Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik merk sinds een paar weken dat de temperatuur in de boiler onder bijna net zo hoog is als boven in met dit weer. Ik heb dat nog niet eerder gezien. Normaal is bovenin de temp altijd een stukje hoger. Vanmiddag 48.1 bovenin, en 47,3 onderin (500ltr)
Iemand een idee? Misschien de temperatuursensoren kapot? Boiler staat er nu ca 5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

naftebakje schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:07:
Wordt die spiraal nog niet gebruikt? Dan kan je die op de retour van je CV met een 3wegklep zetten, als temperatuur boiler hoger is dan retourtemperatuur dan ga je door het vat.
Dan heb je geen extra pomp nodig, blijf je de CV thermostaat gebruiken om temperatuur te regelen, maar kan het wel zijn dat je ketel wat aansporing nodig heeft om goed te werken.
Ik weet niet hoeveel aanpasmogelijkheden die ketel heeft, maar volgens mij was het erg beperkt.
Die pompaansturing aanpassen lijkt mij niet echt een goed idee, en ik wil graag zo weinig mogelijk in de ketel zelf aanpassen. De temperatuursensoren aanpassen lukt mij wel maar daarmee redt ik het nog niet denk ik.
Edit: blijkbaar is die zonneboiler een teruglooptype, dus de spiraal kan je niet gebruiken.
Ik zou in het vat zelf geen drinkwater meer stockeren, maar CV water, dan heb je geen risico op legionella meer (en kan je de naverwaming lager draaien, dus minder verbruik). Je zal dan wel met een externe pomp en warmtewisselaar moeten werken om drinkwater op te warmen, daar bestaan kant-en-klare units voor.
Ik hoef geen drinkwater uit de zonneboiler op te warmen want het totaalrendement bij mij is namelijk is erg laag. ('s avonds als hij warm is gebruik ik nauwelijks warm water, en 's morgens sta ik onder de douche maar dan is dat ding niet opgewarmd of snel leeg.)

Mijn idee was eigenlijk om de woonkamer overdag via de zonneboiler op te warmen (iets) buiten de cv-ketel om, zo dat deze totaal 0,0 gas zal gebruiken. Overdag ben ik namelijk toch niet thuis, en op die manier profiteer ik maximaal van de opgevangen zonnewarmte.
Als ik eind van de middag thuis kom, zet ik zoals gewoonlijk de cv aan om de woonkamer de juiste temperatuur te geven. Afhankelijk van het resultaat van de zonnewarmte van overdag zal de cv dan minder moeten stoken.
joepie de p schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:00:
[...]

Toen ik de Econpact 225C heb vervangen door een Remeha Tzerra en de Chronotherm door een Isense, ben ik zelf ongeveer 200 m3 gas minder gaan gebruiken: 1200--> 1000 m3. Hier draait e.e.a. weersafhankelijk. De Econpact had een regeling die 24 uur actief was en de Remeha kent nachtverlagingen. De pomp van de Tzerra is A plus (9W) en die van de Agpo niet (90W!), dus ook op stroom zeker 250 kWh bespaard.
En dan de reparatiekosten aan die Agpo....... Voelde goed toen ik die in de ijzerbak mikte.
Ik verwacht dat dat ding nog wel een paar jaar mee gaat, en zou zonde zijn om hem (veel) te vroeg te vervangen. Ik had ook wel het vermoeden dat het niet de meest efficiënte ketel is, dus vandaar dat ik aan deze oplossing zit te denken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:27
sander817 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 20:25:
ik merk sinds een paar weken dat de temperatuur in de boiler onder bijna net zo hoog is als boven in met dit weer. Ik heb dat nog niet eerder gezien. Normaal is bovenin de temp altijd een stukje hoger. Vanmiddag 48.1 bovenin, en 47,3 onderin (500ltr)
Iemand een idee? Misschien de temperatuursensoren kapot? Boiler staat er nu ca 5 jaar
Geen idee.
Bij mijn 400 liter vat klimt de temperatuur onderin op tot aan het niveau van het bovendeel. Is die op enig moment gelijk, dan gaan beide in gelijke mate omhoog (het vat warmt in zijn geheel langzaam op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

Ik ben recent verhuisd en bij dit huis is vanaf de bouw een zonneboiler geïnstalleerd. Echter is bij het vervangen van de cv ketel door een huurketel door de vorige bewoner het boilervat en de aansluiting naar de cv ketel weggehaald. Er lopen nog wel leiding naar het dak (afgedopt) en op het dak ligt het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SbbLfvf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rjxlTRR.jpg

Zou ik deze panelen kunnen hergebruiken met een nieuw boilervat en deze aansluiten op mijn ketel (Atag e325c)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben al een tijdje bezig om me te verdiepen in een zonneboiler. Er komt een hoop bij kijken en een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk hopelijk kan ik hier wat advies krijgen.

Situatie:
- Ik heb houten vloeren, dus ik kan geen al te grote boiler kwijt. Zeg max 150-200ltr. Ik heb wel zat ruimte buiten op een praktische plek direct naast het huis.
- Mijn doel is gasverbruik minderen en kostenbesparing. Ik wil zeker niet van m'n gasaansluiting af, want ik kook er op en wil dat blijven doen.
- Ik heb oude radiatoren. Over >5 jaar wil ik beneden vloerverwarming aanleggen en wellicht kan ik dan de overige radiatoren vervangen.
- CV (op zolder) doet enkel verwarming. In de keuken hangt een geisertje voor douche en tapwater.
- CV is uit 2007 (AWB Thermomaster 3HR 24) en NZ geschikt. Aansluiting op externe voorraadboiler tot 70'C invoertemp, maar als ik de handleiding begrijp is dit met een softwareupdate op te hogen tot 87'C.
- CV is nog prima en wil ik nog niet vervangen
- Ik wil (uiteindelijk) van de geiser af, douchewater moet van de ZB/CV komen. Tapwater beneden wellicht van een kleine elek. boiler (heb nu paar honder kWh overschot, ben ik daar ook vanaf).
- hoekhuis uit 1965 met vloer- en spouwisolatie, dubbele beglazing rondom. Geen goede, ook geen slechte isolatie.

Ik zat te denken aan 24HP en 150-200L boiler met 2 spiralen.

- Kan ik nu simpelweg de retourleiding van de cv aansluiten op de 2e spiraal als voorverwarming? Ik snap dat de boiler eigenlijk wat klein is en er niet voldoende warmte zal zijn met name in de winter en ik moet bijverwarmen. Maar mijn redenatie is dat het sowieso gunstiger is en het niet uitmaakt of ik nu wat bijwarm voor tapwater én cv in de winter, of de cv 100% met gas verwarm. Klopt deze redenatie?

- Kan ik de CV in bovenstaande situatie vervangen door de warmtepomp waarbij er overal LTV-radiatoren zijn? Of kom ik sowieso niet af van CV-ondersteuning.

- Komt tapwater nu direct uit de boiler? Dus niet via een warmtewisselaar/spiraal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
CodeIT schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:53:
Ik ben recent verhuisd en bij dit huis is vanaf de bouw een zonneboiler geïnstalleerd. Echter is bij het vervangen van de cv ketel door een huurketel door de vorige bewoner het boilervat en de aansluiting naar de cv ketel weggehaald. Er lopen nog wel leiding naar het dak (afgedopt) en op het dak ligt het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Zou ik deze panelen kunnen hergebruiken met een nieuw boilervat en deze aansluiten op mijn ketel (Atag e325c)?
Check even of de ketel kan naverwarmen, hij zal vermoedelijk wel geschikt zijn zoals iedere nieuwe ketel.
Je ketel is geschikt, zie pagina 16 van dit installatie document:
http://www.atagverwarming...ie%203wv%20erp%200815.pdf

De vraag is meer, is de boel afgedopt omdat het niet meer werkte?
Misschien moet je even de boel doorspoelen met twee tuinslangen, en vervolgens een kant afdoppen en boel dus onder druk zetten (gewoon tapwaterdruk uit de kraan (kraan vol open) is goed genoeg).
Kijken of je lekken vind.

Zo niet, dan kun je het gewoon gebruiken. Ik zou niet een heel groot vat erop aansluiten, ik denk max 100 liter.
Nou wil het feit dat er net een 100 liter vat op marktplaats staat met pomp en elektrisch element. Lijkt me heel geschikt voor jou:
http://link.marktplaats.nl/m1033175228

Lijkt me perfect voor jou, en dan heb je alleen nog een controller nodig en glycol voor in de leidingen.
Prijs lijkt me ook heel netjes.

Edit: en dus een mengventiel

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 21-03-2016 12:00 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

!null schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:54:
[...]

Check even of de ketel kan naverwarmen, hij zal vermoedelijk wel geschikt zijn zoals iedere nieuwe ketel.
Je ketel is geschikt, zie pagina 16 van dit installatie document:
http://www.atagverwarming...ie%203wv%20erp%200815.pdf

De vraag is meer, is de boel afgedopt omdat het niet meer werkte?
Misschien moet je even de boel doorspoelen met twee tuinslangen, en vervolgens een kant afdoppen en boel dus onder druk zetten (gewoon tapwaterdruk uit de kraan (kraan vol open) is goed genoeg).
Kijken of je lekken vind.

Zo niet, dan kun je het gewoon gebruiken. Ik zou niet een heel groot vat erop aansluiten, ik denk max 100 liter.
Nou wil het feit dat er net een 100 liter vat op marktplaats staat met pomp en elektrisch element. Lijkt me heel geschikt voor jou:
http://link.marktplaats.nl/m1033175228

Lijkt me perfect voor jou, en dan heb je alleen nog een controller nodig en glycol voor in de leidingen.
Prijs lijkt me ook heel netjes.
Bedankt voor je antwoord. Ik zal het eens onder druk zetten. Niet eens aan gedacht dat het misschien lek kan zijn. Ketel is geschikt om na te verwarmen. (zie nu je edit pas :))
Ik ga me eens goed inlezen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
CodeIT schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:09:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik zal het eens onder druk zetten. Niet eens aan gedacht dat het misschien lek kan zijn. Ketel is geschikt om na te verwarmen. (zie nu je edit pas :))
Ik ga me eens goed inlezen in dit topic.
Mooi. Dat vaatje van marktplaats kan wel eens snel weg zijn, dus dan zou je het wel even snel moeten checken op lekken.

Maar wat misschien nog niet helemaal duidelijk was, is dat je dan een setup krijgt voor alleen tapwater verwarming voor douchen. Dus geen verwarmingsondersteuning, daar is het ook te klein voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
!null schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:04:
[...]

Mooi. Dat vaatje van marktplaats kan wel eens snel weg zijn, dus dan zou je het wel even snel moeten checken op lekken.
leuke voor erbij ook :) redelijk compleet voor een leuke aanvulling op je bestaande set van bijvoorbeeld 350 liter :), of vervanging van iemand zijn electrische boilertje van zeg 50 liter :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:14:
[...]

leuke voor erbij ook :) redelijk compleet voor een leuke aanvulling op je bestaande set van bijvoorbeeld 350 liter :), of vervanging van iemand zijn electrische boilertje van zeg 50 liter :X
Haha wat probeer je nou te zeggen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

!null schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:04:
[...]

Maar wat misschien nog niet helemaal duidelijk was, is dat je dan een setup krijgt voor alleen tapwater verwarming voor douchen. Dus geen verwarmingsondersteuning, daar is het ook te klein voor.
Ja dat begrijp ik. Ik ga de controller denk ik zelf maken denk ik mbv een ESP8266 (ik ben tenslotte een Tweaker). Deze kan ik dan makkelijk integreren in mijn domotica systeem obv Domoticz. Ik ga de zonneboiler warmte ook gebruiken om mijn wasmachine aan te sluiten. Hier ga ik denk ik ook zelf een controller voor maken welke een klep aanstuurt zodat de wasmachine met koud water kan spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:15:
[...]

Haha wat probeer je nou te zeggen? :+
dat ie op moet schieten omdat de doelgroep best groot kan zijn. als je ook al ziet hoe vaak hij als favoriet is bewaard >:)
CodeIT schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:16:
[...]

Ja dat begrijp ik. Ik ga de controller denk ik zelf maken denk ik mbv een ESP8266 (ik ben tenslotte een Tweaker). Deze kan ik dan makkelijk integreren in mijn domotica systeem obv Domoticz. Ik ga de zonneboiler warmte ook gebruiken om mijn wasmachine aan te sluiten. Hier ga ik denk ik ook zelf een controller voor maken welke een klep aanstuurt zodat de wasmachine met koud water kan spoelen.
als je die klep eigen controller en regeling enzo hebt uitgedacht, deel dat maar eens hier dan. hier heb ik alles hotfill aangesloten met behulp van een vera die regelt als de wasmachine aangaat het water sowieso rechtstreeks uit de ZB komt en niet uit de e-boiler, maar het laten spoelen met koud water lijkt me een uitdaging. dus ben zeer benieuwd :9~ , hier is dat niet gelukt iig. en zelfs de beroemde MS1002 doet dit niet altijd vlekkeloos.

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 21-03-2016 13:33 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
fabstar81 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:14:
[...]

Of iemand met alleen een 100l zonder elektrisch element :+

BTW is een derglijke vat ook geschikt voor een druk systeem of maakt dat niet uit?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Daannn1987 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:37:
[...]

Of iemand met alleen een 100l zonder elektrisch element :+

BTW is een derglijke vat ook geschikt voor een druk systeem of maakt dat niet uit?
Ja hoor, de ZB spiraal in het vat staat op dit moment onder 2.5 bar druk, de 100 liter in het vat de normale leiding druk. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
BenEco schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:43:
[...]

Ja hoor, de ZB spiraal in het vat staat op dit moment onder 2.5 bar druk, de 100 liter in het vat de normale leiding druk. :)
Ah de eigenaar ;+
Wordt die 2kw elektra unit aangestuurd d.m.v. je controller? Of heeft deze een eigen thermostaat en regelunit?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Daannn1987 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:47:
[...]

Ah de eigenaar ;+
Wordt die 2kw elektra unit aangestuurd d.m.v. je controller? Of heeft deze een eigen thermostaat en regelunit?
Stuur je even een PM om problemen hier in dit topic met een modje :) te voorkomen.

On topic: het nieuwe gasloze fabriekje is sinds begin maart draaiende, het verbruik van het elektrische element in het 100 liter boilertje (met ZB ondersteuning) is 10kW en de L/W WP heeft 63 kW verbruikt.
Zal maandelijks de cijfers in de juiste topics plaatsen voor geïnteresseerde Tweakers.

[ Voor 32% gewijzigd door BenEco op 21-03-2016 15:47 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dat is zeker niet veel 10 kW vanaf maart. hier is van maart tot december ongeveer 400 kW in de ZB gegaan, maar dat is dan ook een 350 liter met cv-ondersteuning :+

vandaar het electrische boilertje van 50 liter... :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
fabstar81 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:17:
dat is zeker niet veel 10 kW vanaf maart. hier is van maart tot december ongeveer 400 kW in de ZB gegaan, maar dat is dan ook een 350 liter met cv-ondersteuning :+

vandaar het electrische boilertje van 50 liter... :)
Er was tot enkele dagen geleden heel veel zon, toen ging het element niet eens aan want de boiler stond boven de 60 graden. Nu met alleen daglicht toch nog enkele graden opwarming van het koude inkomende water van 14 graden naar +/- 25/26 graden.
Systeem is net draaiende, iets met 1 zwaluw... maar heb op basis van de tot nu toe verzamelde data er een heel goed gevoel over. :)

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 21-03-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
100 liter is dan ook zo opgewarmd, blijkbaar. had ik maar 200 euro over :+ ow ja, en ruimte natuurlijk. de 50 liter paste net boven de ZB, die 100 liter kan ik helaas nergens kwijt.

aan de andere kant, de 350 liter is ook niet geschikt voor CV-water :( dus houdt het feest sowieso op...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
fabstar81 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:25:
100 liter is dan ook zo opgewarmd, blijkbaar. had ik maar 200 euro over :+ ow ja, en ruimte natuurlijk. de 50 liter paste net boven de ZB, die 100 liter kan ik helaas nergens kwijt.

aan de andere kant, de 350 liter is ook niet geschikt voor CV-water :( dus houdt het feest sowieso op...
Precies, snel warm met een prio regeling op de 100 liter en 4 collectoren. werkt prima.

Ook hier is het grote 380 L vat drinkwater hoor, verbonden aan de koud in van de 100 liter.
L/W WP warmt ook zonder zon de 380L wel op.(en dus voorverwarming voor de 100L. :) )

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 21-03-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
4 collectoren? vlakke plaat zeker. hier 2 x 24 HP op ZO. Ik zou willen dat er een klein 50 liter boilertje bestaat met ZB spiraal. nu verdwijnt er elke dag 4-5 kWh in het kleine boilertje (heb er 300 over) als de zon niet schijnt, maar is toch zonde stroom :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
fabstar81 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:35:
4 collectoren? vlakke plaat zeker. hier 2 x 24 HP op ZO. Ik zou willen dat er een klein 50 liter boilertje bestaat met ZB spiraal. nu verdwijnt er elke dag 4-5 kWh in het kleine boilertje (heb er 300 over) als de zon niet schijnt, maar is toch zonde stroom :'(
Ja, vlakke plaat 10m2.

Hier 2 leuke opties met ZB spiraal voor je:
http://www.brabant-kachel.../52-boiler-100l-120l-150l
http://elektrischeboiler....rische-CV-Boiler-80-liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
tsja, toch weer 80 liter de kleinste. denk dat dat niet gaat passen. hoewel we toch hebben gezien dat de 50 liter met bad en douchen snel leeg is.

wat je trouwens met 2 spiralen in een 100 liter boiler moet?

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 21-03-2016 15:34 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BenEco schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Stuur je even een PM om problemen hier in dit topic met een modje :) te voorkomen.
Oh heb ik naar jou boilertje gelinkt?
On topic: het nieuwe gasloze fabriekje is sinds begin maart draaiende, het verbruik van het elektrische element in het 100 liter boilertje (met ZB ondersteuning) is 10kW en de L/W WP heeft 63 kW verbruikt.
Zal maandelijks de cijfers in de juiste topics plaatsen voor geïnteresseerde Tweakers.
Je bent wat h-tjes vergeten in je waardes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
!null schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:16:
[...]

Oh heb ik naar jou boilertje gelinkt?

[...]

Je bent wat h-tjes vergeten in je waardes ;)
:Y en 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 21-03-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:36:
Ik ben al een tijdje bezig om me te verdiepen in een zonneboiler. Er komt een hoop bij kijken en een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk hopelijk kan ik hier wat advies krijgen.

Situatie:
- Ik heb houten vloeren, dus ik kan geen al te grote boiler kwijt. Zeg max 150-200ltr. Ik heb wel zat ruimte buiten op een praktische plek direct naast het huis.
- Mijn doel is gasverbruik minderen en kostenbesparing. Ik wil zeker niet van m'n gasaansluiting af, want ik kook er op en wil dat blijven doen.
- Ik heb oude radiatoren. Over >5 jaar wil ik beneden vloerverwarming aanleggen en wellicht kan ik dan de overige radiatoren vervangen.
- CV (op zolder) doet enkel verwarming. In de keuken hangt een geisertje voor douche en tapwater.
- CV is uit 2007 (AWB Thermomaster 3HR 24) en NZ geschikt. Aansluiting op externe voorraadboiler tot 70'C invoertemp, maar als ik de handleiding begrijp is dit met een softwareupdate op te hogen tot 87'C.
- Ik wil (uiteindelijk) van de geiser af, douchewater moet van de ZB/CV komen. Tapwater beneden wellicht van een kleine elek. boiler (heb nu paar honder kWh overschot, ben ik daar ook vanaf).
- hoekhuis uit 1965 met vloer- en spouwisolatie, dubbele beglazing rondom. Geen goede, ook geen slechte isolatie.

- Kan ik nu simpelweg de retourleiding van de cv aansluiten op de 2e spiraal als voorverwarming? Ik snap dat de boiler eigenlijk wat klein is en er niet voldoende warmte zal zijn met name in de winter en ik moet bijverwarmen. Maar mijn redenatie is dat het sowieso gunstiger is en het niet uitmaakt of ik nu wat bijwarm voor tapwater én cv in de winter, of de cv 100% met gas verwarm. Klopt deze redenatie?

- Kan ik de CV in bovenstaande situatie vervangen door de warmtepomp waarbij er overal LTV-radiatoren zijn? Of kom ik sowieso niet af van CV-ondersteuning.

- Komt tapwater nu direct uit de boiler? Dus niet via een warmtewisselaar/spiraal?
Is er nog iemand die mij op weg kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Aikon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:36:

Situatie:
Weet je wat de echte draagkracht is?
Wat verbruik je nu aan gas?
- CV is uit 2007 (AWB Thermomaster 3HR 24) en NZ geschikt.
De geiser zal niet echt NZ geschikt zijn denk ik. Dus wil je dan alles door CV laten doen en dan geiser weg? In ieder geval voor de douche is dat te preferen denk ik.
Aansluiting op externe voorraadboiler tot 70'C invoertemp, maar als ik de handleiding begrijp is dit met een softwareupdate op te hogen tot 87'C.
Je moet het dan voormengen met een mengventiel, voordat het bij de cv ketel komt. Dat wordt meestal gedana. bijv op 65 graden, terwijl de ketel voor tapwater op 60 graden staat.
Ok dus inderdaad van geiser af. Je kan daar ook een elektrische keukenboiler hangen. Eventueel op hotfill van de zonneboiler, maar daar win je niet veel mee tenzij je vaak met hand afwast en wat meer liters verbruikt.

Ik weet niet wat je nu verbruikt aan gas, maar op je verwarming zal het niet veel doen vermoed ik. Het zal natuurlijk wel helpen.
De retourleiding laat je lopen via de 2e spiraal, liefst ook te mixen met thermostatisch mengventiel (groot). Zodat je niet onnodig veel warmte uit het vat onttrekt.
Zelfs als bovenstaand maar dan met lagere temperatuur. Dan moet je warmtepomp ook wel kunnen moduleren en niet alleen maar aan/uit.
Zoals tot nu toe opgeschreven wel, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
Je kunt ook tapwater opslaan en dan met hygiene spiraal er door heen. Maar dat zal, zeker in jouw geval met kleiner vat, duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank voor je antwoorden en informatie, het is me al een stuk duidelijker. :)

Mijn gasverbruik was in 2015 750 kuub, waarvan 550 kuub verwarming. Ik woon er nog niet lang, dus meer info heb ik niet. Erg weinig want ik stook momenteel erg weinig, maar dat zal veranderen. Draagkracht weet ik niet.

De geiser kan ik nog aanhouden voor tapwater beneden, hoeft niet. Uiteindelijk gaat 'ie wel weg (met nieuwe keuken over >5 jaar). De geiser wil ik iig nergens anders dan voor tapwater beneden inzetten als ik een ZB heb. Ik heb een vaatwasser, maar was ook wel met de hand af.
Je moet het dan voormengen met een mengventiel, voordat het bij de cv ketel komt. Dat wordt meestal gedana. bijv op 65 graden, terwijl de ketel voor tapwater op 60 graden staat.
Oftewel het tapwater mag max. 65 graden zijn bij invoer cv? Dus dan maakt die 70' of 87' feitelijk ook niet uit, wanneer zou je dan wel met die hogere temperaturen willen invoeren?
(...), maar op je verwarming zal het niet veel doen vermoed ik. Het zal natuurlijk wel helpen.
Waarom denk je dat? Te weinig HP's, te kleine boiler, oude radiatoren? Het is inderdaad niet mijn doel om de verwarming 100% via de ZB te laten lopen, maar toch wel een stuk. De extra investering is gelukkig gering (2e spiraal, wat leidingwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Aikon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:20:
Dank voor je antwoorden en informatie, het is me al een stuk duidelijker. :)

Mijn gasverbruik was in 2015 750 kuub, waarvan 550 kuub verwarming. Ik woon er nog niet lang, dus meer info heb ik niet. Erg weinig want ik stook momenteel erg weinig, maar dat zal veranderen. Draagkracht weet ik niet.
Die 2015 gegevens waren wel een heel jaar? jan-dec?
Oftewel het tapwater mag max. 65 graden zijn bij invoer cv? Dus dan maakt die 70' of 87' feitelijk ook niet uit, wanneer zou je dan wel met die hogere temperaturen willen invoeren?
Weet ik ook niet. Meestal wordt het niet als wenselijk ervaren om 80 a 90 graden door je leidingen te hebben lopen. Zeker niet met nog een ouderwetse tapkraan. Is allemaal veel te heet.
[...]

Waarom denk je dat? Te weinig HP's, te kleine boiler, oude radiatoren? Het is inderdaad niet mijn doel om de verwarming 100% via de ZB te laten lopen, maar toch wel een stuk. De extra investering is gelukkig gering (2e spiraal, wat leidingwerk).
Nou ja, je verbruikt wel minder dan verwacht met zo'n huis.

Maar op hoeveel graden stookt de CV boel nu? Staat dat nog op 80 graden? Als je het op 55 graden zet (om maar wat te noemen) krijg je dan nog steeds alles warm?

want die hoge temperaturen ga je met jouw genoemde opstelling niet snel halen in het stookseizoen.
Dan zal het effect beperkt zijn, al zal het uiteindelijk wel helpen.

Gaat om een 1 persoons huishouden? Kort of lang douchen?
Want als je in je 1tje bent en je doucht kort, dan zou ik er voor kiezen om CV water op te slaan ipv tapwater, in het vat.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 23-03-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Gasverbruik is van een heel jaar inderdaad. Het is een hoekhuis waar ik nog in m'n eentje woon, ik douche wel lang en vaak.

Ik zou vanavond moeten kijken hoe heet m'n cv stookt, geen 80 geloof ik. Maar idd, in het stookseizoen haal ik die temperaturen waarschijnlijk niet.

Als ik CV water opsla kan ik daar alleen in het stookseizoen gebruik van maken, en met tapwater het hele jaar. Dat voelt beter, maar er is natuurlijk een kantelpunt... Daarom dacht ik aan beide, dan wordt de opgeslagen warmte allemaal opgebruikt en de rest moet sowieso worden bijgestookt.

Ik zal binnenkort ook ergens een offerte laten opstellen nu ik een beetje kan meepraten met de verkoper, en laten bepalen wat de draagkracht is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat null! bedoelt is dat je in het vat CV water kan opslaan en de spiraal die er in zit dan gebruiken voor SWW. Zelfde principe als hoe je het nu bedacht heb, alleen dan andersom. Door het warme CV water wordt het tapwater voorverwarmd door de spiraal en eventueel door de ketel naverwarmd.

het alom geprezen voordeel van deze opstelling is dat je het hele jaar geen zorgen hoeft te maken dat je buffer niet legionella-heet hoeft te zijn.

met tapwater in je buffer zou je theoretisch je vat 1 keer per week op 60 graden moeten hebben. maar als je een kleine boiler/buffer neemt en je doucht hem elke of om de dag leeg, zullen er net zoveel mensen zijn die dat onzin vinden. al is er ook wat voor te zeggen om je tank "zelf" hoog op te stoken 1 keer in de periode.

(legionella verwarmen doe je niet alleen voor het water, maar ook voor de boiler zelf)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, alleen zijn die boilervaten met hygiene spiraal (dit is een lange spiraal met genoeg capaciteit), een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Of beide (zoals hier) wat onder alle seizoenen werkt, groot vat SWW met onder ZB, midden WP en Boven CV spiraal. vervolgens warm uit groot vat naar koud in kleine SWW vat met ZB spiraal en elektrisch element. (altijd op 60 graden).
Op dit moment is de WP er al weer uit door de ZB spiraal. net een lange douche achter de rug en kleine 100 Liter boiler staat top nog op 53 graden en de grote ruim 40 graden en met de zon aan het laden.

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 23-03-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
SWW staat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 18:43
sanitair warmwater

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
tnx :)
fabstar81 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:17:
wat null! bedoelt is dat je in het vat CV water kan opslaan en de spiraal die er in zit dan gebruiken voor SWW. Zelfde principe als hoe je het nu bedacht heb, alleen dan andersom. Door het warme CV water wordt het tapwater voorverwarmd door de spiraal en eventueel door de ketel naverwarmd.

het alom geprezen voordeel van deze opstelling is dat je het hele jaar geen zorgen hoeft te maken dat je buffer niet legionella-heet hoeft te zijn.

met tapwater in je buffer zou je theoretisch je vat 1 keer per week op 60 graden moeten hebben. maar als je een kleine boiler/buffer neemt en je doucht hem elke of om de dag leeg, zullen er net zoveel mensen zijn die dat onzin vinden. al is er ook wat voor te zeggen om je tank "zelf" hoog op te stoken 1 keer in de periode.

(legionella verwarmen doe je niet alleen voor het water, maar ook voor de boiler zelf)
Dat houdt dus in dat je boiler soms niet erg warm zal zijn bij donkere dagen. Maar dat geeft niet want dan verwarmt de ketel dat wel weer na natuurlijk. Je hebt dan een langere spiraal nodig voor SWW, en dat heet dus een hygiënespiraal. Kwam dat al tegen, maar is dus niks anders dan een spiraal met meer capaciteit? Vraag is dus hoeveel extra een vat met hygiënespiraal kost. Qua functionaliteit en rendement is het systeem dan hetzelfde, behalve dat je niet meer hoeft te stoken tot 60'C eens per week, wat gas scheelt.

Leuke constructie, eens over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Aikon schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:51:
tnx :)

[...]

Dat houdt dus in dat je boiler soms niet erg warm zal zijn bij donkere dagen. Maar dat geeft niet want dan verwarmt de ketel dat wel weer na natuurlijk. Je hebt dan een langere spiraal nodig voor SWW, en dat heet dus een hygiënespiraal. Kwam dat al tegen, maar is dus niks anders dan een spiraal met meer capaciteit? Vraag is dus hoeveel extra een vat met hygiënespiraal kost. Qua functionaliteit en rendement is het systeem dan hetzelfde, behalve dat je niet meer hoeft te stoken tot 60'C eens per week, wat gas scheelt.

Leuke constructie, eens over nadenken :)
electriciteit scheelt. opstoken tot 60 graden doe je doorgaans met een electrisch element

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Als je gaat voor een hygieneboiler dan zou ik voor deze gaan:
http://www.hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=85

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Kan ik je aanraden, goede leverancier. Staat hier naar behoren te functioneren. Dat endless warm water moet je wel met een tikkie zout nemen, dat is alleen zou als je het vat dan ook permanent op temperatuur houdt. Maar ik zie hier het koude water via het vat op circa 1 graad onder de temperatuur van het vat naar de naverwarmer gaan.

Bij mij staat de 800 liter versie:
boiler

En om een indruk te geven van de opbrengst de afgelopen 30 dagen (ik heb 6x 1.5m2 vlakke collector liggen):
boiler laatste 30 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2016
Hebben de boiler mu een jaar (500L met 72HP) en dacht toch maar eens een kleine opbrengst analyse over het geheel.

datumstanddatumstanddagengraaddagenverbruikper gd
2-4-20153719622-3-201638393355282211970,424167257
30-3-2014357082-4-201537196368282214880,527285613

Wist niet geheel wat te verwachten met onze setup, maar opbrengst valt me toch iets wat tegen... Had gehoopt dat we toch iets meer eruit zouden halen mbt verwarmen van huis. Nu heb ik afgelopen winter wel de aanvoer temp van CV naar VV verhoogt (45 > 55) omdat we groot kleed op de vloer hebben... misschien is dat het.. maar nog niet helemaal content met dit....

hmm.....

Wat me de laatste periode ook wat 'stoort' is dat bij aanleg van de VV we van de ketel naar verdeler de aanvoer buis in de afwerk vloer hadden geplaatst. Aan 1 kant wel mooi, want wordt vloer in badkamer iets warmer (met lus erin), maar realiseer me ook dat als CV op 55 aan het knorren is, de aanvoer temp bij verdeler maar 47 graden is... :'( Dat is eigenlijk best wel een fors verlies... zorgt er ook weer voor dat we iets hoger moeten stoken....

Zit er bijna aan te denken om nieuwe aanvoer leiding te plaatsen van CV naar verdeler... (ongeveer 10 - 12 m).

Maar goed, het denken gaat nog even door.

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
De kogel is hier door de kerk en gaat er een ZB geïnstalleerd worden bestaande uit een 400 liter vat met hygienespiraal en 48 HP.
ZB met verwarmingsondersteuning en een Resol BX controller.

We twijfelden tussen deze installatie en het grotere broertje -> 60 HP met 500 liter vat, maar dan zouden we in plaats van 10 PV panelen slechts 8 PV panelen erbij kunnen installeren.

Nog een paar weekjes wachten en dan begint de installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:59
Rhaelak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:25:
De kogel is hier door de kerk en gaat er een ZB geïnstalleerd worden bestaande uit een 400 liter vat met hygienespiraal en 48 HP.

We twijfelden tussen deze installatie en het grotere broertje -> 60 HP met 500 liter vat, maar dan zouden we in plaats van 10 PV panelen slechts 8 PV panelen erbij kunnen installeren.

Goedemorgen, waar heb je dit set besteld en zijn de 48 HP panelen of losse buizen?
Misschien iets meer informatie, ben namelijk ook druk met het uitzoeken van een nieuwe set voor op ons nieuwbouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rhaelak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:25:

Mooi, ben benieuwd naar hoe hij gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ewatje schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:57:

Wist niet geheel wat te verwachten met onze setup, maar opbrengst valt me toch iets wat tegen... Had gehoopt dat we toch iets meer eruit zouden halen mbt verwarmen van huis. Nu heb ik afgelopen winter wel de aanvoer temp van CV naar VV verhoogt (45 > 55) omdat we groot kleed op de vloer hebben... misschien is dat het.. maar nog niet helemaal content met dit....
Maar 45 graden of 55 graden maakt toch weinig verschil? Uiteindelijk mengt de VV het zo dat het niet veel heter wordt dan 30 graden, liefst nog wel wat minder.
Aan voer vloerverwarming moet ook niet te hoog, zeker als je tegels hebt.

Het zal er wel wat sneller van gaan, maar niet echt warmer of wel?

Maar goed ik kan het fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81

Zit er bijna aan te denken om nieuwe aanvoer leiding te plaatsen van CV naar verdeler... (ongeveer 10 - 12 m).

ik zelf ben ook aan het nadenken over deze verbeterslag voor onze vloerverwarming. als je nog een paar goede ideen hebt, dan houd ik me graag aanbevolen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Hebben de boiler mu een jaar (500L met 72HP) en dacht toch maar eens een kleine opbrengst analyse over het geheel.
Wist niet geheel wat te verwachten met onze setup, maar opbrengst valt me toch iets wat tegen...

72 buizen, dus circa 17GJ? Dus 530m3 gas aan energie ongeveer...
Feitelijke besparing: 291 kuub gas.
Er is dus nog wel iets ruimte voor verbetering.

Volgens mij zou een kleed niet zoveel impact moeten hebben. De vloerverwarming capaciteit is flink overgedimensioneerd en zou normaal geen problemen moeten hebben met het verwarmen van de gehele ruimte. Al is 47 graden aanvoer temp. wel aan de hoge kant voor vloerverwarming. Wat is je retour temp?

Een verlies van 8 graden is zeer fors, zeker bij de hoge volumestroom van de CV installatie. Dat betekent flink wat kW vermogensverlies (natte vinger werk: ~8kW verlies). Dure badkamer verwarming.
Kan je uitlezen op hoeveel vermogen je ketel normaal staat te draaien? Ik verwacht namelijk dat de ketel flink aan het werk moet door een groot verschil tussen aanvoer en retour temp...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
midget schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:41:
[...]

Goedemorgen, waar heb je dit set besteld en zijn de 48 HP panelen of losse buizen?
Misschien iets meer informatie, ben namelijk ook druk met het uitzoeken van een nieuwe set voor op ons nieuwbouw woning.
Het zijn losse buizen (heatpipes) bij een bedrijf uit Waalwijk. Ik ben nog even in de laatste fase van onderhandeling met ze, ik wacht even met naam en toenaam totdat de bestelling rond is 8)

Heb je nog andere specifieke vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Rhaelak schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:56:
[...]

Het zijn losse buizen (heatpipes) bij een bedrijf uit Waalwijk. Ik ben nog even in de laatste fase van onderhandeling met ze, ik wacht even met naam en toenaam totdat de bestelling rond is 8)

Heb je nog andere specifieke vragen?
De boiler welke je gaat gebruiken, is die ook voor SWW en vloerverwarming?
En ga je die enkel opwarmen met de heatpipes of ook met een warmtepomp?

Bedankt voor je antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je lage temperatuur blijft verwarmen kan je eventueel de verdeler vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
Heb ik met de warmtepomp ook, en 30-32 graden is al voldoende maar je kan tot 40 door de vloer sturen eventueel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
midget schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:13:
[...]

De boiler welke je gaat gebruiken, is die ook voor SWW en vloerverwarming?
En ga je die enkel opwarmen met de heatpipes of ook met een warmtepomp?

Bedankt voor je antwoorden!
Ja die is voor SWW en verwarmingsondersteuning. De boiler heeft een hygiene tapwaterspiraal en nog 2 spiralen; 1 voor het solarcircuit en 1 voor verwarming.

Vooralsnog gaat het vat enkel opgewarmd worden met de heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Rhaelak schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 17:57:
[...]

Ja die is voor SWW en verwarmingsondersteuning. De boiler heeft een hygiene tapwaterspiraal en nog 2 spiralen; 1 voor het solarcircuit en 1 voor verwarming.

Vooralsnog gaat het vat enkel opgewarmd worden met de heatpipes.
Super, klinkt goed.
Bestel je de boiler ook bij het bedrijf in Waalwijk?

Ik ben ook van plan een boiler met hygiene spiraal te bestellen welke ik met heat pipes en in de toekomst ook met warmte pomp wil opwarmen.
Deze wil kk gebruiken voor vloerverwarming en sww.
Denk dat jij een beetje dezelfde combo hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
midget schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:40:
[...]

Super, klinkt goed.

Ik ben ook van plan een boiler met hygiene spiraal te bestellen welke ik met heat pipes en in de toekomst ook met warmte pomp wil opwarmen.
Ja, ik bestel alles bij hetzelfde bedrijf.
IK heb vrij lang gezocht eer ik een bedrijf vond die kon leveren wat ik wilde en niet een standaard product aanbood.

Wat ik ook belangrijk vond is het energielabel van het vat. Dit 400 liter vat valt net in label B. Ik vind dat erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
midget schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:40:
[...]

Super, klinkt goed.

Ik heb zelf deze voor mijn wp en zonnecollectoren:

http://hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=85

erg degelijk. Op de duitse forums werd dit zeer aangeraden.

En qua energielabel tot 1000 liter nog in b label uit het hoofd, staat ergens op de site een pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 14:27
Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:56:
[...]

Als je lage temperatuur blijft verwarmen kan je eventueel de verdeler vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp.
Heb ik met de warmtepomp ook, en 30-32 graden is al voldoende maar je kan tot 40 door de vloer sturen eventueel.
Welk type/model verdeler heb jij als ik vragen mag ? Ben op zoek om een actieve te vervangen ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hannibal2206 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:49:
[...]

Welk type/model verdeler heb jij als ik vragen mag ? Ben op zoek om een actieve te vervangen ..
Een Oventrop, duims aansluiting en rvs
http://www.pumpendiscount...Fussbodenheizungszub.html

https://static.afbeelding...1603/156468/rUg0A53h.jpeg

Mocht je hem daar bestellen, 2 kranen er bij nemen met temp meters er in.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 27-03-2016 08:03 . Reden: Foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 23:21
fabstar81 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:17:

Ik sta voor een vergelijkbare keuze en ik begrijp het nog niet helemaal.
Wanneer kies je bij CV-ondersteuning voor een extra spiraal door een vat met SWW, en wanneer voor een hygiëne-spiraal voor SWW door een vat met CV-water?

Wij hebben straks een CV/warmtepomp-combinatie van Itho en die wil ik aanvullen met een zonneboiler. De hele benedenverdieping krijgt vloerverwarming, boven alles met radiatoren, maar de CV heeft 2 circuits, 1x lage temperatuur en 1x hoge temperatuur. Ik zou dus alleen het 'lage temperatuur' circuit door de zonneboiler kunnen laten gaan. We zijn met z'n vieren, dus 'leegdouchen' gaat best snel hier ;)
Er is ruimte voor een vat van zo'n 800 liter.
Als jullie meer willen weten dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
jerh schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:39:
[...]
Staat hier naar behoren te functioneren.

Bij mij staat de 800 liter versie:
[afbeelding]

En om een indruk te geven van de opbrengst de afgelopen 30 dagen (ik heb 6x 1.5m2 vlakke collector liggen):
[afbeelding]
Dat zijn mooie temperaturen!
Wat mij opvalt; het verschil tussen bovenin en onderin is erg klein. En dat terwijl er in het vat een heel systeem zit om gelaagdheid te stimuleren, als ik het goed zie. Komt dat omdat jij bovenin regelmatig warmte onttrekt door het gebruik van warm water? Of is er een andere oorzaak?
En wat het vat betreft:
Aan wat voor bedragen moet ik denken voor zo'n 800 liter model?
En hoe krijg ik die hier in Nederland; komen daar nog heel veel transportkosten bij of ben je hem zelf gaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 14:27
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 07:50:
[...]

Een Oventrop, duims aansluiting en rvs
http://www.pumpendiscount...Fussbodenheizungszub.html

https://static.afbeelding...1603/156468/rUg0A53h.jpeg

Mocht je hem daar bestellen, 2 kranen er bij nemen met temp meters er in.
_/-\o_

Besteld !

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Hkuit schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:58:
[...]

Dat zijn mooie temperaturen!
Wat mij opvalt; het verschil tussen bovenin en onderin is erg klein. En dat terwijl er in het vat een heel systeem zit om gelaagdheid te stimuleren, als ik het goed zie. Komt dat omdat jij bovenin regelmatig warmte onttrekt door het gebruik van warm water? Of is er een andere oorzaak?
En wat het vat betreft:
Aan wat voor bedragen moet ik denken voor zo'n 800 liter model?
En hoe krijg ik die hier in Nederland; komen daar nog heel veel transportkosten bij of ben je hem zelf gaan halen?
Het zijn eigenlijk twee zaken, deze twee sensoren zitten een 40 cm uit elkaar, dus of je het echt bottom kunt noemen, kun je over discussieren. Verder tap ik water voor sww maar ook voor de vloerverwarming. Ik heb alleen maar vv, dus er zit iets van 300 liter water in de vloerverwarming, dus dan wil het wel naar beneden met de temperatuur. Mijn wp heeft daardoor dan wel weer een headstart, want die kan rustig optoeren.

Ik heb de FSK2-Multi-WP 800l, FW90 CU inclusief PEd isolatie en een 2Kw verwarmingselement gekocht voor afgerond 2600 euro, dat was eind 2014. De inbegrepen vracht was 121 euro en daarvoor vond ik het niet de moeite om het zelf te gaan halen.

Let er wel op dat het ding zwaar en massief is, hij moet dus door de deur passen en het is handig als je hem met een pompwagen naar binnen kan krijgen. Hier heeft de installateur het samen met de aannemer met 6 man sterk gedaan en toen heb ik 's middags maar gebak meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hkuit schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:47:
[...]

Wanneer kies je bij CV-ondersteuning voor een extra spiraal door een vat met SWW, en wanneer voor een hygiëne-spiraal voor SWW door een vat met CV-water?
Ik heb er geen eenduidig antwoord op maar dit is mijn mening/oordeel daarover; bij kleinere waterhoeveelheden qua boiler grootte zou je kunnen kiezen voor een vat volledig gevuld met SWW. Over het algemeen is zo'n vat goedkoper (stalen versies, alternatief RVS=duurder).

Het woord hygiene spiraal zegt het eigenlijk al; je hebt een spiraal waar een relatief kleine hoeveelheid water in stil kan staan en wat indirect wordt opgewarmd door het warme water in het vat bij waterafname.

Hiermee elimineer je de kansen op legionellabesmetting van je opgeslagen water.
Anders zou je 1 x per week het vat met SWW gevuld moeten opstoken naar 60-65 graden of altijd doorverwarmen tot die temperatuur bij afname en daarna terug mengen met een mengventiel.

Vaten met hygienespiraal zijn overigens ook in kleine waterhoeveelheden te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
[...]

Wij hebben straks een CV/warmtepomp-combinatie van Itho en die wil ik aanvullen met een zonneboiler. De hele benedenverdieping krijgt vloerverwarming, boven alles met radiatoren, maar de CV heeft 2 circuits, 1x lage temperatuur en 1x hoge temperatuur. Ik zou dus alleen het 'lage temperatuur' circuit door de zonneboiler kunnen laten gaan. We zijn met z'n vieren, dus 'leegdouchen' gaat best snel hier ;)
Zoals Rhaelak zegt...

Het probleem met ZB is dat er tal van mogelijkheden zijn. Zoals je stelt zijn er inderdaad 2 opties als je én SWW wilt én CV-ondersteuning:
*SWW gevulde boiler met CV-ondersteuning spiraal (+electrisch element ivm legionella, groot deel van het jaar geen naverwarmer zoals ketel of doorstromer benodigd)
*CV-water gevulde boiler met SWW hygiene spiraal (geen electrisch element, legionella nvt, wel naverwarming ketel/doorstroomverwarmer)

je zegt dat je een 800 liter boiler kwijt kan qua ruimte. Bij ons hadden/hebben we die luxe niet en heb ik gekozen voor 1 boiler van zo groot mogelijk (ketelhok is ongeveer 1 x 2,5 m met daarin ketel, omvormer, ZB, wasmachine en droger, extra koelkast en vriezer, én 50 liter e-boiler) wat paste n.l. 350 liter.

Deze is bij ons gevuld met SWW, maar installateur deed er niet eens een electrisch element bij want de ketel op 60 graden en altijd naverwarmen. Wij hebben per jaar 300 kWh over dus ik heb toch een electrisch element erbij genomen om de ZB electrisch op te stoken. In koude dagen is dat ongelofelijk ineffecient. Per dag doe je er 11 kWh in en CV trekt in 1 uur de warmte er weer uit. Dat overschot was dus binnen 2 weken weg.

Afijn, omdat je zo een grote boiler kwijt kan, zou ik denk ik juist werken met een kleinere ZB voor SWW en een grote voor CV met een hygienespiraal erdoor als water in voor de kleine ZB. Drieweg ertussen om de CV-boiler te bypassen als het niet nodig is. Maar goed, dit worden voor mij weer zo ingewikkelde toepassingen dat iemand anders dat beter kan toelichten :X

En vergeet een douche-WTW niet! _/-\o_
Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:56:
[...]

ja, hoger willen we niet. de WAF heeft zelfs gisteren genoemd dat ze in de toekomst misschien een pelletkachel "toestaat" _/-\o_ dus alles zo laag mogelijk (liefst WP, maar pellet ook leuk).

Ik zit dus momenteel enorm te twijfelen tussen een LTV verdeler met of zonder pomp. In het vloerverwarmingstopic zeggen ze weer dat met pomp beter is ivm meer regelbaarheid, hier weer zonder. ik snap het allemaal niet meer :? 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gesloten verdeler moet het door de vloer, dus heb de pomp van de wp alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
[...]

Beetje dezelfde indeling als hier, beneden vloerverwarming (LT) en bovenverdieping radiatoren (HT) elk op eigen circuit.
fabstar81 gaf al een hint geloof ik, alles werd hier door een ATAG Q-Solar verwarmt echter sinds begin deze maand is de gasketel van het 380 liter vat af en hangt er nu een Panasonic L/W binnenunit aan.
Voor SWW is er een 100L boiler met ZB spiraal en 2kW element geplaatst.
Het grote vat verwarmt door ZB en WP, kleine vat bij SWW vraag gevuld met warm water uit 380L vat.

Eerste maand resultaten worden hier in de juiste topics gepost, voor verdere vragen PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BenEco heeft wéér een andere setup dus :+
2 ZB met SWW, 1 groot 1 klein :)

zoveel mensen zoveel oplossingen

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Oh jee... ik had me hier nog niet helemaal in verdiept in dit topic ;-). En ik heb al zo weinig tijd. Ik heb dus een 3 lagen woning. Plat dak. Ik zit stiekem te denken aan een ATAG Q25 SC380N.... met 10m2 panelen. Zit ook leuke subsidie op: €1526,-. Gezin met twee kiddo's van 10 jaar. Dus die zullen alleen maar meer gaan douchen. Ik denk dus eigenlijk dat een groot opslagvat een 'nobrainer' is.... Iemand die mij een tip wil geven. Ik zie dus door de bomen het bos niet meer...

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Lijkt me een goede keus. Er zijn op dit forum een hele rits blije gebruikers van de Qsolar en 380 liter is een flinke plons water, aangevuld met 10 m2 collectoren en een leuke subsidie. Wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
of L/W WP met ZB in de retour voor CV ondersteuning. Nog meer subsidie en wat toekomstvaster (= gasloos)

Kan je evt. de bestaande CV nog parallel op de WP plaatsen voor de barre tijden. maar dat hangt weer af van je gasverbruik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Rhaelak schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:25:
Lijkt me een goede keus. Er zijn op dit forum een hele rits blije gebruikers van de Qsolar en 380 liter is een flinke plons water, aangevuld met 10 m2 collectoren en een leuke subsidie. Wat wil je nog meer?
BarryH schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:33:
of L/W WP met ZB in de retour voor CV ondersteuning. Nog meer subsidie en wat toekomstvaster (= gasloos)

Kan je evt. de bestaande CV nog parallel op de WP plaatsen voor de barre tijden. maar dat hangt weer af van je gasverbruik.
Een Atag Q-Solar 380L zonder gasketel en een L/W warmtepomp zou best kunnen werken denk ik. :)
fabstar81 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:33:
BenEco heeft wéér een andere setup dus :+
2 ZB met SWW, 1 groot 1 klein :).

zoveel mensen zoveel oplossingen
Dit is gezien de huidige resultaten wel de laatste en definitieve setup, kan ik me nu gaan voorbereiden in het Elektrische auto's topic.
Hangt niet voor niks sinds kort een 5 aderige kabel 3x25A in de garage.

[ Voor 22% gewijzigd door BenEco op 30-03-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
[b]fabstar81 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:08:[/
Afijn, omdat je zo een grote boiler kwijt kan, zou ik denk ik juist werken met een kleinere ZB voor SWW en een grote voor CV met een hygienespiraal erdoor als water in voor de kleine ZB. Drieweg ertussen om de CV-boiler te bypassen als het niet nodig is. Maar goed, dit worden voor mij weer zo ingewikkelde toepassingen dat iemand anders dat beter kan toelichten :X

En vergeet een douche-WTW niet! _/-\o_

ja, hoger willen we niet. de WAF heeft zelfs gisteren genoemd dat ze in de toekomst misschien een pelletkachel "toestaat" _/-\o_ dus alles zo laag mogelijk (liefst WP, maar pellet ook leuk).
Ik denk niet dat ik voor 2 vaten ga, dat wordt me te ingewikkeld. Ik heb contact met 'het' bedrijf in Waalwijk en dat gaat tot nu toe positief. Ik denk nu aan een 500 liter hygiëneboiler met extra spiraal waar evt de warmtepomp apart op aangesloten kan worden.

Een douche-WTW hebben we al jaren in dit huis en hangt inmiddels ook al in de meterkast van het nieuwe huis!

Enne: ik ben fervent lid van de Vereeniging tot behoud van het Juiste Gebruik van de Afkorting WAF...
WAF=wife acceptance factor;
"De WAF heeft genoemd..." kan dus helemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
mebrein schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:43:
Oh jee... ik had me hier nog niet helemaal in verdiept in dit topic ;-). En ik heb al zo weinig tijd. Ik heb dus een 3 lagen woning. Plat dak. Ik zit stiekem te denken aan een ATAG Q25 SC380N.... met 10m2 panelen. Zit ook leuke subsidie op: €1526,-. Gezin met twee kiddo's van 10 jaar. Dus die zullen alleen maar meer gaan douchen. Ik denk dus eigenlijk dat een groot opslagvat een 'nobrainer' is.... Iemand die mij een tip wil geven. Ik zie dus door de bomen het bos niet meer...
Ook gelijk je verwarming aanpassen naar LTV... Dan pluk je veul ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zojuist een afspraak gemaakt met een installateur voor een offerte :)

Ik ken ook iemand die e.e.a. kan installeren voor me, maar is geen officiële installateur oid. Ik zie als voorwaarden voor de subsidie onderstaand. Blijkbaar doet het er niet toe wie het aansluit. Kan iemand dat bevestigen?
Om in aanmerking te komen voor de Investeringssubsidie duurzame energie moet de zonneboiler voldoen aan de volgende voorwaarden:

De zonneboiler heeft een totale apertuuroppervlakte van 200 m2 of minder.
De zonneboiler is bedoeld voor het maken van warm tapwater of voor het leveren van ruimteverwarming in combinatie met het maken van warmtapwater.
De zonneboiler is voorzien van een productkaart en de bijbehorende technische documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Aikon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:22:
Zojuist een afspraak gemaakt met een installateur voor een offerte :)

Ik ken ook iemand die e.e.a. kan installeren voor me, maar is geen officiële installateur oid. Ik zie als voorwaarden voor de subsidie onderstaand. Blijkbaar doet het er niet toe wie het aansluit. Kan iemand dat bevestigen?

[...]
Je mag gewoon zelf installeren. Het gaat erom dat de ZB die je hebt aangeschaft een subsidienummer heeft en dat de ZB geinstalleerd is! (Er kan een controle komen, heb ik van horen zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Iemand een idee hoe je de eventuele subsidie kan berekenen? Ik heb even bij de RVO zitten kijken maar je hebt daarvoor een aantal kWh nodig. Hoe kan ik deze berekenen?

Ik heb nl meanderabsorptiepanelen van OEG op het oog. Op basis van de technische specificaties heeft deze een absorptieopp van 1.89 en een conversiefactor van 0.806 en een a1 (W/m2K??) van 3.882.

iemand een idee hoe je dan het aantal kWh dan kan berekenen? Dan kan ik een inschatting maken van de subsidie (OEG staat namelijk nog niet op de lijst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
BB-One schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:57:
Iemand een idee hoe je de eventuele subsidie kan berekenen? Ik heb even bij de RVO zitten kijken maar je hebt daarvoor een aantal kWh nodig. Hoe kan ik deze berekenen?

Ik heb nl meanderabsorptiepanelen van OEG op het oog. Op basis van de technische specificaties heeft deze een absorptieopp van 1.89 en een conversiefactor van 0.806 en een a1 (W/m2K??) van 3.882.

iemand een idee hoe je dan het aantal kWh dan kan berekenen? Dan kan ik een inschatting maken van de subsidie (OEG staat namelijk nog niet op de lijst)
Aan de berekening kan ik je zo niet helpen,
wel weet ik dat OEG toch eerst zelf z'n apparatuur zal moeten aanmelden. Daar zullen ze toch die berekening bij moeten voegen, of in ieder geval de data om tot de uitkomst te komen. Kan OEG je niet verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:05:
[...]

Aan de berekening kan ik je zo niet helpen,
wel weet ik dat OEG toch eerst zelf z'n apparatuur zal moeten aanmelden. Daar zullen ze toch die berekening bij moeten voegen, of in ieder geval de data om tot de uitkomst te komen. Kan OEG je niet verder helpen?
Op dit moment kan OEG nog niet helpen (ik ben alleen nog aan het rondkijken). Maar als particulier kan je ook gewoon zelf de subsidie aanvraag doen. van de website:
[/quote]
Een apparaat staat niet op de apparatenlijst. Kan ik toch subsidie aanvragen?

Dat kan, maar het is dan niet zeker of u de subsidie krijgt.

Apparaten die wel aan de (technische) eisen in de regeling voldoen, maar nog niet op de lijst staan, kunnen wel in aanmerking komen. Ook zullen sommige grotere apparaten niet op de lijsten worden vermeld.

U kunt als aanvrager (particulier of zakelijke) wél alvast de subsidieaanvraag doen wanneer het apparaat niet op de lijst staat. Vul dan een omschrijving van het apparaat in en voeg bijvoorbeeld ook een brochure of andere specificatie bij.

Er is desondanks een risico dat wij uw aanvraag niet goedkeuren als het apparaat toch niet aan de eisen blijkt te voldoen. U kunt dan geen subsidie krijgen.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
BB-One schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:08:
[...]

Op dit moment kan OEG nog niet helpen (ik ben alleen nog aan het rondkijken). Maar als particulier kan je ook gewoon zelf de subsidie aanvraag doen. van de website:
[/quote]
Een apparaat staat niet op de apparatenlijst. Kan ik toch subsidie aanvragen?

Dat kan, maar het is dan niet zeker of u de subsidie krijgt.

Apparaten die wel aan de (technische) eisen in de regeling voldoen, maar nog niet op de lijst staan, kunnen wel in aanmerking komen. Ook zullen sommige grotere apparaten niet op de lijsten worden vermeld.

U kunt als aanvrager (particulier of zakelijke) wél alvast de subsidieaanvraag doen wanneer het apparaat niet op de lijst staat. Vul dan een omschrijving van het apparaat in en voeg bijvoorbeeld ook een brochure of andere specificatie bij.

Er is desondanks een risico dat wij uw aanvraag niet goedkeuren als het apparaat toch niet aan de eisen blijkt te voldoen. U kunt dan geen subsidie krijgen.
[quote]
Ja, helder.
Dan moeten ze op die website toch ook ergens aangeven welke informatie je aan moet leveren en hoe op basis daarvan de subsidie wordt berekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:12:
[...]

Ja, helder.
Dan moeten ze op die website toch ook ergens aangeven welke informatie je aan moet leveren en hoe op basis daarvan de subsidie wordt berekend...
De subsidie berekent RVO zelf op basis van de aangeleverde informatie. Het gaat mij niet om het exacte bedrag. De subsidie is gebaseerd op € 0,50 per kWh minus correctie voor de boiler en het stroomverbruik voor de pomp. ik kan alles (ongeveer) berekenen maar ik weet niet hoe ik aan het aantal kWh ga komen... Het zla vast een simpel rekensommetje zijn, maar dan moet je wel weten welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

BB-One schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:22:
[...]

De subsidie berekent RVO zelf op basis van de aangeleverde informatie. Het gaat mij niet om het exacte bedrag. De subsidie is gebaseerd op € 0,50 per kWh minus correctie voor de boiler en het stroomverbruik voor de pomp. ik kan alles (ongeveer) berekenen maar ik weet niet hoe ik aan het aantal kWh ga komen... Het zla vast een simpel rekensommetje zijn, maar dan moet je wel weten welke...
Helaas is dat dus niet een simpel rekensommetje.
Het houd rekening met de volgende faktoren
- opgenomen vermogen collector
- vermogen van pomp (- op vermogen) om het vermogen te transporteren
- stilstand verliezen van de boiler (welke isolatienorm heeft het)
- genormeerd verbruik van warmwater

Ik geloof dat Holland Solar een rekenprogramma had gemaakt, voor iets van E 1000,- is het van jouw :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ollie1965 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:47:
[...]

Helaas is dat dus niet een simpel rekensommetje.
Het houd rekening met de volgende faktoren
- opgenomen vermogen collector
- vermogen van pomp (- op vermogen) om het vermogen te transporteren
- stilstand verliezen van de boiler (welke isolatienorm heeft het)
- genormeerd verbruik van warmwater

Ik geloof dat Holland Solar een rekenprogramma had gemaakt, voor iets van E 1000,- is het van jouw :+
Ik heb even verder gelezen in de regeling, maar de berekening is (gelukkig?) wat simpeler...

Het is 2799 kWh (gewoon vaststaande hoeveelheid) minus het jaarlijks aandeel van niet uit zonne-energie verkregen warmte volgens de productkaart conform het capaciteitsprofiel L, en minus het supplementair elektriciteitsgebruik volgens de product-kaart en deze uitkomst vermenigvuldigen met € 0,50

De informatie/productkaart ga ik toch maar gewoon opvragen via OEG. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

BB-One schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:43:
[...]

Ik heb even verder gelezen in de regeling, maar de berekening is (gelukkig?) wat simpeler...

Het is 2799 kWh (gewoon vaststaande hoeveelheid) minus het jaarlijks aandeel van niet uit zonne-energie verkregen warmte volgens de productkaart conform het capaciteitsprofiel L, en minus het supplementair elektriciteitsgebruik volgens de product-kaart en deze uitkomst vermenigvuldigen met € 0,50

De informatie/productkaart ga ik toch maar gewoon opvragen via OEG. :)
Ik heb er anders wel leveranciers over horen klagen om het aan te leveren bij RVO. En gezien de snelheid van nieuwe producten op de RVO lijst denk ik dat ze er ook echt problemen mee hadden. Alleen de grote fabrikanten in NL stonden als eerste op de lijst.

En die productinformatiekaart is het gene wat veel leveranciers nog niet hebben voor hun producten (eis sinds september 2015 (uit mijn hoofd)).
Zo heb ik nog geen 1 boiler gezien van klasse A (hoogste is B ), de komende jaren gaat er op dat gebied wel een sprong komen gezien de toekomstige eisen van RVO voor de subsidie.

Voor mij maakt het niet uit er komt toch een extra laagje om heen van iets van 10 cm.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
ollie1965 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:57:
[...]

Voor mij maakt het niet uit er komt toch een extra laagje om heen van iets van 10 cm.
Ja? Ga je jouw boiler extra na-isoleren? Hoe ga je dat doen; met steenwolmatten (glaswol?) of heb je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
ollie1965 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:57:

Zo heb ik nog geen 1 boiler gezien van klasse A (hoogste is B ), de komende jaren gaat er op dat gebied wel een sprong komen gezien de toekomstige eisen van RVO voor de subsidie.
Ze lijken er nu toch wel te zijn; AJM heeft nu net 3 zonneboilers in de RVO lijst gekregen, en hij schrijft op Marktplaats dat hij zonneboilers met A-label kan leveren:
boiler klasse A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Klopt, ik heb met hem enige tijd geleden daar contact over gehad en een kopie van de testrapporten gekregen. Mijn boiler krijgt een label B (400 liter inhoud) veel leveranciers zitten bij 200 liter al op label C of D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:16:
[...]

Ja? Ga je jouw boiler extra na-isoleren? Hoe ga je dat doen; met steenwolmatten (glaswol?) of heb je iets anders?
Ja, genoeg ruimte op de zolder van de garage.
Of het glaswol wordt of beter isolatie materiaal weet ik nog niet. Ik probeer afval stukken Aerogel te krijgen en met genoeg stukken overlappend een isolatielaag te maken en de rest opvullen met glaswol.
Hkuit schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:20:
[...]

Ze lijken er nu toch wel te zijn; AJM heeft nu net 3 zonneboilers in de RVO lijst gekregen, en hij schrijft op Marktplaats dat hij zonneboilers met A-label kan leveren:
boiler klasse A
Dat is mooi, zie alleen nog niet welk merk/specificaties op de website. As hij zulke goede boilers levert zou ik er nou juist reclame voor maken op de website.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
ik kreeg dit schema terug, ivm vat in vat vroeg ik me af of er geen andere manier is dan een evenwichtsfles?

zonneboiler schema

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je daarmee? Dit is toch een standaard vat-in-vat boiler oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
!null schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:20:
Wat bedoel je daarmee? Dit is toch een standaard vat-in-vat boiler oplossing?
Wat ik me afvroeg is of dat een evenwichtsfles de beste oplossing voor dit is.
Ivm dat ik ooit vroeg of een evenwichtsfles het beste is en toen werd aangehaald dat dit stuk is waar veel warmte verloren gaat/kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Gister is er een installateur langsgeweest en die gaf aan om een boiler met SWW te gebruiken, maar deze niet wekelijks te verwarmen naar 60'-65'. In plaats daarvan verhit hij het water tijdens de vraag eerst met de cv naar 65' om het daarna weer bij te mengen door de douchekraan. Ook een prima oplossing of nadelen (of juist voordelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lijkt mij prima. Ga ik ook doen. Toch doe ik er voor de zekerheid wel een elektrisch element in, dan kan ik altijd nog gebruik maken van het anti legionella programma van de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Aikon schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:22:
Gister is er een installateur langsgeweest en die gaf aan om een boiler met SWW te gebruiken, maar deze niet wekelijks te verwarmen naar 60'-65'. In plaats daarvan verhit hij het water tijdens de vraag eerst met de cv naar 65' om het daarna weer bij te mengen door de douchekraan. Ook een prima oplossing of nadelen (of juist voordelen)?
zo is het precies bij mij ook geinstalleerd. nadeel is dat je eigenlijk altijd gas blijft gebruiken voor SWW. en je zult zien dat als je op zoek bent naar gasbesparing, je steeds lager je SWW op de ketel wilt instellen, zodat je eerder en langer wat hebt aan de warmte in je ZB.

douchen gaat bijvoorbeeld prima op 50 graden, en laat dat nou een waarde zijn die je in de winter net aan kan halen met wat geluk.65 graden haal je zeker niet.

overigens...
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten

bron: wikipedia

zelfs al komt je water legionella-vol de ketel in, het blijft nooit 2 minuten in de ketel terwijl het verwarmd wordt...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Aikon schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:22:
Lijkt mij inderdaad prima;
volgens mij gaat het heel vaak zo. Veel zonneboilers hebben een mengventiel aan de uitgang om het water eventueel af te koelen naar 60 graden én ze zijn aangesloten op de CV-ketel om het zonodig op te warmen naar 60 graden. Als je een niet zo grote boiler hebt, dan is er meestal gewoon goede doorstroming en krijgt het water geen kans om lang in de boiler te blijven. Pas bij de grotere boilers is er een risico op stilstaand water, waarin zich legionella zou kunnen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Dit is ook een van de redenen geweest bij ons om te kiezen voor een hygienespiraal.

Hiermee zou ik in theorie (of ik het in de praktijk ga doen weet ik nog niet) de tapwater temperatuur kunnen reduceren naar bijvoorbeeld 50°C.

Vooralsnog wordt er overigens wel een mengventiel geïnstalleerd vanaf de boiler naar de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:06:
Dit is ook een van de redenen geweest bij ons om te kiezen voor een hygienespiraal.

Hiermee zou ik in theorie (of ik het in de praktijk ga doen weet ik nog niet) de tapwater temperatuur kunnen reduceren naar bijvoorbeeld 50°C.

Vooralsnog wordt er overigens wel een mengventiel geïnstalleerd vanaf de boiler naar de CV.
bij de remeha heb je ook een optie om de flowmeter die er in zit,, te vervangen door eentje die bestand is tegen hoge temperaturen. daarmee is een mengventiel overbodig.

ik heb beide gedaan, remeha aangepast én mengventiel. veiligheid kent geen tijd...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschillende offertes opgevraagd. We zouden voor 2400 euro (subsidie moet je dan wel terugkrijgen, anders 3000) een systeem kunnen leggen met een 120L vat en een 2.5 m2 collector, alleen voor warm water. Voor ons is dat voldoende, 2 volwassenen en 2 hele kleine kinderen die voorlopig nog niet significant bijdragen aan het verbruik van warm water.

Je zou er ongeveer 120 m3 mee besparen op jaarbasis. Dat is een besparing van ongeveer 80 euro. Echter: het is een gasgevuld systeem, dat betekent jaarlijkse onderhoudskosten van 30 euro. Ook verbruikt de pomp ca. voor 10 euro per jaar aan stroom. Je besparing is dus ongeveer 40 euro per jaar, ofwel 3.33 euro per maand. Dan heb je het over een terugverdientijd van 60 (!!!) jaar. Met (!) subsidie.

WAF failed. En zelf ben ik ook zwaar teleurgesteld. Ik dacht aan een TVT van ongeveer 25 jaar, dat vind ik nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:05:
Verschillende offertes opgevraagd. We zouden voor 2400 euro (subsidie moet je dan wel terugkrijgen, anders 3000) een systeem kunnen leggen met een 120L vat en een 2.5 m2 collector, alleen voor warm water. Voor ons is dat voldoende, 2 volwassenen en 2 hele kleine kinderen die voorlopig nog niet significant bijdragen aan het verbruik van warm water.

Je zou er ongeveer 120 m3 mee besparen op jaarbasis. Dat is een besparing van ongeveer 80 euro. Echter: het is een gasgevuld systeem, dat betekent jaarlijkse onderhoudskosten van 30 euro. Ook verbruikt de pomp ca. voor 10 euro per jaar aan stroom. Je besparing is dus ongeveer 40 euro per jaar, ofwel 3.33 euro per maand. Dan heb je het over een terugverdientijd van 60 (!!!) jaar. Met (!) subsidie.

WAF failed. En zelf ben ik ook zwaar teleurgesteld. Ik dacht aan een TVT van ongeveer 25 jaar, dat vind ik nog wel te doen.
Gasgevuld systeem? Bedoel je niet een drukgevuld systeem? Dus met glycol erin. Hoeft niet per se ieder gecontroleerd te worden hoor.

Als ik je een tip mag geven; vraag een offerte aan voor minimaal 200 liter en dan 2 x 2,5 m2 collectoren. Dit is niet veel duurder dan je huidige systeem, en de hoeveelheid arbeid neemt ook niet echt toe, maar daar bespaar je meer mee.

En neem een hotfill erbij om je wasmachine erop aan te sluiten en je gaat nog meer besparen, zeker met 2 kleine kinderen.

Vandaag zijn bij ons alle spullen afgeleverd (op pompgroep na). 400 liter vat was toch nog behoorlijk makkelijk om op zolder te krijgen. (Gelukkig maar).

Volgende week wordt er begonnen met het leidingwerk en dan de heatpipes het dak op!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dKYV6rzlZ3fAPmEzBR0z3Zkp/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:05:

Misschien inderdaad een andere offerte opvragen. Ik heb hier een offerte liggen voor 2900 euro, hier moet nog de subsidie van af van waarschijnlijk 600 euro. Betreft een 200 liter vat en 2 collectoren. Is inclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:44:
[...]

Gasgevuld systeem? Bedoel je niet een drukgevuld systeem? Dus met glycol erin. Hoeft niet per se ieder gecontroleerd te worden hoor.

Als ik je een tip mag geven; vraag een offerte aan voor minimaal 200 liter en dan 2 x 2,5 m2 collectoren. Dit is niet veel duurder dan je huidige systeem, en de hoeveelheid arbeid neemt ook niet echt toe, maar daar bespaar je meer mee.

En neem een hotfill erbij om je wasmachine erop aan te sluiten en je gaat nog meer besparen, zeker met 2 kleine kinderen.

Vandaag zijn bij ons alle spullen afgeleverd (op pompgroep na). 400 liter vat was toch nog behoorlijk makkelijk om op zolder te krijgen. (Gelukkig maar).

Volgende week wordt er begonnen met het leidingwerk en dan de heatpipes het dak op!

[afbeelding]
Dank voor het meedenken.

Uiteraard bedoelde ik een drukgevuld systeem ;)
Ik heb ook nagedacht over een groter systeem, met 200L boiler en 2x 2.5 m2 collector. Dan zouden we naar schatting 170 m3 per jaar KUNNEN besparen. De vraag is of we daar iets aan hebben, omdat we een huishouden hebben met 2 volwassenen. De kinderen douchen mee of gaan in een klein badje, dat we vullen met koud water en heet water uit de Quooker. Warm tapwater in de keuken komt uit de Quooker.

Ik denk dus dat we onvoldoende verbruiken om baat te hebben bij een groter systeem. Over een jaar of wat, als de kinderen zelf gaan douchen zou het effect groter zijn.

Volgens MilieuCentraal ksot een drukgevuld zonneboilersysteem 30 euro aan onderhoud per jaar:
https://www.milieucentraa...n-warm-water/zonneboiler/

Je kunt dat onderhoud laten zitten, maar daar houd ik niet van.

Een zonneboilersysteem gaat ca. 25 jaar mee en moet zich dus in die 25 jaar kunnen terugverdienen, wat mij betreft (om over de WAF nog maar te zwijgen).

Stel dat je met een systeem met 200L vat + 2 collectoren van 2.5 m2 170 m3 bespaart. Van een dergelijk systeem heb ik ook 2 offertes liggen; prijs ligt rond de 3500 euro, daar is de subsidie al vanaf. Houden we ook even onderhoud aan van 30 euro p/j en pompverbruik van 10 euro p/j.

Dan bespaar je voor 110 euro per jaar, minus 40 euro = 70 euro p/j. TVT komt dan op 50 jaar. Alleen gaat je systeem maar de helft van die periode mee...

Alsnog komt dat in de verste verte niet in de buurt bij wat ik enigszins te doen vind.

Hotfill voor de wasmachine: dit bespaart grofweg de helft van de stroomkosten voor de wasmachine. Alleen denk ik dat ik de stroomkosten naar 0 ga krijgen dit jaar, na een campagne van een jaar (beginpunt: 3200 kWh). En we hebben een stokoude wasmachine die naar schatting 200 kWh p/j verbruikt, die zal binnenkort de geest gaan geven, met een nieuwe zuinige wasmachine gaat dat ook naar +/- 100 kWh p/j. Besparing zou dan nog maar 50 kWh p/j zijn, ofwel een tientje... hotfill-achtig systeem kost ongeveer 300 euro, TVT wordt dan 30 jaar.
BB-One schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:52:
[...]

Misschien inderdaad een andere offerte opvragen. Ik heb hier een offerte liggen voor 2900 euro, hier moet nog de subsidie van af van waarschijnlijk 600 euro. Betreft een 200 liter vat en 2 collectoren. Is inclusief installatie.
Ik zit "vast" aan een systeem van ATAG of HRsolar, zwarte vlakkeplaatcollectoren zijn een must ivm aangezicht huis (bepaalt voor een fors deel waardevermeerdering van je huis). We hebben zwarte zonnepanelen op een grijs dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:49:
[...]

Dank voor het meedenken.

Ik heb ook nagedacht over een groter systeem, met 200L boiler en 2x 2.5 m2 collector. Dan zouden we naar schatting 170 m3 per jaar KUNNEN besparen. De vraag is of we daar iets aan hebben, omdat we een huishouden hebben met 2 volwassenen. De kinderen douchen mee of gaan in een klein badje, dat we vullen met koud water en heet water uit de Quooker. Warm tapwater in de keuken komt uit de Quooker.

Ik denk dus dat we onvoldoende verbruiken om baat te hebben bij een groter systeem. Over een jaar of wat, als de kinderen zelf gaan douchen zou het effect groter zijn.

Volgens MilieuCentraal ksot een drukgevuld zonneboilersysteem 30 euro aan onderhoud per jaar:

Een zonneboilersysteem gaat ca. 25 jaar mee en moet zich dus in die 25 jaar kunnen terugverdienen, wat mij betreft (om over de WAF nog maar te zwijgen).

Stel dat je met een systeem met 200L vat + 2 collectoren van 2.5 m2 170 m3 bespaart. Van een dergelijk systeem heb ik ook 2 offertes liggen; prijs ligt rond de 3500 euro, daar is de subsidie al vanaf. Houden we ook even onderhoud aan van 30 euro p/j en pompverbruik van 10 euro p/j.

Dan bespaar je voor 110 euro per jaar, minus 40 euro = 70 euro p/j. TVT komt dan op 50 jaar. Alleen gaat je systeem maar de helft van die periode mee...

Alsnog komt dat in de verste verte niet in de buurt bij wat ik enigszins te doen vind.

Hotfill voor de wasmachine: dit bespaart grofweg de helft van de stroomkosten voor de wasmachine. Alleen denk ik dat ik de stroomkosten naar 0 ga krijgen dit jaar, na een campagne van een jaar (beginpunt: 3200 kWh). En we hebben een stokoude wasmachine die naar schatting 200 kWh p/j verbruikt, die zal binnenkort de geest gaan geven, met een nieuwe zuinige wasmachine gaat dat ook naar +/- 100 kWh p/j. Besparing zou dan nog maar 50 kWh p/j zijn, ofwel een tientje... hotfill-achtig systeem kost ongeveer 300 euro, TVT wordt dan 30 jaar.

[...]

Ik zit "vast" aan een systeem van ATAG of HRsolar, zwarte vlakkeplaatcollectoren zijn een must ivm aangezicht huis (bepaalt voor een fors deel waardevermeerdering van je huis). We hebben zwarte zonnepanelen op een grijs dak.
Heb je gekeken naar CV ondersteuning? dat vergt een boiler met een extra spiraal (voor retour CV) en eventueel een controller die de retour er slim wel/niet door stuurt.
Bij mij gaat veel warmte uit de ZB de CV in. dit mn doordat ik vaak stook met aanvoertemperatuur onder de 40 graden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:49:
[...]

Dank voor het meedenken.

[...]

Paar dingetjes:
Zijn deze zwart genoeg? ;) http://www.envice.be/realisatie/oeg-500l-4-collectoren/
De offerte die ik heb liggen is voor OEG vlakkeplaat collectoren.

Daarnaast bereken je je terugverdientijd niet goed, als je ook rekening houdt met een waardevermeerdering van je huis, die moet je dan van de aanschafprijs afhalen. Het is het een of het andere. Plus dat het mij niet logisch lijkt om in een zonneboiler te investeren als je toch al van plan bent om je huis tussen nu en 10 jaar te verkopen.

Hotfill wasmachine: ik zit zelf te denken aan een thermostaat kraan van 20 euro. Nadeel daarvan is dat je ook de was spoelt met warm water. Ik twijfel hier nog over omdat ons stroomverbruik voor de was niet zo heel hoog is, we wassen eigenlijk alles op 20 graden (tenzij het echt vies is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:15:
[...]

Heb je gekeken naar CV ondersteuning? dat vergt een boiler met een extra spiraal (voor retour CV) en eventueel een controller die de retour er slim wel/niet door stuurt.
Bij mij gaat veel warmte uit de ZB de CV in. dit mn doordat ik vaak stook met aanvoertemperatuur onder de 40 graden.
We hebben geen lage-temperatuur verwarming. Verder zei de installateur dat het om heel eerlijk te zijn weinig zoden aan de dijk zet, CV ondersteuning van je zonneboiler.

Van MilieuCentraal:
Zonneboilercombi

Wil je met zonnewarmte niet alleen je water opwarmen, maar ook je woning verwarmen? Dan moet je een zonneboilercombi nemen. Je hebt meer dan één collector nodig en een groot opslagvat. Met een zonneboilercombi bespaar je naast 210 m3 gas voor warm water (bij 4 personen) ook nog zo'n 75 m3 gas (50 euro) per jaar voor verwarming.
Elders had ik al eens gelezen dat je zo'n 60 m3 extra bespaart met CV ondersteuning. Met LTV.... Je hebt het dan over 40-50 euro per jaar.

Extra investering zal groot zijn, we moeten overal nieuwe radiatoren hangen + (incl. convectorput) of vloerverwarming nemen.

Kostenplaatje wordt dan te gortig.
BB-One schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:34:
[...]

Paar dingetjes:
Zijn deze zwart genoeg? ;) http://www.envice.be/realisatie/oeg-500l-4-collectoren/
De offerte die ik heb liggen is voor OEG vlakkeplaat collectoren.
Wow, what a beauty! :9~
Daarnaast bereken je je terugverdientijd niet goed, als je ook rekening houdt met een waardevermeerdering van je huis, die moet je dan van de aanschafprijs afhalen. Het is het een of het andere. Plus dat het mij niet logisch lijkt om in een zonneboiler te investeren als je toch al van plan bent om je huis tussen nu en 10 jaar te verkopen.
Het is lastig te zeggen hoeveel die waardevermeerdering bedraagt. Effect op energielabel en ook de optische factor is van belang (hoe oogt het). In mijn geval blijft het energielabel hetzelfde, nml. A.

Ik schat desondanks zo heel grof dat je minstens de helft van je investering in een zonneboiler weer terugkrijgt bij verkoop huis in mijn geval (energielabel huis is al A). Wat het resterende bedrag betreft, zou ik dan graag quitte spelen. Als de totale TVT rond de 25 jaar ligt, zit je wel ok als je na 10 jaar je huis verkoopt.

Volgens huis, als dat er ooit komt, zal iig een passiefhuis zijn.
Hotfill wasmachine: ik zit zelf te denken aan een thermostaat kraan van 20 euro. Nadeel daarvan is dat je ook de was spoelt met warm water. Ik twijfel hier nog over omdat ons stroomverbruik voor de was niet zo heel hoog is, we wassen eigenlijk alles op 20 graden (tenzij het echt vies is).
Als dat goed werkt, lijkt het me rendabel. Ik weet niets van wassen omdat de WAF medaille ook een positieve kant heeft (;)), geen idee of heet spoelen een probleem is.
Pagina: 1 ... 53 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.