Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat kan natuurlijk een dealbreaker zijn. Maar is dat het enige? Ik kan wel begrijpen dat je het wilt, maar 30fps en 24fps is in de meeste gevallen goed genoeg.Universal Creations schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:44:
[...]
Met de 7D kun je op 1080p met 3 verschillende framerates filmen en op 720p ook met 60 en 50fps.
Ik zeg niet dat het geweldig werkt. Ik zeg dat je altijd beter de optie kan krijgen dan het er gewoon maar niet in te stoppen, en in veel gevallen zal je het nog gebruiken ook (snel iets filmen waar je heel snel moet handelen), en ik moet zeggen dat ik vrij impressed ben ervan. Ik verwachtte er bij mijn D3100 helemaal niets van, en in goed licht werkt het vrij prima voor de snelle filmpjes[...]
Zo geweldig werkt de AF tijdens het filmen niet op een normale DSLR (Sony SLT uitgezonderd).
Hij heeft al aardig wat foto's geschoten:

Doet het prima
Als deze nog wat oplevert dan gooi ik 'm nog in V&A, anders gaat 'ie naar m'n neefje.
Ik ga eens kijken
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Realistische prijzen?
D70 inclusief twee accu's: 150 euro max, maar waarschijnlijk minder.
18-70: 125 euro.
70-300: Raak je aan de straatstenen niet kwijt (Tenminste het is toch niet de VR versie?)
Ik kom dus eigenlijk nog niet eens aan de genoemde 300 euro. Om je een plezier te doen wil ik wel 300 euro zeggen, maar ik zou zeggen dat je eerder aan 250 moet denken.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik wil voor mijn vakantie naar Cuba dit jaar ook onderwater foto's/films gaan maken. Hebben jullie ervaring met de Nikon AW100. Je leest wisselende verhalen en hij wordt nergens in een vergelijking meegenomen.
[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 24-01-2012 17:14 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Regel nummer 1 van Nikon compactcamera's, is dat je geen Nikon compactcamera's koopt.Lenneej schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:01:
Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag maar kan hem even nergens anders kwijt. Ik heb zelf een D40 + 18-200 die prima bevalt!
Ik wil voor mijn vakantie naar Cuba dit jaar ook onderwater foto's/films gaan maken. Hebben jullie ervaring met de Nikon AW100. Je leest wisselende verhalen en hij wordt nergens in een vergelijking meegenomen.
Althans, dit was een paar jaar geleden zo, ik weet niet of de regel nog steeds op gaat, maar Nikon heeft geen al te beste reputatie op dat gebied.
Kun je ook precies aangeven waarom ik deze dan zou kopen? Is die te duur? te slechte kwaliteit? waar ligt het aan dat je geen compact nikon koopt?citruspers schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:33:
[...]
Regel nummer 1 van Nikon compactcamera's, is dat je geen Nikon compactcamera's koopt.
Althans, dit was een paar jaar geleden zo, ik weet niet of de regel nog steeds op gaat, maar Nikon heeft geen al te beste reputatie op dat gebied.
[ Voor 29% gewijzigd door Lenneej op 25-01-2012 08:26 ]
D300s is dus verleden tijd, benieuwd hoelang het duurt voordat de opvolger aangekondigd gaat worden..
Nikon is inderdaad heel goed in het fabriceren van weinig onderscheidende modelletjes met gemiddelde beeldkwaliteit. Zeker geen rommel maar niet iets waar een gearjunkie/fotograaf wild van wordt.citruspers schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:33:
[...]
Regel nummer 1 van Nikon compactcamera's, is dat je geen Nikon compactcamera's koopt.
De AW100 vind ik trouwens wel een leuk modelletje, maar ik geloof dat Panasonic en Casio ook wel leuke 'rugged' camera's maken. Prima om mee te zwemmen/snorkelen. Echt duiken zou ik met zo'n camera niet doen, dan ga je dieper dan 5-10m onder water.
http://nikonrumors.com/20...ras-on-february-2nd.aspx/
Geen enkele fotograaf wordt heel wild van een met compact geschoten foto's. Panasonic heeft inderdaad ook een mooi model, en een nieuwe aangekondigd. Twijfel nog heel erg, beide hebben pluspunten...Het in de regel koop je geen nikon compact...doet toch twijfelen.Metten schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:37:
[...]
Nikon is inderdaad heel goed in het fabriceren van weinig onderscheidende modelletjes met gemiddelde beeldkwaliteit. Zeker geen rommel maar niet iets waar een gearjunkie/fotograaf wild van wordt.
De AW100 vind ik trouwens wel een leuk modelletje, maar ik geloof dat Panasonic en Casio ook wel leuke 'rugged' camera's maken. Prima om mee te zwemmen/snorkelen. Echt duiken zou ik met zo'n camera niet doen, dan ga je dieper dan 5-10m onder water.
Als vervanging ben ik aan het kijken naar de D7000, we gaan in oktober backpacken naar Vietnam.
Door de opties (zoals ik die nu gewend ben in de D80) zou het dus de D7000. Ik mis gewoon een aantal dingen in D5100. Maar ik hoorde helaas dat de D7000 nog steeds leveringsproblemen heeft (door Thailand).
Hier iemand die misschien wat heeft gelezen of gehoord? Er zijn veel tegenstrijdige berichten...
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
pricewatch: Nikon D7000
Ik zou één van de grotere zaken even bellen, die hebben er vaak beter zicht op (CameraNU, FK, KE).
Dan nog is het ruim op tijd om de nieuwe camera te leren kenne.
Dat is in de buurt... Zelf ophalen bij de fabriek zou leuk zijn...!Ankh schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:53:
...backpacken naar Vietnam. ...dat de D7000 nog steeds leveringsproblemen heeft (door Thailand)...
Had gehoopt dat iemand ook op zoek was en misschien al wat te horen heeft gekregen.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
En je hebt dat gebaseerd waarop? Je intuïtie?Wijnands schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:08:
M'n natte duim zegt dat we begin maart weer wat voorraad zullen hebben. Ik zou nu alvast een reservering plaatsen.
Dan nog is het ruim op tijd om de nieuwe camera te leren kenne.
Nikon heeft eerder aangegeven te denken dat de productie weer aangevangen kan worden in februari/maart 2012QErikNL schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:41:
[...]
En je hebt dat gebaseerd waarop? Je intuïtie?
Nee, staat er toch, op m'n natte duim en die is 2/3 betrouwbaar.QErikNL schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:41:
[...]
En je hebt dat gebaseerd waarop? Je intuïtie?
[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 02-02-2012 20:47 ]
Anyway ik zag de HDR functie van de D4 en ik vroeg mij af, is dat geen gimmick? Uiteindelijk zal je met Raw toch weer X foto's krijgen (want het zal volgens mij niet samengevoegd worden als 1 raw) en in JPG je output geven zal toch niet alle details bewaren.
Zou wel leuk zijn als de HDR functie gewoon 1 raw output zodat je met postprocessing niet zo veel stappen meer hoeft te maken.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Hoe bedoel je met als je wat tijd neemt kun je vrij veel van je foto's op 200 iso schieten?justice strike schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 04:01:
gelukkig heb ik mijn d90 nog... Ga die lekker opmaken en kijken wat er dan is. Ik merk gewoon dat er nog veel meer uit die camera valt te halen dan je zou denken. Zeker als je wat tijd neemt kun je vrij veel van je foto's zelfs nog op 200 iso schieten. (alleen met schemer wordt het vrij snel lastig).
Anyway ik zag de HDR functie van de D4 en ik vroeg mij af, is dat geen gimmick? Uiteindelijk zal je met Raw toch weer X foto's krijgen (want het zal volgens mij niet samengevoegd worden als 1 raw) en in JPG je output geven zal toch niet alle details bewaren.
Zou wel leuk zijn als de HDR functie gewoon 1 raw output zodat je met postprocessing niet zo veel stappen meer hoeft te maken.
Snap het niet helemaal in je context...
De D90 kan goed omgaan met ruis en hogere iso waardes is mijn mening hoor (1600 en dan begin je het te zien)... en iso 200 is toch gewoon de standaard waarde?
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Ik bedoel te zeggen dat je voor de ISO waarde niet echt hoeft over te stappen. Ik zie wel 128000 iso ed, maar je hebt die hoge iso waardes vaak niet eens nodig als je rustig de tijd neemt.Vis schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:14:
[...]
Hoe bedoel je met als je wat tijd neemt kun je vrij veel van je foto's op 200 iso schieten?
Snap het niet helemaal in je context...
De D90 kan goed omgaan met ruis en hogere iso waardes is mijn mening hoor (1600 en dan begin je het te zien)... en iso 200 is toch gewoon de standaard waarde?
Ook voor resolutie zul je niet veel winnen. Ik had eens uitgerekent en op een d90 kun je tot f8 gaan schieten, waarna je het diffractie limiet van de sensor hebt bereikt.
Dus de nood is voor mij niet hoog om over te stappen.
Als ik zou overstappen denk ik dat ik zou wachten tot de pixeldensity van een fx camera de d90 evenaart... Dan heb je een zinvolle toevoeging. (mf is wellicht handig, maar ik gebruik op dit moment geen mf lenzen). betere AF, betere Iso, snellere opslag, gps, en fps.
(tuurlijk, laten we wel wezen meer iso en snellere camera's zijn handig, maar je gaat geen betere foto's erdoor schieten)
Zat mijn natte duim er niet heel ver naast.kvandt schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:50:
Heb afgelopen week van een accountmanager van Nikon vernomen dat de productie van de D7000 eind feb/begin maart weer gaat draaien. Medio maart weer de eerste producten in de winkel. Aantallen bevestigd in zijn laptop stonden nu nog op 0....
Dat ligt eraan wat je doet. Als je, zoals ik, veel met beesten in de vrije natuur bezig bent helpt elk beetje. De iso prestaties van een d7000 zouden me net wat meer ruimte geven.justice strike schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:51:
[...]
Ik bedoel te zeggen dat je voor de ISO waarde niet echt hoeft over te stappen. Ik zie wel 128000 iso ed, maar je hebt die hoge iso waardes vaak niet eens nodig als je rustig de tijd neemt.
....
(tuurlijk, laten we wel wezen meer iso en snellere camera's zijn handig, maar je gaat geen betere foto's erdoor schieten)
[ Voor 44% gewijzigd door Wijnands op 03-02-2012 11:14 ]
Qua pixeldichtheid is de D3X te vergelijken met een 10MP DX sensor. De D800 (die zeer waarschijnlijk 36MP krijgt) doet daar een flinke schep bovenop en levert 16MP in DX modus: Dat is dus gelijk aan de D5100/7000.justice strike schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:51:
[...]
Als ik zou overstappen denk ik dat ik zou wachten tot de pixeldensity van een fx camera de d90 evenaart... Dan heb je een zinvolle toevoeging. (mf is wellicht handig, maar ik gebruik op dit moment geen mf lenzen). betere AF, betere Iso, snellere opslag, gps, en fps.

Onder de eerste D800 kopers zal ook een hele lading zijn die gaat klagen dat hun D800 stukken minder scherp is als hun D700 als ze tot 100% inzoomen.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
d3x is natuurlijk niet een camera die ik ga kopen. de d700 had maar 5 mpix dacht ik... we praten dus over de d800, maar die zal in het begin duur zijn, wordt dus echt wachten totdat die in de 1500 euro of lager regionen gaat komen en dan spreken we over de periode net voordat de d900 gaat komen (schat ik zo in)Metten schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:38:
[...]
Qua pixeldichtheid is de D3X te vergelijken met een 10MP DX sensor. De D800 (die zeer waarschijnlijk 36MP krijgt) doet daar een flinke schep bovenop en levert 16MP in DX modus: Dat is dus gelijk aan de D5100/7000.
Reken er maar niet op dat de D800 rond de 1500 euro gaat worden, ook niet bij de introductie van de opvolger.. De D700 gaat tenslotte voor 2k +- momenteel, de D800 gaat er ruim boven zitten is de verwachting. Niet dat ik er iets tegen zou hebben als de D800 ooit voor 1500 verkrijgbaar zou zijnjustice strike schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 13:40:
[...]
d3x is natuurlijk niet een camera die ik ga kopen. de d700 had maar 5 mpix dacht ik... we praten dus over de d800, maar die zal in het begin duur zijn, wordt dus echt wachten totdat die in de 1500 euro of lager regionen gaat komen en dan spreken we over de periode net voordat de d900 gaat komen (schat ik zo in)
maar dan is het simpel een kwestie van wachten totdat er wel een fx komt die onder de 1500 is. Op het moment mis ik vrij weinig in mijn camera. Paar dingetjes die ik mis zijn:Nismod schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 14:29:
[...]
Reken er maar niet op dat de D800 rond de 1500 euro gaat worden, ook niet bij de introductie van de opvolger.. De D700 gaat tenslotte voor 2k +- momenteel, de D800 gaat er ruim boven zitten is de verwachting. Niet dat ik er iets tegen zou hebben als de D800 ooit voor 1500 verkrijgbaar zou zijn
snellere buffer schrijftijden (maar de fps is ok)
betere iso (maar ik kom maar weinig tegen die limieten).
dus wat dat betreft miss ik ansich niet zo heel veel. Daarbij komt ook nog dat mijn lens lineup DX is, ik had dus eigenlijk gehoopt dat ik over de loop van de tijd mijn lensen geleidelijk kan shiften naar FX. MAW het heeft niet zoveel toegevoegde waarde voor mij dat FX dus ik wil er ook zeker niet al te veel geld aan uitgeven.
[ Voor 198% gewijzigd door justice strike op 05-02-2012 19:43 ]
http://nikonrumors.com/20...cial-pictures-leaked.aspx
http://www.dpreview.com/n...7/Nikon_D800_D800E_launch
Not Many Could Do This
Feb 3 (commentary)--As most of you regular readers know, I'm very hard on Nikon when they do the wrong thing. Today, I'm going to balance that with a different thought.
In less than one year, Nikon has completely replaced its entire DSLR manufacturing capacity while increasing DSLR production.
They hadn't planned to do that. The were forced to, first with the quake in Sendai, then with the floods in Thailand. Both plants have had a floor to ceiling redo. Both plants were closed without warning for at least a month. Both plants got new equipment, and not little things like screwdrivers and shelving, but big things like machines that make complex camera parts or do intricate alignments. It's an impressive accomplishment and should be heralded. How many multi-billion dollar companies do you know that lose their entire production capacity to disaster yet still manage to increase sales and operating profits in that year? Any? Bueller?
Yet, contemplate this: during that same year we've had a constant stream of whining from users: the D4 is late, where's the D700 replacement, where's the D400 replacement, how come there aren't any D5100's on my dealer's shelves, how come my D7000 needs a focus adjustment?
So let's get real for a moment. Nikon accomplished something downright amazing in the past eleven months. We shouldn't be criticizing them at the moment, we should be praising them. They made an incredible response to an overwhelming set of problems they weren't expecting. Their business contingency plans worked.
Now, six months down the road from now if you can't find the Nikon product you want on your dealer's shelves or if quality control slips noticeably, maybe then you can complain. But right now, anyone not 100% impressed by what Nikon accomplished should just stay quiet for awhile.
Nikon D800 / D800E
-Knip-
[Ik heb deze vragen in dit topic gezet, omdat de subtopics van mijn vragen voornamelijk voor professioneel gebruik gericht zijn]
Dit is geen topic voor aankoopadviezen, zie ook topicwaarschuwing. Daarnaast zijn de zaken die je zoekt een paar minuten google werk of gewoon in die "professionele" topics te vinden. Overigens is slechts een klein deel hier professioneel
[ Voor 74% gewijzigd door Universal Creations op 11-02-2012 20:49 ]
http://www.photographers....kon-roadshow-gear-stolen/
NR verwacht overigens nog 3 nieuwe Nikon body's dit jaar, namelijk de opvolgers van de D3100, D7000 and D300s.
[ Voor 23% gewijzigd door Nordlys op 15-02-2012 19:55 ]
Wat valt er eigenlijk nog te verbeteren aan de D7000? Veel meer dan een Expeed 3 processor er in zetten kan ik eigenlijk niet verzinnen.

* Fiber stopt D800 gauw onder z'n jas...
[ Voor 134% gewijzigd door Fiber op 15-02-2012 20:32 ]
Ansich als je kijkt naar de d3100, dan zie je dat de dslr nog steeds erg klein gemaakt kan worden. Ik geloof ook nog steeds dat lensen ook kleiner gemaakt kunnen worden. (En wellicht nostalgie maar de oude fm2 komt over als veel kleiner dan de d90)
Nu zit ik elke maand mij een ongeluk te slepen. 3 lensen en een camera, meestal blijft de flits not thuis ook. Dan kijk je soms wel met jaloezie naar die nieuwe pro m43 van olympus.
Soms lijkt het alsof sony de enige is die jet begrepen heeft met hun apc size nex en micro bodies (alhoewel je er soms wel over twijfelt als je de lensen ziet).
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Idem hier... Had laatst mijn grip ff van mn D90, en dacht echt WTF hoe klein is ie eigenlijk... Kan hem echt niet meer missen..Xcalibur schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:20:
Ik wil juist een grotere en zwaardere camera, ik kan mijn grip ook niet meer missen
Size does matter
Wat is slepen ? Wellicht moet je eens beter naar je lens keuze kijken en bekijken of je niet lengtes kunt combineren om zo wat gewicht te besparen. Als je echter voor de duurdere lensen bent gegaan (licht gevoelige) dan ben je inderdaad zwaarder uit, maar dat zie je dan ook terug in de kwaliteit en de mogelijkheden. Dan kun je wel kijken naar iets anders, maar dan moet je ook die lenzen weg doen en de bij behorende voordelen.justice strike schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:02:
Nu zit ik elke maand mij een ongeluk te slepen. 3 lensen en een camera, meestal blijft de flits not thuis ook. Dan kijk je soms wel met jaloezie naar die nieuwe pro m43 van olympus.
Soms lijkt het alsof sony de enige is die jet begrepen heeft met hun apc size nex en micro bodies (alhoewel je er soms wel over twijfelt als je de lensen ziet).
En de NEX is wel grappig, maar volgens mij ligt het voor geen meter in de hand. De lenzen blijven even groot, alleen de camera veranderd (en niet ten goede naar mijn idee). Met m4/3 heb je dan wel weer kleinere lenzen, maar heb je ook een kleinere sensor, en het volgen van de actie wordt een stuk lastiger (AF-C) zove rik heb begrepen.
Ik heb nu een Sigma 120-300mm F2.8 OS, die weegt 3 Kg, daaraan hangt een D7000. Op de D7000 heb ik goed grip, waardoor de combinatie als geheel prettig in de hand ligt. Dat zou heel anders zijn als er een kleinere camera of NEX aan zou hangen.
Overigens zit er in de kit nog meer natuurlijk (D90 als reserve camera, 18-200 VRII, Tokina 105mm Macro, Sigma 1,4 TC, stroomkabels, opladers, doekjes, oordopjes en SDHC kaartjes). Hij ligt straks weer 24x7 in de auto, als ik dan iets zie kan ik er meteen gebruik van maken. En dan pak ik er alleen uit wat ik nodig heb. Voor mij werkt dat prima
Hoe bevalt de Sigma je? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen met deze lensBoushh schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:35:
[...]
Ik heb nu een Sigma 120-300mm F2.8 OS, die weegt 3 Kg, daaraan hangt een D7000. Op de D7000 heb ik goed grip, waardoor de combinatie als geheel prettig in de hand ligt. Dat zou heel anders zijn als er een kleinere camera of NEX aan zou hangen.
Eigenlijk ben ik nog te kort bezig met deze hobby om er echt wat zinnigs over te zeggen. Ben pas vorig jaar maart begonnen, toen met een Sigma 150-500 OS. Wat vliegshows gedaan, races op Zandvoort en langs de banen op Schiphol gestaan. De 150-500mm had echter veel licht nodig, en bij twee vliegshows was dat nauwelijks aanwezig. Dus toen voor de 120-300 gekozen, meer licht, goedkoper dan de Nikkor 200-400 (aanzienlijk) en toch een zoom.FLuKee schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:42:
[...]
Hoe bevalt de Sigma je? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen met deze lens
Daarna weer wat vliegshows gedaan, weer races, een dierentuin en wederom Schiphol. Het bleek al snel dat de AF toch niet zo goed was in de standaard afstelling. Dus veel op Schiphol geweest om de AF Tune goed te krijgen. Ik denk dat ik nu het wel redelijk onder de knie heb. Het aantal scherpe foto's is nu veel groter dan voorheen.
En als ze scherp zijn, dan zijn ze ook echt scherp (in mijn optiek dan, want daar zijn de meningen natuurlijk sterk over verdeeld

Ben ik 100% tevreden ? Dat is moeilijk te zeggen omdat ik alleen de 150-500mm als vergelijking heb. Ten opzichten van die lens is hij in ieder geval een stuk beter. Veel scherper (ook met 1.4 TC erop), door dat er meer licht op de AF sensor valt gaat het tracken ook beter, de foto's zijn ook helderder en ik ben eerder geneigd ook de ISO omhoog te gooien als dat nodig is.
Is hij beter dan bijvoorbeeld een Nikkor 200-400mm ? Of een Nikkor 300 F2.8 ? Dat zou ik echt niet durven zeggen. Ik heb niet met die lenzen geschoten. Maar als ik de reviews lees dan denk ik dat de Nikkors scherper zijn en een hogere AF snelheid hebben (hoewel de meeste testen vaak gedaan worden met een D3s of een D300s, wat toch weer wat anders is dan een D7000).
Maar ja, dan betaal je ook ruim het dubbele.
Ik blijf voorlopig bij deze lens, vooral om zo voor een flinke tijd met dezelfde combinatie te werken. Voor mij valt er immers nog veel te leren en dat gaat niet goed als je telkens van lens/camera wisseld. Maar ik sluit niet uit dat ik volgend jaar toch serieuzer ga kijken naar een Nikkor 200-400mm
Voorlopig ben ik wel nog heel tevreden met mijn 300 f/4. Als ik wat meer bereik wil, ga ik op lange termijn wellicht sparen voor een 500 f/4. Met de nadruk op lange termijn
ik heb nu al een behoorlijk lichte set. 35mm, 18-105 en een 10.5mm. ik zou niet weten hoe ik dat nog verder omlaag kan brengen... zou eventueel de 35mm thuis kunnen laten maar dan mis je weer lichtsterkte (en laten we wel wezen, zo zwaar is deze lens neit).Boushh schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:35:
[...]
Wat is slepen ? Wellicht moet je eens beter naar je lens keuze kijken en bekijken of je niet lengtes kunt combineren om zo wat gewicht te besparen. Als je echter voor de duurdere lensen bent gegaan (licht gevoelige) dan ben je inderdaad zwaarder uit, maar dat zie je dan ook terug in de kwaliteit en de mogelijkheden. Dan kun je wel kijken naar iets anders, maar dan moet je ook die lenzen weg doen en de bij behorende voordelen.
mja... die lensen moeten volgens mij ook kleiner kunnen. Die rangefinders van leica en nikon hadden namelijk ook niet al te grote lensen, ik zie niet in waarom dat niet op een nex kan.En de NEX is wel grappig, maar volgens mij ligt het voor geen meter in de hand. De lenzen blijven even groot, alleen de camera veranderd (en niet ten goede naar mijn idee). Met m4/3 heb je dan wel weer kleinere lenzen, maar heb je ook een kleinere sensor, en het volgen van de actie wordt een stuk lastiger (AF-C) zove rik heb begrepen.
Daarbij, ik denk dat de vormgeving niet al te problematisch moet zijn. Een lichtere camera met redelijke vormgeving moet ansich wel kunnen. Ik heb jarenlang met een fm2 geschoten en daar was helemaal niets mis mee... ook al heeft het de vormgeving van een houten doos.
in de auto is wel heel wat anders dan in het vliegtuig. Zelfs Thom hogan klaagt steen en been daarover, op een gegeven moment kan je camera de carryon niet eens meer in aangezien het limiet van 7 kg steeds strenger wordt nageleefd.Ik heb nu een Sigma 120-300mm F2.8 OS, die weegt 3 Kg, daaraan hangt een D7000. Op de D7000 heb ik goed grip, waardoor de combinatie als geheel prettig in de hand ligt. Dat zou heel anders zijn als er een kleinere camera of NEX aan zou hangen.
Overigens zit er in de kit nog meer natuurlijk (D90 als reserve camera, 18-200 VRII, Tokina 105mm Macro, Sigma 1,4 TC, stroomkabels, opladers, doekjes, oordopjes en SDHC kaartjes). Hij ligt straks weer 24x7 in de auto, als ik dan iets zie kan ik er meteen gebruik van maken. En dan pak ik er alleen uit wat ik nodig heb. Voor mij werkt dat prima
Heb je bij elkaar een halve kilo bespaard. Als er wel een Fisheye zou zijn en het gewicht van de accu was inderdaad niet mee gerekend, dan is het verschil waarschijnlijk bijna verwaarloosbaar.
Dus zo op het oog valt er niet zoveel te behalen, en is je huidige kit best compact en licht.
En Thom verdiend er geld mee. Hij neemt ook grote primes mee (200mm, 400mm, 200-400mm etc), meerdere camera's, accu's, flitsers en wat dies meer zij. En natuurlijk een assistent (of misschien wel meer dan 1). Hij kiest voor kwaliteit. Hij kan ook op weg met een compact camera
ik kan je nu al vertellen dat een d90 met een 18-105, 35mm 1.8 en een 10.5mm + 2 batterijen geen 1.4 kg weegt. Die gewichten zijn leuk maar bij lange na haal je dat niet (in realiteit)Boushh schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:39:
Wat je opgeeft weegt (volgens de Nikon site) ongeveer 1,4 Kg (met 1 accu en uitgaande van een D3100). Als je voor een NEX-C3 gaat, er een 30mm en 18-200mm lens bij neemt weegt dat 901 gram (niet duidelijk of daar een accu bij inbegrepen is). Een fisheye lens zie ik niet in het assortiment van SONY, dus die zul je moeten missen.
sony heeft overigens een opzet stuk als fisheye. Ik ga er ook vanuit dat het in de toekomst nog gaat komen.
Wellicht, maar ik betwijfel of ik die mee kan nemen op het vliegtuig.Heb je bij elkaar een halve kilo bespaard. Als er wel een Fisheye zou zijn en het gewicht van de accu was inderdaad niet mee gerekend, dan is het verschil waarschijnlijk bijna verwaarloosbaar.
Dus zo op het oog valt er niet zoveel te behalen, en is je huidige kit best compact en licht.
hij had wel eens een artikel er aan uitgewijd en daarin ging hij ook uit van het absoluut minimum. (overigens klaagde hij ook behoorlijk over de airline security)En Thom verdiend er geld mee. Hij neemt ook grote primes mee (200mm, 400mm, 200-400mm etc), meerdere camera's, accu's, flitsers en wat dies meer zij. En natuurlijk een assistent (of misschien wel meer dan 1). Hij kiest voor kwaliteit. Hij kan ook op weg met een compact camera

Zal het een prototype geweest zijn, of iets anders?
Dat is een afbeelding die al jaren geleden op nikonrumors stond. Er is denk ik een Finse medewerker niet zo wakker geweest en heeft één van de eerste afbeeldingen die je bij google vind op de website geplaatst..JvdGeest schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 21:38:
Nikon Finland heeft wel een vreemd plaatje van de D800 op hun site staan:
[afbeelding]
Zal het een prototype geweest zijn, of iets anders?
goed hij heeft veel gebruik gezien... maar het is wel aardig snel (een anderhalf jaar). Anyway ik was toch al opzoek naar een timelapse remote. Weet iemand of er een goede is die ik wireless te bedienen is? Goedkoop als kan en anders eventueel een waar ik de connector van kan vervangen (ook omdat ik hem wellicht op andere nikon bodies wil gebruiken die wellicht een andere plug nodig hebben.
ik sta open voor suggesties (zoals die 3.5 mm jack die standaard is voor canon's?, maar dan heb ik een convertertje nodig.
Ik kon zelf alleen een vinden van yongnuo, maar die schijnt niet zo betrouwbaar te zijn met timelapsing (als je hem op een uur insteld dan neemt hij 2 willekeurige foto's waarvan de shuttertijd ook nog onbepaald is bijv 15 min en 45, en dus totaal geen pijl op te trekken is wat je exposure time zal worden)
Pass die D800 maar naar mij toe hoor
Belangrijker.. Hebben jullie de spullen op het HQ dan?JvdGeest schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:04:
De dozen van de nieuwe Nikon producten:
[afbeelding]
(Ja, heel belangrijk!)
Omdat je een foto van die dozen plaatst Johan..
http://on.fb.me/zZEthiWouter87 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:47:
[...]
Belangrijker.. Hebben jullie de spullen op het HQ dan?
Omdat je een foto van die dozen plaatst Johan..
[ Voor 18% gewijzigd door Shark.Bait op 15-03-2012 02:20 ]
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
D700 met 50mm af-s f/1.4g voor €1449. Lijkt me een goede deal toch?
Veel plezier ermee...!
zeker een puike deal! Mits het in goede staat is (een jaar in nette omstandigheden of een jaar in de jungle wilt ook nog wel eens het verschil makenVis schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:42:
Dat is een puike deal! Ik ben jaloers...
Veel plezier ermee...!
Als ik de kans had en het geld zou ik het wel weten denk ik ;):).
Verwijderd
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Heb je ze beiden tegen elkaar getest? de 1.8G is toch wel echt sneller en scherper. Getest op een D7000Abbadon schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:13:
Ik zou me niet druk maken om de verschillen tussen de 1.4 en 1.8; beide hebben een trage AF en beide zijn scherp
Als ik alle reviews mag geloven is het lood om oud ijzer, je doet voorkomen alsof er echt flinke verschillen zijn ('een stuk scherper'), die zijn er gewoon niet. En de AF is ook niet sneller maar hooguit iets minder traag (alle Nikon primes zijn traag qua AF als je snelle objectieven als de 24-70 en 70-200 gewend bent). Zelf heb ik de 1.4G op een D700 en die bevalt uitstekend, alleen de AF is in sommige situaties te traag, daar gaat een 1.8 versie geen verandering in brengen.KappuhH schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:47:
[...]
Heb je ze beiden tegen elkaar getest? de 1.8G is toch wel echt sneller en scherper. Getest op een D7000
Qua prijs/prestatie is de 1.8G wel de betere koop
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Grotendeels omdat ik net voor een redelijk bedrag oude lenzen zonder focusmotor van hem had gekocht en mn budget redelijk krap was, anders had ik het wel geweten.
Af en toe zijn er dealtjes die zo verleidelijk zijn haha.
Ik lees dingen van mensen die hem al hebben, maar ik kan ze nog nergens vinden...
The devil is in the details.
Edit: als je doorklikt op de winkels in de Pricewatch valt het toch tegen (D800 althans)...
[ Voor 35% gewijzigd door Xcalibur op 29-03-2012 15:47 ]
http://www.fotohanskeuzekamp.nl/
[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 29-03-2012 21:43 ]
Fotografeer al sinds eind jaren 90 met Nikon. Eerst een F-601, toen een F-801s (voorloper F-90) en aangezien ik niet kapitaalkrachtig was om mee te gaan met de dSLR toestanden heb ik jaren met een powershotje van dat andere merk geschoten. Nu sinds anderhalf jaar de fotohobby weer opgepakt en een tweedehands D70 gekocht en van een medetweaker de simpele 18-105 erbij gekocht.
Aangezien ik voor de leuk aan het kijken was of ik nog eens een tweede oude body on the cheap er bij wil was ik ook op tweakers oude prosumer bodies aan het checken en zowaar dit topic! Nice! Geen vragen, geen opmerkingen.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6