Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:16
Hm verdomd ja:

Lijkt wel een fors ding voor een prime dan. Die ring is echt huuge, of het is wel een zoom en er zit een hele dunne (focus)ring nog tussen de lenskap en de hood/front zoals bij een 18-55.

Het vertekent ook wel mooi al die afmetingen proberen te gokken van een foto, aziatische dames hebben sowieso kleine handjes :+

Chiron wijzigde deze reactie 08-08-2018 10:23 (12%)
Reden: plaatje was te lomp

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik blijf het bizar vinden dat de lens zo sterk lijkt op een 3rd party lens. Ook de schuifjes zijn heel on Nikons.

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 03-12 15:58
quote:
Chiron schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:22:
Hm verdomd ja:

Lijkt wel een fors ding voor een prime dan. Die ring is echt huuge, of het is wel een zoom en er zit een hele dunne (focus)ring nog tussen de lenskap en de hood/front zoals bij een 18-55.
Kijk eens naar de focusring van een 85mm f1.4 ART.
Die op mijn 135 f1.8 ART is ook flink. Ben wel benieuwd waar we naar aan het kijken zijn.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik vind hem persoonlijk heel erg lijken op de Tamron 24-75 f2.8 voor E-mount, op het mount stuk na. Maar die schuift anders uit (bij de tamron schuif maar "één elemen" uit) als ik hem vergelijk met de eerste foto die hier staat (2 elementen)... Ter vergelijking:

GENETX wijzigde deze reactie 08-08-2018 14:02 (8%)

• Chiron
quote:
GENETX schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:54:
Ik vind hem persoonlijk heel erg lijken op de Tamron 24-75 f2.8 voor E-mount, op het mount stuk na. Maar die schuift anders uit (bij de tamron schuif maar "één elemen" uit) als ik hem vergelijk met de eerste foto die hier staat (2 elementen)... Ter vergelijking:
[afbeelding]
Het zijn dan ook 2 verschillende lenzen ;) een prime met huge focusring, en een zoomlens die nog het meest lijkt op een 24-85 F3.5-4.5 met een net iets strakker/moderner jasje. Zou ook geen gekke lens zijn om als 'kitlens' te bundelen. Als het wel een 24-70 is dan moet het een F4 zijn en geen F2.8 of Nikon heeft m echt absurd compact kunnen maken..

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Nog meer raad-eens-wat-dit-is beeldmateriaal: :)

Mooie Plaatjes   

• Chiron
Zie ik daar doorzichtig plexiglas rond de mount zitten, en zou dat ding dus daadwerkelijk licht kunnen geven? :o

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:31

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Chiron schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:05:
Zie ik daar doorzichtig plexiglas rond de mount zitten, en zou dat ding dus daadwerkelijk licht kunnen geven? :o
Je bedoelt die lichte rand net onder de viewfinder bult? Lijkt me gewoon reflectie?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Chiron
quote:
Orion84 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:09:
[...]

Je bedoelt die lichte rand net onder de viewfinder bult? Lijkt me gewoon reflectie?
Dat donkere blauwige waar ook de index 'dot' op zit. Het lijkt wel een heel ander materiaal dan het zwarte gespikkelde van de body zelf, maar het is ook geen metaal.

---

Ik heb 'm even iets lichter gemaakt, dan zie je duidelijk de index dot. En "70" op de lens, dus het zou goed kunnen dat dit de 24-70/4 (of 2.8, maar dat denk ik niet), is:

Chiron wijzigde deze reactie 09-08-2018 09:20 (26%)

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:21
Wat gaat die adapter effectief doen met de beeldhoek van een F-objectief? Blijft dat hetzelfde of moet er een factor overheen? Oftewel: is het al bekend of de afstand tot de sensor gelijk blijft door gebruik van de adapter?

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:19
Dude seriously?? 7(8)7

Natuurlijk wordt de afstand groter met een adapter ertussen

Mogelijk zit er wel glas in om de hoek te optimaliseren ten opzichte van de sensor
quote:
Joris748 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:32:
Wat gaat die adapter effectief doen met de beeldhoek van een F-objectief? Blijft dat hetzelfde of moet er een factor overheen? Oftewel: is het al bekend of de afstand tot de sensor gelijk blijft door gebruik van de adapter?
De adapter zal ervoor moeten zorgen dat de afstand van lensmount naar sensor gelijk is aan die afstand bij F-mount camera's. Zo niet dan blijft de brandpuntsafstand (en dus beeldhoek bij gelijke sensorgrootte) van de lens hetzelfde, maar klopt het focusbereik van de lens niet meer (je kan niet meer dichtbij of ver weg focussen, en de focusschaal van de lens komt niet overeen met de werkelijke focusafstand) en treden er waarschijnlijk veel lensfouten (onscherpte, aberraties) op.

• Joris748
quote:
HyperTrophy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:36:
Dude seriously?? 7(8)7

Natuurlijk wordt de afstand groter met een adapter ertussen

Mogelijk zit er wel glas in om de hoek te optimaliseren ten opzichte van de sensor
Volgens mij heb je mijn vraag niet goed begrepen. Je reactie is daarom enigszins misplaatst.
quote:
kpg schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:40:
[...]

De adapter zal ervoor moeten zorgen dat de afstand van lensmount naar sensor gelijk is aan die afstand bij F-mount camera's. Zo niet dan blijft de brandpuntsafstand (en dus beeldhoek bij gelijke sensorgrootte) van de lens hetzelfde, maar klopt het focusbereik van de lens niet meer (je kan niet meer dichtbij of ver weg focussen, en de focusschaal van de lens komt niet overeen met de werkelijke focusafstand) en treden er waarschijnlijk veel lensfouten (onscherpte, aberraties) op.
Thx voor je uitleg. Nikon zou zichzelf in de vingers snijden als er grote verzamelingen glas onbruikbaar zouden worden met de nieuwe lensvatting.

Geeft meer keuze voor een vervanger van mijn D300s. Zou heel jammer zijn als het volle potentieel van mijn 70-200 F2.8 VRII niet meer gebruikt kan worden. Keuze wordt voor mij een stuk gemakkelijker als Nikon met een Z-mount objectief komt, vergelijkbaar met de 24-120 F4.
De adapter is niets meer dan een metalen ring met wat connectors om voedingsstroom voor de focus en eventuele stabilisatie door te geven. Waarom zou dat de beeldhoek of lichtstralen van het F-mount objectief veranderen? De ring is er puur om een afstand te overbruggen die bij een dslr in het spiegelhuis zit.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Chiron
En hopelijk fixen ze PDAF in de sensor, net zoals Canon dat doet. Als ik die patenten zie voor een adapter met een pellicle mirror erin en een aparte PD sensor in de adapter... brrr... Maakt de adapter meteen ook een stuk duurder dan wanneer het alleen een 'doorgeefluik' is en vulling om de flange distance van een ontbrekend spiegelhuis te compenseren.

@Chiron Sony heeft het om een of andere reden ook nog niet voor elkaar om een adapter te maken die on-sensor PDAF kan combineren met screwdrive-AF lenzen. Nikon heeft dezelfde uitdaging. Een adapter voor legacy lenzen zal sowieso een AF motor en diafragma control moeten hebben. Ben benieuwd of ze het zonder spiegel werkend krijgen.

Canon heeft dankzij EF geen mechanische interactie met de lens nodig voor AF en diafragma.

• Chiron
On-sensor PDAF combineren met AF-D schroevendraailenzen is wel de holy grail ja.

Die Sony Alpha adapter is ook een noodzakelijk kwaad als je per se Alpha lenzen op je E mount wil gebruiken idd. en bevat ook een spiegel. Lomp ding trouwens:

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
kpg schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:59:
@Chiron Sony heeft het om een of andere reden ook nog niet voor elkaar om een adapter te maken die on-sensor PDAF kan combineren met screwdrive-AF lenzen. Nikon heeft dezelfde uitdaging. Een adapter voor legacy lenzen zal sowieso een AF motor en diafragma control moeten hebben. Ben benieuwd of ze het zonder spiegel werkend krijgen.

Canon heeft dankzij EF geen mechanische interactie met de lens nodig voor AF en diafragma.
Nikon bezit misschien wel de mogelijk patenten om dit mogelijk te maken.
Volgens dit filmpje:

besteed Nikon veel aandacht aan de betrouwbaarheid van z'n pro-bodies.

Als ze dat dan ook doen voor de nieuwe mirrorless modellen; dan hebben ze imho een topper te pakken. :Y

Je leest nogal eens klachten over de Sony mirrorless modellen dat ze niet zo vergevingsgezind zijn als het op invloed-en-onheil-van-buitenaf-komend aankomt.

Bij die 'lompe' DSLRs zit er natuurlijk nog een spiegel voor, als je het objectief van de mount draait. Dat houdt nog enigszins de meeste zooi tegen.
Terwijl bij een mirrorless is alles nogal open en bloot. Met vaak onderdelen die je niet ff zelf makkelijk schoonmaakt.

Misschien een goed idee om een soort van afdekiris te gebruik die b.v. de mount afsluit als je een objectief verwisselt, zoiets:

Een beetje net zoals ze bij de Nikon viewfinder doen. Als je die rubber oogschelp met glaasje wilt loshalen, kun je eerst een soort van jaloezietje sluiten.

Mooie Plaatjes   

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dat ‘jalouzietje’ in de viewfinder heeft niks met bescherming te maken. Daar zit volgens mij zelfs ook nog glas voor? Dat ding zit daar om de viewfinder af te sluiten voor vals licht bij nachtelijke long exposures.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Ik zei ook "net zoals...". M.a.w. dat idee van een afsluitmechanisme zou wel handig zijn. :Y

Mooie Plaatjes   

and the countdown continues... ;)

The new Nikon mirrorless camera is already out in the field and I have already received the first drawing from a person who has used/seen/tested the camera.

As you can see from the sketch, the back layout is similar to most Nikon DSLR cameras with the exception that there are no buttons/controls on the left side of the screen. The screen itself looks pretty big and there is also a comfortable/ergonomic thumbrest in the upper right corner.

bron: https://nikonrumors.com/2...orless-camera-looks.aspx/

Mooie Plaatjes   

• Chiron
AF-ON op een enigzins logische plek, halleluja

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
ehtweak schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:28:
...
Misschien een goed idee om een soort van afdekiris te gebruik die b.v. de mount afsluit als je een objectief verwisselt, zoiets:
...
Bij mijn Bronica RF645 schoof een rolgordijntje voor de film. Ik moet trouwens zeggen dat het vooralsnog bij mijn systeemcamera (fuji) meevalt met de troep die erin komt bij lenswissels & er niet vansf kan worden getrild..

begintmeta wijzigde deze reactie 13-08-2018 11:57 (20%)

Blijft leuk om te zien hoeveel moeite sommigen doen om alvast een visuele impressie van de nieuwe Nikon mirrorless te maken.

zo ongeveer:

of zo:

8)

Mooie Plaatjes   

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 12:08
quote:
The names of the two new Nikon full-frame cameras will be:

Nikon Z6: high speed, low light model (24MP)
Nikon Z7: high-resolution model (45MP)

The new Nikon mirrorless lenses could be called Z-Nikkor.

Ok, you better sit down for that one: there will be a Nikon Z-Noct-Nikkor 58mm f/0.95 lens! This will be the fourth Z-mount lens and it will be announced after August 23rd (I have no exact date yet).

I believe on August 23rd we will get both the Nikon Z6 and Nikon Z7 mirrorless cameras together with the 24-70mm f/4, 50mm f/1.8 and one more wide angle lens (24mm f/1.8 or 28mm f/1.8 or 35mm f/1.8).
Aldus Nikonrumors.com

Ze gaan dus voor dezelfde tactiek als Sony qua modellen.

Qua lenzen ben ik heel benieuwd.
Verder weinig nieuws nog over de F-mount adapter
Z6, Z7, 58mm f/0.95 glas; wow! 8)

Het zal ongetwijfeld bij velen dat vervelende NikonAcquistionSyndrome weer aanwakkeren. :+
En zeker als er ook direct een F/Z-mount adapter beschikbaar is, zodat het hoogwaardige MF/Ai-S Nikkor glaswerk van de afgelopen tientallen jaren bruikbaar zou zijn. :Y

Maar ik houd mijn hart vast voor de bijbehorende prijzen van al dat lekkers... :|

ehtweak wijzigde deze reactie 14-08-2018 09:06 (3%)

Mooie Plaatjes   

• Chiron
Of je kan het zien als de mirrorless tegenhangers van de D750 en de D850.

De markt is er wel naar om ze tegenover de A7III en A7RIII te zetten.

4K video zal wel voorbehouden zijn aan de Z7, gezien de resolutie :)

Qua lenzen zal er in eerste instantie een 24-70/4 of 24-105/4 komen, een 50/1.8 en een iets wijdere prime, 24/1.8 of 35/1.8. Focus zal op primes zijn. Later dit jaar de 50/0.95, en ik wil niet weten wat die wel niet moet gaan kosten :')

• MattiB
Voor die 0.95 zal je waarschijnlijk een eigen hypotheek moeten afsluiten ja..

Verder begint het wel te kriebelen, maar misschien toch eerst deze 1e generatie aanzien.. Met name battery life en de werking van F-mount lenzen ben ik benieuwd naar.

Ook zie ik graag wat vergelijkingen met de D850.

• Joris748
quote:
MattiB schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:39:
[...]

Aldus Nikonrumors.com

Ze gaan dus voor dezelfde tactiek als Sony qua modellen.

Qua lenzen ben ik heel benieuwd.
Verder weinig nieuws nog over de F-mount adapter
Volgens Nikonrumors komt de Z6 met 24MP op ca ¤ 2500,- uit. Dat is inclusief kit lens, waarschijnlijk dus de 24-70 f4.

Hopelijk volgt er ook snel een 24-120 f4. Vind ik een mooie lens voor alledaags gebruik, zou voor mij wel een voorwaarde zijn om een dergelijke camera aan te schaffen.

Joris748 wijzigde deze reactie 14-08-2018 09:31 (32%)

• Chiron
Van mij hoeft die kitlens er niet bij.. F-mount glaswerk zat hier. F-mount adapter zal ook wel 400-500 euro gaan kosten vrees ik.

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Chiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:55:
4K video zal wel voorbehouden zijn aan de Z7, gezien de resolutie :)
Hoezo?
Voor 4K video heb je maar ~8 megapixels nodig. Of bedoel je iets anders?

• Chiron
quote:
Fireshade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

Hoezo?
Voor 4K video heb je maar ~8 megapixels nodig. Of bedoel je iets anders?
Oh my bad. Ik bedoelde 8K :P Daar heb je minimaal ~33MP voor nodig nl.

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:23
Minimaal 33MP als je sensor 16:9 zou zijn. Iets meer dus voor een 3:2 sensor. 36?

Dat gezegd hebbende: waarom zou je in hemelsnaam nu 8K willen hebben als consument? Laat ze maar lekker focussen op goede 4K.

Die 8K wat bij geruchten naar boven kwam, gaat waarschijnlijk gewoon over 8K timelapse mode?

Sjekster wijzigde deze reactie 14-08-2018 10:29 (18%)

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10-12 00:16
Leuke ontwikkeling. Zie dat nikon ook een 500mm 5.6 PF lens in ontwikkeling heeft. Wordt meteen interessant te zien hoe die twee samen gaan.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Fireshade
  • Niet online
quote:
Sjekster schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:28:
Minimaal 33MP als je sensor 16:9 zou zijn. Iets meer dus voor een 3:2 sensor. 36?

Dat gezegd hebbende: waarom zou je in hemelsnaam nu 8K willen hebben als consument? Laat ze maar lekker focussen op goede 4K.

Die 8K wat bij geruchten naar boven kwam, gaat waarschijnlijk gewoon over 8K timelapse mode?
Die nieuwe mirrorless camera's zijn volgens mij niet echt gericht op de consument, meer op professionals. Een consument schiet nauwelijks continuous, en als Nikon een model specifiek gaat aanprijzen als high speed dan kan je er op rekenen dat die bedoeld is voor sportfotografen. Die 45 MP lijkt me ook bedoeld als (goedkope betaalbare?) medium format concurrent. Wat moet je als consument met 45 MP?
Tenslotte lijken me de eerste 'aangekondigde' native objectieven niet echt consumenten-kitzooms.

• Chiron
Ik denk dat de 24MP belachelijk veel FPS kan gaan halen, met de expeed cpu van de D850 erin. Die laat de D850 al presteren als een D500 met zn 45MP, wat stiekem echt al absurd snel is voor die resolutie.

De Z7 zal vergelijkbaar zijn aan de D850 qua snelheid.

En dan kan het nog zijn dat ze met 'high speed' bedoelen dat ie ongelofelijk lichtsterk is, wat ook niet verkeerd is in een sportbak.

• Sjekster
quote:
Fireshade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Die nieuwe mirrorless camera's zijn volgens mij niet echt gericht op de consument, meer op professionals. Een consument schiet nauwelijks continuous, en als Nikon een model specifiek gaat aanprijzen als high speed dan kan je er op rekenen dat die bedoeld is voor sportfotografen. Die 45 MP lijkt me ook bedoeld als (goedkope betaalbare?) medium format concurrent. Wat moet je als consument met 45 MP?
Tenslotte lijken me de eerste 'aangekondigde' native objectieven niet echt consumenten-kitzooms.
Ik denk soms dat er meer amateurs met dat spul rondlopen eerlijk gezegd, maar goed :D . Dan nog, wat moet een pro fotograaf met 8K momenteel? Dat is zo ontzettend niche. TV's zijn er nagenoeg niet, TV is nog lang niet over, bioscopen niet etc. Wat zou je dan met 8K moeten op een fotocamera met toegevoegde videofunctie? Het is ook niet het type camera wat ze gebruiken voor broadcasting of in de filmindustrie (iig niet op grote schaal als main camera. Misschien voor B-roll of shots op moeilijk te bereiken plekken oid).

• Fireshade
  • Niet online
@Sjekster, ik denk ook niet dat er 8K in zit, hoor. Was ook maar een speculatie van @Chiron :)
De industrie is er nu gewoon nog niet aan toe. Het zou een zeer kostbare functie zijn die praktisch niemand gebruikt.

• Chiron
Tja ik vraag me gewoon af wat behalve de resolutie de features zullen zijn om de Z6 van de Z7 te doen onderscheiden. Het kan niet alleen die resolutie zijn lijkt mij, en fysiek schijnen de beide bodies vrijwel identiek te zijn.

• Joris748
quote:
Chiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:04:
Van mij hoeft die kitlens er niet bij.. F-mount glaswerk zat hier. F-mount adapter zal ook wel 400-500 euro gaan kosten vrees ik.
Zo heel veel glas heb ik nog niet:
  • 18-200 VRII - DX dus sowieso niet geschikt
  • 50 f1.8 - Leuk lensje maar voor relatief weinig te vervangen (voor minder dan de adapter)
  • 70-200 f2.8 VRII - Prachtige lens, maar zwaar
Bij een dergelijke prijzen voor een adapter, wordt het interessant om afscheid te nemen van de 70-200 f2.8 en te wachten op een 70-200 f4 met z-mount. Misschien ruil ik die 70-200 f2.8 dan wel in op een Z6 met kitlens. Of ik wacht nog een tijdje af als er een 24-120 f4 in de pijplijn zit.

Eerst volgende week maar eens afwachten :9

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:45
quote:
Chiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:25:
Tja ik vraag me gewoon af wat behalve de resolutie de features zullen zijn om de Z6 van de Z7 te doen onderscheiden. Het kan niet alleen die resolutie zijn lijkt mij, en fysiek schijnen de beide bodies vrijwel identiek te zijn.
Verschillen tussen de Sony A7iii en A7Riii zijn ook niet heel groot, vooral de sensor + AF punten, iets hogere resolutie EVF. Ik verwacht dat hier het verschil ook niet zo groot gaat zijn.
Ik vraag me trouwens wel af of het 'zomaar' Z6 of Z7 kan gaan heten. (?)

Als je bij United States Patent and Trademark Office zoekt op Z6, dan blijkt dat Swarovski hier het trademark op heeft:

Word Mark Z6
Goods and Services IC 009. US 021 023 026 036 038. G & S: Sighting telescopes
Standard Characters Claimed
Mark Drawing Code (4) STANDARD CHARACTER MARK
Trademark Search Facility Classification Code LETS-1 Z A single letter, multiples of a single letter or incombination with a design
NUM-6 The number 6 or the word Six
Serial Number 77262493
Filing Date August 23, 2007
Current Basis 44E
Original Filing Basis 1B;44D
Published for Opposition July 15, 2008
Registration Number 3507290
Registration Date September 30, 2008
Owner (REGISTRANT) Swarovski-Optik KG KOMMANDITGESELLSCHAFT (KG) AUSTRIASwarovskistrasse 70 A 6060 Absam AUSTRIA
Attorney of Record Stewart J. Bellus
Priority Date February 26, 2007
Type of Mark TRADEMARK
Register PRINCIPAL
Affidavit Text SECT 15. SECT 8 (6-YR). SECTION 8(10-YR) 20180524.
Renewal 1ST RENEWAL 20180524
Live/Dead Indicator LIVE

En Z7 is onder diverse rubrieken geregistreerd, van een graafmachine tot aan boog(schieten).

Zoeken op European trademark levert zelfs hits als Motorola Z6 op, en Z7 als een trademark van een Duitse financiële instelling.

M.a.w. het zal vast net ietsje anders gaan heten.
We zullen het zien, over 10 dagen...

Mooie Plaatjes   

• Garyu
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:55:
Ik vraag me trouwens wel af of het 'zomaar' Z6 of Z7 kan gaan heten. (?)

Als je bij United States Patent and Trademark Office zoekt op Z6, dan blijkt dat Swarovski hier het trademark op heeft:

Word Mark Z6
Goods and Services IC 009. US 021 023 026 036 038. G & S: Sighting telescopes
Standard Characters Claimed
Mark Drawing Code (4) STANDARD CHARACTER MARK
Trademark Search Facility Classification Code LETS-1 Z A single letter, multiples of a single letter or incombination with a design
NUM-6 The number 6 or the word Six
Serial Number 77262493
Filing Date August 23, 2007
Current Basis 44E
Original Filing Basis 1B;44D
Published for Opposition July 15, 2008
Registration Number 3507290
Registration Date September 30, 2008
Owner (REGISTRANT) Swarovski-Optik KG KOMMANDITGESELLSCHAFT (KG) AUSTRIASwarovskistrasse 70 A 6060 Absam AUSTRIA
Attorney of Record Stewart J. Bellus
Priority Date February 26, 2007
Type of Mark TRADEMARK
Register PRINCIPAL
Affidavit Text SECT 15. SECT 8 (6-YR). SECTION 8(10-YR) 20180524.
Renewal 1ST RENEWAL 20180524
Live/Dead Indicator LIVE

En Z7 is onder diverse rubrieken geregistreerd, van een graafmachine tot aan boog(schieten).

Zoeken op European trademark levert zelfs hits als Motorola Z6 op, en Z7 als een trademark van een Duitse financiële instelling.

M.a.w. het zal vast net ietsje anders gaan heten.
We zullen het zien, over 10 dagen...
Hoezo? Zolang het niet in dezelfde product-categorie valt is het überhaupt geen probleem dat dingen hetzelfde naampje / trademark hebben.

• Fireshade
  • Niet online
quote:
Chiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:25:
De body zegt natuurlijk helemaal niets over de techniek die erin zit :)

Ik schat zelf in dat in beide dezelfde sensor zit van 45 MP. De Z6 gebruikt dan een nogal aparte manier van pixelbinning om meer licht te vangen (-> low light), en waardoor de resolutie gehalveerd wordt. Omdat daardoor minder data gegenereerd wordt, kan de electronica meer fps verwerken (-> high speed).
Het zou me dan beter lijken om een model uit te brengen waarin je kan schakelen tussen highspeed / highres modes. Maar misschien begrijpt de gebruiker de gevolgen daarvan dan niet, en krijg je gezeik in de media :P Weet niet hoor, is maar een gok.

Edit: als een sensor van 45 MP dusdanig duurder is dan een native 24MP sensor, dan gaat dit verhaal van dezelfde sensor in beide modellen natuurlijk niet op :)

Fireshade wijzigde deze reactie 15-08-2018 12:19 (7%)

• Garyu
quote:
Fireshade schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:
[...]

De body zegt natuurlijk helemaal niets over de techniek die erin zit :)

Ik schat zelf in dat in beide dezelfde sensor zit van 45 MP. De Z6 gebruikt dan een nogal aparte manier van pixelbinning om meer licht te vangen (-> low light), en waardoor de resolutie gehalveerd wordt. Omdat daardoor minder data gegenereerd wordt, kan de electronica meer fps verwerken (-> high speed).
Het zou me dan beter lijken om een model uit te brengen waarin je kan schakelen tussen highspeed / highres modes. Maar misschien begrijpt de gebruiker de gevolgen daarvan dan niet, en krijg je gezeik in de media :P Weet niet hoor, is maar een gok.

Edit: als een sensor van 45 MP dusdanig duurder is dan een native 24MP sensor, dan gaat dit verhaal van dezelfde sensor in beide modellen natuurlijk niet op :)
Kijk misschien even naar het verschil tussen de Sony A7III en de Sony A7RIII ;).
quote:
Fireshade schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:
Minder resolutie verbetert niets aan de hoeveelheid ruis wanneer de beelden op dezelfde afdrukgrootte bekeken worden. Dat is een hardnekkig misconcept: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Daarnaast betwijfel ik of je daarmee echt meer fps kunt halen. Aangezien er eerst gebind moet worden, wat ook verwerkingssnelheid kost.
Een 45MP sensor en een 24MP lijkt mij veel logischer, aangezien Nikon dit al jaren zo doet en de concurrentie idem.

Zeiss 21mm f/2.8

• Chiron
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:52:
[...]

Minder resolutie verbetert niets aan de hoeveelheid ruis wanneer de beelden op dezelfde afdrukgrootte bekeken worden. Dat is een hardnekkig misconcept: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Daarnaast betwijfel ik of je daarmee echt meer fps kunt halen. Aangezien er eerst gebind moet worden, wat ook verwerkingssnelheid kost.
Een 45MP sensor en een 24MP lijkt mij veel logischer, aangezien Nikon dit al jaren zo doet en de concurrentie idem.
Ik verwacht de D850 sensor in de 'dure' en een gerefreshte D750 sensor in de 'iets minder dure' :P

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 10-12 21:28
quote:
Chiron schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:05:
[...]
Ik verwacht de D850 sensor in de 'dure' en een gerefreshte D750 sensor in de 'iets minder dure' :P
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij hebben de D750 en D850 allebei géén phase-detect AF op de sensor, dus beide sensors zullen op dat vlak aangepast moeten worden. Zonder PDAF wordt het heel lastig om de AF-snelheid op het niveau van de concurrentie te krijgen.

• Chiron
quote:
B64 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:08:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij hebben de D750 en D850 allebei géén phase-detect AF op de sensor, dus beide sensors zullen op dat vlak aangepast moeten worden. Zonder PDAF wordt het heel lastig om de AF-snelheid op het niveau van de concurrentie te krijgen.
in dat geval wordt dat wel een dingetje ja.

quote:
B64 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:08:
[...]

Dat is een kwestie van Sony vragen om dat erop te bakken ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• MattiB
Kwam dit artikel laatst tegen over Nikon's sensor design afdeling. Toch interessant leesvoer en iets meer dan alleen maar even een sensor bij Sony ophalen :)

https://www.imaging-resou...-secret-sensor-design-lab
quote:
MattiB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:22:
Kwam dit artikel laatst tegen over Nikon's sensor design afdeling. Toch interessant leesvoer en iets meer dan alleen maar even een sensor bij Sony ophalen :)

https://www.imaging-resou...-secret-sensor-design-lab
Nee ze geven de juiste instructies aan Sony. Maar daar gaat het nu niet om. Sony heeft tig sensoren gebakken met fasedetectie erop (ook al eerder voor de Nikon 1 camera's), dus als Nikon maar genoeg betaalt aan Sony, dan bakken die een sensor volgens de juiste specificaties met daarop fasedetectie.

Zeiss 21mm f/2.8

• MattiB
Inderdaad, lijkt er zo op dat ze toch de 58mm f1.2 tegelijkertijd uitbrengen

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10-12 23:44

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

De afbeelding die je daar ziet is toch gewoon een front shot van de oude Ai(-s)?

Woutoud.com

quote:
Woutoud schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:29:
De afbeelding die je daar ziet is toch gewoon een front shot van de oude Ai(-s)?
Jip, zie je ook aan het serienummer.

Zeiss 21mm f/2.8

quote:
Woutoud schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:29:
Idd.
Dat staat ook aangegeven in de verklarende tekst:

Nikon's series of video teasers continues with a look at some classic Nikkor glass and an unmarked lens at the end of the video. Astute readers may notice that the first lens shown is a Noct-Nikkor 58mm F1.2 - one of Nikon's most famous manual focus lenses, made in limited numbers for about 20 years from the 1970s before being discontinued in the late 90s.

Beloved by fans of low-light photography (and, inevitably, collectors), the rare Noct-Nikkor is hard to find, and good copies sell for very high prices on the used market (see earlier point about collectors). Nikon has already hinted that its new mirrorless lens mount is something special - could it support high-performance F1.2 or even faster lenses? We'll find out on August 23rd.

En zoekende op eBay, vind je dat 58mm f/1.2 objectief voor prijzen, beginnend vanaf zo'n 3000 (!) euro. 8)7
Terwijl de 50mm f/1.2 voor bedragen van 300-600 euro wordt aangeboden.

Mooie Plaatjes   

• Chiron
Komt ook omdat Nikon van de AI-s versie van de 58/1.2 er maar 9000 gemaakt heeft.

Sommigen doen wel heel veel moeite om de teasers te ontleden: :+

dit schijnt het 'bewijs' te zijn van een Z-Nikkor 24-70mm f/4 objectief.

Mooie Plaatjes   

• Fireshade
  • Niet online
Ach, nog 5 dagen, en dan zijn we van dat gespeculeer verlost :P
* Fireshade kijkt nog eens naar de kalender *

Fireshade wijzigde deze reactie 17-08-2018 14:54 (7%)

Toch wel leuk, al dat koffiedik kijken naar Z-spul: 8)

I know it is still too early to talk about the future Nikon Z mirrorless roadmap since the camera is not even officially announced yet, but here is a preliminary report coming from a reliable source:

2018:
•2 cameras and 4 lenses: Nikon Z6 + Z7 with the 24-70mm f/4, 50mm f/1.8 and one more wide angle lens (24mm f/1.8 or 28mm f/1.8 or 35mm f/1.8). The Z-Noct-Nikkor will be announced later - maybe at Photokina.

2019:
•Nikon Z Speedlight
•Nikon Z booster/grip (not sure if Nikon will announce a "regular" battery grip next week)
•Four or five new Nikkor-Z lenses - one or two will be zooms
•So far there are no plans for a third Nikon Z mirrorless camera (full frame or APS-C)

Read more: https://nikonrumors.com/2...s-roadmap-2018-2019.aspx/

Mooie Plaatjes   

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
ehtweak schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:27:
[...]

Idd.
Dat staat ook aangegeven in de verklarende tekst:

Nikon's series of video teasers continues with a look at some classic Nikkor glass and an unmarked lens at the end of the video. Astute readers may notice that the first lens shown is a Noct-Nikkor 58mm F1.2 - one of Nikon's most famous manual focus lenses, made in limited numbers for about 20 years from the 1970s before being discontinued in the late 90s.

Beloved by fans of low-light photography (and, inevitably, collectors), the rare Noct-Nikkor is hard to find, and good copies sell for very high prices on the used market (see earlier point about collectors). Nikon has already hinted that its new mirrorless lens mount is something special - could it support high-performance F1.2 or even faster lenses? We'll find out on August 23rd.

En zoekende op eBay, vind je dat 58mm f/1.2 objectief voor prijzen, beginnend vanaf zo'n 3000 (!) euro. 8)7
Terwijl de 50mm f/1.2 voor bedragen van 300-600 euro wordt aangeboden.
Als je daar van schrikt dan zou ik de onderstaande lenzen niet intypen op ebay ;)

Nikon 300mm f2
Nikon 13mm f5.6
Nikon 6mm f2.8

Nikon heeft een rijke geschiedenis van zeer bijzondere lenzen.

• Chiron
Nieuwe teaser, met volgens mij op 0:30 de stem van Ruben Terlou Marsel van Oosten :)

YouTube: Photographers

Chiron wijzigde deze reactie 20-08-2018 10:38 (7%)

Vooral dit stukje van het filmpje:

Herkent iemand dit?
Is dit nou een nieuw objectief? Of de nieuwe F/Z mount adapter die er tussenzit?

Mooie Plaatjes   

• MattiB
Lijkt op een 500mm of 600mm F4?

• Chiron
300mm 2.8 VR II?

https://kenrockwell.com/nikon/300mm-f28-vr-ii.htm

nope ook niet..

Volgens mij de 500mm F4 FL.

En dan zit de adapter er tussen ja :) Die schijnt trouwens bij de bodies geleverd te worden in de doos.

Chiron wijzigde deze reactie 20-08-2018 08:10 (57%)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Aan de hendel te zien onder het drop-in filter is dat de 180-400. Die hendel is voor de ingebouwde teleconverter. Zie ook de bult rechts van die hendel.

Orion84 wijzigde deze reactie 20-08-2018 08:24 (14%)

• Chiron
Ah verdomd ja :) iig een F-mount :)

https://www.nikonusa.com/...52f4e-tc1.4-fl-ed-vr.html

Prijzig stukje glas wel, die wil je niet opnieuw moeten kopen in Z mount..

Chiron wijzigde deze reactie 20-08-2018 08:29 (73%)

@Orion84 Goed gezien!
Idd deze: https://www.nikon.nl/nl_N...400mm-f-4e-tc1-4-fl-ed-vr

Maar dan moet er wel degelijk een F/Z mount adapter tussenzitten, tussen de mirrorless body en dat enorme telekanon.
Die adapter is dan wel bescheiden van afmetingen, want op dat screenshot uit het filmpje, is nauwelijks wat te zien...

Mooie Plaatjes   

• avanreijn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10-12 17:41
quote:
Orion84 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:23:
Aan de hendel te zien onder het drop-in filter is dat de 180-400. Die hendel is voor de ingebouwde teleconverter. Zie ook de bult rechts van die hendel.
Op zijn facebook van Marsel staat een lens te koop vanwege aanschaf van een 180-400 :)

https://www.facebook.com/marselvanoostenphotography/

Verder geen leaked foto's te vinden op z'n 500px, flickr of facebook

• Sjekster
quote:
ehtweak schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:29:
@Orion84 Goed gezien!
Idd deze: https://www.nikon.nl/nl_N...400mm-f-4e-tc1-4-fl-ed-vr

Maar dan moet er wel degelijk een F/Z mount adapter tussenzitten, tussen de mirrorless body en dat enorme telekanon.
Die adapter is dan wel bescheiden van afmetingen, want op dat screenshot uit het filmpje, is nauwelijks wat te zien...
Mwa, dat zal wel meevallen. Je kijkt met een hoek tegen de camera aan, zijn vingers zitten er voor en er lijkt ook een flinke grip op de camera te zitten. Volgens mij is er nog ruimte zat voor een adapter, zonder dat wij die op de foto kunnen zien. Zo'n adapter zal ook weer niet gigantisch groot zijn, een cm of 3 hoog misschien?

• Garyu
quote:
Sjekster schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:49:
[...]
Mwa, dat zal wel meevallen. Je kijkt met een hoek tegen de camera aan, zijn vingers zitten er voor en er lijkt ook een flinke grip op de camera te zitten. Volgens mij is er nog ruimte zat voor een adapter, zonder dat wij die op de foto kunnen zien. Zo'n adapter zal ook weer niet gigantisch groot zijn, een cm of 3 hoog misschien?
De lens houdt ongeveer op waar de grip begint. De dikte van de adapter is dus ongeveer gelijk aan de diepte van de grip. Als je naar Sony-mount adapters kijkt bijvoorbeeld dan zie je dat die ook ongeveer zo groot zijn. Vergelijkbaar voorbeeldje:

Garyu wijzigde deze reactie 20-08-2018 10:54 (13%)

• Sjekster
Ja. Die adapters zijn niet zo groot. Nikon (46,5mm) heeft een grotere registerafstand dan Canon (44mm) en Sony (44,5mm), dus wellicht dat hun adapter een paar millimeter dikker is, áls hun registerafstand van Z-mount zelfde zou zijn als Canon M / Sony E mount. (18mm). Dat zou dan een adapter zijn van 46,5-18=28,5mm.

Sjekster wijzigde deze reactie 20-08-2018 11:02 (14%)

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 03-12 15:58
quote:
Orion84 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:23:
Het is de 180-400.

• HyperTrophy
Untitled by Wiebe Terpstra, on Flickr

En de mogelijk gratis bijgeleverd f mount adapter

:thumbup:

• Garyu
De lens-mount-diameter is schijnbaar echt enorm groot: 56 mm. De Sony E-mount heeft een diameter van ca. 46 mm. Waar is dat goed voor?

• HyperTrophy
Misschien voor een toekomstige z8 met medium format sensor?
Vooral met die F/Z adapter:

hebben ze imho goud in handen! :Y

Nikon brengt een nieuwe body op de markt, de Z6 + Z7 en gelijk is (al?) het glaswerk van de afgelopen tientallen jaren te gebruiken. 8)

Nu nog ff de praktische voordelen van zo'n Z6/Z7 t.o.v. bijvoorbeeld een D850 (?).
Want als je op het mirrorless model + F/Z adapter een fors objectief met F-mount plaatst, wat is dan het concrete c.q. praktische verschil/voordeel met b.v. die D850.
Want in totale hoeveelheid massa wat je in je handen hebt, maakt het imho weinig meer uit...

Mooie Plaatjes   

• Joris748
quote:
ehtweak schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:19:
Vooral met die F/Z adapter:
[afbeelding]

Nikon brengt een nieuwe body op de markt, de Z6 + Z7 en gelijk is (al?) het glaswerk van de afgelopen tientallen jaren te gebruiken. 8)

Nu nog ff de praktische voordelen van zo'n Z6/Z7 t.o.v. bijvoorbeeld een D850 (?).
Want als je op het mirrorless model + F/Z adapter een fors objectief met F-mount plaatst, wat is dan het concrete c.q. praktische verschil/voordeel met b.v. die D850.
Want in totale hoeveelheid massa wat je in je handen hebt, maakt het imho weinig meer uit...
Ik verwacht weinig tot geen praktische verschillen of voordelen. Eerder het nadeel dat je met de mirrorless niet meer schijnbaar oneindig met een accu kan doen.

Het voordeel van de mirrorless is dat de body en z-mount objectieven toekomstbestendiger zijn. Verwachting is dat de trend van mirrorless zich doorzet. Daarin schuilt natuurlijk ook een risico. De verwachtingen zijn torenhoog, hopelijk kunnen deze camera's die waarmaken.
Verschillen tussen mirrorless en dslr moet je ook niet zoeken in formaat, want als je alles hetzelfde houdt, heb je niet zoveel voordeel qua volume en gewicht. Het voordeel zit hem bijvoorbeeld in de voordelen van een evf, grotere spreiding AF punten, eye-focus, snellere burst, grotere verscheidenheid aan lenzen wat je erop kunt zetten.

Zeiss 21mm f/2.8

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

En stilte. Kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld trouwfotografen, maar ook wildlife fotografen daar wel een voordeel in zien.

• Garyu
quote:
Orion84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:33:
En stilte. Kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld trouwfotografen, maar ook wildlife fotografen daar wel een voordeel in zien.
Ik vind de A7-serie van Sony anders niet heel stil? De electronische shutter maakt vrijwel net zoveel lawaai als het klappen van de spiegel van mijn vroegere Nikon.

• Chiron
Phew.. zo te zien geen pellicle mirror in die FTZ adapter :o

Ik denk dat het qua gewicht wel (behoorlijk) wat scheelt tov een D850. Van de mensen die de Z in handen hebben gehad zeggen ook dat de ergonomie net zo goed is, maar dat er een enorm verschil in gewicht is.

Electronische shutter zuigt als je HSS flitst helaas... elk voordeel heeft zn nadeel.

En dan een van de grotere vraagtekens wat ik nog nergens voorbij heb zien komen, heeft het ding wel 5-axis IBIS :o

Ik zie nl. ook geen 'VR' label op de 24-70/4 Z mount lens.

Chiron wijzigde deze reactie 22-08-2018 10:59 (20%)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

Ik vind de A7-serie van Sony anders niet heel stil? De electronische shutter maakt vrijwel net zoveel lawaai als het klappen van de spiegel van mijn vroegere Nikon.
Hoe maakt een electronische shutter lawaai? Tenzij er daadwerkelijk een shutter geluid wordt afgespeeld uit een speaker, maar dat zou dan uit te zetten moeten zijn?

Of bedoel je dat er in de A7 een mechanische sluiter zit die lawaai maakt?

• Chiron
Het 'lawaai' wat je bij een DSLR hoort, is voornamelijk het klappen van de spiegel.. een mechanische sluiter hoor je ook wel, maar is veeel stiller. Denk dat je die gehoord hebt in de A7, want een electronische sluiter is gewoon geluidloos.

quote:
Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:58:
Phew.. zo te zien geen pellicle mirror in die FTZ adapter :o

Ik denk dat het qua gewicht wel (behoorlijk) wat scheelt tov een D850. Van de mensen die de Z in handen hebben gehad zeggen ook dat de ergonomie net zo goed is, maar dat er een enorm verschil in gewicht is.

Electronische shutter zuigt als je HSS flitst helaas... elk voordeel heeft zn nadeel.
Je hebt dan ook nog gewoon een mechanische sluiter ;)
quote:
En dan een van de grotere vraagtekens wat ik nog nergens voorbij heb zien komen, heeft het ding wel 5-axis IBIS :o

Ik zie nl. ook geen 'VR' label op de 24-70/4 Z mount lens.
Goede vraag, want dat is wel belangrijk.

Zeiss 21mm f/2.8

• Garyu
quote:
Orion84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Hoe maakt een electronische shutter lawaai? Tenzij er daadwerkelijk een shutter geluid wordt afgespeeld uit een speaker, maar dat zou dan uit te zetten moeten zijn?

Of bedoel je dat er in de A7 een mechanische sluiter zit die lawaai maakt?
Argh, ik bedoelde natuurlijk de mechanisme sluiter 8)7.

Garyu wijzigde deze reactie 22-08-2018 11:02 (6%)

• Chiron
Leuk gifje mbt. de ergonomie en een vergelijking in grootte vs een D750 (ook van de lenzen, al is de Z lens natuurlijk een F4):

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:01
quote:
ehtweak schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:19:

Mits dat deze adapter ervoor zorgt dat de F-mount lenzen net zo goed werken als op de DSLR camera's. Dat zal ook weer erg afhangen of de lens zelf een motor heeft om scherp te stellen, etc. Dus goud hoeft het niet (direct) te zijn. De mogelijk verschillende adapters voor Sont werken ook niet allemaal even lekker.

Benieuwd ben ik wel natuurlijk en het zou voor diegene die Nikon hebben wel erg fijn als het gewoon goed werkt.

• Garyu
quote:
Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:02:
Leuk gifje mbt. de ergonomie en een vergelinking in grootte (ook van de lenzen, al is de Z lens natuurlijk een F4):

[afbeelding]
Vooral is de vergelijking qua lens niet helemaal eerlijk, F/4 zijn ze allebei, maar de een is 24-70 en de ander 24-120. Die extra 50mm zorgen natuurlijk ook voor een langere en grotere lens...

• Chiron
Als er IBIS in zit, en focus peaking zou dat wel koning zijn icm m'n antieke 100-300/5.6 8-)

Ben ook wel heeeel nieuwsgierig naar de EVF, hopelijk is die van vergelijkbare kwaliteit als in de Leica SL. Dat is nog steeds met afstand de beste EVF op de markt.

• Chiron
Glaswerk:

35/1.8

50/1.8

24-70/4

Dus toch een 50/1.8. en later zal er wel een knetter knetter dure 50/1.2 of 50/0.95 komen.
Al met al een degelijk setje, maar nog niet echt heel spannend.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

@Chiron Zou je volgende keer je post kunnen editen ;-)

We gaan morgen zien hoe Nikon haar nieuwe systeemcamera in de markt gaat zetten en wellicht maken ze ook bekend hoe ze het systeem verder willen uitbouwen. Wel goed om te zien dat er een nieuwe/extra speler in dit segment erbij komt. Er is wat mij betreft geen beste merk/systeem. Maar de fabrikanten zullen elkaar na verwachting wel meer op scherp gaan zetten. Dit wat ten goede kan komen aan ons als gebruiker?

Superdaantje wijzigde deze reactie 22-08-2018 11:40 (39%)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

quote:
Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:05:
Ben ook wel heeeel nieuwsgierig naar de EVF, hopelijk is die van vergelijkbare kwaliteit als in de Leica SL. Dat is nog steeds met afstand de beste EVF op de markt.
Qua formaat en resolutie ja, qua kleuren.... absoluut niet. Kleuren wijken enorm af van werkelijke kleuren.

Zeiss 21mm f/2.8

• Chiron
Excuus, ik was wat enthousiast :+

Morgenochtend 6.00 Nederlandse tijd is de presentatie/livestream idd. Twijfel nog om de wekker te zetten.. of dat ik het later wel recap.

Ben ook wel benieuwd waar de 'S' in Nikkor 'S' voor staat. Het ontbreken van VR logo (en een schakelaar daarvoor) op de lenzen doet me wel aannemen dat de Z zelf IBIS heeft ingebouwd.

Het lijkt me iig niet waarschijnlijk dat ze met de 'S' 'stabilized' bedoelen, en van hun VR branding af gaan stappen.
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Qua formaat en resolutie ja, qua kleuren.... absoluut niet. Kleuren wijken enorm af van werkelijke kleuren.
Ik doelde meer op de resolutie en de (ververssings)snelheid. Kleuren is met zo'n display altijd drama, ook de lcd achterop gaat helemaal nergens over qua kleurechtheid.

Chiron wijzigde deze reactie 22-08-2018 11:44 (30%)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Chiron
Z7 naast een D850:

---
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:32:
Verschillen tussen mirrorless en dslr moet je ook niet zoeken in formaat, want als je alles hetzelfde houdt, heb je niet zoveel voordeel qua volume en gewicht. Het voordeel zit hem bijvoorbeeld in de voordelen van een evf, grotere spreiding AF punten, eye-focus, snellere burst, grotere verscheidenheid aan lenzen wat je erop kunt zetten.
675 gram voor de Z6/7 (ex batterij, ok) vs de 1520 gram van mn D700 met grip + 2 accu's, mn schouders en rug worden er wel blij van :P

Chiron wijzigde deze reactie 22-08-2018 16:01 (90%)

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10-12 15:53
quote:
Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:53:
Z7 naast een D850:

https://www.instagram.com/p/Bmx9elxlE2u/

---

[...]

675 gram voor de Z6/7 (ex batterij, ok) vs de 1520 gram van mn D700 met grip + 2 accu's, mn schouders en rug worden er wel blij van :P
Dan moet je het wel even eerlijk vergelijken. Een D700 zonder grip en batterij is 995g. Scheelt nog steeds wel wat, maar niet zoveel als je doet lijken...

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 09:12

psy

Kennis is macht

quote:
Ik ook als A6300 bezitter. Meer concurrentie is beter. Als Canon nu ook eens erbij komt in de spiegelloze fullframe markt, kan het helemaal los. Sony kan het zich nog permitteren om (veel te) hoge prijzen te vragen helaas.
Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True