Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:10

geerttttt

Manisch positief

Oke, ik ben bezig een protocol te schrijven, maar om het protocol te snappen zou ik graag de waardes omzetten naar binair.
Hoe lees ik dit binair?:
code:
1
2
3
4
5
6
pulse:          22
rawlen:         26
pulselen:       148

Raw code:
350 350 686 350 686 350 686 700 350 686 336 700 336 364 672 700 336 364 686 364 700 350 686 700 308 5040

Kun jij me dat vertellen @CurlyMo ?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geerttttt schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:00:
Hm ok, en die waarden, zijn die dan bij benadering? Oftewel, kan dat wat fluctueren? Bijv ik zie vaak 700 langskomen, maar ook 714, is dat waarschijnlijk hetzelfde en moet ik dat normaliseren?
Dat is exact het punt van reverse engineering van een protocol. Daar achter komen. Ik weet dat dus ook niet. Het is zoeken naar betekenisvolle patronen.

[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 30-04-2018 16:30 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:21:
[...]

Dat is exact het punt van reverse engineering van een protocol. Daar achter komen. Ik weet dat dus ook niet. Het is zoeken naar betekenisvolle patronen.
Hm ok, en die waarden, zijn die dan bij benadering? Oftewel, kan dat wat fluctueren? Bijv ik zie vaak 700 langskomen, maar ook 714, is dat waarschijnlijk hetzelfde en moet ik dat normaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geerttttt schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:22:
[...]

Wat daarbij helpt is bijv. van één knop herhaaldelijk op aan en uit te drukken om daarvan het patroon te herkennen. Daarna verder te kijken naar verschillen tussen knopen. Knop 1 Aan, knop 2 Aan, knop 3 Aan enz. en daarin patronen zoeken.

Zie 700 moet je normaliseren ja. Zie vaak de defines aan het begin van een protocol waarin de min en max waardes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CurlyMo schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:30:
[...]

Wat daarbij helpt is bijv. van één knop herhaaldelijk op aan en uit te drukken om daarvan het patroon te herkennen. Daarna verder te kijken naar verschillen tussen knopen. Knop 1 Aan, knop 2 Aan, knop 3 Aan enz. en daarin patronen zoeken.

Zie 700 moet je normaliseren ja. Zie vaak de defines aan het begin van een protocol waarin de min en max waardes staan.
Hm, oke, lastig. Het zou handig zijn als er ergens een voorbeeld o.i.d. is met de rauwe code en het bijbehorende protocol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zijn er al:
https://manual.pilight.org/protocols/433.92/switch/kaku.html
https://github.com/piligh...s/433.92/arctech_switch.c
geerttttt schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:33:
[...]

Hm, oke, lastig. Het zou handig zijn als er ergens een voorbeeld o.i.d. is met de rauwe code en het bijbehorende protocol..
Het is ook geen z-wave of zigbee waarin er gewoon een vast API is die je kan gebruiken en waarin alle apparaten gestandaardiseerd mee communiceren. Dat maakt pilight ook zo'n ondankbaar werk. Veel werk steken in goedkope (klote) draadloze apparaten :p

[ Voor 59% gewijzigd door CurlyMo op 30-04-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 14:56
Is het mogelijk om via pilight de kans op regen te tonen (voor de huidige dag) via een van de beschikbare protocollen, wunderground of openweathermap. Kon hier niks over vinden in de manual, alleen een paar forum posts alleen werd ik daar niet heel veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

nevermind de originele vraag, blijkbaar klopt de pilight-documentatie op de site niet meer...

Als ik in de gui-sectie van de config een "readonly": 0 (of 1) neerzet dan blijkt de config foutief te zijn, terwijl exact dit wel staat in het voorbeeld op de site?

[ Voor 90% gewijzigd door roeleboel op 07-11-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roeleboel schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:43:
nevermind de originele vraag, blijkbaar klopt de pilight-documentatie op de site niet meer...

Als ik in de gui-sectie van de config een "readonly": 0 (of 1) neerzet dan blijkt de config foutief te zijn, terwijl exact dit wel staat in het voorbeeld op de site?
Kan je een voorbeeldje van die config tonen met de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CurlyMo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:36:
[...]

Kan je een voorbeeldje van die config tonen met de foutmelding.
De hele config die de error geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
{
        "devices": {
                "doorcontact1": {
                        "protocol": [ "kaku_contact" ],
                        "id": [{
                                "id": 28362678,
                                "unit": 9
                        }],
                        "state": "opened"
                },
                "doorcontact2": {
                        "protocol": [ "kaku_contact" ],
                        "id": [{
                                "id": 28362678,
                                "unit": 10
                        }],
                        "state": "closed"
                }
        },
        "rules": {
                "testvoordeuropen": {
                        "rule": "IF doorcontact1.state == 'opened' THEN pushover TITLE 'voordeur open' MESSAGE 'voordeur open' TOKEN <snip token> USER <snip user>",
                        "active": 1
                }
        },
        "gui": {
                "doorcontact1": {
                        "name": "voordeur",
                        "group": [ "huis" ],
                        "media": [ "all" ],
"readonly": 0
                },
                "doorcontact2": {
                        "name": "garagepoort",
                        "group": [ "huis" ],
                        "media": [ "all" ]
                }
        },
        "settings": {
                "log-level": 6,
                "pid-file": "/var/run/pilight.pid",
                "log-file": "/var/log/pilight.log",
                "standalone": 0,
                "webserver-enable": 1,
                "webserver-root": "/usr/local/share/pilight/webgui",
                "webserver-http-port": 5001,
                "webserver-https-port": 5002,
                "webserver-cache": 1,
                "whitelist": "",
                "gpio-platform": "raspberrypi3"
        },
        "hardware": {
                "433gpio": {
                        "sender": 0,
                        "receiver": 1
                }
        },
        "registry": {
                "webserver": {
                        "ssl": {
                                "certificate": {
                                        "location": "/etc/pilight/pilight.pem",
                                        "secure": 0
                                }
                        }
                },
                "pilight": {
                        "version": {
                                "current": "8.1.3"
                        }
                }
        }
}

daarmee komt in /var/log/pilight.err het volgende te staan (als ik de service probeer te starten):
code:
1
2
[Nov 07 23:02:36:176653] pilight-daemon: ERROR: config gui element #1 "readonly" of "doorcontact1", invalid
[Nov 07 23:02:36:177208] pilight-daemon: ERROR: failed to read config

als ik de regel van readonly weghaal (en de komma ervoor zodat het terug valid json is), dan start de service zonder probleem.
Wel nog een ander dingetje: op de webpagina krijg ik heel mooi een balk 'huis', maar de aparaten verschijnen niet (wel op een pilight-android app). Gebruikt systeem is ubuntu 18.04 met laatste firefox en laatste chrome, beiden geven de 2 apparaten niet weer, enkel de balk 'huis'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kaku_contact protocol ondersteund geen readonly, omdat het dit protocol ook alleen kan ontvangen, niet zenden. Alleen lezen is dus zinloos.

Nog aanvullend daarop. Er zijn geen gui elementen beschikbaar voor contact protocollen. We hebben daar nooit een goed idee voor gekregen. Als je dus tips hebt?

Wat je kan doen is bijv. een generic_label gebruiken om de statussen van je deurcontacten te verwerken zoals je wil.

De documentatie is open source en door iedereen aan te passen. Als je dat zelf niet kan, wil je me dan concreet wijzen op de fouten?

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 07-11-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CurlyMo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:25:
Het kaku_contact protocol ondersteund geen readonly, omdat het dit protocol ook alleen kan ontvangen, niet zenden. Alleen lezen is dus zinloos.

Nog aanvullend daarop. Er zijn geen gui elementen beschikbaar voor contact protocollen. We hebben daar nooit een goed idee voor gekregen. Als je dus tips hebt?

Wat je kan doen is bijv. een generic_label gebruiken om de statussen van je deurcontacten te verwerken zoals je wil.

De documentatie is open source en door iedereen aan te passen. Als je dat zelf niet kan, wil je me dan concreet wijzen op de fouten?
Ik snap de logica er achter, readonly is idd redelijk zinloos voor een protocol dat niet kan uitzenden, maar ja, als op de documentatiepagina van de gui staat ' fixed fields that are common for all GUI elements', en dan met 'readonly' in de opgesomde lijst, dan is het voor mij alleszins verklaarbaar dat er bij mij dingen mislopen :)
Bijkomend: in de documentatie staat ook nog voor debug-log: (bij de faq)
code:
1
2
3
4
5
pilight doesn't start or immediately exits

Most probably you made an error in the pilight configuration. Start pilight in debug mode and check the output:

pi@pilight:~# pilight-daemon -D

maar ik vind op mijn installatie het 'pilight-daemon' commando niet terug... (verse raspbian, installatie uit stabiele pilight-repo), dat helpt ook niet direct voor fouten op te sporen :) Het duurde even voor ik doorhad dat ik in /var/log/pilight.err moest gaan kijken.

Helaas ben ik niet goed in het schrijven van documentatie (laat dat een understatement wezen), maar bovenstaande 2 'foutjes' ben ik gisteren op gestoten.

Qua gui-element voor een contact zou ik voorstellen om iets te gebruiken dat lijkt op een 'open/closed switch' die ze in electrische schema's gebruiken? Iets in deze aard:
Afbeeldingslocatie: https://igcseaid.files.wordpress.com/2018/04/switch.png

Maar bon, mijn visuele skills zijn erger dan mijn schrijfstijl, dus zeker no hard feelings als ge het maar niks vindt :D (tekening is van een of andere blog btw, niet van mij)

Die labels ga ik nog eens een keer bekijken.

Vraagje nog:
voor de waf hier in huis te verhogen zou ik graag een melding via pushover krijgen als de voordeurbel gaat, kan ik pilight combineren met een kaku acdb-7000ac?
Ik vind niet direct terug welk protocol ik zou moeten/kunnen gebruiken, en voordat ik de bel in huis haal zou ik liever even weten of wat ik wil wel kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roeleboel schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:14:
[...]
als op de documentatiepagina van de gui staat ' fixed fields that are common for all GUI elements', en dan met 'readonly' in de opgesomde lijst, dan is het voor mij alleszins verklaarbaar dat er bij mij dingen mislopen :)
Ik heb het aangepast bij de volgende versie (van de documentatie)
Bijkomend: in de documentatie staat ook nog voor debug-log: (bij de faq)
code:
1

De daemon wordt geïnstalleerd in een sbin folder, en is dus alleen te vinden voor de root gebruiker. Als je hem als niet root gebruiker wil draaien, dan zul je het hele commando moeten opgeven: /usr/local/sbin/pilight-daemon
Dit heeft weinig met pilight te maken, maar is basis linux kennis :)
Helaas ben ik niet goed in het schrijven van documentatie (laat dat een understatement wezen), maar bovenstaande 2 'foutje' ben ik gisteren op gestoten.
Eén onhandig geformuleerde documentatie. Dank voor het wijzen daarop.
kaku acdb-7000ac?
Volgens mij is alles van kaku ondersteund, of zij moeten iets aangepast hebben. Of het ondersteund is als specifiek een deurbel is een tweede. Het kan zijn dat het zich voordoet als schakelaar op deurcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

CurlyMo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:24:
code:
1

De daemon wordt geïnstalleerd in een sbin folder, en is dus alleen te vinden voor de root gebruiker. Als je hem als niet root gebruiker wil draaien, dan zul je het hele commando moeten opgeven: /usr/local/sbin/pilight-daemon
Dit heeft weinig met pilight te maken, maar is basis linux kennis :)
Waarom is het in de documentatie dan de user 'pi' die zonder sudo of pad het pilight-daemon commando uitvoert? :)

(zelfde foutje 1 hoger in de faq, bij opvragen pilight-versie)

Bedankt voor de info over de bel, ik ga het aan de vrouw des huizes voorleggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@roeleboel daar heb je wel weer een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om nog wat oude 433 devices te schakelen probeer ik pilight aan te praat te krijgen, pilight lijkt actief te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wf3sdcO.png

Het lukt me echter niet om inkomende commando's in beeld te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g2ACDqB.png

Ik vond een mogelijke oplossing: In de configuratie heb ik "port": 5000 toegevoegd (standalone stond al op 1):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uGm4yX6.png

Ook na een herstart van de Raspberry Pi blijf ik de 'no pilight ssdp connections found' foutmelding krijgen.
Ben zeker niet de enige (die dit gehad heeft), maar ik staar me nu even blind op een alternatieve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Standalone op 0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ah, dan krijg ik die foutmelding inderdaad niet, dat dus over het hoofd gezien..
'pilight-receive' toont me nu iets wanneer ik op een toegevoegd device klik in de pilight GUI, namelijk id, unit, state, etc.

Ik zie echter niets wanneer ik op een knop van een KAKU wandschakelaar of non-KAKU afstandsbediening (Flamingo) druk. Ik ging er, mogelijk onterecht, vanuit dat ik ook dat commando dan zou zien. Is dat vermoeden onjuist? Zo niet, dan moet ik het probleem elders zoeken, mogelijk aan de receiver kant (ik heb een USB Nano V3.0 met losse receiver en sender aangesloten, die voorheen gebruikt werd met pimatic).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t8Pk7L4.png

Ook 'sudo plight-debug' blijft angstvallig stil.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 19-12-2018 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:46:
Zo niet, dan moet ik het probleem elders zoeken, mogelijk aan de receiver kant (ik heb een USB Nano V3.0 met losse receiver en sender aangesloten, die voorheen gebruikt werd met pimatic).
Je hoort wat te zien. Even verder debuggen dus :)

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste