Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

pilight

pilight dus en geen Pilight of PiLight
Introductie
pilight is een gratis. open-source en volledige domotica oplossing die draait op een Raspberry Pi, pcDuino, *BSD, debian gebaseerde linuxes en Windows. pilight werkt met een groot aantal apparaten en is frequentie onafhankelijk. pilight is dus in staat om apparaten in verschillende frequenties te bedienen zoals 315Mhz, 433Mhz, 868Mhz etc. Ondersteuning voor al deze verschillende frequenties is daarbij afhankelijk van de community. Wij als ontwikkelaars bezitten namelijk maar een beperkt aantal apparaten. De laatste unieke functionaliteit van pilight is dat het je in staat stelt een ad-hoc netwerk te maken met met elkaar communicerende pilight instances. Of deze nu draaien op een Raspberry Pi, je NAS of op je Windows desktop, dat maakt niet uit. Via de pilight USB Nano kan je elke USB computer omtoveren tot een pilight domotica systeem.
Open Source
De broncode van pilight kan volledig op het internet gevonden worden op https://github.com/pilight/. pilight is grotendeels afhankelijk van bijdragen van de community, dus als je suggesties, opmerkingen of verbeteringen hebt, voel je vrij om ons te forken.
Gratis
pilight is vrij in gebruik zoals in vrijheid van meningsuiting. pilight gebruikt de GPLv3 licentie, wat betekent dat je er niet voor hoeft te betalen en mee kan doen wat je wilt. Maar net zoals met vrijheids van meningsuiting betekent vrij niet dat er geen moraliteit in het spel is. Dus, als je plannen hebt met pilight, laat het dan even weten zodat wij kunnen meedenken. We kunnen je niet tegenhouden, maar we willen zorgen dat er geen dingen gebeuren met pilight die onze reputatie kan schaden.
Volledig modulair
pilight is modulair is vrijwel elke bit. Nieuwe protocollen toevoegen is daarmee erg gemakkelijk geworden net als het toevoegen van nieuwe hardware ondersteuning. De API geeft gebruikers de mogelijkheid om nieuwe applicaties te schrijven die met pilight interacteren. Er bestaan nu al verschillende smartpone apps, desktop apps en verschillende plugins voor verschillende andere projecten.
Webserver en webGUI
pilight heeft een geļntegreerde webserver en het serveert zijn eigen webGUI. Dit zorgt ervoor dat gebruikers vrijwel gelijk kunnen starten met het gebruiken van pilight in al zijn capaciteiten. De webGUI maakt het makkelijk om je apparaten te bedienen en de statussen uit te lezen. Ook handig voor diegene die geen aparte smartphone apps willen installeren.
Lichtgewicht
pilight is geschreven in C. Dit betekent dat het erg snel is en niet veel van je systeem vraagt. Het draait zonder problemen op een Raspberry Pi. Alle plugins worden meegecompileerd zodat de overhead zo klein mogelijk wordt gehouden. pilight wordt ook constant gecontroleerd op geheugenlekken en mogelijke instabiliteit met valgrind en gdb. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar er zijn meer standaard linux programma's die lekken dan je denkt.

Op dit moment zijn er al mensen die hun gehele thermostaat via pilight draaien.
Wat wordt ondersteund
Zie daarvoor de lijst op http://www.pilight.org
Maar verdere ondersteuning is afhankelijk van de inzet van gebruikers.
Apps en Addons
De rijke API van pilight maakt het mogelijk om makkelijk addons te maken. Een aantal voorbeelden zoals Android Apps:

illumina

pilight android 4.1+

Of een nodeJS plugin:

pimatic
Documentatie
Er wordt zo goed mogelijk gewerkt aan een zo volledig mogelijk documentatie van de volledig functionaliteit van pilight op onze website, forum en wiki. Of dit nu gaat om de API, uitleg van de verschillende instellingen, hoe je plugins kunt schrijven tot het beschrijven van een protocol. Als je informatie mist, laat het ons weten.
Aanbod
pilight verkoopt sinds kort de aanbevolen zenders en ontvangers, filters, USB interfaces etc. Voor meer informatie, bezoek de pilight winkel
GNU GENERAL PUBLIC LICENSE
Voor alle duidelijkheid. Alles wat ik voor dit project maak valt onder de GPL licentie. Dat betekent tegelijk dat alle veranderingen die jullie met mijn code / ontwerpen / circuits doen, ook openbaar gemaakt moet worden inclusief mijn naam als auteur, mits je het zelf weer verder verspreid. Voor eigen gebruik is het natuurlijk geen probleem. Als je dat niet bevalt, dan kan je beter een ander project kiezen, maar besef dat het openbaar maken van je uitbreidingen / aanpassingen anderen de gelegenheid geeft om je werk weer beter te maken / uit te breiden. Als je uitbreidingen / aanpassingen hebt gedaan, vergeet dan niet jezelf als (mede)-auteur te vermelden. Mocht je met mijn project geld willen verdienen, dan zou ik het netjes vinden als je een klein deeltje van de winst doneert om mij te bedanken voor de tijd die ik er ingestoken hebt.
LEESMIJ
Ik merk dat er steeds meer mensen zijn die hun interesse tonen in pilight. Dat vind ik alleen maar mooi. Een onvermijdelijk gevolg is dat hier mensen bij zitten met verschillende ervaringen in linux, electronica, etc., maar ik wel steeds meer vragen krijg om op al die vlakken ondersteuning te bieden. Daarvoor voor alle duidelijkheid:

Het gaat hier om een vrijwillig / gratis / niet-commercieel / open project. Daar zitten voordelen aan dus:
- Gratis
- Open

Maar ook nadelen:
- Geen gegarandeerde ondersteuning
- Voor eigen risico dus geen garanties
- Wegens de geringe vrije tijd van mensen geen deadlines

Dat betekent dus ook heel concreet dat ik geen verantwoordelijkheid wil dragen voor alle (genoemde) nadelen. Ik heb dus zelf niet altijd de tijd / zin / wil om je te helpen als je denkt niet genoeg vaardigheden te hebben om met die nadelen om te gaan. Daarvoor is het forum zodat je om hulp kunt vragen, maar dan nog is er geen garantie dat je die krijgt. Mocht je dat geen optie vinden, dan kan je beter een commercieel product kopen waarbij goede ondersteuning wordt geleverd.

CurlyMo wijzigde deze reactie 29-04-2015 12:00 (15%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• IPeukieI
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 05-09 13:01
Ik heb ondertussen 4 impuls schakelaars actief, waarvan ik er 1 uit elkaar gehaald heb en de ingewanden heb weggewerkt in een wand contactdoos.. Dit werkt prima en is redelijk eenvoudig mits je de werking van de originele (wand)schakelaar niet nodig hebt. Ik heb er nu een afdekplaat overheen zitten. Ik ga er binnenkort nog 1 uit elkaar halen, is er intresse voor foto's?

Er moet echter ook een lamp dimbaar zijn, kan ik daar de KiKa ACM-300 voor gebruiken?

Hij staat (nog?) niet in de Supported Devices lijst, ik vroeg mij af, komt dat omdat bekend is dat het niet werkt, of doordat nog niemand heeft bevestigd dat het wel werkt?
ACM-300 gaat vrijwel zeker werken.

• Reinder83
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-09 11:37
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:14:
ACM-300 gaat vrijwel zeker werken.
Dat kan ik bevestigen, die gebruik ik namelijk ook :-)

• IPeukieI
Dat is mooi, gaan we die morgen ook halen..

De ingewanden van een impuls in een wandcontactdoos:

De afdekplaat past er niet in zoals het hoort omdat het ding een onnodig diep bevestigings punt heeft. In dit de geval geen issue, de schakelaar en het stopcontact houden de boel op zijn plaats. Heb het afdekplaatje met een klein propje papier vastgeklemd, zie je niks van..

Nu nog even uitzoeken waarom de pilight service af en toe uit valt.. anders krijg ik mijn gang verlichting niet meer aan.. ;) Ik draaide een oude versie.. :o

IPeukieI wijzigde deze reactie 22-02-2014 00:31 (4%)

Welke versie valt uit?

• joentje
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20-09 20:01
quote:
IPeukieI schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:07:
de ingewanden heb weggewerkt in een wand contactdoos.
Heb je in de centraaldoos niet meer ruimte om de printplaat te plaatsen? de schakelaar kan dan ook blijven werken. (hotel schakeling)
Ik vind het er sowieso niet veilig uitzien, dus ik zou het vooral niet als (goed) idee overnemen.
quote:
Reinder83 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:31:
[...]

Dat kan ik bevestigen, die gebruik ik namelijk ook :-)
Kan je dat ook hier bevestigen: http://wiki.pilight.org/doku.php/devices

CurlyMo wijzigde deze reactie 21-02-2014 23:34 (62%)

• IPeukieI
quote:
Versie 2.1, alleen "sudo apt-get update" en "sudo apt-get upgrade" voeren niets nieuws uit voor pilight..
quote:
joentje schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:30:
[...]
Heb je in de centraaldoos niet meer ruimte om de printplaat te plaatsen? de schakelaar kan dan ook blijven werken. (hotel schakeling)
Daar heb ik ook over na zitten denken, maar vroeg me af of een hotelschakeling werkt of dat er dan verkeerde on/off states in de config.json komen? Heel veel ruimte is er niet maar het zou misschien net kunnen..
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:33:
Ik vind het er sowieso niet veilig uitzien, dus ik zou het vooral niet als (goed) idee overnemen.
Achter het printje zitten alle draden goed dicht weggewerkt, alleen aan de voorkant zie je de open contactpunten van de print zitten. Daar zit het plaatje voor.. Ik heb hier verder ook geen kleine kinderen e.d. rondlopen.. Volgens mij moet het niet veel kwaad kunnen maar netter is anders natuurlijk.. Het mooiste zou zijn als ik de print weer opnieuw zou kunnen isoleren.. maar hoe...

En alles op eigen risico uiteraard..

Het eindresultaat:

IPeukieI wijzigde deze reactie 21-02-2014 23:59 (3%)

@IPeukiel, zie mijn nieuwe bericht in de eerste post onder het logo ;)

Heb je overigens wel de stable repo toegevoegd aan de apt sources?

CurlyMo wijzigde deze reactie 22-02-2014 00:00 (33%)

• IPeukieI
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:55:
@IPeukiel, zie mijn nieuwe bericht in de eerste post onder het logo ;)

Heb je overigens wel de stable repo toegevoegd aan de apt sources?
Oeps.. macht der gewoonte.. fixed ;)

Dat zou het zomaar is kunnen zijn.. Ik ben er nog niet zo in thuis, ik ga even zoeken nog waar dat zit..

IPeukieI wijzigde deze reactie 22-02-2014 00:03 (15%)

• IPeukieI
De repo zat er wel in, maar de key niet (meer?). apt-get upgrade heeft zijn werk gedaan ;)

• Reinder83
quote:
CurlyMo schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:33:

[...]

Kan je dat ook hier bevestigen: http://wiki.pilight.org/doku.php/devices
Done.

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:08
Heb je foto's van de nieuwe lpf? Heb je een breadboard nodig om hem te gebruiken?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

De nieuwe LPF is een ATTiny45 + 4 weerstanden. Dus ja, je hebt een breadboard nodig.
Die ATTiny45 ziet er hetzelfde uit als de LM358.

CurlyMo wijzigde deze reactie 23-02-2014 11:27 (26%)

• BenPi
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 30-08 20:47
4 zekeringen ???? ;)
Je kan niet zeker genoeg zijn he ;)

• Zatta
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-01-2015

Zatta

tapatalked

Is het een idee om het aansluitschema er even bij te voegen? Die van mercurio van Fritzing bedoel ik.

CM11 - Zatta's apps available on Android Market

Ja, degene die bestellen krijgen die erbij. Ik ben nog even met mercurio aan het mailen over wat kleine dingetjes. Dus heb geduld, het komt allemaal vanzelf op zijn pootjes terecht.

• Zatta
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-01-2015

Zatta

tapatalked

Geduld?! Waddaewamoewedrmee?

Ik dacht dat dat er de hectiek bijin geschoten was :S

CM11 - Zatta's apps available on Android Market

Welke hectiek :)

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 08:37

geerttttt

Manisch positief

Curlymo, ik heb bij je besteld :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• IPeukieI
De Kaku ACD-200 werkt ook. Alleen ik kan geen account aanmaken voor het pilight forum om het te registreren als compatible. Staat op de lijst.

Is er iets zinnigs te zeggen over de verwachte werking met dit soort 433 mhz thermo sensors?

http://www.weerstationexp...oires/thermo-hygro-sensor

IPeukieI wijzigde deze reactie 28-02-2014 11:14 (4%)

• Taigu
Standaard (nog) niet, maar van bijvoorbeeld Oregon sensors is er veel documentatie te vinden. Moet natuurlijk wel iemand het protocol voor je maken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-09 22:39
Nieuwe LPF is besteld, hopelijk krijg ik me kaku schakelaars nu wel aan de praat

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:38

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Zo .. ik was de laatste tijd prive nogal druk met allerlei andere zaken pilight. Tijd om de draad weer even op te pakken.
Afgelopen weekend bij mijn ouders een Raspberry Pi opgehangen met daarop een RF zender en ontvanger (nu nog niet in gebruik) en een relais.
Vervolgens pilight geinstalleerd en mijn process scripts met kachel script gekopieerd. Inmiddels word zijn CV aangestuurd door pilight icm een DS18B20 in de woonkamer.

Zelf heb ik mijn setup geupgrade naar pilight 3.0 maar ik krijg de weather underground niet aan de praat.
Ik heb (al langere tijd) een API key, en alles lijkt ook te werken. Behalve dat er een temperatuur in de GUI komt te staan?

[Mar 01 21:12:54:717351] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"origin":"config","type":3,"devices":{"thermostaat":[ "Buiten temperatuur" ]},"values":{"humidity":8500,"temperature":580}}

[Mar 01 21:12:54:721290] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"origin":"config","type":3,"devices":{"thermostaat":[ "Buiten temperatuur" ]},"values":{"humidity":8500,"temperature":580}}
[Mar 01 21:12:54:723625] pilight-daemon: DEBUG: broadcasted: {"code":{"api":"xxxxxxx","location":"lelystad","country":"nl","temperature":580,"humidity":8500},"origin":"receiver","protocol":"wunderground"}

De temperatuur en luchtvochtigheid die je voorbij ziet komen, zijn ook de waardes die ik zie als ik met de hand de API controleer.

In zowel chrome als IE zie ik simpelweg geen waardes van dit protocol. Is dit een known issue?

• Reinder83
Ik heb net mijn pilight geupdate naar 3.0 maar ik krijg de volgende melding:
code:
1
2
# service pilight start
[....] Starting : pilightgpio: Unable to open GPIO direction interface for pin 18: No such file or directory

Wat kan ik doen om dit te laten werken?
@Koffie, post je config eens?
@Reinder83, kan je pilight eens starten in debug modus?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

What the. Ik heb momenteel even mijn sender pin uit mijn raspberry getrokken. De data pin die naar de sender module gaat zegmaar...

Dus terwijl ik aan het testen was, stuurde ik perongeluk een commando om een lamp aan te laten gaan, en de lamp ging nog daadwerkelijk aan ook! Terwijl de hele sender module nu niet aangesloten is!! ben ik nu gek? Hoe is dat mogelijk! :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
Ik had mijn config al drastisch ingekort, om zeker te zijn dat het daar niet aan lag:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
{
        "thermostaat": {
                "name": "Thermostaat",
                "Buiten temperatuur": {
                        "name": "buiten",
                        "protocol": [ "wunderground" ],
                        "id": [{
                                "api": "xxxxxx",
                                "location": "lelystad",
                                "country": "nl"
                        }],
                        "humidity": 8500,
                        "temperature": 580,
                        "settings": {
                                "temperature": 1,
                                "humidity": 1,
                                "interval": 900
                        }
                },
                "elise": {
                        "name": "Elise",
                        "protocol": [ "kaku_dimmer", "kaku_switch" ],
                                "id": 11221182,
                                "unit": 9
                        }],
                        "dimlevel": 15,
                        "state": "on"
                }
        }
}

Je ziet hier duidelijk dat pilight wel de waardes heeft ontvangen en in de config heeft weggeschreven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taigu
@Reinder, mijn hardware.json ziet er zo uit sinds 3.0:
code:
1
2
3
4
5
6
{
    "433gpio": {
        "sender": 0,
        "receiver": 1
    }
}

Voor 3.0 was het
code:
1
2
3
4
5
6
{
        "sender": 1,
        "receiver": 0
    }
}

@Koffie: Wunderground en Openweather doen het hier zonder problemen (laatste devel).

Taigu wijzigde deze reactie 02-03-2014 09:52 (43%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Taigu en @Koffie, bij mij werkt het ook :s
@Reinder, in de eerste apt dev 3.0 zat een bug in de gpio settings. De stable apt versie bevat de bugfix. Als je dus net de bugged versie heb geļnstalleerd dan moet je versie 3 even herinstalleren:
code:
1
apt-get install --reinstall pilight=3.0

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reinder83
Ik heb het volgende gedaan:
code:
1
apt-get update && apt-get install --reinstall pilight=3.0

Nog steeds zelfde probleem. Mijn config files:
code:
1
2
3
4
5
6
# cat hardware.json
{
                "sender": 0,
                "receiver": 1
        }

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# cat settings.json
{
        "log-level": 4,
        "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
        "config-file": "",
        "hardware-file": "/etc/pilight/hardware.json",
        "log-file": "/var/log/pilight.log",
        "send-repeats": 10,
        "receive-repeats": 1,
        "webserver-enable": 1,
        "webserver-root": "/usr/local/share/pilight",
        "webserver-port": 5001,
        "webserver-cache": 1,
        "webserver-authentication": 0,
        "webserver-username": "",
        "webserver-password": "",
        "whitelist": "",
        "update-check": 1
}

Dit waren de files na de installatie van 3.0, deze heb ik verder niet aangepast nog. Mijn oude config was:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# cat settings.json.bak.~1~
{
        "port": 5000,
        "mode": "server",
        "log-level": 4,
        "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
        "config-file": "/etc/pilight/config.json",
        "log-file": "/var/log/pilight.log",
        "send-repeats": 20,
        "receive-repeats": 2,
        "hw-mode": "module",
        "hw-socket": "/dev/lirc0",
        "webserver-enable": 1,
        "webserver-root": "/usr/local/share/pilight",
        "webserver-port": 5001,
        "webserver-cache": 1,
        "whitelist": "",
        "update-check": 1
}

pilight in debug mode:
code:
1
2
3
4
5
6
# pilight-daemon -V; pilight-daemon -D
pilight-daemon version 3.0, commit v3.0
[Mar 02 09:19:55:313744] pilight-daemon: DEBUG: ssdp sent search
[Mar 02 09:19:55:409557] pilight-daemon: NOTICE: no pilight daemon found, daemonizing
[Mar 02 09:19:55:410068] pilight-daemon: INFO: daemon listening to port: 58812
gpio: Unable to open GPIO direction interface for pin 18: No such file or directory

Reinder83 wijzigde deze reactie 02-03-2014 10:21 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
In mijn geval:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
cat /etc/pilight/hardware.json
{
                "sender": 1,
                "receiver": 0
        }
}

Kan je de uitvoer van dit commando eens plaatsen:
code:
1
2
3
4
5
6
ls -Al /sys/class/gpio/
total 0
--w------- 1 root root 4096 Feb 28 21:57 export
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Feb 28 21:57 gpio18 -> ../../devices/virtual/gpio/gpio18
lrwxrwxrwx 1 root root    0 Feb 16 13:20 gpiochip0 -> ../../devices/virtual/gpio/gpiochip0
--w------- 1 root root 4096 Feb 28 21:57 unexport

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Zal thuis even testen, maar heb de 3.0 pas gisteren gedownload en geļnstalleerd ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reinder83

code:
1
2
3
4
5
# ls -Al /sys/class/gpio/
total 0
-rwxrwx--- 1 root gpio 4096 Mar  2 09:19 export
lrwxrwxrwx 1 root gpio    0 Jan  1  1970 gpiochip0 -> ../../devices/virtual/gpio/gpiochip0
-rwxrwx--- 1 root gpio 4096 Jan  1  1970 unexport

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Reinder, Weet je zeker dat je pilight als root start?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reinder83
Ja.

Probleem opgelost, heb de module uitgezet in /etc/modules en een reboot gegeven, daarna was die gewoon opgestart.

Reinder83 wijzigde deze reactie 02-03-2014 11:12 (96%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taigu
Het antispam filter op het forum vindt mijn 1527 thread niet zo fijn, wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Even iets anders : ik ben nu naar pimatic aan het kijken icm de pilight plugin, maar ik krijg het niet voor elkaar de diverse temperatuur waardes te gebruiken in de rules?
Ik zie wel de diverse temperatuur waardes in de te kiezen lijst met devices, maar bij het maken van een rule kan ik ze niet gebruiken.
Iemand daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Taigu, niks. Ik heb je al unblocked.
@Koffie, nope.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taigu
Thanks, helaas ben ik bij het editten van de post weer gebanned...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je staat nu op een uitzonderingslijst.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
CurlyMo schreef op zondag 02 maart 2014 @ 10:06:
@Taigu en @Koffie, bij mij werkt het ook :s
@Reinder, in de eerste apt dev 3.0 zat een bug in de gpio settings. De stable apt versie bevat de bugfix. Als je dus net de bugged versie heb geļnstalleerd dan moet je versie 3 even herinstalleren:
code:
1
apt-get install --reinstall pilight=3.0

Ik gebruik geen apt, en kreeg daar gisteren ook geen pilight mee geinstalleerd ?
Heb weer op de ouderwetse manier de laatste stable naar binnen gehaald :
code:
1
git clone --depth 5 -b master https://github.com/pilight/pilight.git

Voor de zekerheid ALLES wat in /usr/local/share/pilight stond verwijderd, maar nog steeds geen temperatuur in de GUI.
Het probleem ziet volgens mij echt in de GUI, want an sich haal pilight alle juiste info wel op.

Inmiddels al een stuk verder met pimatic. Als dit nu ook nog eens variabelen ging ondersteunen, kan ik mijn volledige kachel bediening daarin hangen.

Als POC pimatic al zover dat deze op basis van kamertemperatuur een lamp aan of uit zet.
Niemand die verder met pimatic werkt? Kon er ook geen topic over vinden.

• Taigu
Doet de development hetzelfde?

Ik gebruik pimatic voor logging, en dat werkt prima. Die regels moet ik me nog in verdiepen, kun je eens posten wat jij er nu in hebt staan?

@Koffie, het probleem is dat je de weergave naam en de ID naam hebt opgewisselt. Nu heb je dus een spatie staan in je ID naam en daar kan de webgui niet mee omgaan. Als je deze spatie weghaalt dan werkt het weer. Ik zal er een check op laten doen.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Oe, wat stom van mij. Aangepast en nu doet hij het inderdaad wel :)
quote:
Taigu schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:53:
Doet de development hetzelfde?

Ik gebruik pimatic voor logging, en dat werkt prima. Die regels moet ik me nog in verdiepen, kun je eens posten wat jij er nu in hebt staan?
Ik heb nu de volgende rule staan, waarbij een lamp even dienst doet alsof het mijn CV is :P

IF
temperature of pilight-thermostaat-woonkamerwireless is less than 20 °C and it is before 14:00 and it is monday and pilight-thermostaat-runprogram is turned on and pilight-Beneden-erker is turned off
THEN
turn pilight-Beneden-erker on

Wat jammer is, is dat het dus nog niet mogelijk is om de gewenste temperatuur variabel te maken.

• grolle
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 04:43
Zojuist 2x de nieuwe LPF besteld. Ook maar meteen een breadboard en wat draadjes besteld via Ebay. Kwa verlichting heb ik dan wel redelijk naar wens.

Volgende stap gaat zijn om de verwarming ook via pilight te laten lopen. Ik zit nu vooral hiernaar te kijken:
http://www.conrad.nl/ce/n...rmostaatproducten-met-App. Echter wil ik uiteraard die Cube vervangen door de Raspberry met pilight.
Een keuze is nog niet gemaakt dus andere opties (tips) zijn meer dan welkom. Helaas vind ik alleen thermostaatkonoppen die gebruik maken van 868Mhz. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Ik wil best een poging wagen en een zender ontvanger bestellen via Ebay. Echter vrees ik dat dat voor mij te hoog gegrepen is.

@Koffie, welke hardware gebruik jij voor de thermostaat? De DS18B20 tempsensor heb ik reeds besteld

grolle wijzigde deze reactie 06-03-2014 21:09 (0%)
Reden: 866 veranderd in 868

Ik heb meer dan een maand geleden al een 868Mhz ontvanger besteld en zal vandaag eens mailen waar die blijft. Om 868Mhz toe te voegen had ik namelijk ook al een bekend 868Mhz weerstation gekocht. pilight is er helemaal klaar voor, alleen waren er nog geen gebruikers die met 868Mhz aan de slag wilden.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

@grolle
Ik heb zelf een draadloze temperatuursensor gemaakt, welke de temperatuur naar pilight stuurt. Vervolgens schakel ik op basis van dag, tijdstip en temperatuur een relay welke een klep van de stadsverwarming open zet.
Bij mijn ouders heb ik ongeveer hetzelfde geplaatst, echter dan op basis van een bedrade DS29B20. Het relay daar stuurt een CV-ketel aan ipv een klep.

Sinds gisteren ben ik begonnen om de kachel aansturing om te bouwen naar pimatic.
Op dit moment zien mijn rules er als volgt uit:

@Curly : ik heb 868Mhz setjes liggen. Ik kan eens kijken of ik mijn temperatuurzender om kan bouwen naar 868.
Uit mijn hoofd heb ik namelijk 2 complete setjes besteld.

Deze week of volgende week wil ik eens tijd maken voor het make van de nieuwe bandfilter.

• jossie67
  • Laatst online: 20-09 13:38
CurlyMo, wanneer verwacht je de Band pass-filter te kunnen versturen?

En is het "protocol": [ "generic_webcam" ] al beschikbaar in de huidige build 3.0?
@jossie67:
1) binnen een week zoals ook in het topic vermeld.
2) Zie de release posts op pilight.org. Daar staat altijd in wat er in een bepaalde versie zit.

• Taigu
Ben benieuwd hoe het gaat met de 868 ondersteuning. Volgens mij leidt de bidirectionele communicatie en de af en toe versleutelde protocollen in bepaalde gevallen tot enige uitdaging :)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

YESS!!!

Collega met wie ik samen dit project doe heeft het KaKu_new protocol zo aangepast dat we een zogenoemd "probe" protocol in pilight erbij hebben.
Het probe protocol heeft een ID (zelfde range als KaKu), een sensor ( 1 t/m 15) en een value (0 t/ 1023).
In principe zouden we hier voldoende aan moeten hebben om allerhande sensor data naar pilight te sturen.

Vanavond het protocol in pilight gecompileerd, en daarna op de attiny geladen.
Ik kan nu met mijn draadloze DS18B20 (prototype) zender een temperatuur zenden met 1 getal achter de komma.
Dus in plaats van schommelen tussen 19 en 20 graden, kan ik beter sturen op 19,6 en 20,4 :D

Het is uiteindelijk de bedoeling dat er per vertrek een 'module' komt te staan/hangen met een gedeeld ID (soort house ID) welke van verschillende sensors de value stuurt.
Is het geen idee om X10 te gebruiken. Dat is echt een heel handig protocol voor deze doeleinden. Staat gepland voor de volgende versie.

• grolle
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 04:43
Dat doet mij deugd die berichten mbt de toekomst voor pilight en 868mhz ondersteuning.

@CurlyMo, Een maand levertijd is natuurlijk niet (heel) ongebruikelijk vanaf Aziė. Gelukkig gaat het meestal sneller. Welk type heb je besteld. Want dan ga ik de zelfde bestellen. Want A de levertijd is lang, B meeste kans dat ik dan iets kan toevoegen (al is het maar een vergelijking), C meeste kans dat het uiteindelijk gaat werken. Uiteraard snap ik dat het geen garantie is voor goede werking.
quote:
Taigu schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:29:
Iets anders, werkt de NRF905 met pilight? Voor $8 433+868 lijkt me wel wat. Of de PTR8500, de NRF9E5 zou een ingebouwde LPF funtie moeten hebben volgens de datasheet.
@Taigu, Had je deze zender/ontvanger daadwerkelijk besteld? Ervaringen?

@Koffie, pimatic werkt mooi. Ik dacht eerst dat het niet werkte omdat er heel lang geen feedback kwam in de terminal en de installatie op de Raspberry vrij lang duurde. Omdat ik het alleen gebruikte om de buitenlamp in te schakelen zodra er Wifi verbinding met mijn telefoon werd gemaakt, (gebruik ik nu Zatta's android app voor) heb ik het weer verwijderd. In de toekomst een dedicated Raspberry voor pilight en dan ga ik pimatic vrijwel zeker weer gebruiken.
Ik heb ook stadsverwarming en dacht dat ik daardoor vast zat aan een draadloze draaiknop oplossing.
Begrijp ik nu goed dat je een de hoofdaansluiting opent/sluit? Maar dan moet je toch alle radiatoren open hebben staan ...

• Taigu
@grolle: nee, niet besteld. Voorlopig lpf aansluiten en nog twee protocollen afmaken. Als er iemand 868mhz met de icy e-thermostaat aan de gang krijgt dan ben ik wel gelijk om :)

• jossie67
  • Laatst online: 20-09 13:38
@CurlyMo,

Vraagje over het aansluiten van de low-pass filter
Reset 24, is dan toch pin nummer 24

Sorry al het antwoord gevonden op http://forum.pilight.org/

GPIO 19 MOSI
GPIO 21 MISO
GPIO 23 SCK
GPIO 24 Reset

jossie67 wijzigde deze reactie 08-03-2014 13:42 (37%)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
grolle schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:07:
@Koffie, pimatic werkt mooi. Ik dacht eerst dat het niet werkte omdat er heel lang geen feedback kwam in de terminal en de installatie op de Raspberry vrij lang duurde. Omdat ik het alleen gebruikte om de buitenlamp in te schakelen zodra er Wifi verbinding met mijn telefoon werd gemaakt, (gebruik ik nu Zatta's android app voor) heb ik het weer verwijderd. In de toekomst een dedicated Raspberry voor pilight en dan ga ik pimatic vrijwel zeker weer gebruiken.
Ik heb ook stadsverwarming en dacht dat ik daardoor vast zat aan een draadloze draaiknop oplossing.
Begrijp ik nu goed dat je een de hoofdaansluiting opent/sluit? Maar dan moet je toch alle radiatoren open hebben staan ...
Wij verwarmen eigenlijk alleen de benedenverdieping. Op de badkamer na, staan bij ons alle radiators dicht boven.
Beneden staat alles vol open (woonkamer + open keuken) en in de speelkamer beneden alleen af en toe een beetje open (handbediend).
Voor ons is het dus geen enkel probleem om de aanvoer open dicht te zetten, want vraag en aanbod is toch alleen voor beneden.

Als ik ooit nog eens van die automatisch kleppen goedkoop op ebay kan vinden, overweg ik om die in de meterkast op de verdeler te monteren. Dan beinvloed je gewoon elke aanvoer afzonderlijk

Iemand ervaring met het opzetten van een ad-hoc netwerk van meerdere pilight instances ?

Ik heb nu 2 Raspberry Pi's, de main controller heeft een config waar alles is ingevuld. Van een paar sensoren (DHT11 en relay) heb ik specifiek de UUID ingevuld. Dat is namelijk het UUID van een 2e Raspberry Pi.
Deze 2e Raspberry Pi draait zonder config,json. Bij het opstarten verbind hij ook netjes met de main controller. Op het console zie ik meldingen voorbij komen van switches die op de GUI van de main controller switchen.

Probleem is : de DHT11 sensor op Node 2 lijkt niets meer te doen, en state changes van de GUI op de main controller (bedoeld voor Node 2) worden niet uitgevoerd.

Voor de volledigheid : in de config.json zijn alleen UUID's opgevoerd voor devices die van Node 2 zijn, als ik het goed begrepen heb moet dat geen probleem zijn?

edit : beide draaien pilight 30 stable
@Koffie, Kan je wat preciezer aangeven wat er moet gebeuren tussen Node A en Node B?

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

De config van Node A bevat *alle* devices, dus zowel van node A als node B (inmiddels is de hele config voorzien van corrected UUID's).
Op de web GUI gehost door Node A zie ik dus ook de devices van Node B.
De devices van Node B zijn een DHT11 sensor en 2 relays.
Via de GUI (van Node A) wil ik dus de relays bedienen en de waardes van de DHT11 zien.
En kan je vanaf Node A de relays niet bedienen en zie je ook geen DHT11 info?

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Correct. Bedienen van de relays resulteert in niets. Ook de DHT11 geeft word niet verstuurd.
Beide werken wel in een standalone situatie.

Als ik op de GUI een relay bedien (van Node B ) zie ik die wel op het console van Node B voorbij komen:
[Mar 08 16:18:58:508947] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"incognito":"controller"}

[Mar 08 16:18:58:513581] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"message":"send","code":{"location":"badkamerboven","device":"blower","state":"off"}}

Logje van het starten van Node B:
[Mar 08 16:19:50:801523] pilight-daemon: DEBUG: ssdp sent search
[Mar 08 16:19:50:904185] pilight-daemon: NOTICE: a pilight daemon was found, clientizing
[Mar 08 16:19:50:905341] pilight-daemon: DEBUG: new thread broadcaster, 1 thread running
[Mar 08 16:19:50:905733] pilight-daemon: DEBUG: new thread sender, 2 threads running
[Mar 08 16:19:50:906049] pilight-daemon: DEBUG: new thread node, 3 threads running
[Mar 08 16:19:50:906733] pilight-daemon: DEBUG: ssdp sent search
[  Mar 08 16:19:51:6639] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"client node","uuid":"0363-00-00-63-000300"}

[ Mar 08 16:19:51:11391] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"message":"accept client"}

[ Mar 08 16:19:51:11796] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"request config"}
[..]

Stukje van de config die betrekking hebben op Node B :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
"badkamerboven": {
                "name": "badkamerboven",
                "dht11": {
                        "name": "dht11",
                        "uuid": "0363-00-00-63-000300",
                        "protocol": [ "dht11" ],
                                "gpio": 7
                        }],
                        "humidity": 18,
                        "temperature": 12
                },
                "bad": {
                        "name": "bad",
                        "protocol": [ "relay" ],
                                "gpio": 1
                        }],
                },
                "blower": {
                        "name": "blower",
                                "gpio": 2
                        }],
                        "state": "off"
                }
        }

En de config wordt ook tussen Node A en Node B gedeeld?

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Ja. Had die niet gepost om het overzichtelijk te houden ;)

[Mar 08 16:59:59:785489] pilight-daemon: DEBUG: ssdp sent search
[Mar 08 16:59:59:884194] pilight-daemon: NOTICE: a pilight daemon was found, clientizing
[Mar 08 16:59:59:885440] pilight-daemon: DEBUG: new thread broadcaster, 1 thread running
[Mar 08 16:59:59:885830] pilight-daemon: DEBUG: new thread sender, 2 threads running
[Mar 08 16:59:59:886151] pilight-daemon: DEBUG: new thread node, 3 threads running
[Mar 08 16:59:59:886835] pilight-daemon: DEBUG: ssdp sent search
[Mar 08 16:59:59:986605] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"client node","uuid":"0363-00-00-63-000300"}

[Mar 08 16:59:59:992009] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"message":"accept client"}

[Mar 08 16:59:59:992444] pilight-daemon: DEBUG: socket write succeeded: {"message":"request config"}

[Mar 08 16:59:59:999479] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"config":{"thermostaat":{"name":"Thermostaat","order":1,"probe":{"name":"Probe Device","order":1,"type":0,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "probe" ],"id":[ {"id":"8934000","sensor":3} ],"value":210},"switch":{"name":"Kouder / Warmer","order":2,"type":5,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_screen" ],"id":[ {"id":100,"unit":0} ],"state":"up","settings":{"readonly":0,"states":"up,down"}},"woonkamerset":{"name":"Woonkamer instelling","order":3,"type":3,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "generic_weather" ],"id":[ {"id":1} ],"temperature":20,"humidity":10,"battery":0,"settings":{"decimals":0,"temperature":1,"humidity":0,"battery":1}},"woonkamerwireless":{"name":"Woonkamer temperatuur","order":4,"type":3,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "generic_weather" ],"id":[ {"id":2} ],"temperature":210,"humidity":10,"battery":0,"settings":{"decimals":1,"temperature":1,"humidity":0,"battery":0}},"runprogram":{"name":"Volg programma","order":5,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "generic_switch" ],"id":[ {"id":200} ],"state":"on","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}},"sunday":{"name":"Vandaag als zondag","order":6,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "generic_switch" ],"id":[ {
[  Mar 08 17:00:00:1605] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: "id":300} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}},"buiten":{"name":"Buiten temperatuur","order":7,"type":3,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "wunderground" ],"id":[ {"api":"xxx","location":"lelystad","country":"nl"} ],"humidity":7100,"temperature":1410,"settings":{"temperature":1,"humidity":1,"interval":900,"battery":0,"decimals":2}}},"Beneden":{"name":"Beneden","order":2,"salontafel":{"name":"Salon tafel","order":1,"type":2,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_dimmer", "kaku_switch" ],"id":[ {"id":8934706,"unit":0}, {"id":9565958,"unit":0} ],"state":"off","dimlevel":15,"settings":{"readonly":0,"states":"on,off","max":15,"min":0}},"dressoir":{"name":"Dressoir","order":2,"type":2,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_dimmer", "kaku_switch" ],"id":[ {"id":8934706,"unit":1}, {"id":9565958,"unit":1} ],"state":"off","dimlevel":15,"settings":{"readonly":0,"states":"on,off","max":15,"min":0}},"eettaafel":{"name":"Eettafel","order":3,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_switch" ],"id":[ {"id":9565194,"unit":1} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}},"erker":{"name":"Spots Erker","order":4,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_switch" ],"id":[ {"id":9565194,"unit":0} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}},"erker2":{"name":"Spots Erker 2","order":5,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_switch" ],"id":[ {"id":9565194,"unit":2} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}},"keuken":{"name":"Keuken","order":6,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_switch" ],"id":[ {"id":8934706,"unit":3}, {"id":9565478,"unit":1} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}},"terras":{"name":"Terras overkapping","order":7,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_switch" ],"id":[ {"id":8934706,"unit":2} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}}},"Boven":{"name":"boven","order":3,"elise":{"name":"Elise","order":1,"type":2,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_dimmer", "kaku_switch" ],"id":[ {"id":11221182,"unit":9} ],"dimlevel":15,"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off","max":15,"min":0}}},"badkamer":{"name":"Badkamer","order":4,"vloerverwarming":{"name":"Vloerverwarming","order":1,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_switch" ],"id":[ {"id":8934706,"unit":5} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}},"badkamercurrent":{"name":"Badkamer temperatuur","order":2,"type":3,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "generic_weather" ],"id":[ {"id":3} ],"temperature":23,"humidity":37,"battery":10,"settings":{"decimals":0,"temperature":1,"humidity":1,"battery":0}},"aanwezig":{"name":"aanwezig","order":3,"type":1,"uuid":"0365-00-00-65-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "kaku_switch" ],"id":[ {"id":8156794,"unit":0} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off"}}},"badkamerboven":{"name":"badkamerboven","order":5,"dht11":{"name":"dht11","order":1,"type":3,"uuid":"0363-00-00-63-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "dht11" ],"id":[ {"gpio":7} ],"humidity":18,"temperature":12,"settings":{"interval":10,"battery":0,"temperature":1,"humidity":1,"decimals":0}},"bad":{"name":"bad","order":2,"type":4,"uuid":"0363-00-00-63-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "relay" ],"id":[ {"gpio":1} ],"state":"on","settings":{"readonly":0,"states":"on,off","default":"off"}},"blower":{"name":"blower","order":3,"type":4,"uuid":"0363-00-00-63-000300","origin":"0365-00-00-65-000300","protocol":[ "relay" ],"id":[ {"gpio":2} ],"state":"off","settings":{"readonly":0,"states":"on,off","default":"off"}}}},"version":[ "3.0", "3.0" ],"firmware":{"version":0,"hpf":0,"lpf":0}}
Bug gefixed :)

Graag hoor ik lekker veel feedback over de ad-hoc functie want het is nogal een kluif om dat goed werkend te krijgen.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Top :)
Ik zal straks even de laatste development downloaden.
Moeten ze beide de development hebben, of alleen de Node B?
Tenminste Node B

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Zojuist Node B voorzien van de laatste en beide nodes herstart, maar nog geen succes.
Ik ga straks ook Node A even doen, maar dat heeft wat meer voeten in de aarde ivm mijn eigen protocol.
Het werkt hier prima met de relais. Wat ik gedaan heb:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{
    "woonkamer": {
        "name": "Woonkamer",
        "televisie": {
            "name": "Televisie",
                "gpio": 3
            }],
        },
        "testLed": {
            "name": "testLed",
                "gpio": 3
            }],
        }
    }
}

Op Node A (0338-00-00-38-000300) zit mijn televisie.
Op Node B (0363-00-00-63-000300) zit een led om een relais te faken.

Als ik eerst Node A start en daarna Node B, dan wordt netjes de config gesynchroniseerd. Via de webgui kan ik de led en de televisie afzonderlijk aanzetten ondanks dat ze op dezelfde GPIO zitten.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Ja, dat werkt :Y)
De laatste dev geeft mij echter wel problemen, waardoor ik die nog niet live kan draaien:

- Foutmelding tijdens compileren:
[ 66%] Building C object CMakeFiles/pilight.dir/libs/protocols/relay.c.o
/home/pi/pilight/libs/protocols/relay.c: In function ārelayInitā:
/home/pi/pilight/libs/protocols/relay.c:150:107: warning: cast discards ā__attribute__((const))ā qualifier from pointer target type [-Wcast-qual]

Volgens mij zag ik deze vanochtend ook, maar dan op de webserver module?

- Zodra ik mijn config laad krijg ik de volgende errors:
[ Mar 08 21:48:00:34602] pilight-daemon: ERROR: setting #8 "settings" of "woonkamerwireless", invalid

Deze krijg ik tenminste bij 2 generic_weather devices, toen ben ik gestopt en heb ik even een nieuwe kale config gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
"woonkamerwireless": {
                        "name": "Woonkamer temperatuur",
                        "uuid": "0365-00-00-65-000300",
                        "protocol": [ "generic_weather" ],
                                "id": 2
                        }],
                        "temperature": 203,
                        "humidity": 10,
                        "battery": 0,
                        "settings": {
                                "decimals": 1,
                                "temperature": 1,
                                "humidity": 0,
                                "battery": 0
                        }
                },

-Ook ik heb last van de bug dat in Chrome de GUI niet werkt. Dit had ik ook met de dev release vanochtend.

edit : De DHT11 sensor lijkt ook niet te werken, deze werkt wel met een lokale config op de Node (v3.0)edit2: de DHT11 word wel door Node B naar Node A verzonden, maar niet in de GUI geupdate:
[Mar 08 21:53:29:129139] pilight-daemon: DEBUG: socket recv: {"message":{"gpio":7,"temperature":24,"humidity":39},"origin":"receiver","protocol":"dht11","message":"update"}

Koffie wijzigde deze reactie 08-03-2014 21:54 (10%)

quote:
Deze krijg ik tenminste bij 2 generic_weather devices, toen ben ik gestopt en heb ik even een nieuwe kale config gemaakt.
Zie de commits op git. Of de wiki waar de commits beter worden uitgelegd wanneer nodig:
http://wiki.pilight.org/doku.php/changes_features_fixes
quote:
Ook ik heb last van de bug dat in Chrome de GUI niet werkt. Dit had ik ook met de dev release vanochtend.
Dat is ook een paar commits terug gefixed.
quote:
de DHT11 word wel door Node B naar Node A verzonden, maar niet in de GUI geupdate:
Daar kijk ik nog even naar.

CurlyMo wijzigde deze reactie 08-03-2014 22:15 (11%)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Aha, settings verhaal zie ik nu pas. Morgen eens naar kijken om de config om te bouwen.
Wat is de oplossing voor de Chrome bug dan? Het enige wat ik nog niet gedaan had was de web-cache legen, dus dat kan ik morgen ook nog even proberen.

Voor nu ben ik even terug naar 3.0 stable, anders doet de kachel het vannacht niet :+
quote:
Koffie schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:17:
Voor nu ben ik even terug naar 3.0 stable, anders doet de kachel het vannacht niet :+
Ook mijn dilemma. Daarvoor heb ik soms meerdere development versies naast elkaar, zodat ik altijd mijn lampen kan blijven bedienen, mocht ik in het midden van een feature stoppen voor die dag.

In ieder geval tof dat je elke keer zo uitgebreid aan het testen bent, dat houdt me scherp :Y .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Zojuist de laatste development gedownload, en nue de config.json ombouwen.
Hij blijft echter zeuren dat mijn generic_switch niet goed is ?
[Mar 09 09:35:57:954593] pilight-daemon: ERROR: device #2 "protocol" of "runprogram", invalid field(s)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"runprogram": {
            "name": "Volg programma",
            "protocol": [ "generic_switch" ],
                "id": 200
            }],
            "state": "on",
            "gui-readonly": 0
        },

Waar kijk ik nu overheen :?

Acties:
  • 0Henk 'm!
De node feature moet weer werken.

En deze config werkt bij mij prima:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
    "woonkamer": {
        "name": "Woonkamer",
        "runprogram": {
            "name": "Volg programma",
            "protocol": [ "generic_switch" ],
                "id": 200
            }],
            "gui-readonly": 0
        }
    }
}

gui-readonly: 0 is nutteloos, omdat hij dit al standaard is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Hmm .. ik wilde er even voor gaan zitten en download te laatste developer versie, krijg ik dit:
[ 82%] Built target pilight
Scanning dependencies of target pilight_shared
Linking C shared library libpilight.so
[ 82%] Built target pilight_shared
Scanning dependencies of target pilight-control
[ 84%] Building C object CMakeFiles/pilight-control.dir/control.c.o
Linking C executable pilight-control
libpilight.so: undefined reference to `http_parse_url'
libpilight.so: undefined reference to `http_get'
collect2: ld returned 1 exit status
make[2]: *** [pilight-control] Error 1
make[1]: *** [CMakeFiles/pilight-control.dir/all] Error 2
make: *** [all] Error 2

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb hier geen problemen met compileren.

• Taigu
Gekke vraag misschien, maar ik heb hier een aantal ev1527 gebaseerde beweging- en deursensoren (goedkope uit china via ebay). De ontvangen data is 20 bits ID en 4 bits data. Nu geven alle sensoren bij het constateren van beweging of het openen van een deur de binaire code 0110 als data. Er wordt alleen een code vertsuurd bij het openen van een deur of detectie van beweging.

Op zich goed om te weten, maar ik kom er maar niet achter welke bit precies wat inhoudt. Ik kan niets zinnigs terugvinden in datasheets, domitcz source of ninjablocks. Iemand suggesties waar te zoeken?

De bewegingssensor zou ook een low battery melding bezitten. Nu heb ik alleen maar volle 9v batterijen of helemaal lege. Tips om dit te simuleren?

p.s. FA20RF nog steeds in de aanbieding bij Kruidvat ;)

Taigu wijzigde deze reactie 10-03-2014 11:34 (9%)

• rorie
low-pass filter ontvangen en mijn eerste drie kaku schakelaars aan de praat gekregen, super. Nog even wat tweaken met de ontvangst, deze beperkt zich tot een paar meter. Misschien ook de verkeerde ontvanger gekocht, bij Iprototype.

Wat ik niet kon terug vinden op de Wiki is of het mogelijk is om meerdere id`s per slider toe te kennen. Dus met een druk op de knop al mijn verlichting in de woonkamer aan te zetten.

Is dit mogelijk?

• Taigu

• rorie
Oke, met id`s bedoel ik dus eigenlijk units. Op het moment heb ik in mijn config file drie verschillende apparaten met dezelfde id en verschillende units. Gaat dit op dezelfde maniet werken als multiple_ids?

Bedankt trouwens voor de support!

• Taigu
Zou met allebei moeten kunnen, let wel op dsat je een vreemd effect (lees niet werkend bij mij) krijgt als je de lampen zowel los als in zo'n scene wil schakelen.

• rorie
Oke, vanavond is even proberen.

• rorie
Jammer genoeg gaat dit niet werken, is er ook een andere manier om in een keer deze drie lampen in te schakelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
"all": {
                        "name": "Alle lampen",
                        "protocol": [ "kaku_switch" ],
                                "id": 1117894,
                                "unit": 0
                        },
                        {
                                "unit": 1
                        },
                        {
                                "unit": 2
                        }],
                }

@rorie, als je code tags gebruikt heb je meer kans dat mensen je helpen.

• rorie
Dus op het moment is er geen ondersteuning voor scenes, het schakelen van meerdere lampen tegelijk?
Misschien een leuke toevoeging?
Je dient de "all" functie van kaku te gebruiken. Dan werkt hetgeen je wilt.

• Reinder83
@CurlyMo
Het werkt bij mij thuis niet om de All functie te gebruiken, dus daar zit per kaku waarschijnlijk nog verschil in.

@rorie
Ik heb alle dimmers dezelfde code geleerd, dat werkt voor mij, dus dan hoef je in je config ook maar 1 ID op te geven.

• rorie
Met de all functie wil pilight niet meer starten, iemand hier ervaring mee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"groupp": {
                        "name": "Groep",
                                "id": 9147894,
                                "all": 1
                        }],
                },

ERROR: setting #3 "id" of "groupp", invalid

rorie wijzigde deze reactie 11-03-2014 20:48 (5%)

All heeft niks met een ID te maken, je dient het in dezelfde "hoogte" als de "state" te zetten.

• rorie
dit blijft dezelfde error geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
"groupp": {
                        "name": "Groep",
                                "id": 9147894

}],
                        "all": 1
                },

rorie wijzigde deze reactie 11-03-2014 21:08 (5%)

nu nog een "unit": 0 in de ID.

• rorie
Dit geeft nu ERROR: setting #4 "all" of "group", invalid
Je mag verder gaan op forum.pilight.org

In de laatste versie is deze bug opgelost. De correcte syntax is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
"test": {
            "name": "Test",
                "id": 123456,
                "unit": 0
            }],
            "all": 1,
        }

CurlyMo wijzigde deze reactie 11-03-2014 22:06 (76%)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik ga zelf bezig om voor mijn rolluiken een eigen jalouzieschakelaar te maken op afstand. Ik weet dat je wel de ASUN dingen hebt van KAKU, maar die zijn ten eerste best prijzig (30-35 euro per ding) en zijn niet te gebruiken samen met je ouderwetse handbediening aan de muur.

Dus, dacht ik, ik maak zelf wel wat met arduino/relais/433mhz ontvanger.
De elektronica ben ik momenteel mee bezig, ik wacht nog op wat componentjes, maar een deel is al binnen:

In de muur heb ik een extra gat geboord voor een inbouwdoos, daar komen alle onderdelen in, welke ik weer aansluit op de 230v aansluiting en de pinnen van de bestaande jalouzieschakelaar

Daar knoop ik dus een arduino aan, en daar weer een standaard 433mhz ontvanger (net als aan de raspberry zit). Nu de vraag, is er nog een bepaald protocol wat ik het beste kan gebruiken om te luisteren naar signalen? En zo ja, is daar toevallig misschien al wat arduino code voor om die goed op te vangen? Mocht iemand kunnen helpen, graag :)

geerttttt wijzigde deze reactie 12-03-2014 12:21 (11%)

• rorie
@CurlyMo Thanks! zal vanavond weer even de laatste versie binnen halen en gelijk testen.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
geerttttt schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:20:
Daar knoop ik dus een arduino aan, en daar weer een standaard 433mhz ontvanger (net als aan de raspberry zit). Nu de vraag, is er nog een bepaald protocol wat ik het beste kan gebruiken om te luisteren naar signalen? En zo ja, is daar toevallig misschien al wat arduino code voor om die goed op te vangen? Mocht iemand kunnen helpen, graag :)
Ik zou gewoon een bestaand KaKu protocol pakken. Daar zijn librarys voor te vinden, en gemakkelijk vanuit pilight te bedienen.
Zelf een house-code (unit) verzinnen, en bij bijv ID 1 laat je ze open gaan en bij ID 2 weer dicht.
Pagina: 1 2 3 ... 19 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True