Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ik ben uitermate gecharmeerd van de Dell U2711. Mede dankzij de goede review alhier.

MAAR wat me nog niet helemaal duidelijk is, is het volgende:
(en ja, ik heb al uitgebreid gezocht, maar nog niet gevonden)
In mijn huidige situatie gebruik ik twee stuks 1600x1200 Dell TFT's, ieder aangestuurd door een aparte videokaart (1 x een 9800GT, 1 x een 9400GT).
Beide video kaarten heb ik 'silent' gemaakt, m.a.w. die doen braaf stilletjes hun werk in mijn PC en fotosoep maakt er ook nog gebruik van met GPU acceleration.

Op deze wijze kan ik ieder scherm apart kleur calibreren met mijn EyeOneDisplay2. (want dual-screen op één video kaart gaat niet zo lekker met individuele kleurprofielen)

Deze huidige schermen zijn ieder met een enkelvoudige DVI kabel aan de respektievelijke videokaart aangesloten.

Als ik nu twee nieuwe Dell U2711's zou kopen, volstaat het dan om ieder scherm met één DVI kabel aan ieder individuele videokaart aan te sluiten? En worden beide schermen dan op hun native resolutie in 32bpp/full color aangestuurd?

Als ik b.v. in de specs kijk van de 9800GT kaart dan zie ik daar als resoluties alleen maar 1920x1440 en 2560x1600 (met de vermelding 'Dual-Link') staan.
En bij de 9400GT vind ik alleen maar terug 'DVI max resolution 2560x1600'.

-Iemand ervaring met zo'n situatie (o.i.d.) en hoe je zoiets dan aansluit?
-Volstaat 1 DVI kabel per monitor tussen video kaart en beeldscherm?
-Of moet het op een andere wijze aangesloten worden? Wat dat betreft is dit nog een beetje vaag voor me. :?

ps: game performance interesseert me niet. ik werk er vooral grafisch mee.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51
ehtweak schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:36:
-Volstaat 1 DVI kabel per monitor tussen video kaart en beeldscherm?
Dual Link DVI gaat ook gewoon over één kabel, worden alleen wat meer pinnetjes gebruikt. Je hebt dus wel een geschikte DL kabel nodig en je DVI aansluiting moet 't ook ondersteunen (afhankelijk van de kaart is soms maar één van de twee DVI connectors DL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom heb je 2 kaarten als je maar 2 monitoren hebt? Je kunt ze ook beide op 1 kaart aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Terw_Dan schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:32:
Waarom heb je 2 kaarten als je maar 2 monitoren hebt? Je kunt ze ook beide op 1 kaart aansluiten.
Dat zegt ie dus, omdat ie ze dan wel afzonderlijk kan caliberen. Iets met kleurprofielen ;)

Ik zou ze gewoon los op een kaart zetten, dusgewoon de 2 kaarten blijven gebruiken. Ofschoon je er vanui zou gaan dat ze beiden identiek zouden moeten zijn, kunnen daar toch kleine verschillen inzitten. De ene batch is de andere niet en datzelfde geldt voor de electronica in de monitor zelf.

Bovendien heb je beide kaarten toch al - waarom zou je dat anders willen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Hmmm, dus eigenlijk zou het moeten werken...
Ik was (blijkbaar) in de war door het het woord 'dual-link DVI' en dacht dat er dan twee DVI connectors op de monitor zaten die alletwee gebruikt moesten worden om 'm op native resolutie te kunnen aansturen.

@Terw_Dan: twee onafhankelijke kleurprofielen op één videokaart (waarop maar 1 CLUT zit) gaat niet. Vandaar twee GraKa's.

Voor zover bedankt voor de info.

Nu nog ff checken of de monitor armpjes die de Aldi nu heeft sterk genoeg zijn om die Dell U2711 te dragen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaguit
  • Laatst online: 29-12-2024

Haaguit

HBZNPLT!

Ja. Kan. Wel DL DVI gebruiken. Ik heb een 5750 silent gekocht, en heb daar 3 schermen aan hangen met calibratie. Gewoon een kleurprofiel per monitor toewijzen. Zou toch nadenken of een iets modernere kaart, ook al game je niet.

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
@Haaguit: je kunt wel een kleurprofiel per monitor toewijzen, maar (volgens de technische info van GretagMacBeth) werkt het gewoon niet. Alleen voor Windows XP was er een truuk-tooltje om toch twee afzonderlijke profielen te gebruiken.
Maar ik gebruik Win 7 64-bit prof. En ik zie idd dat het kleurprofiel apart per monitor te definieren is en apart toegepast wordt. Vooral als je b.v. expres dingen 'fout' zet, zie je de verschillen.

En waarom zou ik een modernere kaart nemen? Ik geef het geld veel liever uit aan hoge resolutie beeldschermen. >:) Want wat zou ik winnen met een nieuwere kaart? Moet ik ook weer op zoek naar een fan-loze uitvoering. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

alstu: pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE DP
Prop er 2 in, kan je 4 schermen aansluiten.

Of koop een kaart met 6x minidisplayport, kan kan het in een keer.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 22-04-2011 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 17:14
Volgens mij gaan verschillende mensen voorbij aan wat de TS zelf wil.

Hij stelt duidelijk alleen de vraag naar de mogelijkheid om de twee high-end schermen aan te sluiten op de twee videokaarten die hij nu heeft.

De monitoren hebben een DVI DL aansluiting dus moeten beide videokaarten DVI DL ondersteunen. Als dit het geval is heb je voor beide monitoren een DVI DL kabel nodig (die je misschien zelfs wel meegeleverd krijgt bij de monitoren).

Verder is er toch helemaal geen reden om te upgraden of om een andere reden geld over de balk te smijten?

Je kijkt dus idealiter naar een DVI-D DL aansluiting:
http://upload.wikimedia.o...I_Connector_Types.svg.png

Zie ook: Wikipedia: Digital Visual Interface

Of je met een enkele videokaart ook naar jouw wens kleurprofielen kan instellen weet ik niet.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaguit
  • Laatst online: 29-12-2024

Haaguit

HBZNPLT!

ehtweak schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:02:
@Haaguit: je kunt wel een kleurprofiel per monitor toewijzen, maar (volgens de technische info van GretagMacBeth) werkt het gewoon niet. Alleen voor Windows XP was er een truuk-tooltje om toch twee afzonderlijke profielen te gebruiken.
Maar ik gebruik Win 7 64-bit prof. En ik zie idd dat het kleurprofiel apart per monitor te definieren is en apart toegepast wordt. Vooral als je b.v. expres dingen 'fout' zet, zie je de verschillen.

En waarom zou ik een modernere kaart nemen? Ik geef het geld veel liever uit aan hoge resolutie beeldschermen. >:) Want wat zou ik winnen met een nieuwere kaart? Moet ik ook weer op zoek naar een fan-loze uitvoering. :-(
Ik draai ook met win7, en het grote voordeel met win7 is ook dat na hibernation, het kleurprofiel netjes geladen wordt (in tegenstelling tot XP). Het voordeel van een nieuwere kaart is dat je CPU minder wordt belast als je op het andere scherm film oid hebt draaien. Helaas is Cuda nog niet echt doorgevoerd in Lightroom of Photoshop, anders is het weer interessant om daarvoor een goeie kaart te kopen.

Persoonlijk wilde ik een niet te dure passieve kaart voor 3 schermen, en dat werkt nu perfect.

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Nu zie ik de Dell U2711 bij conrad voor een luttele 689 euris (INCLUSIEF BTW) staan, terwijl als ik bij Dell zakelijk kijk, ik maar liefst 951 euro zou moeten aftikken. :?

Iemand enig idee of er nog grote service-verschillen tussen het kopen van zo'n scherm bij Dell rechtstreeks of bij conrad.nl zitten? Want dit is wel een fors prijsverschil.
Bovendien betaal ik bij conrad niet eens verzendkosten...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou even de winkel waar je hem van plan bent te kopen bellen om na te vragen of je er wel de 3 jaar Dell Premium garantie voor beeldschermen bij krijgt.

Die garantie houdt onder andere in dat wanneer je binnen drie jaar ook maar één dode pixel of hot subpixel hebt, jouw exemplaar gratis wordt omgeruild voor een ander exemplaar. Er wordt dan eerst een nieuw scherm bezorgd, voordat de oude wordt opgehaald, of ze worden tegelijk verwisseld, maar je zit nooit zonder.

Overigens ben je bij Redcoon, Komplett, Afuture en Dunnet nog goedkoper uit. Volgens mij zijn er best veel mensen op GoT die hem bij Redcoon hebben gekocht, ik dacht dat die ook de Dell garantie leverden.
Pagina: 1