• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-05 14:56

Multi Monitor Handleiding

Kun je wat hulp gebruiken bij het uitzoeken hoe je beste een dual / triple monitor setup kunt opzetten met allerhande toepassingen, dan kan je voortaan hier voor terecht.

Hardware toepassingen
Op dit moment zijn AMD/ATI en Matrox de enige hardwareproducenten die hardware kunnen leveren die minstens 3 monitoren tegelijkertijd kunnen ondersteunen.

Eyefinity
Bij AMD/ATI staan de videokaarten met ondersteuning van drie monitoren beter bekend als Eyefinity. Vereiste hiervoor is dat de videokaart een DisplayPort uitgang heeft. Het ondersteunt slechts 3 hetzelfde resoluties, en geen meerdere resoluties. Een review van Eyefinity door Tweakers kun je hier lezen. Het gamen op meerdere schermen wordt actief ondersteund door Eyefinity. Forumlid Henkus meldt ook dat hij met 5 vrij grote schermen tegelijkertijd op 1 ATI HD6970 Eyefinity kaart werkt.

Matrox
Een ander voorbeeld is Matrox TripleHead2Go, hiervoor hoeft je je kast niet open te breken om een videokaart te installeren. Een simpele plug-play aansluiting voldoet. Ook bij deze toepassing moeten alledrie monitoren op slechts dezelfde resolutie draaien.

USB-toepassingen
Een USB videokaart zoals de EVGA UV19 is een USB oplossing om meerdere schermen aan te sluiten.
De voordelen hiervan zijn legio, zo bereik je meer schermoppervlak zonder dat er betaald moet worden voor een krachtige videokaart, of in het geval van een laptop met beperkte aansluitingen. Het nadeel hiervan is dat er geen hardwarematige accerlatie ondersteunt, dus je zult moeilijk films of games op spelen. Hooguit voor statistieken of officewerk.

Lucid Hydra
Lucid Hydra zorgt ervoor dat je je AMD//Radeon en Nvidia grafische kaarten in dual/triple opstelling kunt draaien voor meerdere monitoren, zonder dat er SLI of Crossfire aansluitingen bij komen kijken. Tevens kunnen de kaarten met Hydra voor games-toepassingen gebruikt worden. Het werkt als volgt: de Hydra stofware onderschept OpenGL/DirectX commando's van de CPU-processor die normaliter naar de grafische GPU gaan. Vervolgens balanceert Hydra ze tussen verschillende GPU's. De buffers worden gelezen door de Hydra chip en stuurt ze naar de GPU's om de beelden te laten weergeven.

Met deze innovatieve technologie hoef je geen zorgen te maken over gameprofielen of driversondersteuning. Je kunt hiermee grafische kaarten erbij proppen, zonder zorgen te maken. Hydra neemt het werk uit je handen. Zo blijken een GeForce GTX 285 en GeForce 9800 GTX naadloos samen te werken, en gelijkmatige prestaties te geven. NVIDIA GPU + AMD GPU blijken ook naadloos samen te werken.

Software toepassingen
zBar
Er bestaan verschillende programma's voor meerdere monitoren. Wanneer je twee of meer monitoren hebt, plaatst Windows hun taakbalk meestal aan de onderkant van 1 van de montioren. Alhoewel je de vensters naar de tweede monitor kunt slepen, de taakbalk blijft nog steeds aan de onderkant van de primaire monitor. Voor sommigen 'voelt' dit niet helemaal zoals het zou moeten zijn. In reactie hierop hebben ze speciaal voor meerdere monitorssetup zBar ontwikkeld.

Gridmove
Hiermee kun je je scherm(en) zó indelen zoals je wilt waarbij je ook vensters kunt "maximaliseren" op 2 halve schermen, 4 kwarten, 3 derden, o.i.d. en/of combinaties daarvan. Gridmove en Gridvista werken ook op meerdere schermen tegelijkertijd.

UltraMon
Een programma waar ondergetekende positieve ervaringen mee heeft, is UltraMon. Dit programma is gemaakt voor systemen waarop meerdere monitoren zijn aangesloten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de desktop over de verschillende monitoren te verspreiden, waarbij ook de andere monitoren een startbalk hebben. Verder zijn onder andere vensters makkelijk naar een andere monitor te slepen en kan elk scherm zijn eigen achtergrond of screensaver krijgen.

https://www.matrox.com/graphics/media/image/products/multi_display_software/desktop_divider.jpghttps://www.matrox.com/graphics/media/image/products/multi_display_software/stretched_desktop.jpg
Matrox Powerdesk
Matrox PowerDesk is een software waarmee je met verschillende hardware en verschillende schermen toch je "virtuele mega scherm" kunt opdelen in kleinere stukken zodat je bijv. op 1 monitor je browser kan openen zonder dat dit direct over al je 3 schermen komt, toepasbaar voor Eyefinity/Nvidia Surround.

DisplayFusion
Getipt door flashback1986, is de DisplayFusion. Dit programma is bedoeld voor meerdere monitoren. Zo kun je instellen welke monitor een aparte, of gelijke of zelfs geen taakbalk krijgen met ieder eigen knoppen, en daarbijhorende sneltoetsen instellen, aparte wallpapers, een eigen loginscherm en zelfs een aparte screensaver per monitor instellen. Kortom, net als Ultramon, maar dan wat uitgebreider. Echter, daar is het prijskaartje ook naar...

Synergy
Wanneer je te pauperig bent voor hardware dat meerdere monitoren op 1 systeem ondersteunt, maar wel meerdere monitoren en systemen met 1 toetsenbord en muis wilt bedienen.. dan kun je Synergy overwegen. Synergy laat je je muis en toetsenbord delen op meerdere computers op je bureau. Een pluspunt is dat het gratis en open-source is en werkt op Windows, Mac OS X en Linux.
Door synergy kun je je slechts één muis door meerdere monitorschermen bewegen, ook al zijn het verschillende systemen. Hiervoor heb je wel netwerkconnectie nodig.
Je kunt maximaal 25 computers op aansluiten, maar wellicht is dat voor niemand een probleem.

InputDirector
Een mooi alternatief is InputDirector dat van donaties leeft en bijgehouden wordt. Het verschil met Synergy is dat InputDirector meer mogelijkheden heeft, en on-the-fly ingesteld kan worden. InputDirector kampt ook met minder problemen dan Synergy. Ook stelt InputDirector je in staat om direct te switchen tussen 'master'- en 'slave' computers, zodat je gelijk met een andere toetsenbord van een andere computer je defalut computer kan bedienen.
Naar mijn smaak is InputDirector hanteerbaarder dan Synergy. Input Director ondersteunt naast meerdere systemen ook verbindingen met andere computer door middel van 128-bit, 192-bit, of 256-bit AES encryptie protocol. Tevens biedt InputDirector mogelijkheden om met klembord tussen 2 computers te kopieren, in plaats van het eenzijdige master -> slave in Synergy. Nadeel is dat het alleen op Windows draait.

MaxiVista
MaxiVista is een programma waar je een extra computer als 2de scherm kan gebruiken. Of dat nu een andere pc is, een laptop, een Mac of zelfs een iPad, je kan die inzetten als extra scherm.

De Pro versie heeft nog meer opties, om uitgebreider te kunnen gaan dan 1 extra systeem als extra scherm.

ZoneScreen
ZoneScreen is net als MaxiVista een softwarematige manier om een systeem als een 2de monitor in te zetten. Het voordeel van ZoneScreen tegenover MaxiVista is dat ZoneScreen voor de thuisgebruiker gratis is. Op Windows Vista/7 moet je paar kunstgrepen toepassen, om ZoneScreen toch draaiende te krijgen.

SoftTH
SoftTH is een vrij innovatieve toepassing. Bij SoftTH doet de primaire kaart al het renderwerk, het simpele tweede kaartje is alleen om het beeld door te voeren. De software is gratis en het werkt in vrij veel games. Benodigdheden: een moederbord met een extra PCI-E aansluiting en een eenvoudige kaart, nieuw bijvoorbeeld een HD5450 of een GeForce 210. Een veel goedkopere oplossing dan bijvoorbeeld die van Matrox, of als je al een dikke kaart als primaire kaart hebt. Alpha-versie voor Windows 7 en DX9-games: http://www.kegetys.net/forum/index.php?topic=2123.0

Uit metingen van de gewaardeerde forumlid Marcovtwout blijkt dat SoftTH een waardig alternatief is tegenover Eyefinity, zelfs ook op verschillende resoluties.

DoubleView
Laplink DoubleView is net als bovenstaande MaxiVista & ZoneScreen een softwarematige manier om een PC of Laptop als een extra scherm te gebruiken.
Op de site van Laplink wordt nergens over dit programma gesproken, en op de specs-pagina is te zien dat men spreekt tot en met Windows XP. Het ziet er naar uit dat dit tooltje dus niet meer ondersteund of onderhouden wordt.

Actual Multiple Monitors
Wellicht minder uitgebreid dan de voorgaande tools, maar net zo handig. Met dit handige programma Actual Multiple Monitors krijgt elk scherm een eigen taakbalk, ook al draai je 1 resolutie over meerdere schermen.

Impressies

Multi Monitor wallpapers
Met dank aan de onvolprezen user larsiano:
http://www.triplemonitorbackgrounds.com/
http://www.dualscreenwallpaper.com
http://mintywhite.com/cus...nitor-desktop-wallpapers/
http://wall.alphacoders.com/index.php?s=Multi%20Monitor
http://www.gamewallpapers...ion=changelang&newlang=nl
http://interfacelift.com/.../2052/the_red_arrows.html
http://www.wallpaperpimper.com/wallpaper/triple_screen.htm
http://desktop-pictorials...en/DualPage04/Page04.html
http://wallpaperswide.com/flow_2-wallpapers.html

Monitors
Radius 320 behelst in feite 3 monitoren. Het heeft dan ook 3 aparte aansluitingen nodig. Maar daarmee heb je wel mooi een 3-monitorsetup zonder bezels. Het nadeel is zijn prijskaartje. Drie keer 20-inch scherm tikt algauw 24.000 dollar aan. 8)7 Iets wat voor de meeste Twiekers onder ons wellicht geen optie zal zijn.

Samsung levert sinds kort 3-monitoren setup zonder dat de bezels in de weg zitten. Deze is vrij prijzig te noemen door toepassing van een beugel. Drie aparte 24 inch monitoren die aan een beugel gehecht worden, scheelt aanzienlijk indien je een vaste landscape-modus wilt hanteren.

[Voor 71% gewijzigd door Hatsieflatsie op 23-04-2017 16:33]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:37
Ik denk dat je Nvidia te weinig krediet geeft als je niet vermeld dat het in combinatie met SLI (2 gpu's) wel mogelijk is om 3 schermen in '3d surround' te zetten.

• Hatsieflatsie
mitsumark schreef op maandag 14 november 2011 @ 22:02:
Ik denk dat je Nvidia te weinig krediet geeft als je niet vermeld dat het in combinatie met SLI (2 gpu's) wel mogelijk is om 3 schermen in '3d surround' te zetten.
Met die ontwikkelingen ben ik niet bekend. Het staat je uiteraard vrij meer informatie/post te maken, zodat ik het in OP kan opnemen.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:52
Mijns inziens moet je ze dan juist niet in SLI zetten. Als je SLI gebruikt kun je alleen de aansluitingen van de primaire kaart gebruiken :) SLI is net even wat anders dan twee kaarten in je systeem steken en klaar ;)

Bron

Moet toch iets vaker mijn internet kennis bijwerken, my bad (Nvidia moet oude bronnen eens opruimen ;)

[Voor 33% gewijzigd door muppet99 op 14-11-2011 22:19]

Carpe Diem

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Hatsieflatsie schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:55:
Op dit moment zijn AMD/ATI en Maxtor de enige hardwareproducenten die hardware kunnen leveren die minstens 3 monitoren tegelijkertijd kunnen ondersteunen.
Matrox bedoel je ws.
Eyefinity
Bij AMD/ATI zijn de videokaarten met mogelijkheid tot ondersteuning van drie monitoren beter bekend als Eyefinity. Vereiste hiervoor is dat de videokaart een DisplayPort uitgang heeft. Het ondersteunt slechts 3 hetzelfde resoluties, en geen meerdere resoluties.
Dat is alleen als je Eyefinity gebruikt om één groot virtueel display te maken, in normale multimonitor mode kun je gewoon verschillende resoluties gebruiken.

• Hatsieflatsie
Ondergetekende zit ook met een vraag.

Setup: Dell Studio 1558 laptop met Mobility Radeon HD5470 met één HDMI aansluiting en één VGA-aansluiting. Hierop kunnen 2 schermen tegelijk actief worden.

Ik wil echter 3 monitoren tegelijk actief laten draaien. Zit te denken Matrox DualHead2Go aan te schaffen.

Een monitor via HDMI van laptop. Vervolgens 2 VGA monitoren (1280 x 1040) aangesloten op een Matrox DualHead2Go. Die is op zijn beurt weer aangesloten op VGA-poort van laptop.

In principe moet dit werken. Maar wat ik mij afvraag, is of die schermen wel kan splitsen. Het is mij niet duidelijk of Matrox 2 aparte schermen toestaat. :?

Ik wil namelijk de volgende opstelling hanteren:
Monitors: [VGA monitor 1280x1040] - [FullHD monitor 1980x1080] - [VGA monitor 1280x1040]
Aansluitingen: [Matrox DualHead2Go VGA splitter] - [HDMI] - [Matrox DualHead2Go VGA spitter]

Vergelijkbaar met dit:

Links en rechts VGA via Matrox, en in midden Full HD via HDMI poort.

Als DualHead2Go het beeld op beide monitoren uitbreidt, en niet apart.. dan kan ik geen monitor met HDMI-aansluiting tussenin zetten. Dat zou namelijk de muisbeweging verstoren. Weet iemand hoe dit exact zit?

[Voor 13% gewijzigd door Hatsieflatsie op 14-11-2011 22:41]

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

muppet99 schreef op maandag 14 november 2011 @ 22:07:
Mijns inziens moet je ze dan juist niet in SLI zetten. Als je SLI gebruikt kun je alleen de aansluitingen van de primaire kaart gebruiken :) SLI is net even wat anders dan twee kaarten in je systeem steken en klaar ;)

Bron
Betere meer up to date bron

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Nielson
  • Nu online
Hatsieflatsie schreef op maandag 14 november 2011 @ 22:09:
Als DualHead2Go het beeld op beide monitoren uitbreidt, en niet apart.. dan kan ik geen monitor met HDMI-aansluiting tussenin zetten. Dat zou namelijk de muisbeweging verstoren. Weet iemand hoe dit exact zit?
Als ik het goed heb stuur je gewoon de DualHead als één groot 2560x1024 display aan waarna deze het zelf weer opdeelt naar tweemaal 1280x1024. Je kan de aangesloten schermen dus niet compleet afzonderlijk aansturen.

• Hatsieflatsie
Hmmz. Wordt dus een videokaart. Sommige videokaarten hebben minstens 3 aansluitingen, maar dat zegt nog niet dat ze drie schermen tegelijkertijd ondersteunen, zoals recent helaas. :{

Hoe kun je aflezen of een videokaart drie schermen in verschillende resoluties tegelijkertijd ondersteunt?

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:11
Wellicht misschien een extra puntje aan de TS. Naast de softwarematige en hardwarematige oplossing die zijn gepresenteerd, kan wellicht een oudere oplossing zoals een USB based videokaart een oplossing bieden voor diegenen die puur voor bijvoorbeeld websites, aandelen en andere statistieken meerdere schermen willen.

Een USB videokaart zoals de EVGA UV19 (http://www.evga.com/produ...-UV19-TR&family=USB&sw=10) is een USB oplossing die ik in het verleden heb gebruikt om bijvoorbeeld mijn Macbook Pro te voorzien van 2 HD Cinema Displays (20" met DVI aansluitingen).

Voordeel:
Meer schermoppervlak met USB videokaarten (1 of meer)
Goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe videokaart
Ook te gebruiken voor laptops

Nadeel:
Geen hardwarematige acceleratie (niet aan te raden om films/games mee te spelen)

• Hatsieflatsie
k5052 schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:17:
Wellicht misschien een extra puntje aan de TS. Naast de softwarematige en hardwarematige oplossing die zijn gepresenteerd, kan wellicht een oudere oplossing zoals een USB based videokaart een oplossing bieden voor diegenen die puur voor bijvoorbeeld websites, aandelen en andere statistieken meerdere schermen willen.

Een USB videokaart zoals de EVGA UV19 (http://www.evga.com/produ...-UV19-TR&family=USB&sw=10) is een USB oplossing die ik in het verleden heb gebruikt om bijvoorbeeld mijn Macbook Pro te voorzien van 2 HD Cinema Displays (20" met DVI aansluitingen).

Voordeel:
Meer schermoppervlak met USB videokaarten (1 of meer)
Goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe videokaart
Ook te gebruiken voor laptops

Nadeel:
Geen hardwarematige acceleratie (niet aan te raden om films/games mee te spelen)
Interesting...

Heb je reply opgenomen in OP, waarvoor dank. Vraag mij af of dit USB niet kloont maar uitbreidt en je met muis en schermen 'vrij' naar de monitors kunt slepen?

[Voor 3% gewijzigd door Hatsieflatsie op 15-11-2011 01:07]

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:11
Hatsieflatsie schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:52:
[...]
Interesting...

Heb je reply opgenomen in OP, waarvoor dank. Vraag mij af of dit USB niet kloont maar uitbreidt en je met muis en schermen 'vrij' naar de monitors kunt slepen?
Absoluut geen probleem. Het werd door OSX (mac) gewoon gezien als externe monitor en kon zowel uitgebreid worden of gespiegeld worden. Op windows zal dit waarschijnlijk precies hetzelfde hebben gewerkt.

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-05 22:46
Als USB videokaarten belangrijk genoeg zijn om op te nemen dan vind ik dat de ViDock en zijn DIY eGPU broertje ook wel genoemd mogen worden.
Ik heb namelijk een tijdje gezocht naar de oplossing om 3 monitoren tegelijkertijd aan te sturen met mijn laptop en niks gevonden wat me aanstond.
- De USB opties vond ik onacceptabel traag bij hogere resoluties en bij lagere resoluties was de resolutie simpelweg te laag.
-De ViDock vond ik veel te duur. Daar zit een behoorlijk hoge winstmarge op en dan wordt het een duur grapje.

Jaar later aan het zoeken naar een oplossing om 2560x1440 aan te kunnen sturen (mijn laptop heeft enkel HDMI/VGA welke de resolutie niet aankunnen). Loop ik tegen de DIY eGPU oplossing aan.. nu heb ik een triple monitor setup waarvan er 1tje 2560x1440 doet :). Voor andere laptop eigenaren die een triple of meer setup willen dus een aanrader.

[edit]
Zou voor Hatsieflatsie ook een oplossing kunnen zijn zolang hij niet de illusie heeft dat het geschikt is om op die manier te gamen. De Dell Studio 1558 heeft namelijk een expresscard slot.

[Voor 10% gewijzigd door Xthemes.us op 15-11-2011 21:16]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:09
Een leuk stukje software waar ik weleens mee heb zitten spelen voordat Eyefinity bestond is SoftTH (Software Triplehead). Het werkt door de primaire videokaart (waar maar 2 schermen aanzitten/kunnen) het beeld te laten berekenen voor 3 schermen en vervolgens het gedeelte wat bedoeld is voor het derde scherm door te sturen naar een tweede videokaart. Het werkt maar met een beperkt aantal games maar het is leuk om mee te spelen en zo kan je met oudere hardware toch nog gamen op meerdere schermen. Het werkt ook in combinatie met Eyefinity of Matrox xHead2go, zodat je ipv van losse monitoren de spans combineert en dit soort brute setups kan draaien:

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ik zie dat Synergy genoemd wordt, maar heeft niet zo zeer met met een multi-monitor setup te maken. Meer een softwarematige KVM-switch achtig idee.

Ik heb zelf eens met MaxiVista zitten spelen. Niet een freeware oplossing, maar je kan dan over het netwerk een andere computer/laptop gebruiken als extra monitor. Dat werkte verrassend goed moet ik zeggen. Had 3 netbooks op een rij, waarbij ik 2x 1024x600 & 1x 800x480 als extended desktop kon gebruiken.

Het ging wel wat schokkend als je VLC met een DivX over de netbooks liep lopen, met de ene helft op de ene, en de andere heflt over een wireless netwerk op het andere scherm liet gaan. Maar voor niet zware grafische applicaties werkt het echt geweldig.

Wat ook wel grappig kan zijn, is dat er een Samsung fotolijstje is (weet helaas het type-nummer niet meer, en in de pricewatch staat ie ook niet meer in de monitor categorie) die ook een USB-monitor is. Voor grafische zaken natuurlijk niet echt ideaal, maar als extended dekstop voor internet + een andere applicatie heb je voor weinig geld een leuke uitbreiding. Dan heb je voor heel weinig geld een 800x480 (als ik het goed heb) extra scherm.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de TS mag Maxvista niet ontbreken denk ik, ook een leuke tool voor multimonitor.

• Hatsieflatsie
http://www.zoneos.com/zonescreen.htm

Ies graties.

[Voor 18% gewijzigd door Hatsieflatsie op 19-11-2011 22:26]

• Hatsieflatsie
En voor wie Synergy te ingewikkeld is (wat ook is): www.inputdirector.com

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Maar MaxiVista kan je ook Mac's en iPad's inzetten als extra scherm. ZoneScreen kan dat niet. Overigens is ZoneScreen niet gratis voor de niet-thuisgebruiker.

Maar het zou wel handig zijn als je die toevoegingen ook in de OP naar zet. Dan krijg je een gelikt overzicht, zonder het hele topics door te hoeven bladeren ;)

• Hatsieflatsie
Done.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Ah.. Ik ben inmiddels mede-auteur. MaxiVista & ZoneScreen opgenomen in de OP.

[Voor 75% gewijzigd door RaZ op 20-11-2011 22:41]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:09
Ik gebruik al sinds mijn eerste afgedankte Pentium II meerdere beeldschermen, ik zou eigenlijk niet mee zonder kunnen. Ik gebruik op dit moment 3 maal 17" 1280x1024. Aangezien de schermen al erg oud zijn en ik vaak wat resolutie mis voor applicaties voor full-screen applicaties wil ik deze toch een keer vervangen.
Echter vraag ik me af of opstellingen met meer/grotere schermen nog wel overzichtelijk is of dat het vervelend wordt omdat je telkens om je heen kijkt. Dus mijn vraag is of er tweakers zijn met opstellingen zoals triple 24", 30" + dual 20" of bijvoorbeeld opstellingen met 4, 5 of 6 schermen en hoe bevalt dit?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 18:43
Een pagina eerder: [Centraal] Dual / Triple monitor setup ;)

* Wiethoofd typt dit atm op 1x z'n 23" in landscape gekanteld omdat gamen overde 3x23" wel heel leuk is, maar met shooters totaal niet te doen :P

Wiethoofds meuk en 'overige'

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:52
3x 24 hier (1920x1200). Als een spel het niet ondersteund, speel ik het niet eens (for real). Kan niet meer zonder, wat voor type spel dan ook :).

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:38
OK, ik zit met het volgende: In mijn systeem zit een HD 5670 met 1x VGA, 1x DVI en 1x HDMI. Op de VGA zit een 19" scherm aangesloten. Op één van de andere poorten komt een nog nader te bepalen tweede scherm. Nu wil ik daarna graag, in een verre toekomst, een derde scherm bij, maar tegelijk zo flexibel mogelijk blijven.

Echter, op het moederbord is geen plek voor een volwaardige tweede kaart of Crossfire-setup. Zal een combinatie met bijvoorbeeld pricewatch: Club3D 210 PCI-E X1 Edition werken?
Gaat allemaal primair om kantoor-taken.

• mitsumark
Eens, ondanks dat je je voornamelijk op het middelste scherm focust krijg je door die andere twee veel meer het idee dat je ín het spel zit.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:33
Mijn ervaring met multiple schermen is altijd geweest, Midden gamen en links internetten msn etc en rechts serie's / films.

Zit sinds 1 jaar op 1 big 27" en ik moet eerlijk zeggen, i want to go back :)

Jammer dat alleen 3x 22" IPS prijzig is.

[Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 26-11-2011 23:31]

• Xthemes.us
Tha Ra schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 22:51:
Ik gebruik al sinds mijn eerste afgedankte Pentium II meerdere beeldschermen, ik zou eigenlijk niet mee zonder kunnen. Ik gebruik op dit moment 3 maal 17" 1280x1024. Aangezien de schermen al erg oud zijn en ik vaak wat resolutie mis voor applicaties voor full-screen applicaties wil ik deze toch een keer vervangen.
Echter vraag ik me af of opstellingen met meer/grotere schermen nog wel overzichtelijk is of dat het vervelend wordt omdat je telkens om je heen kijkt. Dus mijn vraag is of er tweakers zijn met opstellingen zoals triple 24", 30" + dual 20" of bijvoorbeeld opstellingen met 4, 5 of 6 schermen en hoe bevalt dit?
Heb een triple setup met allemaal verschillende resoluties en groottes en dat werkt prima alhoewel ik het merendeel van de tijd maar 2 monitoren gebruik. Komt doordat de middelste 2560x1440 is en zo een zee aan ruimte biedt dat het lastig is om iets nuttigs voor alle 3 monitoren te verzinnen ;) (hoezo luxe probleem?).

Setups met 4 of 5 schermen zie je eigenlijk nooit en die met 6 schermen zijn ook aardig zeldzaam.. te prijzig en moeilijk een standaard voor te vinden denk ik. Er zijn een paar mensen die zweren bij 3*27" (2560x1440) schermen dus ik denk eigenlijk niet dat je 'te breed' kan gaan, maar goed je zou kunnen beginnen met 2 keer 1920x1080 of 1920x1200. Dat is ondanks dat het een monitor minder is alsnog bijna een verdubbeling van je werkruimte. Als je nog ruimte tekort denk te hebben kan je altijd nog monitor #3 aanschaffen.

[edit]
Let wel op dat je schermen met goede kijkhoeken haalt als je voor een triple setup gaat van 24"+.

[Voor 33% gewijzigd door Xthemes.us op 27-11-2011 16:27. Reden: Quote toegevoegd, door de merge van 2 verschillende topics was het onduidelijk waar ik op reageerde.]

• Xthemes.us
ShitHappens schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 23:17:
OK, ik zit met het volgende: In mijn systeem zit een HD 5670 met 1x VGA, 1x DVI en 1x HDMI. Op de VGA zit een 19" scherm aangesloten. Op één van de andere poorten komt een nog nader te bepalen tweede scherm. Nu wil ik daarna graag, in een verre toekomst, een derde scherm bij, maar tegelijk zo flexibel mogelijk blijven.

Echter, op het moederbord is geen plek voor een volwaardige tweede kaart of Crossfire-setup. Zal een combinatie met bijvoorbeeld pricewatch: Club3D 210 PCI-E X1 Edition werken?
Gaat allemaal primair om kantoor-taken.
Ja dat gaat prima, je moet echter wel de volgende dingen in gedachte houden:
Het mixen van ATI en NVIDIA gaat goed onder Windows XP en Windows 7 maar niet onder Windows vista (en zover mij bekend wil dat ook niet onder Linux). Draai je Vista dan zul je dus een 2de ATI kaart moeten zoeken.

Maar goed wie weet heb je tegen de tijd dat je aan een derde monitor toe bent al een andere videokaart met displaypoort en heb je geen 2de kaart nodig ;)

[Voor 46% gewijzigd door Xthemes.us op 27-11-2011 16:25. Reden: Quote toegevoegd, door de merge van 2 verschillende topics was het onduidelijk waar ik op reageerde.]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is de bedoeling dat je zoekt naar eerdere discussie over een onderwerp voor je een vraag stelt. In dit geval is Grote multi-monitor setups nogal dubbel met de nota bene nog actieve [Centraal] Dual / Triple monitor setup

Gemerged :)

Soittakaa Paranoid!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:33
Even ter aanvulling:
- Ondersteuning voor meer dan 2 monitoren is ook aanwezig op sommige Nvidia videokaarten
- Multi-monitor opstellingen is niet per definitie een Eyefinity / Nvidia Surround opstelling. Dat houd namelijk in dat je meerdere monitoren combineert tot 1 virtueel scherm
- Nvidia heeft Surround, dat moeten 3 (vrijwel) identieke monitoren zijn en die kunnen dan worden samen gevoegd tot 1 scherm, maar hier is wel een SLI setup voor nodig (zowiezo handig als je dan wil gamen)

Matrox Powerdesk:
Ik weet dat dit werkt voor Nvidia Surround. Installeer dit en je kan je "virtuele mega scherm" opdelen in kleinere stukken zodat je bijv. op 1 monitor je browser kan openen zonder dat dit direct over al je 3 schermen komt.

4+ monitoren:
Ik heb zelf 3 monitoren in Surround en heb daarnaast nog een 8400gs kaart erbij om nog 2 monitoren erbij te kunnen zetten. Dat werkt op zich prima maar je moet er de ruimte voor hebben. Ik zit eerst op 4x 23" schermen, 3 onder naast elkaar en 1 boven de middelste, dat was prima om mee te werken.

Surround gamen:
De meeste spellen ondersteunen widescreen. Als het niet werkt loont het soms om op widescreengamingforum te kijken, daar zijn soms fixes of tips te vinden. Portrait-mode-Surround is cool maar je bent enorm beperkt in wat voor spellen je kan spelen.

• ShitHappens
Nou, mijn tweede scherm staat :)

Is dus de U2412M geworden.

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-03 21:07
Hatsieflatsie schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:55:
Vereiste hiervoor is dat de videokaart een DisplayPort uitgang heeft. Het ondersteunt slechts 3 hetzelfde resoluties, en geen meerdere resoluties. E
Ik begrijp dit stukje niet.
Ik draai ook een eyefinity setup (eigenlijk iets meer dan dan), met 2 verschillende resoluties te weten 2 keer 1920x1200 via DVI en 1 keer 1680x1050. Dit laatste scherm is aangesloten via een HP Displayport naar VGA adapter (passief).
Verder combineer ik mijn HD5870 met een een 'interne' HD 4290 waar nog 2 schermen aan hangen, in totaal dus 5 outputs via 2 (i)GPU's.
Laptop staat er trouwens naast voor wat sociale doeleinden tijdens het editen van videos, meestal om te skypen met klasgenoten etc. Laptop draait Inputmaster, werkt erg goed!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Kleine aanvulling over Eyefinity in de OP: Niet alleen de kaart, maar ook de schermen die aangesloten worden op de display port aansluitingen moeten eyefinity-compatible zijn, anders werkt het ook niet. De twee LG Flattron W2253V schermen die ik gebruik zijn het iig niet.

[Voor 14% gewijzigd door FiXeL op 03-12-2011 12:17]

Mn 3D printer blogje..

• Paprika
Hoe kan een scherm niet Eyefinity-compatible zijn? Voor het eerst in 2 jaar tijd dat ik dat hoor.

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

AMD (6850) support bij het gebruik van displayport gewoon drie schermen met verschillende resoluties hoor. Ik draai hier 2*1080p plus 1920*1200.. geen enkel probleem.

Scientia potentia est

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Paprika schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 14:11:
Hoe kan een scherm niet Eyefinity-compatible zijn? Voor het eerst in 2 jaar tijd dat ik dat hoor.
Sorry mijn fout:
Finally, when a DisplayPort output is used in EyeFinity it can only be converted to a different video output, such as DVI for a suitable monitor, using an active converter. Passive converters will not work.
Displayport kabel direct in het scherm prikken, en klaar... Maar een DP-HDMI kabel werkt niet omdat dit een passieve converter is. Dat bedoelde ik eigenlijk met compatibiliteit.

Mn 3D printer blogje..

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:26
Ik heb een Acer M5201 in combinatie met een nvidia gt120 GPU.
Op de site van nvidia heb ik opgezocht of de gt120 dual monitors aankon en ja dat kon gelukkig.
Ik wil op mijn pc twee Acer v233H aansluiten, ik heb heel veel op google gekeken en op youtube maar veel wijzer werd ik er niet van. Tot waar ik wel heb begrepen (denk ik) is dat ik 1 scherm op de RGB moet aansluiten en de andere op de DVI (Met een DVI-A to VGA Converter). Is dit correct dat het zo simpel is? Zo ja, wat voor beeld krijg ik dan op de twee schermen, twee klonen of eentje die zeg maar doorloopt?

Im notorious

• ShitHappens
Inderdaad: 1 kun je dan direct met VGA aansluiten van je videokaart naar het scherm. De andere op DVI aansluiten, en met een passief verloopje naar VGA naar het scherm.
Hoe deze gaan snamenwerken mag je dan zelf instellen, dat kan zowel een kloon zijn, maar ook 'uitbreiding' zoals je dat al eerder in dit topic gezien hebt ;)

[Voor 187% gewijzigd door ShitHappens op 04-12-2011 14:13]

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:26
Ja ik heb zowel DVI als VGA.
Oke dit gaat misschien noobie klinken:
Kan ik dan bijvoorbeeld op het rechtse scherm internetten en op het linkse scherm gamen met allebei een resolutie van 1920x1080?
En is dit de juiste adapter? http://www.mycom.nl/Produ...A-to-VGA-Converter/148267

Im notorious

• Hatsieflatsie
Ja en ja.

• ShitHappens
Protip: alvorens je die converter bestelt: check eerst eens of deze bij je pc, videokaart en/of beeldscherm geleverd wordt/is :P Die zijn vrij gangbaar namelijk, en worden nog wel eens meegeleverd.

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

15 euro voor een DVI converter!!!! Het moet niet gekker worden. Dit was bij Mycom jaren geleden al zo slecht geprijsd. Kijk is bij de buren (Computerland) die hebben er vast 1 voor een knaak liggen.
Je kan natuurlijk wel gamen op 1 scherm en op een ander scherm een site open hebben staan maar je kan niet beide tegelijkertijd besturen dan moet je eest de game minimaliseren (HIER voor zoek ik ook nog een oplossing?).

Wat ik me af vraag is of je met 3 monitoren met verschillende resoluties ook UltraMon moet gebruiken om aan te geven op welke resolutie het scherm moet draaien. Ik zie deze functie namelijk nergens in NV control center of in Windows desktop config.
Wat ik graag zou willen is om van een 1024x1280 een 1024x1200 scherm te maken via software en dan hopelijk niet een vervormt plaatje krijg tijdens het gamen of van me wallpapers. Zijn er verder nog instalatie tips of problemen die met kennig opgelost kunnen worden? Alvast bedankt!

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• Xthemes.us
[b][message=37267296,noline]
Je kan natuurlijk wel gamen op 1 scherm en op een ander scherm een site open hebben staan maar je kan niet beide tegelijkertijd besturen dan moet je eest de game minimaliseren (HIER voor zoek ik ook nog een oplossing?).
'Windowed mode' voor de games die het ondersteunen. Sommige games ondersteunen ook een combinatie van zowel Windowed als Fullscreen mode wat het gewenste resultaat geeft.
Bij shooters trouwens erg iritant, draai je je snel om zit je plots in het browser venster er naast.

Sommige games ondersteunen het ook 'per ongeluk'. De Settlers VII en Hedgewars zo uit mijn hoofd en als ik het me goed herinner kan je bij de Witcher 2 ook met de cursor van het scherm af als de menu's getoond worden (maar dan minimaliseert het venster alsnog als je buiten de game klikt).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

larsiano schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 07:50:

Wat ik me af vraag is of je met 3 monitoren met verschillende resoluties ook UltraMon moet gebruiken om aan te geven op welke resolutie het scherm moet draaien. Ik zie deze functie namelijk nergens in NV control center of in Windows desktop config.
Wat ik graag zou willen is om van een 1024x1280 een 1024x1200 scherm te maken via software en dan hopelijk niet een vervormt plaatje krijg tijdens het gamen of van me wallpapers. Zijn er verder nog instalatie tips of problemen die met kennig opgelost kunnen worden? Alvast bedankt!
Ik gebruik Ultramon eigenlijk nooit, enkel de standaard ATi software, en daarin kun je gewoon allerlei verschillende resoluties instellen (zo werk ik met een dualmonitor setup van 2560*1600 op de ene monitor en 600*800 op de andere).

• Hatsieflatsie
Op m'n triple montior setup. wil ik TV-kanalen met schuin oog kunnen volgen via TV-tuner.
Echter, ik vraag mij af of dat beetje 'lekker' computert terwijl er continu van alles flitst op het linkerscherm naast je primaire scherm. :?.

Iemand ervaring mee?

• ShitHappens
Dat is echt afhankelijk van jezelf. Ik heb op m'n secundaire scherm zelf altijd Windows Live Messenger open staan, waar het altijd een komen en gaan is van mensen (inclusief animatie dat deze in en uit je lijst gaan). Daar stoor ik mij niet aan. Maar mijn secundaire scherm staat rechts, dat kan ook nog van invloed zijn :P
Valt het niet te proberen met een film oid?

• mitsumark
Geen probleem imo, ik had ook altijd mn tv strak naast mn monitor, prima te doen.

• Anoniem: 134818
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Via het AMD/ATI nieuw topic kwam ik hier: http://widescreengamingfo...-crossfire-stuttering-res. Met wel een vrij interessante conclusie. Blijkbaar werkt eyefyinity met intel mobo's met 8x8x lanes microstutter in de hand, terwijl een AMD systeem met 16x16x dit niet doet...Ben benieuwd naar meer resultaten, ook verteken met 1366 en het nieuwe 2011. Die zouden dat dan niet moeten doen? Of zou qua crossfire de AMD chipset superieur zijn.

• Anoniem: 429466
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Zal wel aan het 8x liggen? Er is namelijk ook al een lichte performance verlies bij 2x8x. Misschien is dat wel erger op hogere resoluties plus bijkomende problemen zoals stuttering

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

larsiano schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 07:50:
15 euro voor een DVI converter!!!! Het moet niet gekker worden. Dit was bij Mycom jaren geleden al zo slecht geprijsd. Kijk is bij de buren (Computerland) die hebben er vast 1 voor een knaak liggen.
Ik heb er nog een stuk of 30 liggen hier, aan die dingen nooit een gebrek :P DM maar.

Ik heb zelf nu een jaartje 2x Samsung SyncMaster 2443 met NVidia, ik zit te denken om deze setup uit te breiden met een derde scherm. Ik vind het echt heerlijk werken, ik heb ze in pivot mode staan en werkt geniaal. De laatste tijd moet ik ook veel op mijn Mac werken voor iOS apps, dus dan leg ik het linker scherm aan mijn laptop. Daarom zat ik te denken aan een derde zodat ik ook nog dual screen op mijn Linux workstation kan werken.

En ik gebruik synergy, helaas een versie waarbij het klembord niet goed werkt tussen hosts, dat is echt hopeloos irritant :( .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 15:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 18:13:
Via het AMD/ATI nieuw topic kwam ik hier: http://widescreengamingfo...-crossfire-stuttering-res. Met wel een vrij interessante conclusie. Blijkbaar werkt eyefyinity met intel mobo's met 8x8x lanes microstutter in de hand, terwijl een AMD systeem met 16x16x dit niet doet...Ben benieuwd naar meer resultaten, ook verteken met 1366 en het nieuwe 2011. Die zouden dat dan niet moeten doen? Of zou qua crossfire de AMD chipset superieur zijn.
Inderdaad. Ik ben ook wel benieuwd. Zijn er al lui met CF op een LGA2011 ??
Ik wil graag eyefinity, met CF. Zodat een kaart upgraden makkelijker gaat, dan 1 hele dure kaart.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Paprika
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 18:13:
Bedankt voor het voortzetten van een discussie/probleem waar ik echt al maanden (eigenlijk jaren) mee zit. Die link ga ik zeker volgen. d:)b

• Niet online
Ik zou zeggen, roggel een 790FX met een bulldozer en kijk of het dan ook zo blijft :D.

• Paprika
Ja dag :P. Eerst maar eens zien hoeveel games niet gaan lopen met een 7970, dan zien we wel verder :D.

• Niet online
Paprika schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:27:
Ja dag :P. Eerst maar eens zien hoeveel games niet gaan lopen met een 7970, dan zien we wel verder :D.
Wat is dat nu weer voor instelling! :X

• Hatsieflatsie
LauPro schreef op woensdag 14 december 2011 @ 18:37:
[...]
En ik gebruik synergy, helaas een versie waarbij het klembord niet goed werkt tussen hosts, dat is echt hopeloos irritant :( .
Input Director is je vriend.

Klembord werkt hier naar behoren, en vice versa.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hatsieflatsie schreef op donderdag 15 december 2011 @ 01:35:
Input Director is je vriend.

Klembord werkt hier naar behoren, en vice versa.
Ik gebruik helemaal geen Windows :? . Mac OSX Lion & Gentoo Linux 2.6.38 hier...

De bugs staan aangemeld in de tracker alleen zo te zien vindt de developer het belangrijker om eerst support te maken voor touchscreens. Het fixen van crappy copy/paste support lijkt mij toch wel wat meer prio hebben....

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Anoniem: 318843

In dit draadje is de Flex serie van Sapphire nog niet aan bod gekomen.
Ik zit er aan te denken deze kaart aan te schaffen, lekker handig omdat je er "out of the box" 3 DVI monitoren op kunt aansluiten.
Alleen schijnt de HD 79xx er aan te komen, en die schijnt idle nogal weinig stroom te verbruiken.
En ik weet niet of er in die serie ook Flex kaarten komen.
In het laatste geval zou ik voor een Flex kaart uit de HD 79xx serie gaan.

• boatfreak
  • Laatst online: 27-12-2020
Multi monitor ghetto style.. Zal dit werken?

*filmpje* http://www.youtube.com/watch?v=q0mnvHI8HPw

Dus men zoekt 2 kapotte laptops, breedbeeld 15,6 inch.
De breedte van zo'n scherm is ongeveer hetzelfde als de hoogte van een 24 inch scherm wat de meesten wel thuis hebben staan.

het idee:

De laptop schermen op z'n zij. Controller eraan van ebay a 35 euro per stuk ongeveer.
Voordeel is dat er geen bezel om de laptop schermen zit en het cheap ass is!
Voor zo'n 100 euro kan je je setup dan al heel leuk uitbreiden. Minder zelfs als je gratis aan oude laptops kan komen.

Wat ik mij alleen afvraag is; Is het mogelijk om 1x 1920x1200 en 2x portrait mode 1200x800, of wat de laptop schermen ook zijn die je hebt kunnen regelen, netjes aan te kunnen sturen?

*kwijl en vindt dit een master idee* 8)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ben bang dat dit idee nog wel eens kan tegenvallen. De meeste notebooks hebben vrij belabberde panelen, zeker als je ze draait. Dat betekent dat de inkijkhoek echt prut is.

ik het zelf een simpel 10" TN paneeltje in m'n kast gebouwd als extra monitor.

Dat ziet er heel leuk uit, maar als ik van de rechterkant op de monitor kijk zie ik gewoonweg niets, omdat de kijkhoek zo ontzettend slecht is. Nu is het paneel dat ik heb ook wel echt prut, maar verwacht geen wonderen van een notebookpaneeltje.
Wil je gaan pivotten, dan moet je TN imho altijd vermijden.

• boatfreak
  • Laatst online: 27-12-2020
Daar heb je wellicht gelijk in.. Maargoed, het is ook een ghetto-setup he ;)

Zou de software ermee om kunnen gaan? dwz, 3x DVI waarvan 1x landscape en 2x portrait (de laatste op een lagere resolutie dus) En dan het liefst met kloppende verhoudingen.

Ik heb op dit moment 1 setje in bestelling staan vanaf ebay en 1 schermpje hier liggen om het mee te proberen. Mocht iemand zich geroepen voelen een kapotte laptop te doneren. O-)

Sta namelijk op het punt de pricewatch: Sapphire HD6950 Dirt3 Edition ervoor te halen. (nou kan de middelste monitor ook via HDMI dus dat moet wel goedkomen denk ik dan)

• Paprika
boatfreak schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:23:
Voordeel is dat er geen bezel om de laptop schermen zit en het cheap ass is!
Je kunt het ook van de andere kant bekijken.... 800 pixels is nog minder dan een 15-inch scherm, Mij lijkt de toegevoegde waarde daarvan zeer minimaal. Ik heb even een grid van 1200 bij 800 gemaakt op mijn rechter monitor als "simulatie" en ik moet je toch eerlijk zeggen dat dit niet echt veel toegevoegde waarde zal hebben.
http://puu.sh/aMdq
1600x1200 - 1920x1200 - 1600x1200 lijkt me dan wel weer een succes en toegevoegde waarde hebben.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

boatfreak schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 14:09:
Daar heb je wellicht gelijk in.. Maargoed, het is ook een ghetto-setup he ;)

Zou de software ermee om kunnen gaan? dwz, 3x DVI waarvan 1x landscape en 2x portrait (de laatste op een lagere resolutie dus) En dan het liefst met kloppende verhoudingen.
Ja hoor, gaat prima.

Ik heb een tijdje een quadmonitor setup gedraaid. Namelijk
1x 30" 2560x1600
1x 10" 600x800 (pivot dus)
2x 20" 1050x1680 (ook pivot)

en dat gaat gewoon lekker. Nu was dat redelijke overkill, maar het gaat prima.

• ShitHappens
Vandaag voor het eerst op twee schermen kunnen spelen: YouTube: [HD] Need for Speed: The Run - 2-screen gameplay inclusief commentaar van mij en m'n maat :p

• Paprika
Dat lijkt me dus juist vreselijk... Bezels in het midden. :N

• Paprika
Deze mogen hier eigenlijk wel gezien het voor de meeste onder ons zeker leuke features zijn.

Vooral wat betreft de 2e kan ik nu al niet wachten :+.

• Hatsieflatsie
1e is interessant: met verschillende monitoren met verschillende resoluties, toch in Eyefinity gamen *;.

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 11:51

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Ik draai nu al een CF opstelling met twee MSI 6950's. De kaarten beschikken over de volgende aansluitingen: DVI-D, DVI-I, HDMI, 2x Mini Display Port.

Nu wil ik graag Eyefinity gaan draaien met drie monitoren op 1920x1080. Deze monitoren beschikken alleen over een DVI en een VGA aansluiting. Als ik alles goed begrepen heb, heb ik de volgende zaken nodig om dit draaiend te krijgen:
  • 2 x Mini-DP naar DVI kabels
  • 1 x Mini-DP naar Mini-DP kabel
  • [url="http://www.mycom.nl/Product/Beeld-Kabel/Sapphire-ACTIVE-MiniDPtoDVI/1161949"]Sapphire Kabel ACTIVE Mini-DP-to-DVI[/url]
Of heb ik iets over het hoofd gezien? :?

It's life, Jim, but not as we know it...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom niet 2 monitoren op DVI of HDMI, en een derde op je displayport met een adapter?

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 11:51

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Ehh... gevalletje van goed begrijpen maar verkeerd opschrijven :)

Je hebt gelijk, twee monitoren via DVI en dan de derde via de active adapter. Bedankt, ik ga er mee aan de slag.

It's life, Jim, but not as we know it...

• Hatsieflatsie
http://www.digitaltigers.com/zenview.asp

Als ik de specs doorneem, zijn het voornamelijk TN-panelen. Dan moet dit toch makkelijker goedkoper kunnen. Zijn er sites waar er multimonitors geleverd worden, tegen een meer redelijke prijs?

• Paprika
Voor de Bezelfinity haters:
nieuws: Nieuwe 3d-ips-monitor van LG heeft 1mm-bezel

:+

[Voor 30% gewijzigd door Paprika op 22-12-2011 15:34]

• fellware
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2022

fellware

Everything can be archieved!

Is het niet mogelijk bij deze kaart om bijvoorbeeld 2x DVI en 1x HDMI te draaien?

Heb je dan nog steeds een mini-port nodig?

pricewatch: MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC

Nothing Is Everything

• Paprika
fellware schreef op donderdag 22 december 2011 @ 16:33:
Heb je dan nog steeds een mini-port nodig?
Yep.

[Voor 95% gewijzigd door Paprika op 22-12-2011 16:34]

• fellware

fellware

Dus 2xDVI + 1x Mini-DP -> DVI werkt wel?
Want dan zal ik er daar nog een van moeten bestellen! 8)7

Nothing Is Everything

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, je kunt 2 DVI / HDMI poorten gebruiken (dus beide DVI, of 1x HDMI en 1x DVI). De rest zul je met DP moeten doen.

• larsiano
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Goed kom ik er dus achter dat je met een GTX580 geen 3 schermen kan draaien. Dan maar upgraden naar de GTX590 (druk opzoek!!). Ik neem aan dat je met een extra videokaart wel een spel zonder meer kan uitrekken? Tijdelijk maar even aan het testen met twee schermen met DiplayFusion software.. erg uitgebreid. Werkt prima en heb meteen een verlengde taakbalk erbij :)

Misschien zou het ook leuk zijn om ook een tabel te maken met het aantal pixels en diameter scherm je krijgt met de verschillende opstellingen? Dis misschien handig om een idee te krijgen over de rekenkracht die je nodig hebt om iets goed te kunnen draaien etc.?

btw: Misschien niet allemaal interessant maar hier mijn bevindingen van de zoektocht naar multi-display gebruik:

--------------------------------------
Multi Monitor Wallpapers
http://www.triplemonitorbackgrounds.com/
http://www.dualscreenwallpaper.com
http://mintywhite.com/cus...nitor-desktop-wallpapers/
http://www.wallpapershouse.com/
http://wall.alphacoders.com/index.php?s=Multi%20Monitor
http://www.gamewallpapers...ion=changelang&newlang=nl
http://interfacelift.com/.../2052/the_red_arrows.html
http://www.wallpaperpimper.com/wallpaper/triple_screen.htm
http://desktop-pictorials...en/DualPage04/Page04.html
http://wallpaperswide.com/flow_2-wallpapers.html
http://jootix.com/
http://digitalblasphemy.com/

Troubleshooting
http://www.kegetys.net/forum/index.php?topic=247.0

Tips
Windows 7 beta 1 adds new Multimonitor hotkeys :
Win+Home: Clear all but the active window
Win+Space: All windows become transparent so you can see through to the desktop
Win+Up arrow: Maximize the active window
Win+Down arrow: Minimize the active window or restore the window if it’s maximized
Win+Left/Right arrows: Dock the active window to each side of the monitor
Win+Shift+Left/Right arrows: If you’ve got dual monitors, this will move the active window to the adjacent monitor
Win+T: Shift focus to and scroll through items on the taskbar
Win+P: Adjust presentation settings for your display
Win+(+/-): Zoom in/out
Shift+Click a taskbar item: Open a new instance of that particular application

Tools
http://www.kegetys.net/
http://www.displayfusion.com/
http://www.mediachance.com/download.htm (XP /vista style taskbar)

Handy Sites
http://multimonitor.net/
[Centraal] Multi-monitor setup

------------------------
Triple Monitor Stands
------------------------
http://www.proluma.com.au...o&cPath=38&products_id=98
http://www.easy-ergonomic...-voor-3-lcd-schermen.html
http://www.zercom.eu/inde...ts.view&product_id=117855
http://www.zercom.eu/inde...ts.view&product_id=127876
http://www.redcoon.nl/B21...nitorbeugels?refId=basenl
http://www.digitaltigers.com/ultraflex-powertrio24.asp
http://www.mountedconcepts.com/Monitor-Arms.html

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• Niet online
Het kan wel maar dan heb je die kaart nodig voor die schermen.
Beter doe je dat niet want met een single core kaart ga je daar geen plezier aan beleven.
Ik heb het ook gehad met amd kaarten maar het gaf toen niet genoeg performance als je gfx geil bent en alles aan wil zetten.

[Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 429466 op 24-12-2011 16:27]

• Paprika
larsiano schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 06:52:
Goed kom ik er dus achter dat je met een GTX580 geen 3 schermen kan draaien. Dan maar upgraden naar de GTX590 (druk opzoek!!). Ik neem aan dat je met een extra videokaart wel een spel zonder meer kan uitrekken? Tijdelijk maar even aan het testen met twee schermen met DiplayFusion software.. erg uitgebreid. Werkt prima en heb meteen een verlengde taakbalk erbij :)
Dat is het nadeel van software oplossingen... Je hebt 2 GTX580s nodig. :+
larsiano schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 06:52:
Misschien zou het ook leuk zijn om ook een tabel te maken met het aantal pixels en diameter scherm je krijgt met de verschillende opstellingen? Dis misschien handig om een idee te krijgen over de rekenkracht die je nodig hebt om iets goed te kunnen draaien etc.?
Het lijkt me toch wel dat de meesten een resolutie waarde X * 3 kunnen doen?

• Niet online
Precies dan word het ook net speelbaar. Met minder zou ik echt niet aanraden.

• Hatsieflatsie

http://www.smartsquare.co.kr/

En dat allemaal touch screens. Interessante setup...

[Voor 9% gewijzigd door Hatsieflatsie op 23-12-2011 15:49]

• Hatsieflatsie
Mijn setup tot nu toe:

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-05 11:55
Hey guys

Na uitvoerige research ben ik (hopelijk) klaar om over te gaan op een eyefinity setup met 3 monitors.

Ik heb deze hardware staan en wil er dus nog 2 dezelfde monitors bijkopen voor een portrait setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2412M€ 252,-€ 252,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 84,39€ 84,39
1Intel Core i7 960 Boxed€ 240,-€ 240,-
1Asus Rampage III Extreme€ 308,90€ 308,90
2Asus EAH5850/2DIS/1GD5€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.600,93

Volgens mij moet dit goed kunnen werken zonder extra dongels of andere hulpmiddelen, maar graag hoor ik van mensen die al met Eyefinity werken of ik iets over het hoofd heb gezien.

Ook wil ik graag weten hoe ik de monitors moet verbinden met de grafische kaart.
Ondanks het doorlezen van alle ATI Eyefinity faqs en handleidingen kan ik er geen informatie over vinden.
Waarschijnlijk omdat het te simpel is maar als leek zit ik met 2 displayport aansluitingen op mijn grafische kaart en heb ik geen idee hoe ik daar drie monitors op moet aansluiten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Red

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59

Fordox

00101010

ik heb nu mijn derde scherm besteld, een 27" (jaja 69 cm) full hd beeldscherm. ik had al 2 19" 1440x900 schermen, en deze wil ik in portrait ernaast zetten.
de hoogte van de schermen komen dan overeen omdat het nieuwe scherm zo groot is :)

ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien met eyefinity 2.0 ^^ kun je gamen op verschillende resoluties.

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Nice!

Hier mijne, except m'n nieuwe kast nog;

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59

Fordox

00101010

zoow vandaard dus de dure sandy bridge e processor met een corsair h100 :P
die corsair kast past wel beter bij het totaal plaatje ja :)

ik ben benieuwd ^^

en ik zie een mac toetsenbord achter een pc zitten... :P

[Voor 15% gewijzigd door Fordox op 23-12-2011 16:52]

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Paprika

Ik moet nog altijd overstappen op 3 Dell Ultrasharps.... O+

Oh en haha, same wallpaper :P.

[Voor 20% gewijzigd door Paprika op 23-12-2011 17:41]

reddorian schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:41:
als leek zit ik met 2 displayport aansluitingen op mijn grafische kaart
Als ik de link klik en het fototje bekijk zie ik 2 DVI aansluitingen en nog twee andere, kleinere, aansluitingen.

[Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 23-12-2011 22:09]

Paprika schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 13:00:
Het lijkt me toch wel dat de meesten een resolutie waarde X * 3 kunnen doen?
Je kunt ook eyefinitiëren met verschillende resoluties, misschien valt daar wat over te zeggen.
Bv. ik heb 1680x1050 en twee keer 1280x1024.

sorry soort van dubbelpost...

[Voor 200% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 23-12-2011 22:10]

• marcovtwout
  • Laatst online: 17-05 20:18
Eerder in dit topic al genoemd, maar ik mis in de startpost nog de optie om SoftTH te gebruiken. De primaire kaart doet al het renderwerk, het simpele tweede kaartje is alleen om het beeld door te voeren. De software is gratis en het werkt in vrij veel games. Benodigdheden: een moederbord met een extra PCI-E aansluiting en een eenvoudige kaart, nieuw bijvoorbeeld een HD5450 of een GeForce 210. Een veel goedkopere oplossing dan bijvoorbeeld die van Matrox, of als je al een dikke kaart als primaire kaart hebt.

Alpha-versie voor Windows 7 en DX9-games: http://www.kegetys.net/forum/index.php?topic=2123.0

• fellware

fellware

Misschien een wat domme vraag.

Nu heb ik mijn eyefinity werkende al zou ik nu graag willen dat als ik in windows ben hij reageerd als 3 aparte schermen.
Dus als ik iets maximaliseer dat hij dit enkel en alleen op 1 scherm doet.
Nu heb ik wel wat met hydragrid zitten stoeien, maar dit doet niet wat ik er van wil.
Is dit ook mogelijk op een andere manier? Zonder dat je constant moet aangeven dat een applicatie in het grid moet blijven?

Nothing Is Everything

• Paprika
2 profielen maken (1 met Eyefinity en 1 zonder) welke je dan een hotkey aan bind. Overigens hoef ik mijn Attach to Grid maar 1x te doen en hij werkt daarna altijd (ook na een reboot) :S.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

marcovtwout schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 13:35:
Eerder in dit topic al genoemd, maar ik mis in de startpost nog de optie om SoftTH te gebruiken. De primaire kaart doet al het renderwerk, het simpele tweede kaartje is alleen om het beeld door te voeren. De software is gratis en het werkt in vrij veel games. Benodigdheden: een moederbord met een extra PCI-E aansluiting en een eenvoudige kaart, nieuw bijvoorbeeld een HD5450 of een GeForce 210. Een veel goedkopere oplossing dan bijvoorbeeld die van Matrox, of als je al een dikke kaart als primaire kaart hebt.

Alpha-versie voor Windows 7 en DX9-games: http://www.kegetys.net/forum/index.php?topic=2123.0
Ik had begrepen dat dit truukje enkel in een beperkt aantal games werd ondersteund, en eigen de moeite het noemen niet waard was. Maar blijkbaar fout begrepen. Ben ook later mede-auteur geworden. Zal hem eerdaags er eens tussen prutsen in de OP.

• marcovtwout
RaZ schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 19:10:
[...]

Ik had begrepen dat dit truukje enkel in een beperkt aantal games werd ondersteund, en eigen de moeite het noemen niet waard was. Maar blijkbaar fout begrepen. Ben ook later mede-auteur geworden. Zal hem eerdaags er eens tussen prutsen in de OP.
Die alpha-versie werkt al met een aardige lijst van spellen (mits ze natuurlijk op DirectX 9 draaien).
En het is gewoon een erg toegankelijk oplossing, qua prijs. :)

• Paprika
Het ziet er op zich al een stuk beter uit dan een paar jaar terug, maar een enkele AMD kaart + adapter voor 20 euro zou ik niet echt duur noemen gezien je dan alleen limited bent door spellen die gewoon geen multi-monitor setups ondersteunen (lack of FOV opties etc) dan dat je software EN game limited bent.
Het ondersteunt wel Bezel Correction zover ik kan zien uit screenshots?

• marcovtwout
Paprika schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 19:23:
Het ziet er op zich al een stuk beter uit dan een paar jaar terug, maar een enkele AMD kaart + adapter voor 20 euro zou ik niet echt duur noemen gezien je dan alleen limited bent door spellen die gewoon geen multi-monitor setups ondersteunen (lack of FOV opties etc) dan dat je software EN game limited bent.
Het ondersteunt wel Bezel Correction zover ik kan zien uit screenshots?
Jep, bezelcorrection is een van de instellingen. FOV forceren kan ook.

En je kunt dus een combinatie maken met verschillende schermen. In mijn geval (1280x1024 + 1600x1200 + 1600x1200) render ik 4800x1200 en map alleen het zichtbare deel op het linkerscherm, waardoor het verticaal tussen scherm links en midden ook netjes aansluit.

Bij de meeste games die ik geprobeerd hebt werkt het direct, soms moet je even zoeken naar de juiste locatie om de dll te plaatsen. In sommige spellen (zoals Richard Burns Rally) moet je de resolutie forceren, dan heb je een uitgestrekte UI (maar met een hotkey is alles naar het middelste scherm te renderen voor in de menu's).

• Paprika
http://puu.sh/brDr (onderste is zonder X-fire)
Ik draai weer eens Crossfire i.c.m. Eyefinity, maar de frame-tijden blijven toch erg veel springen. Al heb ik er nu minder las van dan voorheen. Als micro-stuttering toch niet bestond... :9
Over bijna 9000 frames:
http://puu.sh/brE7

[Voor 14% gewijzigd door Paprika op 24-12-2011 19:43]

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Paprika schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:38:

Ik moet nog altijd overstappen op 3 Dell Ultrasharps.... O+

Oh en haha, same wallpaper :P.
Nice, ik heb alleen die versie met een geshopte maan erin ;) Vind ik net ff mooier! Wel chill om nu makkelijk die resolutie wallpapers te zoeken, google afbeeldingen, formaat ingeven, en zoeken maar! ;)

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee