Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Alhoewel jullie discussie wel interessant is lijkt me dat het een beetje de reikwijdte van dit topic te buiten gaat. Hier gaat het specifiek over bepaalde kalibratiehardware. Mijn vraag om informatie over een eventuele op stapel staande Spyder 4 raakt nu ook een beetje ondergesneeuwd door jullie verhandelingen.

Ik weet niet of er een reeds bestaand topic is waar dit beter in zou passen en anders is het misschien een goed idee om een algemeen kalibratietopic te starten in de trant van "De mogelijkheden en (on)zin van monitorkalibratie" of iets dergelijks. Dat lijkt me zeker nuttig.

Ik zal daar dan zelf waarschijnlijk ook nog wel het e.e.a. aan bij te dragen hebben maar in dit topic zal ik dat niet neerpennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Ik wist niet dat DVI beperkt was tot 8 bits. Als dat zo is, snap ik wel dat een monitor LUT dan iets nauwkeuriger kan zijn. Ik denk dat de meeste winst in het type paneel zelf te halen valt overigens.

De (on)zin van monitorcalibratie: voor het web heeft het geen enkel zin: er zijn zo weinig bewust met kleur bezig ;) Voor print kan het erg handig zijn, zowel inhouse als wanneer je het uitbesteedt aan een toko die ook een color managed workflow heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Up to 48 bits per pixel are supported in dual link DVI, and is optional ....
vanaf hdmi 1.3 36-bit support is mandatory for Deep Color-compatible consumer electronic devices, with 48-bit support being optional.
1.4 48 bit

Is niet voor niks dat er zo gehamerd wordt op, dat je je hele santakraam moet checken als je een 10bit scherm koopt.

En scherm lut heeft zeker zin om te behandelen omdat je hierdoor misschien andere software nodig hebt. Als iemand meer info had zonder embargo had ie dat vast al vertelt....p.s. ik heb geen embargo ondertekend.

en zin heeft het zeker want je kijkt zelf naar een prettiger beeld ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mafketel op 05-12-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mafketel schreef op maandag 05 december 2011 @ 14:53:
p.s. ik heb geen embargo ondertekend.
Moet ik daar uit afleiden dat je er ook niets over weet of juist wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
Om het topic weer wat richting ontopic te krijgen zal ik dan maar zeggen dat de Spyder 4 alweer dik twee weken te koop is volgens de Pricewatch: pricewatch: Datacolor Spyder4Express Display Calibration

Ik begin me wel af te vragen met welke je nu met beperkt budget (zoals ik) het beste mee uit ben. In de laatste twee pagina's kan ik hierover geen conclusie trekken... iemand nog tips? Ik zag namelijk in de V&A een i1Display 2, maar begin me nu af te vragen of deze zijn geld waard is of dat ik beter voor een Spyder 4 zou kunnen gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spyder 4 Pro en Spyder 4 Elite staan alleen nog maar in de Pricewatch bij ongesorteerd:

pricewatch unsorted: DataColor Spyder 4 Pro
pricewatch unsorted: Datacolor Spyder 4 Elite

Info van fabrikant:

http://www.datacolor.eu/e...ion/spyder4pro/index.html
http://www.datacolor.eu/e...n/spyder4elite/index.html

Aantal interessante claims van fabrikant:
Spyder4Elite's patented 7-color sensor improves upon colorimeters that use 3-channel RGB sensors. Each Spyder4Elite unit is individually tuned in the factory to accurately handle a variety of wide-gamut and normal gamut displays with ease.
The fourth-generation Spyder4Elite has double-shielded color filters for an even closer match to CIE color standards and improved long term stability. Average accuracy increased by 26% and consistency between Spyder units has improved 19%.
Ik ben erg benieuwd naar hoeveel daarvan deze nieuwe colorimeters waar kunnen maken. Op deze manier klinkt het haast alsof ze alle problemen van de vorige generaties verholpen hebben, de belangrijkste daarvan waren namelijk nauwkeurigheid in het algemeen, unit-to-unit variaties en wide gamut performance.

EDIT: nog een interessant punt, het lijkt er op dat alle drie de Spyder 4 edities dezelfde colorimeter gebruiken, dat was bij de Spyder 3 niet zo, daar had je bij de Express versie een andere meter dan bij de Pro / Elite.

http://www.datacolor.eu/f...te_EN_ComparisonTable.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Kid Jansen op 06-02-2012 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 20:58
Bedankt voor de tip dat de spyder 4 inmiddels verkrijgbaar is. Ik zit er zelf sinds kort ook aan te denken er een te kopen. Zit alleen te twijfelen welke versie. Elite / Pro / of Express.

Ik schrok namelijk laatst nogal toen ik een externe monitor op m'n laptop aansloot hoe groot het kleurverschil was tussen deze 2 beeldschermen. En toen ik m'n ipad er nog bij hield was het echt een wereld van verschil tussen de 3 beeldschermen (laptop / ipad / en losse monitor ). Dus welke is nou goed? Ik heb nu mijn externe scherm wat bijgesteld zodat hij meer overeenkomt met het scherm op de ipad, ervan uitgaande dat het ipad scherm redelijk goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou eerst nog even tests of reviews afwachten om te kijken hoe deze nieuwe Spyder 4 colorimeters zich verhouden tegenover bijvoorbeeld de X-Rite i1Display Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Juist. Mijn informatie was dus wel degelijk correct dat er een Spyder 4 aan zat te komen. Ik vind het alleen jammer dat er schijnbaar niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om de monitor vanuit de software bij te regelen via MCCS. Dat zou ik eigenlijk juist verwachten van calibratiesoft/hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Kid Jansen schreef op maandag 06 februari 2012 @ 02:12:
EDIT: nog een interessant punt, het lijkt er op dat alle drie de Spyder 4 edities dezelfde colorimeter gebruiken, dat was bij de Spyder 3 niet zo, daar had je bij de Express versie een andere meter dan bij de Pro / Elite.
Er is een hardware verschil tussen bij de 3 express en de rest, de express heeft geen extra omgevings licht sensor rest is identiek.
Anyway ... ben niet zo benieuwd wat die 4 doet .. heb namelijk al een 3 expres en ben niet van plan een nieuwe te kopen.
Betere software zou wel prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mafketel schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:27:
Er is een hardware verschil tussen bij de 3 express en de rest...
Dat komt dan toch overeen met wat ik zeg?

Ik heb zelf een Spyder 3 Elite met de versie 4 software, een X-Rite i1Display Pro en een X-Rite i1Pro. Allemaal hebben die duidelijk minpunten.

Die Spyder van mij is volgens mij een slecht exemplaar, want die is echt nergens goed in. De i1Display Pro is niet heel goed met heel erg verzadigd rood en groen en de i1Pro is traag en niet echt nauwkeurig onder de 10 cd/m² en zelfs extreem traag en onnauwkeurig onder de 0.5 cd/m².

Ik werk zelf nu vooral met een combinatie van de i1Display Pro en de i1Pro. Als je de goede punten van die twee weet te combineren en heb je namelijk voor consumenten begrippen een vrijwel perfecte meter.

Toch zou het mooi zijn als het in één meter zou kunnen, dus ik ben erg benieuw naar hoe de Spyder 4 presteert met wide gamut schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Ik zit thuis met 2 Acer 24" schermen die ik graag wat realistischer zou willen laten schijnen. Hoeft niet 100% professioneel zijn, anders had ik wel voor een Eizo gegaan, maar ik zou ze toch graag wat afstellen. Zit wat te zoeken naar een 2e handse spyder 3, versie maakt niet uit. Afdrukken doe ik met de Canon 6550. Die prints verschillen wel wat van wat ik op mijn scherm zie, maar sinds ik met LR3, en een bepaald printerprofiel print, valt het allemaal wel mee. Verschil zit hem vooral in de helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Denk ook aan een kleurenprofiel voor je printer (per papiersoort!). Anders is de kans klein dat je het precies hetzelfde krijgt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Weet ik, maar dat hoeft niet zo moeilijk te zijn aangezien de printer vrij nieuw is, en ik ook papier van Canon zelf gebruik. Lijkt me dus gewoon een kwestie van het juiste printer-papierprofiel, samen met een gekalibreerd scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Review over de nieuwe versie 4 van de Datacolor Spyder..
http://www.photo-i.co.uk/reviews-2/hardware/spyder-4-review/

Zo op het eerste oog gaat het niet erg in op de verschillen tussen 3 en 4. In de conclusie zitten wel wat beweringen, maar geen echte vergelijking.

Wel netjes uitgelegd hoe het werkt en screenshots van de software, wat nuttig is als je wilt weten wat je aan gaat schaffen (voor mensen zoals ik, die er naar aan het kijken zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stelt vrij weinig voor die review, wat je wil zien zijn de resultaten van die Spyder 4 colorimeter tegen een referentiemeter. Zoals bijvoorbeeld de Topcon BM-7 colorimeter of Topcon SR-3 spectraalfotometer (dat zijn de meest gebruikte meters door paneelfabrikanten voor het specificeren van paneelspecificaties).

Zo weet je nog steeds niks over de prestaties bij met name wide gamut schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Jup, zoals ik al schreef, het is geen vergelijking.. dus eigenlijk meer een uitgebreide 'unboxing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens lijkt het alsof er aan de software vrijwel niks is veranderd ten opzichte van de versie 4 software-upgrade voor de Spyder 3 Elite. De functionaliteit en userinterface lijken in ieder geval vrijwel exact hetzelfde.

Enige wat anders lijkt is de presentatie van de uniformiteitsdata en de monitor rating is toegevoegd.

Hopelijk is er wel under the hood het nodige verbeterd aan de software, want een significant deel van de onnauwkeurigheid van de Spyder 3 colorimeters was volgens vele te wijten aan de software (met third party schenen ze namelijk een stuk nauwkeuriger te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Kid Jansen schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:01:
[...]
Dat komt dan toch overeen met wat ik zeg?
... Je had het eerder over een andere colorimeter. En dat is dus niet het geval, er is alleen een extra functie met een extra sensor. De scherm meting wordt gedaan met dezelfde sensor in alle spyder 3's

verder boeit het niet zoveel want die spyder 4 zal wel snel dezelfde prijs als de 3 aannemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Mafketel op 07-02-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De colorimeter (dat is de sensor) was niet hetzelfde bij de Spyder 3 Express en de Spyder 3 Pro / Elite. Naast het feit dat de meter die je bij de Pro en Elite uitvoering kreeg een ambient light sensor had, was ook de diameter van de meetopening (aperture in de specs) groter en zaten er nauwkeurigere sensoren in.

EDIT: Ik heb de Spyder4Pro en Spyder4Elite ook even toegevoegd aan de Pricewatch en ook meteen gekoppeld aan dit topic:

pricewatch: Datacolor Spyder4Pro
pricewatch: Datacolor Spyder4Elite

[ Voor 35% gewijzigd door Kid Jansen op 07-02-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
spyder2 express idd andere sensor 3 dezelfde. Ik nu even niet zo snel deze gegevens van datacolor ophalen maar deze gegevens komen daar origineel vandaan.
zie onderaan deze pagina .. http://www.northlight-ima...ofiling/spyder3elite.html
2 heeft 14,5mm rest 27mm.
Verder ben jij de eerste die zegt dat de sensor anders is(tenminste ik ben het nog niet eerder tegengekomen). Graag zou ik willen weten waar je deze info vandaan haalt.

overigens kun je nu ook de 4 versie van de software voor de 3express downloaden, wat een verbetering is voor het profiel wat er uit voort komt. Net namelijk geprobeerd.

p.s. ligt het aan mij of zitten de monitor calibratie tools willekeurig verdeeld over meerdere categorien.

[ Voor 8% gewijzigd door Mafketel op 07-02-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mafketel schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:48:
spyder2 express idd andere sensor 3 dezelfde. Ik nu even niet zo snel deze gegevens van datacolor ophalen maar deze gegevens komen daar origineel vandaan.
zie onderaan deze pagina .. http://www.northlight-ima...ofiling/spyder3elite.html
2 heeft 14,5mm rest 27mm.
Verder ben jij de eerste die zegt dat de sensor anders is(tenminste ik ben het nog niet eerder tegengekomen). Graag zou ik willen weten waar je deze info vandaan haalt.

overigens kun je nu ook de 4 versie van de software voor de 3express downloaden, wat een verbetering is voor het profiel wat er uit voort komt. Net namelijk geprobeerd.
Je hebt gelijk, ik was in de war doordat de Spyder 3 Elite en Spyder 3 Studio in oktober 2007 werden geïntroduceerd en in december 2007 volgden de Spyder 3 Pro en Spyder 3 Print, maar de Spyder 3 Express kwam pas in september 2009. De Spyder 2 Express was dus bijna twee jaar na de introductie van de Spyder 3 serie nog steeds de recentste Express editie.
p.s. ligt het aan mij of zitten de monitor calibratie tools willekeurig verdeeld over meerdere categorien.
Dat ligt niet aan jou, maar aan een eigenwijze Pricewatch moderator...

De meeste colorimeters die aan dit topic gekoppeld zijn heb ik ingevoerd in de Pricewatch en die zet ik dan altijd in de categorie Pricewatch » Randapparatuur » Overige randapparatuur, maar blijkbaar tref ik iedere keer een andere Pricewatch moderator om het goed te laten keuren, want het wordt iedere keer gewijzigd, alleen dan ook nog eens zo dat het iedere keer weer iets anders is.

Wat een stuk mooier zou zijn is een subcategorie Accessoires onder de categorie Monitoren, maar dat zie ik eigenlijk niet gebeuren. Hoewel dat ook weer niet helemaal correct is, aangezien sommige kalibratieoplossingen meer gericht zijn op bijvoorbeeld TV's, of printers.

[ Voor 7% gewijzigd door Kid Jansen op 07-02-2012 22:22 ]

• CobraX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02-2014
Kid Jansen schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 18:01:
M'n i1Display Pro met offset tables van de JETI Specbos 1211 Reference Spectraalfotometer voor ChromaPure Professional ligt klaar in de UK en wordt morgen verzonden. Ik neem aan dat ik hem dan maandag of dinsdag wel binnen heb.
Waar heb je deze besteld en wat heeft dit juist gekost (incl. shipping) als ik vragen mag?
Bij Kalibrate Limited in de UK.

Het totaalbedrag was omgerekend €1777,83 inclusief verzendkosten voor X-Rite i1Basic (kit met X-Rite i1Pro spectraalfotometer) en de X-Rite i1Display Pro colorimeter met kalibratie tegen JETI Specbos 1211 Reference spectraalfotometer en de ChromaPure Professional 2.2 software.

• CobraX
Bah duur. Ik wou namelijk eens weten wat de X-Rite i1 Display Pro met die speciale kalibratie kostte. Bij cameratools kost hij 184,95 euro (ik neem aan zonder speciale kalibratie). Zit hier met een Samsung EX2220 en ben aan 't overwegen om die X-Rite i1 Display Pro aan te schaffen. Ik neem aan dat de Chromapure software er standaard bijzit?

[ Voor 8% gewijzigd door CobraX op 16-02-2012 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, die ChromaPure is alternatieve software. De standaard software voor de i1Display Pro is X-Rite i1Profiler.

Voordeel van ChromaPure is dat het veel meer opties heeft voor het testen van beeldschermen, wat ik zelf veel gebruik bij het reviewen van beeldschermen. Voor het kalibreren van beeldschermen is het een stuk minder handig, omdat het namelijk vooral is gemaakt voor HD-TV's. Een automatische kalibratie is dus niet mogelijk, je kan alleen maar handmatig kalibreren via het OSD van het beeldscherm en er wordt ook geen ICC profiel aangemaakt.

De speciale kalibratie van de i1Display Pro werkt ook alleen in ChromaPure, want die kalibratie zit niet in het apparaat, maar in het programma (om precies te zijn zit het opgeslagen in het licentiebestand). Belangrijk nadeel van de i1Display Pro kopen met andere software dan i1Profiler is dat je dan een OEM versie krijgt.

De OEM versie van de i1Display Pro krijg je alleen de meter zelf bij, voor de rest helemaal niks, en hij werkt dan ook alleen maar met 3rd party software, niet met i1Profiler. Andersom werkt de retailversie van de i1Display Pro alleen maar met i1Profiler en juist niet met 3rd party software.

Als je de i1Display Pro dus alleen wil kopen voor het kalibreren van beeldschermen, dan raad ik je aan om de retailversie te kopen. De meeste 3rd party kalibratiesoftware is namelijk geschreven voor het kalibreren van HD-TV's (CalMAN, ChromaPure, ColorHCFR, etc.).

EDIT: ik heb nog even de exacte prijzen opgezocht:

£625 voor de X-Rite i1Basic
£850 voor de X-Rite i1Display Pro + referentiekalibratie + ChromaPure Professional 2.2
£50 verzendkosten vanuit UK

Het was de i1Basic die het een goede deal maakte, die was namelijk in Nederland vrijwel nergens onder de €1000 te vinden inclusief BTW, terwijl hij daar destijds omgerekend maar €725 kostte.

[ Voor 12% gewijzigd door Kid Jansen op 17-02-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobraX
Kid Jansen schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:01:
Nee, die ChromaPure is alternatieve software. De standaard software voor de i1Display Pro is X-Rite i1Profiler.

Voordeel van ChromaPure is dat het veel meer opties heeft voor het testen van beeldschermen, wat ik zelf veel gebruik bij het reviewen van beeldschermen. Voor het kalibreren van beeldschermen is het een stuk minder handig, omdat het namelijk vooral is gemaakt voor HD-TV's. Een automatische kalibratie is dus niet mogelijk, je kan alleen maar handmatig kalibreren via het OSD van het beeldscherm en er wordt ook geen ICC profiel aangemaakt.

De speciale kalibratie van de i1Display Pro werkt ook alleen in ChromaPure, want die kalibratie zit niet in het apparaat, maar in het programma (om precies te zijn zit het opgeslagen in het licentiebestand). Belangrijk nadeel van de i1Display Pro kopen met andere software dan i1Profiler is dat je dan een OEM versie krijgt.

De OEM versie van de i1Display Pro krijg je alleen de meter zelf bij, voor de rest helemaal niks, en hij werkt dan ook alleen maar met 3rd party software, niet met i1Profiler. Andersom werkt de retailversie van de i1Display Pro alleen maar met i1Profiler en juist niet met 3rd party software.

Als je de i1Display Pro dus alleen wil kopen voor het kalibreren van beeldschermen, dan raad ik je aan om de retailversie te kopen. De meeste 3rd party kalibratiesoftware is namelijk geschreven voor het kalibreren van HD-TV's (CalMAN, ChromaPure, ColorHCFR, etc.).

EDIT: ik heb nog even de exacte prijzen opgezocht:

£625 voor de X-Rite i1Basic
£850 voor de X-Rite i1Display Pro + referentiekalibratie + ChromaPure Professional 2.2
£50 verzendkosten vanuit UK

Het was de i1Basic die het een goede deal maakte, die was namelijk in Nederland vrijwel nergens onder de €1000 te vinden inclusief BTW, terwijl hij daar destijds omgerekend maar €725 kostte.
Bedankt voor de uitgebreide informatie. Wel lame dat de retailversie enkel met i1Profiler werkt en meteen ook bizar. Hoe flikken ze dat? Een firmware in het apparaat die bijhoudt welke versie je hebt of zo? Initieel was het de bedoeling om het apparaat aan te schaffen om m'n Samsung SyncMaster EX2220 te kalibreren zodat ik met relatief "correcte" kleuren aan 't werken ben als ik aan fotobewerking doe op m'n Mac. Maar ik heb hier ook een Panasonic V10 plasma staan die ik eventueel ook eens aan een kalibratie wou onderwerpen. Het zal dus kiezen worden als ik over zou gaan tot aankoop. Dit grote nadeel doet me anderzijds wel erg twijfelen of ik er wel geld aan zou uitgeven... Dat en het feit dat het apparaat na een tijdje niet meer accuraat is en een kalibratie nodig heeft (ik ken niet meteen iemand in de buurt die dat kan en het apparaat naar een shop sturen om het te laten doen is ook altijd zo'n heel gedoe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe ze ervoor zorgen dat de OEM versies niet in i1Profiler werken is niet zo moeilijk, dat kan gewoon met het serial number van de colorimeter. Bij alle OEM exemplaren begint dat met "OE". Ik vraag me meer af hoe ze het voor elkaar krijgen dat retailexemplaren niet in 3rd party software werken.

Overigens vind ik om eerlijk te zijn een Samsun SyncMaster EX2220 niet echt de moeite waard om een i1Display Pro voor te kopen. Dat scherm is alweer twee jaar oud en is altijd onder de €190 geweest en op z'n goedkoopst maar €100. De i1Display Pro is dan dus iets duurder nog dan het scherm zelf.

Als je een scherm wil hebben waar je een beetje redelijk op kan fotobewerken en je het scherm ook wil kalibreren, dan zou ik op z'n minst voor de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M gaan. Maar zelfs dan vind ik een pricewatch: X-Rite i1Display Pro een veel te grote investering in verhouding tot de prijs van het scherm. Bij de U2412M zou ik dan eerder voor een Spyder 4 Express of Spyder 4 Pro gaan. De i1Display Pro is meer iets voor als je een U2711 hebt of beter.

Het kalibreren van die plasma kan waarschijnlijk wel met de retailversie van de i1Display Pro als je alles op handmatig zet, maar het werkt zeker niet lekker.

Hoe het zit met het herkalibreren van de i1Display Pro weet ik niet, aangezien er bij de OEM versie dus helemaal niks bij zat. Bij de i1Pro (in de i1Basic kit) zat een kalibratiecertificaat waar ook de datum op stond wanneer hij opnieuw gekalibreerd moet worden. Dat gaat via X-Rite zelf en kan je aanvragen via de RMA pagina van X-Rite.

EDIT: ik kreeg trouwens donderdag een mailtje van X-Rite dat de i1Publish, i1Publish Upgrade A en i1Publish Upgrade B een rebate offer hebben tot en met 31 maart.

PakketRebate value
i1Publish€270
i1Publish Upgrade A€135
i1Publish Upgrade B€240

Ik heb dus meteen bij Redcoon een i1Publish Upgrade B bestelt, zodat ik van m'n i1Basic kit een i1Publish Pro kit maak. Verschil is alleen dat als ik de i1Publish Pro normaal als kit zou kopen ik er minimaal €1600 voor zou moeten betalen en nu ben ik in totaal nog geen €1300 kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door Kid Jansen op 18-02-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Misschien zijn jullie geïnteresseerd in dit artikel
http://www.drycreekphoto....rCalibrationHardware.html

snelle conclusie
BasICColor Discus goed en duur
nog steeds goed X-Rite i1Display Pro en betaalbaarder
ColorMunki Display nog weer wat goedkoper en zelfde meting as de i1display pro maar dan veel langzamer.
kijk uit bij het bestellen van die laatste het is namelijk deze Afbeeldingslocatie: http://www.xrite.com/images/products/EN/CMUNDIS/CMUNDIS_gl_F5.jpg
en niet deze

van de oudere meters is de spyder3 standaard het best uitgerust om ook wide gamut monitoren te kalibreren.

[ Voor 31% gewijzigd door Mafketel op 18-02-2012 14:21 . Reden: pricewatch is niet helemaal tof met links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij waren de X-Rite i1Display 2 en de X-Rite DTP-94 toch een stuk beter met wide gamut schermen. Ik heb zelf ook een Spyder 3 Elite, en zelfs met de software-upgrade is die nog steeds waardeloos met wide gamut schermen en dat ligt niet aan glossy, of aan LED backlighting, want op m'n U2711 deed hij het ook niet goed. Daarnaast gaf hij op de U2410 en U3011 die Dell me had uitgeleend om te reviewen een jaar geleden vrijwel dezelfde fout. Die Spyder 3 colorimeter kan gewoon echt niet het rood en het groen aan van wide gamut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk m'n X-Rite i1Publish Upgrade B van Redcoon binnen en X-Rite heeft m'n cashback claim ook al goedgekeurd. Probleem is alleen dat er geen serial bij zat, dus maar contact met X-Rite opgenomen, want zo kan ik er nog niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
Ik heb een Spyder 3 Pro gehad en die gaf op mijn Samsung 2494HM hele rare onrealistische resultaten. De software vond ik ook nog eens onduidelijk. Nu heb ik gewoon mijn helderheid verlaagd naar 50 en contrast op 80 gezet, nu zal deze instelling niet optimaal zijn, maar heb het gevoel dat ik toch niet meer uit dit scherm kan halen aangezien het een TN-panel is. Ben nu aan het sparen voor een IPS scherm omdat ik het afgelopen jaar veel aan fotobewerking doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik weet niet wat je budget is, maar Dell en HP hebben erg aardige en betaalbare IPS panelen. De U2410 bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zal die Spyder 3 colorimeter van je wel een slecht exemplaar zijn, want het kleurbereik van de 2494HM zou totaal geen probleem moeten zijn voor de Spyder 3. Daarnaast is het scherm mat en maakt het gebruik van CCFL backlighting, dus dat zou ook geen problemen moeten geven.

Wat betreft de monitor, hangt natuurlijk heel erg af van wat je budget is. Als je budget niet erg hoog is, is de U2412M wel een goede keuze. Naarmate je budget hoger wordt, wordt het aanbod ook steeds groter. Als je even een post maakt in [BBG aanschaf] Monitoren en ook zoveel mogelijk van de aanvullende vragen beantwoord (die van toepassing zijn), zal ik er wel even een blik op werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kid Jansen schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 14:35:
...Probleem is alleen dat er geen serial bij zat, dus maar contact met X-Rite opgenomen, want zo kan ik er nog niks mee.
Serial bleek er wel bij te zitten, stond alleen op een ander papiertje gedrukt dan zou moeten en daardoor had ik er helemaal overheen gekeken.

Overigens liep ik wel nog tegen het probleem aan dat automatische activatie niet werkte, dus moest ik nog een mailtje sturen naar X-Rite om een activatie code te sturen op de basis van m'n i1Pro device serial en m'n upgrade serial.

Die activatie code heb ik vanochtend binnen gekregen, dus ik kan eindelijk gebruik maken van m'n i1Publish Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Vraagje: er wordt hier gesproken over Spyder 3 of iDisplay, maar ondertussen zijn er nieuwere versies.

- Datacolor Spyder 4 Express (laagste tweakers prijs is € 89,00)
- X-Rite Colormunki Display (laagste tweakers prijs is ongeveer € 130,00)
- X-Rite i1 Display Pro (laagste tweakers prijs is ongeveer € 190,00)

En laat ik nou van de Spyder4 geen recensies of ervaringen vinden, maar is de prijs wel zeer interessant.
Ik heb een normaal scherm (HP ZR24w) waar ik al mijn fotobewerkingen op uitvoer. (En een laptop voor onderweg, en calibratie zou het zeker verbeteren, maar daar komen zoveel factoren bij kijken (o.a. kijkhoek), dat het altijd lastig zal blijven om deze kleurecht te krijgen, iets wat ook niet de prioriteit heeft).

Is er al iemand die ervaring heeft met de Spyder 4 (en vooral de kwaliteit)? Ik heb begrepen dat vooral de Spyder3 nogal eens mis zat, en dat ze 'ongekalibreert' de fabriek verlaten.
Of is het prijsverschil tussen de Spyder4 en de Colormunki dusdanig dat de Spyder4 snel vergeten zou moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Volgens mij had ik mijn voorkeur al duidelijk gemaakt ;)
sinds de 4 versie van het software pakket is mijn spyder3 express voldoende(redelijke kleurverlopen niet dichtlopend zwart en volle kleuren en geen al te vreemde kleurzwemen) voor de op mac. Dit zal niet veel verschillen met de spyder4 express
Met de munki display ben je af van het knagende gevoel een betaalbare meter te hebben die het net niet is, maar is wel 50% duurder.
idisplay pro lijkt mij geheel buiten jouw budget.

En voor een goede review moet je waarschijnlijk nog wat geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Colormunki Display is exact dezelfde meter als de i1Display Pro, enige verschil zit hem in de software. De i1Display Pro gebruikt i1Profiler (net zoals de nieuwe i1Pro kits) en de Colormunki Display gebruikt de Colormunki software.

Welke van de twee beter is voor beeldschermen kalibreren weet ik niet, maar als er al een verschil is, zal dat dus niet aan de hardware liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Mafketel schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:43:
Volgens mij had ik mijn voorkeur al duidelijk gemaakt ;)
sinds de 4 versie van het software pakket is mijn spyder3 express voldoende(redelijke kleurverlopen niet dichtlopend zwart en volle kleuren en geen al te vreemde kleurzwemen) voor de op mac. Dit zal niet veel verschillen met de spyder4 express
Met de munki display ben je af van het knagende gevoel een betaalbare meter te hebben die het net niet is, maar is wel 50% duurder.
idisplay pro lijkt mij geheel buiten jouw budget.

En voor een goede review moet je waarschijnlijk nog wat geduld hebben.
En is de versie 4 software (na download op de datacolor site) te gebruiken op de Spyder 3 express, of is dit een upgrade geweest die betaald moest worden?

EDIT: Ik zie dat de 4.0.2 versie te downloaden is, waarschijnlijk doel je op deze versie (ik dacht even de Spider4 software voor de spyder3 meter).

[ Voor 11% gewijzigd door Erwin.MvdB op 22-03-2012 18:45 . Reden: vraag zelf beantwoord. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-07 14:22
Hallo mensen misschien ben ik hier aan het goede adres.

Ik heb een 60 inch sharp tv'tje en zou hem graag calibreren. Heb er weinig verstand van en zou het dus ook graag samen met iemand doen die er wel verstand van heeft, onder het genot van een biertje of een andere versnapering.
Ik ben woonachtig in heerlen, heb ook al 2x een V&A geplaatst hierover alleen geen bericht gekregen. Voor een kleine vergoeding + kilometer vergoeding is het denk ik wel te regelen.
Hopelijk voelen mensen zich geroepen om met dit leuke speelgoed (de 60" tv) te komen spelen en is het beeld "perfect" te noemen als we ermee klaar zijn.

Ben niet heel actief op het forum dus zal af en toe kijken of ik een reply heb maar het liefst had ik een reactie via DM
:)

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:34
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 10:28:
Zorg dat je de NEN ook in je bezit krijgt (naar mijn mening balangrijker dan het hebben van een Spyder):
http://www.nen.nl/web/Normshop/Norm/NENISO-126462008-en.htm
Gewoon downloaden en uitprinten toch? :+

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
X-Rite heeft na lange tijd weer een nieuwe high-end sensor uitgebracht: de X-Rite i1Pro 2. Alle kalibratiesuites waar eerst de i1Pro in zat zijn per direct geupgrade naar een nieuwe versie met de nieuwe sensor:

i1Basic Pro → i1Basic Pro 2
i1Photo Pro → i1Photo Pro 2
i1Publish Pro → i1Publish Pro 2

Overigens is me nog niet geheel duidelijk wat er nou veranderd is met de i1Pro 2 spectraalfotometer ten opzichte van de i1Pro (op het uiterlijk na dan), de specificaties lijken namelijk exact hetzelfde:

Spectral range380 - 730 nm
Physical sampling interval3.5 nm
Optical resolution10 nm
Spectral reporting380 - 730 nm in 10 nm steps
Aperture4.5 mm

Het zou kunnen dat ze hem sneller hebben gemaakt. Een probleem van de i1Pro was namelijk dat hij erg traag was bij metingen van een helderheid lager dan 1 cd/m².

EDIT: uit de press release:
Each Pro solution includes the new i1Pro 2 second generation spectrophotometer – the most accurate and forward thinking device available today accommodating three measurement modes in one single device. These modes include the most commonly used M0 (Standard Illuminant A), the emerging M1 (illuminant D50) and M2 (known as UV-cut).

...

Enhanced Optical Brightener Compensation allows for the most accurate profiling (both Tungsten and UV/LED mode) for today’s enhanced range of substrates. Now users can predict what colors printed on optically brightened paper will look like under different light conditions using a single hand-held device.

Positioning Detection with Zebra Sensor provides a more robust scanning experience even on special substrates and low-resolution printers. It allows for the measurement of smaller patch sizes (as low as 7mm) in manual mode and enables dual measurement workflows for OBC, M1 and M2.

...

Improved Emissive Measurement allows for better temperature stability and higher brightness levels resulting in the best possible calibration and profiling of monitors ever.

...

New i1Profiler Software v1.3 highlights:
  • i1Pro 2 spectrophotometer support added for monitor, projector and printer profiling
  • M1 measurement mode support added
  • White Point Editing added – from current measurement, saved measurement, ICC profile, or custom
  • Improved CGATS reading module
  • Improved handling for printer test chart measurement
  • Default patch size reduced to 7mm
  • Two new measurement workflows added:
  • Measure Chart – specify number of rows and columns
  • Measure Reference Chart – import CGATS reference from ProfileMaker 5
  • Improved CMYK+n profile generation
  • Russian language support added
Overigens kan je ook upgraden naar de nieuwe versies met de i1Publish Pro 2 Upgrades.

Dat kan zowel van de echt oude suites, als van de suites die er sinds april 2011 zijn (i1Basic Pro, i1Photo Pro en i1Publish Pro). In het geval van die laatste drie kan je ook kiezen om alleen de sensor zelf te vervangen.

[ Voor 47% gewijzigd door Kid Jansen op 12-04-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
@KidJansen - Even inbreken op dit topic door een vraag te stellen over een ColorMonki display.
Xrite software geinstalleerd (en de xrgamma uit mijn startup verwijderd).
Ik zet mijn monitor in de default stand (via het menu van mijn HP ZR24w scherm). Laat dit een uur aanstaan, en heb toen de calibratie uitgevoerd met de bijbehorende software (en standaard instellingen 6500K, 120cdm).Ik laat het omgevingslicht buiten beschouwing (vink ik dus ook niet aan). Na pakweg 5 minuten is er een icc profile gemaakt, waarvan ik denk dat het goed is.
Echter als ik mijn pc opnieuw start, worden de waarden van mijn beeldscherm aangepast. Zo zijn brightness en contrast totaal anders. Is dit normaal, komt dit bekend voor, en op welke waarde zou ik het beste mijn scherm kunnen zetten ALVORENS de calibratie uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ztrezz schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:01:
@KidJansen - Even inbreken op dit topic door een vraag te stellen over een ColorMonki display.
Xrite software geinstalleerd (en de xrgamma uit mijn startup verwijderd).
Ik zet mijn monitor in de default stand (via het menu van mijn HP ZR24w scherm). Laat dit een uur aanstaan, en heb toen de calibratie uitgevoerd met de bijbehorende software (en standaard instellingen 6500K, 120cdm).Ik laat het omgevingslicht buiten beschouwing (vink ik dus ook niet aan). Na pakweg 5 minuten is er een icc profile gemaakt, waarvan ik denk dat het goed is.
Echter als ik mijn pc opnieuw start, worden de waarden van mijn beeldscherm aangepast. Zo zijn brightness en contrast totaal anders. Is dit normaal, komt dit bekend voor, en op welke waarde zou ik het beste mijn scherm kunnen zetten ALVORENS de calibratie uit te voeren.
Het ontbreekt hier op GoT aan een goed topic over monitorkalibratie, waardoor nu Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2 een beetje het monitorkalibratietopic is geworden.

Dat de waarden veranderen kan kloppen. De nieuwste X-Rite kalibratieoplossingen kunnen namelijk de monitorinstellingen wijzigen via het DDC/CI kanaal mits de monitor dat ondersteunt.

Ik ben er achter gekomen dat dat meestal bij lange na niet de beste manier van kalibreren is. Bij m'n U2711 zet die het scherm dan namelijk op de 6500 K preset, maar die is waardeloos. Waardoor vervolgens in de LUT van de videokaart er nog eens een gigantische correctie overheen moet. En die correcties kosten je kleurdiepte en kunnen ook zorgen voor onnauwkeurige kalibraties.

Zelf stel ik de helderheid en witbalans daarom handmatig in op het scherm en laat ik alleen de kleurkalibratie door de videokaart doen met het ICC profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Op verzoek de vraag van ztrezz verplaatst naar dit topic

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Kid Jansen schreef op maandag 30 april 2012 @ 20:55:
[...]

Het ontbreekt hier op GoT aan een goed topic over monitorkalibratie, waardoor nu Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2 een beetje het monitorkalibratietopic is geworden.

Dat de waarden veranderen kan kloppen. De nieuwste X-Rite kalibratieoplossingen kunnen namelijk de monitorinstellingen wijzigen via het DDC/CI kanaal mits de monitor dat ondersteunt.

Ik ben er achter gekomen dat dat meestal bij lange na niet de beste manier van kalibreren is. Bij m'n U2711 zet die het scherm dan namelijk op de 6500 K preset, maar die is waardeloos. Waardoor vervolgens in de LUT van de videokaart er nog eens een gigantische correctie overheen moet. En die correcties kosten je kleurdiepte en kunnen ook zorgen voor onnauwkeurige kalibraties.

Zelf stel ik de helderheid en witbalans daarom handmatig in op het scherm en laat ik alleen de kleurkalibratie door de videokaart doen met het ICC profiel.
En ik had nu juist de Colormunki gekocht om van het handmatige af te zijn.
Wat ik nu gedaan heb op mijn monitor is op de default waardes ingesteld (brightness op 90, contrast op 80), gecalibreert, pc opnieuw gestart en de brightness en contrast waardes (die waren veranderd) weer terug gezet naar de default waarden. Als ik nu op deze site http://www.lagom.nl/lcd-test/ de contrast en de black level bekijk, zie ik genoeg verschillen (dus dan denk ik dat het wel goed is).
Mocht je suggesties hebben ( of andere software gebruiken) dan hoor ik dat graag.Ook eventuele beginwaardes voor het instellen van het scherm alvorens een calibratie uit te gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan beter gewoon in de software instellen dat je het handmatig wil doen. Ik weet niet of dat met de ColorMunki software kan, maar het kan in ieder geval wel met de i1Profiler software.

Ik kalibreer zelf altijd met m'n i1Pro en i1Profiler (op het moment versie 1.3.1), daar doe ik het volgende:
  • Ga naar C:\Windows\System32\spool\drivers\color en verwijder profiel van vorige kalibratie
  • Start PC opnieuw op
  • In systeemvak rechtermuisknop op i1Profiler Tray en dan Exit
  • Brightness en contrast van scherm even op maximaal zetten voor een paar minuten, om scherm op te laten warmen (of gewoon een uur wachten)
  • Scherm resetten naar fabrieksinstellingen
  • Scherm instellen op de Custom Preset (waarbij je handmatig de witbalans kan instellen met RGB sliders)
  • Start de i1Profiler software
  • Zet User Mode op Advanced
  • Ga naar Profiling linksboven
  • White Point op CIE Illuminant D65
  • Luminance op 120 cd/m²
  • Contrast Ratio op Native
  • Flare Correct uit
  • Ambient Light Smart Control uit
  • Next
  • Profile Settings op default
    • Chromatic Adaption op Bradford (default)
    • ICC Profile Version op Version 4 (default)
    • Tone Response Curve op Gamma 2.2 (default)
    • Profile Type op Matrix based (default)
  • Next
  • Default Patches - Patch set size op Large (478)
  • Next
  • Display Hardware Setup
    • Automatic Display Control (ADC) uit
    • Adjust brightness, contrast, and RGB gains manually aan
  • Start Measurement
  • Helderheid en witbalans op scherm instellen aan de hand van aanwijzingen van de software
  • Wachten op meten van de 478 patches voor het kalibratieprofiel voor de kleur- en gammakalibratie
  • Next
  • Create and save profile
Voor twee schermen ben je dan ongeveer drie kwartier bezig en dan kan je weer een maandje vooruit, waarna je het allemaal weer opnieuw kan doen.

Om de twee rode stappen gaat het in dit geval. Zet je die precies andersom, dan gaat de software dus zelf via het DDC/CI kanaal instellingen op je scherm wijzigen. Je moet even kijken of je ook zoiets kan terugvinden in de opties van de ColorMunki software, want op deze manier kan je veel nauwkeuriger kalibreren.

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 01-05-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Mag ik dit een grote blunder van de software vinden.....?

Ik heb geen software en profiler nodig om mijn scherm op 6500K te zetten dat lukt mij ook nog wel.
Juist de rgb slider en liefst eigenlijk nog dieper onder de motorkap zou moeten worden aangepast door de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat mag jij zeker, ik vind het namelijk zelf ook. Die 6500K preset is waardeloos, die software zou inderdaad gewoon de modus moeten kiezen waarbij de RGB sliders aangepast kunnen worden (bij de Dell UltraSharp U2711 dus Custom Color).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425533

Hallo Mensen,
Mijn vraag gaat over de spyder 3 pro.
Bij het installeren kun je kiezen uit de o.a. de engelse en Duitse versie.
Aangezien ik de engelse taal niet machtig ben en met het duits me goed kan helpen kies ik dan hier ook voor duits. Bij het installeren werkt dit perfect, eenmaal geinstalleerd gaat de spyder weer over op het Engels.
Kan mij iemand vertellen hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast hartleijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 14:26

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Kid Jansen schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:01:

Is dit nog altijd het geval ? Ik zelf wil graag mijn HP EliteBook 8560w met Dreamcolor2 scherm calibreren maar ik wil vooral ook mijn Panasonic TX-P50VT30 plasma kunnen calibreren. En wil daar juist de CalMAN software voor aanschaffen, maar als ik dan weer niet ook mijn laptop en eventueel toekomstige monitoren, kan calibreren is dat natuurlijk wel erg zonde.

Wat is wijsheid ? De OEM versie aanschaffen en andere software gebruiken ? Of de Retail versie kopen en is er dan een truuk om alsnog de CalMAN software werkend te krijgen ?

EDIT:
Ik vind nu net dit: http://www.digitalproduct...colorimeter/#.UJebx6jJOV4 dit betekend volgens mij dat ik gewoon de Retail versie kan kopen ???

En op: http://store.spectracal.c...1-display-pro-bundle.html staat een bundle waarin de meter én de software gebundeld zitten, dit is goedkoper als de meter los te kopen bij de goedkoopste in de pricewatch en de software los aan te schaffen volgens de koers in Google(query was: $499 in euro, is 389,996092). Terwijl de meter in de pricewatch incl. verzending 185,95 euro kost en de software kost $299 dollar wat weer neerkomt op "233,685033" euro volgens google :)

*twijfel* *twijlel* *twijfel* :/

[ Voor 19% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 05-11-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou even kijken of je dat eerste ook kan terug vinden op de CalMAN site, of anders hen even mailen. Als dat inderdaad zo is kan je natuurlijk gewoon de retailversie kopen. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 14:26

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ja ik ga ze sowieso even mailen ja :)
Misschien ga ik wel gewoon die bundel kopen vanuit hun store, is nog goedkoper ook.
Tenzij er een retailer die het goedkoper kan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Ik heb een Dell Ultrasharp 2412M monitor en wil deze calibreren. Ik zat te denken om de Spyder 4 Pro te kopen maar heeft het wel eigenlijk 'zin' om de monitor te calibreren aangezien het niet een AH-IPS monitor is? Ik bewerkt wel 's foto's in Photoshop voor de hobby.

Zijn er tweakers die dezelfde monitor hebben gecalibreerd?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het heeft sowieso zin, aangezien de gammacurve en witbalans altijd afwijken. Maar wees wel redelijk in wat je er aan uit geeft, meer dan de helft van de prijs van de monitor zou ik bijvoorbeeld echt afraden. Dan had je beter gewoon een beter scherm kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Omdat de monitor maar 80 % rgb beslaat is het mischien zonde om 119 euro uit te geven voor de Spyder. Ik las ook ergens dat je kleurafwijkingen krijgt omdat het niet 100 % rgb is.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Mandrake466 schreef op maandag 29 april 2013 @ 06:15:
Omdat de monitor maar 80 % rgb beslaat is het mischien zonde om 119 euro uit te geven voor de Spyder. Ik las ook ergens dat je kleurafwijkingen krijgt omdat het niet 100 % rgb is.
Elke monitor is 100% RGB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat hij Adobe RGB bedoelt. Maar het zou geen probleem moeten zijn dat de U2412M maar 74.3% van Adobe RGB dekt, zolang je niet in de Adobe RGB kleurruimte gaat werken, maar gewoon in sRGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10-2024
Aangezien dit het algemene monitorcalibratie topic lijkt te zijn, mag ik misschien hier mijn vraag kwijt.

Onlangs heb ik mijn [url="[TOPIC=1539674]"]desktop vervangen[/url].
Zelfde grafische kaart, zelfde monitor. Was 32bits Vista nu 64bits Win8
De ruim 4 jaar oude NEC multisync 2690WUXi vertoont nu kuren bij calibratie met een X-rite eye-one display 2.
Afbeeldingslocatie: http://hans-hobbies.nl/photos/wp-content/uploads/misc/i1-20130504-NEC-2690WUXi.jpg
Zou iemand uit kunnen leggen wat er uit de grafiekjes af te leiden valt? Met name de hoge output bij input 0 heb ik niet eerder opgemerkt. Tijdens de calibratie moest het contrast trouwens hoog opgevoerd worden om in de buurt van het witpunt target te komen. De RGB sliders op het OSD waren niet of nauwelijks in beweging te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://hans-hobbies.nl/photos/wp-content/uploads/misc/i1-2690WUXi.jpg
Ik hoop niet dat dit het nabije einde van deze monitor voor fotowerk betekend.

Hans
edit: taalkundig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die eerst grafiek zou voor zowel rood, groen als blauw een rechte lijn moeten zijn vanuit de linker hoek onderin naar de rechter hoek bovenin. Wat ik hier uit aflees is dat als er [0;0;0] weergegeven moet worden (input) ongeveer [75;75;75] daadwerkelijk wordt weergegeven door de monitor (output). Dat is dan dus nog redelijk donker grijs, maar al absoluut niet meer zwart.

Verder is de kleurtemperatuur van wit te laag, waardoor alle grijswaarden te geel worden worden weergegeven. Maar op zich is het verschil tussen 6400 K en 6500 K niet heel erg groot, naast elkaar zou je het kunnen zien, maar anders is het een verschil wat de meeste mensen niet direct op zal vallen.

Heb je al geprobeerd om een softwarematige kalibratie uit te voeren? Dus door middel van een ICC-profiel de kleuren laten aanpassen door de LUT van de videokaart, in plaats van de LUT van het scherm te herprogrammeren (hardwarematige kalibratie).

Dat zou namelijk met de X-Rite software van de i1Display 2 ook mogelijk moeten zijn voor jouw scherm.

Heb je wel voor je ging kalibreren eventuele actieve ICC-profielen van eerdere kalibratie verwijderd, PC opnieuw opgestart en je scherm eerst gereset van fabrieksinstellingen? Bij niet alle kalibratietoepassingen zijn al die stappen nodig, maar door het wel altijd te doen weet je zeker dat problemen in ieder geval niet daar aan kunnen liggen.

Bij X-Rite i1Profiler 1.4.2 in combinatie met een i1Pro is het in ieder geval wel noodzakelijk. Dat heb ik wel gemerkt toen ik het een keer vergeten was en al m'n foto's in Lightroom er ineens heel erg raar uitzagen.

Ik kalibreer zelf altijd op de volgende manier:
Ik kalibreer zelf altijd met m'n i1Pro en i1Profiler, daar doe ik het volgende:
  • Ga naar C:\Windows\System32\spool\drivers\color en verwijder profiel van vorige kalibratie
  • Start PC opnieuw op
  • In systeemvak rechtermuisknop op i1Profiler Tray en dan Exit
  • Brightness en contrast van scherm even op maximaal zetten voor een paar minuten, om scherm op te laten warmen (of gewoon een uur wachten)
  • Scherm resetten naar fabrieksinstellingen
  • Scherm instellen op de Custom Preset (waarbij je handmatig de witbalans kan instellen met RGB sliders)
  • Start de i1Profiler software
  • Zet User Mode op Advanced
  • Ga naar Profiling linksboven
  • White Point op CIE Illuminant D65
  • Luminance op 120 cd/m²
  • Contrast Ratio op Native
  • Flare Correct uit
  • Ambient Light Smart Control uit
  • Next
  • Profile Settings op default
    • Chromatic Adaption op Bradford (default)
    • ICC Profile Version op Version 4 (default)
    • Tone Response Curve op Gamma 2.2 (default)
    • Profile Type op Matrix based (default)
  • Next
  • Default Patches - Patch set size op Large (478)
  • Next
  • Display Hardware Setup
    • Automatic Display Control (ADC) uit
    • Adjust brightness, contrast, and RGB gains manually aan
  • Start Measurement
  • Helderheid en witbalans op scherm instellen aan de hand van aanwijzingen van de software
  • Wachten op meten van de 478 patches voor het kalibratieprofiel voor de kleur- en gammakalibratie
  • Next
  • Create and save profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtdraaier
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10-2024
Dank voor deze uitleg. Ik had je calibratie methode van 1-5-2012 gelezen en gevolgd.
Ik heb tot nog toe uitsluitend software calibraties uitgevoerd. De monitor is een 'gewone' 2690WUXi. Toen ik hem aanschafte leek het er op dat je de garantie zou verspelen als de software voor de Spectraview versie gebruikt werd. Nu de garantie geen rol meer speelt, moet ik misschien op zoek naar de software waarmee de LUT in de monitor aangepast kan worden.
Ik heb eerst een factory reset op de monitor uitgevoerd, alvorens jouw schema nog een (paar) keer te doorlopen.
Inmiddels heb ik het witpunt op 6500k gekregen door custom temp te kiezen met waarden voor RGB van resp.: 153, 148 en 255. Ik kreeg daaruit de indruk dat het backlight geen of weinig reserve meer heeft wat de blauw component betreft. Maar zolang ik geen idee heb welke waarden in de monitor LUT staan blijft dit raden. En eerlijk gezegd heb ik maar een vaag vermoeden hoe dit in de praktijk werkt.
Die wonderlijke 'voet' in de grafiek lijkt niet op wat ik normaal op de monitor zie. Lage waarden in grijstrapjes zijn goed te onderscheiden, mits onder redelijke omstanigheden. Op het ogenblik is er veel te veel omgevingslicht om het beeld kritisch te bekijken. Het black level staat trouwens op 12%.

De factory preset heeft wel een vreemd neveneffect, Waar de grafische kaart een resolutie 1920x1200 uitstuurt gaat de monitor over op 1600x1200.

Hans

[ Voor 5% gewijzigd door Houtdraaier op 05-05-2013 13:01 ]

• Aardwolf
Voor de compleetheid van dit topic had ik nog een mooi stuk gevonden over het testen van colorimeters, welke pas nog een grote update heeft gehad. Voor de rest kan ik weinig meer zeggen dan veel plezier met lezen: 10 colorimeters vergeleken.
Is al eerder voorbij gekomen in dit topic, maar ik zie dat die pagina vorige week nog is bijgewerkt. Opvallend dat de i1Display Pro (i1Display 3 in het artikel) en i1Pro 2 er wel in staan, maar de Spyder 4 colorimeters niet.

• Aardwolf
Oké dat had ik niet gezien, maar ik heb ook niet het hele topic doorgekeken voordat ik hem postte. :+

Zijn de Spyder 4 inmiddels weer wat beter van kwaliteit of is het daar nog steeds maar afwachten met wat je in huis haalt? Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Omdat er nog niet zoveel bekend is over de spyder 4 is deze quote van de Argyll website misschien interessant.
Some recent colorimeters take a slightly different approach to calibration, and rather than using pre-defined 3x3 calibration matricies, they instead contain the spectral sensitivity curves for each particular colorimeter (e.g. i1 DisplayPro and ColorMunki Display, Spyder 4). It's then possible to create 3x3 calibration matricies automatically for any display for which the spectral characteristics are known. This makes it easy to tailor the colorimeters measurements to a particular type of display without having to cater for each colorimeter & display combination.
bron http://www.argyllcms.com/doc/WideGamutColmters.html

tevens een kijkje in een xrite i1display voor de geïnteresseerden.
YouTube: Extreme Teardown: XRite i1Display Colourimiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Met 100% zekerheid zeg ik dat een spyder3 een spyder 3 is boeit niet welke text er op staat, de expres heeft namelijk ook een volledig functionele lichtmeter er in zitten, er zit alleen een zwart dekseltje eroverheen ipv een translucent venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Ik blijf het gewoon een lastig verhaal vinden om te kiezen tussen een Spyder of X-rite om te gebruiken voor monitorcalibratie. Ben nu aan het nadenken over een nieuw scherm, wss een Dell Ultrasharp 27" en dan denk ik dat ik op zoek ga naar een tweedehands x-rite. Voor mijn gevoel, na al dat lezen, is die wat beter/makkelijker in gebruik voor het calibreren van een monitor dan een Spyder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je voor de nieuwe U2713H gaat zou ik sowieso voor de X-Rite i1Display Pro gaan, omdat je dan hardwarematig kan kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kid Jansen schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:32:
Als je voor de nieuwe U2713H gaat zou ik sowieso voor de X-Rite i1Display Pro gaan, omdat je dan hardwarematig kan kalibreren.
Ik kom er net bij het calibreren van een UP2516D achter dat de hardwarecalibratie van Dell net iets brakker lijkt dan die van Eizo (niet dat die bij mijn CS240 helemaal goed uitkomt). Het witpunt bij mijn UP2516d komt te rood uit, volgens mij omdat de (helaas niet-uitschakelbare) ADC eerst het witpunt instelt en later pas de helderheid aanpast. Als ik bij de redelijk ogende fabrieks-sRGBsetting van de monitor (die veel te fel is helaas) aan contrast en helderheid schroef wordt de boel ook roder. Daarnaast is het natuurlijk jammer dat de uniformiteitscompensatie van Dell slechts beperkt te gebruiken is in eigen modi. Qua calibratiehardware ben ik natuurlijk ook wat beperkt met alleen een X-Rite i1Display Pro, maar goed, in principe zou dat voor mijn doeleinden toch wel voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-07 10:13

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

begintmeta schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:26:
[...]

Ik kom er net bij het calibreren van een UP2516 Dachter dat de hardwarecalibratie van Dell net iets brakker lijkt dan die van Eizo (niet dat die bij mijn CS240 helemaal goed uitkomt). Het witpunt bij mijn UP2516d komt te rood uit, volgens mij omdat de (helaas niet-uitschakelbare) ADC eerst het witpunt instelt en later pas de helderheid aanpast. Als ik bij de redelijk ogende fabrieks-sRGBsetting van de monitor (die veel te fel is helaas) aan contrast en helderheid schroef wordt de boel ook roder. Daarnaast is het natuurlijk jammer dat de uniformiteitscompensatie van Dell slechts beperkt te gebruiken is in eigen modi. Qua calibratiehardware ben ik natuurlijk ook wat beperkt met alleen een X-Rite i1Display Pro, maar goed, in principe zou dat voor mijn doeleinden toch wel voldoende moeten zijn.
Beperkt? Hoe dat?

Als je de software van Dell gebruikt kun je ADC niet uitschakelen maar als je genoegen neemt met software calibratie dan kun je de software van x-rite zelf gebruiken, daar kun je ADC wel uitschakelen.

Wat voor resultaten behaal je nu? Hou je er ook rekening mee dat je ogen moeten wennen? :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je DDC/CI uitschakelt in het OSD werkt de hardwarematige kalibratie zeker niet meer? Daarmee schakel je namelijk wel ADC uit. Eigenlijk zou je willen forceren dat de hardwarematige kalibratie gewoon met een gain-offset-gamma model de correcties uitvoert in plaats van lui te doen en een preset te kiezen en daar vervolgens verdere correcties overheen gooit.

Ik kalibreer zelf nog steeds min of meer op deze manier. Het is met de nieuwste versie van i1Profiler wel iets anders geworden en ik heb nu dan een i1Pro 2, maar het is grotendeels hetzelfde. In ieder geval gebruik ik dus juist geen ADC en stel ik de RGB-gains zelf in. Met ADC aan pakt hij de 6500K preset, die door slijtage van de backlight nu waarschijnlijk eerder iets van 5200 K is, waardoor je gigantische correcties in je ICC-profiel krijgt.

Overigens blijft witbalans goed krijgen een lastige met de meeste colorimeters, omdat veel niet goed overweg kunnen met sterk verzadigde primairen en dan met name de rode primair. Zeker nu DCI-P3 toeneemt in populairiteit. Een paar jaar terug had vrijwel niemand er ooit van gehoord en nu wordt bij veel schermen en TV's ook de dekking van deze kleurruimte genoemd. DCI-P3 heeft een monochrome rode primair (strikt gezien zelfs net imaginair), waardoor beeldschermen met een hoge DCI-P3 afdekking automatisch ook een zeer verzadigde rode primair moeten hebben en daardoor slecht zijn uit te lezen met de meeste colorimeters. Zelfs referentie colorimeters als de Klein K10-A zijn een stuk minder nauwkeurig dan bijvoorbeeld de veel goedkopere i1Pro 2 met zulke verzadigde kleuren en dan met name met rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 19:58

Grozno

acts without consequence!

Kid Jansen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:14:
[....]

Ik kalibreer zelf nog steeds min of meer op deze manier. Het is met de nieuwste versie van i1Profiler wel iets anders geworden en ik heb nu dan een i1Pro 2, maar het is grotendeels hetzelfde. In ieder geval gebruik ik dus juist geen ADC en stel ik de RGB-gains zelf in. Met ADC aan pakt hij de 6500K preset, die door slijtage van de backlight nu waarschijnlijk eerder iets van 5200 K is, waardoor je gigantische correcties in je ICC-profiel krijgt.

[....]
Kun je vertellen wat er nu anders is? Ik heb namelijk net volgens de wijze die je linkt mijn U2415 gekalibreerd met een i1. :P

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kid Jansen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:14:
...eigenlijk zou je willen forceren dat de hardwarematige kalibratie gewoon met een gain-offset-gamma model de correcties uitvoert in plaats van lui te doen en een preset te kiezen en daar vervolgens verdere correcties overheen gooit....
Volgens mij is het niet zo dat DUCCS een preset pakt, er lijkt bij ADC wel degelijk naar het juiste witpunt te worden gezocht door schuiven aan de regelaars, maar volgens mij wordt daarna nog aan een regelaar geschoven waarmee de helderheid daalt en het witpunt ook weer likt te verschuiven. De CS240 oogt in iedergeval correcter (na ColorNavigator-behandeling) dan de UP2516D (na DUCCS-behandeling), maar eigenlijk goed genoeg. Bij beide monitoren lijken de grootste afwijkingen bij verificatie door de betreffende fabrikantensoftware vooral in de donkerste tinten te zitten (misschien toch ook een probleempje van de i1DP?)

Ik zal eens kijken of ik beide monitoren 'onafhankelijk' kan verifieren, bijvoorbeeld met DisplayCAL/ArgyllCMS, maar dat zal wel vastlopen onder andere op de eigenaardigheden van colorimeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:52:
Bij beide monitoren lijken de grootste afwijkingen bij verificatie door de betreffende fabrikantensoftware vooral in de donkerste tinten te zitten (misschien toch ook een probleempje van de i1DP?)
Dat ligt zeker niet aan de i1DP, de low light prestaties daarvan zijn namelijk heel goed vergeleken met eigenlijk elke denkbare colorimeter of spectrofotometer onder de €1500. De i1Pro (2) is daar een heel stuk slechter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kid Jansen schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:17:
[...]

Dat ligt zeker niet aan de i1DP, de low light prestaties daarvan zijn namelijk heel goed vergeleken met eigenlijk elke denkbare colorimeter of spectrofotometer onder de €1500. De i1Pro (2) is daar een heel stuk slechter in.
Hmm, dan is donker&goede kleur dus voor monitoren kennelijk lastiger dan licht&goede kleur.

Gisteren had ik trouwens nog snel een uniformiteitscheck gedaan met i1Profiler en DisplayCAL, dan zie je inderdaad dat de egaliteitscompensatie van Eizo wat oplevert (de exacte meetwaarden heb ik momenteel niet ter beschikking)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
begintmeta schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:38:
Hmm, dan is donker&goede kleur dus voor monitoren kennelijk lastiger dan licht&goede kleur.
Ja, maar dat licht niet zo zeer aan afwijkingen in tint of helderheid, maar voornamelijk aan een vrij beperkt dynamisch bereik in combinatie met een statische gammawaarde. De 8 bit grijswaarde [1;1;1] zou eigenlijk 2552,2 = 196.964,7 keer donkerder weergegeven moeten worden dan wit terwijl vrijwel alle schermen maar een contrast hebben van 1000:1 en dat in de praktijk, zeker na kalibratie, eerder in de orde van 850:1 tot 950:1 valt. Het dynamisch bereik is dus eigenlijk al zo'n 220 keer te klein om het contrast tussen wit en de eerste grijswaarde boven zwart weer te geven voor een kleurdiepte van 8 bit en een gammawaarde van 2,2, maar voor zwart zelf zou het contrast met een statische gammawaarde eigenlijk zelfs oneindig moeten zijn. Dit is ook precies de reden waarom Rec. 1886 is bedacht. Daarmee is de gammawaarde variabel door de curve heen en afhankelijk van het contrast / dynamisch bereik, behalve bij een oneindig contrast.

In absolute zin zijn de verschillen best klein en in dE ook, omdat daarbij altijd wordt uitgegaan van een referentiewaarde, wat over het algemeen wit is. Als je een grote hoeveelheid wit op je scherm weergeeft, ga je niet merken dat [1;1;1] eigenlijk 220 keer te helder wordt weergegeven. Dat verschil is maar 0,57 dE2000. Maar als er helemaal geen wit op je scherm wordt weergegeven (in noemenswaardige percentage van oppervlak), maar bijvoorbeeld de helderste kleur [64;64;64] (25% grijs) is, dan is dat eigenlijk de referentiewaarde en heb je het al over een verschil van 10,52 dE2000 tussen hoe [1;1;1] daadwerkelijk wordt weergegeven en hoe het zou moeten worden weergegeven.
Gisteren had ik trouwens nog snel een uniformiteitscheck gedaan met i1Profiler en DisplayCAL, dan zie je inderdaad dat de egaliteitscompensatie van Eizo wat oplevert (de exacte meetwaarden heb ik momenteel niet ter beschikking)
Je kan het heel mooi zien in m'n review van de CG277.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kid Jansen schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:21:
[...]

Ja, maar dat licht niet zo zeer aan afwijkingen in tint of helderheid, maar voornamelijk aan een vrij beperkt dynamisch bereik in combinatie met een statische gammawaarde. De 8 bit grijswaarde [1;1;1] zou eigenlijk 2552,2 = 196.964,7 keer donkerder weergegeven moeten worden dan wit terwijl vrijwel alle schermen maar een contrast hebben van 1000:1 en dat in de praktijk, zeker na kalibratie, eerder in de orde van 850:1 tot 950:1 valt. Het dynamisch bereik is dus eigenlijk al zo'n 220 keer te klein om het contrast tussen wit en de eerste grijswaarde boven zwart weer te geven voor een kleurdiepte van 8 bit en een gammawaarde van 2,2, maar voor zwart zelf zou het contrast met een statische gammawaarde eigenlijk zelfs oneindig moeten zijn. Dit is ook precies de reden waarom Rec. 1886 is bedacht. Daarmee is de gammawaarde variabel door de curve heen en afhankelijk van het contrast / dynamisch bereik, behalve bij een oneindig contrast.

In absolute zin zijn de verschillen best klein en in dE ook, omdat daarbij altijd wordt uitgegaan van een referentiewaarde, wat over het algemeen wit is. Als je een grote hoeveelheid wit op je scherm weergeeft, ga je niet merken dat [1;1;1] eigenlijk 220 keer te helder wordt weergegeven. Dat verschil is maar 0,57 dE2000. Maar als er helemaal geen wit op je scherm wordt weergegeven (in noemenswaardige percentage van oppervlak), maar bijvoorbeeld de helderste kleur [64;64;64] (25% grijs) is, dan is dat eigenlijk de referentiewaarde en heb je het al over een verschil van 10,52 dE2000 tussen hoe [1;1;1] daadwerkelijk wordt weergegeven en hoe het zou moeten worden weergegeven.

[...]

Je kan het heel mooi zien in m'n review van de CG277.
Wellicht offtopic:
Is het niet ook zo dan dat je met een 8-bit scherm (256 tinten grijs :Y) ) een enorme banding krijgt als je een enorm contrast kan weergeven? Is dat niet tevens de reden dat HDR content op TV schermen 10-bit is?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:31:
Wellicht offtopic:
Is het niet ook zo dan dat je met een 8-bit scherm) een enorme banding krijgt als je een enorm contrast kan weergeven? Is dat niet tevens de reden dat HDR content op TV schermen 10-bit is?
Dat is zeker waar. Dat is vooral goed te zien op laptopschermen, die eigenlijk altijd 6 bit kleurdiepte hebben zonder FRC. Als je een gradiënt weergeeft van zwart naar wit of 100% groen zal je vooral in het donkerste gedeelte duidelijk banding zien. Op een 15,6" laptop scherm zouden dat dan verticale strepen worden van 5,4 mm breed als je het gradiënt over de volle breedte van het scherm weergeeft. Daarmee kan je duidelijk zien dat het dynamisch bereik te groot is voor de kleurdiepte. Hetzelfde kan je met 8 bit ook zien, alleen pas bij een veel groter dynamisch bereik en/of kleurbereik.

In deze context is Kid Jansen in 'nieuws: BBC wil met 3d en Super Hi-Vision experimenteren tijde... misschien nog wel interessant. Met 16 bit kleurdiepte ben je er vrijwel van verzekerd dat je nooit banding waar kunt nemen, maar het zou al met veel minder bits kunnen voor dezelfde nauwkeurigheid als je het met floating point in plaats van integer doet. Grote voordeel daarvan is dat elke stop dynamisch bereik in precies evenveel niveaus is opgesplitst. Met integer encoding is dat absoluut niet het geval als je geen gamma codering gebruikt, wat dan ook precies de reden is dat het wel gebruikt wordt.

ACES gebruikt bijvoorbeeld floating point codering van de helderheid, alleen dan juist om een hogere nauwkeurigheid te hebben i.p.v. minder te bits nodig te hebben voor dezelfde nauwkeurigheid.

Zie daarvoor ook het onderstaande stuk uit een artikel dat ik een aantal jaar terug voor TFT Central had geschreven
The reason for gamma encoding is that human contrast perception if proportional to luminance; you can discriminate smaller differences in luminance at lower luminance levels. It would for instance be difficult to perceive any difference between 200 and 201 cd/m², while the difference between 1 and 2 cd/m² would be easily perceived by anyone. The absolute difference is the same, but the relative difference is 200 times greater.

Without gamma encoding you’d lose accuracy in the dark end of the spectrum when using fixed-point (integer) encoding. To solve this, ACES uses floating-point (scientific notation) encoding by using part of the bit depth for the fraction and part for the exponent. The result of this is that the number of levels between two stops (stop is increase in exposure by a factor of two) is equal over the entire dynamic range. With integer encoding (for linear gamma) this varies dramatically, for instance there are 0 levels in between 1 and 2, while there are 63 levels in between 64 and 128. Both are a 1 stop difference.
N.B. 'linear gamma' betekent gamma = 1, wat dus eigenlijk gewoon het ontbreken van gammacodering betekent, oftewel output = input.

Ik heb daar ook nog het één en ander over gezegd in het onderdeel Gamma van m'n AOC q2770Pqu review.
(256 tinten grijs :Y)
Probeer je mij nu te corrigeren (you failed!), of was fifty shades of grey niet slecht genoeg en wil je het nog 5,12 keer slechter? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Kid Jansen op 07-12-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kid Jansen schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:08:
[...]

Dat is zeker waar. Dat is vooral goed te zien op laptopschermen, die eigenlijk altijd 6 bit kleurdiepte hebben zonder FRC. Als je een gradiënt weergeeft van zwart naar wit of 100% groen zal je vooral in het donkerste gedeelte duidelijk banding zien. Op een 15,6" laptop scherm zouden dat dan verticale strepen worden van 5,4 mm breed als je het gradiënt over de volle breedte van het scherm weergeeft. Daarmee kan je duidelijk zien dat het dynamisch bereik te groot is voor de kleurdiepte. Hetzelfde kan je met 8 bit ook zien, alleen pas bij een veel groter dynamisch bereik en/of kleurbereik.

In deze context is Kid Jansen in 'nieuws: BBC wil met 3d en Super Hi-Vision experimenteren tijde... misschien nog wel interessant. Met 16 bit kleurdiepte ben je er vrijwel van verzekerd dat je nooit banding waar kunt nemen, maar het zou al met veel minder bits kunnen voor dezelfde nauwkeurigheid als je het met floating point in plaats van integer doet. Grote voordeel daarvan is dat elke stop dynamisch bereik in precies evenveel niveaus is opgesplitst. Met integer encoding is dat absoluut niet het geval als je geen gamma codering gebruikt, wat dan ook precies de reden is dat het wel gebruikt wordt.

ACES gebruikt bijvoorbeeld floating point codering van de helderheid, alleen dan juist om een hogere nauwkeurigheid te hebben i.p.v. minder te bits nodig te hebben voor dezelfde nauwkeurigheid.

Zie daarvoor ook het onderstaande stuk uit een artikel dat ik een aantal jaar terug voor TFT Central had geschreven

[...]

N.B. 'linear gamma' betekent gamma = 1, wat dus eigenlijk gewoon het ontbreken van gammacodering betekent, oftewel output = input.

Ik heb daar ook nog het één en ander over gezegd in het onderdeel Gamma van m'n AOC q2770Pqu review.

[...]

Probeer je mij nu te corrigeren (you failed!), of was fifty shades of grey niet slecht genoeg en wil je het nog 5,12 keer slechter? :+
Was inderdaad bekend met gamma encoding en floating point notering (zoals in bijv. RAW foto bestanden wordt gebruikt). Was alleen niet zeker of ik het nou op een rijtje had of niet ;)

Ik durf je niet te verbeteren :> Was alleen van mening dat 2^8 256 is (evenals 0 - 255 ook 256 stappen is). Tenzij je natuurlijk vind dat zwart geen grijstint is, dan heb je 255 grijstintent en 1 zwart (0 zwart, 1 - 255 grijs). Maar dan is wit natuurlijk ook geen grijstint, blijft 254 over .. met 1 zwart en 1 wit.

Zou wel betekenen dat ik snel naar de uitgever moet om de titel aan te passen -O- :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwart is geen grijstint, maar wit wel. Grijstinten hebben dezelfde witbalans en verschillen alleen in helderheid ten opzichte van elkaar. Zwart is eigenlijk niets anders dan de afwezigheid van licht, waardoor het geen witbalans heeft (dat is immers de spectrale verdeling van het aanwezige licht) en dus ook geen grijstint is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kid Jansen schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:21:
...
Ja, maar dat licht niet zo zeer aan afwijkingen in tint of helderheid, maar voornamelijk aan een vrij beperkt dynamisch bereik in combinatie met een statische gammawaarde. De 8 bit grijswaarde [1;1;1] zou eigenlijk 2552,2 = 196.964,7 keer donkerder weergegeven moeten worden dan wit terwijl vrijwel alle schermen maar een contrast hebben van 1000:1 en dat in de praktijk, zeker na kalibratie, eerder in de orde van 850:1 tot 950:1 valt. Het dynamisch bereik is dus eigenlijk al zo'n 220 keer te klein om het contrast tussen wit en de eerste grijswaarde boven zwart weer te geven voor een kleurdiepte van 8 bit en een gammawaarde van 2,2
Klopt inderdaad, volgens mij kom ik bij beide schermen nog wat lager uit qua contrast trouwens.

Ik vind het trouwens erg jammer dat bij de Dellmonitor de uniformiteitscompensatie (die ook weer ten koste van contrast zou gan natuurlijk (tenminste, voor zover ik heb begrepen) aigenlijk altijd uit wordt geschakeld zodra met iets anders dan de helderheidregelaar van het scherm wordt gespeeld.

Ik heb met ArgyllCMS en de i1DP twee uniformiteitsmetingen van beide schermen gedaan, bij Eizo zonder verder spectrumprofiel van de monitor en bij Dell met het automatisch door displaycal voor die monitor geselecteerde spectrumprofiel. Je ziet dan toch wel behoorlijke meetverschillen, ook tussen de schermen beide schermen zijn met hun fabrikantensoftwares op 100cd, 6500K, native gamut, gamma 2,20 gecalibreerd.
Dell UP2516D uniformiteit
Eizo CS240 uniformiteit
Pagina: 1 2 Laatste