Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Dell gebeld en een reviseerde 3008 fwp terug ontvangen.
Deze had helaas een aantal bright pixels, dus weer dell gebeld.
Vandaag komt UPS ineens het nieuwe type : een 3011 afgeven.
Das toch mooi meegenomen. Wat is eigenlijk (behalve de voet) het verschil?
Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
kid jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16"
Thanx!
Was ff blond. Ging er van uit dat hij automatisch de isplayport meenam in de scan naar sources. Doet hij dus niet... Je moet handmatig de input instellen.
[ Voor 24% gewijzigd door Haaguit op 19-01-2011 20:46 ]
Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen
http://i52.tinypic.com/2zee9ut.jpg
Thx
Foto is trouwens genomen vanaf waar mijn ogen ongeveer staan.
[ Voor 9% gewijzigd door Badgeryayo op 20-01-2011 16:53 ]
Doe de brightness eens flink omlaag? Het lijkt alsof je de standaard-te-hoge-brightness-en-zut hebt, en in een donkere kamer valt zoiets dan ook erg snel op. Zo krijg ik ook tinten. Bij normaal gebruik (mijn U2410 brightnes is 10 en contrast is 25, en mode is sRGB) valt dit helemaal niet meer op.Badgeryayo schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:53:
Heb net mijn u2311h binnen maar ik vind het niet om aan te zien. De kleuren bij zwart beeld zijn echt verschrikkelijk. Links van het scherm een gele tint en rechts een blauwige tint. Is dit normaal? Of heb ik gewoon een verrot exemplaar gekregen?
Thx
when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal
EDIT:
Heb hem aangemeld voor RMA, krijg zsm een nieuwe,hoop dat de volgende beter is. Thx voor de hulp.
[ Voor 56% gewijzigd door Badgeryayo op 20-01-2011 17:08 ]
Ik heb precies hetzelfde, bij allebei m'n 2311's, dus ik denk niet dat het een fout in die van jou is, maar meer een nare eigenschap van alle 2311's. Ik heb brightness op 40 en contrast op 75, maar eigenlijk wil ik het ook niet veel lager zetten.Badgeryayo schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 17:02:
Maakt weinig uit. Ik ziet het nog steeds.
EDIT:
Heb hem aangemeld voor RMA, krijg zsm een nieuwe,hoop dat de volgende beter is. Thx voor de hulp.
The devil is in the details.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Deze week heb ik een U2211H rev. A01 bij Redcoon gekocht voor €213 incl verzending. Op maandag besteld, op woensdag geleverd. Kan binnen 14 dagen worden teruggestuurd zonder opgave van redenen. Je krijgt dan het aankoopbedrag terug mits er geen gebruiksporen zijn (dat is mijn interpretatie, je kunt je aankoop in ieder geval 'proberen zoals je dat in een gewone winkel zou doen'). Andere webwinkels willen soms alleen een ongeopende doos accepteren.
De garantietermijn is drie jaar fabrieksgarantie (en geen twee zoals ik hier las). Dat is niet te vinden op de Redcoon site, maar is bevestigd in een aparte mail van hen aan mij). Als garantie nodig is wordt de monitor opgehaald en na reparatie teruggebracht. Dat staat dan weer wel op hun site.
Ik heb een vraag: Ik meen dat ik ergens in deel 16 las dat de felle blauwe power-on led te dimmen is of uit te schakelen (uiteraard zonder de monitor uit te zetten), maar ik kan het niet terugvinden. Klopt dat en hoe moet dat dan?
Ik gebruik die monitor met een Hackintosh, bij OSX zit een mooi calibratieprogramma.
Ik heb gewoon mooie zwarte tape eroverheen geplakt.karel1 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 20:53:
Ik heb een vraag: Ik meen dat ik ergens in deel 16 las dat de felle blauwe power-on led te dimmen is of uit te schakelen (uiteraard zonder de monitor uit te zetten), maar ik kan het niet terugvinden. Klopt dat en hoe moet dat dan?
when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal
Wat een verschil. Mensen die ook veel gamen kan ik zeker dit scherm aanraden. Ben helemaal verkocht :-)Masterkale1 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:23:
Morgen krijg ik mijn u2711 binnen. Ik vraag me af hoeveel verschil ik ga zien in vergelijking met m`n oude 2407 (staat te koop). Ben benieuwd
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Alles wat LCD heet zo'n beetje heeft daar last van ... de U2410 bijvoorbeeld ook of een willekeurige LCD TV !!Badgeryayo schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:53:
Heb net mijn u2311h binnen maar ik vind het niet om aan te zien. De kleuren bij zwart beeld zijn echt verschrikkelijk. Links van het scherm een gele tint en rechts een blauwige tint. Is dit normaal? Of heb ik gewoon een verrot exemplaar gekregen?
Thx
Ben benieuwed of er verschil te zien is met een andere straks : Wel effe posten hé
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Welke revisies zijn er op dit moment eigenlijk van deze monitor?
Dat is wel erg kort door de bocht, er zijn echt wel schermen die het wel goed doen. Dan heb je nog een heel groot deel dat het redelijk doet en je hebt dan altijd nog een aantal rotte appels als deze die het waardeloos doen en eigenlijk niet eens door de kwaliteitscontrole (zowel die van LG Display als die van Dell zelf) had mogen komen.nero355 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 02:48:
Alles wat LCD heet zo'n beetje heeft daar last van ... de U2410 bijvoorbeeld ook of een willekeurige LCD TV !!
Ben benieuwed of er verschil te zien is met een andere straks : Wel effe posten hé
Dat ligt idd zeer voor de hand. Heb ik ook geprobeerd. Het voorval heeft zich nog niet voorgedaan als ik de usb kabel die naar de monitor loopt uit de laptop haal. Het lijkt er dus op dat het probleem in de monitor zit. Het uitvallen heeft echter geen constante frequentie. Soms 3 keer per dag soms drie dagen niet.Hahn schreef op zondag 23 januari 2011 @ 15:27:
Mis ik iets? Waarom probeer je het eerst niet een tijdje uit ZONDER die monitor er tussen, maar alleen het toetsenbord en de muis direct op je laptop
Wat verder nog wat uit kan gaan maken is de nieuwe PLS (Plane-to-Line-Switching) technologie van Samsung, er staat namelijk al een 27" 2560x1440 PLS paneel met white LED backlighting en een sRGB kleurbereik op de Samsung website, dus die zal dan ook wel binnenkort debuteren in een nieuwe monitor (waarschijnlijk van Samsung zelf).
Of het verstandig is moet je voor je zelf beslissen.
Mja... OK noem eens wat voorbeelden dan ?? Enige LCD paneel dat ik ken dat niet lekt is een Panasonic IPS TV die T.net heeft gereviewed ooit. Voor de rest heb ik nog nooit een LCD paneel gezien dat niet lektkid jansen schreef op zondag 23 januari 2011 @ 09:43:
Dat is wel erg kort door de bocht, er zijn echt wel schermen die het wel goed doen. Dan heb je nog een heel groot deel dat het redelijk doet en je hebt dan altijd nog een aantal rotte appels als deze die het waardeloos doen en eigenlijk niet eens door de kwaliteitscontrole (zowel die van LG Display als die van Dell zelf) had mogen komen.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bedankt voor je heldere antwoord. Die van Fujistu ziet er ook goed uit, maar helaas (zo lijkt het) alleen in het wit/grijs verkrijgbaar, maar zeker een kanshebber.kid jansen schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:04:
Je tweede en derde vraag zijn gemakkelijk te beantwoorden: nee, elke twee jaar, er komt dit jaar dus waarschijnlijk alleen een vervanger voor de U2410 (Q3 waarschijnlijk). De prijs is al een behoorlijk eind gedaald, maar zou eventueel nog meer kunnen gaan dalen nu er weer een nieuwe monitor met hetzelfde paneel uit is: Fujitsu P27T-6. Die kost iets meer dan €600 en heeft een redelijk vergelijkbare featureset.
Wat verder nog wat uit kan gaan maken is de nieuwe PLS (Plane-to-Line-Switching) technologie van Samsung, er staat namelijk al een 27" 2560x1440 PLS paneel met white LED backlighting en een sRGB kleurbereik op de Samsung website, dus die zal dan ook wel binnenkort debuteren in een nieuwe monitor (waarschijnlijk van Samsung zelf).
Of het verstandig is moet je voor je zelf beslissen.
Op de website van Samsung kan ik niets vinden over een nieuwe 27". Heb je misschien een link? Heb op de NL site gezocht en ook op de USA site..
nieuws: Samsung introduceert Super PLS-schermtechnologie
http://www.displayblog.co...-plane-to-line-switching/
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/22.htm#dell_p2411h
Er is overigens nog geen nieuwe monitor met het nieuwe 27" PLS paneel, maar het paneel zelf is wel al te vinden op de website van Samsung:
http://www.samsung.com/gl...anel/product/monitor.html
Die heeft ook LED backlighting en een kleurbereik dat ongeveer overeen komt met de sRGB kleurruimte.
De LM270WQ2-SLA1 die in de U2711, Eizo SX2762W, Hazro HZ27Wb, NEC PA271W en NEC Reference 271 wordt gebruikt heeft WCG CCFL backlighting met een veel groter kleurbereik, dus die staat er iets verder vanaf (hoe goed PLS ook wordt, daar blijft dus ook nog wel wat voor te zeggen).
EDIT: voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de U2211H, tot en met morgen is hij in de aanbieding bij Dell B2B voor €208,49 inclusief BTW. Op het moment zijn er geen andere schermen uit de UltraSharp serie in de aanbieding bij Dell B2B.
[ Voor 17% gewijzigd door Kid Jansen op 24-01-2011 23:35 ]
Erg mooi scherm en die kleuren, heerlijk in vergelijking met mijn oude TN paneel.
Ik vind het wel jammer dat je hem eerst helemaal schuin moet doen om hem in potrait mode te doen, maar aan de andere kant is het wel weer logisch anders is de standaard nogal hoog. Heb daarnaast ook wat FPS games gespeeld voor de ghosting en input lag ( Wolfenstein - Enemy Territory. En dat ging allemaal goed.
Daarnaast had ik ook gevraagd aan Afuture van te voren hoelang garantie ze geven, en ze zeiden 3 jaar en dat ik ook direct via Dell kon doen.
Paar posts terug kun je lezen dat je ook bij Redcoon 3 jaar garantie krijgt. Of dit dan via Redcoon of via Dell gaat weet ik niet.
Het is wel even wennen van 16:10 naar 16:9. In de hoogte win ik niet veel, 30 pixels om precies te zijn.
Ik had een Dell 2007WFP (1680x1050).
Welke settings gebruiken jullie voor dit scherm?
Ik gebruik nu die van Flatpanelshd.com.
Brightness: 30
Contrast: 75
Input Color Format: RGB
Mode Selection: Graphics
Sharpness: 50
Dynamic Contrast: Off
Response time: Overdrive
RGB: Custom
• R: 99
• G: 95
• B: 98
Ik kan alleen Response time niet vinden in het menu?
Hoe ik mijn U2311H ook instel, het beeld blijft een beetje flets.
Maar de hoogte verstelling valt me vies tegen. Had verwacht dat die wel wat hoger kon. Er is toch zo'n standaard regeltje: rand scherm op hoogte bovenkant hoofd? Moet dan maar op zoek naar een nette oplossing om het scherm te verhogen. Wordt vast een ik e a oplossing.
Ik dacht op ooghoogte toch? Maar deze monitor is al zoveel meer flexibeler dan de doorsnee monitor en voor deze prijs vind ik hem voldoende mogelijkheden biedenebk71 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:46:
Ik heb ook net mijn 2311 binnen gekregen, ze zouden het moeten verplichten op de werkplek![]()
Maar de hoogte verstelling valt me vies tegen. Had verwacht dat die wel wat hoger kon. Er is toch zo'n standaard regeltje: rand scherm op hoogte bovenkant hoofd? Moet dan maar op zoek naar een nette oplossing om het scherm te verhogen. Wordt vast een ik e a oplossing.
Hebben meer mensen hier "last" van? (U2311H).
http://en.community.dell..../p/19359855/19813562.aspx
Wat is dat voor gare normKid Jansen schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:48:
Bovenkant scherm op ooghoogte voor niet al te grote schermen is inderdaad de norm, voor erg grote schermen wordt vaak 1/3 boven ooghoogte en 2/3 onder ooghoogte aangeraden.
Mij lijkt me midden van het scherm op ooghoogte hebben het beste, dan kan je gewoon recht vooruit kijken.
Bij mij lukt dat niet omdat ik daar te lang voor ben, ik zou dus eigenlijk nog iets onder de voet van m'n U2711 moeten zetten, nu zit de bovenrand op ooghoogte. Dan nog valt die hoek heel erg mee, ik zit op zo'n 85 cm van m'n U2711 af, m'n horizontale kijkhoek is dan zo'n 40°, verticaal is het 0° omhoog en 22° naar beneden.
Daarom moet je een U2410 bestellen waar je gewoon een "Dell DisplayPort Kabel" bij krijgtAquaSheep schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:53:
Zijn er mensen die een U2311H (of andere Ultrasharp monitor) met een displayport kabel hebben aangesloten? Welk merk kabel gebruiken jullie? Want een kabel waar pin 20 verbonden is, zorgt voor allerlei problemen.
Ik heb laatst op dealextreme deze besteld. Gisteren binnen gekregen en 5 minuutjes geprobeerd op mijn laptop en dat werkte perfect. Is ook een 20 pins kabel, maar zal hem nog wat uitgebreider gaan testen, maar verwacht eigenlijk geen problemen daar hij het al doet.AquaSheep schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:53:
Zijn er mensen die een U2311H (of andere Ultrasharp monitor) met een displayport kabel hebben aangesloten? Welk merk kabel gebruiken jullie? Want een kabel waar pin 20 verbonden is, zorgt voor allerlei problemen.
Gisteren viel mij wel nog iets anders raars op, er zit een rare streep van ongeveer 1 px breed van boven naar onderen op mijn scherm, deze streep heeft een iets lichtere kleur, en is ook alleen maar bij bepaalde kleuren te zien. Het is nog niet heel erg storend, maar vind het wel erg slordig, ligt niet aan het signaal want hij heeft het bij alle inputs. Nog meer even aankijken en anders gaat hij retour.
(in het midden van de foto)
Nu het mij eenmaal is opgevallen word het toch wel irritant.
Edit: Inmiddels mailtje naar de winkel gestuurd (CS Solutions) en bijna onmiddelijk antwoord terug dat ik hem terug kon sturen. Overigens echt aan te raden om daar wat te bestellen, van zo'n snelheid kunnen bedrijven nog wat leren.
[ Voor 32% gewijzigd door Cyleo op 02-02-2011 16:23 ]
Daar is niets gaars aan, dat is vanuit ergonomisch standpunt. In de meest neutrale stand (van je lichaam) is je blik iets omlaag gericht. Jouw "Gewoon rechtuit" betekent dus dat je spieren extra gebruikt om je hoofd rechtop te houden zodat je rechtuit kunt kijken. Dit is dus vermoeiender dan iets naar beneden kijken.Hahn schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:56:
[...]
Wat is dat voor gare normDan moet je constant naar beneden gaan kijken.
Mij lijkt me midden van het scherm op ooghoogte hebben het beste, dan kan je gewoon recht vooruit kijken.
Bij TV's is het ook altijd beter ze lagere te hebben hangen dan hoger. Een TV boven de schouw (wat je wel es bij design kamers ziet) is misschien wel mooi, maar het kijkt totaal niet lekker. De kans dat je TV(/Monitor) te laag hangt(/staat) is in ieder geval vele male kleiner dan dat hij te hoog hangt/staat.
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Anoniem: 289736
Is het jou ook opgevallen dat er zo'n klein brom geluidje uit de monitor komt? Alleen als je je hoofd er dicht bij houdt en de monitor uitzet en dan weer aan hoor je het verschil goed.
Brightness: 30
Contrast: 75
Input Color Format: RGB
Mode Selection: Graphics
Sharpness: 50
Dynamic Contrast: Off
Response time: Overdrive
RGB: Custom
• R: 99
• G: 95
• B: 98
BTW, ook met mode op video kan ik geen overdrive vinden??
iemand nog een comment daarop?Anoniem: 289736 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 18:56:
Op FlatpanelsHD.com heb ik een review gelezen met de gecalibreerde settings van de Dell U2311h. Daarin zeggen ze dat je de Response time op overdrive moet zetten, maar ik zie het nergens maar dan ook nergens staan in het menu?
[ Voor 17% gewijzigd door Cyleo op 10-02-2011 14:16 ]
Welk model wil je dan gaan kopen en hoe sluit je de console aanSaxsymbol schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:36:
Ik zit er ook over te denken om deze aan te schaffen, zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aansluiten van een console op dit scherm?
Ik heb een paar dagen geleden mijn U2311H ontvangen, ook rev A02 (korting bij Dell B2B nog tot 22 feb. btw). Nog niet al te uitgebreid mee gespeeld, maar ik vond groen wel overheersend en dus waren die flatpanelshd-settings beter, maar vervolgens heb ik rood ook nog een beetje afgezwakt (97). Ik ben zo aardig tevreden, maar misschien kijk ik er nog eens naar.Cyleo schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:04:
Overdrive staat dus standaard aan. Overigens vandaag mijn nieuwe scherm ontvangen, en deze is dus ook van de nieuwe rev (rev 02). Er zit wel een verschil in kleur tussen de 2, de bekende settings van flatpanelhd geven hier niet de betere kleuren, de standaardinstellingen van het scherm lijken hier beter bij de echte kleuren te zitten. Zijn er meer mensen die dit zo ervaren? Vooral groen vind ik minder overheersend. Mijn settings zijn nu (R-G-B) 99-97-98, puur op zicht. Ik vond groen te weinig op 95 zoals word aangegeven op tftpanels.
Verder zie ik geen gekke dingen (beetje paars/roze in de hoek, maar niet te opvallend). Ik ben alleen nog niet helemaal gewend aan de coating ('stoffige' witte achtergronden bijv.) en hij moet iets langer opwarmen dan mijn vier jaar oude Samsung 940BF. Nu maar eens snel een tiling window manager in de arm nemen om die nieuwe ruimte efficiënt te gebruiken (en meteen weer eens wat met Haskell te doen).
when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal
Gewoon een goed microvezel doekje en dit spul : http://www.vandenborre.be.../SCREEN-CLEANER-SPRAY.htmTrinsec schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:07:
Misschien een stomme vraag, maar hoe maakt men een (U2410) TFT schoon? Hiervoor heb ik altijd CRT gehad, en dat was redelijk simpel met dat glas. Ik ben een beetje huiverig met een TFT-scherm te schoonmaken. Ik had een keer een klein deel met een vochtig doekje geprobeerd en kan de veeg daarvan nog steeds zien. Ik durf ook niet te hard te drukken.
Verder gewoon je TFT op zijn rug zetten en spray & clean die meuk
Ik heb zo'n vezeldoekje dat bij m'n camera zat, dat gebruik ik om ze af te stoffen..Trinsec schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:07:
Misschien een stomme vraag, maar hoe maakt men een (U2410) TFT schoon? Hiervoor heb ik altijd CRT gehad, en dat was redelijk simpel met dat glas. Ik ben een beetje huiverig met een TFT-scherm te schoonmaken. Ik had een keer een klein deel met een vochtig doekje geprobeerd en kan de veeg daarvan nog steeds zien. Ik durf ook niet te hard te drukken.
Verder raak ik ze nooit aan, dus ik hoef ze ook nooit vochtig te kuisen.
Gewoon het stof eraf vegen is genoeg. Ik ben nog nooit met een vochtige doek eraan geweest en heb ze toch al twee jaar...
Ik heb vlekken, misschien door de kat, of door niezen, of whatever. En soms wil m'n pa met zijn poten eraan zitten (waarna ik hem altijd uitfoeter). Met de zon op een bepaalde hoek is het nogal duidelijk te zien, vandaar dat ik het toch wel schoon wil maken. 's Avonds heb ik er geen last van.
Microvezeldoekje dus. Ff aan m'n boodschappenlijstje toevoegen. Ik bestel die spray nog wel een keer. Bedankt!
when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal
Ik heb ook een Rev 02 en ik vond de instellingen van flatpanelHD ook niet echt denderend.Cyleo schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:04:
Overdrive staat dus standaard aan. Overigens vandaag mijn nieuwe scherm ontvangen, en deze is dus ook van de nieuwe rev (rev 02). Er zit wel een verschil in kleur tussen de 2, de bekende settings van flatpanelhd geven hier niet de betere kleuren, de standaardinstellingen van het scherm lijken hier beter bij de echte kleuren te zitten. Zijn er meer mensen die dit zo ervaren? Vooral groen vind ik minder overheersend. Mijn settings zijn nu (R-G-B) 99-97-98, puur op zicht. Ik vond groen te weinig op 95 zoals word aangegeven op tftpanels.
Na te blijven zoeken naar de juiste instellingen heb ik nu RGB maar alle drie op 100 gezet.
Flinke prop keuken papier, scherm inspuiten en aan de onderzijde beginnen (niet de kans geven dat het naar beneden loopt)
Dit doe ik nu al bijna 15 jaar, vroeger laptop schermen, nu mijn tv en mijn U2410..Nog nooit een scherm defect gehad!!
Tuurlijk als je de forums leest zou het slecht zijn, maar in het begin had je die sprays niet waar sommige zelfs een "olie-film" laag achterlaten, die ik dan weer met glas sex gewoon verwijderde via bovenstaande methode

En er zit wel wat waarheid in... Het hangt een beetje van het merk TFT monitor af.
En hoeveel water en geluk je hebt...
Kijk, bij een "oudere" CRT monitor mocht je nat kuisen, met een spuitbus schuim spuiten.
Het vocht kon toch nooit in de beeldbuis lopen, dat was als een gesloten glazen bak. Dus geen probleem.
Maar met een TFT monitor is het anders.
Dat zijn plastiek platen die op elkaar liggen.
Daar zit gewoonlijk een matte plastiek plaat, ter bescherming voor de LCD cellenmat. (Top case)
En als je nat zou kuisen, kan het gebeuren dat er vocht achter deze plaat komt.
Dus dat het tussen LCDscherm en buitenzijde zit... Niet erg, je TFT gaat daardoor niet stuk.
Maar als het vocht daar opdroogt kan het zijn dat je dat blijft zien.
Dat er zich daar een soort grijze kring vormt. Alsof je water op een venster laat opdrogen...
En dat zie je op een volledig wit scherm heel goed, bv een leeg word document, dan zie je grijze kringetjes, die aan de binnenzijde van het scherm zitten.

Rode pijl op de figuur... water dat van de voorzijde (Top case) naar de achterzijde (LCD panel) van de voorste glasplaat loopt.
Dus zeg ik altijd, nooit met een spray of dergelijke aan een TFT monitor, plasma, LCD TV komen.
Als er toch hardnekkige plekjes op zijn... gewoon met een vochtig doekje (niet nat) even schoonvegen.
Zeker niet met schuim of natte sprays.
Maar zoals ik al zei... dit hangt grotendeels van het merk af.
Er zijn merken waar er absoluut niets tussen of achter de voorplaat kan komen (Eizo, Nec, Iiyama...)
Deze zijn aan de zijkanten afgedicht met een rubber strip.
Maar er zijn TFT's waar zelfs al stof achter de voorplaat kan komen (Acer, Medion, AOC...)
deze hebben ookwel een rubber strip, maar ze is niet rondom of water- stof dicht.
Dit heeft natuurlijk veel te maken met de afwerking en stof- en waterdicht maken van de LCD mat.
Ik weet niet of de Dell's goed zijn in waterdichtheid. Ik ga het ook niet proberen... LOL
Maar ik wil het zeker niet risceren om mijn goede schermen naar de vaantjes te helpen door ze met schuim of water te poetsen.
[ Voor 23% gewijzigd door micd33 op 13-02-2011 20:19 ]
Hier heb je echt _geen_ schoonmaakmiddelen voor nodig en microvezeldoekjes zijn imo ook overdreven, of iig niet nodig voor deze toepassing. En aangezien elk huishouden washandjes, handdoeken en een kraan heeft, waarom moeilijker doen dan nodig is?
[ Voor 38% gewijzigd door Knightwolf op 14-02-2011 02:49 ]
Zo doe ik 't ook.
Nooit nat of spray gebruiken.
Dat microvezeldoekje gebruik ik enkel om te ontstoffen.
Ik heb dat eens bij mijn camera gekregen... en dat is mooi zacht, antistatisch en pluist niet.
Ik gebruik 't om mijn Dell's en laptopscherm mee te ontstoffen... gewoon droog erover.
Op de laptop heb ik iedere week praatvlekken, omdat ik daar workshops mee geef en er altijd speekselplekjes op zitten.
Dan neem ik zo'n synthetisch zeemvel, maak die wat vochtig en poets daarmee de laptop.
Alhoewel een laptopscherm beter tegen vocht- stof beschermt is dan een TFT monitor, doe ik het toch nooit nat.
"Beter voorkomen dan genezen" zei m'n pa altijd.
Ik zoek voor de Dell 2407 WFPb de mooiste COLOR settings. Natuurlijk zal dit per model / versie verschillen maar om mij een beetje op weg te helpen. Ik heb gezocht en helaas niet gevonden.
Iemand een tip waar ik op moet zoeken ?
Op: 2407WFPb color setting etc krijg ik helaas niets.
Huidige setting: Bright 53, contrast 41, Color adj. PC nnormal, Sharp 50,
Alvast mijn dank.
Vind ik veel te blauw. Schoonmaken vind ik ook lastig bij deze monitoren, er lijkt een soort poeder oid overheen te zitten. Ik moet dat spul ook eens aanschaffen, had hiervoor doekjes die strepen achter lieten.coob schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:44:
[...]
Ik heb ook een Rev 02 en ik vond de instellingen van flatpanelHD ook niet echt denderend.
Na te blijven zoeken naar de juiste instellingen heb ik nu RGB maar alle drie op 100 gezet.
Zelf maak ik het scherm vochtig d.m.v. hijgen en pak dan een theedoek. Scherm moet wel koud zijn (uit dus) anders kun je hijgen tot je een ons weeg
Overigens zorg ik er gewoon voor dat het scherm gewoon niet vies wordt, tenminste probeer ik. Als je plotseling moet lachen of niezen ofzo dan vliegen de sputters in het rond
Tja, microvezel...?Digital-DNA schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:40:
Bij mij op de schoonmaakcursus is verteld absoluut géén microvezel te gebruiken op tft's e.d.! Dit vanwege de schurende werking. Misschien dat het meevalt hoor. CRT's hebben een glasplaat en dan is het geen probleem.
Zelf maak ik het scherm vochtig d.m.v. hijgen en pak dan een theedoek. Scherm moet wel koud zijn (uit dus) anders kun je hijgen tot je een ons weeg.
Overigens zorg ik er gewoon voor dat het scherm gewoon niet vies wordt, tenminste probeer ik. Als je plotseling moet lachen of niezen ofzo dan vliegen de sputters in het rond.
Ik weet eigenlijk niet wat dat doekje is, dat ik gebruik...
Ik zei microvezel, omdat dat op 't zakje stond...
Het zat ooit eens bij een videocam... En dat is zeer zacht, het schuurt absoluut niet.
Dit is antistatisch en daar neem ik gewoon het stof mee af.
Als het goed is voor cameralenzen en camera LCD's, zal 't ook geen kwaad kunnen voor een TFT.

Maar na lange tijd vond ik het toch altijd wat donker, had een mooie wallpaper met wat bomen in de verte en dat zag er allemaal zo donker uit vergeleken met andere schermen. Nu dus weer ff gespeeld met de instellingen. Mac profiel zo laten staan alleen monitor op standard gezet met brightness op 60 en contrast op 42.
Kan helaas nog steeds geen onderscheid maken tussen vierkantje 1, 2, 3 en 4 bij deze test.
EDIT: toch maar eens een scherm calibrator kopen. Iemand ervaring met een specifiek (niet al te duur) model? Aangezien er nogal veel keuze is.
[ Voor 14% gewijzigd door injectx op 16-02-2011 16:57 ]
Windows = sRGBinjectx schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 16:39:
Heb nu een lange tijd altijd het Mac kleurprofiel op Apple RGB gehad en monitor op Adobe RGB. Totaal onlogisch maar voor mijn gevoel was het goed.
Apple = Adobe RGB
Dit zijn de juiste settings voor je Desktop weergave zeg maar
Blader eens de Pricewatch door zou ik zeggen : Zat te vinden voor 100 a 150 €EDIT: toch maar eens een scherm calibrator kopen. Iemand ervaring met een specifiek (niet al te duur) model? Aangezien er nogal veel keuze is.
Dat valt nou ook wel weer mee, alleen de pricewatch: X-Rite i1Display 2 en de Datacolor Spyder 3 colorimeters, maar die laatste zijn niet aan te raden.nero355 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:44:
Blader eens de Pricewatch door zou ik zeggen : Zat te vinden voor 100 a 150 €
Veel keuze is er sowieso niet echt bij consumenten colorimeters:
• X-Rite i1Display (wordt gebruikt in i1Display LT, i1Display 2 en de LaCie Blue Eye Pro)
• X-Rite DTP94 (wordt gebruikt in de gelijknamige kit van X-Rite en in de Quato Silver Haze Pro)
• DataColor Spyder 3 Express
• DataColor Spyder 3 (wordt gebruikt in Spyder 3 Pro en Spyder 3 Elite)
Je kan ook een kijkje nemen in Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2
Ik vraag de beeldschermen op > 24inch en ik krijg maar 3 exemplaren, nl.
Dell ST2420L
Dell Professional P2411H
Dell Ultrasharp U2410
Thanks voor je tips. Zal even in het topic kijken.Kid Jansen schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:24:
[...]
Dat valt nou ook wel weer mee, alleen de pricewatch: X-Rite i1Display 2 en de Datacolor Spyder 3 colorimeters, maar die laatste zijn niet aan te raden.
Veel keuze is er sowieso niet echt bij consumenten colorimeters:
• X-Rite i1Display (wordt gebruikt in i1Display LT, i1Display 2 en de LaCie Blue Eye Pro)
• X-Rite DTP94 (wordt gebruikt in de gelijknamige kit van X-Rite en in de Quato Silver Haze Pro)
• DataColor Spyder 3 Express
• DataColor Spyder 3 (wordt gebruikt in Spyder 3 Pro en Spyder 3 Elite)
Je kan ook een kijkje nemen in Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2
Verder zit ik met een dilemma maar denk ook dat het meer een persoonlijk kwestie is. Heb namelijk een financiële meevaller deze maand en wou dus mijn U2410 uitbreiden met een tweede U2410. Ben veel bezig met grafisch/web-design en ontwikkel-werk en dan is dual-screen echt enorm handig.
Heb wat in dit topic gelezen en toen is me de U2711 opgevallen. Wat mij aantrekt aan de monitor is de hoge pixelpitch. Wat mij een beetje er vanaf houdt is de afmeting van het scherm, 27". Ik zit normaal tussen de 60 en 70cm van mijn scherm af. Ik ben namelijk bang dat als ik straks een U2711 heb dat ik het echt te groot ga vinden en dat ik er ook misschien te kort op zit. Dit wil overigens niet zeggen dat ik van het dualscreen principe af wil. Denk gewoon dat er in de verre toekomst een U2711 bij zal komen als het bevelt.
Maar mijn eigenlijke vraag is dus of er nog meer mensen zijn die met een U2711 rond de 65cm van hun scherm af zitten.
Anoniem: 303530
Ik zit op dit moment zonder bril op 60cm afstand (dwz: met een gebalde vuist raak ik het scherm net niet) van mn full-hd scherm met 144 DPI, een U27 haalt de 109DPI. Met bril is zelfs de 80cm nog leesbaar zonder moeite. (al word typen op zo'n afstand een ander verhaal, met uitgerekte armen werkt dat voor geen meter.)
Maarja, ik ben dan ook iemand die extreem hoge pixelpitch prefereert...
Wat mij betreft is dit een nogal persoonlijke zaak: In verhouding heeft de u24 namelijk wel een erg lage DPI: 94 t.o.v. 109 van de U27, zo'n 15% verschil.
Heb net nog even gemeten en ik zat er toch wat naast met de eerste meting. Het is dus rond de 75cm.Anoniem: 303530 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 00:57:
65cm? Is dat niet extreem weinig?
Ik zit op dit moment zonder bril op 60cm afstand (dwz: met een gebalde vuist raak ik het scherm net niet) van mn full-hd scherm met 144 DPI, een U27 haalt de 109DPI. Met bril is zelfs de 80cm nog leesbaar zonder moeite. (al word typen op zo'n afstand een ander verhaal, met uitgerekte armen werkt dat voor geen meter.)
Maarja, ik ben dan ook iemand die extreem hoge pixelpitch prefereert...
Wat mij betreft is dit een nogal persoonlijke zaak: In verhouding heeft de u24 namelijk wel een erg lage DPI: 94 t.o.v. 109 van de U27, zo'n 15% verschil.
Wat ik niet helemaal snap is wat jij zegt dat je 65cm extreem weinig vindt. Terwijl je zelf nóg korter op je scherm zit met een nóg hogere pixel pitch. Maar ja tuurlijk is het een persoonlijke kwestie. Denk dat ik morgen even Redcoon bel om te vragen hoe het zit met terugsturen van een geopend artikel (mocht ik hem echt te groot vinden). Dan zal ik het zelf wel ondervinden.
Maar dan nog, ik ben niet graag degene die straks zijn ogen bederft door veel te kort op een veel te groot scherm te zitten. En volgens mij haal ik nu weer dingen door mekaar...
Als je een scherm hebt met een enorm hoge pixel pitch zoals jij, dan mag je in principe toch wat dichter bij het scherm zitten. Wat je dus bedoelt is dat ik met die hogere pixel pitch op mijn U2410 nu, wat dichtbij zit en dat ik met de U2711 misschien net weer wat beter zit?
Anoniem: 172410
Redcoon gaat mogelijkerwijs zeggen dat ze daar niet aan beginnen (al geeft dat je wel zelfs extra rechten, maar zie ze maar te krijgen), maar als je als consument bestelt heb je recht op het uitpakken van iets via wet kopen of afstand. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen bekijken en gebruiken, maar dat is volgens mij een semantisch spelletje. Zo lang het alleen is om te proberen of het iets voor jou is, omdat je het dus niet hebt kunnen zien in een winkel moet het goed komen (al doen sommige winkels er moeilijk over, maar het is wel je recht).injectx schreef op maandag 21 februari 2011 @ 01:14:
Wat ik niet helemaal snap is wat jij zegt dat je 65cm extreem weinig vindt. Terwijl je zelf nóg korter op je scherm zit met een nóg hogere pixel pitch. Maar ja tuurlijk is het een persoonlijke kwestie. Denk dat ik morgen even Redcoon bel om te vragen hoe het zit met terugsturen van een geopend artikel (mocht ik hem echt te groot vinden). Dan zal ik het zelf wel ondervinden.
Zoek anders eens op wet kopen op afstand
Let wel, als je als bedrijf bestelt (geen BTW) dan heb je hier geen recht op!
Als we even uit gaan van die 65 cm: ik zit 8% dichter bij mijn scherm, De pixels op mijn scherm zijn echter 33% kleiner. Verhoudingsgewijs zit jij veel dichterbij. (ofwel: jouw ogen zien 65% grotere letters dan mijn ogen).injectx schreef op maandag 21 februari 2011 @ 01:14:
[...]
Heb net nog even gemeten en ik zat er toch wat naast met de eerste meting. Het is dus rond de 75cm.
Je begrijpt dat ik dan zeg dat je dicht op je scherm zit.
edit: Bij nader inzien klopt die berekening niet echt, maar ik ga nu eerst slapen

Als je nu de afstand tussen jou en de U24 15% (= 109ppi / 94ppi) groter maakt dan de voor jou normale kijkafstand krijg je een redelijke voorstelllling van de pixelpitch van de U27.Maar dan nog, ik ben niet graag degene die straks zijn ogen bederft door veel te kort op een veel te groot scherm te zitten. En volgens mij haal ik nu weer dingen door mekaar...
Als je een scherm hebt met een enorm hoge pixel pitch zoals jij, dan mag je in principe toch wat dichter bij het scherm zitten. Wat je dus bedoelt is dat ik met die hogere pixel pitch op mijn U2410 nu, wat dichtbij zit en dat ik met de U2711 misschien net weer wat beter zit?
Artikel 6 – Herroepingsrecht bij levering van producten
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Blijft altijd vaag natuurlijk wat er verstaan wordt onder "gebruiken" maar ik gok het er maar op.
EDIT: Kwam dit toevallig tegen op een site:
5. Beeldscherm
Resolutie, grootte en aantal beeldscherm(en): de pixelpitch dient minimaal 0,25 mm te zijn en bij voorkeur > 0,28 mm. Bij gebruik van meerdere applicaties tegelijkertijd raden we aan om met twee beelschermen tegelijkertijd te werken, of met een breedbeeld beeldscherm.
De resolutie van een beeldscherm geeft aan uit hoeveel pixels het beeldscherm opgebouwd is, hoe hoger de resolutie (aantal pixels) des te scherper het beeld. Er is echter een keerzijde, een hoge resolutie bij gelijkblijvende schermgrootte, leidt tot kleinere tekens op het scherm. De groote van de pixels op het scherm wordt ook wel uitgedrukt in de pixelpitch, deze dient bij voorkeur niet kleiner te zijn dan 0,25 mm. en liefst groter dan 0,28 mm.
Verder zijn de belangrijkste specificaties:
• Contrastverhouding: liefst 1.000 : 1
• Helderheid: min. 250 cd/m2 bij veel lichtinval eventueel hoger
• Kleur kast beeldscherm: lichte niet reflecterende kleur, dus niet zwart
• Energieverbruik: bij voorkeur ≤ 25 W
Dual screen? Wetenschappelijk onderzoek toont aan 10-15% meer productiviteit, 33% minder fouten bij gebruik van twee of drie schermen (Research Productivity and Multiscreen Computer Displays - Janet Colvin ea). In plaats van het werken met twee beeldschermen kan eventueel ook met een breedbeeld beeldscherm gewerkt worden.
Als ik hun mag geloven dan valt mijn huidige U2410 met 0.233mm 0.27mm al buiten de boot

[ Voor 43% gewijzigd door injectx op 21-02-2011 18:45 ]
Maar wat voor U2410 heb je dan, want de Dell-site zegt gewoon de standaard "Pixelpitch: 0,27 mm".
Whoops, typo. Was vandaag toevallig op de Open Universiteit en in het testlab zag ik dat er overal 27" iMac's stonden. Kon het niet goed inschatten maar volgens mij was de afstand van scherm tot gebruiker kleiner dan dat ik nu thuis heb. Ik schat rond de 40-50cm. Volgens mij komt dan wel het euvel dat je met je hoofd begint te draaien als je van links naar rechts over het scherm navigeert.Raynman schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:49:
Kleinere tekens hangt natuurlijk af van de instellingen. Maar als je niet kunt zeggen of het correct instellen van fonts/dpi gaat lukken met alle software die je gebruikt, dan is kiezen voor een hogere pixelpitch veiliger of makkelijker om grotere tekens te krijgen.
Maar wat voor U2410 heb je dan, want de Dell-site zegt gewoon de standaard "Pixelpitch: 0,27 mm".
Ben benieuwd als morgen mijn U2711 arriveert
Ik weet niet hoor, maar bij een helderheid van 250cd/m krijg ik al direct pijn aan mijn ogen, ik weet niet hoe serieus je zo'n site moet nemen...injectx schreef op maandag 21 februari 2011 @ 11:28:
• Helderheid: min. 250 cd/m2 bij veel lichtinval eventueel hoger
Even een quote uit het hoge resolutie topic:
Waar 0,28mm = 91ppi1920*1080@50": 44ppi (50" LCD TV)
2560*1600@30": 102ppi
2560*1440@27": 109ppi
1920*1200@24": 94ppi
1920*1080@24": 92ppi
1920*1080@23": 96ppi
1920*1080@21.5": 103ppi (kleinst beschikbare 1080p desktopscherm)
1920*1080@18.4": 120ppi
1920*1080@15.6": 142ppi
1600*900@15.6": 118ppi
1366*768@15.6": 100ppi
1920*1080@13.1": 168ppi (vaio Z)
1440*900@13.3": 128ppi (macbook air)
1366*768@13.3": 117ppi
1366*768@10.1": 155ppi
ter vergelijking: iPhone 4
960*640@3.5": 326ppi
en 0,25mm = 101dpi
Sterker nog, een "groot" scherm met een pixel pitch van 0,25mm bestaat niet eens tenzij je je toevlucht wilt nemen tot een 27" 1080p exemplaar (bah!)
21.5" FHD heeft een pixelpitch van 0.2475 mm en 30" WQXGA één van 0.2505 mm, die twee hebben juist een behoorlijke goede pixeldichtheid, dus ik volg je niet helemaal...Anoniem: 303530 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:29:
Sterker nog, een "groot" scherm met een pixel pitch van 0,25mm bestaat niet eens tenzij je je toevlucht wilt nemen tot een 27" 1080p exemplaar (bah!)
Overigens heb ik de startpost even een flinke update gegeven, ik heb een deel van de nutteloze kleurcoördinatenrommel er uit gegooid en de dekking van Adobe RGB en sRGB toegevoegd (met dank aan Darkstone en SmiGuel, zie ook \[Wiskunde/excel] area van overlappende driehoeken berekenen)
Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn met dezelfde monitor (rev. A02) die met een colorimeter een gekalibreerd profiel hebben aangemaakt. Deze zou ik graag overnemen als dat kan. Ik heb er geen 150+ euro voor over om een keer te kalibreren, maar ben toch benieuwd of er een verbetering over mijn huidige handmatige op het oog gedane instellingen te behalen valt.
Op het moment heb ik R:99 G:95 B:98 Brightness:30 en Contrast:75 ingesteld. Kalibreren met een tool als ColorLineTest levert wel een beter gamma op (2.2 ipv de 2.4 die het was) maar zorgt voor verkleuringen in het donkere bereik. Ik heb nu een kalibratie gedaan met Windows eigen ingebouwde kalibratietool. Al met al ben ik redelijk tevreden met de huidige kleurweergave, de gamma is nu ook correct. Nadeel: ietsje meer banding.
[ Voor 11% gewijzigd door Propheticus op 23-02-2011 02:06 . Reden: kalibratieverhaal aangepast met nieuwe bevindingen. ]
EDIT: net mail van GLS met het T&T nummer.
[ Voor 7% gewijzigd door injectx op 23-02-2011 16:46 ]
Echt flink veel ruimte. Nu ff een paar uurtjes uit testen. Denk wel dat deze nieuwe (kleinere) resolutie nog vermoeiender is voor mijn ogen.
EDIT: wel wederom aan het klooien met de kleurinstellingen. Heb de monitor nu op Adobe RGB en Mac kleurprofiel op Apple RGB. Misschien is het goed maar het lijkt wat groenig.
Als ik beiden op Adobe RGB in stel krijg ik heel 'aparte' (lees=fletse) kleuren.
EDIT2: crap,.. was me eerst niet opgevallen maar het blijkt dat ik last heb van het bekende "gele waas" probleem. Monitor gaat dus weer terug. Hoop dat het volgende model beter is.
[ Voor 58% gewijzigd door injectx op 24-02-2011 17:33 ]
Dit topic is gesloten.
Vanzelfsprekend is ook in dit topic het Algemeen Beleid van toepassing.
Heb je een vraag of probleem, of denk je juist iets nieuws gevonden te hebben, kijk dan eerst in de startpost en ook naar de andere berichten in het topic of het niet al eerder is besproken. Als het over de wat oudere beeldschermen uit de serie gaat, bekijk dan ook de voorgaande delen van dit topic.
Wat we niet willen zien in dit topic:
* Simpele vragen waar je het antwoord gemakkelijk zelf op had kunnen vinden.
* Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
* "Ik heb er ook één besteld!"
* "Mijne is ook binnen, wat issie mooj zeg !" Hier heeft echt helemaal niemand wat aan, schrijf dan een productreview of geef in ieder geval enige onderbouwing bij het geven van je oordeel.
Dergelijke reacties zijn in dit topic niet gewenst en kunnen door de mods verwijderd worden.
Voor aankoopadvies kan je terecht in [BBG aanschaf] Monitoren