[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 66.701 views
Wat voor scherm had je eerst? Ik vond het zelf wel meevallen hoeveel vermoeiender het is, eigenlijk nergens last van. Je merkt natuurlijk wel dat het kleiner is, maar ik kan de tekst van deze post die ik nu schrijf in Firefox op standaard grootte op ruim anderhalve meter afstand nog lezen. Bij m'n standaard kijkafstand van zo'n 80 cm is dat dus helemaal geen probleem.

Overigens is de U2211H bij Dell B2B weer in de aanbieding t/m 22 maart, waardoor je er inclusief BTW en verzendkosten €213,25 voor kwijt bent, waarmee Dell B2B dan de op-één-na goedkoopste aanbieder is van de U2211H.

offtopic:
Die laatste twee posts zijn eigenlijk precies wat we nou net niet in dit topic willen hebben, zie ook de waarschuwing bij de Quickreply optie.

Anoniem: 130495

Ik heb net de U2311 binnen, ik heb alles aangesloten zoals staat beschreven in de "Setting Up Your Monitor" bijlage die in de doos zat, ik duw op de power knop, en vervolgens zie ik 1 seconde beeld en daarna valt het weer weg... Wat doe ik verkeerd? Ik heb het al op VGA en op DVI geprobeerd, beide zelfde resultaat

Edit: eens proberen bellen naar de helpdesk van Dell, maar daar vragen ze om een service tag, waar vind ik die op een monitor?

Edit 2: heb voor de duidelijkheid nog een filmpje ervan gemaakt: YouTube: Dell U2311 problem Ik word wat hopeloos, wat moet ik doen? Of wat doe ik verkeerd?

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 130495 op 24-02-2011 15:05 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

injectx schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:31:
EDIT: wel wederom aan het klooien met de kleurinstellingen. Heb de monitor nu op Adobe RGB en Mac kleurprofiel op Apple RGB. Misschien is het goed maar het lijkt wat groenig.

Als ik beiden op Adobe RGB in stel krijg ik heel 'aparte' (lees=fletse) kleuren.
Het groenige = Is dat met het profiel dat wordt meegeleverd op CD ? Zo ja : Niet gebruiken !!

Verder is Adobe RGB altijd wat flets dus dat lijkt me wel OK/normaal :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 08:10
@Tijs. Wat voor monitor had je hiervoor en op wat voor refreshrate was die ingesteld? Misschien staat je videokaart ingesteld op een resolutie/frequentie die je monitor niet ondersteunt.
Een oplossing is de oude monitor aansluiten en eerst die instellingen aanpassen. Een andere optie is opstarten in safe mode en zo kijken of je op 800x600@60hz wel beeld hebt en wanneer mogelijk je settings aanpassen.

Propheticus schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:50:
@Tijs. Wat voor monitor had je hiervoor en op wat voor refreshrate was die ingesteld? Misschien staat je videokaart ingesteld op een resolutie/frequentie die je monitor niet ondersteunt.
Een oplossing is de oude monitor aansluiten en eerst die instellingen aanpassen. Een andere optie is opstarten in safe mode en zo kijken of je op 800x600@60hz wel beeld hebt en wanneer mogelijk je settings aanpassen.
Hiervoor had ik geen monitor, gebruikte gewoon het scherm van mijn Macbook Pro.
Ik zal eens proberen wat jij voorstelt maar ik denk niet dat dat veel zal uitmaken.

• Propheticus
nero355 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 14:55:
[...]
Dat komt omdat veel programma's uitgaan van de sRGB colour space. aRGB vergt aanpassingen in kleurprofiel (windows staat standaard op sRGB (sRGB IEC61966-2.1) ingesteld). Op internet is eigenlijk al het beeldmateriaal voorzien van een sRGB profiel. Als je die afbeeldingen met een beperkter kleurbereik dan afbeeld op een wijder gamut van aRGB heb je een mismatch. De meeste camera's slaan standaard op in sRGB colour space en printers gaan hier ook van uit (ook die bij de kruidvat, hema, etc, etc)

Pas als je alle elementen in je workflow (camera, editing software, monitor, printer, etc) hebt gekalibreerd en ingesteld op aRGB, krijg je getrouwe kleuren. Publiceer je dan iets op internet, moet je dit alsnog converteren naar sRGB... Het enige profijt heb je als je echt bezig bent met drukwerk (in de drukkerij, niet dat bruine werk) of een printer gebruikt die is afgesteld op aRGB.

99% van de mensen is dus beter af met sRGB. Dit is de de facto standaard.

Zie; http://www.jseaman.com/articles/srgb.html
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sRGB-AdobeRGB1998.htm

@tijs. Ook even je filmpje bekeken. Ziet er wel vaag uit...Dacht eerst aan een probleem met je monitorweergavekeuze (zit bij mijn macbook op de F7 toets). Daarmee kies je namelijk voor alleen eigen scherm, alleen extern scherm, of mirror (allebei aan). Misschien dat je even mee kan spelen. Gekke is alleen dat je wel even beeld hebt.
Ik neem aan dat je de beeldscherminstellingen van Mac OS X weet te vinden(?) Maar noem het toch maar voor de volledigheid: bij zoeken beeldschermen invoeren en eerst hit -> detecteer beeldschermen. In dit menu kan je ook de resolutie instellen als het goed is.

[ Voor 22% gewijzigd door Propheticus op 24-02-2011 17:26 ]

Anoniem: 130495 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:04:
[...]

Hiervoor had ik geen monitor, gebruikte gewoon het scherm van mijn Macbook Pro.
Ik zal eens proberen wat jij voorstelt maar ik denk niet dat dat veel zal uitmaken.
Wat ik dacht, werkt niet. Maandag wordt de monitor opgehaald en vervangen.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Ha na lang dubben hier toch maar mijn vraag.
Ik heb nu een Dell 2007FP. 1600x1200, S-IPS scherm, voldoet op alle gebieden (office, surfen, gamen) uitstekend, behalve: filmpjes kijken. Ik heb HD content op de HDD staan, en op die 4:3 20''monitor blijft er toch maar een heel dun reepje over voor het bekijken van onze blu-rays vanaf de bank.

Vandaar dat ik naar een grotere monitor op zoek ben, maar ik wil er op geen enkel gebied op achteruitgaan. Dat betekent dus:
- minimaal dezelfde beeldkwaliteit als de 2007FP
- minimaal 1200 pixels hoog

Ik kwam dus uit op de Ultrasharp U2410.
Kunnen jullie mij een idee geven hoe de beeldkwaliteit is van dat ding ten opzichte van de 2007FP? Ik ben geen professioneel foto-editor, dus 100% kleur-echt-garantie-adobe_RGB.... het zal allemaal wel. Maar ik ben wel razend enthousiast over de 2007FP, en ik kan een haarscherp beeld heus wel waarderen: ik heb nog niet vaak zo'n goede monitor als deze 2007FP gezien met zo'n enorm goede kijkhoek. Behalve dan de Eizo's op de universiteit.

Wat denken jullie: kan ik er in beeldkwaliteit op achteruitgaan met die 2410? Moet ik wachten op een revisie A01 (oid?)? De 2410 kostte kortgeleden nog 700+, nu 480. Heeft 't zin om langer te wachten?

Ik speel nog wel 's een spelletje: maar heb een beschaafde videokaart (asus 5570 fanless). Draai nu op 1280*1024 met leuke settings op medium-high. 1920*1200 zal hij niet trekken, of ik moet alles op low zetten (gok ik). Dat wil ik niet: ik wil antialiasing en high character detail aanhouden. Dus dat wordt draaien op een lagere resolitie, en dus wordt dat upscalen. 1280*1024 fullscreen op de 1600-1200 2007FP draaien is echt geen enkel probleem. Loop ik kans dat ik met upscalen op die 24'' problemen krijg? Iets met aspect ratio's wat op de 2007FP wel goed gaat?

En kan ik voor HD films niet beter de 23'' ultrasharp kopen (1920*1080)? Ik wil 'best of 2 worlds': 1200 in de hoogte voor grote excel sheets, en daarnaast net zo mooi HD films kijken als op die 23''. Ken dat?

dank!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Znorkus op 25-02-2011 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenCows
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-07 13:55
Vandaag mijn Dell Ultrasharp U2311H ontvangen. Ik moet toegeven mooi scherm. Heb hem aangesloten via een VGA aansluiting op mijn laptop. Het beeld vind ik alleen wat 'wazig'/onscherp. Wanneer ik de laptop aansluit op mijn 23' Samsung scherm heb ik een scherper beeld. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06
Znorkus schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 23:37:

En kan ik voor HD films niet beter de 23'' ultrasharp kopen (1920*1080)? Ik wil 'best of 2 worlds': 1200 in de hoogte voor grote excel sheets, en daarnaast net zo mooi HD films kijken als op die 23''. Ken dat?
Je wilt een monitor die 16:9 (1920x1080) is, maar ondertussen ook 1200 pixels in de hoogte heeft :? Dat ken niet nee :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je 16:9 wil maar wel minimaal 1200 pixels in de hoogte moet je naar de pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 kijken, die heeft een resolutie van 2560x1440. Je kan ook nog naar de pricewatch: Fujitsu P27T-6 IPS kijken, die is iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Sorry voor de onduidelijkheid: ik wil t liefst 16:10.
Ik vraag me alleen af of films er op die monitoren (die iets te groot zijn) niet lelijk uit gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Znorkus schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 03:57:
Sorry voor de onduidelijkheid: ik wil t liefst 16:10.
Ik vraag me alleen af of films er op die monitoren (die iets te groot zijn) niet lelijk uit gaan zien.
Ik heb een U2410, en in Menu -> Display Settings -> Wide Mode kan ik kiezen tussen Fill, Aspect, of 1:1.
Voor zover ik weet (correct me if im wrong) betkent Fill dat hij de input uitrekt naar 1920x1200, Aspect dat hij de input opschaalt tot maximaal 1920 breed en/of 1200 hoog, welke van de 2 het eerst is bereikt. (Dus: bij een 4:3 input heb je verticale zwarte balken, bij 16:9 horizontale). 1:1 is wat het zegt, geeft in het midden van het scherm de input 1:1 weer.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je een resolutie zou kiezen die 16:9 is, maar de U2410 het zou uitrekken naar 16:10? Als je hem op Aspect zet zou hij dat niet mogen doen (bij Fill dus wel). Als je wil kan ik dit even testen voor de zekerheid.

Voor de volledigheid ik heb een U2410 A01. Als ik het me goed herinner melden sommige mensen met een U2410 een soort van 'witte waas' bij grote horizontale kijkhoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik zou voor een scherm met 1200px hoogte gaan, dan heb je namelijk 2 schermen die evenveel pixels in de hoogte hebben.

Een U24 is maar anderhalve centimeter hoger. Dat moet te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:07

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Elke fatsoenlijke moviesoftware zal de film gewoon afspelen met kleine zwarte balken boven en beneden als je een 16:9 film afspeelt op 16:10, dus daar moet je maar helemaal geen zorgen om maken en eerder gaan bedenken of je 1200 in de hoogte wilt voor je andere toepassingen.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verschil valt al helemaal nauwelijks op met de meeste Hollywood films, aangezien die 21:9 op. Dan heb je met 16:9 al behoorlijke zwarte balken, met 16:10 zijn die dan nog iets hoger, maar dat verschil valt nauwelijks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kid Jansen schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 00:46:
Als je 16:9 wil maar wel minimaal 1200 pixels in de hoogte moet je naar de pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 kijken, die heeft een resolutie van 2560x1440. Je kan ook nog naar de pricewatch: Fujitsu P27T-6 IPS kijken, die is iets goedkoper.
De Fujitsu is een PITA om aan te komen ... er zijn namelijk wat leverings problemen op dit moment ;)
Collega van mij heeft er een bij Azerty in bestelling staan en zowel Azerty als de distributeur als Fujitsu zelf kunnen op dit moment niks beloven :o

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 13:55
Anoniem: 130495 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 13:40:
Ik heb net de U2311 binnen, ik heb alles aangesloten zoals staat beschreven in de "Setting Up Your Monitor" bijlage die in de doos zat, ik duw op de power knop, en vervolgens zie ik 1 seconde beeld en daarna valt het weer weg... Wat doe ik verkeerd? Ik heb het al op VGA en op DVI geprobeerd, beide zelfde resultaat

Edit: eens proberen bellen naar de helpdesk van Dell, maar daar vragen ze om een service tag, waar vind ik die op een monitor?

Edit 2: heb voor de duidelijkheid nog een filmpje ervan gemaakt: YouTube: Dell U2311 problem Ik word wat hopeloos, wat moet ik doen? Of wat doe ik verkeerd?
Eerste edit: Ik verwacht op de achterkant.

In het algemeen: Ik heb geen idee hoe mac's werken maar is het ook mogelijk de monitor met een andere pc even te controleren, misschien dat je in het OS zelf moet aangeven dat deze het signaal moet uitsturen? Als dit niet het geval is en je mac verder wel overal mee werkt zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-07 15:06
nero355 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 14:55:
[...]

Het groenige = Is dat met het profiel dat wordt meegeleverd op CD ? Zo ja : Niet gebruiken !!

Nee heb de cd niet eens uitgepakt. Gewoon het Apple RGB profiel gebruikt.
Propheticus schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:15:
[...]

Dat komt omdat veel programma's uitgaan van de sRGB colour space. aRGB vergt aanpassingen in kleurprofiel (windows staat standaard op sRGB (sRGB IEC61966-2.1) ingesteld). Op internet is eigenlijk al het beeldmateriaal voorzien van een sRGB profiel. Als je die afbeeldingen met een beperkter kleurbereik dan afbeeld op een wijder gamut van aRGB heb je een mismatch. De meeste camera's slaan standaard op in sRGB colour space en printers gaan hier ook van uit (ook die bij de kruidvat, hema, etc, etc)

Pas als je alle elementen in je workflow (camera, editing software, monitor, printer, etc) hebt gekalibreerd en ingesteld op aRGB, krijg je getrouwe kleuren. Publiceer je dan iets op internet, moet je dit alsnog converteren naar sRGB... Het enige profijt heb je als je echt bezig bent met drukwerk (in de drukkerij, niet dat bruine werk) of een printer gebruikt die is afgesteld op aRGB.

99% van de mensen is dus beter af met sRGB. Dit is de de facto standaard.

Zie; http://www.jseaman.com/articles/srgb.html
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sRGB-AdobeRGB1998.htm
toon volledige bericht
Oké maar hoe stel ik monitor en kleurprofiel in het OS dan in? Monitor op sRGB en OS profiel ook op sRGB?
Als ik dat doe dan verlang ik weer naar mijn oude 22" Samsung Syncmaster TN schermpje, echt.. superfletse kleuren.

En dan nog iets over mijn eigen monitors. Vandaag is de U2711 opgehaald vanwege het "gele waas" probleem. Ik sluit net weer mijn U2410 aan en.. what do you know.. als ik met een wit venster over het scherm beweeg zie ik duidelijk 2 verticale, gelige strepen in het scherm.

*lange zucht....*

Dus.. even met CS Solutions contact gehad, gelukkig is Timothy (eigenaar) een held wat betreft levering en service, hij gaat meteen een retour aanvragen. _/-\o_ Jammer is dat ik dan tijdelijk even met een 17" CRT scherm zal moeten werken. :-(

[ Voor 12% gewijzigd door injectx op 25-02-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Alle Dell's zijn gelig of roze dus 100% wit kan je schudden !! Ik heb 2 gelige en 1 roze U2410 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:06:
Alle Dell's zijn gelig of roze dus 100% wit kan je schudden !! Ik heb 2 gelige en 1 roze U2410 :X
Zijn er meer mensen die bovenstaande stelling kunnen bevestigen?

Dus ik had net zo goed zowel de U2711 als U2410 kunnen houden? Heb trouwens gelezen dat in een U2711 het zelfde paneel zit als in de iMac 27" en Apple LED Cinema Display. Bij de iMac heb ik hier op de fora gelezen dat het 'probleem' ook best vaak voor komt en er toch mensen blijken te zijn met een goed scherm (lees=met niet op te merken problemen) .

Nouja de U2711 krijg ik sowieso een vervangend model voor dus daar kan ik weinig aan doen nu maar zou ik de U2410 dan zo houden? Het is me pas opgevallen sinds ik de -duidelijker herkenbare- gele waas van de U2711 zag.

[ Voor 5% gewijzigd door injectx op 25-02-2011 14:25 . Reden: zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

injectx schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:23:
Bij de iMac heb ik hier op de fora gelezen dat het 'probleem' ook best vaak voor komt en er toch mensen blijken te zijn met een goed scherm (lees=met niet op te merken problemen) .
Die kijken niet goed ;)

Elk scherm neigt naar een bepaalde tint... bij TN is dat heel vaak blauw bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet heelemaal, bij LED backlit neigt dat naar blauw, bij RGBled nog meer, en CCFL is vaak meer geel.

De beeldschermtechniek heeft volgens mij weinig te maken met de kleurtemperatuur van het witpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:54:
niet heelemaal, bij LED backlit neigt dat naar blauw, bij RGBled nog meer, en CCFL is vaak meer geel.

De beeldschermtechniek heeft volgens mij weinig te maken met de kleurtemperatuur van het witpunt.
Nou je het zegt ... TN heb ik ook een aantal keer geel gezien, maar veel meer blauw. Gewoon CCFL modellen allemaal trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 14:53:
[...]

Die kijken niet goed ;)

Elk scherm neigt naar een bepaalde tint... bij TN is dat heel vaak blauw bijvoorbeeld.
Maar je hebt het nu over tint over het gehele scherm? Ik had het meer over bepaalde gebieden die net wat meer geel waren (rechterkant scherm, streep midden in scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
2709wfp = Te Rood
1908wfp = Te Blauw
1908wfp = Te Blauw
2707wfp= Te Blauw
2408??= Te Geel

Allemaal in bezit gehad :) / alleen nog 2709 over.
Gehelescherm, en niet 1 plek.

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 25-02-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat bedoel ik inderdaad : Over het gehele paneel een "extra tintje" zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Ah oké dat klopt wat je zegt. Bij mijn oud TN paneel zat er een gelige waas over het gehele scherm. Maar ik heb het nu over gele tinten op bepaalde gebieden in het scherm. Dan weet ik genoeg verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Vallen die tintjes niet op te vangen met RGB kleurinstellingen op de monitor en/of kalibratie in windows? Te geel -> meer blauw toevoegen (is de complementaire kleur van geel) of te blauw -> juist minder blauw instellen. Als meer blauw toevoegen niet kan (RGB op 100, 100, 100 bijv., dan kun je in plaats daarvan natuurlijk rood en groen verminderen).

Verkleuringen die niet uniform zijn, zijn natuurlijk lastiger/niet te corrigeren. Denk ook niet dat dat acceptabel is bij monitoren in deze prijsklasse.

edit:
@injectx. Als je last hebt van doffe kleuren zou ik eerst eens kijken naar minder brightness en/of hoger contrast.

Probeer bijvoorbeeld eens:
Brightness:30
Contrast: 50
Preset mode: standard

Gebaseerd op: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2410.htm#calibration Daar vindt je ook een ICC profiel dat ze hebben aangemaakt na het calibreren op deze settings. Zie het kopje "Dell U2410 - Calibrated Settings Standard Preset Mode". Deze kun je als device profile in Windows instellen (zoek naar Color Management in Start -> eerste hit).
Deze modus behoudt de wide gamut en levert volgens tftcentral goede testresultaten op.

[ Voor 60% gewijzigd door Propheticus op 25-02-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Propheticus schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:07:
Verkleuringen die niet uniform zijn, zijn natuurlijk lastiger/niet te corrigeren. Denk ook niet dat dat acceptabel is bij monitoren in deze prijsklasse.
Daar zijn de meningen over verdeeld helaas, lees anders de posts over de paarse/roze zweem van de U2410 maar eens terug. Deze prijsklasse is alsnog geen topklasse en blijkbaar is dat reden genoeg om zoiets wel prima te vinden voor Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenCows
Gisteren mijn Dell Ultrasharp U2311H ontvangen. Ik moet toegeven mooi scherm. Heb hem aangesloten via een VGA aansluiting op mijn laptop. Het beeld vind ik alleen wat 'wazig'/onscherp. Wanneer ik de laptop aansluit op mijn 23' Samsung scherm heb ik een scherper beeld. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KoenCows schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:33:
Gisteren mijn Dell Ultrasharp U2311H ontvangen. Ik moet toegeven mooi scherm. Heb hem aangesloten via een VGA aansluiting op mijn laptop. Het beeld vind ik alleen wat 'wazig'/onscherp. Wanneer ik de laptop aansluit op mijn 23' Samsung scherm heb ik een scherper beeld. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Open deur, maar ik neem aan dat je de native resolutie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
KoenCows schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:33:
[...]Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Enkele mogelijkheden:
  • Verkeerde resolutie ingesteld. Moet op 1920x1080 staan.
  • Sharpness/pixel clock/phase instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenCows
Propheticus schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:50:
[...]

Enkele mogelijkheden:
  • Verkeerde resolutie ingesteld. Moet op 1920x1080 staan.
  • Sharpness/pixel clock/phase instellingen.
Dank voor de tips. Hij draait gewoon native 1920x1080. Ik zal eens kijken naar de sharpeness/pixel clock/phase instellingen. Het zou niet iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij aan een 16:10 laptop hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nee, want je stuurt een 16:9 resolutie uit. Kabel zou wel uit kunnen maken, VGA is daar gevoelig(er dan HDMI) voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KoenCows schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:37:
Dank voor de tips. Hij draait gewoon native 1920x1080. Ik zal eens kijken naar de sharpeness/pixel clock/phase instellingen. Het zou niet iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij aan een 16:10 laptop hangt?
Als jij je instellingen gewoon goed hebt gedaan zou dat niet uit mogen maken, maar het is wel even goed om er nog eens extra naar te kijken. Als je laptop 16:10 uitstuurt heb je inderdaad een onscherp beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenCows
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:40:
[...]

Als jij je instellingen gewoon goed hebt gedaan zou dat niet uit mogen maken, maar het is wel even goed om er nog eens extra naar te kijken. Als je laptop 16:10 uitstuurt heb je inderdaad een onscherp beeld.
Weet je ook waar die specifieke instelling te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:16:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld helaas, lees anders de posts over de paarse/roze zweem van de U2410 maar eens terug. Deze prijsklasse is alsnog geen topklasse en blijkbaar is dat reden genoeg om zoiets wel prima te vinden voor Dell.
Dell heeft hier helemaal niets te vinden, Dell kan ook alleen maar kiezen uit de panelen die door de paneelfabrikanten (met de huidige UltraSharp line-up in alle gevallen LG Display) worden aangeboden, aangezien Dell zelf geen panelen maakt.

Als al die paneelfabrikanten hele soepele kwaliteitseisen stellen om de yields hoog te houden zit er af en toe een rotte appel tussen.

Als Dell al die monitoren terug gaat halen kost ze dat echt bakken met geld, want van LG Display krijgen ze niks terug als die panelen gewoon binnen de specificaties vallen (hoe brak ze ook zijn).

Een strengere kwaliteitscontrole, waardoor er meer schermen worden afgekeurd, resulteert in een hogere prijs. Aangezien zowel de extra tijd en middelen die nodig zijn voor de controle, als de schermen die doordat ze afgekeurd zijn niet verkocht kunnen worden, in de prijs verrekend zullen worden.

Ik kan me prima voorstellen dat een NEC MultiSync PA271W minder vaak dergelijke problemen heeft dan een U2711, dat beeldscherm is namelijk 75% duurder terwijl er exact hetzelfde paneel in zit, dat moet ergens door komen. De NEC SpectraView Reference 271 zal nog wel minder vaak problemen hebben, die is namelijk 170% duurder, ook weer hetzelfde paneel. In verhouding is de U2711 (en ook de Fujitsu P27T-6) dus spotgoedkoop, dan vind ik het ook niet meer dan redelijk dat je er wat minder van moet verwachten.

Of LG Display merken als Eizo, LaCie en NEC panelen laat cherry picken, maar dan natuurlijk tegen een veel hogere prijs per paneel dan Dell, Fujitsu en Hazro (om het even bij het U2711 voorbeeld te houden) weet ik niet. Vraag me af of zoiets überhaupt is toegestaan. Maar ik kan me bijvoorbeeld prima voorstellen dat NEC intern gezien wel de panelen cherry picked: alleen de beste exemplaren van het LM270WQ2-SLA1 paneel gebruiken voor de NEC SpectraView Reference 271 en de iets minder goede panelen gebruiken in de NEC MultiSync PA271W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Begrijp me niet verkeerd, ik snap hoe het komt, maar Dell heeft duidelijk aangegeven geen probleem te zien in kleurverschillen die best veel consumenten wel problematisch vinden. Dat mag gezegd worden als iemand denkt dat deze prijzen een perfecte kleur garanderen. Het zijn volgens mij goede beeldschermen met ook nog eens een aardige prijs/kwaliteitverhouding voor dit type schermen, maar er zijn gewoon bepaalde bekende issues die de één belangrijk zal vinden en de ander niet. Dan kan je daar allerlei redenen en achtergrond op los laten om dat goed te praten, maar uiteindelijk is Dell de enige die verantwoordelijk is voor z'n schermen. Dell heeft te kennen gegeven niets te willen doen voor deze consumenten (binnen specificatie, jammer dan), sommige consumenten vonden het wel degelijk een probleem.

Ik bedoel ook nergens te zeggen dat dit onoverkomelijke problemen zijn, maar om het hele plaatje compleet te hebben moet het mijns inziens wel degelijk genoemd hebben, zeker tegenover iemand die de indruk had gegarandeerd een perfect scherm te krijgen. Daarvoor zal je waarschijnlijk inderdaad in een andere prijsklasse moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Calibreren haalt veel, zo niet alle, kleurproblemen weg. Sowieso als je meer geld over hebt voor een betere monitor, dan zou je ook rekening moeten houden met calibratiehardware/calibreren, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 00:15:
Calibreren haalt veel, zo niet alle, kleurproblemen weg. Sowieso als je meer geld over hebt voor een betere monitor, dan zou je ook rekening moeten houden met calibratiehardware/calibreren, als je het mij vraagt.
Nogmaals, begrijp me nou niet verkeerd, ik zeg niet dat er niets deugt aan deze monitoren. Ik zeg alleen dat er soms bepaalde issues zijn. Ik kan me een plaatje herinneren van een monitor waarbij een serie gezichten te zien was (steeds dezelfde) en dat dat gezicht in één hoek aanzienlijk roder was dan in een andere. Dat lijkt me lastig te calibreren, maar het lijk ook geen probleem bij alle (of veel) monitoren te zijn.

Linkje naar het Dell forum
Dells reactie

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-02-2011 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Hahn schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 23:38:
Nee, want je stuurt een 16:9 resolutie uit. Kabel zou wel uit kunnen maken, VGA is daar gevoelig(er dan HDMI) voor.
Kan zelfs aan de videokaart zelf liggen. Ik heb eens gehad zelfde scherm, zelfde resolutie, zelfde kabel dat het met de ene videokaart wel scherp was en met de andere niet.
Bij VGA speelt alles een rol: videokaart, kabel, en dan ook de converter in het scherm zelf (al denk ik niet dat die laatste hier het probleem is). Ik zou een andere kabel proberen, en ook even proberen of het wel scherp kan op een andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 00:11:
Begrijp me niet verkeerd, ik snap hoe het komt, maar Dell heeft duidelijk aangegeven geen probleem te zien in kleurverschillen die best veel consumenten wel problematisch vinden. Dat mag gezegd worden als iemand denkt dat deze prijzen een perfecte kleur garanderen.
Dat mag zeker gezegd worden. Ik vind ook dat consumenten moeten weten wat ze kunnen verwachten, daarom heb ik ook zo'n uitgebreide review van m'n U2711 geschreven. Die review is grotendeels positief, maar er zijn toch wel een aantal minpuntjes.

Ergste in mijn geval vind ik de backlightbleeding rechtsbovenin, daarna de zwartwaarde / het contrast.
Het zijn volgens mij goede beeldschermen met ook nog eens een aardige prijs/kwaliteitverhouding voor dit type schermen...
Aardig vind ik hier een behoorlijke understatement, de NEC MultiSync PA271W is 75% duurder en de NEC SpectraView Reference 271 zelfs 170%. Met de U2711 heb je misschien wel een grotere kans om een minder goed scherm te krijgen, maar je hebt nog steeds de kans om wel een goed scherm te krijgen! (en die is echt niet verwaarloosbaar klein, wat wel de indruk is die sommige mensen wekken naar mijn mening)
maar er zijn gewoon bepaalde bekende issues die de één belangrijk zal vinden en de ander niet. Dan kan je daar allerlei redenen en achtergrond op los laten om dat goed te praten, maar uiteindelijk is Dell de enige die verantwoordelijk is voor z'n schermen. Dell heeft te kennen gegeven niets te willen doen voor deze consumenten (binnen specificatie, jammer dan), sommige consumenten vonden het wel degelijk een probleem.
Dan moeten die consumenten ook maar bereid zijn om op z'n minst een goede colorimeter (kost zo'n €140) aan te schaffen, mochten ze het idee hebben dat dat nog niet genoeg zal zijn, dan moeten ze in het geval van de U2711 maar gaan kijken naar de Eizo FlexScan SX2762W, NEC MultiSync PA271W of NEC SpectraView Reference 271. Bij de U2410 zijn er nog meer alternatieven van dergelijke merken, lijkt me geen probleem dus...
Ik bedoel ook nergens te zeggen dat dit onoverkomelijke problemen zijn, maar om het hele plaatje compleet te hebben moet het mijns inziens wel degelijk genoemd hebben, zeker tegenover iemand die de indruk had gegarandeerd een perfect scherm te krijgen.
Dat ben ik volkomen met je eens, mensen moeten weten wat ze kunnen verwachten
Daarvoor zal je waarschijnlijk inderdaad in een andere prijsklasse moeten zoeken.
Dat denk ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Nou net een refurbished U2410 ontvangen via UPS(respect CS Solutions, ontiegelijk snelle service).
Maar nu heeft dit model nog meer last van twee verticale 'lijnen/gebieden' in het midden van het scherm. Daarnaast is alles op het rechter gedeelte van het scherm witter dan op het linker gedeelte.

Heb trouwens ook even gekeken naar de positie van mijn speakers maar dit had er verder niets mee te maken.

Ik snap er totaal niets van.. ik kan proberen er een video van te maken maar weinig kans dat je daar iets op kunt zien. Vaak is het met zulke problemen dat ze niet goed op de gevoelige plaat vast te leggen zijn.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Als je ditzelfde probleem op verschillende monitoren hebt...(probeer wanneer mogelijk ook eens een andere monitor) dan is de gemeenschappelijke factor natuurlijk de rest van je pc, te beginnen bij je videokaart. Misschien was er dus helemaal niks mis met de monitor.
Storing van speakers/versterker lijkt me bij LCD sterk (geen magneten en/of elektronenkanon zoals een CRT). Controleer dit scherm dus eens op een andere pc en kijk of je daar ook gele strepen ziet. Ik weet niet of je dezelfde monitorkabel gebruikt hebt, maar die zou je ook nog eens kunnen omwisselen voor een ander.

Ik zou eerst eens deze deductieve stappen nemen, voordat je de monitor de schuld geeft.

Als ik even google en de klachten her en der lees kan het echter best zijn dat het wel aan de monitor ligt. Ik lees meer yellow tint en green/pink issues. Ook lees ik dat het meegeleverde (of automatisch geïnstalleerde) "Dell U2410.icm" profiel defect zou zijn. Probeer dus eens handmatig het standaard sRGB IEC61966-2.1 (sRGB color space profile.icm) profiel te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Propheticus schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 22:07:
Vallen die tintjes niet op te vangen met RGB kleurinstellingen op de monitor en/of kalibratie in windows? Te geel -> meer blauw toevoegen (is de complementaire kleur van geel) of te blauw -> juist minder blauw instellen. Als meer blauw toevoegen niet kan (RGB op 100, 100, 100 bijv., dan kun je in plaats daarvan natuurlijk rood en groen verminderen).

edit:
@injectx. Als je last hebt van doffe kleuren zou ik eerst eens kijken naar minder brightness en/of hoger contrast.

Probeer bijvoorbeeld eens:
Brightness:30
Contrast: 50
Preset mode: standard

Gebaseerd op: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2410.htm#calibration Daar vindt je ook een ICC profiel dat ze hebben aangemaakt na het calibreren op deze settings. Zie het kopje "Dell U2410 - Calibrated Settings Standard Preset Mode". Deze kun je als device profile in Windows instellen (zoek naar Color Management in Start -> eerste hit).
Deze modus behoudt de wide gamut en levert volgens tftcentral goede testresultaten op.
toon volledige bericht
Heb het net even geprobeerd. Ik draai Mac trouwens. Maar als ik het profiel probeer en alles zo instel als in de review dan krijg ik een scherm met een flinke groene waas. Niet echt representatief lijkt mij.

Daarnaast wat ik wel erg apart vindt is dat als ik de monitor op Windows gebruik, dat de kleuren gewoon geweldig zijn. Ik weet dat Windows anders met kleurprofielen omgaat maar ik snap dan niet dat het bij Windows meteen goed is (zo'n beeld krijg ik op Mac niet nagebootst) en bij Mac zo'n enorm geklooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Voor mac: Ga een naar Beeldschermen -> tabje "kleur" -> kies het sRGB beeldschermprofiel en klik "kalibreer". Kies geavanceerd, doorloop de stappen en wanneer gevraagd naar Gamma kies je voor "2.2".

[ Voor 24% gewijzigd door Propheticus op 28-02-2011 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Propheticus schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:43:
Voor mac: Ga een naar Beeldschermen -> tabje "kleur" -> kies het sRGB beeldschermprofiel en klik "kalibreer". Kies geavanceerd, doorloop de stappen en wanneer gevraagd naar Gamma kies je voor "2.2".
Thanks, dat levert al wat beter beeld op. Zie nu wel trouwens dat ik iets in Chrome moet veranderen waardoor hij niet z'n eigen kleurprofiel gebruikt maar het schermprofiel. Safari doet dit al mooi maar in Chrome zijn de kleuren best flets.

Hm.. toch heb ik het idee dat het in Windows anders uitziet maar dat kan aan mij liggen. Verder denk ik dat ik een wide-gamut monitor niet eens zoveel gebruik als waarvoor ze bedoeld zijn. Bestaan er ook monitoren met een IPS panel die niet wide-gamut zijn? Met een resulutie van 2560x1440?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staan er 2 hier:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_parts.htm

Een wide gamut cclf en een 72% gamut wled. Volgens de panel search komen deze enkel in de iMac 27" voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Als je de wide gamut niet gebruikt kun je ook gewoon de monitor instellen op de 'sRGB' preset mode. 'Standard' is namelijk wide gamut.
Met een wide gamut preset mode zou je bij de Mac ook kunnen kiezen voor het Adobe RGB kleurprofiel en daar de kalibratie op loslaten (ipv sRGB profiel in mijn vorige tip).

Gelukkig is het al iets acceptabeler zo. Kleurprofielen zijn best een PITA...

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 28-02-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:39:
Er staan er 2 hier:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_parts.htm

Een wide gamut cclf en een 72% gamut wled. Volgens de panel search komen deze enkel in de iMac 27" voor
Er staan er wel meer in de Panel Search Database, maar dan moet je even -SDA2 weg laten (geen idee waarom Simon dat heeft gedaan, zal het wel tegen hem zeggen).

Dan krijg je ook nog de Apple 27" LED Cinema Display en de Hazro HZ27Wa en HZ27Wc. Die laatste twee komen binnenkort uit (ze hadden er al moeten zijn, maar om de één of andere reden hebben ze vertraging opgelopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Propheticus schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:16:
Als je de wide gamut niet gebruikt kun je ook gewoon de monitor instellen op de 'sRGB' preset mode. 'Standard' is namelijk wide gamut.
Met een wide gamut preset mode zou je bij de Mac ook kunnen kiezen voor het Adobe RGB kleurprofiel en daar de kalibratie op loslaten (ipv sRGB profiel in mijn vorige tip).

Gelukkig is het al iets acceptabeler zo. Kleurprofielen zijn best een PITA...
Tja misschien was ik weer iets te vroeg met (subtiel) juichen. Heb hem nu via Mac gekalibreerd op het monitor sRGB profiel. Maar wat je dan krijgt (en dat probleem kon ik al toen ik mijn U2410 pas had) is dat er een duidelijk kleurverschil plaatsvindt tussen verschillende applicaties en interface elementen.

Als ik nu kijk naar de 3 knopjes (rood,geel,groen) in de finder en de blauwe mappen en iconen in de finder dan zijn deze allemaal super-flauw. Als ik dan in de browser (Safari) een pagina open welke een screenshot van de OSX finder heeft, dan zijn de kleuren mooi en fel zoals het hoort. Iconen in het dock worden ook flauw als je erop klikt (waarschijnlijk heeft dit te maken met het kleurprofiel wat nog niet overal op toegepast kan worden, pas na interactie door de gebruiker).

Het enige profiel waarmee ik tot nu toe heb bereikt wat ik wou bereiken is het standaard "Apple RGB" profiel bij OSX met de monitor preset op "Adobe RGB". Met deze combi is er geen verschil in applicaties en ziet alles er goed uit. Als ik dan echter met Windows vergelijk merk ik dat ik vrijwel niks hoef in te stellen (standard en AdobeRGB zien beide super uit).

Ik moet een beetje oppassen, straks overweeg ik nog een overstap naar Windows :o
Kid Jansen schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:27:
[...]

Er staan er wel meer in de Panel Search Database, maar dan moet je even -SDA2 weg laten (geen idee waarom Simon dat heeft gedaan, zal het wel tegen hem zeggen).

Dan krijg je ook nog de Apple 27" LED Cinema Display en de Hazro HZ27Wa en HZ27Wc. Die laatste twee komen binnenkort uit (ze hadden er al moeten zijn, maar om de één of andere reden hebben ze vertraging opgelopen).
Hmm ja de Apple 27" LED Cinema display.. ik werk zelf op een Hackintosh pc waarbij je dan een sterk gelimiteerde keuze aan videokaarten hebt(dure Apple videokaarten only!) wil je deze monitor werkend krijgen.
Plus duurder, plus minder aansluitmogelijkheden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

injectx schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:54:
Het enige profiel waarmee ik tot nu toe heb bereikt wat ik wou bereiken is het standaard "Apple RGB" profiel bij OSX met de monitor preset op "Adobe RGB". Met deze combi is er geen verschil in applicaties en ziet alles er goed uit.
En dat hoort dus zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Apple 27 LED Cinema Display gebruikt gewoon mini-DisplayPort en dat scherm werkt voor zover ik weet ook gewoon op Windows PC's, zolang de videokaart maar over (mini-)DisplayPort beschikt.

Daarnaast heb je binnenkort dus nog de keuze uit de Hazro schermen en de Samsung SA850 (eerste S-PLS scherm) krijgt ook een kleurbereik ongeveer gelijk aan sRGB (72%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Apple RGB is niet echt aan te bevelen. Oorspronkelijk ontwikkeld voor hun 13" (CRT) RGB monitor op gamma 1.8. Dit is zwaar legacy. Je zult met dit profiel in fotobewerking nooit accurate kleuren behalen.

Als je kiest voor AdobeRGB of sRGB dan moet je er ook aan denken je monitor op gamma mode "pc" (Wat voor een gamma van 2.2 staat) te zetten i.p.v. "mac" (staat voor gamma@1.8).
Werkt geen van beide na kalibratie dan zou ik kijken naar het "generic RGB" (in nl: "algemeen RGB") profiel i.p.v Apple RGB. Dit dan wel weer met je monitor in mac gamma mode.

Ik denk dat jouw waargenomen verschil in kleurweergave hem dus voornamelijk zit in het verschil in standaard gammainstelling tussen Windows en OS X, te weten 2.2 vs 1.8.

Edit: BTW alles in MAC OS X is colour managed. Voor afbeeldingen zonder profiel gaat het uit van het generic RGB profiel. Voor de beste uniformiteit zou ik daarom dus ook Generic RGB aanbevelen boven Apple RGB.

http://www.babelcolor.com...Compare_AppleRGB_sRGB.htm
http://developer.apple.co...ac/#qa/qa2005/qa1430.html

[ Voor 22% gewijzigd door Propheticus op 28-02-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -kardo-
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-11-2020
Heb een U2311h bestelt. Leek me een leuk beeldscherm. Ik zit er over te denken later misschien 2 er bij te bestellen voor eyefinity. Heb nu ook een oude dell beelscherm 19´´ en kan misschien daarvan een tweedde opzoeken en dat als eyefinity gebruiken. Wat is dan handiger het is een resolutie van 1280x1024 en is dat misschien te onhandig voor 1080p. Maar nog 2 beeldschermen wordt ook wel wat duurder.

[ Voor 22% gewijzigd door -kardo- op 01-03-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NEC PA301w review

[ Voor 159% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-03-2011 14:32 . Reden: Nee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht dat de mensen hier wel geïnteresseerd waren in een goede review... Niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:15:
Ik dacht dat de mensen hier wel geïnteresseerd waren in een goede review... Niet dan?
Onder het motto "De Dell monitoren met de concurrentie vergelijken" niks mis mee hoor d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:15:
Licht dat dan ook even toe, in plaats van alleen maar een link te dumpen over een monitor van een totaal ander merk? :P Het is dat je een modje bent, anders had ik misschien zelfs gedacht dat het een troll was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

En dat ding is ook 2x zo duur?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-07 14:04
En 2 keer zo lelijk _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pas maar op, nog even en Kid komt alle onzin hier verwijderen...

Dat doet dell wel goed overigens, de helft van de prijs, en zo goed als identieke prestaties. De NEC is alleen wat beter verstelbaar.

Met de NEC kun je namelijk dit doen:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/4196/PA301w-5276_575px.jpg

Dat is wel heel erg kwijl..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ehh, dat kan ook met de Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens anandtech niet: http://www.anandtech.com/...ells-new-30-inch-flagship

Je kan hem verticaal niet zo ver verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:06
Voordat ik met een hele fotoreeks aankom zetten van mijn 2407WFP en U2410 naast elkaar, het valt mij toch op bij films dat het zwart van de U2410 veel 'grijziger' / 'lichter' is als de 2407WFP. Het gaat niet zo diep. Hoort dit aan het scherm, of mag ik hopelijk gaan kloten met wat instellingen in Windows ergens om dit goed te krijgen?

Erg jammer dat mijn 2407WFP op bepaalde plekke gele tinten heeft gekregen. Ik snap niet waarom dat heeft kunnen gebeuren bij zo'n goed scherm binnen 4 jaar. Heb daarom de U2410 als vervanger genomen, maar de 2407WFP doet nu dienst als 2e scherm zodat ik lekker 3840x1200 heb. Ideaal voor schoolwerk. _/-\o_

Overigens is SRGB totaal onbruikbaar bij mij door een overvloed aan roze. Schijnt een bekend probleem te zijn na wat rondlezen. Ik heb hem nu op custom colour staan. Ik weet niet of ik wat mis in vergelijking met SRGB? :?

[ Voor 14% gewijzigd door Denizz op 02-03-2011 00:58 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat betekent dat het contrast lager is ;) Dit valt bij te werken door de helderheid van de minitor met de slechtste zwartwaarde omlaag te schroeven.

Al levert dat weer andere nadelen op...

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-03-2011 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:06
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:02:
Dat betekent dat het contrast lager is ;) Dit valt bij te werken door de helderheid van de minitor met de slechtste zwartwaarde omlaag te schroeven.

Al levert dat weer andere nadelen op...
Het maakt mij niet uit dat de schermen precies hetzelfde contrast hebben ofzo hoor, maar ik dacht eigenlijk omdat de 2407WFP een PVA paneel heeft en de U2410 een IPS paneel heeft, dat dit de 2407WFP betere zwartwaardes geeft. Ondanks de gele tinten is de 2407WFP nog wel goed te gebruiken voor films (valt minder op), maar mijn U2410 vind ik natuurgetrouwere kleuren hebben. Met 'custom colours' dan :P.

Beide monitoren heb ik qua kleuren & contrast niet aangepast. Alleen de helderheid omlaag want anders zat ik met een zonnebril op. Maar het is dus niet paneelgebaseerd ofzo en hij staat dus gewoon verkeerd ingesteld zeg je? :)

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Denizz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:56:
[...] Ik weet niet of ik wat mis in vergelijking met SRGB? :?
Niets.

En over de grijze zwarten, inderdaad wat darkstone zegt. (Helderheid staat vanuit de fabriek vaak te hoog.)
IPS is verder bekend met het witte waas over zwarten probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Propheticus op 02-03-2011 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denizz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:08:
[...]

Het maakt mij niet uit dat de schermen precies hetzelfde contrast hebben ofzo hoor, maar ik dacht eigenlijk omdat de 2407WFP een PVA paneel heeft en de U2410 een IPS paneel heeft, dat dit de 2407WFP betere zwartwaardes geeft. Ondanks de gele tinten is de 2407WFP nog wel goed te gebruiken voor films (valt minder op), maar mijn U2410 vind ik natuurgetrouwere kleuren hebben. Met 'custom colours' dan :P.

Beide monitoren heb ik qua kleuren & contrast niet aangepast. Alleen de helderheid omlaag want anders zat ik met een zonnebril op. Maar het is dus niet paneelgebaseerd ofzo en hij staat dus gewoon verkeerd ingesteld zeg je? :)
Hoe hoger het contrast, hoe zwarter zwart is bij een bepaalde helderheid.

heb je een monitor met een contrast van 500:1 en eentje met 2000:1 en je stelt ze beiden in op 200cd/m, ziet de 2e monitor er 4x zo "zwart" uit bij donkere oppervlakten.

Bij oled is dit niet van toepassing, zwart is namelijk altijd 0 cd/m daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Denizz schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:08:
Het maakt mij niet uit dat de schermen precies hetzelfde contrast hebben ofzo hoor, maar ik dacht eigenlijk omdat de 2407WFP een PVA paneel heeft en de U2410 een IPS paneel heeft, dat dit de 2407WFP betere zwartwaardes geeft.
Dattes eigenlijk voor zover ik weet. pricewatch: Dell Ultrasharp 2407WFP-HC

- Kleurechtheid=> IPS
- Zwart = Zwart (min of meer dan) => PVA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even over het verhaal hierboven over de PA301W: houd het wel on-topic!

Die review zou best interessant kunnen zijn voor vergelijking met de U3011. De PA301W is weliswaar 60% duurder dan de U3011, maar er zit wel (vrijwel) hetzelfde paneel in (in ieder geval een versie van de LG Display LM300WQ5, geen idee alleen welke versie dat zou moeten zijn).

Er zitten onder andere een aantal verschillen in de aansluitingen en de voet, zo heeft de NEC 2x DVI-D dual link en 2x DisplayPort, maar verder geen andere aansluitingen. En de voet van de PA301W heeft ook uitgebreidere instelmogelijkheden:
  • pivot
  • tilt 30° naar achter en 5° naar voren
  • draaibaar 45° naar links en rechts
  • 150 mm in hoogte verstelbaar
Bij de U3011 is dat:
  • tilt 19° naar achter en 3° naar voren
  • draaibaar 30° naar links en rechts
  • 90 mm in hoogte verstelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -kardo-
Heb net de U2311h binnen gekregen maar ik had een korte vraag. In hoeverre is die brezel grijs. Ik dacht eerst dat het een echte zwarte zou zijn maar toen ik het nog nalas stond er op internet over grijz zwart. En op de afbeeldingen van google staan redelijke zwarte brezels. Terwel ik toch echte grijze brezels heb. (verder ben ik heel tevreden hoor, ik zal binnen kort maar ff en review maken erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zover ik weet heeft de huidige UltraSharp line-up altijd zwarte bezels, de schermen zijn niet in andere kleuren beschikbaar. Misschien dat het af en toe een beetje grijs lijkt doordat er enige verstrooiing van het licht plaats vindt doordat de bezels geen gepolijste afwerking hebben, maar een matte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -kardo-
Vreemd het lijkt in mij ogen echt grijs/alluminium kleur. Ik ga maar een foto maken en dan kunnen jullie het zelf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de zijkanten, bovenkant en onderkant zit er wel een chroomkleurige band doorheen (dat kan je op deze foto goed zien), maar de voor- en achterkant zijn echt zwart bij m'n U2711.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -kardo-
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Dd0XZ-ytyAs/TW_heIYc9GI/AAAAAAAAABM/LzabPyDOHEY/s800/DSCF0687.JPG Dit laat als het goed zien dat dit niet zwart is maar grijs/aluminium kleur is.
Is dit toch normaal of is er iets heel vreemds aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hee, dat is gek. Ik hoop eerlijk gezegd dat het geen modelupdate is, want dan vind ik het scherm opeens van erg interessant bijzonder oninteressant geworden. Echt mooi kan ik het niet vinden (net als die televisies die opeens grijs of 'champagne' moesten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de foto een beetje lastig te zien of het nou grijs is, of dat het gewoon aan de flits (of andere belichting) ligt. Maar als je zegt dat het grijs is geloof ik je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -kardo-
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:47:
Hee, dat is gek. Ik hoop eerlijk gezegd dat het geen modelupdate is, want dan vind ik het scherm opeens van erg interessant bijzonder oninteressant geworden. Echt mooi kan ik het niet vinden (net als die televisies die opeens grijs of 'champagne' moesten zijn).
Ik vindt het persoonlijk ook echt gewoon niks. Ik had een oude ultrasharp dell beeldscherm heel mooi zwart. Ik had ook verwacht dat dit een mooie zwarte dell zou worden. Het is trouwens wel iets meer grijzers dan echt grijs maar echt alles behalve zwart.
https://picasaweb.google....Pr9wE#5579926396895709058 Dit is mijn album over dit probleem.
EDIT: anders maak ik zo een foto met deze dell naast de oude zwarte dell.

[ Voor 4% gewijzigd door -kardo- op 03-03-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07 16:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik vindt het persoonlijk ook echt gewoon niks. Ik had een oude ultrasharp dell beeldscherm heel mooi zwart. Ik had ook verwacht dat dit een mooie zwarte dell zou worden.
Ik heb geen idee wat voor model dat is maar ik heb net een U2410 binnen gekregen, prachtig zwart met een gedeeltelijk zilveren voet paal (of hoe heet zoiets :+).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Hmm ben nu toch serieus aan het nadenken over de aanschaf van een Apple LED Cinema Display (27").
Had eerst een 'foute' U2711 ontvangen via Redcoon waarna ik heb besloten mijn geld terug te vragen en er eentje via CS Solutions te bestellen (vanwege de goede service) maar ben nu toch sterk aan het twijfelen.
Het Apple scherm brengt namelijk wel een aantal nadelen met zich mee tov de U2711:

- Prijs (220 euro duurder). (tegenover de U2711 via CS Solutions).
- Aansluitmogelijkheden (alleen displayport). (kan via een apparaatje wel uitgebreid worden maar dan ben je nóg meer kwijt. Vond het wel leuk dat ik direct mijn PS3 kon aansluiten via de U2711)

Maar toch ook wel wat voordeeltjes:
- Design (persoonlijk maar past goed bij de bureau en rest van de Mac hardware)
- LED dus meteen de volle lichtsterkte
- Geen geklooi met kleurprofielen (hoop ik)

Weet nog niet of dit goed of slecht zal zijn:
- Glas voor scherm (goed omdat je dan misschien hoger contrast hebt en dieper zwart maar kan ook irritant werken in de zomer, alhoewel ik geen lichtbron achter mij heb)

[ Voor 3% gewijzigd door injectx op 04-03-2011 11:17 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Door LED backlight + het panel wat erin zit heb je ook mindere kleuren geloof ik.
Apple is 8 bit en Dell 10 bit + LED vs. CCFL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
nero355 schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:25:
Door LED backlight + het panel wat erin zit heb je ook mindere kleuren geloof ik.
Apple is 8 bit en Dell 10 bit + LED vs. CCFL :)
Oké maar is het ook niet zo dat 10-bit vrijwel niet ondersteund wordt door applicaties? Meen ik hierboven ergens gelezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Apple LED Cinema Display 27" heeft ook geen scaler en geen OSD. En zoals je zelf al aangaf heb je dus alleen een mini-DisplayPort aansluiting als input.

Verder heeft de voet alleen maar tilt, je hebt dus geen swivel en hij is ook niet in hoogte verstelbaar. Ook niet geheel onbelangrijk is de garantie, bij de Apple is dat maar 1 jaar carry-in (met enige moeite misschien 2 jaar uit te slepen i.v.m. Europese regelgeving).

Je opmerking over LED snap ik niet helemaal, bedoel je dat de monitor geen opwarmperiode heeft iedere keer dat je hem aanzet?

Het geklooi met kleurprofielen kan je vrij simpel oplossen door een colorimeter aan te schaffen, een X-Rite i1Display 2 is wel voor €140 te krijgen.

EDIT: die "10 bit" kleurdiepte kan je wel negeren, want dat is niet echt 10 bit, maar 8 bit + Advanced Frame Rate Control.

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 04-03-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Kid Jansen schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:32:
De Apple LED Cinema Display 27" heeft ook geen scaler en geen OSD. En zoals je zelf al aangaf heb je dus alleen een mini-DisplayPort aansluiting als input.
Wat je met scaler bedoelt weet ik niet precies maar ik denk dat je bedoelt dat er behalve de native resolutie, weinig anders ondersteund wordt? -correct me if i'm wrong here.
Verder heeft de voet alleen maar tilt, je hebt dus geen swivel en hij is ook niet in hoogte verstelbaar. Ook niet geheel onbelangrijk is de garantie, bij de Apple is dat maar 1 jaar carry-in (met enige moeite misschien 2 jaar uit te slepen i.v.m. Europese regelgeving).
Die voet is inderdaad jammer maar volgens mij is deze precies even hoog als mijn huidige schermhoogte (u2410). De garantie is dan nog wel een ander punt inderdaad. Ook niet geheel onbelangrijk.
Je opmerking over LED snap ik niet helemaal, bedoel je dat de monitor geen opwarmperiode heeft iedere keer dat je hem aanzet?
Precies dat bedoel ik. Geen enorm groot voordeel, ga ik wel even koffie halen in de tijd dat het scherm is opgewarmd.
Het geklooi met kleurprofielen kan je vrij simpel oplossen door een colorimeter aan te schaffen, een X-Rite i1Display 2 is wel voor €140 te krijgen.
Dat kan inderdaad maar dan wordt de U2711 opeens een stukje duurder. Dan verschilt het qua prijs opeens niet meer zo heel veel. Ik snap, die colorimeter kun je dan voor andere monitoren gebruiken.

Maar ik ben niet zo kapot van kleurprofielen in het algemeen, voornamelijk omdat ik ze vrijwel nooit zal gebruiken. Ik maak voornamelijk digitaal grafisch werk (af en toe iets voor print). Daarnaast vind ik het storend hoe er met kleurprofielen wordt om gegaan (zowel door Mac als Windows). Opeens krijg je dan in verschillende applicaties verschillende kleuren te zien en de UI van het OS is dan ook color managed waardoor het allemaal lekker flets uit ziet (in OSX iig) bij een print-profiel. Dit laatste is iets wat mij enorm stoort. Ik snap als je veel met fotogratie en printwerk bezig bent dat het te overzien is en dat kleurprofielen cruciaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
injectx schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:49:
Wat je met scaler bedoelt weet ik niet precies maar ik denk dat je bedoelt dat er behalve de native resolutie, weinig anders ondersteund wordt? -correct me if i'm wrong here.
Het wordt wel ondersteund, maar je kan het dan alleen maar beeldvullend weergeven. Op m'n U2711 heb ik ook de opties 1:1 (pixel mapping) en Aspect (oprekken, maar aspect ratio behouden).

Met de optie Aspect zou bijvoorbeeld 1920x1200 worden weergegeven als 2304x1440, 1600x1200 zou 1920x1440 worden.
Dat kan inderdaad maar dan wordt de U2711 opeens een stukje duurder. Dan verschilt het qua prijs opeens niet meer zo heel veel. Ik snap, die colorimeter kun je dan voor andere monitoren gebruiken.
U2711 + i1Display 2 is nog steeds goedkoper dan de Apple.
Maar ik ben niet zo kapot van kleurprofielen in het algemeen, voornamelijk omdat ik ze vrijwel nooit zal gebruiken. Ik maak voornamelijk digitaal grafisch werk (af en toe iets voor print). Daarnaast vind ik het storend hoe er met kleurprofielen wordt om gegaan (zowel door Mac als Windows). Opeens krijg je dan in verschillende applicaties verschillende kleuren te zien en de UI van het OS is dan ook color managed waardoor het allemaal lekker flets uit ziet (in OSX iig) bij een print-profiel. Dit laatste is iets wat mij enorm stoort. Ik snap als je veel met fotogratie en printwerk bezig bent dat het te overzien is en dat kleurprofielen cruciaal zijn.
Als je grafisch werk doet is kalibreren naar mijn idee sowieso een must. De Apple heeft LED backlighting en daardoor is het kleurbereik weer net even iets anders dan bij CCFL. Dus met die Apple kloppen de kleuren ook standaard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Oké ik snap wat je bedoelt. En bij de ACD zit ik dan toch nog met een colorimeter.

Wat ik wel misschien nog het grootste gemis zal vinden is dat ik de PS3 niet meteen kan aansluiten als ik klaar ben met werk. Dan zal ik een extra box moeten aanschaffen waar ik het ding dan op kan aansluiten, echter is de output van de ACD schermen ge-limit op native resolutie en 720p. Natuurlijk best jammer om op zo'n groot scherm het met 720p te moeten doen.

Maar ik merk verder wel dat design een grote factor wordt nu ik er bij nadenk. Vind het best erg dat ik zo denk maar ik zou misschien toch eerder voor een mooier uitziende monitor gaan met iets minder beeldkwaliteit dan voor een minder goed uitziende monitor met betere beeldkwaliteit, opties etc.

Dus persoonlijk blijft het nog even een dilemma tussen meer design maar minder mogelijkheden of minder design en meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Zo lelijk vind ik het design van de ultrasharps niet. Toegegeven, de ACD is strak maar de U2711 is ook erg netjes wat mij betreft. Persoonlijk zou ik dan ook de tweede kiezen vanwege de vele voordelen die boven al besproken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Over Aspect Ratio gesproken.. ik snap een ding hier niet. Mijn U2410 is 16:10, en kan 1920x1200 beeldvullend weergeven. Als ik een spel laad met een resolutie van, zeg maar, 1280x800, dat is dan ook 16:10 toch? Toch wordt dat niet beeldvullend weergegeven, en gedraagt het zich als 1:1. Any idea wat er aan de hand is hier?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien de topicstart een behoorlijke lap tekst is geworden sinds ik er mee aan de slag ben gegaan, heb ik zojuist even een Inhoudsopgave aan de startpost toegevoegd. Hierdoor kan je snel naar de onderdelen waar je in geïnteresseerd bent navigeren.

Ik heb er ook voor gezorgd dat je snel weer terug kan naar de bovenkant van de startpost, door middel van een hele reeks back to top-linkjes. Die staan rechts uitgelijnd onderaan elk onderdeel.

EDIT: @ Trinsec, open het OSD en ga vervolgens naar Display Settings>Wide Mode, zet die optie op Fill of Aspect (zal nu waarschijnlijk op 1:1 staan).

[ Voor 11% gewijzigd door Kid Jansen op 04-03-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Kid Jansen schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:28:
EDIT: @ Trinsec, open het OSD en ga vervolgens naar Display Settings>Wide Mode, zet die optie op Fill of Aspect (zal nu waarschijnlijk op 1:1 staan).
Nee, Kid. Mijn Display is op 'Aspect'. Daarom juist mijn vraag waarom het zich niet als Aspect gedraagt. ;) Ik zal later even wat diepere testen doen en alles opschrijven, maar 1280x800 wordt zeker nooit beeldvullend op mijn scherm getoond, volgens mij ook niet als Display op 'Fill' staat.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ik zag net dat de U2211H 20% korting heeft op de Dell site.. denk dat het het moment is voor mij om er twee aan te schaffen. ik ben alleen een beetje huiverig naar de grootte; ik vond van 24" naar 23" al best een stap. maar dit zal wel gecompenseerd worden doordat het er 2 zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raar, dan snap ik het ook niet, worden andere niet-native resoluties wel goed weergegeven?

EDIT: nog even wat cosmetische wijzigingen aan de startpost gemaakt: nieuw intro plaatje met het nieuwe Dell logo en de U2311H, U2711 en U3011 (oude was nog met de 07 serie schermen volgens mij) en vervolgens ook even de achtergrondkleur van de headers hetzelfde gezet als de kleur van het Dell logo.

[ Voor 62% gewijzigd door Kid Jansen op 04-03-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Omdat ik nieuwsgierig was welke resoluties nou wel of niet goed werden getoond in de Aspect, Fill en 1:1 Display Settings van mijn U2410, heb ik maar even een game aangezet die haast alle resoluties aankon en ermee ge-experimenteerd in fullscreen mode. (In dit geval, LotRO. Zoveel resoluties!)

ResolutieAspectFill1:1
800x600 (4:3)Fill with ratioFull1:1
1024x768 (4:3)Fill with ratioFull1:1
1280x720 (16:9)1:1Aspect fill but skewed1:1
1280x768 (~16:10)1:1 with zoomAspect fill but skewed1:1
1152x864 (4:3)Fill with ratioFull1:1
1280x800 (16:10)1:1Aspect fill but skewed1:1
1360x768 (16:9)1:1Aspect fill but skewed1:1
1280x960 (4:3)1:1 with zoomAspect fill but skewed1:1
1440x900 (16:10)1:1Aspect fill but skewed1:1
1280x1024 (5:4)Fill with ratioFull1:1
1400x1050 (4:3)Fill with ratioFullFill with ratio
1680x1050 (16:10)Full (with ratio)Fill with ratio (Full)1:1
1600x1200 (4:3)Fill with ratioFull1:1
1920x1080 (16:9)Fill with ratio (1:1)1:11:1

Ik zag een hoop dingen die niet zouden moeten zijn. Onder 'Aspect' zouden ze allemaal 'Fill with ratio' moeten zijn. Onder 'Fill' moeten ze allemaal 'Full' zijn. En zelfs onder '1:1' weet er eentje zich niet te conformeren.

De 'Aspect fill but skewed' is dat het redelijk lijkt op 'Fill with ratio' maar toch niet helemaal klopt. Een cirkel is net ovaalachtig. Maar het vult NIET het hele scherm.

Ik vind dit maar bloody irritant. Heb een spelletje dat 1280x768 kan en dan kan ik het niet eens lekker fullscreen spelen. :P

N.B. Er kunnen hier wat foutjes zijn ingeslopen bij het noteren, maar het geheel toont wel duidelijk aan dat niet alle resoluties zich gedragen.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad een behoorlijke puinhoop. Aankomende vrijdag komt er iemand van Dell langs om een U2410 en U3011 langs te brengen zodat ik die ook kan reviewen. Ik zal dan meteen even voor alle drie (die twee + m'n eigen U2711) kijken hoe die hiermee omgaan.

Overigens is 1280x768 geen 16:10, maar 5:3. Die 1360x768 is ook een beetje rare resolutie. Standaard op laptops is tegenwoordig 1366x768, dat komt behoorlijk in de buurt van 16:9, maar is het net niet. Het is namelijk 683:384 en de 16:9 verhoudingen die daar het dichtst bij liggen zijn 672:378 en 688:387.

Het zou kunnen dat door die rare verhoudingen de scaler op z'n bek gaat, maar je zou toch verwachten dat alle standaardverhouding (5:4, 4:3, 16:10 en 16:9) het gewoon goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ah, 5:3, dat is eentje waar ik nog niet van heb gehoord. :) Vandaar de ~, 'ongeveer' 16:10, ik vond sommige resoluties ook niet helemaal passen dus had ik de dichtstbijzijnde genomen.

Maar wat je zei dacht ik ook al, dat de 'rare' resoluties zouden fritzen zou ik nog wel snappen. Maar zoals je zei, de resoluties met de standaardverhoudingen zouden dan toch allemaal op zijn minst normaal moeten kunnen gedragen. Maar zelfs de veelvoorkomende resoluties doen niet altijd echt wat ze moeten doen.

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen van de 3 monitoren na vrijdag! Keep us posted. :)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal ik doen, overigens zal het wel een tijdje duren voor ik al die bevindingen op "papier" heb. Doel is om van de U2410 en U3011 eigenlijk vrijwel dezelfde review te schrijven als dat ik van de U2711 geschreven heb, maar dan dus (zo goed als) in één keer en dus niet met 50 updates. Zou best kunnen dat ik daar wel iets van 3 hele weekenden over doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
de 2711 staat ineens voor <600e in de pricewatch. voor die prijs had ik hem direct besteld, alleen blijkt hij net uit voorraad ofzo.. geen idee wat ik hiervan moet denken :o
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vanzelfsprekend is ook in dit topic het Algemeen Beleid van toepassing.

Heb je een vraag of probleem, of denk je juist iets nieuws gevonden te hebben, kijk dan eerst in de startpost en ook naar de andere berichten in het topic of het niet al eerder is besproken. Als het over de wat oudere beeldschermen uit de serie gaat, bekijk dan ook de voorgaande delen van dit topic.

Wat we niet willen zien in dit topic:

* Simpele vragen waar je het antwoord gemakkelijk zelf op had kunnen vinden.
* Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
* "Ik heb er ook één besteld!"
* "Mijne is ook binnen, wat issie mooj zeg !" Hier heeft echt helemaal niemand wat aan, schrijf dan een productreview of geef in ieder geval enige onderbouwing bij het geven van je oordeel.

Dergelijke reacties zijn in dit topic niet gewenst en kunnen door de mods verwijderd worden.

Voor aankoopadvies kan je terecht in [BBG aanschaf] Monitoren