Ventieldopje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:37:
[...]

Heeft dit nou ook te maken met het ontwerp van de mount dan dat het een MF lens is? Dan zouden ze dus op dat gebied alweer de plank mis slaan terwijl Canon een nieuwe mount met beide handen aangrijpt.
Ik gok dat AF te traag werkt voor dit soort lenzen. Zie ook de 85/1.2L en 50/1.0L. Daarnaast hebben ze qua ontwerp volgens mij wel serieus hun best gedaan om de lens optisch goed te laten zijn. Dus geen one-trick-pony.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@B64 Je gooit 2 dingen door elkaar... ;)
@Universal Creations linkte een afbeelding met het Nikon 50mm 1.8S Z objectief, terwijl hij een Nikkor Z 58mm f/0.95 S Noct bedoelde.

En de 50mm 1.8S Z is wel degelijk een AF objectief, maar de 58mm Noct niet...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Ventieldopje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:37:
[...]

Heeft dit nou ook te maken met het ontwerp van de mount dan dat het een MF lens is? Dan zouden ze dus op dat gebied alweer de plank mis slaan terwijl Canon een nieuwe mount met beide handen aangrijpt.
Meeste van het innovatieve glas voor de nieuwe Cannon mount komt wel zonder enige vorm van Image Stabilisation en in de body zit het ook al niet. Dus ik heb daar precies ook mixed feelings bij. Hopelijk springen Sigma & Tamron mee op het verhaal en brengen zij wat beweging hier en zorgen die ook voor wat druk up de prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Inrage schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:18:
[...]

Meeste van het innovatieve glas voor de nieuwe Cannon mount komt wel zonder enige vorm van Image Stabilisation en in de body zit het ook al niet. Dus ik heb daar precies ook mixed feelings bij. Hopelijk springen Sigma & Tamron mee op het verhaal en brengen zij wat beweging hier en zorgen die ook voor wat druk up de prijzen...
Maar dat heeft niks met de mount te maken :/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De mount is groot genoeg om lichtsterk AF glas erop te zetten. Dus mocht je daarvoor bang zijn, dan is dat onterecht. Zoals ik al zei, zal er vast een andere reden zijn waarom dit een MF lens is. Ik verwacht wel in de toekomst f/1.2 AF lenzen in de nieuwe vatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Mooie nieuwe 'I am Nikon' campagne...:

_/-\o_

Nou ja, het had gekund, toch? Alleen de afsluiter even veranderen in 'I am the new Nikon Z7'... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord
Press release:
The Nikon Z Series: Upcoming Firmware on Display

The Nikon Z series will continue to adapt to changing user needs through the development and roll-out of firmware updates to meet and exceed creative expectations. Taking into account feedback from photographers and creators, Nikon will display three feature updates under development that open creative opportunities for the Z 6 and Z 7. Displays will include:

CFexpress - Coming soon to the Z 6 and Z 7 cameras is support for CFexpress, which is compatible with the XQD memory card form-factor.
Eye AF - Under development is an Eye AF function, which will automatically detect the subject’s eyes to make attaining critical focus on the eyes easier. It will allow users to capture photos in which focus has been clearly acquired on the subject's eye, which is useful for portrait, event and street photography scenarios.
RAW Video Support - Nikon is currently developing a feature that works with the ATOMOS Ninja V to output video in RAW format, using the ProRes RAW codec.
Details, including the release date of new firmware updates, will be shared at a later date.
Nog geen info over een datum. Ben wel heel benieuwd naar de Eye-AF.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe dan ook wel goed om te zien dat er daadwerkelijk via firmware updates dergelijke verbeteringen / nieuwe features worden gebracht. Updates waren in het verleden bij Nikon toch vooral beperkt tot bugfixes en dergelijke volgens mij?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar d'r is nog meer Nikon h/w nieuws:

https://nikonrumors.com/2...ide-angle-zoom-lens.aspx/
Nikkor Z 14-30mm f/4 S objectief.
Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2019/01/Nikon-NIKKOR-Z-14-30mm-f4-S-lens-design.png

Een kit speciaal voor het video gebeuren:
https://nikonrumors.com/2...akers-kit-announced.aspx/
Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2019/01/Nikon-Z6-Filmmakers-Kit5-768x1096.jpg

Ook leuk, voor als je geïnteresseerd bent in het hoe en wat:
https://www.nikon.com/abo...gy/design/works/z7_z6.htm

prototyping:
Afbeeldingslocatie: https://www.nikon.com/about/technology/design/works/img/pic_119.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Orion84 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:11:
Hoe dan ook wel goed om te zien dat er daadwerkelijk via firmware updates dergelijke verbeteringen / nieuwe features worden gebracht. Updates waren in het verleden bij Nikon toch vooral beperkt tot bugfixes en dergelijke volgens mij?
Veel verder dan wat fixes en updates voor compabiliteit met lenzen was het tot nu toe inderdaad niet echt :)

Het zou ook wel mooi zijn als ze iets aan de 3D tracking doen, maar als ze dat gaan verbeteren gaan ze ook hun dslr lijn kannibaliseren.. wellicht dat de hardware het wel al kan, maar dat ze er expres nog even mee wachten in de software tot na de komende nieuwe dslr's.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
ehtweak schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:42:
Maar d'r is nog meer Nikon h/w nieuws:

https://nikonrumors.com/2...ide-angle-zoom-lens.aspx/
Nikkor Z 14-30mm f/4 S objectief.
[Afbeelding]

Een kit speciaal voor het video gebeuren:
https://nikonrumors.com/2...akers-kit-announced.aspx/
[Afbeelding]

Ook leuk, voor als je geïnteresseerd bent in het hoe en wat:
https://www.nikon.com/abo...gy/design/works/z7_z6.htm

prototyping:
[Afbeelding]
Zou me niet verbazen dat Nikon, net als Canon, kant en klare "kits uit gaat brengen". Ik merk dat steeds meer Canon users in mijn omgeving eerder voor een "video" of "portret" kit gaan dan voor een los objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 04:44
Ja, erg interessant om te zien dat Nikon nu deze richting opgaat. Als ze doorgaan worden ze een beetje een Fuji / Olympus achtig bedrijf qua update beleid, wat in mijn optiek een zeer goede ontwikkeling is. Verder benieuwd naar hoe de uitwerking van eye-AF zal zijn. Heb 't nog nooit gebruikt, maar bezit nu wel een Z6 dus wil wel 's zien waar men 't steeds over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
De prijs vd 14-30 F4 valt me nog mee, toch wel een lekkere compacte combo zo. Ook nog eens schroef filters. Ideale set voor landschappen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Orion84 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:11:
Weinig bugfixes dacht ik. Vooral voor als er nieuwe lenzen zijn uitgebracht.
Je hebt gelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 10-01-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als dit echt goed gaat functioneren, zou wel bijzonder zijn: 8)
https://nikonrumors.com/2...r-for-nikon-z-mount.aspx/

Een (betaalbare) MF-AF adapter voor de Nikon Z-mount!
M.a.w. een MF objectief van tig jaar oud kan zometeen functioneren, met AF, op de allernieuwste Nikon Z body.
Er is nog zoveel F-mount glaswerk in omloop wat optisch gewoon prima voldoet en met deze aanpassing weer een nieuw leven kan beginnen op de allernieuwste mirrorless body van Nikon. En er dan qua functionaliteit ook nog eens op vooruit gaat! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mooie Plaatjes   

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En aankondiging van verdere updates later dit jaar (en de nieuwe 24-70 2.8 S): nieuws: Nikon presenteert 24-70mm f/2.8 voor Z-camera's en belooft snellere a...

Zou zomaar kunnen dat ik voor mijn reis naar IJsland deze zomer nog een Z6 scoor als 2e camera naast de D500. Zeker als ze de AF (toch een van de kritiekpunten die nu regelmatig terugkomt in reviews van de Z series) inderdaad weten te verbeteren met die firmware update en wellicht de prijs t.z.t. ook nog wat verder daalt :)

Lijkt me een mooie combi. D500 voor vogels en ander telefoto werk, Z6+24-70 f4 voor landschap, walkaround en video.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 14-02-2019 15:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom niet die wide angle zoom? Of komt die niet in kit voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

HyperTrophy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:53:
Waarom niet die wide angle zoom? Of komt die niet in kit voor?
De IJslandse landschappen zijn wellicht een trigger om de camera aan te schaffen, maar ik zou hem daarna voor veel meer gebruiken dan dat en dan heb ik weinig aan zo'n 14-30mm. En 24mm is me wijd genoeg en anders schiet ik wel een panorama.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anyway, aangezien Kamera Express een leuke aanbieding met gratis XQD kaartje heeft en het ook wel fijn is om nog even een paar maanden te kunnen wennen aan de nieuwe body, heb ik hem vrijdag maar gekocht :+

Dit gaat duidelijk mijn D500 niet vervangen als het op ergonomie (met grote lenzen), AF performance en bediening en burst foto's aankomt, maar afgezien daarvan ga ik hier wel veel plezier mee hebben denk ik zo. Net wat compacter, maar voelt nog steeds erg degelijk aan. Die 24-70 F4 S is een prettig lensje (mooie upgrade t.o.v. van mijn 16-85VR ook) en video gaat met deze camera ook een stuk fijner dan met de D500.

Een korte test met vliegende meeuwen leverde op zich nog best een groot aantal correct scherpgestelde foto's op, maar subject tracking is echt lelijk geïmplementeerd als je de Nikon DSLRs gewend bent en bij het schieten in burst loopt de EVF gewoon nogal hard achter de feiten aan, waardoor het een stuk meer moeite kost om het onderwerp onder het AF gebied te houden (als je niet de subject tracking gebruikt). En dat was dan met een blauwe lucht als achtergrond, dus dat is vrij simpel voor het AF systeem. Met een drukkere achtergrond zal het wel vaker mis gaan verwacht ik.
En dat ze de ontzettend handige "AF-ON + Area Mode" niet meer ondersteunen als custom functie van onder andere de AF-ON knop is ook nogal een vreemde keuze. Dat gebruik ik op mijn D500 echt vaak.

Maar goed, daar komt wellicht dus nog verbetering in via firmware updates en sowieso heb ik hem ook niet gekocht als D500 vervanger.

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 18-02-2019 16:10 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar liefst 3 firmware updates van Nikon.
Voor de D600, D610 en D750.

https://nikonrumors.com/2...10-and-d750-cameras.aspx/

Nikon D600 firmware update version 1.04

The SETUP MENU > Time zone and date > Time zone display now shows only the names of major cities in the currently selected zone.
Fixed an issue that resulted in over-application of distortion control in pictures taken with an AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR lens at a focal length of 10 mm and with FX (36x24) 1.0x selected for Image area > Choose image area, Off selected for Image area > Auto DX crop, and On selected for Auto distortion control in the SHOOTING MENU.

Nikon D610 firmware update version 1.04:

Fixed an issue that resulted in over-application of distortion control in pictures taken with an AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR lens at a focal length of 10 mm and with FX (36x24) 1.0x selected for Image area > Choose image area, Off selected for Image area > Auto DX crop, and On selected for Auto distortion control in the SHOOTING MENU.

Nikon D750 firmware update version 1.15:

Fixed an issue that resulted in over-application of distortion control in pictures taken with an AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR lens at a focal length of 10 mm and with FX (36x24) 1.0x selected for Image area > Choose image area, Off selected for Image area > Auto DX crop, and On selected for Auto distortion control in the PHOTO SHOOTING MENU.
Fixed an issue that resulted in photos shot with non-CPU lenses being overexposed when taken by pressing the shutter-release button all the way down in a single motion under the following conditions: the standby timer off, On selected for Custom Setting c1 (Shutter-release button AE-L) in the CUSTOM SETTING MENU, and lens information specified using the Non-CPU lens data option in the SETUP MENU.

Voornamelijk een fix t.b.v. het AF-P DX NIKKOR 10-20mm f/4.5-5.6G VR objectief; de vervormings correctie was iets te voorbarig in een specifieke situatie. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Realiserende me dat ik een beginnersvraag stel, hoop ik toch dat iemand me in de juiste richting kan sturen.

Voor mijn D7000 heb ik enige tijd geleden een pricewatch: Nikon AF 50mm f/1.8D gekocht. Erg blij mee, gebruik 'm doorgaans in de A-stand. Mooie scherpte diepte en kan er mooie portretten en foto's van de kleine mee maken. Mits voldoende licht, en dat laatste is vermoedelijk (ook) een instellingen-dingetje. Regelmatig gebruik ik mijn filtser, een pricewatch: Nissin i40 (Nikon), maar in verschillende situaties wil ik dat eigenlijk/liever niet. Dit resulteert dan al snel in donkere, onscherpte foto's met vaak veel ruis.

Zou ik dit voldoende moeten kunnen afvangen met belichtingscompensatie instellingen op de D7000 (dat levert inderdaad wat lichtere plaatjes op, maar niet per se scherper) of ontkom ik niet aan een statief in de iets of wat donkerdere situaties? Het gebruik van belichtingscompensatie betekent dat ik deze in elke situatie probeereindewijs moet instellen, even snel wat plaatjes schieten is dan wat lastiger, met 'n kleine heb je die tijd niet altijd (ik realiseer me natuurlijk ook dat dit bij het gebruik van dit soort apparatuur hoort). Gebruik ik de flitser voor indirecte flits, dan levert dat vrijwel altijd de gewenste belichting op. Daarom grijp ik daar nu vrijwel altijd (noodzakelijkerwijs) naar de flitser, maar dat zou gevoelsmatig niet per se nodig moeten zijn. Gebruik ik overigens de automatische stand (was eens benieuwd wat die stand deed), dan levert dat in de wat donkerdere situaties ook de eerder beschreven donkere plaatjes met ruis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Ik denk dat je nog niet helemaal snapt waarvoor de belichtingscompensatie dient. Dus lees je daar eerst even op in.

Verder zal je de ISO omhoog moeten trekken (naar mijn ervaring kan dit tot ISO 3200 prima bij de D7000) als je de sluitertijd snel genoeg wilt houden voor scherpe plaatjes.

Deze camera en lens hebben geen stabilisatie, dus mijn tip is dat je maximaal 1/60e van een seconde aanhoudt. Dat is uit de hand nog wel te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En als je hier verder in wilt duiken, dan kan je beter even een apart topic openen en ook een paar voorbeeldfoto's delen (incl. de gebruikte instellingen), zodat we je beter kunnen helpen uitzoeken waar het mis gaat en wat je anders zou kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hé, da's opvallend; de prijzen van de Z6 en Z7 zijn ineens gedaald.
Ik las dit artikel:
https://nikonrumors.com/2...nada-uk-and-germany.aspx/

en toen ik de Pricewatch van tweakers checkte, zag ik dat de Z7 van 3699 --> 3169, en de Z6 van 2199 --> 1999 is gegaan.
Wel opvallend snel al. :?

Wellicht te maken met wat nieuw 'spul' wat er aan gaat komen?
Zoals de Z5 of iets in de trant van een D6 o.i.d?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De kit met 24-70 en FTZ was al wat langer omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik denk niet dat er een nieuwe body zo snel verschijnt, eerder dat de verkopen gruwelijk tegen vallen omdat de prijzen hoog zijn en de bodies nog niet voor iedereen een goede vervanger is van de DSLR (als je het afzet tegen bijv. een D850).

Op dit moment hebben ze vooral baat bij een kleine prijsreductie en vooral een groter portfolio van native lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Is verder toch ook de normaalste zaak van de wereld? Bij de duurdere DSLRs gaat ook na een aantal maanden de prijs een paar honderd euro omlaag t.o.v. de introductieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Denk dat de verkopen wat tegenvallen, en wat doet de yen en de dollar bijvoorbeeld ten opzichte van de euro?

Als die Z5 er daadwerkelijk komt zal het een lager gepositioneerd model zijn. Denk aan de D600 die onder de D750 werd gezet. SD slot(s) en magere videofuncties bijvoorbeeld. APS-C sensor is ook mogelijk maar dat zie ik niet zo snel gebeuren, dan zou die hele Z-mount een beetje onzinnig zijn :+

Veel mensen zullen ook de kat uit de boom kijken en wachten tot de grote firmware update met eye af e.d. uit is.

Zelf wacht ik ook, maar dat is meer om persoonlijke redenen :) Als ie in de tussentijd zakt hoor je mij niet klagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

PdeBie schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:17:
Ik denk dat je nog niet helemaal snapt waarvoor de belichtingscompensatie dient. Dus lees je daar eerst even op in.

Verder zal je de ISO omhoog moeten trekken (naar mijn ervaring kan dit tot ISO 3200 prima bij de D7000) als je de sluitertijd snel genoeg wilt houden voor scherpe plaatjes.

Deze camera en lens hebben geen stabilisatie, dus mijn tip is dat je maximaal 1/60e van een seconde aanhoudt. Dat is uit de hand nog wel te doen.
Ik worstel met dezelfde situatie. Het ophogen van de ISO geeft inderdaad betere resultaten, maar ik vind het lastig te bepalen welke instelling wanneer voldoet. Ik realiseer me dat dat juist een onderdeel is van fotografie, maar ben nogal zoekende naar bepaalde 'richtlijnen'/handvatten met de combinatie D7000 en pricewatch: Nikon AF 50mm f/1.8D. Is daar überhaupt iets over te zeggen (zoals bijvoorbeeld de grens van ISO 3200 en de maximaal 1/60e als sluitertijd) of is het simpelweg in elke situatie een kwestie van proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:44

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Orion84 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:56:
Is verder toch ook de normaalste zaak van de wereld? Bij de duurdere DSLRs gaat ook na een aantal maanden de prijs een paar honderd euro omlaag t.o.v. de introductieprijs.
Vergis je niet... Krijg maar naar het prijsverloop (of gebrek eraan) bij Nikon... Kijk bij de D850, klik, of de D5, klik. Vermoed dat veel mensen de kat uit de boom kijken bij de Z6 en Z7 en dit een duwtje in de rug moet zijn.

Zo ook ik. Mijn D800 is aan vervanging toe, wat is nu wijsheid? Z7 of D850 (of aanstaande opvolger)... Voor beide is wat te zeggen.
Heb mogen spelen met de Z6 van Tweaker en dat beviel me beter dan verwacht.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. De D850 is bijvoorbeeld nauwelijks gezakt in prijs. De Z7 loopt gewoon niet zo lekker als gehoopt. Wij verkopen echt een stuk meer D850's dan Z7's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik keek naar de D500 en D750, die beiden wel in prijs daalden een aantal maanden na introductie. Maar inderdaad, er zijn dus ook voorbeelden waar dat niet zo is.

Op zich niet zo heel gek dat die camera’s niet heel hard lopen. Zoveel meerwaarde biedt het niet, zeker zo lang het native lenzenaanbod nog beperkt is. En professionals zijn volgens mij ook vaak wel enigszins conservatief? Snap best dat als je er je boterham mee moet verdienen dat je bij zo’n eerste generatie even de kat uit de boom kijkt en voorlopig liever voor een dijk van een DSLR als de D850 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Xilantof schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Zo ook ik. Mijn D800 is aan vervanging toe, wat is nu wijsheid?
Ben ik toch benieuwd; wat vind je niet (meer) goed aan je D800 dan? :?

Ik heb zelf een D800E (al sinds 'ie uitkwam) en die is kriskras door Europa geweest, berg op, berg af. En doet het nog steeds naar volle tevredenheid.
Met b.v. een D850 zou ik slechts een klein stapje voorwaarts maken en dat vind ik het absoluut niet waard.

Of is jouw D800 echt versleten?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
JBS schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:00:
[...]
Ik worstel met dezelfde situatie. Het ophogen van de ISO geeft inderdaad betere resultaten, maar ik vind het lastig te bepalen welke instelling wanneer voldoet. Ik realiseer me dat dat juist een onderdeel is van fotografie, maar ben nogal zoekende naar bepaalde 'richtlijnen'/handvatten met de combinatie D7000 en pricewatch: Nikon AF 50mm f/1.8D. Is daar überhaupt iets over te zeggen (zoals bijvoorbeeld de grens van ISO 3200 en de maximaal 1/60e als sluitertijd) of is het simpelweg in elke situatie een kwestie van proberen?
Ik denk dat je hier beter een dedicated topic voor kan maken, maar elke situatie is anders. Door veel foto’s te maken leer je gaanderweg steeds beter welke instellingen je moet gebruiken en wat de grenzen van je camera zijn. Zelf heb ik jaren gefotografeerd met de D7000 en het gros van mijn werk zou ik er ook nu nog prima mee kunnen doen. Echt een heerlijk toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

JBS schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:00:
[...]
ISO is afhankelijk van de sensor en niet van de lens, voor de sluitertijd zijn er richtlijnen welke je kan gebruiken bij handheld schieten zonder VR:
https://photographylife.com/how-to-take-sharp-photos

Maar dit is een rule of thumb, de een kan de camera steviger vasthouden dan de ander. Als het buiten koud is gebruik ik een hoge sluitersnelheid dan wanneer het warm is bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

ehtweak schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:21:
[...]

Ben ik toch benieuwd; wat vind je niet (meer) goed aan je D800 dan? :?

Ik heb zelf een D800E (al sinds 'ie uitkwam) en die is kriskras door Europa geweest, berg op, berg af. En doet het nog steeds naar volle tevredenheid.
Met b.v. een D850 zou ik slechts een klein stapje voorwaarts maken en dat vind ik het absoluut niet waard.

Of is jouw D800 echt versleten?
Mijn D800 is aan de buitenkant inderdaad best versleten (en ok, de sensor mag ook weer een swabje hebben... ;) ).
Qua beeldkwaliteit heb ik vaak niets te klagen (voor portretten of landschappen), maar ik schiet toch ook best vaak in het donker (theater/concerten/opnamestudio's) en dan zie je toch dat de hoge iso's en AF op de nieuwe modellen een stuk beter is.

Gezegd moet worden dat ik al 3 jaar roep dat ik mijn D800 wil vervangen, maar het gespaarde geld steeds liever uitgeef aan een mooie reis waar mijn D800 zich met alle liefde nog op uitleeft) en ook twijfel ik of ik niet mijn 70-200 2.8 (v1) niet eerder zal vervangen dan m'n D800 bijv.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Xilantof schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:02:

...en ook twijfel ik of ik niet mijn 70-200 2.8 (v1) niet eerder zal vervangen dan m'n D800 bijv.
Die nieuwe 70-200 FL is echt veeeeeeeel scherper (en duurder) dan die V1.Wat ik apart vind, want ik had niks aan te merken op mijn v1.....tot ik met de FL versie ging fotograferen...

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor mensen die aan het rondkijken zijn voor een 70-200 objectief:

https://nikonrumors.com/2...her-70-200mm-lenses.aspx/

Leuk vergelijk tussen de Sigma, Nikon en Tamron varianten.
Waarbij soms 2 x zo dure objectieven niet altijd objectief 2 x zo goed presteren... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor de laatste paar procenten verbetering betaal je inderdaad vaak de hoofdprijs. Een ferrari van 3,5ton is ook niet 10x sneller dan mijn volvo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
Reden voor mij dat ik naar een Zx aan het kijken ben is toch het focus peaken en IBIS. Ik heb echt bibber handen. Alle oefening en tips uitgeprobeerd. Met een 135mm lens op de D800 heb ik echt een shutter van 1/250 minstens nodig en dan nog een hoop met net iets beweging. De Z7 met IBIS heb ik geschoten op 1/15 en deze was scherp. Had ik het zelf niet gedaan dan had ik het niet geloofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Shark.Bait schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:13:
[...]

Die nieuwe 70-200 FL is echt veeeeeeeel scherper (en duurder) dan die V1.Wat ik apart vind, want ik had niks aan te merken op mijn v1.....tot ik met de FL versie ging fotograferen...
Toch merk ik... mijn v1 is prima voor portretten, concerten etc. Maar bij landschappen schiet ie tekort... En daar gebruik ik hem zeer vaak.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Xilantof schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:03:
[...]

Toch merk ik... mijn v1 is prima voor portretten, concerten etc. Maar bij landschappen schiet ie tekort... En daar gebruik ik hem zeer vaak.
Telelenzen worden vaker onscherp richting infinity. Dat is zeker niet altijd zo uiteraard, maar ik heb meerdere telelenzen gehad waar dat zeker het geval was (sigma 70-200 macro bijvoorbeeld.).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Plus dat de V1 prima was qua center scherpte, maar naar de hoeken een stuk slechter werd voor zover ik me herinner. Wat op digitaal jaren lang geen probleem was, omdat alles bij Nikon APS-C was. Kan me voorstellen dat dat ook bij portretten en dergelijke minder problemen geeft dan bij landschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Orion84 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:27:
Plus dat de V1 prima was qua center scherpte, maar naar de hoeken een stuk slechter werd voor zover ik me herinner. Wat op digitaal jaren lang geen probleem was, omdat alles bij Nikon APS-C was. Kan me voorstellen dat dat ook bij portretten en dergelijke minder problemen geeft dan bij landschappen.
Dat inderdaad. Voor mij nu wel een reden serieus naar de FL te kijken. En dan zal ik dat misschien weer eerder doen dan m'n D800 vervangen.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
avanreijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:25:
Reden voor mij dat ik naar een Zx aan het kijken ben is toch het focus peaken en IBIS. Ik heb echt bibber handen. Alle oefening en tips uitgeprobeerd. Met een 135mm lens op de D800 heb ik echt een shutter van 1/250 minstens nodig en dan nog een hoop met net iets beweging. De Z7 met IBIS heb ik geschoten op 1/15 en deze was scherp. Had ik het zelf niet gedaan dan had ik het niet geloofd.
Wat fotografeer je?

Want als je bijvoorbeeld mensen schiet die niet stilzitten moet je ook al 1/125 ~ 1/160 gaan, dan gaat stabilisatie je niet helpen. Succes met bijvoorbeeld dieren en kinderen op 1/15 ;)

En waarmee fotografeer je? De bodies van 36MP en hoger zijn ongenadiger mbt. het stilhouden van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Xilantof schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Vergis je niet... Krijg maar naar het prijsverloop (of gebrek eraan) bij Nikon... Kijk bij de D850, klik, of de D5, klik. Vermoed dat veel mensen de kat uit de boom kijken bij de Z6 en Z7 en dit een duwtje in de rug moet zijn.

Zo ook ik. Mijn D800 is aan vervanging toe, wat is nu wijsheid? Z7 of D850 (of aanstaande opvolger)... Voor beide is wat te zeggen.
Heb mogen spelen met de Z6 van Tweaker en dat beviel me beter dan verwacht.
Ligt er ook een beetje aan wat je fotografeert. Wat ik gezien heb in reviews, is dat de Z-serie toch een behoorlijk slechte burstrate hebben (2.5fps ipv de geclaimde 10fps) en dat de AF performance toch niet kan tippen aan de D850. Als je dus voornamelijk Birds in Flight of Sport fotografeert, dan is een D850 of D500 (ivm de cropfactor die voordelig is bij BIF),de betere keus lijkt me. Echter als je portret fotografie doet, dan is de Eye-AF die er is of aanstaande is, toch wel een flink voordeel bij de Z-serie.

Ben wel benieuwd hoeveel beter ze de huidige Z-series nog kunnen maken met firmware upgrades. Ik geloof best dat de Z-serie mirrorless de toekomst gaat worden, maar de Z6 en Z7 blijven de eerste echte serieuze poging van Nikon, waarbij een versie 2-3 toch wel stappen zal gaan maken. Als je nu zou moeten upgraden/kopen, dan ligt het denk ik toch wel aan je voorkeur qua fotografie of een Z-serie of D850 je keuze wordt. :)

Voorlopig ben ik voorzien met mijn half jaar oude D500. Heb nu ook mijn lenzengamma bijna compleet. Vorige week de 70-200 FL binnen gekregen. Nu eerst maar eens weer op pad met de spullen en deftig foto's maken. :P

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 07-03-2019 16:31 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betreft de 70-200 FL vs Sigma Sport:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Nadeel van de Sigma is gewoon het hogere gewicht. Focussnelheid is verbluffend en ook de stabilisatie is erg goed. Ik haalde vandaag in een testje 4,5 stop. Geen wetenschappelijke test verder, maar gewoon even zo wat testen met langere sluitertijd (1/10sec op 200mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

thunder8 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:26:
[...]

Ligt er ook een beetje aan wat je fotografeert. Wat ik gezien heb in reviews, is dat de Z-serie toch een behoorlijk slechte burstrate hebben (2.5fps ipv de geclaimde 10fps) en dat de AF performance toch niet kan tippen aan de D850. Als je dus voornamelijk Birds in Flight of Sport fotografeert, dan is een D850 of D500 (ivm de cropfactor die voordelig is bij BIF),de betere keus lijkt me.
Voor mij is het dan ook inderdaad nadrukkelijk een camera naast de D500 en zeker geen vervanging. Burst rate heb ik nog niet echt problemen mee ervaren (Z6, wellicht dat de Z7 anders is), behalve dan dat het met hoe deze EVF zich gedraagt een stuk lastiger werken is dan met een OVF.

Voor degenen die wel eens een Z6 in het echt willen zien, ik neem hem mee naar Voorjaarsmeet - Natuurpark Lelystad 14 april! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Orion84 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:26:
[...]
Voor mij is het dan ook inderdaad nadrukkelijk een camera naast de D500 en zeker geen vervanging. Burst rate heb ik nog niet echt problemen mee ervaren (Z6, wellicht dat de Z7 anders is), behalve dan dat het met hoe deze EVF zich gedraagt een stuk lastiger werken is dan met een OVF.
Ik heb het alleen gezien in een youtube filmpje van Tony Northrup, waar ze het hadden over overdrijven en leugens van camerafabrikanten. Dit viel me wel op dat het een stuk lager was dan Nikon aangaf. Of het misschien nadien is opgelost met firmware of iets dergelijks, durf ik niet te zeggen, heb geen Z en voorlopig komt er ook geen. Ben zeer content met mijn D500 en ik moet nu eerst meer gaan fotograferen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

thunder8 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:32:
[...]

Ik heb het alleen gezien in een youtube filmpje van Tony Northrup, waar ze het hadden over overdrijven en leugens van camerafabrikanten. Dit viel me wel op dat het een stuk lager was dan Nikon aangaf. Of het misschien nadien is opgelost met firmware of iets dergelijks, durf ik niet te zeggen, heb geen Z en voorlopig komt er ook geen. Ben zeer content met mijn D500 en ik moet nu eerst meer gaan fotograferen. ;)
Ah, ja: YouTube: 5 Lies Camera Companies Tell You (Picture This! Photography Podcast)

Beetje hoog mierenneuk gehalte imho (die hele video), maar het zal best dat met tracken van snel bewegende onderwerpen de framerate wat zakt en als je dan ook nog alleen de in focus shots telt omdat de AF niet geniaal is voor dergelijk situaties, ja dan zal je vast een stuk van die 12FPS vandaan zitten. Maar het is niet alsof ie die 12FPS niet haalt, alleen niet in alle omstandigheden. Maar geldt dat eigenlijk niet gewoon voor zo'n beetje elke camera (zoals de video al aanhaalt: een 1Dx haalt zijn 14fps ook niet altijd als ie erg druk is met focustracking)?

En inderdaad, die 12FPS is tamelijk beroerd qua bruikbaarheid doordat je in feite in de EVF naar de vorige foto kijkt in plaats van een live view.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Tony is inderdaad vaak wel een mierenneuker op meerdere gebieden. Maar er zitten ook wel eens hele interessante stukken tussen. Volg wel meer figuren op Youtube en neem lang niet alles voor waar aan. Sommigen worden overduidelijk door merken gesponsord en dat heeft zijn weerslag op hun mening en hoe ze zaken voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
thunder8 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:41:
Tony is inderdaad vaak wel een mierenneuker op meerdere gebieden. Maar er zitten ook wel eens hele interessante stukken tussen. Volg wel meer figuren op Youtube en neem lang niet alles voor waar aan. Sommigen worden overduidelijk door merken gesponsord en dat heeft zijn weerslag op hun mening en hoe ze zaken voorstellen.
Kijk alleen al naar de TITELS van die video's en ook het grote deel COMMERCIELE winacties en GESPONSORDE dingen.

Fro, Kai en DigitalRev (ook de nieuwe) zijn de enige die ik kan verdragen. De rest is veelal miereneukerij waarvan ik denk, kom je uberhaupt nog wel eens uit je stoel om daadwerkelijk wat te gaan doen?

Nee mijn capslock is niet stuk, is een grapje. Zie dus zijn kanaal :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Bij Fro cringe ik altijd bij zijn aankondigingen. Froknowsphooootoooo...

Verder volg ik James Popsys, Matt Granger, Benjamin Jaworskyj, Attilio Ruffo en Marc Smith. Dat zijn meer fotografen die beelden maken tijdens hun tochten en dat is veel leuker te kijken. Benjamin is zo gek als een deur en maakt ook komische stukjes.

Maar dat is verder off topic, terug naar Nikon. 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oh jee, wat moet ik nou? :?
Hellup, lees ik net dat mijn stokoude D800E echt niet meer kan tippen aan het hedendaagse pixelgeweld:

https://nikonrumors.com/2...sensor-test-results.aspx/

Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2019/03/Nikon-Z7-DxOMark-sensor-test-results2.jpg

Sodeju, wat loopt mijn DSLR uit 2012 toch achter bij de allernieuwste D850, Z7, Sony A7R, e.d. :-(

Of.... valt het allemaal reuze mee? :+
Ik zou bijna al nostalgische gevoelens krijgen als ik beelden maak met de D800E. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 00:10
Heb laatst m'n D5300 een upgrade gegeven. Heb nu een tweedehands D800E :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ehtweak schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:27:
Hellup, lees ik net dat mijn stokoude D800E echt niet meer kan tippen aan het hedendaagse pixelgeweld:

https://nikonrumors.com/2...sensor-test-results.aspx/

[Afbeelding]

Sodeju, wat loopt mijn DSLR uit 2012 toch achter bij de allernieuwste D850, Z7, Sony A7R, e.d. :-(

Ik zou bijna al nostalgische gevoelens krijgen als ik beelden maak met de D800E. ;)
Is maar net wat je zoekt in een camera. Op sommige vlakken legt de D800E het gewoon af. De beeldkwaliteit blijft gewoon heel goed, niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Puur op sensorkwaliteit kan ie nog steeds goed mee. Zelfde voor de D750 vs Z6.
De verbeteringen zitten in andere zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Pixelrace zegt lang niet alles. Feit dat de D800E er tussen staat in het vergelijk, zegt in feite al genoeg. ;) Zolang je geen megagrote prints laat afdrukken zal het verschil best meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Of (in 4K) wil filmen :)

Puur op pixels en sensorontwikkeling is er niet heel erg veel verbeterd de laatste jaren. Dat de D850 er inmiddels een tijdje is maakt de D800E echt niet ineens een slechte camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb prints aan de muur hangen gemaakt met een D90 waarvan gasten nog steeds zeggen, "Jeetje met wat voor camera is dat geschoten!?"

Het glas dat voor de sensor zit is veel belangrijker, al is de ruis van mijn D7100 stukken mooier dan die van de D90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
thunder8 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:37:
[...]

Pixelrace zegt lang niet alles. Feit dat de D800E er tussen staat in het vergelijk, zegt in feite al genoeg. ;) Zolang je geen megagrote prints laat afdrukken zal het verschil best meevallen.
Ik maak wel eens prints op A2 en die zijn haarscherp. A1 en groter moet met gemak kunnen. Belangrijk is goed glas zodat je ook echt je sensor resolutie haalt.

Mijn camera heeft "maar" 18mp ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij hebben een aantal mensen dit gemist: :)
...
BTW:
Ik maak al jaren megagrote prints; en zelfs met de nog (stok)oudere D700 zijn die prima.

En de verbeteringen zitten in andere zaken? Waar dan? Zeker niet voor mijn portemonnee... ;)
Want de totale sjouwhoeveelheid (glas + body + toebehoren) is nog steeds niet significant minder geworden.

Oh ja, en ik gebruik nog veel ouder glas, met die iets minder oude camera... als dat maar goed gaat... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Ventieldopje schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:58:
[...]

Ik maak wel eens prints op A2 en die zijn haarscherp. A1 en groter moet met gemak kunnen. Belangrijk is goed glas zodat je ook echt je sensor resolutie haalt.

Dat bedoel ik ook. In dit filmpje wordt ook eens gekeken naar het verschil in APS-C, Full Frame en Medium Format qua prints. YouTube: How BIG can you PRINT your PHOTOS? (Fuji XT3 vs Nikon Z7 vs GFX 50R)

De conclusie is dat het eigenlijk weinig uitmaakt qua sensor en dat zelfs bij hele grote prints, zolang je geen pixelpeeping gaat toepassen, het verschil verwaarloosbaar is. Goed glas is inderdaad veel belangrijker, fouten in je glas komt altijd naar voren, terwijl een lagere resolutie geen probleem hoeft te zijn, zeker niet als je de juiste afstand hebt tussen je ogen en de print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ventieldopje schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:58:
[...]

Dat bejaarde ding van jou kan echt niet meer :+
Ik heb 50 MP en heb dus beduidend de grootste paars gepunte.......MP's zeggen inderdaad beduidend weinig. Groter printen betekent nagenoeg altijd ook dat je op grotere afstand kijkt...en dan ineens heb je weer resolutie genoeg.

Over een paar weekjes is de badkamer in huis klaar en richt ik mijn nieuwe kantoor ook in (wisseling van kamers op de middelste verdieping door herindeling ruimte)...dan ga ik ook weer nieuw werk kiezen om op A2 te printen voor aan de muur.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
In Amerika zijn ze dan toch eindelijk overstag en bundelen ze de FTZ bij iedere Z6 en Z7 :o

Hopelijk hier ook... :9

https://nikonrumors.com/2...7-cameras-in-the-us.aspx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

thunder8 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:26:
. Als je dus voornamelijk Birds in Flight of Sport fotografeert, dan is een D850 of D500 (ivm de cropfactor die voordelig is bij BIF),de betere keus lijkt me.

Voorlopig ben ik voorzien met mijn half jaar oude D500. Heb nu ook mijn lenzengamma bijna compleet. Vorige week de 70-200 FL binnen gekregen. Nu eerst maar eens weer op pad met de spullen en deftig foto's maken. :P
Het voordeel van een 135 formaat sensor tov een crop is dat je vogel langer in beeld is en je naderhand de crop kan uitvoeren achter je computer. En de D850 heeft ook een crop mode gratis ingebouwd. ;)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Shark.Bait schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:23:
[...]
Het voordeel van een 135 formaat sensor tov een crop is dat je vogel langer in beeld is en je naderhand de crop kan uitvoeren achter je computer. En de D850 heeft ook een crop mode gratis ingebouwd. ;)
Echter bij veel croppen met een ff sensor ga je snel heel veel megapixels inleveren, waardoor je per saldo minder detail kan overhouden. Het is een trade off. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thunder8 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:16:
[...]

Echter bij veel croppen met een ff sensor ga je snel heel veel megapixels inleveren, waardoor je per saldo minder detail kan overhouden. Het is een trade off. 😉
Een D850 heeft in cropmode net zoveel resolutie als een D500: 20MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55
Prachtig allemaal. Voorlopig ben ik tevreden met d750 en soms de d7100.
Schiet er prima platen mee, ook groot formaat.

Het is meer ook afhankelijk van de fotograaf en het soort glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Glas is ontzettend belangrijk inderdaad :)

Hier kun je meer vinden over de resolutie (dpi) vs kijkafstand. http://resources.printhan.../viewing-distance-dpi.php

En hier ook een leuke vergelijking: http://www.northlight-ima...on-5ds-print-performance/

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glas is belangrijk, camera is belangrijk, fotograaf is belangrijk. :)

Maar ook de software is belangrijk. Vooral de native RAW converter van Nikon zelf blijft imho de beste qua geleverde outputkwaliteit.
Zou alleen leuk zijn als 'ie (= ViewNX-i) wat sneller zou werken.

Dat gezegd hebbende, er zijn weer verse versies van ViewNX-i, Capture NX-D, Picture Control Utility 2 en Snapbridge.

Oh ja, en de speciale U-point technologie zit ook weer in Capture NX-D. :Y

download: https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/134.html
bron: https://nikonrumors.com/2...trol-and-snapbridge.aspx/

Hier:
https://www.nikonusa.com/...ontrols-step-by-step.html
een uitleg over hoe en wat m.b.t. Picture Control.

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 20-03-2019 10:21 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Het ENIGE wat belangrijk is,is de afdruk.
Alles wat daarvoor staat, staat in dienst van die afdruk.
Net als het canvas en kwast van een schilder in dienst staan van het schilderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ofwel, de hele keten is belangrijk. De zwakste schakel bepaalt het niveau van het eindresultaat. Maar dit gaat niet meer zo over Nikon geloof ik. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 20-03-2019 10:19 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@HyperTrophy De afdruk?
Heel veel beelden worden niet eens meer afgedrukt... maar slechts via andere media bekeken/getoond. :|

Bovendien zijn alle stappen van een heel proces bepalend voor het uiteindelijke resultaat (wat dat ook moge zijn).
Crap in --> Crap out. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Je snijdt het onderwerp 'de afdruk' terecht aan.

Het geeft aan dat 'we' het niet meer de moeite waard schijnen te vinden om een afdruk te maken.
Terwijl het zoveel meer waarde biedt, en een foto de status geeft die het verdient.
Tenminste daarvoor heb je in het begin toch 'afgedrukt/geklikt'?
Als in, "je hebt aan het begin de keuze gemaakt om de foto te maken, waarom zou je die niet tot aan het einde toe vervullen ( de keuze )"

En inderdaad alle stappen in het proces, staan in dienst van jou. En van wat jij ermee wilt bereiken/laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Universal Creations schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:32:
[...]

Een D850 heeft in cropmode net zoveel resolutie als een D500: 20MP.
Hij had het ook over nadien croppen achter de computer, niet alleen over de cropmode van de camera zelf. ;) En afhankelijk hoeveel je nadien cropt, ben je snel veel MP's kwijt.

Dat je een cropmode met 20mp in de D850 hebt is leuk, maar dan is de viewer kleiner en heb je die bird in flight dus ook niet langer in beeld. Om maar te zwijgen over het feit dat je dan veel te veel geld uitgeeft voor een camera die je in een mindere mode gebruikt, terwijl je voor heel veel geld minder dit native in de D500 hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door thunder8 op 20-03-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ventieldopje schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:28:
Glas is ontzettend belangrijk inderdaad :)

Hier kun je meer vinden over de resolutie (dpi) vs kijkafstand. http://resources.printhan.../viewing-distance-dpi.php

En hier ook een leuke vergelijking: http://www.northlight-ima...on-5ds-print-performance/
Iedereen begint altijd over kijkafstand, voor reclame vind ik dat inderdaad een goed argument, maar als je thuis een mooie print hebt of desnoods een "fine art" print, dan kijk je eerst op afstand en is resolutie minder belangrijk, maar vervolgens stap je iets dichterbij en kijk je naar de details en dan word je dus vaak heel erg teleurgesteld.

Ik heb grote prints gezien van fotos gemaakt met o.a. de 5D mark IV en ik moest er heel hard om huilen. Niet dat het een slechte camera is, zeer zeker niet, maar voor grote formaten heb je gewoon meer resolutie nodig, afhankelijk van je doel.

Of je moet een belabberde printer zoeken natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:54
PageFault schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Iedereen begint altijd over kijkafstand, voor reclame vind ik dat inderdaad een goed argument, maar als je thuis een mooie print hebt of desnoods een "fine art" print, dan kijk je eerst op afstand en is resolutie minder belangrijk, maar vervolgens stap je iets dichterbij en kijk je naar de details en dan word je dus vaak heel erg teleurgesteld.

Ik heb grote prints gezien van fotos gemaakt met o.a. de 5D mark IV en ik moest er heel hard om huilen. Niet dat het een slechte camera is, zeer zeker niet, maar voor grote formaten heb je gewoon meer resolutie nodig, afhankelijk van je doel.

Dan is naar mijn idee de kijkafstand nog steeds relevant. Maar dan wel de minimale kijkafstand. Als je het belangrijk vindt dat je print er op 20cm nog goed uit ziet, is dat waar je vanuit moet gaan.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
PageFault schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Nouja dan hebben wij misschien een andere definitie wat belabberd is maar ik heb met de 1D X prints gemaakt op A2 die ook makkelijker nog groter afgedrukt hadden kunnen worden. Dit wel met Zeiss glas wat mákkelijk meer dan 18mp aan kan, dat is wat anders dan een 5D IV met een 16-35 I bijvoorbeeld ;) Maar goed, lekker offtopic.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ventieldopje schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Nouja dan hebben wij misschien een andere definitie wat belabberd is maar ik heb met de 1D X prints gemaakt op A2 die ook makkelijker nog groter afgedrukt hadden kunnen worden. Dit wel met Zeiss glas wat mákkelijk meer dan 18mp aan kan, dat is wat anders dan een 5D IV met een 16-35 I bijvoorbeeld ;) Maar goed, lekker offtopic.
En de definitie van groot, want A2 is maar een klein velletje. Ik heb het eerder over A0 en vooral 2A0 of die lange banners bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007

bobcom

Dedicated dabbler

[/off-topic]
PageFault schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:45:
[...]

En de definitie van groot, want A2 is maar een klein velletje. Ik heb het eerder over A0 en vooral 2A0 of die lange banners bijv.
En die bekijk je natuurlijk ook van 25 cm afstand :+

Zoals @Wormaap al zegt: de kijkafstand is cruciaal. Daarover geeft dit rekentool voor de Circle of Confusion uitsluitsel

[/end off-topic]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
bobcom schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:38:
[/off-topic]

[...]

En die bekijk je natuurlijk ook van 25 cm afstand :+

Zoals @Wormaap al zegt: de kijkafstand is cruciaal. Daarover geeft dit rekentool voor de Circle of Confusion uitsluitsel

[/end off-topic]
Van 10 cm zelfs, lees mijn reactie nog eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007

bobcom

Dedicated dabbler

Heb ik gedaan, maar van dichtbij vind ik de textuur van Van Gogh's schilderijen ook om te huilen

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Laten we weer subtieltjes on-topic gaan :)

En ja, ik heb zelf ook even meegedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
bobcom schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:21:
Heb ik gedaan, maar van dichtbij vind ik de textuur van Van Gogh's schilderijen ook om te huilen
Ha ha ha, wel een mooi vergelijk en zo waar, kaar bij grote, mooie prints kan ik het niet nalaten na enkele minuten het geheel aanschouwd te hebben, er met mijn neus bovenop te gaan staan. De hoge resolutie fotos zijn dan echt super gaaf. Vooral als de printer zelf die scherpte natuurlijk ook kan weergeven, door bijv. 12 kleuren en druppels van 1 a 2 picoliter.

Van Gogh vind ik overigens al van afstand afgrijselijk, zeker zijn latere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ik had al gevraagd de off-topic discussie achter ons te laten. Als er behoefte is aan verdere discussie over printkwaliteit kan dat in een nieuw topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hè, hè, eindelijk een camera voor linkshandigen! :+

Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2018/04/Nikon-left-handed-DSLR-camera-768x1047.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ehtweak schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:49:
Hè, hè, eindelijk een camera voor linkshandigen! :+

[Afbeelding]
Snap dat het 1 april is maar Nikon heeft echt cameras voor linkshandigen ;) Meen dat ome Ken er een heeft?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ventieldopje schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:33:
[...]

Meen dat ome Ken er een heeft?
Volgens eigen zeggen:
https://kenrockwell.com/about-older.htm#lefty
wel...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ooh, natuurlijk! Bekleed met huid van een olifantenpiemel, hoe heb ik zonder gekund...

To be fair: de rubbers van mijn D300 zijn nodig aan vervanging toe :P

[ Voor 29% gewijzigd door Egocentrix op 02-04-2019 10:14 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Wat is er ineens met de prijzen van de Z7 gebeurd? In een week tijd overal 700 euro duurder :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De prijzen zitten dan wel weer meer op het oorspronkelijke niveau. Misschien dat Nikon heeft besloten om de inkoopprijzen voor de camera's weer omhoog te zetten, na een tijdelijke actie om de Z7 aantrekkelijker te maken. En zodra 1 winkel besluit om de verkoopprijs weer op een gezond niveau te zetten (na een verhoging van de inkoopprijs), volgt de rest automagisch vanwege het gebruik van botjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Begon net serieus warm te lopen voor de Z7...
Niet best zulke schommelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Korakal Het vreemde is, is dat de prijs van de Z6 (nog) niet verhoogd is.

Via Amazon.de zijn zowel de prijzen van de Z7 alsmede de Z6 wat lager dan hier in NL...

Terwijl in de US de FTZ adapter (nog wel) gratis meegeleverd wordt:

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 04-04-2019 08:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
ehtweak schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:54:

Via Amazon.de zijn zowel de prijzen van de Z7 alsmede de Z6 wat lager dan hier in NL...

Terwijl in de US de FTZ adapter (nog wel) gratis meegeleverd wordt:
De Z6 is wel omhoog, eerst was ie overal 1999, nu is ie bij een paar shops alweer 2099.

Ik kreeg er de kriebels van dus net eentje besteld, met een losse FTZ erbij (2298 totaal, ipv 2449 voor de bundel 8)7 ) en als het goed is een gratis 64GB XQD kaart erbij. Die zijn los ook nog aan de prijs zeg :X

Nu nog opzoek naar een goeie XQD reader :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Chiron ik gebruik de voorloper (E80) van deze: pricewatch: Sony MRW-E90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Net een variant met alleen XQD slot (heb al sd in mn macbook, monitor thuis en ook nog een losse reader) besteld, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

d:)b

De E80 had ook alleen XQD, zie nu pas dat die E90 inderdaad ook nog een SD slot heeft. Vind het zelf wel makkelijker om er een te hebben met snoertje dan zo'n insteekding :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

HyperTrophy schreef op donderdag 4 april 2019 @ 06:48:
Begon net serieus warm te lopen voor de Z7...
Niet best zulke schommelingen
Ik weet inmiddels wat de oorzaak is. De prijzen van nu zijn de normale prijzen; Nikon had een introductieaanbieding die geldig was tot 2 april. Dat was een stevig verschil, maar vooral niet heel erg duidelijk dat het een actieprijs betrof :o
@Korakal Via Amazon.de zijn zowel de prijzen van de Z7 alsmede de Z6 wat lager dan hier in NL...
Ja nu wel. Maar afgelopen weekend was dat nog andersom; de goedkoopste in Duitsland was duurder dan de 'overal-dezelfde' prijs van hier.

Wel de knoop doorgehakt en inmiddels is er een Z7 + FTZ onderweg. Mijn eerste Nikon, ik heb tot nu toe altijd met Canon (6D + goed glas) gefotografeerd. Eerst nog even wat aanvullen en dan alle Canon-spullen verkopen! :)
Pagina: 1 ... 39 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6