Ik vermoed dat jij Dirac-ART nooit hebt gehoord.The Zep Man schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:52:
Het Dirac ART-verhaal begint toch wel heel erg in de buurt te komen van zilveren kabels gesmeed door elven bij maanlicht. Zeker met die prijzen. Maar ik laat mij graag verrassen door de eerste resultaten uit een dubbelblindtest die het tegendeel aantonen.
Ik was ook sceptisch, maar heb de stap gezet. Voor HT-heb je er denk ik wat minder aan, althans daar hoor ik minder verschil (denk omdat ik minder kritisch luister). Mijn receiver heeft ook zonder Dirac ART een goede surround bubble. Maar draai ik stereo (dus alleen de Fronts en subwoofer draaien dan), merk ik een enorme verbetering. Ja ook mijn partner hoort het verschil en zij is een veel minder kritische luisteraar. Zij heeft blind geluisterd.
De rears doe het geluid supporten in de lage tonen, door anti-geluid te produceren, daarvan voel je de conussen bewegen. Misschien dat ik nog een keer stereo ga spelen, de Fronts loskoppelen om dan te horen in hoeverre de raars geluid maken. Het kan zijn dat dat de truc is van Dirac Art. Doen alsof het stereo is, maar door de surrounds te laten spelen om zo een ruimtelijk effect te krijgen.
:strip_exif()/f/image/dQYGe5YOb8WBPa8TJ5eASq1a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EZ5cvFy1U44TlmVOI1ezzOGz.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/KyoKEf1f25n3mjmPDaARjtiy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ObnBzf3q9om4z7XlA7cBWez.jpg?f=fotoalbum_large)