"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd
Als je het over f1.4 glas hebt, gaat een lens voor de nieuwe mount toch niet veel kleiner zijn, kijk maar naar Sony.

Die mount is echt huge. Grote grip ook, aan de vingers van haar rechterhand te zien.
Wat betreft de adapter voor F-mount hoop ik dat de geruchten dat er een pellicle mirror in zit niet waar zijn

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Maar inderdaad: een mirrorless camera.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Eerder lichtgevoeligheid van de lenzen. Ze hebben zich met de F-mount in de vingers gesneden. Deze was te klein voor heel lichtsterkglas met genoeg ruimte voor contactpunten voor autofocus.MattiB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:36:
De mount lijkt idd erg groot, zouden ze inspelen op mogelijke grotere sensoren in de toekomst?
Of kleine handenChiron schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:16:
[afbeelding]
Die mount is echt huge. Grote grip ook, aan de vingers van haar rechterhand te zien.
Wat betreft de adapter voor F-mount hoop ik dat de geruchten dat er een pellicle mirror in zit niet waar zijn
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Nee, de Fuji G mount is groter, en zelfs dat is maar een 'crop' medium format.MattiB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:36:
De mount lijkt idd erg groot, zouden ze inspelen op mogelijke grotere sensoren in de toekomst?
- Een jaar na de officiële aankondiging is de Nikon D850 in de USA nog steeds niet (echt) leverbaar. Hoe bizar.
- Enorm veel reuring rond de komende introductie van de mirrorless (met de bijzonder grote Z-mount) van Nikon.

https://nikonrumors.com/2...-teaser.aspx/#more-123810
Verwijderd
Nu koop je een Sony A7III voor iets meer dan de helft, dus Nikon, ik haak denk ik af.
Verwijderd
Hoe dichter de mount bij de sensor zit, hoe groter die moet zijn. Dus daarom is die bij mirrorless groter.MattiB schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:36:
De schaarste van de D850 zou verklaard kunnen worden omdat de sensor in de dure Nikon mirrorless dezelfde is, de goedkopere zal 24MP hebben en een doorontwikkeling van de D750 sensor zijn, of dezelfde/getweakte sensor als in de Sony A7III.Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 06:51:
Hier is die D850 prima te halen, maar belachelijk duur. Nooit eerder zag ik een Nikon camera die na 1 jaar nog niet in prijs zakte. Sterker nog, hij is nu 100€ duurder. Terwijl het niks meer is dan een D700 destijds, was toen ook topmodel net onder de D3 met voor die tijd belachelijk goede sensor. 10 jaar inflatie op een D700 en de 850 zou pak m beet 2700-2900 moeten kosten (die was in 2008 2200€).
Nu koop je een Sony A7III voor iets meer dan de helft, dus Nikon, ik haak denk ik af.
Aan de andere kant ook weer niet, want de D850 heeft afaik ook geen dual pixel AF op de sensor, waarmee ie minder geschikt is voor video; of Nikon moet iets nieuws verzonnen hebben
Verwijderd
Kan je dit onderbouwen? Het lijkt mij andersom: als de mount dichter bij de sensor zit, is de kijkhoek van de sensor door de mount groter, en kan je dus lichtsterker glas kwijt (of dezelfde lichtsterkte bij kleinere diameter).Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 06:53:
[...]
Hoe dichter de mount bij de sensor zit, hoe groter die moet zijn. Dus daarom is die bij mirrorless groter.
Kijk bijvoorbeeld naar MFT: de diameter van die mount is kleiner dan van de FT mount (38 vs 44 mm), maar er is wel veel lichtsterker glas voor gemaakt.
Maar inmiddels heeft Nikon officieel bevestigd dat het om een FX format mirrorless camera gaat (wat niet wil zeggen dat dat in de toekomst nog uitgebreid kan worden naar medium format).
Trouwens, een van de punten waarom Nikon het beter zou kunnen gaan doen dan Sony is weathersealing, dat laat bij de A7's nog een beetje te wensen over helaas.
De D850 zou ik eerder vergelijken met de A7rIII dan is het prijsverschil minimaal..Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 06:51:
Ik gok dat Nikon toch eerst met een 24mp versie komt zodat ze de concurrentie met de A7III aankunnen.
Verwijderd
Als je sec naar MP kijkt ja, maar pak je video en AF en snelheid, dan kan ie zelfs nog flink zijn mannetje staan t.o.v. een D5. 45MP legt bovendien je hele workflow lam met pixelbloat.MattiB schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:25:
[...]
De D850 zou ik eerder vergelijken met de A7rIII dan is het prijsverschil minimaal..
Ik gok dat Nikon toch eerst met een 24mp versie komt zodat ze de concurrentie met de A7III aankunnen.
eentje met 24MP als tegenhanger van de A7III en eentje met 45MP als tegenhanger van de A7RIII.
De 24MP variant ook als opvolger van de D750, of daar moet ook nog een refresh van komen.
Wat ik me vooral afvraag is of de mirrorless ook IBIS gaat doen, ipv in de Zmount lenzen, of allebei.
Die mirrorless lijn zal sowieso naast F-mount DSLR lijn bestaan. Nikon zou zich enorm in eigen voet schieten als ze hun focus veranderen van DSLR naar mirrorless. De D750 gaat mede daarom zeker nog wel een update zien, anders zeg je ook tegen je gebruiker, je glas kan je wegdoen want nu heb je weer een nieuwe mount. Adapters zullen er zijn maar dat is altijd een gepruts.Chiron schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:20:
Hangt maar net af van je wensen, ik denk dat ze met twee varianten komen;
eentje met 24MP als tegenhanger van de A7III en eentje met 45MP als tegenhanger van de A7RIII.
De 24MP variant ook als opvolger van de D750, of daar moet ook nog een refresh van komen.
Wat ik me vooral afvraag is of de mirrorless ook IBIS gaat doen, ipv in de Zmount lenzen, of allebei.
Als bestaande F-mount lenzen niet vlekkeloos werken op de nieuwe mirrorless cameras van Nikon, hoeven ze ze net zo goed niet uit te brengen want dan is het vanaf de start al volkomen kansloos. Als je toch al je glas opnieuw moet kopen, kun je net zo goed een A7iii op de kop tikken. Verwacht namelijk niet dat Nikon een A7iii killer uit gaat brengen bij hun eerste poging.Brilsmurfffje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:44:
[...]
Die mirrorless lijn zal sowieso naast F-mount DSLR lijn bestaan. Nikon zou zich enorm in eigen voet schieten als ze hun focus veranderen van DSLR naar mirrorless. De D750 gaat mede daarom zeker nog wel een update zien, anders zeg je ook tegen je gebruiker, je glas kan je wegdoen want nu heb je weer een nieuwe mount. Adapters zullen er zijn maar dat is altijd een gepruts.
En adapters hoeft helemaal geen geklooi te zijn. Nikon heeft alle technologie in eigen handen. Eigen nieuwe camera, eigen Z-mount en eigen F-mount. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om focus- en stabilisatietechniek 100% werkend te krijgen. Voor jongens zoals Samsung (MC11) en Metabones is het een stuk moeilijker. Die moeten eerst uitvogelen hoe de AF van Sony A7 cameras werkt, en dan het Canon AF systeem nog meester worden en dat dan op elkaar passend maken. En dan krijg je een niet altijd even vlekkeloos werkende oplossing.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Edit:
Zie hier: https://nikonrumors.com/2...s-camera-renderings.aspx/
[ Voor 9% gewijzigd door Joep op 26-07-2018 19:04 ]
Verwacht toch eerder de 35 en de 52mm super primes.
Ok
[ Voor 7% gewijzigd door HyperTrophy op 26-07-2018 19:28 ]
Zo'n enorme MF mount is wel toekomstbestendig, maar heeft wel het nadeel dat alle lenzen dik worden.
DSLR lenzen op mirrorless gaan altijd een pijnpunt zijn qua AF: https://www.thephoblograp...s-cameras-is-such-a-pain/sys64738 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:32:
[...]
Als bestaande F-mount lenzen niet vlekkeloos werken op de nieuwe mirrorless cameras van Nikon, hoeven ze ze net zo goed niet uit te brengen want dan is het vanaf de start al volkomen kansloos. Als je toch al je glas opnieuw moet kopen, kun je net zo goed een A7iii op de kop tikken. Verwacht namelijk niet dat Nikon een A7iii killer uit gaat brengen bij hun eerste poging.
En adapters hoeft helemaal geen geklooi te zijn. Nikon heeft alle technologie in eigen handen. Eigen nieuwe camera, eigen Z-mount en eigen F-mount. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om focus- en stabilisatietechniek 100% werkend te krijgen. Voor jongens zoals Samsung (MC11) en Metabones is het een stuk moeilijker. Die moeten eerst uitvogelen hoe de AF van Sony A7 cameras werkt, en dan het Canon AF systeem nog meester worden en dat dan op elkaar passend maken. En dan krijg je een niet altijd even vlekkeloos werkende oplossing.
Wellicht dat Nikon daarom met een pellicle mirror oplossing komt. We gaan het zien
Vind dat maar een beetje een vaag artikel. Een DSLR lens presteert minder omdat hij van een mirrorless camera een continue stroom van AF instructies krijgt en de AF motor daar niet op ontworpen is? DSLRs hebben toch ook gewoon continuous AF? En hoezo zou dat niet in software op te lossen zijn als dat het probleem is? Je kan dan de adapter toch gewoon de AF instructies zo laten sturen dat het beter aansluit bij het ontwerp van de AF motor?Chiron schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:00:
[...]
DSLR lenzen op mirrorless gaan altijd een pijnpunt zijn qua AF: https://www.thephoblograp...s-cameras-is-such-a-pain/
Wellicht dat Nikon daarom met een pellicle mirror oplossing komt. We gaan het zien
Wellicht mis ik iets, maar ik ben niet echt overtuigd...
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Niettemin interessante tijden (en anders is er nog altijd de optie om een jonge D810/D850 occasion van iemand over te nemen die wel over stapt naar mirrorless
Je triggers werken wel manueel en als je zenders hebt met een schermpje, kun je ook de sterkte van je flitsers ermee op afstand instellen.
Klopt, maar dan mis ik dingen als TTL en HSS. En laat ik nou juist speciaal voor dat laatste die triggers hebben.Universal Creations schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:26:
Je triggers werken wel manueel en als je zenders hebt met een schermpje, kun je ook de sterkte van je flitsers ermee op afstand instellen.
Als Nikon een fullframe mirrorless uitbrengt die basically een A7III is, maar dan wel fatsoenlijk weathersealed, waar het bestaande flitssysteem naadloos op werkt, en F-mount lenzen ook zonder alteveel compromissen, tegen een concurrerende prijs, dan wordt het interessant
Ook qua ergonomie was ik niet heel enthousiast over de A7 en A9 (waarbij ze bij de A9 wel wat stappen hebben gezet opzich).
Nikon heeft nu ook de grip kant geteased, lijkt erop dat ze het qua ergonomie een stuk beter aanpakken:
https://nikonrumors.com/w...rorless-camera-swoosh.jpg
[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 27-07-2018 11:12 . Reden: de afbeelding is 1920 * 1080 pixels groot. Net iets te groot ;-) ]
Dat is dan bijna net zo dik als een DSLR dan zie ik niet zo 1 2 3 het voordeel los van dat video gemakkelijker wordt.. Een DSLR heeft namelijk altijd een superieure accu duur en is in low light gemakkelijker omdat je analoog door de lens kan kijken.Chiron schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:37:
[...]
Klopt, maar dan mis ik dingen als TTL en HSS. En laat ik nou juist speciaal voor dat laatste die triggers hebben.
Als Nikon een fullframe mirrorless uitbrengt die basically een A7III is, maar dan wel fatsoenlijk weathersealed, waar het bestaande flitssysteem naadloos op werkt, en F-mount lenzen ook zonder alteveel compromissen, tegen een concurrerende prijs, dan wordt het interessant
Ook qua ergonomie was ik niet heel enthousiast over de A7 en A9 (waarbij ze bij de A9 wel wat stappen hebben gezet opzich).
Nikon heeft nu ook de grip kant geteased, lijkt erop dat ze het qua ergonomie een stuk beter aanpakken:
https://nikonrumors.com/w...rorless-camera-swoosh.jpg
Het voordeel van een mirrorless (momenteel) is de EVF (WYSIWYG) en dingen zoals bijvoorbeeld Eye-AF. Geen ruis zien in de zoeker en geen vertraging bij panning zijn voordelen van een OVF. Beiden in een dslr zouden geweldig zijn, maar ik vrees dat dat idee nooit het daglicht gaat zien.Brilsmurfffje schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:20:
[...]
Dat is dan bijna net zo dik als een DSLR dan zie ik niet zo 1 2 3 het voordeel los van dat video gemakkelijker wordt.. Een DSLR heeft namelijk altijd een superieure accu duur en is in low light gemakkelijker omdat je analoog door de lens kan kijken.
He? Maar een DSLR met een ordinaire optische zoeker is toch ook WatJeZietIsWatJeKrijgt?Universal Creations schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:14:
[...]
Het voordeel van een mirrorless (momenteel) is de EVF (WYSIWYG)...
Tenminste, wat ik door de zoeker van m'n D800E zie, is gewoon 100% dekking. Zonder enige vertraging, zonder nodeloos energieverbruik. Het enige wat ik hoef/kan bijstellen is de dioptrie instelling i.v.m. +/- oog afwijking.
Er wordt me trouwens een blik aan marketing geneuzel opengetrokken!

https://events.imaging.nikon.com/live/en/
een count down counter!
Door een EVF zie je hoe de foto gaat worden qua kleur en belichting. Bij een OVF kun je alle instellingen veranderen, maar je ziet hooguit een metertje in je beeld veranderen.ehtweak schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:41:
[...]
He? Maar een DSLR met een ordinaire optische zoeker is toch ook WatJeZietIsWatJeKrijgt?
Tenminste, wat ik door de zoeker van m'n D800E zie, is gewoon 100% dekking. Zonder enige vertraging, zonder nodeloos energieverbruik. Het enige wat ik hoef/kan bijstellen is de dioptrie instelling i.v.m. +/- oog afwijking.
Gaat het WYSIWYG principe niet ten onder als er een flister gebruikt word?Universal Creations schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:51:
[...]
Door een EVF zie je hoe de foto gaat worden qua kleur en belichting. Bij een OVF kun je alle instellingen veranderen, maar je ziet hooguit een metertje in je beeld veranderen.
Ja, maar in de gevallen dat je geen flitser gebruikt, werkt het wel. Maar ja, met een OVF heb je ook geen idee van de belichting met flitser.avanreijn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:30:
[...]
Gaat het WYSIWYG principe niet ten onder als er een flister gebruikt word?
Ik ben zelf nogal bang voor het feit dat we nu een probleem aan het oplossen zijn dat eigenlijk geen probleem is.. Er zijn afaik nog geen mirrorless camera's die een DSLR outperformen in situaties waar het voor de camera echt lastig is. Afgelopen winter focuste mijn D7100 zonder enkele problemen door het struikgewas heen om de daarin liggende leeuwen vast te leggen. Omstanders om ons heen met contrast detectie focus systemen konden geen scherpe foto's krijgen.Universal Creations schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:14:
[...]
Het voordeel van een mirrorless (momenteel) is de EVF (WYSIWYG) en dingen zoals bijvoorbeeld Eye-AF. Geen ruis zien in de zoeker en geen vertraging bij panning zijn voordelen van een OVF. Beiden in een dslr zouden geweldig zijn, maar ik vrees dat dat idee nooit het daglicht gaat zien.
Een veel gehoord argument is dat mirrorless camera's door hun contrast autofocus altijd scherpe foto's geven omdat de calibaratie van de lens er niet toe doet. Nu zal dat waar zijn voor foto's in een studio, maar in dat geval kan je een DSLR ook prima op liveview focus zetten daar snelheid dan niet meer van belang is.
In een reallife situatie heb ik er veelal meer aan dat de focus blijft werken in lowlight, tijdens panning en door fijne begroeiing.
Het voordeel van mirrorless is verder dat de body compact is, hence lastiger vast te houden en de lensen zijn onveranderd van grote en relatief het zwaarste en meest logge deel van de camera. Als extra bonus krijg je er ook nog een redelijk belabberde batterijduur voor terug. Een DSLR kan je de hele dag aan laten zonder dat hij leeg gaat en is direct klaar voor een foto.
Misschien dat je onder een steen geleefd hebt, maar er zijn vele mirrorless camera's met fasedetectie. De Sony A9 is in veel situaties on par met de D5 qua AF.Brilsmurfffje schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:56:
[...]
Ik ben zelf nogal bang voor het feit dat we nu een probleem aan het oplossen zijn dat eigenlijk geen probleem is.. Er zijn afaik nog geen mirrorless camera's die een DSLR outperformen in situaties waar het voor de camera echt lastig is. Afgelopen winter focuste mijn D7100 zonder enkele problemen door het struikgewas heen om de daarin liggende leeuwen vast te leggen. Omstanders om ons heen met contrast detectie focus systemen konden geen scherpe foto's krijgen.
Een veel gehoord argument is dat mirrorless camera's door hun contrast autofocus altijd scherpe foto's geven omdat de calibaratie van de lens er niet toe doet. Nu zal dat waar zijn voor foto's in een studio, maar in dat geval kan je een DSLR ook prima op liveview focus zetten daar snelheid dan niet meer van belang is.
In een reallife situatie heb ik er veelal meer aan dat de focus blijft werken in lowlight, tijdens panning en door fijne begroeiing.
Verwijderd
Sinds wanneer zijn we een probleem aan het oplossen? Dat lijkt me nogal een aanname.Brilsmurfffje schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:56:
[...]
Ik ben zelf nogal bang voor het feit dat we nu een probleem aan het oplossen zijn dat eigenlijk geen probleem is.
Mirrorless is een prima concurrerende alternatieve techniek, met haar eigen voor en nadelen.
[ Voor 170% gewijzigd door Daan_ op 30-07-2018 20:16 ]
De A9 is dan ook tot nu toe de enige die zich kan meten met DSLR's wat PDAF betreft; En misschien zelfs wel voorbij gaat. Daar is het prijskaartje dan ook naar.Universal Creations schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:19:
[...]
Misschien dat je onder een steen geleefd hebt, maar er zijn vele mirrorless camera's met fasedetectie. De Sony A9 is in veel situaties on par met de D5 qua AF.
Dat een mirrorless PDAF heeft, wil niet automagisch zeggen dat ze meteen op gelijke voet staan, maar ik hoop wel dat de andere merken ook nog wat stappen gaan maken in de toekomst. Het staat nu nog in de kinderschoenen.
Meerdere A7's (II en III serie), A6300/A6500, RX100 VI, RX10 IV, Fuji X-T2/X-T20, Olympus E-M1 II, Panasonic G9 (zelfs contrastdetectie), Canon M50 hebben ook allemaal zeer goede focussystemen. Ze hoeven niet allemaal te concurreren met de beste dslr AF systemen. Veel dslr's hebben ook een problemen met hun focussystemen. Aangezien we nu in het Nikon-topic zitten: Het 9, 39 en 51 punts focussysteem van Nikon hebben behoorlijke beperkingen qua dekking, zeker als je gaat kijken naar kruisgevoelige punten die allemaal in het midden van het beeld zitten.Chiron schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:27:
[...]
De A9 is dan ook tot nu toe de enige die zich kan meten met DSLR's wat PDAF betreft; En misschien zelfs wel voorbij gaat. Daar is het prijskaartje dan ook naar.
Dat een mirrorless PDAF heeft, wil niet automagisch zeggen dat ze meteen op gelijke voet staan, maar ik hoop wel dat de andere merken ook nog wat stappen gaan maken in de toekomst. Het staat nu nog in de kinderschoenen.
Persoonlijk heb ik er in tien jaar met FX schieten geen problemen mee gehad, ik deel wel de mening dat het wel beter mag als je kijkt naar hoe mirrorless het doet met de spreiding van de punten. En autofocus in liveview is met Nikon dslrs altijd al drama geweest.
In mijn ervaring is per punt een DSLR op de A9 na nog steeds accurater in brakke lichtomstandigheden. Ga maar eens een concertje schieten met een low tot midrange mirrorless in het donker, dat is helaas om te huilen. Ook met focus tracking levert het vaker missers op, dan heb ik persoonlijk liever wat minder punten die wel hun werk doen.
Elk systeem heeft zo zn voor en nadelen;
In de mirrorless camera's zitten die AF punten bijvoorbeeld op de sensor zelf, en de pixels worden gekloond met de pixels ernaast, anders zou je dode pixels in beeld zien. Behalve het systeem van Canon met de dual pixel AF, dat is echt koning, met name voor video. Maar daar is een mirrorless sowieso meer geschikt voor dan een dslr.
Als ik ook nog video deed dan wist ik het wel, dan had ik allang een mirrorless
Er zijn nog genoeg stappen te zetten, en het worden interessante tijden nu met de aangekondigde mirrorless camera's van Canon en Nikon.
Maar als de nieuwe Nikon mirrorless niet minimaal gelijk is aan wat Sony met de A7III heeft neergezet, hebben ze een probleem.
Verwijderd
Dat bedoel ik niet beroerd trouwens, veel consumenten (pro's trouwens ook) zijn gewoon best merkvast.
Als ik voor mezelf spreek is het meer de hoeveelheid Nikkor glaswerk die ik in de loop der jaren heb verzameld.. daar gaat de meeste pijn en rompslomp in zitten bij een overstap, en daarom wordt de F-mount adapter ook een belangrijke factor. Als dat een onding wordt ben je ook meteen de hele userbase met F-glas kwijt die al tijden aan het wachten was op een Nikon mirrorless.Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:34:
Ik denk echt niet dat Nikon dan per se een probleem heeft. Ze hebben waarschijnlijk nog genoeg loyale fans die niet over zouden durven stappen naar een ander merk.
Dat bedoel ik niet beroerd trouwens, veel consumenten (pro's trouwens ook) zijn gewoon best merkvast.
Al zal op termijn de glasverzameling wel naar Z-mount glas gaan verschuiven
Ben me nog aan het oriënteren, maar ik wil voornamelijk het volgende gaan fotograferen:MattiB schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:38:
[...]
Alle F-mount lenzen passen op je D3400. Oude lenzen hebben alleen geen autofocus motor en je D3400 ook niet, daarom zul je bij sommige lenzen manueel moeten focussen.
Wat voor soort lens had je in gedachte? De 70-210 is een oude maar degelijke scherpe lens
- Portret
- Landschap
- Macro
- Dieren
Ik weet dat ik meerdere lenzen moet aanschaffen voor bovenstaande onderwerpen, maar ik denk zelf dat de 70-210 lens geschikt is voor het kopje "dieren".
Correct me if i'm wrong
Alleen moderne lenzen zonder diafragmaring werken volledig op deze camera. Met een 70-210 heb je geen autofocus en geen metering. Je zou kunnen kijken naar een 55-200, 70-300 (laat de non-VR versie wel links liggen) of een 55-300.Knamix schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:09:
Sinds gisteren in het bezit van een Nikon D3400 met AF-P kit lens. Nu wil ik een nieuwe lens aanschaffen, maar als beginner is dit toch knap lastig.
Welke lenzen moet ik vermijden (fitting) en is er iets wat ik kan gebruiken om te zien of een lens compatible is?
Ik kan voor goedkoop een Nikon AF Nikkor 70-210mm lens krijgen, maar de vraag is of het gaat werken/passen
Bij de D3400 wertkt autofocus niet meer voor lenzen met aperture ring, dus ook niet meer met de 70-210.MattiB schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:38:
[...]
Alle F-mount lenzen passen op je D3400. Oude lenzen hebben alleen geen autofocus motor en je D3400 ook niet, daarom zul je bij sommige lenzen manueel moeten focussen.
Wat voor soort lens had je in gedachte? De 70-210 is een oude maar degelijke scherpe lens
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Of je koopt twee lenzen. Een groothoekzoomlens 10-20mm en een 60 of liever 105mm macro.Knamix schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:45:
[...]
Ben me nog aan het oriënteren, maar ik wil voornamelijk het volgende gaan fotograferen:
- Portret
- Landschap
- Macro
- Dieren
Ik weet dat ik meerdere lenzen moet aanschaffen voor bovenstaande onderwerpen, maar ik denk zelf dat de 70-210 lens geschikt is voor het kopje "dieren".
Correct me if i'm wrong
Mogen ze eerst wel een nette collectie primes neerzetten op de z mount, heb een mooie collectie 1.4 lenzen bijeen. Daar gaat wel een paar jaar overheen voor ze zover zijn.Chiron schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:25:
[...]
Als ik voor mezelf spreek is het meer de hoeveelheid Nikkor glaswerk die ik in de loop der jaren heb verzameld.. daar gaat de meeste pijn en rompslomp in zitten bij een overstap, en daarom wordt de F-mount adapter ook een belangrijke factor. Als dat een onding wordt ben je ook meteen de hele userbase met F-glas kwijt die al tijden aan het wachten was op een Nikon mirrorless.
Al zal op termijn de glasverzameling wel naar Z-mount glas gaan verschuiven
Overigens is het wachten niet meer op een nieuwe body, mirrorless, maar op de lenzen die daarbij gaan horen. Dat ze lichtsterker worden als wat nu beschikbaar is, is al zeker. Maar de omvang van dit nieuwe glaswerk, daar zijn nog amper vraagtekens bij geplaatst.
In jouw positie zou ik voor de 70-300 mm Af-p gaan. Presteert beter dan de oude 55-300 en de oude 70-300 af-s. Nieuw voor circa €250, 2e hands 100 euro minder.Knamix schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:09:
Sinds gisteren in het bezit van een Nikon D3400 met AF-P kit lens. Nu wil ik een nieuwe lens aanschaffen, maar als beginner is dit toch knap lastig.
Ik kan voor goedkoop een Nikon AF Nikkor 70-210mm lens krijgen, maar de vraag is of het gaat werken/passen
Van de 70-210 is de AF-D variant (tegen de AF) sneller met autofocus. Weet alleen niet of die ook zal focussen met jou camera.

Ik ben heel erg benieuwd wat ze bedoelen met het cryptische 'leaping into a new dimension', zeker als je dit bekijkt:
linkje want plaatje is te breed voor het forum:
https://uploads.disquscdn...981a93be53daf3dd1cc47.jpg
Lijkt het toch niet onmogelijk dat ze toch naar middenformaat gaat
Ook als je bedenkt dat een 35mm fullframe sensor 3:2 is, en (crop/digital) middenformaat doorgaans 4:3.
En als dat het geval gaat worden, wat gaat het dan in hemelsnaam wel niet kosten
Voor de technerds: Nikon heeft in 2016 trouwens al iets gepatenteerd wat lijkt op Canon's dual pixel AF:
https://www.scribd.com/document/340192987/Nikon-Patent
[ Voor 19% gewijzigd door Chiron op 02-08-2018 09:23 ]
Verwijderd
Hasselblad is highend en een compleet ander ballpark qua prijs, samen met LEAF en Phaseone (op de X1D na dan, maar dat is tot nu toe nog niet echt een denderend succesapparaat).Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:15:
Medium format zou mij ook niet direct verbazen. Dan komt daar een derde speler bij in de mirrorless markt. Zouden ze zich dan richten op Fujifilm, Hasselblad of ergens daar tussen?
Denk meer dat ze in de prosumer/pro vijver gaan vissen die nu nog fullframe pro bodies kopen en verder willen dan een D5/D850, dus meer in de lijn van Fujifilm, en voor medium format begrippen dus 'low budget'. Die markt is groter dan de niche markt van highend digitaal medium format.
Eigenlijk is het de geschiedenis die zich een beetje herhaalt.. 15 jaar geleden was digitaal fullframe nog onbereikbaar/onbetaalbaar voor de 'gewone sterveling'.
LEAF heeft dit ook al eens toegepast in een camera.
Mij wel, middenformaat is een hele beperkte vijver die al erg overbevist is. Waarom zou je je daar nog op focussen?Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:15:
Medium format zou mij ook niet direct verbazen. Dan komt daar een derde speler bij in de mirrorless markt. Zouden ze zich dan richten op Fujifilm, Hasselblad of ergens daar tussen?
https://www.nikon.com/news/2018/0725_mirrorless_01.htm
Verwijderd
Aangezien een lens een circulair beeld projecteert: waarom zou de mount groter moeten zijn als de sensor draaibaar is? De beelddiagonaal blijft hetzelfde.HyperTrophy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:15:
Wss wordt het een draaibare sensor, vandaar de grote mount. Gezien ze eens een patent daarvoor hebben aangevraagd.
LEAF heeft dit ook al eens toegepast in een camera.
Los daarvan lijkt een draaibare sensor me heel onwaarschijnlijk.
De mirrorless body(s) die ze nu gaan introduceren aan het eind van de maand zijn gewoon FX. Maar wellicht in de toekomst komt er een body met grotere sensor.
Ik zie anders geen reden om die mount zo groot te maken.
Snijden is snijden, uitgevoerd door een machines die zo nauwkeurig werken dat het met het blote oog niet zichtbaar is. Rond is ook nog sterker dan rechthoekig.Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:23:
@HyperTrophy Want een ronde sensor kan je zo makkelijk uit een wafer snijden?
Maar praktisch gezien is het wellicht beter om in dit geval een vierkant FF sensor te bouwen.
Verwijderd
Maar wel een enorme verspilling van wafer-oppervlak (bijna 1/4). Dat drijft de kosten enorm op. Wafer dicing optimalisatie is juist een belangrijk aspect van een productieproces (linkje).HyperTrophy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:04:
[...]
Snijden is snijden, uitgevoerd door een machines die zo nauwkeurig werken dat het met het blote oog niet zichtbaar is. Rond is ook nog sterker dan rechthoekig.
Maar praktisch gezien is het wellicht beter om in dit geval een vierkant FF sensor te bouwen.
Ronde foto's is ook niet echt een zinnig doel, aangezien beeldschermen en prints rechthoekig zijn.
Het nadeel van een vierkante of ronde sensor is, dat je heel vaak pixels niet gebruikt die wel op je sensor zitten. Persoonlijk vind ik dat ik als fotograaf met een rechthoekige uitsnede bewuster de kijker stuur. Met vierkant heb ik altijd zo'n net niet gevoel, zo van: bekijk zelf maar hoe je de foto wil zien. Net zoals een ultrawijde foto van een landschap met daarin 5 mogelijke onderwerpen.HyperTrophy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:24:
Het gaat m niet om ronde foto’s als eindproduct, overigens is dat op optisch gebied wel het meest efficiënt. Maar om de vrijheid die het biedt om achteraf te kunnen kiezen of je landscape of portrait wilt gebruiken. Je hoeft tijdens het schieten dus niet je toestel te kantelen, of je statiefkop verstellen.
Maar goed, dat is subjectief.
[ Voor 9% gewijzigd door Chiron op 03-08-2018 08:50 ]
http://www.digifotopro.nl...olutionaire-nieuwe-sensor
...Krijgen de nieuwe spiegelloze Nikon-camera’s een CYMW-sensor? Nikon specialist Dré de Man is daar sterk van overtuigd! ...
Interessante speculatie, ik ben enorm benieuwd wat het gaat zijnehtweak schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:24:
Ik las dit speculatieve verhaal:
http://www.digifotopro.nl...olutionaire-nieuwe-sensor
...Krijgen de nieuwe spiegelloze Nikon-camera’s een CYMW-sensor? Nikon specialist Dré de Man is daar sterk van overtuigd! ...
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Verwijderd
Die 'dimension' gaat, vermoed ik, gewoon over de enorme mount (met mogelijkheid tot lichtsterke en optisch goed gecorrigeerde lenzen). Enige andere wat ik kan bedenken is sensor shift over de '6e as' (voor-achter), zodat de sensor (een deel van) de AF van de lens kan overnemen of finetunen.
CMY sensor zou ook wel kunnen, afgaande op de kleuren in de video. Ben benieuwd!
Als de lenzen hiervoor zijn gemaakt, zijn de foto's gewoon scherp. Probleem is alleen: je hebt dan een F -> Z mount adapter nodig met een stuk glas erin wat het focusvlak krom maakt.Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:08:
Curved sensor, why? Zodat elke foto grotendeels onscherp is?
Verwijderd
Ja het kan, maar:Universal Creations schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:12:
[...]
Als de lenzen hiervoor zijn gemaakt, zijn de foto's gewoon scherp. Probleem is alleen: je hebt dan een F -> Z mount adapter nodig met een stuk glas erin wat het focusvlak krom maakt.
• Een curved sensor produceren (met kromming binnen specs) zal niet makkelijk of goedkoop zijn. Lithografische processen werken in vlakke lagen, dus je moet iets speciaals doen.
• Idem voor een lens, en het wordt alleen maar complexer als het over de gehele AF-range en zoomrange moet kloppen
• Zoals je zelf al noemt: compatibiliteit met F-mount lenzen. Als het al mogelijk is om met 1 adapter iedere willekeurige bestaande lens te corrigeren, zal het een duur en zwaar ding zijn
Voor een fixed lens camera of een nieuw high-end systeem met een klein aantal lenzen, kan ik het me nog voorstellen. Maar voor een mainstream systeem dat ook nog een moet integreren met een bestaand lenzensysteem lijkt het me een heel rare zet.
Om F-mount lenzen te gebruiken op een Z-mount adapter had je die adapter toch al nodigUniversal Creations schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:12:
[...]
Als de lenzen hiervoor zijn gemaakt, zijn de foto's gewoon scherp. Probleem is alleen: je hebt dan een F -> Z mount adapter nodig met een stuk glas erin wat het focusvlak krom maakt.
CMYW sensor is ook wel goed gevonden.. dat zou wel een lichte aardschok geven in de camerawereld
Ik ben zelf nooit zon fan geweest van 3:2. 3:4 of 16:9 zonder "verlies" zou erg interessant zijn
(ook voor video, maar nikon heeft van video nooit echt serieus werk van gemaakt)
verhaal over f0.95 glas geloof ik niet zo in, op. de sony a7 heeft met zijn kleinere mount alsnog best wat 0.95 lenzen. dus daar lijkt het mij niet om te doen. plus de meeste zijn geen hooglvliegers, eerder een "gimmic"
In body stabilisatie zou wel mogelijk zijn, maar nikon heeft daar nog geen ervaring mee.
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 03-08-2018 11:17 ]
ora et labora
En hoeveel daarvan hebben autofocus? Juist, geen enkele. Het glas zelf past wel, maar er moeten ook nog contacten bij in kunnen. Zelfs bij de Canonmount (grootste FF-mount volgens mij), is het lastig:mrc4nl schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:16:
verhaal over f0.95 glas geloof ik niet zo in, op. de sony a7 heeft met zijn kleinere mount alsnog best wat 0.95 lenzen. dus daar lijkt het mij niet om te doen. plus de meeste zijn geen hooglvliegers, eerder een "gimmic"

Aan de linkerkant zie je de Canon 85mm f/1.2L met de contactpunten op het glas.
Verwijderd
Dat is (nog los van het ontbreken van AF-contacten) de reden dat rangefinder mounts zoals Nikon S en Leica M met een beperkte diameter behoorlijk lichtsterke lenzen kunnen hebben.
Je ziet ook dat de Sony FE f1.4 lenzen nog ruimte hebben voor baffles rond het achterste element, terwijl bij een Nikon F f1.4 lens de mount zo'n beetje vol zit. De mount diameter is bijna gelijk tussen die twee mounts, maar de flange distance maakt verschil.
De crux gaat hem zitten in de dikte van de glasplaat op de sensor. Bij Leica M is die heel dun gehouden, zodat je met grotere lichtinvalshoeken kunt werken. Bij Sony hebben ze dat niet gedaan, waardoor veel lenzen hun licht redelijk loodrecht op de sensor moeten laten vallen om zo geen last te krijgen van onscherpe (en paarse) hoeken.Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:13:
Met een kortere flange distance kan je in dezelfde diameter potentieel een lichtsterkere lens kwijt; de ruimtehoek die de sensor door de mount heen 'ziet' is groter.
Dat is (nog los van het ontbreken van AF-contacten) de reden dat rangefinder mounts zoals Nikon S en Leica M met een beperkte diameter behoorlijk lichtsterke lenzen kunnen hebben.
Je ziet ook dat de Sony FE f1.4 lenzen nog ruimte hebben voor baffles rond het achterste element, terwijl bij een Nikon F f1.4 lens de mount zo'n beetje vol zit. De mount diameter is bijna gelijk tussen die twee mounts, maar de flange distance maakt verschil.

En het schijnt dat de f-mount adapter al op deze body zit. Welke f-mount lens zou dit zijn? 24-85mm oid.?

Of de adapter "eet" een deel van de lens op data het geheel stabieler op de body zit?Orion84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:16:
24-120 heeft een gouden ring om het frontelement toch?
Ziet er niet echt uit als een Nikon lens (of uberhaupt een f-mount lens). Loopt niet taps toe aan de kant van de body.
Lijkt me stug, daarvoor is het stuk voorbij de mount veel te verschillend per lens.Brilsmurfffje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:25:
Een nog vager plaatje een iets andere hoek
[afbeelding]
[...]
Of de adapter "eet" een deel van de lens op data het geheel stabieler op de body zit?
Lijkt me eerder dat dit gewoon een native lens is, of een adapter naar wat anders dan Nikon, of een knap staaltje camouflage of zo.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik zie ook niet het bekende glaasje zitten waar je de focusafstand op kan zien.Orion84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:55:
[...]
Lijkt me stug, daarvoor is het stuk voorbij de mount veel te verschillend per lens.
Lijkt me eerder dat dit gewoon een native lens is, of een adapter naar wat anders dan Nikon, of een knap staaltje camouflage of zo.
24-85mm F3.5-4.5
Het lijkt me erg sterk dat ze er voor een promo filmpje een niet- Nikkor lens op zetten.
[ Voor 12% gewijzigd door Chiron op 06-08-2018 21:53 ]
Close, maar van die lens zijn focus en zoomring lang niet zo verschillend van breedte als bij de mysterylens...Chiron schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:51:
Deze niet? https://goo.gl/images/7Vh2qt
24-85mm F3.5-4.5
Het lijkt me erg sterk dat ze er voor een promo filmpje een niet- Nikkor lens op zetten.
Het is net even strakker idd. Het zou een refresh kunnen zijn van de F-mount versie, met de Z-mount adapter 'ingebouwd', zoals Sigma ook doet voor Sony E-mount. Dat zijn gewoon bestaande ontwerpen waarbij de mount kant verlengd is om de flange distance te compenseren bij gebrek aan een spiegelhuisOrion84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:49:
[...]
Close, maar van die lens zijn focus en zoomring lang niet zo verschillend van breedte als bij de mysterylens...
Niet alleen Sigma doet dat. Ook Sony zelf. Kijk maar naar de 50mm f1.8 en 28-70. Het achterste deel van die objectieven is helemaal leeg, gewoon een tube dus.Chiron schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:50:
[...]
Het is net even strakker idd. Het zou een refresh kunnen zijn van de F-mount versie, met de Z-mount adapter 'ingebouwd', zoals Sigma ook doet voor Sony E-mount. Dat zijn gewoon bestaande ontwerpen waarbij de mount kant verlengd is om de flange distance te compenseren bij gebrek aan een spiegelhuis
Wat me opvalt bij de foto’s van deze Nikon is dat op de eerste foto (niet deze hier) er geen tweede ring op het objectief zit. Dan denk je aan een prime-lens maar dat objectief is wel erg groot.
Kwintessens schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:23:
[...]
Niet alleen Sigma doet dat. Ook Sony zelf. Kijk maar naar de 50mm f1.8 en 28-70. Het achterste deel van die objectieven is helemaal leeg, gewoon een tube dus.
Wat me opvalt bij de foto’s van deze Nikon is dat op de eerste foto (niet deze hier) er geen tweede ring op het objectief zit. Dan denk je aan een prime-lens maar dat objectief is wel erg groot.

Deze. Dat is een andere en wel een native lens idd. Als het wel een prime is, zou het een medium format lens zijn? of de 0.95? Of wel een zoom, maar dan met motor, meer gemikt op video productie ofzo.
Zoek maar eens naar foto’s van een 24 of 28mm primelens met zonnekap.
[ Voor 35% gewijzigd door HyperTrophy op 07-08-2018 11:42 ]
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6