Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12-12 19:23
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:01:
Waar heb je die gekocht, want die G-kaarten zijn lastig te krijgen de laatste tijd.
Via Kamera-Express, maar was lastig. Net als een D850...
FYI:

http://downloadcenter.nik...m/en/download/sw/110.html
http://downloadcenter.nik...m/en/download/sw/111.html

Nikon released ViewNX-i version 1.2.11:

•Added support for macOS High Sierra version 10.13.
•Ended support for OS X 10.10.
•Fixed an issue that caused the application to freeze when the user rotated NEF (NRW) + JPEG pictures with NEF/NRW + JPEGenabled.
• Fixed the following issues:
- The XMP/IPTC Information > Keywords history could not be deleted.
- Auto Play sometimes failed to function as expected when Filters were enabled.

Mooie Plaatjes   

• pandit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:11
Ruim een jaar ben ik de bezitter van een D7200, die ik op advies van dit forum heb aangeschaft, ben er nog steeds erg content mee en heb al mooie foto's geschoten. Als gebrevetteerde duiker ben ik mijn fotografie hobby ook onderwater aan het uitoefenen met een SJCAM S5000x actioncam in (RAW). De kwaliteit is uiteraard niet geweldig, maar dank zij het RAW kunnen schieten zijn de plaatjes na een lichtroom behandeling best redelijk.

In eerste instantie had ik al gekeken naar een onderwaterbehuizing voor mijn Nikon D7200, maar die kost tot bijna 5 keer zo duur als een nieuwe D7200, buitenproportioneel i.m.h.o. zelfs een onderwaterbehuizing op Aliexpres voor de D7200 gaat me 400 euro's kosten en vraag ik me af om mijn dure body daar wel veilig in is.

Nikon heeft in zijn Coolpix lijn de W300. Deze camera lijkt me een stap voorwaarts ten opzichte van de Sjcam. alleen lijkt het erop dat de W300 geen RAW (NEF) plaatjes kan schieten. Onbegrijpelijk voor een onderwatercamera en onbegrijpelijk van Nikon om gemaakte foto's direct te verminken tot jpg. dat zou voor mij een reden zijn om deze camera in de winkelschap te laten liggen. Aan de andere kant zijn betaalbare alternatieven dun gezaaid.

Ik lees weinig hier over de Coolpix lijn en met name de W300.

Is hier ervaring met deze camera. Ik vraag me af hoeveel ruimte tot bewerken is na de verminkingslag naar jpg bij het maken van een opname?
Dit is niet bepaald het juiste topic voor adviezen, maar daar moeten mijn ex-collega's zich maar over beraden. Heb je al eens gekeken naar de Olympus TG-5. Deze kan wel in RAW schieten en is momenteel 1 van de beste onderwatercamera's in deze klasse.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• pandit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:11
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:56:
Dit is niet bepaald het juiste topic voor adviezen, maar daar moeten mijn ex-collega's zich maar over beraden. Heb je al eens gekeken naar de Olympus TG-5. Deze kan wel in RAW schieten en is momenteel 1 van de beste onderwatercamera's in deze klasse.
Ik ben ff enorm off-topic op een Nikon forum, maar heb me in deze TG5 verdiept. mooie camera. iets duurder dan de Nikon, maar het PASM wieltje en het RAW kunnen schieten maken veel goed. voor scuba duiken is 15 meter te weinig, maar er is oom een onderwater behuizing verkrijgbaar waarmee 60 meter diep kan. bedankt voor de tip en laat dit Topic weer voor Nikon :)

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 30-11 11:37
Vraag voor mijn schoonvader:

hij heeft een D3300 met externe flitser, nu blijft in de auto stand het flitsertje van de camera omhoog springen, is er ergens een instelling om dat uit te zetten?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:50

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dat klinkt als slecht contact, of een third-party flitser die niet goed herkend wordt? Want zodra je een flitser monteert zou de interne flitser niet meer op moeten klappen.

Doet de externe flitser het verder wel goed?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Zo! Dat is voor het eerst in lange tijd dat Nikon 'zomaar' ineens een hele serie aan firmware updates uitbrengt. :Y

https://nikonrumors.com/2...cameras.aspx/#more-120205

Nikon releases new firmware updates for the D4, D4s, Df, D800, D800E, D810, D810A, D7100 and D7200 cameras

Zo te zien voornamelijk AF-P support:

(hieronder de release notes van de D800E update)
Changes from “A”/“B” Firmware Version 1.10 to Version 1.11

• Added the following supports for AF-P lenses:
- If the standby timer expires after focusing, the focus position will no longer change when the timer is reactivated.
- When focus is adjusted by rotating the lens focus ring, the focus indicator in the viewfinder (and in live view, the focus point in the monitor) now flash to indicate when infinity or the minimum focus distance is reached.

• Added support for AF-P DX lenses.
• Fixed the following issue:
- When photos were taken using Camera Control Pro 2 after Custom Setting d10 (Exposure delay mode) was enabled in the CUSTOM SETTING MENU, the software would sometimes mistakenly display a message stating that no photo could be taken

Mooie Plaatjes   

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 30-11 11:37
quote:
Orion84 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:23:
Dat klinkt als slecht contact, of een third-party flitser die niet goed herkend wordt? Want zodra je een flitser monteert zou de interne flitser niet meer op moeten klappen.

Doet de externe flitser het verder wel goed?
Het is zo'n Neewer flitser van 30-35 euro ofzo, ik zal van het weekend eens uitgebreid testen. Maar als ik het dus goed begrijp, wanneer de externe flitser werkt en communiceert dan zou de flitser van de camera zelf niet omhoog moeten springen (klinkt eigenlijk ook wel logisch)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
ehtweak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:52:
Zo! Dat is voor het eerst in lange tijd dat Nikon 'zomaar' ineens een hele serie aan firmware updates uitbrengt. :Y

Nikon releases new firmware updates for the D4, D4s, Df, D800, D800E, D810, D810A, D7100 and D7200 cameras

(hieronder de release notes van de D800E update)
Changes from “A”/“B” Firmware Version 1.10 to Version 1.11

• Added the following supports for AF-P lenses:
- If the standby timer expires after focusing, the focus position will no longer change when the timer is reactivated.
- When focus is adjusted by rotating the lens focus ring, the focus indicator in the viewfinder (and in live view, the focus point in the monitor) now flash to indicate when infinity or the minimum focus distance is reached.

• Added support for AF-P DX lenses.
• Fixed the following issue:
- When photos were taken using Camera Control Pro 2 after Custom Setting d10 (Exposure delay mode) was enabled in the CUSTOM SETTING MENU, the software would sometimes mistakenly display a message stating that no photo could be taken
Blijft wel jammer dat je bij de D7500 wel alle custom knopjes de focus kan geven en bij mijn D7100 dit alleen op de AF-L knop kan aan de achterkant. Zou de focus graag hebben op de Pv knop hebben. Had dat op een D7500 body zo staan en dat werkte verrassend lekker.

• RobbieHifi
quote:
RobbieHifi schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:28:
Het lijkt erop dat er begin van het nieuwe jaar de D800 de deur uit gaat en er een D850 komt. Zelf en ik alleen even aan het kijken naar XQD kaarten. Welke zijn aan te bevelen, nu Lexar wegvalt is de spoeling redelijk dun en de levertijden aanzienlijk. Is de volle snelheid nodig?
Duurde wat langer, maar de D850 is binnen en de D800 is de deur uit.

• PKHS
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:01
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:52:

Tevens is er onlangs een firmware update voor diverse lenzen en camera's met gegevens voor vertekeningscorrectie verschenen. L 2.017.
Zie:

http://downloadcenter.nik...m/nl/download/fw/256.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-12 20:38
Ik heb een Nikon D3 maar heb het probleem dat ik de tekst/cijfers die je ziet als je door de lens(?) heen kijkt niet goed scherp krijg. Het is soms wel scherp en soms niet. Rechtsboven zit een +/- knopje, als ik die ingedrukt houdt en aan het draaiwieltje draai zie ik wel een balkje heen en weer gaan maar scherper wordt het niet. Soms is het wel even scherp maar dan weer niet meer.

-edit- als ik er "met twee ogen" doorheen kijk (dus ene oog er langs op) dan wordt het wel scherp...maar met 1 oog dicht niet? Ligt blijkbaar aan m'n eigen focus op de een of andere manier :?

FireFoz wijzigde deze reactie 23-03-2018 22:42 (27%)

Weet er ff geen

• Egocentrix
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

Die +/- knop is je belichtingscompensatie, die gaat je nu niet helpen ben ik bang. Ik denk dat je meer succes hebt met de dioptriecorrectie, direct rechts op het zoekerhuis :P

Of gewoon oefenen op het ontspannen van je oog, ook als je ze niet allebei tegelijk open hebt.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Goh, nooit geweten dat Nikon heilig was: 8)
https://nikonrumors.com/2...acher-of-repentance.aspx/

"Nikon, of Greek origin, was born in Pontus (modern north-eastern Turkey) or in Argos. When he was young, Nikon went to a monastery known as Khrysopetro ("Golden Stone") located on the borders of Pontus and Paphlagonia. He spent twelve years there, living an ascetic life of prayer and penance, so extreme that his brothers tried to persuade him to lessen his regimen. His abbot, impressed by his spiritual conferences and worried that his newly returned father would draw him from the ascetic life, sent him out into the world to preach. After his departure, he traveled to Asia Minor and preached repentance there for three years before moving on. Following the expulsion of the Arabs from Crete in 961 by Nikephoros Phokas, he became active as a missionary preacher on the island, struggling to return recent converts of Islam back to Christianity. The area had been a Muslim emirate since the 820s, and in that time Christianity in the area weakened, many former Christians having converted to Islam. Even those who remained faithful to Christianity had somewhat lost contact with the living tradition, churches and monasteries having fallen into decay. The people in the region were, quoted from Nikon's biography, not Islamic, but rather Christians who had been corrupted "by time and long fellowship with the Saracens." Nikon was forced to change his tactics on Crete, now having to use his wit to lead his listeners to repentance, rather than just preaching the message of repentance. It was there that he acquired the nickname metanoite (Greek for "penitent/repent") for his habit of using it as a preface to all his sermons." (Wikipedia)

Mooie Plaatjes   

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:09
Zijn hier mensen met een D7500 en een ML-L3 afstandbediening?
Ik heb een ML-L3 van een aantal jaren oud, maar krijg 'm niet aan de praat met de D7500.
Gisteren dus eerst batterij vervangen, instellingen gecheckt, maar ze praten niet met elkaar.
Gelijk op m'n oude D80 geprobeerd, en die klikt wel. Dus de batterij is niet leeg.

Kan het zijn dat ze niet met elkaar compatibel zijn omdat de afstandbediening te oud is? Het werkt toch gewoon met een simpel IR-signaal?

De instellingen staat gewoon goed, volgens http://onlinemanual.nikon...20_remote_control_01.html

De release mode zou niet uit moeten maken. Zijn er verder nog suggesties?

Kees_B wijzigde deze reactie 24-04-2018 09:16 (6%)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:27

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Je gebruikt m van voren of van achteren? Want blijkbaar zit er achterop de D7500 geen IR ontvanger meer.

(en indien wel van voren zou het dus kunnen zijn dat je IR reciever kapot is)

Barrycade wijzigde deze reactie 24-04-2018 09:58 (28%)

• Kees_B
Inderdaad van voren getest. Ik zat ook al te denken aan een kapotte IR receiver.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Kees_B schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:03:
Inderdaad van voren getest. Ik zat ook al te denken aan een kapotte IR receiver.
Je moet de remote wel activeren in het camera menu dacht ik. Op mijn D7100 moet dat in ieder geval wel. Op de D7500 nog nooit gebruikt maar denk dat je hem daar ook via het menu moet aanzetten.

• Kees_B
quote:
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:17:
[...]

Je moet de remote wel activeren in het camera menu dacht ik. Op mijn D7100 moet dat in ieder geval wel. Op de D7500 nog nooit gebruikt maar denk dat je hem daar ook via het menu moet aanzetten.
Klopt, volgens dat linkje in m'n vorige post. Ik heb de camera nu even nodig, zal het nog een paar keer testen en anders gaat hij terug naar de winkel ;)

EDIT 17:39: ik zet net m'n camera aan, verander geen instellingen en hij doet het direct. Zelfs bereik van achteren.
Dit is echt heel raar. Nouja, opgelost :D

Kees_B wijzigde deze reactie 24-04-2018 17:39 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Zonder hier al te veel een aankoopadvies van te maken:
Ik heb de mogelijkheid een D750 te kopen met 30k clicks en een jaar garantie. Alleen de camera valt wel onder de terugroepactie van Nikon voor reparatie van de shutter (flare issue is al gefixt). Hoe is de ervaring met deze recall; krijg ik er een praktisch nieuwe camera voor terug (muv de langere garantie)? Of ben ik beter af met een nieuwe? Het prijsverschil is circa ¤400 to nieuw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieHifi
quote:
Pepper92 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:54:
Zonder hier al te veel een aankoopadvies van te maken:
Ik heb de mogelijkheid een D750 te kopen met 30k clicks en een jaar garantie. Alleen de camera valt wel onder de terugroepactie van Nikon voor reparatie van de shutter (flare issue is al gefixt). Hoe is de ervaring met deze recall; krijg ik er een praktisch nieuwe camera voor terug (muv de langere garantie)? Of ben ik beter af met een nieuwe? Het prijsverschil is circa ¤400 to nieuw.
Zelf vind ik het prijsverschil beperkt. Voor 400,- heb je dan ook drie jaar garantie....Ik zou het wel weten. Liever nieuw en 3 jaar garantie, dan wat goedkoper een refurbisched en minder garantie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pepper92
  • Nu online
@RobbieHifi ja precies daar zit ik ook mee. De camera in kwestie is waarschijnlijk al een jaar of 3 oud; de shutter kan wel vervangen worden maar er kan meer kapot. Plus bij sommige shops 5 jaar garantie (en dat is wel de minimale periode waar ik de camera voor zou willen kopen). Alleen nieuw wordt de meerprijs boven een d610 zo groot.

• goudviske.be
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 26-11 18:04
d750 nu aan < 1600 bij artandcraft en bij kameraexpress (na 200 eur cashback)
heb nu een 5200, met 24-70 g2 van tamron en wa nikon primes, aan het denken om over te schakelen, maar blijft 1600 eur voor een 4j oude camera... Wat denken jullie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieHifi
quote:
Pepper92 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:46:
@RobbieHifi ja precies daar zit ik ook mee. De camera in kwestie is waarschijnlijk al een jaar of 3 oud; de shutter kan wel vervangen worden maar er kan meer kapot. Plus bij sommige shops 5 jaar garantie (en dat is wel de minimale periode waar ik de camera voor zou willen kopen). Alleen nieuw wordt de meerprijs boven een d610 zo groot.
Dat is weer een extra vergelijking. Ik keek alleen naar nieuw D750 en een tweedehands D750. Maar als je liever een D610 aanschaft....kan ook.

• RobbieHifi
quote:
goudviske.be schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:19:
heb nu een 5200, met 24-70 g2 van tamron en wa nikon primes, aan het denken om over te schakelen, maar blijft 1600 eur voor een 4j oude camera... Wat denken jullie?
Ik hoop dat je een nieuwe camera koopt en geen 4 jaar oude ;)

Zelf denk ik een prima apparaat. Wachten kan altijd, dan krijg je een nieuwere. Maar wat denk je wat een nieuwe kan bieden wat jij voor je fotografie nu nodig heeft?

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 11:07
De D750 is nog altijd een prima camera. Je kan altijd wachten op een eventuele opvolger maar dan moet je bereid zijn om minimaal 2K te betalen.

Voor zijn prijs is de D750 heel veel 'bang-for-buck'.

• goudviske.be
quote:
RobbieHifi schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:22:
[...]

Ik hoop dat je een nieuwe camera koopt en geen 4 jaar oude ;)

Zelf denk ik een prima apparaat. Wachten kan altijd, dan krijg je een nieuwere. Maar wat denk je wat een nieuwe kan bieden wat jij voor je fotografie nu nodig heeft?
Uiteraard een nieuwe, maar 4j oud model :-) maar dat had je wel begrepen.
Wat die meer zou kunnen bieden, beter indoor en meer shallow dof vooral, of dat verwacht ik er toch van, wrss ook betere autofocus met die group area AF ipv de d5200. Al zal het geen AF zijn zoals op de d850 of d500 natuurlijk...
quote:
MattiB schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:34:
De D750 is nog altijd een prima camera. Je kan altijd wachten op een eventuele opvolger maar dan moet je bereid zijn om minimaal 2K te betalen.

Voor zijn prijs is de D750 heel veel 'bang-for-buck'.
't is altijd dubbel natuurlijk :-) nog even wachten of niet...
Komt er nog een d750/d610 opvolger, of gaan ze dat vervangen door een mirrorless model? Ik denk persoonlijk niet dat ze 4 FF modellen gaan houden in hun lineup, nu dus d610 - d750 - d850 - d5. Misschien komt er een opvolger voor d610+d750 in 1 model, maar is dat dan die nieuwe mirrorless met andere mount?

• RobbieHifi
quote:
goudviske.be schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Wat die meer zou kunnen bieden, beter indoor en meer shallow dof vooral, of dat verwacht ik er toch van, wrss ook betere autofocus met die group area AF ipv de d5200. Al zal het geen AF zijn zoals op de d850 of d500 natuurlijk...

[...]
Ik bedoel, wat biedt een opvolger van de D750 tov de D750 wat je mist???

Misschien ook wel AF, maar ik verwacht geen mega stappen in indoor use. Dat zit met de D750 ook wel snor

• RobbieHifi
quote:
Komt er nog een d750/d610 opvolger, of gaan ze dat vervangen door een mirrorless model? Ik denk persoonlijk niet dat ze 4 FF modellen gaan houden in hun lineup, nu dus d610 - d750 - d850 - d5. Misschien komt er een opvolger voor d610+d750 in 1 model, maar is dat dan die nieuwe mirrorless met andere mount?
Mirrorless zou kunnen, maar ik verwacht geen andere mount. Nikon houdt al erg lang vast aan de F-mount. Dus de mirrorless wordt dan niet zo compact als Sony en Fuji.

Maar 4 camera's in de Full Frame line-up is wel te verwachten. D5 en D850 blijven als pro bodies. Daaronder is wel ruimte voor twee consumer bodies. Een instapper (d610) en wat hoger gepositioneerd (D750)

• goudviske.be
quote:
RobbieHifi schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:04:
[...]
Ik bedoel, wat biedt een opvolger van de D750 tov de D750 wat je mist???

Misschien ook wel AF, maar ik verwacht geen mega stappen in indoor use. Dat zit met de D750 ook wel snor
Goh moeilijk te zeggen he, ik denk dat aan aantal features op de d500 wel leuk zijn, die joystick om focuspoints te selecteren, backlit buttons, en de AF natuurlijk :-)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
[...]

Dat gaat dus bij een nieuwe exact hetzelfde zijn want DOF hangt van je sensor grootte en het brandpunt van de lens af.
quote:
De kans dat Nikon met een Mirrorless ontwerp komt is zeer klein omdat ze er amper ervaring mee hebben op de huidige bodies en filmen een ondergeschoven kindje is

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Brilsmurfffje schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:56:
[...]

Dat gaat dus bij een nieuwe exact hetzelfde zijn want DOF hangt van je sensor grootte en het brandpunt van de lens af.
Bij een grotere sensor (fullframe D750 vs APS-C D5200) zal je, om dezelfde compositie te krijgen, een langere brandpuntsafstand gebruiken (verder inzoomen of langere prime). Bij gelijkblijvende brandpuntsafstand kan je dichterbij komen om het onderwerp even groot in beeld te krijgen. In beide gevallen heb je potentieel een kleinere DOF.
quote:
De kans dat Nikon met een Mirrorless ontwerp komt is zeer klein omdat ze er amper ervaring mee hebben op de huidige bodies en filmen een ondergeschoven kindje is
De rumoeren dat Nikon met een fullframe mirrorless systeem komt zijn heel serieus. Nikon heeft zelf ook gezegd dat ze ergens aan werken, zonder details te geven.

• goudviske.be
quote:
kpg schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:33:
[...]

Bij een grotere sensor (fullframe D750 vs APS-C D5200) zal je, om dezelfde compositie te krijgen, een langere brandpuntsafstand gebruiken (verder inzoomen of langere prime). Bij gelijkblijvende brandpuntsafstand kan je dichterbij komen om het onderwerp even groot in beeld te krijgen. In beide gevallen heb je potentieel een kleinere DOF.

[...]

De rumoeren dat Nikon met een fullframe mirrorless systeem komt zijn heel serieus. Nikon heeft zelf ook gezegd dat ze ergens aan werken, zonder details te geven.
jup inderdaad :-) grotere sensor, dichterbij komen of langere lens gebruiken = meer dof, het zou 1 stop verschillen, dus f2.8 op APS-C zou f4 zijn op FF. Ik spreek hier niet uit ervaring :-)

Qua mirrorless denk ik niet dat ze het niet kunnen doen om eerlijk te zijn, Sony zit aan 3e generatie FF mirrorless en ik denk dat ze qua featureset erg veel te bieden hebben, misschien vergelijkbaar met een d850, met uitzondering van weather sealing enzo.

• MattiB
quote:
Brilsmurfffje schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:56:
[...]

De geruchten zijn anders steeds sterker dat Nikon met een mirrorless komt voor Photokina. Daarnaast zou er ook een nieuwe mount komen. Zelfde geldt voor Canon trouwens.
quote:
goudviske.be schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:55:
jup inderdaad :-) grotere sensor, dichterbij komen of langere lens gebruiken = meer dof, het zou 1 stop verschillen, dus f2.8 op APS-C zou f4 zijn op FF. Ik spreek hier niet uit ervaring :-)
Juist minder DOF (een kleiner gebied is scherp).
Zeggen dat het 1 stop scheelt is overigens een beetje kort door de bocht. Equivalent gezien schaalt diafragma met de crop factor, die 1,53 is voor Nikon APS-C en 1 voor FF. Dat is toevallig ongeveer 1 stop, 1,25 om precies te zijn.
quote:
Qua mirrorless denk ik niet dat ze het niet kunnen doen om eerlijk te zijn, Sony zit aan 3e generatie FF mirrorless en ik denk dat ze qua featureset erg veel te bieden hebben, misschien vergelijkbaar met een d850, met uitzondering van weather sealing enzo.
De tijd zal het leren ;)

• RobbieHifi
quote:
goudviske.be schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:55:
[...]

Goh moeilijk te zeggen he, ik denk dat aan aantal features op de d500 wel leuk zijn, die joystick om focuspoints te selecteren, backlit buttons, en de AF natuurlijk :-)
Die heeft de D850....is maar de vraag of de D750 opvolger die krijgt

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:26

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
goudviske.be schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:19:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in bijvoorbeeld:

[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

O-)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

Ai, nog duurder... :-(

https://nikonrumors.com/2...-increase-in-europe.aspx/

After the last price increase in the UK, Nikon will also increase their prices in the rest of Europe.

Het enige goede nieuws hieraan zou kunnen betekenen dat het tweedehands materiaal ook wat meer waard is/wordt. ;)

Mooie Plaatjes   

• MattiB
Ai, en ze waren al zo goedkoop O-)
Zit voorlopig goed met mn lenzen gelukkig. Al zou een 35 of 85mm prime leuk zijn >:)

Kunnen altijd nog bij Sigma terecht

• BaasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14-12 15:43

BaasG

weird

Het is zover.... prijzen gaan overal omhoog :|

Bijvoorbeeld 200-500 van ¤1379 naar ¤1699, ongeveer 23% erbij :'(

member of the Dark side: black Nikon gear

• jw1973
  • Laatst online: 12-12 22:27
Bizar wat een prijzen... 17-55 met ¤300,- omhoog naar ¤1699,-. De D500 circa ¤400,-.... Nogal gewaagd toch om zich dit te kunnen veroorloven? Wellicht binnenkort een ¤500,- cashback gepland 8)7

• MattiB
Koekoek wat een prijzen zeg. De 14-24 naar 2300,-. Zelfs de 70-200 f4 kost je 1700,- 8)7 8)7

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

D7500 is dus gisteren met 350 euro verhoogd. Van 1249 naar 1599 bijna overal.

Er was dus een optimale tijd om dat ding te kopen en dat was vorige week.
* Delerium dus mazzel vorige week

Delerium wijzigde deze reactie 28-06-2018 12:30 (27%)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:25

sys64738

Press play on tape

Heeft Nikon onlangs toevallig een keer in de prijslijst van Sony gekeken of zo? :o

Nikon gaat hard de kant van dat behoorlijk dure Sony glas op. Bij Sony weet je dat van te voren maar hier worden bestaande prijzen even flink opgeschroefd. Dat is toch wel stuk zuurder... zeker als je bv aan het sparen was voor de ene Nikon "droomlens".

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• MattiB
quote:
sys64738 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:53:
Heeft Nikon onlangs toevallig een keer in de prijslijst van Sony gekeken of zo? :o

Nikon gaat hard de kant van dat behoorlijk dure Sony glas op. Bij Sony weet je dat van te voren maar hier worden bestaande prijzen even flink opgeschroefd. Dat is toch wel stuk zuurder... zeker als je bv aan het sparen was voor de ene Nikon "droomlens".
Ben al blij dat ik mijn 'droomlenzen' toendertijd voor heel wat minder heb gekocht.

De 70-200 F4 zelf voor 999,- gekocht nieuw.. dat is 800,-verschil (!)

De 24-70 F2.8 is nu ook 2200,- zie ik 8)7 8)7. Zelf gekocht voor 1499,-

Al met al is mijn camera en lenzen set nu (400 + 800 + 700 + 700) 2600,- euro duurder??

Praten we dan over een goede investering? :P

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:07
Het zijn volgens mij voornamelijk de fullframe body's en lenzen die in prijs gestegen zijn. Nu weet ik zeker dat ik voorlopig bij DX blijf...

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Joep schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:36:
Het zijn volgens mij voornamelijk de fullframe body's en lenzen die in prijs gestegen zijn. Nu weet ik zeker dat ik voorlopig bij DX blijf...
Ik zie hierboven verschillende reacties dat ook de D7500 en D500 flink verhoogd zijn. DX lenzen heb ik niet naar gekeken.

Wel blij dat ik mijn recente wisseltruc met telelenzen vóór deze prijsverhoging heb kunnen doen :o

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

quote:
Joep schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:36:
Heb je de absurde prijs voor de 17-55 niet gezien? Die lag al 10jaar te hoog en hij is alleen maar duurder geworden.

Zeiss 21mm f/2.8

• Joep
Goed, dan zijn het voornamelijk de duurdere lenzen en bodies (en ook de goedkopere fullframe lezen) die in verhouding veel duurder zijn geworden. De 35mm f/1.8 DX is nog niet in prijs verhoogd. de AF-P 70-300mm DX VR maar een beetje. De D3400 ook nog niet.

De 17-55 was naar mijn mening überhaupt niet de moeite waard om te overwegen. En nu al helemaal niet meer.

• Pepper92
  • Nu online
Pfoeh ik ben al een maand in dubio wat het gaat worden, maar met deze prijsverhoging... De 85mm is ook sterk in prijs verhoogd. De D610 krijg je nu voorde prijs waarde D750 eergisteren nog voor te koop was. Idioot en maakt dat ik voorlopig niks nieuw ga aanschaffen (marktplaats ftw)
Tja, is het gerechtvaardigd zo'n prijsverhoging?
Blijkbaar vinden de marketeers bij Nikon van wel. :/

Het 'vervelende' van veel oud Nikkor glaswerk is dat het gewoon goed is en jaren meegaat.
Ook bodies als de D700 en de D800(E) zijn gewoon, ook na al die jaren nog prima te gebruiken. Eigenlijk wel slecht van een fabrikant, dat ze van die spullen maken die en lang meegaan, en gewoon goed zijn. :)

Dit rijtje glas is al 30 jaar oud:

Nikkor200-105-135-3 by Erik Haak, on Flickr
and still going strong, ook op een megapixel monster als de D8xx.

...en je was gewaarschuwd... O-)

Mooie Plaatjes   

• Weerz
  • Laatst online: 19-09 17:37
Damn, bijna de centen voor de D500 bij elkaar gespaard. 200 euro cashback....moet goedkomen rond de 1699. Gooien ze de prijzen omhoog -O-

Iemand bekend of dit vaker gebeurd en het tijdelijk is of moet ik er vanuitgaan dat het langer sparen wordt?

Instagram | Flickr | Nikon D3400 -> Sigma Art 18-35MM F/2.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM F2.8 | TAMRON 18-400MM F/3.5-6.3

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Nu online

the mod man

iets van beeldmaker

quote:
Weerz schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:14:
Damn, bijna de centen voor de D500 bij elkaar gespaard. 200 euro cashback....moet goedkomen rond de 1699. Gooien ze de prijzen omhoog -O-

Iemand bekend of dit vaker gebeurd en het tijdelijk is of moet ik er vanuitgaan dat het langer sparen wordt?
Het gebeurt eens in de zoveel jaar. De prijs zal zeer gestaag weer zakken over de komende jaren. Het is helaas niet het geval dat over 8 maanden de prijs in een keer weer terug valt.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
the mod man schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:28:
[...]
... De prijs zal zeer gestaag weer zakken over de komende jaren.
Ben bang van niet. :-(
Kijk maar eens naar prijsontwikkelings grafiekjes in de pricewatch. Vrijwel alle Nikkor objectieven zijn de afgelopen jaren (en sommigen staan er 10 jaar in) alleen maar duurder geworden. :|
Zelfs simpele 50mm objectiefjes zijn in prijs omhoog gegaan.

ehtweak wijzigde deze reactie 01-07-2018 09:21 (7%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat zijn lenzen, geen bodies. Bodies zakken altijd weer in verkoopprijs, omdat ze verouderen. Lenzen blijven veel stabieler qua prijs.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nou, dat valt ook nogal tegen. :|
De bodies staan hooguit zoiets van 2-3 jaar in de prijsgrafiekjes. En dan zijn ze (te) 'oud'.
Maar die prijsontwikkeling is vrijwel horizontaal.
Strikt economisch gesproken worden ze goedkoper ja; de inflatie stijgt wel, de absolute prijs blijft vrijwel hetzelfde, m.a.w. de EURO is wat minder waard geworden, maar je kunt nog steeds dezelfde camera kopen. ;)

Je zou hooguit bij speciale acties, zoals cashbacks of aanbiedingsweken o.i.d. wat prijsvoordeel kunnen halen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobbieHifi
Bodies worden praktisch overal tegen dezelfde prijs verkocht. Het lijken wel prijsafspraken te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
RobbieHifi schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:55:
Bodies worden praktisch overal tegen dezelfde prijs verkocht. Het lijken wel prijsafspraken te zijn.
Afaik levert Nikon niet meer als je ze onder de adviesprijs verkoopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Weerz schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:14:

Ja, zo af en toe wordt er een stevige inflatiecorrectie doorgevoerd :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Weerz
inflatie van de laatste 6 jaar dan.... :r

Instagram | Flickr | Nikon D3400 -> Sigma Art 18-35MM F/2.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM F2.8 | TAMRON 18-400MM F/3.5-6.3

• Haroddin
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14-12 12:25
quote:
Delerium schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:29:
D7500 is dus gisteren met 350 euro verhoogd. Van 1249 naar 1599 bijna overal.

Er was dus een optimale tijd om dat ding te kopen en dat was vorige week.
* Delerium dus mazzel vorige week
Idem hier, nog net op de valreep aan 1248 gekocht, wel even schrikken als je dan een paar dagen later PW bekijkt :)

* Haroddin happy

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11-12 16:44
nikon kondigt wellicht 2 mirrorless bodies aan
https://nikonrumors.com/2...-mirrorless-cameras.aspx/

Two mirrorless cameras: one with 24-25MP and one with 45MP (48MP is also a possibility). I assume both cameras are full frame (I did not get a specific confirmation on that).
Similar body size to the Sony a7 camera but with better ergonomics and a better grip.
5-axis in-body stabilization
9fps
New mirrorless mount. We already knew that, but the number I was given this time is 55mm. The Z-mount dimensions I reported a few months ago were 49mm for the actual opening and 65.4mm for the entire mount diameter.
The new mirrorless mount will allow for f/0.95 lenses - remember the NOCT trademark and f/0.9 lens patents?
Memory cards: XQD and CF Express - now this is a surprise for me, but it is what I have heard (ProGrade is coming with a CF Express card).
EVF resolution: 3.6MP (update: I am not sure if this is MP or million dots, the translation could be wrong since the specs originally came from Asia)
Initially, three lenses will be announced: 24-70mm, 35mm and 50mm (I think the 35 and 50mm will be f/1.4). There is also talk about a 24mm, but it may come later.
Pricing:
The 45MP model will be around $4,000/¤4,000 in a kit with the 24-70mm lens.
The 25MP model will be under $3,000/¤3,000 (also with a lens).
The official announcement is rumored for the end of July (on or around July 23rd) and shipping shortly after (August 23rd). This is the part I am not sure about because previous tips suggested a Photokina announcement. Maybe we will see the development announcement at the end of July and the official announcement before Photokina. I will try to get a confirmation on the exact announcement date.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MattiB
Ben benieuwd, belangrijkste punt voor Nikon gaat worden hoe ze omgaan met de mount wissel. Komt er bijvoorbeeld een goed werkende adapter voor F-mount.

Qua specs zullen ze wss prima meekomen met de Sony varianten.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
MattiB schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:01:
Ben benieuwd, belangrijkste punt voor Nikon gaat worden hoe ze omgaan met de mount wissel. Komt er bijvoorbeeld een goed werkende adapter voor F-mount.
Vooral dat!

Als Nikon een goed funktionerende adapter weet te leveren/maken (voor hopelijk niet een al te hoge prijs), zodat hun hele F-mount glas arsenaal op de nieuwe mount (Z?) van de mirrorless body past, dan hebben ze goud in handen. 8)

Er zou al geruime tijd sprake zijn van zo'n F-mount adapter:
https://nikonrumors.com/2...n-mirrorless-camera.aspx/

The only matching information across all my sources is that Nikon is working on a new adapter for their upcoming mirrorless camera

Reportedly Nikon is putting a lot of effort in the development of a new lens adapter for their next mirrorless camera. The new adapter is supposed to be very complex and it will be expensive. Nikon wants to make sure the autofocus is fast and is backward compatible with old Nikkor lenses (AF-D included). This brings me to a new Nikon patent that was recently filed in Japan (I have no idea if this is what Nikon is working on):

Nikon patent for pellicle/translucent mirror autofocus adapter to use current Nikkor DSLR lenses on a mirrorless camera

The patent describes a mirrorless camera with a hybrid sensor and an AF adapter with a pellicle (translucent) mirror and a dedicated phase AF module (similar to the current Sony LA-EA4 adapter). The AF adapter will compensate for the DSLR flange distance and will allow the use of DSLR Nikkor lenses on the new mirrorless camera.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:27
quote:
MattiB schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:01:

Qua specs zullen ze wss prima meekomen met de Sony varianten.
Ik denk dat de prijs ook wel mee gaat spelen:
quote:
Pricing:
The 45MP model will be around $4,000/¤4,000 in a kit with the 24-70mm lens.
The 25MP model will be under $3,000/¤3,000 (also with a lens).

Read more: https://nikonrumors.com/2...meras.aspx/#ixzz5KSE8PJ2M
Dat zijn flinke prijzen die nog een flink stuk boven de Sony A7iii (kit voor ca. ¤2500) liggen. En dat is een beest van een camera. Natuurlijk helpt het als je ouder Nikon-glas kan gebruiken, maar de adapter ziet er ingewikkeld (en dus: duur) uit. Als je daar dan nog eens ¤400 voor kan neerleggen dan is het de vraag of het nog interessant is. En een native (Z?)-mount lensportfolio bestaat er nog helemaal niet, third party helemaal te vergeten.

Garyu wijzigde deze reactie 06-07-2018 08:45 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MattiB
Als ze gelijk met een goede 35mm, 50mm en 24-70mm komen doen ze het wat mij betreft al heel goed.

Qua prijs is het wat te verwachten was. Al is dat ook afwachten natuurlijk

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hopelijk zijn ze slimmer dan Sony en nemen ze het idee van Leica met dunne glasplaat op de sensor over. Dan kunnen ze namelijk compactere lenzen maken voor fullframe zonder kleurshift en scherpteverlies richting de randen van het beeld.

Zeiss 21mm f/2.8

• Virtual Reality
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 11:34
Nikon heeft zojuist dan toch de lang verwachte P1000 aangekondigd;

https://www.imaging-resou...on-p1000/nikon-p1000A.HTM

125x equivalent zoom range, RAW ondersteuning en een flinke upgrade aan de EVF lijken de grootste verschillen met de P900.

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14-12 23:19
quote:
Virtual Reality schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:36:
Nikon heeft zojuist dan toch de lang verwachte P1000 aangekondigd;

https://www.imaging-resou...on-p1000/nikon-p1000A.HTM

125x equivalent zoom range, RAW ondersteuning en een flinke upgrade aan de EVF lijken de grootste verschillen met de P900.
Ja alleen jammer dat er zo'n kleine sensor in zit. Maar ja dan zou de zoom ook minder zijn natuurlijk.

En usb 2.0....dat snap ik ook niet.

Verder mooi ding. Leuk voor de vogel schieter

www.harrofotografie.nl

• Weerz
Het ziet er naar uit dat de D500 toch binnen het bereik gaat komen om aan te schaffen oOo

Alleen heb ik een vraag over de QXD en SD kaart.
De D500 kan 10 foto's schieten, maar of ik dat zelf een 3-5 seconden voluit zou schieten.....vooralsnog niet :9
De QXD liegt niet om zijn prijzen, daar krijg je wel wat voor terug.
Maar vanaf wanneer is een QXD echt nodig?

De investering op de D500 en de prijs van een QXD is natuurlijk klein, maar indien het later kan....altijd meegenomen.

Zijn er D500 tweakers hier die alleen met SD werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Weerz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:38:
Het ziet er naar uit dat de D500 toch binnen het bereik gaat komen om aan te schaffen oOo

Alleen heb ik een vraag over de QXD en SD kaart.
De D500 kan 10 foto's schieten, maar of ik dat zelf een 3-5 seconden voluit zou schieten.....vooralsnog niet :9
De QXD liegt niet om zijn prijzen, daar krijg je wel wat voor terug.
Maar vanaf wanneer is een QXD echt nodig?

De investering op de D500 en de prijs van een QXD is natuurlijk klein, maar indien het later kan....altijd meegenomen.

Zijn er D500 tweakers hier die alleen met SD werken?
Het gaat er vooral ook om hoe lang je wil wachten totdat je buffer leeg is. Als je zelden veel burst achter elkaar, dan heb je geen XQD nodig. 2 geheugenkaartjes tegelijkertijd gebruiken, heeft wel zin, aangezien je dan meteen een backup hebt.
De prijzen van XQD liegen er niet om, maar van snelle UHS-II SD-kaartjes ook niet.
Als ik zo naar je flickr-account kijk, zie ik eigenlijk geen reden om überhaupt een D500 te willen. beter geld uitgeven aan goed glas (dus die 18-400 eruit ;) ). Ik zie namelijk geen actiefotografie en dat is juist de reden voor een D500.

Universal Creations wijzigde deze reactie 17-07-2018 21:01 (10%)

Zeiss 21mm f/2.8

@Weerz ik deel de mening van @Universal Creations hier. Op je Flickr account en Instagram zie ik niets waarvoor je een D500 nodig zou hebben.

Dus lekker met je huidige camera blijven schieten en leuker glas kopen. Misschien een mooie 50mm 1.4 ter vervanging van je 50 1.8 of een langere lens ter vervanging van je 18-400.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• Weerz
Dank voor beide jullie antw en de tip ;)
Op de accounts staan niet alle foto’s, en zou ik hetzelfde zeggen/adviseren met mijn accounts. De 18-400 is puur voor dierentuin rondjes. Heb nog 4 andere lenzen wat een redelijke investering was in glas ;-)
Daar kon ik een D500 van kopen.

1 van de redenen dat ik de D500 wil is voor ISO. Mijn huidige instap D3400 is gewoon niet genoeg en heb je vanaf 800 ruis.
Dan kan ik kiezen voor de 7500 of gelijk door naar de D500 en de voordelen die de camera heeft.

En 2 lenzen zijn specifiek voor aps-c. Anders zou ik nog kunnen kiezen voor de 750.

Hopelijk schijnt dat iets meer ISO op de zaak en waarom de bewuste keuze :9

Weerz wijzigde deze reactie 17-07-2018 21:40 (4%)

quote:
Weerz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:38:
Dank voor beide jullie antw en de tip ;)
Op de accounts staan niet alle foto’s, en zou ik hetzelfde zeggen/adviseren met mijn accounts. De 18-400 is puur voor dierentuin rondjes. Heb nog 4 andere lenzen wat een redelijke investering was in glas ;-)
Daar kon ik een D500 van kopen.

1 van de redenen dat ik de D500 wil is voor ISO. Mijn huidige instap D3400 is gewoon niet genoeg en heb je vanaf 800 ruis.
Dan kan ik kiezen voor de 7500 of gelijk door naar de D500 en de voordelen die de camera heeft.

En 2 lenzen zijn specifiek voor aps-c. Anders zou ik nog kunnen kiezen voor de 750.

Hopelijk schijnt dat iets meer ISO op de zaak en waarom de bewuste keuze :9
https://www.dpreview.com/...5024&y=0.9036144578313253
Kijk hier eerst maar naar voordat je een D500 aanschaft voor zijn iso-prestaties.

Zeiss 21mm f/2.8

• Weerz
Thanks. Beter dan de D3400....maar het ontloopt elkaar niet heel veel lijkt het.
D750 komt er wel sterk uit...maar is fullframe. Dan kan ik gelijk 2 nieuwe lenzen wegdoen....
Je maakt het me wel makkelijk :+

Vindt het top dat je helpt, _/-\o_

Lekker je geld in de zak houden dus of de 18-400 vervangen voor een mooie tele ;)
Of eens goed op vakantie gaan en foto's maken :)

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• bollefles
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 12-12 19:36
Ik heb de D500 veel op safari in Zuid-Afrika gebruikt (RAW, needless to say). Dan wil je geen hikkende camera (zoals ik eerder met de D300 had op het moment dat een luipaard z'n kunstjes vertoonde). In de D500 gebruik ik gewoon (snelle) SD-kaartjes (pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDHC 95MB/s V30 UHS-I U3 32GB. Reden is voornamelijk de prijs: ik vind het wel prettig om wat kleinere kaartjes gebruiken zodat het risico bij een crash kleiner is. Niet dat er ooit iets gecrasht is, maar toch...

De snelheid van wegschijven is voor mij prima. Ik meen dat ik tussen de 14 en 18 beelden achter elkaar kan schieten voordat hij gaat vertragen. En dan nog is-ie redelijk snel. Voor mij is dat meer dan zat.

Overigens heb ik gemerkt dat de 10 beelden per seconde voor mij eigenlijk nooit echt nodig zijn. Maakt voornamelijk herrie en te veel foto's om uit te kiezen. Bij mij staat het ding standaard op de fluisterstand, en alleen als er écht iets bijzonders is (vorig jaar: een roedel van 40 wilde honden :9~ ) gaat-ie naar de 10 beelden p/s.

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:09
Met die upgrade ga je vast veel plezier aan beleven. Een d500 brengt je veel extra's die je zeker gaat gebruiken. Ik zou persoonlijk toch twijfelen over het gemis van dat lullige flitsertje bovenop.

Maar laat je niet afremmen door anderen. Je gaat een stuk makkelijker gaan werken met een d500.
Een tikkeltje beter dan de d7500, kortom doen dus. :D

Acties:
  • +5Henk 'm!
Wow! Die nieuwe P1000 is toch wel een ultieme spionage camera. 8)

Enorm zoombereik in één en dezelfde camera. d:)b
Wel lastig stil te houden...

Mooie Plaatjes   

• HyperTrophy
je hebt op dergelijke afstanden wel erg last van haze/nevel in de lucht. je zult dan al gauw meer moeten afstoppen, en dat komt de stabiliteit niet bepaald ten goede
quote:
HyperTrophy schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:31:
je hebt op dergelijke afstanden wel erg last van haze/nevel in de lucht. je zult dan al gauw meer moeten afstoppen, en dat komt de stabiliteit niet bepaald ten goede
Hoe helpt afstoppen om atmosferische effecten te verminderen?
Gewoon wachten tot na een verfrissende regenbui.
En niet in de tropen zoiets proberen te filmen. >:)

Mooie Plaatjes   

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Weerz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:27:
Thanks. Beter dan de D3400....maar het ontloopt elkaar niet heel veel lijkt het.
D750 komt er wel sterk uit...maar is fullframe. Dan kan ik gelijk 2 nieuwe lenzen wegdoen....

D7500, zelfde sensor en een stuk lichter en compacter. De D500 is een groot en log apparaat wat je enkel voor zijn snelheid zou moeten kopen. Schiet met zowel een D7100 en D7500 met een 300mm PF lens van Nikon kan je het verschil ervaren tussen beide bodies, niet op het gebied van de focus maar wel dat de D7500 bij minder licht wel kan focussen en en D7100 niet. Verder zijn het allebij absoluut top bodies en een heel ander kaliber dan een D3400

• HyperTrophy
qua autofocus en duurzame body zou ik toch voor de d500 kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09-12 14:35

barktus

Moehhhh!

quote:
Brilsmurfffje schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:51:
[...]

D7500, zelfde sensor en een stuk lichter en compacter. De D500 is een groot en log apparaat wat je enkel voor zijn snelheid zou moeten kopen. Schiet met zowel een D7100 en D7500 met een 300mm PF lens van Nikon kan je het verschil ervaren tussen beide bodies, niet op het gebied van de focus maar wel dat de D7500 bij minder licht wel kan focussen en en D7100 niet. Verder zijn het allebij absoluut top bodies en een heel ander kaliber dan een D3400
Om het nog maar niet te hebben over de extra instelknoppen, pentaprism, low pass filter etc :)

My middle finger salutes you.

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14-12 23:19
quote:
Weerz schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:27:

Ik heb de D750 en de D7100.
Ik betrap mij erop dat ik vaker met de D7100 op stap ga vanwege de grootte en de lenzen.
Qua beeldkwaliteit vind ik de D750 duidelijk beter. Maar in situaties overdag buiten waar vaak genoeg licht is, kies ik voor de D7100.
De D7500 is vast nog een stuk beter dan de D7100. Zijn sowieso erg mooie camera's met veel mogelijkheden en beeldkwaliteit.

Harribo wil wielrennen en fotograferen tegelijk, das wat keuzes maken en improviseren

Harribo wijzigde deze reactie 18-07-2018 14:35 (6%)

www.harrofotografie.nl

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:00
quote:
Harribo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:34:
Harribo wil wielrennen en fotograferen tegelijk, das wat keuzes maken en improviseren
Lijkt me lastig als je met twee handen aan het stuur moet fietsen 8)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
Harribo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:34:
[...]

Ik heb de D750 en de D7100.
Ik betrap mij erop dat ik vaker met de D7100 op stap ga vanwege de grootte en de lenzen.
Qua beeldkwaliteit vind ik de D750 duidelijk beter. Maar in situaties overdag buiten waar vaak genoeg licht is, kies ik voor de D7100.
De D7500 is vast nog een stuk beter dan de D7100. Zijn sowieso erg mooie camera's met veel mogelijkheden en beeldkwaliteit.

Maar dat is dan ook Full frame vs crop, een D7500 en D500 is crop waarbij de sensor en dus ook de iso prestaties identiek zijn. Enkel is de D500 berekend op een hogere opname snelheid en kan dit ook langer volhouden dan een D7500.

Een D7500 houdt trouwens wel fijner vast dan een D7100 doordat de greep dieper is en de algehele body een stukje lichter. Het kantel scherm is ook handig met liveview fotograferen.

• Weerz
quote:
HyperTrophy schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:52:
Met die upgrade ga je vast veel plezier aan beleven. Een d500 brengt je veel extra's die je zeker gaat gebruiken. Ik zou persoonlijk toch twijfelen over het gemis van dat lullige flitsertje bovenop.

Maar laat je niet afremmen door anderen. Je gaat een stuk makkelijker gaan werken met een d500.
Een tikkeltje beter dan de d7500, kortom doen dus. :D
Thanks!
Het zijn altijd meningen met de expertise die er is. Veel personen geven verschillende meningen en daarop zal de beslissing gemaakt kunnen worden. En eigenwijsheid van mij speelt ook wel een belangrijke rol
Wat betreft het flitsen, heb standaard een flitser in de backpack O-)

Ik krijg in ieder geval veel info vanuit 1 vraag, waarbij de vraag niet eens was of de D500 een goede keus zou zijn :9
Wordt gewaardeerd, het zet je aan het denken ;)

@bollefles Kan je een SD kaart gewoon in de QXD slot doen? Of gebruik je alleen 1 kaartje met schieten?
Het stuk backup vindt ik persoonlijk wel een fijn gevoel. Maar dan zou de QXD compatible moeten zijn met de SDHC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Weerz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:03:
[...]
@bollefles Kan je een SD kaart gewoon in de QXD slot doen? Of gebruik je alleen 1 kaartje met schieten?
Het stuk backup vindt ik persoonlijk wel een fijn gevoel. Maar dan zou de QXD compatible moeten zijn met de SDHC
Nee, dat zijn fysiek compleet verschillende slots. Je zou evt. wel een goedkopere trage XQD kaart kunnen nemen, in plaats van die 2933x XQD kaartjes.

• Weerz
Check, dank!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Let wel dat als je inderdaad graag 2 kaartjes in backup mode gebruikt, dat ongetwijfeld het traagste kaartje je overall snelheid bepaalt. Prijsverschil tussen de 400MB/s XQD en de tragere types is overigens ook maar een euro per GB ongeveer, dus in verhouding tot de rest van je apparatuur niet heel significant.

• HyperTrophy
al jaren dual slot kaartjes ter beschikking gehad, nog nooit een corrupte foto gehad, en dus zeker geen nut ervan ingezien om dubbel op te slaan, staat dus standaard op overflow

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ligt ook een beetje aan je toepassing. Voor een trouwfotograaf is het wat lastiger uit te leggen als er foto's missen dan wanneer je puur voor je eigen hobby vogels fotografeert.

Ik gebruik zelf 2933x XQD's voor foto's en SD kaartjes voor video en voor foto overflow, maar overflow komt er eigenlijk nooit van, tenzij ik zoals laatst van huis ga zonder een XQD kaartje in de camera te steken :X

• cbr600f4i
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-12 16:08
quote:
Harribo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:03:
[...]

Ja alleen jammer dat er zo'n kleine sensor in zit. Maar ja dan zou de zoom ook minder zijn natuurlijk.

En usb 2.0....dat snap ik ook niet.

Verder mooi ding. Leuk voor de vogel schieter
Ik ben een luie vogel schieter zeg maar en heb toch al mooie plaatjes kunnen schieten van vogels. Het grote voordeel is dat je niet een enorme lens hoeft mee te sjouwen en je vooral vogeltjes die snel schrikken toch kunt fotograferen, ze kunnen rustig ongestoord hun ding doen. Toch probeer ik altijd zo dichtbij mogelijk komen omdat ik de kwaliteit van de foto's niet super vindt. De P1000 heeft een behoorlijke prijs t.o.v. de P900 en ik vraag me of ik vogels beter op de plaat krijg dan met de P900. Stel er zit een torenvalk op 100 meter, wordt het detail dan beter of is het hetzelfde? Ben daar dan ook benieuwd naar of ik met de P1000 de vogels nog beter met rust kan laten.

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:49
@cbr600f4i zelfde sensor, meer zoom. Ergo: je kunt die torenvalk van grotere afstand even groot in beeld krijgen. Meer zoomrange zorgt er eigenlijk altijd voor dat er meer compromissen gedaan moeten worden voor de beeldkwaliteit, dus wat dat betreft zou ik geen wonderen verwachten. Wel heeft de P1000 de mogelijkheid in RAW te fotograferen, zodat je er evt. later wat meer detail uit kunt peuteren.
quote:
cbr600f4i schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:19:
[...]

Ik ben een luie vogel schieter zeg maar en heb toch al mooie plaatjes kunnen schieten van vogels. Het grote voordeel is dat je niet een enorme lens hoeft mee te sjouwen en je vooral vogeltjes die snel schrikken toch kunt fotograferen, ze kunnen rustig ongestoord hun ding doen. Toch probeer ik altijd zo dichtbij mogelijk komen omdat ik de kwaliteit van de foto's niet super vindt. De P1000 heeft een behoorlijke prijs t.o.v. de P900 en ik vraag me of ik vogels beter op de plaat krijg dan met de P900. Stel er zit een torenvalk op 100 meter, wordt het detail dan beter of is het hetzelfde? Ben daar dan ook benieuwd naar of ik met de P1000 de vogels nog beter met rust kan laten.
Het detail is redelijk waardeloos. Dit ligt namelijk niet hoger dan 1,2MP op f/8 (dit komt door diffractie). Ik heb de P1000 in handen gehad en dat is echt geen fijne camera om in de hand te hebben (en is al soft in de zoeker). De P900 heb ik ooit getest tegen de FZ300 (slechts "600mm") en die toonde niet meer detail vanwege diffractie. Voor het geld van een P1000 koop je bijna een RX10 III en dat is wezenlijk betere camera.

Zeiss 21mm f/2.8

• Joep
Dat kan niet anders als je naar de dikte van de body in het filmpje kijkt. Binnen een paar weken meer info en waarschijnlijk de officiële aankondiging volgens nikonrumors.
Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True