Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Daantju, ik zou eerst eens de documentatie lezen van pilight. Dat moet antwoord geven op eigenlijk al je vragen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushed
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 18:53
Ik werd werd vanaf de Github wiki pagina van de Pilight Binding doorgestuurd naar Tweakers voor support.

Ik gebruik Pilight om KlikAanKlikUit lampen te bedienen en gebruik vervolgens die pilight binding om ze vanuit OpenHab te bedienen. Nu ben ik er laatst achter gekomen dat er HomeKit service geschreven was (HomeBridge) waardoor het direct met de Home app van Apple zelf te bedienen is. Dit heb ik op 2 manieren geprobeerd:

1. Via OpenHab
2. Direct via Pilight met de homebridge-pilight plug

Als ik het via OpenHab doe (zodat alle overige accesories er ook meteen in staan) en ik maak scenes aan (bijvoorbeeld zet Lamp 1,2,3, & 4 allemaal uit) dan gaan er 1 a 2 uit. Welke is willekeurig. Dit lijkt dus niet helemaal te werken. Ook komt het voor dat OpenHab out-of-sync raakt met de status van de lampen als je deze te snel aan / uit doet.

Als ik het direct via Pilight doe zit er een delay van ik denk 0.5 seconden voordat iedere lamp uitgeschakeld wordt. Dat is helemaal prima natuurlijk en dan werkt het ook meteen.

Nu is mijn vraag waarom met OpenHab ik niet meerdere lampen tegelijk uit kan zetten en met direct Pilight wel. Ik meen me te herinneren dat ik in de eerdere dagen van mijn systeem toen alles net werkte ik ook al problemen had met de OpenHab die niet meerdere lampen tegelijk kon schakelen. Kan dit misschien aan de OpenHab Pilight Binding liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niks van de openhab binding dus ik vind het verrassend dat je hiernaartoe wordt gestuurd. Het probleem kan inderdaad in de delay liggen. Als je ze tegelijk probeert uit te zetten dan interfereren ze elkaar.

Als je in openhab ook een delay kan zetten dan zou ik dat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
De binding is door een tweaker opgezet, vandaar. Zie dit topic Het Grote OpenHAB topic - deel 1

Maar het probleem zit idd in de delay. Zie de binding config, daar is een optie om een delay aan te geven (even het hekje weghalen). Met 1s werkte bij mij alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:36
@CurlyMo, is er al iets bekend over wanneer piligt versie 8 beschikbaar komt? Zie op het forum weinig ontwikkelingen met betrekking tot piligt 8.0 op het moment en was toch erg benieuwd naar de status hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rorie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:13:
@CurlyMo, is er al iets bekend over wanneer piligt versie 8 beschikbaar komt? Zie op het forum weinig ontwikkelingen met betrekking tot piligt 8.0 op het moment en was toch erg benieuwd naar de status hiervan.
Nee, geen updates. De huidige status is te vinden in de rewrite branch. Zelf ben ik bezig met het implementeren van libuv event handler en het schrijven van unit tests om toekomstige ontwikkeling minder foutgevoelig te maken. Dat kost veel tijd (naast een druk leven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@CurlyMo, aankomende kerstvakantie zou ik mijn piligt setup willen uitbreiden met een stukje beveiliging.
Daarbij wil ik twee Fibaro deurcontacten uitlezen welke werken via Z-Wave. Nou heeft piligt Z-Wave ondersteuning, heb jij enig idee of dit ook gaat werken met een USB stick Z-wave plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk wel, maar Z-Wave behoeft nog wat uitbreiding. Nu werken alleen dimmers en schakelaars. Alles is wel op en top modulair opgezet dus als je een beetje handig bent zou het top zijn als je er contact sensoren aan toe zou kunnen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Oke, maar het gebruiken van een Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus moet out of the box zonder code wijzigingen werken? Behalve dan dat de hardware module syntax aangepast zou moeten worden naar "/dev/ttyUSB0".

Met een beetje handig bedoel je het zelf kunnen schrijven van een protocol voor dit type deurcontact?
CurlyMo schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:39:
Waarschijnlijk wel, maar Z-Wave behoeft nog wat uitbreiding. Nu werken alleen dimmers en schakelaars. Alles is wel op en top modulair opgezet dus als je een beetje handig bent zou het top zijn als je er contact sensoren aan toe zou kunnen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rorie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:55:
Oke, maar het gebruiken van een Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus moet out of the box zonder code wijzigingen werken? Behalve dan dat de hardware module syntax aangepast zou moeten worden naar "/dev/ttyUSB0".

Met een beetje handig bedoel je het zelf kunnen schrijven van een protocol voor dit type deurcontact?
[...]
Ja en Ja. Wat betreft je eerste vraag. Kijk wat de ervaringen voor OpenZWave zijn, dat gebruik ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanLier
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-01 12:43
Goedendag,

Ik ben bezig met het opzetten naast mijn huidige Openhab2 + RPi3 met een aantal sensoren via mqtt, ook mijn kaku switches en dimmers via pilight. Echter krijg ik de binding niet werkend. Nu kom ik dit probleem ook tegen: https://github.com/openhab/openhab/issues/4441 . Kan iemand mij vertellen hoe ik de pilight binding kan toevoegen aan openhab2 wat blijkbaar niet meer is dan en .cfg probleem...

• GENETX
Dit is meer een OpenHAB probleem, dus heb ik een mogelijke oplossing hier gepost: GENETX in "Het Grote OpenHAB topic - deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi, Ik ga dit ook weer oppakken. Inmiddels heb ik een Pi met de software, nu moet ik nog andere hardware aanschaffen. Ik heb al van die klik aan/uit stekkers van de action. Nu zag ik dat ik chips en boards kan kopen bij Pilight zelf, maar ik wil het eigenlijk in Nederland kopen om dit weekend te gaan klussen? hebben jullie ideeën?

ik wil starten met het bedienen van de verlichting. Later wil ik de temperatuur kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daantju schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:51:
maar ik wil het eigenlijk in Nederland kopen om dit weekend te gaan klussen?
Deze zin suggereert iets wat volgens mij niet klopt. Bij pilight kopen == Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Oh serieus? Levertijd was een week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daantju schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:11:
Oh serieus? Levertijd was een week..
Dat komt omdat ik ook gewoon werk heb en dus niet elke avond aan het inpakken ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Haha oh wacht! Jij bent Pilight! Mindfuck, maar nu heb ik het op een rijtje :). Maar als ik vandaag wat bestel, lukt het dan om dat de komende dagen bij mij te krijgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Ondersteund PiLight eigenlijk HomeKit van Apple? Zodat alles via de homeKit app kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daantju schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:57:
Ondersteund PiLight eigenlijk HomeKit van Apple? Zodat alles via de homeKit app kan werken?
Nooit van gehoord. Alles kan, als iemand de tijd neemt het in te bouwen. 433.92Mhz is de allerlastigste materie om goed te ondersteunen. Veel van dat ander spul (Zigbee, ZWave e.d.) is simpelweg het goed aanspreken van een standaard API. Kan zijn dat HomeKit dat ook is en dus het niet moeilijk zou moeten zijn voor iemand om ondersteuning te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Daantju schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:57:
Je zou dat ook kunnen doen met OpenHAB bijvoorbeeld. Die ondersteund zowel pilight als HomeKit (via een emulatie). Dan kun je OpenHAB als "lijm" gebruiken om alles aan elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolinx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 19:57
Hier pilight al meer dan een jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Ik heb enkele temperatuur meters die ik via 433 uit lees en dat gaat prima, ik vroeg me echter af of het mogelijk is om een temperatuur sensor uit te lezen door het aanroepen van een script. Dus dat pilight om de 5 minuten een script aanroept die een waarde als temperatuur terug geeft.
Ik dacht dat dit misschien op een of andere manier met het program protocol zou kunnen in read only modus. Of zit ik er hiermee compleet naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolinx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-06 19:57
Ik gebruik pilight onder andere om meerdere alecto ws-1700 weerstation temperatuur meters uit te lezen en in de pilight gui af te beelden. Dit werkt allemaal prima.

Ik zou hier de temperatuurmeter van de thermostaat van mijn CV aan toe willen voegen. Bij deze thermostaat kan ik middels een script via de commandline de temperatuur uitlezen. Ik run het script en deze geeft de temperatuur terug.

Vraag is; Hoe krijg ik die waarde die ik van het script krijg, in de pilight gui? Is er een manier om pilight elke 5 minuten dat script te laten draaien en de waarde die het dan terug krijgt als temperatuur te interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
generic_weather aanmaken en via pilight-send die waardes 'opsturen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Werkt mijn PCB die nu op een Raspberry Pi 1 geklikt zit ook op een Raspberry Pi 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rorie schreef op maandag 20 maart 2017 @ 17:05:
Werkt mijn PCB die nu op een Raspberry Pi 1 geklikt zit ook op een Raspberry Pi 3?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Op het moment gebruik ik de REST API van pilight om vanaf mijn ESP8266 een generic switch om te zetten in pilight. Ondersteund de API ook andersom, dus een switch omzetten in pilight en daarbij een actie triggeren op een extern systeem, bijvoorbeeld een ESP8266?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is er een gebruiker bezig met die optie op het forum. Misschien dat je daar naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@CurlyMo , Is er in de Development branche een screen protocol beschikbaar met drie GUI buttons, Up, Stop and Down? Zo niet, kan deze worden toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zou de stop moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De beweging van het screen stoppen, of zoals by Somfy een favoriete stand toevoegen waar hij is gestopt.
Dan kan je met 1 toets naar half open gaan :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Na het drukken van de up of down button zou ik deze actie ook willen kunnen stoppen, zodat mijn zonnescherm niet helemaal open of dicht gaat. Het Generic screen protocol heeft maar twee buttons, waarbij er ook altijd een geselecteerd is. Wat hier precies de bedoeling van is, is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En is er al functionaliteit dat je screens doet stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Ja, via mijn esp8266 bedien ik nu via een simpele web interface mijn Somfy zonnescherm (Up, Stop, Down). Met pilight kreeg ik het niet voor elkaar, vandaar deze oplossing. Het zou leuk zijn om dit binnen pilight te intergreren doormiddel van een generic switch met drie knoppen en een http action (The http action can be used in pilight rules to send HTTP POST or GET requests). Deze http action is een custom action gemaakt door NiekD en terug te vinden op github. Het is maar een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je handig bent met javascript dan is dat sneller dan op mij wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Gaan we dat proberen :)
CurlyMo schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:30:
Als je handig bent met javascript dan is dat sneller dan op mij wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Even een vraagje over de volgende rule:

code:
1
IF switch.state IS on THEN switch DEVICE light TO on AFTER 10 MINIUTE

Op het moment dat switch.state IS on dat gaat er een timer lopen en gaat nar 10 minuten het licht aan.
Maar wat als binnen deze 10 minuten switch.state de waarde off krijgt, word deze timer dan geannuleerd?

Kreeg het idee van niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 06:26
Heeft iemand hier nog een link naar een oudere versie van xbian staan, misschien jij CurlyMo? Ik kom er net na de installatie van de laatste versie achter dat er problemen zijn met wiringpi icm kernel 4.9 en dus pilight het dan niet doet. Ik was altijd heel erg blij met de combinatie van kodi + pilight, maar dat krijg ik nu dus zo niet werkend.

Terug naar de vorige versie lukt ook niet meer, want geen backup. Kom online helaas geen xbian versies tegen met een oudere kernel.

[ Voor 16% gewijzigd door --WaaZaa-- op 01-06-2017 18:11 ]

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De laatste nightly moet werken op de laatste kernels.

PS. pilight maakt geen gebruikt van wiringPi, maar van mijn eigen wiringX.

[ Voor 42% gewijzigd door CurlyMo op 01-06-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 06:26
Ah, wiringPi en wiringX heb ik volgens mij eerder ook al door elkaar gehaald.

Maargoed, het werkt in ieder geval weer, inderdaad met de laatste nightly, thanks!

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Afgelopen weekend jammer genoeg mijn raspberry pi 3 opnieuw moeten installeren, gelijk maar de laatste Stretch image gebruikt en development versie van pilight. Na het terug zetten van mijn config.json (iets aangepast) bestand starte pilight en zag de webinterface er uit zoals van ouds. Nu lijkt het volgende niet te werken:
- Sunrise / Sunset, tijd klopt niet voor mijn locatie
- Rules, lijken wel uitgevoerd te worden, switches in de UI worden ingeschakelt bij een bepaalde tijd alleen de fysieke lamp niet. Als ik de switches handmatig toggle in de UI gaan mijn lampen wel handmatig aan en uit.

Momenteel staat mijn gpio platform op "raspberrypi2", helpt het als deze op raspberrypi3 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
In de huidige development versie van pilight werken ook de add-ons gemaakt door NiekD niet meer. Met name de "http action" is erg handig, code hiervan is terug te vinden op GitHub https://github.com/NiekD/pilight-addons/tree/master/actions. Is er iemand die hier kan helpen om deze super handige add-on weer werkende te krijgen met de huidige development versie van piligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien het over bugreporting gaat zou ik het fijn vinden om dat op het pilight forum te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:29:
Aangezien het over bugreporting gaat zou ik het fijn vinden om dat op het pilight forum te doen.
rorie schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:38:
- Sunrise / Sunset, tijd klopt niet voor mijn locatie
Dit is opgelost in de komende nightly.
- Rules, lijken wel uitgevoerd te worden, switches in de UI worden ingeschakelt bij een bepaalde tijd alleen de fysieke lamp niet. Als ik de switches handmatig toggle in de UI gaan mijn lampen wel handmatig aan en uit.
Weet je zeker dat dit niet met interferentie te maken heeft?
Momenteel staat mijn gpio platform op "raspberrypi2", helpt het als deze op raspberrypi3 staat?
Moet ik daar nog antwoord op geven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@CurlyMo Bedankt voor het oplossen van het probleem met Sunrise / Sunset, hopelijk heb ik vanavond tijd om dit te testen. Het probleem met rules heeft niets met interferentie te maken, dit heeft voor de update jaren lang succesvol gewerkt. In mijn settings sectie staat gpio platform nu op raspberrypi3, pilight drait op een Raspberry pi 3 dus dit lijkt me logisch. Gisterenavond was de UI ook niet meer bereikbaar, in debug mode zak ik niks geks. Hopelijk werkt alles weer na een nieuwe installatie want op het moment werkt niks meer :).

Is er ergens een beschrijving van welke aanpassingen er gedaan moeten worden om add-ons die met de huidige versie niet meer werken aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rorie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:36:
Is er ergens een beschrijving van welke aanpassingen er gedaan moeten worden om add-ons die met de huidige versie niet meer werken aan de praat te krijgen.
Nee, gebruikersmodules kan ik ook verder niks mee. Je zult daarvoor bij de maker moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
De maker heeft al aan gegeven hier op korte termijn geen tijd voor te hebben en ook niet bekend te zijn met welke aanpassingen er gedaan moeten worden. Als ik nu het installatie script uitvoer krijg ik allemaal errors, dit kan te maken hebben met de aanpassingen in pilight maar ook zo maar met de nieuwe kernel versie van Stretch.

Uiteindelijk gebruik ik alleen maar een custom action, deze zou ik ook handmatig kunnen compileren en naar de piligt action folder kunnen kopiëren. Voor mij is het moeilijk om te bepalen of dit nut heeft, moeten actions ook worden aangepast of zouden deze wel moeten werken op de huidige developemnt branch?

@CurlyMo Zou je misschien heel even kunnen kijken of de volgende files http.c en http.h herschreven moeten worden? Te vinden op https://github.com/NiekD/pilight-addons/tree/master/actions

Alvast bedankt, misschien handig om deze action aan pilight toe te voegen :).
CurlyMo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:06:
[...]

Nee, gebruikersmodules kan ik ook verder niks mee. Je zult daarvoor bij de maker moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rorie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:50:
@CurlyMo Zou je misschien heel even kunnen kijken of de volgende files http.c en http.h herschreven moeten worden? Te vinden op https://github.com/NiekD/pilight-addons/tree/master/actions
[...]
Ik heb geen tijd om gebruikersmodules te ondersteunen. Zie het als een uitdaging om het zelf te proberen. Daarnaast staan altijd alle oude pilight versies ook gewoon beschikbaar, dus als je er niet uitkomt, dan kan je altijd een versie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkie001
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-06 15:02
Ik heb een vraagje over pilight

Als eerste moet ik zeggen dat een beginnend linux gebruiker ben.

Maar nu mijn vraag

Ik wil op mijn raspberry pi 3 kodi draaien en pilight.
heeft er iemand een uitleg die het stap voor stap uitgelegd ?

Ik heb op 1sd kaartje osmc draaien en op me andere osmc met domoticz maar dat is voor mijn te lastig haha

Mvg michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat heb je zelf al gevonden en geprobeerd. Dit blijft tenslotte het tweakers forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Net even de nieuwe manual doorgelezen, ziet er al erg goed uit! Wat ik miste is een stukje over Z-Wave, welke modules worden er ondersteunt, hoe configureer ik deze enz. Dacht dat pilight dit wel ondersteunde toch, of niet meer in pilight 8.0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z-wave wordt op dit moment alleen ondersteund in de nightlies en zal ook nog even niet naar stable komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Of het mag weet ik niet, maar ik gheb deze post ook in het Home Assistant-topic geplaatst, ik weet namelijk niet waar ik wat fout doe:

Ik wil overstappen van Pimatic naar Home Assistant. Ik had stiekum verwacht dat ik de hardware min of meer ongewijzigd kon laten (Raspberry Pi met een Nano V3.0 ATmega328P waaraan mijn 433 zender en ontvanger zijn gekoppeld)

Voor Pimatic heb ik de Nano geflashed.

Nu begrijp ik dat ik, om in HAS 433 spul te kunnen gebruiken, pilight geinstalleerd moet worden. Klopt dat?

Maar, moet de ATMega328P op een andere manier geflashed worden? Wat moet ik in de config van pilight zetten ? Daar staat nu

code:
1
2
3
4
5
"hardware": {
        "433nano": {
            "comport": "/dev/ttyUSB0"
        }
    },

Ik heb Pilight op dezelfde Pi geinstalleerd als waar HAS op staat en in de configuration.yaml van HAS staat daarom dit:

code:
1
2
3
pilight:
  host: 192.168.1.111
  port: 5000

Maar bij het starten van HAS krijg ik de volgende melding :

code:
1
2
3
4
5
6
7
Invalid config

The following components and platforms could not be set up:

pilight

Please check your config.

Ik twijfel met name of pilight de usb-nano wel herkent want bij het starten van pilight krijg ik deze melding:

code:
1
2
Job for pilight.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status pilight.service" and "journalctl -xe" for details.

en systemctl status pilight.service geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
● pilight.service - pilight
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/pilight.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2017-12-25 10:04:12 CET; 32s ago
  Process: 2754 ExecStart=/usr/local/sbin/pilight-daemon (code=exited, status=1/FAILURE)
 Main PID: 784 (code=killed, signal=TERM)

Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: Starting pilight...
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Control process exited, code=exited status=1
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: Failed to start pilight.
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Unit entered failed state.
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Failed with result 'exit-code'.

en journalctl -xe geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
-- Subject: Unit pilight.service has begun start-up
-- Defined-By: systemd
-- Support: https://www.debian.org/support
--
-- Unit pilight.service has begun starting up.
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Control process exited, code=exited status=1
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: Failed to start pilight.
-- Subject: Unit pilight.service has failed
-- Defined-By: systemd
-- Support: https://www.debian.org/support
--
-- Unit pilight.service has failed.
--
-- The result is failed.

En dan ben ik eigenlijk compleet lost.......

Ik heb HAS via de BRUH one click methode geinstalleerd:

YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi

Ik heb de Nano geprobeerd te flashen via deze manier:

https://github.com/pilight/pilight-usb-nano

En daarbij het commando pilight-flash gebruikt met de hex die het resultaat was van de voorgaande stappen.

Dat gaf een aantal foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
INFO: **** START UPD. FW ****
[ Dec 25 19:45:48:97096] pilight-flash: INFO: Indentifying microprocessor
[Dec 25 19:45:48:106371] pilight-flash: INFO: Checking for an ATMega328P @115200
[Dec 25 19:45:48:281642] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:284524] pilight-flash: INFO: Not an ATMega328P
[Dec 25 19:45:48:293659] pilight-flash: INFO: Checking for an ATMega328P @57600
[Dec 25 19:45:48:468408] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:471150] pilight-flash: INFO: Not an ATMega328P
[Dec 25 19:45:48:480233] pilight-flash: INFO: Checking for an ATTiny25 @57600
[Dec 25 19:45:48:655012] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:657779] pilight-flash: INFO: Not an ATTiny45
[Dec 25 19:45:48:666729] pilight-flash: INFO: Checking for an ATTiny45 @57600
[Dec 25 19:45:48:841361] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:844225] pilight-flash: INFO: Not an ATTiny85
[Dec 25 19:45:48:853196] pilight-flash: INFO: Checking for an ATTiny85 @57600
[ Dec 25 19:45:49:27907] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[ Dec 25 19:45:49:30653] pilight-flash: ERROR: AVR unknown
[ Dec 25 19:45:49:33935] pilight-flash: INFO: First run firmware_getmp
[ Dec 25 19:45:49:35155] pilight-flash: INFO: **** FAILED UPD. FW ****

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou beginnen met het lezen van de pilight handleidingen op http://manual.pilight.org om pilight eerst op zichzelf draaiend te krijgen. Dan kan je concretere vragen stellen op waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
CurlyMo schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:48:
Ik zou beginnen met het lezen van de pilight handleidingen op http://manual.pilight.org om pilight eerst op zichzelf draaiend te krijgen. Dan kan je concretere vragen stellen op waar het mis gaat.
De installatie handleiding heb ik al drie keer gevolgd. Pilight start ook gewoon, dat is het probleem niet.

Na service pilight start en service pilight status krijg ik dit te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@raspberrypi:/home/pi# service pilight status
● pilight.service - pilight
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/pilight.service; enabled; vendor preset:
   Active: active (running) since Mon 2017-12-25 22:26:05 CET; 25s ago
  Process: 3306 ExecStart=/usr/local/sbin/pilight-daemon (code=exited, status=0/
 Main PID: 3307 (pilight-daemon)
   CGroup: /system.slice/pilight.service
           └─3307 /usr/local/sbin/pilight-daemon

Dec 25 22:26:05 raspberrypi systemd[1]: Starting pilight...
Dec 25 22:26:05 raspberrypi systemd[1]: Started pilight.

zonder foutmeldingen tijdens de start. Bij het commando pilight-debug krijg ik het volgende te zien:

code:
1
2
pilight-debug
[Dec 25 21:29:33:109717] pilight-debug: NOTICE: pilight-daemon instance found (3307)

Maar doe ik pilight-debug nadat ik service pilight stop heb gedaan dan zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
root@raspberrypi:/home/pi# pilight-debug
Press and hold one of the buttons on your remote or wait until
another device such as a weather station has sent new codes
The debugger will automatically reset itself after one second of
failed leads. It will keep running until you explicitly stop it.
This is done by pressing both the [CTRL] and C buttons on your keyboard.

Ik kan overigens drukken wat ik wil op mijn remote van de Impuls schakelaars maar zie niets binnenkomen. Ook de draadloze thermometer wordt niet opgepikt.

(waarna ik met CTRL-C niet uit het SSH scherm kom overigens)

Mijn config.json uit /etc/pilight ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
{
    "devices": {},
    "rules": {},
    "gui": {},
    "settings": {
        "log-level": 6,
        "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
        "log-file": "/var/log/pilight.log",
        "webserver-enable": 1,
        "webserver-root": "/usr/local/share/pilight/webgui",
        "webserver-http-port": 5001,
        "webserver-cache": 1,
        "gpio-platform": "raspberrypi1b1",
        "port": 5000
    },
        "433nano": {
            "comport": "/dev/ttyUSB0"
        }
    },
    "registry": {
        "webserver": {
            "ssl": {
                "certificate": {
                    "secure": 0,
                    "location": "/etc/pilight/pilight.pem"
                }
            }
        },
        "pilight": {
            "version": {
                "current": "8.0.4"
            }
        }
    }
}

Ik weet eerlijk gezegd niet wat er nu fout is mijn setup, dus kan ook niet handig zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Doet de webinterface het ook. Maar heb je ook de nano al geflasht? Lijkt me ook wel vrij essentieel.

Weet je zeker dat het een ttyUSB is (en niet ttyACM)? Probeer, als er nig niet geflasht is, ook eens als sudo.

Wat betreft de integratie met HA, ik zie in je config dat je ook al een certificaat voor SSL hebt. Ik zou dat eerst eens zonder proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
GENETX schreef op maandag 25 december 2017 @ 22:46:
Doet de webinterface het ook. Maar heb je ook de nano al geflasht? Lijkt me ook wel vrij essentieel.

Weet je zeker dat het een ttyUSB is (en niet ttyACM)? Probeer, als er nig niet geflasht is, ook eens als sudo.

Wat betreft de integratie met HA, ik zie in je config dat je ook al een certificaat voor SSL hebt. Ik zou dat eerst eens zonder proberen.
- Webinterface doet het (leeg welliswaar, behalve de statusbalk bovenin)
- SSL heb ik uit de config gehaald
- Het flashen van de Nano ging dus niet goed, zoals eerder beschreven, maar ik weet daar niet zo goed wat ik moet doen. Ik probeer het met de instructies zoals hier staan: https://github.com/pilight/pilight-usb-nano maar uiteindelijk krijg ik daar de melding:

code:
1
2
 avrdude -b 57600 -p atmega328p -c arduino -P COM5 -U flash:w:pilight_usb_nano.hex
avrdude: ser_open(): can't open device "COM5": No such file or directory

Ik denk dat ik de Nano (zoals deze https://nl.aliexpress.com...b08500b9&rmStoreLevelAB=5 op een andere manier geflashed moet worden als deze aan een raspberry Pi hangt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Als je op linux zit dan heb je zeker niet te maken met COM5. Je hebt dan iets als /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyACM0 nodig (of ander getal). Dat kan je achterhalen door even de nano er uit trekken en "ls /dev" doen. Dan de nano er in, en dan nog eens ls /dev. Check wat er bij gekomen is.

Verder, draai dit commando voor de zekerheid met sudo er voor.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 25-12-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Check. Net voor jouw berichtje zag ik ook dat licht ;-) Maar ook daarmee nog geen succes: (ik zie dat ik /dev/ttyUSB0 moet hebben)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
root@raspberrypi:/home/pi/pilight-usb-nano# avrdude -b 57600 -p atmega328p -c arduino -P /dev/ttyUSB0 -U flash:w:pilight_usb_nano.hex
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x00
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x00

avrdude done.  Thank you.

edit: Wacht.. nadat ik de Nano terugstak zag ik /dev/USB1 erbij komen. Daarmee lijkt het AVRdude commando wel te werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
root@raspberrypi:/home/pi/pilight-usb-nano# avrdude -b 57600 -p atmega328p -c arduino -P /dev/ttyUSB1 -U flash:w:pilight_usb_nano.hex

avrdude: AVR device initialized and ready to accept instructions

Reading | ################################################## | 100% 0.01s

avrdude: Device signature = 0x1e950f (probably m328p)
avrdude: NOTE: "flash" memory has been specified, an erase cycle will be performed
         To disable this feature, specify the -D option.
avrdude: erasing chip
avrdude: reading input file "pilight_usb_nano.hex"
avrdude: input file pilight_usb_nano.hex auto detected as Intel Hex
avrdude: writing flash (4472 bytes):

Writing | ################################################## | 100% 31.96s

avrdude: 4472 bytes of flash written
avrdude: verifying flash memory against pilight_usb_nano.hex:
avrdude: load data flash data from input file pilight_usb_nano.hex:
avrdude: input file pilight_usb_nano.hex auto detected as Intel Hex
avrdude: input file pilight_usb_nano.hex contains 4472 bytes
avrdude: reading on-chip flash data:

Reading | ################################################## | 100% 27.04s

avrdude: verifying ...
avrdude: 4472 bytes of flash verified

avrdude: safemode: Fuses OK (E:00, H:00, L:00)

avrdude done.  Thank you.

Weer een stapje verder

Volgende update: pilight-debug geeft nu de signalen van mijn weerstation door! Dus ik kan er nu van uit gaan dat pilight goed geinstalleerd is en verder gaan met HAS! Thanks!

[ Voor 34% gewijzigd door VAnTurenhout op 25-12-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Np, succes! Let op dat je bij een reboot wss wel weer op USB0 zit. Je zou dat ook nog op kunnen vangen met zoiets:
https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom niet gewoon flashen met pilight zelf?
code:
1
pilight-flash -p /dev/ttyUSB0 -f pilight_usb_nano.hex

Vind ik zelf gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat faalde eerder ook bij van vanturenhout ;) Maar zou nu vast ook moeten werken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Oke, pilight lijkt prima te draaien inmiddels. (samen met Home Assistant)

Als voormalig gebruiker van Pimatic wil ik natuurlijk dezelfde functionaliteiten terug zien te krijgen. De switches werken zoals ik verwacht (klein dingetje is dat ze soms niet meteen reageren...tweede keer aanklikken dan werken ze wel, maar goed dat is een kleinigheidje)

Maar nu: Ik heb een Select Plus deurbel van de Action. Die kon ik met Pimatic uitlezen als een PIR sensor, hoe zou ik dat met Pilight voor elkaar kunnen krijgen?

Ik heb ook een buiten eenvoudige thermometer (Auriol) die ook uit te lezen was met Pimatic. Zelfde vraag: Hoe krijg ik deze te zien in Pilight?

Ik begrijp dat met deze info niemand iets kan, dus als er mee info nodig is dan hoor ik dat graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VAnTurenhout schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:49:
Oke, pilight lijkt prima te draaien inmiddels. (samen met Home Assistant)

Als voormalig gebruiker van Pimatic wil ik natuurlijk dezelfde functionaliteiten terug zien te krijgen. De switches werken zoals ik verwacht (klein dingetje is dat ze soms niet meteen reageren...tweede keer aanklikken dan werken ze wel, maar goed dat is een kleinigheidje)

Maar nu: Ik heb een Select Plus deurbel van de Action. Die kon ik met Pimatic uitlezen als een PIR sensor, hoe zou ik dat met pilight voor elkaar kunnen krijgen?

Ik heb ook een buiten eenvoudige thermometer (Auriol) die ook uit te lezen was met Pimatic. Zelfde vraag: Hoe krijg ik deze te zien in pilight?

Ik begrijp dat met deze info niemand iets kan, dus als er mee info nodig is dan hoor ik dat graag
Eerst een juiste vaststelling dat iets wel of niet werkt. Hoe heb je dat gedaan?
Als het inderdaad niet werkt, zorgen dat het werkt door er een protocol voor te schrijven als niemand dat nog gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
CurlyMo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:58:
[...]

Eerst een juiste vaststelling dat iets wel of niet werkt. Hoe heb je dat gedaan?
Ik weet niet of het wel of niet werkt... Ik zou niet weten hoe de notatie van mijn deurbel of weerstation in Piligt config zou moeten zijn. Ik heb wel wat geprobeerd maar daar had ik geen resultaten mee.

Mijn 433Mhz zender/ontvanger heb ik overigens via een Nano aan een Raspberry hangen.

In de config van Pimatic zag het er zo uit:

Deurbel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
      "class": "HomeduinoRFPir",
      "protocols": [
        {
          "name": "pir4",
          "options": {
            "id": 52043,
            "unit": 21290
          }
        }
      ],
      "id": "deurbel",
      "name": "Deurbel"
    },

en het weerstation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
      "class": "HomeduinoRFWeatherStation",
      "protocols": [
        {
          "name": "weather10",
          "options": {
            "id": 930,
            "channel": 1
          }
        }
      ],
      "values": [
        "temperature"
      ],
      "xAttributeOptions": [],
      "id": "weerstation3",
      "name": "Buitentemperatuur weerstation",
      "processingTemp": "$value"
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de handleiding al eens goed doorgelezen?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 09-01-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
CurlyMo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:20:
Heb je de handleiding al eens goed doorgelezen?
Meerder keren. Waar doel je precies op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://manual.pilight.org/programs/receive.html

Bijvoorbeeld het draaien van pilight-receive zodra de pilight-daemon draait. Dan zie je alles wat daadwerkelijk binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
CurlyMo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:20:
https://manual.pilight.org/programs/receive.html

Bijvoorbeeld het draaien van pilight-receive zodra de pilight-daemon draait. Dan zie je alles wat daadwerkelijk binnenkomt.
Dat heb ik gedaan, en er komt niets binnen, tenzij ik het in de config.json heb gedefinieerd. Dus een led op de GPIO-switch wordt gezien en de statusveranderingen daarvan ook. Een DS18b20 sensor wordt ook pas gezien wanneer ik deze bekend heb gemaakt in de config.json.

Ik zou dan ook verwachten dat het weerstation ook pas gezien wordt nadat ik hem in de config.json heb geplaatst. En daar zit het hem juist. Ik weet niet precies wat ik daarvoor in de config moet zetten.
En ja, misschien is er nog geen protocol voor mijn devices. dat kan natuurlijk ook. Ik heb zelf niet de kennis om een protocol te maken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VAnTurenhout schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:42:
[...]
Ik zou dan ook verwachten dat het weerstation ook pas gezien wordt nadat ik hem in de config.json heb geplaatst.
Dat is niet zo, dat is waarom ik het vraag. pilight-receive geeft alle ruwe data door. Je configuratie bepaalt wat daadwerkelijk wordt bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
CurlyMo schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Dat is niet zo, dat is waarom ik het vraag. pilight-receive geeft alle ruwe data door. Je configuratie bepaalt wat daadwerkelijk wordt bijgehouden.
Ha, helder. Dan ga ik die pilight-receive eens wat langer laten draaien en kijken wat er voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Ik denk trouwens dat flashen van de Nano misschien niet helemaal goed gegaan is omdat ik geen enkel signaal op de 433 ontvang. Ik kan wel zenden. Daar ga ik straks eerst maar eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
Update:
Ik zie met pilight-receive geen weerstation of deurbel info binnen komen. De knopjes op mijn 433 Mhz afstandsbediening worden wel gezien.

Is er iets wat ik nog over het hoofd zie?
pilight-debug zie ik wel een hoop voorbij komen in deze vorm, maar dat kan ik niet vertalen naar een van bovenstaande dingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
time:           Tue Jan  9 20:07:45 2018
hardware:       433nano
pulse:          2
rawlen:         36
pulselen:       173

Raw code:
1100 1100 1100 370 1100 370 1100 1100 1100 1100 1100 370 1100 370 1100 1100 1100 1100 1100 1100 1100 370 1100 1100 1100 370 1100 370 1100 370 1100 370 1100 370 1100 5890
--[RESULTS]--

pulselen:       172

Raw code:
1100 1100 1100 370 1100 370 1100 1100 1100 1100 1100 370 1100 370 1100 1100 1100 1100 1100 1100 1100 370 1100 1100 1100 370 1100 370 1100 370 1100 370 1100 370 1100 5880
--[RESULTS]--

Raw code:
1100 1100 1100 370 1100 370 1100 1100 1100 1100 1100 370 1100 370 1100 1100 1100 1100 1100 1100 1100 370 1100 1100 1100 370 1100 370 1100 370 1100 370 1100 370 1100 5880
--[RESULTS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijken me mooie consistente resultaten. Er zal dan waarschijnlijk nog nooit een protocol voor gemaakt zijn. Je kan een verzoek doen op het forum en hopen dat iemand je kan helpen met implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 14:53

geerttttt

Manisch positief

Hallo! Ik heb een nieuwe deurbel die op 433mhz werkt. Ik heb met pilight-debug meermaals de deurbel ingedrukt en de resultaten opgeslagen, dit is wat eruit komt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
time:           Sun Apr 29 16:40:58 2018
hardware:       433gpio
pulse:          22
rawlen:         26
pulselen:       148

Raw code:
350 350 686 350 686 350 686 700 350 686 336 700 336 364 672 700 336 364 686 364 700 350 686 700 308 5040

time:           Sun Apr 29 16:41:18 2018

Raw code:
364 336 686 364 672 336 686 700 350 714 322 714 336 378 672 714 322 406 658 364 672 350 672 714 308 5068

time:           Sun Apr 29 16:41:20 2018

Raw code:
336 350 686 350 686 350 686 714 322 700 336 700 336 378 658 714 322 350 700 336 672 378 672 700 308 5040

Het gaat om een Quigg deurbel.

Nu de vraag, hoe zorg ik er voor dat pilight deze herkent? Op dit moment krijg ik namelijk niks geen melding. Ik gebruik pilight puur voor het opvangen van 433mhz signaal, de rauwe json vang ik op met mijn eigen software. Is het mogelijk dat hij deze deurbel gaat herkennen? @CurlyMo ?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@geerttttt Als iemand er een protocol voor kan schrijven dan moet dat lukken. Ik heb er alleen geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:15:
@geerttttt Als iemand er een protocol voor kan schrijven dan moet dat lukken. Ik heb er alleen geen tijd voor.
Oke, ik kan wel wat programmeren, is er misschien ergens een basis tutorial of voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geerttttt schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:02:
[...]

Oke, ik kan wel wat programmeren, is er misschien ergens een basis tutorial of voorbeeld?
Bekijk eens deze PR, https://github.com/pilight/pilight/pull/277/files. Dat helpt je wellicht op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik ga er naar kijken. Even een feature request voor de toekomst. Zou het niet handig zijn als je makkelijk zulke dingen zou kunnen toevoegen? Bijvoorbeeld een Json config met custom devices? Zodat mensen makkelijk met debug kunnen uitlezen en dan in een Json file verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geerttttt schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:35:
[...]

Ik ga er naar kijken. Even een feature request voor de toekomst. Zou het niet handig zijn als je makkelijk zulke dingen zou kunnen toevoegen? Bijvoorbeeld een Json config met custom devices? Zodat mensen makkelijk met debug kunnen uitlezen en dan in een Json file verwerken?
Ja, daarom ben ik bezig met lua modules te ondersteunen. Event acties en operatoren zijn al ondersteund. Nu bezig met de acties, daarna naar de protocollen en config-providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Oke, ik ben bezig een protocol te schrijven, maar om het protocol te snappen zou ik graag de waardes omzetten naar binair.
Hoe lees ik dit binair?:
code:
1
2
3
4
5
6

Raw code:
350 350 686 350 686 350 686 700 350 686 336 700 336 364 672 700 336 364 686 364 700 350 686 700 308 5040

Kun jij me dat vertellen @CurlyMo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geerttttt schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:00:
Hm ok, en die waarden, zijn die dan bij benadering? Oftewel, kan dat wat fluctueren? Bijv ik zie vaak 700 langskomen, maar ook 714, is dat waarschijnlijk hetzelfde en moet ik dat normaliseren?
Dat is exact het punt van reverse engineering van een protocol. Daar achter komen. Ik weet dat dus ook niet. Het is zoeken naar betekenisvolle patronen.

[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 30-04-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:21:
[...]

Dat is exact het punt van reverse engineering van een protocol. Daar achter komen. Ik weet dat dus ook niet. Het is zoeken naar betekenisvolle patronen.
Hm ok, en die waarden, zijn die dan bij benadering? Oftewel, kan dat wat fluctueren? Bijv ik zie vaak 700 langskomen, maar ook 714, is dat waarschijnlijk hetzelfde en moet ik dat normaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geerttttt schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:22:
[...]

Wat daarbij helpt is bijv. van één knop herhaaldelijk op aan en uit te drukken om daarvan het patroon te herkennen. Daarna verder te kijken naar verschillen tussen knopen. Knop 1 Aan, knop 2 Aan, knop 3 Aan enz. en daarin patronen zoeken.

Zie 700 moet je normaliseren ja. Zie vaak de defines aan het begin van een protocol waarin de min en max waardes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:30:
[...]

Wat daarbij helpt is bijv. van één knop herhaaldelijk op aan en uit te drukken om daarvan het patroon te herkennen. Daarna verder te kijken naar verschillen tussen knopen. Knop 1 Aan, knop 2 Aan, knop 3 Aan enz. en daarin patronen zoeken.

Zie 700 moet je normaliseren ja. Zie vaak de defines aan het begin van een protocol waarin de min en max waardes staan.
Hm, oke, lastig. Het zou handig zijn als er ergens een voorbeeld o.i.d. is met de rauwe code en het bijbehorende protocol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zijn er al:
https://manual.pilight.org/protocols/433.92/switch/kaku.html
https://github.com/piligh...s/433.92/arctech_switch.c
geerttttt schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:33:
[...]

Hm, oke, lastig. Het zou handig zijn als er ergens een voorbeeld o.i.d. is met de rauwe code en het bijbehorende protocol..
Het is ook geen z-wave of zigbee waarin er gewoon een vast API is die je kan gebruiken en waarin alle apparaten gestandaardiseerd mee communiceren. Dat maakt pilight ook zo'n ondankbaar werk. Veel werk steken in goedkope (klote) draadloze apparaten :p

[ Voor 59% gewijzigd door CurlyMo op 30-04-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Is het mogelijk om via pilight de kans op regen te tonen (voor de huidige dag) via een van de beschikbare protocollen, wunderground of openweathermap. Kon hier niks over vinden in de manual, alleen een paar forum posts alleen werd ik daar niet heel veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

nevermind de originele vraag, blijkbaar klopt de pilight-documentatie op de site niet meer...

Als ik in de gui-sectie van de config een "readonly": 0 (of 1) neerzet dan blijkt de config foutief te zijn, terwijl exact dit wel staat in het voorbeeld op de site?

[ Voor 90% gewijzigd door roeleboel op 07-11-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roeleboel schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:43:
nevermind de originele vraag, blijkbaar klopt de pilight-documentatie op de site niet meer...

Als ik in de gui-sectie van de config een "readonly": 0 (of 1) neerzet dan blijkt de config foutief te zijn, terwijl exact dit wel staat in het voorbeeld op de site?
Kan je een voorbeeldje van die config tonen met de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CurlyMo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:36:
[...]

Kan je een voorbeeldje van die config tonen met de foutmelding.
De hele config die de error geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
{
        "devices": {
                "doorcontact1": {
                        "protocol": [ "kaku_contact" ],
                        "id": [{
                                "id": 28362678,
                                "unit": 9
                        }],
                        "state": "opened"
                },
                "doorcontact2": {
                        "protocol": [ "kaku_contact" ],
                        "id": [{
                                "id": 28362678,
                                "unit": 10
                        }],
                        "state": "closed"
                }
        },
        "rules": {
                "testvoordeuropen": {
                        "rule": "IF doorcontact1.state == 'opened' THEN pushover TITLE 'voordeur open' MESSAGE 'voordeur open' TOKEN <snip token> USER <snip user>",
                        "active": 1
                }
        },
        "gui": {
                "doorcontact1": {
                        "name": "voordeur",
                        "group": [ "huis" ],
                        "media": [ "all" ],
"readonly": 0
                },
                "doorcontact2": {
                        "name": "garagepoort",
                        "group": [ "huis" ],
                        "media": [ "all" ]
                }
        },
        "settings": {
                "log-level": 6,
                "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
                "log-file": "/var/log/pilight.log",
                "standalone": 0,
                "webserver-enable": 1,
                "webserver-root": "/usr/local/share/pilight/webgui",
                "webserver-http-port": 5001,
                "webserver-https-port": 5002,
                "webserver-cache": 1,
                "whitelist": "",
                "gpio-platform": "raspberrypi3"
        },
                "433gpio": {
                        "sender": 0,
                        "receiver": 1
                }
        },
        "registry": {
                "webserver": {
                        "ssl": {
                                "certificate": {
                                        "location": "/etc/pilight/pilight.pem",
                                        "secure": 0
                                }
                        }
                },
                "pilight": {
                        "version": {
                                "current": "8.1.3"
                        }
                }
        }
}

daarmee komt in /var/log/pilight.err het volgende te staan (als ik de service probeer te starten):
code:
1
2
[Nov 07 23:02:36:176653] pilight-daemon: ERROR: config gui element #1 "readonly" of "doorcontact1", invalid
[Nov 07 23:02:36:177208] pilight-daemon: ERROR: failed to read config

als ik de regel van readonly weghaal (en de komma ervoor zodat het terug valid json is), dan start de service zonder probleem.
Wel nog een ander dingetje: op de webpagina krijg ik heel mooi een balk 'huis', maar de aparaten verschijnen niet (wel op een pilight-android app). Gebruikt systeem is ubuntu 18.04 met laatste firefox en laatste chrome, beiden geven de 2 apparaten niet weer, enkel de balk 'huis'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kaku_contact protocol ondersteund geen readonly, omdat het dit protocol ook alleen kan ontvangen, niet zenden. Alleen lezen is dus zinloos.

Nog aanvullend daarop. Er zijn geen gui elementen beschikbaar voor contact protocollen. We hebben daar nooit een goed idee voor gekregen. Als je dus tips hebt?

Wat je kan doen is bijv. een generic_label gebruiken om de statussen van je deurcontacten te verwerken zoals je wil.

De documentatie is open source en door iedereen aan te passen. Als je dat zelf niet kan, wil je me dan concreet wijzen op de fouten?

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 07-11-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CurlyMo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:25:
Het kaku_contact protocol ondersteund geen readonly, omdat het dit protocol ook alleen kan ontvangen, niet zenden. Alleen lezen is dus zinloos.

Nog aanvullend daarop. Er zijn geen gui elementen beschikbaar voor contact protocollen. We hebben daar nooit een goed idee voor gekregen. Als je dus tips hebt?

Wat je kan doen is bijv. een generic_label gebruiken om de statussen van je deurcontacten te verwerken zoals je wil.

De documentatie is open source en door iedereen aan te passen. Als je dat zelf niet kan, wil je me dan concreet wijzen op de fouten?
Ik snap de logica er achter, readonly is idd redelijk zinloos voor een protocol dat niet kan uitzenden, maar ja, als op de documentatiepagina van de gui staat ' fixed fields that are common for all GUI elements', en dan met 'readonly' in de opgesomde lijst, dan is het voor mij alleszins verklaarbaar dat er bij mij dingen mislopen :)
Bijkomend: in de documentatie staat ook nog voor debug-log: (bij de faq)
code:
1
2
3
4
5
pilight doesn't start or immediately exits

Most probably you made an error in the pilight configuration. Start pilight in debug mode and check the output:

pi@pilight:~# pilight-daemon -D

maar ik vind op mijn installatie het 'pilight-daemon' commando niet terug... (verse raspbian, installatie uit stabiele pilight-repo), dat helpt ook niet direct voor fouten op te sporen :) Het duurde even voor ik doorhad dat ik in /var/log/pilight.err moest gaan kijken.

Helaas ben ik niet goed in het schrijven van documentatie (laat dat een understatement wezen), maar bovenstaande 2 'foutjes' ben ik gisteren op gestoten.

Qua gui-element voor een contact zou ik voorstellen om iets te gebruiken dat lijkt op een 'open/closed switch' die ze in electrische schema's gebruiken? Iets in deze aard:
Afbeeldingslocatie: https://igcseaid.files.wordpress.com/2018/04/switch.png

Maar bon, mijn visuele skills zijn erger dan mijn schrijfstijl, dus zeker no hard feelings als ge het maar niks vindt :D (tekening is van een of andere blog btw, niet van mij)

Die labels ga ik nog eens een keer bekijken.

Vraagje nog:
voor de waf hier in huis te verhogen zou ik graag een melding via pushover krijgen als de voordeurbel gaat, kan ik pilight combineren met een kaku acdb-7000ac?
Ik vind niet direct terug welk protocol ik zou moeten/kunnen gebruiken, en voordat ik de bel in huis haal zou ik liever even weten of wat ik wil wel kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roeleboel schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:14:
[...]
als op de documentatiepagina van de gui staat ' fixed fields that are common for all GUI elements', en dan met 'readonly' in de opgesomde lijst, dan is het voor mij alleszins verklaarbaar dat er bij mij dingen mislopen :)
Ik heb het aangepast bij de volgende versie (van de documentatie)
Bijkomend: in de documentatie staat ook nog voor debug-log: (bij de faq)
code:
1

De daemon wordt geïnstalleerd in een sbin folder, en is dus alleen te vinden voor de root gebruiker. Als je hem als niet root gebruiker wil draaien, dan zul je het hele commando moeten opgeven: /usr/local/sbin/pilight-daemon
Dit heeft weinig met pilight te maken, maar is basis linux kennis :)
Helaas ben ik niet goed in het schrijven van documentatie (laat dat een understatement wezen), maar bovenstaande 2 'foutje' ben ik gisteren op gestoten.
Eén onhandig geformuleerde documentatie. Dank voor het wijzen daarop.
kaku acdb-7000ac?
Volgens mij is alles van kaku ondersteund, of zij moeten iets aangepast hebben. Of het ondersteund is als specifiek een deurbel is een tweede. Het kan zijn dat het zich voordoet als schakelaar op deurcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CurlyMo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:24:
code:
1

De daemon wordt geïnstalleerd in een sbin folder, en is dus alleen te vinden voor de root gebruiker. Als je hem als niet root gebruiker wil draaien, dan zul je het hele commando moeten opgeven: /usr/local/sbin/pilight-daemon
Dit heeft weinig met pilight te maken, maar is basis linux kennis :)
Waarom is het in de documentatie dan de user 'pi' die zonder sudo of pad het pilight-daemon commando uitvoert? :)

(zelfde foutje 1 hoger in de faq, bij opvragen pilight-versie)

Bedankt voor de info over de bel, ik ga het aan de vrouw des huizes voorleggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roeleboel daar heb je wel weer een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om nog wat oude 433 devices te schakelen probeer ik pilight aan te praat te krijgen, pilight lijkt actief te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wf3sdcO.png

Het lukt me echter niet om inkomende commando's in beeld te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g2ACDqB.png

Ik vond een mogelijke oplossing: In de configuratie heb ik "port": 5000 toegevoegd (standalone stond al op 1):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uGm4yX6.png

Ook na een herstart van de Raspberry Pi blijf ik de 'no pilight ssdp connections found' foutmelding krijgen.
Ben zeker niet de enige (die dit gehad heeft), maar ik staar me nu even blind op een alternatieve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Standalone op 0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ah, dan krijg ik die foutmelding inderdaad niet, dat dus over het hoofd gezien..
'pilight-receive' toont me nu iets wanneer ik op een toegevoegd device klik in de pilight GUI, namelijk id, unit, state, etc.

Ik zie echter niets wanneer ik op een knop van een KAKU wandschakelaar of non-KAKU afstandsbediening (Flamingo) druk. Ik ging er, mogelijk onterecht, vanuit dat ik ook dat commando dan zou zien. Is dat vermoeden onjuist? Zo niet, dan moet ik het probleem elders zoeken, mogelijk aan de receiver kant (ik heb een USB Nano V3.0 met losse receiver en sender aangesloten, die voorheen gebruikt werd met pimatic).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t8Pk7L4.png

Ook 'sudo plight-debug' blijft angstvallig stil.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 19-12-2018 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:46:
Zo niet, dan moet ik het probleem elders zoeken, mogelijk aan de receiver kant (ik heb een USB Nano V3.0 met losse receiver en sender aangesloten, die voorheen gebruikt werd met pimatic).
Je hoort wat te zien. Even verder debuggen dus :)

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste