"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Kijk eens naar de focusring van een 85mm f1.4 ART.Chiron schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:22:
Hm verdomd ja:
Lijkt wel een fors ding voor een prime dan. Die ring is echt huuge, of het is wel een zoom en er zit een hele dunne (focus)ring nog tussen de lenskap en de hood/front zoals bij een 18-55.
Die op mijn 135 f1.8 ART is ook flink. Ben wel benieuwd waar we naar aan het kijken zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 08-08-2018 14:02 ]
Het zijn dan ook 2 verschillende lenzenGENETX schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:54:
Ik vind hem persoonlijk heel erg lijken op de Tamron 24-75 f2.8 voor E-mount, op het mount stuk na. Maar die schuift anders uit (bij de tamron schuif maar "één elemen" uit) als ik hem vergelijk met de eerste foto die hier staat (2 elementen)... Ter vergelijking:
[afbeelding]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Je bedoelt die lichte rand net onder de viewfinder bult? Lijkt me gewoon reflectie?Chiron schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:05:
Zie ik daar doorzichtig plexiglas rond de mount zitten, en zou dat ding dus daadwerkelijk licht kunnen geven?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dat donkere blauwige waar ook de index 'dot' op zit. Het lijkt wel een heel ander materiaal dan het zwarte gespikkelde van de body zelf, maar het is ook geen metaal.Orion84 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:09:
[...]
Je bedoelt die lichte rand net onder de viewfinder bult? Lijkt me gewoon reflectie?
---
Ik heb 'm even iets lichter gemaakt, dan zie je duidelijk de index dot. En "70" op de lens, dus het zou goed kunnen dat dit de 24-70/4 (of 2.8, maar dat denk ik niet), is:

[ Voor 26% gewijzigd door Chiron op 09-08-2018 09:20 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Natuurlijk wordt de afstand groter met een adapter ertussen
Mogelijk zit er wel glas in om de hoek te optimaliseren ten opzichte van de sensor
Verwijderd
De adapter zal ervoor moeten zorgen dat de afstand van lensmount naar sensor gelijk is aan die afstand bij F-mount camera's. Zo niet dan blijft de brandpuntsafstand (en dus beeldhoek bij gelijke sensorgrootte) van de lens hetzelfde, maar klopt het focusbereik van de lens niet meer (je kan niet meer dichtbij of ver weg focussen, en de focusschaal van de lens komt niet overeen met de werkelijke focusafstand) en treden er waarschijnlijk veel lensfouten (onscherpte, aberraties) op.Joris748 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:32:
Wat gaat die adapter effectief doen met de beeldhoek van een F-objectief? Blijft dat hetzelfde of moet er een factor overheen? Oftewel: is het al bekend of de afstand tot de sensor gelijk blijft door gebruik van de adapter?
Volgens mij heb je mijn vraag niet goed begrepen. Je reactie is daarom enigszins misplaatst.HyperTrophy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:36:
Dude seriously??![]()
Natuurlijk wordt de afstand groter met een adapter ertussen
Mogelijk zit er wel glas in om de hoek te optimaliseren ten opzichte van de sensor
Thx voor je uitleg. Nikon zou zichzelf in de vingers snijden als er grote verzamelingen glas onbruikbaar zouden worden met de nieuwe lensvatting.Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:40:
[...]
De adapter zal ervoor moeten zorgen dat de afstand van lensmount naar sensor gelijk is aan die afstand bij F-mount camera's. Zo niet dan blijft de brandpuntsafstand (en dus beeldhoek bij gelijke sensorgrootte) van de lens hetzelfde, maar klopt het focusbereik van de lens niet meer (je kan niet meer dichtbij of ver weg focussen, en de focusschaal van de lens komt niet overeen met de werkelijke focusafstand) en treden er waarschijnlijk veel lensfouten (onscherpte, aberraties) op.
Geeft meer keuze voor een vervanger van mijn D300s. Zou heel jammer zijn als het volle potentieel van mijn 70-200 F2.8 VRII niet meer gebruikt kan worden. Keuze wordt voor mij een stuk gemakkelijker als Nikon met een Z-mount objectief komt, vergelijkbaar met de 24-120 F4.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Canon heeft dankzij EF geen mechanische interactie met de lens nodig voor AF en diafragma.
Die Sony Alpha adapter is ook een noodzakelijk kwaad als je per se Alpha lenzen op je E mount wil gebruiken idd. en bevat ook een spiegel. Lomp ding trouwens:

Nikon bezit misschien wel de mogelijk patenten om dit mogelijk te maken.Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:59:
@Chiron Sony heeft het om een of andere reden ook nog niet voor elkaar om een adapter te maken die on-sensor PDAF kan combineren met screwdrive-AF lenzen. Nikon heeft dezelfde uitdaging. Een adapter voor legacy lenzen zal sowieso een AF motor en diafragma control moeten hebben. Ben benieuwd of ze het zonder spiegel werkend krijgen.
Canon heeft dankzij EF geen mechanische interactie met de lens nodig voor AF en diafragma.
[YouTube: https://youtu.be/-XhUC4rs4ec]
besteed Nikon veel aandacht aan de betrouwbaarheid van z'n pro-bodies.
Als ze dat dan ook doen voor de nieuwe mirrorless modellen; dan hebben ze imho een topper te pakken.

Je leest nogal eens klachten over de Sony mirrorless modellen dat ze niet zo vergevingsgezind zijn als het op invloed-en-onheil-van-buitenaf-komend aankomt.
Bij die 'lompe' DSLRs zit er natuurlijk nog een spiegel voor, als je het objectief van de mount draait. Dat houdt nog enigszins de meeste zooi tegen.
Terwijl bij een mirrorless is alles nogal open en bloot. Met vaak onderdelen die je niet ff zelf makkelijk schoonmaakt.
Misschien een goed idee om een soort van afdekiris te gebruik die b.v. de mount afsluit als je een objectief verwisselt, zoiets:

Een beetje net zoals ze bij de Nikon viewfinder doen. Als je die rubber oogschelp met glaasje wilt loshalen, kun je eerst een soort van jaloezietje sluiten.

The new Nikon mirrorless camera is already out in the field and I have already received the first drawing from a person who has used/seen/tested the camera.
As you can see from the sketch, the back layout is similar to most Nikon DSLR cameras with the exception that there are no buttons/controls on the left side of the screen. The screen itself looks pretty big and there is also a comfortable/ergonomic thumbrest in the upper right corner.
bron: https://nikonrumors.com/2...orless-camera-looks.aspx/
Bij mijn Bronica RF645 schoof een rolgordijntje voor de film. Ik moet trouwens zeggen dat het vooralsnog bij mijn systeemcamera (fuji) meevalt met de troep die erin komt bij lenswissels & er niet vansf kan worden getrild..ehtweak schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:28:
...
Misschien een goed idee om een soort van afdekiris te gebruik die b.v. de mount afsluit als je een objectief verwisselt, zoiets:
...
[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 13-08-2018 11:57 ]
zo ongeveer:

of zo:

Aldus Nikonrumors.comThe names of the two new Nikon full-frame cameras will be:
Nikon Z6: high speed, low light model (24MP)
Nikon Z7: high-resolution model (45MP)
The new Nikon mirrorless lenses could be called Z-Nikkor.
Ok, you better sit down for that one: there will be a Nikon Z-Noct-Nikkor 58mm f/0.95 lens! This will be the fourth Z-mount lens and it will be announced after August 23rd (I have no exact date yet).
I believe on August 23rd we will get both the Nikon Z6 and Nikon Z7 mirrorless cameras together with the 24-70mm f/4, 50mm f/1.8 and one more wide angle lens (24mm f/1.8 or 28mm f/1.8 or 35mm f/1.8).
Ze gaan dus voor dezelfde tactiek als Sony qua modellen.
Qua lenzen ben ik heel benieuwd.
Verder weinig nieuws nog over de F-mount adapter
Het zal ongetwijfeld bij velen dat vervelende NikonAcquistionSyndrome weer aanwakkeren.
En zeker als er ook direct een F/Z-mount adapter beschikbaar is, zodat het hoogwaardige MF/Ai-S Nikkor glaswerk van de afgelopen tientallen jaren bruikbaar zou zijn.

Maar ik houd mijn hart vast voor de bijbehorende prijzen van al dat lekkers...
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 14-08-2018 09:06 ]
De markt is er wel naar om ze tegenover de A7III en A7RIII te zetten.
4K video zal wel voorbehouden zijn aan de Z7, gezien de resolutie
Qua lenzen zal er in eerste instantie een 24-70/4 of 24-105/4 komen, een 50/1.8 en een iets wijdere prime, 24/1.8 of 35/1.8. Focus zal op primes zijn. Later dit jaar de 50/0.95, en ik wil niet weten wat die wel niet moet gaan kosten
Verder begint het wel te kriebelen, maar misschien toch eerst deze 1e generatie aanzien.. Met name battery life en de werking van F-mount lenzen ben ik benieuwd naar.
Ook zie ik graag wat vergelijkingen met de D850.
Volgens Nikonrumors komt de Z6 met 24MP op ca € 2500,- uit. Dat is inclusief kit lens, waarschijnlijk dus de 24-70 f4.MattiB schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:39:
[...]
Aldus Nikonrumors.com
Ze gaan dus voor dezelfde tactiek als Sony qua modellen.
Qua lenzen ben ik heel benieuwd.
Verder weinig nieuws nog over de F-mount adapter
Hopelijk volgt er ook snel een 24-120 f4. Vind ik een mooie lens voor alledaags gebruik, zou voor mij wel een voorwaarde zijn om een dergelijke camera aan te schaffen.
[ Voor 32% gewijzigd door Joris748 op 14-08-2018 09:31 ]
Hoezo?Chiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:55:
4K video zal wel voorbehouden zijn aan de Z7, gezien de resolutie
Voor 4K video heb je maar ~8 megapixels nodig. Of bedoel je iets anders?
Oh my bad. Ik bedoelde 8KFireshade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:18:
[...]
Hoezo?
Voor 4K video heb je maar ~8 megapixels nodig. Of bedoel je iets anders?
Dat gezegd hebbende: waarom zou je in hemelsnaam nu 8K willen hebben als consument? Laat ze maar lekker focussen op goede 4K.
Die 8K wat bij geruchten naar boven kwam, gaat waarschijnlijk gewoon over 8K timelapse mode?
[ Voor 18% gewijzigd door Sjekster op 14-08-2018 10:29 ]
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Leica MM + Sony A9
Die nieuwe mirrorless camera's zijn volgens mij niet echt gericht op de consument, meer op professionals. Een consument schiet nauwelijks continuous, en als Nikon een model specifiek gaat aanprijzen als high speed dan kan je er op rekenen dat die bedoeld is voor sportfotografen. Die 45 MP lijkt me ook bedoeld als (goedkope betaalbare?) medium format concurrent. Wat moet je als consument met 45 MP?Sjekster schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:28:
Minimaal 33MP als je sensor 16:9 zou zijn. Iets meer dus voor een 3:2 sensor. 36?
Dat gezegd hebbende: waarom zou je in hemelsnaam nu 8K willen hebben als consument? Laat ze maar lekker focussen op goede 4K.
Die 8K wat bij geruchten naar boven kwam, gaat waarschijnlijk gewoon over 8K timelapse mode?
Tenslotte lijken me de eerste 'aangekondigde' native objectieven niet echt consumenten-kitzooms.
De Z7 zal vergelijkbaar zijn aan de D850 qua snelheid.
En dan kan het nog zijn dat ze met 'high speed' bedoelen dat ie ongelofelijk lichtsterk is, wat ook niet verkeerd is in een sportbak.
Ik denk soms dat er meer amateurs met dat spul rondlopen eerlijk gezegd, maar goedFireshade schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:59:
[...]
Die nieuwe mirrorless camera's zijn volgens mij niet echt gericht op de consument, meer op professionals. Een consument schiet nauwelijks continuous, en als Nikon een model specifiek gaat aanprijzen als high speed dan kan je er op rekenen dat die bedoeld is voor sportfotografen. Die 45 MP lijkt me ook bedoeld als (goedkope betaalbare?) medium format concurrent. Wat moet je als consument met 45 MP?
Tenslotte lijken me de eerste 'aangekondigde' native objectieven niet echt consumenten-kitzooms.
Zo heel veel glas heb ik nog niet:Chiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:04:
Van mij hoeft die kitlens er niet bij.. F-mount glaswerk zat hier. F-mount adapter zal ook wel 400-500 euro gaan kosten vrees ik.
- 18-200 VRII - DX dus sowieso niet geschikt
- 50 f1.8 - Leuk lensje maar voor relatief weinig te vervangen (voor minder dan de adapter)
- 70-200 f2.8 VRII - Prachtige lens, maar zwaar
Eerst volgende week maar eens afwachten
Verschillen tussen de Sony A7iii en A7Riii zijn ook niet heel groot, vooral de sensor + AF punten, iets hogere resolutie EVF. Ik verwacht dat hier het verschil ook niet zo groot gaat zijn.Chiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:25:
Tja ik vraag me gewoon af wat behalve de resolutie de features zullen zijn om de Z6 van de Z7 te doen onderscheiden. Het kan niet alleen die resolutie zijn lijkt mij, en fysiek schijnen de beide bodies vrijwel identiek te zijn.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Als je bij United States Patent and Trademark Office zoekt op Z6, dan blijkt dat Swarovski hier het trademark op heeft:
Word Mark Z6
Goods and Services IC 009. US 021 023 026 036 038. G & S: Sighting telescopes
Standard Characters Claimed
Mark Drawing Code (4) STANDARD CHARACTER MARK
Trademark Search Facility Classification Code LETS-1 Z A single letter, multiples of a single letter or incombination with a design
NUM-6 The number 6 or the word Six
Serial Number 77262493
Filing Date August 23, 2007
Current Basis 44E
Original Filing Basis 1B;44D
Published for Opposition July 15, 2008
Registration Number 3507290
Registration Date September 30, 2008
Owner (REGISTRANT) Swarovski-Optik KG KOMMANDITGESELLSCHAFT (KG) AUSTRIASwarovskistrasse 70 A 6060 Absam AUSTRIA
Attorney of Record Stewart J. Bellus
Priority Date February 26, 2007
Type of Mark TRADEMARK
Register PRINCIPAL
Affidavit Text SECT 15. SECT 8 (6-YR). SECTION 8(10-YR) 20180524.
Renewal 1ST RENEWAL 20180524
Live/Dead Indicator LIVE
En Z7 is onder diverse rubrieken geregistreerd, van een graafmachine tot aan boog(schieten).
Zoeken op European trademark levert zelfs hits als Motorola Z6 op, en Z7 als een trademark van een Duitse financiële instelling.
M.a.w. het zal vast net ietsje anders gaan heten.
We zullen het zien, over 10 dagen...
Hoezo? Zolang het niet in dezelfde product-categorie valt is het überhaupt geen probleem dat dingen hetzelfde naampje / trademark hebben.ehtweak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:55:
Ik vraag me trouwens wel af of het 'zomaar' Z6 of Z7 kan gaan heten. (?)
Als je bij United States Patent and Trademark Office zoekt op Z6, dan blijkt dat Swarovski hier het trademark op heeft:
Word Mark Z6
Goods and Services IC 009. US 021 023 026 036 038. G & S: Sighting telescopes
Standard Characters Claimed
Mark Drawing Code (4) STANDARD CHARACTER MARK
Trademark Search Facility Classification Code LETS-1 Z A single letter, multiples of a single letter or incombination with a design
NUM-6 The number 6 or the word Six
Serial Number 77262493
Filing Date August 23, 2007
Current Basis 44E
Original Filing Basis 1B;44D
Published for Opposition July 15, 2008
Registration Number 3507290
Registration Date September 30, 2008
Owner (REGISTRANT) Swarovski-Optik KG KOMMANDITGESELLSCHAFT (KG) AUSTRIASwarovskistrasse 70 A 6060 Absam AUSTRIA
Attorney of Record Stewart J. Bellus
Priority Date February 26, 2007
Type of Mark TRADEMARK
Register PRINCIPAL
Affidavit Text SECT 15. SECT 8 (6-YR). SECTION 8(10-YR) 20180524.
Renewal 1ST RENEWAL 20180524
Live/Dead Indicator LIVE
En Z7 is onder diverse rubrieken geregistreerd, van een graafmachine tot aan boog(schieten).
Zoeken op European trademark levert zelfs hits als Motorola Z6 op, en Z7 als een trademark van een Duitse financiële instelling.
M.a.w. het zal vast net ietsje anders gaan heten.
We zullen het zien, over 10 dagen...
De body zegt natuurlijk helemaal niets over de techniek die erin zitChiron schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:25:
Tja ik vraag me gewoon af wat behalve de resolutie de features zullen zijn om de Z6 van de Z7 te doen onderscheiden. Het kan niet alleen die resolutie zijn lijkt mij, en fysiek schijnen de beide bodies vrijwel identiek te zijn.
Ik schat zelf in dat in beide dezelfde sensor zit van 45 MP. De Z6 gebruikt dan een nogal aparte manier van pixelbinning om meer licht te vangen (-> low light), en waardoor de resolutie gehalveerd wordt. Omdat daardoor minder data gegenereerd wordt, kan de electronica meer fps verwerken (-> high speed).
Het zou me dan beter lijken om een model uit te brengen waarin je kan schakelen tussen highspeed / highres modes. Maar misschien begrijpt de gebruiker de gevolgen daarvan dan niet, en krijg je gezeik in de media
Edit: als een sensor van 45 MP dusdanig duurder is dan een native 24MP sensor, dan gaat dit verhaal van dezelfde sensor in beide modellen natuurlijk niet op
[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 15-08-2018 12:19 ]
Kijk misschien even naar het verschil tussen de Sony A7III en de Sony A7RIIIFireshade schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:
[...]
De body zegt natuurlijk helemaal niets over de techniek die erin zit
Ik schat zelf in dat in beide dezelfde sensor zit van 45 MP. De Z6 gebruikt dan een nogal aparte manier van pixelbinning om meer licht te vangen (-> low light), en waardoor de resolutie gehalveerd wordt. Omdat daardoor minder data gegenereerd wordt, kan de electronica meer fps verwerken (-> high speed).
Het zou me dan beter lijken om een model uit te brengen waarin je kan schakelen tussen highspeed / highres modes. Maar misschien begrijpt de gebruiker de gevolgen daarvan dan niet, en krijg je gezeik in de mediaWeet niet hoor, is maar een gok.
Edit: als een sensor van 45 MP dusdanig duurder is dan een native 24MP sensor, dan gaat dit verhaal van dezelfde sensor in beide modellen natuurlijk niet op
Minder resolutie verbetert niets aan de hoeveelheid ruis wanneer de beelden op dezelfde afdrukgrootte bekeken worden. Dat is een hardnekkig misconcept: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereikFireshade schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:
Daarnaast betwijfel ik of je daarmee echt meer fps kunt halen. Aangezien er eerst gebind moet worden, wat ook verwerkingssnelheid kost.
Een 45MP sensor en een 24MP lijkt mij veel logischer, aangezien Nikon dit al jaren zo doet en de concurrentie idem.
Ik verwacht de D850 sensor in de 'dure' en een gerefreshte D750 sensor in de 'iets minder dure'Universal Creations schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:52:
[...]
Minder resolutie verbetert niets aan de hoeveelheid ruis wanneer de beelden op dezelfde afdrukgrootte bekeken worden. Dat is een hardnekkig misconcept: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Daarnaast betwijfel ik of je daarmee echt meer fps kunt halen. Aangezien er eerst gebind moet worden, wat ook verwerkingssnelheid kost.
Een 45MP sensor en een 24MP lijkt mij veel logischer, aangezien Nikon dit al jaren zo doet en de concurrentie idem.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij hebben de D750 en D850 allebei géén phase-detect AF op de sensor, dus beide sensors zullen op dat vlak aangepast moeten worden. Zonder PDAF wordt het heel lastig om de AF-snelheid op het niveau van de concurrentie te krijgen.Chiron schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:05:
[...]
Ik verwacht de D850 sensor in de 'dure' en een gerefreshte D750 sensor in de 'iets minder dure'
in dat geval wordt dat wel een dingetje ja.B64 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:08:
[...]
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij hebben de D750 en D850 allebei géén phase-detect AF op de sensor, dus beide sensors zullen op dat vlak aangepast moeten worden. Zonder PDAF wordt het heel lastig om de AF-snelheid op het niveau van de concurrentie te krijgen.
Dat is een kwestie van Sony vragen om dat erop te bakkenB64 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:08:
[...]
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij hebben de D750 en D850 allebei géén phase-detect AF op de sensor, dus beide sensors zullen op dat vlak aangepast moeten worden. Zonder PDAF wordt het heel lastig om de AF-snelheid op het niveau van de concurrentie te krijgen.
https://www.imaging-resou...-secret-sensor-design-lab
Nee ze geven de juiste instructies aan Sony. Maar daar gaat het nu niet om. Sony heeft tig sensoren gebakken met fasedetectie erop (ook al eerder voor de Nikon 1 camera's), dus als Nikon maar genoeg betaalt aan Sony, dan bakken die een sensor volgens de juiste specificaties met daarop fasedetectie.MattiB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:22:
Kwam dit artikel laatst tegen over Nikon's sensor design afdeling. Toch interessant leesvoer en iets meer dan alleen maar even een sensor bij Sony ophalen![]()
https://www.imaging-resou...-secret-sensor-design-lab

58mm f/1.2
Maar nog geen f/0.95.
bron: https://nikonrumors.com/2...r-released-the-lens.aspx/
Jip, zie je ook aan het serienummer.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:29:
De afbeelding die je daar ziet is toch gewoon een front shot van de oude Ai(-s)?
Idd.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:29:
De afbeelding die je daar ziet is toch gewoon een front shot van de oude Ai(-s)?
Dat staat ook aangegeven in de verklarende tekst:
Nikon's series of video teasers continues with a look at some classic Nikkor glass and an unmarked lens at the end of the video. Astute readers may notice that the first lens shown is a Noct-Nikkor 58mm F1.2 - one of Nikon's most famous manual focus lenses, made in limited numbers for about 20 years from the 1970s before being discontinued in the late 90s.
Beloved by fans of low-light photography (and, inevitably, collectors), the rare Noct-Nikkor is hard to find, and good copies sell for very high prices on the used market (see earlier point about collectors). Nikon has already hinted that its new mirrorless lens mount is something special - could it support high-performance F1.2 or even faster lenses? We'll find out on August 23rd.
En zoekende op eBay, vind je dat 58mm f/1.2 objectief voor prijzen, beginnend vanaf zo'n 3000 (!) euro.

Terwijl de 50mm f/1.2 voor bedragen van 300-600 euro wordt aangeboden.

dit schijnt het 'bewijs' te zijn van een Z-Nikkor 24-70mm f/4 objectief.
* Fireshade kijkt nog eens naar de kalender *
[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 17-08-2018 14:54 ]
I know it is still too early to talk about the future Nikon Z mirrorless roadmap since the camera is not even officially announced yet, but here is a preliminary report coming from a reliable source:
2018:
•2 cameras and 4 lenses: Nikon Z6 + Z7 with the 24-70mm f/4, 50mm f/1.8 and one more wide angle lens (24mm f/1.8 or 28mm f/1.8 or 35mm f/1.8). The Z-Noct-Nikkor will be announced later - maybe at Photokina.
2019:
•Nikon Z Speedlight
•Nikon Z booster/grip (not sure if Nikon will announce a "regular" battery grip next week)
•Four or five new Nikkor-Z lenses - one or two will be zooms
•So far there are no plans for a third Nikon Z mirrorless camera (full frame or APS-C)
Read more: https://nikonrumors.com/2...s-roadmap-2018-2019.aspx/
Als je daar van schrikt dan zou ik de onderstaande lenzen niet intypen op ebayehtweak schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:27:
[...]
Idd.
Dat staat ook aangegeven in de verklarende tekst:
Nikon's series of video teasers continues with a look at some classic Nikkor glass and an unmarked lens at the end of the video. Astute readers may notice that the first lens shown is a Noct-Nikkor 58mm F1.2 - one of Nikon's most famous manual focus lenses, made in limited numbers for about 20 years from the 1970s before being discontinued in the late 90s.
Beloved by fans of low-light photography (and, inevitably, collectors), the rare Noct-Nikkor is hard to find, and good copies sell for very high prices on the used market (see earlier point about collectors). Nikon has already hinted that its new mirrorless lens mount is something special - could it support high-performance F1.2 or even faster lenses? We'll find out on August 23rd.
En zoekende op eBay, vind je dat 58mm f/1.2 objectief voor prijzen, beginnend vanaf zo'n 3000 (!) euro.![]()
Terwijl de 50mm f/1.2 voor bedragen van 300-600 euro wordt aangeboden.
Nikon 300mm f2
Nikon 13mm f5.6
Nikon 6mm f2.8
Nikon heeft een rijke geschiedenis van zeer bijzondere lenzen.
YouTube: Photographers
[ Voor 7% gewijzigd door Chiron op 20-08-2018 10:38 ]

Herkent iemand dit?
Is dit nou een nieuw objectief? Of de nieuwe F/Z mount adapter die er tussenzit?
https://kenrockwell.com/nikon/300mm-f28-vr-ii.htm
nope ook niet..
Volgens mij de 500mm F4 FL.
En dan zit de adapter er tussen ja
[ Voor 57% gewijzigd door Chiron op 20-08-2018 08:10 ]
https://www.nikonusa.com/...52f4e-tc1.4-fl-ed-vr.html
Prijzig stukje glas wel, die wil je niet opnieuw moeten kopen in Z mount..
[ Voor 73% gewijzigd door Chiron op 20-08-2018 08:29 ]
Idd deze: https://www.nikon.nl/nl_N...400mm-f-4e-tc1-4-fl-ed-vr
Maar dan moet er wel degelijk een F/Z mount adapter tussenzitten, tussen de mirrorless body en dat enorme telekanon.
Die adapter is dan wel bescheiden van afmetingen, want op dat screenshot uit het filmpje, is nauwelijks wat te zien...
Op zijn facebook van Marsel staat een lens te koop vanwege aanschaf van een 180-400Orion84 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:23:
Aan de hendel te zien onder het drop-in filter is dat de 180-400. Die hendel is voor de ingebouwde teleconverter. Zie ook de bult rechts van die hendel.
https://www.facebook.com/marselvanoostenphotography/
Verder geen leaked foto's te vinden op z'n 500px, flickr of facebook
Mwa, dat zal wel meevallen. Je kijkt met een hoek tegen de camera aan, zijn vingers zitten er voor en er lijkt ook een flinke grip op de camera te zitten. Volgens mij is er nog ruimte zat voor een adapter, zonder dat wij die op de foto kunnen zien. Zo'n adapter zal ook weer niet gigantisch groot zijn, een cm of 3 hoog misschien?ehtweak schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:29:
@Orion84 Goed gezien!
Idd deze: https://www.nikon.nl/nl_N...400mm-f-4e-tc1-4-fl-ed-vr
Maar dan moet er wel degelijk een F/Z mount adapter tussenzitten, tussen de mirrorless body en dat enorme telekanon.
Die adapter is dan wel bescheiden van afmetingen, want op dat screenshot uit het filmpje, is nauwelijks wat te zien...
De lens houdt ongeveer op waar de grip begint. De dikte van de adapter is dus ongeveer gelijk aan de diepte van de grip. Als je naar Sony-mount adapters kijkt bijvoorbeeld dan zie je dat die ook ongeveer zo groot zijn. Vergelijkbaar voorbeeldje:Sjekster schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:49:
[...]
Mwa, dat zal wel meevallen. Je kijkt met een hoek tegen de camera aan, zijn vingers zitten er voor en er lijkt ook een flinke grip op de camera te zitten. Volgens mij is er nog ruimte zat voor een adapter, zonder dat wij die op de foto kunnen zien. Zo'n adapter zal ook weer niet gigantisch groot zijn, een cm of 3 hoog misschien?

[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 20-08-2018 10:54 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Sjekster op 20-08-2018 11:02 ]
Het is de 180-400.Orion84 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:23:
Aan de hendel te zien onder het drop-in filter is dat de 180-400. Die hendel is voor de ingebouwde teleconverter. Zie ook de bult rechts van die hendel.

hebben ze imho goud in handen!

Nikon brengt een nieuwe body op de markt, de Z6 + Z7 en gelijk is (al?) het glaswerk van de afgelopen tientallen jaren te gebruiken.
Nu nog ff de praktische voordelen van zo'n Z6/Z7 t.o.v. bijvoorbeeld een D850 (?).
Want als je op het mirrorless model + F/Z adapter een fors objectief met F-mount plaatst, wat is dan het concrete c.q. praktische verschil/voordeel met b.v. die D850.
Want in totale hoeveelheid massa wat je in je handen hebt, maakt het imho weinig meer uit...
Ik verwacht weinig tot geen praktische verschillen of voordelen. Eerder het nadeel dat je met de mirrorless niet meer schijnbaar oneindig met een accu kan doen.ehtweak schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:19:
Vooral met die F/Z adapter:
[afbeelding]
hebben ze imho goud in handen!![]()
Nikon brengt een nieuwe body op de markt, de Z6 + Z7 en gelijk is (al?) het glaswerk van de afgelopen tientallen jaren te gebruiken.![]()
Nu nog ff de praktische voordelen van zo'n Z6/Z7 t.o.v. bijvoorbeeld een D850 (?).
Want als je op het mirrorless model + F/Z adapter een fors objectief met F-mount plaatst, wat is dan het concrete c.q. praktische verschil/voordeel met b.v. die D850.
Want in totale hoeveelheid massa wat je in je handen hebt, maakt het imho weinig meer uit...
Het voordeel van de mirrorless is dat de body en z-mount objectieven toekomstbestendiger zijn. Verwachting is dat de trend van mirrorless zich doorzet. Daarin schuilt natuurlijk ook een risico. De verwachtingen zijn torenhoog, hopelijk kunnen deze camera's die waarmaken.
Ik vind de A7-serie van Sony anders niet heel stil? De electronische shutter maakt vrijwel net zoveel lawaai als het klappen van de spiegel van mijn vroegere Nikon.Orion84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:33:
En stilte. Kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld trouwfotografen, maar ook wildlife fotografen daar wel een voordeel in zien.
Ik denk dat het qua gewicht wel (behoorlijk) wat scheelt tov een D850. Van de mensen die de Z in handen hebben gehad zeggen ook dat de ergonomie net zo goed is, maar dat er een enorm verschil in gewicht is.
Electronische shutter zuigt als je HSS flitst helaas... elk voordeel heeft zn nadeel.
En dan een van de grotere vraagtekens wat ik nog nergens voorbij heb zien komen, heeft het ding wel 5-axis IBIS
Ik zie nl. ook geen 'VR' label op de 24-70/4 Z mount lens.
[ Voor 20% gewijzigd door Chiron op 22-08-2018 10:59 ]
Hoe maakt een electronische shutter lawaai? Tenzij er daadwerkelijk een shutter geluid wordt afgespeeld uit een speaker, maar dat zou dan uit te zetten moeten zijn?Garyu schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:44:
[...]
Ik vind de A7-serie van Sony anders niet heel stil? De electronische shutter maakt vrijwel net zoveel lawaai als het klappen van de spiegel van mijn vroegere Nikon.
Of bedoel je dat er in de A7 een mechanische sluiter zit die lawaai maakt?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Je hebt dan ook nog gewoon een mechanische sluiterChiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:58:
Phew.. zo te zien geen pellicle mirror in die FTZ adapter
Ik denk dat het qua gewicht wel (behoorlijk) wat scheelt tov een D850. Van de mensen die de Z in handen hebben gehad zeggen ook dat de ergonomie net zo goed is, maar dat er een enorm verschil in gewicht is.
Electronische shutter zuigt als je HSS flitst helaas... elk voordeel heeft zn nadeel.
Goede vraag, want dat is wel belangrijk.En dan een van de grotere vraagtekens wat ik nog nergens voorbij heb zien komen, heeft het ding wel 5-axis IBIS
Ik zie nl. ook geen 'VR' label op de 24-70/4 Z mount lens.
Argh, ik bedoelde natuurlijk de mechanisme sluiterOrion84 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:59:
[...]
Hoe maakt een electronische shutter lawaai? Tenzij er daadwerkelijk een shutter geluid wordt afgespeeld uit een speaker, maar dat zou dan uit te zetten moeten zijn?
Of bedoel je dat er in de A7 een mechanische sluiter zit die lawaai maakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 22-08-2018 11:02 ]

Mits dat deze adapter ervoor zorgt dat de F-mount lenzen net zo goed werken als op de DSLR camera's. Dat zal ook weer erg afhangen of de lens zelf een motor heeft om scherp te stellen, etc. Dus goud hoeft het niet (direct) te zijn. De mogelijk verschillende adapters voor Sont werken ook niet allemaal even lekker.ehtweak schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:19:
hebben ze imho goud in handen!![]()
Nikon brengt een nieuwe body op de markt, de Z6 + Z7 en gelijk is (al?) het glaswerk van de afgelopen tientallen jaren te gebruiken.
Benieuwd ben ik wel natuurlijk en het zou voor diegene die Nikon hebben wel erg fijn als het gewoon goed werkt.
Vooral is de vergelijking qua lens niet helemaal eerlijk, F/4 zijn ze allebei, maar de een is 24-70 en de ander 24-120. Die extra 50mm zorgen natuurlijk ook voor een langere en grotere lens...Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:02:
Leuk gifje mbt. de ergonomie en een vergelinking in grootte (ook van de lenzen, al is de Z lens natuurlijk een F4):
[afbeelding]
Ben ook wel heeeel nieuwsgierig naar de EVF, hopelijk is die van vergelijkbare kwaliteit als in de Leica SL. Dat is nog steeds met afstand de beste EVF op de markt.
35/1.8

50/1.8

24-70/4

Dus toch een 50/1.8. en later zal er wel een knetter knetter dure 50/1.2 of 50/0.95 komen.
Al met al een degelijk setje, maar nog niet echt heel spannend.
We gaan morgen zien hoe Nikon haar nieuwe systeemcamera in de markt gaat zetten en wellicht maken ze ook bekend hoe ze het systeem verder willen uitbouwen. Wel goed om te zien dat er een nieuwe/extra speler in dit segment erbij komt. Er is wat mij betreft geen beste merk/systeem. Maar de fabrikanten zullen elkaar na verwachting wel meer op scherp gaan zetten. Dit wat ten goede kan komen aan ons als gebruiker?
[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 22-08-2018 11:40 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Qua formaat en resolutie ja, qua kleuren.... absoluut niet. Kleuren wijken enorm af van werkelijke kleuren.Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:05:
Ben ook wel heeeel nieuwsgierig naar de EVF, hopelijk is die van vergelijkbare kwaliteit als in de Leica SL. Dat is nog steeds met afstand de beste EVF op de markt.
Morgenochtend 6.00 Nederlandse tijd is de presentatie/livestream idd. Twijfel nog om de wekker te zetten.. of dat ik het later wel recap.
Ben ook wel benieuwd waar de 'S' in Nikkor 'S' voor staat. Het ontbreken van VR logo (en een schakelaar daarvoor) op de lenzen doet me wel aannemen dat de Z zelf IBIS heeft ingebouwd.
Het lijkt me iig niet waarschijnlijk dat ze met de 'S' 'stabilized' bedoelen, en van hun VR branding af gaan stappen.
Ik doelde meer op de resolutie en de (ververssings)snelheid. Kleuren is met zo'n display altijd drama, ook de lcd achterop gaat helemaal nergens over qua kleurechtheid.Universal Creations schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:42:
[...]
Qua formaat en resolutie ja, qua kleuren.... absoluut niet. Kleuren wijken enorm af van werkelijke kleuren.
[ Voor 30% gewijzigd door Chiron op 22-08-2018 11:44 ]
pricewatch: Sony A7 III Zwart
pricewatch: Sony A7R III Zwart
pricewatch: Sony A6500 Zwart
pricewatch: Sony Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS
pricewatch: Sony FE 50mm f/1.8
pricewatch: Sony Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

---
675 gram voor de Z6/7 (ex batterij, ok) vs de 1520 gram van mn D700 met grip + 2 accu's, mn schouders en rug worden er wel blij vanUniversal Creations schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:32:
Verschillen tussen mirrorless en dslr moet je ook niet zoeken in formaat, want als je alles hetzelfde houdt, heb je niet zoveel voordeel qua volume en gewicht. Het voordeel zit hem bijvoorbeeld in de voordelen van een evf, grotere spreiding AF punten, eye-focus, snellere burst, grotere verscheidenheid aan lenzen wat je erop kunt zetten.
[ Voor 90% gewijzigd door Chiron op 22-08-2018 16:01 ]
Dan moet je het wel even eerlijk vergelijken. Een D700 zonder grip en batterij is 995g. Scheelt nog steeds wel wat, maar niet zoveel als je doet lijken...Chiron schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:53:
Z7 naast een D850:
https://www.instagram.com/p/Bmx9elxlE2u/
---
[...]
675 gram voor de Z6/7 (ex batterij, ok) vs de 1520 gram van mn D700 met grip + 2 accu's, mn schouders en rug worden er wel blij van
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ik ook als A6300 bezitter. Meer concurrentie is beter. Als Canon nu ook eens erbij komt in de spiegelloze fullframe markt, kan het helemaal los. Sony kan het zich nog permitteren om (veel te) hoge prijzen te vragen helaas.Unidentified schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:49:
Als sony schieter ben ik stiekem wel benieuwd naar hoe concurrend de prijzen zullen zijn tov de:
pricewatch: Sony A7 III Zwart
pricewatch: Sony A7R III Zwart
pricewatch: Sony A6500 Zwart
pricewatch: Sony Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS
pricewatch: Sony FE 50mm f/1.8
pricewatch: Sony Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6