• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 20:03
Ik ben een tijdje weg geweest uit de fotografie en nu ben ik dus niet helemaal op de hoogte van alle ontwikkelingen. Ik had een Nikon D70s maar deze is helaas gesneuveld, nu heb ik nog wel een mooie verzameling objectieven.

Binnenkort ga ik een mooie reis maken en wil ik dus een nieuwe body aanschaffen om mijn objectieven te kunnen gebruiken. Echter na deze reis zal ik de camera nog maar sporadisch gebruiken dus ik wil het wat betreft aanschafkosten niet te bond maken.

Hoe zit het kwaliteit vooruitgang de laatste jaren?

Nu kan ik via via een D300 op de kop tikken of is tegenwoordig een middenklasser zoals een D5300 beter als de vroegere professionelere cameras zoals de d300?

p.s video is niet van belang voor mij

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50
Ik denk dat een sensor van de D300 mogelijk iets gedateerd is, maar qua bediening en degelijkheid scoort de D300 toch nog steeds erg goed.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
Ik heb een D300s. Nog steeds een prachtige 12MP camera. Grootste nadeel: ISO en dynamic range.

Zeer degelijk, gesealed toestel. Veel instellingen zijn direct op de body te kiezen.

• mdoos
Iemand die iets kan zeggen over D300 vs D5300 (puur kijkend na eind resultaat foto's)

[Voor 78% gewijzigd door mdoos op 02-10-2018 14:02]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:24

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

D300 is wel een bejaarde baksteen hoor. Baksteen als in zwaar en groot

Waarom kijk je niet naar een 2e hands D7000/D7100? Stap je over naar een model met vergelijkbare ergonomie als je D70 maar wel redelijk handelbaar en ook semi pro in mogelijkheden.

• Joris748
@Barrycade Dat is waar. Een D5300 past 2x in een D300(s). Je moet het wel willen om met zo'n grote body te sjouwen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

D300 is een prima camera. Hij maakt hele goede foto's en is best robuust.

Dat gezegd hebbende, de camera is best oud aan het worden. Qua licht en dynamiek zijn moderne camera's veel beter. En ook qua iso (vanaf 800 begint de D300 te ruisen) valt het wel een beetje tegen.

* Delerium pas van D300 naar D7500 overgestapt.
Het verschil is eigenlijk waanzin, zelfs tegenlichtfoto's zien er goed uit. Het concept "dynamiek" besef je pas als je het ziet.

• Joris748
Delerium schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:25:
D300 is een prima camera. Hij maakt hele goede foto's en is best robuust.

Dat gezegd hebbende, de camera is best oud aan het worden. Qua licht en dynamiek zijn moderne camera's veel beter. En ook qua iso (vanaf 800 begint de D300 te ruisen) valt het wel een beetje tegen.

* Delerium pas van D300 naar D7500 overgestapt.
Het verschil is eigenlijk waanzin, zelfs tegenlichtfoto's zien er goed uit. Het concept "dynamiek" besef je pas als je het ziet.
Mijn D300s staat op de nominatie voor vervanging. Merk dat ik hem niet meer zo snel meeneem (want groot en zwaar) en al heel snel een externe flitser gebruik. Want ISO 640 gaat nog, maar ISO 800 geeft al ruis. Ergonomie en bedieningsgemak zijn nog steeds onovertroffen.

Ik kijk rijkhalzend uit naar de Z6.

• mdoos
Nu ik zo wat aan het rond kijken ben komt al snel de D7200 in beeld. Dit zou wel een flinke upgrade zijn tegen de D300 zo te zien?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mdoos Of, afhankelijk van wat voor een glaswerk je al in bezit hebt, een 2de hands D700.
Is voor een weinig te vinden en, indien in goede staat, gewoon een degelijke FF body.
of desnoods een D8xx.

Mooie Plaatjes   

• mdoos
Lezen die ik het meeste gebruik zijn:

AF nikkor 14mm 1:2.8 ed

AF-S DX VR Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED

Ik heb de mogelijkheid btw af te trekken zodoende is een nieuwe D7200 body nog wel interessant.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Een DX variant ligt dus voor de hand.
Ik zou dan echt even naar de D7XXX reeks gaan kijken.

• mdoos
Nu ik toch aan het vragen ben hoe verhoudt dit objectief zich tegen over wat in de laatste 10jaar allemaal is uitgekomen? Is dit nog steeds een goed objectief of is het tegenwoordig allemaal veel beter?

AF-S DX VR Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED

(met rode letters VR dus niet de mkII)

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Welk alternatief zat je dan naar te kijken?

Voor een travelzoom is die 18-200 prima.

Tuurlijk zijn er betere maar die hebben ook andere prijskaartjes. En wat voor range qua mm's zou je dan willen hebben?

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
mdoos schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:46:
Lezen die ik het meeste gebruik zijn:

AF nikkor 14mm 1:2.8 ed
Als je wilt gebruiken met autofocus vallen alle D3xxx en D5xxx modellen af. Die hebben geen af-motor.

Een nieuwe D7200 is de pefecte upgrade, een D300 of D7000 de goedkope upgrade (~200-250€ 2e hands). Of zelfs een D90. Ben je voor ~125€ 2e hands klaar en is veel beter dan een D70s.

Je travelzoom is nog steeds een goede lens in z'n klasse, die kun je rustig behouden.

gezocht: Panasonic GM5

• mdoos
Het is totaal wat anders geworden, kwam een mooi 2e hands aanbod voorbij voor een Canon D70 compleet met lenzen en accessoires voor een prijs waar ik niet eens een 2ehands D7200 body voor kon vinden.

Inmiddels dus voorzien met:

Canon D70
Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Canon EF 50mm f/1.8 STM
Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM

Gister al flink aan het testen geweest. Ik ben direct verliefd geworden op de 50mm 1.8 _/-\o_

[Voor 12% gewijzigd door mdoos op 08-10-2018 10:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee