Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
DRuw schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:34:
Inderdaad, je moet je alleen afvragen of je die Toon wilt..
Volgens mij is er ook een koppeling voor de Toon in de vera, dacht ik.
Dat ding is toch trouwens een huur-apparaat?
Daar zou ik niet teveel mee gaan klooien plus dat eneco er gewoon in kan vanaf afstand...
Mwah het is best een leuk ding, en met de API ( https://github.com/dennusb/eneco_toon_api ) kan je best leuke eigen tooltjes etc maken!

Mijn LinkedIn!

• Anjos
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 02-04-2018
gertjuhh schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:23:
Dat is gewoon de Fibaro wall plug.
Overigens geen verkeerde prijs (die eenmalige actie).
Is hier meer info te geven over deze eenmalige actie. Ik heb een Toon, maar hier nog niet van gehoord.

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:15
Ja is inderdaad heel vet, nu nog een mogelijkheid om Toon met de Fibaro HC2 te verbinden :P

Overigens als je Toon eenmaal hebt is die ook van jou, als je weg zou gaan bij Eneco blijft de Toon in je eigen bezit ;)

Maar het lijkt mij nu ideaal om toon uit te lezen in Fibaro HC2 en/of temperatuur ook met de fibaro in te kunnen stellen via Toon, dat zou super ideaal zijn.

[Voor 61% gewijzigd door tcviper op 10-07-2014 21:29]

PSNid: tcviper | Steam: Viper | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• gertjuhh
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 28-02 20:29
Anjos schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:17:
[...]

Is hier meer info te geven over deze eenmalige actie. Ik heb een Toon, maar hier nog niet van gehoord.
DennusB had een link geplaatst waarin een actie vermeld stond, ik zie dat deze inmiddels verwijderd is.

• tcviper
Nvm... :P

[Voor 99% gewijzigd door tcviper op 11-07-2014 10:54]

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:01

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Dat had een reden... Zie pm

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:26
Relevante stukje uit die nieuwsbrief (zonder NAW gegevens :P)

[Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-07-2014 10:56]

• tcviper
Ben benieuwd of andere Fibaro produkten zullen volgen zoals LED RGBW controller (handig) of de deur strips.

• DRuw

DRuw

Het gaat bij de Toon ook om verbruik dus ik durf te wedden dat als fibaro de v2 uitbrengt van hun modules die gaan volgen. Nu de bevestiging nog dat ze daar mee bezig zijn want de roller/shutter met energie functie vat ik nog steeds niet..
Ze zijn overigens wel aan een co meter bezig hoorde ik.

• tcviper
Nou ja, ik hoop dat iemand hier zo handig is om Toon uit te lezen in de Fibaro HC2, er is wel al iemand die een python script gemaakt heeft dus het moet mogelijk zijn https://github.com/rvdm/toon

• Cobaltjeh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-02 08:46
Dat ze eerst maar zorgen dat de modules blijven werken, hier nu al 4 defecte Fibaro modules gehad. :(

3 Vervangen onder garantie.
1 Voor eigen kosten doordat de dimmer defect is geraakt door een geklapt halogeen spotje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 02-03 22:13
Ik heb inmiddels al een hele hoop gelezen over verschillende domoticasystemen, maar toch wil ik jullie expertise even inschakelen!

Ik woon op het moment in een appartement. Ik wil hier een domoticasysteem gaan plaatsen die de volgende functies moet gaan vervullen:
- meten en loggen van de temperatuur (wanneer mogelijk vastleggen in een Google Drive?)
- Ik heb op het moment twee LIFX lampen (www.lifx.co), het zou mooi zijn als ik die makkelijk kan integreren. Er is een API beschikbaar waarmee ze aan te sturen zijn. Binnenkort zijn ze ook te koppelen met IFTTT
- Ik heb op het moment een RGB ledstrip liggen die ik wil besturen vanaf mijn smartphone (iOS en Windows Phone). Het zou mooi zijn als die te koppelen is met de centrale domotica-hub
- Mogelijkheid tot koppelen van een IP-cam
- KlikAanKlikUit voor bepaalde lampen

Ik heb zitten kijken naar Zipato, Fibaro en HomeWizard. Welke zou in jullie optiek de beste oplossing zijn voor mijn situatie? Een ander systeem dan de 3 die ik zojuist noem mag natuurlijk ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 26-02 17:27
Vera icm RFXcomE. Zwave voor de betere protocollen. De extra RFXcomE voor je kaku spul. Uiteraard kan je ook voor open source gaan. Stuk goedkoper Kan goedkoper zijn. Zelf geen ervaring mee.

[Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 15-07-2014 09:21]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Scotix
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09:10
Google Nest, Samsung and ARM launch home automation network protocol: Thread (threadgroup.org)
http://www.threadgroup.org/Home.aspx

veel belovend :)

• iTim
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 29-12-2020
Zijn er hier mensen die een Wigwag besteld hebben? Ziet er gaaf uit: http://www.wigwag.com

vooral DeviceJS spreekt mij erg aan: http://devicejs.org.

[Voor 25% gewijzigd door iTim op 16-07-2014 11:19]

Check mijn startup: https://cryptobroom.com

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Scotix schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 18:31:
Google Nest, Samsung and ARM launch home automation network protocol: Thread (threadgroup.org)
http://www.threadgroup.org/Home.aspx

veel belovend :)
Het is hoog tijd dat er eens een open standaard komt voor betrouwbare en gebruiksvriendelijke low power wireless networking met apparaten die betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en betaalbaar zijn.

Mijn ervaring met z-wave-producten is dat het eigenlijk allemaal amateuristisch speelgoed is dat gewoon niet goed functioneert. Pairingprocedures die bij elk apparaat weer anders zijn, domme statische mesh networking, apparaten die op willekeurige momenten niet reageren, sensoren die onbetrouwbare waarden produceren, relais die blijven hangen. Het totaalplaatje is niet best. Dit ligt niet alleen aan de onderliggende netwerktechniek maar ook een gebrek aan kwaliteit. Als je ziet hoe klein de double relay switch van Fibaro is dan is geen wonder dat gebruikers last hebben van gesmolten relais.

Building automation kan wel betrouwbaar in degelijke bedrade vorm, bijv. KNX, maar dan stijgen de kosten ook enorm.

• HvB83
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 10:25
Eens. Voorlopig blijven de battery-powered devices met Z-wave vooral speelgoed die relatief vaak problemen geven, op de deursensoren na wellicht. In de meeste huizen kan je Z-wave inzetten voor niet-kritieke besturingen, maar ik zou het nooit toevertrouwen aan schakelingen die bijvoorbeeld gevaarlijke situaties kunnen opleveren wanneer ze onverwacht niet of juist wel worden uitgevoerd. Ik zie het dan ook echt als een transitie-protocol; er is nog voldoende ruimte voor verbetering. Zoals MP3 dat in feite was om de weg te banen voor digitale opslag van muziek, weigerden de audiofielen die meer eisen stelden lange tijd om over te stappen. Tot ze met lossless audio en hogere bitrates ineens wel de meerwaarde geboden kregen om ook op digitale bestanden over te stappen. En dat doen ze nu massaal.

Dus in die zin ben ik benieuwd naar wat Thread kan bieden.

• HeroS
  • Laatst online: 02-03 19:41

HeroS

Domotica Nerd

Vandaag dit speeltje binnen gekregen:

Moet wel ff me bel weer bedraad maken >:)

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• harrytasker
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
HeroS schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:18:
[afbeelding]

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn.
Heb zelf een Doorbot en daar ben ik eigenlijk best tevreden over buiten de beeldkwaliteit. Is echt ruk .
Sinds ik hem rechtstreeks op de stroom heb aangesloten werkt hij vrij goed.
Ben toch benieuwd of deze beter werkt....

• harrytasker
  • Niet online
HvB83 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:33:
Eens. Voorlopig blijven de battery-powered devices met Z-wave vooral speelgoed die relatief vaak problemen geven, op de deursensoren na wellicht.
Mmmm de deursensor dat is ook een van de weinige apparaten die door een batterij gevoed worden, Wat heb je verder nog meer van bv Fibaro. een motionsensor en de flood sensor. De rest werkt allemaal met voedingsspanning van het lichtnet
Dus ik begrijp je statement niet helemaal dat battery-operated devices niet goed zouden werken aangezien je zelf al zegt dat de deursensors wel goed werken!

• HvB83
Bijv. de Danfoss units en de 4-1 sensor. Mogelijk ook voor een deel brakke implementatie, maar over het algemeen zijn het wel battery-powered devices die relatief veel problemen geven. Daarnaast zijn battery-powered Z-wave apparaten redelijk gehandicapt in de mogelijkheden, omdat de accuduur anders te snel afneemt. Als een concurrent daar een goede oplossing voor kan vinden, dan is dat zeker een pré ten opzichte van Z-wave.

• harrytasker
  • Niet online
Uiteindelijk blijft draadloos natuurlijk altijd voor problemen zorgen, hoe je het ook went of keert.
Als ik zie hoe vaak ik problemen heb met mijn Wifi, wordt je ook niet vrolijk van.
Persoonlijk mag ik niet klagen over mijn Zwave producten, werken tot nu toe goed.
Ik gebruik ze dan ook puur en alleen om wat lampen aan te sturen, geen ingewikkelde scenes of wat dan ook.
Ik denk dat veel gevorderde gebruikers ook te veel verlangen van het product. Kijk naar KNX werkt uitstekend, maar is te duur. Zwave is al stukken goedkoper, maar je mag dan ook wat minder kwaliteit verwachten (je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten), onderaan kom je uit bij de KaKu's daar mag je al helemaal niet te veel van verwachten. En wat is uiteindelijk de sweet spot voor een product als dit, markt is nog veel te klein voor domotica, ook al omdat het vrij lastig te implemeteren is in bestaande installaties.

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-03 21:49
harrytasker schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:05:
Uiteindelijk blijft draadloos natuurlijk altijd voor problemen zorgen, hoe je het ook went of keert.
Als ik zie hoe vaak ik problemen heb met mijn Wifi, wordt je ook niet vrolijk van.
Persoonlijk mag ik niet klagen over mijn Zwave producten, werken tot nu toe goed.
Ik gebruik ze dan ook puur en alleen om wat lampen aan te sturen, geen ingewikkelde scenes of wat dan ook.
Ik denk dat veel gevorderde gebruikers ook te veel verlangen van het product. Kijk naar KNX werkt uitstekend, maar is te duur. Zwave is al stukken goedkoper, maar je mag dan ook wat minder kwaliteit verwachten (je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten), onderaan kom je uit bij de KaKu's daar mag je al helemaal niet te veel van verwachten. En wat is uiteindelijk de sweet spot voor een product als dit, markt is nog veel te klein voor domotica, ook al omdat het vrij lastig te implemeteren is in bestaande installaties.
KNX duur maken is omdat je bv jung drukknopen neemt. Maar als je gewoonne drukknoppen gebruikt ik samenwerking met een wago plc op de knx bus kan je al flink wat besparen.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:13
HeroS schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:18:
[afbeelding]

Tot nu toe heeft die bel voornamelijk frustraties opgeleverd. Meerdere pogingen om te verbinden met mijn router zijn nog niet gelukt. En andere router hielp al niet. Ik neig nu dat de gekozen encryptie roet in het eten gooit. Ik gebruik wpa2 maar een Wi-Fi hotspot met mijn telefoon en wpa wou wel verbinden. Maar dan moet ik mijn lokale netwerk weer opgooien met gebrigde routers.

Ik moet nog maar zien dat hij robuust werkt als hij buiten aan de muur hangt.

• fabstar81
iTim schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:18:
Zijn er hier mensen die een Wigwag besteld hebben? Ziet er gaaf uit: http://www.wigwag.com

vooral DeviceJS spreekt mij erg aan: http://devicejs.org.
was er laatst niet ook zo een kickstarter project met een controller, router, wifi, etc. in 1?

eigenlijk is het wel beetje outdated om een controller te kopen/maken met alleen maar 1 protocol zoals de HC, Vera, Zipabox, etc.. maar ja, eerst maar zien hoe die alles-in-1-pioniers presteren...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Stijnb_ schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:56:
[...]

KNX duur maken is omdat je bv jung drukknopen neemt. Maar als je gewoonne drukknoppen gebruikt ik samenwerking met een wago plc op de knx bus kan je al flink wat besparen.
Als ik de prijzen zie van ip-interfaces, schakelactoren, dimactoren, sensoren en niet te vergeten een ETS-licentie dan zitten de kosten 'm niet alleen in de drukknoppen. Alles is schrikbarend duur. Een simpele bewegingsmelder kost je zo even 150 euro. Om met Wago plc's aan de slag te kunnen gaan ben je ook al 600 euro kwijt aan een KNX-interface. Daarbij heb je ook nog de meerkosten voor het aanleggen van een bedraad systeem. Een aannemer of installateur kost 45 euro ex btw per uur. Hoeveel tijd kost het gemiddeld om een leiding te frezen, buizen te installeren, alles weer dicht te smeren, kabels te trekken en aan te sluiten? Je bent zo een paar uur per apparaat bezig. Dit is waar draadloos veel goedkoper is.
harrytasker schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:05:
Behalve op mijn MBP Retina met gare wifi functioneert wifi bij mij feilloos. Idem voor 4g. Als er genoeg routers in huis zijn om een dekkend mesh netwerk te krijgen met redundante routes en netwerkverkeer op een slimme manier gerouteerd kan worden (vergelijkbaar als op het grote internet) zou zo'n draadloos netwerk betrouwbaar moeten kunnen functioneren. Als een netgevoed routertje annex schakelactor voor in een inbouwdoos eens 50 tot 75 euro kost zijn de kosten alsnog veel lager dan voor het aanleggen van een bedraad netwerk.

[Voor 4% gewijzigd door Femme op 17-07-2014 11:10]

• iTim
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 29-12-2020
fabstar81 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:08:

was er laatst niet ook zo een kickstarter project met een controller, router, wifi, etc. in 1?
[...]
Bedoel je de Ninja sphere? Opvolger van ninja blocks: https://ninjablocks.com/#connectivity/
Ziet er ook wel erg goed uit moet ik zeggen. Heeft Z-wave, Zigbee, ik dacht ook 433.. Maar dat is niet terug te vinden op de website.

Check mijn startup: https://cryptobroom.com

• Tim Schuhmacher

• Anjos
fabstar81 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:08:
[...]

eigenlijk is het wel beetje outdated om een controller te kopen/maken met alleen maar 1 protocol zoals de HC, Vera, Zipabox, etc.. maar ja, eerst maar zien hoe die alles-in-1-pioniers presteren...
De Zipabox heeft ook nadelen maar je kunt niet zeggen dat hij 1 protocol heeft........... Volgens mij is dit juist zijn kracht.

• fabstar81
Mijn smart plug 6 icm mijn vera werkt niet meer. Volgens vera wordt signaal wel goed verstuurd en ontvangen, maar schakelen doet ie niet :(

handmatig met knipperknop zorgt er wel voor dat alles aan cq uit gaat maar een status bijwerken daarna kan je vergeten...

iemand een oplossing voorhanden?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Ge2rt
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 13:22

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Persoonlijk mis ik bij die bellen nog een functie om met een tekst berichtje op een oproep te reageren, zoals op de mobiel, omdat je echt niet gestoord kan worden. Daarvoor moet er nog een eenvoudige kleine tekstdisplay aan de buitenbel worden toegevoegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07-02 12:32
fabstar81 schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 07:32:
Mijn smart plug 6 icm mijn vera werkt niet meer. Volgens vera wordt signaal wel goed verstuurd en ontvangen, maar schakelen doet ie niet :(

handmatig met knipperknop zorgt er wel voor dat alles aan cq uit gaat maar een status bijwerken daarna kan je vergeten...

iemand een oplossing voorhanden?
De mijne heeft ook 1 van de 4 pluggen die ik gebruikt stuk. Relais blijft plakken lijkt wel want status is dan dat ie netjes uit gaat, terwijl die uitgang nog wel onder spanning staat!
Heb laatst ook al een enkele GW plug met zelfde probleem gehad, teruggestuurd en is gratis omgeruild (garantie). Zal de 6plug ook moeten opsturen denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

Nou heb me Skybell draaien. Kreeg hem inderdaad lastig gesynced maar dat kwam omdat ik eerst op me 5GHz netwerk zat daarna was de App helemaal de weg kwijt. Toen andere tel. gepakt en deed het in 1 keer.

Ik zal binnenkort even een review maken. Ben blij dat die werkt want terug sturen was geen optie. Heb hem namelijk via ebay (USA) gekocht (53 euro incl. verzendkosten :)).

• SilverApe
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
€53,- !!?? Dan heb je een mooie deal gehad :-) Zonder verzending staat ie al voor meer dan het drievoudige.
Ben erg benieuwd hoe hij bevalt.

• Bumperke
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 25-02 10:47
Een tijdje geleden had ik al verteld dat ik rolgordijnen met een Somfy RTS motor besteld had. En deze via een omweg (domoticz) aan wil gaan sturen via de Fibaro HC2. Nu is het zo dat ik redelijk wat problemen heb gehad met de levering van de rolgordijnen (2x beschadigd) en nu bieden ze mij een Somfy TaHoma controller aan. Kan ik deze ook via de HC2 aansturen? En kan ik dan wel de status uitlezen? Hiermee bedoel ik dus dat ik wil kunnen zien hoever mijn rolgordijn omlaag is.

Want mij werd verteld dat als ik dit met Domoticz ga doen ik de rolgordijnen bijv. niet 20% kan laten zakken omdat deze niet de status uitleest maar alleen het commando omhoog/my/stop stuurt.

Als het met de HC2 icm de Somfy TaHoma nog steeds niet mogelijk is om de status uit te lezen (hoe ver die naar beneden is) dan ontvang ik liever een x bedrag retour ipv dit product.

[Voor 4% gewijzigd door Bumperke op 23-07-2014 14:54]

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:00
Ik zit al een tijdje na te denken over het volgende:

Ik heb een schuifraam die ik automatisch open en dicht wil laten gaan.
Nu wil ik een percentage open (of dicht) instellen en dat hij dan zover open gaat.
Ik zit te denken om dit met een Fibaro FGBS-001 Universele sensor te gaan doen.
Nu heb ik een paar dingen welke ik nog niet helemaal voor ogen heb hoe ik dat ga doen:
- Het is een vrij zwaar raam, ik zal dus een aardig motortje moeten gebruiken, ik weet nog niet wat ik hiervoor gebruik.
- De motor moet op een of andere manier het raam lineair open en dicht trekken, hier zit nog wel een flinke uitdaging in om hiervoor iets te verzinnen.
- Iets verzinnen om te meten hoever het raam open is. (ik dacht aan een lineaire standmelder)
- Bovenstaande aan 1 (of 2) Fibaro FGBS-001 Universele sensor knoppen. (ik kan niet helemaal vinden of deze ook analoge signalen kan ontvangen)

Het is wel een aardige case waarbij ik zelf nog wel erg veel open stukjes heb die ik nog niet ingevuld krijg.
Zijn er mensen die zoiets als eens hebben gedaan of die ideeën hebben hoe ik dit kan doen.
Het gaat om een afstand van ca. 75-80 cm dat het raam open moet kunnen. Ik heb dan ook niet iets aan een Fakro Dakraam Bediening. (het principe ben ik wel benieuwd, mogelijk dat ik daarmee iets kan bouwen)

Ik heb al flink zitten zoeken hoe ik dit voor elkaar kan krijgen, alleen nog niet echt een oplossing gevonden.

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:28
Als je een stand meter vind die hetzelfde babbelt( protocol en verwachte waarde) als een ds18b20 temperatuur meter dan zou je die waarde kunnen vertalen naar percentage open/dicht.

Wat voor sluit/open mechanisme heeft het nu? Als dit simpel gezegd iets met contra gewichten is dan zal je hier je aanpassing op moeten bedenken. Iets in de vorm van een lier ;)

Ik zou zelf dus eerst focussen op het elektrisch kunnen openen en sluiten van het raam voordat je het gaat automatiseren. En je bent nooit de eerste die zoiets wilt en iemand heeft dat wiel vast al uitgevonden :p

Filmpje op deze pagina laat wat mogelijkheden zien http://www.timmerfabriekh...t/elektrische-schuiframen

[Voor 10% gewijzigd door The-Source op 23-07-2014 23:33]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• ScuL
  • Laatst online: 08:39
Kan iemand mij een op afstand schakelbaar stopcontact/stekker aanraden?

Doel: het aan & uit kunnen zetten van een satellietontvanger
Connectivity: mag WiFi zijn maar LAN is beter

Het liefst heb ik iets stand-alone dat geen deel uitmaakt van een uitgebreidere domotica installatie omdat het me puur en alleen om deze functie gaat.

De satbox wordt bij m'n ouders neergezet met een streaming mechanisme via VLC over het internet.
Aangezien die soms wel eens kuren heeft of wil vastlopen lijkt het me handig om op afstand de stroom te kunnen uitschakelen en die weer aan te zetten voor 'n reboot.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:29

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Volgens mij kan deze: pricewatch: Belkin WeMo Switch dat. Maar gaat wel via app dacht ik.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Sus4nne
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 31-01-2017
Ik heb diverse setjes ELRO Home Control van de Action aan het werk in mijn woning. Code op de opbouwswitch is AB440S/3C. Ik zou dit graag via een centraal systeem aansturen, zodat ik het aangaan van de lampen kan automatiseren. Welk systeem zou ik kunnen gebruiken?
Ik heb hier al veel gelezen over HomeWizard en heb ook gehoord van de jbMedia. Maar werken deze systemen met de kastjes die ik al heb?

• The-Source
Ik zou zelf voor een controller (of software pakket) gaan welke meer protocollen ondersteund. Als je producten die je nu hebt staan op de RFXcom compatibiliteitslijst dan zou ik gaan voor een controller welke de RFxTxcom goed ondersteund. Dit zou een Vera controller kunnen zijn maar er zijn er nog veel meer. Voordeel is gewoon dat je niet zoals bij HomeWizard echt gebonden bent aan wat zij ondersteunen. jbMedia is voor mij vrij onbekend en als je er toch geld aan uit gaat geven zou ik daar niet voor kiezen.

Mijn V&A adv.

• ThinkPad

ThinkPad

Als je zelf iets wilt samenstellen:
pilight kan dat, zie lijstje aan de rechterkant op de pagina (Elro). Bijbehorende topic: pilight - open source domotica oplossing

Domoticz kan het misschien ook, maar dat weet ik niet zeker. Iemand met dezelfde set schakelaars heeft daar al wel eens naar gevraagd: slayer007 in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Als je iets kant en klaars wilt dan zou ik kijken naar HomeWizard. Maar ik heb geen idee of die met de Elro schakelaars overweg kan. De andere kant en klare domotica pakketten gebruiken volgens mij voornamelijk duurdere (z-wave) schakelaars.

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08:56
Domoticz kan de AB400 serie (AB440) met de RFXtrx433(E) aansturen.
Zie hoofdstuk 2 voor de volledige lijst van ondersteunde sensoren en actoren: http://www.rfxcom.com/Documents/RFXtrx%20User%20Guide.pdf

Overige pakketten/systemen die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn:
Digital Home Server, DomotiGa, EventGhost, FHEM, Girder, Homeseer, Indigo, Open Source Automation, OpenHAB, VERA

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14:20

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een rolluik wat je handmatig bedient met een lint. Of eerder bediende, want het lint is onlangs geknapt dus het rolluik zit dicht en het lint is de kast in geslurpt ;w

Goed moment om er maar eens een buismotor in te (laten) zetten. Er is geen wcd of ander punt waarvan ik stroom kan trekken in de buurt dus het wordt een op zonne-energie:

Nu wil ik het gelijk goed aanpakken en zorgen dat het in ieder geval voorbereid is op domotica. Omdat het een draadloos luik is zal het sowieso aangestuurd worden met een afstandsbediening maar ik wil het later ook via een app kunnen bedienen en weesafhankelijk programma kunnen draaien.

Voor zover ik kan vinden zijn Velux, Harol en Bosch aanbieders van rolluiken op zonne-energie, ik ben nog aan het uitzoeken of het mogelijk is om alleen de buismotor en zonnekast af te nemen, de lamellen en geleiders zijn nog in perfecte staat.

Z wave lijkt me hier het handigst voor? Heeft iemand hier al toevallig zo'n ding op zonne-energie en wat zijn de ervaring op domoticagebied ermee?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Volture
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02-03 07:53
Wie kan mij helpen uit te leggen welk type producten ik nodig heb voor de volgende opstelling?

Ik ga over twee weken een nieuwe badkamer bouwen en wil de verlichting op een zwave dimmer zetten die tevens ook op de muur met een flipper (geen draaier) bediend kan worden. Duwi en Busch-Jaeger hebben een totaalproduct, maar ik wil juist zelf het design van de schakelaar bepalen. Is bijvoorbeeld de technische component van de Busch-Jaeger ook op andere modellen van dit merk te gebruiken?

Dan zijn er ook nog producten zoals de Fibaro inwall dimmer. Als je daarvoor kiest, moet je dan nog een gewone dimmer erbij kopen?

• rb338
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02-03 22:33
Als je een Fibaro dimmer koopt, heb je alleen nog een pulsdrukker nodig. Ik heb zelf in mijn hele huis Gira pulsdrukkers met Fibaro dimmers erachter, werkt perfect. Tip: koop een dubbele pulsdrukker, dan kun je de 1e knop gebruiken om te dimmen en de 2e knop zelf programmeren. Heb je wel een Home Center, Vera of andere Z-Wave controller nodig (maar die heb je eigenlijk sowieso nodig).

Let wel op dat je 50 mm diepe inbouwdozen hard nodig hebt!

[Voor 7% gewijzigd door rb338 op 30-07-2014 09:05]

• HvB83
Hmm, da's een goeie RB338... Had ik eerder moeten bedenken. Gelukkig kosten die pulsdrukkers niet zoveel.

Heb jij toevallig het artikelnummer van Gira bij de hand zodat ik zeker de goede heb?

• rb338
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02-03 22:33
Die pulsdrukker is de Gira 015100.

• HvB83
Thanks!

• Volture
rb338 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:05:
Als je een Fibaro dimmer koopt, heb je alleen nog een pulsdrukker nodig. Ik heb zelf in mijn hele huis Gira pulsdrukkers met Fibaro dimmers erachter, werkt perfect. Tip: koop een dubbele pulsdrukker, dan kun je de 1e knop gebruiken om te dimmen en de 2e knop zelf programmeren. Heb je wel een Home Center, Vera of andere Z-Wave controller nodig (maar die heb je eigenlijk sowieso nodig).

Let wel op dat je 50 mm diepe inbouwdozen hard nodig hebt!
Heb de Vera Lite in huis. Moet er alleen wat meer tijd voor vrij maken. Maar met 3 weken vakantie voor de boeg moet dat zeker gaan lukken :)

Thanks!

• DRuw

DRuw

Die zijn zo voorbij hoor;)

• kasteleman
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14-02 10:26
Volture schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 08:36:
Wie kan mij helpen uit te leggen welk type producten ik nodig heb voor de volgende opstelling?

Ik ga over twee weken een nieuwe badkamer bouwen en wil de verlichting op een zwave dimmer zetten die tevens ook op de muur met een flipper (geen draaier) bediend kan worden. Duwi en Busch-Jaeger hebben een totaalproduct, maar ik wil juist zelf het design van de schakelaar bepalen. Is bijvoorbeeld de technische component van de Busch-Jaeger ook op andere modellen van dit merk te gebruiken?

Dan zijn er ook nog producten zoals de Fibaro inwall dimmer. Als je daarvoor kiest, moet je dan nog een gewone dimmer erbij kopen?
Wil je ook led gebruiken incl dimmen, let dan op met de leds. Willen icm Fibaro dimmer wel eens spontaan gaan knipperen. Zoek maar eens in het forum, zijn genoeg mensen met dit issue. Ik moest zelfs 2 weerstanden van Fibaro koppelen om het enigzins stabiel te krijgen.

• Volture
kasteleman schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:17:
[...]

Wil je ook led gebruiken incl dimmen, let dan op met de leds. Willen icm Fibaro dimmer wel eens spontaan gaan knipperen. Zoek maar eens in het forum, zijn genoeg mensen met dit issue. Ik moest zelfs 2 weerstanden van Fibaro koppelen om het enigzins stabiel te krijgen.
Ik heb 28 watt aan ledstrips gepland en 3 lampen van 7 watt. Daarmee zou ik ruim boven de ondergrens van 25 watt komen te zitten. Ik bestel voor de zekerheid nog 2 weerstanden mee. Bedankt voor de tip!

• DRuw

DRuw

Waarom dan niet de rgbw controller van fibaro met rgbw ledstips? Is fraai hoor! (heb ik in mijn badkamer ;))

• HvB83
Dan zou ik inderdaad de RGBW-controller pakken. Kan je tot 4 verschillende lichtpunten mee bedienen (als je de bedrading er enigszins fraai heen krijgt natuurlijk en de adapter kunt wegwerken).

De dimmermodules met LED gebruiken is redelijk hit and miss, soms werkt het, soms niet echt. En er zijn wel wat gevalletjes bekend waar een verkeerde combinatie met LED's tot een uitgefikte dimmer heeft geleid. Het blijft een beetje vaag waar dat nou precies door komt, maar Fibaro is in ieder geval niet open over welke merken/types lampen dan wel werken.

• tekvibes
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2015
Ik heb deze thread eens verticaal doorgelezen en denk wel dat ik hier wat antwoorden kan krijgen.
Ik heb nu een redelijk simpel "domotica" systeempje bestaand uit 15 inbouwdimmers (LW12 dacht ik), 6 opbouwdimmers voor staanlampen en nog een paar gewone schakelaars voor koffiezet, zandfilter en nog wat apparaten. Dit alles draait nu op X10 wat zoals geweten wel nogal traag is om scenes uit te voeren. Ik draai dit alles nu via een laptopje waar ActiveHome Vista op staat, alsook de activehome Vista app op Android.

Ik zou volledig willen overschakelen op een ander protocol (daar het een bestaande woning is kan ik niks centraal aansturen) dat sneller is met meer mogelijkheden. De belangrijkste mogelijkheid zou toch wel de "unificatie" zijn van verlichting, verwarming, audio en video, aangestuurd via 1 app.

Ik vind hier echter vrij weinig info over. Verlichting, slimme meters, controle verbruik, verwarming, geen enkel probleem, echter audio en video blijkt iets moeilijker om info over te vinden.

Mijn ideaalbeeld ziet er als volgt uit: 3 tv's in verschillende ruimtes en rest video en audio centraal in 1 ruimte, de bekabeling daarvoor is wel te realiseren.

Iemand een idee?

• Stijnb_
Artsound heeft daar systemen voor. Dit noemt multiroom/multi source. Maar verschiet biet van de prijzen je mag prijzen verwachten boven de 2000 euro voor systemen als Artsound, revox enz...
Wat je wel kan doen is een raspberrypi voor elke kamer voor zien met een versterker en sqeeuzebox of dergelijke software op draaien. Je kan dan een soort sonos systeem opbouwen.

• Anjos
Na enige tijd was ik weer eens terug op de site van IHome/Benext en was onder de indruk van de verbeteringen aan het product (tenminste als ik kan geloven wat er op de site staat).
www.benext.eu
Toch hoor ik hier niet veel over op dit forum. Heeft hier iemand ervaring mee?
Lijkt qua functionaliteit op de Homewizard maar dan met Z-wave. Ik heb nu een Zipabox. Uiteraard heeft deze geen andere protocollen en de tegenhanger van de rule creator is wat eenvoudiger. Ik heb echter mijn regels er naast gelegd en kwam tot de conclusie dat ik 95% van mijn regels over kan zetten.
Hiernaast is er een ingebouwde P1 poort voor energiemeting.
Het was wel onduidelijk of al mijn devices helemaal ondersteund worden. Bijvoorbeeld Fibaro bewegingsmelder heeft alleen beperkte (generieke) ondersteuning.

• tekvibes
Stijnb_ schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:21:
Artsound heeft daar systemen voor. Dit noemt multiroom/multi source. Maar verschiet biet van de prijzen je mag prijzen verwachten boven de 2000 euro voor systemen als Artsound, revox enz...
Wat je wel kan doen is een raspberrypi voor elke kamer voor zien met een versterker en sqeeuzebox of dergelijke software op draaien. Je kan dan een soort sonos systeem opbouwen.
Dit zijn dan weer losse systemen die aan te sturen zijn met eigen apps. Wat ik zoek is een totaal-integratie van licht en media. Heb daar nu een heel klein voorbeeldje van. Als ik via XBMC een film op zet gaat deze de scène "film" adresseren wat mijn verlichting op 25 % zet. Pauzeer ik film dan gaat de scène "normaal" aan wat mijn verlichting op 80 % zet. Dit is echter beperkt want werkt alleen bij XBMC en is ook daar gewoon eenrichtingsverkeer. Bij Netflix kan ik dit scenario bijv. vergeten.

Lijkt mij ergens redelijk eenvoudig om na een lichtcommando ook wat infrarood-commando's er achteraan te gooien wat versterker, roku, tv, ... bedient. Echter vind ik weinig info terug. Heb wat gekeken naar Redeye pro vroeger maar dat bedrijf is failliet dacht ik.

• DRuw

DRuw

Ja wel vaker gezien maar het komt niet van de grond lijkt het..
Systemen als de vera proberen gewoon alle zwave apparatuur die er is te ondersteunen maar bij systemen als dit of bijvoorbeeld een homewizard lukt dat gewoon niet omdat ze te klein zijn volgens mij.
Of je gaat open source zoals domoticz en gebruikt een zwave stick met hun eigen database voor zwave en een rfxcom voor idioot veel 433 componenten. Dan combineer je eigenlijk de componenten met elkaar met ieder zijn eigen pluspunten met een overkoepelend stukje software om de boel samen te brengen :)
(of zwave gecombineerd met software in de vera met een rfxcom als uitbreiding, ongeveer hetzelfde principe)

• The-Source
@tekvibes
Wat je dus in eerste instantie zoekt is een media player welke een IP bericht verstuurd bij de genoemde acties. Dit IP bericht dient dan ontvangen te worden door een controller welke je genoemde scènes uitvoert.

Mijn V&A adv.

• tekvibes
The-Source schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:07:
@tekvibes
Wat je dus in eerste instantie zoekt is een media player welke een IP bericht verstuurd bij de genoemde acties. Dit IP bericht dient dan ontvangen te worden door een controller welke je genoemde scènes uitvoert.
Ja, dit en omgekeerd, als ik scène film of muziek activeer gaat die naast licht ook bijhorende media-activiteit starten, dit via infrarood voor apparaten zonder IP-interface (Digitale TV, roku, oudere versterker) en IP. Het liefst zou ik eigenlijk nog een standaard-activiteit starten als ik thuis kom (muziek, standaardlichsterkte en standaardwarmte) maar da's kwestie van een standaard scène aan een bewegingssensor toe te wijzen.

Zit nu nog te "sukkelen" met X10 omdat ik daar 8 jaar geleden mee begonnen ben maar eigenlijk ook omdat ik niks vind dat echt een totaal automatisatie-systeem is. Gezien het feit dat X10 eind de jaren 70 gestart is zou ik verwachten dat we nu al een stuk verder stonden dan het geknutsel wat er nu nog steeds aan te pas komt.

• gertjuhh
tekvibes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:04:
[...]

Dit zijn dan weer losse systemen die aan te sturen zijn met eigen apps. Wat ik zoek is een totaal-integratie van licht en media. Heb daar nu een heel klein voorbeeldje van. Als ik via XBMC een film op zet gaat deze de scène "film" adresseren wat mijn verlichting op 25 % zet. Pauzeer ik film dan gaat de scène "normaal" aan wat mijn verlichting op 80 % zet. Dit is echter beperkt want werkt alleen bij XBMC en is ook daar gewoon eenrichtingsverkeer. Bij Netflix kan ik dit scenario bijv. vergeten.

Lijkt mij ergens redelijk eenvoudig om na een lichtcommando ook wat infrarood-commando's er achteraan te gooien wat versterker, roku, tv, ... bedient. Echter vind ik weinig info terug. Heb wat gekeken naar Redeye pro vroeger maar dat bedrijf is failliet dacht ik.
Volgens mij ben je op zoek naar een systeem als openHAB?
Daarmee bedien je verschillende interfaces / technieken vanuit 1 centraal systeem.
openHAB heeft een groot aantal bindings, onder andere voor XBMC, TV's, receivers en audio systemen als SONOS.
Daarnaast ook Z-Wave en RFXcom en legio andere mogelijkheden die je zou kunnen gebruiken voor je verlichting (X10 weet ik niet, heb ik zelf nooit mee gewerkt).

• tekvibes
gertjuhh schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:23:
[...]

Volgens mij ben je op zoek naar een systeem als openHAB?
Daarmee bedien je verschillende interfaces / technieken vanuit 1 centraal systeem.
openHAB heeft een groot aantal bindings, onder andere voor XBMC, TV's, receivers en audio systemen als SONOS.
Daarnaast ook Z-Wave en RFXcom en legio andere mogelijkheden die je zou kunnen gebruiken voor je verlichting (X10 weet ik niet, heb ik zelf nooit mee gewerkt).
Ben idd op zoek naar zo'n systeem maar misschien iets minder foutgevoelig. Ik heb vorig jaar wat met OpenHab geëxperimenteerd op een Raspberry Pi kloon met wat meer ram en snellere proc maar verschillende commando's voor mijn verlichting moesten 2-3 keer worden uitgevoerd alvorens deze werden uitgevoerd. Ben op zoek naar een iets matuurder systeem. Vrees echter dat de zoektocht moeilijk zal worden...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je bekend bent met php en de Duitse taal zou je ook kunnen kijken naar IP Symcon. Er is een add-on voor XBMC-integratie:

http://www.ip-symcon.de
https://github.com/aseith/xbmc-ipsymcon

• gertjuhh
tekvibes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:49:
[...]

Ben idd op zoek naar zo'n systeem maar misschien iets minder foutgevoelig. Ik heb vorig jaar wat met OpenHab geëxperimenteerd op een Raspberry Pi kloon met wat meer ram en snellere proc maar verschillende commando's voor mijn verlichting moesten 2-3 keer worden uitgevoerd alvorens deze werden uitgevoerd. Ben op zoek naar een iets matuurder systeem. Vrees echter dat de zoektocht moeilijk zal worden...
Nogmaals, ik ben niet bekend met X10, maar heb openHAB nu een tijdje draaien met Z-Wave en Philips HUE en kan me totaal niet vinden in jouw ervaring.
Ik zou het alles behalve foutgevoelig of onvolwassen noemen.
Wellicht dat er veel veranderd is de laatste maanden?

• tekvibes
gertjuhh schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:59:
[...]

Nogmaals, ik ben niet bekend met X10, maar heb openHAB nu een tijdje draaien met Z-Wave en Philips HUE en kan me totaal niet vinden in jouw ervaring.
Ik zou het alles behalve foutgevoelig of onvolwassen noemen.
Wellicht dat er veel veranderd is de laatste maanden?
Misschien eens opnieuw proberen, Raspje ligt hier toch maar wat stof te happen

• DRuw

DRuw

Tja, ik heb een vera draaien en dmv een app hierop gaat bijvoorbeeld het licht aan als ik mijn mediaspeler op pauze zet. Ook een ir blaster kan erop volgens mij voor spul wat alleen ir pikt en alle schakelingen kunnen door modules en sensoren..
Gaat bij mij al tijden goed iig...

• The-Source
Of je gaat over naar HomeSeer ;)
Ik ben daar zelf nu al een tijdje mee aan het knutselen.
Op IR gebied kun je kiezen uit de volgende mogelijkheden. Global Cache, Logitech Harmony Hub.
Rechtstreekse bedienen van volgende versterker merken: Denon (marantz zou dan ook moeten werken), Pioneer, Airplay aansturing.
Ondersteund, X10, Zwave, Insteon, Hue, PLCBus, RFXcom etc.
Itunes, XBMC, Sonos overal is er wel een plugin voor.
En door alles te koppelen via scenes moet dat toch in 1 geheel werkend te krijgen zijn.
Hieronder even een quote van de XBMC plugin
Main Features:

Control any instance of XBMC running on your local network
Use custom Actions in HomeSeer events. For example, while watching a movie using XBMC you could receive on screen notifications coming from HomeSeer.
Use custom Triggers in HomeSeer events. For example, you could set up an event to let HomeSeer turn lights off when a movie starts playing and turn them back on when the movie stops or is paused.
Auto discovers XBMC instances on your local network so that there is almost zero configuration needed.
and much more... go to the forum for full description and help.

Mijn V&A adv.

• tekvibes
Heb ooit eens Homeseer geïnstalleerd gehad met een 30 dagen trial. Toen eigenlijk bijna niks mee gedaan. Dacht dat elke extra plugin betalend was of zo en het programma op zich ook al een ferme duit kost, niet? Zag er ook allemaal wat windows 95 uit maar dat kan misschien al verbeterd zijn nu.

• The-Source
Ja HomeSeer is prijzig tov andere systemen. En ja de meeste plugins zijn betaald, staat wel tegenover dat ze ook goed werken en via scenes/ touchscreen interface goed te gebruiken zijn.
Als je voor of rond november 2013 er naar heb gekeken dan is er met de komst van HS3 wel wat veranderd.
Ik ben zelf een tijdje geleden over gestapt en de ondersteuning van EU z-wave is nog niet 100% maar daar staat wel tegenover dat het nog steeds ontwikkeld word en je voor bijvoorbeeld z-wave ondersteuning zelf kunt kiezen om voor Beta plugin te gaan en eventueel daarna weer terug te switchen naar stable. Vinkje zetten, install klikken en klaar.

Mijn V&A adv.

• Dshop
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-02 14:00
Ben momenteel aan het testen met de Z-Wave dimmer van Qubino, is een Mosfet ipv. triac dimmer.
Werkt zonder problemen (brommen knipperen zoemen) met een 4W E14 230V Philips dimbare ledlamp.

Werkt met de VERA,ZIPABOX,BENEXT en beperkt met de Fibaro gateways.
Deze dimmers worden in September verwacht wanneer de Z-Wave licentie is verkregen.
kasteleman schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:17:
[...]

• tekvibes
Voordeel aan Homeseer is wel dat ik mijn huidige X10 modules zou kunnen blijven gebruiken en geleidelijk aan meer Z-wave plaatsen. Ik ga er vanuit dat Z-wave zowat hetzelfde principe hanteert als X10 (adresseren, keuze type module en klaar) maar gewoon een stuk sneller. Om maar een idee te geven: Ik heb in de living 2 dimmers en 3 staanlampen met dimming. Een scène uitvoeren neemt 10 seconden in beslag en dan zie je lamp na lamp aan gaan en naar zijn dimniveau schakelen. :)

Zal toch wel al een paar jaar geleden zijn dat ik Homeseer eens getest heb en getest was dan eerder beperkt tot installeren, lampen toevoegen, tot de constatatie komen dat 1 module niet direct te dimmen was en dan maar weer gewoon vertrouwde Activehome Vista gebruikt.

Fibaro Homecenter 2 ziet er ook leuk uit maar ik vrees dat dit voor multiroom media te gesloten is.

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

@Dshop
Aah, ze zitten op de licentie te wachten. Dat hadden ze mij niet verteld ;)

Ik had je trouwens doorverwijzen, leuk dat ze contact hebben opgenomen.

• Dshop
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-02 14:00
HeroS schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:00:
@Dshop
Aah, ze zitten op de licentie te wachten. Dat hadden ze mij niet verteld ;)

Ik had je trouwens doorverwijzen, leuk dat ze contact hebben opgenomen.
We zijn al een tijdje (sinds Januari) bezig met Qubino, men had verteld dat iemand had doorverwezen, alleen tot op heden had ik geen idee wie.
Bedankt voor de support. we hebben alle modules al meerdere weken in test en ik moet zeggen ze werken perfect. We zijn met name zeer onder de indruk van de dimmer.
Volgende week testen we verder met andere lampen en led drivers.

• Anjos
Ik was in afwachting van de komst van de wall tablet van Zipato om alle apparatuur te bedienen in huis.
http://www.zipato.com/def...d=24&pid=22&page=1&grupe=

Ik vond het vooral een voordeel dat ik de tablet van de muur kon halen om te bedienen. Dat er ook nog Z-wave in de voet zat was leuk, maar de besturing doe ik toch via de Zipabox. Hiernaast vond ik het mooi dat het een Android tablet was waar je ook andere apps op kan draaien .

Als Apple gebruiker wilde ik voor dit doel graag een Android tablet omdat deze makkelijker te tweaken is en er programma's als imperihome en tasker op draaien.

Toen bedacht ik mij dat een standaard tablet wellicht hetzelfde kon. Hierdoor kon ik een snellere processor kopen voor hetzelfde geld als de Zipatotablet. Deze moest echter ook makkelijk van de muur af kunnen. En de oplaaddraad aan de zijkant vond ik ook niets.

Hierbij liep ik aan tegen de Nexus 7 (versie 2013). Deze heeft ingebouwd een mogelijkheid tot draadloos laden via een spoel (Qi lader) die tegen de achterzijde wordt gehouden. Ik had hier nog niet eerder van gehoord. Hiermee hoop ik de tablet in een eenvoudige houder te kunnen schuiven/klikken waar de oplader achter zit. Geen snoeren en (hoop ik) snel te pakken. Verder is het een snelle tablet waar de laatste Androidversie snel op komen omdat deze tablet door Google zelf (via Asus) wordt uitgebracht.

Voor alleen een wall tablet een duurdere oplossing, maar omdat deze voor meer toepassingen gebruikt kan worden voor mij een aantrekkelijk alternatief.

Wellicht ook een idee voor anderen hier.

• The-Source
Die tablet heb ik al langer op het oog, zeker met de Nexus qi lader welke magnetisch je tablet kan ophangen.

Mijn V&A adv.

• DRuw

DRuw

goed idee, dank voor het delen!
Ik zat eraan te denken om mijn thermostaat van de muur te halen en ik gewoon ergens een zwave thermometer verstop.
Die HRT4 is al niet de mooiste maar hij dekt ook het gat dat mijn vorige heeft achtergelaten niet af en echt alternatieven zijn er niet vrees ik…
hmmm food for thought:)

• ThinkPad

ThinkPad

Hier komen ook veel betaalbare tablets voorbij: Het topic voor onbekende en exotische Android-tablets voor 50 euro heb je al een heel degelijk ding qua specs.

Had er zelf ook bijna eentje gekocht voor domotica doeleinden, maar toen liep ik tegen een defecte iPad 1 aan. Die gekocht, gerepareerd (powerbutton was verbogen na een val bij vorige eigenaar, daardoor accu totaal leeg ivm ingedrukt blijven) en nu bezig om interface te schrijven om wat dingen te showen zoals energieverbruik. Ben echter nog niet klaar, eerst een sketch schrijven voor Arduino om m'n slimme meter uit te lezen en de waarden in een MySQL database gooien. Die waarden vervolgens via o.a. Highcharts tonen op de tablet :)

Aantal temperaturen hier in huis meet ik ook op een dergelijke manier. DS18B20 sensoren die door een Arduino uitgelezen worden > MySQL > Highcharts.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2014 22:43]

• Tim Schuhmacher
Misschien interessant dan : http://blog.bwired.nl/?p=1049

Heb ik ook voor mijn dashboard gebruikt.

• ThinkPad

ThinkPad

Die site kende ik inderdaad. Wel echt sick wat hij allemaal meet. Vooral het technische gedeelte is soms echt even van: "Woahhh calm down :o " :p

• Stijnb_
tekvibes schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:04:
[...]

De meeste hebben een rs232 poort of lan poort waar je mee kan koppelen aan je domotica systeem. De meeste deftige systemen hebben wel een overgang naar rs232.

• MisterLBP
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-03 18:30
Heren ik zit al een aantal dagen mee te lezen en ben heel erg enthousiast om thuis het één en ander te automatiseren. Vooral nu ik erachter ben dat mijn RPi toch niet defect is nadat ik een 2e heb gehaald wil ik deze gebruiken als main controller (en die vervolgens bedraad verbinden met mijn modem/router).

Heb een hoop vragen en de meeste heb ik voor mezelf beantwoord door me in te lezen op dit forum en andere fora/sites, maar het lijkt me toch handiger als ik deze direct kan stellen aan jullie hier :)

Naar mijn weten zijn er verschillende protocollen die vooral op twee frequenties werken (4xxmhz en 8xxmhz). In principe zou het niet moeten uitmaken voor welke je gaat aangezien er RF ontvangers zijn voor de Pi die beide frequenties kunnen ontvangen en software als Domoticz/pilight dit beiden ondersteunen (correct me if I'm wrong).

Tot zover wat ik weet.

Ik heb rondgekeken op internet om enkele onderdelen te kopen zodat ik een begin kon maken. Mijn doel is om eerst een rf-ontvanger voor de Pi te kopen samen met een simpele lichtschakelaar die ermee kan communiceren. Als ik dit werkend heb gekregen is het simpel om verder uit te bouwen naar rolluiken, verlichten, temperatuur e.d :p

Maar goed. Wat ik wilde vragen aan jullie is hoe ik dit het beste kon aanpakken. Ik zat zelf te denken aan een RFM12Pi module voor op de RPi, maar zijn er andere (goedkopere) alternatieven?
En wat is een simpel en goedkope lichtschakelaar (met feedback) dat ik kan kopen? Of is het handiger iets te kopen wat je als koppelstuk bij je fitting van een gloeilamp gebruikt?

De reden dat ik het goedkoop wil hebben is, omdat vele domotica modules erg duur zijn en ik niet direct in mijn buidel wil tasten voor ik überhaupt weet of ik het voor elkaar ga krijgen met mijn RPi.

• ThinkPad

ThinkPad

Voor schakelbare stopcontacten is dit een mooi goedkoop begin: https://www.gamma.nl/asso...lset-apa3-1500r/p/B364802 (tijdelijke aanbieding)

433Mhz, geen terugkoppeling, maar je moet de ontvangers koppelen aan de zender. Dus dat je buren jouw lampen aanzetten kan daarmee niet meer.

Verder kun je voor Domoticz die RFM12Pi niet gebruiken volgens mij, enige zender/ontvanger die je op dit moment kunt gebruiken is de RFXtrx433 of RFXtrx433e (die laatste ondersteund ook Somfy).
Met pilight heb je voor 433Mhz genoeg aan een goedkope eBay module.

Verder heb je de RaZberry nog, die is voor Z-Wave spul.

Welk pakket wat ondersteund moet je zelf maar even uitzoeken ;) Domoticz en pilight hebben beiden een eigen topic hier:
Domoticz - Open source domotica systeem
pilight - open source domotica oplossing

Goedkoop spul met feedback is er volgens mij niet. Een simpele Z-wave schakelaar zit al op zo'n 30 euro dacht ik.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2014 16:20]

• DRuw

DRuw

Voor zwave op de pi met domoticz kun je ook de Aeon Labs zstick v2 gebruiken op Usb. Ook zeker een prima ding.

• H00GiE
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 02-03 01:03
Ik heb het al eens eerder vermeld, maar er zijn in de tussentijd vele aanpassingen aangebracht in de software.
razberry + raspberry pi + homegenie...

En dat ziet er zo uit:

Media spelers zoals XMBC kunnen door simpele url calls (net zoals de Micasaverde VERA) lichten/gordijnen/thermostaten/etc besturen. Ik gebruik de software HomeGenie sinds een early alpha, de community is degelijk en er zijn geregeld (lees voortdurend) updates en addons (gratis) te downloaden...

Daarnaast is het mogelijk om Homegenie via LIRC infraroodsignalen te laten sturen (denk aan versterker andere signaalbron en volume regelen of de projector aan zetten...)

(ook in de taal Nederlands verkrijgbaar 8)7 )

Van de software is de source te downloaden, en dus behoorlijk "hackbaar"...
Naast de web interface is homegenie ook direct met een (simpele) api te besturen...
Zo kun je ook in de android app bijna alle aspecten gebruiken van HomeGenie.

[Voor 18% gewijzigd door H00GiE op 04-08-2014 02:44. Reden: GOT verwacht "echte" thumbnails...]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:58
Maar alleen Z spul, geen KaKu?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:26
Ziet er gelikt uit! En X10 wordt gewoon genoemd zag ik, net als Hue.
Die touchscreen is ook geweldig..
Had nu juist de knoop doorgehakt om met openhab verder te gaan.. (die overigens wel veel meer bindings heeft en volgens mij ook grotere community)

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:05
Homer1983 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 02:15:
Ik heb het al eens eerder vermeld, maar er zijn in de tussentijd vele aanpassingen aangebracht in de software.
razberry + raspberry pi + homegenie...

En dat ziet er zo uit:
[afbeelding]

Media spelers zoals XMBC kunnen door simpele url calls (net zoals de Micasaverde VERA) lichten/gordijnen/thermostaten/etc besturen. Ik gebruik de software HomeGenie sinds een early alpha, de community is degelijk en er zijn geregeld (lees voortdurend) updates en addons (gratis) te downloaden...

Daarnaast is het mogelijk om Homegenie via LIRC infraroodsignalen te laten sturen (denk aan versterker andere signaalbron en volume regelen of de projector aan zetten...)

[afbeelding]
(ook in de taal Nederlands verkrijgbaar 8)7 )

Van de software is de source te downloaden, en dus behoorlijk "hackbaar"...
Naast de web interface is homegenie ook direct met een (simpele) api te besturen...
Zo kun je ook in de android app bijna alle aspecten gebruiken van HomeGenie.
Super om te zien dat een andere gebruiker positieve verhalen heeft over de Razberry icm met de Pi. Deze heb ik namelijk nog niet! traag reagerende Zwave onderdelen, niet werkend te krijgen in mijn Domotica software oplossing (Domoticz). Ik ga het in ieder geval met gezonde moed nogmaals proberen :)

ehhhh..HOI

• DRuw

DRuw

die Razberry werkt niet direct in domoticz he, althans niet als een toe te voegen hardware component
je moet zwave spul via de aparte interface toevoegen en niet in domoticz.

• tekvibes
Dit weekend de knoop doorgehakt en ben voor een Fibaro Homecontrol 2 gegaan met wat fibaro dimmers, schakelaars, sensoren en tussenstekkers. Heb nog een vrouwelijke tweevoeter lopen thuis die nu al last heeft om de TV en versterker aan te zetten dus kon me zo de toekomst al voorstellen moest ik aan de slag gegaan zijn met een Raspberry... Vandaag of morgen komt alles toe. Ik hou iedereen op de hoogte. :)

• CopyCatz
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
DRuw schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:28:
die Razberry werkt niet direct in domoticz he, althans niet als een toe te voegen hardware component
De razberry werkt ook onder OpenZwave, dan kan ie compleet onder Domoticz beheerd worden.

• rjhilbrink
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23-02 20:57
DRuw schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:28:
Al enige tijd kun je de Razberry direct aanspreken in Domoticz. Ik geef toe dat er er wel 2 extra handelingen voor heb moeten doen, maar sindsdien gebruik ik alleen de Domoticz interface voor het aansturen van de Razberry. Ook voor het toevoegen van nieuwe modules.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• H00GiE
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 02-03 01:03
x10 en andere systemen zoals klik aan klik uit heb je een (extra usb) module voor nodig, rfxcom 433mhz schijnt te werken voor klik aan klik uit, en er is op het forum inmiddels al een "feature request" geopend.
Als de programmeur Generoso (Gene) of een andere gebruiker de module programmeert word het direct ondersteund. (en realistisch gezien is zo'n module niet ingewikkeld..)
De razberry module is alleen voor Zwave.

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• DRuw

DRuw

rjhilbrink schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:54:
[...]

Al enige tijd kun je de Razberry direct aanspreken in Domoticz. Ik geef toe dat er er wel 2 extra handelingen voor heb moeten doen, maar sindsdien gebruik ik alleen de Domoticz interface voor het aansturen van de Razberry. Ook voor het toevoegen van nieuwe modules.
Ik hoor een toevoeging op de manual aankomen 8)
kun je me vertellen hoe je dat hebt gedaan?
als het makkelijker kan dan via die zway interface… graag :+

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:58
Homer1983 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:58:
[...]

x10 en andere systemen zoals klik aan klik uit heb je een (extra usb) module voor nodig, rfxcom 433mhz schijnt te werken voor klik aan klik uit, en er is op het forum inmiddels al een "feature request" geopend.
Als de programmeur Generoso (Gene) of een andere gebruiker de module programmeert word het direct ondersteund. (en realistisch gezien is zo'n module niet ingewikkeld..)
De razberry module is alleen voor Zwave.
rfxcom is voor klik aan klik uit inderdaad, dus als die goed wordt ondersteund dan werkt het maar dat was me geheel niet duidelijk

• tcviper
Hi all, inmiddels heb ik nu dus een Raspberry PI met z-wave razberry module en rfxcom en het werkt, moet wel zeggen dat het ding soms wat traag kan zijn. Daarnaast heb ik ook nog de Fibaro HC2 controller liggen (blijkbaar zit daar Intel Atom 1.6Ghz cpu in) en de Toon van Eneco die nog ook met z-wave stekkers werkt.

Wat raden de meeste me hier aan? Alles in domoticz te laten of alle z-wave produkten in Fibaro te gooien en dat ding als main apparaat te gebruiken of? Zou heel graag willen horen wat ik nu beste kan doen, dan kan ik eventueel eentje verkopen.

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02-03 23:18
als je nu al vind de pi traag is, dan heb je eigenlijk al je keuze gemaakt.
(wie het niet gaat worden, bedoel ik)
en ik meende dat je de pi met rfxcom kon gebruiken icm de fibaro hc2

• tcviper
Ja dat kan inderdaad ook (deed ik voorheen, maar wilde es proberen als ik de pi alles liet doen), probleem was alleen dat dingen zoals gas niet juist aankomen van domoticz > fibaro, sommige dingen werken weer wel goed. Maar ik moet zeggen naar wat optimalisatie en zojuist weer update van domoticz dat het een stuk sneller is nu en zeer goed werkt met domoticz :)

Verder nog de vraag of iemand weet als je sensor hebt (contact voor deuren), domoticz ziet de sensor (onder switch) en als ik deur open doe zegt ie open en als ik deur sluit zegt ie closed dus dat is goed, maar nu wil ik dus eigenlijk dat als de lamp in de keuken nog niet aan is en het na sunset is dat ie de lamp aanmaakt als de deur open gaat (mits die al aan was). Enig idee hoe dat te realiseren? want met scene gaat dat niet zo gemakkelijk blijkbaar

[Voor 38% gewijzigd door tcviper op 07-08-2014 17:48]

Pagina: 1 ... 34 ... 76 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True