Acties:
  • 0 Henk 'm!

Monitoren Best Buy Guide

Kom je er zelf niet uit na het lezen van **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? en denk je wel wat hulp te kunnen gebruiken bij het uitzoeken van een monitor, dan kan je daar voortaan hier voor terecht.

Wat we van je willen weten
Een monitor kopen is iets heel individueels. Dat wil zeggen, er komt veel persoonlijke voorkeur bij kijken. Het is daarom moeilijk om op afstand goed advies te geven. Het beste advies dat we kunnen geven is om zelf beeldschermen te bekijken in winkels en zo opzoek te gaan naar je ideale monitor. Om je toch zoveel mogelijk van dienst te zijn hebben we deze Best Buy Guide gemaakt.

Omdat er zoveel verschillende kenmerken zijn beginnen we met de belangrijkste vragen: waar ga je je monitor voor gebruiken, hoe groot moet de monitor worden, welke resolutie moet de monitor (minimaal) hebben en wat is je budget. Daarna komen nog wat specifiekere vragen. Hoe meer je daarvan kan beantwoorden, hoe beter wij je kunnen helpen.

Een paar dingen nog:
  • Lees voordat je hier begint met vragen stellen eerst **LET OP** Welke monitor moet ik kopen?
  • Posts die niet zijn voorzien van een antwoord op alle basisvragen (in het groen) worden niet behandeld.
  • Probeer ook de aanvullende vragen (die van toepassing zijn) zo veel mogelijk te beantwoorden.
  • Mocht je een heel specifiek doel hebben dat niet past in de opzet van deze BBG, neem dan even contact op met een van de moderators. Wellicht dat een apart topic dan de oplossing is.
  • Alle topics die in VB worden geopend met een vraag die in dit topic past zullen worden gesloten en gemerged met dit topic.
Basisvragen
  • Waar wil je de monitor voor gebruiken?
  • Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
  • Welke resolutie had je in gedachte?
  • Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Aanvullende vragen
Van deze vragen alleen de vragen beantwoorden die van toepassing zijn, dat wil zeggen dat je een voorkeur hebt. Als het je niet uitmaakt of het scherm wel of niet aan een bepaalde specificatie voldoet kan je de bijbehorende vraag weglaten.
  • Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
    • Welke aansluitingen zitten daar op?
    • Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart)
    • Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?

• Gamen - stel je bepaalde eisen aan de snelheid van het beeldscherm?
      • Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms?
      • Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz?
      • Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)?

• Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD)
      • Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie?
      • Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt)
      • Werk je in een standaard kleurruimte? (bijvoorbeeld Adobe RGB of sRGB)
      • Heb je al een colorimeter en/of een spectraal fotometer? (bijvoorbeeld X-Rite i1Display 2)
      • Is het eindresultaat drukwerk of digitaal? (web, PDF, PowerPoint, etc.)
      • Stel je nog specifieke eisen aan kleurafwijking en uniformiteit? (bijvoorbeeld DeltaE < 2)
      • Stel je specifieke eisen aan de helderheid? (bijvoorbeeld DeltaE < 2 bij 120 cd/m²)
      • Moet de monitor aan bepaalde kleurgerelateerde standaarden voldoen? (Fogra, Ugra)

• Monitor als TV gebruiken
      • Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?
      • Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? (welke? en welke aansluiting wil je gebruiken?)

• Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?
  • Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot)
  • Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
  • Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen)
  • Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik?
  • Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? (TCO, EPEAT, Energy Star)
  • Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen)
Overige vragen (zelf over nadenken)
Deze vragen staan onder een aparte kop, omdat je hier niet echt goed advies voor kan vragen. Het zijn meer dingen om zelf over na te denken, maar daarom nog niet meteen onbelangrijk. De genoemde zaken zijn niet per se afhankelijk van het beeldscherm zelf, of ze zijn volledig afhankelijk van voorkeur (er is geen technisch aspect aan verbonden) waardoor een optie niet aantoonbaar beter kan zijn dan een andere optie.
  • Stel je nog bepaalde eisen aan de garantie? (hoeveel jaar? carry-in/on-site/pick-up & return? pixelgarantie)
  • Wil je de monitor van te voren kunnen bekijken in een winkel?
  • Heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur of andere vormgevingsaspecten?

Kant en klaar advies
Ik heb het kant en klaar advies voor 21.5" t/m 24" schermen voor standaard gebruik en gamen uit de startpost verwijderd, omdat dit niet meer up to date was. Vooral Samsung heeft de laatste tijd veel schermen EOL gedaan en veel nieuwe schermen uitgebracht, maar daar zijn nog vrij weinig reviews van te vinden, dus daar kan ik nog niet zo goed van zeggen of het wat is.

Zodra er wat meer nieuwe schermen populair beginnen te worden en de reviews beginnen binnen te druppelen zal ik deze onderdelen opnieuw toevoegen.

Wil je gamen in 3D, of wil je gewoon een refreshrate van 120 Hz, kijk dan eens naar de schermen in de tabel hieronder. Mocht je deze schermen nou allemaal niks vinden, dan kan je natuurlijk altijd een bericht plaatsen met behulp van de vragen die hierboven staan, maar geef dan wel aan dat je deze schermen niks vond en waarom.

MonitorAansluitingenIk heb hemIk wil hemReviews en testsOpmerkingen
pricewatch: LG W2363DDVI
2x HDMI
1743HWI test
HWI review
Prad review (Duits)
pricewatch: Acer GD245HQbidVGA
DVI
HDMI
2135Prad review (Duits)
pricewatch: BenQ XL2410TVGA
DVI
HDMI
319HWI test
HWI review
Prad review (Duits)
pricewatch: BenQ XL2420TVGA
DVI-D DL
2x HDMI
DisplayPort 1.2
13Prad review (Duits)

Ben je op zoek naar een 27" monitor, maar vind je de Dell U2711 te duur of niet snel genoeg, kijk dan vooral ook eens naar de schermen in de tabel hieronder. Mocht je deze schermen nou allemaal niks vinden, dan kan je natuurlijk altijd een bericht plaatsen met behulp van de vragen die hierboven staan, maar geef dan wel aan dat je deze schermen niks vond en waarom.

pricewatch: Samsung Syncmaster P2770FHDVI
HDMI
2841HWI test
HWI review
pricewatch: Samsung Syncmaster P2770HDComponent
Composite
VGA
DVI
HDMI
SCART
3840Prad review (Engels)
pricewatch: Samsung Syncmaster S27A350HVGA
HDMI
840
pricewatch: Asus VE278QVGA
DVI
HDMI
DisplayPort
423Prad review (Duits)

Wil je meer dan een 1920x1080 TN beeldscherm, dan kom je eigenlijk vanzelf bij deze vijf schermen uit. Stel je nog hogere eisen aan een scherm, dan is het sowieso verstandig om een bericht te plaatsen in dit topic om te vragen om advies.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2412MDisplayPort
DVI
VGA
93315FlatpanelsHD review
HWI test
HWI review
Prad review
TFT Central review
Review Kid Jansen
White LED
e-IPS
1920x1200
pricewatch: HP ZR24wDisplayPort
DVI
VGA
60103FlatpanelsHD review
HWI test
HWI review
Prad review
TFT Central review
CCFL
e-IPS
1920x1200
pricewatch: Dell Ultrasharp U2410DisplayPort
2x DVI
HDMI
VGA
Component
Composite
180Cnet review
FlatpanelsHD review
HWI test
HWI review
review Kid Jansen
PC Monitors review
Prad review
TFT Central review
CCFL
H-IPS
1920x1200
wide color gamut
pricewatch: Dell Ultrasharp U2711DisplayPort
2x DVI
HDMI
VGA
Component
Composite
132325Anandtech review
Cnet review
FlatpanelsHD review
HWI test
HWI review
review Kid Jansen
Prad review
TFT Central review
Tweakers.net review
CCFL
H-IPS
2560x1440
wide color gamut

Vergelijking van specificaties in tabelvorm
Dell UltraSharp U2311H vs. LG IPS236V / IPS231P

Dell UltraSharp U2311H vs. HP ZR24W

Dell UltraSharp U2311H vs. Dell UltraSharp U2410

Dell UltraSharp U2410 vs. HP LP2475w

Dell UltraSharp U2410 vs. HP ZR24W

U2410 vs. ZR24W vs. U2412M vs. S24A850DW

Links
Fabrikanten
Reviews
Overige
Overige BBG topics
Mocht je twijfelen of je hier wel goed zit, dan kan je in het Best Buy Guide overzichtstopic terugvinden welke BBG topics er nog meer zijn.

Alhoewel we ons best hebben gedaan om zo compleet mogelijk te zijn in onze BBG zijn wij ook maar mensen. Een monitor is een zeer persoonlijke keuze en alhoewel wij je proberen te helpen bij het maken van de beste keuze ben je zelf verantwoordelijk voor je eventuele aankoop. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het in deze BBG gegeven advies en het gebruik van de BBG is dan ook geheel op eigen risico.

[ Voor 255% gewijzigd door Kid Jansen op 14-03-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:38
Allereerst top dat er voor monitoren nu ook een BBG is _/-\o_
    Games
  • Wat voor afmetingen had je in gedachte?
    25-27", ik heb al eens een 25" gehad en ik vind het werkelijk een uitkomst zon groot scherm.
    1920*1080 / 1920*1200, ik heb hier geen voorkeur in.
  • Welke videokaart heb je in je systeem?
    MSI Radeon 6950 2GB Twin Frozr
  • Wil je de monitor van te voren kunnen bekijken in een winkel?
    Ik heb deze mogelijkheid dus niet. In de buurt is eigenlijk geen degelijke uitgebreide computerwinkel en de Mediamarkt hier is vrij karig uitgerust waar vervolgens het merendeel niet eens aangesloten staat.
  • Stel je nog bepaalde eisen aan de garantie? (hoeveel jaar, carry-in/on-site/pick-up&return, pixel garantie)
    Nee
    Plus minus 300,-
Uit de overige vragen heb ik een aantal relevante gekopieerd:
  • Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms?
    Ik zou zeggen max 5ms, maar dan moet ik wel heel eerlijk zeggen dat ik nooit eens artikelen heb gelezen waarin nou echt keihard bevestigd wordt dat 2ms echt beter is.
  • Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)?
    Minder is beter, maar is 33ms wel zo "merkbaar"?
  • Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
    Ja, ik vind glossy schermen erg prettig om naar te kijken, maar ik weet inmiddels dat het aanbod hiervan erg laag is en dus beschouw ik dit niet meer als een breekpunt. Is het aanwezig dan is het top, zo niet dan geen probleem.
Ik ben al ruim 2 weken op zoek naar monitoren, heb verschrikkelijk veel forums en artikelen gelezen, maar het blijft een hekel punt. Ook in de pricewatch kom je vaak niet aan een duidelijk antwoord want het lijkt soms alsof monitoren gewoon amper beoordeeld worden. Monitoren die bijvoorbeeld op prad.de goed beoordeeld worden krijgen op de pricewatch helemaal geen beoordeling, maar omdat je filtert op een score verlies je dus potentiële kandidaten.

Als ik het aanbod van 25-27" bekijk dan blijft er nog een aardige lijst over.

Welke mij opties lijken:
pricewatch: Asus VE278Q
pricewatch: Samsung Syncmaster P2770HD
pricewatch: LG W2753V-PF
pricewatch: Samsung Syncmaster P2770H

Wil iemand misschien nog eens op deze 4 schieten of is er wellicht van uit mijn zoekquery nog een resultaat welke aan te raden valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 15:23
Ikzelf heb de LGW2753-VC , exact dezelfde die je daar staan hebt infeite. Topscherm, ik game erop, is zeer scherp. Ik heb zelf daarentegen de samsung 2770HD al gezien en ik vind deze nog een tikkeltje scherper qua beeld maar ze zijn imo enorm aan elkaar gewaagd.

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De P2770HD heeft voor een TN paneel wel een behoorlijke inputlag, uit de review van Prad.de:
During our measurements, we measured an average lag of 23 milliseconds. The minimum was 20 milliseconds, whilst the maximum value of 32 milliseconds. Thus, all lags are between a duration of one and two frames. However, the deviations from the average value were always low in our series of measurements. Generally, the lag reached values of 20 to 24 milliseconds.

Input lag measurements based on the photo method are generally imprecise and cannot provide exact results. With a measured input lag of 23 milliseconds, however, the monitor falls into the category of models that have a lag of one to two frames.
Het scherm ziet er wel redelijk uit voor de rest, maar het is een beetje een combinatie van een monitor en een TV in één, waardoor je op beide vlakken concessies moet doen.

EDIT: het paneel in de LG is de LG Display LM270WF1-TLA1 en ik moet zeggen dat dat paneel er op papier voor een TN paneel zeker niet slecht uitziet, response time van 5 ms rise-and-fall, 2 ms grey-to-grey, groot kleurbereik (93% NTSC relatief, 92.4% Adobe RGB dekking en 99.0% sRGB dekking). Verder lijkt het er op dat het scherm geen (nauwelijks) last heeft van input lag. Ook in de HWI review doet hij het alles behalve slecht.

Zou je overigens nog even aan willen geven welke videokaart je in je systeem hebt zitten? (dat is één van de basisvragen en dus verplicht)

[ Voor 34% gewijzigd door Kid Jansen op 30-03-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
- Waar wil je de monitor voor gebruiken? Tekstverwerking, veel kaders tegelijk open, respons liefst niet teveel boven 5ms.
- Wat voor afmetingen had je in gedachte? 23-25", ik heb een 27" en dit zou een secundaire monitor zijn in mijn setup welke enkel in portretmodus zou komen te staan.
- Welke resolutie had je in gedachte? In de buurt van Full HD, vanaf 1680 * 1050
- Kosten ? Niet veel meer dan 200.
- Bij voorkeur een mat scherm.

Ik zou dus voornamelijk een budgetscherm welke op zijn minst 23" is , minimum 1680 * 1050 is en in portretmodus kan gaan. Ik vind vooral over dit laatste enorm weinig opties.

Kan iemand mij verder helpen ?

EDIT: uiteraard mag een scherm dat ik kan kantelen dmv een aparte stand ook, dan moet het een VESA mountable scherm zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door not2secure4u op 30-03-2011 13:56 ]

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kid Jansen schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:23:
De P2770HD heeft voor een TN paneel wel een behoorlijke inputlag, uit de review van Prad.de:

[...]

Het scherm ziet er wel redelijk uit voor de rest, maar het is een beetje een combinatie van een monitor en een TV in één, waardoor je op beide vlakken concessies moet doen.

EDIT: het paneel in de LG is de LG Display LM270WF1-TLA1 en ik moet zeggen dat dat paneel er op papier voor een TN paneel zeker niet slecht uitziet, response time van 5 ms rise-and-fall, 2 ms grey-to-grey, groot kleurbereik (93% NTSC relatief, 92.4% Adobe RGB dekking en 99.0% sRGB dekking). Verder lijkt het er op dat het scherm geen (nauwelijks) last heeft van input lag. Ook in de HWI review doet hij het alles behalve slecht.
Ik heb nog even verder gelezen. Ik lees van gebruikers reacties meer negatieve zaken, met name over die inputlag die jij noemt, wat overigens zich juist voordoet als je HDMI gebruikt. Daarnaast lees ik heel veel over dat er over de P2770HD een groenige waas zit. Die valt dus al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de P2770H en P2770HD vallen af? Dan is het meteen al een stuk makkelijker.

@ not2secure4u: in portraitmodus zorgt TN voor tearing en TN ziet er van onderaf gezien altijd waardeloos uit (wat in pivot vanaf links gezien wordt) dus dan kan je beter kijken naar IPS of *VA.

Om die reden kan ik je de keuze heel gemakkelijk maken: pricewatch: LG IPS231P (de specificaties in de Pricewatch kloppen niet helemaal, maar dat scherm heeft wel degelijk een pivot voet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-02 15:02
Hulde, Kid! _/-\o_
Dit is een topic dat ik eigenlijk gewoon miste en goed ga volgen.
Ik ben zelf ook in de running voor een nieuwe monitor, maar ik ben nog niet op het punt aangekomen dat ik een keuze hoef te maken ;)

Misschien als optionele vraag vragen of er een voorkeur is voor TN of IPS? Heeft met de kleurgetrouwheid te maken, dus is wellicht overbodig?

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
Kid Jansen schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:11:

@ not2secure4u: in portraitmodus zorgt TN voor tearing en TN ziet er van onderaf gezien altijd waardeloos uit (wat in pivot vanaf links gezien wordt) dus dan kan je beter kijken naar IPS of *VA.

Om die reden kan ik je de keuze heel gemakkelijk maken: pricewatch: LG IPS231P (de specificaties in de Pricewatch kloppen niet helemaal, maar dat scherm heeft wel degelijk een pivot voet).
Bedankt ! En als we een stapje hoger gaan ? (250 max) Zou je dan andere keuzes maken ?

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of iemand kan volstaan met TN of dat IPS of *VA de voorkeur heeft kan al gehaald worden uit de vragen/onderdelen "Kleurintensieve applicaties", "Monitor als TV gebruiken" en "Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken?".

Het is voor veel mensen gemakkelijker om functionele eisen aan te geven dan om technische eisen aan te geven, daarom zijn de meeste vragen functioneel en daar koppel ik (of iemand anders die advies geeft) dan zelf wel de juiste technische eisen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
Ik zou zelf de monitor exclusief in portretmodus gebruiken. Ik heb eigenlijk een main monitor waar ik alles op doe. Nu is het zo dat als ik een film kijk op mijn main monitor ik graag wat tekstverwerking zou doen, op internet /msn / ... hangen, dit zou gebeuren op mijn secundair scherm. (welke ik nu zoek)

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M'n vorige post was een reactie op de post van Nixy.

Om terug te komen op jouw vorige post, dan komen de Samsung SyncMaster F2380M en de Dell UltraSharp U2311H er nog bij. Die Samsung kan je meteen laten afvallen, want die is het duurste van de drie, maar ook het slechtst. Grootste verschil tussen de Dell en de LG is dat de Dell gebruik maakt van CCFL backlighting en de LG van W-LED backlighting. Voor het kleurbereik maakt dat in dit geval niet zoveel uit (allebei ongeveer sRGB als kleurbereik), maar de U2311H heeft een hogere helderheid van 300 cd/m² (tegenover 250 cd/m² bij de LG). De LG is waarschijnlijk daardoor ook wel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kid Jansen schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:11:
Dan denk ik zelf, ook na jouw opmerking, aan de LG. Die is wel nog weinig leverbaar. Er is ook een LG W2753VC-PF die wel goed leverbaar is.

Wat zou het verschil zijn tussen de LG W2753VC-PF en LG W2753V-PF :?

Op de hele site van LG komt de W2753VC-PF niet voor.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenNietDoen op 30-03-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die LG website is waardeloos, verschilt heel sterk per land welke modellen er op staan (bekijk voor de grap ook eens Kid Jansen in "Ervaringen LG IPS236V?").

Overigens zal er in de VC wel een ander paneel zitten, want de V heeft een maximale helderheid van 400 cd/m² en de VC van 300 cd/m². Ook verschilt het dynamisch contrast, maar dat op zich zou niet direct hoeven betekenen dat er een ander paneel in zit, dat is namelijk allemaal vanuit de elektronica en niet vanuit het paneel, het statisch contrast kan dan alsnog hetzelfde zijn.

Voor de rest zie ik niet echt veel verschillen in de specificaties, maar dat is allemaal "paper specs", in reviews zouden die schermen nog best wel van elkaar kunnen verschillen. Je kan dus niet zomaar aannemen dat de VC goed is, alleen maar omdat de V ook goed is.

Overigens is de VC wel te vinden op de Deense LG site: http://www.lg.com/dk/comp.../monitorer/LG-W2753VC.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggbird
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 20:10
Ik zit ook al een tijdje te denken over een nieuwe monitor. Maar ik vind het aanbod best wel mager. Daarnaast lijken veel modellen die lijken te voldoen aan mn specs vaak al minstens 2 jaar op de markt te zijn. Je zou toch denken dat er inmiddels weer enige voorruitgang moet zijn geweest op dit gebied. Maar goed, misschien kan iemand mij hier verder helpen bij het maken van een keuze. :)

Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Een hobby van mij is 3d modelling in 3D studio max en werken met de Unreal Development Kit. Het maken en bewerken van textures hiervoor in Photoshop doe ik ook regelmatig. Daarnaast zal ik er regelmatig op gamen (en dan vooral games waarbij ik een muis en toetsenbord het prettigst vind, zoals een FPS, andere games zal ik meestal spelen icm met een controller en mn TV).

Wat voor afmetingen had je in gedachte?
Minstens 24 inch, maximaal 26 inch.

Welke resolutie had je in gedachte?
1920x1200 (zie je deze resolutie steeds minder? Het lijkt tegenwoordig vooral full hd te zijn) of hoger.

Wil je de monitor van te voren kunnen bekijken in een winkel?
Zou fijn zijn, maar ik heb dus al wat rond gekeken en het aanbod in winkels valt mij nogal tegen. Niet noodzakelijk.

Stel je nog bepaalde eisen aan de garantie? (hoeveel jaar, carry-in/on-site/pick-up&return, pixel garantie)
niet speciaal.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
2x Sapphire HD6850 in crossfire.

Wat mag het allemaal gaan kosten?
Liever niet meer dan 400 euro.

•Het liefst in hoogte verstelbaar.

Wellicht relevante aanvullende informatie:

•Mn TV is aangesloten op de HDMI poort van mn videokaart. De monitor zal dus via de primaire DVI aansluiting worden aangesloten (maar ik heb nog wel ergens een DVI -> HDMI kabel liggen dus dat maakt niet zoveel uit).

Alvast bedankt voor de hulp :)

*EDIT*
Op mn werk gebruik ik onder andere de Samsung Syncmaster 2443BW. Hier ben ik niet echt van onder de indruk.

[ Voor 2% gewijzigd door Eggbird op 30-03-2011 17:00 . Reden: extra info ]

3d modelling portfolio: Egbert Tigelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien is het handig om eerst hier verder op in te gaan:
Op mn werk gebruik ik onder andere de Samsung Syncmaster 2443BW. Hier ben ik niet echt van onder de indruk.
Wat vind je niet goed aan dat scherm? Kleurweergave, kijkhoeken, snelheid?

Overigens is 1920x1200 dood (16:10 in het algemeen eigenlijk, je ziet het alleen nog in Apple laptops en op 30" schermen), al het budget en midrange spul zal naar 1920x1080 gaan (21.5 - 24"), high-end naar 2560x1440. Die 2560x1440 op 27" is een beetje de nieuwe 1920x1200 op 24" aan het worden. Schermen worden steeds groter en steeds goedkoper (bij gelijke prestaties en grootte), wat je een paar jaar geleden voor een 1920x1200 24" scherm kwijt was heb je nu een 2560x1440 27" voor.

Overigens is je budget niet hoog genoeg voor een beeldscherm met een niet-TN-paneel boven de 24" en TN boven de 24" zou ik je niet willen aanraden. Aangezien je voor de rond de €400 wel een niet-TN-paneel op 24" kan krijgen zou ik beginnen met daar eens naar kijken:

pricewatch: HP ZR24w
pricewatch: Fujitsu Siemens P24W-6 IPS
pricewatch: Dell Ultrasharp U2410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggbird
Hoewel ik dit niet echt onderworpen heb aan tests ben ik bang dat met name het constrast van de Samsung Syncmaster 2443BW mij zal tegenvallen. Dit is in ieder geval wel met mn huidige monitor het geval (een 22 inch LG). Als ik bijvoorbeeld een 3d scene bekijk op die monitor en vervolgens deze bekijk op mn panasonic plasma TV, dan is op de TV het constrast veel mooier in verhouding met elkaar. Daarnaast is de kijkhoek niet optimaal. Als ik recht voor het scherm zit is het beeld onder lichter dan boven. Ik ben bang dat ik dit met de Syncmaster 2443BW ook zal hebben (hoewel waarschijnlijk in mindere mate).

Je zegt dat 1920x1200 dood is. Dit gevoel had ik al. In dat geval ga ik liever voor 2560x1440 als resolutie... Dat is dan tenminste meer toekomst gericht zeg maar. Alleen als ik de pricewatch zo check kom ik dan sowieso uit op een 27 inch en zal ik dus idd mn budget moeten verhogen.

Een Dell lijkt dan een mooie optie:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2711

Ik heb net nog weer ff een oude review bekeken van tweakers over de HD6850. In crossfire lijken deze ook nog wel voldoende te zijn voor games in 2560x1600.

Dus in dat opzicht zouden ze (ook met oog op de toekomst) nog wel even mee kunnen icm 2560x1440?

Hier moet ik dan nog wel even over nadenken. Alleen waar showen ze 27" monitoren? :P Want dan wordt et wel echt een joekel die ik graag van te voren ff zie :+ Misschien maar ff zoeken of er goeie filmpjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Kijk hier eens:

Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16"

De 27" is niet eens zoveel hoger dan de samsung 24", ik verwacht dat deze resolutie (1440p) de komende jaren een vlucht gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...ik verwacht dat deze resolutie (1440p) de komende jaren een vlucht gaat nemen.
Jij bent best wel goed in mij napraten :+

In een winkel ga je die U2711 niet vinden, dat is wel echt een nadeel van IPS en PVA ten opzichte van TN: ze zijn een stuk duurder en daardoor is de afzetmarkt kleiner, waardoor je schermen met dergelijke panelen (vrijwel) niet bij de BCC, Dixons, Dynabyte, It's, MediaMarkt, etc. tegen zal komen. Je kan dergelijke monitoren dus eigenlijk alleen via internet bestellen en dus vaak niet eerst bekijken voordat je ze koopt, tenzij je iemand kent die er één heeft.

Je zou kunnen kijken of de dichtstbijzijnde MediaMarkt een Apple 27" LED Cinema Display heeft staan, die heeft dan weliswaar niet hetzelfde paneel als de U2711, maar dan heb je in ieder geval een idee van het formaat en de resolutie.

Overigens valt het inderdaad wel mee met de grootte van de U2711 t.o.v. de U2410, zoals je ook kan zien in [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 #U2410 en [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 #U2711.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Die Dell Ultrasharp u2711 27" is zo'n beetje het scherm met de hoogste pixels/schermoppervlakte, toch?
Is ook een monitor waar ik zelf zeer geïnteresseerd in ben, maar ik vraag me af of het scherm snel genoeg (lees: weinig inputlag en goede refreshrate heeft. Refreshrate is 6ms grey2grey, en is soms net iets te hoog heb ik het idee? De inputlag schijnt nog wel eens te verschillen van monitor tot monitor :/) is voor games. Nu moet ik zelf ook eerlijk zijn; ik heb nog maar 2 user reviews gelezen over dit scherm, en beide waren hier op T.net.

Edit: Kid, ik ben jaloers op jouw schermen O+

[ Voor 4% gewijzigd door Nixy op 30-03-2011 19:30 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen die U2711 is van mij, die U2410 en U3011 zijn tijdelijk door Dell tot mijn beschikking gesteld, zodat ik ze kan reviewen. Ik heb die U2410 de komende drie weken nog wel hier in Enschede staan, de U3011 misschien nog iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nixy schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:29:
Die Dell Ultrasharp u2711 27" is zo'n beetje het scherm met de hoogste pixels/schermoppervlakte, toch?
Yep, een U27 heeft een ppi (= pixels per inch) van 109, een 24" 1200p scherm moet het doen met 94ppi en de hoogste dichtheid die reallistisch te krijgen valt (1080p @ 15,6", zoals in mijn laptop) heeft een ppi van 142.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 30-03-2011 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn overigens nog wel hogere (geweest): Vaio Z met 1920x1080 op 13.1", workstation laptops en high-end gamelaptops hadden een jaar of twee terug ook nog wel 1920x1200 op 15.4".

Die 2560x1440 op 27" is wel het hoogste wat er tot nu toe op desktop LCD schermen te krijgen is geweest voor consumenten. Er zijn ooit 22.2" 3840x2400 monitoren geweest, maar die kostten €15k. Ook heb je wel medische monitoren van 21" 2560x2048, maar die kosten ook nog in de richting van €7000. Verder kon je vroeger met sommige CRT schermen ook een hogere pixeldichtheid halen, bijvoorbeeld 1920x1440 op 19".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Om op mijn 27" verhaal terug te komen, de nieuwe serie van Samsung (SA350h / SA550H)loopt inmiddels binnen op een aantal webshops.

S27A550H
S27A350H

Voor beide geldt:
Screen Size: 27" (16:9)
Brightness (Typical): 300cd/m²
Contrast Ratio (Typical) DCR Mega ∞ (Static 1,000:1)
Resolution: 1,920 x 1,080
Response Time (Typical): 2ms (GTG)
Viewing Angle (Horizontal/Vertical): 170°/160°
Color Support: 16.7M

De 550 heeft zover ik kan zien HDMI en de 350 niet. Vandaag eens kijken of ik hier iets van reviews van kan vinden.

[ Voor 54% gewijzigd door JeroenNietDoen op 31-03-2011 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik even mijn mening mag geven:

27"+ 1080p = :r

Je krijgt niet meer pixels, de pixels worden alleen groter. Effectief zie je dus precies even veel als op mijn 15,6" scherm.
Leuk als je van plan bent er films op te kijken, maar voor het echte werk is zo'n monitor gewoon niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te zien is het ook nog eens TN, dan zou ik er op die afmetingen nog veel verder bij vandaan proberen te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Is er dan een 27" scherm, zonder TN panel, met een 2550*1440 of 2560x1600 resolutie dat 2-5ms heeft met een prijs van max 350,- a 400,- :?

Zover ik weet niet dus als je graag een groot scherm wil zit je hier aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Nee, ik denk niet dat je voor die resolutie, met zo'n schermgrootte een prijsje onder de €400,- gaat vinden voor een IPS paneel :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20
Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
Welke aansluitingen zitten daar op?
Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart)
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
- HD5450. 1x DVI en 1x HDMI. Aansluiting maakt niet uit, digitaal is digitaal toch? Er moeten 2 monitoren aan.

Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD)
- Webdevelopement, maar ook veel slicen e.d., dus kleurechtheid is wel vrij belangrijk

Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?
Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot)
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik?
Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? (TCO, EPEAT, Energy Star)
Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen)
- Nee

Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen)
- Verstelbaarheid is wel prettig, maar dat hebben alle 'goede' monitoren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaap schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:18:
Is er dan een 27" scherm, zonder TN panel, met een 2550*1440 of 2560x1600 resolutie dat 2-5ms heeft met een prijs van max 350,- a 400,- :?

Zover ik weet niet dus als je graag een groot scherm wil zit je hier aan vast.
Goedkoopste schermen met een resolutie van 2560x1440/1600 zijn de pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 en de pricewatch: Fujitsu P27T-6 IPS. Alle schermen met een dergelijke resolutie zijn tegenwoordig IPS, een paar jaar terug had je ook nog wel PVA met die resolutie. TN heb je nooit gehad op die resolutie.

Overigens ga je 2-5 ms op IPS ook niet zo snel vinden (5 ms in sommige gevallen nog net, maar lager niet), meestal is het 6-8 ms, in sommige gevallen nog veel meer (16 ms zie je ook nog wel eens).

@ Catch22: ik vind je post niet erg goed leesbaar en je bent de drie belangrijkste vragen vergeten: afmetingen, resolutie en prijs. Verder is het echt niet nodig om al die aanvullende vragen ook op te nemen als het antwoord toch nee is. Er staat niet voor niks in de startpost dat je alleen de aanvullende vragen die van toepassing zijn hoeft te beantwoorden, daar bedoel ik mee dat je een voorkeur hebt voor het specifiek wel of niet hebben van een bepaalde functie. Als je geen voorkeur hebt mag je het weglaten.

EDIT: ik heb nog wat gesleuteld aan de startpost, er zijn nu minder basisvragen en ik heb de categorie "Overige vragen" toegevoegd, waar een aantal dingen in staan waar je zelf over na moet denken. Verder ook nog even een extra uitleg toegevoegd bij de "Aanvullende vragen" om duidelijk te maken wanneer je vragen beter wel of niet kan beantwoorden.

[ Voor 30% gewijzigd door Kid Jansen op 31-03-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kid Jansen schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:43:
[...]

Goedkoopste schermen met een resolutie van 2560x1440/1600 zijn de pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 en de pricewatch: Fujitsu P27T-6 IPS. Alle schermen met een dergelijke resolutie zijn tegenwoordig IPS, een paar jaar terug had je ook nog wel PVA met die resolutie. TN heb je nooit gehad op die resolutie.

Overigens ga je 2-5 ms op IPS ook niet zo snel vinden (5 ms in sommige gevallen nog net, maar lager niet), meestal is het 6-8 ms, in sommige gevallen nog veel meer (16 ms zie je ook nog wel eens).
Precies, dus wil men graag een groot scherm, 27"+, hebben tegen een degelijke prijs dan heb je weinig keus. Kan men in dit topic dus wel afgeven op 27" TN etc maar een betaalbaar alternatief is er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Kid Jansen schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:43:
@ Catch22: ik vind je post niet erg goed leesbaar en je bent de drie belangrijkste vragen vergeten: afmetingen, resolutie en prijs. Verder is het echt niet nodig om al die aanvullende vragen ook op te nemen als het antwoord toch nee is. Er staat niet voor niks in de startpost dat je alleen de aanvullende vragen die van toepassing zijn hoeft te beantwoorden, daar bedoel ik mee dat je een voorkeur hebt voor het specifiek wel of niet hebben van een bepaalde functie. Als je geen voorkeur hebt mag je het weglaten.
Dom van mij.

Afmetingen: 24"-27"
Resolutie: 1920*1200 (heb ik op de 2408wfp die hier al staat)

Het liefst zou ik een 2408WFP hebben, want die staat hier al dus dat is makkelijk, alleen die is niet leverbaar. Dus eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een scherm dat gelijk is aan de 2408WFP en leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het dan niet slimmer om via de 2ehanse kanalen alsnog een aan 2408WFP te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
't is zakelijk, dus dat is niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggbird
Na nog ff een nachtje erover geslapen te hebben heb ik maar besloten om voor de pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 te gaan :P

Kvind et wel vrij duur voor een monitor, maarja, het lijkt me ook wel weer heel vet. Ik denk dat ik hier in de toekomst veel plezier aan ga beleven. :)

@Kid Jansen: Wat een enorm lange review heb je erover geschreven :P Ik heb et niet allemaal gelezen, maar het heeft me onder andere doen besluiten om voor deze te gaan. Als ik de monitor heb zal ik er zeker nog wat aan hebben. Daarnaast is de review van tweakers zelf ook erg nuttig. Fijn dat er veel informatie over te vinden is.

De monitor heb ik vanochtend besteld en inmiddels is de status dat deze verzonden is. Ik hoop dan ook dat ik em morgen in ontvangst kan nemen :+

Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 16:55:
Dom van mij.

Afmetingen: 24"-27"
Resolutie: 1920*1200 (heb ik op de 2408wfp die hier al staat)

Het liefst zou ik een 2408WFP hebben, want die staat hier al dus dat is makkelijk, alleen die is niet leverbaar. Dus eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een scherm dat gelijk is aan de 2408WFP en leverbaar is.
Je bent nog steeds je budget vergeten op te geven ;)
Kaap schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:56:
Precies, dus wil men graag een groot scherm, 27"+, hebben tegen een degelijke prijs dan heb je weinig keus. Kan men in dit topic dus wel afgeven op 27" TN etc maar een betaalbaar alternatief is er dus niet.
Wat ik een groot nadeel vind van die Samsung's die je op de vorige pagina noemde is dat er nog helemaal geen reviews van te vinden zijn. Ik zou zelf geen scherm komen zonder er eerst een aantal goede reviews van gelezen te hebben.
Eggbird schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 17:26:
Na nog ff een nachtje erover geslapen te hebben heb ik maar besloten om voor de pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 te gaan :P
Goede keus d:)b
Ik vind het wel vrij duur voor een monitor, maar ja, het lijkt me ook wel weer heel vet. Ik denk dat ik hier in de toekomst veel plezier aan ga beleven. :)
Nadat je hem aan hebt gezet wil je niet anders meer (en nog geen week later vraag je je af hoe je ooit zonder hebt gekund, een paar maanden later wil je alleen maar meer >:))
@Kid Jansen: Wat een enorm lange review heb je erover geschreven :P Ik heb et niet allemaal gelezen, maar het heeft me onder andere doen besluiten om voor deze te gaan.
Altijd leuk om te horen :)
Daarnaast is de review van tweakers zelf ook erg nuttig.
* Anoniem: 3341 pakt Eggbird bij z'n nekvel en wast zijn mond grondig met een groot stuk zeep!
De monitor heb ik vanochtend besteld en inmiddels is de status dat deze verzonden is. Ik hoop dan ook dat ik em morgen in ontvangst kan nemen :+

Bedankt voor het meedenken :)
Veel plezier er mee en graag gedaan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Kid Jansen op 31-03-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:50
Ik heb ~2 maanden geleden tijdens mijn quest naar een eyefinity setup stevig gezocht naar geschikte monitoren.
Nooit tijd gehad om hier verder wat mee te doen, maar wil mijn bevindingen/mening tot zoverre toch met jullie delen

Allereerst wil ik aangeven dat ik nog geen ervaring heb met onderstaande en is dus gemaakt aan de hand van specificaties en ervaringen van anderen.
Uiteraard mag je het ermee eens zijn of niet, met juiste onderbouwing kan ik het e.e.a. veranderen.

Het verschil met een niet eyefinity/surround setups is dat er een aantal eisen bij komen en sommige eisen worden belangrijker dan andere.
Beantwoord dus de vragen van de startpost voordat je gaat nadenken over een opstelling met meerdere schermen.

Persoonlijk was ik op zoek naar een opstellingen met 3 schermen, voornamelijk gericht op het gamen en browsen.
Deze kun je in landscape of portrait opstelling zetten, waarbij landscape een heel erg breed scherm vormt wat ideaal is voor shooters en racegames.
Portrait geeft ongeveer dezelfde beeldverhouding als een normaal 16:9 scherm, maar dan groter en/of met en hogere resolutie, dit is vooral geschikt voor strategy spellen en browsen/textverwerken.
Eigenlijk geldt alles wat hieronder wordt besproken ook voor opstellingen met 4-5-6 schermen.
Meer over de verschillende opstellingen kun je elders vinden.

Vooraf heb ik een aantal eisen gesteld waar sowieso elke monitor aan moet voldoen, hieronder zal ik de beste opties geven bij een bepaald budget met daarbij de voor- en nadelen welke het heeft voornamelijk ten opzichte van de concurrentie.
Het spreekt voor zich dat de duurdere opties minder nadelen krijgen, het grootste nadeel zal dan de prijs zijn.
De belangrijkste eis die bovenop de overige eisen komt is het uiterlijk van de monitor.
Deze moet kwa omtrek zo strak/rechthoekig mogelijk zijn met het liefst smalle bezels (randen rondom het beeld), zodat deze het totale beeld niet teveel onderbreken.
Daarnaast is het van belang dat de kijkhoek goed is, in ieder geval groter dan 170 graden.
Zelfs als je de schermen iets naar je toe richt kan er kleurvervorming optreden wat erg vervelend is, dit is nog erger bij portrait opstelling omdat de vertikale kijkhoek vaak slechter is dan de horizontale kijkhoek.

+/- €400 Samsung B2240
#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung Syncmaster E2220€ 133,07€ 399,21
1Sapphire Active DisplayPort naar DVI Adapter€ 20,94€ 20,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,15

Voordelen:
- Voor relatief weinig geld toch een sterk verbeterde game ervaring t.o.v. 1 scherm.

Nadelen:
- TN panel, beperkte kijkhoek.
- Redelijk grote bezels, vooral de onderste waardoor deze setup niet erg geschikt is voor portrait mode.
- Wegens het gebrek aan een displayport is een extra adapter nodig.

€600-€800 Dell Ultrasharp U2311H
#ProductPrijsSubtotaal
3Dell Ultrasharp U2311H€ 215,-€ 645,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,-

Voordelen:
- IPS panel, wat een mooier kleurbeeld en betere kijkhoek geeft dan een TN panel.

Nadelen:
- Wat hogere responstijd (8ms), wat misschien bij de snellere games voor problemen kan zorgen.
(input lag bij mij niet bekend)

€600-€800 Samsung syncmaster 2443BW
#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung Syncmaster 2443BW€ 220,09€ 660,27
1Sapphire Active DisplayPort naar DVI Adapter€ 20,94€ 20,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,21

Voordelen:
- 16:10 verhouding, wat net dat beetje meer beeld geeft in beide opstellingen.

Nadelen:
- TN panel, beperkte kijkhoek.
- Wegens het gebrek aan een displayport is een extra adapter nodig.

€600-€800 HP ZR22W
#ProductPrijsSubtotaal
3HP ZR22W€ 266,56€ 799,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 799,68

Voordelen:
- IPS panel, wat een mooier kleurbeeld en betere kijkhoek geeft dan een TN panel.
- Vrij smalle bezels.

Nadelen:
- Wat duurder dan eerder genoemde.
- 16:9 verhouding.
- Hogere responstijd (8ms), wat misschien bij de snellere games voor problemen kan zorgen.
- Iets kleiner dan bovenstaande

€1000-€1200 HP ZR24W
#ProductPrijsSubtotaal
3HP ZR24w€ 361,27€ 1.083,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,81

Voordelen:
- In alle opzichten wat beter dan zn kleine broertje, beeldverhouding, responstijd, grootte.

Nadelen:
- Hoog verbruik.

€1300-€1500 Samsung MD230x3
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Syncmaster MD230X3€ 1.351,74€ 1.351,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.351,74

Voordelen:
- Extreem smalle bezel, vooral in portrait mode is het verschil enorm.

Nadelen:
- 16:9 verhouding.
- Hoge responstijd.
- Wisselen tussen landscape en portrait mode niet 123 gedaan.

Je kunt deze schermen ook zonder standaard kopen voor €250 minder (HP ZR24W range), dan zul je zelf wat moeten maken.

Je hebt deze setup ook met 6 schermen voor pakweg €2700, echter heb je dan de bezels in het midden waardoor het ongeschikt is voor de meeste games.

€1300-€1500 Dell ultrasharp 2410
#ProductPrijsSubtotaal
3Dell Ultrasharp U2410€ 495,-€ 1.485,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.485,-

Voordelen:
- Veel aansluitmogelijkheden.
- Kwa specificaties in alle opzichten wat beter dan de U2311H door een verbeterd IPS panel; beeldverhouding, responstijd, contrast.

Nadelen:
- Toch wel een heel stuk duurder.
- Hoog verbruik.

€1300-€1500 HP LP2475W
#ProductPrijsSubtotaal
3HP LP2475w€ 495,-€ 1.485,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.485,-

Voordelen:
- Veel aansluitmogelijkheden.

Nadelen:
- Verschil met de HP ZR24W erg klein.
- Hoog verbruik.

+/- €2000 Dell Ultrasharp U2711
#ProductPrijsSubtotaal
3Dell Ultrasharp U2711€ 689,-€ 2.067,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.067,-

Voordelen:
- Deze setup is GROOT.

Nadelen:
- Lage beeldverhouding.
- Je moet er wel de ruimte voor hebben.

+/- €2000 Dell Ultrasharp U3011 + 2x Dell Ultrasharp 2007FP
#ProductPrijsSubtotaal
2Dell Ultrasharp 2007FP€ 375,-€ 750,-
1Dell Ultrasharp U3011€ 1.259,-€ 1.259,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.009,-

Voordelen:
- Groot landscape middenscherm en dus ook geschikt voor andere doeleinden dan gamen.
- Prettige beeldverhouding voor alle type games.

Nadelen:
- DUUR.

Uiteraard kun je ook onder de €400 3 schermen bij elkaar zoeken, de vraag is dan of je niet beter 1 goed scherm voor hetzelfde bedrag kunt kopen.
En uiteraard kun je het boven de €2000 zo gek maken als je zelf wilt, bijvoorbeeld met 3x HP ZR30W of 3x Dell Ultrasharp U3011.
Als je de staatsloterij hebt gewonnen kun je natuurlijk doen wat je wilt, maar 'best buy' is het dan niet meer.

PS: ik heb inmiddels 3 HP ZR24W schermen staan en ben er dik tevreden mee :)
Verbruik valt overigens mee, de helderheid staat standaard op 66% ofzo, terwijl deze op 30% nog prima beeld geeft imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kid Jansen schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 19:04:
Wat ik een groot nadeel vind van die Samsung's die je op de vorige pagina noemde is dat er nog helemaal geen reviews van te vinden zijn. Ik zou zelf geen scherm komen zonder er eerst een aantal goede reviews van gelezen te hebben.
Ik vind in het algemeen dat het aantal reviews van monitoren zeer karig is met uitzondering van high end monitoren dan. Idem op de pricewatch, van een videokaart vind je misschien wel 20 beoordelingen, maar het lijkt alsof men een monitor niet de moeite waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
De 'meeste' mensen kopen dan ook een monitor omdat er "Full HD" op staat, en denken dat daar alles wel mee gedaan is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, gros van de mensen kijkt alleen maar naar dat FHD logootje, dynamisch contrast (:X) en die grey-to-grey responsetijden. Diep triest eigenlijk, vind je het gek dat die monitormarkt om zeep wordt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Je kan het moeilijk iedereen kwalijk nemen dat ze zich niet eerst (technisch) inlezen als ze een schermpje willen hebben. Echter wordt er wel door de fabrikanten ongelofelijk veel smerige/vieze winst behaald omdat niemand meer kritisch is tegenwoordig. We lopen de MediaMarkt in (of menig andere 'elektronica' zaak), zoeken een 16jarige (liefst mannelijke) zaterdag hulp op (want: die heeft er vast wel verstand van) en we lopen met een 27" (hoe groter hoe beter!) scherm met 1920*1080 (of 1680*1050, lol) beeldpunten en een TN paneel weg, want dat scherm is het duurste en volgens de verkoper dus ook de beste!

Dit gebeurt eigenlijk met alles wat we als vanzelfsprekend beschouwen. Wasmachines, tv's, computers, telefoons (mijn telefoon heeft lekker een touchscreen en 3g en ook nog een 5 megapixel camera, lekker puh!). Auto's is ook zo'n leuke categorie. Vooral daar hebben we ook de 'alfa man' die met een paar 'belangrijke' termen smijt om interessant te doen tegen de verkopers of tegen de andere papa's van de voetbalclub.

Maar wordt de markt zo om zeep geholpen? Neen, die wordt kunstmatig in stand gehouden door zowel het grut dat hebbedingetjes wil, en de grote winkelketens die het geld binnen zien stromen.

Maar eh, volgens mij raak ik een beetje op een zijspoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Kid Jansen schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 19:04:
[...]

Je bent nog steeds je budget vergeten op te geven ;)
Hij moet ongeveer in dezelfde pricerange vallen als de 2408WFP :) Dat is rond de 600?

Het is vooral gewoon belangrijk dat hij enigzins kleurecht is. Ik doe geen drukwerk, maar als je een website sliced is het wel fijn als de kleuren overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
Wat vind je van de

Nec EA231WMI IPS 23" monitor

Beter als de Dell U2311 ?

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik heb gisteravond nog eens goed zitten nadenken over mijn 27" wens van eerder in dit topic. Ja, 27" is toch wel erg overdreven groot. Dus maar gewoon voor 24" gaan.
Basisvragen
  • Waar wil je de monitor voor gebruiken?: Games (Napoleon Total War en World of Tanks, wellicht dat er weer eens een MMO bijkomt en einde van dit jaar Battlefield 3), maar bovenal acht ik mezelf niet als een hardcore/competitieve gamer. Ik zal in Battlefield 3 nooit bovenaan staan bijvoorbeeld.
  • Wat voor afmetingen had je in gedachte?: 24"
  • Welke resolutie had je in gedachte?: 1920*1080 / 1920*1200
  • Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk): 250-300,- richtbedrag, als het echt moet zou ik nog wel tot 400,- kunnen gaan maar dan moet het wel een extreem goede deal zijn
Aanvullende vragen
  • Welke videokaart heb je in je systeem zitten?: Radeon 6950 2GB
    • Welke aansluitingen zitten daar op?: HDMI, 2* DVI, 2* minidisplay
    • Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart): Geen voorkeur, maar anders DVI
    • Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?: Nee

• Gamen - stel je bepaalde eisen aan de snelheid van het beeldscherm?
      • Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms?: 2-5ms is prima, maar dat is een psychologische barriere natuurlijk. Zou ik het echt zo erg merken als het 8ms zou zijn...
      • Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)?: Minder dan 33ms

• Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare): Glossy vind ik mooi, maar geen echte voorkeur
Uitgevoerde query op de pricewatch

Woei dat zijn er nogal wat. Op het eerste gezicht leek de pricewatch: LG Flatron W2486L-PF veel belovend, zeker omdat hij ook heel positief uit de Tweakers.net review komt. Helaas is dat ook de enige productreview. Via google vind ik toch echter weer wat negatievere beoordelingen als het komt op kleurweergave en contrast.

Ik noem hier wel bewust 24" maar zou aan de hand van mijn wensen anders niet de Dell U2311H een serieuze kandidaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
not2secure4u schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:16:
[...]

Bedankt ! En als we een stapje hoger gaan ? (250 max) Zou je dan andere keuzes maken ?
not2secure4u schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:25:
Wat vind je van de

Nec EA231WMI IPS 23" monitor

Beter als de Dell U2311 ?
Wat denk je hiervan ? Ik kan deze 2ehands op de kop tikken voor ongeveer 200 euro.

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Kicken lijkt me nou ook weer niet nodig.

[ Voor 97% gewijzigd door Kid Jansen op 03-04-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 07:42
Aangezien mijn TV het begeeft wil ik graag een andere monitor.
Ik zit dus te denken aan een monitor die geschikt is voor gamen, maar, ik heb geen idee welke ik dus zal nemen. :o

--- Gamen, gamen, gamen, gamen en videobewerken.

• Wat voor afmetingen had je in gedachte?
--- Maximaal 600 mm breed en 500 mm hoog - een poot om op te staan meegerekend.

--- 1920x1200

--- Maximaal 350-400 euro.

Extra info:

• 2x AMD Radeon HD6950 -- Dus in crossfire.
• Output: HDMI, DVI-I en 2x Mini-Display Port.
• Monitor wordt dit keer niet als TV gebruikt.
• Maximaal 5 ms respons.
• Als iemand een beter idee heeft, dan wil ik het graag horen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 16:12
Basisvragen

* Waar wil je de monitor voor gebruiken?
- PC Gamen maar waarschijnlijk ook gamen op mijn Xbox 360
* Wat voor afmetingen had je in gedachte?
- 24-26 inch
* Welke resolutie had je in gedachte?
- Minimaal 1900x1200
- Maximaal 5ms lag
- zo laag mogelijke inputlag.
* Wat mag het allemaal gaan kosten?
- Liefst onder de 400 euro.

* Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
- Momenteel een AMD HD 4890 1 GB, HDMI, DVI.

* Verdere informatie

- Deze monitor word aan een bureau bevestigd met een monitor beugel. Daarom is een VESA mounting bracket een must. Hij mag ook niet over de 12 kilo gaan. Liefst met 1:1 pixelmapping (deze keuze optie mis ik in de pricewatch) vanwege het aansluiten van me Xbox. Hopelijk heb ik voldoende geinformeerd.

Edit: Heb even verduidelijkt dat het gaat om zowel PC games als om Xbox games.

[ Voor 5% gewijzigd door Gkomega op 03-04-2011 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 07:42
Gkomega schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:24:
Basisvragen

- Gamen maar waarschijnlijk ook mijn Xbox 360
- 24-26 inch
- Minimaal 1900x1200
- Maximaal 5ms lag
- zo laag mogelijke inputlag.
* Wat mag het allemaal gaan kosten?
- Liefst onder de 400 euro.

* Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
- Momenteel een AMD HD 4890 1 GB, HDMI, DVI.

* Verdere informatie

- Deze monitor word aan een bureau bevestigd met een monitor beugel. Daarom is een VESA mounting bracket een must. Hij mag ook niet over de 12 kilo gaan. Liefst met 1:1 pixelmapping (deze keuze optie mis ik in de pricewatch) vanwege het aansluiten van me Xbox. Hopelijk heb ik voldoende geinformeerd.
Xbox? Dan zit je waarschijnlijk in de richting van een tv om dat optimaal te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 16:12
WK100 schreef op zondag 03 april 2011 @ 22:03:
[...]

Xbox? Dan zit je waarschijnlijk in de richting van een tv om dat optimaal te kunnen gebruiken.
Het nadeel van een TV is dan weer dat die hogere input lag heeft waardoor pc games niet ideaal worden weer gegeven. Tevens hebben de meeste TV geen 1900x1200 resolutie. Persoonlijk vind ik 1080 te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een TV is gewoon een monitor, maar dan mogelijk met een ander type paneel. Met een dergelijk budget ga je ook geen monitor+TV kopen, een een TV is meestal hopeloos ongeschikt als computermonitor (vaak accepteren ze bijvoorbeeld geen 1:1 over HDMI :X )
Ik zou persoonlijk wel een IPS nemen, een TN ziet er gewoon brak uit vanaf een iets afwijkende hoek, en ik ga ervan uit dat je niet kaarsrecht op de stoel gamet.

Het is overigens handiger als je het schermformaat opgeeft in inch.

Met 1200p en !TN blijft er niet veel over: http://tweakers.net/price...LWCYS84VDLzKaTfgJCS-b5_AQ
Het zou niet moeilijk moeten zijn om hier een kandidaat uit te kiezen als je de overige eisen (responstijd, beschikbare poorten, eventueel audio passthrough? (= iets voor in de topicstart??)) in de pricewatch invoert.

Ik vraag me overigens af in hoeverre je het verschil tussen 2 en 6ms responstijd merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
not2secure4u schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:25:
Wat vind je van de NEC EA231WMi IPS 23" monitor? Beter dan de Dell U2311?
Voordeel van de NEC ten opzichte van de Dell is dat de NEC vrijwel hetzelfde paneel heeft op één belangrijk verschil na: het paneel in de NEC heeft wel true 8-bit kleurdiepte, terwijl de Dell maar 6-bit + A-FRC heeft (wat de meeste TN schermen ook hebben). De LG heeft waarschijnlijk ook 6-bit+FRC, maar dat weet ik nog niet 100% zeker.
not2secure4u schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 10:46:
Wat denk je hiervan ? Ik kan deze 2ehands op de kop tikken voor ongeveer 200 euro.
Dat is dan zeker wel een interessante optie denk ik, dat scherm is beter dan de LG en de Dell en als je er dan hetzelfde voor betaalt lijkt me de keuze snel gemaakt.
Kaap schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 12:15:
Ik heb gisteravond nog eens goed zitten nadenken over mijn 27" wens van eerder in dit topic. Ja, 27" is toch wel erg overdreven groot. Dus maar gewoon voor 24" gaan...
TN is niet helemaal mijn straatje, dus daar kan ik je minder goed in adviseren. Maar voor dat geld heb je ook wel schermen die geen TN paneel hebben, kijk bijvoorbeeld ook eens naar deze schermen.
[quote]WK100 schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:47:
Aangezien mijn TV het begeeft wil ik graag een andere monitor.
Ik zit dus te denken aan een monitor die geschikt is voor gamen, maar, ik heb geen idee welke ik dus zal nemen.

• Maximaal 600 mm breed en 500 mm hoog - een poot om op te staan meegerekend.

• 1920x1200

• Maximaal 350-400 euro.
Je gaat geen 1920x1200 27" schermen vinden voor dat geld, want die zijn allemaal IPS of PVA. Je hebt ook wel 16:9 27" schermen die 1920x1080 zijn, maar die hebben dan dus geen 1200 pixels verticaal en die zijn ook iets breder (zo'n 65 cm). Je gaat dus alleen 1920x1200 vinden op 24" voor dat geld (kijk in dat geval ook eens naar die schermen waar ik bij de quote van de post van Kaap naar link).
Dat wordt denk ik een lastige met jouw budget, die zitten vrijwel nooit in schermen die je voor dat geld hebt. Normaal gesproken zou je dat ook wel vanuit de drivers van je videokaart kunnen regelen, maar dat is natuurlijk niet van toepassing als je een Xbox aansluit.
Anoniem: 303530 schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:11:
...een TV is meestal hopeloos ongeschikt als computermonitor...
Ik vind de grote pixel pitch (en dus lage pixeldichtheid) de belangrijkste reden daarvoor.
Ik zou persoonlijk wel een IPS nemen, een TN ziet er gewoon brak uit vanaf een iets afwijkende hoek, en ik ga ervan uit dat je niet kaarsrecht op de stoel gamet.
Wordt een beetje lastig met dat budget
Het is overigens handiger als je het schermformaat opgeeft in inch.
QFT
Met 1200p en !TN blijft er niet veel over: link
Die "geen"-optie is waardeloos, want dan pak je de niet ingevulde ook mee. Van die vijf schermen heeft alleen de pricewatch: HP ZR24w geen TN paneel.
Het zou niet moeilijk moeten zijn om hier een kandidaat uit te kiezen als je de overige eisen
Lijkt me inderdaad geen probleem als er maar één scherm uit komt ;)
(responstijd, beschikbare poorten, eventueel audio passthrough? (= iets voor in de topicstart??))
Alleen die laatste, of beschikbare poorten ook? Responsetijd staat er al in.
Ik vraag me overigens af in hoeverre je het verschil tussen 2 en 6ms responstijd merkt.
Ik ook, ik irriteer me vooral aan brakke kijkhoeken en slechte kleurweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kid Jansen schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:33:
Ik vind de grote pixel pitch (en dus lage pixeldichtheid) de belangrijkste reden daarvoor.
Maar er zijn ook 27 "TV's", maar die zou ik liever niet aansluiten op mijn computer, vaak is de processing die die monitor doet niet uit te zetten. Niet op HDMI althans.
Die "geen"-optie is waardeloos, want dan pak je de niet ingevulde ook mee. Van die vijf schermen heeft alleen de pricewatch: HP ZR24w geen TN paneel.
Dan weten we dat ook weer :P
Ik ook, ik irriteer me vooral aan brakke kijkhoeken en slechte kleurweergave.
Kijkhoeken ja. Voor games lijkt dat mij eerlijk gezegd belangrijker dan een lage responsetijd.
Mijn TN scherm is vrij klein, maar ik zit nog regelmatig mijn scherm te kantelen om net even dat stukje afbeelding beter te bestuderen, ik games wil je dat echt niet.

offtopic:
Maarja, laptops en IPS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Anoniem: 303530 schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:39:
Kijkhoeken ja. Voor games lijkt dat mij eerlijk gezegd belangrijker dan een lage responsetijd.
Mijn TN scherm is vrij klein, maar ik zit nog regelmatig mijn scherm te kantelen om net even dat stukje afbeelding beter te bestuderen, ik games wil je dat echt niet.
In games ga je ook niet lopen zeuren over een klein beetje kleurverschil als je gaat verzitten. Bij een afbeelding, of de bewerking daarvan, kan ik me dat toch beter indenken ;)
offtopic:
kwijl kwijl kwijl...hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaxy366
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Vooral gaming, maar ook om filmpjes tekijken :P

23inch

1920 x 1080 aka: Full HD :)

Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Maximaal 160 euro

Naast een nieuwe kast ben ik ook op zoek naar een nieuwe scherm :).

Ik had me oog op deze...
1 Samsung E2220N
2 Samsung 2333T
3 Acer P226PHQBD

Welke zou ik het beste kunnen geven?, of weten jullie nog een betere die niet te duur is. Het liefst wil ik graag hem in de winkel kopen, en niet online. Die 3 keuzes staan allemaal op de Dixons site, maar ook in de Dixons winkel in Winschoten :D.

Laat me verrassen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je woont zo te zien iets van 6 km bij de Dixons in Winschoten vandaan, als ze daar allemaal staan, waarom ga je daar dan niet eens kijken? Daar heb je denk ik veel meer aan dan de adviezen van anderen.

Ik hoor overigens ook goede dingen over de pricewatch: LG W2361V-PF, schijnt een prima schermpje te zijn voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402765

Waar wil je de monitor voor gebruiken
Ik ben op zoek naar 3 monitoren voor een eyefinity setup, waarmee ik vooral wil gaan gamen, internetten en verslagen maken (pivot!)

Wat voor afmetingen had je in gedachten
21-23 inch. Groter wordt lastig kwa ruimte en past toch niet in het budget

Resolutie?
1920 x1080

Specifieke wensen
Dunne randjes aan de zijkant. Als het even kan de mogelijkheid om schermen te kantelen (pivot). Verder neem ik aan dat een beetje fatsoenlijke kijkhoek voor eyefinity vereist is.

budget
Zo goedkoop mogelijk :). Meer dan 500 euro voor de hele set wou ik niet uitgeven

In eerste instantie ging ik uit van de Samsung syncmaster e2220, maar als je doorklikt blijkt de goedkoopste een ander model te zijn met alleen een VGA aansluiting en is de echte prijs dus minstens 150 euries. Voor een scherm wat niet kantelbaar is vindt it dat toch vrij veel.

Ik heb zelf al gezocht met pricewatch en wat betreft kantelbare schermen met de gewenste resolutie vindt ik de Samsung syncmaster bx2235 en HP 2310ei (WT429AA) als verreweg de goedkoopste twee. Beiden lijken een redelijk brede rand te hebben, heeft iemand ervaring met een van deze schermen? Als het allebei niks is kom ik uit op een lg w2246, waarmee ik inclusief verzendkosten aan mijn budget zit.

Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09

Rick-Jan

always connected

Graag jullie advies:
Waar wil je de monitor voor gebruiken?-vooral gamen films kijken, veel foto's bewerken
Wat voor afmetingen had je in gedachte?-tussen de 21 en 24 inch
Welke resolutie had je in gedachte?-heb nu 1366*768, wil graag naar 1920*1080.
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)maximaal 180 euro.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten?-Radeon hd 5970
Welke aansluitingen zitten daar op?- 2x DVI, 1x displayport
Hoe wil je de monitor aansluiten? DVi of displayport.
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten? 1 scherm is genoeg

Gamen - stel je bepaalde eisen aan de snelheid van het beeldscherm?- geen input lag/ghosting ofzoiets.
Design: ik wil graag een glanzende bezel, met wat bredere randen.
Kleurintensieve applicaties- fotobewerking

Heb gehoord dat full led een mooie zwartwaarde kan geven, heb aan de hand van mijn wensen een paar schermen gevonden:
pricewatch: LG E2350V
pricewatch: LG IPS236V

vind het allebei mooie schermen, maar is er misschien nog een andere keuze?

alvast bedankt!

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rick-Jan schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 08:26:
Heb gehoord dat full led een mooie zwartwaarde kan geven
Dat is niet waar, de zwartwaarde word bepaald door het paneel, niet door het backligt.
Er is maar 1 manier waarmee het backlight invloed kan hebben op de zwartwaarden (= statisch contrast), en dat is met behulp van local dimming, maar met statische content ziet dat er niet uit.
heb aan de hand van mijn wensen een paar schermen gevonden:
Dat is geel full-led, maar edge led. Althans, op de site van de fabrikant word er geen woord gerept over het type led, dus ik ga ervanuit dat het gewoon edge-led is: full led is vrij duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Laatst online: 23:09

Rick-Jan

always connected

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 11:05:
[...]
Dat is niet waar, de zwartwaarde word bepaald door het paneel, niet door het backligt.
Er is maar 1 manier waarmee het backlight invloed kan hebben op de zwartwaarden (= statisch contrast), en dat is met behulp van local dimming, maar met statische content ziet dat er niet uit.

[...]

Dat is geel full-led, maar edge led. Althans, op de site van de fabrikant word er geen woord gerept over het type led, dus ik ga ervanuit dat het gewoon edge-led is: full led is vrij duur..
Bedankt voor je antwoord, staat die dus verkeerd in de pricewatch. maar heb je ook een suggestie, of blijft dan alleen de
LG IPS236V
over?

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402931

Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een (ultra) dunne monitor mét Vesa interface. We willen de monitor (met muurbeugel) op de muur aan de korte zijde van de eettafel monteren, zodat bij het uitklappen van de beugel aan de lange zijde gewerkt kan worden - je moet creatief zijn als je in het centrum van Leiden wilt wonen. Het geheel van monitor + ingeklapte muurbeugel willen we graag zo dun mogelijk hebben.

Wat betreft de muurbeugel ben ik uitgekomen bij de LT Slim Reach M (http://www.debeugelknalle...t-slim-reach-m-black.html) - tot 480 mm uitklapbaar, en ingelapt slechts 36 mm.

Voor de monitor vind ik aan de ene kant hele dunne monitoren (<20 mm) zonder Vesa interface (b.v. LG E2290v), en aan de andere kant een breed scala aan dikke monitoren ( >55 mm) met interface. De gezochte monitor, een monitor van < 30-40 dikte met interface, heb ik niet kunnen vinden. Ik ben diverse winkels langs geweest (Mediamarkt, Dixons, de Block, MyCom), vooralsnog zonder bevredigend resultaat. Het Tweakers pricewatch filter op dikte lijkt niet altijd te kloppen.

Heeft iemand suggesties of alternatieve oplossingen? Wellicht dat iemand tegen eenzelfde probleem is aangelopen. Alvast bedankt!

De eisen op een rijtje:

Specifiek:
- <40 mm dik, dunner = beter
- Vesa 100 of 200mm interface

20-23"

Wat mag het allemaal gaan kosten?
max. 200,- euro

Niets noemenswaardig. Ik gebruik de pc voornamelijk als media tank van muziek/foto's, privé aangelegenheden (administratie etc.), tweakers.net afscannen en basic MS office functionaliteit (ik heb een laptop voor zakelijk gebruik). Mijn vriendin gebruikt 'm voor haar studie (MS office, SPSS).

> 1600x900. Bij een 22 of 23" zou full HD een aardige bijkomstigheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 402765 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 13:23:
Waar wil je de monitor voor gebruiken
Ik ben op zoek naar 3 monitoren voor een eyefinity setup, waarmee ik vooral wil gaan gamen, internetten en verslagen maken (pivot!)

Wat voor afmetingen had je in gedachten
21-23 inch. Groter wordt lastig kwa ruimte en past toch niet in het budget

Resolutie?
1920 x1080

Specifieke wensen
Dunne randjes aan de zijkant. Als het even kan de mogelijkheid om schermen te kantelen (pivot). Verder neem ik aan dat een beetje fatsoenlijke kijkhoek voor eyefinity vereist is.

budget
Zo goedkoop mogelijk :). Meer dan 500 euro voor de hele set wou ik niet uitgeven

Zijn er nog andere opties?
Als je van plan bent om pivot te gebruiken is TN niet echt aan te raden, TN in pivot geeft namelijk tearing. Verder zijn met 3x23" de kijkhoeken van TN ook hinderlijk. Vooral weer als je ze in in portretstand zet, TN ziet er namelijk van onderaf gezien altijd waardeloos uit (wat in portretstand meestal vanaf links gezien wordt). Je kan dan dus beter kijken naar IPS of *VA.

Ik denk dat de beste optie dan is om te kijken naar 3x LG IPS231P, dat gaat alleen wel over je budget heen.

#ProductPrijsSubtotaal
3LG IPS231P€ 192,48€ 577,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,44
Rick-Jan schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 08:26:
...heb aan de hand van mijn wensen een paar schermen gevonden:

vind het allebei mooie schermen, maar is er misschien nog een andere keuze?
Je zou nog naar het zakelijk broertje van de IPS236V kunnen kijken, de pricewatch: LG IPS231P. Dan heb je geen HDMI meer, maar je krijgt dan wel een verstelbare voet (hoogte, tilt, swivel en pivot). Verder lijkt de IPS236V me een prima keuze met jouw budget. Een beter scherm dan één van deze twee ga je voor die prijs niet vinden denk ik.

Voor gamen schijnt de pricewatch: LG W2361V-PF ook erg goed te zijn, maar daar heb ik nog nauwelijks reviews van gevonden en dat is een TN scherm. Je gaat er dan op vrijwel alle vlakken op achteruit, alleen de responsetijd zal iets lager zijn, maar de IPS236V en IPS231P zijn al erg snel (vooral met rise-and-fall responsetijden).

[ Voor 21% gewijzigd door Kid Jansen op 09-04-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402765

@Kid Jansen. bedankt voor de reply. LG IPS231P lijkt inderdaad de beste optie. Nog even doorsparen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
:w

Mijn vader en ik zijn maar eens op zoek naar een nieuw schermpje. Zal voor mijn vader zijn. Laten we maar eens beginnen met het eisenpakket:

Gebruik
De monitor zal voornamelijk gebruikt worden voor fotobewerking. Mijn vader is geen pro, maar mag wel graag foto's bewerken. Daarom is goed scherm (er staat nu echt een cheap ding) wel eens een mooie aanvulling op zijn andere apparatuur. Verder zal de monitor gebruikt worden voor internetten. Gamen en dergelijke komen niet voor. Wel zo nu en dan wat filmpjes, die ook wel eens worden bewerkt.

Budget en eisen
Om het leuk te houden zitten we te kijken rond de 250 euro voor een schermpje. De rest van de eisen zijn niet zo hoog. Natuurlijk moet het schermpje op DVI-D worden aangesloten. Andere eisen hebben we eigenlijk niet op dat vlak. Qua resolutie willen we natuurlijk zoveel mogelijk pixeltjes. Maar 1920x1080 lijkt me het maximaal haalbare. Qua grootte zitten we wat te kijken rond 22-24". En natuurlijk weigeren we TN ;)

Kort:
- ~250 euro
- 22-24"
- DVI-D
- 1920x1080 of meer pixels
- Foto- en wat videobewerking
- Geen TN
De shortlist
Als we dit invullen in de Pricewatch komen we maar op ongeveer 9 monitoren uit. Dan begint het lastigste, vergelijken :P

De keuzes:
pricewatch: Samsung Syncmaster F2380M
Review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/samsung_f2380.htm
Review: http://www.digitalversus....-f2380m-p357_6293_36.html

pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H
Review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2311h.htm
Review: http://www.digitalversus.com/dell-u2311h-p357_8953_88.html

pricewatch: BenQ EW2420
Review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_ew2420.htm

pricewatch: LG IPS231P
Review: http://www.digitalversus....ps231p-p357_10778_35.html
Men verondersteld dat dit scherm hetzelfde paneel als de Dell 2311H gebruikt.
Verdict
Ik moet zelf nog even door de reviews heen. Alleen mis ik zelf de goede reviews van de LG's helaas. Niemand die er één weet toevallig?

Zelf neigde ik het meeste naar een van de LG of de Dell. Na het lezen van de reviews lijkt de LG hetzelfde paneel als de Dell te hebben. Toch heb ik de indruk dat de LG er net iets beter uit komt.

Na het lezen van de reviews lijkt de rest wel de prullenbak in te kunnen. De Samsung schijnt niet geschikt te zijn voor het bewerken van foto's (TFT Central) en de BenQ lijkt niet een geweldige responsetime te hebben. Onze eigen voorkeur gaat uit naar de LG atm, wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de Dell en de LG zit zeker weten niet hetzelfde paneel. Ik heb even een vergelijkingstabelletje gemaakt met de gegevens die ik weet / kan vinden.

EigenschapDell U2311HLG IPS236V / IPS231P
PaneeltypenummerLG Display LM230WF2-SLC1?
Paneeltechnologiee-IPSe-IPS (LG noemt het UH-IPS)
Backlight2x2 CCFL edgelitLED edgelit
Kleurdiepte16.78 miljoenkleuren (6bit+FRC)16.78 miljoen kleuren (?)
Contrast (statisch)600:1 (min) 1000:1 (gemiddeld)1000:1 (gemiddeld)
Helderheid (cd/m²)250 (min) 300 (gemiddeld)250 (gemiddeld)
Responsetijd grey-to-grey14 ms standaard, 8 ms met RTC5 ms
Kijkhoeken178° / 178° (H/V)178° / 178° (H/V)
Kleurbereik72.4% NTSC (relatieve grootte)
75.4% Adobe RGB (dekking)
96.6% sRGB (dekking)
exacte waarden onbekend,
maar vergelijkbaar in grootte
Aansluitingen1x DisplayPort
1x DVI-D Singlelink
1x VGA
1x DVI-D Singlelink
1x VGA
1x HDMI (alleen IPS236V)
Instelopties voetPivot
Tilt -4° tot +21°
Swivel ±45°
Hoogte 100 mm
(alleen bij IPS231P)
Pivot
Tilt -5° tot +15°
Swivel ±178°
Hoogte 110 mm
Prijspricewatch: Dell Ultrasharp U2311Hpricewatch: LG IPS231P
Anoniem: 402931 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 14:37:
Ik ben op zoek naar een (ultra) dunne monitor mét Vesa interface. We willen de monitor (met muurbeugel) op de muur aan de korte zijde van de eettafel monteren, zodat bij het uitklappen van de beugel aan de lange zijde gewerkt kan worden - je moet creatief zijn als je in het centrum van Leiden wilt wonen. Het geheel van monitor + ingeklapte muurbeugel willen we graag zo dun mogelijk hebben.

Wat betreft de muurbeugel ben ik uitgekomen bij de LT Slim Reach M (http://www.debeugelknalle...t-slim-reach-m-black.html) - tot 480 mm uitklapbaar, en ingelapt slechts 36 mm.

Voor de monitor vind ik aan de ene kant hele dunne monitoren (<20 mm) zonder Vesa interface (b.v. LG E2290v), en aan de andere kant een breed scala aan dikke monitoren ( >55 mm) met interface. De gezochte monitor, een monitor van < 30-40 dikte met interface, heb ik niet kunnen vinden. Ik ben diverse winkels langs geweest (Mediamarkt, Dixons, de Block, MyCom), vooralsnog zonder bevredigend resultaat. Het Tweakers pricewatch filter op dikte lijkt niet altijd te kloppen.

Heeft iemand suggesties of alternatieve oplossingen? Wellicht dat iemand tegen eenzelfde probleem is aangelopen...
Ik ben bang dat je dit toch echt zelf zal moeten uitzoeken. Zoals je zegt werkt de Pricewatch hier niet heel goed, omdat die dikte vaak niet klopt, maar goede alternatieven daarvoor ken ik niet.

Het zal dus waarschijnlijk neer komen op heel veel Googlen en websites van beeldschermfabrikanten afstruinen. Ik kan je nu al vertellen dat anderen dat niet zo snel voor jou zouden gaan doen. Dat zal je dus toch echt zelf moeten doen.

Als je eenmaal een aantal schermen hebt gevonden die voldoen aan de eisen van dikte <40mm + VESA mount kan je hier natuurlijk wel vragen wat dan de beste keuze is en waarom dat dan zo is.

[ Voor 46% gewijzigd door Kid Jansen op 28-04-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kantoorwerk, surfen, fotobewerken. Series kijken eventueel

22 inch of groter
1680x1050 of groter
* Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
rond de 150 euro, hoewel als je voor meer een veel betere deal kan krijgen dan is dat ook interessant.

Ik wil eigenlijk de Samsung 2333T gaan kopen. Uit reviews lees ik dat een PVA panel veel beter is dan TN en het is sowieso een goede prijs voor 23 inch monitor (ook bronze prijs bij hardware.info). Echter zag ik het scherm bij de Dixons en daar was het beeld wel mooi maar niet zo heel veel beter dan de andere (led)monitors. Hoewel ik vermoed dat hij niet goed was afgesteld :? Of zijn nieuwe led monitors al veel beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 19-04-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een LED is niet beter dan een ouderwetse CCFL, het enige verschil is de manier waarom het paneel word verlicht.

LED is iets zuiniger, dunner, en heeft een iets langere levensduur. Maar CCFL is in het hogere segment gewoon veel beter (hogere gamut), maar dat haal je met jouw budget niet.

Het grootste voordeel van VA is de zwartwaarde, gevolgd door de betere kijkhoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zie bijvoorbeeld bij deze led dat hij kijkhoeken heeft van 176 graden, dat is een minder groot verschil tussen een standaard tn die 170 graden doet :)
En qua contrastratio is hij ook vergelijkbaar met de 2333T, hoewel die waarde misschien reëler is?
Zou een PVA paneel ook scherper (rustiger voor je ogen) moeten/ kunnen zijn dan een TN scherm?

[ Voor 25% gewijzigd door Mr_gadget op 19-04-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'kijkhoek' word gemeten op de maximale hoek waarop het contrast hoger is dan 1:10. Dat slaat nergens op, mijn laptop haalt zelfs die kijkhoeken, reken maar dat je TN scherm boven de 10° totaal onbruikbaar is voor zelfs maar het meest amateuristische fotoshopwerk.

Bekijk voor de lol eens http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php
Mr_gadget schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 19:45:
Zou een PVA paneel ook scherper (rustiger voor je ogen) moeten/ kunnen zijn dan een TN scherm?
Niet dat ik weet, een VA scherm is 's nachts wel een voordeel omdat de zwartwaarde simpelweg veel beter is. Bij het kijken van donkere scenes bied dat ook voordeel.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 19-04-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*O* er is weer leven in de brouwerij *O*
Mr_gadget schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 19:20:
Kantoorwerk, surfen, fotobewerken. Series kijken eventueel

22 inch of groter
1680x1050 of groter
* Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
rond de 150 euro, hoewel als je voor meer een veel betere deal kan krijgen dan is dat ook interessant.

Ik wil eigenlijk de Samsung 2333T gaan kopen. Uit reviews lees ik dat een PVA panel veel beter is dan TN en het is sowieso een goede prijs voor 23 inch monitor (ook bronze prijs bij hardware.info). Echter zag ik het scherm bij de Dixons en daar was het beeld wel mooi maar niet zo heel veel beter dan de andere (led)monitors. Hoewel ik vermoed dat hij niet goed was afgesteld :? Of zijn nieuwe led monitors al veel beter?
De Samsung SyncMaster 2333T gebruikt CCFL backlighting, geen LED backlighting. Dat het er in de winkel niet zo bijzonder uit zag ligt denk ik inderdaad aan een verkeerde afstelling. PVA beeldschermen profiteren vaak behoorlijk van een goede kalibratie.
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 19:32:
Een LED is niet beter dan een ouderwetse CCFL, het enige verschil is de manier waarom het paneel word verlicht.

LED is iets zuiniger, dunner, en heeft een iets langere levensduur. Maar CCFL is in het hogere segment gewoon veel beter (hogere gamut), maar dat haal je met jouw budget niet.

Het grootste voordeel van VA is de zwartwaarde, gevolgd door de betere kijkhoeken.
Zwartwaarde is inderdaad het punt waar dit scherm in verhouding tot andere beeldschermen het beste scoort. De zwartwaarde is zelfs zo goed dat het scherm een statisch contrast van zo'n 3000:1 heeft (dit wordt ook bevestigd in de review van de F2380 van TFT Central, waar hetzelfde paneel in zit: Samsung LTM230HP01)
Mr_gadget schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 19:45:
Ik zie bijvoorbeeld bij deze led dat hij kijkhoeken heeft van 176 graden, dat is een minder groot verschil tussen een standaard tn die 170 graden doet :)
En qua contrastratio is hij ook vergelijkbaar met de 2333T, hoewel die waarde misschien reëler is?
Die Acer S221HQL zit gewoon een TN paneel in, dus dat het scherm goede kijkhoeken heeft kan je op je buik schrijven.
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 20:07:
'kijkhoek' word gemeten op de maximale hoek waarop het contrast hoger is dan 1:10. Dat slaat nergens op, mijn laptop haalt zelfs die kijkhoeken, reken maar dat je TN scherm boven de 10° totaal onbruikbaar is voor zelfs maar het meest amateuristische fotoshopwerk.

Bekijk voor de lol eens http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php

Niet dat ik weet, een VA scherm is 's nachts wel een voordeel omdat de zwartwaarde simpelweg veel beter is. Bij het kijken van donkere scenes bied dat ook voordeel.
Zoals Darkstone al zegt zijn de kijkhoeken die fabrikanten standaard opgeven echt onzin, aangezien ze als standaard de hoek aanhouden waarbij het statisch contrast nog minimaal 10:1 bedraagt (met een maximum van 89° per richting, dus 178° als je boven en onder samen neemt en links en rechts samen neemt).

Die standaard is echter compleet waardeloos, zeker bij de 2333T, aangezien dat scherm een statisch contrast heeft van 3000:1. Samsung gaf ooit voor high-end panelen ook wel eens de kijkhoeken op bij een contrast van 100:1 in de paneeldatasheets, maar dat heb ik ook al in tijden niet meer gezien. Dat is al een iets nuttigere standaard, maar zelf zou ik wel willen weten wat de kijkhoeken zijn bij een contrast van 250:1.

LG Display geeft bij sommige high-end panelen ook de kijkhoeken op voor colorshift < 0.04 en grey scale gamma shift < 0.3. Maar ook dat zijn niets zeggende standaarden, veel te ruim genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kid Jansen schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 21:47:
Die standaard is echter compleet waardeloos, zeker bij de 2333T, aangezien dat scherm een statisch contrast heeft van 3000:1. Samsung gaf ooit voor high-end panelen ook wel eens de kijkhoeken op bij een contrast van 100:1 in de paneeldatasheets, maar dat heb ik ook al in tijden niet meer gezien. Dat is al een iets nuttigere standaard, maar zelf zou ik wel willen weten wat de kijkhoeken zijn bij een contrast van 250:1.
Dat is nog steeds waardeloos, je kan beter een standaard defineren waar de maximale delta-E bij een aantal standaardkleuren onder de pak-m-beer 10 blijft.Voor high-end panelen kun je daar ook 2 van maken, bij een hogere delta-E is het scherm toch niet meer fatsoenlijk bruikbaar als je echt serieus bezig bent met drukwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeltaE < 2 voor kijkhoeken is wel extreem streng, sommige high-end beeldschermen hebben daar zelfs na kalibratie nog wel eens moeite mee. In het midden van het scherm dat halen is vaak nog niet zo'n probleem, maar de uniformiteit (of eigenlijk het gebrek aan) geeft vaak al een groter verschil dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij nader inzien is 2 wel heel erg streng 8)7

Ik bedoel dan natuurlijk in het midden, de kijkhoek wijkt toch sowieso niet af als je niet in het midden van het scherm zit? Tenzij je paneel krom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kijkhoek zal inderdaad overal gelijk zijn, dat is namelijk vrijwel alleen afhankelijk van de vloeibare kristallen (en in enige mate de front polarizer). De uniformiteit is vooral afhankelijk van de backlight, maar die heeft voor zover ik weet vrijwel geen invloed op de kijkhoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Laatst online: 16-06 14:07
Gebruik:
Ik ga de monitor enerzijds gebruiken als zijnde vergevorderd amateurfotograaf (Ik erger me regelmatig aan de kleuren van m'n scherm, ik heb afentoe klussen waar het gewoon wel moet kloppen) , en anderzijds gewoon als monitor voor gaming en mediagebruik (internet, tekstverwerking, PS3, 1080/720p films, streaming video a la youtube/uitzending gemist, etc)

Budget: De huidige prijs van een Dell U2711 van rond de 700 euro vind ik mooi, maar als jullie me kunnen overtuigen dat het beter kan spaar ik gewoon nog even door.

Ik ben me langzaam aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe monitor. Tot nu toe lijkt me de U2711 tot nu erg interessant maar ik zit nog met een aantal vragen. De aanschaf is niet voor per direct en ook niet echt urgent, dus is mijn eerste vraag:

De leeftijd van dit scherm, hij komt al uit begin 2010 en heeft nog een ccfl backlight. Moet ik dit high end scherm nog kopen? Of moet ik nog pakweg een half jaar wachten op nieuwe high end schermen met led technologie, die dan uiteraard ook weer duurder zijn, wat voor mij een nadeel is van wachten.

Dan wat technische resolutie en kleurvragen.

Ik heb de review van Kid Jansen gelezen en daar zegt hij: "Eigenlijk is het scherm voor iedereen geschikt, behalve de echte kleurpurist, de homogeniteit van het scherm kan namelijk wel beter. Voor kleur heb ik dit niet zelf kunnen testen, maar de helderheid wel en daar zag je toch ook nog wel afwijkingen van -7% t/m +4%." Ik neem aan dat dit miereneuken is en dat dit scherm nog steeds vele malen beter is dan welk TN paneel wat er momenteel te krijgen is?

Hoe zien beelden in lagere resolutie als 1080/720p films, PS3 games enzovoort eruit op dit scherm, acceptabel?

Verwant aan het gamen, valt er met nieuwere videokaarten uit het midden/hoog segment te gamen op de native resolutie, of is het een optie om op bijvoorbeeld 1920x1080 te gamen? Of moet ik toch gewoon voor een scherm met native 1920x1080 resolutie gaan. (of m'n oude scherm houden voor gaming)

Is er eventueel een high-end TN paneel op de markt of in ontwikkeling die enigzins aan mijn eisen kan voldoen?

Ik hoop zeer dat jullie me verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LED is niet beter dan CCFL, sterker nog, voor de professionle markt is LED ronduit troep. Een LED scherm heeft een vrij beperkte gamut, van minder dan 80% NTSC (maar doorgaans niet hoger dan 72%). De U2711 heeft een veel groter kleurbereik van meer dan 90% NTSC. Ik weet zo even niet de exacte cijfers. Ik meen 98%.
Overigens heeft dit alleen zin als je met drukwerk gaat werken. Voor normaal (= web) gebruik is een gamut van 72% 'perfect'.

De opvolger zal ook nog wel even op zich laten wachten, dell kondigt de opvolger pas aan op het moment dat er nieuw spul te krijgen is wat ook echt een verbetering is, en dat gaat nog wel een tijd duren.
Jochem Boom schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:33:
Gebruik:
Verwant aan het gamen, valt er met nieuwere videokaarten uit het midden/hoog segment te gamen op de native resolutie, of is het een optie om op bijvoorbeeld 1920x1080 te gamen? Of moet ik toch gewoon voor een scherm met native 1920x1080 resolutie gaan. (of m'n oude scherm houden voor gaming)
Dual screen *O*
Ik zou je oude scherm houden, er is maar 1 ding beter als een scherm met veel pixels: meerdere schermen met meer pixels.
Is er eventueel een high-end TN paneel op de markt of in ontwikkeling die enigzins aan mijn eisen kan voldoen?
Nee, TN is goedkoop en slecht, dat is inherent aan de techniek die in die schermen word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
Oude scherm wil ik er ook zeker bij houden, werk nu ook dual screen, en dat wil ik inderdaad nooit meer anders.

Maar ik zou het wel heel mooi vinden als ik op die 27 inch zou kunnen gaan gamen, in de native, danwel lagere resolutie, want het grotere formaat is wel één van de redenen om over te gaan naar een nieuw scherm. (Gebruik nu een 21,5 LG scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jochem Boom schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:33:
...de leeftijd van dit scherm, hij komt al uit begin 2010 en heeft nog een ccfl backlight. Moet ik dit high end scherm nog kopen? Of moet ik nog pakweg een half jaar wachten op nieuwe high end schermen met led technologie, die dan uiteraard ook weer duurder zijn, wat voor mij een nadeel is van wachten...
Dan kan je nog lang wachten, de U2711 en U3011 zullen waarschijnlijk langer geleverd worden dan de Dell UltraSharp schermen van 24" en kleiner. Bij 24" en kleiner duurt het meestal twee jaar voor een monitor wordt opgevolgd door een nieuw model, maar bij de U2711 en U3011 zit er een stuk minder beweging in de technologie (het is gewoon al erg goed). Het bijvoorbeeld bijna drie jaar geduurd voordat de 3008WFP werd opgevolgd door de U3011.
"Eigenlijk is het scherm voor iedereen geschikt, behalve de echte kleurpurist, de homogeniteit van het scherm kan namelijk wel beter. Voor kleur heb ik dit niet zelf kunnen testen, maar de helderheid wel en daar zag je toch ook nog wel afwijkingen van -7% t/m +4%." Ik neem aan dat dit miereneuken is en dat dit scherm nog steeds vele malen beter is dan welk TN paneel wat er momenteel te krijgen is?
Ik bedoel vooral dat het scherm niet het meest geschikte scherm is in de professionele grafische wereld, bijvoorbeeld voor bij een grote drukkerij of uitgever.
Hoe zien beelden in lagere resolutie als 1080/720p films, PS3 games enzovoort eruit op dit scherm, acceptabel?
Veel beter dan dat, 720p is zelfs perfect, aangezien 2560x1440 precies 2x zo groot is in de hoogte en breedte als 1280x720. Dus 1 pixel bron wordt dan door 2x2 pixels op het scherm weergegeven.
Je kan met een GTX 580 of HD6970 prima gamen op 2560x1440/1600. Dan zal je met de meeste nieuwe games wel een meer dan acceptabele framerate hebben. Met een GTX590 of HD6990, of met een beetje redelijke kaarten in SLI/CF, is het ook geen probleem. Verder zit er een goede scaler in. Dus je kan ook lagere resoluties 1:1 weergeven (1 pixel bron = 1 pixel op scherm), maar dan heb je dus zwarte randen rondom. Ook kan je het beeld vullen, zowel volledig, als oprekken met behoud van aspect ratio (dus oprekken totdat of de hoogte, of de breedte beeldvullend is).
Nee
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:48:
LED is niet beter dan CCFL, sterker nog, voor de professionle markt is LED ronduit troep. Een LED scherm heeft een vrij beperkte gamut, van minder dan 80% NTSC (maar doorgaans niet hoger dan 72%). De U2711 heeft een veel groter kleurbereik van meer dan 90% NTSC. Ik weet zo even niet de exacte cijfers. Ik meen 98%.
Volgens de datasheet van het paneel is het kleurbereik:
• Relatieve grootte van kleurbereik in % NTSC: 102.5%
• Dekking van Adobe RGB: 97.1%
• Dekking van sRGB: 100%
Overigens heeft dit alleen zin als je met drukwerk gaat werken. Voor normaal (= web) gebruik is een gamut van 72% 'perfect'.
Als het niet professioneel is, maar wel drukwerk, kan je vaak ook nog wel met een sRGB bereik af. Ik vind zelf een groter kleurbereik wel fijn, want films zien er gewoon veel kleurrijker uit, veel minder flets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
Bedankt voor de info, bijna alles is wel duidelijk voor mij, volgens mij moet ik dit scherm gewoon hebben. Maar één laatste vraag. Zijn er eventuele alternatieven die ik ook zou moeten bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze: pricewatch: Fujitsu P27T-6 IPS
Maar ik ben niet echt gecharmeerd van het ding na die negatieve user review. Ik zou gewoon de U27 nemen. Bij voorkeur bij dell zelf kopen vanwege de premium garantie die je daar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
Ik blijf als ik alles zo lees toch bij de Dell. Ik denk alleen niet dat ik hem bij dell koop eerlijk gezegd. Vergeleken met de goedkoopste winkel in de pricewatch vraagt Dell bijna 300 euro meer. Dat is mij net teveel alleen voor extra garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Soms is dell goedkoper dan de winkels, en soms duurder. Als ik het zo lees is het inderdaad slimmer om hem bij een reseller te kopen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403748

Ik vraag me toch af of deze beeldscherm wel goed is. pricewatch: AOC E2043FS
Op internet zijn er louter en alleen goede reviews over te vinden, maar is AOC wel een degelijk merk? 720p is voldoende, en 20 inch groot genoeg. http://www.compusa.com/ap...Page=10&body=REVIEWS#tabs
Afbeeldingslocatie: http://images.highspeedbackbone.net/SKUimages/gallery/large/A204-2018-call02-ge.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.highspeedbackbone.net/SKUimages/gallery/large/A204-2018-call06-ge.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 403748 op 24-04-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je verwacht toch niet serieus een goed scherm voor dat geld? Mijn laptopscherm is duurder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op zondag 24 april 2011 @ 22:39:
Je verwacht toch niet serieus een goed scherm voor dat geld? Mijn laptopscherm is duurder :P
Waarom niet, als de reviews positief zijn. Het gaat er niet om hoe duur een product is maar de kwaliteit wat je ervoor terug krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 403748 op 24-04-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is heel moeilijk om iets af te kraken waar de kwaliteit voor het naakte oog volledig subjectief is. Ik ken zat mensen die tevreden zijn met hun 150:1 768p schermpje... Maar daar kan ik echt niet achter werken.

Kan je me de link naar zo'n review geven? Ik vind er namelijk geen naast wat amazon-a-like reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op zondag 24 april 2011 @ 22:46:
Het is heel moeilijk om iets af te kraken waar de kwaliteit voor het naakte oog volledig subjectief is. Ik ken zat mensen die tevreden zijn met hun 150:1 768p schermpje... Maar daar kan ik echt niet achter werken.

Kan je me de link naar zo'n review geven? Ik vind er namelijk geen naast wat amazon-a-like reviews.
Die vergelijking gaat niet op, daarnaast kun je concluderen dat elke review een vorm van subjectiviteit bevat. Immers is persoonlijke beoordeling gebaseerd op eigen waarnemingen. Die voor eenieder anders kan uitpakken. Het is echter wel zo; wanneer deze beoordelingen van een ruimere groep vandaan komen en door meerdere mensen positief beoordeelt wordt, dat de objectiviteit daardoor vele malen groter is. Je leest voornamelijk positieve reacties over dit product. Wat al bewonderenswaardig is.

Overigens gaat het hierom een monitor dat nog niet zo lang uit is en daarbij van een merk is dat niet in de picture staat, waardoor professionele reviews schaars zijn. Dan nog kun je stellen dat de belangen van een gewone user ten opzichten van commerciële websites vele malen minder is om de waarheid achter wegen te laten in ruil voor een tegenprestatie. Ze worden immers daardoor niet voor afgerekend, wat helaas nog steeds nog te vaak gebeurt bij producten die beoordeelt worden door commerciële websites, voor het verkrijgen van gratis producten of geld, bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 403748 op 24-04-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[Volgens mij kan ik dit beter hier posten, dan hier]

Nu zie ik de Dell U2711 bij conrad voor een luttele 689 euris (INCLUSIEF BTW) staan, terwijl als ik bij Dell zakelijk kijk, ik maar liefst 951 euro zou moeten aftikken. :?

Iemand enig idee of er nog grote service-verschillen tussen het kopen van zo'n scherm bij Dell rechtstreeks of bij conrad.nl zitten? Want dit is wel een fors prijsverschil.
Bovendien betaal ik bij conrad niet eens verzendkosten...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:54

Joostk

Barkrukprofeet

Ik zit een beetje te kijken naar een nieuwe monitor die ik wil kopen vant zomerdag.
De eisen zijn:
22" niet groter anders past et niet op me bureau.
Resolutie van 1920x1080. (1920x1200 mag ook mits het in et budget past)
Budget: +/- €130 (kan een tientje meer worden)
Gebruik: Voornamelijk voor gamen met een HD6950 en af en toe eens films kijken in Full-HD. Ook de normale zaken zoals internet en al maar da's minder van belang.
Ik zat zelf te kijken naar deze monitoren:
LG E2240S, Iiyama E2210HDS-B1, Samsung P2270HD en ASUS VH222D. (die Samsung valt eigenlijk buiten mijn budget maar als die zoveel beter is overweeg ik het).
Kwam ik uit op dit: http://tweakers.net/price...5497;256561;243982;241869
Ik zit een beetje met de dingen zoals: Contrastverhouding (dynamisch) en Helderheid. Wat is nou het verschil er tussen. En hoe merk ik als doorsnee consument daar iets van. Response tijd en Refresh rate snap ik wel. Maar het verschil in helderheid tjah. Waarschijnlijk is 300 cd/m² beter dan 250 cd/m². Maar cd's per vierkante meter dacht dat er pixels op zaten geen cd's.
Last but not least. Het zou mooi zijn als er HDMI op zat zodat ik af en toe het beeldscherm kan gebruiken om een laptop aan te hangen via HDMI.
Trouwens wat is beter qua kwaliteit. Aansturen via DVI of HDMI?
Dus advies of iets dergelijks graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even één vraag, niet over de monitor zelf, maar over het budget: je zegt dat je wil gamen op dat scherm met een HD6950, als je al al minimaal €185 hebt uitgegeven aan je videokaart, waarom mag het scherm dan maar €130 kosten?

Het scherm is naar mijn mening het belangrijkste deel van je PC, het is namelijk de enige uitgaande interface (af en misschien nog geluid, maar that's it). Zonder het scherm is je PC niks...

Ik heb zelf zo'n €1500 uitgegeven aan m'n kast met inhoud, muis en toetsenbord en €900 aan m'n scherm. Ik zeg niet dat je ook €900 aan je scherm uit moet geven (bovendien kost het scherm wat ik heb nu nog maar €660), maar €130 is wel erg weinig.

Je kan 1920x1200 @ 22" maar beter meteen vergeten, er zijn alleen een aantal Eizo's die dat hebben, waarvan de goedkoopste €530 kost. Je kan wel 1920x1080 @ 21.5" hebben voor €130, maar dan heb je echt een budget scherm. 1920x1080 @ 22" bestaat niet, dat is gewoon 21.5", maar dan heeft de fabrikant bij het opgeven van de afmetingen die maat gewoon naar boven afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

momenteel heb ik een Samsung 2232BW (2ms TN overdrive panel) en ga binnenkort een compleet nieuw systeem kopen.
Ik heb dus ook een nieuwe monitor nodig.

Eisen
- ik wil gamen op 1920x1080 (crysis2, portal2 e.d.) en dit ook als native resolutie gebruiken
- liefste full LED, geen CCFL
- TN/PVA, dit weet ik eigenlijk niet. Ik weet niet of een PVA paneel met 5ms ghosting heeft of niet. Ik doe ook wat fotobewerking in Lightroom 3, dus mooie kleurtjes is wel meegenomen.
- minimaal 1 DVI en 1HDMI aansluiting

Wensen
- in hoogte verstelbaar
- 22 inch, 23 inch of 24 inch maakt niet zoveel uit.
- liefst een matte rand, maar dit is niet noodzakelijk

Budget
Maximaal 250 euro.

Ik kwam zelf uit op de LED 2370XL van Samsung van 199 euro. Reviews vertellen me dat het wel echt een goed scherm is met goeie kleuren, en ook nog geschikt om te gamen, maar dat de voet wat gammel is en niet in hoogte verstelbaar.
Misschien zie ik een beter model over het hoofd voor dat budget?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met jouw budget zal je full LED backlighting niet tegen komen, het zal dan altijd edgelit zijn.

Als je wil gamen is PVA over het algemeen niet zo'n goede keuze, die schermen zijn namelijk over het algemeen erg traag. Als je wil fotobewerken is TN absoluut geen goede keuze, vanwege de brakke kleurweergave, de 6-bit kleurdiepte en de waardeloze kijkhoeken.

Je kan dan beter naar IPS kijken, in dat geval kom je uit bij de pricewatch: LG IPS236V, pricewatch: LG IPS231P en pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H.

Zie voor die drie ook Kid Jansen in "[BBG aanschaf] Monitoren".

Wil je per se 24", dan zou je nog kunnen kijken naar pricewatch: Iiyama X2472HD-B1 en pricewatch: BenQ EW2420. In beide zit een AU Optronics A-MVA paneel met edgelit LED backlighting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

bedankt! 24" is niet perse nodig, maar sta er natuurlijk wel voor open. Tja, ik kom nu van een 2232BW en ik kan prima fotobewerken hierop voor zover dat kan. Ik game meer dan dat ik foto's bewerk, dus uiteindelijk moet hier wel de nadruk op liggen. Ik ben dus niet op professioneel gebied qua foto's. Dat had ik dan ook bij de wensen moeten schrijven, niet bij de eisen. Ik denk dat die iiyama en benq sowieso wel afvallen, omdat 8ms echt te hoog is. Daar krijg ik zeker ghosting mee.
Dus ik ga wel je LG IPS236 monitoren eens bekijken, aangezien de dell toch ccfl heeft.
EDIT: de V-variant schijnt toch last te hebben van veel backlight bleeding.....
ik ben trouwens bereid om op te schroeven naar 300 euro wanneer ik daar mee een full LED kan krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 28-04-2011 12:02 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het algemeen valt ghosting op 8 ms schermen nog wel mee, zeker als het gewoon native 8 ms is en niet bijvoorbeeld 14 ms met RTC, waardoor het ook op 8 ms uitkomt, zoals op de U2311H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 10:34
Met name FPS shooters (COD4), wekelijks serie downloaden plus kijken :)

Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
24-27 inch

1920-1200
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
max 400 euro

Ik heb twee monitors gevonden waarvan ik hoop dat het wat is:
http://tweakers.net/price...ama-prolite-e2710hds.html
http://tweakers.net/price...ama-prolite-b2712hds.html

Punt is dat ik er niet uit kom of dit nou een goede monitor is of niet. Als ik hier op tweakers rond kijk zie ik alleen maar negatieve reacties over 27 inch schermen met "slechts" full hd resolutie. Is dit verschil dan zo erg merkbaar of is het te verwaarlozen?
Ik ga over enige tijd een nieuwe pc samenstellen (hd6970 als graka) en ik wil daar een goede grote monitor bij. Ik game nu op een oud notebookje met een 17 inch breedbeeld schermpje dus je kan je voorstellen dat ik wat groters wil. Alleen het verschil tussen een 24 inch en een 27 inch op de negetieve reacties na kan ik niet echt vinden. Niet geheel onbelangrijk mijn bureau is 75 cm diep en het scherm gaat waarschijnlijk aan de muur hangen. Ik verwacht niet dat deze schermen op ooghoogte versteld kunnen worden.

ik hoor graag wat ervaringen,

(ps excuus voor de slechte opmaak maar ik kon niet echt heel snel die tweaker linkjes vinden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik werk hiet achter een 15.6" full-hd scherm. De groote van het scherm is imo volstrekt irrelevant bij het belijken van statische (!) content. Ik verafschuw 27" schermen met 'slechts' 1080p omdat de pixels lomp groot worden.

Bekijk je er vooral films en games op, dan is een 27" monitor met 1080p/1200p aan te raden, anders zou ik -persoonlijk- een kleiner formaat. Er is een reden dat er geen >30" computermonitoren bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 10:34
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:36:
Ik werk hiet achter een 15.6" full-hd scherm. De groote van het scherm is imo volstrekt irrelevant bij het belijken van statische (!) content. Ik verafschuw 27" schermen met 'slechts' 1080p omdat de pixels lomp groot worden.

Bekijk je er vooral films en games op, dan is een 27" monitor met 1080p/1200p aan te raden, anders zou ik -persoonlijk- een kleiner formaat. Er is een reden dat er geen <30" computermonitoren bestaan.
Okey dus kort gezegd voor zakelijk dagelijks gebruik is het heel handig. Maar veel gamen en af toe prive excelsheetjes bewerken is het wel geschikt?

OP zich dat Dell scherm (27 inch) ziet er aantrekkelijk uit. vraag me alleen af of deze geschikt is om FPS shooters op te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
FPS zal prima gaan hoor, met IPS schermen eigenlijk nooit gedoe mee gehad. Waar je wel rekening mee moet houden als je hoger dan Full HD gaat is of je PC/GPU snel genoeg is daarvoor gezien je meer rekenkracht nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 13:00
@DaanBB: Eigenaar en fan van de HP ZR24w hier. Prachtig ding. Heb er al heel wat uurtjes COD:MW2 op gegamed, deed 'ie perfect! Bovendien IPS paneel.

pricewatch: HP ZR24w
Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voordat je hier vragen gaat stellen eerst **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? door.

Voor alle wat moet ik kopen vragen geldt dat er minimaal antwoord moet worden gegeven op de vier basisvragen.

Beantwoord voor een zo goed mogelijk advies ook zoveel mogelijk van de aanvullende vragen die van toepassing zijn.

Hoewel vrijwel iedereen iets anders verwacht van een monitor zijn sommige vragen toch vergelijkbaar, bekijk daarom ook eens het onderdeel kant en klaar advies.

Twijfel je of je hier wel goed zit? Lees dan ook het Best Buy Guide overzichtstopic.