De 2443bw is een TN-panel terwijl de u2412m een IPS-paneel heeft. Dat is een vrij groot verschil en normaal gesproken betaal je voor een monitor met een IPS-paneel ook meer. De 2443bw staat echter op het punt van de markt te verdwijnen, het aantal shops die de monitor verkoopt neemt met de week af en alleen de duurste shops blijven over.
De monitor is naar mijn ervaring ook enkel in twee standen te zetten, normaal en erg hoog voor portrait mode. Iemand vele pagina's terug kon het echter wel stapsgewijs verstellen.. bij de Dell kan dat in ieder geval gegarandeerd. Vind deze Samsung ook een erg slecht contrast hebben en ook is de monitor kapot gegaan binnen de 3 jaar garantie naar wat lijkt een veel voorkomend probleem te zijn. De garantie is zoals ik het nu op de Samsung site zie tegenwoordig maar 2 jaar i.p.v. 3.
Samengevat: Je betaalt teveel voor de 2443BW gezien wat je ervoor krijgt.
De Dell daar in tegen is een stuk goedkoper dan vergelijkbare monitoren (die ook met een IPS-paneel) en doet er niet voor onder als het op kwaliteit aankomt. De keuze lijkt me dus simpel
Waar haal je vandaan dat deze glossy is? De bronnen die ik vind spreken van een matte scherm wat ook 99 van de 100 keer ook het geval is met de huidige monitoren.
De enige 27" glossy monitoren die er op het moment op de markt zijn met eenzelfde resolutie zijn wel van Samsung, de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A750D en pricewatch: Samsung Syncmaster S27A950DS. Grote verschil zit hem in de voet, de 950DS heeft een chic ogende voet welke de prijs omhoog drijft en backlight bleed aan de onderkant veroorzaakt door te hoge druk uit te oefenen.
De Samsung die je zelf had gevonden heeft trouwens een tv-tuner als dat een vereiste is dan zijn er ook de pricewatch: Samsung Syncmaster T27A750 en pricewatch: Samsung Syncmaster T27A950EX welke vreemd genoeg geen PC-ingang voor 120Hz signalen hebben. Erg vreemd zelfs want dat is de reden dat de prijs zo hoog ligt van deze monitoren en dan kan je er met een PC geen gebruik van maken - ja via de ingebouwde 2d->3d converter.. maar niet voor puur 2D.
Andere glossy opties maar met een (veel) hogere resolutie zijn de enorm veel hoger geprijsde Apple schermen. De op het moment nog te hoog geprijsde Hazro schermen (de lage koers van de Euro helpt ook niet mee) en de gezien de resolutie spotgoedkope opties uit Korea, zoals de: [url=chttp://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=crossover+27q&_sacat=0&_odkw=crossover+27%22&_osacat=0&_from=R40]Crossover 27Q[/url], Catleap Q270 SE, 3View PCBank PB2700, ACHIEVA Shimian QH270 en Fineforce F2700QL-IPS. Hou er wel rekening mee bij de Koreaanse opties er wellicht nog importbelasting bij op geteld moet worden - bij de Koreaanse opties is ook het slim om eerst wat rond te googelen naar gebruikservaringen. Het gerucht gaat dat het panelen betreft die afgekeurd zijn door Dell/HP etc maar ik geloof daar persoonlijk weinig van gezien het lage aantal pixeldefecten en andere problemen.
MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD