschrijft door het dak gegaan. geen omkijken naar sinds 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:42:
Wanneer is er trouwens een evenwichtsfles nodig..? Dit zat in een offerte maar lijkt mij overbodig...
mazoutketel voor CV met een 2de kring die naar het vat gaat van zonneboiler voor na/bij verwarming.
Ik dacht dat een evenwichtsfles enkel nodig is in grote industriële installaties waar je de warmtevoorziening en de verschillende verbruikskringen elk met een eigen pomp aanstuurd (dus grote variatie in debieten, meerdere pompen).
In een thuissituatie lijkt het me dat je dat niet moet willen, alleen al naar efficiëntie toe (hogere dT kunnen halen op de ketel). Je zonneboiler kan perfect als "radiator" in de CV kring hangen, en met de ketelpomp aangestuurd worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BenEco schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:06:
[...]

Op dit moment is de Atag Q25C gasketel ten ruste gegaan (PM maar als je er 1 zoekt) en is vervangen door de Panasonic binnenunit.
Deze hangt op dezelfde positie als de plof ketel en stuurt of CV of boiler WW d.m.v. een 3 wegklep aan, keuze modulerend hoef ik nu niet meer.
Je hebt nu een losse zoncontroller? Gebruik je de middelste spiraal nog als zoncv ondersteuning? Ik dacht dat je nog een modulerende controller zocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BenEco schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:30:
[...]

Hier zijn de koperen buizen voorzien van Armaflex en op dezelfde manier als jij omschrijft door het dak gegaan. geen omkijken naar sinds 2012
Ok.

Ik denk er nu over na om dus buizen te gebruiken met isolatie (net als iedereen) en er dan zwarte pvc buis omheen te doen. Ook ter bescherming tegen vogels.
Deze zwarte pvc buis zou ik dan ook net zo goed door kunnen laten lopen door het dak heen naar binnen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
!null schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:57:
[...]
Ik denk er nu over na om dus buizen te gebruiken met isolatie (net als iedereen) en er dan zwarte pvc buis omheen te doen. Ook ter bescherming tegen vogels.
Deze zwarte pvc buis zou ik dan ook net zo goed door kunnen laten lopen door het dak heen naar binnen toe.
Krijg je dan geen probleem met afschot? Regenwater (of stuifsneeuw) moet wel buiten blijven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ericplan schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:23:
[...]

Het is allemaal mogelijk met een goede zonneboilercontroller en een extra pomp of een motordriewegklep.

Als inspiratie kan je de handleiding van een toptype Steca of Resol controller downloaden. Daar staan allerlei voorbeeldinstallaties in en hoe je de controller, pomp(en) en kleppen moet aansluiten.

Zou trouwens die flexibele slang uit je installatie halen. Niet leuk als die knapt bij hoge temperatuur.
Die flexibele slang krijgt nooit meer te verwerken dan rond de 60 graden. Er zit direct op de uitgang van de ZB een mengventiel op ongeveer 60-65 graden. Dat zit wel snor. Bovendien, als de ZB op temperatuur is (boven de 45 graden) wordt de electrische boiler sowieso gebypassed dmv automatische driewegklep.

Tot hoe veel graden kan zo een flexibile slang eigenlijk hebben?

Ik zal die controller handleidingen eens opsnorkelen. Ik denk dat e.e.a. straks niet meer op te wegen is tegen de kosten. Zo een pomp is al een aardige aanslag.

Wat misschien nog wel meehelpt is als ik op de e.o.a. manier een ringleiding kan toevoegen/aansluiten erop. dan heeft de hotfill op de vaatwasser misschien ook meer zin.
joepie de p schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:34:
hier is de reden dat we rond de 500 m3 gas zitten. In de winter/natte/donkere maanden doet de ZB gewoon weinig tot niets. Natuurlijk wordt het water voorverwarmd door de zon, maar eigenlijk is het zo een luxe douche-WTW en moet je CV alsnog bijstoken voor SWW. Om net dat laatste beetje gas te elimineren en hopelijk ruim onder de 500 m3 te komen heb ik een e-boiler toegevoegd. Met theoretisch 300 kWh over per jaar zouden we dat gas dus kunnen vermijden en draaien we dus voor SWW het hele jaar NIET op gas.
BenEco schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:06:
[...]

Dit is de opzet die hier in de maak is op dit moment, prio 100L E-boiler WW met zonnespiraal, is deze op temperatuur dan stuurt de controller d.m.v. 3 wegklep de zonnewarmte over naar de 380 L boiler waar ook de L/W WP op de bovenste 2 spiralen is aangesloten en de onderste op zonnewarmte..
waarbij het verschil met jou is, dat je in de kleine boiler een extra zonnespiraal hebt. Die mis ik natuurlijk in dat e-boilertje. dat maakt het lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door fabstar81 op 02-03-2016 10:50 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ericplan schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:25:
[...]

Krijg je dan geen probleem met afschot? Regenwater (of stuifsneeuw) moet wel buiten blijven.
Nou ja, een buis zou naar beneden lopen in de richting naar buiten toe, dus dat zit wel goed.
De ander loopt eerder wat naar boven toe, dus dat moeten we even goed aanpakken.
Of je nou wel of geen buis eromheen doet, je moet het toch goed dicht maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
fabstar81 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:31:
[...]
Die flexibele slang krijgt nooit meer te verwerken dan rond de 60 graden. Er zit direct op de uitgang van de ZB een mengventiel op ongeveer 60-65 graden. Dat zit wel snor. Bovendien, als de ZB op temperatuur is (boven de 45 graden) wordt de electrische boiler sowieso gebypassed dmv automatische driewegklep.

Tot hoe veel graden kan zo een flexibile slang eigenlijk hebben?
Dat verschilt nogal. Specificaties wisselen nogal op het internet. Zelfs een hobbysite die beweert dat ze 90 bar en 90 graden kunnen hebben, lijkt me veel.
Wat natuurlijk ook meespeelt is de geringe binnendiameter van zo'n flexibele leiding. Dat geeft een flinke beperking in de doorstroomcapaciteit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ericplan schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:01:
[...]

Dat verschilt nogal. Specificaties wisselen nogal op het internet. Zelfs een hobbysite die beweert dat ze 90 bar en 90 graden kunnen hebben, lijkt me veel.
Wat natuurlijk ook meespeelt is de geringe binnendiameter van zo'n flexibele leiding. Dat geeft een flinke beperking in de doorstroomcapaciteit.
ik heb een extra dikke flexibele slang genomen. Deze heeft gewoon 15 mm binnenwerk :) over die beperking van de doorstroom had ik al nagedacht.

overigens is die flexibele buis bewust gekozen vanwege de geringe ruimte die we daar hadden en ik geen zin had in tig (haakse) bochten die ook weer doorstroomcapaciteitbeperkend zijn.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:55:
[...]

Je hebt nu een losse zoncontroller? Gebruik je de middelste spiraal nog als zoncv ondersteuning? Ik dacht dat je nog een modulerende controller zocht :)
Ja hele zonnesysteem gaat werken met een SR618, kan ook niet anders meer. ;)
Het grappige is dat deze Panasonic wp met optionele print blijkbaar ook een 3 wegklep modulerend kan bedienen. (de optionele aan te schaffen 3wegklep is modulerend in stappen)
Ga het nu niet zo gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 02-03-2016 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Even een (theoretische) vraag waar ik maar niet uit kom. Ik ben bezig met de aanschaf van een zb-systeem. Ik heb al een paar offertes liggen en deze offerte gaan uit van een soort van optimum tussen heatpipes en de omvang van de boiler. Nu kan ik als ik het netjes wil doen een beperkte hoeveelheid heatpipes (ongeveer 24) kwijt op mijn dak. Als ik de heatpipes niet netjes neerleg (optisch bedoel ik!) dan kan ik er 48 kwijt op mijn dak.

Ik heb toch de neiging om voor het optisch mooie te gaan en kom dan dus uit op 24 heatpipes. Hier 'hoort' blijkbaar een 200 liter boiler bij. Ik heb echter zeker wel ruimte voor een 300 of 400 liter boiler. Waar ik nu geen antwoord op kan vinden is het volgende: Zorgt een grote boiler niet voor een hoger rendement? (dus ik maak nu de vergelijking 24 heatpipes met 200 ltr boiler en 24 heatpipes met een 400 liter boiler.

Mijn gedachte is als volgt: De heatpipes leveren een bepaalde warmte deze warmte wordt afgegeven aan het water in de boiler. Bij een grotere boiler stijgt de watertemperatuur van de boiler langzamer. Hierdoor zul je in de 'koude' maanden iets meer moeten bij verwarmen, maar per saldo heb je wel de energie die de heatpipes kan afgeven omgezet in warmte. In de zomer heb je veel meer opslagcapaciteit en dat zal ook nog wel een tijdje doorwerken in de 'overgangsmaanden'.

Daarnaast denk ik dat de afkoeling van de boiler temperatuur bij de grotere ook minder zal zijn omdat het verschil tussen de omgevingstemperatuur en de boiler temperatuur kleiner is (of maakt dat niet uit?). wel heb je natuurlijk bij een grotere boiler een groter oppervlak wat voor afkoeling kan zorgen. Per saldo denk ik dat een grotere boiler dus een hogere opbrengst heeft doordat de heatpipes in de zomer beter hun warmte kwijt kunnen.

Klopt dit idee of mis ik wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
- Als je een heatpipe hebt op een vat van 10000liter, krijg je nooit het vat warm.
- Als je 1000000 heatpipes hebt op een vat van 1 liter, heb je nauwelijks opslag en constant stagnatie.
- In de winter wil je een klein vat, zodat het vlot op een bruikbare temperatuur geraakt.
- In de zomer wil je een groot vat, zodat je geen stagnatie hebt en enkele bewolkte dagen kan overbruggen.

Ik denk dat je het meest tevreden zal zijn met een combinatie: een kleine "winterboiler" en een grote "zomerboiler" die je mee inschakelt als de kleine boiler warm is; zo heb je vlot een bruikbare temperatuur en toch een grote opslag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
Hoe lager de temperatuur van het water waar je gebruik van maakt, des te hoger het rendement. Dan komt de vraag waar ga het voor gebruiken, sww of verwarming.

De meeste energie gaat in een huishouden op aan verwarming, dus daar kun je ook de meeste winst behalen en heb je niet met legionella te maken. Een tweede opslagboiler maakt het wel weer duurder en ingewikkelder maar je hebt wel meer keus. Alles hangt af van je wensen en mogelijkheden.

Bij mij gaat nu op dit moment alle warmte direct de vloer in, en in die 6m3 beton kan een hoop warmte worden opgeslagen. Zo blijft de aanvoer naar de heatpipes lekker laag en heb ik een hoog rendement.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
PeterZ(on) schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:54:
Hoe lager de temperatuur van het water waar je gebruik van maakt, des te hoger het rendement. Dan komt de vraag waar ga het voor gebruiken, sww of verwarming.

De meeste energie gaat in een huishouden op aan verwarming, dus daar kun je ook de meeste winst behalen en heb je niet met legionella te maken. Een tweede opslagboiler maakt het wel weer duurder en ingewikkelder maar je hebt wel meer keus. Alles hangt af van je wensen en mogelijkheden.

Bij mij gaat nu op dit moment alle warmte direct de vloer in, en in die 6m3 beton kan een hoop warmte worden opgeslagen. Zo blijft de aanvoer naar de heatpipes lekker laag en heb ik een hoog rendement.
over dat laatste heb ik een vraag, hoe is dit bij de meeste geregeld? wij hebben 48 HP op een 350 liter boiler, gevuld met SWW. Retour CV gaat vanaf 40 graden boiler temperatuur door de boiler heen. Onze vloerverwarming wordt als de CV aan staat, gevoed met 52 graden, waar hij zelf maar 26 graden van gebruikt. (verdeler is waarschijnlijk niet helemaal jofel meer :( ). theoretisch betekent dit dat als de boiler rond de 30 graden is, hij dit mooi kan gebruiken voor de vloerverwarming.

Met een OTGW zou ik de ketel een gesimuleerde warmtevraag kunnen geven zodat de ketel gaat pompen maar niet gaat stoken. de retour van de CV warmt daarmee op als ik hem dan ook door de ZB laat gaan. de radiatoren die aanstaan in huis zullen ook warm worden, zij het niet meer dan ~30 graden.

Hebben jullie dit op eenzelfde manier zo geregeld? Of op andere manieren die ik over het hoofd zie?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
naftebakje schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:09:
- Als je een heatpipe hebt op een vat van 10000liter, krijg je nooit het vat warm.
- Als je 1000000 heatpipes hebt op een vat van 1 liter, heb je nauwelijks opslag en constant stagnatie.
- In de winter wil je een klein vat, zodat het vlot op een bruikbare temperatuur geraakt.
- In de zomer wil je een groot vat, zodat je geen stagnatie hebt en enkele bewolkte dagen kan overbruggen.

Ik denk dat je het meest tevreden zal zijn met een combinatie: een kleine "winterboiler" en een grote "zomerboiler" die je mee inschakelt als de kleine boiler warm is; zo heb je vlot een bruikbare temperatuur en toch een grote opslag.
Maar maakt het uit qua rendement?
PeterZ(on) schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:54:

Stel ik gebruik 100 liter water van 60 graden per dag. Ik heb een boiler + panelen die precies deze hoeveelheid warm kunnen maken per dag. (water komt er in met 10 graden, dus mijn ZB installatie kan 100 liter met 50 graden verwarmen.) De volgende dagen is er geen zon en ik spring weer onder de douche, dan moet mijn HR-ketel 100 liter water verwarmen van 10--> 60 graden. Dus in totaal verwarmt mijn HR ketel 300 liter van 10 naar 60 graden.

Nu hou ik dezelfde heatpipes, maar neem ik een boiler van 400 liter, na 1 dag is mijn water in de boiler 12,5 graden gestegen. Ik gebruik 100 liter, dit moet verwarmt worden van 22,5 naar 60 graden, dan heb ik nog 300 liter in mijn boiler zitten met een temperatuur van 22,5 graden. Dus de volgende 3 dagen moet mijn HR ketel verwarmen van 22,5 --> 60. Dus in totaal verwarmt mijn HR-ketel 400 liter van 22,5 naar 60.

Volgens mij kom je dan op exact hetzelfde gebruik aan gas.

(waarbij je dus in de zomer voordeel hebt van een grotere boiler omdat je systeem minder gauw zal stagneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@ BB-one: Je hebt bij dezelfde hoeveelheid heatpipes maar een groter boilervat volgende effecten:
+ in de zomer kan je meer warmte opslaan voor je stagneert
+ bij wisselvallig weer kan je langere periodes overbruggen met een warme dag
+ gemiddelde temperatuur is lager dus hoger rendement van je heatpipes
+ gemiddelde temperatuur is lager dus minder warmteverlies in de boiler
- grotere boiler kost meer
- als je CV ondersteuning wil (wat zeer interessant is want kan véél meer warmte gebruiken dan SWW) zit je sneller op een "nutteloos lage" temperatuur dan bij een kleiner vat. (vergeet ook niet dat de CV maar draait als de zonnewarmte op een lager pitje staat)
Je hebt dus sowieso een hoger rendement met een groter vat, maar je moet voor jezelf uitmaken of het prijsverschil te verantwoorden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bij mij gaat het warme water van de hp's direct via een warmtewisselaar naar de retour van de cv (alles vloerverwarming). Voorlopig zet ik handmatig beide (cv + pomp op verdeler) aan als de aangevoerde temperatuur hoger is dan 35gr. Het boilervat heeft dan dezelfde temperatuur als de retour van de vloerverwarming. Alleen als ik de pompen niet aanzet, wordt het boilervat hoger zoals in de zomer.

Mijn boilervat (Remeha Zentasol van 110lr) is geen sww maar er zit een tapspiraal in. Elke graad die het vat hoger is dan het via de waterleiding aangevoerde is dus winst. En ook geen legionella probleem omdat het altijd, zo nodig, door de cv wordt na verwarmt.

Overigens was en is mijn idee om de warmte direct te brengen daar waar het nodig is, in de vloer dus. Dus niet eerst in een vat. Sww is voor mij eigenlijk bijzaak omdat ik veel meer gas aan verwarming gebruik dan sww.

[ Voor 14% gewijzigd door PeterZ(on) op 07-03-2016 12:26 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nog even over de opbrengst vlakke plaat vs hp. Op http://www.hrsolar.nl/live-systeem is de voorsprong van de vlakke plaat, sinds ik dit vanaf begin januari volg, terug gelopen van 75kWh naar 68kWh. De conclusie mag dus wel zijn de de hp het in de winter beter doet dan de vlakke plaat, en dat het bij een minder gunstige richting nog meer zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
naftebakje schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:09:

Tja, ik heb straks een 300 liter tapwater boiler. Op zich geen kleine boiler, maar niet groot te noemen wanneer ik deze combineer met 84 heatpipes.

In de zomer zal deze vermoedelijk altijd op temperatuur zijn, en 300 liter is genoeg voor een paar dagen te overbruggen in de zomer.

In de winter zal hij wat vaker nuttige temperatuur halen voor tapwater, vanwege de overdimensionering.
Als hij dan op temperatuur is en je zou meer willen bufferen (in een tijd van het jaar waarin je verwarming nodig hebt) dan moeten we gewoon verder bufferen in de vloerverwarming (liefst automatisch natuurlijk)

De installatie is dan met 1 vat (met twee spiralen) lekker simpel, en dat houdt de kosten ook laag.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 07-03-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
PeterZ(on) schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:57:
Nog even over de opbrengst vlakke plaat vs hp. Op http://www.hrsolar.nl/live-systeem is de voorsprong van de vlakke plaat, sinds ik dit vanaf begin januari volg, terug gelopen van 75kWh naar 68kWh. De conclusie mag dus wel zijn de de hp het in de winter beter doet dan de vlakke plaat, en dat het bij een minder gunstige richting nog meer zal zijn.
en juist in de winter kan je alle opbrengst goed gebruiken terwijl je in de zomer toch over hebt
(zeker als je cv ondersteuning gebruikt)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

BB-One schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:18:
...verhaal...
Volgens mij kom je dan op exact hetzelfde gebruik aan gas.
In jouw hypothetische situatie is het gasverbruik hetzelfde ja. De gegenereerde zonnewarmte blijft gelijk, de afname blijft gelijk en de CV zal het verschil moeten bijpassen.

Rendement van een zonnecollector wordt bepaald door
1. de efficiëntie van de zonnecollector zelf: "Zero-loss Collector Efficiency" en
2. een temperatuurafhankelijke factor: "Heat Loss Co-efficient" (Ti-Ta).
Ti = Inlet fluid temperature to the collector (boiler temp)
Ta = Ambient air temperature surrounding the collector (buiten temp)

De collector efficiency is bij vlakke plaat collectoren net wat hoger dan bij vacuümbuizen.
De heat loss co-eff. is bij vacuümbuizen beter dan bij vlakke plaat.
Dus bij koud weer of hoge boiler temperatuur kakken de prestaties flink in voor vlakke plaat, door de hoge Heat loss coefficient.
Echter wil je het maximale uit alle seizoenen halen, dan wil je dus juist een lage heat loss coefficient.

Afbeeldingslocatie: http://www.freehotwater.com/wp-content/uploads/2010/04/CollectorGraph.jpg

Verder ligt het aan je CV systeem en je doel of 1 grote boilervat of 2 kleinere boilervatten nuttig zijn.
Voor tapwater wil je het liefst een temperatuur boven de 60* C. In het voor- en najaar zijn 2 kleinere vatten dan handiger, aangezien je dan de gehele collector kan gebruiken om een beperkte hoeveelheid water te verwarmen.
Voor vloerverwarming kan 35 graden al genoeg zijn. Dan je prima een groot vat neerzetten en deze lagere (lente en herfst) boiler temperatuur gebruiken. Lagere boiler temp betekent dus ook iets hoger rendement.
BB-One schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:08:
In de zomer heb je veel meer opslagcapaciteit en dat zal ook nog wel een tijdje doorwerken in de 'overgangsmaanden'.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "doorwerken in de overgangsmaanden".
De in de zomer opgewekte warmte zul je niet bewaren tot later in ieder geval.
Een 200L vat trek je zo leeg (koud). Om een indicatie te geven 200L op 90*C (nuttige DeltaT=40*C. Je CV stook je dus op 50* C) is evenveel energie als 1m3 gas.
Buiten de hoog zomertijd zal je boiler normaliter niet vaak op 90* C staan. Verder bij elke dag dat je dus minimaal 1m3 gas gebruikt is je boiler weer koud.

[ Voor 17% gewijzigd door Jack op 08-03-2016 20:35 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dank voor je (uitgebreide) antwoord. Ik denk dat ik het snap...
Wat ik bedoelde met "doorwerken" is dat in de overgangsmaanden (dus vlak voor en na de zomer) je wellicht ook nog een beetje voordeel hebt van een grotere boiler.

Ik ben overigens van plan om een systeem van 24 heatpipes aan te schaffen en dan niet met de 'standaard' 200 liter maar met 300 liter (of heel misschien met een 400 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@BBone, wordt dat dan een tapwater vat of een CV water vat (met tapwater hygiene spiraal eventueel)
Jack schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:17:
Een 200L vat trek je zo leeg (koud). Om een indicatie te geven 200L op 90*C (nuttige DeltaT=40*C. Je CV stook je dus op 50* C) is evenveel energie als 1m3 gas.
Waarom is er maar een nuttige deltaT van 40 graden? Hangt nogal af van situatie.

Ik stook op 35 graden, dus alles wat ik mee kan nemen om de retour op te warmen van laten we zeggen een 20 a 25 graden is mooi mee genomen. Delta T is dan veel groter. En zo zit er voor mij ook meer capaciteit in.

Nog even los van het feit dat ik aan heel veel dagen in het stookseizoen ook genoeg heb aan 1m3.

Daarbij komt dat je (in het stookseizoen) dus verder kan bufferen in je vloerverwarming door bewust dan hoger te stoken.
Buiten de hoog zomertijd zal je boiler normaliter niet vaak op 90* C staan.
Is maar afhankelijk van het aantal collectoren. 90 graden is natuurlijk wel hoog, maar er zijn wel gevallen geweest waarbij een redelijk boilervat op 80 graden kwam op een winterse zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

BB-One schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:00:
Ik ben overigens van plan om een systeem van 24 heatpipes aan te schaffen en dan niet met de 'standaard' 200 liter maar met 300 liter (of heel misschien met een 400 liter)
Prima :) Is dit systeem bedoelt om SWW te verwarmen of om je CV te verwarmen, of een combi?
Gebruikelijk verhouding (Heatpipes:Liters) ligt meestal tussen de 1:7 en 1:10. Bij nog meer heatpipes/L ontstaat er regelmatig stagnatie in de zomertijd bij een collector vol op Zuid.
!null schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:58:
Waarom is er maar een nuttige deltaT van 40 graden? Hangt nogal af van situatie.
Omdat bij een DeltaT van 40 graden de hoeveelheid energie mooi gelijk is aan 1m3 gas :+
Het is puur bedoelt om een indicatie/gevoel te geven van de hoeveelheid warmte...

Met vloerverwarming valt er uiteraard meer energie uit de boiler te halen.
Ook kan 30 graden in je boiler nog nuttig zijn om je tapwater voor te verwarmen.

Bij een nieuwbouw woning kan je met 1m3 gas vrij lang doen inderdaad, echter bij de meeste bestaande bouw is 1m3 er zo door gejaagd. Ook bijv. met 4 of 5 man douchen per dag kom je al een eind.

Niet iedere vloerverwarming ligt op de constructievloer gestort, dus de buffer mogelijkheden zijn niet altijd (maximaal) aanwezig. Echter door overdag (de zonuren) langer/hoger te verwarmen, vergroot je wel het rendement en de opslag capaciteit inderdaad.
Is maar afhankelijk van het aantal collectoren. 90 graden is natuurlijk wel hoog, maar er zijn wel gevallen geweest waarbij een redelijk boilervat op 80 graden kwam op een winterse zonnige dag.
Uiteraard. BenEco is ons grote voorbeeld! :) 80 graden op een zonnige winterdag _/-\o_
Circa 14,5GJ op 380L doet de truuk blijkbaar. Wel is er hier sprake van stagnatie in de zomer.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok mee eens.
Jack schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:39:
Uiteraard. BenEco is ons grote voorbeeld! :) 80 graden op een zonnige winterdag _/-\o_
Circa 14,5GJ op 380L doet de truuk blijkbaar. Wel is er hier sprake van stagnatie in de zomer.
Ja ik ben dus heel benieuwd wat mijn installatie gaat doen volgende winter (nog niet geinstalleerd).

Weliswaar op zuidwesten, maar wel grofweg 20GJ aan collectoren (84 heatipes) op 300 liter als alles volgens plan gaat.

En dan met zelfgeknutseld leegloop systeem. Ben benieuwd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Jack schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:17:
Buiten de hoog zomertijd zal je boiler normaliter niet vaak op 90* C staan. Verder bij elke dag dat je dus minimaal 1m3 gas gebruikt is je boiler weer koud.
Ik heb zelf een 200L vat met daarop 36 buizen. Ik bespaar van mei t/m september ongeveer 25-30m3 gas aan warm water, dat is dus ongeveer 1m3 per dag. In deze maanden dus 150m3 gas besparing puur op 100% solar SWW.(gaskraan kan dicht) Hoeveel het in de andere maanden scheelt weet ik niet zonder warmtemeter. Verder in een aantal maanden nog een leuke CV ondersteuning.

Als je alles laat installeren en klakkeloos bij de cv boer op de hoek koopt is een zonneboiler tvt technisch gezien verre van optimaal. Maar het gevoel en het knutselen is onbetaalbaar. Om even met PV te vergelijken, dat ligt maar wat op het dak. Als ik in mei het knopje gas-sww op uit zet en in september weer aan zet dat is pas echt kicken >:) bijna elke keer weer als je lekker onder de douche staat.

Overigens wellicht handig om te weten, met 200L redden wij het met 2 om de dag douchende ouders en een dagelijks douchende peuter meer dan prima. En wij zijn zeker geen douche sprinters, 10-15 minuten is eerder uitzondering dan regel. Alleen het bad volledig vullen, dat wil je wel laten indien je dat eerder genoemde knopje uit wil laten ;) tenzij je weet dat je een de volgende dag een volledig zonnige dag krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 08-03-2016 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Nou, even inhaken heren. Het is 17,2Gj op 380L. (het waren de nieuwe "Atag" panelen).
Vanaf die tijd is het advies bij 4 panelen een groter 35 L expansievat te plaatsen voor opvang glycol bij stagnatie systeem.

Op dit moment de 2e 100 liter (prio WW) boiler er bij tussen en het rendement lijkt doordat de bestaande zonnepomp op de nieuwe regelaar (SR618C) nu modulerend werkt nog weer hoger te zijn geworden. beide boilers op 75 graden vroeg in de middag.

De Atag Q-Solar regeling kan ik niet meer gebruiken want de gasketel waar de regeling in zit ligt op de grond. Gasaansluiting is nu binnen 10 dagen definitief afgesloten en hiermee ook het vastrecht. O-)
Op de plek (voor op het 380L vat) hangt nu de Panasonic binnenunit van de L/W WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Heb je wellicht een schemaatje van je installatie. Ben namelijk erg benieuwd hoe je alles hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:53:
Heb je wellicht een schemaatje van je installatie. Ben namelijk erg benieuwd hoe je alles hebt aangesloten.
Als alles is ingeregeld en naar behoren functioneert (Hopelijk zoals ik het tussen de oren in gedachten had) dan krijg je die van mij. Op dit moment is het nog even spannend hoe de warmte overdracht van de middelste spiraal (aanvoer warmte WP naar boiler) zich gaat verhouden naar de bovenste spiraal(afname warmte door CV, vloerverwarming.(en ook nog voorverwarmen koud in 100L prio boiler met 3KW element)

De praktijk zal het leren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 09-03-2016 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Jack schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:39:
[...]

Prima :) Is dit systeem bedoelt om SWW te verwarmen of om je CV te verwarmen, of een combi?
Gebruikelijk verhouding (Heatpipes:Liters) ligt meestal tussen de 1:7 en 1:10. Bij nog meer heatpipes/L ontstaat er regelmatig stagnatie in de zomertijd bij een collector vol op Zuid.
In principe alleen voor SWW, ik heb nl geen vloerverwarming. Ik heb op dit moment twee keuzes, ofwel nu een zonneboiler systeem aanschaffen voor SWW of nog 1-2 (of meer) jaar sparen en dan een beperkte mogelijkheid hebben om een combi aan te schaffen (beperkt omdat ik geen vloerverwarming heb en niet heel veel ruimte meer heb op mijn dak, daar liggen nl al 16 zonnepanelen ;) )

Ik ga op dit moment dus voor de SWW en heel misschien in de toekomst een uitbreiding daarop waarbij dan ook de CV in beeld gaat komen en dan gelijk LTV installeren. Mijn HR-ketel is nu 9 jaar oud dus wellicht dat die ook over x aantal jaar vervangen moet worden, wordt dat een mooie combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BenEco schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 01:09:
[...]

Als alles is ingeregeld en naar behoren functioneert (Hopelijk zoals ik het tussen de oren in gedachten had) dan krijg je die van mij. Op dit moment is het nog even spannend hoe de warmte overdracht van de middelste spiraal (aanvoer warmte WP naar boiler) zich gaat verhouden naar de bovenste spiraal(afname warmte door CV, vloerverwarming.(en ook nog voorverwarmen koud in 100L prio boiler met 3KW element)

De praktijk zal het leren. :)
Ik ben heel benieuwd. Bij mij is de bovenste spiraal flink groter dan de middelste. In theorie zou de afname via de bovenste spiraal groter kunnen zijn dan wat de WP via het midden kan leveren. Je zou de afname alleen met flow vermindering kunnen reduceren, wat wellicht weer resulteert in te weinig afgifte om het warm te houden in huis.

Maja >:) dit is doemdenken, respect voor de poging in ieder geval 8) Ik heb inmiddels al van zoveel mensen gehoord dat iets niet kan of niet goed ging werken. Tot nog toe hebben die in mijn installatie nog nooit gelijk gekregen >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 09-03-2016 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Appie Heijn schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:13:
[...]Ik ben heel benieuwd. Bij mij is de bovenste spiraal flink groter dan de middelste. In theorie zou de afname via de bovenste spiraal groter kunnen zijn dan wat de WP via het midden kan leveren....
Een warmtepomp werkt dacht ik (net als een CV) het best als ie rustig door kan blijven pruttelen, dus rustig het vat kan blijven volpompen met warmte. Als je dan plots de CV omhoog draait, wil je meer energie dan de WP kan leveren, dankzij je boilervat lukt dat perfect. Zie niet direct een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:04:
[...]
Een warmtepomp werkt dacht ik (net als een CV) het best als ie rustig door kan blijven pruttelen, dus rustig het vat kan blijven volpompen met warmte. Als je dan plots de CV omhoog draait, wil je meer energie dan de WP kan leveren, dankzij je boilervat lukt dat perfect. Zie niet direct een probleem :)
Dat is de gedachte inderdaad, je wil geen aan/uit WP situatie gaan creëren, en er zit ook nog een zonnespiraal in die warmte kan aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik ben heel benieuwd :)
Wanneer je bovenste spiraal een relatief groot vermogen heeft en je middelste vrij beperkt dan vangt het buffervat dat op idd.

Door het grote afgiftevermogen van de bovenste spiraal wordt het vat vlot kouder denkt ik, de WP zal dan optoeren om ingestelde temperatuur weer te halen, of dat qua efficiëntie het beste is, geen idee, de praktijk zal het leren. Ook hoop ik dat de middelste spiraal genoeg afgiftevermogen heeft om 5kW kwijt te kunnen :)

Persoonlijk zet ik de WP liever in directe verbinding met de afgiftesystemen, een boiler vat met solar komt hier dan ook in dmv een spiraal. Maar dit alles moet nog aangesloten worden en zich bewijzen. Behalve wanneer je variabele ruimteregeling hebt zou je volgens mij een heel rustig lopende WP moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Appie Heijn, direct aansluiten kan in mijn situatie juist pendelen of in het ergste geval aan/uit gedrag van de WP gaan veroorzaken.
De retour naar de CV werd hier als de cenvax geen of minder warmtevraag had best wel (snel) warm, met een buffervat demp je dit gedrag. De middelste spiraal ben ik niet zo bang voor. Kreeg het in de vorige setup ook warm met of zonder hulp van de zonnespiraal in de boiler.
Misschien handiger door te gaan in het L/W WP topic.

[ Voor 12% gewijzigd door BenEco op 09-03-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 21:44
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/348odqe.jpg
Dit is het plan, het moet alleen nog geregeld worden.
Het cv-gedeelte wil ik graag weersafhankelijk regelen, dat houdt met onze trage vloerverwarming de temperatuur het meest constant.
Nu kan ik dat doen met een resol mx, welke mij ongeveer 450,- zal kosten.
Voor hetzelfde geld kan ik echter ook een UVR 1611 aanschaffen die vrij te programmeren is.
Een plug en play oplossing als de resol is natuurlijk aantrekkelijk, maar voor het later finetunen/uitbreiden is een uvr weer handiger lijkt mij...
Alleen dat programmeren, dat kan ik nog niet, iemand daar ervaring mee?
Of zou een oplossing met de resol voldoende zijn?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook over een zonneboiler aan het nadenken. Huis van 500 m3 uit 2005, uitstekend geisoleerd, 900 m3 gasverbruik/j, gezin van 4 personen waaronder 2 kleine kinderen. Dak ligt pal op het Zuiden, er komt nooit schaduw op.

Ons stroomverbruik is al stevig aangepakt, tijd om iets te doen aan het gas.

Ik heb wat (waarschijnlijk vrij eenvoudige) vragen:

- Er passen naast onze dakkapel aan beide zijden twee collectoren. Kan dit, of moeten ze direct naast elkaar liggen? Als dat zo is, kunnen we maar 1 zonnecollector laten plaatsen, zou jammer zijn.
- Is een liggend vat even goed als een staand boilervat? Wat zijn de voor- en nadelen van elk (behalve gemak van plaatsing achter knieschot)?
- Wat voor materiaal van je boilervat is het beste? RVS? Geemailleerd?
- Wat zijn kwaliteitsmerken?
- Hoe vaak moet de vloeistof in je collectoren worden vervangen? Verschilt dit voor heatpipes en vlakkeplaatcollectoren?
- HR solar biedt SunWash, een systeem om je wasmachine aan te sluiten zonder dure HotFill. Heeft er iemand ervaring mee, zijn er meer merken met iets dergelijks?
- Wat doet een zonneboiler voor je energielabel, grofweg? Iemand ervaring mee?
- Is onze Intergas Kompakt HR-107 ketel altijd aan te sluiten voor naverwarming?
- Hoeveel % van het tapwater gasverbruik kun je besparen met een zonneboiler? Ik lees iets over 50%, en over 70%.
- Ik zou met een systeem met 2 collectoren en een 200L vat, ongeveer verwachten 100-150m3 gas per jaar te besparen en evt. 50-100 kWh als er een soort hotfill mogelijk is van de wasmachine (die staat vlakbij de plek waar het boilervat evt. zou komen te staan). is dit realistisch?
- Wat zijn grofweg de prijzen excl. subsidie en incl. volledige installatie/montage voor (ze zijn moeilijk te vinden):
1. 200L vat met 2 collectoren van 1.6m2 elk
2. 120L vat met 1 collector van 1.6 m2
- Nog bijzondere dingen om op te letten, of belangrijke tips?

Ik schat zo 4000 euro en 2500 euro, respectievelijk.

Het zijn vast niet de meest interessante vragen voor de techneuten hier, elk beetje feedback wordt dan ook gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:02:
Ik ben ook over een zonneboiler aan het nadenken. Huis van 500 m3 uit 2005, uitstekend geisoleerd, 900 m3 gasverbruik/j, gezin van 4 personen waaronder 2 kleine kinderen. Dak ligt pal op het Zuiden, er komt nooit schaduw op.

1 Er passen naast onze dakkapel aan beide zijden twee collectoren. Kan dit, of moeten ze direct naast elkaar liggen? Als dat zo is, kunnen we maar 1 zonnecollector laten plaatsen, zou jammer zijn.
2 Is een liggend vat even goed als een staand boilervat? Wat zijn de voor- en nadelen van elk (behalve gemak van plaatsing achter knieschot)?
3 Wat voor materiaal van je boilervat is het beste? RVS? Geemailleerd?
4 Wat zijn kwaliteitsmerken?
5 Hoe vaak moet de vloeistof in je collectoren worden vervangen? Verschilt dit voor heatpipes en vlakkeplaatcollectoren?
6 HR solar biedt SunWash, een systeem om je wasmachine aan te sluiten zonder dure HotFill. Heeft er iemand ervaring mee, zijn er meer merken met iets dergelijks?
7 Wat doet een zonneboiler voor je energielabel, grofweg? Iemand ervaring mee?
8 Is onze Intergas Kompakt HR-107 ketel altijd aan te sluiten voor naverwarming?
9 Hoeveel % van het tapwater gasverbruik kun je besparen met een zonneboiler? Ik lees iets over 50%, en over 70%.
10 Ik zou met een systeem met 2 collectoren en een 200L vat, ongeveer verwachten 100-150m3 gas per jaar te besparen en evt. 50-100 kWh als er een soort hotfill mogelijk is van de wasmachine (die staat vlakbij de plek waar het boilervat evt. zou komen te staan). is dit realistisch?
11 Wat zijn grofweg de prijzen excl. subsidie en incl. volledige installatie/montage voor (ze zijn moeilijk te vinden):
12 Nog bijzondere dingen om op te letten, of belangrijke tips?

Het zijn vast niet de meest interessante vragen voor de techneuten hier, elk beetje feedback wordt dan ook gewaardeerd :)
1: m.i.: kan, hoe breed is je dakkapel? er komt dan alleen x-meter leiding extra tussen je collectoren ipv 10 cm.
2: een staand vat heeft volgens mij meer rendement of is beter voor de gelaagdheid, zoek even in dit topic, is al e.e.a. over geroepen
3: RVS lichter, schijnt beter te zijn, volgens de RVS aanbieders. Geemailleerd weer beter volgens die installateurs.
4: geen idee
5: geen idee
6: MS1002plus, óf zoals zovelen hier een oude douchekraan ertussen van graties, of mengventiel van 20 euro ertussen. nadeel van die laatste oplossingen is dat de laatste spoelbeurt ook op de ingestelde temperatuur gaat. aan de andere kant blijkt de MS1002plus ook af en toe van slag te zijn en gewoon heet water erdoorheen te laten op momenten dat hij ogenschijnlijk koud water zou moeten pakken. en dat voor het luttele bedrag van 250 euro...
7: die gaat omhoog
8: uiteraard, wel even opletten dat je ketel tegen de hoge temperaturen van de ZB kan. desnoods een mengventiel achter de ZB zetten en op max 60 graden of zo.
9: tapwater 80% verwacht ik. in de maanden november tm februari verbruik je sowieso weer gas voor tapwater. tenzij je een e-boilertje of zo erbij doet :+
10: wil je alleen een ZB voor tapwater, of ook CV ondersteuning? als je alleen tapwater doet moet je in de zomer eens je verbruik meten aan tapwater gas. dat x aantal maanden dat de ZB wat doet is je besparing per jaar. wasmachine hotfill heb ik toevallig afgelopen maand uitgevoerd en scheelt gewoon 30-65%, gemiddeld 50%. Afwasmachine hotfill aansluiten is zowat geen besparing.
11: vraag wat offertes op, is allemaal te uiteenlopend om antwoord op te geven
12: veel info, hele topic doorlezen en goed bedenken wat het doel is van je installatie.
13: je*us, wat een hoop vragen :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor uw tijd & moeite, mister fabstar!
fabstar81 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:31:
[...]

1: m.i.: kan, hoe breed is je dakkapel? er komt dan alleen x-meter leiding extra tussen je collectoren ipv 10 cm.
Ongeveer 1.60m. Relatief smal dus.

De locatie lijkt perfect: direct onder de ene collector kan het boilervat waarschijnlijk worden geplaatst, de wasmachine staat 20cm verder, het vat bevindt zich direct boven de badkamer en bij de HR ketel + boiler.
2: een staand vat heeft volgens mij meer rendement of is beter voor de gelaagdheid, zoek even in dit topic, is al e.e.a. over geroepen
Sommigen beweren dat het een lager rendement heeft idd, maar concrete data zie ik niet. Volgens de fabrikanten (ik weet, die zijn gekleurd in hun berichtgeving) is het rendement identiek.
3: RVS lichter, schijnt beter te zijn, volgens de RVS aanbieders. Geemailleerd weer beter volgens die installateurs.
Ok, dat is lastig helder te krijgen dus.
6: MS1002plus, óf zoals zovelen hier een oude douchekraan ertussen van graties, of mengventiel van 20 euro ertussen. nadeel van die laatste oplossingen is dat de laatste spoelbeurt ook op de ingestelde temperatuur gaat. aan de andere kant blijkt de MS1002plus ook af en toe van slag te zijn en gewoon heet water erdoorheen te laten op momenten dat hij ogenschijnlijk koud water zou moeten pakken. en dat voor het luttele bedrag van 250 euro...
Hmm, jammer dat het niet altijd werkt.
7: die gaat omhoog
Maar hoe werkt dat, zonneboiler = van C naar B of van B naar A? Scheelt het veel qua energielabel? Maakt het veel uit of je een grote of kleine installatie hebt etc.?

Dat soort dingen zijn cruciaal voor de WAF, ik moet het wel verkopen thuis :P
8: uiteraard, wel even opletten dat je ketel tegen de hoge temperaturen van de ZB kan. desnoods een mengventiel achter de ZB zetten en op max 60 graden of zo.
Okidokes.
9: tapwater 80% verwacht ik. in de maanden november tm februari verbruik je sowieso weer gas voor tapwater. tenzij je een e-boilertje of zo erbij doet :+
Das fors! Klinkt prima :)
10: wil je alleen een ZB voor tapwater, of ook CV ondersteuning? als je alleen tapwater doet moet je in de zomer eens je verbruik meten aan tapwater gas. dat x aantal maanden dat de ZB wat doet is je besparing per jaar. wasmachine hotfill heb ik toevallig afgelopen maand uitgevoerd en scheelt gewoon 30-65%, gemiddeld 50%. Afwasmachine hotfill aansluiten is zowat geen besparing.
Alleen tapwater. Er wordt hier ongeveer 20 min per dag gedoucht (waterbesparende douchekop), in de keuken hebben we een Quooker die alleen elektriciteit kost.

Volgens mij is het gasverbruik als je doucht iets van 0.03-0.05 m3/min. Dan gaat het om 0.6-1 m3 per dag, en 220-365 m3 per jaar. Als we daarvan 50-80% besparen, zou dat uitkomen op 110-300 m3 per jaar. Zeg een kuup of 200. Vind ik best veel!
11: vraag wat offertes op, is allemaal te uiteenlopend om antwoord op te geven
Work in progress.
12: veel info, hele topic doorlezen en goed bedenken wat het doel is van je installatie.
Ik ben al een hele tijd aan het inlezen. Bomen/bos = lastig, en het topic heeft een whopping 200+ pagina's!
13: je*us, wat een hoop vragen :+
Het is Benedict, maar bedankt voor het compliment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023

- Er passen naast onze dakkapel aan beide zijden twee collectoren. Kan dit, of moeten ze direct naast elkaar liggen? Als dat zo is, kunnen we maar 1 zonnecollector laten plaatsen, zou jammer zijn.
Ze hoeven niet direct naast elkaar te liggen.
- Is een liggend vat even goed als een staand boilervat? Wat zijn de voor- en nadelen van elk (behalve gemak van plaatsing achter knieschot)?
Staand vat heeft een betere gelaagdheid en meer mogelijkheden met het aantal spiralen, verder maakt het echt niet zo veel uit qua opbrengst in normale situaties.
- Wat voor materiaal van je boilervat is het beste? RVS? Geemailleerd?
RVS is gewoon beter in termen als corrosiebestendig. Emaille *kan* scheuren. Verder weegt een RVS vat de helft minder dan een stalen geemailleerd vat en je hebt geen magnesiumanode nodig. Het is alleen een stuk duurder.
- Wat zijn kwaliteitsmerken?
Echt slechte merken zijn er niet en ieder zichzelf respecterende leverancier heeft inmiddels een subsidie aanvraag lopen waarvan de RVO weer allerhande informatie van nodig heeft wat betekent dat er allerlei onderliggende kwaliteitskeurmerken gewaarborgd zijn.
- Hoe vaak moet de vloeistof in je collectoren worden vervangen? Verschilt dit voor heatpipes en vlakkeplaatcollectoren?
Voor zover ik weet verschilt dit niet voor vlakke plaat of heatpipes. Hoe vaak vervangen? Mischien eens in de 5-7 jaar?

[quote]
- HR solar biedt SunWash, een systeem om je wasmachine aan te sluiten zonder dure HotFill. Heeft er iemand ervaring mee, zijn er meer merken met iets dergelijks?
[/quote

Geen ervaring mee, wil het wel graag hebben. Geen idee over andere merken.
]
Volgens mij minimaal 1 stap, misschien 2 als hij groot genoeg is. Kijk eens bij de site van je energielabel en voer het in.
- Is onze Intergas Kompakt HR-107 ketel altijd aan te sluiten voor naverwarming?
Alle moderne ketels zouden geschikt moeten zijn voor zonneboilers, maar vraag het voor de zekerheid na.
- Hoeveel % van het tapwater gasverbruik kun je besparen met een zonneboiler? Ik lees iets over 50%, en over 70%.
HRSolar heeft een excelsheet op hun site staan waar je berekeningen mee kan maken (hun geclaimde maximale opbrengsten zijn wel erg commercieel).
Met 2 vlakke plaat collectoren (2 x 2 2,5) en een 200 liter vat op het zuiden zou je met gemak 50% besparen op basis van 200 liter water per dag met een gezin van 4.
- Ik zou met een systeem met 2 collectoren en een 200L vat, ongeveer verwachten 100-150m3 gas per jaar te besparen en evt. 50-100 kWh als er een soort hotfill mogelijk is van de wasmachine (die staat vlakbij de plek waar het boilervat evt. zou komen te staan). is dit realistisch?
Het zal eerder hoger zijn. Richting 250-300 m3 denk ik zo.
- Wat zijn grofweg de prijzen excl. subsidie en incl. volledige installatie/montage voor (ze zijn moeilijk te vinden):
- Nog bijzondere dingen om op te letten, of belangrijke tips?

Op de site van HRsolar waar jij aan refereert qua grootte van de installatie staan ook richtprijzen gemeld.

Kijk wel verder en vraag meerdere offertes op bij verschillende installateurs en merken!

RVO site met de subsidielijst is een goede rode draad voor realistische opbrengsten en de daarop vermelde subsidie bedragen zijn ook gebaseerd op de opbrengst.

Investeer in een goede en energiezuinige boiler, dat is eigenlijk het hart van je installatie.
Je kan wel collectoren hebben met de beste opbrengst van Nederland, maar als je boiler een energielabel D heeft of nog slechter dan verlies je veel opgewekte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14

In de epc berekening toen ik vorige jaar keek min 0.07, volgens mij is dat afgerond een derde van een labelstap verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de reacties!
Rhaelak schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:33:
[...]

HRSolar heeft een excelsheet op hun site staan waar je berekeningen mee kan maken (hun geclaimde maximale opbrengsten zijn wel erg commercieel).
Met 2 vlakke plaat collectoren (2 x 2 2,5) en een 200 liter vat op het zuiden zou je met gemak 50% besparen op basis van 200 liter water per dag met een gezin van 4.

[...]

Het zal eerder hoger zijn. Richting 250-300 m3 denk ik zo.

[...]

Op de site van HRsolar waar jij aan refereert qua grootte van de installatie staan ook richtprijzen gemeld.
Inmiddels eerste prijs binnen: 4300 euro voor een HR solar met 2x 2.5 m2 collectoren, een liggend vat en sunwash.

Ik hoop dat die 890 euro subsidie er nog van af gaat (mijn "ik naam aan dat ie er nog van af gaat" wordt vakkundig genegeerd), ik vind het knap duur... systeem met 2x 1.6 m2 collectoren is 100 euro goedkoper.
Kijk wel verder en vraag meerdere offertes op bij verschillende installateurs en merken!

RVO site met de subsidielijst is een goede rode draad voor realistische opbrengsten en de daarop vermelde subsidie bedragen zijn ook gebaseerd op de opbrengst.
Opbrengst in kWh. Volgens mij moet je dat ongeveer delen door 10 om te komen tot een waarde in m3 gas. Opbrengst van het bovengenoemde systeem is 1780 kWh, dat zou grofweg overeenkomen met ongeveer 178 m3 gas. Dat kost 125 euro, plus iets van 100 kWh stroom = 20 euro. 150 euro per jaar.

Als die subsidie er nog van af gaat, vind ik dat acceptabel, als je meerekent dat de gasprijzen gemiddeld stijgen.

Op de RVO site wordt bovendien een gemiddelde gegeven, het is bij ons mogelijk hoger door vrij ideale ligging (pal Zuid, geen schaduw). Als de boiler recht boven de douche kan liggen, achter de wasmachine en naast de CV ketel (minimaal warmteverlies denk ik zo), dan kan het op dat vlak nauwelijks beter.
Investeer in een goede en energiezuinige boiler, dat is eigenlijk het hart van je installatie.
Je kan wel collectoren hebben met de beste opbrengst van Nederland, maar als je boiler een energielabel D heeft of nog slechter dan verlies je veel opgewekte energie.
Het zou ofwel de HR solar 200L worden met 3.2 m2 of 5 m2 collectoren. Ofwel een vergelijkbaar systeem van Atag. Daar zit een boiler bij, daar heb ik weinig te kiezen denk ik.

Reden voor die 2 systemen? Ik wil per se zwarte vlakkeplaatcollectoren. Ik heb er 8 zwarte PV panelen liggen, het dak is donkergrijs. Heatpipes zijn volgens mij meestal beter maar dat oogt veel minder mooi. En dat schaadt de waardevermeerdering van je huis.

Nog een vraag die bij me op komt: kun je de boiler "boven" je collectoren leggen? Heeft dat nadelen? Volgens de installateur niet, zijn jullie het daar mee eens? Er is nml. een kans dat ie niet achter het knieschot past, met een doorsnee van 63-65cm. En dan moet ie naar de vliering.

En hoe zit het nu met die gasprijs? De energiebelasting op gas zou volgens mij met 50% worden verhoogd, per wanneer gaat dat in? Wat gaat gas dan kosten? Ik dacht dat je al een hele poos 0.65 euro betaalt voor een m3, dat zou naar 0.70-0.71 m3 gaan na die verhoging...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:17:
Dank voor de reacties!

[...]

Inmiddels eerste prijs binnen: 4300 euro voor een HR solar met 2x 2.5 m2 collectoren, een liggend vat en sunwash.

Ik hoop dat die 890 euro subsidie er nog van af gaat (mijn "ik naam aan dat ie er nog van af gaat" wordt vakkundig genegeerd), ik vind het knap duur... systeem met 2x 1.6 m2 collectoren is 100 euro goedkoper.
Met 2 x 1.6 m2 collectoren heb je wel aanmerkelijk minder opbrengst dan met 2 x 2.5 m2! Neem er dan 3 van 1.6 m2.
[...]

Opbrengst in kWh. Volgens mij moet je dat ongeveer delen door 10 om te komen tot een waarde in m3 gas. Opbrengst van het bovengenoemde systeem is 1780 kWh, dat zou grofweg overeenkomen met ongeveer 178 m3 gas. Dat kost 125 euro, plus iets van 100 kWh stroom = 20 euro. 150 euro per jaar.

Als die subsidie er nog van af gaat, vind ik dat acceptabel, als je meerekent dat de gasprijzen gemiddeld stijgen.
Eerder 8 kw energieinhoud in 1 m3 gas. Dus delen door 8.
Het zou ofwel de HR solar 200L worden met 3.2 m2 of 5 m2 collectoren. Ofwel een vergelijkbaar systeem van Atag. Daar zit een boiler bij, daar heb ik weinig te kiezen denk ik.

Reden voor die 2 systemen? Ik wil per se zwarte vlakkeplaatcollectoren. Ik heb er 8 zwarte PV panelen liggen, het dak is donkergrijs. Heatpipes zijn volgens mij meestal beter maar dat oogt veel minder mooi. En dat schaadt de waardevermeerdering van je huis.

Nog een vraag die bij me op komt: kun je de boiler "boven" je collectoren leggen? Heeft dat nadelen? Volgens de installateur niet, zijn jullie het daar mee eens? Er is nml. een kans dat ie niet achter het knieschot past, met een doorsnee van 63-65cm. En dan moet ie naar de vliering.
HRSolar produceert de vlakkeplaat collectoren OEM voor ATAG. Zijn dus exact dezelfde collectoren.
Bij een glycolgevuld systeem (drukgevuld) kan je boiler hoger liggen dan je collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:49:
[...]

Met 2 x 1.6 m2 collectoren heb je wel aanmerkelijk minder opbrengst dan met 2 x 2.5 m2! Neem er dan 3 van 1.6 m2.
Past niet... ik heb er al 8 zonnepanelen op liggen, alleen aan beide kanten naar de dakkapel is nog plek. Er komt binnenkort iemand langs om de situatie te bekijken.

We hebben helaas maar een vrij klein dak.
Eerder 8 kw energieinhoud in 1 m3 gas. Dus delen door 8.
Ah, dat scheelt al! In de brochures van HR solar wordt het ongeveer door 10 gedeeld, maar zij kijken volgens mij naar een theoretische opbrengst, als je altijd alle warm water geheel verbruikt.
HRSolar produceert de vlakkeplaat collectoren OEM voor ATAG. Zijn dus exact dezelfde collectoren.
Bij een glycolgevuld systeem (drukgevuld) kan je boiler hoger liggen dan je collectoren.
Op die fiets! De boilervaten zijn ook tot op de mm gelijk, qua afmetingen, dus ik vermoed dat die ook identiek zijn.

Het gaat om glycolgevulde systemen. Dan hoeft dat iig geen cruciaal bezwaar te vormen.

Nu mevr. Tokkie nog overtuigen. Ze is gevoelig voor TVT-achtige argumenten, ik vind dat leuk maar niet zaligmakend. Als die gasprijs naar 70 cent gaat dit jaar, ziet het er best aardig uit qua besparing.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rhaelak schreef op maandag 14 maart 2016 @ 20:49:
[...]

SSSST :X :X :X heb ik dan 4x HR Solar op het dak liggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Stoofie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:06:
[afbeelding]
Dit is het plan, het moet alleen nog geregeld worden.
Het cv-gedeelte wil ik graag weersafhankelijk regelen, dat houdt met onze trage vloerverwarming de temperatuur het meest constant.
Nu kan ik dat doen met een resol mx, welke mij ongeveer 450,- zal kosten.
Voor hetzelfde geld kan ik echter ook een UVR 1611 aanschaffen die vrij te programmeren is.
Een plug en play oplossing als de resol is natuurlijk aantrekkelijk, maar voor het later finetunen/uitbreiden is een uvr weer handiger lijkt mij...
Alleen dat programmeren, dat kan ik nog niet, iemand daar ervaring mee?
Of zou een oplossing met de resol voldoende zijn?
Ik ben ook aan het denken om iets vergelijkbaars te maken.
Zelf gebruik ik alleen 's ochtends "veel" warm water om te douchen, maar dan is de zonnecollector nog niet op temperatuur. De rest van de dag gebruik is dat ding opgewarmd naar ruim 70 graden maar dan gebruik ik nauwelijks warm water.
Daarin tegen wil ik wel 's avonds het huis warm hebben en ben ik gas aan het verstoken terwijl ik de warmte van de zonnecollector niet voor de cv kan gebruiken. Immers, hij maakt alleen het tapwater warm.

Heeft er iemand al eens geëxperimenteerd om de zonnecollector parallel op de buizen van de cv-ketel aan te sluiten (geen tapwater meer dus) zodat het huis zelf warmer wordt zonder extra gas te verbruiken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:59:
[...]

Ik ben ook aan het denken om iets vergelijkbaars te maken.
Zelf gebruik ik alleen 's ochtends "veel" warm water om te douchen, maar dan is de zonnecollector nog niet op temperatuur. De rest van de dag gebruik is dat ding opgewarmd naar ruim 70 graden maar dan gebruik ik nauwelijks warm water.
Daarin tegen wil ik wel 's avonds het huis warm hebben en ben ik gas aan het verstoken terwijl ik de warmte van de zonnecollector niet voor de cv kan gebruiken. Immers, hij maakt alleen het tapwater warm.

Heeft er iemand al eens geëxperimenteerd om de zonnecollector parallel op de buizen van de cv-ketel aan te sluiten (geen tapwater meer dus) zodat het huis zelf warmer wordt zonder extra gas te verbruiken?
Ja, net up and running en de gaskraan is afgesloten sindsdien. :) Lees dit topic en het L/W WP topic maar een klein stukje terug en dan vind je een hoop info.
Prio 100L boiler met ZB spiraal en elec. element voor veel WW in de ochtend. (detail, elec. element heeft nog geen kW gebruikt deze maand, zon is al voldoende)
Daarnaast L/W WP op 380L boiler met 3 spiralen (ZB, WP en CV spiraal), hierdoor kan CV altijd de warmte uit de grote boiler halen en als die te koud is vullen we dit aan met het liefst eerst Zon en dan WP.
Is het nog te volgen. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 14-03-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
BenEco schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:13:
[...]

SSSST :X :X :X heb ik dan 4x HR Solar op het dak liggen. :P
Waarschijnlijk jij niet! Ze doen dat voor zover ik weet pas een paar jaar, en jouw q solar draait toch al de nodige jaren in huize Beneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rhaelak schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:38:
[...]

Waarschijnlijk jij niet! Ze doen dat voor zover ik weet pas een paar jaar, en jouw q solar draait toch al de nodige jaren in huize Beneco?
Kreeg de verbeterde collectoren 17,2 GJ i.p.v. de toen 14,5 GJ. :) en ja de Atag Q-Solar is in gebruik sinds juni 2012 en sinds enkele weken is die herboren als Panasonic Q-Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Dit topic had ik al grofweg doorgelezen, maar in de ruim 200 pagina's met o.a. warmtepompen en bijzondere boilers blijft het lastig om iets terug te vinden en ik kwam mijn situatie niet direct tegen.

Op dit moment heb ik een Econpact 225C met daaraan een AquaSol 3 hangen van ruim 10 jaar oud, en met de bestaande (kleine) zonnecollector op het dak wilde ik wat gaan experimenteren. In de afgelopen maanden heb ik alleen de cv-installatie afgesteld en isolatie aangebracht. :) Nu wil ik kijken of ik de temperatuur van het huis iets kan verhogen zonder extra gasverbruik. (Het is mij niet de bedoeling om binnen enkele jaren het gas af te sluiten, maar wel het verbruik te gaan verminderen zonder in te leveren op comfort.)
Ik wil dus beide apparaten nog even laten hangen, en dat betekent dat ik de enige spiraal van de AquaSol moet gaan gebruiken voor de cv-installatie. Het is dan de bedoeling dat de cv-ketel in het grootste warmteverschil voor zijn rekening neemt, en de AquaSol de laatste paar graden doet. Als het huis eenmaal op temperatuur is, zou bij voldoende zon de AquaSol het huis op temperatuur kunnen houden en bij slecht weer de cv-ketel weer bijspringt.
Voor deze setup zijn dus een paar extra kleppen nodig en een aparte pomp om het water buiten de Econpact om door de AquaSol te laten stromen. De aansturing hiervan zal ook wel een leuke uitdaging worden, maar ik vroeg mij of of mijn idee ook in de praktijk zou gaan werken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Wordt die spiraal nog niet gebruikt? Dan kan je die op de retour van je CV met een 3wegklep zetten, als temperatuur boiler hoger is dan retourtemperatuur dan ga je door het vat.
Dan heb je geen extra pomp nodig, blijf je de CV thermostaat gebruiken om temperatuur te regelen, maar kan het wel zijn dat je ketel wat aansporing nodig heeft om goed te werken.

Edit: blijkbaar is die zonneboiler een teruglooptype, dus de spiraal kan je niet gebruiken.
Ik zou in het vat zelf geen drinkwater meer stockeren, maar CV water, dan heb je geen risico op legionella meer (en kan je de naverwaming lager draaien, dus minder verbruik). Je zal dan wel met een externe pomp en warmtewisselaar moeten werken om drinkwater op te warmen, daar bestaan kant-en-klare units voor.

[ Voor 36% gewijzigd door naftebakje op 15-03-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:09
Onbekend schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:45:
Dit topic had ik al grofweg doorgelezen, maar in de ruim 200 pagina's met o.a. warmtepompen en bijzondere boilers blijft het lastig om iets terug te vinden en ik kwam mijn situatie niet direct tegen.

Op dit moment heb ik een Econpact 225C.
Toen ik de Econpact 225C heb vervangen door een Remeha Tzerra en de Chronotherm door een Isense, ben ik zelf ongeveer 200 m3 gas minder gaan gebruiken: 1200--> 1000 m3. Hier draait e.e.a. weersafhankelijk. De Econpact had een regeling die 24 uur actief was en de Remeha kent nachtverlagingen. De pomp van de Tzerra is A plus (9W) en die van de Agpo niet (90W!), dus ook op stroom zeker 250 kWh bespaard.
En dan de reparatiekosten aan die Agpo....... Voelde goed toen ik die in de ijzerbak mikte.
Pagina: 1 ... 52 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.