pilight

pilight dus en geen Pilight of PiLight
Introductie
pilight is een gratis. open-source en volledige domotica oplossing die draait op een Raspberry Pi, pcDuino, *BSD, debian gebaseerde linuxes en Windows. pilight werkt met een groot aantal apparaten en is frequentie onafhankelijk. pilight is dus in staat om apparaten in verschillende frequenties te bedienen zoals 315Mhz, 433Mhz, 868Mhz etc. Ondersteuning voor al deze verschillende frequenties is daarbij afhankelijk van de community. Wij als ontwikkelaars bezitten namelijk maar een beperkt aantal apparaten. De laatste unieke functionaliteit van pilight is dat het je in staat stelt een ad-hoc netwerk te maken met met elkaar communicerende pilight instances. Of deze nu draaien op een Raspberry Pi, je NAS of op je Windows desktop, dat maakt niet uit. Via de pilight USB Nano kan je elke USB computer omtoveren tot een pilight domotica systeem.Open Source
De broncode van pilight kan volledig op het internet gevonden worden op https://github.com/pilight/. pilight is grotendeels afhankelijk van bijdragen van de community, dus als je suggesties, opmerkingen of verbeteringen hebt, voel je vrij om ons te forken.Gratis
pilight is vrij in gebruik zoals in vrijheid van meningsuiting. pilight gebruikt de GPLv3 licentie, wat betekent dat je er niet voor hoeft te betalen en mee kan doen wat je wilt. Maar net zoals met vrijheids van meningsuiting betekent vrij niet dat er geen moraliteit in het spel is. Dus, als je plannen hebt met pilight, laat het dan even weten zodat wij kunnen meedenken. We kunnen je niet tegenhouden, maar we willen zorgen dat er geen dingen gebeuren met pilight die onze reputatie kan schaden.Volledig modulair
pilight is modulair is vrijwel elke bit. Nieuwe protocollen toevoegen is daarmee erg gemakkelijk geworden net als het toevoegen van nieuwe hardware ondersteuning. De API geeft gebruikers de mogelijkheid om nieuwe applicaties te schrijven die met pilight interacteren. Er bestaan nu al verschillende smartpone apps, desktop apps en verschillende plugins voor verschillende andere projecten.Webserver en webGUI
pilight heeft een geïntegreerde webserver en het serveert zijn eigen webGUI. Dit zorgt ervoor dat gebruikers vrijwel gelijk kunnen starten met het gebruiken van pilight in al zijn capaciteiten. De webGUI maakt het makkelijk om je apparaten te bedienen en de statussen uit te lezen. Ook handig voor diegene die geen aparte smartphone apps willen installeren.Lichtgewicht
pilight is geschreven in C. Dit betekent dat het erg snel is en niet veel van je systeem vraagt. Het draait zonder problemen op een Raspberry Pi. Alle plugins worden meegecompileerd zodat de overhead zo klein mogelijk wordt gehouden. pilight wordt ook constant gecontroleerd op geheugenlekken en mogelijke instabiliteit met valgrind en gdb. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar er zijn meer standaard linux programma's die lekken dan je denkt.Op dit moment zijn er al mensen die hun gehele thermostaat via pilight draaien.
Wat wordt ondersteund
Zie daarvoor de lijst op http://www.pilight.orgMaar verdere ondersteuning is afhankelijk van de inzet van gebruikers.
Apps en Addons
De rijke API van pilight maakt het mogelijk om makkelijk addons te maken. Een aantal voorbeelden zoals Android Apps:illumina
pilight android 4.1+

Of een nodeJS plugin:
pimatic

Documentatie
Er wordt zo goed mogelijk gewerkt aan een zo volledig mogelijk documentatie van de volledig functionaliteit van pilight op onze website, forum en wiki. Of dit nu gaat om de API, uitleg van de verschillende instellingen, hoe je plugins kunt schrijven tot het beschrijven van een protocol. Als je informatie mist, laat het ons weten.Aanbod
pilight verkoopt sinds kort de aanbevolen zenders en ontvangers, filters, USB interfaces etc. Voor meer informatie, bezoek de pilight winkelGNU GENERAL PUBLIC LICENSE
Voor alle duidelijkheid. Alles wat ik voor dit project maak valt onder de GPL licentie. Dat betekent tegelijk dat alle veranderingen die jullie met mijn code / ontwerpen / circuits doen, ook openbaar gemaakt moet worden inclusief mijn naam als auteur, mits je het zelf weer verder verspreid. Voor eigen gebruik is het natuurlijk geen probleem. Als je dat niet bevalt, dan kan je beter een ander project kiezen, maar besef dat het openbaar maken van je uitbreidingen / aanpassingen anderen de gelegenheid geeft om je werk weer beter te maken / uit te breiden. Als je uitbreidingen / aanpassingen hebt gedaan, vergeet dan niet jezelf als (mede)-auteur te vermelden. Mocht je met mijn project geld willen verdienen, dan zou ik het netjes vinden als je een klein deeltje van de winst doneert om mij te bedanken voor de tijd die ik er ingestoken hebt.LEESMIJ
Ik merk dat er steeds meer mensen zijn die hun interesse tonen in pilight. Dat vind ik alleen maar mooi. Een onvermijdelijk gevolg is dat hier mensen bij zitten met verschillende ervaringen in linux, electronica, etc., maar ik wel steeds meer vragen krijg om op al die vlakken ondersteuning te bieden. Daarvoor voor alle duidelijkheid:Het gaat hier om een vrijwillig / gratis / niet-commercieel / open project. Daar zitten voordelen aan dus:
- Gratis
- Open
Maar ook nadelen:
- Geen gegarandeerde ondersteuning
- Voor eigen risico dus geen garanties
- Wegens de geringe vrije tijd van mensen geen deadlines
Dat betekent dus ook heel concreet dat ik geen verantwoordelijkheid wil dragen voor alle (genoemde) nadelen. Ik heb dus zelf niet altijd de tijd / zin / wil om je te helpen als je denkt niet genoeg vaardigheden te hebben om met die nadelen om te gaan. Daarvoor is het forum zodat je om hulp kunt vragen, maar dan nog is er geen garantie dat je die krijgt. Mocht je dat geen optie vinden, dan kan je beter een commercieel product kopen waarbij goede ondersteuning wordt geleverd.
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 29-04-2015 12:00 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer