Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-10 18:00
Goh, toch wel erg benieuwd naar de Nikon Z series. Had ooit een Canon APS-C systeem, toen overgestapt maar MFT (Olympus), maar heb altijd al een full-frame systeem gewild, maar wilde nooit het gewicht van een FF body. Wellicht dat dit mij verleidt om mijn Oly systeem te verkopen en over te stappen naar Nikon Z.

Gallery
Olympus: OM-D EM1 II | 7-14mm f/2.8 Pro | 12-40mm f/2.8 Pro | 40-150mm f/4-5.6R

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:35
quote:
RobbieB schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Dan moet je het wel even eerlijk vergelijken. Een D700 zonder grip en batterij is 995g. Scheelt nog steeds wel wat, maar niet zoveel als je doet lijken...
Ok, 675g vs 995g dan.

Aangenomen dat een accu ook een gram of 80 zal wegen, kom je op onder de 800 gram uit voor de Z, vs over de kilo voor de D700 met accu zonder grip. Dat scheelt alsnog wel.. niet dat de FTZ adapter er dan ook nog bij moet, en er schijnt ook nog een grip aan te komen voor de Z6/7.. argh.. :F

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:41
Stel dat ik nu mijn 70-200 2.8G VR II verkoop? Levert aan aardig startbedrag op om een Z6 met kitlens te kopen.

Emotioneel lastig om van zo'n mooi stuk glas afscheid te nemen, maar rationeel misschien wel een goede stap om een goede opvolger voor mijn D300s te kopen. Ben ik meteen af van de slechte low-light performance, dat is toch wel de grootste doorn in het oog. En heb ik een setup die wat gemakkelijker mee te nemen is.

Dan kan ik meteen gaan sparen voor een 70-200 f4 met Z-mount. Die zal ongetwijfeld al ergens op de roadmap van Nikon staan.
De massa van de body op zich, vind ik niet zo relevant... Je sjouwt namelijk niet alleen de body, maar ook accu's, L-plate, stelletje objectieven, een grip (optioneel), een statief, setje filters, etc.
M.a.w. of de body nou een onsje meer of minder op de weegschaal aangeeft, maakt op dat totaal weinig uit.

Tenminste niet in mijn rugzak... ;)
Het gaat toch uiteindelijk om de foto's die je er mee maakt? Zouden die dan 'ineens' veeeeeel beter zijn? :+

ehtweak wijzigde deze reactie 22-08-2018 15:41 (13%)

Mooie Plaatjes   

• Chiron
Ik zou eerder doorsparen voor de Z6/7 als de FTZ adapter erbij wordt geleverd en dan zonder kitlens.. maar dat ben ik :)

Je 70-200VRII klinkt iig een stuk beter dan een 70-200/4 in Z mount, als die met FTZ adapter prima te gebruiken is.
quote:
ehtweak schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:40:
De massa van de body op zich, vind ik niet zo relevant... Je sjouwt namelijk niet alleen de body, maar ook accu's, L-plate, stelletje objectieven, een grip (optioneel), een statief, setje filters, etc.
M.a.w. of de body nou een onsje meer of minder op de weegschaal aangeeft, maakt op dat totaal weinig uit.

Tenminste niet in mijn rugzak... ;)
Het gaat toch uiteindelijk om de foto's die je er mee maakt? Zouden die dan 'ineens' veeeeeel beter zijn? :+
L-plate heb ik niet, en als walkaround liefst een lichtsterke 24mm of 35mm erop, vervoerd in een compacte Domke schoudertas.
Dat is de hele reden dat ik naast mn D700 een Fujifilm X100 heb gekocht.

Nu kan ik weer terug naar 1 camera, en tevens het oude Nikkor glas hergebruiken als ik wil.
Niet iedereen loopt altijd met een hutkoffer aan spullen rond :P

Qua fotokwaliteit denk ik dat ik in mijn geval wel 'iets' vooruit ga.. video schieten, oude Nikkor lenzen met stabilisatie kunnen gebruiken, en de D700 heb ik inmiddels 10 jaar, met zn 12 megapixel en destijds indrukwekkende 6400 iso... ;)

Chiron wijzigde deze reactie 22-08-2018 15:46 (71%)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Wat ik me eigenlijk afvraag:
Die FTZ adapter maakt het zometeen mogelijk dat F-mount glaswerk op de Z-mount van de nieuwe Z-bodies past.

Maar; zouden daar ook niet bepaalde restricties van toepassing zijn? Net zoals je b.v. wel een DX objectief op een F-mount van een FF DSLR kunt gebruiken, maar dat je wel te maken krijgt met al dan niet hevige vignettering en/of beperkingen in het hoog oplossend vermogen van een iets minder goed lenzenstelsel?
quote:
Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:41:

Qua fotokwaliteit denk ik dat ik in mijn geval wel 'iets' vooruit ga.. video schieten, oude Nikkor lenzen met stabilisatie kunnen gebruiken, en de D700 heb ik inmiddels 10 jaar, met zn 12 megapixel en destijds indrukwekkende 6400 iso... ;)
Dat kan ik beamen! :Y
Ooit overgestapt van de D700 --> D800E en dat is idd een duidelijke stap voorwaarts qua resolutie, DR en algehele beeldkwaliteit. Maar, dat moet ook gezegd worden, het vereist ook meer zorgvuldigheid en aandacht bij het maken van opnames vanwege die hoge resolutie.

ehtweak wijzigde deze reactie 22-08-2018 15:54 (41%)

Mooie Plaatjes   

• Chiron
In principe wordt alleen de afstand verlengd omdat je het spiegelhuis mist, ik zag geen glas/spiegel in de FTZ adapter vooralsnog wat extra in het lichtpad erbij komt;

En er schijnt wel een schroevendraaier in te zitten voor AF-D lenzen.

De hamvraag blijft dan of Nikon het dan voorelkaar gekregen heeft om PDAF in de sensor in te bouwen, en dat samen te laten werken met AF-S/AF-D glas. En als dat al werkt, of het ook net zo snel is..

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14:00
quote:
[b][message=56200327,noline]

De hamvraag blijft dan of Nikon het dan voorelkaar gekregen heeft om PDAF in de sensor in te bouwen, en dat samen te laten werken met AF-S/AF-D glas. En als dat al werkt, of het ook net zo snel is..
En werken 3rd party lenzen met een F-mount hierop.

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14:35

the mod man

iets van beeldmaker

quote:
Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:52:
In principe wordt alleen de afstand verlengd omdat je het spiegelhuis mist, ik zag geen glas/spiegel in de FTZ adapter vooralsnog wat extra in het lichtpad erbij komt;

En er schijnt wel een schroevendraaier in te zitten voor AF-D lenzen.

De schroevendraaier weet ik niet. Wat ik wel weet van De nikon NPS man (amsterdam HQ) is dat alles probleem loos werkt met bestaande lenzen. Je merkt geen verschil zei hij,
quote:
RobbieHifi schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:58:
[...]

En werken 3rd party lenzen met een F-mount hierop.
Op mijn vraag of tamron en sigma ook gewoon probleem loos werken met de adapter zei De zelfde NPS man als 3rd parties zich aan de protocollen houden het moet werken. Hij kan officieel natuurlijk niks zeggen als Nikon representative.

I can't wait to shoot!

Ach, nog minder dan 14 uurtjes (volgens de countdown teller) en we weten alle details...
(of niet).

Toegegeven; het is Nikon goed gelukt om heel veel reuring en voorpret te genereren! :)

Mooie Plaatjes   

• Joris748
quote:
Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:41:
Ik zou eerder doorsparen voor de Z6/7 als de FTZ adapter erbij wordt geleverd en dan zonder kitlens.. maar dat ben ik :)

Je 70-200VRII klinkt iig een stuk beter dan een 70-200/4 in Z mount, als die met FTZ adapter prima te gebruiken is.
Klopt, maar ik heb op dit moment ook geen fatsoenlijke lens voor alledaags gebruik. De 18-200 VR II die ik heb is niet geschikt voor FF. Ik moet daarom altijd minimaal een kitlens kopen.

De 70-200 VR II is inderdaad een prachtige lens, maar ook erg zwaar en groot. Waardoor ik hem vaak thuis laat. Uiteindelijk kun je alleen foto's maken met de spullen die je op dat moment bij je hebt. Ik verwacht dat ik een 70-200 f4 sneller in mijn tas duw.

Zou wel een lekkere compacte set zijn:
  • Z6
  • 24-70 f4 (eigenlijk liever een 24-120 f4, maar daar valt wel mee te leven)
Afhankelijk van het doel van de trip eventueel aangevuld met
  • Externe flitser
  • 70-200 f4
  • 20 f1.8
Helaas laat mijn budget het niet toe om nu een Z6 (of D750) met kitlens te kopen, zonder dat ik afscheid neem van die 70-200 VRII. Dat kan ik naar mezelf niet verantwoorden.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
RobbieB schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Dan moet je het wel even eerlijk vergelijken. Een D700 zonder grip en batterij is 995g. Scheelt nog steeds wel wat, maar niet zoveel als je doet lijken...
En een D850 is dan al weer 80 gram lichter dan een D700. Al gaat het uiteindelijk om je persoonlijke winst natuurlijk, maar als je recente DSLR vs. Z body wilt vergelijken is de D700 natuurlijk niet heel representatief.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:38
Ik zou sowieso een generatie wachten. De Sony A7(R) had behoorlijk wat quirks die er in versie II waren uitgehaald. Natuurlijk is Nikon een stuk later, en hebben ze goed af kunnen kijken, maar voorheen waren Nikons mirrorless camera’s nou niet echt je-van-het te noemen.

Sensor technisch/body zal het wel prima zijn. Maar Ik vraag me vooral af in hoeverre ze Sony bij kunnen benen op AF (Eye-AF) gebied. Daarnaast is de lens selectie natuurlijk ook nog niet zo groot. Zo’n adapter is leuk, maar dat heeft Sony ook en volgens mij zijn er hier op het forum maar weinig Sony gebruikers die dat ding gebruiken omdat het dan lomp wordt.
Prijs:

Nikon Z7
•45.7 MP back-illuminated CMOS
•EXPEED 6
•The hybrid AF system covers about 90% of the imaging area
•Continuous: 9 frames / sec
•3.2" touchscreen
•Recording medium: XQD card
•Size: 134 x 100.5 x 67.5 mm
•Weight: 675 g
•British pricing: body:£3399, lens kit:£3499, 24-70mm kit:£3999, 24-70mm + FTZ:£4099

ben ook benieuwd hoe snel de s/w bakkers RAW conversie voor de Z6/Z7 NEF files zullen gaan ondersteunen.

Nikon zal zelf wel als allereerste ViewNX-i/D uitbrengen.

ehtweak wijzigde deze reactie 22-08-2018 22:22 (19%)

Mooie Plaatjes   

• RobbieHifi
quote:
the mod man schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:03:

[...]

Op mijn vraag of tamron en sigma ook gewoon probleem loos werken met de adapter zei De zelfde NPS man als 3rd parties zich aan de protocollen houden het moet werken. Hij kan officieel natuurlijk niks zeggen als Nikon representative.
Zou graag zien dat mijn Sigma range het blijft doen.

• Joris748
Nice, 5-axis IBVR tot 5 stops met de 24-70 f4

En:
“When attaching a NIKKOR F lens with built-in VR, lens VR and in-camera VR effectively work together to compensate for camera shake by enabling three-axis VR”

Joris748 wijzigde deze reactie 23-08-2018 08:47 (70%)

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Inmiddels verschijnen de eerste pre-order opties ook online:
https://www.cameranu.nl/s...6WyJTeXN0ZWVtY2FtZXJhIl19
Z7+FTZ: 3849, Z6+FTZ: 2449
https://www.kamera-expres.../systeemcamera#?brand=251
Z7 body: 3550, Z6 Body 2150

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Joris748
Helaas staat er nog geen 70-200 f4 op de roadmap, wel een f2.8

quote:
Orion84 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:52:
[cameranu link]
Moet wel lachen om deze zin:
Doordat een systeemcamera geen gebruikmaakt van het spiegelsysteem, maakt het hem veel compacter en zorgt het voor veel minder kilo’s dan de spiegelreflexcamera
alsof de spiegel kilo's weegt... 8)7 :)

Mooie Plaatjes   

• cunodb
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:39
Camera’s zien er veelbelovend uit! Ben heel benieuwd naar de videopresraties ook, iets waar Nikon voorheen niet heel goed in was. Maar geen Eye-EF en geen Dual Card slots? Dat zou ik toch wel missen tegenover mijn Sony nu..

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Hier een goede samenvatting van Tony in verhouding tot de D750,D850,Sony A7III en Sony A7RIII.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Wel goed dat Nikon een al bestaand type accu gebruikt.
De EN-EL15b, zoals ook al bij de D850 en D7500 het geval is.

En dit klinkt ook veelbelovend:

The Z 7's CIPA rating is a middling 330 shots per charge, but as usual this is likely to prove extremely conservative in normal use. On a recent video shoot, we managed more than 1600 images and several 4K video clips on the Z 7 with a single EN-EL15b before the battery started blinking red, so it'll depend to a large extent on how you shoot.

bron: https://www.dpreview.com/...ss-full-frame-ilc?slide=3

Mooie Plaatjes   

• Chiron
330 shots per charge vind ik nog vrij mager, hoe doet Sony dat met de A7III bijvoorbeeld?

Het scheelt wel als je al een D500 of D850 hebt, dan kan je gewoon dezelfde accu's en chargers gebruiken.

• Joris748
quote:
ehtweak schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:09:
Wel goed dat Nikon een al bestaand type accu gebruikt.
De EN-EL15b, zoals ook al bij de D850 en D7500 het geval is.

En dit klinkt ook veelbelovend:

The Z 7's CIPA rating is a middling 330 shots per charge, but as usual this is likely to prove extremely conservative in normal use. On a recent video shoot, we managed more than 1600 images and several 4K video clips on the Z 7 with a single EN-EL15b before the battery started blinking red, so it'll depend to a large extent on how you shoot.

bron: https://www.dpreview.com/...ss-full-frame-ilc?slide=3
Laten we het hopen.

En mijn range anxiety wordt al kleiner, doordat de camera gemakkelijk even aan een telefoonlader te hangen is.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Chiron schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:11:
330 shots per charge vind ik nog vrij mager, hoe doet Sony dat met de A7III bijvoorbeeld?

Het scheelt wel als je al een D500 of D850 hebt, dan kan je gewoon dezelfde accu's en chargers gebruiken.
quote:
Battery Life (CIPA) 710
https://www.dpreview.com/...sony_a7iii/specifications

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:55
Over de nikon accu en el 15...ik zoek een volwaardig third party accu voor mijn d750.

Heb me wat ingelezen... De originele nikon accu is onverslaanbaar als het gaat om schietduur en duurzaamheid.

Toch is een 6 a 7 tientjes mij iets te prijzig.
Iemand ervaringen met een goed third party alternatief?

www.harrofotografie.nl

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16:34
quote:
Orion84 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:52:
https://www.cameranu.nl/s...6WyJTeXN0ZWVtY2FtZXJhIl19
Z7+FTZ: 3849, Z6+FTZ: 2449
https://www.kamera-expres.../systeemcamera#?brand=251
Z7 body: 3550, Z6 Body 2150
Vind de prijzen van de bodies opzich nog OK, maar 1000¤ voor een 35 f1.8 vind ik toch wel pittig.

Verder mooie producten, al wacht ik sowieso deze 1e generatie af.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
MattiB schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:50:
[...]

Vind de prijzen van de bodies opzich nog OK, maar 1000¤ voor een 35 f1.8 vind ik toch wel pittig.
Dat is inderdaad aardig aan de prijs ja, bijna dubbel de prijs van de f-mount versie.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:43
Wil niet weten wat de 58mm f/0.95 gaat kosten bij introductie dan :Y)

Wel gaaf dat de grotere mount dit eindelijk mogelijk maakt en ik wacht in spanning op de eerste reviews zodra die lens er is. Ook hoop ik dat de ontwikkelingen zich doorzetten naar full size bodies al lijkt het mij moeilijk afscheid te nemen van de OVF.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Chiron
Nog mooier betreffende de Noct:
quote:
Any autofocus system is going to struggle mightily with a focal plane that tiny, so the S Noct will be manual focus-only when it’s eventually released.

quote:
Chiron schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:15:
Nog mooier betreffende de Noct:

[...]
Stom dat je niet niet kunt kiezen tussen manueel- en autofocus. Stel dat je op f/1.4 wil fotograferen en wel autofocus nodig hebt? Maar goed, Nikon heeft wel meer rare keuzes gemaakt met deze aankondigingen. 1 geheugenkaartslot, geen eye-focus :N

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

Stom dat je niet niet kunt kiezen tussen manueel- en autofocus. Stel dat je op f/1.4 wil fotograferen en wel autofocus nodig hebt? Maar goed, Nikon heeft wel meer rare keuzes gemaakt met deze aankondigingen. 1 geheugenkaartslot, geen eye-focus :N
Huh volgens de video zit eye af er wel in? Of bedoel je een andere aankondiging?

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Orion84 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:56:
[...]

Dat is inderdaad aardig aan de prijs ja, bijna dubbel de prijs van de f-mount versie.
Dus je bent goedkoper uit met de F-mount versie plus de FTZ adapter :P
Ik ben vooral benieuwd hoe de F objectieven het doen met die adapter.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14:06
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

Huh volgens de video zit eye af er wel in? Of bedoel je een andere aankondiging?
Volgens dpreview ook niet:

The autofocus system features 493 PDAF points with 90% vertical and horizontal coverage. While the camera can detect faces, it lacks an equivalent to Sony's useful Eye AF.

• Ventieldopje
quote:
MRIdev schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:04:
[...]

Volgens dpreview ook niet:

The autofocus system features 493 PDAF points with 90% vertical and horizontal coverage. While the camera can detect faces, it lacks an equivalent to Sony's useful Eye AF.
Hmm :> Wel apart dat dit zo tegenstrijdig is.

Ik heb het er even bij gezocht: https://tweakers.net/revi...-van-de-d750-en-d850.html vanaf 4:25.

www.maartendeboer.net

• Chiron
Die Sony Eye-AF is ook niet zaligmakend trouwens, in de praktijk focust ie regelmatig op wenkbrauwen en neusgaten ipv op ogen.

quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:25:
Hmm :> Wel apart dat dit zo tegenstrijdig is.

Ik heb het er even bij gezocht: https://tweakers.net/revi...-van-de-d750-en-d850.html vanaf 4:25.
Of Jeroen weet meer dan de rest, of hij maakt een foutje.
quote:
Chiron schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:35:
Die Sony Eye-AF is ook niet zaligmakend trouwens, in de praktijk focust ie regelmatig op wenkbrauwen en neusgaten ipv op ogen.
Het is niet 100% accuraat nee, maar beter dan welk ander alternatief, tenzij je een model hebt wat perfect stil zit, je camera op statief staat en je manueel gaat focussen.

Zeiss 21mm f/2.8

• MRIdev
@Ventieldopje Dat had ik inderdaad ook gezien en ik dacht ergens op Tweakers ook gelezen te hebben dat het er niet in zit. Of Jeroen weet iets over de toekomst, maar dan is hij de enige wat ik momenteel zie en lees.

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

Het is niet 100% accuraat nee, maar beter dan welk ander alternatief, tenzij je een model hebt wat perfect stil zit, je camera op statief staat en je manueel gaat focussen.
Dat heet een paspop :Y) Zo'n model moet ik nog tegen komen dus in dat geval is het vaak maar veel schieten.

www.maartendeboer.net

• MattiB
quote:
MRIdev schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:49:
@Ventieldopje Dat had ik inderdaad ook gezien en ik dacht ergens op Tweakers ook gelezen te hebben dat het er niet in zit. Of Jeroen weet iets over de toekomst, maar dan is hij de enige wat ik momenteel zie en lees.
In het tekst gedeelte staat wel degelijk dat ze geen AF eye hebben.

• Chiron
Af tracking is wel omslachtig trouwens.. focuspunt selecteren en daarna nog op 'ok' moeten drukken :{

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

Of Jeroen weet meer dan de rest, of hij maakt een foutje.
quote:
MRIdev schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:49:
Er staat toch gewoon een rectificatie onder die video:
quote:
Update: in tegenstelling tot wat in de video als voorbeeld genoemd wordt, bieden de Z6/Z7 vooralsnog géén ondersteuning voor oogautofocus

Orion84 wijzigde deze reactie 23-08-2018 12:55 (29%)

quote:
Chiron schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:51:
Af tracking is wel omslachtig trouwens.. focuspunt selecteren en daarna nog op 'ok' moeten drukken :{
Inderdaad. Hopelijk lossen ze dat op met een firmware update (of beter nog: met de daadwerkelijke productieversie)

Zeiss 21mm f/2.8

• MRIdev
@Orion84 Misschien toen ik hem bekeek nog niet ;)
Dit is ook nog wel een puntje van kritiek/bezorgdheid wat betreft toekomstige Z-mount compatibiliteit:

Lack of third-party openness

However, while the FTZ adapter works very well, in the short term it'll be the only adapter available. Despite the dimensions of the Z-mount being especially well-suited to adapting almost any lens you can think of, Nikon has - perhaps not surprisingly - decided not to share the mount's electronic specifications for aspects such as focus and exposure with other manufacturers.

This has always been true of the older F-mount, where Tamron, Sigma and other companies have reverse-engineered it for years to offer their own lens alternatives. We would have liked to see Nikon be more open in this regard, particularly for those coming from different systems or wanting more video-centric lenses to take advantage of the new video-centric features on the Z 7 and Z 6.

The relatively open nature of the Micro Four Thirds mount and, to an increasing degree, Sony's E-mount has really helped to flesh out those systems' lens ecosystems. While doing this for the Z-mount may have meant fewer users buying Z-mount Nikkor S lenses in the near term, it would have given early adopters of the Z 6 and Z 7 the possibility of more lens options outside of those Nikon's indicated on their roadmap.

bron: https://www.dpreview.com/...th-adapted-lenses?slide=9

De tijd zal 't leren of dit een verstandige beslissing is. Uiteraard kunnen de Japanners altijd nog terugkomen op hun besluit, alhoewel dat onwaarschijnlijk is. :|

ehtweak wijzigde deze reactie 23-08-2018 14:35 (5%)

Mooie Plaatjes   

• Shiver87
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-10 16:54
Ben benieuwd hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen. Bij Samsung zien we prijzen toch aardig kelderen naar verloop van tijd. Ik vind een vanaf prijs van ¤2300,- toch wel erg fors voor de 'hobby' fotograaf. Daar koop je een heel mooie kit voor.. ben ook erg benieuwd naar de eerste reviews tov de concurrentie en de full frame DSLRs!

• cunodb
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:39
quote:
Shiver87 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:10:
Ben benieuwd hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen. Bij Samsung zien we prijzen toch aardig kelderen naar verloop van tijd. Ik vind een vanaf prijs van ¤2300,- toch wel erg fors voor de 'hobby' fotograaf. Daar koop je een heel mooie kit voor.. ben ook erg benieuwd naar de eerste reviews tov de concurrentie en de full frame DSLRs!
Dan heb je het ook over Samsung. Sony daalt niet zo hard hoor, pas als er nieuwe modellen aankomen. Kijk maar eens naar de A7R II, die bleef redelijk stabiel tot de RIII.

En ze stappen hier wel in op het hogere segment, Sony heeft met de nieuwe A7III ingezet als de standaard van de FF Mirrorless camera's.. Deze prijs ligt rond de 2000 euro en is wereldwijd nagenoeg uitverkocht. Nog steeds.. Denk dus een prima prijs voor deze Nikon camera's.

• Joris748
quote:
cunodb schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Dan heb je het ook over Samsung. Sony daalt niet zo hard hoor, pas als er nieuwe modellen aankomen. Kijk maar eens naar de A7R II, die bleef redelijk stabiel tot de RIII.

En ze stappen hier wel in op het hogere segment, Sony heeft met de nieuwe A7III ingezet als de standaard van de FF Mirrorless camera's.. Deze prijs ligt rond de 2000 euro en is wereldwijd nagenoeg uitverkocht. Nog steeds.. Denk dus een prima prijs voor deze Nikon camera's.
De prijs van de body is naar verwachting. Alleen het glaswerk is veel duurder dan vergelijkbare F-vatting lenzen. Daar sta ik wel van te kijken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
ehtweak schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:34:
Dit is ook nog wel een puntje van kritiek/bezorgdheid wat betreft toekomstige Z-mount compatibiliteit:

Lack of third-party openness

However, while the FTZ adapter works very well, in the short term it'll be the only adapter available. Despite the dimensions of the Z-mount being especially well-suited to adapting almost any lens you can think of, Nikon has - perhaps not surprisingly - decided not to share the mount's electronic specifications for aspects such as focus and exposure with other manufacturers.

This has always been true of the older F-mount, where Tamron, Sigma and other companies have reverse-engineered it for years to offer their own lens alternatives. We would have liked to see Nikon be more open in this regard, particularly for those coming from different systems or wanting more video-centric lenses to take advantage of the new video-centric features on the Z 7 and Z 6.

The relatively open nature of the Micro Four Thirds mount and, to an increasing degree, Sony's E-mount has really helped to flesh out those systems' lens ecosystems. While doing this for the Z-mount may have meant fewer users buying Z-mount Nikkor S lenses in the near term, it would have given early adopters of the Z 6 and Z 7 the possibility of more lens options outside of those Nikon's indicated on their roadmap.

bron: https://www.dpreview.com/...th-adapted-lenses?slide=9

De tijd zal 't leren of dit een verstandige beslissing is. Uiteraard kunnen de Japanners altijd nog terugkomen op hun besluit, alhoewel dat onwaarschijnlijk is. :|
Nikon is een zeer goede lenzen bouwer en ze willen niet het risico lopen dat mensen die lenzen op andere bodies gaan schroeven. Daar staat dan wel tegenover dat Nikon altijd de garantie gegeven heeft dat oude lenzen op nieuwe camera's werken dus dat ze met een adapter zouden komen was logischerwijs te verwachten.
@Brilsmurfffje Volgens mij gaat het juist om het omgekeerde... ;)

Het feit dat de specificaties van de nieuwe Z-mount 'geheim' zijn. Dit maakt het voor derden (zoals b.v. Tamron, Sigma, Tokina, Zeiss, etc.) heel lastig om op korte termijn ook glaswerk aan te bieden voor de Z-mount.
Dat terwijl het Nikkor assortiment met native Z-mount erg beperkt is (en blijft) voorlopig.

Ongetwijfeld zullen er op korte termijn de nodige testen en reviews komen waarbij men non-Nikkor objectieven, m.b.v. de FTZ adapter, op de Z-bodies gaat proberen.
We wachten af...

Mooie Plaatjes   

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17-10 21:09

Fiber

Beaches are for storming.

quote:
Universal Creations schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:46:
[...] Maar goed, Nikon heeft wel meer rare keuzes gemaakt met deze aankondigingen. 1 geheugenkaartslot, geen eye-focus :N
Inderdaad jammer, maar zo laten ze gewoon nog wat te wensen over voor een toekomstige Z8, Z9 en/of Z10...

En als die er niet komen voor de Z6mark2, Z7mark2. Gewoon niet alles gelijk al weggeven, mag niet van de marketing afdeling... :)

Fiber wijzigde deze reactie 23-08-2018 16:30 (5%)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Ventieldopje
quote:
Fiber schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:28:
[...]

Inderdaad jammer, maar zo laten ze gewoon nog wat te wensen over voor een toekomstige Z8, Z9 en/of Z10...

Gewoon niet alles gelijk al weggeven, mag niet van de marketing afdeling... :)
Maar ze noemen dit (zelf?) de tegenhanger van de D850 :X

www.maartendeboer.net

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:11
Het ligt er misschien ook aan waarop ze willen concurreren. Op prijs, op kwaliteit, op specs of op emotie, op "alles"?

Het is dan de vraag wanneer de klant welke aspecten het meest zal ontdekken en waarderen.

De echte liefhebber zal misschien wel snel overgaan voor wat voor een prijs dan ook. Waarom is natuurlijk wel de vraag want je hebt een dure adapter nodig of nieuw glas dat er nog nauwelijks beschikbaar en "te" duur is. Je "oude" camera is nog steeds erg goed/ of je kunt ook gewoon een nieuwe D 850/ D750 voor eenzelfde bedrag kopen. Eigenlijk nog geen reden voor de bestaande Nikon-vrienden de overstap te maken.

De Pro's blijven vast en zeker nog een tijd bij de dslr want fatsoenlijk native glas is er nog niet en de accuduur is ook bij Nikon een uitdaging.

Blijven even de twijfelaars die nog niets of maar heel beperkt Nikon spul hebben. Dus ook geen binding met het merk. Te weinig in ieder geval om bij Nikon te "moeten" blijven of komen. Die hebben natuurlijk alternatieven op FF gebied (Sony in 3 smaken) en ook op APS-C en MFT gebied. Canon komt er vermoedelijk ook nog aan, dus een nachtje slapen misschien? Dan lijkt een keuze voor een nieuwkomer zonder track record geen logische keuze, de eerste ¤ 300,= afschrijving (laten we dat maar even zo noemen voor de adapter) heb je immers al te pakken en de rest van de spullen is vermoedelijk niet beter en zeker niet goedkoper dan de buren/ alternatieven. Dat gaat dus moeilijk worden om nieuwe markten en klanten binnen te halen. Er zijn nog even net niet genoeg redenen waarom de mensen gillend weglopen bij de alternatieven en alleen nog maar Nikon willen hebben..

Je blijft dus de komende tijd waarschijnlijk in je Nikon Bubble zitten die niet zo snel veel groter gaat worden. Je nieuwe Z-Bubble vreet dan dus eigenlijk je F-Bubble op als die Z-Bubble groter wil worden en dan gebeurt nu net waar Nikon altijd bang voor was. Eén troost, Canon zal misschien tegen hetzelfde probleem aanlopen..

Zelf heb ik ook nog redelijk wat Nikon glas liggen, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt nog eens enkele duizenden euri in Nikon te investeren. Het native glas waar ik nu zit is gewoon te goed en een adapter doet het ook als ik dat Nikon glas nog eens wil gebruiken. Als ze nou eens 4-5 jaar eerder hiermee gekomen waren....

• avanreijn
  • Laatst online: 12:59
Laten we inderdaad stoppen met het vergelijken van de Z7 met de D850. Sensor komt overeen de rest niet.

De consumer alle baby ziektes er uit laten halen en dan een Pro camera maken lijkt mij wel een veilig pad voor Nikon.

Is er al iets bekent over een grip?
quote:
avanreijn schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:32:
Laten we inderdaad stoppen met het vergelijken van de Z7 met de D850. Sensor komt overeen de rest niet.

De consumer alle baby ziektes er uit laten halen en dan een Pro camera maken lijkt mij wel een veilig pad voor Nikon.

Is er al iets bekent over een grip?
Ik hoef ook niet te vergelijken met de D850, maar wel met de A7RIII. En dan legt de Z7 het simpelweg op een aantal vlakken af.

Zeiss 21mm f/2.8

Tussen al het Z geweld door, heeft Nikon nog iets heel anders onthuld:
https://petapixel.com/201...super-telephoto-tracking/

en niet te vergeten de AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR:

https://www.nikon.nl/nl_N...kor-500mm-f-5-6e-pf-ed-vr

ehtweak wijzigde deze reactie 23-08-2018 19:47 (39%)

Mooie Plaatjes   

quote:
Prijzig objectief.... Maar verder wel een goed idee voor wie graag iets lichters wil dan een 200-500 zoom.
quote:
Ervaar de vrijheid met een bereik van 500 m, een compacte constructie en een voortreffelijke beeldkwaliteit.
500mm zal dat wel moeten zijn ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 17-10 13:16
Te gek die 500mm PF.
Prijzig vind ik het niet echt, voor een 500mm prime.

Samen met de 300mm PF en de 200-500 bijna genoeg reden om over te stappen.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Xilantof
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 12:39

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

quote:
RobertJRB schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:52:
Te gek die 500mm PF.
Prijzig vind ik het niet echt, voor een 500mm prime.

Samen met de 300mm PF en de 200-500 bijna genoeg reden om over te stappen.
Ik heb de 300 pf, en als de 500 net zo goed is heb je heel veel 500mm-kwaliteit in een goed jas.

Wetenschap is opgebouwd uit feiten, net als een huis is opgebouwd uit stenen, maar een berg feiten is net zo min wetenschap als een berg stenen een huis is.

• BaasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:29

BaasG

weird

quote:
Waarom blijf ik een stemmetje horen roepen "HEADSHOT!" ? :+ :+

Ergens lijkt het me wel een handig ding, die Dot Sight DF-M1, maar niet voor de $175.

member of the Dark side: black Nikon gear

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:30
Ik zie nu pas de prijzen voor de nieuwe lenzen: **** shit. Dat is wel erg hoog voor 1.8 primes zeg.

Sjekster wijzigde deze reactie 24-08-2018 08:54 (3%)

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15:07
quote:
Sjekster schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:53:
Ik zie nu pas de prijzen voor de nieuwe lenzen: **** shit. Dat is wel erg hoog voor 1.8 primes zeg.
Zelf vind ik het ook duur hoor, maar ik behoor niet echt tot de doelgroep.
En het hangt er ook van af waarmee je vergelijkt zeker... categorie: Cameralenzen
En ook liever een 1.8 lens die haarscherp is wide open dan een 1.4 die je ver moet afstoppen...

Inrage wijzigde deze reactie 24-08-2018 09:04 (7%)

• Joris748
quote:
Inrage schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:03:
[...]

Zelf vind ik het ook duur hoor, maar ik behoor niet echt tot de doelgroep.
En het hangt er ook van af waarmee je vergelijkt zeker... categorie: Cameralenzen
En ook liever een 1.8 lens die haarscherp is wide open dan een 1.4 die je ver moet afstoppen...
Vergeleken met primes met f-vatting zijn die met z-vatting gewoon duur. De Nikon AF-S 50mm f/1.8G is nooit duurder geweest dan ¤250,-. Heb hem zelf 6 jaar geleden nieuw voor ¤ 155,- kunnen kopen. De introductieprijs van de Nikon Z 50mm f1.8 S is volgens de pricewatch ¤ 679,-.

Die AF-S is altijd heel veel "bang for the buck" geweest. Ik verwacht niet dat de Z bijna 3x zoveel "bang" geeft ;)

Joris748 wijzigde deze reactie 24-08-2018 09:20 (3%)

• MattiB
Met name als ik kijk dat ik ooit mn 50mm f1.8 gekocht heb voor 169e.. In de aanbieding toen maar toch. Zoveel beter gaat de z versie niet zijn.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15:48
quote:
Joris748 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:17:
[...]

Vergeleken met primes met f-vatting zijn die met z-vatting gewoon duur. De Nikon AF-S 50mm f/1.8G is nooit duurder geweest dan ¤250,-. Heb hem zelf 6 jaar geleden nieuw voor ¤ 155,- kunnen kopen. De introductieprijs van de Nikon Z 50mm f1.8 S is volgens de pricewatch ¤ 679,-.

Die AF-S is altijd heel veel "bang for the buck" geweest. Ik verwacht niet dat de Z bijna 3x zoveel "bang" geeft ;)
De Sony FE 55/1.8 doet ook ruim 800¤. Het is een fantastische lens, maar de prijs is er wel naar helaas. Sony heeft bij de A7 wel ook de FE 50/1.8 voor ca. 250¤ geintroduceerd, die optisch prima is maar helaas qua AF te vergeten. Misschien dat Nikon ook het Z-platform nog breder trekt.

• MattiB
En er zijn al mock ups te zien van de aankomende lenzen.

https://nikonrumors.com/2...nd-58mm-f-0-95-noct.aspx/

Die 14-30 oogt wel lekker compact

• Sjekster
quote:
[...]

De nieuwe 50mm lijkt ook een stuk groter dan de F mount versies. Daar gaat je winst! :)

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Hands on en eerste indruk video (voor in de pauze) ;)

Touchscreen ziet er ook wel nice uit, makkelijk zoomen om de focus te checken.

Unidentified wijzigde deze reactie 24-08-2018 10:29 (24%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Fireshade
  • Niet online
quote:
[...]

"Bang for the buck" is uiteraard relatief :)

De Nikon AF-S 50mm f/1.4G kost ¤440. Als je 50mm f/1.4 nodig hebt, moet je wel.
En als je op de F-mount echt f/1.2 (het kan wel!) nodig hebt, moet je aan de manual focus met deze Nikon lens:
https://www.bhphotovideo....OR_Normal_50mm_f_1_2.html
Voor maar USD 700 (excl. VAT) :P
De prijs van objectieven gaat vaak exponentieel omhoog.

• Fireshade
  • Niet online
quote:
Sjekster schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:08:
[...]
De nieuwe 50mm lijkt ook een stuk groter dan de F mount versies. Daar gaat je winst! :)
DSLR/systeemcamera en klein gaan gewoon nooit samen :P
Het is een misvatting om te denken dat je een 'kleine' camera met verwisselbare lenzen kan hebben. Schroef een willekeurige lens op de body en het ding is al een botte doos. En dan hebben we het hier ook nog over full frame.
Als klein echt je doelstelling is ipv goede lens/sensor, dan is de smartphone toch de enige optie.

• MattiB
Qua formaat ga je er idd niet heel erg veel van merken denk ik. Toch als je wat op gewicht kan sparen is het mooi meegenomen.

Op dit moment lijken de f4 lenzen toch mooi compact.

• RobbieHifi
en niet te vergeten de AF-S NIKKOR 500mm f/5.6E PF ED VR:
Misschien wel interessant. Een 500mm F4 naast de 300mm f2.8 vind ik te prijzig, maar dit zou wel eens iets kunnen zijn.

• MattiB
quote:
Each Z lens will have a control ring that controls focus, but can be reassigned to adjust aperture, shutter speed, or exposure compensation.
Dit was nieuw voor mij, is dit ook mogelijk bij de concurrentie?

Wel handig dat je dit kan instellen, zo heb je bij landschapsfotografie meer aan een focus ring, maar bij sport zou je bijvoorbeeld weer profijt hebben van shutterspeed

• Sjekster
quote:
Fireshade schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:46:
[...]

DSLR/systeemcamera en klein gaan gewoon nooit samen :P
Het is een misvatting om te denken dat je een 'kleine' camera met verwisselbare lenzen kan hebben. Schroef een willekeurige lens op de body en het ding is al een botte doos. En dan hebben we het hier ook nog over full frame.
Als klein echt je doelstelling is ipv goede lens/sensor, dan is de smartphone toch de enige optie.
Tja, daar heb ik het dan ook niet over he? ;). (En die laatste opmerking over smartphone vind ik ook onzin, er is een hele wereld aan formaten tussen smartphone en FF dslr...)

Ik heb het over het feit dat een 50mm lens voor de FF mirrorless camera veel groter is dan de versie voor de FF DSLR, wat de winst die je behaalt met een kleinere body weer (groten)deels teniet doet.

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G

pricewatch: Nikon Nikkor Z 50mm f/1.8 S

Lengte is 53 vs 86,5mm! Dat vind ik nogal een verschil. Ze hebben ook nog een D versie, die maar 39mm is zelfs. Maar dat lijkt een oud ontwerp?

35mm lens is hetzelfde verhaal, 52mm vs 86mm.

Zelfs met de FTZ adapter en de F mount versie lenzen heb je volgens mij een kleinere set, dus ik weet geeneens of ik zou willen upgraden als ik die al had....zeker gezien de prijzen.

De 35/50mm 1.8 lenzen zijn volgens mij ook bij andere merken erg beperkt in omvang, en wellicht mede daardoor ook zo populair.

Zal dat komen door de grotere mount? Lenzen worden daardoor iig aan de onderkant een stuk breder door iig.

EDIT:

De Z camera's staan al op camerasize, dus zie hier een vergelijking qua formaat met 35mm 1.8 lenzen. Bizar.

https://camerasize.com/co...85,794.333.4,718.333,ha,t

Sjekster wijzigde deze reactie 24-08-2018 13:15 (12%)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:15

sys64738

Press play on tape

@Sjekster Wow. Dat is behoorlijk insane. Die prijzen gaan nergens over en ook het formaat niet! Ach, ze hebben ook maar 4 jaar de tijd gehad om af te kijken van de Sony A7 8)7

Waarom verprutsen ze het op deze manier? Ja het is een interessant camera maar de rest er omheen moet ook kloppen.

Wel bizar om te zien hoever naar voren de sensor in die Z6 zit en in die D850 (logischerwijs) helemaal achteraan. D850 komt er in de plaat ook iets te gunstig vanaf.... eye cup is gewoon minder diep. Maar het verschil is dus niet zo enorm groot, non the less.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
sys64738 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:35:
@Sjekster Wow. Dat is behoorlijk insane. Die prijzen gaan nergens over en ook het formaat niet! Ach, ze hebben ook maar 4 jaar de tijd gehad om af te kijken van de Sony A7 8)7

Waarom verprutsen ze het op deze manier? Ja het is een interessant camera maar de rest er omheen moet ook kloppen.

Wel bizar om te zien hoever naar voren de sensor in die Z6 zit en in die D850 (logischerwijs) helemaal achteraan. D850 komt er in de plaat ook iets te gunstig vanaf.... eye cup is gewoon minder diep. Maar het verschil is dus niet zo enorm groot, non the less.
Laten we even wachten op de eerste praktijk ervaringen, Nikon staat voor mij toch wel bekend als een merk dat maar zeer weinig compromissen tolereert in hun producten. Nikon gaat niet voor het dunste/lichtste whatever maar altijd voor kwaliteit, ze hebben neem ik aan geleerd van de Nikon 1

• MattiB
Zullen we anders eerst ook reviews afwachten voordat we de camera's afkraken? Er zijn wat dingen die Sony beter doet op het moment, maar ik weet wel zeker dat er dingen zijn die de Nikon beter gaat doen.

• Joris748
quote:
Sjekster schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:05:
[...]
Tja, daar heb ik het dan ook niet over he? ;). (En die laatste opmerking over smartphone vind ik ook onzin, er is een hele wereld aan formaten tussen smartphone en FF dslr...)

Ik heb het over het feit dat een 50mm lens voor de FF mirrorless camera veel groter is dan de versie voor de FF DSLR, wat de winst die je behaalt met een kleinere body weer (groten)deels teniet doet.

pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G

pricewatch: Nikon Nikkor Z 50mm f/1.8 S

Lengte is 53 vs 86,5mm! Dat vind ik nogal een verschil. Ze hebben ook nog een D versie, die maar 39mm is zelfs. Maar dat lijkt een oud ontwerp?

35mm lens is hetzelfde verhaal, 52mm vs 86mm.

Zelfs met de FTZ adapter en de F mount versie lenzen heb je volgens mij een kleinere set, dus ik weet geeneens of ik zou willen upgraden als ik die al had....zeker gezien de prijzen.

De 35/50mm 1.8 lenzen zijn volgens mij ook bij andere merken erg beperkt in omvang, en wellicht mede daardoor ook zo populair.

Zal dat komen door de grotere mount? Lenzen worden daardoor iig aan de onderkant een stuk breder door iig.

EDIT:

De Z camera's staan al op camerasize, dus zie hier een vergelijking qua formaat met 35mm 1.8 lenzen. Bizar.

[afbeelding]

https://camerasize.com/co...85,794.333.4,718.333,ha,t
Ik vind het ook opvallend dat die 35 mm 1.8 S zoveel groter is. Ik zou verwachten dat hij hooguit iets groter zou kunnen zijn, ondanks dat het laatste element dichter op de sensor zit.

Waar zouden intern de verschillen zitten en wat zijn dan de voordelen van het nieuwe, grotere, ontwerp.

• Garyu
quote:
Joris748 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:48:
[...]

Ik vind het ook opvallend dat die 35 mm 1.8 S zoveel groter is. Ik zou verwachten dat hij hooguit iets groter zou kunnen zijn, ondanks dat het laatste element dichter op de sensor zit.

Waar zouden intern de verschillen zitten en wat zijn dan de voordelen van het nieuwe, grotere, ontwerp.
Heb je de Sony 35/1.4 wel eens gezien. OK, die is een 2/3 stop sneller, maar dat is ook een zwaargewicht (Filtermaat 72mm, Lengte 112mm, Gewicht 630g)
quote:
Sjekster schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Op dat plaatje staat wel een 35mm DX (F-mount) objectief versus een 35mm FX (Z-mount) objectief... :/

Desalniettemin; ik zie nog steeds geen voordelen op ergonomisch en/of kwalitatief gebied van, b.v. een D8xx (met al het glaswerk wat daarvoor bestaat) versus een Z7?
Want uiteindelijk ga je niet alleen met een body op stap, maar met een hele zwik aan gear; body + het nodige glas (+ nog ander spul)

Dus als ik nou in de Alpen zou gaan hiken; wat schiet ik er dan mee op om over te stappen op b.v. een Z7?
Waarbij ik als grootste nadeel zie dat de accu's veel sneller leeg zijn... :-(

Mooie Plaatjes   

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:41
quote:
Joris748 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:48:
[...]

Het is wel frappant inderdaad. Dit schept bij mij wel behoorlijke verwachtingen. Ik verwacht vanaf f1.8 een resolutie qua scherpte boven de 40mp met bijna geen vignetting/chromatische abberatie en een zeer snelle stille scherpstelmodule die ook goed in video werkt. En dan met mooie natuurlijke bokeh en goed contrast.

Ik zie de Nikon wel duidelijk meer als een tool/een werkpaard dan de sony. Die zie ik toch nog steeds meer als een gadget, elektronisch product. Qua stabiliteit heb ik nu al meer vertrouwen in Nikon.

• Joris748
quote:
Garyu schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:53:
[...]

Heb je de Sony 35/1.4 wel eens gezien. OK, die is een 2/3 stop sneller, maar dat is ook een zwaargewicht (Filtermaat 72mm, Lengte 112mm, Gewicht 630g)
Klopt, maar dan ben je appels (f/1.8) en peren (f/1.4) aan het vergelijken. Sneller betekent groter glas en meer gewicht.

Joris748 wijzigde deze reactie 24-08-2018 13:56 (4%)

• Garyu
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:53:
[...]

Op dat plaatje staat wel een 35mm DX (F-mount) objectief versus een 35mm FX (Z-mount) objectief... :/
^^ dit is wel een goede. Als je de 35mm/1.8G kiest dan zie je dat de camera+lens combinatie in beide gevallen gewoon precies even lang is. FX is gewoon een stuk groter dan DX. Was mij idd niet opgevallen op het eerder geposte plaatje.

• Joris748
quote:
Garyu schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

^^ dit is wel een goede. Als je de 35mm/1.8G kiest dan zie je dat de camera+lens combinatie in beide gevallen gewoon precies even lang is. FX is gewoon een stuk groter dan DX. Was mij idd niet opgevallen op het eerder geposte plaatje.
Mmm, wel een rare vergelijking om het DX lens te gebruiken voor het vergelijk. Ook appels en peren.

Edit: @Sjekster had niet in de gaten dat je de overzichten zelf samen kon stellen. Dacht dat het rechtstreeks van een site kwam.

Joris748 wijzigde deze reactie 24-08-2018 16:04 (12%)

• MoiZie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:18
quote:
Joris748 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:58:
[...]

Mmm, wel een rare vergelijking om het DX lens te gebruiken voor het vergelijk. Ook appels en peren.
https://camerasize.com/co...55.4,718.455,794.785,ha,t

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Het plaatje vertekend ook enorm omdat de camera's op de zoeker liggen, bij de Z7 steekt die ver uit, waarschijnlijk zodat je met je oogkas het goed kan afsluiten zodat je de evf goed kan zien. Nikon doet weinig compromissen op gebruik.

Dat Sony het compacter krijgt is omdat Sony zich meer richt op consumenten met veel geld, Nikon heeft een andere doelgroep
quote:
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Dat Sony het compacter krijgt is omdat Sony zich meer richt op consumenten met veel geld
Wat is de correlatie tussen die twee?
Compacter en/dus consumenten-met-veel-geld. 8)7
quote:
Consumenten met minder geld? :+ _O-

Mooie Plaatjes   

• MattiB
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:53:
[...]

Desalniettemin; ik zie nog steeds geen voordelen op ergonomisch en/of kwalitatief gebied van, b.v. een D8xx (met al het glaswerk wat daarvoor bestaat) versus een Z7?
Want uiteindelijk ga je niet alleen met een body op stap, maar met een hele zwik aan gear; body + het nodige glas (+ nog ander spul)

Dus als ik nou in de Alpen zou gaan hiken; wat schiet ik er dan mee op om over te stappen op b.v. een Z7?
Waarbij ik als grootste nadeel zie dat de accu's veel sneller leeg zijn... :-(
Ben het grotendeels met je eens, maar toch moet je verder kijken dan alleen dezd 2 bodies. De stap naar de nieuwe mount is toch een grote en gaat Nikon meer mogelijkheden geven in de toekomst

Ook zijn er hordes met mensen die alleen met een body en een zoom lens op pad gaan, ook in deze klasses. En voor hen is het gewicht een grootte wss het belangrijkst.

En met name als je gaat hiken telt elke gram wat je meeneemt?

• Garyu
quote:
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Het plaatje vertekend ook enorm omdat de camera's op de zoeker liggen, bij de Z7 steekt die ver uit, waarschijnlijk zodat je met je oogkas het goed kan afsluiten zodat je de evf goed kan zien. Nikon doet weinig compromissen op gebruik.

Dat Sony het compacter krijgt is omdat Sony zich meer richt op consumenten met veel geld, Nikon heeft een andere doelgroep
De eyecup van de A7-serie is vergelijkbaar met die van de Z6 voor zover ik kan beoordelen hoor.

• Sjekster
Ai, helemaal niet gezien dat het een dx lens was. :X Maar zelfs dan vind ik het verschil nog bijzonder. Bij de 50mm is het verschil dan wel groter dan bij de 35mm.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Garyu schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:31:
[...]

De eyecup van de A7-serie is vergelijkbaar met die van de Z6 voor zover ik kan beoordelen hoor.
Dat was meer in vergelijking met de D850
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Wat is de correlatie tussen die twee?
Compacter en/dus consumenten-met-veel-geld. 8)7
Iets compact, licht en bruikbaar maken vergt vaak het gebruik van duurdere materialen, je kan vaak de zelfde performance krijgen voor minder geld maar dan is het apparaat groter.
quote:
Consumenten met minder geld? :+ _O-
Nee, consumenten die geen concessies willen doen op kwaliteit en minder geven om uiterlijk, zelfde soort doelgroep als die vroeger thinkpads kocht.

• Joris748
quote:
MattiB schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:20:
[...]

Ben het grotendeels met je eens, maar toch moet je verder kijken dan alleen dezd 2 bodies. De stap naar de nieuwe mount is toch een grote en gaat Nikon meer mogelijkheden geven in de toekomst

Ook zijn er hordes met mensen die alleen met een body en een zoom lens op pad gaan, ook in deze klasses. En voor hen is het gewicht een grootte wss het belangrijkst.

En met name als je gaat hiken telt elke gram wat je meeneemt?
Voor mij is de kleinere form-factor zeker een voordeel. Ik sjouw nu een D300s met een 18-200 mee. Maar zelfs met een 50 f/1.8 G is dat nog steeds een lomp apparaat. In de praktijk kies ik er nu soms te snel voor om hem thuis te laten.

De reden voor mij om nu voor een Z6 te kiezen ipv een D750:
  • Hogere maximale ISO
  • Compacter (zeker tov de setup die ik met de D750 zou kiezen)
  • Ik denk dat mirrorless en z-mount de toekomst zijn. Daar wil ik nu wel op voorsorteren.
Ik weet dat het een appels en peren vergelijking is, maar even ter referentie:
https://camerasize.com/compact/#794.784,567.699,188.351,ha,t

Ik heb overigens een 18-200 VR2, niet de getoonde 18-300.

• Garyu
quote:
Joris748 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:52:
[...]

Voor mij is de kleinere form-factor zeker een voordeel. Ik sjouw nu een D300s met een 18-200 mee. Maar zelfs met een 50 f/1.8 G is dat nog steeds een lomp apparaat. In de praktijk kies ik er nu soms te snel voor om hem thuis te laten.

De reden voor mij om nu voor een Z6 te kiezen ipv een D750:
  • Hogere maximale ISO
  • Compacter (zeker tov de setup die ik met de D750 zou kiezen)
  • Ik denk dat mirrorless en z-mount de toekomst zijn. Daar wil ik nu wel op voorsorteren.
Ik weet dat het een appels en peren vergelijking is, maar even ter referentie:
https://camerasize.com/compact/#794.784,567.699,188.351,ha,t

Ik heb overigens een 18-200 VR2, niet de getoonde 18-300.
Dit is vrij vergelijkbaar met een Sony A7iii + Sony FE 24-70/4.0, wat inderdaad toch best een slok op een borrel scheelt ten opzichte van een dSLR setup. Het is niet compact, maar wel een stuk compacter dan vroeger! 8)

Overigens is ook het achteraanzicht best het vergelijken waard: https://camerasize.com/co....784,567.699,188.351,ha,b

Garyu wijzigde deze reactie 24-08-2018 16:39 (5%)

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

En hoeveel daarvan hebben autofocus? Juist, geen enkele. Het glas zelf past wel, maar er moeten ook nog contacten bij in kunnen. Zelfs bij de Canonmount (grootste FF-mount volgens mij), is het lastig.
Blijkbaar is die Z 0.95 ook gewoon een MF lens _O-

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:33
Er wordt nog niet zoveel gesproken om waar het uiteindelijk over gaat, en dat is de output van deze camera’s en nieuwe lenzen. Zag bij een review wat foto’s van de Z7 met de 35mm. En die bokeh zag er toch wel echt mooi uit van uit het midden naar buiten, en van voor naar achter.

Ook de scherpte wijd open van hoek naar het centrum was ook praktisch foutloos.
Er rollen nu 20k Z7's per maand uit Nikon's Sendai fabriek:
https://nikonrumors.com/2...r-month.aspx/#more-125735

Bijzonder detail: de D5 en Df productie liggen stil...

Mooie Plaatjes   

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:33
quote:
mrc4nl schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

Wel een kleine dompertje, maar je vergeet dat deze camera’s uitgevoerd zijn met focus-peaking! ;)
In een review las ik dat dat uitstekend en vloeiend werkt.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17-10 15:52
quote:
mrc4nl schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

Ik begrijp daar dus helemaal niets van. De Leica 50mm 0.95 is ook MF maar een lilliputter vergeleken met deze. Waarom dat enorme verschil?

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Kwintessens schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:18:
[...]

Ik begrijp daar dus helemaal niets van. De Leica 50mm 0.95 is ook MF maar een lilliputter vergeleken met deze. Waarom dat enorme verschil?
geen idee, misschien dat nikon voor super kwaliteit gaat. en dat daarom de lens zo gigantish is.

Maar om nou een een systeemcamera uit te brengen met extreem grote mount, omdat dat "vrijheid voor optish ontwerp" geeft en dan nog zon joekel van een lens uit te brengen, die dan ook niet eens autofocus heeft, ontgaat het nut mij ook een beetje :')

gewoon wachten tot mitacon hun 50 0.95 (voor sony) ook in Z mount uitbrengt. meteen een stuk compacter ook en betaalbaarder ook.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Ik snap het wel hoor, waarom zo'n Noct 58mm f/0.95 zo enorm is (zowel qua massa als qua prijs). :Y

Je moet namelijk wel het idee hebben dat je 'veel' krijgt voor zoveel poen... :+ Bovendien is dan goed zichtbaar dat je zo'n joekel op je Z hebt zitten! O-)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True