Universal Creations schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:19:
Ik vrees dat je het niet goed hebt begrepen. Het verschil tussen aps-c en FF is trouwens een stuk groter dan tussen mft en aps-c.
Het verschil in scherptediepte schaalt gewoon netjes mee met de sensorgrootte (bij gelijk diafragma), net zoals de ruisprestaties.
Ik begrijp het best wel hoor. Mijn punt is gewoon dat het verschil tussen MFT & FF veel duidelijker en inzetbaarder is dan het verschil tussen MFT & APS-C of APS-C & FF. En dat FF momenteel (effe medium format negerend) de beste beeldkwaliteit biedt.
Niemand loopt rond te fotograferen op één vast equivalent diafragma, met verschillende systemen, om toch maar equivalent te blijven. Ik snap dat het leuk is om het allemaal puur wiskundig te bekijken, maar zo werkt fotografie natuurlijk niet.
Als iemand vraagt aan mij: biedt FF de beste beeldkwaliteit? Dan zeg ik gewoon "Ja" en niet "Neen, want als je dezelfde scherptediepte als MFT wilt, dan moet je diafragma ook 2x kleiner en verlies je de winst omdat je hogere ISO nodig hebt."
Iedere sensor presteert gelijk als je hetzelfde beeld maakt.
Je vergeet natuurlijk één belangrijk aspect: alle sensoren komen niet van dezelfde band af gerold. Of ze worden niet uit dezelfde wafer gesneden in verschillende formaten. Er is verschil tussen sensoren onderling, van dezelfde grootte, maar ook tussen formaten. Verschillende generaties, verschillende fabrikanten, verschillende technieken. Een sensor kan én groter zijn, én betere signaal/ruis verhouding hebben dan een kleinere sensor. En dan heb je ook nog pixeldichtheid. Er zijn gewoon zoveel factoren.
Speciaal voor film ontwerpen ze sensoren met gigantisch DR, terwijl ze voor sportfotografie vooral snelle FPS als prioriteit hebben. Beide kunnen hetzelfde formaat zijn, maar de DR of ISO prestaties zullen verschillen.
Sensorkwaliteit is niet iets dat 100% lineair mee schaalt met diafragma of formaat. Niet helemaal. Natuurlijk, als je leveranciers beperkt zijn, dan loop je vaak tegen gelijkenissen aan.
Al zitten we nu schijnbaar wel wat aan een plafond qua beeldkwaliteit. 10 jaar geleden was het verschil in FF & crop vele malen groter, gewoon door andere techniek/prioriteiten.
De laatste 2-3 jaar zie je de grootste stappen op beeldkwaliteit ironisch genoeg bij smartphones, al is dit ook weer aan het stagneren en natuurlijk vooral door software.
Mijn 24MP Z6's sensor is quasi identiek qua beeldkwaliteit aan de sensor uit mijn D750's - die dan weer bijna recht uit de D610 uit 2013 kwam. Daar zit 5 jaar tussen.
... op print in gelijk formaat natuurlijk. Niet onbelangrijk. Er is een reden waarom er al jaren flagships zijn met lage resolutie én met hoge resolutie. Niet alleen voor FPS.
[
Voor 9% gewijzigd door
Mlazurro op 16-10-2021 16:14
]