Dat is een vreemde conclusie.
Ik kan logischerwijs niet ontkennen dat er geen alternatieven zijn voor de Big Bang theorie, dus die bestaan niet.
Nu bestaat er geen alternatief voor de Big Bang theorie dus waarom zou je niet vasthouden aan de big bang theorie tot het tegendeel bewezen is?
Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 11:39:
Wat JIJ doet is continu mozes en zijn niet bestaande woestijnkruipers erbij halen... Waarom doe jij dat dan als je niet de abraham-God als attribuut aangangt? Een hogere entiteit heeft geen mozes nodig, jij blijkbaar wel...
Je hebt gelijk; een deel van de discussie hier gaat wél over de bijbel en daar zal ik verder niet (meer) op ingaan. (Ik zal wel een nieuw topic openen)
Check.
2) Het niet bestaan van een alternatief voor die schepper is niet te bewijzen.
Check.
Gebaseerd op welke logica krijg jij het dan voor elkaar om te beredeneren dat een schepper bestaat, en dat alternatief niet?
Mijn analyse is anders:
1) De materie/energie etc. is voortgekomen uit een singulariteit.
2) De singulariteit was op T = 0 in een bepaalde toestand en dijde niet uit.
3) De singulariteit begon op T = 1 uit te dijen en het heeft daarna enkele miljarden (14 ofzo?) jaren geduurd voordat het heelal er (ongeveer) uit zag/ziet als nu.
-- Tot hier zijn we het eens? --
Om de singulariteit en uitdijing te verklaren heb ik 2 ideeën:
alternatief A) De materie/energie is eeuwig en op punt T= 0 of tussen T = 0 en T = 1 gebeurde er 'iets' waardoor de singulariteit begon uit te dijen. Hetgene dat dat 'iets' veroorzaakte noem ik de 'onbewogen beweger', die buiten het heelal staat maar wel invloed heeft gehad op de singulariteit.
alternatief

Er is een eeuwige schepper die buiten het heelal staat en op punt T = 0 een singulariteit creëerde die meteen begoin uit te zetten.
Nu is mijn
oprechte vraag: wat is er mis met mijn ideeën ?
En een andere vraag: kan iemand een andere verklaring geven?
eeuwig bestaande materie/energie
OK, dus alsik het goed begrijp stel jij dat jouw alternatief is dat de materie/energie eeuwig is ?
Dat jij het geen fijn alternatief vindt betekent niet dat het geen alternatief is.
Check. Wat ik fijn vind is totaal niet relevant.
Daarmee is jouw stelling, waar je per se bij wilt blijven, dus zowel logisch als inhoudelijk van tafel geveegd.
Prima. Mijn vervolgvraag is hoe het mogelijk is dat de 'eeuwig bestaante materie/energie' is gaan uitdijen, aangezien er geen tijd bestond/bestaat in een singulariteit.
Ik vermoed dat je probleem met het alternatief niet zozeer is dat het vragen bij je oproept, maar eerder dat het bestaan van een alternatief je houvast aan de noodzakelijkheid van een schepper aantast.
Welnee, de realiteit wordt niet anders hoor.
[ot]Om hier even heel kort op in te gaan: het verdraaien van het in Genesis gebezigde woord "dag" tot "een ongedefinieerde periode van tijd die best miljoenen of miljarden jaren kan hebben geduurd" is prima, maar dan dien je je wel te realiseren dat je interpretatie enorm afwijkt van die, die eeuwenlang gangbaar is geweest.
Check.
Mag je meteen uitleggen waarom in de oorspronkelijke versie over die dagen werd gesproken - zou een goddelijke inspiratie niet logischerwijs hebben gezorgd voor een versie die geen herinterpretatie nodig heeft, sterker nog, waarom zou een goddelijke inspiratie ervoor zorgen dat iedereen die het resultaat leest het eeuwenlang verkeerd interpreteert? Zelfs de indeling van onze week is gebaseerd op het voor de hand liggende idee dat "dag" geowwn "dag" betekent.
De oorspronkelijke versie spreekt over:
- schepping van de hemel en de aarde (tijdspanne onbekend)
- beschrijving van de aarde: woest en ledig (moment in de tijd, NA de schepping van hemel en aarde)
- daarna volgt de (bekende) scheppingsweek (die 6 dagen duurt en het is voor deze discussie niet relevant of dit 6x 24 uur = of 6 metaforische dagen)
Je brengt nu je stelling terug tot "er is een schepper". Ook goed, maar dat is niet de stelling die ik aanviel.
Op 30 sept om 10:42 uur kwam ik voor het eerst met iets dat ik toen nog theorie noemde en daarna heb gereduceerd tot stelling (via hypothese). Toen sprak ik ook nog over 'God' maar heb het daarna (3 kwartier later) gereduceerd tot schepper omdat dat de discussie eenvoudiger maakt.
"waarom zou er een schepper zijn, wat is de noodzaak van zijn bestaan?", en dan kom je weer terecht bij jouw eerdere stelling dat er geen alternatieve verklaring voor het bestaan van de wereld is, en die alternatieve verklaring is er wel degelijk (en al was er hier gen een gegeven, bewijs eerst maar eens dat er geen alternatieve verklaring bestaat.)
Dan kom ik terug op mijn stellingen hierboven maar dan iets anders:
- Als er niet iets eeuwigs is (schepper ÓF materie/energie) dan kan er ook niets tijdelijks zijn en zou er dus geen materie/enerie zijn. Die is er wel, dus er is wel iets eeuwigs: een schepper OF de materie/energie zélf.
- Als de materie/energie eeuwig is, dan moet er iets zijn die de oorzaak is van het in beweging zetten van de singulariteit. Aristoteles noemt dit de "onbewogen beweger"
- Als de materie/energie NIET eeuwig is, dan heeft het een bron en na hartstochtelijk gebruik van dat ene scheermes kom je dus bij de (één) schepper uit.
Het lijkt er trouwens op dat jij de enige bent die inhoudelijk ingaat op mijn stelling.