Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ik verwacht dat hij morgen bij mij terug zal zijn... Het apparaat is als pakket aangemeld bij DHL en ik zie de status nu ook verschijnen van de verzending... Maar niets is zeker, dus ik wacht nog rustig af...kozue schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:50:
[...]
Jammer dat een Sony ES zoveel problemen heeft opgeleverd. Van een gereviseerd apparaat van hoogstaande kwaliteit zou ik dat niet verwachten. Moet wel ergens een technisch probleem in zitten dan. Ik heb het afgelopen jaar 4 apparaten gekocht die cassettes spelen en geen daarvan heeft ooit 1 tape opgevreten (wel altijd eerst geprobeerd met tapes die stuk mogen). Ik hoop dat ie weer helemaal goed werkt wanneer je m terug krijgt
Don't jinx it. Heb je een hond?eymey schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:30:
Misschien heb ik overigens altijd mazzel gehad, maar ik heb eigenlijk in m'n hele leven nog nooit 1 'opgevreten' tape gehad.
Niet in m'n allereerste Fischer Price deckje, niet in My First sony, niet in de hierboven genoemde portable decks, of in Sony TC-FX33, en ook niet in de Kenwood KX-3060 die ik nog steeds heb
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik wel, als tiener. Maar niet heel veel. Denk dat het aantal keren op 1 hand te tellen is. Het gebeurde zo zeldzaam dat ik het niet als een serieus probleem beschouwde. En ik had toch wel 200-300 tapes als kind, en heb ze langer dan 5 jaar als primair muziekmedium gebruikt. Ik denk dat al die heisa over het opeten van tapes vooral komt van mensen die er verkeerd mee om gaan (bewaren in een vochtige garage? koppen nooit schoonmaken?), of gewoon een meme na willen praten. Decks eten naar mijn idee alleen tapes als er echt iets technisch mis is (versleten riem schijnt een usual suspect te zijn).eymey schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:30:
Misschien heb ik overigens altijd mazzel gehad, maar ik heb eigenlijk in m'n hele leven nog nooit 1 'opgevreten' tape gehad.
Niet in m'n allereerste Fischer Price deckje, niet in My First sony, niet in de hierboven genoemde portable decks, of in Sony TC-FX33, en ook niet in de Kenwood KX-3060 die ik nog steeds heb
Overigens is er ook in een video op youtube (misschien techmoan maar weet dat niet zeker) ook een stukje over de zogenaamde relatie tussen cassettes en potloden. Geen idee waar de bic pen ooit veranderd is in een potlood, maar een potlood is te dun om tapes mee op te winden
Geen hond, wel een kleine meid van 2 jaar en 9 maanden.
Maar draai nu dan ook nog zelden tapes. Zo af en toe om het Kenwood deck in beweging te houden
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Wat natuurlijk niet helpt is dat er geen origineel "rubber" meer te krijg is. Dat hoor je vaak bij de Aiwa Excelia decks dat die maar moeilijk goed te krijgen zijn door bv. "verkeerde" riempjes.rcor schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:47:
[...]
Ik verwacht dat hij morgen bij mij terug zal zijn... Het apparaat is als pakket aangemeld bij DHL en ik zie de status nu ook verschijnen van de verzending... Maar niets is zeker, dus ik wacht nog rustig af...
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
@OgWok Thakker maakt best goeie huismerk riemen. Heb ook wel een gelezen dat sommigen beter zijn dan de originele (ook in de goeie ouwe tijd bespaarden ze op onderdelen).

Er zijn nog heel veel goede snaren aan te komen, niet perse origineel... De snaren van William Thakker zijn bijvoorbeeld van goede kwaliteit en niet te duur...OgWok schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:48:
[...]
Wat natuurlijk niet helpt is dat er geen origineel "rubber" meer te krijg is. Dat hoor je vaak bij de Aiwa Excelia decks dat die maar moeilijk goed te krijgen zijn door bv. "verkeerde" riempjes.
Dat zal wel van mij afkomstig zijn in "het grote vinyl topic", die opmerking... ik deed eerst aan originele Thorens snaren voor mijn Thorens TD-318MKI platen speler, maar die waren altijd na één jaar volledig versleten...kozue schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:47:
@OgWok Thakker maakt best goeie huismerk riemen. Heb ook wel een gelezen dat sommigen beter zijn dan de originele (ook in de goeie ouwe tijd bespaarden ze op onderdelen).
De huidige Thakker snaar zit er al ruim twee jaar op (zo niet zelfs al wat langer) en nog steeds is die goed....

Een Sony MDS-JE480 minidisc recorder van volgens mij de laatste generatie (met Type-S encoder), en een Sony TC-377 reel-to-reel recorder. Beide werken nog uitstekend en beide slechts €15 per stuk. Goedkoper zul je ze niet snel vinden denk ik.
Vooral zo’n RTR is al snel een paar honderd euro waard al alles nog werkt. Weet nog niet precies wat ik ermee ga doen want ik heb er geen plek voor in de woonkamer en ook geen tapes (heb m getest met een tape van een vriend), maar voor zo’n prijs kon ik m niet laten liggen
Weet iemand misschien nog plekken waar je goedkoop aan tapes kan komen? Heb ze nog nooit in de kringloop gezien en de nieuwe die ze online verkopen kosten meer dan het apparaat (ben je gauw €40 + verzendkosten kwijt).
[ Voor 2% gewijzigd door kozue op 19-01-2020 20:26 . Reden: Plaatje ondersteboven :O ]
[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 19-01-2020 20:48 ]
Via Marktplaats zou je kunnen proberen, al is het wel een beetje gokken of de kwaliteit van de tapes dan goed is (geen kreukels, drop-outs, splices of plakkende tapes).kozue schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:25:
{...}
Weet iemand misschien nog plekken waar je goedkoop aan tapes kan komen? Heb ze nog nooit in de kringloop gezien en de nieuwe die ze online verkopen kosten meer dan het apparaat (ben je gauw €40 + verzendkosten kwijt).
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Mja, die tape die m’n maat mee had genomen was opgenomen op 1 7/8 ips. Vond het niet klinken. Dan merk je pas hoe goed cassettes eigenlijk zijn, die op diezelfde snelheid met de helft van de tape goed klinkend geluid kunnen produceren. Kant B was helemaal leeg en hebben we een nieuwe opname op gemaakt (om de opnamefunctie te testen) op 7.5 ips. Klonk echt stukken beter.Sjah schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:41:
Mijn mening: je moet op zo een bandrecorder, oude tapes horen, opgenomen in de seventies, door liefhebber, dat heeft toch een bepaalde sound, hoega je dat evenaren met nieuwe tapes met als brond cd-achtige sound.... Weet enigszins waarover ik praat, heb wel ns zoiets gehoord, en de sound vond ik behalve warm, ook onweerstaanbaar, die mooie vervorming en de zachtheid.
Ik heb ook verder niks met seventies muziek. Ben geboren in de 80’s en daar begint mijn smaak ook ongeveer. Sommige 70’s nummers zijn wel leuk maar gemiddeld is het mijn ding niet. Vind vooral de techniek en esthetiek van die oude apparaten mooi. Maar dan wel met muziek waar ik graag naar luister, niet per se met iets uit de tijd waarin het apparaat gemaakt is.
Een paar 100 euro ga je voor zo'n Sony TC377 écht niet vangen. Tot een paar jaar terug kreeg je die dingen gratis omdat ze gewoon niet zo bijzonder zijn. Als ze goed zijn klinken ze wel prima.kozue schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:25:
Mooie opbrengst vandaag op de rommelmarkt:
[Afbeelding: Speeltjes]
Een Sony MDS-JE480 minidisc recorder van volgens mij de laatste generatie (met Type-S encoder), en een Sony TC-377 reel-to-reel recorder. Beide werken nog uitstekend en beide slechts €15 per stuk. Goedkoper zul je ze niet snel vinden denk ik.
Vooral zo’n RTR is al snel een paar honderd euro waard al alles nog werkt. Weet nog niet precies wat ik ermee ga doen want ik heb er geen plek voor in de woonkamer en ook geen tapes (heb m getest met een tape van een vriend), maar voor zo’n prijs kon ik m niet laten liggen
Die dingen hebben trouwens wel vaak last van tussenwielproblemen. Dan werkt 'ie wel gewoon helemaal, maar loopt 'ie net iets te langzaam.
Nieuwe tapes koop je bij mfbfreaks.com of thomann.de. Als je gewoon wat oude tapes ermee wil draaien moet je een advertentie in het lokale suffertje plaatsen
Gisteren ben ik met m'n vriendin en m'n schoonouders naar een evenementje aan de andere kant van het land geweest. Aangezien we de hele middag tijd hadden maar even wat kringloopwinkels afgegaan. Heeft best wel wat leuke aanwinsten opgeleverd, waaronder een nieuwe monitor voor m'n vriendin, wat boeken voor m'n schoonouders en wat meuk met een stekker voor mij. Deze twee items zijn voor dit topic wel interessant:

Een Onkyo Integra A809 versterker, heeft een enigzins zwaar leven achter de rug (zie het logo van dat ding) maar werkt prima, is te bedienen met een afstandsbediening en is vanaf nu het middelpunt van de hifi-set in onze keuken, met als bron een Logitech Squeezebox en als luidsprekers een set Elipsson 1002. Klinkt een stuk beter dan de Philips 684 uit 1979 die er eerst stond en eigenlijk gewoon op is. Dat 'ie wat schade heeft maakt niet uit want hij staat toch in een donker hoekje onder de trap.
Het andere item is een Grundig Satellit 5000 wereldontvanger uit 1964. Ik had al een 3400 Professional, en deze dingen ontvangen fantastisch en klinken heel mooi. Dit apparaat was eigenlijk bedoeld als decoratie-item (want vintage!) en het snoer was er al afgeknipt. Na even vragen ("mjoah, alles is te koop hoor!") mocht 'ie mee voor een tientje. Op twee missende knopjes na compleet, en hij is vooral erg vies maar werkt behoorlijk goed! Alleen de bandselectorknoppen zijn wat smerig waardoor hij nu alleen op FM en 1 kortegolfband ontvangt. Komt allemaal weer goed dus

[ Voor 39% gewijzigd door mentalmadnizz op 19-01-2020 22:05 ]
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Nou, op ebay staan een paar TC366’s voor rond de $300, dus ik denk dat de prijzen met de recente retro-opleving toch een stuk gestegen zijn dan.mentalmadnizz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:56:
Een paar 100 euro ga je voor zo'n Sony TC377 écht niet vangen. Tot een paar jaar terug kreeg je die dingen gratis omdat ze gewoon niet zo bijzonder zijn. Als ze goed zijn klinken ze wel prima.
Heb je misschien iets meer detail over dat probleem? Toevallig heeft die vriend ook een TC377 (ja, ik was best verbaasd toen we exact hetzelfde model bleken te hebben), maar de opname die we op mijne hadden gemaakt draaide te langzaam op die van hem. Ik vermoedde dat de riemen vervangen moeten worden, maar wellicht is het dus iets anders?Die dingen hebben trouwens wel vaak last van tussenwielproblemen. Dan werkt 'ie wel gewoon helemaal, maar loopt 'ie net iets te langzaam.
Op Catawiki zijn er het afgelopen jaar een aantal voor tussen de 100 en 200 euro verkocht, op Marktplaats staat er een voor 50. Als ie in goede staat is is 150 euro een realistische opbrengst.kozue schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:42:
[...]
Nou, op ebay staan een paar TC366’s voor rond de $300, dus ik denk dat de prijzen met de recente retro-opleving toch een stuk gestegen zijn dan.
[...]
Heb je misschien iets meer detail over dat probleem? Toevallig heeft die vriend ook een TC377 (ja, ik was best verbaasd toen we exact hetzelfde model bleken te hebben), maar de opname die we op mijne hadden gemaakt draaide te langzaam op die van hem. Ik vermoedde dat de riemen vervangen moeten worden, maar wellicht is het dus iets anders?
Voor bandrecorders geld dat de gek er soms behoorlijk wat voor over heeft... Mijn Akai GX-225D kostte 60/65 euro op de mega carboot sale in het Limburgse Horst... Destijds in staat van: die moet nog onderhanden genomen worden... één jaar later was hij volledig gereviseerd door DP-audio en klonk hij weer als nieuw...kozue schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:25:
Mooie opbrengst vandaag op de rommelmarkt:
[Afbeelding: Speeltjes]
Ik heb hem nog nog voor een nette prijs op de kop getikt, maar vaak zijn ze velen malen duurder en dan moeten ze ook nog gereviseerd worden, puur omdat er bedrijven zijn die ze gereviseerd aanbieden en er mensen zijn die dan denken "die staat bij mij nog op zolder en kan ik dus ook voor die prijs verkopen... "
Tapes zijn niet goedkoop, zowel nieuw als tweedehands... Veel merken tapes zijn op de oudere leeftijd niet echt betrouwbaar meer en kunnen problemen geven (afgeven aan de koppen en in het ergste geval poederen of het "sticky shed syndrom")....
Tapes die bekend staan om nog wel goed te zijn (TDK Audua series, Maxell) kosten tweedehands vaak bijna net zoveel als nieuwe tape van Recording The Masters en daardoor is het ook vaak verstandiger om die tape te kopen en je deck daarop te laten afregelen qua bias instellingen zodat de opnamen op die tape optimaal klinken (je hebt de keuze uit de LPR-35 en de LPR-90 tape, waarbij mijn voorkeur nu naar de LPR-90 zou gaan (mijn Akai is ingesteld op de LPR-35 omdat de LPR-90 toen net op de markt kwam))...
Deze zijn te koop bij:
- MFB-freaks
- Thomann
Mocht je desondanks toch voor de tweedehands gaan: Blijf vooral weg bij merken als Discofoon, Shamrock (afgekeurde Ampex tape), Ampex en Sony tape... Die zijn zo goed als altijd slecht en meteen rijp voor de kliko... Veel overige merken zijn twijfelachtig: soms goed, soms slecht...
Met betrekking tot jou specifieke Sony: mooi apparaat en goed om te horen dat hij nog speelt... Sony heeft namelijk vaak ergens in het loop werk één of meerdere tussenwielen zitten die hard geworden kunnen zijn waardoor de bandrecorder niet meer goed functioneert... Advies: laat hem uit voorzorg gewoon onderhanden nemen...
Goede adressen voor dit klusje zijn:
- Geert Kroezinga
- DP audio in Enschede
En op Facebook (moet je wel eerst lid worden van de pagina) is een levendige community als het om de bandrecorder gaat... Kijk maar eens op de facebook pagina "bandrecorder fans Nederland"... Waarom hij zo heet is mij een raadsel, want er zitten net zoals hier ook veel belgen op die pagina... De eerder genoemde Geert Kroezinga is hier ook actief, net zo als ik...
[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 21-01-2020 07:10 ]
Laten reviseren laat ik voor nu even zitten. Ik had m vooral meegenomen omdat ze er maar €15 voor vroegen, niet omdat ik ineens m’n hobby uit wilde breiden met het duurste audioformaat ter wereld. Vind cassettes ook leuk en daar vind je bij kringlopen al een SA90 in goede staat voor 50 cent
Als er iets aan gefikst moet worden probeer ik dat eerst zelf met de service manual. Is niet alleen goedkoper maar ik vind het ook leuk om aan apparaten te sleutelen. Heb al wel 1 ding gevonden die niet meer werkt: de tape counter. Die zit vast via een snaar dus ik denk dat die vervangen het probleem wel oplost. Maar een tape counter vind ik ook niet heel belangrijk om er veel moeite voor te willen doen.
Ik ga eerst ff via marktplaats proberen om goedkope tape te scoren. Gewoon als speeltje. Er zijn nog genoeg mensen die niet weten dat hun oude tapes van zolder ineens wat waard geworden zijn. Zo te horen is het qua merken gewoon op m’n gevoel afgaan van wat ik gewend ben met cassettes: gewoon weer TDK en Maxell en onbekende meuk laten liggen
En facebook... daar zul je mij niet meer vinden. Ik heb een hekel aan social media en Facebook en Google in het bijzonder

(Niet mijn foto)
Eigenlijk gekocht op basis van het gewicht (zwaar! Ik dacht eerst dat het actieve speakers waren!) en de prijzen die ik met een paar Google clicks voorbij zag komen.
Klinken goed, alleen wat schel maar dat kan ook het class D versterkertje geweest zijn waar ik ze mee getest heb.
Komende dagen nog maar wat meer luisteren en uitzoeken. 😋
[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 21-01-2020 13:13 ]
Ja van wat ik weet blijven die zo schel. Ken ze ook niet anders dan dat ze schel zijn überhaupt. Passen mooi in een 2.1 opstelling.Charly schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:09:
Net een mooie kringloop vondst gedaan. (Denk ik) Een paar als nieuw uitziende Technics boxjes SB F2 MK2.
[Afbeelding]
(Niet mijn foto)
Eigenlijk gekocht op basis van het gewicht (zwaar! Ik dacht eerst dat het actieve speakers waren!) en de prijzen die ik met een paar Google clicks voorbij zag komen.
Klinken goed, alleen wat schel maar dat kan ook het class D versterkertje geweest zijn waar ik ze mee getest heb.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Het is maar wat je referentie is/was. Sinds Beats by Dre is er nogal een hang naar overdreven basweergave. Wat zuivere luidsprekers i.c.m. wellicht een wat minder goede klasse-D versterker kan het tegenovergestelde opleveren.Charly schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:09:
Net een mooie kringloop vondst gedaan. (Denk ik) Een paar als nieuw uitziende Technics boxjes SB F2 MK2.
[Afbeelding]
(Niet mijn foto)
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Versterker bepaalt ook niet hoe ze klinken. Tenzij er een equalizer gebruikt wordt.Charly schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:09:
[Afbeelding]
(Niet mijn foto)
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ook TDK heeft helaas minder goede tape soorten gemaakt die wat meer afgeven en dat is deze tape: tdk lx 35-90b...kozue schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:57:
@rcor Thanks voor de nuttige informatie. €26 voor 1 7” band is wel wat prijzig, maar goedkoper dan ik verwacht had (op andere plekken zag ik het richting de €40 gaan voor die RTM banden).
Ik ga eerst ff via marktplaats proberen om goedkope tape te scoren. Gewoon als speeltje. Er zijn nog genoeg mensen die niet weten dat hun oude tapes van zolder ineens wat waard geworden zijn. Zo te horen is het qua merken gewoon op m’n gevoel afgaan van wat ik gewend ben met cassettes: gewoon weer TDK en Maxell en onbekende meuk laten liggen(Discofoon en Shamrock heb ik nog niet eerder van gehoord)
En facebook... daar zul je mij niet meer vinden. Ik heb een hekel aan social media en Facebook en Google in het bijzonder
Voor TDK, BasF (LPR-35 (ja, dat zijn dezelfde tapes als de RTM LPR-35, maar dan van voor de overname door RMG die nu RTM heet)) en Maxell geld dat de backcoated tapes de beste zijn...
Andere tapes raad ik met klem af... Veiligste en goedkoopste oplossing is en blijft toch een nieuwe kopen...
Mijn “goeie” speakers zijn breedbandertjes met een cm of 10 diameter, dus ronkende bassen zijn niet per se waar ik naar op zoek ben.Videopac schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:28:
[...]
Het is maar wat je referentie is/was. Sinds Beats by Dre is er nogal een hang naar overdreven basweergave. Wat zuivere luidsprekers i.c.m. wellicht een wat minder goede klasse-D versterker kan het tegenovergestelde opleveren.
Ik zal ze eens aan mijn cambridge versterker hangen als die verhuisd is. Kijken hoe dat klinkt, mocht het echt niet mijn ding blijken is er vast wel een liefhebber voor te vinden.
Ik heb 2 paar Technics SB-F1 speakers (voor de 'studeerkamer' en de slaapkamer), dus een model kleiner dan de jouwe, en hoewel ze uiteraard niet zo goed klinken als de Totem Staff speakers in de woonkamer, vind ik mijn F1's zeker niet 'schel' klinken. Ze hebben (uiteraard) minder diepe bas dan mijn 'echte' speakers, maar afgezien daarvan vind ik de klankkleur van de Technics' eigenlijk heel neutraal. Het kan natuurlijk zijn dat SB-F2's substantieel anders klinken dan SB-F1's, maar eigenlijk zou je verwachten dat grotere speakers (nog) voller klinken dan kleinere.Charly schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:37:
[...]
Mijn “goeie” speakers zijn breedbandertjes met een cm of 10 diameter, dus ronkende bassen zijn niet per se waar ik naar op zoek ben.![]()
Ik zal ze eens aan mijn cambridge versterker hangen als die verhuisd is. Kijken hoe dat klinkt, mocht het echt niet mijn ding blijken is er vast wel een liefhebber voor te vinden.
Overigens zijn de woofers van mijn Totem-speakers ook maar 10cm, maar daar komt desondanks meer dan prima basweergave uit. Niet zo imponerend of irritant als de stampende bassen die de onderbuurman met zijn el-cheapo subwoofer-setje weet te produceren (dank daarvoor...), maar volkomen adequaat en véél meer dan je zou verwachten wanneer je de woofertjes ziet.
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Frontplaat eraf (let op, het "dopje" op de pauzeschakelaar moet je rechtsom losdraaien!) en tussenwielen opruwen met een schuurpapiertje is vaak al voldoende, anders tussenwielen eruit halen en een nachtje in water met dreft laten weken. Controleer ook even of alle gesmeerde delen nog goed bewegen, het gebruikte vet wil nog wel eens hard worden en gaan plakken.kozue schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:57:
@rcor Thanks voor de nuttige informatie. €26 voor 1 7” band is wel wat prijzig, maar goedkoper dan ik verwacht had (op andere plekken zag ik het richting de €40 gaan voor die RTM banden).
Laten reviseren laat ik voor nu even zitten. Ik had m vooral meegenomen omdat ze er maar €15 voor vroegen, niet omdat ik ineens m’n hobby uit wilde breiden met het duurste audioformaat ter wereld. Vind cassettes ook leuk en daar vind je bij kringlopen al een SA90 in goede staat voor 50 cent
Als er iets aan gefikst moet worden probeer ik dat eerst zelf met de service manual. Is niet alleen goedkoper maar ik vind het ook leuk om aan apparaten te sleutelen. Heb al wel 1 ding gevonden die niet meer werkt: de tape counter. Die zit vast via een snaar dus ik denk dat die vervangen het probleem wel oplost. Maar een tape counter vind ik ook niet heel belangrijk om er veel moeite voor te willen doen.
Ik ga eerst ff via marktplaats proberen om goedkope tape te scoren. Gewoon als speeltje. Er zijn nog genoeg mensen die niet weten dat hun oude tapes van zolder ineens wat waard geworden zijn. Zo te horen is het qua merken gewoon op m’n gevoel afgaan van wat ik gewend ben met cassettes: gewoon weer TDK en Maxell en onbekende meuk laten liggen(Discofoon en Shamrock heb ik nog niet eerder van gehoord)
Heb een half jaar geleden nog een TC399 gefixed met een haarelastiekje trouwens, het zijn best goeie decks om aan te werken.
Gisteravond nog zitten luisteren en de speakers omgeplugd naar de 8 ipv 4 ohm aansluiting... En misschien is dit meer iets voor het zilveren elfjes topic... Maar dat lijkt de scherpe randjes er aardig af te halen op een of andere manier.niek_nijmegen schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:04:
[...]
Ik heb 2 paar Technics SB-F1 speakers (voor de 'studeerkamer' en de slaapkamer), dus een model kleiner dan de jouwe, en hoewel ze uiteraard niet zo goed klinken als de Totem Staff speakers in de woonkamer, vind ik mijn F1's zeker niet 'schel' klinken. Ze hebben (uiteraard) minder diepe bas dan mijn 'echte' speakers, maar afgezien daarvan vind ik de klankkleur van de Technics' eigenlijk heel neutraal. Het kan natuurlijk zijn dat SB-F2's substantieel anders klinken dan SB-F1's, maar eigenlijk zou je verwachten dat grotere speakers (nog) voller klinken dan kleinere.
Overigens zijn de woofers van mijn Totem-speakers ook maar 10cm, maar daar komt desondanks meer dan prima basweergave uit. Niet zo imponerend of irritant als de stampende bassen die de onderbuurman met zijn el-cheapo subwoofer-setje weet te produceren (dank daarvoor...), maar volkomen adequaat en véél meer dan je zou verwachten wanneer je de woofertjes ziet.
Met plezier de hele avond zitten luisteren iig, dus voorlopig mogen ze blijven. Iemand nog aanraders voor een matching technics bruin versterkertje?
https://www.marktplaats.n...91-technics-su-vx620.htmlCharly schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:04:
[...]
Gisteravond nog zitten luisteren en de speakers omgeplugd naar de 8 ipv 4 ohm aansluiting... En misschien is dit meer iets voor het zilveren elfjes topic... Maar dat lijkt de scherpe randjes er aardig af te halen op een of andere manier.![]()
Met plezier de hele avond zitten luisteren iig, dus voorlopig mogen ze blijven. Iemand nog aanraders voor een matching technics bruin versterkertje?
https://www.marktplaats.n...s-su-v620-versterker.html
https://www.marktplaats.n...ieuw-zelden-gebruikt.html
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Mooie versterker hierbij is een SU7300 of een SU7700. Zijn zowieso mooie/fijne versterkers.Charly schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:04:
[...]

[ Voor 12% gewijzigd door kingmace op 22-01-2020 20:38 ]

Het is een Marantz nummer weet ik niet vanbuiten ik dacht een 2226b en dan een Marantz direct drive platenspeler. Speaker is een setje van het merk TEQ varioprojector V4. Ik heb het jaren geleden gekocht en de speakers bevielen me wonderwel. Ik ben niet zo zeer een merken man maar luister en koester wat aangenaam klinkt naar mijn oren. De speakers zin 3 weg met een woofer van 20 cm als ik me niet vergis en vervolgens een mid en high dome speaker die richtbaar is. Vooraan ook Powermeter op de speakers... als ik straks thuis ben zal ik eens de juiste details opgeven moesten er liefhebbers zijn :-)
Maar goed, na lang wachten en nogmaals reageren zou hij zijn vrouw het deck terug laten sturen... Wat schetst mijn verbazing: komt er vandaag eindelijk iets binnen, zijn het cassettebandjes... Wel erg goede moet ik toegeven, maar toch niet wat ik verwacht had te ontvangen...
Straks wederom maar eens met die man gaan praten via de marktplaats chat, want teksten als "Ik heb de oplossing, excuus voor late reactie! In principe gaat het deck maandag retour!" (deel van wat hij destijds schreef) doet mij denken dat ik mijn Sony Cassettedeck terug zou krijgen en niet een stapelbandjes die hij mij ook nog moest vergoeden, beiden zou nog beter zijn geweest... Maar dat terzijde...
Het begint nu echt irritant te worden in ieder geval...
Echt niet? Ik vond in het Goed Leidschendam tientallen gebruikte spoelen met o.a. Bach en Beethoven. De spoelen waren 7 inch van o.a. BASF en Philips.kozue schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:25:
Weet iemand misschien nog plekken waar je goedkoop aan tapes kan komen? Heb ze nog nooit in de kringloop gezien....
Helaas bestaat het Goed Leidschendam niet meer.
Ze waren verstopt onder een stapeltje kratten.
Ik vermoed dat je er naar moet vragen of ze het wel hebben. (ze verstoppen het).
Nogmaals, ik vind 15 euro wel erg goedkoop voor zo'n recorder.
[ Voor 19% gewijzigd door MedionAkoya op 24-01-2020 21:12 ]
Trein?
@renzo4000 staan er een aantal op ebay, sommige voor onderdelen https://www.hifishark.com/search?q=WQ-T352Hrenzo4000 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:33:
Zo hoop ik ooit nog eens mijn "jeugd radio" tegen te komen. Een Sharp WQ-T352H:
https://www.radiomuseum.o..._recorder_wq_t352hbk.html
[Afbeelding]
Daar was ik vroeger toch wel het mannetje mee hoorDaar kwam naar mijn idee ook een best goed geluid uit icm de x-bass toevoeging.
Die van 1 euro wil je geloof ik niet, die heeft een zandstorm meegepakt.
Die van 35 euro in DLD zou je kunnen proberen, dat lijkt gewoon mevhanisch defect danwel kwestie van nieuwe snaren. Al is dat met een dergelijk deck wellicht lastiger dan met een normaal deck.
Of gewoon 120 euro lappen voor een 100% goede.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee, echt niet. Ik heb er inderdaad niet naar gevraagd (denk dat ik een vreemde blik zou krijgen en moet omschrijven hoe het er uit ziet ;p), maar echt nergens zien liggen. Van de pakweg 10 kringlopen hier in de buurt zijn er sowieso nog maar 2 die cassettes hebben, de anderen zullen zelfs cassettes waarschijnlijk gewoon weg gooien (jammer hoor), laat staan rtr tapes. Vinyl hebben ze echter allemaal, dus helemaal met hun kop in het zand zitten ze ook nietMedionAkoya schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:09:
[...]
Echt niet? Ik vond in het Goed Leidschendam tientallen gebruikte spoelen met o.a. Bach en Beethoven. De spoelen waren 7 inch van o.a. BASF en Philips.
Helaas bestaat het Goed Leidschendam niet meer.
Ze waren verstopt onder een stapeltje kratten.
Ik vermoed dat je er naar moet vragen of ze het wel hebben. (ze verstoppen het).
Nogmaals, ik vind 15 euro wel erg goedkoop voor zo'n recorder.
Een prijs van €15 kan volgens mij alleen bij mensen die bij een zolderopruiming zoiets tegen komen en niet weten dat ze weer hip zijn onder bepaalde groepen. Als ze uberhaupt al de moeite doen om het mee te nemen want ze zijn best zwaar
Ik denk dat ik m ff ergens weg zet en op koningsdag de vrijmarkt af ga. Denk dat ik daar vast wel tapes tegen zal komen. Toevallig vandaag een beetje gesmeerd, schoongemaakt en gedemagnetiseerd. Dan is ie klaar wanneer ik eindelijk m’n eerste tape vind
Als je bij een kringloopwinkel gaat in een van de rijke steden zoals Wassenaar, zie je soms wel bijzondere dingen.kozue schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:40:
[...]
Nee, echt niet. Ik heb er inderdaad niet naar gevraagd (denk dat ik een vreemde blik zou krijgen en moet omschrijven hoe het er uit ziet ;p), maar echt nergens zien liggen. Van de pakweg 10 kringlopen hier in de buurt zijn er sowieso nog maar 2 die cassettes hebben, de anderen zullen zelfs cassettes waarschijnlijk gewoon weg gooien (jammer hoor), laat staan rtr tapes. Vinyl hebben ze echter allemaal, dus helemaal met hun kop in het zand zitten ze ook niet
Een prijs van €15 kan volgens mij alleen bij mensen die bij een zolderopruiming zoiets tegen komen en niet weten dat ze weer hip zijn onder bepaalde groepen. Als ze uberhaupt al de moeite doen om het mee te nemen want ze zijn best zwaar(denk dat ze blij waren dat ie niet weer mee terug moest naar huis)
Ik denk dat ik m ff ergens weg zet en op koningsdag de vrijmarkt af ga. Denk dat ik daar vast wel tapes tegen zal komen. Toevallig vandaag een beetje gesmeerd, schoongemaakt en gedemagnetiseerd. Dan is ie klaar wanneer ik eindelijk m’n eerste tape vind
Zo ben ik ik een keer in een kringloopwinkel in Wassenaar vijf ongereviseerde cassettedecks o.a. SD1015, SD1020 etc van Marantz tegengekomen (in 2014). Ik heb het helaas niet gekocht. Want ik had er al een van Marantz. Superdom van mij natuurlijk. Een tweede Cassettedeck was wel handig geweest.
Verder.
Ik heb mijn cassettetapes in een kringloopwinkel gevonden. Maar echt bijzonder zijn ze niet. Ik heb ook veel cassettebandjes van kennissen en familie gekregen. Daar zaten ook banden tussen van chroom etc.
Volgens mijn ouders werden toentertijd in de jaren 70 en 80 nauwelijks voorbespeelde tapes verkocht.
Iedereen ging gewoon lege TDK's muziek van de radio opnemen en bandjes werden gewoon gekopieerd. Dmv van twee cassettedeck's boven elkaar. (Niet iedereen had een cassettedeck met een dubbele loopwerk).
De tapes voor een reel tot reel-recorder. Tja, wat zal ik daarover zeggen. Ik zal heel eerlijk zijn. Het Goed Leidschendam was de enige kringloopwinkel die het aanbood.
En zo'n mooie reel tot reel-recorder heb ik nooit gezien in een kringloopwinkel. Ze liggen inderdaad vaak op zolders te verstoffen zoals een Akai GX630D bij een kennis (wilde opeens geen afstand meer doen, omdat ik de waarde opnoemde) . Ik ben een keer een reel to reel recorder tegengekomen uit de jaren 60. Plasticachtig en klein. Niet wat je zocht.
En niet vergeten, kringloopwinkel trekt ook andere geïnteresseerden aan. Waarom liggen er bijna nooit LP's van bekende groepen in de schappen? Die zijn al verkocht. Anders had ik wel een paar LP's van Rolling Stones, Micheal Jackson etc.
Daarom heb ik mij zoektocht heel erg breed gedaan
Ik heb bijvoorbeeld mijn hifi installatie bij familie, kringloopwinkel, vrijmarkten, marktplaats en audioreparateur gezocht.
Let op bij vrijmarkten (Op Koningsdag zie je niets, want dan staan er kinderen spullen te verkopen en die hebben echt geen spul van 40 jaar oud).
[ Voor 33% gewijzigd door MedionAkoya op 25-01-2020 12:59 ]
Trein?
Maar die 2 zaakjes die cassettes hebben, krijgen regelmatig TDK SA’s binnen. SA is mijn meest gebruikelijke tape omdat je ze zo vaak ziet bij ons in de buurt. Met jaren ‘90 TDK D en Maxell XLS-II als 2de en 3de. En dat voor 50 cent per stuk. Veel goedkoper dan NOS online kopen, dat gaat al gauw richting een tientje. Ik heb ook 4 metal tapes (TDK MA, That’s, Sony) en een FeCr (type 3) er vandaan. Niet echt om mee op te nemen maar als verzamelobjecten. Plus 2 3-packs TDK D in shrink wrap. Ik heb op tape gebied niks te klagen
Wassenaar en Leiden is een beetje te ver uit de buurt (midden Noord-Holland hier). Heb wel de Rataplans in Amsterdam bezocht maar vond het niks bijzonders. Geen tapes, geen decks, alleen een hoop bakken meukvinyl.
Maar ik ben benieuwd naar koningsdag. Het zijn echt niet allemaal kinderen, en zelfs als het wel kinderen zijn, die mogen vaak de zolder van opa plunderen voor een extra zakcentje. Die rtr van €15 was ook bij een kraam van 3 of 4 kinderen (ongeveer 12-18 jaar oud?). Ik weet zeker dat geen van hen echt benul had over rtr. Voor hun was het gewoon een spaarvarkentje
Als ik wil klooien met cassettebandjes, dan gebruik ik Maxell UR 90 5pack van Conrad.nl.kozue schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:07:
@MedionAkoya Grappig hoe verschillend resultaten in kringlopen zijn van plek tot plek. Kringloopvinyl is volgens mij altijd meuk (teveel mensen die snel de goeie er tussenuit halen), dus meestal doe ik de moeite niet met die LP’s daar.
Maar die 2 zaakjes die cassettes hebben, krijgen regelmatig TDK SA’s binnen. SA is mijn meest gebruikelijke tape omdat je ze zo vaak ziet bij ons in de buurt. Met jaren ‘90 TDK D en Maxell XLS-II als 2de en 3de. En dat voor 50 cent per stuk. Veel goedkoper dan NOS online kopen, dat gaat al gauw richting een tientje. Ik heb ook 4 metal tapes (TDK MA, That’s, Sony) en een FeCr (type 3) er vandaan. Niet echt om mee op te nemen maar als verzamelobjecten. Plus 2 3-packs TDK D in shrink wrap. Ik heb op tape gebied niks te klagenTDK D was m’n favoriete tape in de jaren ‘90 door hun goede prijs-kwaliteit verhouding. SA’s vond ik toen te duur en m’n apparatuur was toch allemaal te slecht om er uit te halen wat er in zit.
Helaas worden ze bij Conrad niet per 5 stuks aangeboden, maar voor de 5 stuks betaalde je ongeveer 10 euro.

Met door Conrad bijgeleverde potlood kan je niet je cassetteband doorspoelen, met een Stabilo point 88 kan dat wel.
Er zit inderdaad een kleine brom in de cassettes van Maxell UR90 (als je versterker op een leeg stukje van je band helemaal opendraait , dan hoor je dat goed)
[ Voor 11% gewijzigd door MedionAkoya op 25-01-2020 13:37 ]
Trein?
Album :
https://m.imgur.com/a/IYw18Fk

Nikko Alpha III MOSFET amp
Nikki pre amp beta III
Synchro A2 platenspeler, Helius Arm, pro 81 element
JK pre amp
Kenwood do 3300 d - JK modified
Tandberg TCD 420 tape deck
Epsilon 1303 speakers
[ Voor 52% gewijzigd door DateTime.Now op 25-01-2020 15:04 ]
Het deck is namelijk vandaag alsnog gearriveerd! De man bleek 4 cassettebandjes via DHL te hebben verstuurd en het deck gewoon (of beter gezegd: godzijdank) via PostNL...
Uitgepakt en controle gedaan: het houdertje was herstelt en het de band keuze selector heeft hij gerepareerd...
Dit was niet de enige reden waarom het deck bandjes zat te eten... Kijk even naar onderstaande foto en vooral naar de locaties waar de pijltjes staan:

Even goed uit zijn tekst op Marktplaats overnemen in eigen woorden:
Bij de pijltjes zitten normaal 3 kogeltjes...op de bodem van het deck bleek er één te liggen.. Na wat ik begrepen hebt komt dat door een niet sterk genoeg aandrukkende veer ergens in het mechaniek... Daardoor zou de koppen brug uit lood hebben gehangen... Dat plastic kapje van de band selector schakelaar lag nog boven in en was door transport waarschijnlijk los gekomen en verkeerd beland achter de schakelaar... Bij het afspelen van de eerste cassetteband is de dunne koperen schakelaar verbogen geraakt... Hij heeft er een nieuwe in gesoldeerd en nu herkend het deck weer elk bandje...
Ik heb zojuist in ieder geval het afspelen al getest en de eerste bevindingen zijn positief: hij speelt de bandjes voor als nog af zonder te slopen...
Nu ga ik uitzoeken hoe ik kan opnemen met dit deck en dan ga ik het opnemen testen op één van de gekregen Akai GX bandjes... De band Toto mag wel opnieuw op dat bandje gezet worden wat mij betreft...
Edit 20:14 uur:
Opnemen werkt niet... Hij weigert in opname modus te springen... Ook het calibreren van de tape werkt niet, dus het lijkt iets heel simpels te zijn wat niet goed werkt... Wat zou het kunnen zijn? Die vraag heb ik ook maar eens gesteld aan de verkoper...
Zie ook dit filmpje:
https://photos.app.goo.gl/8ZfW8wDFxT3XybkB8
Het zit mij ook niet echt mee...

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 25-01-2020 20:16 ]
Mooie Set! Nikko is een ondergewaardeerd merk. Heb zelf ook Nikko amp staan waar ik erg blij mee ben.DateTime.Now schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:58:
Volgens mij heb ik iets heel bijzonders geërfd. Mijn opa was hier altijd erg trots op.
Album :
https://m.imgur.com/a/IYw18Fk
[Afbeelding]
Nikko Alpha III MOSFET amp
Nikki pre amp beta III
Synchro A2 platenspeler, Helius Arm, pro 81 element
JK pre amp
Kenwood do 3300 d - JK modified
Tandberg TCD 420 tape deck
Epsilon 1303 speakers

[ Voor 5% gewijzigd door kingmace op 26-01-2020 16:43 ]
Maar goed, als een ieder van goede wil is kom je er wel uit....
Dat is een hele mooie erfenis, ook die Elipsons zijn niet mis. @DateTime.Now Wat voor merk platenspeler is het?kingmace schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:11:
[...]
Mooie Set! Nikko is een ondergewaardeerd merk. Heb zelf ook Nikko amp staan waar ik erg blij mee ben.
Het deck heeft opgenomen voordat ik het deck na hem had opgestuurd... Het feit dat hij niet opneemt zal zeker ontstaan zijn toen de andere ellende (band selector schakelaartjes die krom raakten) ontstaan is (na deze constatering geen bandje meer afgespeeld of opgenomen tot nu)... Ik heb inmiddels weer vol vertrouwen in het loopwerk, ik heb namelijk diversen tapes tapes zonder gezeik inmiddels afgespeeld...OgWok schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:04:
@rcor Het wordt wel erg lastig om in dit deck vertrouwen te hebben op deze manier. Geleverd met behoorlijke mankementen en nu niet willen opnemen.
Maar goed, als een ieder van goede wil is kom je er wel uit....
Het deck klinkt als een klok, dus dat deze mag blijven is geen vraag, maar een feit... Desnoods laat ik dit deck nogmaals onderhanden nemen door Geert Kroezinga, die heeft alles van mij tot nog toe uitstekend gerepareerd...
Het is alleen jammer dat dit zo moet verlopen... Eigenlijk is het gewoon heel simpel: de verkoper heeft hem gerepareerd, het loopwerk getest en geconstateerd dat die nu prima werkt en vervolgens niet de tijd genomen om de overige functies nogmaals goed te testen om er zeker van te zijn dat hij 100% in orde terugkeert naar de klant (mij in dit geval)...
Tsja, lullig, maar blijkbaar transportschade. Kan gebeuren, maar waarom ga je dat ding dan ook niet gewoon ophalen? Het gaat niet om een goedkoop deck en de post gaat bepaald niet zachtzinnig met het spul om. Dat heen en weer gestuur van zo'n ding is ook niet bevorderlijk voor het mechaniek en als je dat ding ophaalt kun je 'm gewoon uitgebreid testen voordat je 'm meeneemt. Ik zie de laatste tijd ook in die Facebook-groepen allemaal mensen die complete buizenradio's laten verzenden via de post en dan gaan klagen dat de glazen afstemschaal gebroken is.rcor schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:07:
Wederom een update omtrent mijn Sony TC-K850ES:
Het deck is namelijk vandaag alsnog gearriveerd! De man bleek 4 cassettebandjes via DHL te hebben verstuurd en het deck gewoon (of beter gezegd: godzijdank) via PostNL...
Uitgepakt en controle gedaan: het houdertje was herstelt en het de band keuze selector heeft hij gerepareerd...
Dit was niet de enige reden waarom het deck bandjes zat te eten... Kijk even naar onderstaande foto en vooral naar de locaties waar de pijltjes staan:
[Afbeelding: Sony TC-K850ES problemen]
Even goed uit zijn tekst op Marktplaats overnemen in eigen woorden:
Bij de pijltjes zitten normaal 3 kogeltjes...op de bodem van het deck bleek er één te liggen.. Na wat ik begrepen hebt komt dat door een niet sterk genoeg aandrukkende veer ergens in het mechaniek... Daardoor zou de koppen brug uit lood hebben gehangen... Dat plastic kapje van de band selector schakelaar lag nog boven in en was door transport waarschijnlijk los gekomen en verkeerd beland achter de schakelaar... Bij het afspelen van de eerste cassetteband is de dunne koperen schakelaar verbogen geraakt... Hij heeft er een nieuwe in gesoldeerd en nu herkend het deck weer elk bandje...
Ik heb zojuist in ieder geval het afspelen al getest en de eerste bevindingen zijn positief: hij speelt de bandjes voor als nog af zonder te slopen...
Nu ga ik uitzoeken hoe ik kan opnemen met dit deck en dan ga ik het opnemen testen op één van de gekregen Akai GX bandjes... De band Toto mag wel opnieuw op dat bandje gezet worden wat mij betreft...
Edit 20:14 uur:
Opnemen werkt niet... Hij weigert in opname modus te springen... Ook het calibreren van de tape werkt niet, dus het lijkt iets heel simpels te zijn wat niet goed werkt... Wat zou het kunnen zijn? Die vraag heb ik ook maar eens gesteld aan de verkoper...
Zie ook dit filmpje:
https://photos.app.goo.gl/8ZfW8wDFxT3XybkB8
Het zit mij ook niet echt mee...![]()
Als ik een dergelijke aanschaf doe stap ik gewoon een zaterdagje met m'n vriendin in de auto, haal het op, bezoek nog een paar kringloopwinkels in de buurt en maak er een leuk dagje van
Is mijn idee nu ook... Volgende week zaterdag er heen gaan, hem het laten repareren, testen en weer mee naar huis nemen zodra het werkt...mentalmadnizz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:52:
[...]
Tsja, lullig, maar blijkbaar transportschade. Kan gebeuren, maar waarom ga je dat ding dan ook niet gewoon ophalen? Het gaat niet om een goedkoop deck en de post gaat bepaald niet zachtzinnig met het spul om. Dat heen en weer gestuur van zo'n ding is ook niet bevorderlijk voor het mechaniek en als je dat ding ophaalt kun je 'm gewoon uitgebreid testen voordat je 'm meeneemt. Ik zie de laatste tijd ook in die Facebook-groepen allemaal mensen die complete buizenradio's laten verzenden via de post en dan gaan klagen dat de glazen afstemschaal gebroken is.
Als ik een dergelijke aanschaf doe stap ik gewoon een zaterdagje met m'n vriendin in de auto, haal het op, bezoek nog een paar kringloopwinkels in de buurt en maak er een leuk dagje van
Een Michell Synchro met een Helius aurum tone arm en Vd Hul magnetic coil element.martyw schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:17:
[...]
Dat is een hele mooie erfenis, ook die Elipsons zijn niet mis. @DateTime.Now Wat voor merk platenspeler is het?
De elipsons hebben wel behoorlijk wat TLC nodig. Op uiterlijk niveau.
Jouw opa had er wel kijk opDateTime.Now schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:51:
[...]
Een Michell Synchro met een Helius aurum tone arm en Vd Hul magnetic coil element.
Wat is TLC?DateTime.Now schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:51:
[...]
Een Michell Synchro met een Helius aurum tone arm en Vd Hul magnetic coil element.
Voor wie geïnteresseerd is in de aankoopbewijzen van deze set, met de hand geschreven!
https://m.imgur.com/a/xqoaLO3
Op dat adres in 't Harde zit tegenwoordig iets anders en het ligt in een wijk in de buurt van een school zoals ik het nu kan beoordelen via streetview... Het pand dat getoond wordt ziet er wel uit alsof het ooit een winkel geweest kan zijn...DateTime.Now schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:11:
[...]
Voor wie geïnteresseerd is in de aankoopbewijzen van deze set, met de hand geschreven!
https://m.imgur.com/a/xqoaLO3
Wel een erg mooie audio set die niet bepaald goedkoop was in die tijd...
Mijn opa was erg fan van muziek.rcor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:37:
[...]
Op dat adres in 't Harde zit tegenwoordig iets anders en het ligt in een wijk in de buurt van een school zoals ik het nu kan beoordelen via streetview... Het pand dat getoond wordt ziet er wel uit alsof het ooit een winkel geweest kan zijn...
Wel een erg mooie audio set die niet bepaald goedkoop was in die tijd...
Ketelaar bestaat nog wel : https://www.ketelaarhifi.nl
Ga een keer bij ze langs. zou graag de speakers willen opknappen.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik ben de afgelopen jaren twee keer verrast geweest over dat 'ouderwetse vakmannen' bijna blij zijn dat ze oude spullen, waar ze dan kennelijk ook nostalgische gevoelens bij hebben, voor een schijntje (of tegen kostprijs en een glas wijn) als 'hobby-project' willen repareren. Zeker de moeite waar om eens te informeren, lijkt me.kraats schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:10:
[...] Zijn over het algemeen prima te bewegen om oudere spullen na te lopen en/of op te knappen
Het ging bij mij ook stiekem om de lokale naaimachine-reparateur (voor een machine uit eind jaren 50) en de zonnebank-leverancier (voor een solarium uit de jaren 60 of 70).hellum schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:35:
Dat houdt ook niet op bij HiFi, plaatselijke garage vond het ook prachtig om aan de motor van mijn auto uit 1979 te werken. Een fietsenmaker in Groningen heeft gratis een lakdoek op mijn antieke fiets gemaakt (had hij al niet meer sinds zijn opleiding gedaan). Dit geldt dus echt voor veel meer ouderwetse vakmensen.
Op verzoek van de verkopende partij het deck open gemaakt en de stekkers die bij de band selector schakelaartjes zitten nogmaals gecontroleerd of deze goed vast zaten... Helaas genoeg zaten deze correct ingeprikt... Ik volgde draden tot aan printplaat om te checken of de draden aldaar goed aangesloten zaten, zie ik tot mijn grote schrik dit:
Het lijkt erop dat dit het einde van het deck gaat worden, want ik weet niet of dit nog goed te repareren is zonder die printplaat te gaan vervangen...De breuk die je ziet loopt namelijk dwars door de connector houder heen die de band selector schakelaars / opname preventie detectie schakelaar met de print plaat verbind... Het is logisch dat daardoor sommige pinnen geen contact meer maken... Doodzonde dat ik dit moest aantreffen...
Het is zeer aannemelijk dat het deck door de breuk niet meer doorgegeven krijgt dat de opname preventie nokjes nog intact zijn... Daarom werkt het calibreren en opnemen niet meer...
Nu de verkopende partij ingelicht en ik wacht af op zijn reactie... Maar ik vrees het ergste voor dit deck...
Edit 21:09 uur:
Niet goed zichtbaar, maar de breuk loopt ook precies door een van de gaten waar een condensator zijn pootje normaal doorheen gestoken heeft zitten... Ik kan mij niet voorstellen dat die condensator nog wat doet...
[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 28-01-2020 21:08 ]
Ik ben een optimist (in sommige dingen), en zou die breuk proberen te omzeilen met extra soldeertin en kabeltjes. Voor zoiets zou ik het ding zeker nog niet bij het grof vuil zetten.rcor schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:58:
Maar ik vrees het ergste voor dit deck...
Maar goed, als ie nog goed speelt, kun je altijd deze alleen voor afspelen gebruiken en opnemen op een ander deck? Zonde dat zo veel moeite achteraf voor niets blijkt te zijn. Maar zulke oude apparatuur (en het laten opsturen ervan) blijft toch altijd een risico. Benieuwd of de verkoper nog iets van compensatie te bieden heeft, maar aangezien ie vroeger wel opnam zal het wel door verzending gekomen zijn
Succes met zoeken naar een waardige vervanger (of een eventuele soldeerpoging)!
Gebruik loodhoudende soldeerdraad als het toestel van voor 2005 is. De temperatuur van je soldeerbout max 320 graden , en beperk de tijd dat je deze tegen de tracks duwt.
Werkt overigens perfect zo, ik heb het zelf ook gedaan met de motor pcb van mijn Tascam 122 mk2.
Het deck heeft opnamen gemaakt tot dat de tape selector switches voor ellende ging zorgen... Daarna kon het deck niet meer opnemen... Dus die schade (incl. die los liggende onderdelen omdat er iets niet helemaal goed was vast gezet) kan mogelijk deze schade ook veroorzaakt hebben... De schade zit niet op een plek die je verwacht bij transport schade...
Neemt niet weg dat dit gemaakt gaat worden als het mogelijk is... Uit voorzorg ga ik hem dan wel zelf even langs brengen, want zo'n breuk is wel gevoeliger dan een hele printplaat zonder breuk...
Heel verstandig om zelf langs te gaan met het deck. Maar die breuk.... heel erg vreemd, hoe dat gebeurd is.rcor schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:47:
Iedereen dank voor de reacties... Goed om te horen van velen dat dit nog te herstellen is... Ik vermoed eerlijk gezegd niet dat dit transport schade is...
Het deck heeft opnamen gemaakt tot dat de tape selector switches voor ellende ging zorgen... Daarna kon het deck niet meer opnemen... Dus die schade (incl. die los liggende onderdelen omdat er iets niet helemaal goed was vast gezet) kan mogelijk deze schade ook veroorzaakt hebben... De schade zit niet op een plek die je verwacht bij transport schade...
Neemt niet weg dat dit gemaakt gaat worden als het mogelijk is... Uit voorzorg ga ik hem dan wel zelf even langs brengen, want zo'n breuk is wel gevoeliger dan een hele printplaat zonder breuk...
Dit zijn niet oude Pertinax printen, maar glasvezel (dacht ik). Daar is veel geweld voor nodig om zo'n hoek af te breken. Het zou door transport kunnen komen, maar dan zou er aan de buitenkant flinke schade zichtbaar moeten zijn, imho.
Doet me denken aan de printplaat eruit halen terwijl dat ene schroefje, met aarde aansluiting, niet was losgedraaid. Dan kraakt de boel wel.
[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 29-01-2020 09:15 ]
Het heeft zo op het eerste zicht idd niet de structuur van FR2 materiaal. FR2 materiaal (Pertinex, geperst karton eigenlijk) breekt wel op deze manier. Ik zou er op wedden dat het een mooie FR2 PCB is. FR4 materiaal (woven glas fiber met epoxy) breekt veel minder snel. Daar moet je echt al best bruut mee zijn om zoiets voor elkaar te krijgen. Zoals je al aangeeft : schroefje vergeten los te maken is hier de enige logische uitleg.OgWok schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:07:
[...]
Heel verstandig om zelf langs te gaan met het deck. Maar die breuk.... heel erg vreemd, hoe dat gebeurd is.
Dit zijn niet oude Pertinax printen, maar glasvezel (dacht ik). Daar is veel geweld voor nodig om zo'n hoek af te breken. Het zou door transport kunnen komen, maar dan zou er aan de buitenkant flinke schade zichtbaar moeten zijn, imho.
Doet me denken aan de printplaat eruit halen terwijl dat ene schroefje, met aarde aansluiting, niet was losgedraaid. Dan kraakt de boel wel.
Vervelend, maar zeker te herstellen.
1. De Sony TC-K850ES terugsturen en repareren: met zilveroxide schijnt dat te repareren te zijn of de breuk wordt overbrugd met Kynar.
2. refund van het geld. Ik zal dan opnieuw opzoek moeten naar een ander deck... Hoewel hij het niet schrijft, ga ik er gewoon vanuit dat ik ook dan het deck terug moet sturen...
Wat nu wijs is weet ik ook even niet, iemand hier een goede mening over? Alle adviezen zijn welkom, dan kan ik rustig overwegen wat ik ga doen... Beter nu goed na denken en een besluit nemen waar ik mij goed bij voel dan haastig handelen en wellicht spijt ergens van krijgen...
Als ik hem nu weg doe, zou ik er ook nog voor kunnen kiezen om op zoek te gaan naar Nakamichi CR4E of CR7E, maar die zijn flink duurder dan die Sony ES deckjes en deze had ik nou net voor een mooie normale, nette prijs...
Mocht ik dit deck willen houden, zou ik er trouwens zeker voor kiezen om het deck er zelf er heen te brengen en op te halen als hij klaar is om lomp geweld van PostNL te mijden...
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 29-01-2020 14:52 ]
Heb je zelf nog vertrouwen in de verkoper? Is het nog steeds het deck dat je het liefst wil hebben? Ben je bereid ervoor heen en weer te reizen? Kun je voor een acceptabel bedrag een ander deck vinden dat wèl werkt?rcor schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:47:
[...]
Wat nu wijs is weet ik ook even niet, iemand hier een goede mening over? Alle adviezen zijn welkom, dan kan ik rustig overwegen wat ik ga doen... Beter nu goed na denken en een besluit nemen waar ik mij goed bij voel dan haastig handelen en wellicht spijt ergens van krijgen... [...]
Persoonlijk zou ik de verkoper hartelijk danken voor zijn inzet, en het deck zelf proberen te repareren. Hoewel: dat hangt ook een beetje af van de prijs die je ervoor betaald hebt, en of je dat risico zou willen lopen.
[ Voor 15% gewijzigd door niek_nijmegen op 29-01-2020 15:30 ]
Misschien wel de beste Nak ooit..... En ook daar weer risico, van wie koop je hem, hoe is het deck onderhouden. Of kopen met garantie en da's ook weer duurder.
Dus ik ga nog één poging wagen, want als de breuk gerepareerd is moet het deck weer volledig functioneel zijn... Een ding is zeker: PostNL ziet dit deck als het aan mij ligt niet meer...
[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 30-01-2020 21:39 ]
Dit was wel de druppel: ik ben klaar met dit deck... Weg ermee en geld terug vragen...
Ik ga wel op zoek naar een mooie Nakamichi / Alpine / Onkyo / Yamaha / Technics die probleemloos werkt...
Gelukkig heb ik nog niet doorgegeven dat ik hem zou willen laten repareren, dus ik ben nog vrij in mijn keuze...
Iemand hier die een leuk deck weet (closed loop dual capstan, 3 koppen, tape calibration modus) die voor rond de 200 euro te vinden is?
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 01-02-2020 20:23 ]
https://link.marktplaats.nl/m1503691882
Mooie dikke Teac met DBX
Ik heb z'n wat luxere broertje (R-888X met autoreverse en biasgeheugen) en daar ben ik best wel over te spreken
En dan is er nog deze, ik heb 't gehad en weggegeven, beetje spijt van. Heb nu nog een AL-65. Het zijn indrukwekkende decks om te zien, maar qua loopwerk en uitvoering zijn ze eigenlijk best eenvoudig. Ze klinken best goed.
https://link.marktplaats.nl/m1509497236
(die hele middelste balk hoort trouwens op te lichten, lijkt erop dat 'ie dat bij deze niet doet dus dan zijn er wat lampjes stuk)
[ Voor 105% gewijzigd door mentalmadnizz op 01-02-2020 22:01 ]
Prijs is ook zeer netjes en binnen budget... Heeft ook een cloosed loop dual capstan mechaniek en is net zoals de Sony TC-K850ES voorzien van een tape calibration modus...
Volgende week zaterdag kan ik dit deck mogelijk al ophalen, dus dat gaat in ieder geval de goede kant op...
[ Voor 26% gewijzigd door rcor op 05-02-2020 09:06 ]
Analoge meter die een streepje projecteert.
Ziet er inderdaad erg mooi uit... Maar het deck past niet qua stijl in mijn set... Die Akai GX-75 past wat beter in mijn set...OgWok schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:47:
De Alpine heeft hele fijne VU meters
[YouTube: Tape deck Alpine Al-80 - VU antes dos ajustes]
Analoge meter die een streepje projecteert.
Welk model heb je? Ik ben namelijk op zoek naar een 3 koppen deck met uitgebreide mogelijkheden.. Hoewel ik al mijn woord aan iemand gegeven heb die een 3 koppen Akai GX-75 deck te koop heeft staan geserviced en wel...Stillekracht schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:59:
Ik heb nog een Nakamichi staan. Heb hem zelf ooit nieuw gekocht. Is weinig gebruikt. Hij moet ergens op zolder staan. Mijzelf kennende zal hij in nieuwstaat verkeren. Als je interesse hebt laat het maar weten. Ik kan pas volgend weekend op zolder kijken, ben nu op vakantie.
Ooit nieuw gekocht en weinig gebruikt is wel een recept voor een hele hoop onderhoud bij een Nakamichi... Wel altijd zeer de moeite waard!Stillekracht schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:59:
Ik heb nog een Nakamichi staan. Heb hem zelf ooit nieuw gekocht. Is weinig gebruikt. Hij moet ergens op zolder staan. Mijzelf kennende zal hij in nieuwstaat verkeren. Als je interesse hebt laat het maar weten. Ik kan pas volgend weekend op zolder kijken, ben nu op vakantie.
Ik ben niet echt kapot van die decks.. Niet dat ze echt slecht zijn ofzo, maar ze zijn gewoon niet bijzonder. En omdat er "Akai Reference Master" op staat betaal je er automatisch veel geld voor.. Voor de helft van het geld heb je een JVC, Philips of eenderwelk luxe 3-kops deck die het net zo goed, zo niet beter doet.rcor schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:45:
[...]
Ziet er inderdaad erg mooi uit... Maar het deck past niet qua stijl in mijn set... Die Akai GX-75 past wat beter in mijn set...
Ik hoop voor je dat deze beter bevalt dan die Sony
Ik heb zelf opgelost door het deurtje opnieuw op te zetten.
Trein?
Cijfers blijven op 77:77 vaag wat knipperen. Volgens een van de servicemedewerkers zou dat waarschijnlijk een snaartje zijn. Maar zo simpel is dat helaas niet, want in het loopwerk zit geen enkel snaartje.
Ben benieuwd of de reparatie gaat meevallen; duurt in ieder geval 20 dagen voordat ze kunnen beginnen.
Deze getest op zolder en het geluid was zeer aangenaam!
Dus nadat ik bijpassende oude speakers heb gevonden en aangeschaft (SA5427/212) ben ik toch ook op zoek gegaan voor een oude vintage receiver voor een vaste plek op zolder.
Dit is een Philips 684 geworden! Erg blij zo met deze tuner.
Nu nog eens deze tuner compleet maken met de tijd met een cd speler en goede vintage speakers.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

-Philips 22GA212 platenspeler
-Technics SH-8045 12 bands equalizer
-Sharp Optonica SM-4000 versterker
-Celestion Ditton 15 speakers (als front speakers)
-Philips 22RH422 speakers (als rear speakers)
[ Voor 16% gewijzigd door kingmace op 03-02-2020 20:50 ]
Maar wat kosten die dingen nog een geld, ondanks het verlopen van het patent jaren geleden! Tuurlijk, ik kan een willekeurig andere direct drive tafel kopen, maar de SL blijft voor mij 'the one'.
Denk overigens dat mijn oudste niet heel veel heeft aan (1) SL, in deze digitale wereld :-)
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
Van die patenten had ik nog niet eerder gehoord maar wat ongetwijfeld ook meespeelt is dat de SL-1200 / 1210 een poos niet geproduceerd is (van 2010 tot 2019). Neem daarbij de vinyl revival en de prijzen schoten omhoog... Nu heb je wel de ML7 maar die is wat lichter in gewicht dan de MK2, en niet gebouwd in Japan. Dat kan schelen voor de meer hifi liefhebber. Heb zelf een MK2, onlangs gekocht voor 400 euro en ben er zeer blij mee. Dat ding is echt gebouwd als een tank, geweldig om te zien.Skyrunner schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:19:
Maar wat kosten die dingen nog een geld, ondanks het verlopen van het patent jaren geleden! Tuurlijk, ik kan een willekeurig andere direct drive tafel kopen, maar de SL blijft voor mij 'the one'.
Met @musicfreak had ik dat verhaal van die patenten ook niet eerder gehoord, een beetje GooglenSkyrunner schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:19:
Mijn oudste zoon is inmiddels 14 en heeft aspiraties richting DJ worden. Nu was ik vroegâh zelf (freelance hobbyist) DJ, met SL's.... en het jeukt er weer een te schaffen nu ik hem erover hoor praten.
Denk overigens dat mijn oudste niet heel veel heeft aan (1) SL, in deze digitale wereld :-)
bracht me op Reddit, waar iemand dat zei. Dit is het verhaal wat ik ken, in het kort een gebrek aan belangstelling en moeite om aan onderdelen te komen.
Ik had zelf indertijd een SL1210MK2. Wat je zegt, gebouwd als een tank (14,5kg zo uit het hoofd), draaiplateau onwrikbaar vast op de pinion, geen speling te bekennen. Enige minpunt dat verrekte glitchen rondom het nulpunt van de pitch fader, is dacht ik ook nog eens een modificatie voor gekomen.musicfreak schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:58:
[...]
Heb zelf een MK2, onlangs gekocht voor 400 euro en ben er zeer blij mee. Dat ding is echt gebouwd als een tank, geweldig om te zien.
Ik ben geen hifi freak. Het gaat me er meer om een plaatje te kunnen draaien, maar dan wel een beetje in stijl
It took the power of Commodore 64 to put man on the moon
De meeste nieuwe DJ’s beginnen inderdaad tegenwoordig met digitaal spul. Ik zie regelmatig gasten die het acceptabel vinden om bij het krijgen van een verzoekje gewoon even het nummer door een youtube downloader heen te halen. De digitale generatie geeft niks meer om hifi, zolang er maar een bak herrie uit komt.Skyrunner schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:19:
Maar 1 draaitafel heb je wel degelijk iets aan. Door een draaitafel toe te voegen aan je verder digitale setup kun je af en toe ook een plaatje tussen je spotify-rips door gooien. Leren mixen met vinyl vergroot je skills, wat je digitale mixen ook ten goede zou moeten komen, en geeft inzicht in de ontwikkelingen over de jaren heen. Bovendien geeft het misschien wat waardering voor goed geluid.
Een complete collectie 12-inches meezeulen naar events is misschien niet meer iets dat de gemiddelde DJ doet, maar het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik heb vroeger ook nog wat gemixt (voor de hobby, nooit ergens professioneel gedraaid), en ik gebruikte van alles door elkaar. Als broekie kon ik vinyl niet betalen maar had wel 2 CD spelers en 2 MD spelers, allen met pitch control
Anoniem: 159816
Dit ziet er echt wel nice uit. Geen kleine (of achterover leunende) stands voor je fronts?kingmace schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:39:
Vrijdag is mijn nieuwe vintage lowboard binnengekomen dus bij deze een fotootje van mijn huidige woonkamer setup. Ik moets op zoek naar een nieuw lowboard want de oude was niet diep genoeg om m'n Optonica in kwijt te kunnen.
[Afbeelding]
-Philips 22GA212 platenspeler
-Technics SH-8045 12 bands equalizer
-Sharp Optonica SM-4000 versterker
-Celestion Ditton 15 speakers (als front speakers)
-Philips 22RH422 speakers (als rear speakers)
De stands heb ik al (alleen nog niet beneden geplaatstAnoniem: 159816 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:40:
[...]
Dit ziet er echt wel nice uit. Geen kleine (of achterover leunende) stands voor je fronts?

De tape lijkt af en toe langs de spoel te schuren. Lijkt me niet zo goed voor de tape. Is dit een standaard probleem met een standaard oplossing waar iemand iets over weet? Vooral met terugspoelen lijkt het op z'n ergst te zijn.
En is het normaal dat een opname niet zo goed klinkt op 3¾ ips? Vooral een gebrek aan hoge tonen. Of is dat een teken dat de tape gewoon te oud is? 7½ klinkt wel goed, en het enige verschil in electronica is dat een wiel op een smaller deel van een ander wiel wordt gezet (een stukje hoger). Volgens mij werden er in de jaren 80 prerecorded tapes verkocht op 3¾, maar als het verschil zo groot is zou toch niemand die willen kopen?
Dat schuren langs de spoel heb ik hier ook wel eens, maar volgens mij alleen met plastic spoelen. Ik vermoed dus dat het (deels?) komt doordat de spoel wat vervormd is. Een andere optie is dat het plateau waar de spoel tegenaan gedrukt wordt, te ver of te weinig uitsteekt, en dat de tape daardoor aanloopt.kozue schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:23:
[...]
De tape lijkt af en toe langs de spoel te schuren. Lijkt me niet zo goed voor de tape. Is dit een standaard probleem met een standaard oplossing waar iemand iets over weet? Vooral met terugspoelen lijkt het op z'n ergst te zijn.
En is het normaal dat een opname niet zo goed klinkt op 3¾ ips? Vooral een gebrek aan hoge tonen. Of is dat een teken dat de tape gewoon te oud is? 7½ klinkt wel goed, en het enige verschil in electronica is dat een wiel op een smaller deel van een ander wiel wordt gezet (een stukje hoger). Volgens mij werden er in de jaren 80 prerecorded tapes verkocht op 3¾, maar als het verschil zo groot is zou toch niemand die willen kopen?
Een opname op 3¾ ips zou ongeveer even goed moeten kinken. Verlies aan hoge tonen zou eigenlijk niet voor mogen komen. Hoor je dit bij opnames die al op de tape stonden, of ook als je zelf een opname maakt?
Ik weet zo snel niet precies hoe het zit, maar ik meen dat er wel een verschil zou kunnen zijn in equalisation tussen die twee snelheden (IEC vs NAB), maar dat zit aan de grenzen van mijn kennis. Dat verschil verklaart het verlies aan hoge tonen weliswaar niet, maar mogelijk zit er dus een electronische component die afhankelijk is van de snelheid die je instelt?
[ Voor 9% gewijzigd door niek_nijmegen op 05-02-2020 10:58 ]
Wat voor tapes gebruik je en wat voor recorder heb je? Niet iedere recorder presteert even goed op lagere snelheid en het kwaliteitsverlies is best vaak gewoon goed hoorbaar. Oudere tapes kunnen ook minder presteren.kozue schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:23:
Gisteren eindelijk de meters / geluidsniveaus afgesteld op m'n RTR recorder. Maar dat leverde weer een paar vraagjes op...
Bij het schakelen van snelheid wordt ook een andere equalization gekozen om de afname in frequentierespons op te vangen.
NAB, IEC (en CCIR) hebben niks met snelheid te maken maar met de gekozen correctiecurve, sommige recorders (Philips N4520, Revox A77) bieden beide opties aan.niek_nijmegen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:54:
[...]
Ik weet zo snel niet precies hoe het zit, maar ik meen dat er wel een verschil zou kunnen zijn in equalisation tussen die twee snelheden (IEC vs NAB),
zie bijvoorbeeld: https://www.tapeheads.net/showthread.php?t=13373
[ Voor 17% gewijzigd door mentalmadnizz op 05-02-2020 11:18 ]
Het ligt niet aan het afspelen want een willekeurige BASF die ik geprobeerd had was ook op 3¾ opgenomen en daar was de kwaliteit tussen nummers wisselend (duidelijke verschillen qua bron en opname, een soort mixtape dus), maar sommige nummers klonken prima, voor zover ik dat kon beoordelen. Maarja, zonder bron blijft dat subjectief. Ik zal binnenkort eens kijken hoe die andere tapes opnemen, misschien is die Maxell inderdaad gewoon versleten. Wilde eigenlijk eerst eens weten wat de verwachtte resultaten zijn met 3¾ voordat ik conclusies trek die niet kloppen
Ik zal de stand van het plateau wel eens nakijken. Had wel het idee dat de linkerkant iets minder ver naar voren stond dan de rechter. Misschien zou een extra ringetje er tussen stoppen wel wat helpen. Het zijn wel allemaal plastic spoelen, maar ik had het met meerdere.
Dan is er toch een verband met de gekozen snelheid, of begrijp ik het niet goed?mentalmadnizz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:15:
[...]
NAB, IEC (en CCIR) hebben niks met snelheid te maken maar met de gekozen correctiecurve,
[...]
Bij het schakelen van snelheid wordt ook een andere equalization gekozen om de afname in frequentierespons op te vangen.
[...]