Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
TommyGun schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:25:
[...]

Wellicht heb ik het gemist, maar wat gebruik je? Ik heb deze;

pricewatch: Sandisk Extreme Pro 64GB (95MB/s)

Inmiddels zijn er wel weer snellere kaartjes (wel even kijken wat je body ondersteunt), maar een foto maken met live view duurt bij mij een seconde of 2. Niet extreem traag in ieder geval. Wil je het zeker weten dan kan ik het vanavond wel even testen en timen.
Als je het zou kunnen testen graag, dan weet ik of er iets mis is. Kan je het ook in RAW testen? Ik gebruik Samsung Evo+ en nog een reeks aan andere kaartjes. Vind jij 2 seconde wachten acceptabel? Je mist dan toch vrijwel altijd het juiste moment?
quote:
Barrycade schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:18:
@wcduck Haal je nu niet focussen van een dSLR en het focussen van een ILC door elkaar heen? Een dSRL met een snelle lens zal als je focussed door je oculair zeker snel(ler) zijn.

Jij gebruikt je D3300 als een ILC dmv LiveView dan is het een andere vergelijking.
Mijn voorkeur van schieten gaat uit via de zoeker. Regelmatig kom ik in omstandigheden terecht waarbij dit niet mogelijk is. In dat geval is Live view handig, maar uiteraard niet als het onwerkbaar traag is.

wcduck wijzigde deze reactie 18-05-2017 22:28 (26%)

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Het zit hem niet in de snelheid van de kaartjes. Als je dat wel vermoedt, dan test je gewoon zonder kaartje in de camera (wel even in het menu instellen dat je kunt schieten zonder kaartje).
Als je sneller achter elkaar wil schieten, kun je hem beter in MF zetten. AF werkt toch nauwelijks op Nikon camera's in live view.

Universal Creations wijzigde deze reactie 18-05-2017 22:39 (25%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• wcduck
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:37:
Het zit hem niet in de snelheid van de kaartjes. Als je dat wel vermoedt, dan test je gewoon zonder kaartje in de camera (wel even in het menu instellen dat je kunt schieten zonder kaartje).
Als je sneller achter elkaar wil schieten, kun je hem beter in MF zetten. AF werkt toch nauwelijks op Nikon camera's in live view.
Held! De wachttijd is nu aanzienlijk verkort! Nu duurt het nog steeds 2 sec, minder dan de helft van hiervoor (blijf bij mijn mening dat dit onwerkbaar en niet van deze tijd is). Blijkbaar heeft het dan toch met de SD kaart te maken. Ik had gehoopt dat de Samsung Evo+ 64GB wel snel genoeg zou zijn. Op zoek dus naar een snellere kaart.
Helemaal begrijpen doe ik het overigens niet dat in Liveview blijkbaar trager wordt weggeschreven naar de sd kaart dan wanneer de zoeker wordt gebruikt. Dit zou toch niet uit moeten maken lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-12 14:16

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
wcduck schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:25:
[...]

Als je het zou kunnen testen graag, dan weet ik of er iets mis is. Kan je het ook in RAW testen? Ik gebruik Samsung Evo+ en nog een reeks aan andere kaartjes. Vind jij 2 seconde wachten acceptabel? Je mist dan toch vrijwel altijd het juiste moment?

[...]
Ik zag je post pas laat, dus heb helaas niet meer kunnen testen. Ik dacht echter dat de foto altijd direct werd gemaakt, dus dat de vertraging zit in het laten zien van de foto op je display. Maar ik gebruik deze functie te weinig om daar met zekerheid iets over te zeggen.
quote:
wcduck schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:00:
[...]

Held! De wachttijd is nu aanzienlijk verkort! Nu duurt het nog steeds 2 sec, minder dan de helft van hiervoor (blijf bij mijn mening dat dit onwerkbaar en niet van deze tijd is). Blijkbaar heeft het dan toch met de SD kaart te maken. Ik had gehoopt dat de Samsung Evo+ 64GB wel snel genoeg zou zijn. Op zoek dus naar een snellere kaart.
Helemaal begrijpen doe ik het overigens niet dat in Liveview blijkbaar trager wordt weggeschreven naar de sd kaart dan wanneer de zoeker wordt gebruikt. Dit zou toch niet uit moeten maken lijkt me.
Vreemd verhaal zeg, zie je het SD lampje ook langer branden dan bij het gebruik van liveview tov de finder?

https://www.flickr.com/gr...iscuss/72157633512539730/

Overigens is de Samsung EVO Plus 64GB niet bijster snel. In vergelijking met mijn kaartje;

https://tweakers.net/pricewatch/compare/450826;300196/

Zie ook https://www.cameramemorys...00/fastest-sd-card-tests/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
quote:
TommyGun schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:34:
[...]

Ik zag je post pas laat, dus heb helaas niet meer kunnen testen. Ik dacht echter dat de foto altijd direct werd gemaakt, dus dat de vertraging zit in het laten zien van de foto op je display. Maar ik gebruik deze functie te weinig om daar met zekerheid iets over te zeggen.

[...]

Vreemd verhaal zeg, zie je het SD lampje ook langer branden dan bij het gebruik van liveview tov de finder?

https://www.flickr.com/gr...iscuss/72157633512539730/

Overigens is de Samsung EVO Plus 64GB niet bijster snel. In vergelijking met mijn kaartje;

https://tweakers.net/pricewatch/compare/450826;300196/

Zie ook https://www.cameramemorys...00/fastest-sd-card-tests/
Voor de volledigheid heb ik nogmaals een filmpje gemaakt, ditmaal met het geluid hoorbaar. Hierin laat ik achtereenvolgend zien:
maken foto met zoeker => geen vertraging, continuous shooting mogelijk.
maken foto live view => vertraging voordat foto wordt gemaakt, daarnaast lange wachttijd na nemen van foto
maken foto live view zonder sd kaart => vertraging nemen foto, wachttijd na nevem foto stuk korter

Bedankt voor je link naar Flickr. Gelukkig ben ik niet de enige die dit als onwerkbaar zie. Toch verbaas ik me er over dat ik dit in reviews nooit naar voren zie komen. Blijkbaar accepteert vrijwel iedereen dit bij een DSRL, of wordt het als normaal bevonden. Ik denk dat deze gebruikers het alternatief nooit hebben gekend.

Wat betreft de SD kaarten: ik heb er vier getest. Toch zal ik gaan investeren in een sneller model. Komt sowieso van pas bij continuous shooting door de zoeker. Mooi vergelijk heb ik hier gevonden:
http://www.cameramemorysp...00/fastest-sd-card-tests/

wcduck wijzigde deze reactie 19-05-2017 10:03 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16:35
Ik denk dat het voornamelijk komt dat mensen over het algemeen niet een DSLR kopen voor de liveview maar juist dat je een viewfinder hebt. Ik ben het alsnog met je eens dat Nikon zijn zaakjes wat dit betreft niet op orde heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:06

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
wcduck schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:59:
[...]

Voor de volledigheid heb ik nogmaals een filmpje gemaakt, ditmaal met het geluid hoorbaar. Hierin laat ik achtereenvolgend zien:
maken foto met zoeker => geen vertraging, continuous shooting mogelijk.
maken foto live view => vertraging voordat foto wordt gemaakt, daarnaast lange wachttijd na nemen van foto
maken foto live view zonder sd kaart => vertraging nemen foto, wachttijd na nevem foto stuk korter
Die test zonder SD kaart lijkt me gewoon normale snelheid. Je hoort bij de test met SD kaart de spiegel ook gewoon op normale snelheid klappen, de wachttijd is puur het wegschrijven zo te zien.

Dat is op mijn D7000 ook niet anders. In viewfinder mode lijkt hij inderdaad ook iets vlotter weer klaar te zijn voor de volgende foto. Continuous shooting kan trouwens ook prima in liveview, maar dan moet je de sluiter wel direct ingedrukt houden. Kort na elkaar indrukken schiet niet op, omdat hij zodra je hem loslaat dus de hele cyclus door zal gaan om weer terug te klappen voor liveview.

Zag ik het goed dat je micro-SD kaartjes gebruikt via een adapter? Kan me zo maar voorstellen dat daar je probleem zit. Probeer het eens met een normaal SD kaartje. Edit: ah dat type noemde je zelf ook al. Die microSD kaartjes zijn dus gewoon stukken langzamer (ook al heb je voor een microSD kaartje wellicht een snelle variant). Neem gewoon een normale SD van fatsoenlijke snelheid en je probleem is veel kans opgelost.

Orion84 wijzigde deze reactie 19-05-2017 11:27 (25%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb net even getest met met een heel simpel noname kaartje en dat gaat zo snel als met een snel kaartje. Het kost gewoon veel tijd om de spiegel neer te klappen en weer op te klappen (onafhankelijk van focusinstellingen). En dat vind ik een domme keuze van Nikon. Want als je contrastdetectie gebruikt (scherpstellen in liveview), gaat de camera alsnog de spiegel omlaag gooien. Dit is niet uit te zetten.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:48:
Ik heb net even getest met met een heel simpel noname kaartje en dat gaat zo snel als met een snel kaartje. Het kost gewoon veel tijd om de spiegel neer te klappen en weer op te klappen (onafhankelijk van focusinstellingen). En dat vind ik een domme keuze van Nikon. Want als je contrastdetectie gebruikt (scherpstellen in liveview), gaat de camera alsnog de spiegel omlaag gooien. Dit is niet uit te zetten.
Dat zal wel te maken hebben met dat bij eenvoudiger bodies het diafragma mechanisme gekoppeld is aan het spiegelmechanisme?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ah ja, dat zou inderdaad goed kunnen zijn. Als Canon gebruiker denk je daar niet aan...

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maager
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 25-05-2017
quote:
Orion84 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:31:
[...]

Dat zal wel te maken hebben met dat bij eenvoudiger bodies het diafragma mechanisme gekoppeld is aan het spiegelmechanisme?
Nee, maar mogelijk wel spiegel en sluiter gekoppeld. Dat is vrij normaal voor goedkope camera's. Betekent dat je met slechts 1 motortje kan werken. Dat is lichter en goedkoper. En eenvoudige controller met 1 functie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maager
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 25-05-2017
quote:
wcduck schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:00:
[...]

Held! De wachttijd is nu aanzienlijk verkort!
quote:
Maager schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:27:
[...]
Het is ook mogelijk dat je een te langzame SD kaart gebruikt.
Graag gedaan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05-12 13:01

The-Source

^^^ Weg leuke plaatjes ^^^

Ik weet niet of er interesse voor is, aangezien niet veel telefoons zijn uitgerust met een ir led. Maar voor het programma ir remote heb ik de code voor het nemen van een foto.
code:
1
38444,76,1058,15,61,15,137,15,1078,76,1058,15,61,15,137,15,1078

Gewoon custom ir command en dan frequentie, pattern kiezen.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 30-11 11:37
Oke mijn camera en lens zijn dus onderweg en ik bedacht me net dat ik natuurlijk ook een of twee geheugenkaartjes moet kopen.
Nu heb ik al jaaaaaaren geen SD kaartjes meer gekocht en toen ik begon rond te kijken zag ik door de bomen het bos niet meer, er zijn talloze types, codes en specificaties bijgekomen. Nu heb ik dus een D5300 besteld, zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten qua specificaties met deze camera?

momenteel kijk ik naar deze twee, met de voorkeur voor de bovenste aangezien die voor een paar euro meer het dubbele geheugen heeft.

pricewatch: Kingston SDXC UHS-I U3 Card 64GB
pricewatch: Sandisk Extreme Pro 32GB (95MB/s)

Acties:
  • 0Henk 'm!
http://www.cameramemorysp...00/fastest-sd-card-tests/
Maar ik denk dat de gewone sandisk extreme (90MB/s) niet echt veel trager gaat zijn in de camera. Dit is ook enkel merkbaar als je veel burst. Ik vertrouw enkel sandisk en lexar overigens. Niet dat die nooit stuk gaan, maar beduidend minder dan veel andere merken.

Zeiss 21mm f/2.8

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:37
quote:
Histamine schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:13:
Oke mijn camera en lens zijn dus onderweg en ik bedacht me net dat ik natuurlijk ook een of twee geheugenkaartjes moet kopen.
Nu heb ik al jaaaaaaren geen SD kaartjes meer gekocht en toen ik begon rond te kijken zag ik door de bomen het bos niet meer, er zijn talloze types, codes en specificaties bijgekomen. Nu heb ik dus een D5300 besteld, zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten qua specificaties met deze camera?

momenteel kijk ik naar deze twee, met de voorkeur voor de bovenste aangezien die voor een paar euro meer het dubbele geheugen heeft.

De Sandisk die je linkt is prima, de kingston raad ik sterk af. Had deze twee keer gekocht voor in mijn D610 vanwege de lage prijs en hoge beoordeling op tweakers. Na die in gebruik te hebben genomen een aantal keer gebeurt dat foto's met een errror niet opgeslagen konden worden, bleef hangen en zelfs batterij uit de camera moeten halen.

Kort daarna 2x 64GB Sandisks gekocht, wel duurder maar geen ellende meer. Jammer van de kosten maar wel een wijze les voor mij geweest.

Nikon D610 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot | PSN: ndonkersloot

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Histamine
ja ik heb ooit zon kaartje voor in de telefoon gehad dat elke week alle fotos corrupt maakte, altijd wel te herstellen maar steeds veel werk. een enkeltje prullenbak was dat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjoerdpolder
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15-12 19:59
quote:
Histamine schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:13:

Misschien heb je hier wat aan:
https://nl.hardware.info/...ew-35-modellen-vergeleken

sjoerdpolder wijzigde deze reactie 31-05-2017 11:50 (81%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Een test van geheugenkaartjes voor in camera's en dan testen met een kaartlezer.... 8)7
Ik heb een veel handigere link al gegeven: http://www.cameramemorysp...00/fastest-sd-card-tests/

Universal Creations wijzigde deze reactie 29-05-2017 21:12 (41%)

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:55

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Dat is inderdaad een betere link met een veel betere real world testmethode.

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Histamine
Ik heb de Sandisk gisteravond kort na die post besteld, wel de 64 gb, gewoon omdat het kan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:08
*knip* heeft hier niets te zoeken inderdaad ;)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 01-06-2017 17:34 (85%)

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:52
Nikon heeft een paar accu's teruggeroepen:

http://www.nikonusa.com/e...-Battery-Pack-Recall.html
quote:
The Nikon EN-EL15 battery pack is provided as a supplied accessory with the purchase of Nikon’s digital SLR D800, D800E, D810A, D810, D610, D600, D7200, D7100, D7000, D500 cameras and the Nikon 1 V1 advanced camera with interchangeable lens. However, EN-EL15 batteries supplied with D810A, D810, D610, D600, D500, D7200, D7100 are not included in this voluntary recall.

I'm a photographer, not a terrorist

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12-12 19:23
quote:
Toch even checken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@citruspers , @RobbieHifi : oud nieuws. :|
De (oorspronkelijke) Japanse webpagina is geupdate met wat additionele info en die vertaling naar Nikon USA wordt nu als 'nieuws' gezien.
Terwijl die recall al uit 2012 stamt...

https://nikonrumors.com/2...el15-battery-recall.aspx/

Several websites reported today about a Nikon EN-EL15 battery recall. Please note that this is an old recall from 2012 and Nikon Japan recently just updated their website with some additional information (reported here last month). Nikon USA was probably late with the translation and just recently updated their website here. As far as I know, nothing has changed in the recall, but you can still check your batteries here.

†††Mooie Plaatjes†††

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:52
Oeps! Ik had alleen op de update timestamp gelet voordat ik dit postte.

(Nou had ik in 2012 mijn D600 nog niet dus kon het alsnog geen kwaad om de accu te checken) :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Demotje
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 05-11 17:12
quote:
Tiwazz schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:40:
[...]

De Sandisk die je linkt is prima, de kingston raad ik sterk af. Had deze twee keer gekocht voor in mijn D610 vanwege de lage prijs en hoge beoordeling op tweakers. Na die in gebruik te hebben genomen een aantal keer gebeurt dat foto's met een errror niet opgeslagen konden worden, bleef hangen en zelfs batterij uit de camera moeten halen.

Kort daarna 2x 64GB Sandisks gekocht, wel duurder maar geen ellende meer. Jammer van de kosten maar wel een wijze les voor mij geweest.
Heb exact hetzelfde met de kingston ik was alleen bang dat mijn camera aan het kapot gaan was :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobbieHifi
quote:
ehtweak schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:06:
@citruspers , @RobbieHifi : oud nieuws. :|
De (oorspronkelijke) Japanse webpagina is geupdate met wat additionele info en die vertaling naar Nikon USA wordt nu als 'nieuws' gezien.
Terwijl die recall al uit 2012 stamt...

https://nikonrumors.com/2...el15-battery-recall.aspx/

Several websites reported today about a Nikon EN-EL15 battery recall. Please note that this is an old recall from 2012 and Nikon Japan recently just updated their website with some additional information (reported here last month). Nikon USA was probably late with the translation and just recently updated their website here. As far as I know, nothing has changed in the recall, but you can still check your batteries here.
Ohhh....Dank voor de info
He, he, eindelijk.
Nikon gaat mirrorless! 8)

https://www.dpreview.com/...ng-new-mirrorless-cameras
"While details are confidential, we can say that we are currently developing new mirrorless products that build upon Nikon's strengths, and offer the performance prospective customers expect, including the ultimate optics performance, image-processing technologies, strength and durability, and operation."

Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Te laat? Of op tijd? time will tell...

†††Mooie Plaatjes†††

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
ehtweak schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:48:
He, he, eindelijk.
Nikon gaat mirrorless! 8)

https://www.dpreview.com/...ng-new-mirrorless-cameras
"While details are confidential, we can say that we are currently developing new mirrorless products that build upon Nikon's strengths, and offer the performance prospective customers expect, including the ultimate optics performance, image-processing technologies, strength and durability, and operation."

Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Te laat? Of op tijd? time will tell...
Nikon 1 j6 oid :+

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Ze willen voor de smartphone generatie iets mirrorless uitbrengen, haal ik uit het artikeltje en dat lijkt dan meer op een 1" mirrorless zoals ze al gepoogd hebben. Maar goed, we zullen zien.

Zeiss 21mm f/2.8

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik dacht dat die J1/V1 van Nikon ondertussen al een stille dood gestorven was. Is volgens mij al een hele tijd weinig nieuws geweest, buiten wat iteraties met nauwelijks nieuwe dingen (zoals ook de D3xxx en D5xxx updates de laatste jaren).
Ik ga dit nieuws wel proberen te volgen. Een Nikon met F mount en EVF. Ik stem voor :)

Maar dan wel een fatsoenlijke autofocus graag.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

@PdeBie Waarom F-mount? Dat maakt de boel alleen maar onnodig groot (afstand sensor - mount).
Beter zoals Canon (maar dan wel moet een goed lensaanbod) een nieuwe mount met goed glas, plus een adapter naar F-mount.
Adapter mag ook ja, maar bij voorkeur een F-mount zelf. Grootte van de camera boeit mij persoonlijk namelijk niet zo. Loop nu ook met DSLR's rond.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-12 09:13
Ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen, maar heb er een hard hoofd in. Voor mij is Nikon al een poos de weg kwijt - alsmaar meer toeters en bellen, met een steeds minder aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.

Ik speel graag met oude mf-lenzen, heb een aardige serie Nikon-mount lenzen, maar ik gebruik ze overwegend op een Sony A7 - voor een wat oudere brildrager is de handmatige scherpstelling daarmee een stuk prettiger dan op de Nikon met die iele <o>-symbooltjes. Heb er zelfs over zitten denken om terug te gaan van de D7100 naar de D7000, om weer trap focus te kunnen gebruiken. Maar ik neig nu nog eerder naar een Pentax: daar kan ik met een M42-adapter mijn Tamron Adaptall-2 en M42-glas op kwijt, en heb ik trap focus en ibis.

Voor tele en macro heb ik dan een cropcamera met stabilisatie en automagische sluiter, voor wijd en landschap heb ik dan een full frame. Voor gemaksfotografie val ik steeds vaker terug op mijn basissetje Fuji- de D7100 krijgt amper nog wat te doen, hoogstens als ik wat met flitsen wil spelen.

Dit gewoon als illustratie hoe Nikon zijn trouwe gebruikers (>30 jaar) de deur uitjaagt om de mobieltjesfotografen te gerieven. Maar goed, ik ben niet representatief en heb niet de fotografische levensverwachting van de Iphonegeneratie.

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• MattiB
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 00:31:
Ze willen voor de smartphone generatie iets mirrorless uitbrengen, haal ik uit het artikeltje en dat lijkt dan meer op een 1" mirrorless zoals ze al gepoogd hebben. Maar goed, we zullen zien.
Ik gok inderdaad dat het zoiets gaat worden. Zal wel tegelijkertijd aangekondigd worden met de opvolger van de D810 zodat de (professionele) achterban ook tevreden is.

Liefst zie ik een kleinere mirrorless versie van de Df. Zou goed passen in het 100 jarige jubileum.
quote:
PdeBie schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:45:
Adapter mag ook ja, maar bij voorkeur een F-mount zelf. Grootte van de camera boeit mij persoonlijk namelijk niet zo. Loop nu ook met DSLR's rond.
Dus meer het Sony a99 concept (DSLR body, maar EVF ipv OVF) maar dan met on-chip autofocus?
Ik heb geen verkoopcijfers paraat, maar volgens mij is de a7-serie veel succesvoller is dan de a99. Het lijkt me dan ook logisch dat Nikon het ook in de compactere richting zoekt.
Dat zou wat zou zijn; hele nieuwe mirrorless technologie, compactere en lichtere body EN toch de F-mount compatibiliteit! :Y Uiteraard wel met behoud van alle ergonomie voordelen.

Dat is juist iets wat me altijd zo charmeerde aan Nikon. Nieuwe highres bodies, zoals D8xx en toch 30 jaar oud MF glas prima kunnen gebruiken. d:)b

Begrijp dat een fabrikant het liefst nieuwe bodies en nieuwe objectieven aan de man brengt. Want aan oude, goede objectieven, verdienen ze niks (meer). :|

†††Mooie Plaatjes†††

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:52
De smartphone generatie blijft bij hun smartphone, dus voor die doelgroep hoeven ze geen MILC op de markt te brengen, want die kopen die toch nooit.

MS SP3 i5/8Gb/256Gb - Fujifilm X-T1/X70

• Jogem
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 06-12 23:05
Zijn er D5600 gebruikers welke deze combineren met hun Iphone? Ik ben benieuwd naar de ervaring(en)

Medewerker van FOKA vertelde mij dat snapbridge niet werkt met en Iphone!?

• MattiB
Heb zelf geen ervaring met Snapbridge maar over het algemeen is het bekend dat het voor geen meter werkt..

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

SnapBridge werkt wel met een iPhone. Iets minder makkelijk omdat iOS het niet toestaat dat apps WiFi verbindingen initiŽren. Je moet dus voordat je foto's kan downloaden even handmatig via het instellingen menu verbinding maken met het WiFi netwerk van je camera. Op Android regelt de app dat automatisch voor je op de achtergrond.

• Jogem
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 06-12 23:05
Bedankt voor de snelle reactie. Twijfel nog tussen 5500 en 5600 :-)
Als je nog aan een D5500 kunt komen. Nikon levert nog wel de D5300 en D5600. Voor verdere aankoopadviezen verwijs ik je graag door naar: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SteffenV
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 26-07 19:23
Hoop dat iemand kan helpen, heb me de blaren gezocht.

Heb voor m'n D7200 een gebruikte Jupio grip gekocht, type 011 dat zowel voor de 71 als de 72 is. Ik krijg echter de wieltjes op de grip niet werkend. Heb de manuaal 2x doorgelezen en van alles geprobeerd maar alleen de opnameknop en AE-L knop werkt. Wellicht heel stom, wat mis ik?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Misschien is ie gewoon defect. De grip moet je waarschijnlijk gewoon aanzetten, maar als de helft het wel doet, is er iets anders aan de hand. Ik zou hem terugsturen naar de winkel.

Zeiss 21mm f/2.8

quote:
RigolleM schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:23:
De smartphone generatie blijft bij hun smartphone, dus voor die doelgroep hoeven ze geen MILC op de markt te brengen, want die kopen die toch nooit.
Nee dat is ook weer zo. Die hebben een goede camera op hun telefoon en fotograferen daar alles mee wat los en vast zit. Die zitten helemaal niet te wachten op een lomp (want tja, dat is een mirrorless camera t.o.v. een mobiel) apparaat.

• MattiB
En het is officieel, de D850 komt eraan. 8)
quote:
Development of Digital SLR Camera Nikon D850
July 25, 2017

TOKYO - Nikon Corporation is pleased to announce the development of the next-generation full-frame, high-resolution, high-speed digital SLR cameras with the upcoming release of the highly anticipated Nikon D850.

The D850 will be a formidable tool for creators who will not compromise on exceptional image quality and versatility, including aspiring and professional photographers, as well as hobbyists, who shoot landscapes, commercial sports, fashion and weddings, and multimedia content creators.

The D850 is the successor to the D810, which was highly praised by its users for offering extremely sharp and clear rendering, with rich tone characteristics. This powerful new FX-format digital SLR camera is engineered with a range of new technologies, features and performance enhancements that are a direct result of feedback from users over the years – who demand the very best from their camera equipment. The D850 will exceed the expectations of the vast range of photographers that seek the high resolution and high-speed capabilities that only a Nikon of this caliber complemented by NIKKOR lenses can offer.
Voor hobbyisten met een grote portemonnee gok ik B)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 02:29

the mod man

iets van beeldmaker

Stiekem hoopte ik op een D750 opvolger. Maar een opvolger voor mn d800 is voor de juiste prijs ook welkom.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
The D850 will be a formidable tool for creators who will not compromise on exceptional image quality and versatility, including aspiring and professional photographers, as well as hobbyists, who shoot landscapes, commercial sports, fashion and weddings, as well as people with way too much money who just buy the most expensive gear, not knowing this probably isn't the best for them and multimedia content creators.
Fixed that for you Nikon. :+

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:57
Na de release een D860 dus? Zal vast wel weer olie overal zitten :+

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

8k timelapse modus. Als ik ga rekenen, dan kan dat prima met de 42MP A7R2 sensor. Het 46MP gerucht vind ik wat vreemd, aangezien Sony nog geen 46MP sensor gebruikt.

Zeiss 21mm f/2.8

Misschien zit er geen Sony sensor in?

• MattiB
quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:13:
Na de release een D860 dus? Zal vast wel weer olie overal zitten :+
Don't feed the troll :X :X

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:47
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:12:
8k timelapse modus. Als ik ga rekenen, dan kan dat prima met de 42MP A7R2 sensor. Het 46MP gerucht vind ik wat vreemd, aangezien Sony nog geen 46MP sensor gebruikt.
Sony had aangekondigd dat hun top-of-the line sensoren het eerste jaar alleen in Sony bodies zouden zitten en niet bij andere merken.

Wellicht zit er dus geen Sony sensor in dit keer, er zijn genoeg bodies van Nikon met sensoren die niet door Sony geproduceerd zijn, bijvoorbeeld de D3, D3s, D4, D4s, D700, Df. Allemaal Nikon en/of Renesas. Meest logische zou zijn de (Sony) D5 sensor in een D500 formfactor, maar dat strookt weer niet met de 'high resolution' claim. Dus kunnen we waarschijnlijk wel een +36MP sensor verwachten die niet bij Sony vandaan komt. Of alsnog een doorontwikkeling/variant van de 42MP Sony A7R2 sensor.
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:12:
Technisch gezien heeft de D800 (en de D810 dus ook) al 8K resolutie aan boord: http://www.diyphotography...shoot-8k-real-time-video/

Chiron wijzigde deze reactie 25-07-2017 15:53 (47%)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chiron
De eerste foto's van de D850 zijn gespot: https://nikonrumors.com/2...press-photos-leaked.aspx/

Popup flash pleite, flippy screen, pookje voor de focuspunten en verlichte knoppen, in iets wat veel weg heeft van de D500 body :o

--

En nu ik nog eens naar dat prisma huis kijk, zou er een hybride EVF in zitten? Er zit ook nog een extra knopje op :o

Chiron wijzigde deze reactie 26-07-2017 19:35 (24%)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MattiB
Edit : dubbel post, never mind |:(

O-)

MattiB wijzigde deze reactie 27-07-2017 11:12 (83%)

• Chiron
Die postte ik gisteren al ;)

Meer curieuze zaken betreffende de viewfinder:

NIKON D850 BULBOUS TOP-FRONT OF PENTAPISM. A HYBRID EVF-OPTICAL SWITCHABLE VIEWER!!! by anankephi, on Flickr

EVF DETECTORS....these are NOT SCREW HOLES!!!!!!! by anankephi, on Flickr

D850 BULBOUS EVF/PENTAPRISM PROFILE COMPARED by anankephi, on Flickr

D850 nikon face-detection sensor holes by anankephi, on Flickr

en het patent van Nikon uit 2013:

NIKON'S OWN EVF-OPTICAL PATENT by anankephi, on Flickr

Maar het zou zomaar kunnen dat het stiekem wel schroefgaatjes zijn, en dat die 'bult' een beetje vertekend beeld is. Volgens mij is die 'bult' IRL een versmalling. Maar er moet een reden voor zijn, en de popup flash is het in ieder geval niet. Wifi antenne ook niet, die is veel kleiner en zit ergens anders.

Chiron wijzigde deze reactie 27-07-2017 11:01 (9%)

• Chiron
Ok, geen EVF, hij doet minimaal 8fps, en in oktober kunnen we de eerste officiele demo verwachten.

https://nikonrumors.com/2...format-with-no-crop.aspx/

• RobbieHifi
quote:
PdeBie schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:38:
[...]

Fixed that for you Nikon. :+
Haha, maar die kopen toch een D5?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieHifi
quote:
[b][message=52036785,noline]Popup flash pleite,

--

En nu ik nog eens naar dat prisma huis kijk, zou er een hybride EVF in zitten? Er zit ook nog een extra knopje op :o
Zat er wel in, de D500 heeft Nikon dat ook al gedaan. Van mij mag die weg. Op mijn D800 en D810 gaat de pop-up flash nog wel eens open als ik de bodies draag. Ben bang dat ze afbreken. Popup gebruik ik alleen voor aansturing CLS systeem.

Ben bang dat dit een body wordt tegen de 4K...
Het gat tussen de D800 en D810 vond ik al groot kwa kosten, terwijl er eigenlijk geen betere specs in zitten.
quote:
RobbieHifi schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:42:
[...]
Haha, maar die kopen toch een D5?
Mwa, die is wel heel duur. Zelfs voor de gepensioneerde man met fotografie hobby.

Al heb ik bij een lokale foto club wel eens een gepensioneerde gezien met een D3s en vervolgens foto's tonen die echt serieus slecht waren. |:(

quote:
PdeBie schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Al heb ik bij een lokale foto club wel eens een gepensioneerde gezien met een D3s en vervolgens foto's tonen die echt serieus slecht waren. |:(
Ha, da's een goeie... >:)

Gezien het vele apparatuur geneuzel wat her en der plaatsvindt, kijk alleen hier al op tweakers, of b.v. op dpreview, en dan kijkende naar het beeldmateriaal wat geproduceerd wordt/is. :X
Dan zie je zelden tot nooit een correlatie tussen de prijs/complexiteit van de gebruikte hardware en het daarmee geproduceerde visuele spektakel.
Ahum. O-)

†††Mooie Plaatjes†††

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:01
quote:
RobbieHifi schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:49:
Zat er wel in, de D500 heeft Nikon dat ook al gedaan. Van mij mag die weg. Op mijn D800 en D810 gaat de pop-up flash nog wel eens open als ik de bodies draag. Ben bang dat ze afbreken. Popup gebruik ik alleen voor aansturing CLS systeem.
Gewoon een stukje tape om de popup flash vast te zetten en je hoeft je nergens druk om te maken. Heb ik ook op de D7100 en werkt erg goed. En als je de flash toch nodig hebt, dan kun je de tape gemakkelijk even losmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobbieHifi
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Mwa, die is wel heel duur. Zelfs voor de gepensioneerde man met fotografie hobby.

Zijn er voldoende die een dikke D5 aanschaffen. Als je geld genoeg hebt en de omvang geen issue vindt.....dan moet je dat ook gewoon doen.

• Jan_V
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:49
Ik was aan het kijken of ik ook langere filmpjes kan opnemen met m'n D7100, maar het blijkt dat dit (softwarematig) is gelimiteerd tot 20 minuten film.

Nu heb ik gehoord dat men in het Canon kamp dan Magic Lantern installeert op hun camera en dan wel opeens oneindig lange films kan opnemen. Na een korte zoektocht voor Nikon kwam ik uit op de https://nikonhacker.com/ site, wat blijkbaar een equivalent is van Magic Lantern.

Iemand hier ervaring met de firmware die ze daar maken?

Ik zou graag filmpjes tussen de 45 en 60 minuten willen opnemen. Filmpjes van 20 minuten aan elkaar plakken is niet praktisch, aangezien het hier om presentaties/sessies gaat, waar er niet altijd iemand beschikbaar is om weer op de 'record' knop te drukken.

Natuurlijk kan ik dit ook doen met m'n Panasonic videocamera of Logitech C920 webcam, maar het lijkt mij dat de kwaliteit film met een D7100 en een prime toch beter zou moeten zijn dan een van die andere devices.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Ik vandaag even vlug de nieuwe pricewatch: Nikon AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR getest. Heel vreemd, hij werkt op alle Nikon camera's die ik kon vinden (ook een paar oudere tweedehands D300 en D300s bodies). Dus schijnbaar kunnen ze bij Nikon AF-P lenzen wel werkend krijgen op oudere camera's.
Focussnelheid is ok, maar bij minder licht wat zoekerig, maakt wel iets geluid bij focussen. Verder licht, maar stevig genoeg gebouwd. Scherpte zag er heel netjes uit wide-open. Hij is wel flink prijzig als je hem gaat vergelijken met de Canon 70-300 IS II of zelfs de Sigma 100-400.

Zeiss 21mm f/2.8

@Universal Creations Prijzig zeg je?
Zeg maar gerust erg duur! :|

Ik heb zelf ervaring met de pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) en die bevalt me eigenlijk prima. Nooit verwacht dat zo'n 'goedkoop' objectief het nog zo goed doet, zelfs op m'n D800E.

Zoals hier:

MarkerWaddenShip02 by Erik Haak, on Flickr
Genomen vanaf een varend & wiebelend bootje op het Markermeer, @ maximale 300mm, VC ingeschakeld. :Y

Hier nog een aardig vergelijk tussen de 'oude' AF-S versus de nieuwere AF-P:
https://nikonrumors.com/2...-6e-lens-comparison.aspx/

Ook verwarrend, Nikon heeft een AF-P DX en een AF-P FF versie van dit objectief!
http://www.nikon.nl/nl_NL...70-300mm-f-4-5-6-3g-ed-vr
versus
http://www.nikon.nl/nl_NL.../BV-PR-WWA1107-nikkor.dcr

ehtweak wijzigde deze reactie 06-08-2017 09:42 (36%)

†††Mooie Plaatjes†††

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:53
Even een crosspost uit mn eigen draadje, omdat dit toch meer algemeen nikon is en niet meer zozeer te maken heeft met de aanschaf van mn d7200

Ik krijg de gps functie via de nikon app (verbonden aan wifi) niet werkende, iemand ervaring mee en wellicht tips?

Wannial in "Aanschaf nieuwe camera (d7500 als opvolger d5100?)"

Als ik op het fototoestel kijk staat deze in het menu aangegeven als -- en als ik hem dan open is position greyed out. Als ik die dan vervolgs weer wil openen geeft hij aan "this option is not available at current settings or in the camera's current state"

plaatjes zijn klikbaar

https://tweakers.net/ext/f/hLZnugiCnvm7UJvRlnlnWrrO/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/LLWY6lvemBR2kts0xEuIZ9n8/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/NCR54Yq72n4qpdDY9bCJkGxo/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/a1arTJRZ1bhexiBlQRYvsgYT/thumb.jpg

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:57
Tip: heb je al in de handleiding gekeken? ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Wannial
uiteraard, daar wordt alleen gesproken over de gp-1 en niet over gps via de wmu app
in het hoofdstuk wmu app wordt er ook niet gesproken over de gps instelling, alleen over de wifi, nfc en bestanden overzetten

tenzij jij iets weet wat ik niet weet @Ventieldopje ;)

Wannial wijzigde deze reactie 07-08-2017 18:18 (12%)

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Als ik je eerste screenshot goed begrijp is die GPS functie alleen om bij het downloaden van foto's van camera naar smartphone de huidige locatie (van de smartphone) toe te voegen aan de bestanden die op de smartphone opgeslagen worden.

Dat staat dus los van de locatiefunctie van de camera (die afhankelijk is van een daadwerkelijk GPS bron zoals de GP-1).

• Wannial
quote:
Orion84 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:19:
Als ik je eerste screenshot goed begrijp is die GPS functie alleen om bij het downloaden van foto's van camera naar smartphone de huidige locatie (van de smartphone) toe te voegen aan de bestanden die op de smartphone opgeslagen worden.

Dat staat dus los van de locatiefunctie van de camera (die afhankelijk is van een daadwerkelijk GPS bron zoals de GP-1).
dit lijkt inderdaad het geval te zijn, allemachtig wat een omslachtige onhandige manier om data toe te voegen, andersom zou een stuk handiger zijn.

wellicht toch maar een gp1 aanschaffen, of een andere gps module. Iemand andere ervaringen of tips?

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Niets omslachtigs aan. WMU is een tooltje om foto's van camera naar smartphone te kopiŽren, met daarbij de functie om wanneer je dat doet de locatie van de camera op te slaan in de metadata. Het is nooit bedoeld als tool om je smartphone als GPS module aan je camera te knopen.

Snapbridge biedt dergelijke functionaliteit wel (maar daar heb jij verder niks aan natuurlijk).

Edit: om dan ook nog wat toe te voegen waar je wel wat aan hebt wellicht: je kan wel op je smartphone een gps tracking app laten meelopen en dan achteraf met geschikte software op je computer alle foto's geotaggen aan de hand van die track en de tijd van de foto (zorgen dat de klok van je camera goed staat dus).

Orion84 wijzigde deze reactie 07-08-2017 18:38 (29%)

Nou de marketing machine van Nikon draait overuren:

Nikon BelgiŽ op 2 oktober:

En op 24 augustus in Utrecht:

Een kennis van me (NPS Fotograaf) kreeg een uitnodiging voor 24 augustus in De Fabrique, West Kanaaldijk 7 in Utrecht.
Volgens hem zouden ze daar de D850 onthullen.

†††Mooie Plaatjes†††

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 02:29

the mod man

iets van beeldmaker

quote:
ehtweak schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:00:
Nou de marketing machine van Nikon draait overuren:

[afbeelding]

Nikon BelgiŽ op 2 oktober:
[afbeelding]

En op 24 augustus in Utrecht:
[afbeelding]
Een kennis van me (NPS Fotograaf) kreeg een uitnodiging voor 24 augustus in De Fabrique, West Kanaaldijk 7 in Utrecht.
Volgens hem zouden ze daar de D850 onthullen.
Ik ga naar het evenement de 24ste. Ga wel livestreamen old :9 als ze daar een D850 aankondigen wil ik er 1

I can't wait to shoot!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01:39

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Alleen als ze 'm daar aankondigen? :P

Woutoud.com

• MattiB
Zal voorlopig ook nog niet geleverd worden gok ik zo
Zeer indrukwekkend. Iets anders kan ik het niet noemen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Thorgrem
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17:15
Nikon is goed bezig zo te zien. Lijkt me een passend antwoord op FF geweld van concurrenten.

• Smarron
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 19:30
Deze was al gepost in het Nikon lenzen topic, maar wellicht hier ook nuttig.

Wederom een nieuwe terugroepactie voor de D750:
https://www.dpreview.com/...ain-more-cameras-affected

Mijn exemplaar uit 2016 zou er nu ook last van hebben (wat bij de vorige check dus niet zo was, had ik gecontroleerd). Nu heb ik zelf nog niks ervaren, behalve dat ik 1 plekje in de rechterbovenboek heb (zou stof kunnen zijn), ga ik hem denk ik wel terugsturen. Hij wordt compleet nagekeken en zou weer als nieuw moeten zijn.

Wie heeft met de vorige terugroepacties hier gebruik van gemaakt en wat waren de ervaringen wat betreft probleem opgelost,maar ook hoelang het heeft geduuurd etc.

-=Asus Nexus 7 (2013)=- -=Motorola Moto Z2=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• MattiB
quote:
D810 gecombineerd met een D5, wordt een heel gaaf apparaat.

Zal voor mij wss nooit betaalbaar worden, hopelijk komen veel functies ook naar de D750 opvolger :)

Die focus stack modus is best interessant, heeft een van de concurrenten zoiets?
Enkel in m4/3 kamp volgens mij. Maar het lijkt mij dat zoiets enkel met de af-p lenzen goed werkt, omdat je daar heel precies kleine stapjes kunt maken.

Zeiss 21mm f/2.8

• ATOR
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Met een externe app zoals bv qDslrDashboard of ContyrolMyNikon werkt focus stacken prima met niet AF-P AF lenzen. Zelfs bij stevige macro's. Bij wide angle landschappen kun je bij het stacken sowieso flinke AF stappen nemen.

Het lijkt mij erg handig, dan hoef ik daarvoor geen app op de telefoon meer te gebruiken. Gecombineerd met de elektronische sluiter is dit een mooie stap voorwaarts.
Alle specs van de D850 op een rijtje:
https://nikonrumors.com/2...s-recap.aspx/#more-114705

•45.75MP full frame CMOS sensor
•New and improved version of SnapBridge
•No built-in GPS
•Tiltable LCD (3.2", 2.36 million dots)
•Fully functional touchscreen: supports touch AF, touch shutter and touch menu
•Memory card slots: one SD and one XQD
•AF system from the D5 (153 points, 130% frame coverage compared to the D810, all AF points @ -3EV, middle/center crosshair sensor @-4EV)
•New smaller AF point
•No built-in flash
•Back illuminated buttons
•Joystick selector
•Built-in Bluetooth and Wi-Fi
•8K time-lapse video capabilities
•4k UHD video in FX format (with no crop)
•No EVF or hybrid viewfinder
•Slo-mo full HD 120fps video
•The SD slot will support UHS-II
•Improved LiveView split-screen display
•Improved silent shooting mode: fully-silent, no-sound electronic shutter in live view (no mechanical movement, can shoot up to 30fps @ 8MP with the electronic shutter)
•Improved battery life
•Lighter than the D810
•Native ISO range: 64-25,600
•ISO 64 extendable down to ISO 32 (Lo1 = 32, Hi 2 = 108,400)
•7fps without grip, 9fps with grip (MB-D18a battery grip)
•51 images raw buffer at 14-bit RAW
•0.75x optical viewfinder (largest ever on a Nikon FX cameras)
•180k RGB meter
•No AA filter
•Supports for Nikon wireless trigger WT-7
•Fully-silent, no-sound electronic shutter in live view (6 fps silent shooting)
•Built-in focus stacking: up to 300 pictures with up to 10 levels of focusing steps (still need external software)
•Price will be CNY 23,999 or around $3,600 (source: Chinese forum)
•Announcement date could be August 16th
•RAW sizes: small, medium, large
•New 1:1 mode
•New natural light AWB

Zo is die 46megapukkel resolutie natuurlijk prachtig, maar heeft dat wel de nodige consequenties voor je pp traject.
Grotere RAW files, grotere afgeleide TIFF/JPEG files. Meer opslagcapaciteit nodig, meer CPU power nodig voor allerlei bewerkingen, etc, etc. :)
Toen ik destijds overstapte van de D700 (12M) --> D800E (36M), had dat ook een behoorlijk impact op de genoemde factoren. :Y

†††Mooie Plaatjes†††

• MattiB
Opslagcapaciteit kost tegenwoordig ook niet zoveel meer gelukkig. Prik er paar kaarten geheugen bij en klaar :D
Maarja na het kopen van de D850 blijft er niet heel veel geld over natuurlijk

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Als die prijs een beetje klopt, kan het maar zo zijn dat ik redelijk geÔnteresseerd ben...

Woutoud.com

$3600 is doorgaans ruim §4000.

Zeiss 21mm f/2.8

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Mja... Ik moet toch een keer upgraden! :P

Woutoud.com

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 20:02
Ik hoop dat dit betekent dat de 2e hands prijzen van de d800 lager worden :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

quote:
Woutoud schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:33:
Mja... Ik moet toch een keer upgraden! :P
Je hebt je aardig diep ingegraven in DX, dus dat zal een flinke overstap worden...
quote:
DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:39:
Ik hoop dat dit betekent dat de 2e hands prijzen van de d800 lager worden :p
Ze zullen niet sneller zakken in prijs, maar gewoon geleidelijk net zoals na de introductie van de D810.

Zeiss 21mm f/2.8

• Chiron
quote:
Ik vrees dat de list price zelfs $4299 wordt; Dat is namelijk $1000 bovenop de originele introductieprijs van de D810 ($3299), zoals Nikon zelf aangaf. Straatprijs van de D850 zal wel zo om en nabij de $4000 worden ja.

quote:
MattiB schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:05:
Opslagcapaciteit kost tegenwoordig ook niet zoveel meer gelukkig. Prik er paar kaarten geheugen bij en klaar :D
Wat meer disk storage is op zich ook niet het probleem.
Alhoewel je dat vaak moet vertigvoudigen...Want, niet alleen je RAW files worden groter, maar je bewerkte files worden groter en je kopietjes van die files worden groter en je backup generaties worden ook allemaal groter...

Wat ik vooral merkte is dat bij de toename van de grootte van een te bewerken bestand, alle handelingen die je daarmee doet, ook navenant trager gaan.
De 1ste stap is vaak RAW conversie; duurt langer
2de stap is alle PP die je uitvoert met dat geconverteerde bestand; duurt langer
En alles wat daar weer mee te maken heeft.
Kortom, het is een soort kettingreactie, die begint bij een groter RAW file vanuit je DSLR en eindigt bij een multi-layer PSD/TIFF ergens op je storagesysteem.
En dat uiteraard maal zoveel, want het gaat immers niet om ťťn bestandje... >:)

Zo waren voorheen mijn panorama's aardig te behappen; enkele honderden Mbs aan bestandsgrootte, in het geval ze samengesteld waren uit individuele beelden die uit een D700 kwamen.
Maar sinds de D800E de leverancier van de RAW data is, zijn de resulterende panorama's gauw Gb of meer. En dan praat ik nog over single layer images.

Nee, ik wil niet terug. 8) Want de toename aan DR en resolutie vind ik het wel degelijk waard.

†††Mooie Plaatjes†††

• jorisjan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02:04
quote:
Jan_V schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:08:
Ik was aan het kijken of ik ook langere filmpjes kan opnemen met m'n D7100, maar het blijkt dat dit (softwarematig) is gelimiteerd tot 20 minuten film.

Nu heb ik gehoord dat men in het Canon kamp dan Magic Lantern installeert op hun camera en dan wel opeens oneindig lange films kan opnemen. Na een korte zoektocht voor Nikon kwam ik uit op de https://nikonhacker.com/ site, wat blijkbaar een equivalent is van Magic Lantern.

Iemand hier ervaring met de firmware die ze daar maken?

Ik zou graag filmpjes tussen de 45 en 60 minuten willen opnemen. Filmpjes van 20 minuten aan elkaar plakken is niet praktisch, aangezien het hier om presentaties/sessies gaat, waar er niet altijd iemand beschikbaar is om weer op de 'record' knop te drukken.

Natuurlijk kan ik dit ook doen met m'n Panasonic videocamera of Logitech C920 webcam, maar het lijkt mij dat de kwaliteit film met een D7100 en een prime toch beter zou moeten zijn dan een van die andere devices.
Ik ben hier ook wel geinteresseerd in?? Iemand ervaring??

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

quote:
Universal Creations schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:57:
[...]

Je hebt je aardig diep ingegraven in DX, dus dat zal een flinke overstap worden...
Wat is aardig diep? Eťn body en de twee beste zoomobjectieven op de markt. Dat is wel prima te overleven, op een mensenleven...

Woutoud.com

quote:
Woutoud schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:37:
[...]

Wat is aardig diep? Eťn body en de twee beste zoomobjectieven op de markt. Dat is wel prima te overleven, op een mensenleven...
Naja, je investering daarin raak je voor een groot deel kwijt. Dus je moet best wat bijleggen voor een D850 en nieuwe lenzen. Vergeet dat laatste vooral ook niet. f/2.8 zoomlenzen geven je nagenoeg hetzelfde als wat je nu hebt, dus je moet dan eerder kijken naar primes wil je echt winst maken.

Zeiss 21mm f/2.8

• MattiB
Voor die lenzen krijg je wss nog best een leuk bedrag terug.

Mja, toch gaat FX glas je makelijk nog wat duizenden kosten bovenop de 4000 van de body :X

Maar als je je er brood mee verdient, waarom niet :)

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

quote:
Universal Creations schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:56:
[...]

Naja, je investering daarin raak je voor een groot deel kwijt. Dus je moet best wat bijleggen voor een D850 en nieuwe lenzen. Vergeet dat laatste vooral ook niet. f/2.8 zoomlenzen geven je nagenoeg hetzelfde als wat je nu hebt, dus je moet dan eerder kijken naar primes wil je echt winst maken.
Klopt, daar zullen dan ook zeker twee primes bij gaan horen... :o
quote:
MattiB schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:58:

Maar als je je er brood mee verdient, waarom niet :)
Was dat maar waar! :P

Maar zonder gekheid, ik speel al jaren met het idee... Is echter verder niet zo relevant voor dit topic. :)

Ik ben wel erg benieuwd of Nikon met deze release z'n plek op de markt vast kan houden, of uit kan breiden.

Woutoud wijzigde deze reactie 13-08-2017 12:19 (29%)

Woutoud.com

Pagina: 1 ... 32 ... 38 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True