Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Abbadon

Mac Powered

Met zulke prijzen - reken op 4K plus Euro - denk ik dat ze niet op uitbreiden mikken :P
Het lijkt mij een erg interessante camera, mits de kleinere RAW-filesizefunctionaliteit goed werkt (alles op 46mpix schieten betekent in mijn geval veel onnodige data en traagheid). Echter, die §4K maakt de drempel wel bizar hoog.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:28
Ben ook wel benieuwd hoeveel die grotere zoeker uitmaakt, en of ze er nog wat extra nieuwe foefjes in hebben gestopt :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

quote:
Chiron schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:20:
Ben ook wel benieuwd hoeveel die grotere zoeker uitmaakt
Gewoon door een 1DX (0,76x) kijken, dan weet je het ;)

Universal Creations wijzigde deze reactie 13-08-2017 13:25 (12%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19-05 11:46
quote:
Chiron schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:27:
[...]

Ik vrees dat de list price zelfs $4299 wordt; Dat is namelijk $1000 bovenop de originele introductieprijs van de D810 ($3299), zoals Nikon zelf aangaf. Straatprijs van de D850 zal wel zo om en nabij de $4000 worden ja.
Daar ben ik ook bang voor. En de D700 stond ooit voor 2200 te koop volgens mij. Loopt allemaal lekker op....NOT.

• Chiron
quote:
RobbieHifi schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:44:
[...]

Daar ben ik ook bang voor. En de D700 stond ooit voor 2200 te koop volgens mij. Loopt allemaal lekker op....NOT.
D700 kwam op de markt met een list price van $3000, in Europa maakten ze er 2799 euro van. Zo goedkoop was ie niet :)

D810 is inmiddels ook wel een stuk gezakt, maar die begon ook op 3299.

Als je die lijn doortrekt met de prijsverhogingen (ook van de lenzen) en "inflatiecorrectie" dan is ergens ten noorden van 4000 euro voor de D850 + grip niet heel ver gezocht.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• RobbieHifi
[quote]Chiron schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

D700 kwam op de markt met een list price van $3000, in Europa maakten ze er 2799 euro van. Zo goedkoop was ie niet :)[quote] Misschien hemel ik het verleden wel te erg op.

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:44

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

(jarig!)
quote:
Chiron schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:14:
[....]

D810 is inmiddels ook wel een stuk gezakt, maar die begon ook op 3299.
[....]
§3.198,- ;)

Woutoud.com

• Chiron
quote:
Oh wow, nog niet heel veel gezakt dus.. }:O Hopelijk komt dat nog als de D850 er is, ipv dat ze de D850 er simpelweg naast gooien voor 4198,-

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 20:05
Blijft gek, hier in Finland is de D810 toch echt §2749

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zeker bizar die prijzen binnen Europa.
Want als je b.v. op amazon.de een Nikon D810 zoekt, dan wordt 'ie aangeboden voor 2100 euro !
En levering vanuit de UK (gratis verzenden).

Er schijnt trouwens al prijsinfo in Europa te zijn over de D850:
https://nikonrumors.com/2...-rumors.aspx/#more-114776

Some retailers have already listed the Nikon D850 camera on their websites with pricing information:

•3,499 CHF in Switzerland, or around 3,600 USD
•3,599 EUR in Slovenia, or around 4,200 USD (price without tax)
•23,999 CNY in China, or around 3,600 USD

It is not clear if this is the official pricing from Nikon or just a guess from the store owners. The Swiss listing looks legit because it actually has an "add to cart" button.

ehtweak wijzigde deze reactie 14-08-2017 14:11 (69%)

†††Mooie Plaatjes†††

• MattiB
quote:
ehtweak schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 14:08:
Zeker bizar die prijzen binnen Europa.
Want als je b.v. op amazon.de een Nikon D810 zoekt, dan wordt 'ie aangeboden voor 2100 euro !
En levering vanuit de UK (gratis verzenden).

actually has an "add to cart" button.[/i]
Met name gek omdat we hier hogere btw hebben en alles doorgaans duurder is. Dus niet met camera's :)

Zo is de D750 ook §1749 tov §2050 in NL. En gewoon bij officiŽle Nikon dealers

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:43

Koeitje

Back-up tiems now?

Nikon Nederland is gewoon geen fantastische partij om zaken mee te doen :P.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Koeitje schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:32:
Nikon Nederland is gewoon geen fantastische partij om zaken mee te doen :P.
Juist wel! 't Is maar hoe je bekijkt, vanuit wiens standpunt... :+

†††Mooie Plaatjes†††

BelgiŽ is ook goedkoper: pricewatch: Nikon D750 Body Zwart

Zeiss 21mm f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kreeg vandaag een uitnodiging voor het Nikon 100th Anniversary Event (22 sep. 2017)

Je wordt maar ťťn keer in je leven 100 jaar!

Het belangrijkste evenement van het jaar komt eraan en dat willen we graag samen met u beleven. Nikon gaat haar 100ste verjaardag vieren! En daar kunt u, als trouwe klant, natuurlijk niet bij ontbreken. Om die reden willen we u hierbij van harte uitnodigen voor deze speciale gelegenheid. Het staat vast dat het een hele mooie dag gaat worden.

Nikon is partner geworden van Unseen Amsterdam 2017. Het evenement is een verzamelplek voor de internationale fotografie community en een springplank voor aanstormend talent. Unseen Amsterdam wil mensen op nieuwe en innovatieve manieren met fotografie in aanraking laten komen. Deze aspiratie sluit dan ook perfect aan bij de aspiraties van Nikon.
https://unseenamsterdam.com/
Op het festivalterrein heeft Nikon een speciale hal ingericht die vol staat met speciale Nikon belevingswerelden. Historische Nikon camera's, demonstraties, exposities, technische ondersteuning en een hapje en drankje zijn onder andere zaken die we voor u in petto hebben..

En vervolgens een mailtje voor een gratis e-Ticket, waarvoor je dan 5 euro voor moet betalen... 8)7

Klik op de groene aanmeldknop van deze registratie mail, vul uw naam in, en u ontvangt een gratis e-Ticket per mail. Er is een beperkt aantal entree kaarten, en vol=vol, dus wacht niet te lang. Het aanmelden voor het evenement kost 5 euro.
Iets is gratis of niet, maar niet half gratis ofzo... |:(

†††Mooie Plaatjes†††

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

(jarig!)
Hahaha, lekker gewerkt Nikon... :P

Woutoud.com

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:59
Nou, de kogel is door de kerk, prijs is bekend

Nikon heeft de D850-dslr officieel aangekondigd. Het toestel is vanaf 7 september te koop voor een adviesprijs van 3799 euro.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Goedkoper dan de 5D4, in ieder geval, dat valt behoorlijk mee. Ook indrukwekkende specs.

• MattiB
Geen verkeerde prijs en ook snel leverbaar, valt niet tegen!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Mooi apparaat inderdaad! Specificaties waren ook wel nodig: als er nu, na al die jaren waarin de spiegelloze concurrentie reeds capabele 4K-camera's uitbracht, nůg geen full sensor 4K in zat, dan had mirrorless die strijd wel gewonnen.

Grappig dat ze een kantelscherm hebben toegevoegd, beviel dat zo goed na de introductie van de D750?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl | Te koop: Vivitar 135mm f/2.8 + Fuji X-adapter

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
quote:
tobiasvs schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:56:
Grappig dat ze een kantelscherm hebben toegevoegd, beviel dat zo goed na de introductie van de D750?
Ja! Ik had het op mijn D7000 niet en had destijds een hoekzoeker aangeschaft. Met mijn huidige D750 gebruik ik de hoekzoeker nooit en schakel ik altijd gewoon over naar live-view met het kantelbare scherm.

website

• Chiron
quote:
Wannial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:09:
Nou, de kogel is door de kerk, prijs is bekend

Nikon heeft de D850-dslr officieel aangekondigd. Het toestel is vanaf 7 september te koop voor een adviesprijs van 3799 euro.
Lang leve de EU.. Als je de dollarprijs voor Amerika omrekent kom je op 2795 euro, ex btw.

Ik ga nog even kijken wat ik ga doen, maar het is in ieder geval al een stuk positiever dan de verwachte +4299 euro. (Al wil je natuurlijk wel de grip erbij, en dan zit je alsnog op dat bedrag).

Mochten er mensen zijn die twijfels hebben over de stevigheid van dat klapscherm:

(Op 7 minuut 12) :o :+ 8)

Chiron wijzigde deze reactie 24-08-2017 13:12 (12%)

• Wannial
quote:
PdeBie schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:58:
[...]

Ja! Ik had het op mijn D7000 niet en had destijds een hoekzoeker aangeschaft. Met mijn huidige D750 gebruik ik de hoekzoeker nooit en schakel ik altijd gewoon over naar live-view met het kantelbare scherm.
Grappig, ik had een scherm op mijn d5100, nooit gebruikt, nu een d7200 gekocht, die heeft het niet, verwacht ook niet dat ik het ga missen.

Ik ben dan ook meer iemand die in een rare hoek gaat liggen om door de zoeker te kunnen kijken, op een schermpje kijken vind ik echt verschrikkelijk.
quote:
Wannial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:39:
[...]

Grappig, ik had een scherm op mijn d5100, nooit gebruikt, nu een d7200 gekocht, die heeft het niet, verwacht ook niet dat ik het ga missen.

Ik ben dan ook meer iemand die in een rare hoek gaat liggen om door de zoeker te kunnen kijken, op een schermpje kijken vind ik echt verschrikkelijk.
De D5100 heeft dan ook niet echt een topscherm en is geen touchscreen. Als ik bijvoorbeeld de Canons met dual pixel AF en touch klapscherm gebruik, dan is dat soms echt briljant in zijn werking. Natuurlijk is via een zoeker sneller en stabieler en je hebt geen last van zonlicht, maar als je vanaf statief werkt of onhandige hoeken, damn, dan wist ik het wel.

Zeiss 21mm f/2.8

• MattiB
Iemand een D750 kopen? :+

Het is wel sinds lange tijd dat de fotografie wereld weer enthousiast is over een nieuwe DSLR lijkt het.

Sony is al lang goed bezig maar dit is een aardige comeback van Nikon. Ook niets achterwege gelaten maar dit is gewoon alles wat Nikon heeft te bieden.

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21:29
Nou, ik heb de hele meuk van Canon, maar nadat ik het filmpje ook van Kai heb gezien word ik echt wel enthousiast:

Dat is naar mijn mening alles wat de 5d4 niet was. Ik wacht nog even de "echte" reviews af, maar man man man wat een apparaat!

Woutoud wijzigde deze reactie 24-08-2017 21:51 (8%)
Reden: Gebruiksgemak ftw!

5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 21 1.4 | 35 2.8

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

(jarig!)
De kansen dat dit apparaat mijn spaarrekening pijn gaat doen nemen wel toe ja... :P

Woutoud.com

• koornee
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 08:33
Hť, das een handige accessoire: https://petapixel.com/201...bles-45-7mp-film-scanner/
Werkt ook op andere camera's natuurlijk. Als je toch al een macrolens hebt, en je zoekt een snelle oplossing voor het 'inscannen' van je negatieven.

koornee wijzigde deze reactie 24-08-2017 22:12 (10%)

Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:39
quote:
Wannial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:39:
[...]

grappig, ik hťb een scherm op mijn d5100, gebruik het vaak. wil een d7200, die heeft het niet, verwacht het heel erg te gaan missen ;)

(met name handig met video is mijn ervaring, ik kijk ook liever door een optische zoeker)

• Wannial
quote:
jorisjan schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:29:
[...]

grappig, ik hťb een scherm op mijn d5100, gebruik het vaak. wil een d7200, die heeft het niet, verwacht het heel erg te gaan missen ;)

(met name handig met video is mijn ervaring, ik kijk ook liever door een optische zoeker)
Ik film er ook zo goed als nooit mee, zal dus echt van je use case afhangen. Wellicht kan jij dan beter naar de 7500 kijken?

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:46
Hi, ik kreeg een email met een link om nieuwe firmware (1.02) voor mijn Nikon D5300 te downloaden, nu zijn de twee enige opties MacOS en Windows, maar alles draait hier dus op Linux (ubuntu).
Ik heb het betreffende .exe file binnengehaald, maar geen enkel compressie programma kan er wat mee :-/
WINE leek het enige laatste redmiddel, maar die geeft een schrijffout, en weigert de bestanden die ik nodig heb voor de update te genereren.
Naast dat het bizar is om updates zo OS gebonden te maken (wat is er mis met een .ZIP oid?) hoe krijg ik nu het .bin bestand dat ik nodig heb??
Is er iemand die mij uit de brand kan helpen?
En nee, wij hebben letterlijk geen enkele Windows versie meer in huis.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
RoosW schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:52:
Hi, ik kreeg een email met een link om nieuwe firmware (1.02) voor mijn Nikon D5300 te downloaden, nu zijn de twee enige opties MOS en Windows, alles draait hier dus op Linux (ubuntu).
Ik heb het betreffende .exe file binnengehaald, maar geen enkel compressie programma kan er wat mee :-/
WINE leek het enige laatste redmiddel, maar die geeft een schrijffout, en weigert de bestanden die ik nodig heb voor de update te genereren.
Naast dat het bizar is om updates zo OS gebonden te maken (wat is er mis met een .ZIP oid?) hoe krijg ik nu het .bin bestand dat ik nodig heb??
Bij mijn Panasonic hoefde ik alleen maar een bin bestand in de root van de sd kaart te zetten en de camera aan te doen. hoefde niet verbonden te zijn met een pc.

zou je anders neit een vm kunnen draaien met een tijdelijke windows erop? zijn legaal 30 dagen te gebruiken

mrc4nl wijzigde deze reactie 24-08-2017 23:03 (5%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:39
quote:
Wannial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Ik film er ook zo goed als nooit mee, zal dus echt van je use case afhangen. Wellicht kan jij dan beter naar de 7500 kijken?
ja, maar die prijs is mij net ff te gortig voor een hobby, dat geef ik liever uit aan mijn andere hobby's :)

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:46
quote:
mrc4nl schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:58:
[...]

Bij mijn Panasonic hoefde ik alleen maar een bin bestand in de root van de sd kaart te zetten en de camera aan te doen. hoefde niet verbonden te zijn met een pc.
Nikon heeft os specifieke uitpak systemen, die dan een .bin deponeren die je dus zelf even op je SD kaart moet zetten, no problem, ware het niet dat ik dat .bin bestand er niet uit krijg :-(

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
RoosW schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 23:03:
[...]

Nikon heeft os specifieke uitpak systemen, die dan een .bin deponeren die je dus zelf even op je SD kaart moet zetten, no problem, ware het niet dat ik dat .bin bestand er niet uit krijg :-(
Ow is dat zo makkelijk? doe maar even een dm dan pak ik m wel voor je uit.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• henkie196
  • Niet online
quote:
CasGas schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:43:
Nou, ik heb de hele meuk van Canon, maar nadat ik het filmpje ook van Kai heb gezien word ik echt wel enthousiast:
[video]

Dat is naar mijn mening alles wat de 5d4 niet was. Ik wacht nog even de "echte" reviews af, maar man man man wat een apparaat!
Ik zou, buiten het gebruikelijke ergonomie argument, weinig punten kunnen verzinnen waarop de D850 niet beter is dan de 5D4 (op papier, in ieder geval). Lagere prijs, meer MP, meer (cross)AF punten, ongecropte 4K video. Het is even afwachten of het in de praktijk ook allemaal zo gunstig uitvalt, maar het lijkt wel een erg goed pakket zo.

Het is ergens wel opmerkelijk dat Nikon zulke mooie updates uitbrengt voor de high-end (D5/D500, en nu deze D850), maar dat in het low end segment (D5xxx, D3xxx) de updates eigenlijk niet eens updates genoemd mogen worden.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

(jarig!)
Low-end is niet waar de markt zit in dSLR-land, dus dat vind ik niet zo gek.

Woutoud.com

• karel01
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:42
quote:
RoosW schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:52:
Hi, ik kreeg een email met een link om nieuwe firmware (1.02) voor mijn Nikon D5300 te downloaden, nu zijn de twee enige opties MacOS en Windows, maar alles draait hier dus op Linux (ubuntu).
Meest simple oplossing is even de pc van de buurman gebruiken.

• henkie196
  • Niet online
quote:
Woutoud schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:41:
Low-end is niet waar de markt zit in dSLR-land, dus dat vind ik niet zo gek.
Niet op de lange termijn misschien, maar dat is wel waar de aantallen zitten, en dat is historisch ook waar het geld vandaan komt. En het is ook niet zo dat Nikon iets mirrorless aan kan bieden voor die markt, dus het gaat een beetje de kant op dat ze helemaal niks (interessants/aantrekkelijks) hebben in die markt.

• MattiB
quote:
henkie196 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Niet op de lange termijn misschien, maar dat is wel waar de aantallen zitten, en dat is historisch ook waar het geld vandaan komt. En het is ook niet zo dat Nikon iets mirrorless aan kan bieden voor die markt, dus het gaat een beetje de kant op dat ze helemaal niks (interessants/aantrekkelijks) hebben in die markt.
Tijdje terug heeft Nikon als ik me niet vergis al aangegeven dat ze zich meer gaan richten op het hogere segment (FX).

De lagere modellen worden bijna jaarlijk 'geupdate', dat is waarschijnlijk meer omdat de doorsnee consument graag het nieuwste wil, zonder perse te kijken of het daadwerkelijk een upgrade is. De D810 daarentegen is alweer van 2014 dus was wel een aan daadwerkelijke update nodig.
En ondanks dat is de D810 toch nog steeds een prachtig apparaat.
quote:
henkie196 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:11:
Ik zou, buiten het gebruikelijke ergonomie argument, weinig punten kunnen verzinnen waarop de D850 niet beter is dan de 5D4 (op papier, in ieder geval). Lagere prijs, meer MP, meer (cross)AF punten, ongecropte 4K video. Het is even afwachten of het in de praktijk ook allemaal zo gunstig uitvalt, maar het lijkt wel een erg goed pakket zo.
Qua fotografie geldt D850 >> 5D4. Simpel. Ergonomie kan ik flink over uitweiden, maar dat laat ik even achterwege. Video is tricky. Ongecropte 4k met een fatsoenlijke codec en focuspeaking in 1080p (waarom niet in 4k??) zijn echt troeven, maar.... je moet graag manueel focus willen gebruiken, aangezien AF tijdens video met een Nikon een no go is. Prima voor initieel focussen, maar daarna niet meer laten autofocussen.
quote:
Het is ergens wel opmerkelijk dat Nikon zulke mooie updates uitbrengt voor de high-end (D5/D500, en nu deze D850), maar dat in het low end segment (D5xxx, D3xxx) de updates eigenlijk niet eens updates genoemd mogen worden.
Dat vraag ik mij ook weleens af. Ze geven deze markt nu weg aan Canon die met hun dual pixel AF hoge ogen gooit bij de lcd-fotografen en vloggers. Daarnaast heeft Canon zeer schappelijk geprijsde lenzen voor deze doelgroep.

Zeiss 21mm f/2.8

• 909LetsBeuk
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 31-12-2017
Een van mijn camera's zit tegen zijn end of life aan en de D850 is de logische opvolger... maar: hoe lang zouden jullie wachten met aanschaf in verband met eventuele kinderziektes?

Freelance ninja

• PdeBie
  • Niet online
quote:
909LetsBeuk schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:40:
Een van mijn camera's zit tegen zijn end of life aan en de D850 is de logische opvolger... maar: hoe lang zouden jullie wachten met aanschaf in verband met eventuele kinderziektes?
Niet. Bij de D750, die al enkele jaartjes oud is, zijn laatst ook nog problemen ontdekt. Dus "kinderziektes" kunnen ook op een later moment nog boven water komen. Zit je al die tijd lekker te wachten, terwijl je al heel lang van je camera had kunnen genieten.

website

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:03
ja, je bent hem later hooguit twee weken kwijt bij een eventuele servicebeurt

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08:09
Edit:

Mijn excuses, wat ik wil vragen moet in ander topic!

Dirk0s wijzigde deze reactie 01-09-2017 13:58 (92%)

• 909LetsBeuk
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:44:
[...]

Niet. Bij de D750, die al enkele jaartjes oud is, zijn laatst ook nog problemen ontdekt. Dus "kinderziektes" kunnen ook op een later moment nog boven water komen. Zit je al die tijd lekker te wachten, terwijl je al heel lang van je camera had kunnen genieten.
Dat is waar; het gaat me er eigenlijk meer om dat het niet van die kinderziektes zijn die ongemerkt spelen en daardoor een hoop klantwerk verloren kan gaan achteraf. Nu schiet ik altijd met meer dan 1 body, maar toch is het dan nog jammer.

Freelance ninja

• PdeBie
  • Niet online
Tja, dan zou ik enkele maandjes (half jaartje??) wachten en kijken of er firmware updates uit komen of terug roep acties. Zo niet, kan je met een gerust hart de camera kopen.

website

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Nog mensen die naar het verjaardagsfeestje van Nikon gaan? :+

You save everyone, but who saves you?

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 15:21
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:44:
[...]

Gelukkig valt de issue wel mee. Ik heb hem officieel volgens de Nikon website maar heb nergens last van. Paar dagen geleden toch naar Nikon gestuurd omdat ze ook je sensor schoonmaken :).

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
S_Chief schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:28:
Bedoel je 22 september in/bij de Westergasfabriek?
https://unseenamsterdam.com/

Yep: ehtweak in "Het algemene Nikon topic"

†††Mooie Plaatjes†††

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:15

the mod man

iets van beeldmaker

quote:
S_Chief schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:28:
Ik ga. Als ik nog mag van hun na het lekken van de eerste jpg's van de d850 :+

I can't wait to shoot!

• S_Chief
  • Niet online
Lol. :+

Ik zie nu idd dat ze vijf euro vragen, maar dat er ook een ticket is dat gratis is (Nikon 100yrs guest). Weet niet hoe ver je daarmee komt? :+

• koornee
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 08:33
Hť, ze zijn druk bezig daar bij Nikon: https://petapixel.com/201...nses-52mm-f0-9-36mm-f1-2/

Een tweetal lenzen voor een FF mirrorless gepatenteerd. Klinkt goed.

Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

(jarig!)

Woutoud.com

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In het kader van 'oud' met nieuw vergelijken:
https://photographylife.com/nikon-d850-vs-d810-vs-d800-d800e

Informatieve vergelijkingstabel met alle specs. d:)b

†††Mooie Plaatjes†††

• jick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-05 17:07

jick

MusicAddict

Zojuist mijn D850 opgehaald. Dat wordt spelen dit weekend.. :)! Zijn er meer mensen hier die een D850 besteld hebben / al binnen hebben?
Ik lees tegenstrijdige berichten over de compatibiliteit van de batterijen EN-EL15 vs 15a. Zou moeten werken (backwards compatibel), maar dat schijnt niet bij iedereen zo te zijn..

www.youtube.com/ikkejick - Better a creative mess, than an idle tidiness

• 909LetsBeuk
quote:
jick schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:51:
Zojuist mijn D850 opgehaald. Dat wordt spelen dit weekend.. :)! Zijn er meer mensen hier die een D850 besteld hebben / al binnen hebben?
Ik lees tegenstrijdige berichten over de compatibiliteit van de batterijen EN-EL15 vs 15a. Zou moeten werken (backwards compatibel), maar dat schijnt niet bij iedereen zo te zijn..
Goede vraag! Ik kwam dat issue online ook al tegen. Het viel me op dat de meeste online shops de D850 in combi deals aanbieden met daarbij de EN-EL15, ook thirdparty varianten. Mocht dit dus idd een issue zijn, dan mag ik hopen dat de webshops daar op in spelen en enkel wel compatibele EL-15's in die combo aanbiedingen stoppen.

Veel plezier met je D850! En die van mij staat inmiddels ook in bestelling; ik twijfelde nog even ivm eventuele kinderziektes, maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt (al was hij er toch wel gekomen uiteindelijk ;) )

909LetsBeuk wijzigde deze reactie 08-09-2017 16:44 (10%)

Freelance ninja

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:00

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Qua spelen: gelukkig is de D850 weatherproof :p

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

(jarig!)
quote:
Ik ben serieus aan het overwegen om het apparaat op termijn aan te schaffen, maar ik wacht sowieso even een tijdje om te zien wat er aan kinderziektes aan het licht gaat komen. :P

Woutoud.com

• MattiB
Ik wil ook een D850 :(

• jick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-05 17:07

jick

MusicAddict

quote:
Barrycade schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:00:
Qua spelen: gelukkig is de D850 weatherproof :p
Goede bijkomstigheid ja... Ik blijf toch maar vooral binnen spelen dit weekend, ik laat 'm niet direct verregenen :). Hoewel ik op dat punt veel vertrouwen heb in Nikon. Ooit eens mijn D7100 twee nachten in de regen laten liggen (mijn vrouw eigenlijk O-) ), maar geen centje pijn.
quote:
909LetsBeuk schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:36:
[...]

Goede vraag! Ik kwam dat issue online ook al tegen. Het viel me op dat de meeste online shops de D850 in combi deals aanbieden met daarbij de EN-EL15, ook thirdparty varianten. Mocht dit dus idd een issue zijn, dan mag ik hopen dat de webshops daar op in spelen en enkel wel compatibele EL-15's in die combo aanbiedingen stoppen.

Veel plezier met je D850! En die van mij staat inmiddels ook in bestelling; ik twijfelde nog even ivm eventuele kinderziektes, maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt (al was hij er toch wel gekomen uiteindelijk ;) )
De EN-EL 15 werkt hier gewoon, ik had er nog twee liggen van mijn D810 (die gejat was tijdens mijn vakantie :( maar dat gaf een mooi argument om gelijk over te stappen naar de nieuwste FX :*) )

Het is echt een beest. De body is heel erg fijn, zga een D500 kloon wat erg fijn is. High ISO is idioot goed.

jick wijzigde deze reactie 10-09-2017 22:26 (0%)
Reden: Wat een berg typo's. Note to self: check de spelling vaker wat intensiever

www.youtube.com/ikkejick - Better a creative mess, than an idle tidiness

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb in ieder geval ťťn overeenkomst gevonden tussen de D800E (die heb ik zelf) en de begeerde D850. :+ :Y

https://nikonrumors.com/2...ments-in-many-areas.aspx/

...
D800E and D850: full Magnesium alloy. So D800E and D850 are more durable than D600, D750 and D810
...

Wel gaaf om te zien hoe e.e.a. in elkaar zit! 8) Eigenlijk verbazingwekkend dat al dat delicate spul nog zo'n stevig geheel vormt als het eenmaal in elkaar zit.

†††Mooie Plaatjes†††

• S_Chief
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een HB-45 lenskap (kloon, identiek aan Nikon origineel) op m'n 18-55mm zitten (met roterend frontelement). De laatste twee/drie keer dat ik de camera wou gebruiken merkte ik echter dat de autofocus niet vooruit te branden was. Er gebeurde gewoon niets. 8)7 Inzoomen/uitzoomen, paar keer de ontspanknop half indrukken en dan doet 'ie het weer. Daarna kan je ook gewoon doorschieten. Als je de camera echter weer uitzet en wegzet, dan krijg je dit weer na een tijdje.

Nu leunt de camera wel op de lenskap als 'ie op tafel staat, dus ik krijg het idee dat het frontelement te veel druk krijgt waardoor de AF-motor "vast" komt te zitten. Is dit een realistisch idee of kan dit nooit zo zijn? Moet er wel bij zeggen dat de kap er al een tijd opzit en dat er tot voorkort niets aan de hand was.

Heb de lenskap eraf gehaald en wat testshots gedaan (met wat pauzes), en nu lijkt (!) het goed te gaan. Het mag dan wel de kitlens zijn, maar het is wel m'n favoriete bereik dus ik hoop niet dat 'ie langzaam sterft (anderzijds heb ik altijd een hekel gehad aan de draaiende voorkant).

Edit: ik heb 'em een avondje laten liggen. Net weer even opgepakt en weer hetzelfde. Als 'ie eenmaal "los komt" dan maakt de AF een naar, piepend geluid. Daarna klinkt 'ie weer normaal. Iemand enig idee? Straks zijn de reparatiekosten in Beverwijk zo hoog dat ik net zo goed een VR II nieuw had kunnen kopen (huidige is de VR).

S_Chief wijzigde deze reactie 11-09-2017 14:24 (19%)

• pkuyper
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-03 11:50
Een piepend/fluitend geluid is meestal een (opkomend) defect van de AF-S motor...
Het kan ook zijn dat er wat "glijbussen" niet zo soepel meer bewegen waardoor de motor flink moet werken.

Beverwijk is dan een goed idee voordat het helemaal stuk is misschien?

pkuyper wijzigde deze reactie 11-09-2017 15:38 (25%)

• S_Chief
  • Niet online
Beverwijk rekent standaard al 15 euro administratiekosten, en als ik dan uitga van plusminus 50 euro reparatiekosten (gunstig ingeschat denk ik) zit ik op 65 euro. Als ik het niet laat maken is het 15+44= 59 euro.

Een nieuwe lens is 85 euro (AF-P, moet ik wel ff kijken naar eventuele beperkingen met mijn body (D5200)). Als het drie tientjes verschil is dan koop ik wel een nieuwe. Zaterdag wou iemand heel enthousiast een foto van mij maken, maar als het ding dan helemaal niets doet sta je ook voor lul (en het is verschrikkelijk irritant). :+

Deze lens heeft er 4 jaar opgezeten (ongeveer 4000 foto's). Had gehoopt dat ie nog wat langer mee zou gaan. :p

S_Chief wijzigde deze reactie 11-09-2017 17:30 (9%)

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14:43

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik zou bij een 18-55 echt niet de moeite nemen hem te reparen. Het verschil met een nieuwe is te klein en tweedehands scoor je hem voor een appel en een ei.

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik dacht dat de AF-P-kitlens 't niet meer doet op de D5200 en D3200.

• S_Chief
  • Niet online
quote:
Koeitje schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:07:
Ik zou bij een 18-55 echt niet de moeite nemen hem te reparen. Het verschil met een nieuwe is te klein en tweedehands scoor je hem voor een appel en een ei.
Daarom. Maar de AF-S VR II zie je bijna niet meer online (ik wil wel een nieuwe, geen tweedehands).
quote:
Joep schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:29:
Ik dacht dat de AF-P-kitlens 't niet meer doet op de D5200 en D3200.
D3200 niet nee, maar de D5200 wel:

Verschil tov huidige lens.

Voetnoot 35:
quote:
"Restrictions
AF-P Lens for DX format
FX format digital SLR :D810A,D810、Df
DX format digital SLR :D7200,D7100,D5200

AF-P Lens for FX format
FX format digital SLR :D4,D4S,D3,D3X,D3S,D810A,D810,D800,D800E,Df,D700
DX format digital SLR :D7200,D7100,D7000,D5200,D300,D300S

1. Cameras do not offer the ""Manual focus ring in AF mode"" Custom Setting for enabling/disabling focus ring operation in autofocus mode.
2. As the lens does not have a VR switch, its built-in vibration reduction function cannot be disabled. (AF-P lens for DX format)
3 If the standby timer is allowed to expire, the focus position will change when the timer is restarted, requiring refocusing. Focus is initialized (reset to infinity) when the standby timer is allowed to expire (camera enters sleep mode) and is then estarted (camera recovers from sleep mode) by pressing the shutter-release button halfway or operating a button.
Specifying longer standby times is recommended for manual focus photography (remote photography, fixed photography using a tripod, interval timer photography, etc.) and in other situations in which the shutter may not be released immediately after focusing.
4. If the camera is turned on with the lens retracted, the camera will display a ""Lens not attached"" message, ""F--"", ""△F"", or other warning. (AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR ,AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G )"
Als ik het goed begrijp:
  1. Manual focus ring werkt altijd, maar dat is op mijn 35mm niet anders. Zie daar geen probleem.
  2. VR kan niet uit. Dit heb ik echter ook nog nooit gedaan, dus ook niet erg.
  3. Standby timer blabla, zie ik ook geen probleem in. Zodra 'ie uit sleep komt zal ik toch altijd refocussen.
  4. Verkeerde errormelding (lens niet bevestigd tov lens niet uitgeklapt).
Lijkt erop dat dit prima gaat werken?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Koop je een D7500 krijg je er niet eens meer zo een mooi stukje plastic bij voor de flitsschoen.. En ook de nekstrap is minder dan die bij de D7100 had, er is duidelijk op bezuinigd helaas.

• Mark.
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 08:54

Mark.

Defensor

quote:
Nope, ben pas eind volgende week zo thuis en dan zal hij wel klaarliggen voor mij en dan kan ik er pas iets zinnigs over zeggen. Nou ja, later dan, want eerst alles bekijken en uitproberen zeg ik maar. Kost wel weer een bom duiten maar dat moet je dan maar als een zoveelste lengte investering voor de toekomst zien.

De mens wikt maar God beschikt.

• RobbieHifi
Het lijkt erop dat er begin van het nieuwe jaar de D800 de deur uit gaat en er een D850 komt. Zelf en ik alleen even aan het kijken naar XQD kaarten. Welke zijn aan te bevelen, nu Lexar wegvalt is de spoeling redelijk dun en de levertijden aanzienlijk. Is de volle snelheid nodig?

• bartpostma
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:10
quote:
RobbieHifi schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:28:
Het lijkt erop dat er begin van het nieuwe jaar de D800 de deur uit gaat en er een D850 komt. Zelf en ik alleen even aan het kijken naar XQD kaarten. Welke zijn aan te bevelen, nu Lexar wegvalt is de spoeling redelijk dun en de levertijden aanzienlijk. Is de volle snelheid nodig?
Hier hebben ze een aantal XQD kaarten (en SD kaarten) getest met de D850. Lijkt er op dat de max. write speed zo'n 115 MB/s is in de D850.

Dan zou je bij een Sony XQD-G uitkomen (§240 voor 128GB, §150 voor 64GB). Goedkopere optie is dan de XQD-M (§170 voor 128GB, §100 voor 64GB).

Wat een prijzen :'( :'(

6700K 4,6GHz, 512GB+128GB SSDs, 16GB 2400 DDR4, GTX970, 2TB HDD, Hyper 412S, Define R5 Window,  Retina MacBook Pro 15" 2012 256GB, 16GB, i7 2,3GHz  128GB iPhone 7, iPad Mini Retina, Nikon D7200&D3100, 35 1.8, 50 f/1.8, 17-70 f/2.8-4

Hmmm, dat is nog niet helemaal top. Dat kan echt een stuk beter zoals bij de D500 (en D5). Misschien met een firmware update dat het beter gaat (en met gecomprimeerde raw).

Zeiss 21mm f/2.8

• RobbieHifi
quote:
bartpostma schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:01:
[...]

Hier hebben ze een aantal XQD kaarten (en SD kaarten) getest met de D850. Lijkt er op dat de max. write speed zo'n 115 MB/s is in de D850.

Dan zou je bij een Sony XQD-G uitkomen (§240 voor 128GB, §150 voor 64GB). Goedkopere optie is dan de XQD-M (§170 voor 128GB, §100 voor 64GB).

Wat een prijzen :'( :'(
Thanx, lees ik even na

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
RobbieHifi schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:28:
Hoezo valt lexar weg?
https://nikonrumors.com/2...rt-making-xqd-cards.aspx/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RobbieHifi
quote:
Ze zijn nergens meer te krijgen. Lexar verkoopt de divisie, maar ik zie nog geen andere XQD's op de markt.

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

quote:
RobbieHifi schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:13:
[...]

Ze zijn nergens meer te krijgen. Lexar verkoopt de divisie, maar ik zie nog geen andere XQD's op de markt.
Sony toch...?

categorie: Geheugenkaarten

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• RobbieHifi
quote:
Yep idd, blijft dus 1 merk over.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijft een verwarrende geheel rond de XQD cards:
https://petapixel.com/201...y-cards-cfexpress-future/

...
After the shocking news in June that Lexar would be discontinuing its memory card line, the company was acquired by a Chinese flash storage company called Longsys in September. It now seems that Lexar will continue producing XQD memory cards.

Nikon Rumors reports that, in response to earlier stories of Lexar XQD cards being out of stock at retailers such as B&H, Lexar has confirmed that it will continue manufacturing the cards.
...

Wie weet komen er nog f/w updates voor bepaalde Nikon modellen, zodat CFexpress ook gaat werken.
Wikipedia: CFexpress

CFExpress is essentially the next revision of XQD, and there should be full backward compatibility with XQD, and that getting D4/D5/500/D850’s to work with CFE cards should be a simple software patch.[9]

ehtweak wijzigde deze reactie 01-01-2018 23:02 (24%)

†††Mooie Plaatjes†††

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn Sigma 18-35 1.8 art lens binnen gekregen. Na de vele horror verhalen die ik heb gehoord direct de autofocus getest op problemen. Via live-view werkt alles perfect. Helaas is live-view op een Nikon D3300 maar een lastige manier van fotograferen (traag in focus, traag in nemen foto, slecht zicht). Wanneer ik de zoeker gebruik blijkt de lens niet goed te focussen. Er treedt front-focus op. Zie de foto's hieronder. In enkele gevallen treedt er ernstige front-focus op, tussen de 10 en 15 cm. Bij het gebruik van een kleiner diafragma lijkt de front focus enkel ernstiger te worden. Ook bij een kleiner brandpuntsafstand (uitzoomen) lijkt het erger te worden. Het focuspunt is eigenlijk nooit scherp bij scherpstellen via de zoeker. De grote vraag aan jullie: valt dit op te lossen met de Sigma USB dock?

35 mm f/1.8:

18mm f/1.8

18mm f/4.5

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• wcduck
  • Niet online
Zojuist wat test-portretten geschoten met de Sigma 18-35. Erg grappig om te zien dat bij focussen op de ogen, enkel het puntje van de neus scherp op de foto staat. Een duidelijk front-focus probleem dus. De foto's die ik met liveview heb gemaakt waren vrijwel allemaal scherp. Nu maar hopen dat de front-focus opgelost kan worden met die USB dock. Elders las ik dat het calibreren enkel invloed heeft op het phase-detection focussen (dus viewfinder), en niet op de contrast-focus van liveview. Kan iemand dit bevestigen?

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

(jarig!)
Correct!

Woutoud.com

• RobbieHifi
Nikon heeft een nieuw speeltje getoond tijdens de CES in Vegas.

De 180-400 F4 met ingebouwde 1.4 converter. Hiermee pareren ze Canon die een dergelijke lens al even in het assortiment heeft. Hopelijk is de lens beter dan de oude 200-400 F4, want die was traag en niet zo scherp. Oja prijskaartje....12.000 dollar.....zal helaas ook zo zijn in Euro's......

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
RobbieHifi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:23:
Nikon heeft een nieuw speeltje getoond tijdens de CES in Vegas.

De 180-400 F4 met ingebouwde 1.4 converter. Hiermee pareren ze Canon die een dergelijke lens al even in het assortiment heeft. Hopelijk is de lens beter dan de oude 200-400 F4, want die was traag en niet zo scherp.
Vergeleken met supertele primes als de 300 2.8 en 400 2.8 bedoel je dan neem ik aan, want ik kan mijn 200-400 VRII nou niet direct traag en "niet zo scherp" noemen? Op zich niet echt verrassend natuurlijk dat een zoomlens optisch en qua AF snelheid wat minder presteert dan primes in dezelfde prijsklasse. Maar ik zou persoonlijk niet graag zonder de flexibiliteit van de zoomlens doen. Ben vooral benieuwd hoe deze nieuwe lens zich gaat verhouden tot de 200-400 in gebruik met de teleconverter. Dat is iets wat op de 200-400 beduidend minder lekker werkt dan op de primes. Ben benieuwd of ze met zo'n dedicated ingebouwde converter significant betere resultaten halen.
quote:
Oja prijskaartje....12.000 dollar.....zal helaas ook zo zijn in Euro's......
Blijft wel een nadeel van deze aanpak, dat hiermee dus de '200-400' een enorm pak duurder wordt en je moet maar net zitten te wachten op die verbeterde beeldkwaliteit met teleconverter.
Ik denk ook niet dat deze lens het ooit tot mijn verzameling gaat redden. Maar goed, dat zal ik denk ik in het verleden ook gezegd hebben van de 200-400, tot ik 'm kocht :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
wcduck schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:22:
Ik heb vandaag mijn Sigma 18-35 1.8 art lens binnen gekregen. Na de vele horror verhalen die ik heb gehoord direct de autofocus getest op problemen. Via live-view werkt alles perfect. Helaas is live-view op een Nikon D3300 maar een lastige manier van fotograferen (traag in focus, traag in nemen foto, slecht zicht). Wanneer ik de zoeker gebruik blijkt de lens niet goed te focussen. Er treedt front-focus op. Zie de foto's hieronder. In enkele gevallen treedt er ernstige front-focus op, tussen de 10 en 15 cm. Bij het gebruik van een kleiner diafragma lijkt de front focus enkel ernstiger te worden. Ook bij een kleiner brandpuntsafstand (uitzoomen) lijkt het erger te worden. Het focuspunt is eigenlijk nooit scherp bij scherpstellen via de zoeker. De grote vraag aan jullie: valt dit op te lossen met de Sigma USB dock?

35 mm f/1.8:
[afbeelding]

[afbeelding]

18mm f/1.8
[afbeelding]

18mm f/4.5
[afbeelding]
Test de focus ook op grotere afstand. Zelf heb ik de ervaring dat ik het voor dichtbij heel goed kon corrigeren, maar dat hij zich dan op grotere afstand weer anders gedroeg. Ik had echter geen dock tot mijn beschikking, alleen MFA.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• RobbieHifi
quote:
Orion84 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:42:
[...]
Vergeleken met supertele primes als de 300 2.8 en 400 2.8 bedoel je dan neem ik aan, want ik kan mijn 200-400 VRII nou niet direct traag en "niet zo scherp" noemen? Op zich niet echt verrassend natuurlijk dat een zoomlens optisch en qua AF snelheid wat minder presteert dan primes in dezelfde prijsklasse. Maar ik zou persoonlijk niet graag zonder de flexibiliteit van de zoomlens doen. Ben vooral benieuwd hoe deze nieuwe lens zich gaat verhouden tot de 200-400 in gebruik met de teleconverter. Dat is iets wat op de 200-400 beduidend minder lekker werkt dan op de primes. Ben benieuwd of ze met zo'n dedicated ingebouwde converter significant betere resultaten halen.
Ik vergelijk de lens met primes. Zelf heb ik een 300mm f2.8 en heb de 200-400 F4 te leen gehad om te kijken of deze mij beviel. Je mist een stop licht (maar dat heb je ook met een 500 F4), maar de oude was gewoon niet super snel en ook niet echt super scherp als je die met eerdere primes vergelijkt. Dat is voor sport toch de benchmark. Daarom de 200-400 F4 VR altijd links laten liggen.

Canon heeft met de 200-400 F4 laten zien dat je ook zoomlenzen zowel scherp als snel kunnen zijn. Deze is toch echt een tandje betere dan de Nikon 200-400 F4. En de ingebouwde teleconverter, dus goed dat Nikon nu dit beantwoord met de 180-400 F4.

Ik denk dat ik de lens een keer ga huren. Nu nog niet maar de flexibilteit is wel lekker. Hoewel.....zelf gebruik ik (bijna) alleen primes. En dat werkt ook wel erg makkelijk, je hoeft namelijk niet meer te denken aan zoomen. Je kunt je volledig richten op focussen en compositie.

• vtpeters
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17-05 09:26
quote:
RobbieHifi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Ik vergelijk de lens met primes. Zelf heb ik een 300mm f2.8 en heb de 200-400 F4 te leen gehad om te kijken of deze mij beviel. Je mist een stop licht (maar dat heb je ook met een 500 F4), maar de oude was gewoon niet super snel en ook niet echt super scherp als je die met eerdere primes vergelijkt. Dat is voor sport toch de benchmark. Daarom de 200-400 F4 VR altijd links laten liggen.

Canon heeft met de 200-400 F4 laten zien dat je ook zoomlenzen zowel scherp als snel kunnen zijn. Deze is toch echt een tandje betere dan de Nikon 200-400 F4. En de ingebouwde teleconverter, dus goed dat Nikon nu dit beantwoord met de 180-400 F4.

Ik denk dat ik de lens een keer ga huren. Nu nog niet maar de flexibilteit is wel lekker. Hoewel.....zelf gebruik ik (bijna) alleen primes. En dat werkt ook wel erg makkelijk, je hoeft namelijk niet meer te denken aan zoomen. Je kunt je volledig richten op focussen en compositie.
Is de Nikon AF-S 200-500mm f/5.6 geen aardig en veel goedkoper alternatief?

• RobbieHifi
quote:
vtpeters schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Is de Nikon AF-S 200-500mm f/5.6 geen aardig en veel goedkoper alternatief?
Wel voor de huidige 200-400 F4 VR. Ik hoop niet voor de 180-400 F4 met converter. De Nikon 200-500 f5.6 is een fijne lens, maar kan kwa scherpte niet wederdrijven met de Canon 200-400 F4. En een stop extra licht, dat is ook heel wat waard.

Voor de (semi) professionele shooter moet de lens niet alleen scherp zijn, maar ook tegen een stootje kunnen. De 200-500 f5.6 is wat dat betreft toch echt iets anders, hoewel dat een prachtige lens is.

• wcduck
  • Niet online
quote:
Gonadan schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:05:
[...]

Test de focus ook op grotere afstand. Zelf heb ik de ervaring dat ik het voor dichtbij heel goed kon corrigeren, maar dat hij zich dan op grotere afstand weer anders gedroeg. Ik had echter geen dock tot mijn beschikking, alleen MFA.
Ik ben inmiddels een week bezig met de focus, en het blijft een drama. Via de usb dock kan je corrigeren op de afstanden 0.28m, 0.35m, 0.5m en oneindig. De korte afstanden (<0.5 m) lukt allemaal wel aardig. Juist op deze afstand fotografeer ik echter vrijwel niets. Bij een afstand groter dan een halve meter heb ik eigenlijk nog nooit een correcte focus gehad via de kijker. Ik ben momenteel bezig met de focus op oneindig. Dit valt flink tegen, met name bij de korte brandpuntsafstanden wordt volledig fout gefocust: op ongeveer 2.2 meter in plaats van ongeveer 10m waar mijn focusobject staat. In al mijn metingen kwam een behoorlijk grote front-focus naar voren. Dit bleek ook wel tijdens het nemen van enkele portretten: een uiterst scherpe puntje van de neus, de ogen volkomen uit focus.

Over de calibratie: de op het internet circulerende focus-charts geven allen een behoorlijk andere afwijking (zelfs verschil tussen front en backfocus!). Dit zou uiteraard niet het geval moeten zijn. De beste resultaten (waarbij de focus in het echte gebruik optimaal is) krijg ik met een zelf-gemaakt focus punt, geplakt op een volledig vlakke plaat, waarnaast schuin een liniaal opgesteld staat. Dit zelfgemaakte focus-punt is aanzienlijk groter dan die gevonden worden op het internet, en is altijd groter (ongeacht brandpuntsafstand) dan het blokje om het sensorpunt.

Iemand nog pragmatische tips voor het verkrijgen van een degelijke focus met deze lens? Ik heb inmiddels meerdere tutorials en YouTube video's doorlopen, evenals 4 verschillende focus-charts.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

LiveView is de enige optie die zekerheid geeft. ;)

Heb je ook al geprobeerd wat andere focuspunten doen?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• wcduck
  • Niet online
quote:
Gonadan schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:58:
LiveView is de enige optie die zekerheid geeft. ;)

Heb je ook al geprobeerd wat andere focuspunten doen?
Ik vrees dat het middelpunt het meest accurate focuspunt is. Het viel me bij het kalibreren op dat werkelijk enkel naar front/backfocus in het middel (focuspunt) gekeken moet worden. De scherpte-zone ligt niet in een vlak, maar loopt rond. De meeste focus-charts op internet hebben een focuspunt in het midden, en een cm of 4 ernaast de schaal om te kijken wat binnen de focus valt. Door de curve in de scherpte-zone kan deze schaal niet worden gebruikt. Het focuspunt dient dus bijna tegen de diepte-liniaal te liggen. Jammer dat ik daar pas na enkele dagen klooien achter kwam.

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16-05 21:27

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wedding (Duitsland, D700, Nikkor 28mm 2.8AF)

Ik fotografeer al 20 jaar en zowel analoog (nog steeds! Denk F3, FM, FA, F90x, X-700, OM2n, A-1 en meer) als digitaal (D700). Laatste jaren vooral portret/family/zakelijk en dikwijls gewoon stevig betaald ook. Naar tevredenheid van klanten en mezelf.

Maar nu... bruiloft! Met heel relaxt stel en kleinschalig. Zie het helemaal zitten. Nu zoek ik een optie om toch maar een backup body mee te nemen. En dan enigzins cheapskate 100-200 euro. Het is voor 1x. Huren zou ook nog optie zijn bedenk ik me maar zou het ook wel relaxt vinden een 2e body voor de heb. Mijn idee:
- D7000: net te duur nog maar wel voldoend verder
- D300: binnen budget met wat mazzel, body en output erg D700 achtig op DX na, maar hogere ISO fucked
- D300s: zelfde als boven maar niet meer in budget
- D200: in budget maar ISO nog matiger. Kleurenrendering schijnt wel top te zijn (net als D700)
- D90: buiten budget. Had ik hiervoor. Heerlijke camera maar ook hoge ISO niet super
- D3x00/D5x00: binnen budget zoals de D3100, filmen lekker etc, maar.. ik heb veel AFD glas. Die doen het daar niet op.

Hoe zouden jullie cheapskaten? Alternatief is D700 + F90x (of F80)

Jazzper wijzigde deze reactie 06-02-2018 15:01 (8%)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• RobbieHifi
quote:
[b]Jazzper schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:59

Hoe zouden jullie cheapskaten? Alternatief is D700 + F90x (of F80)
Ik zou echt voor een D700 gaan als tweede body. Ik werk met twee bodies (autosport en evenementen) en merk dat het meest praktisch is om dezelfde bodies te gebruiken.

De D700 is denk ik wel iets prijziger. Een aantal alternatieven is gewoon minder goed, bijvoorbeeld de D200. Dit trekt praktisch iedere opname een batterij leeg. De D300 is wel een puike camera, alleen de bediening is net anders. Denk aan een kleiner oculair van een crop body.

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16-05 21:27

Jazzper

BB4E^Guerilla

Volgens mij ontlopen de D300 en D700 elkaar niet veel qua oculair. Sterker nog de D300 is beter, maar compenseert dat weer negatief door DX. Zie:
quote:
Nikon D700 Viewfinder
The D700's optical viewfinder is big and bright, though not quite as big as the D3's 100% finder. The pentaprism design features 95% frame coverage, 0.72x magnification at 50mm and -1 diopter, an 18 mm eyepoint, and diopter adjustment range of -3 to +1. If you just look at the specs, you might think that the D700's optical VF is a step backward from that of the D300's. After all, the D700's viewfinder is rated at only 0.72x magnification factor, vs. the 0.94x of the D300. However, you need and take into account the fact that that's 0.72x relative to a full-frame sensor, not an APS-C sized DX sensor like the D300 has.
Tweede D700 is natuurlijk te gek, maar voor die paar keer dat ik 2 bodies nodig heb vind ik dat nu te grote uitgave (heb nog meer wensen). En dan zou ik misschien nog liever een D3 erbij kopen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• RobbieHifi
quote:
[b]Jazzper schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:33

Tweede D700 is natuurlijk te gek, maar voor die paar keer dat ik 2 bodies nodig heb vind ik dat nu te grote uitgave (heb nog meer wensen). En dan zou ik misschien nog liever een D3 erbij kopen.
Dus een D700 is te gek, want je koopt liever een D3....

Sorry, nu volg ik je niet meer :)

Zelf heb ik lang met een D700 en D300(s) geschoten. Ik vond het vooral wennen dat de beelduitsnede per body anders was. Dus soms was ik lenzen aan het wisselen tussen de bodies. Dat zou voor mij echt een nadeel zijn.
Ik begrijp je terughoudendheid, want de D700 is nog steeds niet echt goedkoop. Zelf heb ik lang plezier gehad van die camera (tot een fikse regenbui roet in het eten gooide).

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou er wellicht juist een stevige DX camera bij nemen zoals de D300s. Kun je je lenzen ook net weer wat anders gebruiken. Dan gebruik je de ene met een lichte tele (zoom) lens en de andere met een wijde lens. Hoef je ook niet zoveel te wisselen op de bruiloft. Al is voor een tweede D700 ook best wat te zeggen. Ik denk niet dat je blij gaat worden van consumentenspul als de D3100/5100 etc. als je een D700 gewend bent...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 04:57
quote:
Jazzper schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:59:
- D7000: net te duur nog maar wel voldoend verder
- D300: binnen budget met wat mazzel, body en output erg D700 achtig op DX na, maar hogere ISO fucked
- D90: buiten budget. Had ik hiervoor. Heerlijke camera maar ook hoge ISO niet super

Hoe zouden jullie cheapskaten?
Deze moet je alle drie voor <200§ kunnen vinden, waarbij de D7000 het meeste geduld vergt.

De D7000 zal het beste passen bij je wensen, want heeft de beste sensor.
De D300 is min of meer een "D700DX". Als je de snelle AF niet nodig hebt, is een D90 vrijwel net zo bruikbaar. Die heb ik al <150§ gezien, is iig de goedkoopste van de 3.
Voor <100§ krijg je nog een D80, maar die heeft evenveel problemen met hoge ISO als het oudje D200.

Ik zou pogen een D7000 koopje te vinden, en in je ooghoeken de D300 en D90 eveneens in de gaten houden. (koopjesjagen vereist nu eenmaal ietwat flexibiliteit)
Andere opties binnen budget vallen vanwege je lenzen automatisch af.

• RobbieHifi
Toch maar een 64GB Sony XQD-G gekocht. Wat een prijzen zeg....en geen concurrentie. Nu nog even een D850 bestellen....Nu nog geen haast, maar wil de camera half maart hebben om wat opdrachten mee te kunnen doen.
Waar heb je die gekocht, want die G-kaarten zijn lastig te krijgen de laatste tijd.

Zeiss 21mm f/2.8

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*