Aikon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:36:
Ik ben al een tijdje bezig om me te verdiepen in een zonneboiler. Er komt een hoop bij kijken en een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk hopelijk kan ik hier wat advies krijgen.
Situatie:
- Ik heb houten vloeren, dus ik kan geen al te grote boiler kwijt. Zeg max 150-200ltr. Ik heb wel zat ruimte buiten op een praktische plek direct naast het huis.
Weet je wat de echte draagkracht is?
- Mijn doel is gasverbruik minderen en kostenbesparing. Ik wil zeker niet van m'n gasaansluiting af, want ik kook er op en wil dat blijven doen.
Wat verbruik je nu aan gas?
- Ik heb oude radiatoren. Over >5 jaar wil ik beneden vloerverwarming aanleggen en wellicht kan ik dan de overige radiatoren vervangen.
- CV (op zolder) doet enkel verwarming. In de keuken hangt een geisertje voor douche en tapwater.
- CV is uit 2007 (AWB Thermomaster 3HR 24) en NZ geschikt.
De geiser zal niet echt NZ geschikt zijn denk ik. Dus wil je dan alles door CV laten doen en dan geiser weg? In ieder geval voor de douche is dat te preferen denk ik.
Aansluiting op externe voorraadboiler tot 70'C invoertemp, maar als ik de handleiding begrijp is dit met een softwareupdate op te hogen tot 87'C.
Je moet het dan voormengen met een mengventiel, voordat het bij de cv ketel komt. Dat wordt meestal gedana. bijv op 65 graden, terwijl de ketel voor tapwater op 60 graden staat.
- CV is nog prima en wil ik nog niet vervangen
- Ik wil (uiteindelijk) van de geiser af, douchewater moet van de ZB/CV komen. Tapwater beneden wellicht van een kleine elek. boiler (heb nu paar honder kWh overschot, ben ik daar ook vanaf).
Ok dus inderdaad van geiser af. Je kan daar ook een elektrische keukenboiler hangen. Eventueel op hotfill van de zonneboiler, maar daar win je niet veel mee tenzij je vaak met hand afwast en wat meer liters verbruikt.
- hoekhuis uit 1965 met vloer- en spouwisolatie, dubbele beglazing rondom. Geen goede, ook geen slechte isolatie.
Ik zat te denken aan 24HP en 150-200L boiler met 2 spiralen.
Ik weet niet wat je nu verbruikt aan gas, maar op je verwarming zal het niet veel doen vermoed ik. Het zal natuurlijk wel helpen.
- Kan ik nu simpelweg de retourleiding van de cv aansluiten op de 2e spiraal als voorverwarming? Ik snap dat de boiler eigenlijk wat klein is en er niet voldoende warmte zal zijn met name in de winter en ik moet bijverwarmen. Maar mijn redenatie is dat het sowieso gunstiger is en het niet uitmaakt of ik nu wat bijwarm voor tapwater én cv in de winter, of de cv 100% met gas verwarm. Klopt deze redenatie?
De retourleiding laat je lopen via de 2e spiraal, liefst ook te mixen met thermostatisch mengventiel (groot). Zodat je niet onnodig veel warmte uit het vat onttrekt.
- Kan ik de CV in bovenstaande situatie vervangen door de warmtepomp waarbij er overal LTV-radiatoren zijn? Of kom ik sowieso niet af van CV-ondersteuning.
Zelfs als bovenstaand maar dan met lagere temperatuur. Dan moet je warmtepomp ook wel kunnen moduleren en niet alleen maar aan/uit.
- Komt tapwater nu direct uit de boiler? Dus niet via een warmtewisselaar/spiraal?
Zoals tot nu toe opgeschreven wel, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
Je kunt ook tapwater opslaan en dan met hygiene spiraal er door heen. Maar dat zal, zeker in jouw geval met kleiner vat, duurder zijn.