Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 139 ... 198 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Goed dat ze het eindelijk erkennen en gefixt hebben. Die hoop was ik al kwijt toen ik hun PR-antwoorden op hun forum zag de afgelopen weken. Gelukkig heb ik het zelf kunnen oplossen door de Arc op ethernet aan te sluiten vorige week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

Lejavh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:45:
14.10

Release date: 6/21/2022

In this update:

-Improvements around delayed audio with home theater surrounds and Subs, as well as audio dropouts due to delayed audio.
-Bug fixes and performance enhancements.

Ik ben benieuwd, zojuist ge-update. Als ik wat merk meld ik me weer.
Ah, kijk aan.
Hier ipv de sub de rear ONE's. Opeens gingen ze aan. Zo merk je wel direct de meerwaarde van je set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:06
De update naar 14.10 lijkt flink stabiel te zijn! Heb nog nergens last van en alles blijft werken, eindelijk lijkt het opgelost te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik ben nog steeds een beetje aan het inlezen. Niet gehaast verder, ik heb een tijdje geleden nog eens een film gekeken met m'n eenvoudige setup (onkyo 2.0 amp + 2 qacoustics bookshelf speakers) en dat is nog steeds een uitstekende ervaring.

Dat setje is voor z'n geld (net iets duurder dan een sonos beam als ik het goed heb) gewoon heel erg goed. Persoonlijk ben ik geen fan van pompende bassen, dus luister dan ook het liefst 'natuurlijk'. Een ietwat speaker van normaal formaat kan genoeg bass produceren voor mijn smaak. Voor mij mag het een helder, natuurlijk, zonder al te veel EQ, geluid zijn...

Ik heb in een winkel ook even met de sonos beam zitten spelen. Naar bouwkwaliteit en uitvoering/design voelt het zeker premium, dat doen ze erg goed. Een solide speaker, mooi vormgegeven, en voelt niet als speelgoed in elk geval.

Er is wel een punt waar een eenvoudige 'echte' stereo setup het gemakkelijk wint, en dat is stereo channel separation. Die soundbars doen wel hun best, en het effect is er wel, maar niets is zo simpel als gewoonweg twee speakers fysiek een eind uit elkaar zetten. Gewoon, zonder truukjes en software...

Dus omdat ik weinig films/tv kijk, en de huidige setup voldoet, hoef ik nog niet meteen om.

Maar de drang en zin is er wel, vooral vanuit het oogpunt van het eenvoudiger maken van de setup, en meer ruimtebesparend. Waar ik ook erg aan denk ik dat je met een sonos beam erg gemakkelijk, zonder extra kabels te trekken, op een goedkope manier een surround setup kan maken met de symfonisk speakers van ikea. Dat is wat mij betreft echt een niet te negeren voordeel.

Ik heb geen enkele twijfel dat de ikea speakers ook gewoon goed zijn. Ze hebben voldoende body en volume voor een gewone (kleinere) woonkamer/kamer. En als rear speakers voldoen ze zeker. Ik hoef persoonlijk geen uitmuntende audiofiele speakers als rears. Kan, maar hoeft niet. Bij rears en surround gaat het echt veel meer om het creëren van dat ruimtelijke effect met 'wat geluid' vanuit de achterkant, dan echt exacte weergaves en dergelijke.

Een beam + 2 ikea speakers = +-700 euro. En nog eens 50 euro voor twee op maat gemaakte speaker stands. Niet slecht.

Nog 1 vraagje, wie heeft verder nog een 'ecosysteem' zoals sonos. Of dezelfde functionaliteit. Als ik het goed heb is dat enkel yamahaCast? Daar lees ik toch niet steeds positieve dingen over. Wil me graag nog even inlezen in directe concurrentie, gewoon om alle invalshoeken af te dekken. Ook al heb ik nog geen sonos, dat debacle van een aantal jaar terug (deprecaten van perfect werkende speakers omwille van software) zit nog fris in het geheugen en geeft me toch wat pauze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Amos_x schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:20:
Nog 1 vraagje, wie heeft verder nog een 'ecosysteem' zoals sonos. Of dezelfde functionaliteit. Als ik het goed heb is dat enkel yamahaCast?
Het heet net anders, nl. MusicCast, van Yamaha inderdaad. Er zijn nog meer systemen, zoals Heos van Denon en Bluesound van NAD. Voor ervaringen kan je in de volgende topics terecht:
[Ervaringen] Bluesound - Streaming Audio
Yamaha Musiccast ervaringen?
Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4 (algemene Denon topic, Heos heeft volgens mij geen eigen topic, kwam alleen wat losse vragen tegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:39
Amos_x schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:20:
Ik ben nog steeds een beetje aan het inlezen. Niet gehaast verder, ik heb een tijdje geleden nog eens een film gekeken met m'n eenvoudige setup (onkyo 2.0 amp + 2 qacoustics bookshelf speakers) en dat is nog steeds een uitstekende ervaring.

Dat setje is voor z'n geld (net iets duurder dan een sonos beam als ik het goed heb) gewoon heel erg goed. Persoonlijk ben ik geen fan van pompende bassen, dus luister dan ook het liefst 'natuurlijk'. Een ietwat speaker van normaal formaat kan genoeg bass produceren voor mijn smaak. Voor mij mag het een helder, natuurlijk, zonder al te veel EQ, geluid zijn...

Ik heb in een winkel ook even met de sonos beam zitten spelen. Naar bouwkwaliteit en uitvoering/design voelt het zeker premium, dat doen ze erg goed. Een solide speaker, mooi vormgegeven, en voelt niet als speelgoed in elk geval.

Er is wel een punt waar een eenvoudige 'echte' stereo setup het gemakkelijk wint, en dat is stereo channel separation. Die soundbars doen wel hun best, en het effect is er wel, maar niets is zo simpel als gewoonweg twee speakers fysiek een eind uit elkaar zetten. Gewoon, zonder truukjes en software...

Dus omdat ik weinig films/tv kijk, en de huidige setup voldoet, hoef ik nog niet meteen om.

Maar de drang en zin is er wel, vooral vanuit het oogpunt van het eenvoudiger maken van de setup, en meer ruimtebesparend. Waar ik ook erg aan denk ik dat je met een sonos beam erg gemakkelijk, zonder extra kabels te trekken, op een goedkope manier een surround setup kan maken met de symfonisk speakers van ikea. Dat is wat mij betreft echt een niet te negeren voordeel.

Ik heb geen enkele twijfel dat de ikea speakers ook gewoon goed zijn. Ze hebben voldoende body en volume voor een gewone (kleinere) woonkamer/kamer. En als rear speakers voldoen ze zeker. Ik hoef persoonlijk geen uitmuntende audiofiele speakers als rears. Kan, maar hoeft niet. Bij rears en surround gaat het echt veel meer om het creëren van dat ruimtelijke effect met 'wat geluid' vanuit de achterkant, dan echt exacte weergaves en dergelijke.

Een beam + 2 ikea speakers = +-700 euro. En nog eens 50 euro voor twee op maat gemaakte speaker stands. Niet slecht.

Nog 1 vraagje, wie heeft verder nog een 'ecosysteem' zoals sonos. Of dezelfde functionaliteit. Als ik het goed heb is dat enkel yamahaCast? Daar lees ik toch niet steeds positieve dingen over. Wil me graag nog even inlezen in directe concurrentie, gewoon om alle invalshoeken af te dekken. Ook al heb ik nog geen sonos, dat debacle van een aantal jaar terug (deprecaten van perfect werkende speakers omwille van software) zit nog fris in het geheugen en geeft me toch wat pauze.
Ik maak hier thuis gebruik van een Sonos-setup (ARC, 2 x Play: 1 en SUB) en heb daarnaast nog een Play: 1 en IKEA Symfonisk staan. Echter, ik kan het merk Sonos gewoon niet meer aanraden. Ik heb sinds 2013 altijd met plezier gebruikgemaakt van haar producten, maar de afgelopen jaren is het teleurstelling op teleurstelling.

Mijn negatieve ervaringen zit hem vooral in het volgende:
• De S2-app. Naar mijn mening een flinke downgrade t.o.v. de vorige applicatie. De S2-app is trááág (zelfs op mijn Samsung S20) en loopt de laatste tijd ook vaker vast (freezes).
• Het ongemak van de setup. Even snel een speaker wisselen, wisselen van netwerk of speakers toevoegen aan een bestaand netwerk? Ik dacht het niet! Wilde laatst een speaker (Play: 1) opnieuw toevoegen aan het (bestaande) netwerk en ik ben 20 min. bezig geweest.
• Speakers die opeens uit een bestaande setup worden gegooid of waar geen verbinding mee kan worden gemaakt.
• Echo / sound delay tijdens het gamen, ondanks het feit dat alle checks oké zijn en alle kunstmatige vertragers / vertragingen uit staan. Sound delay verdwijnt bij het verwijderen van de surround speakers uit de setup.
• Brakke Spotify-implementatie in de app. Vaak worden er nummers geskipt of wordt de verbinding verbroken.
• Ik heb het idee dat de Symfonisk-speaker het ecosysteem alleen maar verstoort.

Dit zijn mijn ervaringen en daartegenover zullen vast een heleboel positieve ervaringen staan, maar mijn vertrouwen in de producten van Sonos is de afgelopen jaren wel geschaad.

Waarom dan nog vasthouden aan Sonos? Het is best een investering geweest en ik ben voorlopig niet van plan om een soortgelijke investering opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 22:28
Yonix schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Ik maak hier thuis gebruik van een Sonos-setup (ARC, 2 x Play: 1 en SUB) en heb daarnaast nog een Play: 1 en IKEA Symfonisk staan. Echter, ik kan het merk Sonos gewoon niet meer aanraden. Ik heb sinds 2013 altijd met plezier gebruikgemaakt van haar producten, maar de afgelopen jaren is het teleurstelling op teleurstelling.

• De S2-app. Naar mijn mening een flinke downgrade t.o.v. de vorige applicatie. De S2-app is trááág (zelfs op mijn Samsung S20) en loopt de laatste tijd ook vaker vast (freezes).
• Het ongemak van de setup. Even snel een speaker wisselen, wisselen van netwerk of speakers toevoegen aan een bestaand netwerk? Ik dacht het niet! Wilde laatst een speaker (Play: 1) opnieuw toevoegen aan het (bestaande) netwerk en ik ben 20 min. bezig geweest.
• Speakers die opeens uit een bestaande setup worden gegooid of waar geen verbinding mee kan worden gemaakt.
• Echo / sound delay tijdens het gamen, ondanks het feit dat alle checks oké zijn en alle kunstmatige vertragers / vertragingen uit staan. Sound delay verdwijnt bij het verwijderen van de surround speakers uit de setup.
• Brakke Spotify-implementatie in de app. Vaak worden er nummers geskipt of wordt de verbinding verbroken.
• Ik heb het idee dat de Symfonisk-speaker het ecosysteem alleen maar verstoort.

Dit zijn mijn ervaringen en daartegenover zullen vast een heleboel positieve ervaringen staan, maar mijn vertrouwen in de producten van Sonos is de afgelopen jaren wel geschaad.

Waarom dan nog vasthouden aan Sonos? Het is best een investering geweest en ik ben voorlopig niet van plan om een soortgelijke investering opnieuw te doen.
Even een speaker wisselen is niet een taak wat snel zou moeten. Daarvoor is hooguit de Sonos Move.

Vele zaken klinken als netwerk, vertraging, happering. Speaker wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 17:06
Ook de traagheid die jij bij de app ondervindt kan wifi-gerelateerd zijn: de app is alleen een afstandsbediening voor het systeem. Als hij het systeem niet kan vinden is hij dus traag.

Had je op S1 soms een Bridge (die niet S2 compatibel is)? Dan zou je eens kunnen experimenteren met het bekabelen van een speaker (geen surround of Sub) of met een Boost.

Delay van surroundspeakers zou niet moeten kunnen - ook daar kan een storing op de dedicated 5Ghz verbinding de oorzaak zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
musicfreak schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Het heet net anders, nl. MusicCast, van Yamaha inderdaad. Er zijn nog meer systemen, zoals Heos van Denon en Bluesound van NAD. Voor ervaringen kan je in de volgende topics terecht:
[Ervaringen] Bluesound - Streaming Audio
Yamaha Musiccast ervaringen?
Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4 (algemene Denon topic, Heos heeft volgens mij geen eigen topic, kwam alleen wat losse vragen tegen)
Bedankt voor de links naar deze topics, waar alternatieven besproken worden op het ecosysteem van sonos.

Bluesound lijkt me, vooral wat betreft prijs, toch een paar trapjes hoger dan Sonos, en zit in een budget range die ik niet wil aanspreken voor mijn bescheiden opstelling en beperkte use-cases. Wellicht krijg je er ook een veel betere sound voor terug, maar dat zal voor mijn (niet-audiofiele) oren wel versplide moeite zijn. Wel klasse spul als ik het zo wat vlug bekijk.

MusicCast lijkt me een volledig drama en verre van zo gebruiksvriendelijk als Sonos. :X Het lijkt er wel op dat Sonos de meest gebruiksvriendelijke plulg-and-play oplossing is voor de doorsnee consument. Een meshed multiroom netwerk via wifi zal vast wel erg complex zijn, maar dat heeft Sonos blijkbaar toch het best onder de knie.

En met HEOS is blijkbaar enkel het aspect 'multiroom' mogelijk in hun systeem. Het aansluiten van losse speakers via wifi streaming voor een surround setup lijkt niet mogelijk. Stapje te kort op Sonos in dat geval.

Mijn positie nu is dat ik wel voorzichtig wil proberen hoe het allemaal werkt bij Sonos. Het voordeel is dat je beetje bij beetje kan bijkopen/uitbreiden, en indien het niet bevalt snel de stekker eruit trekken en doorverkopen/weggeven.

Misschien kan ik zelfs beginnen met een Ray, en deze dan doorschuiven naar een tweede setup en vervangen door een beam. Ik dacht verkeerdelijk dat optisch enkel PCM 2.0 stereo deed, maar blijkbaar kunnen een aantal simpele 5.1 standaarden ook via optisch. Je kan dus zelfs experimenteren met een Ray + 2 ikea speaker setup (of One) in het Sonos ecosysteem. Zonder radicaal over de nek te gaan qua budget.
Yonix schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Bedankt voor jet neerpennen van deze nuance en bedenkingen. Ook belangrijk om mee te nemen. Niet steeds een volledig hoera-succes verhaal dus. Daarom, indien ik instap, zal ik gewoon klein beginnen. Dan weet ik snel genoeg hoe 'fragiel' en buggy (of niet) het systeem is, in combinatie met de andere producten die ik gebruik.

Wat ik steeds jammer vind met het merendeel van dit soort 'smart' speakers (speakers die via bluetooth of wifi aangestuurd worden) is dat er geen 'domme' connectie op zit. Al was het maar uit duurzaamheidsoogpunt of allerlaatste plan B indien het ding echt gewoon niet lekker wil werken. Dan kan je er nog steeds *iets* mee doen in een andere kamer/hobbyruimte/2de slaapkamer, weet ik veel.

Als over 10 jaar de wifi hardware/chips in die speakers niet lekker meer werken op nieuwere netwerken (buggy backwards compatibele standaarden) dan sta je daar mooi met je oude speakers, die verder in het meest banale functie (membraantje op en neer bewegen) nog prima zouden moeten kunnen werken. Ach ja, het gaat overal deze richting uit.

@ro3lie inderdaad, speaker terug toevoegen zou niet vaak moeten gebeuren, maar kan me wel situaties voorstellen. Even 1 speaker meenemen naar een vakantiehuis en 2 weken later terug toevoegen aan het netwerk thuis. Of een speaker uitlenen aan familie/vrienden voor korte tijd. Scenario's genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:10
Het wegvallen van de sub en rear speakers alsook de delay richting rear speakers zijn met de laatste firmware update opgelost. Dus die problemen zouden tot het verleden moeten behoren. Ik heb er iig sinds de laatste update geen last meer van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Vraagje voor jullie.

Ik heb twee IKEA Symfonisk speakers voor muziek. Ik zit eraan te denken om een Beam te kopen en dan die twee speakers als rears in te zetten.

Als ik zo rondkijk zie ik echter overal "voor dat geld heb je ook een goede receiver en speakers" en ik was benieuwd of er hier mensen zijn die daar anders over denken.

Use case is series/films kijken met een moderne TV, een PS5 en muziek luisteren.

Ik ben geen audiofiel, maar ik hoor het verschil wel. Oh, en ik heb geen dame in huis om me zorgen over te maken. Puur mijn eigen portomonnee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Arachas schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:57:
Vraagje voor jullie.

Ik heb twee IKEA Symfonisk speakers voor muziek. Ik zit eraan te denken om een Beam te kopen en dan die twee speakers als rears in te zetten.

Als ik zo rondkijk zie ik echter overal "voor dat geld heb je ook een goede receiver en speakers" en ik was benieuwd of er hier mensen zijn die daar anders over denken.

Use case is series/films kijken met een moderne TV, een PS5 en muziek luisteren.

Ik ben geen audiofiel, maar ik hoor het verschil wel. Oh, en ik heb geen dame in huis om me zorgen over te maken. Puur mijn eigen portomonnee. ;)
Persoonlijk, indien ik de mogelijkheid had tot kabels gebruiken (weggewerkt of zo, maar daar is het nu te laat voor), en genoeg ruimte voor een receiver, zou ik gaan voor de receiver + speakers optie. Gewoon veel minder mogelijke failure states. Niet afhankelijk van de kwaliteit van je wifi netwerk. Erg modulair ook. Speakers beu? Groter? Kleiner? Floor standers of bookshelves? Gewoon inwisselen en mix-and-match zoals je zelf wil.

Herinner je ook het sonos nieuwsitem van een paar jaar terug waar je je goede speakers gewoon bij het vuil kon zetten, indien je wou overgaan naar het nieuwe software platform. De hardware (chips, controllers) die 'vastgelijmd' zitten in de speakers waren gewoon verouderd. Dus, het deel wat geluid maakt, kon ook weg. (jaja, er was korting bij het inleveren S1 producten wanneer je S2 producten aankocht)

Het nadeel is natuurlijk duidelijk, en typisch bij modulaire systemen. Meer kastjes, meer kabels, meer kabelmanagement, minder 'geïntegreerd', geen 'app'. Het zal van jezelf afhangen of je dat wil overwegen of niet. Ik wil persoonlijk naar een situatie waar ik helemaal geen tv meubel meer heb. Vind dat een compleet verouderde en overbodige opstelling tegenwoordig in 2022. Er is geen fysieke media meer (dvd's, videocassettes) en alle kastjes zijn sterk in grootte afgenomen. Een soundbar + apple tv kan op een plankje dat aan de muur is gevezen. Dus receiver + speakers is terug de andere richting uit. Ook al bestaan er kleinere receivers met minder vermogen voor kleinere ruimtes (denon, marantz)

Het voordeel van de all-in-one oplossingen van sonos is strakke opstellingen, en indien je netwerk goed is, gewoon opstellen en gaan. Maar je zit wel in de vendor lock-in van de app en het ecosysteem. Ook indien je rechtstreeks spotify wil streamen bvb zonder tussenkomst van chromecasts of je telefoon. En dat is nog zoiets, indien technologie opschuift, of je behoeftes, kan je niet zomaar een andere input of kastjes aan je speaker systeem hangen voor geluid alvast. Tenzij via de tv (tv als AV-hub gebruiken) en via ARC naar sonos, en zo via wifi naar multiroom of surround.

Ik zit iets meer in het tweede kamp. En wat me sonos doet overwegen is de 'apple-like' geïntegreerde cleane setups. Ook al kan ik ze niet echt 'goedpraten' en matchen ze niet echt met mijn 'tech-filosofie'. Marketing is best een krachtig ding! ;) :P

[ Voor 8% gewijzigd door Amos_x op 25-06-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:27
Arachas schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:57:
Vraagje voor jullie.

Ik heb ook een beam gekocht en de symfonisks had ik al. Die zijn nu rear speakers. Stabiliteit van het hele systeem is verbeterd. En we veranderen nog wel eens de inrichting dus hoe minder kabels hoe beter. Geen spijt van in elk geval.

Gebruik is voornamelijk tv en Spotify. Geen hoogstaande eisen aan de audio.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 25-06-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Amos_x schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Persoonlijk, indien ik de mogelijkheid had tot kabels gebruiken (weggewerkt of zo, maar daar is het nu te laat voor), en genoeg ruimte voor een receiver, zou ik gaan voor de receiver + speakers optie. Gewoon veel minder mogelijke failure states. Niet afhankelijk van de kwaliteit van je wifi netwerk. Erg modulair ook. Speakers beu? Groter? Kleiner? Floor standers of bookshelves? Gewoon inwisselen en mix-and-match zoals je zelf wil.

Herinner je ook het sonos nieuwsitem van een paar jaar terug waar je je goede speakers gewoon bij het vuil kon zetten, indien je wou overgaan naar het nieuwe software platform. De hardware (chips, controllers) die 'vastgelijmd' zitten in de speakers waren gewoon verouderd. Dus, het deel wat geluid maakt, kon ook weg. (jaja, er was korting bij het inleveren S1 producten wanneer je S2 producten aankocht)

Het nadeel is natuurlijk duidelijk, en typisch bij modulaire systemen. Meer kastjes, meer kabels, meer kabelmanagement, minder 'geïntegreerd', geen 'app'. Het zal van jezelf afhangen of je dat wil overwegen of niet. Ik wil persoonlijk naar een situatie waar ik helemaal geen tv meubel meer heb. Vind dat een compleet verouderde en overbodige opstelling tegenwoordig in 2022. Er is geen fysieke media meer (dvd's, videocassettes) en alle kastjes zijn sterk in grootte afgenomen. Een soundbar + apple tv kan op een plankje dat aan de muur is gevezen. Dus receiver + speakers is terug de andere richting uit. Ook al bestaan er kleinere receivers met minder vermogen voor kleinere ruimtes (denon, marantz)

Het voordeel van de all-in-one oplossingen van sonos is strakke opstellingen, en indien je netwerk goed is, gewoon opstellen en gaan. Maar je zit wel in de vendor lock-in van de app en het ecosysteem. Ook indien je rechtstreeks spotify wil streamen bvb zonder tussenkomst van chromecasts of je telefoon. En dat is nog zoiets, indien technologie opschuift, of je behoeftes, kan je niet zomaar een andere input of kastjes aan je speaker systeem hangen voor geluid alvast. Tenzij via de tv (tv als AV-hub gebruiken) en via ARC naar sonos, en zo via wifi naar multiroom of surround.

Ik zit iets meer in het tweede kamp. En wat me sonos doet overwegen is de 'apple-like' geïntegreerde cleane setups. Ook al kan ik ze niet echt 'goedpraten' en matchen ze niet echt met mijn 'tech-filosofie'. Marketing is best een krachtig ding! ;) :P
Ja, allemaal bekende overwegingen. Ik heb overal ethernet liggen al, en mijn Symfonisk zitten ook allebei op het netwerk. Weinig problemen mee.

Betekent ook dat ik makkelijk speakerkabel zou kunnen leggen. Dus ik denk daar ook zeker over na, zeker aan gezien ik hoor dat de Beam maar beperkt is en zelfs een 2.0 stereo opstelling met een fatsoenlijke receiver al beter klinkt.

Ik had ooit een Denon receiver, en ik ben ook wel gevoelig voor alle rotzooi in de kabel - maar TV meubel vind ik geen punt, als ik maar Spotify kan spelen over het netwerk vanaf de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Voor de prijs van alleen een Beam heb je geen goede receiver en speakers. De Beam (of zelfs de Ray) is dan een prima optie.
Amos_x schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:15:
[...]
Dit si wel een zeer eenzijdige weergave. Er is een korte periode geweest dat Sonos de speakers “brickte” als je gebruik maakte van de upgrade korting. Daarvoor werd wel een aantal malen gewaarschuwd. Dat is allang niet meer zo: je kunt je oude speakers gewoon kunnen gebruiken als je gebruik maakt van de korting die eraan hangt. Oude speakers blijven gewoon bruikbaar op S1 - je kunt ze alleen niet meer groeperen met evt. nieuwe S2 only speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 21:17
Mbt de eerder genoemde vrees voor minder channel separatie tov een 2.1 set: ik ben altijd nog erg onder de indruk van Atmos content op mijn Arc/Ones/sub. Dialogen komen van voren en gelijktijdig wordt je omringt door muziek. Ik kan niet zeggen waar het vandaan komt. Geluidseffecten komen duidelijk uit een hoek. Bij het spelen van muziek is het anders. Daar is minder separatie te merken, maar het verschil met mijn vorige 5.1 set is ook weer niet zo groot.

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 19:18
Rallye schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:40:
Voor de prijs van alleen een Beam heb je geen goede receiver en speakers. De Beam (of zelfs de Ray) is dan een prima optie.

[...]
Inderdaad.... Als je je bedenkt dat de Beam (Gen1, voor de prijsstijging) in de aanbieding is geweest voor zo'n 350 euro, dan ga je daar echt geen goede (en geen A-merk) receiver met goede speakers voor vinden. En zeker geen receiver met AirPlay en Spotify Connect.

Dus de vergelijking klopt niet helemaal. Als we het hebben over de prijs van een compleet surround systeem met sub van Sonos, dan kun je daar wel makkelijk een eigen set van samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 10:14
Ik zie in mijn ' Over mijn Systeem ' mijn drie Sonos devices staan inclusief lokaal IP adres.
Echter zijn 2/3 systemen helemaal niet verbonden met mijn draadloze router. Hoe kan dat? Is dat omdat mijn ARC een meshed network maak lokaal die ik dus niet zo ?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Niet verbonden met je router? Of zijn het surrounds? Die krijgen namelijk een ip-adres via de Arc…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Gommert69 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:45:
Mbt de eerder genoemde vrees voor minder channel separatie tov een 2.1 set: ik ben altijd nog erg onder de indruk van Atmos content op mijn Arc/Ones/sub. Dialogen komen van voren en gelijktijdig wordt je omringt door muziek. Ik kan niet zeggen waar het vandaan komt. Geluidseffecten komen duidelijk uit een hoek. Bij het spelen van muziek is het anders. Daar is minder separatie te merken, maar het verschil met mijn vorige 5.1 set is ook weer niet zo groot.
Je kan de optie van het afspelen van muziek aanpassen zodat de volume van alle speakers gelijk is. Standaard staat dit op sfeervol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Rallye schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:44:
Niet verbonden met je router? Of zijn het surrounds? Die krijgen namelijk een ip-adres via de Arc…..
Een sub en een move.

Ja deze apparaten melden zich nog aan op mijn WiFi. Ik kan alle WiFi aangesloten apparaten zien en daar staat alleen de arc tussen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Ik had je zin “Echter zijn 2/3 systemen helemaal niet verbonden met mijn draadloze router” opgevat alsof ze niet aangesloten waren. Ik begrijp nu dat ze wel aangesloten zijn maar niet in de lijst staan?

De Sub zou een ip-adres moeten krijgen via de Arc, als hij in dezelfde Sonos “kamer” zit (ook als je geen Sonosnet gebruikt). De Move blijft altijd buiten het Sonosnet (alleen wifi) dus die zou ook gewoon in de lijst moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:23

Mr. Freeze

¡GO!

Vraagje, als ik luister naar Apple Music via de Sonos app, in welke kwaliteit komt ie dan binnen? Ik neem aan dat lossless niet het geval is?

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alekz87
  • Laatst online: 19:32
Mr. Freeze schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:36:
Vraagje, als ik luister naar Apple Music via de Sonos app, in welke kwaliteit komt ie dan binnen? Ik neem aan dat lossless niet het geval is?
Volgens mij kan AirPlay 2 hogere kwaliteit aan. Maar persoonlijk hoor ik echt geen verschil tussen hoge kwaliteit en nog hogere kwaliteit. Kan aan mijn gehoor liggen ;)

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor de liefhebbers: ShortCircuit (van Linus Media Group) heeft de Ray gereviewd: YouTube: Does this fix your terrible TV speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Mr. Freeze schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:36:
Volgens de support pagina van Sonos over Apple music zijn de volgende codecs/bitrates beschikbaar als je Apple music via de Sonos app afspeelt: 64kbps HE-AAC, 128kbps AAC, 256kbps AAC.

Geen lossless dus.
Alekz87 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Volgens mij kan AirPlay 2 hogere kwaliteit aan.
Airplay2 kan bestanden tot 24bit/48kHz afspelen. CD kwaliteit dus. Via Apple music is ook muziek beschikbaar in 24bit/192kHz of 24bit/96kHz kwaliteit (in ALAC formaat) maar deze wordt via Airplay teruggezet naar 24bit/48kHz.

Desalniettemin: Airplay2 ondersteund dus wel lossless ALAC, itt tot direct via de Sonos app.
Zie ook het forum van Sonos, https://en.community.sono...-s-lossless-audio-6858768 en https://en.community.sono...le-sonos-products-6812098

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-09 16:41
sebastius schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:55:
Voor de liefhebbers: ShortCircuit (van Linus Media Group) heeft de Ray gereviewd: YouTube: Does this fix your terrible TV speakers?
Ik heb zelf helaas geen ruimte voor een soundbar op mijn TV meubel dankzij de lomp grote voet van de Panasonic VT50 maar in het meubel heb ik een open ruimte waar de Ray in past. Wat dat betreft vind ik dit wel een ideaal product van Sonos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Vandaag komt mijn 3de One binnen :) voor in de keuken. Whats next? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Nog een One, een Beam, een Sub, een One SL, een Symfonisk boekenplank en een Connect. Dat heb je hetzelfde als ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Rallye schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:27:
Nog een One, een Beam, een Sub, een One SL, een Symfonisk boekenplank en een Connect. Dat heb je hetzelfde als ik ;-)
:P. Het is nu eigenlijk al overkill.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-09 08:35
Ja, we zijn allemaal maar arme mensen met zo weinig muziekopties in huis… *kuch* 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-ne7RbFKAyc7SQPhKsy1vRywEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/58jB0reoKvaJx2lezuTnPfPy.png?f=fotoalbum_large

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Serena schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:02:
Ja, we zijn allemaal maar arme mensen met zo weinig muziekopties in huis… *kuch* 8)7

[Afbeelding]
Goeie genade :o :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alekz87

[Afbeelding]
Mijn vrouw wordt al gek bij het idee. Ik hou ervan

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:06
Amai amai zelfs in de slaapkamer raar speakers haha.

Wel herkenbaar hoor, ik dit jaar ook al genoeg €€ naar Sonos gebracht. Ontzettende verslavingsfactor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 15:40
Yep, Sonos dient een waarschuwingsticker te plaatsen: Let op verslavend, begon hier met een play:3, toen een connect, een play:1, een Beam, een One en een tweede play:1 , een Symfonisk, 2de Symfonisk, een Move, een Boost, een Roam, een Symfonisk schilderij en een 2de Symfonisk schilderij en een 2de One. Zit nu te wachten op de kleine Sub en misschien een Ray 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16

[Afbeelding]
Hoezo heb jij een Sonos in de gang dan? :P

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 15:40
knights16 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:02:
[...]

Ach heb een Roam in het toilet standaard staan, dus verbaas me nergens over waar je Sonos neer kan zetten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
The Inquisitor schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:57:
[...]

Inderdaad.... Als je je bedenkt dat de Beam (Gen1, voor de prijsstijging) in de aanbieding is geweest voor zo'n 350 euro,
Vergelijken met gen1 lijkt me misleidend. Er is op dit moment geen enkele goede reden om nog te spenderen aan gen1. Als je later wil uitbreiden ben je gelimiteerd tot de s1 omgeving/app, of ben je aangewezen op tweedehands. Of moet je de nieuwere speakers isoleren in hun eigen groep.
dan ga je daar echt geen goede (en geen A-merk) receiver met goede speakers voor vinden. En zeker geen receiver met AirPlay en Spotify Connect.
Ik had het hierboven over een 2.1 versterker + 2.0 bookshelf speakers. Zelf heb ik een onkyo 9010. Erg eenvoudig product, zelfs geen schermpje, maar doet prima wat het moet doen. Ooit nieuw gekocht voor 200 euro. Nu merk ik dat onkyo in die prijsklasse/dit type zelfs niets meer aanbiedt :| En verder nog een setje Qacoustics 3010. Het is al even geleden maar daar heb ik zeker niet meer dan 300 euro voor betaald, 280 of zo denk ik. Samen dus iets minder dan 500 euro, ongeveer de prijs van een beam gen2.

Nu ben ik absoluut geen audiofiel, maar ik vind het geluid wat ze produceren echt zeer goed met mijn amateur gehoor. Ik beluister ze nog steeds met veel plezier. Helder, mooi duidelijk en gedetailleerd, verfijnd geluid. Volgens mij win je het moeilijk van eenvoudige fysica, hoe goed een beam ook mag getuned zijn door audio engineers. Gewoon meer fysiek volume, grotere conus, ...

Maar natuurlijk alle nadelen van een losse setup. Alle audio sources moet je apart aansluiten/streamen. Ze nemen meer plaats in. Apart afstoffen :P . Afhankelijk van hoe ze opgezet zijn kan het er slordiger uit zien. Je hebt alle kabels... En hier hangt de onkyo via optisch aan de tv, dus op die manier niet mogelijk om volume te veranderen via de tv.

Daarom dat ik nog steeds twijfel. Gemak en 'sleekness' versus gewoon houden wat ik al heb en betaald heb. :z Ach, vast de vloek van een interesse in tech :P

Waarschijnlijk ga ik toch wel zwichten een beam halen voor de tv (gebruik ik sowieso niet veel) en van deze stereo setup een apart muziek-luister hoekje maken. Old school...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alekz87
Amos_x schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:48:
[...]

Vergelijken met gen1 lijkt me misleidend. Er is op dit moment geen enkele goede reden om nog te spenderen aan gen1. Als je later wil uitbreiden ben je gelimiteerd tot de s1 omgeving/app, of ben je aangewezen op tweedehands. Of moet je de nieuwere speakers isoleren in hun eigen groep.

[...]

Ik had het hierboven over een 2.1 versterker + 2.0 bookshelf speakers. Zelf heb ik een onkyo 9010. Erg eenvoudig product, zelfs geen schermpje, maar doet prima wat het moet doen. Ooit nieuw gekocht voor 200 euro. Nu merk ik dat onkyo in die prijsklasse/dit type zelfs niets meer aanbiedt :| En verder nog een setje Qacoustics 3010. Het is al even geleden maar daar heb ik zeker niet meer dan 300 euro voor betaald, 280 of zo denk ik. Samen dus iets minder dan 500 euro, ongeveer de prijs van een beam gen2.

Nu ben ik absoluut geen audiofiel, maar ik vind het geluid wat ze produceren echt zeer goed met mijn amateur gehoor. Ik beluister ze nog steeds met veel plezier. Helder, mooi duidelijk en gedetailleerd, verfijnd geluid. Volgens mij win je het moeilijk van eenvoudige fysica, hoe goed een beam ook mag getuned zijn door audio engineers. Gewoon meer fysiek volume, grotere conus, ...

Maar natuurlijk alle nadelen van een losse setup. Alle audio sources moet je apart aansluiten/streamen. Ze nemen meer plaats in. Apart afstoffen :P . Afhankelijk van hoe ze opgezet zijn kan het er slordiger uit zien. Je hebt alle kabels... En hier hangt de onkyo via optisch aan de tv, dus op die manier niet mogelijk om volume te veranderen via de tv.

Daarom dat ik nog steeds twijfel. Gemak en 'sleekness' versus gewoon houden wat ik al heb en betaald heb. :z Ach, vast de vloek van een interesse in tech :P

Waarschijnlijk ga ik toch wel zwichten een beam halen voor de tv (gebruik ik sowieso niet veel) en van deze stereo setup een apart muziek-luister hoekje maken. Old school...
Ik heb dan een arc (ipv beam) + sub en zou niet weten of ik ooit nog anders zou willen. Had hiervoor een goeie 2.1, maar het gemak van dit systeem is echt bizar. Laatst in de slaapkamer een Ikea lamp geplaatst met sonos erin. 2 min werk en is nog is gekoppeld. Beneden muziekje aan, naar boven lopen om klaar te maken en daar speelt hetzelfde af in sync. Helemaal goud!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
knights16 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:02:
[...]

Hoezo niet? Op die manier heb ik overal waar ik loop dezelfde muziek spelen. Die van de gang staat op een dusdanige hoogte dat deze ook de overloop beslaat…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

MadDog11 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:14:
[...]

Ach heb een Roam in het toilet standaard staan, dus verbaas me nergens over waar je Sonos neer kan zetten 😉
Ik denk dat je hulp moet zoeken :D O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Serena schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Hoezo niet? Op die manier heb ik overal waar ik loop dezelfde muziek spelen. Die van de gang staat op een dusdanige hoogte dat deze ook de overloop beslaat…
Ik wilde alleen weten wat jouw situatie was dat je een Sonos op de gang had :)
Het was niet bedoeld om er een hoezo wel , hoezo niet kwestie van te maken.

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nieuwe seizoen van Stranger Things met een (Arc) 5.1 Sonos opstelling is wel echt een traktatie voor je oren zeg...pfff....héérlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

_Bailey_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:08:
nieuwe seizoen van Stranger Things met een (Arc) 5.1 Sonos opstelling is wel echt een traktatie voor je oren zeg...pfff....héérlijk!
Ik moet nog beginnen, heb de allerhoogste kwaliteit klaar staan :9~ :9~ O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 21:17
Ik heb in de woonkamer een Arc-Sub-2SL en dat bevalt prima. In mijn werkkamer die aan de woonkamer grenst heb ik een oude Denon versterker met 2 Kef eitjes. Op de Denon is een Internet radio/tuner aangesloten. Ik zou die wel willen vervangen door 2 SLs, maar mijn vrouw werkt ook regelmatig in die kamer en zij is nogal van de “traditionele knop” om de radio aan te zetten. Herkent iemand dit?😊 Wat zou een goede oplossing zijn om een simpele “knop drukken is radio zender” spelen te maken?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 19:18
Amos_x schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:48:
[...]

Je moet wel mijn tekst in de context lezen hé… ik zeg helemaal niet dat je een beam gen1 moet kopen, ik heb het over de prijs die het product heeft gekost en om dat te vergelijken met een zelfbouw oplossing.

Daarnaast is de beam gen1 totaal niet gelimiteerd tot de s1 app… dat slaat helemaal nergens op. Zo oud is de Beam niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
De Beam (Gen 1) is gewoon S2 geschikt. Dat hoeft dus geen reden te zijn om er niet één (evt. gebruikt) te kopen.

Edit: Zag dat de post hiervoor dit ook al meldde.

[ Voor 18% gewijzigd door Rallye op 07-07-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
The Inquisitor schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Je moet wel mijn tekst in de context lezen hé… ik zeg helemaal niet dat je een beam gen1 moet kopen, ik heb het over de prijs die het product heeft gekost en om dat te vergelijken met een zelfbouw oplossing.
Ok, my bad. 350 euro dan versus +-480 voor de zelfbouw oplossing.

Met de zelfbouw oplossing ben ik niet afhankelijk van apps en ondersteuning. Of gevoelig voor mogelijke security problemen, en geen gedoe met firmware-updates en 'downtime'. Ook heb je dan allerhande vormen van audio-input. Dus is het mogelijk om je inrichting/opstelling te mixen zoals je het best uitkomt. Maar dat is natuurlijk het inherente voordeel van modulariteit. Het nadeel is dan de 'clutter' en alle 'kastjes'.

Ik begrijp ook wel dat sonos net gekozen heeft voor het compleet tegenovergestelde: volledige integratie. Dat is de USP en hun business model, wat duidelijk razend populair is, beursgenoteerd, massa's gebruikers... Het nadeel is dan, als 1 deeltje van het geheel problemen heeft (software, oude telefoon waar nieuwe app niet op draait of omgekeerd, bugs, ...) het geheel erg moeilijk anders (dommer) in te zetten is. Een simpele audio-jack input zou een koper als ik nog iets makkelijker over de streep trekken. Je hebt dan namelijk een 'fall-back' mogelijkheid.

Ik heb verder geen erg uitgesproken mening over beide opstellingen.
Daarnaast is de beam gen1 totaal niet gelimiteerd tot de s1 app… dat slaat helemaal nergens op. Zo oud is de Beam niet hoor.
Mijn excuses, en net als @Rallye, bedankt voor de rechtzetting. Als (vluchtige) inlezer in het eco-systeem, heb ik dat dus duidelijk gemist. Het sonos nieuws over de S1/S2 overgang was ongeveer 2020, en de beam gen 1 stamt uit 2018. Door de naam (gen 1 hint erg naar 'ouder', S1, ...), de periode, en het feit dat sonos 'm niet meer officieel verkoopt (?) heb ik verkeerd geconcludeerd dat gen 1 ook bij de 'legacy' hardware hoorde.

Zeker omdat de Play5 (gen 1), Connect (gen 1) en Connect: amp (gen 1) wel bij de toestellen horen die niet meer compatibel zijn.

De tabel op de wikipagina laat zien dat het nog wel meevalt met het aantal apparaten die 'legacy' zijn.

Op zich goed nieuws dus. Afwachten maar hoeveel er afvalt in de volgende update (S3...)

Hoe dan ook, ik ga inderdaad even zoeken naar een (tweedehands) beam 1 om het allemaal eens van dichtbij te bekijken :) Heb verder toch geen nood aan eARC en dobly atmos uit een relatief kleine tv speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:23

Mr. Freeze

¡GO!

Amos_x schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:11:
[...]

Ok, my bad. 350 euro dan versus +-480 voor de zelfbouw oplossing.

Met de zelfbouw oplossing ben ik niet afhankelijk van apps en ondersteuning. Of gevoelig voor mogelijke security problemen, en geen gedoe met firmware-updates en 'downtime'. Ook heb je dan allerhande vormen van audio-input. Dus is het mogelijk om je inrichting/opstelling te mixen zoals je het best uitkomt. Maar dat is natuurlijk het inherente voordeel van modulariteit. Het nadeel is dan de 'clutter' en alle 'kastjes'.

Ik begrijp ook wel dat sonos net gekozen heeft voor het compleet tegenovergestelde: volledige integratie. Dat is de USP en hun business model, wat duidelijk razend populair is, beursgenoteerd, massa's gebruikers... Het nadeel is dan, als 1 deeltje van het geheel problemen heeft (software, oude telefoon waar nieuwe app niet op draait of omgekeerd, bugs, ...) het geheel erg moeilijk anders (dommer) in te zetten is. Een simpele audio-jack input zou een koper als ik nog iets makkelijker over de streep trekken. Je hebt dan namelijk een 'fall-back' mogelijkheid.

Ik heb verder geen erg uitgesproken mening over beide opstellingen.

[...]

Hoe dan ook, ik ga inderdaad even zoeken naar een (tweedehands) beam 1 om het allemaal eens van dichtbij te bekijken :) Heb verder toch geen nood aan eARC en dobly atmos uit een relatief kleine tv speaker.
Misschien dat een Ray dan een betere keuze is dan een beam gen 1?

https://www.coolblue.nl/product/906425/sonos-ray-zwart.html

XBL gamertag StayingPow3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:11
Gommert69 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:25:
Ik heb in de woonkamer een Arc-Sub-2SL en dat bevalt prima. In mijn werkkamer die aan de woonkamer grenst heb ik een oude Denon versterker met 2 Kef eitjes. Op de Denon is een Internet radio/tuner aangesloten. Ik zou die wel willen vervangen door 2 SLs, maar mijn vrouw werkt ook regelmatig in die kamer en zij is nogal van de “traditionele knop” om de radio aan te zetten. Herkent iemand dit?😊 Wat zou een goede oplossing zijn om een simpele “knop drukken is radio zender” spelen te maken?
Je zou een ikea hub en ikea knop kunnen gebruiken.

Bijna 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Tha_Flash schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 06:59:
[...]

Je zou een ikea hub en ikea knop kunnen gebruiken.
Dat is inderdaad een goede oplossing. Je kunt dan ook snelkoppelknoppen gebruiken.
1 x drukken is zender 1, 2x drukken zender 2 en lang drukken zender 3.
Daarnaast kun je natuurlijk ook de volumeknop gebruiken.
Ik heb hier 5 snelkoppelknoppen die elke voor 1 zender zijn. De verschillende drukopties zijn dan voor verschillende ruimtes.
Ik heb echter alles in HomeKit ingesteld, dan doen de HomePods en AirPort Expressen ook nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-09 16:41
Ik heb een Ray gekocht en hij bevalt tot dusver prima. Installatie was een fluitje van een cent behalve dat het TV geluid niet meteen doorkwam. Blijkt dat je even TV als source moet kiezen in de app. Ook staat 'TV autoplay' standaard uit waardoor de Ray niet met de TV wordt ingeschakeld.

Geluid vind ik goed maar voor films zou een sub niet misstaan. De mini-sub lijkt me daarom een welkome aanvulling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rallye
@Amos_x Mijn aanvulling was niet zozeer direct voor jou bedoeld, maar meer voor latere lezers. Als zoiets eenmaal op internet staat gaat het een eigen leven leiden.

De overgang van S1 naar S2 heeft plaatsgevonden nadat men 15 jaar de S1 software had gebruikt - de eerste Sonos spelers dateren van 2005 en worden nu nog met S1 ondersteund. Geen slecht track record dus; kom daar bij Samsung eens om. Ik verwacht geen snelle stap naar “S3”, hoewel Sonos nu wel de garantie op ondersteuning heeft omschreven - vijf jaar na uit productie gaan van de speaker. Eerder was dat niet omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-05-2024
Ben benieuwd of sonos met nieuwe features komt op de sonos arc
Zijn er nog wensen wat betreft nieuwe functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:28

RnB

Ik ben benieuwd wat voor nieuwe features jij nog verwacht? Moet ie koffie kunnen zetten? :+

Er komt geluid uit, waar ie voor dient. Ik zou niet weten wat voor extra features deze moet gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

RnB schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:58:
Ik ben benieuwd wat voor nieuwe features jij nog verwacht? Moet ie koffie kunnen zetten? :+

Er komt geluid uit, waar ie voor dient. Ik zou niet weten wat voor extra features deze moet gaan krijgen.
De extra DTS smaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Tot mijn verrassing heeft men inderdaad vorig jaar plain DTS toegevoegd. Enerzijds is daar lang om gevraagd door klanten, anderzijds hebben LG en Samsung een eind gemaakt aan de doorgifte van DTS via hun TV’s en is het belang van DTS dus aan het afnemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-05-2024
Zou niet gek zijn als hij koffie kon zet een maar misschien wel dts x of imax ga zo maar door.
De chip die toen ontwikkeld was in de arc zou zo zijn dat ze genoeg konden aanpassen en ontwikkelen.
Dus er is nog ruimte.
En wie weet ook Nespresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Eindelijk de stap gezet hier ... ik had weer upgrade korting bij Sonos, dus maar 2x Sonos One SL besteld als rears voor bij m'n Arc + Sub setup. Ik ben erggg benieuwd!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ben1303 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:07:
Zou niet gek zijn als hij koffie kon zet een maar misschien wel dts x of imax ga zo maar door.
De chip die toen ontwikkeld was in de arc zou zo zijn dat ze genoeg konden aanpassen en ontwikkelen.
Dus er is nog ruimte.
En wie weet ook Nespresso.
Gaat vaak vooral over licentiekosten die ze moeten dokken aan partijen die dingen als DTS X en IMAX ontwikkelen. Was met DTS toen ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Op dit moment zijn wij bezig met een nieuwe woning waar we een cinewall in maken.
De cinewall wordt voorzien van openhaard, Sonos ARC en LG Oled 65 inch.

Het idee is ongeveer dit:
https://www.haardenexpert...paring-voor-soundbar.html

Nu heeft de ARC natuurlijk ook Atmos en speakers die opzij willen "afstralen" wat niet ideaal is als hij is weggewerkt in de cinewall.
De TV hangt in een muurbeugel die ook naar voren kan, hierdoor kan ik altijd nog bij de kabels.

Nu wil ik ook de ARC eigenlijk wat naar voren kunnen halen om hem uit het nisje te halen. Bij standaard TV kijken kan die gewoon in de nis blijven, maar bij een film etc. wil ik hem iets naar voren kunnen halen zodat de bar "vrij" naar boven en opzij kan afstralen.

Iemand toevallig een idee voor een beugel die ook naar voren kan?
De standaard ARC beugel zou kunnen, vervolgens vastmaken aan soort van bureau lades schuif systeempje?

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 18-07-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

In zo'n situatie is een simpel schuifsysteem waarschijnlijk het beste idee. Ik zou alleen wel kijken of je TV op zo'n cinewall niet veel te hoog hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Jeoh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:16:
In zo'n situatie is een simpel schuifsysteem waarschijnlijk het beste idee. Ik zou alleen wel kijken of je TV op zo'n cinewall niet veel te hoog hangt.
yes, idd, hoogte wordt even goed kijken wat er "voor het oog" mooi uitziet alsmede dat de TV niet TE hoog hangt.

https://www.gamma.nl/asso...00-mm-max-45-kg/p/B104991

Ik dacht zelf aan deze lade geleiders, daar een balkje tussen maken en op dat balkje de Sonos ARC beugel
Punt is alleen, hoe zorg ik er voor dat hij op dezelfde positie blijft zodra hij is uitgeschoven, dus dat hij iets voor de wall blijft en niet terug loopt op zijn "vaste" positie. Al hoeft hij maar (tijdens film kijken) een heel klein beetje uit te steken.

[ Voor 39% gewijzigd door NL_Scratch op 18-07-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Zo’n wall ziet er mooi uit, maar de TV hangt inderdaad veel te hoog, tenzij je op barkrukken TV kijkt. Ik zou een haard onder de TV ook teveel afleiding vinden, nog afgezien van de eventuele hitte, zeker als je de TV plus Arc uit het verdiepte deel laat steken zoals jij van plan bent.

Bij het ophangen moet je nog wel rekening houden met de minimale afstand tussen TV en Arc (zo uit mijn hoofd minstens 10cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 15:52
NL_Scratch schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:52:
Op dit moment zijn wij bezig met een nieuwe woning waar we een cinewall in maken.
De cinewall wordt voorzien van openhaard, Sonos ARC en LG Oled 65 inch.

Het idee is ongeveer dit:
https://www.haardenexpert...paring-voor-soundbar.html

Nu heeft de ARC natuurlijk ook Atmos en speakers die opzij willen "afstralen" wat niet ideaal is als hij is weggewerkt in de cinewall.
De TV hangt in een muurbeugel die ook naar voren kan, hierdoor kan ik altijd nog bij de kabels.

Nu wil ik ook de ARC eigenlijk wat naar voren kunnen halen om hem uit het nisje te halen. Bij standaard TV kijken kan die gewoon in de nis blijven, maar bij een film etc. wil ik hem iets naar voren kunnen halen zodat de bar "vrij" naar boven en opzij kan afstralen.

Iemand toevallig een idee voor een beugel die ook naar voren kan?
De standaard ARC beugel zou kunnen, vervolgens vastmaken aan soort van bureau lades schuif systeempje?
Ik zie dat zowel de ARC als de TV in de muur is verzonken. Is dit wel handig als je over x aantal jaar de tv of ARC wil vervangen, dan zit je altijd aan die maat vast zonder grote aanpassingen te (laten?) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
sweetdude schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Ik zie dat zowel de ARC als de TV in de muur is verzonken. Is dit wel handig als je over x aantal jaar de tv of ARC wil vervangen, dan zit je altijd aan die maat vast zonder grote aanpassingen te (laten?) maken.
Klopt, maar we houden in beide gevallen wel iets speling aan.
Ik ga er vanuit dat de ARC wel enige tijd blijft draaien en als de TV al vervangen wordt, wordt het opnieuw een 65inch oled, dus qua maatvoering houden we het ook wel iets ruimen aan (1CM ruimte rondom)

En anders zien we het dan wel weer :)

De haard is gelukkig helemaal nep, genereerd geen warmte (bewust voor gekozen), is puur show.

Volgens mijn eigen berekeningen komt de TV met de onderkant op ongeveer 1m a 1m10, tussen soundbar TV 12cm en soundbar en haard zit dan ook 12CM.

Maar we gaan offtopic, ik probeer het gewoon met de standaard sonos beugel op een 2x een lade geleider

[ Voor 6% gewijzigd door NL_Scratch op 18-07-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
sweetdude schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Moet wel lukken. In die concept plaatjes van de fabrikant zie je toch een vrij ruim 'kader' in de insprong/nis rond de tv. Erg strak en nauw is het allemaal niet.

En tv's zijn tegenwoordig allemaal 55, 65, 75 inch (algemene standaarden) en allemaal hebben ze een minimale bezel van hooguit een cm of zo. Zelfs de budget tv's tegenwoordig. Dus dat moet haast wel erg lang compatibel blijven, indien de industrie zich houdt aan de gangbare afmetingen (dus 55, 65, 76, etc...)

@NL_Scratch

Inderdaad, die tv hangt veel te hoog. Ik ben toevallig ook bezig met ontwerpje in die richting (zonder open haard), voor een toekomstig project. Zou het zelf maken (voorzetwand met een nis zoals hier getoond).

Zoek maar eens op de correcte hoogtes voor een tv scherm, vast niet wat je dacht. Je zal vooral Amerikaanse sites vinden, omdat het daar de gewoonte is om het scherm bijna tegen het plafond te monteren omwille van de vele klassieke open haarden/'mantelpieces' die daar nog bestaan. 8)7 Ergonomische crimes

De correcte hoogte is dus 1/3 of 1/2 van de onderkant op ooghoogte als je op de bank zit. Open haard gewoon schrappen lijkt mij, of verplaatsen naar opzij (ander model uit dezelfde shop)

Ik bedenk me net dat dit weinig meer te maken heeft met Sonos. Misschien verder gaan hier: Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic?

Wat betreft de soundbar, die zou ik dan voor de wand monteren op een mooi plankje. Lijkt me minder gedoe. De nis is natuurlijk iets strakker, maar de soundbar steeds naar voren trekken bij een atmos film lijkt me ook wel wat gedoe.

Denk ook aan het gewicht van die arc en de sterkte van de rails die je gebruikt. Je wilt je dure Arc niet een enkeltje richting vloer zien volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Vandaag m’n 2 Play One SL’s ontvangen om surround te vormen met m’n arc en sub. Wat een wereld van verschil! Had ik eerder moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Gefeliciteerd! Surround voegt altijd iets geweldigs toe.

By the way: Play:1’s zijn al jaren uit productie - je hebt dus One SL’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
Rallye schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:54:

Voegt die voornamelijk wat toe bij films of ook bij muziek. Neem aan dat bij muziek de kamer wat “voller” klinkt (stereo 5.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Rallye schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:54:

Ja sorry, One SL's inderdaad.
Alekz87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Voegt die voornamelijk wat toe bij films of ook bij muziek. Neem aan dat bij muziek de kamer wat “voller” klinkt (stereo 5.1)
Kan je zelf kiezen. Ik heb het bij muziek op "Sfeervol" staan, dan doen de achterspeakers wel iets mee, maar niet helemaal. Je kan hem ook op "Volledig" zetten, dan heb je dus je stereo muziek van voren en van achteren! Is een persoonlijke keuze. Bij films is het in ieder geval echt geweldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:00
Alekz87 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Bij films is het top vanwege de surround, maar juist ook bij muziek vind ik het heel veel toevoegen. Ik heb de rear speakers zelf op 'Volledig' ingesteld staan waardoor je niet meer hoort dat de muziek vanuit 1 kant/speaker komt en de ruimte veel mooier gevuld wordt naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Het witte lichtje op een Sonos Beam gen 1 blijft altijd wit? Ik lees dat de normale status van de Led "altijd wit" is.

Geen probleem mee verder, maar mag ik er van uit gaan dat overdag of 's nachts, wanneer de Beam niet in gebruik is (98% van de tijd), deze toch in een soort power save/slaapstand gaat? Anders hang ik de beam meteen achter een geschakelde multistekker.

Het idee van dit soort speakers (die een soort eigen software draaien en wifi connected zijn) is dat ze permanent aanspreekbaar zijn via Wifi, want booten kost enkele minuten. Dat begrijp ik, hopelijk wel een goede sluimerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Amos_x schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:25:
Het witte lichtje op een Sonos Beam gen 1 blijft altijd wit? Ik lees dat de normale status van de Led "altijd wit" is.

Geen probleem mee verder, maar mag ik er van uit gaan dat overdag of 's nachts, wanneer de Beam niet in gebruik is (98% van de tijd), deze toch in een soort power save/slaapstand gaat? Anders hang ik de beam meteen achter een geschakelde multistekker.

Het idee van dit soort speakers (die een soort eigen software draaien en wifi connected zijn) is dat ze permanent aanspreekbaar zijn via Wifi, want booten kost enkele minuten. Dat begrijp ik, hopelijk wel een goede sluimerstand.
Je kan het lampje uitzetten in de instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Het witte lichtje op een Sonos Beam gen 1 blijft altijd wit? Ik lees dat de normale status van de Led "altijd wit" is. ...
Het is na ingebruikname altijd wit, tenzij je het zelf uit zet in de settings van de speaker:
Instellingen -> Systeem -> Jouw Beam -> Statuslampje (onder hardware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
DennusB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Je kan het lampje uitzetten in de instellingen
Weet ik, dit verandert de vraag niet over het gedrag van de beam (lampje aan of uit)
JeppieW schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Het is na ingebruikname altijd wit, tenzij je het zelf uit zet in de settings van de speaker:
Instellingen -> Systeem -> Jouw Beam -> Statuslampje (onder hardware)
Het lampje uitzetten, zet de Beam niet uit. Of expliciet in slaapstand. Enkel lampje uit. Dus ja, dat kan. Het lampje zelf stoort me niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Amos_x op 19-07-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
...

Ah, ik heb je vraag maar voor de helft beantwoord. Dit is de tweede helft

Ja, elke Sonos speaker kent een slaapstand, die automatisch ingaat als Sonos vindt dat er lang genoeg niets afgespeeld wordt. Je kunt het niet zelf triggeren.

Mocht je benieuwd zijn naar het stroomverbruik in slaapstand, kijk dan hier: https://support.sonos.com/s/article/256?language=en_US
De Beam Gen 1 verbruikt blijkbaar 6.1 Watt in slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Laatst online: 30-07 06:02
Wij hebben een ruime woonkamer, iets van 48 M2. Ik wil beginnen met Sonos. Ik kom er maar niet achter wat de beste setup zou zijn om combinatie met de oppervlakte. Hier iemand advies?

Ik wil lp s spelen dus denk sowieso aan de five in verband met aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Misschien goed om ook de rest van je eisen weer te geven. Heb je bijvoorbeel belangstelling voor surround, of alleen muziek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
@JeppieW , bedankt voor je antwoord, precies wat ik zocht!
Rallye schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:23:
De Beam (Gen 1) is gewoon S2 geschikt. Dat hoeft dus geen reden te zijn om er niet één (evt. gebruikt) te kopen.

Edit: Zag dat de post hiervoor dit ook al meldde.
Na deze rechtzetting heb ik dus een beam (gen 1) in de officiële Sonos refurbished shop gehaald. 299 euro. Geen spijt van! Ben er erg blij mee.

Na alle ophef over S2 en S1, en sonos die hun producten gen 1 en gen 2 noemt, kan ik mezelf wel dom vinden, maar sonos maakt het zichzelf ook niet makkelijk zo. Goed...

De meerwaarde van een gen 2 heb ik voorlopig niet veel aan. Ik ga sowieso niet snel mee met alle nieuwe hippe audio formaten. De extra bandbreedte van eARC (voor atmos?) is dan ook overbodig. 90% van m'n content komt uit streamingdiensten, of mediaplayers/pc aangesloten op de tv. eARC heb ik toch niet op m'n tv. Ik heb genoeg aan een beam gen 1, doet alles wat ik wil.

Verder zijn er weinig fysieke verschillen tussen gen 1 en gen 2, behalve misschien de softe speaker mesh (gen 1) tov de harde plastiek speaker mesh. (gen 2). En eventueel de processing...

De refurbished aankoop viel me ook prima mee. Verpakking is vlekkeloos (als nieuw of gewoon nieuw denk ik), de speaker is gecontroleerd door sonos (voor wat het waard is, ik ben ook niet naïef), en officieel 2 jaar fabrieksgarantie. Tweedehands kan hier niet tegen op.

Ik ben nu geneigd om mogelijke extra uitbreidingen sowieso via de refurb store te halen. Prima deal.

Vergeleken met een nieuwe sonos ray (ook 299) verkies ik duidelijk de beam refurbished.

Bijkomende reden voor de beam is dat op de sonos site uitdrukkelijk vermeld wordt dat er ook aan muziek luisteraars is gedacht bij dit product, en dat de beam ook aan de tv zou gebruikt worden. Ik luister 80% van de tijd naar muziek, dus die expressie moet gewoon kloppen. En ik ben een fan van een heldere, duidelijke, gedetailleerde sound zonder al te veel (onnatuurlijke) bass. Hier geen fan van bombastisch trillende subwoofers. Niet nodig voor die 5, maximum 10 actiefilms die ik kijk op jaarbasis. De bass van de beam is prima voor muziek.

Ook over de stereo separatie ben ik aangenaam verrast voor zo'n kleine speaker. Zullen wel wat truukjes aan te pas komen, maar hoe dan ook is de soundstage vrij redelijk te noemen.

Mijn vorige setup bestond dus uit 2 bookshelf Qacoustics 3020 met stereo versterker. Daarbij kan je een moeiteloze stereo soundstage voor muziek opstellen, gewoon door de speakers ver genoeg uit elkaar te plaatsen. :+ Een soundbar heeft natuurlijk z'n beperkingen op dat gebied, maar dat weet je voor je er aan begint.

Ik zal met die Qacoustics gewoon op een andere locatie een specifiek muziek hoekje maken. Ik kan nu nog niet zeggen wat ik verkies (heb de Qacoustics voorlopig terug opgeborgen)

Ik ben alvast om. Voor een tv opstelling geen gedoe meer met receivers, geluidskabels overal naar passieve speakers en aparte audiocontrol/afstandsbedieningen. En ik begrijp nu erg goed de soundbar adepten. De soundbar wordt vaak erg elitair afgebrand (op de frontpage bvb), maar laten we eerlijk zijn, dit is voor 95% van de huishoudens gewoon de beste opstelling waar je geen omkijken naar hebt en het gewoon doet.

Hopelijk valt de 'veroudering' van m'n speaker wel mee. (2018 als ik het goed heb). Ben er nu al ongerust in. De Sonos webpagina stelt zelfs al voor om 'm in te ruilen voor 15% korting :D >:) Ik ga er gewoon van uit dat ik er nog een aantal jaartjes mee kan doen.

Software (iOS) ziet er tot nu toe prima uit! Sowieso zijn er weinig concurrenten die iets soortgelijk doen. Uit het hoofd Bluesound (NAD), HEOS (denon), Music cast (yamaha), en met wat goede wil ook Apple (ook al hebben ze maar 1 speaker 8)7. Maar kan je multiroom en in stereo opstellen). Toegegeven, ik heb geen ervaring met de andere systemen, maar wat ik zie bij sonos is voorlopig dik ok. Veel mogelijkheden, duidelijke interfaces, nog geen bugs of vreemde dingen gezien. Moeiteloos en eenvoudig.

Ik begin stiekem al te kijken naar uitbreiding :P De "sonos curse" vermoedelijk :D

Is deze One SL een gen 2 of gen 1? Online lees ik dat het niet duidelijk is welke hardware er in zit. Is enkel voice control eruit gehaald? Of is de hardware ook gedowngrade (en dus mogelijk sneller een slachtoffer bij een mogelijk S3 transitie)

De officiële sonos speaker stands voor de One kosten voor een paar 229 euro. Iemand die degelijke, en goedkopere alternatieven kent? Bij ikea betaal je 25 euro per speaker stand voor de symfonisk. Zo goedkoop hoeft ook weer niet maar 229 is ietwat aan de dure kant. Het gaat me bij deze speakers niet zozeer om 'de beste audiokwaliteit' maar toevoegingen om iets meer ruimtelijkheid te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
@Amos_x Ik heb deze van de week ontvangen : https://www.kabeldirect.n...ay-1-zwart-set-van-2.html

Erg nette en degelijke standaarden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phontana
Amos_x schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:50:

Is deze One SL een gen 2 of gen 1? Online lees ik dat het niet duidelijk is welke hardware er in zit. Is enkel voice control eruit gehaald? Of is de hardware ook gedowngrade (en dus mogelijk sneller een slachtoffer bij een mogelijk S3 transitie)

De officiële sonos speaker stands voor de One kosten voor een paar 229 euro. Iemand die degelijke, en goedkopere alternatieven kent? Bij ikea betaal je 25 euro per speaker stand voor de symfonisk. Zo goedkoop hoeft ook weer niet maar 229 is ietwat aan de dure kant. Het gaat me bij deze speakers niet zozeer om 'de beste audiokwaliteit' maar toevoegingen om iets meer ruimtelijkheid te creëren.
De One SL is voor zover ik weet maar 1 uitvoering van. Ik zou sowieso niet al te bang zijn voor een eventuele, mogelijke S3 update binnen een aantal jaren. En al helemaal niet dat apparaten die in de laatste paar jaren nieuw zijn uitgebracht daarmee obsolete worden gemaakt. Zoals al eerder aangehaald in dit topic heeft Sonos 15 jaar met S1 gedaan en is S2 in die zin nog splinternieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
Meer mensen na de update van vannacht dat ze trueplay opnieuw moeten tunen?

Edit:
14.12

Release date: 7/19/2022

In this update:

Added a new WiFi Power Save setting for Roam and Roam SL to help extend battery life when connected to wireless networks.

Added a setting for Multi-product Setup in the Sonos app, allowing you to set up multiple Sonos products in a row before applying any necessary software updates.

Made improvements to the clarity of Arc’s audio while playing dialogue.

You can now use the S2 app to downgrade some Sonos products to S1 in order to add them to an S1 system. Learn more.

Some older Sonos products can now connect to 802.11a 5Ghz Wi-Fi networks.

[ Voor 80% gewijzigd door Alekz87 op 20-07-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Alekz87 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:51:

Edit:
14.12

Release date: 7/19/2022

In this update:

Added a new WiFi Power Save setting for Roam and Roam SL to help extend battery life when connected to wireless networks.

Added a setting for Multi-product Setup in the Sonos app, allowing you to set up multiple Sonos products in a row before applying any necessary software updates.

Made improvements to the clarity of Arc’s audio while playing dialogue.

You can now use the S2 app to downgrade some Sonos products to S1 in order to add them to an S1 system. Learn more.

Jep, las het al meer. Zal wel een goede reden hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Jep, las het al meer. Zal wel een goede reden hebben!
Heeft hier mee te maken: https://en.community.sono...d-clarity-for-arc-6872245
Thanks to a recent update, your Sonos Arc now delivers even crisper dialogue and more vivid detail.

Arc now features our latest center channel array algorithms that enhances dialogue clarity. This improvement takes effect even when Speech Enhancement is not enabled.

You may also notice greater detail in music and TV. We adjusted the speaker’s tuning for different types of content, which enhances overall clarity.

Because this update substantially changes how Arc processes and localizes content, previous Trueplay™ settings cannot be applied to this update. After downloading the latest software release, Arc will be updated to its new standard tuning with improved clarity. In order to get the best listening experience in your room, we recommend retuning your Arc with Trueplay™.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
Helder! Dank voor de tekst.

Vind het altijd lastig om direct te zeggen of ik verschil merk, maar heb het idee dat ik het journaal iets beter kon verstaan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@DennusB , @Phontana , bedankt!

Iemand enig idee of er gewerkt wordt aan een samenwerking tussen Sonos Voice en Spotify? Ligt een van beide partijen dwars? Of is spotify weer lui zoals we wel van hen gewend zijn.

Ik heb niets met voice assistants. Alexa wil ik niet/nooit gebruiken. Eventueel google assistant, daar moet ik even over nadenken.

Wat me aanspreekt aan Sonos Voice is dat het lokaal afgehandeld wordt. Dus heel wat 'correcter' naar privacy toe, en geen afluisterapparaat.

Met apple music werkt het wel, zo lijk het (?). Ik wil wel niet alles afnemen van 1 partij (in mijn geval apple) en toch wat diversiteit aanhouden, en heb m'n hele muziekvoorkeur in spotify zitten (playlists, favourites, ...). Maar ik betaal al 2,99 voor iCloud volume. Voor 15 euro totaal heb ik apple tv+, arcade en apple music er bij, daar waar spotify op zichzelf al 12-13 euro per maand kost. Maar ik blijf het liefst bij spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
Amos_x schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:08:
@DennusB , @Phontana , bedankt!

Iemand enig idee of er gewerkt wordt aan een samenwerking tussen Sonos Voice en Spotify? Ligt een van beide partijen dwars? Of is spotify weer lui zoals we wel van hen gewend zijn.

Ik heb niets met voice assistants. Alexa wil ik niet/nooit gebruiken. Eventueel google assistant, daar moet ik even over nadenken.

Wat me aanspreekt aan Sonos Voice is dat het lokaal afgehandeld wordt. Dus heel wat 'correcter' naar privacy toe, en geen afluisterapparaat.

Met apple music werkt het wel, zo lijk het (?). Ik wil wel niet alles afnemen van 1 partij (in mijn geval apple) en toch wat diversiteit aanhouden, en heb m'n hele muziekvoorkeur in spotify zitten (playlists, favourites, ...). Maar ik betaal al 2,99 voor iCloud volume. Voor 15 euro totaal heb ik apple tv+, arcade en apple music er bij, daar waar spotify op zichzelf al 12-13 euro per maand kost. Maar ik blijf het liefst bij spotify.
Ik heb precies hetzelfde, ik vind Sonos Voice Control wel interessant ivm het lokale aspect. Ik ben er dus ook wel benieuwd naar, maar volgens mij is dat nog nergens publiek gecommuniceerd door een van beide partijen. Aangezien Sonos Voice Control pas net anderhalve maand beschikbaar is denk ik dat de kans groot is dat het in de (nabije?) toekomst wel beschikbaar gaat worden, net als bijv. TuneIn en andere diensten die op dit moment nog geen support hebben.
Nog niet gezien, bij mij lijkt Trueplay intact gebleven te zijn. Ik heb dan ook geen Arc in mijn setup, dus misschien dat alleen degenen met een Arc opnieuw moeten Trueplayen?

[ Voor 10% gewijzigd door Phontana op 20-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Stimulate14 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:01:
Vandaag komt mijn 3de One binnen :) voor in de keuken. Whats next? :+
Oké. Draait inmiddels erg fijn. Echt een toevoeging. Voorlopig wel even welletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Wat gebeurt er eigenlijk met drie speakers die 'voice enabled' zijn in dezelfde ruimte?
Luisteren ze allemaal? Antwoorden ze allemaal in goep? Zet de applicatie automatisch er een paar uit als die merkt dat er in dezelfde ruimte meerdere speakers meeluisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Volgens mij is dat bij SVC hetzelfde als bij Google: er werkt er maar één, de soundbar. Als die geen microfoon heeft luistert één speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
Rallye schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:10:
Volgens mij is dat bij SVC hetzelfde als bij Google: er werkt er maar één, de soundbar. Als die geen microfoon heeft luistert één speaker.
Jij bedoelt denk ik het geval als je meerdere speakers in een 5.1 setup gekoppeld hebt aan elkaar? Maar wat nou als je meerdere, losse speakers in een (grote) ruimte hebt staan die allemaal een microfoon hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Dus meer “kamers” in Sonos, maar één fysieke ruimte? Dan reageert er bij GA één. Niet altijd de dichtstbijzijnde. Ik heb een One in de keuken die soms eerder reageert (met “bloep”, wat bij de Beam uit staat) dan de Beam die in de kamer staat, terwijl ik daar dichter bij ben. Soms geeft de Beam dan wel antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
  • Laatst online: 23-08 06:58
Heeft iemand een idee wat het probleem is al de Sonos move (2 maanden oud) een solid rood/paars achtige led laat zien? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYiYSn9UjXWnS6KfbmejlbW0sUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLuwMGTUgJAZQ4soaqCNxvvz.jpg?f=fotoalbum_large

Meerdere keren verschillende knoppen combinaties met de charging dock geprobeerd maar niets lijkt te werken.

De move reageert wel gewoon dat deze laat op de Dock (voorste lampjes in de speaker mesh)

Edit: typo

[ Voor 18% gewijzigd door Frederik vd bal op 21-07-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast en zeker niet voor de Arc :( Zou graag de 2.4 uitgooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Frederik vd bal schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:56:
Heeft iemand een idee wat het probleem is al de Sonos move (2 maanden oud) een solid rood/paars achtige led laat zien? [Afbeelding]

Meerdere keren verschillende knoppen combinaties met de charging dock geprobeerd maar niets lijkt te werken.

De move reageert wel gewoon dat deze laat op de Dock (voorste lampjes in de speaker mesh)

Edit: typo
Zou support ff aanhaken via de Sonos Chat! Die kunnen vaak snel helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Ja, en het lijkt wel heel gevoelig voor ander geluid nu. Heb het echt 5x moeten proberen voordat 'ie klaar was, zelfs m'n kat die door de woonkamer liep was al genoeg om het proces te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Jeoh schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Ja, en het lijkt wel heel gevoelig voor ander geluid nu. Heb het echt 5x moeten proberen voordat 'ie klaar was, zelfs m'n kat die door de woonkamer liep was al genoeg om het proces te stoppen.
Wat voor kat heb jij dan wel :+

@Rallye , dus geen kakofonie (spelling?) bij meerdere voice enabled speakers. (y) Blijkbaar is de software 'slim' genoeg om er slechts 1 te laten antwoorden, en niet allemaal tegelijk lichtjes 'out of sync'. Desnoods kan je zelf de assistant uitschakelen op een aantal speakers.

Het zijn domme vragen, maar ik heb me steeds ver weg gehouden van dat soort gimmicks (type amazon alexa en zo), dus ik heb er weinig ervaring mee. Nu ik er over nadenk, ik lees vaak over situaties waar mensen tientallen van die amazon pucks hebben in hun hele huis (want goedkoop) en daar lees ik eigenlijk ook niets over meerdere pucks die tegelijk antwoorden.

Dus dat is vast wel iets wat ze allemaal wel al onder controle hebben. Goed om te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
Jeoh schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Ik merk nu wel dat idd gesprekken harder door de arc heen gepusht worden. Ben GoT opnieuw aan het kijken en merk na de update dat vooral het praten beter en harder is. Weet nog niet of ik t prettiger vindt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 19:33
Ik heb ook die nieuwe firmware geïnstalleerd en heb het idee dat het geluid niet beter is geworden. Dus ik op zoek naar Trueplay, ik dacht misschien staat het wel uit. Kan ik Trueplay toch niet meer vinden in mijn settings, heel de optie lijkt te zijn verdwenen.

Heb ondertussen ook wel afgelopen tijd een nieuwe Samsung S22 gekocht. Weet nou niet of het daardoor komt of door de firmware upgrade :)
Pagina: 1 ... 139 ... 198 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.