Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderdonk
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-12-2022
Goede avond,

Ik ben aan het kijken naar een professionele (tevens eerste :D) camera, voor zowel zakelijk gebruik als daarnaast om privé een beetje mee te gaan experimenteren. Het zou heel fijn zijn als jullie me zouden kunnen helpen met wat advies!

Eisen:
- Toekomst bestendig (bijv. nu budget lens, om later met een dure lens een veel betere combi met de body te krijgen)
- DSLM (voor zover ik nu weet meer toekomstbestendig dan DSLR)
- FF, met het oog op ontwikkeling in de toekomst
- Wifi-functionaliteit zou leuk zijn
- Mogelijkheid om te filmen in Full-HD/4k (voorkeur: 4k), bijv gebruik in een Ronin voor wat mooi materiaal voor een aftermovie na reizen. Is dit mogelijk? Een vriend van me doet dat met een Sony A7iii met gmaster 24-70 f2.8, zou leuk zijn als die Canon R dat ook een beetje kan
- Minder belangrijk; enigszins wind/spat-regen bestendig

Waarom Full-Frame: Met name om het geheel toekomst bestendig te maken
Professioneel of hobby gebruik: Professioneel in werk in tandheelkunde (met name mond/gipsmodel foto's), dit is het hoofddoel daarna mooi meegenomen als met een andere lens ook privé gebruik mogelijk is
Er worden met name close-up foto’s genomen van modellen van dichtbij, genoeg scherpte diepte (over een breik van 10cm) is hierin wel belangrijk
Wat denk ik er mee te schieten: Met name macro-fotografie op werk, en daarnaast privé landschapsfotografie, evt in de toekomst sport-fotografie (kite-surfen).

Welke camera, lens combi gebruik ik nu: Canon 1200D icm Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM met een Macro Ring Lite MR-14 EX II

De vraag is met name welke body+lens combi van +/- 2000 euro het beste resultaat oplevert, en tevens toekomst bestendig is. Als jullie zeggen een 90D is ook prima voor nu, met een paar 2e hands lenzen erbij kan je ook 5 jaar vooruit … Ook prima, voor mij is alles op dit moment nog redelijk open en mogelijk.
Tweedehands (oude) lenzen is geen enkel probleem, als het maar kwaliteit oplevert.

Wat had ik zelf in gedachten :
Canon 90D / 6D Mark II icm Tamron SP 90mm F2.8 Di USD VC Macro 1:1 + prime lens
Canon R + tweede hands macrolens bij kopen, plus budget prime (later upgrade naar mooiere lens )
In het Canon objectieven topic komt ik op de Canon EF 24-70mm f/2.8L USM EOL, en van zo een zou ik dan bijv. voor nu een Sigma/Tamron occasion kopen (van +/- 400e) of bijv een refurbished

Voor in de toekomst denk ik aan zo’n combi, ook alleen maar omdat ik weet dat enkele bekende fotografen op insta dit hebben: 50mm 1.8 / 16-24mm Canon / 70-200mm Canon

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:45
Er worden met name close-up foto’s genomen van modellen van dichtbij, genoeg scherpte diepte (over een breik van 10cm) is hierin wel belangrijk
Ik denk dat ff daar juist in je nadeel gaat werken. Grotere sensors hebben een kleinere scherpte-diepte als gevolg. Zeker met een macrolens (die doorgaans 80-150mm bedraagt) krijg je slechts enkele elementen scherp.

Je zal dan iig meer afstand moeten nemen, zodat de scherpte-diepte groot genoeg wordt, maar dat kan met intra-orale en zeker profiel foto's weer lastiger zijn. Ook zal je het gebit waarschijnlijk niet van voor tot achter scherp èn beeldvullend op foto krijgen. Dat betekent dan dus nabewerken/bijsnijden.

Nadeel van een grotere scherpte-diepte is ook dat de achtergrond een storend element kan worden. Voor de mooiste foto's van een model gebruik je dan waarschijnlijk een wit doek, of vel karton als achtergrond/ondergrond. Als het enkel voor registratiedoeleinden is, komt dat natuurlijk wat minder nauw.

Zelf maken we slechts af en toe foto's tijdens complexere ingrepen. Dat doen we met een oude canon 1000d en 100mm f2.8 L lens (zonder flitser, we gebruiken de operatielamp als lichtbron). Het is altijd een gevecht tussen scherptediepte en sluitertijd.

Edit:
Deze meneer heeft ook wat filmpjes en een eigen website over mondfotografie;
YouTube: Mondfotografie - camera

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 13-08-2020 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik lees een heel verhaal maar begrijp nog steeds niet wat je ermee wilt gaan doen. Voor gebits-foto's heb je naar mijn idee geen betere camera nodig. Wat @LA-384 zegt klopt ook; qua scherpte diepte hoef je het niet te doen want je gaat je full frame camera verder afstoppen om meer scherpte-diepte te krijgen. Dan moet je ISO omhoog en heb je vergelijkbare foto's.

Ik begrijp ook niet voor welke toekomst deze camera bestendig moet zijn. Want voor het huidige doel is je 1200D prima. Ga je ermee hiken, of ineens een heel ander soort fotografie doen zoals sport?

Je wilt een nieuwe macro lens kopen, maar de Canon lens die je hebt is al erg goed. De lenzen die je noemt gaan volgens mij geen noemenswaardig verschil geven.

Je noemt veel dure spullen, maar ik zie niet welk nut ze moeten gaan brengen. Overschat de camera niet, jij maakt uiteindelijk de foto en bent dus de grootste bepalende factor in het proces.

Kortom; ik snap niet waar je heen wilt :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Scherptediepte wordt bepaald door een aantal variabelen, sensor formaat is dat slechts één van. Zonder te weten welk objectief gebruikt wordt kan je niet zeggen of het voordelig of nadelig is.

Wat ik mij wel afvraag, je hebt het steeds over professioneel gebruik. Bedoel je daarmee dat je een carrière wilt in gebitsfotografie of dat je de camera zakelijk wilt inzetten en financieren?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als een en ander nu niet lukt investeer dan in een cursus of vraag een fotograaf met ervaring eens om raadt betaal hem voor 2 uur en je maakt sprongen vooruit. De camera maakt het verschil niet direct, pas als je zelf merkt ik zit op de grens van wat kan is het tijd voor iets nieuws. Eventueel kan een ring flitser een aanvulling zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderdonk
LA-384 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 05:58:
[...]

Je zal dan iig meer afstand moeten nemen, zodat de scherpte-diepte groot genoeg wordt, maar dat kan met intra-orale en zeker profiel foto's weer lastiger zijn. Ook zal je het gebit waarschijnlijk niet van voor tot achter scherp èn beeldvullend op foto krijgen. Dat betekent dan dus nabewerken/bijsnijden.
Super bedankt voor je reactie! Vooral het filmpje en het de scherptediepte is interessant, maakt dit een FF dan per definitie een slechte keus voor macro foto's ? Of is daar ook goed mee te weken?
FeareX schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:27:

Ik begrijp ook niet voor welke toekomst deze camera bestendig moet zijn. Want voor het huidige doel is je 1200D prima. Ga je ermee hiken, of ineens een heel ander soort fotografie doen zoals sport?

Klopt heb het misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd. Die 1200d met canon lens is van mn werk en nu wil ik zelf een camera aan gaan schaffen.
Na ook een winkel bezocht te hebben heb ik nu een beetje de M50 of RP in gedachten.
Vraag is of het dan nu handig is bijv een adapter voor de M50 te kopen voor een EF macro lens, die dan in de toekomst op bijv. een RP zou kunnen werken met adapter.
Of dat je dan nu liever meteen een macro-lens koopt die voor RF geschikt is
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:48:
Scherptediepte wordt bepaald door een aantal variabelen, sensor formaat is dat slechts één van. Zonder te weten welk objectief gebruikt wordt kan je niet zeggen of het voordelig of nadelig is.

Wat ik mij wel afvraag, je hebt het steeds over professioneel gebruik. Bedoel je daarmee dat je een carrière wilt in gebitsfotografie of dat je de camera zakelijk wilt inzetten en financieren?
Het zou fijn zijn als de foto's geschikt zijn voor publicaties en projecties op grote schermen/beamers.
En voor privé doeleinden zou ik graag willen dat hij de komende jaren blijft voldoen, vandaar dat ik nu denk aan DSLM ipv DSLR

Bedankt voor de hulp in ieder geval alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:45
Wat vaak gedacht wordt, is dat een macro lens automagisch een mooie ragscherpe foto maakt en het onderwerp precies scherp is daar waar je dat wilt, terwijl de achtergrond onherkenbaar wazig is en dat met de eenvoud van point-and-shoot, maar zo werkt het niet.

Ik durf te stellen dat de meeste macrofoto's die je online vindt, een stack zijn. Dat, of men heeft met engelengeduld en de juiste hardware na veel trial&error een perfecte plaat verkregen.

Beiden is in de praktijk met patiënten niet realistisch. Zoals ik zeg en ook in dat filmpje wordt geadviseerd, is ff daarvoor onnodig prijzig en werkt het in je nadeel (lees: het werpt onnodige obstakels op).

Heb je zelf al met die 1200d gewerkt in de praktijk? En/of waarom denk je dat ff beter gaat zijn?

Ook privé zou ik ff niet direct aanraden, ook wanneer geld (en gewicht) geen rol speelt. Het is namelijk niet zo dat je foto's met ff automatisch fantastisch gaan zijn. Daar heb je ook kennis/ervaring, tijd en aanleg voor nodig. Dat bouw je dan eerder op met een makkelijk te hanteren set.

Net zoals dat in een formule1 wagen stappen, je niet meteen een topcoureur maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 23-08-2020 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Even wat reacties over equivalentie verplaatst naar:
MRIdev in "[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik"

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:14

bobcom

Dedicated dabbler

robvanderdonk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:37:
...........
Welke camera, lens combi gebruik ik nu: Canon 1200D icm Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM met een Macro Ring Lite MR-14 EX II

De vraag is met name welke body+lens combi van +/- 2000 euro het beste resultaat oplevert, en tevens toekomst bestendig is. Als jullie zeggen een 90D is ook prima voor nu, met een paar 2e hands lenzen erbij kan je ook 5 jaar vooruit … Ook prima, voor mij is alles op dit moment nog redelijk open en mogelijk.
Tweedehands (oude) lenzen is geen enkel probleem, als het maar kwaliteit oplevert.

...........

Alvast bedankt! :)
Maak je geen illusies over "toekomstvast" en zo. In camera's en lenzen investeer je niet, daar gooi je geld tegenaan. In ruil daarvoor krijg je een grotere of minder grote hoeveelheid plezier en mooie of minder mooie plaatjes terug.

Verder is - zoals al vaker gezegd - de keus voor full frame of aps-c vooral afhankelijk van wat je wilt (naar keuze invullen: fotograferen, betalen, sjouwen). Je 1200D kan misschien best een nieuwere opvolgbody krijgen, en voor het doel waarvoor je hem vooral gebruikt is een aps-c waarschijnlijk een betere keus dan full frame. Maar het zou zinnig kunnen zijn om je kruit nog even droog te houden.

Een Canon 90D DSLR zou een optie kunnen zijn, maar misschien komt Canon volgend jaar met een spiegelloze aps-c. Wellicht zelfs eentje met een IBIS-systeem, zoals ze nu in hun nieuwe full frame bodies hebben gestopt. Antwoord daarop te vinden in het koffiedik, maar de geruchten doen de ronde.

Je Canon 100mm 2.8 usm is al een macro-lens, en een goede (dat mag ik hopen, heb hem zelf kortgeleden gekocht). Daar een Tamron 90mm 2.8 VC bij kopen klinkt een beetje als een Deux Chevaux naast je Lelijke Eend kopen. Plus een prime lens? Een prime lens is een lens die niet zoomt - zoals een 100mm of 90mm lens.

Misschien is het handiger om op je 1200D een veelzijdige en niet al te duistere zoomlens te kopen (Sigma 17-50mm 2.8 OS wordt hier geloof ik nogal eens genoemd) en daar eens wat mee te gaan rondkieken. Om bugs en bloemetjes te doen kan je dan ook de Canon 100mm meenemen. MIsschien ontdek je wel dat je een telelens wilt - voor een fatsoenlijke 55-250 mm hoef je nog niet naar de bodem van de buidel toe. Vervolgens kun je gaan nadenken of je een betere aps-c camera wilt (90D of een spiegelloze IBIS-tegenvoeter daarvan - volgend jaar in de etalage) of een full frame camera. Dan weet je ook waarom je die echt wilt, in plaats van de veronderstelde "toekomstbestendigheid".

Verder is de apparatuur die je op "Insta" ziet niet zaligmakend- je weet niet wat de fotograaf nog meer heeft gedaan om al die likes te scoren, maar de kans is groot dat mensen met opvallende foto's op Instagram intensiever en professioneler fotograferen en daarmee ook professionelere en duurdere spullen hebben.

Je zou voor de verandering ook eens kunnen selecteren op apparatuur (Instagram #1200d, Flickr 1200d) om te zien wat anderen met eenvoudigere middelen klaar stomen. Dat geeft je een idee wat je met de spullen die je hebt kunt bereiken, en dat lijkt mij praktischer dan je blind te staren op andermans spullen in de hoop dat je daarmee dezelfde resultaten behaalt..

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderdonk
bobcom schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Verder is - zoals al vaker gezegd - de keus voor full frame of aps-c vooral afhankelijk van wat je wilt (naar keuze invullen: fotograferen, betalen, sjouwen). Je 1200D kan misschien best een nieuwere opvolgbody krijgen, en voor het doel waarvoor je hem vooral gebruikt is een aps-c waarschijnlijk een betere keus dan full frame. Maar het zou zinnig kunnen zijn om je kruit nog even droog te houden.
Top dit soort tips is precies de reden dat ik mijn overweging hier wil bespreken.
De 1200d werk ik dagelijks mee nu, echter de vraag is als je nu lenzen koopt wil je die dan kopen geschikt voor een 1200d/850d of voor een m50/RP met een adapter.
Inmiddels ben ik wel overtuigd dat een APS-C sensor voor nu prima is.
Mooi zou zijn als dezelfde lenzen in de toekomst ook te gebruiken zijn op een eventueel beter camera (FF) of is dat heel krom gedacht? En is dat per definitie onhandig?

Als ik de overzichten nu goed bekijk is de M50 nu de enige APS-C DSLM? Of zou dit geen goede keus zijn?
[...]
Je Canon 100mm 2.8 usm is al een macro-lens, en een goede (dat mag ik hopen, heb hem zelf kortgeleden gekocht). Daar een Tamron 90mm 2.8 VC bij kopen klinkt een beetje als een Deux Chevaux naast je Lelijke Eend kopen. Plus een prime lens? Een prime lens is een lens die niet zoomt - zoals een 100mm of 90mm lens.
Ik ga nu dus zelf een lens aanschaffen en de vraag is dan wat is de beste combi ? Juist eenzelfde Canon kopen? Of is Tamron ook oké?
Zit er daadwerkelijk een groot verschil (zichtbaar als 'beginnende fotograaf) waarbij er op foto technisch gebied nog veel verbetering gehaald kan worden ?

Opties:
Canon 1200d - icm - Canon lens
Canon 90d - icm - Tamron lens
Canon M50 - icm - Tamron lens
Canon M50 - icm - Tweedehands Canon macro van 8jr terug ?
[...]
Misschien is het handiger om op je 1200D een veelzijdige en niet al te duistere zoomlens te kopen (Sigma 17-50mm 2.8 OS wordt hier geloof ik nogal eens genoemd) en daar eens wat mee te gaan rondkieken. Om bugs en bloemetjes te doen kan je dan ook de Canon 100mm meenemen. MIsschien ontdek je wel dat je een telelens wilt - voor een fatsoenlijke 55-250 mm hoef je nog niet naar de bodem van de buidel toe. Vervolgens kun je gaan nadenken of je een betere aps-c camera wilt (90D of een spiegelloze IBIS-tegenvoeter daarvan - volgend jaar in de etalage) of een full frame camera. Dan weet je ook waarom je die echt wilt, in plaats van de veronderstelde "toekomstbestendigheid".

Verder is de apparatuur die je op "Insta" ziet niet zaligmakend- je weet niet wat de fotograaf nog meer heeft gedaan om al die likes te scoren, maar de kans is groot dat mensen met opvallende foto's op Instagram intensiever en professioneler fotograferen en daarmee ook professionelere en duurdere spullen hebben.
Kijk dit zijn de handige inzichten in de markt/kennis van nieuwe APS-C DSLM. Heb ook zitten kijken naar een refurbished 80d,
is het ook een idee zoiets te kopen en dan later over te stappen naar een spiegelloze?
[...]
Helemaal eens! Als de camera de komende jaren (3/4) voldoet is het prima.
Heb alleen meer zoiets als ik nu een body koop is het wel leuk als bijv. een 80d echt beter en bijv. makkelijker met meer auto-focus punten schiet dan zeg de 1200d van mn werkgever om meteen die te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderdonk
Hi allemaal,

Mede door meer research en na overleg met bobcam ben ik tot de volgende set gekomen;
voor op dit moment zijn APS-C en DSLM (gezien direct resultaat belichting etc in zoeker zichtbaar) voor mij de beste keus
Het verschil tussen de M50 en M6 Mark II / toekomstige M7 is groot, en komt in de buurt bij een R(P),
vandaar dat ik nu voor de M50 heb gekozen, in combinatie met een max. budget van +/- 2000e.

Het totaalplaatje wordt dan;
- Canon M50 (479e)
- Tamron 90mm F2.8 Di USD VC Macro (580e)
- Canon 24-105mm f/4 IS II USM (836e refurbished)
- Viltrox speedbooster EF-M EOS M2 0.71X (154e)
- Canon EF-M - EF adapter
- Meike MK-14 EXT Macro flash

Ik heb nog wel getwijfeld tussen de Canon 24-105 F4 IS II en de 24-105mm f/3,5-5,6 IS, maar toch gekozen voor de lichtsterke variant. (Viltrox levert 0,71*1,6=1,136)
Met viltrox is de IS II; 24-105mm F2.8
Met adapter: (1.6 crop) 38-180mm F4

Twijfel eerlijk gezegd nog wel tussen de 24-105 F4 IS II en de 24-70 F2.8L USM, qua kosten maakt het niet veel uit,
en met 112mm (70*1,6) kan ik ook al een eind ver weg schieten. Vraag is of je een stukje tele in wil/kan leveren voor lichtsterke lens.

Bedankt in ieder geval voor de hulp

• Burning
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 02:02
Met een speedbooster ga je (als ik het goed inzie) hetzelfde probleem met schepte en diepte krijgen als met een full frame sensor. Ik zie daar de meerwaarde niet van in.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik niet echt te spreken was over de kwaliteit van de Fuji -> Canon EF Speedbooster van Viltrox.

Een extra optisch element zorgt voor een verslechtering van de kwaliteit, zeker als het goedkopere speedboosters zijn. Metabones Ultra speedbooster kost immers gauw 700-800 euro voor alleen het stukje glas. Dat zie je ook zeker terug in de beeld kwaliteit. Dure scherpe lenzen combineren met goedkope chinese speedboosters is een netto verlies aan beeld kwaliteit.

Ik zou dus gewoon bij de Canon EF-M naar EF adapter blijven en een APS_C lens kopen. 17-55 F2.8 bijvoorbeeld. Uitstekende lens, geen problemen met crop-factor. Je Macro lens kan je al gebruiken als een tele lens, die is namelijk 144mm FF eq op je crop camera.

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50
FeareX schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:27:
Ik lees een heel verhaal maar begrijp nog steeds niet wat je ermee wilt gaan doen. Voor gebits-foto's heb je naar mijn idee geen betere camera nodig. Wat @LA-384 zegt klopt ook; qua scherpte diepte hoef je het niet te doen want je gaat je full frame camera verder afstoppen om meer scherpte-diepte te krijgen. Dan moet je ISO omhoog en heb je vergelijkbare foto's.

Je wilt een nieuwe macro lens kopen, maar de Canon lens die je hebt is al erg goed. De lenzen die je noemt gaan volgens mij geen noemenswaardig verschil geven.

Je noemt veel dure spullen, maar ik zie niet welk nut ze moeten gaan brengen. Overschat de camera niet, jij maakt uiteindelijk de foto en bent dus de grootste bepalende factor in het proces.

Dit.

En dit...
Zelf maken we slechts af en toe foto's tijdens complexere ingrepen. Dat doen we met een oude canon 1000d en 100mm f2.8 L lens (zonder flitser, we gebruiken de operatielamp als lichtbron). Het is altijd een gevecht tussen scherptediepte en sluitertijd.
...maakt mij heel nieuwsgierig, je gebruikt toch een flitser? Wat voor diafragma gebruik je?

Een 24-70 of 24-105 lijkt mij heel onhandig vanwege het gebrek aan groothoek. Met zo'n speedbooster wordt het wel omslachtig. Waarom niet 'gewoon' een range van 17-50?

Pardon my French, maar ik heb het idee dat je eerst moet uitzoeken wat je precies wil met fotogafie, voordat je van alles en nog wat koopt. Enerzijds zoek je iets lichtsterks, maar ook wat telebereik, professioneel gebruik (?), bestand tegen weersinvloeden, toekomstbestendig, etc. Je kunt in theorie alles kopen, maar dat maakt je nog geen goede fotograaf. Begin met iets simpels en vind vanzelf uit waar je plezier in hebt en wat je nodig hebt d:)b

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
FordFiasco schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:10:

Pardon my French, maar ik heb het idee dat je eerst moet uitzoeken wat je precies wil met fotogafie, voordat je van alles en nog wat koopt.
Mee eens.
Het lijstje spullen van de laatste reactie kost meer dan 2000€, en is imho een doelloos allergaartje.

De goede 100mm macro lens van Canon is er al. Houden! (en de ringflitser uiteraard ook)
En de 1200D vervangen, als die niet echt bevalt.
Dat kan een M50 met adapter of een betere/modernere DSLR zijn. Beide keuzes zijn goed.
Dan een leuke standaardzoom erbij en klaar is kees. En vooral 2e hands voor dik minder dan >2000€. Voor 600€ (2e hands DSLR) of 800€ (nieuwe M50+adapter) kom je een heel eind, want een leuke f2.8 standaardzoom kost 2e hands geen drol.

(en vergeet "toekomstbestendigheid": alle camera's van 15 jaar geleden zijn nu verouderd. Alle camera's van nu zullen over 15 jaar verouderd zijn!)

[ Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-09-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Lekker mosterd na de maaltijd... maar ik ben de laatste tijd aan het spelen met focus stacking.
Daarmee zit je niet meer vast aan de beperkte scherptediepte van macro.
De camera neemt heel snel een aantal beelden die telkens ietsje verder scherp gesteld zijn.
Vervolgens (in de camera of offline) worden de scherpe delen van elke foto gebruikt om 1 foto te maken. Die foto is dan van voor tot achter scherp.

Mijn camera (Olympus M5.III) kan focus stacking in de camera doen en het kan vanuit de hand.
Dat is superhandig: Gewoon de functie aanzetten, foto maken, rekenrekenreken, klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Tarquin op 28-09-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:14

bobcom

Dedicated dabbler

Tarquin schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:15:
Lekker mosterd na de maaltijd... maar ik ben de laatste tijd aan het spelen met focus stacking.
Daarmee zit je niet meer vast aan de beperkte scherptediepte van macro.
De camera neemt heel snel een aantal beelden die telkens ietsje verder scherp gesteld zijn.
Vervolgens (in de camera of offline) worden de scherpe delen van elke foto gebruikt om 1 foto te maken. Die foto is dan van voor tot achter scherp.

Mijn camera (Olympus M5.III) kan focus stacking in de camera doen en het kan vanuit de hand.
Dat is superhandig: Gewoon de functie aanzetten, foto maken, rekenrekenreken, klaar.
Mooi systeempje. Komen er raws of jpg's uit? De X-T2 kan wel focus stacking, maar zonder het rekenwerk: dat moet achteraf, in PS, Zerene, Helicon of wie dan ook. Geldt ook voor het appje dat ik op mijn A7Rii heb, maar dat is nog primitiever.

Wie al een Canon / Nikon heeft en voor macro's wil stacken, kan trouwens ook nog bij de Helicon FB tube terecht: een macrotubusje met wat hard-en software dat de autofocusmotor van de lens aan het stacken zet. Kost wel weer $200,-.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 16:06

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

bobcom schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:39:
[...]

Mooi systeempje. Komen er raws of jpg's uit? De X-T2 kan wel focus stacking, maar zonder het rekenwerk: dat moet achteraf, in PS, Zerene, Helicon of wie dan ook. Geldt ook voor het appje dat ik op mijn A7Rii heb, maar dat is nog primitiever.

Wie al een Canon / Nikon heeft en voor macro's wil stacken, kan trouwens ook nog bij de Helicon FB tube terecht: een macrotubusje met wat hard-en software dat de autofocusmotor van de lens aan het stacken zet. Kost wel weer $200,-.
Sommige Canon dSLRs kunnen dat ook zonder Helicon FB tube. Mijn 90D heeft die functie standaard aan boord maar het werkt wel maar met een selectie aan lenzen en alleen vanuit liveview. En de werkelijke stack moet je achteraf alsnog maken (of overlaten aan de Canon software).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50
Met de Canon Camera Connect App kun je ook de focus telkens een vaste stap laten opschuiven.

Ik ben nog niet echt fan van die app qua gemak en snelheid, maar wellicht is iemand hier bij gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 14:19
FYI, ik lees dit toevallig....

Een M camera van canon is gaaf, maar de M mount is EOL heb ik begrepen.

Misschien toch kiezen voor RF, wat toekomst vaster lijkt.

https://www.canonrumors.c...for-the-eos-m-lineup-cr2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
https://www.canonwatch.co...oing-to-die-is-it-really/
en de andere 'rumor site' zegt dan: "We call this bs". Wie moeten we nou geloven?

Elk jaar weer dit soort spookverhalen sinds de afgelopen 6 jaar ofzo. Of het waar is? En wanneer gebeurt het dan eindelijk? Geen idee. Misschien morgen, misschien over 6 jaar, misschien over 12 jaar?

Het is lastig om de toekomst te voorspellen. Zo heeft Olympus 4 maanden geleden ook haar camera divisie verkocht, inclusief alle research en development en de fabrieken. We kunnen er wel wat van vinden maar wat dit betekent voor de consument weten we helaas nog niet. Waar rook is, is vuur, maar de "M-camera is dood" is echt al jarenlang aan het roken. Totdat bijv. over 4 jaar de echte brand uitbreekt en dan zullen sommigen uiteraard zeggen (ook al is het 10 jaar later na het eerste gerucht): "I told you so".

In ieder geval, volgens mij was dit gerucht recentelijk al vermeld in het Canon topic. Dit draadje was al ongeveer 4 maanden aan het slapen ;)
Pagina: 1