Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
De 5050's heb ik overgenomen voor 150 euro dus dat is goed te doen. De ss-g7 zijn inderdaad hele andere prijzen, dat is niet te doen als leuk voor erbij.OgWok schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:30:
Die SS-G7 heeft helemaal de hoofdprijs.... sjonge jonge wat een bedragen.
Wel idd. een mooie woofer met gegoten frame:
[Afbeelding]
(dan ben ik met mijn Kef Reference 104/2 toch een stuk voordeliger uit, wel een hele andere uitstraling)
Leuk, die zijn echt geinspireerd op vervlogen tijden. Verder maken Harbeth en ATC ook klassieke ontwerpen maar dat zijn geen prijspakkertjes.Videopac schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:15:
[...]
Zowaar: tussen de 100 miljoen zuilluidsprekers waar het aanbod tegenwoordig uit lijkt te bestaan (naast de pastic Sonoszooi, uiteraard), blijkt Magnat nog een klassiek ogende luidspreker in het assortiment te hebben: https://www.magnat.de/de/audiophile/transpuls/
Behalve dat de bass te moeilijk te temperen is.
Trein?
(heb ze destijds nieuw gekocht)
Harbeth maakt nog klassieke monitors, en JBL heeft ook recent een remake ven z'n L100 gelanceerd. Ook Wharfedale heeft een retrolijn in het assortiment en Tannoy kan je ook nog aan een klassiek stel doodskisten helpenVideopac schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:15:
[...]
Zowaar: tussen de 100 miljoen zuilluidsprekers waar het aanbod tegenwoordig uit lijkt te bestaan (naast de pastic Sonoszooi, uiteraard), blijkt Magnat nog een klassiek ogende luidspreker in het assortiment te hebben: https://www.magnat.de/de/audiophile/transpuls/
En zo zijn er gelukkig nog veel meer
Japanners hebben nu eenmaal andere oren/een andere smaak dan Europeanen. Om heel eerlijk te zijn: in de seventies werd er in Japan qua luidsprekers niet echt veel soeps gemaakt, vaak een enorme woofer met een veelvoud aan tweeters en middentoners in een te kleine kast, die er weliswaar indrukwekkend uitzag, maar matig klonk. Op Audiokarma is daar de term "kabuki speaker" voor verzonnen. Veel geblaat, weinig wol.Videopac schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:55:
[...]
Japanse luidsprekers waren/zijn zwaar onderschat. En zelf vind ik de luidsprekerverhoudingen uit die tijd mooier dan die van tegenwoordig. Gewoon 1 fatsoenlijke woofer i.p.v. twee kleinere in zuilluidsprekers van tegenwoordig. Wat ik wel mooi vind zijn de Neat Iota Alpha’s en Xplorers.
Mijn eigen ervaringen zijn nogal wisselend, ik heb een keer een typische kabuki-speaker gehoord van Kenwood, die gewoon eigenlijk best wel prettig klonk, maar daartegenover een hoop Sansui's, Akai's en Sony's die klankmatig echt nergens over gingen. Sony liet later haar speakers voor de Europese markt in Europa bouwen met Seas drivers
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Maar goed, dat soort slechte speakers met meer showoff dan geluidskwaliteit zijn dus niet per se een jaren 70 product maar van alle tijden. Ik verwacht dat ze in 2070 nog steeds grote goedkope slecht klinkende speakers zullen maken
https://zstereo.co.uk/2017/04/15/sony-ss-5050-carbocon/
Dit heeft gewerkt!Cap schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:15:
Edit: Net filmpje gekeken, snel aan en uit dus. Ik gok op een elco in de aansturing die te weinig capaciteit over heeft en vervangen moet worden.
Edit 2: controleer met name de grote C205, C206 elco's en de koppels C223, C224 en C213, C214. Sowieso is vervangen van deze elco's een goed idee. Ook de elco's C219 t/m C222 aan de DC output kan je vervangen, dit soort kleintjes kost bijna niks.
Waarschijnlijk ga ik te zijner tijd ook wat andere onderdelen 'recappen'
Iets voor in dit topic zag hem toevallig op YouTube voorbij komen.
Bekende receiver. Prachtapparaat, de prijzen zijn alleen geëxplodeerd. Mooi hoor, die vormgeving en alle knoppen van metaal. Op 1:13 zie je kort kabuki-luidsprekers van Pioneer en vanaf 4:18 even "Pre-amp out", "Power-amp in" doorlus. Om maar even enkele onderwerpen van de afgelopen dagen hier aan te halen.Goofy1978 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:53:
YouTube: All About the MONSTER Pioneer SX 1980 Receiver! - Vintage HiFi Expla...
Iets voor in dit topic zag hem toevallig op YouTube voorbij komen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Trein?
Nauwelijks geluid, enige geluid wat je hoort is het kraken bij lage tonen.
Nevermind tape 2 is dood.
Ik steek hem nu op tape 1, geen gekraak meer. Dus mijn zomer zal worden gestart met doorsolderen van een SR1100.
[ Voor 34% gewijzigd door MedionAkoya op 29-04-2020 17:18 ]
Trein?
Verwijderd
Meerdere subwoofers is juist dé manier om beter laag te krijgen. Een goede audioset heeft minimaal twee subwoofers om het laag goed uniform te krijgen. Met slecht één subwoofer ga je gegarandeerd gezeik krijgen met room modes.kozue schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:51:
Dit over “kabuki speakers” doet me denken aan de media markt. Als je daar over de audio afdeling loopt wordt je aandacht al snel getrokken door “party speakers” met overdreven neon verlichting waar ze vaak 2 grote subs in 1 plastic kast hebben gehangen. Terwijl de meeste audiosets slechts 1 subwoofer nodig hebben omdat je oren toch heel slecht zijn in het bepalen van de richting van de heel lage tonen en je dus prima met 1 uit de voeten kunt. Maar ik denk dat ze voornamelijk gemaakt zijn voor hun looks, niet voor hun geluid. Zo bijzonder vond ik het geluid uit die speakers niet (maar wat je verwacht je ook voor de prijs waarvoor ze verkocht worden).
Maar goed, dat soort slechte speakers met meer showoff dan geluidskwaliteit zijn dus niet per se een jaren 70 product maar van alle tijden. Ik verwacht dat ze in 2070 nog steeds grote goedkope slecht klinkende speakers zullen maken
* dreamscape heeft het nadrukkelijk niet over LFE-kanalen in films, maar dit is dan ook het 'vintage audio' topic en niet het 'home theater' topic.
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Subwoofers zijn er niet om huisvrouwen een plezier te doen, maar zijn een essentieel onderdeel voor ondersteuning in het laag. Het heeft inderdaad weinig te maken met vintage, want vintage luidsprekers kunnen bij lange na niet zo comfortabel in het laag spelen als een moderne subwoofer. En zelfs bij die moderne luidsprekers biedt een subwoofer nog steeds meerwaarde. Er zijn meerdere voordelen bij het gebruik van subwoofers.dreamscape schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:55:
Een echt goede audioset voor thuis kan ook zonder subwoofers een uitstekend mooi laag veroorzaken. Subwoofers voor home-audio zijn er pas gekomen toen mannen te goed naar hun vrouwen gingen luisteren, onmiddellijk 'ja schatje' zeiden en van die kleine melkpakjes als luidsprekers gingen neerzetten of ophangen.
* dreamscape heeft het nadrukkelijk niet over LFE-kanalen in films, maar dit is dan ook het 'vintage audio' topic en niet het 'home theater' topic.
1. Minder "last" van de ruimte.
2. Subwoofers spelen lager en doen dat met meer gemak dan je fronts.
3. Doordat je subwoofers het laag kunnen overnamen ontlast je de versterker en fronts. Deze spelen nu harder met minder vervorming.
Nu kom je natuurlijk met het argument dat dit bij een goede luidspreker niet het geval is. Echter is dat simpelweg niet waar. Zelfs je jouw vrouw lief aankijkt en je een paar JBL M2's thuis hebt staan met 15" woofers dan bieden bijpassende 18" SUB18's nog steeds meerwaarde. De M2 is niet vlak tot 20hz (geloof maar tot 40hz) en de sub kan alle energie onder de 40hz (of hoger) overnemen. En punt 1 blijft natuurlijk altijd nog staan.
Neemt niet weg dat een M2 waarschijnlijk meer dan voldoende is voor de meeste ruimtes, maar dat wil niet zeggen dat er geen meerwaarde te halen is met een stel goede subs.
Nu heb ik een ontzettend lieve vriendin die ook van goed geluid houdt, dus die Acoustic Research speakers zijn inmiddels vervangen door manshoge Martin Logan hybride electrostaten, lopen rustig door tot 30hz en ik heb niet de indruk dat ik ook maar iets tekort kom qua laag. En dat met twee 15 watt Quad buizeneindtrapjes eraan
Verwijderd
Verwijderd
Was gewoon een willekeurig voorbeeld van iets met 15" woofers. Daarnaast kan je die prima in je woonkamer gebruiken. Er is geen verschil tussen mid field monitoring en hifi luidsprekers... Anders een Salon 2 met, 3x8" voor het laag? Denk dat een van de weinige luidsprekers waarbij een sub niets toevoegt qua output de 801D is.mentalmadnizz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:27:
Joh, volgens mij haal je dingen door elkaar. Die JBL M2 zijn helemaal niet ontworpen voor in de woonkamer. Bovendien kwamen mijn Acoustic Research AR-3a's (bouwjaar ergens midden jaren '70, dus vintage) moeiteloos tot 30hz en de lage tonen kwamen er een stuk indrukwekkender uit dan bij de gemiddelde subwoofer.
Maar anyway, 30hz is een grap voor een moderne subwoofer, een beetje subwoofer doet tegenwoordig 20hz @ 100dB+. 30hz? 110dB+. Dat haal je bij lange na niet met AR-3a's...volgens mij onderschat je nogal hoe hard en strak subwoofers kunnen spelen. Wanneer jouw woofers met 5%+ THD staan te klapperen tikken die subs de 1% net aan.
Martin Logan is inderdaad een goed voorbeeld, in hun referentie serie gebruiken ze actieve subwoofers in hun hybride electrostaten. Omdat je met een passieve subwoofer gewoon weg niet ver genoeg gaat komen qua prestaties, omdat vrijwel niemand er zeer krachtige versterkers aan heeft hangen die ook daadwerkelijk het benodigde vermogen kunnen leveren om hard, strak en laag te spelen. Plus daarnaast ontlast het ook de versterker, omdat die alleen het midden en hoog hoeft aan te sturen.Nu heb ik een ontzettend lieve vriendin die ook van goed geluid houdt, dus die Acoustic Research speakers zijn inmiddels vervangen door manshoge Martin Logan hybride electrostaten, lopen rustig door tot 30hz en ik heb niet de indruk dat ik ook maar iets tekort kom qua laag. En dat met twee 15 watt Quad buizeneindtrapjes eraan
Heb je nog steeds nut van subs die harder, strakker en lager kunnen spelen en zorgen dat je minder gedoe in het laag hebt in je ruimte. Je bent waarschijnlijk beter af met een paar goede monitor luidsprekers en 2 flinke subs die het laag voor hun rekening nemen. Lager, minder vervorming, minder gedoe met de ruimte en meer spl...Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:14:
Of een paar vintage TDL Studio 2 of 3 neerzetten. Lekker transmissionline laag, Geen sub meer nodig.
Maar goed, dit is het vintage topic en dit is geen discussie die hier plaats hoort.
Voor 5 euro geen gekke deal...
Nog mooier: er volgt nog een cassette opbergbox vol met veelal Maxell type II bandjes (O.a. XLII 90 minuten bandjes en diens voorgangers)... In die doos zitten ook nog enkele Philips type II bandjes tussen, daar ben ik iets minder gecharmeerd van... Neemt niet weg dat ik de gehele opberg box met inhoud hier ook bij gekregen heb omdat ze anders weggegooid zouden worden...
Die gaan we dus mooi uitspitten straks, wissen en daarna te koop aanbieden voor een habbekrats voor de liefhebbers... Foto volgt nog zodra ik ze thuis heb staan...
Vraag: In welke rubriek van vraag & aanbod kan ze te koop aanbieden? Ik wil dat deze bij een liefhebber terecht komen en niet bij een handelaar...
Even een opsomming:
36x Maxell XLII 90 (periode 1991-1979, edit: Oeps, dit moet zijn 1991-1993)
19x Maxell UD XLII 90 (periode 1977-1979)
9x Maxell XLII 90 (periode 1985-1986)
1x Maxell XLII 60 (periode 1994-1995)
1x Maxell XLII 90 (periode 1994-1995)
1x Maxell MX 90 (die ga ik uiteraard mooi zelf houden, periode 1977-1979)
10x Philips Chromium C90 (periode 1978-1981)
1x Lelijke witte cassette opberg box, maar toch handig voor nu
Wellicht dat ik er van elk soort Maxell tape 2 voor mijn eigen collectie houdt, de rest gaat in de verkoop naast enkele type I bandjes... Eerst maar eens allemaal opschonen...
Ter illustratie nog enkele plaatjes:
Zoals te zien: lelijk, oud en vuil... Maar voor nu zijn die bandjes wel opgeborgen en de tapes zijn in goede staat op het blote oog...
Toch ga ik kijken of er nog wat te mooiers van deze opberg box te maken valt... Geen garantie dat het lukt, maar als ik de meeste vlekken weg kan krijgen ben ik al bij..
De eerste charge is ontdaan van de zelf gemaakt j-card en opgeborgen per uitvoering in de opberg box...
De tweede charge is klaar en opgeborgen...
Wat een prachtig bandje... Hier hebben ze de J-card intact gelaten wat het geheel echt afmaakt... Hoewel J-card? Het is bij deze uitvoering eerder een U-card...
.
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 30-04-2020 19:39 ]
Mooie verzameling. Van die opbergboxen had ik er ooit ook 2. Gekocht bij de Miro, was de goedkoopste manier om veel cassettes op te bergen.rcor schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:38:
Zojuist terug van de boodschappen en dus ook de bandjes even opgepikt... Het zijn er best veel: 77 stuks in totaal die je kunt gebruiken voor opnames, 1 voor bespeelde in dit lot als ik het goed geteld heb...
Even een opsomming:
36x Maxell XLII 90 (periode 1991-1979)
19x Maxell UD XLII 90 (periode 1977-1979)
9x Maxell XLII 90 (periode 1985-1986)
1x Maxell XLII 60 (periode 1994-1995)
1x Maxell XLII 90 (periode 1994-1995)
1x Maxell MX 90 (die ga ik uiteraard mooi zelf houden, periode 1977-1979)
10x Philips Chromium C90 (periode 1978-1981)
1x Lelijke witte cassette opberg box, maar toch handig voor nu
Wellicht dat ik er van elk soort Maxell tape 2 voor mijn eigen collectie houdt, de rest gaat in de verkoop naast enkele type I bandjes... Eerst maar eens allemaal opschonen...
Ter illustratie nog enkele plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals te zien: lelijk, oud en vuil... Maar voor nu zijn die bandjes wel opgeborgen en de tapes zijn in goede staat op het blote oog...
Toch ga ik kijken of er nog wat te mooiers van deze opberg box te maken valt... Geen garantie dat het lukt, maar als ik de meeste vlekken weg kan krijgen ben ik al bij..
[Afbeelding]
De eerste charge is ontdaan van de zelf gemaakt j-card en opgeborgen per uitvoering in de opberg box...
[Afbeelding]
De tweede charge is klaar en opgeborgen...
[Afbeelding]
Wat een prachtig bandje... Hier hebben ze de J-card intact gelaten wat het geheel echt afmaakt... Hoewel J-card? Het is bij deze uitvoering eerder een U-card...
.
Zeker en zonde om weggegooid te worden...Videopac schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:35:
[...]
Mooie verzameling. Van die opbergboxen had ik er ooit ook 2. Gekocht bij de Miro, was de goedkoopste manier om veel cassettes op te bergen.
Ik was helaas al te laat voor een partijtje gebruikte TDK SA Super CDing, BasF Chrome Super II, Sony UX bandjes te redden (althans, op basis van die nieuwe bandjes denk ik dat de gehele lot hieruit bestaan heeft)... Die heeft de kringloop winkel eigenaar in de plastic afval container van de gemeente geworpen (ja, daar horen ze ook niet in thuis, ik weet)...
Allen type II waarschijnlijk en dus ook doodzonde...
Dit terwijl in zijn zaak de nodige type I bandjes, die veel minder goed zijn, liggen zonder weggegooid te worden... Laten die nou net door mij veelal zijn ingeleverd bij hem omdat ik ze omruilde tegen type II uitvoeringen...
Mocht er iemand interesse hebben: de bandjes gaan zodra ik weet waar ik ze mag neer zetten bij Vraag & Aanbod in de verkoop voor de liefhebbers... Je mag me natuurlijk ook even PM als je interesse hebt zolang er geen advertentie is...
Belangrijkste voor mij is dat dat de bandjes bij liefhebbers komen die ze gaan gebruiken en er geen handel van maken...
Edit 07:06 uur:
Hmm... Cassettebandjes mogen blijkbaar in V&A niet... Gisteren nog een advertentie geplaatst en vanochtend weer verwijderd... Je mag geen dingen aanbieden die mogelijk illegale dingen kunnen bevatten, dat zal dan wel de reden zijn geweest... Hoewel ik keurig aangeef dat de bandjes gewist worden voor ze de deur uitgaan.. Dat wordt dus wederom Marktplaats met veel handelaren....
[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 01-05-2020 07:06 ]
Wel jammer van die andere type 2's. Super CDing heb ik nog niet, die CS2's zijn ook erg mooi (als het tenminste degene is die ik denk dat je bedoelt) en ik mis ook nog wel een aantal types UX. En bizar dat type 2's weggaan en type 1's niet. Had ie nog bijna een MX in de bak gegooid, schande! Maar hij zal vast niet de enige zijn die goede cassettes weggooit. Ik ken genoeg kringlopen die ze helemaal niet hebben, of alleen voorbespeelde. Alles wat daar ooit aan blanks doorheen komt zal gewoon weg gaan...
Wel vreemd dat je geen cassettes mag verkopen hier. Ik snap best dat ze geen illegale zaken op hun site willen, maar serieus, wie doet er nog piraterij via cassettes in 2020? Die dingen zijn alleen nog voor liefhebbers en eventuele bestaande opnames zijn meestal toch niet interessant.
Verwijderd
Waarom mogen dan wel PC's, laptops, tablets, geheugenkaartjes, HDD's, SSD's en telefoons aangeboden worden via V&A?rcor schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:11:
[...]
Hmm... Cassettebandjes mogen blijkbaar in V&A niet... Gisteren nog een advertentie geplaatst en vanochtend weer verwijderd... Je mag geen dingen aanbieden die mogelijk illegale dingen kunnen bevatten, dat zal dan wel de reden zijn geweest... Hoewel ik keurig aangeef dat de bandjes gewist worden voor ze de deur uitgaan.. Dat wordt dus wederom Marktplaats met veel handelaren....
Tsja, zou wel aardig zijn als ze dat even vermeldden, de reden van verwijderen. En waar gaat het nou eigenlijk om? Beetje roomser dan de paus??rcor schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:11:
[...]
Edit 07:06 uur:
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Tjah meer dan een e-mail van @Microkid met de reactie "De reden hiervoor is dat cassettebandjes niet op V&A horen" krijg ik niet.The Eagle schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:50:
Lijkt me een prima vraag om in V&A Feedback te stellen eigenlijk, zeker als de reden van verwijdering nu niet helder is of lijkt te zijn
We mogen platen spelers, cassettedecks, versterkers receivers en speakers (en veel meer) te koop aanbieden maar de reden waarom deze apparaten hebben blijkbaar niet. Of dit terecht is laat ik in het midden, ik doe niets illegaals in ieder geval: de bandjes worden leeg aangeleverd...
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 02-05-2020 13:50 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voor een habbekrats, ja ja.rcor schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:17:
Die gaan we dus mooi uitspitten straks, wissen en daarna te koop aanbieden voor een habbekrats voor de liefhebbers... Foto volgt nog zodra ik ze thuis heb staan...
De echte Audiofiel vindt ze voor -bijna- nop en de vintage handelaar vertienvoudigd de prijs ervan. Leuke gasten die verkopers. Effe de tape wissen en gelijk heb je een dienstverlening gecreëerd.
Een sealed cassette tape mag niet meer dan de originele verkoopprijs van destijds verkocht worden anders komt de fiscus nog eens kijken naar je omzet. Hoog tijd dat al die woekeraars aangepakt worden.
Verwijderd
Hier meer gevonden: https://www.hifishark.com/search?q=infinity+3000+speakersSport_Life schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:49:
Ik heb nog oude speakers uit de jaren 70, Infinity 3000 3-Way Speakers. Op internet kan ik vrij weinig info vinden, zegt dit jullie misschien iets? Ze klinken nog uitstekend.
Een Sony WM-EX570, gekocht op MP voor 10,-
:strip_exif()/f/image/NmfbjiA91lMbVPmuiFU2pDTc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zKYzDXGipXHVZvYKgRcWsNZj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V3SukclvwBTDyEi6ZtTRJvmR.jpg?f=fotoalbum_large)
En een Sony WM-A605, gekocht op MP voor 15,-. Dit vind ik qua looks ongeveer de mooiste walkman die er is. Helaas zijn deze types niet erg betrouwbaar. De electrolytische smd condensatoren lekken (bij mijne nog niet het geval) en een super klein tandwieltje scheurt door de continue spanning van een veer. Hierdoor vreten ze bandjes op. Mijne heeft helaas dit euvel ook, ik heb echter op eBay iemand gevonden die die tandwieltjes opnieuw maakt. Misschien dat ik er eentje bestel maar dan moet ik ook alle smd caps vervangen wat een takkewerk is
:strip_exif()/f/image/kzBoKZI2LBVB1peHem35Oz19.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hMa5Golpen6Yw2ObhZEcTVXm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SbZ4OwzQhV9u6RVYwNP8VuKb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ding weg kunnen gooien, was niet te repareren

Daarvoor had ik een DD2 was ook fijn.
Gaat over of een SR1100 een relais bevat.
Antwoord: nee, en daarom hoor je een plof bij het aanzetten.
En onthou, voordat je gaat reviseren of een reparatie uitvoert.
Maak foto's. De plus en min volgorde van condensatoren en pinvolgorde van transistoren zijn niet altijd aangeven op de board of zelfs foutief.
Verschil zit in de pin-out.
ECB vs EBC
Nog lachwekkender is ECB en BCE.
Bijv. als je een TO-92 vervangt door een TO-220.
Onderstaande zijn foto's met originele onderdelen (geen recapping, is ook niet nodig en niet waard voor een impopulaire SR1100. De PM310 en/of PM350 in combinatie met een ST310 zijn veel gewilder )
[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 06-05-2020 23:38 ]
Trein?
Of dit.....
:strip_exif()/f/image/eq9YGRMEWXQgiLRYX26GKYIr.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant, ik zie een bruggelijkrichter en 6,3volt. Hiervoor moet zeker een tweede transformator (230 to 6,3 volt) komen? Aan de bestaande transformator kan niet. Dat ding spuugt 40 volt uit.OgWok schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:58:
@MedionAkoya Er zijn setjes te koop voor inschakelvertraging met een relais. Natuurlijk niet verkeerd.
Of dit.....[Afbeelding]
Trein?
Ja. Maar die mag heel klein zijn.MedionAkoya schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:08:
[...]
Interessant, ik zie een bruggelijkrichter en 6,3volt. Hiervoor moet zeker een tweede transformator (230 to 6,3 volt) komen? Aan de bestaande transformator kan niet. Dat ding spuugt 40 volt uit.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het liefst met Alkohol 70%, maar hiermee moet je een beetje voorzichtig zijn. Bij sommige fronts kan de opgedrukte text hiermee verwijderd worden (ben ik echter bij Pioneer nog niet tegengekomen). Anders met de roze Dasty van de Wibra. Als de (metalen) fronts goed schoon zijn dan neem ik een keukenpapier die ik een beetje inspuit met siliconenspray en daarmee maak ik het front mooi glimmend.The Eagle schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:12:
Gents, vraag van een hele andere orde: waarmee maken jullie de plastic / metalen frontjes van je apparatuur schoon? Mijn Pioneer set heeft frontjes in verschillende staten, zou mooi zijn als ik dat recht kon trekken. Any thoughts?
Je kunt in het circuit de gelijkrichter weglaten en het geheel aansluiten op lagere gelijkgerichte spanning ergens in de versterker. Met een 7806 maak je daar dan een passend voltage van. Moet de ingangsspanning wel onder de 35 volt zijn.MedionAkoya schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:08:
[...]
Interessant, ik zie een bruggelijkrichter en 6,3volt. Hiervoor moet zeker een tweede transformator (230 to 6,3 volt) komen? Aan de bestaande transformator kan niet. Dat ding spuugt 40 volt uit.
Even in het schema kijken of dat ergens te vinden is.
https://nl.farnell.com/st...-7806-to-220-3/dp/9756094
Wazbenzine is ook vergevingsgezind voor kunstoffen, metaal en opdrukken. Bij dat laatste is er echter nooit een garantie, wat je ook gebruikt.kingmace schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:32:
[...]
Het liefst met Alkohol 70%, maar hiermee moet je een beetje voorzichtig zijn. Bij sommige fronts kan de opgedrukte text hiermee verwijderd worden (ben ik echter bij Pioneer nog niet tegengekomen). Anders met de roze Dasty van de Wibra. Als de (metalen) fronts goed schoon zijn dan neem ik een keukenpapier die ik een beetje inspuit met siliconenspray en daarmee maak ik het front mooi glimmend.
FF een domme vraag.OgWok schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:58:
@MedionAkoya Er zijn setjes te koop voor inschakelvertraging met een relais. Natuurlijk niet verkeerd.
Of dit.....[Afbeelding]
Waar moet je de zelfbouw inschakelvertraging op aansluiten?
Als Velleman (voor 35watt 8ohm) neem, dan hoef ik het alleen op de speakeruitgangen te plaatsen (dus dat is extern).
Klooien met lineair voltage regulator ga ik niet doen, omdat ik daar nooit eerder mee gewerkt hebt.
Die 35volt heb ik niet gevonden op een SR1100. Ik heb wel een versterker was het wel kan, de PM310 die spuugt 33,1 volt uit.
Offtopic: Hebben we ook een soldeertopic op Tweakers?
[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 09-05-2020 14:28 ]
Trein?
Kun je het beste hier zijn. https://www.circuitsonline.net/MedionAkoya schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:25:
[...]
Hier staat het schema van de marantz trouwens
https://www.vintageshifi....1100-L-Service-Manual.pdf
Als ik het goed lees, zou er ook 13,5 volt uit de voeding moeten komen.
[ Voor 32% gewijzigd door blissard op 09-05-2020 15:46 ]
Bij Q808?blissard schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:16:
[...]
Kun je het beste hier zijn. https://www.circuitsonline.net/
Hier staat het schema van de marantz trouwens
https://www.vintageshifi....1100-L-Service-Manual.pdf
Als ik het goed lees, zou er ook 13,5 volt uit de voeding moeten komen.
Trein?
Meestal gewoon met een nat doekje, als alles er nog netjes uit ziet. Vieze vlekken met spiritus. Bij print pas ik wel op, maar genoeg apparaten kunnen daar tegen. Zo had ik laatst een cassettedeck dat naar rook stonk en een grondige schoonmaak nodig had, die had ik helemaal met spiritus schoon gemaakt en alle print ziet er nog uit als nieuw. Maar altijd eerst proberen op een stukje dat niet uit maaktThe Eagle schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:12:
Gents, vraag van een hele andere orde: waarmee maken jullie de plastic / metalen frontjes van je apparatuur schoon? Mijn Pioneer set heeft frontjes in verschillende staten, zou mooi zijn als ik dat recht kon trekken. Any thoughts?
Allereerst, gebruik nooit keukendoekjes op je speakers.kozue schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:56:
[...]
Meestal gewoon met een nat doekje, als alles er nog netjes uit ziet. Vieze vlekken met spiritus. Bij print pas ik wel op, maar genoeg apparaten kunnen daar tegen. Zo had ik laatst een cassettedeck dat naar rook stonk en een grondige schoonmaak nodig had, die had ik helemaal met spiritus schoon gemaakt en alle print ziet er nog uit als nieuw. Maar altijd eerst proberen op een stukje dat niet uit maakt
Een licht vochtig doek (vaatdoekje) is genoeg en niets anders.
Ik heb ooit met keukendoekjes een van mijn Wharfedales-speakers schoongemaakt omdat de vorige eigenaar een kettingroker was...
Dus ik wilde van die rookgeur af. Bij het schoonmaken gaf de speaker gelijk al af op het doek (doek kleurde bruin) en toen bleek dat ik perongeluk de vernis erafboende en toen ben ik maar gestopt.

De case hoort zwart te zijn en niet bruin met zwarte trekken.
Je ziet op de onderstaande foto ook waterschade, echter dat zat er al op...
:strip_exif()/f/image/EfVEPbTCeZwb9VOMO9Vs8kE8.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gekke was... de logos hadden een aparte kleur dat in de buurt was van metallic-geel, bijna verguld/goud, maar het de tint was niet overal even sterk en....tadaah, ook dat was rookaanslag.
De logos horen normaal zilverkleurig te zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door MedionAkoya op 09-05-2020 23:18 ]
Trein?
kun je zelf aanlengen
met een spons aanbrengen en rubber handschoenen.
als je het afwasbaar wilt sealen / beschermen, dan neem je nog een matte wax-oil van Osmo die je met een rollertje erover doet
Stuur me maar een DM als je iets wil weten over solderen :-)MedionAkoya schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:25:
[...]
Is er een goede reden waarom je o.a. minidisc, 78 en dcc-tape nauwelijks tegenkomt in kringloopwinkels.
Is er iemand dat allemaal opkoopt of worden deze dingen niet aangenomen?
Het is misschien een rare vraag, maar ik ben hier niet mee opgegroeid. maar het is leuk om obscure fysieke audioformaten te hebben.
Grote banden kom ik heel soms tegen, maar deze komen volgens voort uit inboedel van overleden personen.
[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 15-05-2020 22:18 ]
Trein?
Persoonlijk vind ik dat nog steeds het beste formaat wat er ooit is geweest.
Minder kwetsbaar dan cd, kleiner formaat dan de discman en weer niet het spoelen van een bandje. Je had nog het gevoel dat je echt bepaalde welke muziek je wilde luisteren omdat je de disk moet wisselen. iPod etc is ideaal maar je plempt hem vol met een paar gb en start de playlist.
Het zoeken in je schooltas naar de juiste disk omdat je daar op dat moment zin in had was gewoon heerlijk.
Persoonlijk kan ik dan ook nog geen afstand doen van de speler (Sony mzr700) en ligt ie al jaren op zolder in een kast (tezamen met stapels volle en lege disks).
Denk dat dat met meer van dit soort formaten is. Was niet echt mainstream en waren denk ik toch voornamelijk liefhebbers die dit soort formaten kochten en dus ook houden.
Klopt, maar het was -hoe briljant ook - niet heel bekend, vandaar dat @MedionAkoya (en ondergetekende) het niet vaak zien bij de kringloop.Togi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:55:
Minidisc obscuur?
Hell, in de hoogtijdagen van MiniDisc, precies mijn studententijd, keek men mij al vreemd aan vanwege mijn rare kleine vierkante walkman ...
In Japans was dat anders, daar werd met name het compacte robuuste formaat gewaardeerd als portable audio device en verschenen nogal wat hi-tec mini discmans die hier helemaal niet verkrijgbaar waren.
Ik kende er bij mij op school ook maar 3 of zo die er eentje hadden.
En of ze zijn kapot gespeeld of denk ik dat ze zoals bij mij ergens liggen omdat het zonde is om weg te doen.
Was ook meer portable, een vriend van me had hem nog wel in zijn auto. Kende eigenlijk niemand met een deck.
Heb zelf toen nog wel eens gekeken naar een deck maar nooit verder gekomen dan kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Togi op 15-05-2020 23:56 ]
@dreamscape thanks voor de correctie.
[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 16-05-2020 08:43 ]
Hell, dat deck is nog af en toe in gebruik. Ik heb bij de kringloop een Sony versterker gekocht uit dezelfde periode zodat de boel mooi bij elkaar past.
Ik ook. Nu heb ik alleen nog maar de disks.
Oh dat waren nog eens tijden.
[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 16-05-2020 08:44 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik heb 't spul nooit gehad toen het nog nieuw was (veel te duur voor mij als scholier!) maar toen het tweedehands betaalbaar werd ergens begin 2000's hadden veel van m'n vrienden een portable, homedeck of autoradio en als ik ergens een betaalbaar apparaat vond op een rommelmarkt of kringloopwinkel ging 'ie mee.
In m'n eerste auto heb ik trouwens nog een DCC autoradio gehad, van de rommelmarkt. Gaaf ding, klonk ook goed. Had destijds (2006) ook een DCC-730 deck en een DCC175 portable, maar in de auto draaide ik vooral normale bandjes. DCC vond ik altijd echt een rotsysteem met die trage loopwerkjes en rare interface. Wel vond ik DCC veel beter klinken dan de eerste paar generaties Minidisc.
Inmiddels heb ik wel m'n disks en tapes nog, maar de meeste minidisc- en DCC-spullen heb ik verkocht. Ik heb alleen nog een MZ-RH1 portable, een Kenwood DMF-9020 deck en een JVC DAT deck in de verzameling.
[ Voor 4% gewijzigd door mentalmadnizz op 16-05-2020 12:27 ]
Ik gebruikte en gebruik het voornamelijk als een digitaal cassettebandje en maak opnames altijd via de line-in (heb geen NetMD), dus loop ik normaal niet meer tegen de beperkingen op, maar een maat van me had rond 2000 een NetMD en het sprak me totaal niet aan, terwijl ik wel MD liefhebber was. Ik had toen 2 decks en een portable. Ik heb nu nog steeds 2 decks en een portable, maar niet meer dezelfde als vroeger. Een van de decks was stuk en de portable had ik verkocht. Na al die jaren vind ik het nog steeds het beste opneemformaat ooit, de juiste combinatie tussen CD en cassette.
Waarom je ze niet tegen komt in kringlopen? Ik denk dat de meesten ze verkopen voor geld (marktplaats enzo) ipv gratis weggeven aan een kringloop. M’n 2de deck had ik van een rommelmarkt voor 2 tientjes. De meesten die nu nog MD hebben weten heel goed dat ze er nog wat voor kunnen krijgen. Zelfde voor DCC, DAT en andere wat meer obscure formaten. En als het al bij kringlopen beland, denk ik dat het ook vaak in de vuilnis beland. Net zoals een hoop kringlopen cassettes gewoon weggooien omdat ze denken dat er geen vraag naar is. Bij de meeste kringlopen ontbreekt gewoon de kennis om die apparaten en media op waarde te kunnen schatten en denken ze dat niemand had meer zal kopen. Ik had wel een keer een 5 pack lege MD’s en een andere keer een recordable DCC gevonden. Soms is het een kwestie van geluk hebben. Misschien loop ik ooit nog wel eens tegen een speler aan
Ik heb vorig jaar nog - 'voor de leuk' - een MD-recorder tweedehands gekocht om mijn 'set' (Yamaha) compleet te hebben. De Yamaha MDX-596.Togi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:55:
Minidisc obscuur?
Minder kwetsbaar dan cd, kleiner formaat dan de discman en weer niet het spoelen van een bandje. Je had nog het gevoel dat je echt bepaalde welke muziek je wilde luisteren omdat je de disk moet wisselen. iPod etc is ideaal maar je plempt hem vol met een paar gb en start de playlist.
Het zoeken in je schooltas naar de juiste disk omdat je daar op dat moment zin in had was gewoon heerlijk.
Persoonlijk kan ik dan ook nog geen afstand doen van de speler (Sony mzr700) en ligt ie al jaren op zolder in een kast (tezamen met stapels volle en lege disks).
Denk dat dat met meer van dit soort formaten is. Was niet echt mainstream en waren denk ik toch voornamelijk liefhebbers die dit soort formaten kochten en dus ook houden.

(foto van internet geplukt)
Ik vind het nog steeds een leuk systeem - destijds heb ik ook 2 'MD-discmans' gekocht, 1 van Panasonic en 1 van Sony, in de tijd voordat MP3 een beetje bruikbaar werd en dus in het 'pre smartphone'-tijdperk.
Alles werkt nog, maar ik heb echt maar een beperkt aantal discs, en het werd eigenijk voor 'portable' pas interessant toen je MP3 op een MD kon zetten, via USB (dat kon pas voor het eerst met die van Sony).
Maar dat was in het pre-iPod, pre-smartphone tijdperk.
Dus: alleen nog maar 'voor de leuk'.
Mijn helderste Minidisc-momentje was dat ik een CD van Radiohead had gekocht die ik via 'Toslink' 1-op-1 over wilde zetten naar minidisc, en ik een 'mag niet, copyright'-melding kreeg van de speler.
Na een scheldkarbonade (pun intended) heb ik toen de onderste steen boven gekregen.
De CD kreeg ik alleen geript (windows destijds) met een ISO-ripper (ISObuster geloof ik), en toen daar een nieuwe CD van te bakken (zoals gezegd, voor de USB en MP3-optie beschikbaar was), en die toen alsnog via Toslink op MD.
Maar goed, vandaag de dag is elke encryptie kansloos.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 16-05-2020 16:25 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
1. Er zit geen enkel Sony component in dit MD deck, deze maakte gebruik van Sharp spullen...
2. Hij klinkt echt super goed... verslaat menig Sony ES deck die velen malen duurder waren in aanschaf...
:strip_exif()/f/image/bktcdW7VZZ5CguVFEJgSNiA7.jpg?f=fotoalbum_large)
In het pakket zat ook nog een hele doos vol minidisc schijven welk ik nog steeds in bezit heb... Als ik deze los verkoop voor de juiste prijs, zou ik de minidisc er uit kunnen halen qua aanschaf prijs, maar dat ga ik niet doen... ik vindt dat ook niet gepast richting die goede vriend...
Verder heb ik nog een Sony MDS-JE520 in de woonkamer staan en een Yamaha MDX-9 die ook nog in het pakket zat nu ik er aan terug denk toen ik die Denon overnam van mijn goede vriend...
Verder nog 2 portables:
- De befaamde Sony MZ-RH1 portable minidisc recoerder... De laatste portable recorder en niet de minste... Kost nu minstens 450 euro op marktplaats omdat hij gewild is bij de liefhebbers die zo maf zijn dit er aan uit te geven... Ik heb hem ooit voor € 10,- op een carboot sale gevonden zonder accu... Nieuwe accu erbij gezocht en nu sta ik gewoon te genieten van dit apparaat...
- Sony MZ-R700... Uitstekende portable recorder, klinkt ook erg goed... Aanrader, want deze is nog wel te vinden voor een schappelijk bedrag...
[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 25-05-2020 09:36 ]
Ik zie dat bij een buis het oranje gedeelte op de foto wat korter is, zou dat kunnen dat dit kapot is?
:strip_exif()/f/image/3PQ5aYkPWhCXUIXaFlqzuelC.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier de rechter buis:
:strip_exif()/f/image/sEhyzEaX2NLhJETf81AigEIv.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
ik ben geen expert op het gebied van repareren, maar ik weet wel dat er apparaten zijn om buizen mee te testen... DP-audio in Enschede heeft er diversen die kan der halve zelfs de aller eerste buizen testen die gemaakt zijn... Zo'n buizen tester ziet er zo uit:2mb schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:37:
Ik heb een prachtige buizenversterker die helaas gaat ruisen als er een signaal opzit, kan het zijn dat een van de buizen kapot is?
Ik zie dat bij een buis het oranje gedeelte op de foto wat korter is, zou dat kunnen dat dit kapot is?
[Afbeelding]
Hier de rechter buis:
[Afbeelding]
Er zit een meter op en bij het meten van de buis moet deze meter in het groen uitslaan anders is de buis niet of niet helemaal goed meer...
Maar of de buizen in jou buizen versterker nog goed zijn kan ik niet beoordelen... Ik zou zeggen: neem contact op met DP-audio in Enschede... Ze zijn daar zeer kundig en kunnen hem prima nakijken / repareren / reviseren...
Heb je misschien een voorbeeld?mentalmadnizz schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:09:
Vind DP-Audio wel érg aan de prijs hoor. Ik twijfel niet aan de kennis van de beste man maar hij vraagt wel echt bizar hoge prijzen voor z'n werk voor zover ik gehoord heb.
Nee eerder dat er iets anders is rondom de buis... stuk is ontkoppel condensator of iets2mb schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:37:
Ik heb een prachtige buizenversterker die helaas gaat ruisen als er een signaal opzit, kan het zijn dat een van de buizen kapot is?
[Afbeelding]
Hier de rechter buis:
[Afbeelding]
De buis gloeit en het gloeiende gedeelte is de verwarming van de buis en die doet het...
euhmmmm
Ik ken de werkwijze van DP audio niet, maar op basis van de prijzen die ze op Marktplaats voor gereviseerde apparaten vragen komt bij mij de vraag op of DP wellicht voor Double Penetrated staat.rcor schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:51:
[...]
ik ben geen expert op het gebied van repareren, maar ik weet wel dat er apparaten zijn om buizen mee te testen... DP-audio in Enschede heeft er diversen die kan der halve zelfs de aller eerste buizen testen die gemaakt zijn... Zo'n buizen tester ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Er zit een meter op en bij het meten van de buis moet deze meter in het groen uitslaan anders is de buis niet of niet helemaal goed meer...
Maar of de buizen in jou buizen versterker nog goed zijn kan ik niet beoordelen... Ik zou zeggen: neem contact op met DP-audio in Enschede... Ze zijn daar zeer kundig en kunnen hem prima nakijken / repareren / reviseren...
Niet concreet, alleen wat ik heb opgevangen van bevriende monteurs en handelaren.
@rcor , jij had je Akai er toch heengebracht? Hoeveel was je kwijt voor revisie van dat ding?
Poeh, dat is ook al weer wat jaartjes terug... Dat zou ik moeten na kijken... Uit mijn hoofd weet ik dat ook zo even niet meer...mentalmadnizz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:59:
[...]
Niet concreet, alleen wat ik heb opgevangen van bevriende monteurs en handelaren.
@rcor , jij had je Akai er toch heengebracht? Hoeveel was je kwijt voor revisie van dat ding?
Wat ik mij nog wel herinner is dat ik destijds zowel mijn Akai bandrecorder als mijn Dual 1226 platen speler er heen heb gebracht...
Beiden kwamen uitstekend gerepareerd (de Dual platen speler) of gereviseerd (De Akai GX-225D bandrecorder) terug...
Goedkoop was het niet, maar zeker zijn geld absoluut waard... Ik wil er ook ooit nog een buizen radio (die door mijn opa nog nieuw gekocht is) heen brengen... Toch wel leuk om zo'n familie stuk te kunnen behouden en door te gebruiken...
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Zeg, ga jij je eens snel melden: -> Het Grote Gitaartopic - deel 82mb schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:37:
[Afbeelding]
Hier de rechter buis:
[Afbeelding]
Is de 'ruis' constant, of tijdelijk? Is dat met of zonder ingangssignaal? Is de versterker geaard aangesloten?
Ik heb zelf meerdere (gitaar-)buizenversterkers, en de oudste (een '65 of daaromtrent Selmer Treble 'n Bass) heeft ook altijd last gehad van een korte periode 'ruis' na het aanzetten.
Het kan een condensator zijn, o.i.d.
Defecte of versleten buizen leveren andere problemen op, waaronder vooral volumeverlies. Een buizenversterker die lang niet aan gestaan heeft zal zeker wat bijgeluid produceren, dat doen ze eigenlijk altijd wel.
Buizenversterkers wil je eigenlijk 'voor gebruik' een tijd aan hebben staan, om allerlei variabelen in het circuit te laten 'opwarmen'.
'Voor de leuk': zo'n ding dus
Vergelijkbaar met een Vox AC50, met 3x ECC-83 / 12AX7 en 2x EL-34, en een gelijkrichtbuis.
Helaas niet meer in de oorspronkelijke behuizing, die was destijds (voor mij) niet meer te redden.
[ Voor 37% gewijzigd door Ramzzz op 18-05-2020 12:29 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Grappig... gisteren zo’n ding opgepikt bij de kringloop. Vandaag schoongemaakt (was wel hard nodig, het doekje was aardig zwart gewordenkingmace schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:45:
[...]
Grappig, zo een heb ik ook nog in gebruik, de WQ-T231![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog een plaatje van mijne dan (een zwart exemplaar, geen legergroene):
:strip_exif()/f/image/FjelR6OzyXO5Pf6wucj83B6S.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij werkt nog grotendeels prima, maar het cassettemechanisme maakt wat piepende geluiden. Zal m wel eens open maken, er zal wel iets gesmeerd moeten worden...
Bij dezelfde kringloop hadden ze ook cassettes voor 10 cent per stuk. Helaas geen metals zoals bij die andere van vorige keer, wellicht had een andere tapeliefhebber al het goede spul al een keer geplundert, maar ook SA’s, D’s, XLII’s en ander net spul gaan allemaal mee voor die prijs.
En nu ik toch bezig ben over recente aanwinsten, ik had recent iemand op marktplaats gevonden die een grote berg tapes had, waarmee ik m’n collectie goed aan heb kunnen vullen. O.a. metals en type 3’s, maar ook dat neon ding waar ik laatst hier naar vroeg:
:strip_exif()/f/image/DIhObYramu0PsxmgmVxozx9N.jpg?f=fotoalbum_large)
* kozue is weer even zoet met z’n speeltjes
* The Eagle na aakomende zondag ook wat nieuws ouds btw: overeenkomst bereikt over een paartje Philips speakers uit 1994. Grootste uit de leader serie, d'Appolito speakeropstelling en van wat ik me van destijds herinner gaan ze behoorlijk strak en laag. Foamranden zijn al vernieuwd door de huidige eigenaar. Keep you posted
Ik heb ook nog steeds een minidisk recorder staan, MDS-JE500 (toendertijd de eerste) gekocht in een set met een portable. Die laatste is al gehemeld. De recorder moest ik gisteren nog wel even repareren. Het beroemde "Eject" storing.rcor schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:12:
Zelf heb ik vorig jaar van een goede vriend een Denon DMD-1300 minidisc recorder over genomen... In meerdere opzichten een bijzondere minidisc recorder:
1. Er zijn geen enkel Sony component in dit MD deck, deze maakte gebruik van Sharp spullen...
2. Hij klinkt echt super goed... verslaat menig Sony ES deck die velen malen duurder waren in aanschaf...
[Afbeelding]
In het pakket zat ook nog een hele doos vol minidisc schijven welk ik nog steeds in bezit heb... Als ik deze los verkoop voor de juiste prijs, zou ik de minidisc er uit kunnen halen qua aanschaf prijs, maar dat ga ik niet doen... ik vindt dat ook niet gepast richting die goede vriend...
Verder heb ik nog een Sony MDS-JE520 in de woonkamer staan en een Yamaha MDX-9 die ook nog in het pakket zat nu ik er aan terug denk toen ik die Denon overnam van mijn goede vriend...
Verder nog 2 portables:
- De befaamde Sony MZ-RH1 portable minidisc recoerder... De laatste portable recorder en niet de minste... Kost nu minstens 450 euro op marktplaats omdat hij gewild is bij de liefhebbers die zo maf zijn dit er aan uit te geven... Ik heb hem ooit voor € 10,- op een carboot sale gevonden zonder accu... Nieuwe accu erbij gezocht en nu sta ik gewoon te genieten van dit apparaat...
- Sony MZ-R700... Uitstekende portable recorder, klinkt ook erg goed... Aanrader, want deze is nog wel te vinden voor een schappelijk bedrag...
https://www.youtube.com/watch?v=Ogu7TkPW2ME
Schakelaartje kapot, alleen om daar bij te komen moet het loopwerk uit elkaar.
Gelukkig ooit een kapotte 510 op MP gekocht, dus had reserve onderdelen genoeg.
Al eerder nodig gehad omdat de bovenliggende wiskop erg kwetsbaar is bij de eerste MD-deck.
Staat nu weer heerlijk te draaien en de eject werkt ook weer. Hopelijk blijft ie het nog lang doen. Blijft een mooi formaat.
Verwijderd
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2020 09:14 ]
Maar direct je MP links hier droppen mag geloof ik niet, hebben we vraag en aanbod voor. GoT is een gorum, geen tweedehand site
Verwijderd
Wat volg je er niet aan?Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:34:
Kan iemand mij de charme achter cassettes uitleggen? Vinyl snap ik. Tape snap ik. Minidisc kan ik enigszins begrijpen. Maar bij cassettes kan ik het niet meer volgen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Tape snap ik nou juist niet, veel te omvangrijk, niet snel te wisselen en op te zetten en kwetsbaarder. De cassette heeft juist al die eigenschappen wel. Kwalitatief misschien iets minder dan tape maar met een goed bandje en een goed deck kun je er hele leuke dingen uit halen. Voor mij heeft het ook een zwaar nostalgisch gevoel. In mijn jeugd deed ik super veel met cassettes en heb dat heel lang volgehouden. Sinds een jaar of 10 heb ik dat weer opgepakt en tegenwoordig loopt ik standaard met een walkman en vintage koptelefoon.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:34:
Kan iemand mij de charme achter cassettes uitleggen? Vinyl snap ik. Tape snap ik. Minidisc kan ik enigszins begrijpen. Maar bij cassettes kan ik het niet meer volgen.
Dat geeft niet. Niet iedereen hoeft het te snappen. De meesten zullen het gewoon “oude troep” vinden en als jij bij die groep hoort, prima. Maar voor mij is het gewoon een leuk medium met een combinatie aan eigenschappen die je nergens anders vind.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:34:
- Het is een fysiek formaat, dus het voelt “echt” (in tegenstelling tot streaming). Wanneer je iets opneemt verandert of verdwijnt het niet uit zichzelf door licentiewijzigingen en voegt niet ineens reclames toe. Je hoeft niet maandelijks te betalen voor je bandjes.
- Het is draagbaar, in tegenstelling tot vinyl en reel to reel. Vinyl kun je niet mee opnemen. Ik vind vinyl ook leuk (heb meerdere kasten vol), maar omdat je vast zit aan wat de platenmaatschappijen uitgebracht hebben, en (door de omvang) aan afspelen binnenshuis, blijft het beperkt. Cassettes zijn vrijheid. Op een cassette kun je alles zetten wat je wilt en meenemen voor onderweg, ook op plaatsen zonder internet en stroom. Ik heb boomboxen van een paar tientjes die beter klinken dan die goedkope blikkerige bluetooth speakers die ze tegenwoordig maken. Mijn Pioneer boombox met een cassette blaast jouw bluetooth speaker met telefoon er met gemak uit in geluidskwaliteit. Ik was laatst op een bbq en daar hadden ze muziek draaien uit een telefoon via gratis spotify met reclame. Vreselijk. Niet alleen de reclame maar ook de geluidskwaliteit riep irritaties op. Had ik de boombox maar meegenomen...
- In tegenstelling tot wat mensen vaak beweren klinken cassettes helemaal niet slecht. Zolang je degelijke apparatuur en tape gebruikt. Die oude midisets maakten inderdaad slechte opnames maar een degelijk deck zit rond CD kwaliteit. Er is een reden dat de meeste walkmans niet op kunnen nemen (zou gewoon niet goed klinken).
- Alles wat ik hierboven schreef geldt eigenlijk ook voor minidisc. Portable, opnemen, fysiek. En minidisc vind ik ook een geweldig formaat en de diskjes zien er cool uit. Maar wat voor mij cassettes nog leuker maakt dan minidisc is de nostalgie. Ik heb ze meer dan 10 jaar serieus gebruikt. Ik ben geboren begin jaren 80 dus vanaf eind jaren 80 tot ongeveer 2000 deed ik cassettes. Minidisc heb ik rond 2000 ook een aantal jaar gebruikt maar daar werkt de nostalgie minder. Misschien ook omdat je bij het afspelen het diskje niet meer ziet, en alleen nog maar een display met getallen, ipv ronddraaiende spoelen en een mooie behuizing.
- En last but not least, cassettes zijn makkelijker te krijgen en super goedkoop. Ik ken meerdere kringlopen waar je ze kunt halen voor 50 cent per stuk en ben er al 2 tegen gekomen die ze voor 10 cent wegdeden. Een simpel deck is rond de 2 tientjes. Omdat het zo goedkoop is, voelt het niet als iets waar je zuinig op moet zijn, zoals je €30 LP, maar gewoon mee kunt nemen overal naar toe. Volgend weekend heb ik buitenshuis afgesproken met vrienden en neem lekker de boombox mee met een stapeltje tapes. En als ze genoeg hebben van m’n tapes zit er nog een line-in op om een telefoon aan te hangen.
Maar voor iedereen zal dit verschillen. Vraag het 10 personen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Dit is mijn persoonlijke visie iig. De vraag is eigenlijk meer, waarom vinyl en bandrecorders wel maar cassettes niet?
Nou, ik weet niet of ik het charme zou noemen. Voor mij is het gemak (ook in de auto) en het feit dat ik veel muziek heb opgenomen van de radio en dat heeft een collectie van +/- 300 cassettes opgeleverd. Dat is een tijdsbeeld en dat wil ik niet graag kwijt.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:34:
Nu kan ik me een deck veroorloven, waar ik in de 80'er jaren alleen maar van kon dromen. (Ik weet het, dat loopt uit de hand) Ook is de geluidskwaliteit van veel oude cassettes heel goed.
Dat had je bij het eerste Philips cassettedeck toch niet gedacht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A94s4DqllXgTOzK1AsQaacG7.jpg?f=user_large)
Overigens ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de upgrade van de Quad 306 eindversterker:
:strip_exif()/f/image/DDYCeKuOhXFDw8sAlh4ym26O.jpg?f=fotoalbum_large)
-tot voor kort waren tapes de enige muziek drager in de gevangenissen in de VS.
- in Nederland worden kerkdiensten nog gedistribueerd op tape. Dit loopt echter heel sterk terug door internet ( waar je ook kunt naluisteren)
- in veel landen is het de enige manier van muziekdistributie ( heb een Arabische tape van Bob Marley uit 2002)
- Guardian of the Galaxy? Helaas zijn die tapes nooit op tape uitgebracht.
diskeltische lurker
@kozue dat een simpel BT speakertje met spotify free weggeblazen wordt is niet gek. BT speakertje is blik, spotify free geen selectie van bitrate mogelijk.
Pak Spotify premium met 320kbps op een fatsoenlijke BT speaker (JBL boombox ofzo, iig met flinke drivers) en het klinkt al een stuk beter.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Wat voor condensatoren zijn dat? Merk,
Het ziet niet eruit als Panasonic of Nichicon. eigenlijk slaat mijn onderstaande opmerking nergens op.
Iedereen weet dat je geen Japanse onderdelen in een Europees apparaat en omgekeerd moet plaatsen.
Geintje, dat geldt alleen voor de transistoren en niet voor de condensatoren.
[ Voor 77% gewijzigd door MedionAkoya op 24-05-2020 19:38 ]
Trein?
Kerel die ze gereviseerd had kwam uit Friesland, 180km verderop, maar moest vandaag in de buurt zijn die kwam ze brengen. Juiste nieuwe randen, tweeters ok en filters nagelopen. Helemaal 100%
Plaatje, hier hangen ze nog aan de installatie beneden voor de test:
:strip_exif()/f/image/dQGb1oQ3z4XhnoXTRuXYxpJ0.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen kleine jongens trouwens. 28*33*73 cm. De Klipsch er achter is 109.
Afhankelijk van de leeftijd gaan meestal de condensatoren "DC Lekken" waardoor de buizen op hun kop krijgen en doorbranden/gaan vonken. Dit soort dingen debuggen is niet triviaal en ook niet ongevaarlijk. Als je het toch aandurft zou ik hier beginnen: YouTube: Become A Super Electronics Troubleshooter! - Begin in iedergeval niet met buizen te vervangen voordat je zeker weet dat de rest ok is - anders kan het snel een dure grap worden2mb schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:37:
[Afbeelding]
Hier de rechter buis:
[Afbeelding]
Mr Carlson is fantastisch om te leren over vintage Hifi reparaties IMHO - Ik heb net een preamp in mijn DENON DP-15F platenspeler gesoldeerd zodat hij weer eenvoudig gebruikt kan worden met moderne installaties.
[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 24-05-2020 14:38 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6