Precies en dat doe ik ook. Ik heb alleen een probleem met het ontstaan van iets uit niets (zoals jij waarschinlijk moeite hebt met het bestaan van een schepper)
Dit is puur 'ja maar hij doet het ook' gedrag
Jep, dat is zeker waar. Maar mag ik, als ik als 'dom' 'kortzichtig' 'naief' wordt neergezet?
En waar komen die stellingen vandaan?
Uit mijn geest

We proberen de big bang niet te bewijzen. Het topic gaat over god, dus waarom je de big bang er hierbij haalt is me een raadsel.
Omdat de big bang als tegenwerping wordt gebruikt op mijn stelling dat er een schepper is.
de mensen die dat boek geschreven hebben, waren er niet bij, die hebben het 'van de overlevering'.
Het verhaal van resten in de woestijn kan ik moelijk bestrijden (ook niet bevestigen) omdat ik geen onderzoeken ken naar deze mensen. Maar de mensen die het boek geschreven hebben, waren er zeker wel bij.
Ik hoef niet op 1 boek te wijzen, een boek dat voor de rest door geen enkel ander bewijs ondersteund wordt in zijn verhaal.
Bedankt dat je het boek als bewijs ziet, want dat is wat je zegt

Maar dit topic gaat uiteindelijk niet over de authenticiteit van de Tora dus ik zal er verder niet op ingaan.
En dus verzin je een god die het probleem voor je oplost?
Ik ontwikkel een theorie die dat verklaart. Dat klinkt al een stuk vriendelijker.
het is geen geloof van mijn kant, het is een acceptatie van feiten en logische hypothesen zoals gepresenteerd door de wetenschap
Het is wél geloof want er kan niet wetenschappelijk bewezen worden, zelfs niet beargumenteerd worden dat er iets uit niets kan ontstaan. Bovendien gaat het in tegen de wet van behoud van energie in een gesloten systeem. Dus OF de energie is eeuwig (en dat bestrijd ik) of er is iets buiten het "gesloten systeem wat wij heelal noemen" dat onbegrensde energie heeft (waar dus de wet van behoud van energie niet op van toepassing is).
k ben niet beledigd, want ik ben geen gelovige die zijn geloof heilig vindt, en die niet tegen een ander zijn mening (want dat stond er he: ik ben van mening) kan.
Ik kan prima tegen jouw mening en ben het er ook mee eens. Alleen kan ik er niet tegen als mensen hun mening als feit presenteren en mij voor dom e.d. verslijten.
moet weten dat TFSM een verzinsel is. En als een overduidelijk verzinsel dezelfde kans heeft om te bestaan als jouw god, dan moet dat toch perspectief opleveren. Laat ik het anders zeggen: kabouters en de kerstman zijn ook verzinsels. Ook die zijn statistisch net zo waarschijnlijk als jouw god.
Ik loop al langer rond op W&L hoor. Vroeger gebruikten we de roze olifant ipv TFSM

Het interesseert me niet hoe je de schepper definieert, het gaat om 'iets dat in staat is energie toe te voegen aan een punt, e.d.'

redeneren ten eerste vanuit het standpunt dat ze zaken willen verklaren aan de hand van waarnemingen. Het is dan net zo onzinnig om daar a priori een schepper aan toe te voegen als het is om krampachtig te proberen chocoladetaartjes in je scheppinsgverhaal te verwerken.
Dat ben ik niet met je eens.
En die eerste singulariteit had heel erg veel energie/materie in dat ene punt.
Dat begrijp ik.
Als je enige probleem is dat die singulariteit op een voor jou onbegrijpelijk moment begon uit te dijen, dan blijf ik het een enorme leap of faith vinden om er dan maar een hele nieuwe entiteit naast te zetten, die een stuk ingewikkelder is dan die singulariteit, en die om voor jou even onverklaarbare redenen (!) op een zeker moment dacht "laat ijk eens iets scheppen uit het niets".
Dat is een goed punt maar het is wel een vervolgvraag. Nu hebben we 2 mogelijkheden:
1. Er was niets (of er was heel erg veel energie/materie in één punt) en dat begon op een gegeven moment uit te dijen.
2. Er was een schepper en die schiep op een gegeven moment een singulariteit die begon uit te dijen.
Probleem met punt 1 is dat wanneer die singulariteit (en dus de materie/energie)
eeuwig is, ik me afvraag wat de oorzaak is van het uitdijen? En als de singulariteit
niet eeuwig was, vraag ik me af wat de bron is van die energie/materie aangezien het ontstaan van energie en materie tegen de wet van behoud van energie in gaat.
Probleem met punt 2 is dat wanneer de schepper
eeuwig is, ik me afvraag wat de oorzaak is dat de schepper 'besloot' te scheppen (niet in de zin van: waartoe, maar waarom op punt X in de tijd).
En als de schepper
niet eeuwig is, vraag ik me af wat de bron (oorzaak) is van de schepper en dan creëer je onnodig een extra wezen (een schepper-schepper) en kom je in een cirkelredenering.
Dus er blijven over de mogelijkheden:
1. De materie is eeuwig maar de vraag die het oproept is waarom de materie is gaan uitdijen. Wat is de 'eerste oorzaak'?
2. De materie is niet eeuwig (m.i. impliceert dit een entiteit die buiten ons gesloten systeem van materie/energie/ruimte en dat noemen we ook wel een schepper

)
3. De schepper is eeuwig maar de vraag die dat oproept is waarom de schepper schiep op punt X in de tijd.
Het is juist die schepper die jou uit het niets haalt, terwijl de "big-bangers" dat nooit beweren.
Deze zin begrijp ik niet.
het leuke is dat die schepper geen enkele vraag beantworodt die jij bij de big bang zegt te hebben, met name de vraag "waarom begon het op het moment dat het begon?".
Die vraag zou ik graag met mede-tweakers willen bekijken en behandelen, maar dan veronderstellen we dus dat er een schepper is?
Het enige verschil dat ik daar zie is dat je er kennelijk minder moeite mee hebt als een mensachtige schepper zoiets opeens een leuk idee vond. Immers, je kunt het relateren aan je eigen menslijke ervaring: goh, laat ik nu eens iets gaan doen.
Nee, ik denk niet dat de schepper mensachtig is. Maar dat is niet relevant want we dienen eerst de vraag te beantwoorden of er überhaupt een schepper is en als dat antwoord ja is, kunnen we met vervolgvragen beginnen.
Je gaat er dan voor het gemak aan voorbij dat je enorm menselijke trekjes aan die schepper toedicht.
Nee dus.