Omdat hier vooral over kwalitatief goed kalibreren wordt gesproken wil ik toch nog even wijzen op het nut van een redelijke kalibratie en profilering. Ook met een goedkope sensor.
Zowat alle schermen zoals ze verkocht worden hebben baat bij een aanpassing van de helderheid's waardes zodat deze schermen veel minder verblindend zijn en zich beter gedragen naar de srgb curve.
De goedkoopste manier is omdat te doen met een colorimeter en de goedkoopste daarvan is volgens mij nog steeds de spyder 3 express voor nog geen €70,-. Een openhardware kalibrator is moeilijk voor dit geld te maken. Meer geld uitgeven is volgens mij alleen interessant als je ook andere media(niet lichtgevend) wil kalibreren of echt veel geld er aan kan spenderen en daadwerkelijk het spectrum kan meten.
De software vand spyder is makkelijk te gebruiken maar levert geen nette eindresultaten. En op osx is het helemaal huilen met de pet op, doordat osx ook nog echt gebruikt maakt van de profilering's informatie.
Uiteindelijk heb ik nu met een express en argyll een slecht scherm en een zeer slecht scherm redelijk gekregen.
Wat ik daar mee bedoel is een redelijk verloop van 0 naar 255, voor zover als dat mogelijk is met 6 bit monitors en geen vreemde rekenfouten onder osx(heeft vooral blauw last van, wordt dan paarsig)
Voor linux windows solaris voldoet een standaard kalibratie met matrix/shaper profiel. Met
dispcal -yl -ql -gs -t6500 -o naamprofiel
eventueel daarna gevolgd door een qm or qh met update.
toepassen met
dispwin -c naamprofiel.icm
Voor de unix varianten voldoet het eenmalig laden, windows is wat vervelender en het makkelijkste is om een scriptje op de desktop te droppen en daar af en toe op te klikken als je merkt dat het weer eens veranderd is.
Dit heb ik nu op bij stuk of 5 mensen gedaan en ik vind het een stuk prettiger werken op die systemen(gebruikers zelf laten lagen stof en vingers achter op monitor en zijn dus niet zo kritisch)
Deze methode vraagt wel wat meer tijd dan die 5 minuten van de datacolor software.
Op mijn oude macbook was het lastiger. Ik heb nu voldoende resultaat met een lut profiel met als target srgb ipv alleen een matrix/shaper. Maar heb mij nog niet genoeg verdiept of ik nu relatief colimetrisch of ... etc etc en weet dus niet of ik nu effectief de srgb ruimte heb uitgesmeerd over de mogelijkheden van mij scherm(maximum uit scherm persen, met als nadeel desaturated foto's) of dat ik het scherm zo dicht mogelijk de srgb ruimte laat benaderen. Dat laatste zou betekenen dat je heel snel tegen egaal gekleurde vlakken aan zou zitten kijken bij extremere waarden. Dit gebeurd reel gezien niet zo heel snel, 1 scherm kan niet iets egaal weergeven

zeer kijkhoek afhankelijk en verlichting is ook niet egaal. 2 in real life komen deze waarden buiten groen ook niet zo heel veel voor en die kleuren zijn dan ook niet zo subtiel meer.
Nadeel duurt heel lang en wat nu precies genoeg is weet ik ook nog niet, de 500 vlakjes zoals gesuggereerd voldoen.
./dispcal -yl -ql -gs -t6500 naamprofiel
./targen -v -d3 -f500 -c/Library/ColorSync/Profiles/Displays/profielwatuitddcinfogehaaldwordtdoorosx.icc naamprofiel-lutddc
./dispread -yl -k naamprofiel.cal
./colprof -v -qm -S ../ref/sRGB.icm -cpp -dmt naamprofiel-lutddc
toepassen is iets eenmalig's wordt namelijk direct geïnstalleerd een goed opgepakt door osx
./dispwin -L naamprofiel-lutddc.icc
disclaimers .... weet nog steeds niet alles en des te meer ik weet des te meer vraagtekens je hebt over dit onderwerp.
Ik gebruik voor de gamma curve srgb wat eigenlijk niet goed is omdat deze alleen correct is bij een bepaalde verlichting van de ruimte welke ik niet reguleer. Waarschijnlijk is een betere benadering om gewoon 2.2 te gebruiken.
Eerdere opmerking over wat is waar op je scherm versus zoveel mogelijk uit je scherm halen voor wat het waard is.