Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15-12 23:42
quote:
mrc4nl schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

geen idee, misschien dat nikon voor super kwaliteit gaat. en dat daarom de lens zo gigantish is.

Maar om nou een een systeemcamera uit te brengen met extreem grote mount, omdat dat "vrijheid voor optish ontwerp" geeft en dan nog zon joekel van een lens uit te brengen, die dan ook niet eens autofocus heeft, ontgaat het nut mij ook een beetje :')

gewoon wachten tot mitacon hun 50 0.95 (voor sony) ook in Z mount uitbrengt. meteen een stuk compacter ook en betaalbaarder ook.
Precies. Dat dacht ik dus ook. Bizar dat ze zo'n mount hebben en dan zo'n joekel van een lens maken. Vind hun andere primes ook erg groot. Zeker voor 1.8-objectieven. Beetje teleurstellend.
quote:
Kwintessens schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:18:
[...]

Ik begrijp daar dus helemaal niets van. De Leica 50mm 0.95 is ook MF maar een lilliputter vergeleken met deze. Waarom dat enorme verschil?
Maar de Leica is wide open heel soft en heeft bakken chromatische aberratie.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:56
quote:
Universal Creations schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:32:
[...]

Ik vermoed dat ook deze lens een flinke berg CA gaat produceren, net als elke lens met een dergelijk abnormaal grote lensopening. Gelukkig is het goed te corrigeren. Misschien dat de Nikkor wel minder soft is, dat zou hem ook t.o.v. de Mitakon interessanter maken :).

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-12 08:08
quote:
[...]

De leica heel soft wide open?

Ik heb hem meermaals kunnen gebruiken en hij is echt niet "heel soft" wide open. Bedoel je niet de canon 50mm f/0,95?

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

quote:
RobertJRB schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:06:
[...]

De leica heel soft wide open?

Ik heb hem meermaals kunnen gebruiken en hij is echt niet "heel soft" wide open. Bedoel je niet de canon 50mm f/0,95?
Ik heb hem 2 dagen gebruikt en zelfs met correcte focus is ie gewoon soft.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kwintessens
quote:
[...]

Zou kunnen dat deze Nikon 58mm de perfecte lens is, maar zitten de gebruikers van de Z6 en Z7 daar nou op te wachten? Ik zie liever een aantal kleine zeer goede primes en zoomobjectieven, zodat je toch een lichte fullframe set up kunt samenstellen. Bij Sony zie je dat niet veel uitmaakt met spiegelreflexen. Ik begrijp ook wel dat er andere voordelen aan een mirrorless zitten, maar het valt me gewoon vies tegen dat ze met zo'n gigantische mount niet meteen iets meer innovatie laten zien in de eerste native objectieven.
Kan me niet voorstellen dat deze camera's en objectieven mensen terug gaan halen naar Nikon vanuit het Sony-kamp. Het is meer zoals de Pentax K1; de trouwe volgers hebben nu in ieder geval 'iets'.

• red_arrow
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06:35
Komt er nog een opvolger van de D750 (D760) uit? Of moet de Z6 als zodanig gezien worden?

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18:40
quote:
Kwintessens schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 08:17:
[...]

Zou kunnen dat deze Nikon 58mm de perfecte lens is, maar zitten de gebruikers van de Z6 en Z7 daar nou op te wachten? Ik zie liever een aantal kleine zeer goede primes en zoomobjectieven, zodat je toch een lichte fullframe set up kunt samenstellen. Bij Sony zie je dat niet veel uitmaakt met spiegelreflexen. Ik begrijp ook wel dat er andere voordelen aan een mirrorless zitten, maar het valt me gewoon vies tegen dat ze met zo'n gigantische mount niet meteen iets meer innovatie laten zien in de eerste native objectieven.
Kan me niet voorstellen dat deze camera's en objectieven mensen terug gaan halen naar Nikon vanuit het Sony-kamp. Het is meer zoals de Pentax K1; de trouwe volgers hebben nu in ieder geval 'iets'.
Denk dat dit objectief vooral bedoelt is om te laten zien wat er mogelijk is met dit systeem. Goede PR dus.

Uiteindelijk is hij bedoelt voor een hele kleine niche.

• Kwintessens
quote:
Joris748 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:11:
[...]

Denk dat dit objectief vooral bedoelt is om te laten zien wat er mogelijk is met dit systeem. Goede PR dus.

Uiteindelijk is hij bedoelt voor een hele kleine niche.
Dat denk ik ook, maar dat valt me dus tegen. Sony introduceerde meteen 5 objectieven waaronder de 70-200 f4. Die staat niet eens op de roadmap. Nikon had - vind ik - een duidelijkere keuze moeten laten zien. Of meteen professioneel met dubbele card-slot, grotere accu, en een set f2.8 objectieven, of prosumer met een set f4-objectieven (en dan zijn het enkele card-slot en de kleinere accu ook wat minder erg).
Vind het gewoon jammer. :'(

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01:39

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Je laat de aanschaf nu toch maar achterwege?

Woutoud.com

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:56
Ik zou vooral even wachten op de image quality, handling, etc. om te zien of het was is :).

• Kwintessens
quote:
Woutoud schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:25:
Je laat de aanschaf nu toch maar achterwege?
Zeker weten. ;)

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-12 08:08
quote:
Universal Creations schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Ik heb hem 2 dagen gebruikt en zelfs met correcte focus is ie gewoon soft.
Vreemd, mijn ervaring is toch echt anders.
Misschien hebben we gewoon een andere standaard van wat scherp is :)

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Joris748
quote:
Kwintessens schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:31:
[...]

Dat denk ik ook, maar dat valt me dus tegen. Sony introduceerde meteen 5 objectieven waaronder de 70-200 f4. Die staat niet eens op de roadmap. Nikon had - vind ik - een duidelijkere keuze moeten laten zien. Of meteen professioneel met dubbele card-slot, grotere accu, en een set f2.8 objectieven, of prosumer met een set f4-objectieven (en dan zijn het enkele card-slot en de kleinere accu ook wat minder erg).
Er is nog plek op de roadmap voor 2019. Misschien zetten ze hem daarbij.

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06-12 15:12
quote:
Kwintessens schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:31:
[...]

Je kan ook gewoon de huidige Nikon 70-200 2.8 gebruiken hé... zo'n drama is het toch niet? Die weegt 200gram meer dan de Sony versie... Zoveel ondoordachte negativiteit hier... Sony had die luxe niet.
Sigma lenzen blijken ook gewoon te werken met de adapter, dus zeker keuze genoeg voorlopig.

(Als de adapter doet wat die beloofd natuurlijk)

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:16

En door!!

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:23
Ik snap het gemiep ook niet zo.. het is duidelijk geen 'pro' camera (whatever that may be), een sd kaartslot is iets anders dan xqd (heeft met de vertaalslag in het protocol te maken voor de communicatie tussen kaart en camera gpu). En de echte pro's nemen deze Z6/7 gewoon naast hun D500/850/5 en kunnen hun f-mount glas er ook op prikken. Ook de DSLR accu's van de D850 passen erin. Het is een heel ander concept dan een instapmarkt zoals Sony benadert.

Een 'echte pro' Z camera zal er ongetwijfeld ook nog wel aan komen. Of wie weet is er een mogelijkheid dat er een grip komt met 2e XQD slot.

Die XQD slot is ook nog dure techniek, think about it. XQD is uitgevonden en ontwikkeld door Sony, maar Sony stopt het vooralsnog niet in hun Ax bodies. Zelfs niet in de 'pro' A9. Dat zou ze simpelweg veel duurder maken en minder populair.

Nog even terugkomend op de Z grip; Vooralsnog zag ik geen afdekklepjes aan de onderkant van de Z6/7. Dus dat zou dan inhouden dat Nikon afstapt van de 'platte' grip en overgaat naar een L vormige grip met een gedeelte wat in het batterijcompartiment verdwijnt, als ik het tenminste niet mis heb?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:16
Wat je ook zou kunnen doen als je graag backups wilt draaien, is zoeken naar een portable card reader/opslag station. Al weet ik niet of die er al is voor xqd kaarten.

• Inrage
quote:
HyperTrophy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:15:
Wat je ook zou kunnen doen als je graag backups wilt draaien, is zoeken naar een portable card reader/opslag station. Al weet ik niet of die er al is voor xqd kaarten.
Een XQD Cardreader in het USB slot van een WD Digital Passport SSD drive zou moeten werken.
Of rechtstreeks van de camera naar zo'n opslag systeem. Goedkoop zijn ze niet, maar ja anders had Nikon een extra slot moeten inbouwen en dan had je daarvoor extra moeten betalen ;)

https://www.wdc.com/produ...assport-wireless-ssd.html

Inrage wijzigde deze reactie 27-08-2018 14:05 (6%)

• Kwintessens
Ik zet net door de preproduction samples van DPreview te kijken, en zo te zien wordt dat 24-70 objectief wel een stukje beter dan zijn Sony tegenhanger. Netjes.

• Chiron
Sowieso schijnen de primes ook wijd open ragscherp te zijn, ook aan de hoeken, zonder chroma etc.

Ik ben heel erg benieuwd naar de reviews van de daadwerkelijke productie apparaten ipv al die halve beta test units.

Ondanks dat ze van plastic lijken zijn die lenzen gewoon van metaal trouwens, denk dat ze er in het echt een stuk beter uit zien dan op foto's.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

IMHO is er een belangrijk manco in de 'praktijk'tests, zoals nu al gepubliceerd op b.v. tweakers:
reviews: De Nikon Z7 in de praktijk
maar ook die op dpreview:
https://www.dpreview.com/...-first-impressions-review

Er is op dit moment nog geen RAW (NEF) converter beschikbaar! Zelfs Nikon heeft nog geen verse ViewNX-i die de NEF files van de Z6/Z7 ondersteund.
M.a.w. alle testers moeten het doen met de JPEG bestanden, zo uit de camera. (van pre-productie modellen)

En dat is best wel jammer, want de potentie van de RAW files uit zo'n spiksplinternieuw systeem komt nu niet tot z'n recht. :-(

Mooie Plaatjes   

• Chiron
Tja gewoon even geduld hebben... maar het zou bezopen zijn om 600 euro voor de 50/1.8 S te vragen en 1000 (!) voor de 35/1.8 S als er niet iets fundamenteel verbeterd is ten opzichte van de 50/1.8G en 35/1.8G in F-mount, anders dan dat je er geen FTZ tussen hoeft te zetten.

Misschien nog wel erger @Chiron :+

Stel, je gebruikt de Z7 met de FTZ en een goedkoop MF Ai-s 50mm f/1.8 ojectief (paar tientjes).
Zou er dan echt beeldkwaliteit verschil zijn tussen een opname gemaakt met die kostbare 50mm F1.8 S versus dat 'tientjes' objectief?

Of b.v. een D850 met zo'n MF Ai-S 50mm f/1.8
versus
de Z7 met de native 50mm F1.8 S

Pas als je de resultaten van de RAW files bekijkt, kun je een concrete vergelijking maken.

Mooie Plaatjes   

• Chiron
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:36:
Misschien nog wel erger @Chiron :+

Stel, je gebruikt de Z7 met de FTZ en een goedkoop MF Ai-s 50mm f/1.8 ojectief (paar tientjes).
Zou er dan echt beeldkwaliteit verschil zijn tussen een opname gemaakt met die kostbare 50mm F1.8 S versus dat 'tientjes' objectief?

Of b.v. een D850 met zo'n MF Ai-S 50mm f/1.8
versus
de Z7 met de native 50mm F1.8 S

Pas als je de RAW files vergelijkt, kun je een concrete vergelijking maken.
Ja nou ja die 50/1.8 S zou ik zelf niet kopen denk ik.. ik heb al een 50/1.4G en een 50/1.4 AF D :+

Sowieso is 50mm praktisch uitontwikkeld en als oud glas ook fantastisch presteert zou de occasion markt ook nog wel een schop kunnen krijgen :9

Voordeel van die AiS 50/1.8 op de Z ipv D850 is ook nog dat je beter zou moeten kunnen focussen (peaking) en je hebt ineens VR :9

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 17:18
VR? Vanaf vandaag gaan we het gewoon IBIS noemen! (Ik zag ook een paar keer de term IBVR langskomen, nog verwarrender. ;) )

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• Chiron
Ja, het verbaast me dat Nikon zelf er ook nog geen duidelijke naam voor heeft, 'VR' is wel een sterke sub-branding, had wel verwacht dat ze dat zouden gaan (her)gebruiken.

Als je er een F-mount op schroeft met VR werkt de VR in de lens samen met de IBIS, dan is het VRIBIS? :+

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 17:18
VRIBIS, is dat een virtual reality game over rode vogels? Of een virtual reality experience in een IBIS hotel? :)

Ik zou graag willen dat fabrikanten gewoon gestandaardiseerde termen voor dit soort dingen zouden gebruiken. Al die verschillende afkortingen bij lenzen die op hetzelfde neerkomen, erg vermoeiend.

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16:35
De MTF charts van de Z-primes zijn wel veel belovend. De grote mount gaat nog wel zijn vruchten afwerpen.

Als landschapsfotograaf zie ik geen enkele rede waarom je naar Sony zou overstappen. De Z7 beidt schijnbaar D850 image quality en heeft betere weather sealing. Plus je neemt voorlopig al je lenzen mee.

Al dat gezeur om de single card slot enzo is wel redelijk mierenneuken imo.
Uiteindelijk gaat het mij om gebruiksgemak en de kwaliteit van de fotos. En daarin denk ik dat Nikon het gewoon weer voor elkaar heeft.

• Chiron
Ach ja single card slot.. XQD is zo duur dat ik toch maar een kaartje kan betalen ;)

Wordt nog wel even geduld, de Z6 kwam sowieso in november pas als ik het niet mis heb..

Nikon gaf nu al aan dat de Z7 mogelijk 'lastig verkrijgbaar' gaat zijn :X Dat worden weer D850 taferelen....

• Joris748
quote:
MattiB schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:56:
De MTF charts van de Z-primes zijn wel veel belovend. De grote mount gaat nog wel zijn vruchten afwerpen.

Als landschapsfotograaf zie ik geen enkele rede waarom je naar Sony zou overstappen. De Z7 beidt schijnbaar D850 image quality en heeft betere weather sealing. Plus je neemt voorlopig al je lenzen mee.

Al dat gezeur om de single card slot enzo is wel redelijk mierenneuken imo.
Uiteindelijk gaat het mij om gebruiksgemak en de kwaliteit van de fotos. En daarin denk ik dat Nikon het gewoon weer voor elkaar heeft.
De rode draad in alle topics is het mirrorless concept. Maar eigenlijk is de Z-vatting het allergrootste nieuws. Zou zomaar zijn dat Nikon hiermee weer een lensvatting heeft die 50 jaar meegaat.

• MattiB
quote:
Chiron schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:04:
Ach ja single card slot.. XQD is zo duur dat ik toch maar een kaartje kan betalen ;)
Lees op veel plekken dat gebruikers van bijvoorbeeld de D850 niet eens meer een sd kaart gebruiken omdat het te traag zou zijn eenmaal gewend aan XQD.
Ik weet dat het www vol staat met klinkklare onzin, maar dit is wel erg over de top. 7(8)7

Nikon Z en samenzweringen:
http://www.sansmirror.com...acy-theories-and-the.html

Mooie Plaatjes   

• Chiron
Livestream/video van Adorama met Corey Rich en Michelle Valberg die vertellen over hun ervaringen met de camera, inclusief voorbeeldfoto's:

Die 500mm PF is wel klein zeg :o

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Chiron schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:00:
Livestream/video van Adorama met Corey Rich en Michelle Valberg die vertellen over hun ervaringen met de camera, inclusief voorbeeldfoto's:

[video]

Die 500mm PF is wel klein zeg :o
Zelfde als de 300mm PF voor de F-mount, erg mooie lens maar wel een iets ander soort bokeh door de freshnell lens. De lens is ondanks de onconventionele bouw wel razend scherp!

• MattiB
Oh en Nikon heeft ondertussen de D3500 aangekondigd.. Niet echt spannend, voornamelijk batterij en ergonomie updates.

https://www.nikon.nl/nl_N...ameras/slr/consumer/d3500

• PowerUp
  • Laatst online: 00:13
Ik heb twee berichten over lenzen naar Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018 verplaatst.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

De Z7 is nog nergens in het echt te koop, maar Nikon heeft de s/w al vernieuwd.

https://nikonrumors.com/2...l-utility-2-released.aspx

Nikon released new versions of ViewNX-i, NRW Codec and Picture Control Utility 2 with added support for the latest cameras (Z7, D3500 and P1000):

Nikon ViewNX-i Version 1.3.0:
•Added support for the Z 7, D3500, and COOLPIX P1000.
•Added a Diffraction Compensation feature and updated Latest Picture Control for the Z 7.
•Convert Files now shows the projected post-conversion file size.
•Added support for movies over 4 GB in size.
•Filter and sort operations can now be performed on pictures protected using ViewNX-i.
•Web Service no longer supports Facebook.

Nikon NRW Codec Version 1.8.0:
•Windows Photo Gallery, Windows Live Photo Gallery, and Windows Photo Viewer now display the previews embedded in NRW (RAW) images.
•For information on supported cameras, see “System Requirements”, below.

Nikon Picture Control Utility 2 Version 2.4.0:
•Added support for the Z 7.
•Added support for “NP3” custom Picture Controls.
•Made the following changes: •Changed the name of the Nikon 1 category in Product > Add Product to Mirrorless Cameras.
•Except when the software is launched from Camera Control Pro 2, the Adjust Preview settings last in effect in Picture Control Utility 2 are now recalled when next you launch the software.
•The Active D Lighting settings in effect when pictures were taken are now preserved in pictures imported using Change Preview Image.
•Selecting Window > Reset Layout no longer resets the preview image.
•The Share display last in effect is now recalled when next you launch the software.
•The Date/Time Created sort option has been removed from List: Picture Controls.
•Changes to Histogram are now visible only when Reflect Changes is enabled.

•Ended support for OS X 10.10.5.

Mooie Plaatjes   

• Tokus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:01

Tokus

www.metalfan.nl

quote:
MattiB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:36:
Oh en Nikon heeft ondertussen de D3500 aangekondigd.. Niet echt spannend, voornamelijk batterij en ergonomie updates.

https://www.nikon.nl/nl_N...ameras/slr/consumer/d3500
De reden voor zo'n update is omdat de doelgroep voor dat segment camera's nogal gevoelig is voor "nieuwer". Als daar niet elk jaar (of twee) een nieuw model uitkomt, dan is de kans groot dat ze voor het instapmodel van de concurrent gaan, als die iets nieuwer is.

http://www.metalfan.nl

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
. :O f mount

Supertip wijzigde deze reactie 13-09-2018 23:37 (96%)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

:D

mrc4nl wijzigde deze reactie 09-09-2018 20:56 (12%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

@mrc4nl Aha! Dat verklaart alles! Nu weet ik tenminste waarom die originele lensdoppies zo duur zijn!
Het zijn gecomprimeerde objectieven. :+

Mooie Plaatjes   

Bijzonder:

Amazon.de heeft de Nikon Z7 als artikel opgenomen.
Maar kijk eens naar die prijs! Slechts 1,2 miljoen euro. :+
En niet leverbaar naar Nederland; zeker weer protectionisme van Nikon... :-(

Amazon.co.uk heeft wel een redelijk 'normale' prijs voor de Z6:

maar niet leverbaar naar Nederland. En zelfs nog duurder dan in NL.

Mooie Plaatjes   

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17:35

Fiber

Beaches are for storming.

Over het algemeen zijn de nieuwe, gewilde modellen van Nikon in het eerste jaar of zo sowieso slecht leverbaar. Ook niet in de US of zo. Gaat nog wel een jaartje of wat duren voordat de Z6 en Z7 fatsoenlijk leverbaar zijn in Nederland denk ik... O-)

Pe-orderen kan natuurlijk nooit kwaad als je de eerste wil zijn...:

categorie: Systeemcamera's

Fiber wijzigde deze reactie 11-09-2018 22:49 (35%)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Fiber schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:47:
Over het algemeen zijn de nieuwe, gewilde modellen van Nikon in het eerste jaar of zo sowieso slecht leverbaar. Ook niet in de US of zo.
Ja en nee. ;)
Er is al een hele tijd iets bijzonders aan de hand, met die leverbaarheid.
In de USA is de D850 al sinds de introductie heel moeilijk leverbaar bij de grote (online) winkels. En daar wordt al geruime tijd steen en been over geklaagd op b.v. dpreview e.d.

Maar hier in Europa kun je de D850 gewoon kopen; no problemo.

Dus ik ben benieuwd hoe dat zometeen met de Zx modellen gaat...

Mooie Plaatjes   

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 09:47

thunder8

Het gedonder begint weer.

ehtweak schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:00:
[...]

Ja en nee. ;)
Er is al een hele tijd iets bijzonders aan de hand, met die leverbaarheid.
In de USA is de D850 al sinds de introductie heel moeilijk leverbaar bij de grote (online) winkels. En daar wordt al geruime tijd steen en been over geklaagd op b.v. dpreview e.d.

Maar hier in Europa kun je de D850 gewoon kopen; no problemo.
Las gisteren ergens een comment dat het slecht leveren van D850 in de VS voornamelijk bij de importeur lag. Die heeft veel minder besteld dan de vraag en daardoor liepen ze continu achter de feiten aan met leveren. De productie is afgestemd op de vraag van importeurs en aangezien ze in de VS dus veel te laag hebben ingezet, krijgen ze ook niet echt meer geleverd. Of dat de oorzaak is durf ik niet te zeggen, maar klinkt plausibel.

Verder heb ik gisteren een rits video's op Youtube bekeken over de mirrorless lineup van Canon en Nikon. Hoewel de nieuwe camera's zeker wel hun voordelen kennen, zie ik toch ook nog aardig wat nadelen, waarbij de prijs toch zeker wel een issue is voor consumenten. Zeker als je ook het dedicated glas erbij wil hebben. Momenteel heb ik nog genoeg aan mijn D5100 voor mijn hobby, maar als opvolger zit ik toch wel stiekem naar de D500 te kijken. ;)

PSN-ID: Thunder8nl

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Voor eigenaren met veel F-glas: volgens een praktijkreportage met de Z7 van Marsel van Oosten ziet het er naar uit dat de adapter gewoon goed werkt met F-objectieven.
De body is lekker licht, maar je moet leren "kijken" met de EVF.
Leuk leesvoer, en mooie foto's :)
https://petapixel.com/201...od-things-to-not-like-it/

Fireshade wijzigde deze reactie 12-09-2018 16:53 (3%)

Fireshade schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:48:
Voor eigenaren met veel F-glas: volgens een praktijkreportage met de Z7 van Marsel van Oosten ziet het er naar uit dat de adapter gewoon goed werkt met F-objectieven.
Met F-mount glaswerk van Nikon zelf zeker?
Want er zijn al de nodige 'issues' met b.v. Tamron:
https://www.dpreview.com/forums/post/61639119

Mooie Plaatjes   

• Chiron
Tamron 24-70 en 70-200 G2 hebben problemen inderdaad. Mogelijk zijn die te fixen met een firmwareupdate van de lenzen, want het schijnt iets te zijn met de VC (stabilisatie) van Tamron in combinatie met de FTZ.

Mijn Tamron 28-75/2.8 zal ook niet autofocussen met de FTZ trouwens, maar dat komt omdat die geen scherpstelmotor heeft B)

• Fireshade
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:05:
[...]

Niet om third party objectief-fabrikanten tekort te doen, maar dat was natuurlijk altijd al zo, dat third party objectieven fabrikanten de boel moesten reverse engineeren om hun product compatibel te maken. Dit is niet anders.

Edit: woord verbeterd

Fireshade wijzigde deze reactie 13-09-2018 11:25 (5%)

• Fiber

Fiber

ehtweak schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:05:
[...]

Er waren altijd al issue's met off brand objectieven vanwege het feit dat Nikon (en Canon) de mounts niet vrijgeven zodat andere merken die moeten 'reverse engineren', wat best aardig lukt over het algemeen, maar nooit perfect. :)

Edit: Wat @Fireshade zegt dus...

Fiber wijzigde deze reactie 12-09-2018 18:35 (3%)

• Inrage
Simpel filmpje van de Face AF van de Nikon Z7. Ziet er wel heel handig uit naar mijn mening. Ik heb een gelijkaardig systeem nog niet op andere toestellen gezien denk ik. In een wereld waar de meerderheid focust op het afkraken van nieuwe producten is dit toch een beetje een verademing :)

YouTube: Nikon Z7 FACE TRACKING TEST, (Update)

De Z6 komt meer en meer op m'n verlanglijstje. Wel nog de 'echte' reviews een beetje afwachten even dan eventueel nog 1 generatie overslaan.

Inrage wijzigde deze reactie 14-09-2018 15:15 (15%)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:57
Inrage schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:14:
Simpel filmpje van de Face AF van de Nikon Z7. Ziet er wel heel handig uit naar mijn mening. Ik heb een gelijkaardig systeem nog niet op andere toestellen gezien denk ik. In een wereld waar de meerderheid focust op het afkraken van nieuwe producten is dit toch een beetje een verademing :)

YouTube: Nikon Z7 FACE TRACKING TEST, (Update)

De Z6 komt meer en meer op m'n verlanglijstje. Wel nog de 'echte' reviews een beetje afwachten even dan eventueel nog 1 generatie overslaan.
Huh, dit zit toch wel op meerdere modellen? Sterker nog deze tracked alleen je gezicht (no big deal) maar veel modellen tracken ook de ogen en dat komt een stuk nauwkeuriger.

Dit is gewoon simpele tracking zoals we dat al járen kennen maar dan specifiek gefocust op het gezicht.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Inrage
Ventieldopje schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:13:
[...]

Huh, dit zit toch wel op meerdere modellen? Sterker nog deze tracked alleen je gezicht (no big deal) maar veel modellen tracken ook de ogen en dat komt een stuk nauwkeuriger.

Dit is gewoon simpele tracking zoals we dat al járen kennen maar dan specifiek gefocust op het gezicht.
Ok, bij alles wat ik al gezien en zrlf gebruikt heb, kiest de camera zelf welk gezicht er in focus is.

(Zie ook net dat ik in het verkeerde topic gepost had...) fixed ;)

PowerUp wijzigde deze reactie 14-09-2018 23:31 (1%)

• Fireshade
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:13:
[...]

Ik ken zelf nog geen face detection waar je een ander gezicht in de buurt kan kiezen. Deze is wel handig geimplementeerd.
Nieuw hier is de baarddetectie _O-
Hmmm, weliswaar wat geneuzel in de marge, maar toch:
https://www.dpreview.com/...irst-impressions-review/7

In most circumstances the Z7's image quality will be remarkably similar to that of the D850 (as you might expect). However, it's not quite fair to say it's the same.

Key takeaways:
•In principle, dynamic range is comparable to that of the D850: one of the best performances we've seen.
•However, striping and banding (caused by the addition of on-sensor PDAF) means the usable dynamic range is reduced.

Ben benieuwd of Nikon dit kan fixen met b.v. een f/w update?

Mooie Plaatjes   

• PowerUp
  • Laatst online: 00:13
Aankoopadvies is niet de bedoeling in dit topic. Ik heb een aantal berichten verplaatst naar Vervanging voor Nikon D70s

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Inmiddels beginnen de eerste berichten door te sijpelen van welke F-mount objectieven wel, en welke niet functioneren op de Z7 i.c.m. de FTZ adapter:

https://nikonrumors.com/2...testing-their-lenses.aspx

Goed initiatief dat er een lijst opgezet gaat worden met wat wel/niet werkt: (y)
Let's start a list of Nikon Z compatible (and not-compatible) third party lenses - please add your feedback in the comments section and I will create a list.

Mooie Plaatjes   

Tamron 24-70 VC (eerste versie) werkt ook niet. Allerlei problemen
Modernere Sigma's (Art, Sport, Contemporary, laatste EX) lijken allemaal zonder problemen te werken.

Zeiss 21mm f/2.8

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:04
ehtweak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:44:
Hmmm, weliswaar wat geneuzel in de marge, maar toch:
https://www.dpreview.com/...irst-impressions-review/7

In most circumstances the Z7's image quality will be remarkably similar to that of the D850 (as you might expect). However, it's not quite fair to say it's the same.

Key takeaways:
•In principle, dynamic range is comparable to that of the D850: one of the best performances we've seen.
•However, striping and banding (caused by the addition of on-sensor PDAF) means the usable dynamic range is reduced.

Ben benieuwd of Nikon dit kan fixen met b.v. een f/w update?
Het wordt sowieso alleen zichtbaar als je de RAW 5-6 stops gaat pushen in het nabewerkings proces. Alleen in vrij extreme omstandigheden dus. Als je dat altijd moet doen in je foto's kan je je wellicht gaan afvragen of je je camera instellingen goed hebt staan :)

Voor zover ik weet is het pushen van de schaduwen slider in LR naar 100 ongeveer gelijk aan 2-3 stops. Dus 5-6 stops kom je niet zo gauw aan, tenzij je je foto met opzet 5 stops gaat onderbelichten. Maar dan vraag je erom.

Sakete wijzigde deze reactie 05-10-2018 14:55 (10%)

Gallery

Hmmm, beetje nietszeggend statement van Tamron:

Notice about compatibility for Nikon Z7 with Tamron lenses

Dear users and potential purchasers of Tamron interchangeable lenses.

Thank you for using Tamron products and for your continuous support.

We would like to announce that we have discovered issues that some of Tamron Di/Di II series for Nikon mount models may not be operational properly on Nikon Z7, which was newly released on September 28, 2018, with Nikon Mount Adapter FTZ.

We are in process to search for the causes and will make further announcement of the compatibility for every single model once we find the solution.

bron: https://www.tamron.com/news/press_release/20181004.html

Betekent dit nou dat de F-mount implementatie van Tamron niet volledig is, of dat de FTZ adapter van Nikon wat kieskeurig is?
Heerlijk, die standaarden die geen standaard zijn... ;) Zucht, wanneer leren fabrikanten nou eens samenwerken; dat is uiteindelijk in ieders belang.

Mooie Plaatjes   

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 18:06
ehtweak schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 08:34:
Betekent dit nou dat de F-mount implementatie van Tamron niet volledig is, of dat de FTZ adapter van Nikon wat kieskeurig is?
Heerlijk, die standaarden die geen standaard zijn... ;) Zucht, wanneer leren fabrikanten nou eens samenwerken; dat is uiteindelijk in ieders belang.
Standaarden? Waar...?

Kritiek op dit beleid van o.a. Nikon is er al jaren, maar tot nu toe komen ze er redelijk mee weg dus ik zie het nog niet zo 1-2-3 veranderen. En waarom ook, nu is Tamron geld kwijt aan R&D om het communicatieprotocol te reverse-engineeren, als Nikon die gegevens deelt zijn ze waarschijnlijk meer geld kwijt aan licentie-kosten. En dus gaat de prijs van de objectieven omhoog, met als enige voordeel dat eventuele problemen met nieuwe camera's sneller opgelost kunnen worden. Dat is niet in het voordeel van Nikon omdat Tamron c.s. daarmee interessanter wordt voor (semi-)profs.

Maar goed, het is maar de vraag of dit beleid op termijn houdbaar is. Nikon heeft niet meer de marktpositie die ze 20,30, 40, 50 jaar geleden hadden...

• Sakete
Review van de Nikon Z7 op DPReview:

https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z7

Gallery

• Inrage
Conclusie, er zijn geen slechte toestellen...

• Fiber

Fiber

Inrage schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:33:
Conclusie, er zijn geen slechte toestellen...
Vast niet...

Maar ik lees dit: Erg goed voor een eerste poging maar de (derde generatie) Sony A7RIII (of zo) en de eigen top dSLR's zijn op een paar belangrijke punten nog net ietsje beter.

Ik wacht wel op de Z7II of hoe de tweede generatie ook gaat heten... :z

• thunder8

thunder8

Het zal zeker geen slecht toestel zijn, maar voor de prijs en de beperkte aantal native lenzen met bijbehorend prijskaartje, is het voor de meesten sowieso geen must-buy toestel. Hopelijk voor Nikon gaat een mk2 of 3 wel de killer zijn en hopelijk is er dan ook genoeg glas met een normaal prijskaartje voor deze mount.

Ja ik weet dat F-Mount lenzen passen met de converter, maar daarvoor koop je geen nieuw toestel met nieuwe mount. Dan kan je beter voor hetzelfde geld een D850 kopen.

Ik zie een waslijst aan dingen die ze niet goed vinden, maar toch krijgt de camera een score van 89%... Dat scoresysteem slaat in ieder geval nergens op. De rest van de review is gelukkig wel bruikbaar.

Zeiss 21mm f/2.8

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02:13
B64 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:35:
[...]

Standaarden? Waar...?

Kritiek op dit beleid van o.a. Nikon is er al jaren, maar tot nu toe komen ze er redelijk mee weg dus ik zie het nog niet zo 1-2-3 veranderen. En waarom ook, nu is Tamron geld kwijt aan R&D om het communicatieprotocol te reverse-engineeren, als Nikon die gegevens deelt zijn ze waarschijnlijk meer geld kwijt aan licentie-kosten. En dus gaat de prijs van de objectieven omhoog, met als enige voordeel dat eventuele problemen met nieuwe camera's sneller opgelost kunnen worden. Dat is niet in het voordeel van Nikon omdat Tamron c.s. daarmee interessanter wordt voor (semi-)profs.

Maar goed, het is maar de vraag of dit beleid op termijn houdbaar is. Nikon heeft niet meer de marktpositie die ze 20,30, 40, 50 jaar geleden hadden...
Andere merken moeten ook altijd reverse engineeren en dat geldt ook voor andere mounts, waaronder Canon.

• Sakete
thunder8 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:54:
Het zal zeker geen slecht toestel zijn, maar voor de prijs en de beperkte aantal native lenzen met bijbehorend prijskaartje, is het voor de meesten sowieso geen must-buy toestel. Hopelijk voor Nikon gaat een mk2 of 3 wel de killer zijn en hopelijk is er dan ook genoeg glas met een normaal prijskaartje voor deze mount.

Ja ik weet dat F-Mount lenzen passen met de converter, maar daarvoor koop je geen nieuw toestel met nieuwe mount. Dan kan je beter voor hetzelfde geld een D850 kopen.
Ja, gezien de prijs vind ik de Z7 het niet waard. Maar de Z6 daarentegen lijkt me wel competitief. Zal op gebied van AF niet het allerbeste zijn (de Sony A7III zal in veel gevallen denk ik net ietsje beter zijn), maar het heeft dan weer een betere EVF, en vooral de nieuwe lenzen voor de Z mount lijken fantastisch te zijn.

Ik heb in elk geval de Z6 besteld. Heb in een winkel de Z7 kunnen vasthouden en vergeleken met de Sony A7 series, en de Nikon ligt vele malen beter in de hand. De Sony gaf me bijna kramp. Dat is toch ook wel belangrijk, ergonomie, en daar zie je dat Nikon een camera fabrikant is, en Sony een electronica fabrikant die cameras maakt.

Gallery

• thunder8

thunder8

Voorlopig ben ik voorzien met mijn onlangs aangeschafte D500. Vorige week de 200-500 f5.6 erbij gehaald en nu rustig aan het kijken naar een 2de hands 70-200 f2.8 vr 2 voor een leuke prijs. In de toekomst nog een Ultra Wide Angle erbij en dan ben ik voor de komende jaren wel voorzien. En dan zie ik wel verder wat er dan te koop is tegen die tijd.

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 02:29

the mod man

iets van beeldmaker

Vandaag een kleine opdracht geschoten met een Z7 en m'n eigen d850. Moest en filmen en fotograferen tegelijk. Had de z7 niet naar eigen wensen geconfigureerd (had ik wel moeten doen) Ik had de nieuwe 24-70 f4 erbij en de ftz adapter met de sigma 35 en 50 1.4 art. De nikon 14-24 en de nikon 105 1.4e

De sigma 50 art maakte rare AF geluiden welke ik gooi op micro hunting. De 14-24 af performance viel tegen. De d850 geeft veel meer satisfying gevoel bij het maken van een foto maar is ineens wel een heel erg luid apparaat. Z7 ligt erg fijn in de hand, het verplaatsen van autofocus punt kost teveel tijd. Er zit teveel vertraging in slaapstand en het kunnen maken van een foto, tevens zit er vertraging in het switchen van video naar foto mode. Een zelfde vertraging zit in het switchen tussen backscreen en evf.

Ik had graag een tussen variant gezien in de Pinpoint AF en AF small. Ik vind AF small te groot. (en pinpoint niet echt pinpoint)

I can't wait to shoot!

• Fireshade
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 08:34:
Nikon garandeert alleen een correcte werking van die adapter met hun eigen objectieven.
En de objectieven van Canon, Nikon etc. zijn altijd "gesloten systemen" geweest, volgens mij.

• Fireshade
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:02:
[...]

Ik zie een waslijst aan dingen die ze niet goed vinden, maar toch krijgt de camera een score van 89%... Dat scoresysteem slaat in ieder geval nergens op. De rest van de review is gelukkig wel bruikbaar.
Die voor- en nadelen wegen natuurlijk niet allemaal even zwaar. Sommige issues zijn ook erg relatief, zoals "gebrek aan klapscherm waardoor niet geschikt voor vloggers". Ze kunnen ook liever wel meer zaken noemen dan niet, anders krijg je daar weer gezeik over.

Bottom line: volgens de reviewers benadert de Z7 de huidige DPreview topmodellen D850 en A7R III, en dat is een behoorlijke lof.
De grootste issue vind ik wel striping, en dat is exact wat ook voorkomt bij de Sony A7R III. Jammer dat ze dit (nog?) niet opgelost hebben.
Dat de AF minder is dan wat we gewend zijn van Nikon is ook jammer, maar vooralsnog IMHO omdat dit de eerste trip is voor Nikon in mirrorless land. De revisies/opvolgers zouden het beter moeten doen.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fireshade schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:30:
omdat dit de eerste trip is voor Nikon in mirrorless land.
Nou nee... Je had de Nikon 1 en die deed het prima qua af (voor die tijd iig)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Sakete
Fireshade schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:30:
[...]

Die voor- en nadelen wegen natuurlijk niet allemaal even zwaar. Sommige issues zijn ook erg relatief, zoals "gebrek aan klapscherm waardoor niet geschikt voor vloggers". Ze kunnen ook liever wel meer zaken noemen dan niet, anders krijg je daar weer gezeik over.

Bottom line: volgens de reviewers benadert de Z7 de huidige DPreview topmodellen D850 en A7R III, en dat is een behoorlijke lof.
De grootste issue vind ik wel striping, en dat is exact wat ook voorkomt bij de Sony A7R III. Jammer dat ze dit (nog?) niet opgelost hebben.
Dat de AF minder is dan wat we gewend zijn van Nikon is ook jammer, maar vooralsnog IMHO omdat dit de eerste trip is voor Nikon in mirrorless land. De revisies/opvolgers zouden het beter moeten doen.
Het schijnt dat in RawTherapee er al een oplossing is voor de banding die je ziet in de Nikon Z7 RAW bestanden wanneer je de schaduwen extreem pusht (6 stops).

Dus wellicht dat andere raw converters, zoals Adobe en Capture One daar ook een oplossing voor bedenken. En wellicht dat Nikon ook nog een firmware update uitbrengt om dat op te lossen bij het schrijven van de raw bestanden.

Gallery

FYI:

https://nikonrumors.com/2...relesed.aspx/#more-129645
Software updates van ViewNX-i en NX-D (Z6 en Z7 support en wat fixes)

en een f/w update voor de Z7:
https://nikonrumors.com/2...eleased.aspx/#more-129639

Uiteraard aangemeld bij de downloads van tweakers; maar je weet nooit of men dat honoreert :?

Mooie Plaatjes   

Zo!
In één keer een stel Nikon Z (en Canon R) prime objectieven.
En dat voor redelijke prijzen. d:)b

https://www.mirrorlessrum...third-party-manufacturer/

https://nikonrumors.com/2...s-for-nikon-z-mount.aspx/

http://www.kipon.com/en/articledetail.asp?id=135

Lenses would be available before the end of Dec 2018, price as below,
24mm/f2.4 (For Nikon Z&Canon RF) 499USD
35mm/f2.4 (For Nikon Z&Canon RF) 468USD
50mm/f2.4 (For Nikon Z&Canon RF) 325USD
75mm/f2.4 (For Nikon Z&Canon RF) 355USD
90mm/f2.4 (For Nikon Z&Canon RF) 386USD

http://www.kipon.com/en/eWebEditor/uploadfile/20181208161246192.jpg

Wel bijzonder; de diafragma ring zit aan de buitenzijde i.p.v. tegen de body aan.
Ze lijken trouwens verdacht veel op Handevision Iberit objectieven... :/
zoals hier te zien is: https://leicarumors.com/2...us-pricing-revealed.aspx/
http://www.kipon.com/en/articledetail.asp?id=94

ehtweak wijzigde deze reactie 08-12-2018 21:18 (17%)

Mooie Plaatjes   

ehtweak schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:10:
Wel bijzonder; de diafragma ring zit aan de buitenzijde i.p.v. tegen de body aan.
Ze lijken trouwens verdacht veel op Handevision Iberit objectieven... :/
zoals hier te zien is: https://leicarumors.com/2...us-pricing-revealed.aspx/
http://www.kipon.com/en/articledetail.asp?id=94
Staat ook in het commentaar onder eerste linkje wat je erbij hebt gezet:
These lenses are the same (with new lens mounts) as the HandeVision IBERIT 24, 35, 50, 75 and 90mm f/2.4 lenses currently available in Fujifilm X, Leica L, Leica M and Sony E mounts.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True