| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Dat hoorde ik in de winkel, gisteren nog een huidige Beam gekocht voor op zolder.GerCor schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:00:
Ik lees trouwens dat in september Sonos met de Ace Ultra en de nieuwe Beam gaat komen.
Heb 2 Era 100 SL speakers die ik achter de bank aan de muur aan het monteren ben.
Heb de originele steunen gekocht want dacht dat het dan wel kwaliteit is.
Maar ik vind de beugel best los in de muurplaat zitten.
Als ik de speaker dan richt naar de bank dan hangen ze scheef in de muurplaat.
Er lijkt ook geen vergrendeling te zitten of iets dergelijks.
Iemand ook deze beugels die dit kan bevestigen?
Edit, linkje naar zelfde probleem:
Sonos Forum
[ Voor 15% gewijzigd door Crxtreem op 21-08-2026 09:53 ]
Ik heb de era 300's met originele muur beugel en nergens last van...Crxtreem schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:51:
Heb mezelf verwend met wat nieuwe speakers van Sonos.
Heb 2 Era 100 SL speakers die ik achter de bank aan de muur aan het monteren ben.
Heb de originele steunen gekocht want dacht dat het dan wel kwaliteit is.
Maar ik vind de beugel best los in de muurplaat zitten.
Als ik de speaker dan richt naar de bank dan hangen ze scheef in de muurplaat.
Er lijkt ook geen vergrendeling te zitten of iets dergelijks.
Iemand ook deze beugels die dit kan bevestigen?
Edit, linkje naar zelfde probleem:
Sonos Forum
Woonkamer: Arc, Sub mini en 2x Symfonisk als surround speakers
TV-gameroom voor de kids: Beam
Werkkamer: Symfonisk speakerlampen
Bij de Arc springen de Sub en Surround speakers steeds aan/uit, aan/uit, aan/uit tijdens het kijken van films met surround. Daarnaast werkt de Spotify integratie niet meer. De beam en lampen in mijn werkkamer lijken wel gewoon te werken.
Er is niks gewijzigd aan de setup, niks gewijzigd aan mijn wi-fi in huis, er zijn geen apparaten bij gekomen. Het enige wat ik kan aanwijzen is updates van de Sonos-app, en mogelijk updates van de firmware (maar dat gaat automatisch).
Als ik ga zoeken op internet dan wijzen alle oorzaken naar de netwerkverbinding, en dat alles loskoppelen, modem en wifi-pods resetten en vervolgens de Sonos-boel weer resetten en koppelen de enige oplossing is. Als dat zo is, wil ik dat best doen, maar mijn ervaring tot nu toe met Sonos is dat ik dit dus een aantal keer per jaar moet doen... Dat is toch niet normaal? Werkt dit bij andere merken/systemen ook zo?
Ik ben in staat om die hele Sonosbende op Marktplaats te zetten... Als het werkt, klinkt het fantastisch en werkt alles fijn... maar als het niet werkt (en dat is te vaak) is het echt een dramasysteem... /rant
[ Voor 3% gewijzigd door Polydeukes op 24-08-2026 10:22 ]
Geldt dit ook als je ds 300 instelt op muziek volledig weergeven?ZesBarkiePK schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:28:
Ik heb de Era 300 een tijd als surroundspeakers gebruikt, maar was er eerlijk gezegd niet erg van onder de indruk. Zodra je de Era 300 als surrounds instelt, wordt de voorste driver uitgeschakeld. Zelfs wanneer je geen film kijkt, komt het geluid dan alleen nog maar uit de upfiring driver.
Hoewel het leuk is dat de Era 300 Atmos kan simuleren, vind ik de meerwaarde in de praktijk beperkt, zeker gezien de prijs. Voor de prijs van één Era 300 kun je twee Era 100’s kopen, en die doen het als surrounds eigenlijk net zo goed.
Ja met de instellingen in de Sonos app kan je er niks aan veranderen, de voorste drivers worden permanent uitgeschakeld in een surround opstelling.zunrob schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:26:
[...]
Geldt dit ook als je ds 300 instelt op muziek volledig weergeven?
Ik zie nu ook deze vraag van je, ik zou m'n geld lekker in m'n zak houden en wachten totdat er bijvoorbeeld een Era 500 komt of een andere opvolger van de Sonos Five, die misschien ook iets met Dolby Atmos doet.zunrob schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:30:
Hier een Arc Ultra, Sub 4 en 2x Era 100 als surround. Iemand met eenzelfde opstelling wel eens upgrade gemaakt naar de 300 ipv de 100? Was het de moeite waard, en dan vooral qua muziek?
Ik ben nog steeds zeer tevreden met m'n Era 100's als surrounds, en als ik ze met de driver omhoog zou monteren dan heb ik in principe al een Era 300.
Wil je je systeem nu toch verder uitbreiden zou ik naar een tweede Sub 4 kijken, ik heb er twee en ik zou niet meer terug willen naar een.
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004
De Arc stuurt de sub en rears aan via een eigen netwerkje op 5 GHz. Kan het zijn dat andere netwerken (buren?) of devices mogelijk storing op 5 GHz geven? Of wellicht toch je eigen netwerk (al dan niet via een automatische firmware update)?Polydeukes schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:19:
Bij de Arc springen de Sub en Surround speakers steeds aan/uit, aan/uit, aan/uit tijdens het kijken van films met surround. Daarnaast werkt de Spotify integratie niet meer. De beam en lampen in mijn werkkamer lijken wel gewoon te werken.
Er is niks gewijzigd aan de setup, niks gewijzigd aan mijn wi-fi in huis, er zijn geen apparaten bij gekomen. Het enige wat ik kan aanwijzen is updates van de Sonos-app, en mogelijk updates van de firmware (maar dat gaat automatisch).
Ik weet het niet, maar ik heb ook een redelijk uitgebreid Sonos systeem met 7 speakers en ik heb echt nooit ergens last van en update altijd direct naar de laatste app/firmware. Spotify wilt wel eens niet verbinden/afspelen, maar dat had ik ook met andere diensten zoals Apple music en dat lost zichzelf altijd weer op.Polydeukes schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:19:
Sinds enkele weken weer veel problemen. Setup:
Woonkamer: Arc, Sub mini en 2x Symfonisk als surround speakers
TV-gameroom voor de kids: Beam
Werkkamer: Symfonisk speakerlampen
Als ik ga zoeken op internet dan wijzen alle oorzaken naar de netwerkverbinding, en dat alles loskoppelen, modem en wifi-pods resetten en vervolgens de Sonos-boel weer resetten en koppelen de enige oplossing is. Als dat zo is, wil ik dat best doen, maar mijn ervaring tot nu toe met Sonos is dat ik dit dus een aantal keer per jaar moet doen... Dat is toch niet normaal? Werkt dit bij andere merken/systemen ook zo?
Ik ben in staat om die hele Sonosbende op Marktplaats te zetten... Als het werkt, klinkt het fantastisch en werkt alles fijn... maar als het niet werkt (en dat is te vaak) is het echt een dramasysteem... /rant
Worden die Symfonisk speakers niet een beetje te oud om nieuwere Sonos producten zoals de Arc bij te houden? Ik begrijp dat het volgens Sonos misschien gewoon zou moeten werken, maar als je Wi-Fi wellicht niet optimaal is kan je er misschien wel sneller problemen mee krijgen.
Zomaar een gedachte, ik baseer het verder nergens op. Je zou het eens zonder die Symfonisk speakers kunnen proberen als je die een tijdje kan missen.
Persoonlijk zou ik ze sowieso op maktplaats zetten zolang ze nog wat waard zijn en er een Era 100 voor in de plaats kopen.
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004
Mogelijk. Ik ken de interne werking niet van Sonos-apparatuur, maar het lijkt mij dat wanneer Sonos een eigen 5 Ghz netwerkje opzet, deze een kanaal kiest met zo weinig mogelijk verstoring, niet? Het verwijderen en opnieuwe toevoegen van zowel de Sub als de surroundspeakers heeft geen verbetering tot gevolg. Ik woon landelijk dus storing van buren lijkt me niet aan de orde. En eigen apparatuur is niet gewijzigd - en voorheen werkte alles probleemloos. Pas sinds recente app-updates werkt het allemaal niet meer goed, maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk. Hoewel, als ik de reviews in de Playstore lees, ben ik niet de enige met issues.Wally2002 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:17:
De Arc stuurt de sub en rears aan via een eigen netwerkje op 5 GHz. Kan het zijn dat andere netwerken (buren?) of devices mogelijk storing op 5 GHz geven? Of wellicht toch je eigen netwerk (al dan niet via een automatische firmware update)?
Tja, wat is 'te oud'? Ze werden tot een jaar geleden verkocht, dus lijkt mij dat ze nog wel even mee moeten kunnen. Anders is het dure e-waste. En de Sub mini heeft hetzelfde probleem, en die is pas 3 jaar oud.ZesBarkiePK schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:19:
Worden die Symfonisk speakers niet een beetje te oud om nieuwere Sonos producten zoals de Arc bij te houden? Ik begrijp dat het volgens Sonos misschien gewoon zou moeten werken, maar als je Wi-Fi wellicht niet optimaal is kan je er misschien wel sneller problemen mee krijgen.
Persoonlijk zou ik ze sowieso op maktplaats zetten zolang ze nog wat waard zijn en er een Era 100 voor in de plaats kopen.
Hoewel het niet uit te sluiten is, lijkt mij dat mijn wi-fi niet het probleem is. Het heeft altijd goed gewerkt, en er hebben geen wijzigingen in de setup plaatsgevonden. De afstanden tussen modem, wifi-pods en Sonos-apparatuur is overzichtelijk en scans met bijv. Wifi-analyzer tonen aan dat de signaalsterkte overal prima is.
Ik neig er daarom naar dat het een Sonos-probleem is, niet een wifi-probleem. Wat ik nog kan doen is (tijdelijk) een kabel leggen van modem naar de Arc en dan kijken of het opgelost is. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten (of bevestigen) dat de wi-fi het probleem is.
Gedoe... kost me een hoop tijd, terwijl het gewoon gewerkt heeft...
[ Voor 3% gewijzigd door Polydeukes op 24-08-2026 12:46 ]
Overigens zou ik geen speakers resetten, hoogstens rebooten. Resetten (tenzij op verzoek van Sonos) lost een probleem niet op en is wel veel werk.
Een wifinetwerk is onderhavig aan invloeden van buiten af - een nieuwe router bij de buren kan jouw systeem in de weg zitten. Dat jij niets veranderd hebt hoeft dus niet veel te zeggen.
Grappig. Ik vind de Ultra, Sub 4 en 2x Era 100 juist tegenvallen. Voor TV goed genoeg, al mis ik de breedte voorin. Dat is logisch gezien de fysieke breedte van de Ultra.B-Real schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:03:
Jongens, houd alsjeblieft even op. Ik was voor mijzelf een sub mini aan het goedpraten. Vind dat dat wel moet voldoen naast een ARC
Ik had voorheen twee Dali Zensor vloerspeakers, zonder sub, toch was het laag acceptabel voor mij. Nu met de ARC mis ik de bass een beetje, dus van mening dat een sub mini voldoende moet zijn. Dat was het voorheen met grotere speakers en zonder sub immers ook.
Nu lopen jullie allemaal te vertellen hoe geweldig een grote sub is
Ik luister ook veel muziek, maar vind de ruimte vulling te klein. Misschien ook logisch, gezien de speakers fysiek gewoon erg klein zijn (en de ruimte best groot, zo een 5x12 meter gok ik).
Zoals in het topic hier eerder benoemd zal een 300 niet veel verbeteringen brengen.
Daarom dat ik er nu over twijfel om de Ultra te vervangen door een Amp met twee speakers, mogelijk Dali. De Sub en surrounds kunnen blijven. Je hebt dan volgens mij meer vol geluid en vulling van de kamer, tv klinkt nog steeds goed en muziek waarschijnlijk veel beter.
Enige is wel de factor esthetiek, waarbij twee extra speakers thuis waarschijnlijk niet zo gewaardeerd worden.
Erg benieuwd naar jullie meningen.
Ja, ben benieuwd wat je dan aanraadt, vind mijn idee van een Sonos Amp niet zo gek. Alleen als je op internet rond leest zijn heel veel mensen wel erg tevreden met de reguliere Sonos opzet, een Amp kom je niet zo vaak tegen. Heb dan toch het gevoel iets over het hoofd te zien.Minimalist1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:38:
Een fatsoenlijk stereo beeld ga je met een soundbar gewoon niet krijgen, voor muziek is het gewoon altijd net niet als je een beetje kwaliteit wilt.
Als je het hier thuis over eens kan worden, dan zou ik het zeker doen!zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:14:
Enige is wel de factor esthetiek, waarbij twee extra speakers thuis waarschijnlijk niet zo gewaardeerd worden.
Sonos is voor mij niks anders dan een ruimte besparende oplossing.
Als ik de ruimte zou hebben dan zou ik zeker aparte speakers willen hebben en geen soundbar meer. Er gaat niks boven een gescheiden linker, (eventueel midden) en rechter kanaal.
Dat is een oude quote!zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:14:
[...]
Grappig. Ik vind de Ultra, Sub 4 en 2x Era 100 juist tegenvallen. Voor TV goed genoeg, al mis ik de breedte voorin. Dat is logisch gezien de fysieke breedte van de Ultra.
Ik luister ook veel muziek, maar vind de ruimte vulling te klein. Misschien ook logisch, gezien de speakers fysiek gewoon erg klein zijn (en de ruimte best groot, zo een 5x12 meter gok ik).
Zoals in het topic hier eerder benoemd zal een 300 niet veel verbeteringen brengen.
Daarom dat ik er nu over twijfel om de Ultra te vervangen door een Amp met twee speakers, mogelijk Dali. De Sub en surrounds kunnen blijven. Je hebt dan volgens mij meer vol geluid en vulling van de kamer, tv klinkt nog steeds goed en muziek waarschijnlijk veel beter.
Jouw twijfel is eigenlijk een beetje appels met peren, maar ook weer niet.
Geluid met losse staande speakers is al snel beter dan een Sonos opstelling naar mijn mening.
Naar mijn mening is het ook weer niet zo spannend in mijn geval. Muziek is vaak wat internetradio of Spotify op de achtergrond.
Ben je muziekliefhebber en speel je vaker op hoger volume goede kwaliteit audio af, dan is het wellicht anders. De audiofielen zullen dan ook al snel vinden dat een Amp en/of Dali speakers niet toereikend zijn. Waar stop je?
Mijn Arc Ultra bevalt al jaren prima voor ons gebruik. Beetje series kijken, af en toe en filmpje.
Voor muziek staat de Sonos One zijn ding te doen, soms samen met de Arc. Ook prima.
De Arc is niet echt een aanwinst in het interieur, maar stoort niet. Grote staande speakers stonden mij destijds wel in de weg, vond ik ook niet echt een aanwinst voor mijn interieur.
Prima. Geen top end, maar voor ons gebruik prima.
Zelf deze opstelling met sub en een era 300 in de keuken en ook hier is dat ruim voldoende voor wat wij op tv kijken, netflix series en overdag staan alle speakers op radio als achtergrond muziek.
Ik denk dat dit ook wel de doelgroep is van sonos
4800 Wp 10x ZO 6x Goodwe 5000 DNS NW Marstek Venus V3
Geen ervaring met de Amp en hoe die zich gedraagd met een sub en surrounds. Lijkt me niet het primaire gebruik dus ik verwacht er niet veel van voor je tv/film gebruik.zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Ja, ben benieuwd wat je dan aanraadt, vind mijn idee van een Sonos Amp niet zo gek. Alleen als je op internet rond leest zijn heel veel mensen wel erg tevreden met de reguliere Sonos opzet, een Amp kom je niet zo vaak tegen. Heb dan toch het gevoel iets over het hoofd te zien.
Dikke vloerstaanders met een degelijke receiver die ook Sonos Connect ondersteunt, of een Port als je het leuk wilt doen.zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Ja, ben benieuwd wat je dan aanraadt, vind mijn idee van een Sonos Amp niet zo gek. Alleen als je op internet rond leest zijn heel veel mensen wel erg tevreden met de reguliere Sonos opzet, een Amp kom je niet zo vaak tegen. Heb dan toch het gevoel iets over het hoofd te zien.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een Amp voor de badkamer (speakers in het plafond) en ben echt mega blij er mee!zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Esthetiek of jouw ega? Mijn vrouw heeft ook allerlei tierelantijnen in de woonkamer hangen en staan. Totaal overbodig en nutteloos wat mij betreft. Dus ik zou gewoon 2 speakers plaatsen en als ze er dan wat denkt te moeten vinden dan zou ik haar wijzen op haar rommel die qua esthetiek niks bijdragen aan wat ik mooi vind.zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:14:
[...][blue]knip[/blue]
Heb je misschien een kwade vrouw maar ook 2 speakers.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Tenzij ze in het Russische kogelstoot team zit, dan zou ik er misschien nog even over nadenken ;-)GerCor schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:22:
[...]
Esthetiek of jouw ega? Mijn vrouw heeft ook allerlei tierelantijnen in de woonkamer hangen en staan. Totaal overbodig en nutteloos wat mij betreft. Dus ik zou gewoon 2 speakers plaatsen en als ze er dan wat denkt te moeten vinden dan zou ik haar wijzen op haar rommel die qua esthetiek niks bijdragen aan wat ik mooi vind.
Heb je misschien een kwade vrouw maar ook 2 speakers.
Een woning is om in te wonen en je moet elkaar iets gunnen. Het is geen winkeletalage. Nooit ruzie over gehad. We hadden, wat mij betreft, een prima bankstel. Mevrouw vond van niet en koopt een nieuw bankstel. Leven en laten leven.
Relatief weinig mensen luisteren nog echt naar muziek, meestal staat als achtergrondgeluid aan. En als de film dan goed boem doet is het al snel prima.zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
De eisen van de gemiddelde consument liggen niet heel erg hoog als het om geluidskwaliteit gaat, dan gaat het gemak voor en is zo'n soundbaropstelling perfect.
Mensen die echte hifi-eisen voorop stellen beginnen vaak met een degelijke set speakers met receiver, dat is de basis. Sonos kan daar dan een prima aanvulling op zijn middels Sonos Connect of een Port, maar de Amp is dan niet logisch meer.
Wat dat betreft denk ik dat de Amp meestal gewoon niet in het keuzepad zit. De audiofiel heeft al andere spullen en heeft dan niets aan een Amp, de gemak georiënteerde consument is al dolblij met de prima geluidskwaliteit die Sonos in de basis biedt en heeft de behoefte aan meer complexiteit met een Amp en speakers simpelweg niet.
Een amp is wat dat betreft ook een beetje een compromis, en in mijn optiek ook meer geschikt voor het badkamerscenario wat hierboven beschreven is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is gewoon een haakse c7 stekkerzunrob schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:41:
Iemand nog goede tips voor Era 100/300 langere kabels? Ik heb ooit de Flexson gekocht van 5 meter, maar die is lastig te vinden (en kost nu 30 euro...).
Ik gebruik deze https://amzn.eu/d/03EGU7qGzunrob schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:41:
Iemand nog goede tips voor Era 100/300 langere kabels? Ik heb ooit de Flexson gekocht van 5 meter, maar die is lastig te vinden (en kost nu 30 euro...).
Waarom zou je een amp met speakers willen in de badkamer als je daar ook 1 of 2 Sonos speakers neer kan zetten?Gonadan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:57:
[...]
Relatief weinig mensen luisteren nog echt naar muziek, meestal staat als achtergrondgeluid aan. En als de film dan goed boem doet is het al snel prima.
De eisen van de gemiddelde consument liggen niet heel erg hoog als het om geluidskwaliteit gaat, dan gaat het gemak voor en is zo'n soundbaropstelling perfect.
Mensen die echte hifi-eisen voorop stellen beginnen vaak met een degelijke set speakers met receiver, dat is de basis. Sonos kan daar dan een prima aanvulling op zijn middels Sonos Connect of een Port, maar de Amp is dan niet logisch meer.
Wat dat betreft denk ik dat de Amp meestal gewoon niet in het keuzepad zit. De audiofiel heeft al andere spullen en heeft dan niets aan een Amp, de gemak georiënteerde consument is al dolblij met de prima geluidskwaliteit die Sonos in de basis biedt en heeft de behoefte aan meer complexiteit met een Amp en speakers simpelweg niet.
Een amp is wat dat betreft ook een beetje een compromis, en in mijn optiek ook meer geschikt voor het badkamerscenario wat hierboven beschreven is.
Omdat ik nu 2 mooie speakers in t plafond heb en dat veel cleaner er uit zietASS-Ware schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Waarom zou je een amp met speakers willen in de badkamer als je daar ook 1 of 2 Sonos speakers neer kan zetten?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Voor inbouw met name, dat stond hierboven ook al genoemd. Zelf heb ik gewoon een Play:1 op het kastje staan, ik was lui.ASS-Ware schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Waarom zou je een amp met speakers willen in de badkamer als je daar ook 1 of 2 Sonos speakers neer kan zetten?
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 28-08-2026 19:51 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar hoe moet ik daar precies m’n voordeel mee doen?zunrob schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:33:
Ik begreep dat vanaf de tweede week van september de prijs van de Era 300 met 50 euro omhoog gaat. Doe er je voordeel mee.
De Era 300 staat nu juist voor €399 in plaats van €499. Voor zover ik weet heeft Sonos helemaal geen prijsverhoging van €50 vanaf september aangekondigd. Dus om hem nu voor de volle mep te kopen omdat hij mogelijk €50 duurder wordt, lijkt me niet echt een voordeel…
Ik koop Sonos sowieso alleen tijdens aanbiedingen anders vind ik het al niet interessant.
Ik verwacht dat de lage prijzen op dit moment, dus met de huidige korting, in de toekomst dus niet meer voor gaan komen na een prijsverhoging. Net zoals vorig jaar bijvoorbeeld met de Sub is gebeurt. Die heb ik toen voor iets meer dan 600 euro gekocht, dat lukt nu niet meer.ZesBarkiePK schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:55:
[...]
Maar hoe moet ik daar precies m’n voordeel mee doen?
De Era 300 staat nu juist voor €399 in plaats van €499. Voor zover ik weet heeft Sonos helemaal geen prijsverhoging van €50 vanaf september aangekondigd. Dus om hem nu voor de volle mep te kopen omdat hij mogelijk €50 duurder wordt, lijkt me niet echt een voordeel…
Ik koop Sonos sowieso alleen tijdens aanbiedingen anders vind ik het al niet interessant.
Ja er zijn soms wel hele grote prijsverschillen bij de Sonos producten, vorig jaar december betaalde ik maar €299 bij de Mediamarkt voor de ERA300 speakersZesBarkiePK schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:55:
[...]
De Era 300 staat nu juist voor €399 in plaats van €499.
Ja, dit was echt een goede deal. Achteraf jammer dat ik toen niet toegeslagen heb. Volgens mij is 30 procent korting op de adviesprijs meestal de max.DON PAPA schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 18:44:
[...]
Ja er zijn soms wel hele grote prijsverschillen bij de Sonos producten, vorig jaar december betaalde ik maar €299 bij de Mediamarkt voor de ERA300 speakers
Ik heb nu zowel de Arc als de Sub Mini direct via Ethernet aangesloten, de 2 Symfonisks zijn als surroundspeaker gekoppeld via SonosNet op de Arc. Het lijkt nu stabiel te werken. Zodra ik de ethernetkabel uit de Sub Mini trek, krijg ik de melding in de app 'Sub Mini niet verbonden', dus daar lijkt een probleem met SonosNet te zijn.
Ben nog steeds van mening dat draadloze speakers op de eerste plaats probleemloos draadloos moeten werken, en dus niet met een kabeltje. Alle andere apparaten werken ook probleemloos op mijn wi-fi, maar Sonosproducten (in mijn geval) dus niet. Wellicht is het een hardware issue, geen idee.
Voor nu laat ik het zo, want ik heb er al veel te veel tijd in gestoken om het werkend te krijgen.
https://www.praxis.nl/ele...ker-zwart-3-meter/5402418zunrob schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:41:
Heb je “wifi” wel aan staan op de Arc?
Lijkt wel of je wifi chip van de SUB defect is. Had dit paar jaar geleden met mijn Playbase. Geluid van TV kwam er wel doorheen, maar hij kon geen connectie maken met de SUB. Dat hoorde ik wel. Met een kabeltje erin deed hij t toen wel. Was net buiten garantie, maar Sonos wilde het toch vervangen. Opgestuurd. Paar dagen later kreeg ik een Arc toegestuurd. Top service hoor.Polydeukes schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:24:
Even een update (en oplossing) n.a.v. mijn eerdere bericht
Ik heb nu zowel de Arc als de Sub Mini direct via Ethernet aangesloten, de 2 Symfonisks zijn als surroundspeaker gekoppeld via SonosNet op de Arc. Het lijkt nu stabiel te werken. Zodra ik de ethernetkabel uit de Sub Mini trek, krijg ik de melding in de app 'Sub Mini niet verbonden', dus daar lijkt een probleem met SonosNet te zijn.
Ben nog steeds van mening dat draadloze speakers op de eerste plaats probleemloos draadloos moeten werken, en dus niet met een kabeltje. Alle andere apparaten werken ook probleemloos op mijn wi-fi, maar Sonosproducten (in mijn geval) dus niet. Wellicht is het een hardware issue, geen idee.
Voor nu laat ik het zo, want ik heb er al veel te veel tijd in gestoken om het werkend te krijgen.
Jazeker, staat aan. De Sub heeft altijd goed gewerkt, gekocht in november 2022, dus geen garantie meer volgens mij.
Dat had ik een tijdje geleden ook, maar nadat ik de sub mini had gereset naar fabrieksinstellingen en toen weer had toegevoegd (zonder netwerkkabel) werkte hij wel weer goed.Polydeukes schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:24:
Even een update (en oplossing) n.a.v. mijn eerdere bericht
Zodra ik de ethernetkabel uit de Sub Mini trek, krijg ik de melding in de app 'Sub Mini niet verbonden', dus daar lijkt een probleem met SonosNet te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 01-09-2026 17:15 ]
Zoals hiervoor aangegeven zou het heel goed een defect in de WiFi functionaliteit kunnen zijn.Polydeukes schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:17:
Helaas, resetten (meerdere keren gedaan) heeft geen effect. Alleen de ethernetkabel lost het op.
Kun je wellicht nog iets wijzer worden via het Diagnostics menu?
De ace ultra en de beam ultra het nieuwe geluid gaat ultra heten.
Wel jammer dat sonos niks heb gedaan met de linker en rechter voorspeakers.
Had liever gehad dat de beam ultra als centerspeaker zou fungeren en je daar 2 extra frontspeakers kan toevoegen.
Daar is echt veel vraag naar bij de sonos gebruikers.
Weer een gemiste kans sonos.
Dan kan alwel met de sonosequencr appben1303 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:03:
Nieuwe producten komen eind september op de markt
De ace ultra en de beam ultra het nieuwe geluid gaat ultra heten.
Wel jammer dat sonos niks heb gedaan met de linker en rechter voorspeakers.
Had liever gehad dat de beam ultra als centerspeaker zou fungeren en je daar 2 extra frontspeakers kan toevoegen.
Daar is echt veel vraag naar bij de sonos gebruikers.
Weer een gemiste kans sonos.
De nieuwe Ace Ultra ben ik wel in geïnteresseerd. Ik heb de Ace nooit gekocht, en heb de laatste tijd wat vaker behoefte aan een koptelefoon.
Eens kijken of ik hem met een 20% kortingscode kan krijgen.
Ik ga eens kijken, tnxWally2002 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:06:
[...]
Zoals hiervoor aangegeven zou het heel goed een defect in de WiFi functionaliteit kunnen zijn.
Ik heb 2 Roam's in de badkamer, alleen niet ideaal want je moet ze steeds opladen.ASS-Ware schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
De Play:1, One en Era 100 zijn volgens mij ook spatwaterdicht en geschikt voor in badkamer.Stimulate14 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:07:
[...]
Ik heb 2 Roam's in de badkamer, alleen niet ideaal want je moet ze steeds opladen.
Ja, de keuze van mij was meer budget, omdat het kan en beschikbaarheid electra in de badkamer. Roam kan je ook makkelijk meenemen op vakantie, etcCanis Lupus schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:22:
[...]
De Play:1, One en Era 100 zijn volgens mij ook spatwaterdicht en geschikt voor in badkamer.
Yup, en daarom heb ik een Play 1 in de badkamer staan.Canis Lupus schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:22:
[...]
De Play:1, One en Era 100 zijn volgens mij ook spatwaterdicht en geschikt voor in badkamer.
Wow. Deze kende ik niet, leuk om mee te spelen :-)Wally2002 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:06:
[...]
Zoals hiervoor aangegeven zou het heel goed een defect in de WiFi functionaliteit kunnen zijn.
Alle 4 mijn 100s en de Ultra zijn wel behoorlijk strak.
:strip_exif()/f/image/KWVo0TiWkZU0tVaiwQDBYuHe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uL155AoP2m61P7A458bYruO1.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan ze ruilen, maar grote kans dat je bij een ander exemplaar dan weer iets anders ziet, de bouwkwaliteit van de Era 300 is eerlijk gezegd gewoon ronduit klote. De naden tussen de verschillende delen zijn bij veel exemplaren zichtbaar ongelijk en ook bij die van mij was de afwerking absoluut niet perfect. Bij mij waren de ledjes zelfs niet even sterk verlicht. Het is in ieder geval een veel gehoorde klacht en terecht.zunrob schreef op donderdag 3 september 2026 @ 23:14:
Even snelle check. Ben net mijn paar nieuwe 300s uit aan het pakken, en ik zie dat eentje een spleet van zo een 1 mm heeft tussen top van de grill en de speaker housing. De andere heeft wat mini deukjes. Zie foto's. Is dit wat te verwachten is?
Alle 4 mijn 100s en de Ultra zijn wel behoorlijk strak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Damn, dat is balen. Mijn 100s en de Ultra zitten allemaal super netjes in elkaar.ZesBarkiePK schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 00:36:
[...]
Je kan ze ruilen, maar grote kans dat je bij een ander exemplaar dan weer iets anders ziet, de bouwkwaliteit van de Era 300 is eerlijk gezegd gewoon ronduit klote. De naden tussen de verschillende delen zijn bij veel exemplaren zichtbaar ongelijk en ook bij die van mij was de afwerking absoluut niet perfect. Bij mij waren de ledjes zelfs niet even sterk verlicht. Het is in ieder geval een veel gehoorde klacht en terecht.
Online lees je vooral veel over de backplate, deze spleet aan de voorkant kom ik niet zoveel tegen eigenlijk. Als ik dit zo hoor is de kans op een ander defect bij een nieuwe ook groot?
Wat dat betreft is zwart natuurlijk een betere kleur. Daar valt het minder op.
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 04-09-2026 00:40 ]
Ik denk het wel, dit gaat al jaren terug en Sonos heeft er tot nu toe nog niks aan gedaan;zunrob schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 00:39:
[...]
Als ik dit zo hoor is de kans op een ander defect bij een nieuwe ook groot?
Wat dat betreft is zwart natuurlijk een betere kleur. Daar valt het minder op.
https://www.reddit.com/r/sonos/comments/1g0b5oi/era_300_build_quality/
Bij zwart zal het zeker iets minder opvallen.
Jammer, lijkt idd een beetje een loterij te zijn. Wat reviews gekeken, de meeste hebben het niet, sommige wel, zoals hier:ZesBarkiePK schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 01:14:
[...]
Ik denk het wel, dit gaat al jaren terug en Sonos heeft er tot nu toe nog niks aan gedaan;
https://www.reddit.com/r/sonos/comments/1g0b5oi/era_300_build_quality/
Bij zwart zal het zeker iets minder opvallen.
YouTube: Sonos Era 300 Review: Game Changer
M.b.t. die kleine beschadigingen op die andere: dat verbaast me een beetje. Beide zijn gloednieuw (zelfs in gesealde transportbox), maar lijkt haast alsof die cover al eens geopend is en daardoor kleine beschadigingen.
De keuze is 1 era 300 erbij kopen zodat ik die 2 als surround ga gebruiken of 2 era 100, de prijs is ongeveer gelijk. ik ga die 2 play one's dan weer in de keuken plaatsen waar ik nu de 300 heb staan.
Ik heb ze nog niet op de stands staan, heb ze alleen los op de tafel gehad. In eerste instantie was ik met alleen 1 300 wat underwhelmed. Na een tijdje spelen klonk ie al beter (mss beetje loskomen?). Daarna heb ik de tweede toegevoegd als stereopaar en moet zeggen dat het echt prima klinkt. Beter dan alleen de 100's als stereopaar. Ze vullen simpelweg de ruimte (woonkamer, 10x5) beter. De 100's zijn hiervoor waarschijnlijk gewoon iets te klein.ZesBarkiePK schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:03:
@zunrob Maar ben je tevreden over het geluid? Vind je het een upgrade tegenover de Era 100 en heb je al iets in Dolby Atmos gekeken?
Hoe ze het als surround doen weet ik nog niet. Heb namelijk toch even een supportticket aangemaakt.
Ik had ze eerst midden in de woonkamer op de tafel staan. Nu staan ze op een bijzet tafel, dicht bij een muur/raam, en wat een verschil joh. Ze klinken nu echt heel goed, goede bass, heel krachtig. Ik had al gelezen dat plaatsing veel uitmaakt, dat lijkt dit wel te bevestigen.zunrob schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:38:
[...]
Ik heb ze nog niet op de stands staan, heb ze alleen los op de tafel gehad. In eerste instantie was ik met alleen 1 300 wat underwhelmed. Na een tijdje spelen klonk ie al beter (mss beetje loskomen?). Daarna heb ik de tweede toegevoegd als stereopaar en moet zeggen dat het echt prima klinkt. Beter dan alleen de 100's als stereopaar. Ze vullen simpelweg de ruimte (woonkamer, 10x5) beter. De 100's zijn hiervoor waarschijnlijk gewoon iets te klein.
Hoe ze het als surround doen weet ik nog niet. Heb namelijk toch even een supportticket aangemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 04-09-2026 21:01 ]
Ik zou in jouw geval gewoon een tweede Era 300 erbij kopen. Dan kun je er alle kanten mee op: als stereopaar gebruiken of als surrounds bij je soundbar. Een complete set heb je altijd meer aan vind ik.merlin1201 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:53:
Ik twijfel ook nog of ik mijn 2 surround ga vervangen voor 2x era 100.
De keuze is 1 era 300 erbij kopen zodat ik die 2 als surround ga gebruiken of 2 era 100, de prijs is ongeveer gelijk. ik ga die 2 play one's dan weer in de keuken plaatsen waar ik nu de 300 heb staan.
Als ik muziek afspeel via de Beam + Sub op een bepaald gewenst volume en op een later moment de TV aanzet dan tettert het geluid door de kamer oftewel veel te hard. Volume start nog op het vorige volume. Wordt veroorzaakt doordat vol 50 bij muziek afspelen niet hetzelfde is als vol 50 bij de TV afspelen.
Het enige dat ik heb gevonden is dat ik dan maar een maximum volume moet instellen in de Sonos app. Dat is natuurlijk geen oplossing. Als de Sonos op een start volume zou starten en niet op het laatst gebruikte zou dat een goede oplossing zijn. In de TV instellingen kan ik niets vinden dat zou kunnen helpen.
De era 300's zijn los ook niet heel speciaal, net als de era 100. Gecombineerd worden ze pas goed. Als je 1 speaker wilt kan je beter de Five hebbenzunrob schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:38:
[...]
Ik heb ze nog niet op de stands staan, heb ze alleen los op de tafel gehad. In eerste instantie was ik met alleen 1 300 wat underwhelmed. Na een tijdje spelen klonk ie al beter (mss beetje loskomen?). Daarna heb ik de tweede toegevoegd als stereopaar en moet zeggen dat het echt prima klinkt. Beter dan alleen de 100's als stereopaar. Ze vullen simpelweg de ruimte (woonkamer, 10x5) beter. De 100's zijn hiervoor waarschijnlijk gewoon iets te klein.
Welke router gebruik je? Ik had last van wegvallende speakers en bleek een instelling in mijn Unifi netwerk te zijn.Polydeukes schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:17:
Helaas, resetten (meerdere keren gedaan) heeft geen effect. Alleen de ethernetkabel lost het op.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Welke instelling was dat?Serena schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:14:
[...]
Welke router gebruik je? Ik had last van wegvallende speakers en bleek een instelling in mijn Unifi netwerk te zijn.
Ik kan hem wel zetten en status opvragen maar zodra geluid af zou moeten gaan gebeurd dit niet. En als ik nadat timer verlopen is vraag of er een timer is, is er ook geen meer.
Een timer van 10sec werkt wel nog.
Ik heb de Sonos koppeling er al verwijderd via de Google home app en via de Sonos app opnieuw toegevoegd maar dit lost het probleem helaas niet op. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Ik denk dat t een software probleem bij Google is. Ik heb een Harmon kardon speaker en daar heb ik hetzelfde probleem bij het zetten van een timer. Zelfs bij een van 10 seconden.TheMystery schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:27:
Sinds een dag of 3 werkt op mijn Sonos one speakers een timer niet meer via Google assistant.
Ik kan hem wel zetten en status opvragen maar zodra geluid af zou moeten gaan gebeurd dit niet. En als ik nadat timer verlopen is vraag of er een timer is, is er ook geen meer.
Ik heb de Sonos koppeling er al verwijderd via de Google home app en via de Sonos app opnieuw toegevoegd maar dit lost het probleem helaas niet op. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Ik hoop het ook niet, is toch een functie die ik veel gebruik. Maar dan weet ik dat ik niet de enige ben maar vond er nog weinig over als ik ging zoeken.Rallye schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:31:
Als het maar geen probleem is dat wordt veroorzaakt door de overgang naar Gemini afgelopen vrijdag. Zou jammer zijn als dat toch impact zou hebben op niet-Google speakers….
Trouwens al gezien dat je met Sonos Fabric nu de Play en de Move als rears kan gebruiken? Surround sound die niet op één plek hoeft te blijven
De Q4 en de Skoda Peaq ook. Of het echt Sonos speakers zijn? Volgens Sonos zelf: “These are car audio speaker components that are Sonos branded and tuned by our Acoustics Team.” Zie https://en.community.sonos.com/owners-cafe-228997/sonos-x-skoda-official-audio-partner-for-skoda-s-flagship-peaq-ev-6934218GerCor schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:03:
Ik zag net een filmpje van de nieuwe Audi A2. Deze heeft speakers van Sonos.
@Frie2 De Beam (Gen 2) blijft dan ook verkrijgbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Rallye op 07-09-2026 16:52 ]
Volgens ChatGPT is de Move (Gen 1) niet geschikt. Laat ik die nu net hebbenZesBarkiePK schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:27:
Trouwens al gezien dat je met Sonos Fabric nu de Play en de Move als rears kan gebruiken? Surround sound die niet op één plek hoeft te blijven
Dat is minder, ik ben wel benieuwd hoe stabiel dit werkt, op basis van de locatie in je huis schijnen de speakers te snappen of ze als rears gebruikt worden of niet. Ook zijn de Play en de Move best pittige speakers, dus ik ben benieuwd hoe ze klinken als rears.Frie2 schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:40:
[...]
Volgens ChatGPT is de Move (Gen 1) niet geschikt. Laat ik die nu net hebben
Ik had liever de toevoeging van aparte fronts gezien, maar de Move en Play zijn wel een stuk interessanter geworden nu ze nog breder ingezet kunnen worden.
Zelfde probleem hier al een paar dagen. Had zonet een zwarte pizza, heerlijk ...TheMystery schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:27:
Sinds een dag of 3 werkt op mijn Sonos one speakers een timer niet meer via Google assistant.
Wordt er helemaal gek van !
Ik heb via de google home maar feedback gestuurd voor dit probleem misschien dat ze er wat aan gaan doen dan.Ghostface9000 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:44:
[...]
Zelfde probleem hier al een paar dagen. Had zonet een zwarte pizza, heerlijk ...
Wordt er helemaal gek van !
ZesBarkiePK schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:37:
Zojuist de nieuwe Sonos app update geïnstalleerd voor iOS/iPadOS, ik ben geen fan van de equalizer aan de rechterkant van de volumeknop. Misschien is het even wennen, maar ik roep bij het instellen van het volume nu toch al snel dit menu op, en ik heb helemaal geen behoefte om de bass/treble aan te passen. Ik heb niet voor niks Trueplay ingesteld. Beetje onnodige toevoeging als je het mij vraagt. Maar kennelijk was er vraag naar?
Via je account en App instellingen kan je dat uitzetten, ik heb het juist aangezet want ik vind het wel prettig om on-the-fly aan te kunnen passen (o.a. bij de Roam).
Je bent een held! Dank je wel!hifigamefreak schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:42:
[...]
[Afbeelding] Via je account en App instellingen kan je dat uitzetten, ik heb het juist aangezet want ik vind het wel prettig om on-the-fly aan te kunnen passen (o.a. bij de Roam).
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes. Dit topic is ook niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor moet je zijn in Beeld en geluid koopadvies.
:strip_exif()/f/image/DlXusNEi1mc6YlUTwUvniXgy.jpg?f=fotoalbum_large)