Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 97 Laatste
Acties:
  • 1.163.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07-04 19:35

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

niek_nijmegen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:48:
[...]

Dan is er toch een verband met de gekozen snelheid, of begrijp ik het niet goed?
Nee, want de equalisatiecurve kan ongeacht van de snelheid worden gekozen :)

http://pspatialaudio.com/Tape_table.PNG

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• rcor
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07-04 21:29
kozue schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:43:
De recorder is een Sony TC377. De tape die ik geprobeerd had is waarschijnlijk een Maxell, als de spoel die er omheen zat er origineel bij hoorde (wat je met oude tapes nooit zeker weet ;)). Ik heb ook een aantal BASF tapes gehad van @niek_nijmegen (thanks :D) maar daar heb ik nog niet op opgenomen. Misschien zijn de resultaten daar anders. Ik wilde ze eerst eens allemaal een stukje draaien om te horen wat de kwaliteit is en wat er op staat en daarna besluiten welke ik eerst voor opnemen ga gebruiken. Die Maxell is van een vriend en daarvan wist ik dat kant 2 gewoon gebruikt kon worden om mee te testen. Er staat nu een stukje 1khz toon op ;)

Het ligt niet aan het afspelen want een willekeurige BASF die ik geprobeerd had was ook op 3¾ opgenomen en daar was de kwaliteit tussen nummers wisselend (duidelijke verschillen qua bron en opname, een soort mixtape dus), maar sommige nummers klonken prima, voor zover ik dat kon beoordelen. Maarja, zonder bron blijft dat subjectief. Ik zal binnenkort eens kijken hoe die andere tapes opnemen, misschien is die Maxell inderdaad gewoon versleten. Wilde eigenlijk eerst eens weten wat de verwachtte resultaten zijn met 3¾ voordat ik conclusies trek die niet kloppen ;)

Ik zal de stand van het plateau wel eens nakijken. Had wel het idee dat de linkerkant iets minder ver naar voren stond dan de rechter. Misschien zou een extra ringetje er tussen stoppen wel wat helpen. Het zijn wel allemaal plastic spoelen, maar ik had het met meerdere.
Ik zou nieuwe opnamen proberen te maken op RTM tape om te kijken hoe die dan presteert en om te zien / horen of het schuren van de tape dan over is... Verder zou ik zelf nooit op de genoemde snelheid opnemen... Je levert dan veel te veel in op de geluidskwaliteit...

Zelf heb ik mijn Akai GX-225D ingeregeld op RTM LPR-35 tape op de hoogste snelheid van het deck (7 1/2 ips) en dat klinkt geweldig... Kan ik jou dan ook alleen maar aanraden om te doen...

Oude tapes brengen overigens vaak ook wat risico's met zich mee (o.a. plak tape (sticky shed syndron)) en dat zou ik mijn deck echt niet willen aandoen...

[Voor 3% gewijzigd door rcor op 06-02-2020 06:46]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• niek_nijmegen
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:35
mentalmadnizz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:15:
[...]
Nee, want de equalisatiecurve kan ongeacht van de snelheid worden gekozen :)
Ja, uiteraard. Maar wanneer de recorder bij het wisselen van snelheid een andere equalisatiecurve zou inschakelen, en met het equalisatiecircuit voor de lagere snelheid is electronisch iets mis, zou dat een verlies aan hoge tonen kunnen veroorzaken? Dat was althans mijn wilde hypothese. Geen idee of dat ooit in recorders voorkomt.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• niek_nijmegen
rcor schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 06:43:
[...]
Oude tapes brengen overigens vaak ook wat risico's met zich mee (o.a. plak tape (sticky shed syndron)) en dat zou ik mijn deck echt niet willen aandoen...
Wees gerust, daar had ik @kozue voor gewaarschuwd voordat ik ze opstuurde.
[...]
Verder zou ik zelf nooit op de genoemde snelheid opnemen... Je levert dan veel te veel in op de geluidskwaliteit...
Op mijn 2-track Revox A77 hoor ik weliswaar marginaal verschil tussen 3,75 en 7,5 ips, maar vind ik 3,75 ips volkomen acceptabel voor opnames van radio 4 etc. Is het resultaat bij 4-track stereo zoveel slechter?

[Voor 37% gewijzigd door niek_nijmegen op 06-02-2020 09:33. Reden: excuus voor de dubbelpost, ik ben nog niet wakker genoeg.]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
martyw schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:24:
[...]
Met @musicfreak had ik dat verhaal van die patenten ook niet eerder gehoord, een beetje Googlen
bracht me op Reddit, waar iemand dat zei. Dit is het verhaal wat ik ken, in het kort een gebrek aan belangstelling en moeite om aan onderdelen te komen.
En een aantal jaar geleden toen ze de zaak weer gingen opstarten (eerst in 2016 met de luxe SL-1200GAE) hebben ze er een oud-medewerker bijgehaald die in middels aardig op leeftijd was. Hij had nog de kennis van de machines en hoe e.e.a. liep qua productie. Ik had dit in Het Grote Vinyl Topic Deel 3 gelezen maar ik kon het zo snel niet terugvinden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:49
niek_nijmegen schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:23:
[...]

Ja, uiteraard. Maar wanneer de recorder bij het wisselen van snelheid een andere equalisatiecurve zou inschakelen, en met het equalisatiecircuit voor de lagere snelheid is electronisch iets mis, zou dat een verlies aan hoge tonen kunnen veroorzaken? Dat was althans mijn wilde hypothese. Geen idee of dat ooit in recorders voorkomt.
Azimuthproblemen hebben een groter effect als de snelheid lager is. Stel de kop eens af op de al opgenomen band, wellicht heeft dat effect.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Videopac schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Azimuthproblemen hebben een groter effect als de snelheid lager is. Stel de kop eens af op de al opgenomen band, wellicht heeft dat effect.
Alleen doen als de kop ooit al eens versteld is, dus als de borglak gebroken is. Als je niet weet wat je doet en je gaat zomaar ergens aan draaien is het héél erg moeilijk om 'm daarna nog goed te krijgen. Ga je een scheefstaande kop veel gebruiken dan slijt je kop ook scheef in en dan kun je 'm weggooien.

Ik ga eerder voor de combinatie gare tape of niet goed schakelende EQ.

• kozue
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 22:03
Ik heb vanochtend het linker plateau iets naar voren gehaald. Er zitten een aantal ringetjes op de as en 1 daarvan van achter naar voor halen brengt het plateau op dezelfde afstand als rechts en lost het probleem met schurende tape op.

Nu nog een keer alle tapes beluisteren om te bepalen welke ik eerst op ga opnemen. Ben benieuwd wat de resultaten zijn met een andere band.

Azimuth ga ik niet aan komen. Dat heeft alleen zin als je een tape hebt waarvan je zeker weet dat die correct is opgenomen, en dat weet ik van geen enkele. Anders stel je mogelijk een goed afgestelde kop af op een verkeerd opgenomen tape en wordt het alleen erger.

@rcor Ik ken de RTM tapes inderdaad. Veel goede dingen over gelezen. Maar ik zie de RTR nu vooral als een speeltje. Ik heb m gekocht in vooraf onbekende staat voor €15, en er dan €30 tapes voor kopen klinkt een beetje buiten proportie. Ik vind het leuk om er wat aan te sleutelen en dan verbeteringen te zien/horen (heb de tape counter weer werkend ;)). En om er mee te experimenteren. En het geluid goed afstellen terwijl alle niveaus eerst helemaal door elkaar lagen. Voor wat ik er mee wil zijn oude tapes dus prima. Om goed klinkende opnames te maken heb ik al audio cassettes (type 2 hebben ze altijd in grote getalen bij de kringloop), die ik ook gewoon in de woonkamer af kan spelen (de RTR past niet in m’n hifi stack en staat nu op de hobbykamer). Maar misschien in de toekomst, je weet maar nooit. Dit soort hobbies hebben altijd de neiging om klein te beginnen en snel uit de hand te lopen als je niet oppast ;)

En shedding is niet direct slecht voor je apparaat toch? Je koppen worden snel vies maar dat kun je weer schoon maken. Volgens mij is shedding vooral een probleem voor de tape zelf die steeds minder materiaal heeft om geluid op te nemen

@niek_nijmegen Heeft een 2-track niet 2x zoveel breedte om audio in op te slaan? Of is dat geen 1/4” tape? Als mijn aanname klopt zou je daar dus altijd beter geluid uit moeten krijgen.

Maar 7.5 is ook geen probleem. Op die snelheid kun je met een volle 7” ongeveer net zo veel opnemen als op een C90. Als ik 3.75 niet mooi kan krijgen laat ik dat voor wat het is. 7.5 ips levert op die Maxell iig wel mooi geluid :)

• niek_nijmegen
kozue schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:02:
Ik heb vanochtend het linker plateau iets naar voren gehaald. Er zitten een aantal ringetjes op de as en 1 daarvan van achter naar voor halen brengt het plateau op dezelfde afstand als rechts en lost het probleem met schurende tape op.
Fijn dat dat is opgelost.
Azimuth ga ik niet aan komen. Dat heeft alleen zin als je een tape hebt waarvan je zeker weet dat die correct is opgenomen, en dat weet ik van geen enkele. Anders stel je mogelijk een goed afgestelde kop af op een verkeerd opgenomen tape en wordt het alleen erger.
Helemaal mee eens!
Ik ken de RTM tapes inderdaad. Veel goede dingen over gelezen. Maar ik zie de RTR nu vooral als een speeltje. Ik heb m gekocht in vooraf onbekende staat voor €15, en er dan €30 tapes voor kopen klinkt een beetje buiten proportie.
Ik heb een stuk of 4 RTM-tapes, en ze klinken geweldig. Maar ze zijn erg prijzig.
En shedding is niet direct slecht voor je apparaat toch? Je koppen worden snel vies maar dat kun je weer schoon maken. Volgens mij is shedding vooral een probleem voor de tape zelf die steeds minder materiaal heeft om geluid op te nemen.
Een tape die flink afgeeft is misschien niet direct slecht voor je apparaat, maar wel volkomen onbruikbaar, omdat de koppen zo snel vuil worden dat je er niet meer normaal mee kunt opnemen of afspelen.
Of het vuil ook daadwerkelijk in de koppen gaat zitten en niet alleen erop, weet ik zo niet.
@niek_nijmegen Heeft een 2-track niet 2x zoveel breedte om audio in op te slaan? Of is dat geen 1/4” tape? Als mijn aanname klopt zou je daar dus altijd beter geluid uit moeten krijgen.
Klopt. Mijn 2-track Revox gebruikt gewoon 1/4" tape, en je hebt dan dus meer breedte voor het signaal. Ik was desondanks verbaasd, dat 3,75 ips op een 4-track veel slechter zou klinken dan bij mij.
Mijn keus voor een 2-track was destijds vooral omdat ik bij een 4-track overspraak kon horen van de andere kant van de tape.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

OgWok

U.N.C.L.E.

niek_nijmegen schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:02:
[...]...... knip .......

Een tape die flink afgeeft is misschien niet direct slecht voor je apparaat, maar wel volkomen onbruikbaar, omdat de koppen zo snel vuil worden dat je er niet meer normaal mee kunt opnemen of afspelen.
Of het vuil ook daadwerkelijk in de koppen gaat zitten en niet alleen erop, weet ik zo niet.
[...]
Dat geeft me meteen een bekend Shamrock gevoel..... ;)

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/232369113320_/3-St%C3%BCck-Shamrock-recording-tape-tonband-031.jpg

[Voor 4% gewijzigd door OgWok op 07-02-2020 09:03]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07-04 22:28

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Beste,
Is het normaal dat het loopwerk van een Cassette Deck wat ruikt bij gebruik. Ik heb het idee dat het geur uit de magneetband van de Compact Cassette komt. Is dit normaal?

Ontopic: sticky shed syndrom? Ik hoop niet dat mijn 7 inch banden het hebben. Ik gebruik ze al een tijdje niet meer.

Civiele Techniek.

• kozue
Ik heb geen enkel cassettedeck dat vreemde geurtjes geeft bij het spelen. Hoe lang heb je het deck niet gebruikt? Misschien moet ie gewoon weer even inspelen. Of is de riem een beetje gaar geworden en ruik je die. Of een beetje olie op draaiende delen doen, misschien loopt ie wat stroef en komt het door wrijving (ook te herkennen aan een hoge mate van W&F).

• niek_nijmegen
MedionAkoya schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:47:
Ontopic: sticky shed syndrom? Ik hoop niet dat mijn 7 inch banden het hebben. Ik gebruik ze al een tijdje niet meer.
Ik heb met BASF-tapes vooral last van Dry Dust Syndrom, niet 'sticky' maar ze geven enorm af.

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:27:
Ik heb geen enkel cassettedeck dat vreemde geurtjes geeft bij het spelen. Hoe lang heb je het deck niet gebruikt? Misschien moet ie gewoon weer even inspelen. Of is de riem een beetje gaar geworden en ruik je die. Of een beetje olie op draaiende delen doen, misschien loopt ie wat stroef en komt het door wrijving (ook te herkennen aan een hoge mate van W&F).
Ze zijn als 40 jaar oud. En laatste 20 jaar zijn ze nauwelijks gebruikt en lagen dus te verstoffen op zolder.
Ik denk dat de koppen het geur afgeven. Moet ik de koppen met alcohol ketonatus 96% schoonmaken?

[Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 07-02-2020 15:37]

Civiele Techniek.

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:07
Nieuwe aanwinst! Mijn tot nu toe minst oude tape-deck! Bouwjaar 1997. Nog niet super oud, maar
eigenlijk vindt ik alle tape-recorders wel vintage....
BR20

Ik ben al aan het verzinnen hoe ik hier een mooie remote voor kan maken... Iets met solid-state relays, of mosfet's, en dan met een ESP of bluetooth bordje.... Stekker is makkelijk te vinden gelukkig, sub-d.

Parklife

• kozue
Parklife schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:24:
Nog niet super oud, maar
eigenlijk vindt ik alle tape-recorders wel vintage....
Nadat ik toevallig vandaag dit plastic ding bij de kringloop zag staan vind ik zeker niet alle bandrecorders vintage. Sommige apparaten zijn gewoon ouwe meuk, ongeacht uit welk jaar het komt.

Plastic reel-to-reel

Geen stukje metaal aan te bekennen, geen 7.5 ips, geen level control of meter, niks. De RTR equivalent van de “my first sony”?

@MedionAkoya Ik zou sowieso alles eerst goed schoonmaken voor je er een tape in stopt. Zelf doe ik ook altijd meteen demagnetiseren, voor het geval je zo’n ding hebt. Als de geur inderdaad van de koppen komt moeten die wel vies zijn, of gewoon versleten (misschien is de pinch roller gaar en rubberresten op je tape aan het afgeven?). Maar aangezien ik zoiets nog nooit gehad heb roep ik ook maar wat. Ik denk dat je het alleen zelf kunt achterhalen...

• Parklife
Het is net met mensen, je hoeft niet knap te zijn om garisma te hebben... Sommige decks stralen gewoon wat kicks uit, sommige niet. Tis persoonlijk.. Qua geluid is het ook niet altijd om naar huis te schrijven, maar er is niks leukers om naar te luisteren! Als ik naar de Beatles op m'n oude mono-buizen portable zit te luisteren, heb ik evenveel plezier als ik op dit deck wat luister!

Parklife

• rcor
OgWok schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:02:
[...]

Dat geeft me meteen een bekend Shamrock gevoel..... ;)

[Afbeelding]
Dat merk is eigenlijk een dochter merk van Ampex... Alle afgekeurde Ampex tape (die uit zichzelf al zeer slecht zijn) zette zij op spoel en ging alsnog de verkoop in als budget tape...

Het is absoluut niet vreemd dat je alle Ampex of Shamrock niet hoeft te controleren...

Mocht je die krijgen luid maar één advies: direct in de kliko ermee! Nog nooit een goede Ampex / Shamrock tape gezien... Ook niet gaan kopen tweedehands, zonde van je geld en tijd...

Shamrock heeft bij mij daarom (niet geheel verwonderlijk) altijd de naam "Shamerock"... :P

• Parklife
Uhhh.. ik vindt die zwarte Shamrock spoeltjes stiekem wel leuk..... Heb er een aantal, heb er wel heeeeeel snel andere tape op gedaan! idd, nog nooit een goede Shamrock tape gehad.

Parklife

• FritsNEX5T
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 10:25
kingmace schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:48:
[...]

De stands heb ik al (alleen nog niet beneden geplaatst :) ) Mijn 2e paar Celestions op de werkamer die ik nog moet opknappen.

[Afbeelding]
Goede speakers. Ik heb de wat nieuwere 15 XLR jaaaaaren gehad.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

rcor schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 01:06:
[...]

Dat merk is eigenlijk een dochter merk van Ampex... Alle afgekeurde Ampex tape (die uit zichzelf al zeer slecht zijn) zette zij op spoel en ging alsnog de verkoop in als budget tape...

Het is absoluut niet vreemd dat je alle Ampex of Shamrock niet hoeft te controleren...

Mocht je die krijgen luid maar één advies: direct in de kliko ermee! Nog nooit een goede Ampex / Shamrock tape gezien... Ook niet gaan kopen tweedehands, zonde van je geld en tijd...

Shamrock heeft bij mij daarom (niet geheel verwonderlijk) altijd de naam "Shamerock"... :P
En dan waren ze licht bruin en later zwart. De zwarte tape was echt drama; na 10 minuten koppen zwart. Ook had de zwarte tape op mijn Akai deck met GX koppen last van mechanische piep van de tape (langs de koppen) als het droog winterweer was. Gek werd je er van.

• rcor
OgWok schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:10:
[...]

En dan waren ze licht bruin en later zwart. De zwarte tape was echt drama; na 10 minuten koppen zwart. Ook had de zwarte tape op mijn Akai deck met GX koppen last van mechanische piep van de tape (langs de koppen) als het droog winterweer was. Gek werd je er van.
Dit soort berichten onderstreept wat ik bedoel.... Ver weg van blijven dus... Alleen als er iets op staat je nergens anders meer op terug kunt krijgen loont het om de tape te bakken en dan voor een laatste maal afspelen om hem te digitaliseren...

Enfin, iets anders: het geld van de Sony TC-K850ES cassettedeck heb ik inmiddels keurig terug ontvangen van de verkoper... Zit momenteel te wachten op een DHL terugstuur label van hem...

Neemt niet weg dat ik binnen nu en 30 minuten in de auto zit om een Akai GX-75 te gaan bekijken en als hij werkt te kopen... Wish me good luck!

Later vandaag kom ik hier mogelijk nog op terug als ik voldoende tijd over heb... :)

• rcor
Zo vlak voor vertrek werd ik nog getrakteerd op een stukje vintage hardware (accessoire) bij Techmoan ter ondersteuning van de inmiddels Vintage minidisc spelers / recorders:

Een uur geleden terug gekomen uit Gendt... Het bleek toch dichter bij Nijmegen en Arnhem te liggen dan ik dacht te zien vanuit Google Maps... Maar goed, de Akai GX-75 ziet er goed uit en speelde aldaar perfect, ook opnemen deed hij probleemloos...

Ik kreeg er zelfs nog een zakje bij met onderdelen die uit het deck kwamen en dus vervangen waren (snaren, tussenwiel enz.)...

Nu staat hij bij mij thuis en ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen...

Even wat foto's van het deck:
Akai GX-75 -3

Akai GX-75 -2

Akai GX-75 -1

[Voor 82% gewijzigd door rcor op 08-02-2020 16:52]

• FritsNEX5T
Ik heb nu deze in mijn mancave staan. https://www.google.com/se...oQBA#imgrc=KTprnvnEVGnuCM

Eindelijk echte TL's.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Grappig, ik heb nog ergens de TDL RTL2 SE staan, goed laag voor hun formaat :)

• kozue
Leuk filmpje over die minidisc label printer maar ik vind het best lelijk. Vooral die oranje kleur vloekt heel erg met de meeste MD’s en het font is niet heel mooi ofzo. Maar goed, dat is waarschijnlijk waarom ik nog nooit van het bestaan van zo’n ding had gehoord ;) Ik vind MD’s mooier zonder al die stickers en plak alleen zo’n kleintje met de titel op de zijkant.

Vandaag tussen m’n andere verplichtingen door weer iets verder gekomen met m’n RTR tapes. Heb de muziek vluchtig beluisterd, wat een beetje neer kwam op 70’s pop (pink floyd, queen, etc), maar de kwaliteit was niet om over naar huis te schrijven. Sommige opnames kwamen van de radio en alhoewel het meeste 3,75 ips was, wisselde soms de snelheid ineens naar 7,5 ;). Maar leuk om opnames te horen die waarschijnlijk ongeveer 50 jaar oud zijn. Een soort van tijdmachine :)

Maar wat ik het meest opvallend vond was dat ik 2 tapes had met een andere track layout. Het linker kanaal en rechter kanaal speelden beiden iets anders. Een was van niek’s tapes en die andere had ik afgelopen week toevallig uit de kringloop. Ook BASF, maar 1800 ft op een 5,75” spoel, dus het tape zal iets dunner zijn.

Deze 2 ga ik dus het eerst iets overheen opnemen. Zo’n opname met incompatible layout heb ik toch niks aan. Eentje klonk als Beatles op links en klassiek op rechts ;) Ben benieuwd wat de resultaten zijn vergeleken tussen 3,75 en 7,5.

Oh ja... die Maxell tape had trouwens geen groot probleem met hoge tonen maar met dropouts. Ik denk dus dat het inderdaad gewoon een redelijk versleten tape was. Of misschien was het verlies in hoge tonen nog een bijproduct van verkeerd afgestelde opnameniveau’s want die opneemtest had ik daarvoor gedaan (ja, niet zo handig).

@rcor Succes met de Akai! Hoop dat deze beter bevalt dan de Sony :)

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10:05
Onlangs heb ik deze JBL 4406 monitors gekocht, ze geven een verbazingwekkend goed geluid voor ruim dertig jaar oude vrij kleine studio monitor speakers, veel meer bas dan je van zo'n klein kastje verwacht, en het hoog is perfect dankzij de titanium tweeter.
https://tweakers.net/ext/f/St4QDk8Cog4P5PEa7tQNXCkH/medium.jpg
Voor de rest is mijn systeem een mengsel van van een vintage platenspeler, de welbekende Technics SL1200 MKII, met een Ortofon Concorde element, en een kurken mat, en (off-topic) moderne electronica - een Project Audio analog box voorversterker, een Crown Drivecore XLS 1502 eindversterker, een Denon DN-300CMKII CD speler, een Project MM Phono box, en een Philips Bluetooth receiver.
https://tweakers.net/ext/f/Vfj1RBhnpLtW8dsp6XUoaiA1/medium.jpg
(Die zwarte staakjes in de achtergrond zijn van de wifi router :) , de snoeren die je er bovenuit ziet komen moet ik nog opruimen :( )

[Voor 8% gewijzigd door martyw op 09-02-2020 00:12]

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:40
martyw schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:55:
Onlangs heb ik deze JBL 4406 monitors gekocht, ze geven een verbazingwekkend goed geluid voor ruim dertig jaar oude vrij kleine studio monitor speakers, veel meer bas dan je van zo'n klein kastje verwacht, en het hoog is perfect dankzij de titanium tweeter.
[Afbeelding]
Voor de rest is mijn systeem een mengsel van van een vintage platenspeler, de welbekende Technics SL1200 MKII, met een Ortofon Concorde element, en een kurken mat, en (off-topic) moderne electronica - een Project Audio analog box voorversterker, een Crown Drivecore XLS 1502 eindversterker, een Denon DN-300CMKII CD speler, een Project MM Phono box, en een Philips Bluetooth receiver.
[Afbeelding]
(Die zwarte staakjes in de achtergrond zijn van de wifi router :) , de snoeren die je er bovenuit ziet komen moet ik nog opruimen :( )
Is dit een beetje spielerij voor erbij, of is dit je main hifi set?

• martyw
aljooge schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:40:
[...]

Is dit een beetje spielerij voor erbij, of is dit je main hifi set?
Dit is mijn enige stereo set. Mijn woonkamer is vijf bij drie en een halve meter, daar voldoen boekenplankformaat luidsprekers. Ik draai veel R&B/Soul uit de 60-er tot 80-er jaren

[Voor 7% gewijzigd door martyw op 09-02-2020 09:02]

• martyw
Foutje 7(8)7

[Voor 140% gewijzigd door martyw op 09-02-2020 09:00]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@rcor Mooi. Kap van de GX-75 al even eraf gehad? Ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet.
Hoe zijn de opnames met en zonder Dolby?

• niek_nijmegen
kozue schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:35:
Maar wat ik het meest opvallend vond was dat ik 2 tapes had met een andere track layout. Het linker kanaal en rechter kanaal speelden beiden iets anders. Een was van niek’s tapes en die andere had ik afgelopen week toevallig uit de kringloop.
Ik had ooit een 4-track-stereo plastic Aristona/Philips bandrecorder, en die kon ik (als ik me goed herinner) zo instellen dat 'ie het linker- of rechterkanaal afzonderlijk opnam en als 2-kanaals mono afspeelde. Dus handig als je mono-materiaal hebt of heel zuinig wil zijn met je banden. Wellicht dat dat op die banden ook zo gedaan is?
Heb de muziek vluchtig beluisterd, wat een beetje neer kwam op 70’s pop (pink floyd, queen, etc), maar de kwaliteit was niet om over naar huis te schrijven. Sommige opnames kwamen van de radio en alhoewel het meeste 3,75 ips was, wisselde soms de snelheid ineens naar 7,5
Dat was ook wat ik meende te horen, toen ik ze voor verzending snel beluisterde. Dus ik denk we veilig kunnen stellen dat het aan de opnames ligt en niet aan onze machines :)
OgWok schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:42:
Als ik mag gokken, dan zijn de opnames met Dolby dof en levenloos 8)

[Voor 33% gewijzigd door niek_nijmegen op 09-02-2020 11:44]

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:40
martyw schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:58:
[...]

Dit is mijn enige stereo set. Mijn woonkamer is vijf bij drie en een halve meter, daar voldoen boekenplankformaat luidsprekers. Ik draai veel R&B/Soul uit de 60-er tot 80-er jaren
Inderdaad, in kleine ruimtes voldoen monitoren veel beter dan zuilen. Om die reden heb ik ook (high end) boekenplank luidsprekers en ze klinken geweldig.

• rcor
kozue schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:35:
Leuk filmpje over die minidisc label printer maar ik vind het best lelijk. Vooral die oranje kleur vloekt heel erg met de meeste MD’s en het font is niet heel mooi ofzo. Maar goed, dat is waarschijnlijk waarom ik nog nooit van het bestaan van zo’n ding had gehoord ;) Ik vind MD’s mooier zonder al die stickers en plak alleen zo’n kleintje met de titel op de zijkant.

Vandaag tussen m’n andere verplichtingen door weer iets verder gekomen met m’n RTR tapes. Heb de muziek vluchtig beluisterd, wat een beetje neer kwam op 70’s pop (pink floyd, queen, etc), maar de kwaliteit was niet om over naar huis te schrijven. Sommige opnames kwamen van de radio en alhoewel het meeste 3,75 ips was, wisselde soms de snelheid ineens naar 7,5 ;). Maar leuk om opnames te horen die waarschijnlijk ongeveer 50 jaar oud zijn. Een soort van tijdmachine :)

Maar wat ik het meest opvallend vond was dat ik 2 tapes had met een andere track layout. Het linker kanaal en rechter kanaal speelden beiden iets anders. Een was van niek’s tapes en die andere had ik afgelopen week toevallig uit de kringloop. Ook BASF, maar 1800 ft op een 5,75” spoel, dus het tape zal iets dunner zijn.

Deze 2 ga ik dus het eerst iets overheen opnemen. Zo’n opname met incompatible layout heb ik toch niks aan. Eentje klonk als Beatles op links en klassiek op rechts ;) Ben benieuwd wat de resultaten zijn vergeleken tussen 3,75 en 7,5.

Oh ja... die Maxell tape had trouwens geen groot probleem met hoge tonen maar met dropouts. Ik denk dus dat het inderdaad gewoon een redelijk versleten tape was. Of misschien was het verlies in hoge tonen nog een bijproduct van verkeerd afgestelde opnameniveau’s want die opneemtest had ik daarvoor gedaan (ja, niet zo handig).

@rcor Succes met de Akai! Hoop dat deze beter bevalt dan de Sony :)
Het lijkt mij sterk dat die Maxell tape dropouts heeft... Ik heb er echt veel van in bezit, maar niet één ervan is slecht... Dan zou dit de eerste zijn met problemen die ik tegen gekomen ben...
OgWok schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:42:
@rcor Mooi. Kap van de GX-75 al even eraf gehad? Ben benieuwd hoe het er van binnen uitziet.
Ik laat de kap er liever op als je het niet erg vindt, nu werkt hij tenminste fatsoenlijk en daarom is hier het statement "If it ain't broken, don't fix it" goed van toepassing... ;)

Maar ik snap dat je nieuwsgierig bent, dus hierbij een filmpje met de binnenzijde van het deck met goede uitleg:

Onder die scheidingswand van metaal zit een andere printplaat die vanuit de bodem te benaderen is... Bij een Akai GX-95 ziet dit er zo uit (en dat wijkt niet af van wat ik begrepen heb met een GX-75):
https://ffseb.files.wordpress.com/2012/04/91-huvudkort.jpg

De opnamen zijn prima (heb er gisteren nog wat mee opgenomen zonder Dolby)... Type 2 tape tot +4 dB met soms een uitschieter naar +5 dB zonder vervorming, merk + type tape is: Fuji DR II 90 minuten tape...

Mocht ik wat tijd over hebben vandaag zal ik eens testen met Dolby B en Dolby C ingeschakeld... Maar ik weet nu al dat ik voor mij zelf geen van beiden ooit zal gaan gebruiken... Opnamen hoog uitgestuurd hebben ook minder ruis en klinken overal gewoon goed...

Opnamen met Dolby ingeschakeld klinken sowieso op andere cassettedecks dan het deck die het heeft opgenomen vaak waardeloos... En regelmatig ook op het deck die het heeft opgenomen klinkt het niet top (spreek uit ervaring en @niek_nijmegen omschrijft het goed: dof zonder mooie hoge tonen)...

[Voor 3% gewijzigd door rcor op 09-02-2020 16:58]

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Ramzzz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:15:
Grmbl... van mijn Yamaha DSP-A2, waar ik erg blij mee was, doet het linker (stereo) kanaal het niet meer.

Eerst af en toe niet, nu 'gewoon' niet.

Kent iemand een betere optie voor reparatie dan deze https://www.cerepair.nl/ce-repair-services-home.html?
Dichterbij, ik heb het bakbeest maar Radio Fortuin in Den Haag gebracht.

Prima contact gehad.

Onderzoekskosten vallen mee, boven de €100 aan kosten bellen ze me eerst.

[Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 09-02-2020 17:07]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• rcor
Update omtrent opnemen Akai GX-75: opnamen met Dobly B en C klinken niet helder... Hij presteert iets beter dan de Marantz SD-62 die ik ook bezit...

[Voor 10% gewijzigd door rcor op 09-02-2020 19:36]

• Videopac
rcor schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:14:[/b]
[...]

Het lijkt mij sterk dat die Maxell tape dropouts heeft... Ik heb er echt veel van in bezit, maar niet één ervan is slecht... Dan zou dit de eerste zijn met problemen die ik tegen gekomen ben...

[...]

Ik laat de kap er liever op als je het niet erg vindt, nu werkt hij tenminste fatsoenlijk en daarom is hier het statement "If it ain't broken, don't fix it" goed van toepassing... ;)

Maar ik snap dat je nieuwsgierig bent, dus hierbij een filmpje met de binnenzijde van het deck met goede uitleg:
[YouTube: Inside the Akai GX-75 cassette deck]

Onder die scheidingswand van metaal zit een andere printplaat die vanuit de bodem te benaderen is... Bij een Akai GX-95 ziet dit er zo uit (en dat wijkt niet af van wat ik begrepen heb met een GX-75):
[Afbeelding]

De opnamen zijn prima (heb er gisteren nog wat mee opgenomen zonder Dolby)... Type 2 tape tot +4 dB met soms een uitschieter naar +5 dB zonder vervorming, merk + type tape is: Fuji DR II 90 minuten tape...

Mocht ik wat tijd over hebben vandaag zal ik eens testen met Dolby B en Dolby C ingeschakeld... Maar ik weet nu al dat ik voor mij zelf geen van beiden ooit zal gaan gebruiken... Opnamen hoog uitgestuurd hebben ook minder ruis en klinken overal gewoon goed...

Opnamen met Dolby ingeschakeld klinken sowieso op andere cassettedecks dan het deck die het heeft opgenomen vaak waardeloos... En regelmatig ook op het deck die het heeft opgenomen klinkt het niet top (spreek uit ervaring en @niek_nijmegen omschrijft het goed: dof zonder mooie hoge tonen)...
GX95 = GX75 met houten (fineer) zijpanelen.

• rcor
Videopac schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:44:

GX95 = GX75 met houten (fineer) zijpanelen.
Ja, dat klopt... Er is nog een klein verschil en dat is dat er een tape stabilizer aanwezig is in de lade van het deck van de GX-95, die heeft de GX-75 ook niet... Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit extreem veel verschil zal uitmaken voor de geluidskwaliteit... Of je dit onderdeel gewoon vanaf Ebay kunt plukken en inbouwen in de GX-75 weet ik niet... De verkoper van de advertentie hierboven beweert dat het onderdeel ook bedoelt is voor de GX-75 / GX-75 MKII...

Dan hebben we nog de verschillen tussen GX-75 en de GX-75 MKII... Wat die verschillen in praktijk zijn durf ik niet te zeggen...

Op Hifiengine is wel te zien dat de frequency response in ieder geval bij de GX-75 MKII ietwat beter is (20Hz tot 21kHz voor de GX-75 en 15Hz tot 22kHz voor de GX-75 MKII bij gebruik van Metall tape)... Maar of dat in praktijk ook echt hoorbaar verschilt kan ik niet zeggen, daar ik geen direct één op één vergelijk kan doen...

[Voor 19% gewijzigd door rcor op 09-02-2020 20:11]

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05:25
Eindelijk wat dichter bij mijn ideale setje denk ik.

Had een tijdlang een NAD C352 als versterker, maar vond die icm mijn Impulse 26 speakers te neutraal klinken. Zat geen smoel aan, wat denk ik prima werkt voor klassieke muziek en rustige passages, maar voor de rock en bass-achtige muziek en geluid wat ik prefereer, werkte het niet.

Bij de kringloop een Sony TA-FE530R gevonden als versterker, die uit dezelfde serie komt als mijn Sony CD- en cassette speler. Ook was ik eindelijk in staat, door de ingebouwde phonoamp, mijn Technics SL-Q6 aan te sluiten.

Klinkt erg lekker tot nu toe, alles werkt. Mooi hoor!
(Misschien toch over een tijdje andere speakers, deze zijn transmissielijn speakers, en krijg daar toch niet echt het geluid uit wat ik wil. Ze geven laag, maar het geluid is niet warm. Het is bovenal helder en doet zijn best om het "hi-fi" weer te geven, wat mij te koud is qua geluid. Kreeg als tip al om uit te kijken naar JBL LX speakers, maar eens even kijken hoe dit tot nu toe bevalt.
Het werkt, en dat ik alvast goed.

• FritsNEX5T
De RTL is een latere meer commerciele versie van de Studio, dacht ik. Maar zal in basis niet veel afwijken. Heerlijke speakers. Ik had een Rel sub. Die heeft nu een ander baasje gevonden. Volkomen overbodig bij deze transmissionlines.

• martyw
Maarten_E schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:35:

Had een tijdlang een NAD C352 als versterker, maar vond die icm mijn Impulse 26 speakers te neutraal klinken. Zat geen smoel aan, wat denk ik prima werkt voor klassieke muziek en rustige passages, maar voor de rock en bass-achtige muziek en geluid wat ik prefereer, werkte het niet.

Bij de kringloop een Sony TA-FE530R gevonden als versterker, die uit dezelfde serie komt als mijn Sony CD- en cassette speler. Ook was ik eindelijk in staat, door de ingebouwde phonoamp, mijn Technics SL-Q6 aan te sluiten.

(Misschien toch over een tijdje andere speakers, deze zijn transmissielijn speakers, en krijg daar toch niet echt het geluid uit wat ik wil. Ze geven laag, maar het geluid is niet warm. Het is bovenal helder en doet zijn best om het "hi-fi" weer te geven, wat mij te koud is qua geluid. Kreeg als tip al om uit te kijken naar JBL LX speakers, maar eens even kijken hoe dit tot nu toe bevalt.
Kijk in plaats van naar JBL LX naar de L series, dat zijn de consumenten versie van hun studio monitoren, en echt veel beter dan de LX of de TLX series

• kozue
Ik snap de aversie tegen dolby nooit zo. C vind ik maar een vreemd iets (met die rare volume schommeligen), maar B is alleen maar een extra boost in hoge tonen, wat handig is voor spelers die uit zichzelf al wat doffer zijn, zoals goedkope apparatuur of portables. Vroeger op m’n goedkope stereoset nam ik op met dolby en speelde af zonder om de hoge tonen mooier te krijgen ;)

Tegenwoordig, met betere apparatuur dan toen, neem ik nog steeds alles op met dolby B en klinkt het prima bij het afspelen. Zowel in de Nak (waarin ik altijd opneem) als in 2 andere decks op de slaap/hobbykamer. De grootste reden om het te gebruiken is niet omdat ik nou zoveel hiss hoor, of daar last van zou hebben, maar om alles consistent te houden. Ik heb best een redelijke verzameling prerecorded bandjes en daar zit bijna altijd dolby B op. Als ik dat ook op m’n eigen opnames zet hoef ik nooit na te denken over wat ik nu weer aan het afspelen ben en hoe dat opgenomen was (of alles bijhouden met lelijke stickers). En als ik het wel ooit dof vind zet ik het gewoon uit en krijg ik wat extra hoog erbij.

Nog een klein vraagje over bandjes trouwens... ik had vroeger een setje tapes in shells met transparante neon kleuren (geel, groen, rood en blauw). Volgens mij kwamen die als set in 1 wrapper en hoogstwaarschijnlijk had ik ze bij de V&D vandaan, ergens in de jaren 90. Weet iemand daar toevallig meer over? Merk, type, etc? Zou graag weer zo’n setje hebben. Niet omdat de geluidskwaliteit zo goed zal zijn (ze zouden best type 0 tapes kunnen zijn, dus liever een SA om mee op te nemen), maar omdat die om een of andere reden een iconische plek in m’n geheugen hebben gekregen wanneer het op cassettes aan komt (naast de jaren-90-design TDK D’s die ik toen meestal kocht).

• rcor
kozue schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:13:
Ik snap de aversie tegen dolby nooit zo. C vind ik maar een vreemd iets (met die rare volume schommeligen), maar B is alleen maar een extra boost in hoge tonen, wat handig is voor spelers die uit zichzelf al wat doffer zijn, zoals goedkope apparatuur of portables. Vroeger op m’n goedkope stereoset nam ik op met dolby en speelde af zonder om de hoge tonen mooier te krijgen ;)

Tegenwoordig, met betere apparatuur dan toen, neem ik nog steeds alles op met dolby B en klinkt het prima bij het afspelen. Zowel in de Nak (waarin ik altijd opneem) als in 2 andere decks op de slaap/hobbykamer. De grootste reden om het te gebruiken is niet omdat ik nou zoveel hiss hoor, of daar last van zou hebben, maar om alles consistent te houden. Ik heb best een redelijke verzameling prerecorded bandjes en daar zit bijna altijd dolby B op. Als ik dat ook op m’n eigen opnames zet hoef ik nooit na te denken over wat ik nu weer aan het afspelen ben en hoe dat opgenomen was (of alles bijhouden met lelijke stickers). En als ik het wel ooit dof vind zet ik het gewoon uit en krijg ik wat extra hoog erbij.

Nog een klein vraagje over bandjes trouwens... ik had vroeger een setje tapes in shells met transparante neon kleuren (geel, groen, rood en blauw). Volgens mij kwamen die als set in 1 wrapper en hoogstwaarschijnlijk had ik ze bij de V&D vandaan, ergens in de jaren 90. Weet iemand daar toevallig meer over? Merk, type, etc? Zou graag weer zo’n setje hebben. Niet omdat de geluidskwaliteit zo goed zal zijn (ze zouden best type 0 tapes kunnen zijn, dus liever een SA om mee op te nemen), maar omdat die om een of andere reden een iconische plek in m’n geheugen hebben gekregen wanneer het op cassettes aan komt (naast de jaren-90-design TDK D’s die ik toen meestal kocht).
Bij de V&D verkochten ze Vendomatic cassettes.. Heb je er een foto van? Wie weet helpt dat...

• Maarten_E
Meen dat ik hier een tijdje geleden een foto van een Vendomatic cassette langs zag komen, misschien even een paar vorige pagina's doorscrollen.

Edit: Pagina 368 staat een foto. Lijkt ie daarop?

[Voor 15% gewijzigd door Maarten_E op 09-02-2020 23:26]

• kozue
niek_nijmegen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:13:
Ik had ooit een 4-track-stereo plastic Aristona/Philips bandrecorder, en die kon ik (als ik me goed herinner) zo instellen dat 'ie het linker- of rechterkanaal afzonderlijk opnam en als 2-kanaals mono afspeelde. Dus handig als je mono-materiaal hebt of heel zuinig wil zijn met je banden. Wellicht dat dat op die banden ook zo gedaan is?
Ik kan op m’n Sony ook op 1 enkel kanaal opnemen. Er zit voor beide kanalen een aparte opnameknop op. Dus in theorie kan ik ook 4 mono opnamen op 1 stuk band maken (2 heen, 2 terug). Ik kan dan ook weer 1 spoor afspelen door het andere spoor in source monitor te zetten. Ik zou alleen niet weten waarom. Mono klinkt altijd een beetje levenloos.
rcor schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:14:
Mja, ik weet ook niet zeker of het wel Maxell is. Het zit in een Maxell spoel, maar de tape kan best op een andere spoel zijn gezet. Bij gebrek aan meer info ga ik er maar even vanuit dat het de originele spoel is. En ik denk dat je jouw banden goed bewaart. Hoe deze de laatste 50 jaar bewaard is geweest weet ik niet. Met slechte storage kun je ieder type tape om zeep helpen.

Maar ik had vanochtend ook opnemen op een van niek’s tapes geprobeerd. Deze was donkerder dan de rest (dus een ander soort) en er stond “agfa” op een stickertje (ondanks de BASF spoel). Deze had nog veel meer last van dropouts en het volume was aan de lage kant. Die “Maxell” werkt prima op 7,5 ips, terwijl deze Agfa tape ook op die snelheid niet zo goed klonk. Misschien rijp voor de vuilnis...

• rcor
Maarten_E schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:24:
Meen dat ik hier een tijdje geleden een foto van een Vendomatic cassette langs zag komen, misschien even een paar vorige pagina's doorscrollen.

Edit: Pagina 368 staat een foto. Lijkt ie daarop?
Dat was een bericht van @OgWok die destijds net zoals ik een bandje had die vernielt raakte... Bij mij kwam dat door het deck, maar bij Ogwok niet...

• kozue
@rcor @Maarten_E Vendomatic zegt me niks (op die post van pagina 368 na). Ik kan me dat hele merk niet van vroeger herinneren en heb er dit jaar pas voor het eerst van gehoord (net zoals dat ik pas sinds kort weet dat Hema en Kruidvat ook huismerk tapes verkochten onder hun eigen naam).

Ik heb er geen foto van (ik heb m’n tapes van vroeger helaas niet meer), maar ze zagen er helemaal niet uit zoals dat ding van 368. Ze waren transparant (zoals de meeste jaren 90 shells) in opvallende neon kleuren. Er zaten voor zover ik weet geen stickers op (hooguit kleintjes). Ik heb al geprobeerd om foto’s of info op het internet te vinden maar tot nu toe niks.

Ik denk dat ik ze bij V&D vandaan had omdat ik daar vaak tapes kocht, maar ik kocht meestal TDK D’s en niet hun huismerk. Ik was altijd al fan van TDK. Ik denk echter niet dat het TDK’s waren, want ze staan niet tussen de TDK foto’s op vintagecassettes.com. Alhoewel TDK wel af en toe vreemde exemplaren had die slechts heel kort in de winkel lagen...

• rcor
kozue schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:42:

Ik denk dat ik ze bij V&D vandaan had omdat ik daar vaak tapes kocht, maar ik kocht meestal TDK D’s en niet hun huismerk. Ik was altijd al fan van TDK. Ik denk echter niet dat het TDK’s waren, want ze staan niet tussen de TDK foto’s op vintagecassettes.com. Alhoewel TDK wel af en toe vreemde exemplaren had die slechts heel kort in de winkel lagen...
TDK heeft in de D lijn wel degelijk gekleurde neon shells gehad... Ik heb er zelf precies één in de kleur rood liggen... Ik zie dat zelfs ook in het blauw zijn geleverd... Wellicht dat er nog meer kleuren waren:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQ8w2SvQsCdkrik92W-JB0mTS3B2eGES7q6M2oCHxzgsa-Dt-gJ

https://www.ez647.sk/cc/tdki/d9094mc.jpg

Wellicht toch een TDK D60 / D90 5 pack geweest?

Edit:
Op deze pagina vindt je nog veel meer gekleurde TDK D cassettes, blijkbaar zijn ze er ook in het groen en geel geweest:
http://members.upc.nl/j.bommel6/page8.html

Op die site staan ook TDK Super D tapes in neon gekleurde shells als je wat diepgaander door de site bladert... Maar zijn collectie is niet compleet, want de TDK CD-ing reeks was er ook in neon kleurtjes te krijgen...

[Voor 18% gewijzigd door rcor op 10-02-2020 00:11]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@kozue [offtopic] Ook föhns van Vendomatic, huismerk van V&D.

https://cdn.myonlinestore.eu/94265583-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/411e7f7e0cab6e27ba7cd8657525082729ed68da.jpg
Vrij hoog DDR gehalte........... ;)

• Maarten_E
OgWok schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:19:

[Afbeelding]
Hema maakte in de jaren '70 en '80 van Oost-Duitse arbeiders, kan wel zijn dat er toen via Vendex het een en ander ook in Nederland is verkocht aan DDR-producten.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08:55

SeatRider

Wait, wut?

Ja, die had ik ook. In een pakje van 4 (volgens mij geel, oranje, roze en idd missschien blauw). Volgens mij zat er verder geen merk of andere etiketten op. Denk dat ik ze helaas heb weggegooid in het verleden, omdat de geluidskwaliteit bagger was).

V&D zou heel goed kunnen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• niek_nijmegen
kozue schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:29:
[...]
Maar ik had vanochtend ook opnemen op een van niek’s tapes geprobeerd. Deze was donkerder dan de rest (dus een ander soort) en er stond “agfa” op een stickertje (ondanks de BASF spoel).
Die stickertjes heb ik erop geplakt na mijn inventarisatie. Dat het een Agfa-tape is zag ik op de leader van de tape.

• kozue
rcor schreef op zondag 9 februari 2020 @ 23:55:
[...]

TDK heeft in de D lijn wel degelijk gekleurde neon shells gehad... Ik heb er zelf precies één in de kleur rood liggen... Ik zie dat zelfs ook in het blauw zijn geleverd... Wellicht dat er nog meer kleuren waren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht toch een TDK D60 / D90 5 pack geweest?

Edit:
Op deze pagina vindt je nog veel meer gekleurde TDK D cassettes, blijkbaar zijn ze er ook in het groen en geel geweest:
http://members.upc.nl/j.bommel6/page8.html

Op die site staan ook TDK Super D tapes in neon gekleurde shells als je wat diepgaander door de site bladert... Maar zijn collectie is niet compleet, want de TDK CD-ing reeks was er ook in neon kleurtjes te krijgen...
Leuk, die gekleurde D’s :) Nog nooit gezien maar als ik ze ooit tegen kom neem ik ze zeker mee. Maar deze waren het niet. Anders had ik ze wel herkend en waarschijnlijk ook herinnerd als D’s. Het zit wel een heel stuk in de goede richting. Maar ik denk dat mijne per 4-pak in 4 verschillende kleuren kwamen, want ik had van allemaal precies 1. Alsof ik ze 1 keer geprobeerd had en daarna nooit meer omdat de geluidskwaliteit rommel was. Het zou kunnen dat SeatRider dezelfde had, gezien de omschrijving, maar zijn kleuren zijn anders. Ik kan me geen opdruk herinneren en ik denk dat ze nog net wat transparanter waren dan die D’s.

Die site is inderdaad incompleet maar wel handig op z’n eigen manier: vintagecassettes heeft alleen foto’s van tapes in wrapper en zijn dus lastig te herkennen als je, zoals ik, bijna niks in shrinkwrap hebt (alleen een paar D’a en UR’s). Hier staan de cassettes zelf er ook bij :)

• martyw
OgWok schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:19:

[Afbeelding]
Het kan ook on topic :) , onderstaand plaatje is van een Vendomatic VD 021 platenspeler wat ik op het internet vond, het lijkt me een omgekatte Philips.

https://tweakers.net/ext/f/VW5ebsF4jQz1TzlLWs3j99Vj/thumb.jpg

• kozue
Volgens mij is een oude föhn van een merk dat ook platenspelers en cassettes produceerde nog niet zo heel erg ver off topic. Een föhn produceert tenslotte ook heel veel "audio" :+

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:14:
[...]

Ik heb er ook een hele hoop, en daar zijn er ook wel een paar echt gewoon slecht van hoor. Het spul is zeker niet onverwoestbaar.

Fijn trouwens dat je GX-75 bevalt :)

Pfoe, ik moet bekennen dat ik nog nooit een echt mooi klinkende Sony versterker gehoord heb, Granted, ik ken ze niet allemaal, maar die serie die jij nu noemt zou ik zelfs gewoon slecht durven noemen.. Die NAD van je zou die Sony alle hoeken van de kamer moeten laten zien.. Wellicht dat je speakers inderdaad niet het geluid produceren wat je zoekt.

JBL LX en TLX.. Ik ga mee met het hierboven genoemde, zoek dan iets uit de L-serie. Ik heb de L19 gehad (home-broertje van de 4301 monitor) en dat was eigenlijk en fantastische speaker. Verkocht toen omdat je nu eenmaal niet alles kunt bewaren. Ik gebruik de TLX4 als knalspeakers in m'n werkplaats en daar doen ze precies waar ze goed in zijn, lekker onsubtiel Radio Decibel rammen als ik aan het klussen ben :)

• Maarten_E
mentalmadnizz schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Ik heb er ook een hele hoop, en daar zijn er ook wel een paar echt gewoon slecht van hoor. Het spul is zeker niet onverwoestbaar.

Fijn trouwens dat je GX-75 bevalt :)

[...]

Pfoe, ik moet bekennen dat ik nog nooit een echt mooi klinkende Sony versterker gehoord heb, Granted, ik ken ze niet allemaal, maar die serie die jij nu noemt zou ik zelfs gewoon slecht durven noemen.. Die NAD van je zou die Sony alle hoeken van de kamer moeten laten zien.. Wellicht dat je speakers inderdaad niet het geluid produceren wat je zoekt.

JBL LX en TLX.. Ik ga mee met het hierboven genoemde, zoek dan iets uit de L-serie. Ik heb de L19 gehad (home-broertje van de 4301 monitor) en dat was eigenlijk en fantastische speaker. Verkocht toen omdat je nu eenmaal niet alles kunt bewaren. Ik gebruik de TLX4 als knalspeakers in m'n werkplaats en daar doen ze precies waar ze goed in zijn, lekker onsubtiel Radio Decibel rammen als ik aan het klussen ben :)
Ik heb de NAD hier nog gewoon staan, hij is nog niet weg. ;)
Geloof meteen dat de NAD beter zou moeten zijn, maar hij klinkt gewoon niet zoals ik wil.
Ik wil warmte in mijn geluid wat ik in de NAD gewoon mis, die voor mij haast op het schelle af klinkt.

Dacht dat het aan mij lag, een vriend van mij heeft nu stom toevallig een NAD C326BEE ook op een setje Impulse speakers aangesloten, en hij rapporteert qua geluid hetzelfde. Het is heel strak, maar gewoon niet warm.

• Videopac

Probeer eens een dikke Harman Kardon (665Vxi bijvoorbeeld), een dikke Sansui (AU-G99X bijvoorbeeld) of een dikke Kenwood (KA-1100D bijvoorbeeld). Nadeel: niet goedkoop.

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:55
Ik heb een HK 665vxi, die ik nog moet reviseren. Maar ik kan je garanderen dat de 665 of zijn kleine broer de 655 jouw te koude geluid verhelpen >:)

• FritsNEX5T
Je kunt ook eens kijken naar een Denon PMA 1500 ae. Kun je op MP wel vinden voor niet al te veel geld. Bevalt het niet dan kun je hem ook zo weer kwijt.

Heb ze zelf ook gehad, zijn versterkers met een aardig reserve vermogen voor als het even nodig is.

• niek_nijmegen
Ik snap de aversie tegen dolby nooit zo.
Ach, 'aversie' is een groot woord. Het is, wat mij betreft, vooral inferieur. Ik heb natuurlijk vroegâh ook netjes altijd alles met Dolby B opgenomen, en heel lang gedacht dat je dan dus zònder Dolby moest afspelen, omdat het anders immers veel te dof klonk. Zelfs nu, met betere spullen, ben ik gewoon niet zo enthousiast over het resultaat; het neemt me gewoon teveel van de impact weg, terwijl er een boel lage ruis blijft.

Bovendien zijn er veel betere alternatieven, die ik dan ook veel liever gebruik. Voor mijn cassettes heb ik een Nakamichi Highcom II, en voor mijn bandrecorder gebruikte ik eerst een DBX II, en sinds een tijdje een Telefunken Highcom (I). Highcom en DBX werken vele malen beter als ruisonderdrukker, met minder (of in ieder geval voor mij minder storende) artefacten.

Voor mij is Highcom net zo geniaal als de Philips TDA1541a DAC-chip. Ik zou ervoor willen pleiten, de cassette-revival te gebruiken voor een heropstanding van Highcom _/-\o_

• rcor
Zojuist een nieuwe walkman op basis van cassettes gespot in een filmpje op Youtube... Toch wel opmerkelijk dat de fabrikant 'Recording The Masters" is die normaliter geen hardware maakt... Zie ook het filmpje:

• kozue
Ik had er al eerder ergens over gelezen ja. Ben benieuwd of het nog kunnen verbeteren binnen de limieten van het gebruikelijke tanashin loopwerkje, want ik vond de geluidskwaliteit nog niet erg overtuigend. Vooral de bas is heel erg dun. Maar kan ook aan de opname/muziek liggen natuurlijk.

Toch denk ik dat de meeste mensen beter af zouden zijn met een jaren 90 model. Meer features, betere kwaliteit. Speelt dit ding uberhaupt chrome tapes? Niks over gehoord in dat filmpje. Alleen dat er weer zoals gewoonlijk geen Dolby op zit. Zou toch wel handig zijn als je cassettes hebt die daarmee opgenomen zijn...

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06-04 19:21
Ik kon het helaas niet laten maar heb toch nog een equalizer aangeschaft. Deze keer een Nikko EQ-1. Origineel is de EQ-1 rack mountable maar bij deze zijn de zijkanten er (netjes) afgezaagd. In dit geval vond ik dit geen probleem want daarom heb ik hem goedkoop kunnen krijgen en hij is nu 44cm precies even breed als mijn Optonica :) Heb hem snel een volledige recap gegeven. Dit staat veeeel beter dan de combi met de Technics SH-8045 die pas gepost heb.

https://i.postimg.cc/qRzHqtX6/1.jpg
https://i.postimg.cc/sD63mcBZ/IMG-20200212-163548.jpg

[Voor 6% gewijzigd door kingmace op 13-02-2020 14:58]

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07-04 21:17
Recentelijk bij de kringloop opgepikt en nu mijn main stereo set.

Technics SU-V45A (amplifier)
Technics SL-P120 (cd)
Technics ST-G45A (tuner)
Technics RS-B305 (tapedeck)
Technics SL-3110 (LP)

en een paar B&W V201 speakers.

nu nog een EQ.

https://i.ibb.co/dLG69vx/2020-02-15-17-41-20.jpg

[Voor 35% gewijzigd door General_Snuss op 15-02-2020 17:44. Reden: foto toegevoegd]

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15-03 14:07
Ik ken iemand die er een niet meer gebruikt.

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 06-04 19:21
General_Snuss schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:48:
Recentelijk bij de kringloop opgepikt en nu mijn main stereo set.

Technics SU-V45A (amplifier)
Technics SL-P120 (cd)
Technics ST-G45A (tuner)
Technics RS-B305 (tapedeck)
Technics SL-3110 (LP)

en een paar B&W V201 speakers.

nu nog een EQ.
Fotootje?

• kozue
Voor wie nog meer wil horen over die RTM walkman waarover hier recent al een filmpje stond, VWestlife heeft ook een review geplaatst:

YouTube: New Recording The Masters portable stereo cassette player! - prototy...

Maar ik zat te denken... in dat Franse prototype met die speaker aan de voorkant, is die niet gewoon je tapes aan het wissen? Speakers zitten toch magneten in (en dan nog zo vlak naast je cassette)? Of is dat niet zo in dat soort kleintjes en werken die anders?

Niet dat het voor het uiteindelijke apparaat veel uit zal maken want daar hebben ze m gelukkig vervangen door een groter venster. Ik vind het leuk om de cassette te zien draaien :)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zal wel loslopen. Speakers zijn tegenwoordig zo klein (zie je smartphone), dat heeft weinig tot geen invloed. Sowieso had men het vroeger ook wel, en ook toen nooit last van wissen. Stukje zeef (kooi van faraday) er omheen is in principe al genoeg, en afscherming bestaat ook al sinds halverwege jaren 90 ofzo.

Voor mij overigens geen nieuwe portable cassettespeler. Ik heb deze nog in nieuwstaat liggen namelijk: http://www.walkman-archive.com/wa/project/panasonic-rq-s75/
Vraag me wel af of een accu uit 1995 nog bij zou laden.....

[Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 16-02-2020 10:23]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rcor
kozue schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:21:
Voor wie nog meer wil horen over die RTM walkman waarover hier recent al een filmpje stond, VWestlife heeft ook een review geplaatst:

YouTube: New Recording The Masters portable stereo cassette player! - prototy...

Maar ik zat te denken... in dat Franse prototype met die speaker aan de voorkant, is die niet gewoon je tapes aan het wissen? Speakers zitten toch magneten in (en dan nog zo vlak naast je cassette)? Of is dat niet zo in dat soort kleintjes en werken die anders?

Niet dat het voor het uiteindelijke apparaat veel uit zal maken want daar hebben ze m gelukkig vervangen door een groter venster. Ik vind het leuk om de cassette te zien draaien :)
`
Dat filmpje had ik gisteravond ook nog ontdekt... Inderdaad nog uitgebreider... Ben wel benieuwd of Thomas Baur van de bandjes fabriek / MFB freaks / het label "Music On Cassette" er ook een toegestuurd krijgt...

• The Eagle

The Eagle

On a different note. Ik kwam een elektronica repair zaak tegen. Alleen of ie zijn naam nou zo goed gekozen heeft:.....

http://optifus.nl

Wil ie nou dat ik naar zijn zaak toe kom, of juist zo snel mogelijk weg ben :?

:+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kozue
The Eagle schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:21:
Zal wel loslopen. Speakers zijn tegenwoordig zo klein (zie je smartphone), dat heeft weinig tot geen invloed
Deze is wel een flink stukje groter dan die in een smartphone, en ik heb (helaas) nog nooit een smartphone gezien waar cassettes in gingen ;)
Voor mij overigens geen nieuwe portable cassettespeler. Ik heb deze nog in nieuwstaat liggen namelijk: http://www.walkman-archive.com/wa/project/panasonic-rq-s75/
Vraag me wel af of een accu uit 1995 nog bij zou laden.....
Oude portables hebben hun goede en slechte kanten. Ik denk dat de bouw- en geluidskwaliteit toen beter was dan nu. Maar er is vrijwel altijd onderhoud aan nodig.

Zo heb ik vorige maand een Aiwa op de kop getikt, maar die slikt alleen gumstick batterijen. De batterij die er bij zat was vrijwel dood. En die gumsticks kun je in geen enkele normale winkel meer kopen, alleen online. En zoals gewoonlijk bleken mijn vooroordelen over onbetrouwbare online aankopen weer eens waar te zijn want na 3 weken heb ik het wachten opgegeven en een refund gevraagd. Zit nu op m’n vervangende bestelling te wachten. Internetaankopen zijn zo sloooom... :r (ik hoop dat fysieke winkels nog lang blijven bestaan want dat internet vind ik maar nix)

En vandaag op de rommelmarkt voor het astronomische bedrag van 2 hele euros een WM-BF49 meegenomen. Het motortje draait maar de capstan etc niet, dus die heeft een nieuwe riem nodig. Geen probleem, die heb ik al gezien op fixyouraudio.com (joepie, nog meer online bestellingen :r :+), maar hoe krijg je dat ding open? Geen schroefje te bekennen...

WM-BF49

• kraats
  • Laatst online: 08:23

kraats

Ik rol

@kozue Helaas, die zit helemaal met plastic lipjes in elkaar geklikt. is met een klein kunststof spateltje wel los te krijgen, maar is dan wel hopen dat het plastic nog niet te bros is geworden.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• rcor
kozue schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:22:
[...]

Deze is wel een flink stukje groter dan die in een smartphone, en ik heb (helaas) nog nooit een smartphone gezien waar cassettes in gingen ;)

[...]

Oude portables hebben hun goede en slechte kanten. Ik denk dat de bouw- en geluidskwaliteit toen beter was dan nu. Maar er is vrijwel altijd onderhoud aan nodig.

Zo heb ik vorige maand een Aiwa op de kop getikt, maar die slikt alleen gumstick batterijen. De batterij die er bij zat was vrijwel dood. En die gumsticks kun je in geen enkele normale winkel meer kopen, alleen online. En zoals gewoonlijk bleken mijn vooroordelen over onbetrouwbare online aankopen weer eens waar te zijn want na 3 weken heb ik het wachten opgegeven en een refund gevraagd. Zit nu op m’n vervangende bestelling te wachten. Internetaankopen zijn zo sloooom... :r (ik hoop dat fysieke winkels nog lang blijven bestaan want dat internet vind ik maar nix)

En vandaag op de rommelmarkt voor het astronomische bedrag van 2 hele euros een WM-BF49 meegenomen. Het motortje draait maar de capstan etc niet, dus die heeft een nieuwe riem nodig. Geen probleem, die heb ik al gezien op fixyouraudio.com (joepie, nog meer online bestellingen :r :+), maar hoe krijg je dat ding open? Geen schroefje te bekennen...

[Afbeelding: WM-BF49]
Die Gumstick accu's bestel ik meestal bij Radiobbb... Nog nooit problemen gehad met deze site...

Handige tooling om die Sony walkman open te krijgen vindt je in de Ifixit reparatieset die te koop is bij o.a. bol.com partner get goods...

• Videopac
kozue schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:22:
[...]

[...]

[Afbeelding: WM-BF49]
Eens. Ik heb iets van een jaar geleden mijn Aiwa HC-PC202 voor ik meen 39 euro verkocht. Die was echt in perfecte staat: weinig gebruikt (het was mijn derde walkman en niet lang daarna kocht ik een Technics discman) en ik maakte regelmatig de bandloop schoon. Je kunt dus mazzel hebben, maar als er onderhoud nodig is is dat een stuk lastiger dan bij een groot apparaat.

Toevoeging: ik had ook zo’n accu met acculader, maar gelukkig konden er ook gewoon AAA batterijtjes in.
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/302461135346_/Aiwa-HS-PC202-Stereo-Cassette-Player-Walkman-Kassettenspieler-Walkmann.jpg

[Voor 5% gewijzigd door Videopac op 16-02-2020 20:37]

• The Eagle

The Eagle

Mijne heeft idd ook een gumstick, maar pakt ook een losse penlite (al dan niet oplaadbar). En vziw twin motor en direct drive, dus geen snaren. Toch eens testen binnenkort :)

• kozue
Die aiwa slikt echt alleen maar gumsticks. Er kan ook zo’n sony battery pack op (met AA’s) die ze ook voor o.a. minidisc portables gebruikten, maar die heb ik ook niet (waarschijnlijk duurder en moeilijker te vinden dan een gumstick accu) en maakt het apparaat groter, dus gewoon een nieuwe accu kopen klinkt dan goedkoper en handiger.

Ik denk dat ze bij het design de vorm belangrijker vonden dan de functionaliteit. De gehele walkman is nauwelijks groter dan een cassette in een case. Een AA zou m dikker maken. Zelf had ik best een beetje dikte extra willen hebben in ruil voor standaard AA ondersteuning, maar goed...

Voor een foto zie hier:
https://m.ebay.de/itm/Wal...p=true#vi__app-cvip-panel (hoop dat deze link werkt).

Vind die radiobbb wel een beetje prijzig. De gumstick die nu uit Duitsland onderweg is (van amazon.de) kostte me minder dan een tientje incl verzending.

De waarde van zo’n toolkit zie ik nog niet direct als ik niet weet welke tool ik op welke plek op welke manier kan gebruiken. Dan kan ik net zo goed een schroevedraaier ergens blind tussen steken en hopen dat ik niks breek. Ik heb al een hele doos tools waar ik vast wel iets mee kan. Ik hoopte meer dat er iemand was die iets wist over het open maken zelf (bv waar de klikpunten zitten).

[edit] Die WM-BF49 blijkt een hele stamboom aan vergelijkbare voorgangers te hebben, waaronder de WM-BF44 (zonder dolby), WM-B15 (zonder radio) en WM-B12 (zonder mega bass / equaliser). En de B12 heeft toevallig een service manual op hifiengine :) (deze bevat oa instructies over het open maken). Als ik een keer tijd heb ga ik die eens volgen en kijken hoe ver ik kom. Ben benieuwd in welke staat die riemen zijn ;)

[Voor 10% gewijzigd door kozue op 16-02-2020 22:54]

• rcor
kozue schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:33:

Vind die radiobbb wel een beetje prijzig. De gumstick die nu uit Duitsland onderweg is (van amazon.de) kostte me minder dan een tientje incl verzending.

De waarde van zo’n toolkit zie ik nog niet direct als ik niet weet welke tool ik op welke plek op welke manier kan gebruiken. Dan kan ik net zo goed een schroevedraaier ergens blind tussen steken en hopen dat ik niks breek. Ik heb al een hele doos tools waar ik vast wel iets mee kan. Ik hoopte meer dat er iemand was die iets wist over het open maken zelf (bv waar de klikpunten zitten).

[edit] Die WM-BF49 blijkt een hele stamboom aan vergelijkbare voorgangers te hebben, waaronder de WM-BF44 (zonder dolby), WM-B15 (zonder radio) en WM-B12 (zonder mega bass / equaliser). En de B12 heeft toevallig een service manual op hifiengine :) (deze bevat oa instructies over het open maken). Als ik een keer tijd heb ga ik die eens volgen en kijken hoe ver ik kom. Ben benieuwd in welke staat die riemen zijn ;)
Duur of niet, dat Radiobbb, wel betrouwbaar en snelle levering... Meer waarde heeft zo'n tooling kit altijd... Niet alleen om nu snel even zonder problemen alleen die walkman open te krijgen, want deze reparatie kit alleen daarvoor kopen is zonde...

Succes met het openen van je walkman om zo de snaren te kunnen vervangen...

• kozue
Meestal is Amazon ook wel betrouwbaar. En wb snel... naar mijn ervaring is post altijd langzaam, ongeacht de winkel. Afgelopen week iets besteld op discogs van een Nederlander. Netjes de volgende dag ofzo verzonden en track & trace code gehad. Beweert postnl dat ie zaterdag tussen 8 en 18 gelevert word. Niks gekomen, en nu staat er “morgen” in de T&T. :z Bijna een week, voor een pakje binnen NL...

Ik heb trouwens iets gevonden over die gekleurde cassettes waar ik laatst over vroeg. Op een Duits forum hebben ze een aantal threads van verzamelaars en daar stond ie tussen :)
https://forum2.magnetofon.de/bildupload/MC_MarcColourSoundC90b.JPG
Ze heten blijkbaar Marc Colour Sound, en ik weet van vroeger dat deze er ook in groen+rood is.
Ik dacht eigenlijk dat ik zelf die kleuren verwisseld had (de voor- en achterkant overzetten tussen verschillende cassettes), maar zo worden ze dus gewoon verkocht ;)

• rcor
kozue schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:00:
Meestal is Amazon ook wel betrouwbaar. En wb snel... naar mijn ervaring is post altijd langzaam, ongeacht de winkel. Afgelopen week iets besteld op discogs van een Nederlander. Netjes de volgende dag ofzo verzonden en track & trace code gehad. Beweert postnl dat ie zaterdag tussen 8 en 18 gelevert word. Niks gekomen, en nu staat er “morgen” in de T&T. :z Bijna een week, voor een pakje binnen NL...

Ik heb trouwens iets gevonden over die gekleurde cassettes waar ik laatst over vroeg. Op een Duits forum hebben ze een aantal threads van verzamelaars en daar stond ie tussen :)
[Afbeelding]
Ze heten blijkbaar Marc Colour Sound, en ik weet van vroeger dat deze er ook in groen+rood is.
Ik dacht eigenlijk dat ik zelf die kleuren verwisseld had (de voor- en achterkant overzetten tussen verschillende cassettes), maar zo worden ze dus gewoon verkocht ;)
Dat is een vrij jong cassettebandje of al heel lang in productie... Want op het doosje van de cassette die ik vond op internet word in ieder geval over wifi gesproken, iets wat in de jaren '90 niet bestond...

https://i.ytimg.com/vi/DqdsxtegIrM/maxresdefault.jpg

• kozue
Nee ik had ze echt in de jaren 90. En waarschijnlijk meer richting het midden want eind jaren 90 was ik over op MD. Waar heb je dat plaatje vandaan? Misschien zijn ze in de jaren ‘00 ook nog verkocht, maar dat zou me verbazen want ik kan me niet herinneren dat ze zo geweldig waren qua geluid. Als ik ze ooit vind stop ik er TDK D tape in ;)

• rcor
kozue schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:31:
Nee ik had ze echt in de jaren 90. En waarschijnlijk meer richting het midden want eind jaren 90 was ik over op MD. Waar heb je dat plaatje vandaan? Misschien zijn ze in de jaren ‘00 ook nog verkocht, maar dat zou me verbazen want ik kan me niet herinneren dat ze zo geweldig waren qua geluid. Als ik ze ooit vind stop ik er TDK D tape in ;)
Dat plaatje vond ik per toeval via Google en bleek het plaatje te zijn dat aangeeft waarover het filmpje op YouTube gaat:

Zo te zien / horen laat iemand zien dat op deze Marc Colorsound cassette een vreemde / zeldzame lounge mix staat...

[Voor 7% gewijzigd door rcor op 18-02-2020 19:30]

• kozue
Dat is geen lounge, dat is vaporwave ;) "Late night wifi" is blijkbaar de titel van een productie, en het enige dat ik er over kan vinden is dit: https://vapyd.bandcamp.com/album/late-nite-wifi
Dit soort trippy cassettes gebruiken past natuurlijk wel bij de muziek.

Aangezien vaporwave volgens mij pas iets van de laatste jaren is, denk ik dat iemand gewoon die cassette zelf in elkaar heeft gehobby'd als alternatieve release ofzo (de officiële ziet er anders uit), op een tape die hij nog had liggen. Vaporwave is tenslotte wel een DIY en cassette scene. ;)

• The Eagle

The Eagle

Ik heb een tape en die is idd in neonkleur. Zal eens kijken hoe of wat. Staat me bij dat het nona,e spul is en we hem ooit een keer bij een outlet gekocht hebben. Was zeker weten jaren 80 overigens, niet 90.

Edit: merknaam van mijn tape is ook Marc Colour Sound. Zelfde tape dus als hierboven, ene kamt neongeel andere kant neongroen.. Mijn tape staat een kopie van Kaoma - Worldbeat op. Das een album uit 1989. Ik weet dat ik die tape al een tijdje had voordat die opname er op kwam. Als ik een jaartal zou moeten gokken zou het 1988 zijn :)

[Voor 44% gewijzigd door The Eagle op 18-02-2020 22:06]

• kozue
En hoe klinkt jouw tape? Is dat zo’n type 0, zoals ik me herinner, of klinkt het beter? Heb je nog meer van die dingen of alleen 1? Ik had er voor zover ik me kan herinneren een stuk of 4, die samen in 1 pack kwamen. Sowieso een geel+blauw en groen+rood. En dat was zeker weten niet in de jaren 80 want toen had ik nog geen cassettes (ben ergens 91/92 begonnen en die neon tapes had ik pas later). Ik heb ze een keer gekocht of cadeau gehad. Blijkbaar zijn ze dus best lang verkocht geweest, maar waarom vind ik ze dan nergens? ;)

• The Eagle

The Eagle

Geen idee hoe ie klinkt. Ik was 12 toen ik die voor het laatst draaide denk ik :+ Maar zal hem voor de grap eens opzetten morgen. Maar vergeef me als ik het verschil niet goed hoor ;)
Qua type geen idee, hoe kan ik dat zien? Enige wat er op staat is C60, originele inlay heb ik helaas niet meer.
Staat me ook bij dat er meerdere in een verpakking zaten idd, volgens mij moet mijn zusje en/of ouders ook nog een tapeje of wat hebben.

Waarom je ze nergens vind is denk ik omdat het een modegril was. Eind jaren 80 was alles smileys en neon, daarna kwamen de Rietveldkleuren in zwang. Was denk ik op een gegeven moment niet meer aantrekkelijk. En dat, icm de bedenkelijke kwaliteit en onbekende afkomst van de tapes, is niet goed voor de verkopen. Het was volgens mij gewoon een gimmick van die tijd.

• kozue
“Type 0” is een denigrerende aanduiding voor lage kwaliteit tapes. Meestal betekende een hoger type betere kwaliteit (met type 4 metal als absolute top), dus is er een soort “type 0” aanduiding gekomen voor type 1 (normal) van hele lage kwaliteit ;)
Dat kun je meestal niet zien. Het enige waar je het soms aan kunt zien is een erg lichtbruine kleur tape (ook bekend als “sandpaper” ;)), maar dat zegt niet altijd alles. Je kunt het alleen horen (vaak zijn ze dof en/of hebben veel last van dropouts).

Dat het een modegril was zegt echter niks over de beschikbaarheid tegenwoordig. Als een model goed verkocht is geweest vind je m meestal wel eens een keer bij een kringloop of rommelmarkt. Jaren 80 design TDK’s verkochten ze in de jaren 90 ook niet meer maar kun je nog volop vinden, en ik heb wel Hema, Kruidvat en Vendomatic zien liggen. De lage beschikbaarheid zal eerder een teken zijn dat mijn herinnering klopt en de kwaliteit niet zo top was. Misschien zijn ze in de jaren 90 al in de kliko beland en vervangen door D’s ;)

Overigens hadden andere merken ook neon tapes (waaronder TDK in de jaren 90, volgens mij linkte rcor recent al een plaatje daarvan), en die heb ik ook nog nergens gezien. Ben benieuwd of die ooit nog ergens opduiken want ze zien er wel mooi uit :D

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Recent een paar Chroom CP-90 cassettes gekocht bij de Bandjesfabriek. Analog Fidelity en de klinken goed. Heb nog geen dropouts opgemerkt. Wel goed als je een instelbare bias hebt, want ik moet de bias voor links en rechts bijna helemaal naar links draaien.
Enige nadeel: geen geschroefde cassette.

https://super-moem.pointclark.net/albums/BOX_01_7-03-2019/DSC04196.sized.jpg

[Voor 16% gewijzigd door OgWok op 20-02-2020 15:09]

• rcor
kozue schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:06:
“Type 0” is een denigrerende aanduiding voor lage kwaliteit tapes.

Overigens hadden andere merken ook neon tapes (waaronder TDK in de jaren 90, volgens mij linkte rcor recent al een plaatje daarvan), en die heb ik ook nog nergens gezien. Ben benieuwd of die ooit nog ergens opduiken want ze zien er wel mooi uit :D
Type 0 is een term die ik in ieder geval heb leren kennen van Tony Villa (eigenaar YouTube kanaal "Cassette Comeback")… Het gaat meestal om een zeer slechte type 1 cassetteband die van bedenkelijke kwaliteit is en soms ook echt schuurpapier is voor de koppen... Daardoor vaak ook afraders om te gebruiken... Tony gebruikt bij dit soort bandjes ook niet zijn dure Nakamichi cassettedecks in de filmpjes, maar vaak een goedkopere Aiwa of Denon cassettedeck om zijn Nakamichi decks te sparen...

Met betrekking tot die TDK neon cassette: ik zal eens kijken of het morgen / overmorgen lukt om van mijn exemplaar een foto te maken... Deze heb ik ooit bij kringloop winkel GVE in mijn woonplaats Merselo meegenomen omdat ik hem bijzonder vond (je ziet inderdaad niet vaak)….

[Voor 10% gewijzigd door rcor op 19-02-2020 22:50]

• kozue
Tony heeft wel leuke filmpjes. Vind m soms wel wat langdradig en heb het idee dat ie vaak best 1/3de tot de helft er uit kan knippen, maar ik heb erg interressante videos van m gezien. De term type 0 kende ik echter al voordat ik zijn kanaal ooit had gezien. Je komt t wel vaker tegen op het web.

Lage kwaliteit tapes gebruik ik echter nooit. Er liggen genoeg TDK’s en Maxells bij de kringloop om alle meuk gewoon te kunnen laten liggen. Wel neem ik soms een tape mee omdat ik m er gewoon leuk uit vind zien. Zo heb ik ondertussen ook een stapeltje That’s, met van die driehoekige vensters, waaronder 2 metals, en een stuk of 10 BASF CS II’s. Ik hoor er altijd goeie verhalen over maar ik heb geen deck met 3 koppen en bias afstelling dus ik hou het gewoon lekker op tapes waarvan ik weet dat ze goed opnemen op mijn apparatuur (meestal SA’s, XL-II’s en D’s).

• rcor
Zojuist dit Aiwa deck gespot:
https://i.ytimg.com/vi/fdJRkWYO4jU/maxresdefault.jpg

Wat een prachtig deck om te zien... Die zou ik in de toekomst wel eens willen hebben... Aiwa kennende klinkt deze als een klok... Double capstan, drie koppen, Dolby B / C / S en dan ook nog manuele tape calibratie…

En de specs op Hifiengine liegen er niet om:
https://www.hifiengine.co...brary/aiwa/xk-s9000.shtml

Het ding weegt ruim 14 kilo... Als dit waar is, dan is dit het zwaarste cassettedeck dat ik tot nog ben tegen gekomen volgens de specificaties...

Ook een zeer mooie Frequency Response: 13Hz to 24kHz op Metal tape en jawel: digitale aansluitingen aanwezig (dus een DAC / ADC aanwezig in het deck)...

@kozue Wellicht een mooie upgrade voor jou als je 'm tegen het lijf loopt?

[Voor 10% gewijzigd door rcor op 20-02-2020 17:46]

• Videopac
rcor schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:40:
Zojuist dit Aiwa deck gespot:
[Afbeelding]

Wat een prachtig deck om te zien... Die zou ik in de toekomst wel eens willen hebben... Aiwa kennende klinkt deze als een klok... Double capstan, drie koppen, Dolby B / C / S en dan ook nog manuele tape calibratie…

En de specs op Hifiengine liegen er niet om:
https://www.hifiengine.co...brary/aiwa/xk-s9000.shtml

Het ding weegt ruim 14 kilo... Als dit waar is, dan is dit het zwaarste cassettedeck dat ik tot nog ben tegen gekomen volgens de specificaties...

Ook een zeer mooie Frequency Response: 13Hz to 24kHz op Metal tape en jawel: digitale aansluitingen aanwezig (dus een DAC / ADC aanwezig in het deck)...

@kozue Wellicht een mooie upgrade voor jou als je 'm tegen het lijf loopt?
Wow. Wat een prachtig deck. En wat een goede specificaties! Ik kende deze Aiwa nog niet.

Toevoeging: het schijnt dat je de wiskop ook uit kunt schakelen voor een nog betere kwaliteit bij gebruik van nieuwe bandjes. Daar is waarschijnlijk die ovale knop voor.

[Voor 6% gewijzigd door Videopac op 20-02-2020 18:06]

• Cap
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Kijk maar uit dat het onder de kap niet stiekem een Sony is. ;) Begin jaren 90 was Aiwa al grotendeels Sony-owned. En bij deze helemaal, hij past namelijk naadloos bij de Sony TA-F555ESJ versterker eronder... :P

• kozue
Inderdaad een mooi deck zeg. Maar niet voor mij denk ik. De meeste 3-koppen decks in goeie staat zijn me iets aan de te dure kant (afgezien van dat ze steeds zeldzamer worden en je sowieso geluk moet hebben ze tegen te komen). En behalve dat is mijn main audio stack in het zwart en zou deze er nogal uit steken. Ik ben voor nu tevreden met m'n Nakamichi CR-1, ook al zitten er maar 2 koppen in. ;)

• rcor
Nog bijzonderder is de achterzijde van dit deck zie ik nu:
https://www.audioscope.net/images/aiwa_xk_s9000-5.jpg

Twee zeer dikke voedingscondensatoren aan de achterzijde van het deck... Daarboven twee digitale ingangen (1x optisch en 1x digitale coax) en helemaal links zie je nog een stereo microfoon ingang aan de achterzijde... Niet geheel gebruikelijk ontwerp, maar dit zou wel garant moeten staan voor een super goed geluid...

Maar van binnen zie ik print platen die wel heel erg op die van mijn vorige rotte Sony TC-K850ES lijken qua kleur en stijl... Dus dat dit intern veel Sony lijkt is geen wonder mijn inziens...
https://i.imgur.com/t5juWli.jpg

[Voor 28% gewijzigd door rcor op 20-02-2020 20:34]

• kozue
Over Aiwa gesproken... ik heb eindelijk m’n gumstick accu, maar die walkman lijkt het toch niet te doen. Hij gaat even aan, doet iets (hoor wat bewegen), en gaat weer uit. De tape loopt helemaal niet (spoelen ook niet). Ik denk dat de riem gaar is, en hij gewoon uit gaat omdat ie denkt dat de tape aan z’n einde is ofzo. Maar ik had even geprobeerd m open te maken en alles zit redelijk vast. 6 schroefjes gevonden, waarvan 2 alleen de klep vast houden, maar ook met deze allemaal los lijkt het nog op meerdere plekken vast te zitten. Die portables zijn zo veel lastiger om open te krijgen dan een echt deck. Je zou er zo bijna toch die RTM kickstarter door gaan backen...

• Cap
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Dat is bijna zeker de oorzaak idd, de riem is uitgelubberd en dan gebeurt er niks.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:11:
Nog bijzonderder is de achterzijde van dit deck zie ik nu:
[Afbeelding]

Twee zeer dikke voedingscondensatoren aan de achterzijde van het deck... Daarboven twee digitale ingangen (1x optisch en 1x digitale coax) en helemaal links zie je nog een stereo microfoon ingang aan de achterzijde... Niet geheel gebruikelijk ontwerp, maar dit zou wel garant moeten staan voor een super goed geluid...

Maar van binnen zie ik print platen die wel heel erg op die van mijn vorige rotte Sony TC-K850ES lijken qua kleur en stijl... Dus dat dit intern veel Sony lijkt is geen wonder mijn inziens...
[Afbeelding]
Mooi deck idd, die dingen achterop zijn geen voedingscondensatoren maar trafo's. Waarschijnlijk eentje voor audio en eentje voor de mechanieken en logica.

Die D/A converter is grappig maar voegt niks toe, ik vind het vooral een indrukwekkend uitziende machine die je vooral vanwege z'n hoge bling-factor koopt :)

Als ik de keuze had zou ik trouwens voor een dikke Tandberg gaan, een 3004 ofzo. Dat zijn pas woeste machines _/-\o_

• MedionAkoya

MedionAkoya

Lol,
Ik zie toevallig dat er op Youtube deze Italiaanse meneer dezelfde cassette deck behandelt die ik in huis heb staan.
JVC KD-A33 uit 1980

[Voor 47% gewijzigd door MedionAkoya op 22-02-2020 23:07]

Civiele Techniek.

• letatcest
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:12

letatcest

Kidult

Welk een vraag! Ja, nou ja, wat is vintage? Een Arcam Delta 60 versterker, kocht ik ooit toen ik 16 of 17 was 2de hands.. Inmiddels zijn we ruim een kwart eeuw verder :p Heeft soms beetje kuren. Nadat ik in 2006 bij RAF had gevraagd of dat te fixen was zeiden ze dat het niet meer zo nuttig was. Of W40. Ik weet dat dat een grote zonde is, maar het deed wonderen ;)

(okay, het is wat laat dat ik dit topic ontdek, maar beter laat dan ooit he, een vintage topic voor vintage audioapparatuur)

vv @MedionAkoya ik reageerde letterlijk op de titel van het topic. De rest van de lijst is overigens een of ander cassettedeck (akai geloof ik), een paar MD-spelers/recorders, Sony en Pioneer pickup (die eerste is een beetje zielig helaas), Marantz dvd-player (best vintage) O-)

[Voor 21% gewijzigd door letatcest op 22-02-2020 23:26]

Schreef Cryptovaluta voor dummies | eBook-versie (Nieuw!)

Pagina: 1 ... 94 ... 97 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True