• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:37
Dagarkin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Misschien in de toekomst een andere mic, maar wil dan zelf ook met REW aan de slag en ook voornamelijk begrijpen. Weet niet of iemand hier zo 1 2 goede tutorials of youtube kent.

Ja nu net een nieuwe run gedaan.

Present 1 is de betaalde software van Denon.
Present 2 is van A1 Evo Acoustix.

Momenteel bevalt 2 mijn toch stukken beter (Klinkt mooier)tov Denon zelf, maar wel bijzonder zoveel verschil(crossovers).

Daarnaast heb ik de subwoofer gain weer naar beneden gedaan, aangezien ik bij Denon foutmelding kreeg, dat deze te luid of te zacht is, maar nu met dit software pakket nu wel overzichtelijk met een schuifbalk en heb deze aardig naar beneden gezet.
Present12
Crossovers
Front4080
Center60120
Surround4090
Height Front60100
Height Rear40100
Distances
FL3,312,75
FR3,152,75
Center3,072,58
SL2,952,3
SR2,311,94
FHL3,873,31
FHR3,743,34
RHL3,372,76
RHR2,812,43
Subwoofer3,852,78
Edit @CPM . Evo heeft nu ook thx mode, die die crossovers op 80 set. Nu eerst wel tevreden. Zal kijken hoe de hoogte speakers reageren en anders kan ik die alsnog stapje bij stapje verhogen. :)
Hoeveel posities meet je, minstens 3 of meer is beter:
YouTube: Should I Use 3 or 8 Mic Positions to Run Audyssey MultEQ-XT32

In AcoustiX kun je ook per set speakers een min/max crossover instellen.

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:09
Arjantje72 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Hoeveel posities meet je, minstens 3 of meer is beter:
YouTube: Should I Use 3 or 8 Mic Positions to Run Audyssey MultEQ-XT32

In AcoustiX kun je ook per set speakers een min/max crossover instellen.
Met Denon Multeq 8 posities en A1 met 1 positie.

Ik heb nu de crossovers aangepast, maar vind Multeq bijzonder qua crossovers die hij instelt.

Zelf nu het volgende ingesteld.
Front 80, center 80, surrounds op 90 en heights op 100 en voor nu klinkt het erg mooi.

REW is een toekomstige project gisteren wel leuke informatie gezien, maar qua tijd sommige youtubers nemen uren de tijd. Moet hier eens goed de tijd voor nemen.

• Arjantje72
Dagarkin schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Met Denon Multeq 8 posities en A1 met 1 positie.

Ik heb nu de crossovers aangepast, maar vind Multeq bijzonder qua crossovers die hij instelt.

Zelf nu het volgende ingesteld.
Front 80, center 80, surrounds op 90 en heights op 100 en voor nu klinkt het erg mooi.

REW is een toekomstige project gisteren wel leuke informatie gezien, maar qua tijd sommige youtubers nemen uren de tijd. Moet hier eens goed de tijd voor nemen.
Klopt, het is een tijdrovende bezigheid. Je kan er zo diep induiken als je wilt c.q. tijd hebt :)

Met a1evo zou ik ook eens 8 posities proberen (ik deed 8 posities 9x herhalen. Duurde bijna 3 uur :D )

[ Voor 7% gewijzigd door Arjantje72 op 13-02-2026 13:25 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Je kunt het ook te bond maken, zoveel metingen is echt totaal onnodig. Zoals ik al eerder zei, je gaat problemen met je ruimte niet oplossen. Met die software ook niet. Wil je echt weten wat er gebeurd dan koop je een Umik en begin je eerst met de optimale plaatsing. 10-30cm kunnen een enorm verschil maken. Maar sommige roommodes zijn gewoon niet simpel te fixen. Een nul valt niet te EQen, maar die kun je wel oplossen met plaatsing of bijv subwoofers.
Zit je op één positie meet dan binnen 30cm van waar je hoofd zou zitten.
Ga je breder meten over meerdere luisterposities dan heb je meerdere uitdagingen en die gaat de software niet voor alle posities oplossen. Hoeveel metingen je ook doet. Je EQ't frequenties per speaker, niet per gemeten positie. En de rest is de afstemming op elkaar (simpel gezegd). Maar stereo luisteren en home theater zijn echt hele verschillende dingen. Ik kan speakers qua frequentie heel mooi op elkaar afstemmen, prima voor home theater, leuk voor L+R+sub, maar "pure" stereo en imaging is echt heel anders.

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 13-02-2026 22:29 ]

Hier tekenen aub ......

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22
CPM schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:48:
[...]
Maar stereo luisteren en home theater zijn echt hele verschillende dingen. Ik kan speakers qua frequentie heel mooi op elkaar afstemmen, prima voor home theater, leuk voor L+R+sub, maar "pure" stereo en imaging is echt heel anders.
Dat is ook mijn ervaring en hier loop ik nu wat tegenaan.
Home Theater is momenteel met 5.1 naar tevredenheid ingesteld, dankzij ervaring opgedaan met mijn vorige speakerset, ik luisterde met mijn vorige speakers nauwelijks tot nooit naar muziek.

Ik wil naast de HT preset een "Music preset" met 3.2 all-ch-stereo, vooral omdat ik mijn center speaker absoluut mee wil betrekken omdat dit de "beste" speaker van de LCR is.
Ik maakte hiervoor eerst gebruik van een "lege"/default preset qua EQ, dus geen Audyssey / manual EQ ingesteld, dat klonk op zich niet verkeerd.
Uiteindelijk de speakers wat verplaatst en Audyssey voor beide speaker presets (5.2 voor HT, 3.2 voor muziek).
De HT preset klinkt goed, enkel subwoofer wat steviger ingesteld, midrange compensation uit, speakers op "small" met crossover op 80Hz.

Maar all-ch-stereo heb ik wisselende ervaringen, vooral afhankelijk van het gekozen volume/muziekgenre.
3.0 zonder de subs klinkt het goed, maar onvoldoende diep naar mijn gevoel.
Maar zodra ik de SVS subwoofers erbij betrek, is het voelt het soms echt te boomy.
Zit nu vooral te spelen met volgende config:
- LCR op Full Range met R3M getest zowel ported als sealed zoals de center
- Subwoffer Output op LFE+Main voor 60/80Hz,
- Audyssey op Dynamic EQ met een Offset van 15dB, dynamic volume off, multEQ op Reference

Is dit de juiste weg? Is het ooit echt goed te krijgen met:
- Enerzijde Audyssey EQ (die tenslotte voor film is en niet voor muziek en voor mij toch qua fijnafstelling toch een beetje een zwarte doos is, zelfs met de mobiele app) of begin ik beter met een neutraal/default geluid met eventueel wat manuele EQ?
- Anderzijds met LCR op full range aangevuld met subs op 60/80Hz of is de way to go altijd speakers small als je subs gebruikt?

• CPM
  • Niet online

CPM

LFE+Main uitzetten. Leuke double bass feature die je niet wilt als je L+R op large staan.

Dynamic EQ geeft je bass een extra curve afhankelijk van het volume, leuk voor films, voor muziek minder. Zeker als de bass niet goed is afgesteld.

Ik weet niet welke L+R speakers je hebt, maar als je die goed positioneert krijg je mogelijk een phantom Center effect en heb je die helemaal niet nodig.

Wat je nog kunt doen is de crossover van je L+R zo laag mogelijk zetten (40Hz), geen Audyssey, en dan in de Auto mode (stereo) zetten.
Al die dynamische meuk en MRC gewoon uit.

Andere optie is experimenteren met een zogenoemde curtain via de MultEQ app. Dus alles boven bijv. de 500Hz niet laten aanpassen door Audyssey. Audyssey past mogelijk ook reflecties aan, en sommige reflecties wil je juist wel hebben omdat je zo een bredere soundstage kunt krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door CPM op 14-02-2026 11:28 ]

Hier tekenen aub ......

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22
CPM schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:24:
LFE+Main uitzetten. Leuke double bass feature die je niet wilt als je L+R op large staan.

Dynamic EQ geeft je bass een extra curve afhankelijk van het volume, leuk voor films, voor muziek minder. Zeker als de bass niet goed is afgesteld.

Ik weet niet welke L+R speakers je hebt, maar als je die goed positioneert krijg je mogelijk een phantom Center effect en heb je die helemaal niet nodig.

Wat je nog kunt doen is de crossover van je L+R zo laag mogelijk zetten (40Hz), geen Audyssey, en dan in de Auto mode (stereo) zetten.
Al die dynamische meuk en MRC gewoon uit.
Thx, ik experimenteer wat met deze info.
Speakers zijn KEF R3 Meta met KEF R6 Meta als center.
Ik vind ze samen zeer krachtig en mooi klinken zonder sub, daar is zoals gezegd nog afstelling nodig

• CPM
  • Niet online

CPM

Die KEF R3 Meta verdiend het gewoon om in de direct modus beluisterd te worden hoor. :9~ Ik zou daar bij stereo/muziek geen Audyssey op los laten. Bij deze speakers moet je met een goede plaatsing echt een goed geluidsbeeld kunnen krijgen. Hele fijne speaker!

Deze ken je waarschijnlijk al, maar volgens mij gaf hij daar ook nog tips m.b.t. plaatsing en de ruimte.
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/kef_r3_meta/

[ Voor 24% gewijzigd door CPM op 14-02-2026 11:37 ]

Hier tekenen aub ......

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:09
CPM schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:43:
@Dagarkin er zijn ontelbare REW tutorials te vinden voor diverse doeleinden. Ik zou alleen wel proberen om eerst eens wat basis kennis op te doen over je receiver en alle settings.
Als je nu al niet goed begrijpt wat crossover is en waarom je ze op een bepaalde manier kunt instellen en problemen hebt met de gain van je subwoofer en vragen hebt over levels dan denk ik dat je het beste bij de basis moet beginnen, voordat je het diepe in gaat en verzand.

Home Theater Gurus hebben goede video's.

Daarnaast: ruimte correctie software is leuk, maar "fouten/problemen" in je ruimte ga je daar niet mee oplossen. Daar moet je akoestische maatregelen voor treffen. Waar veel mensen mee aan de slag gaan is multi sub opstellingen en de juiste integratie met L+R+C (phase en timing).

Ik lees trouwens dat je boekenplank speakers hebt als L+R, dan denk ik zelfs dat 80Hz al aan de lage kant is. Je krijgt daar nooit op luidere volumes onvervormd laag uit. Leuk dat ze zeggen dat ie tot 42Hz gaat maar dan zetten ze er niet bij hoeveel dB dat is.
Ja ik kom soms wat onzeker over, maar wil juist wel graag dingen begrijpen.

In mijn reactie vond ik de 2 verschillen met crossovers vreemd tussen Denon Mult Eq en Evo. Ik snap het crossover verhaal, maar de kleine verschillen tussen 80,90 en 100, vandaar dat ik zelf liever vertrouw op een microfoon en zelf met REW aan de slag wil gaan om te zien of de speakers het goed aankunnen of niet op bepaalde volumes.

Het verhaal met de subwoofer, daar las ik op andere fora verhalen over, dat je de subwoofer gain/volume wilt instellen op een stand ik heb hem nu op 12 uur stand, zodat je bij de meeting in de receiver bij -7 / -12 wilt uitkomen, ze beweerden bij hogere standen (+ standen) in de receiver, dat je dan clipping kan krijgen. Alleen de onzekerheid die ik ervaar bij de subwoofer is via de Multeq, die beweerd, dat deze dan veel te hoog staat en vervolgens bij de meeting op +5.5 komt. Bij Multeq dan komt de subwoofer stand op 8-9 uur. Ik denk achteraf dat die Klipsch r-115sw, wellicht veels te krachtig is voor mijn woonkamer.

Voor jou is het misschien simpel, De meest onzekerheid ervaar ik door op google allerlei reactie door te lezen, waar 1 dit zegt en de andere dit.

Klopt de bronze br2, maar deze crossover lijkt op 80 het goed te doen.

Met REW vroeg ik bewust naar bestaande ervaringen evt met tutorials, aangezien sommige youtube filmpjes uren duren en ik weet van te voren nooit of je een goede docent hebt om het flauw uit te drukken.

Wil je niet verder lastig vallen, ik val meer onder de doelgroep om lekker te genieten van een film, ooit eens wel verdiepen in meerdere subwoofers, maar dat lijkt mij vrij complex om dit allemaal in harmonie samen te laten werken, vandaar nu eerst de focus op REW, als ik dat goed begrijp kan ik de toekomst hopeljjk ook betere keuzes maken tov nieuwe speakers.

• Arjantje72
Dagarkin schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Ja ik kom soms wat onzeker over, maar wil juist wel graag dingen begrijpen.

In mijn reactie vond ik de 2 verschillen met crossovers vreemd tussen Denon Mult Eq en Evo. Ik snap het crossover verhaal, maar de kleine verschillen tussen 80,90 en 100, vandaar dat ik zelf liever vertrouw op een microfoon en zelf met REW aan de slag wil gaan om te zien of de speakers het goed aankunnen of niet op bepaalde volumes.

Het verhaal met de subwoofer, daar las ik op andere fora verhalen over, dat je de subwoofer gain/volume wilt instellen op een stand ik heb hem nu op 12 uur stand, zodat je bij de meeting in de receiver bij -7 / -12 wilt uitkomen, ze beweerden bij hogere standen (+ standen) in de receiver, dat je dan clipping kan krijgen. Alleen de onzekerheid die ik ervaar bij de subwoofer is via de Multeq, die beweerd, dat deze dan veel te hoog staat en vervolgens bij de meeting op +5.5 komt. Bij Multeq dan komt de subwoofer stand op 8-9 uur. Ik denk achteraf dat die Klipsch r-115sw, wellicht veels te krachtig is voor mijn woonkamer.

Voor jou is het misschien simpel, De meest onzekerheid ervaar ik door op google allerlei reactie door te lezen, waar 1 dit zegt en de andere dit.

Klopt de bronze br2, maar deze crossover lijkt op 80 het goed te doen.

Met REW vroeg ik bewust naar bestaande ervaringen evt met tutorials, aangezien sommige youtube filmpjes uren duren en ik weet van te voren nooit of je een goede docent hebt om het flauw uit te drukken.

Wil je niet verder lastig vallen, ik val meer onder de doelgroep om lekker te genieten van een film, ooit eens wel verdiepen in meerdere subwoofers, maar dat lijkt mij vrij complex om dit allemaal in harmonie samen te laten werken, vandaar nu eerst de focus op REW, als ik dat goed begrijp kan ik de toekomst hopeljjk ook betere keuzes maken tov nieuwe speakers.
Met de multiapp heb Ik hetzelfde met mijn subwoofers. In het groen is veel te zacht. Met AcoustiX kun je wel de gain zo hoog zetten als je wilt.
Wat ik later gelezen heb maar nog niet geprobeerd heb: via de app toch de gain hoger zetten zodat hij ongeveer 1/3 in het rood staat.
Dan gewoon doorklikken en dan zou het proces gewoon door moeten gaan.
Niet geprobeerd omdat ik mijn AcoustiX bestand blijf gebruiken.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Dagarkin probeer met je sub gewoon op 0 uit te komen. Of rond dat punt. Als je een sub hebt die automatisch in standby gaat dan zal ie niet snel wakker worden op lagere volumes bij een -5 gecalibreerde setting. Als ie op -12 komt staat de sub gain te hoog. Op een +12 sub gain te laag. Een sub signaal laten clippen op een receiver is onzin, het signaal is sowieso laag want het moet nog versterkt worden. Hoe apps de crossover zetten...tjah, probeer te snappen wat je speakers aan kunnen EN waarbij je de beste integratie hebt met je subs. Dat weet je alleen als je het meet. Want dan zie je, door met REW te meten hoe je sub reageert op verschillende crossovers.
Home Theater Gamer heeft goede MiniDSP tutorials. Ook al heb je geen MiniDSP hij legt wel uit hoe je kunt meten en hoe sub en mains reageren en wat de beste integratie is.
Mains ontkoppelen en subs meten met de diverse crossovers.
Sub uit en mains meten met de diverse crossovers.
Leg je de grafieken over elkaar dan zie je goed het rolloff punt van je mains en waar de subs dus beter komt kijken.
75dB is je reference volume (meten met REW) en je moet dus headroom overhouden met je mains tot 115dB. Zoals ik zei, bookshelf's gaan vervormen op hogere volumes met lage frequenties, dat wil je niet, dus beter de subs dat laten doen en dus een hogere crossover.

Als je hier serieus mee aan de slag wilt dan moet je je er dus in verdiepen. Begin simpel, lees de handleiding van je receiver, snap wat de instellingen zijn.
Kijk veel YouTube filmpjes. Een aantal bronnen heb ik je aangegeven.

Dit o.a.: YouTube: Ep. 26 - Main to sub integration for your Home Theater!

Maar begin gewoon met episode 1 en verder.

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 14-02-2026 23:20 ]

Hier tekenen aub ......

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste