|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Geen idee, zijn die wellicht optioneel geweest bij Sony voor een luxere uitstraling? Of wat je ook wel eens zag in die tijd was dat je de keus had om de houten zij panelen te gebruiken...mentalmadnizz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:49:
Waar zijn de houten zijpaneeltjes heen? Die horen toch wel op een Sony ES uit die tijd
Gaaf deck verder
Bij de TC-K808ES waar hij mee bezig is zitten er wel houten panelen bij meen ik mij te herinneren van de plaatjes die van dat ding gezien had...
Volgens mij kregen wij bij de betere ES apparaten eind jaren 80/begin jaren 90 altijd panelen, net als de Duitsers en Amerikanen. Maar in de UK werden ze zonder de panelen verkocht. Je kan nog even checken of het een UK model is, maar ik denk dat de panelen er ooit gewoon afgeschroefd zijn. De schroeven aan de zijkanten van de behuizing zouden evt een indicatie kunnen geven, als die veel langer zijn dan nodig dan weet je dat de panelen eraf gehaald zijn.
Leuk deck verder, ik heb het 1 jaar nieuwere model TC-K870 gehad. Ook met de panelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 14-12-2019 19:48 ]
Of ze zelf na maken... Dat is ook een optie... Welke houtsoort werd er gebruikt en hoe dik zijn ze?Cap schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:46:
Nee, die hoorden er echt bij, die panelen. Dat gaat je inderdaad weer wat tientjes extra kosten om de panelen te bemachtigen. Iemand heeft ze eraf gehaald wegens te ouderwets, of te breed voor in het rack, gebeurde wel vaker.
Volgens mij kregen wij bij de betere ES apparaten eind jaren 80/begin jaren 90 altijd panelen, net als de Duitsers en Amerikanen. Maar in de UK werden ze zonder de panelen verkocht. Je kan nog even checken of het een UK model is, maar ik denk dat de panelen er ooit gewoon afgeschroefd zijn. De schroeven aan de zijkanten van de behuizing zouden evt een indicatie kunnen geven, als die veel langer zijn dan nodig dan weet je dat de panelen eraf gehaald zijn.
Leuk deck verder, ik heb het 1 jaar nieuwere model TC-K870 gehad. Ook met de panelen.Lekker aan deze modellen is dat ze de laser-amorphous kop hebben die quasi oneindig meegaat en natuurlijk de zeer handig werkende bias regeling zodat je elke tape optimaal kan benutten.
Dikte is af te leiden uit de manuals van de ES series waarbij altijd de afmetingen met en zonder panelen wordt genoemd: 430mm breed zonder en 470mm breed met de panelen. Panelen zijn dus elk 20mm.

@rcor Heb ze nog even opgemeten bij de apparaten uit mijn ES set, de dikte is 18mm, een standaarddikte voor houtmaterialen dus. Die 2mm extra uit de manuals is blijkbaar speling.
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 15-12-2019 11:43 ]
Geïntegreerde versterker met een geregelde pre-out, die ik graag gebruik voor Philips of Sony MFB's.
Wat kleine ingangs problemen. Ingangsrelais doorgesoldeerd, potmeters schoon gemaakt, vermogens transistor in de voeding recht gezet, die zat scheef en er zat wat oxyde onder. Elco's in de voeding gecheckt. Grote elco's zijn van 15000 uF teruggelopen naar rond de 10000 uF. Dat zal bij normaal gebruik niet heel veel uitmaken. Grote elco's vernieuwen gaat richting de € 50,-- en da's wat veel.
Fijne basic versterker.
[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 15-12-2019 11:59 ]
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Thanks @Cap... Daar kunnen we wat mee! Als ik geen originele kan vinden, zal ik trachten om ze na te maken...Cap schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:10:
Spaanplaat met een laagje fineer, palissander/rosewood volgens mij.
Dikte is af te leiden uit de manuals van de ES series waarbij altijd de afmetingen met en zonder panelen wordt genoemd: 430mm breed zonder en 470mm breed met de panelen. Panelen zijn dus elk 20mm.
[Afbeelding]
@rcor Heb ze nog even opgemeten bij de apparaten uit mijn ES set, de dikte is 18mm, een standaarddikte voor houtmaterialen dus. Die 2mm extra uit de manuals is blijkbaar speling.
Edit, ah ik had erover gelezen dat je dat niet ziet zitten. Ik laat het hier toch maar staan, in het geval iemand er wat aan heeft.Edje040 schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:59:
[...]
Dat draadje had ik ook gevonden. Vandaar mijn eerste optie om met contactspray aan de slag te gaan. Demonteren, reinigen en opnieuw solderen van het potmetertje zie ik niet zitten. Wordt dus one-way kliko..
Het toeval wil dat ik recent net zo een probleem heb opgelost met exact die draaitafel.
De oplossing was erg eenvoudig: schroef het geheel open en demonteer het printplaatje met de potmeter.

Desoldeer de potmeter en haal deze uit elkaar.

Maak de sleepring en sleepcontact school met IPA of Ethanol.
Zet de potmeter terug in elkaar, en soldeer deze opnieuw op het PCB.
Na montage was probleem verholpen
[ Voor 6% gewijzigd door DatraxZ op 16-12-2019 11:28 ]
Haha...nee hij ligt er nog niet in! Ik heb intussen een andere maar wellicht is dit een leuk klusje voor als ik wat extra tijd heb.Cap schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:30:
Dus toch de potmeter, dat vermoeden had ik al. Top! Hopelijk ligt ie nog niet in de kliko...
[ Voor 16% gewijzigd door Edje040 op 16-12-2019 16:50 ]
Eeehhm, de moeite waard voor .....?Sa.Tan schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:19:
Ik heb hier nog een JVC RX-7 VBK staan, was toentertijd een duur toppertje, moeite waard?
het begon met de doos met kerstballen naar beneden te halen, op deze doos staat de opdruk met de receiver JVC RX7-vbk. Vandaar dat ik nieuwsgierig werd, ik zat al een paar keer dit forum een beetje te lezen.
Dus vanmorgen de zolder opgegaan en onder kleed vond ik het volgende:
De eerder genoemde
JVC RX7-VBK (stereo receiver met equalizer)
JVC AL-L20R ( tangentiale platenspeler)
JVC XU-301 (multi CD/MD speler)
Sony MDS-JE 530 ( Md-speler)
Sony NS 930V ( DVD speler SACD)
Akay GX-215D ( bandrecorder)
Ik wist niet eens meer dat ik dezen nog had, dus een verrassing. Moet ergens in het eind jaren negentig daar zijn beland.
Ik weet nog dat in de jaren tachtig dit hier werd gekocht uit volders vergelijken en daarna bij de importeur door de local winkelier werd besteld , geen internet om reviews te lezen.
Ik zit nu in de derde generatie Yamaha receivers.
Wat ik mij afvraag, is dit nog iets? Of is het rijp voor de kringloop?

Sowieso niet naar de kringloop!Sa.Tan schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:06:
Ik was een beetje kort door de bocht;
het begon met de doos met kerstballen naar beneden te halen, op deze doos staat de opdruk met de receiver JVC RX7-vbk. Vandaar dat ik nieuwsgierig werd, ik zat al een paar keer dit forum een beetje te lezen.
Dus vanmorgen de zolder opgegaan en onder kleed vond ik het volgende:
De eerder genoemde
JVC RX7-VBK (stereo receiver met equalizer)
JVC AL-L20R ( tangentiale platenspeler)
JVC XU-301 (multi CD/MD speler)
Sony MDS-JE 530 ( Md-speler)
Sony NS 930V ( DVD speler SACD)
Akay GX-215D ( bandrecorder)
Ik wist niet eens meer dat ik dezen nog had, dus een verrassing. Moet ergens in het eind jaren negentig daar zijn beland.
Ik weet nog dat in de jaren tachtig dit hier werd gekocht uit volders vergelijken en daarna bij de importeur door de local winkelier werd besteld , geen internet om reviews te lezen.
Ik zit nu in de derde generatie Yamaha receivers.
Wat ik mij afvraag, is dit nog iets? Of is het rijp voor de kringloop?
Toevoeging:
Die receiver is op papier best ok met 2x70 Watt. 20-50 euro moet kunnen.
Platenspeler: wat hieronder al geschreven wordt tangentiele arm is onderhoudsgevoeliger: ik zocht even op het typenummer en kwam al wat probleemgebieden tegen. Het is wel een volautomaat, wat meer gewaardeerd wordt. Indien hij goed werkt zou ik zeggen zeker 50 euro, misschien wel 100.
Akai bandrecorder: tsja: is wel in en als hij goed werkt is hij wel wat waard, maar het is een wat eenvoudiger model dus honderden euro's lijkt me te optimistisch, maar 50 euro moet zeker haalbaar zijn.
Ik zou het schoonmaken, de werking controleren en gewoon op Marktplaats zetten als je ervan af wil.
[ Voor 23% gewijzigd door Videopac op 17-12-2019 15:12 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Met name die bandrecorder, pff, ik dacht echt dat dit wel naar de kringloop kon.
Komende week maar eens van zolder halen en aansluiten.
Voor je die platenspeler gaat gebruiken zou ik wel goed kijken dat de arm werkt, tangentiële armen zijn wat gevoelig. Kijk ook naar het element, bestel bij voorkeur een nieuwe naald voordat je je mooiste lp erop legt. En zoals @kozue zegt : taperecorders zijn weer helemaal en vogue, met wat onderhoud kun je nog veel plezier hebben van die AKAISa.Tan schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:22:
Ik knipper nu wel even met de ogen bij het lezen, had dit niet verwacht.
Met name die bandrecorder, pff, ik dacht echt dat dit wel naar de kringloop kon.
Komende week maar eens van zolder halen en aansluiten.
[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 17-12-2019 14:53 ]
Niet verwacht, maar dit deck lijkt uit Amerika te komen en niet de Engeland zoals verwacht omdat er geen houten zijpanelen bij zitten (ik weet niet of dat bij de Amerikaanse versie ook zo was):
De omvormer van USA plug naar EU-plug voelt een beetje gammel aan bij een van de plugjes, maar voor nu werkt het wel... Dus ik denk dat ik die nog eens ga vervangen door wat beters (of gewoon die US-stekker vervangen door EU-exemplaar van fatsoenlijke kwaliteit)...
Iemand nog audiofile tips als ik dat laatste ga doen? Enfin, nu eerst maar eens genieten van dit deck in zijn algemeen...
Ik denk niet dat het een US model is want deze werken alleen op 120V. Het zal dus het Germany, UK of E-model moeten zijn. Aan welke van deze versies voldoet ie volgens typeplaatje / spanningsschakelaar?

Dat stekkertje zegt niet alles: ik had een Europees model PS-636 platenspeler uit begin jaren 80 met precies zo'n stekkertje + origineel bijpassend verlengsnoertje met een gewone europese stekker. Kan goed zijn dat je hem daarmee zo achterin de versterker kon stoppen, kan ook zijn dat ze 1 model maakten geschikt voor zowel US als europa, maar het was toch echt een EU model.
Het kan eventueel ook zijn dat het een voorziening is voor US/CD military in Europa. Dat werd wel vaker gedaan, dat waren dan speciale uitvoeringen die zowel op Europees als US/CD voltage werkten.
[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 17-12-2019 18:42 ]
Nou ik zie het niet aan het type plaatje cap, jij wel?Cap schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:40:
![]()
Ik denk niet dat het een US model is want deze werken alleen op 120V. Het zal dus het Germany, UK of E-model moeten zijn. Aan welke van deze versies voldoet ie volgens typeplaatje / spanningsschakelaar?
[Afbeelding]
Dat stekkertje zegt niet alles: ik had een Europees model PS-636 platenspeler uit begin jaren 80 met precies zo'n stekkertje + origineel bijpassend verlengsnoertje met een gewone europese stekker. Kan goed zijn dat je hem daarmee zo achterin de versterker kon stoppen, kan ook zijn dat ze 1 model maakten geschikt voor zowel US als europa, maar het was toch echt een EU model.
Het kan eventueel ook zijn dat het een voorziening is voor US/CD military in Europa. Dat werd wel vaker gedaan, dat waren dan speciale uitvoeringen die zowel op Europees als US/CD voltage werkten.

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 17-12-2019 19:03 ]
Ga toch maar niets audiofiles toepassen, bedenk me net dat dit met dit tweeling snoertje toch geen nut heeft...
[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 18-12-2019 12:55 ]
Ja ik weet het... Ik kijk heel vaak Techmoan filmpjes en zie die "stepdown converter" regelmatig voorbij komen... Hij is ook altijd op zoek naar betere en eenvoudigere manieren om de stroom van 230V 50 hz naar 120V 6Hz te krijgen, tot nog toe zonder succes...kozue schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:20:
Wees blij dat je geen US model hebt. Die hebben naast het voltage nog een ander probleem: ze accepteren meestal alleen maar 60hz, en werken dus niet altijd correct op ons 50hz netwerk. In meerdere van die techmoan filmpjes heeft hij US apparaten en moet hij klooien met omvormers om de snelheid van bv platenspelers correct te krijgen
Vooral omdat hij met apparatuur werkt die 60hz als ijkpunt gebruiken om te zien of de snelheid correct is... Het aantal volt omlaag brengen is geen probleem over het algemeen, maar van 50Hz een 60Hz signaal maken is nogal lastig, van horen en zeggen...
[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 18-12-2019 13:50 ]

Maar nog erger is dat hij een (momenteel op o.a. Ebay) dure TDK MA-XG naar de vaantjes geholpen heeft... Ook opgegeten zoals ze dat noemen...
Dit deck speelt vanaf nu geen enkel bandje meer af en ik ga contact zoeken met de verkopende partij, want dit mag absoluut niet bij een deck die volgens hem gereviseerd is!
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar zouden de twee capstangen en aandruk rollen niet allebei dezelfde snelheid hebben waardoor het lint vernielt raakt? Of zou dit niet mogen dankzij het direct drive loopwerk van dit deck?
Edit
Even de service manual erop nagekeken en geconstateerd dat er meer snaren in zitten dan je zou verwachten bij een Direct Drive loopwerk... Een Philips N2554 die ik eerder kort heb gehad beduidend minder snaren...
Het zou dus kunnen dat een van de capstang snaren niet helemaal in orde is en eigenlijk vervangen zouden moeten worden... Maar goed, zeker weten doe ik het niet, die direstraits staat nu probleemloos te spelen...
Terug spoelen en weer afspelen levert tot op heden ook geen problemen op...
Wat mij tot nog toe opviel: de twee gesneuvelde bandjes gingen stuk nadat ze net na het inwerpen aan het spelen gezet waren...
Ik merk vooralsnog ook op dat als het bandje eenmaal correct speelt er niets mis gaat: aandruk rollen ogen ook netjes dus die kunnen het niet zijn..
Dan zou ik ook nog het in / uit werp mechaniek kunnen verdenken die de klep dicht maakt: als die het bandje niet goed inwerpt en deck ziet het bandje toch als geplaatst, kan dit het lint vernielen bij het afspelen... Dat zou verklaren waarom het deck soms het bandje op eet en niet altijd...
[ Voor 37% gewijzigd door rcor op 18-12-2019 19:42 ]

Ja je ziet het goed, een van de schakelaars die detecteert welk type bandje erin zit is niet correct / defect...
De behuizing die de schakelaar op zijn plek moet houden ontbreekt en het plastic onderdeel dat op het bandje moet duwen ligt los...
Als die tussen het loopwerk en het bandje terecht komt veranderd de positie van het bandje ten aanzien van het loopwerk mogelijk dermate ernstig dat dit het bandje vernielt... Daarom speelt hij af en toe ook gewoon goed af zonder schade achter te laten...
Ik kwam er per toeval achter toen ik een van de door hem meegeleverde Akai bandjes helemaal niet naar binnen wilde volledig en het klepje op een kier bleef staan:

Hhmm, lastig... Maar niet voor mij: ik heb de verkopende partij via marktplaats maar eens een e-mail gestuurd om te kijken wat hij hiervan zegt...
Dit moet toch eenvoudig te fixen als je de juiste vervangende onderdelen hebt, lijk me?
Overigens zie ik helemaal niks raars aan die schakelaar?
De capstans horen een minimaal snelheidsverschil te hebben, dwz dat de linker capstan een klein beetje langzamer draait om de band strak te houden. Vaak worden ze door 1 snaar aangedreven.
[ Voor 4% gewijzigd door mentalmadnizz op 18-12-2019 23:44 ]
Ik heb de verkoper al gemailed en wacht nu op zijn reactie af...
Nou, ter verduidelijking even een ander plaatje:mentalmadnizz schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:43:
Die schakelaar zou niet voor dit gedrag mogen zorgen, die drukt verder niet op de cassettebehuizing. Je zegt dat de cassette niet helemaal naar binnen ging waardoor het klepje open bleef staan, gaat de koppenbrug wel goed omhoog en weer naar beneden? Als deze niet goed in de ruststand of weergavestand komt komen de drukrollen niet helemaal goed tegen de capstans aan en dan kan 'ie bandjes gaan vreten ja.
Overigens zie ik helemaal niks raars aan die schakelaar?
De capstans horen een minimaal snelheidsverschil te hebben, dwz dat de linker capstan een klein beetje langzamer draait om de band strak te houden. Vaak worden ze door 1 snaar aangedreven.

Zie de verschillen... De schakelaar zonder behuizing wijkt toch echt af en was zelfs iets krom gebogen geraakt...
Dit is hoe het eruit zou moeten zien:

[ Voor 79% gewijzigd door rcor op 19-12-2019 00:49 ]
Toch denk ik ook niet dat het aan een schakelaartje ligt. Ik heb bij reparaties aan m’n technics (snaar enzo) ook een keer zo’n schakelaar uit z’n as gedrukt (per ongeluk iets te hard op een verkeerde plek gedrukt

Ach, die verkoper hoort het gewoon maar uit te vogelen. Hij heeft m zelf als “gereviseerd” verkocht. Als ie daarmee alleen bedoelde dat ie wat snaren heeft vervangen en de koppen schoongemaakt is het gewoon een oplichter en zou ik m’n geld terug willen
De bandjes kan je wel weer repareren. Kost wat moeite en precisie. En ja er is wel een stuk muziek weg; als je knipt. Of je moet de gekrinkelde stukken weer vlak maken en dan is daar het geluid wat minder. Ook veel werk.
Heb het zelf gehad met mijn Revox B215 en het kwam volgens mij door een verharde bovenlaag van de aandrukrollen. Die heb ik draaiend geslepen met een penboormachientje met een mini schuurrolletje.
Overigens denk ik dat de enige juiste technici die je deck goed zouden kunnen servicen, de ontwikkelaars in Japan zijn. Maar die zijn waarschijnlijk nu met pensioen. Dus dat is altijd behelpen.
[ Voor 16% gewijzigd door OgWok op 19-12-2019 10:03 ]
Of de verkoper dat gedaan heeft of iemand anders daarvoor al dat is natuurlijk de vraag. Maar ik meen me van je verhaal te herinneren dat de beste man cassettedecks reviseert, en dan vind ik het wel matig dat ie een "geserviced" cassettedeck duidelijk ongetest doorverkoopt. Tenzij ie dat uitdrukkelijk met je afgesproken heeft bij de aankoop, maar uit je aankoopverhaal op de vorige pagina begrijp ik duidelijk dat ie als geserviced verkocht is...
Ik ben inmiddels wel benieuwd welke verkoper het betreft, ik weet zelf dat er eentje in omgeving Amsterdam is die veel Sony ES decks verkoopt.
[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 19-12-2019 09:16 ]
Het deck heb ik gekocht bij een man uit Amstelveen (idd omgeving Amsterdam dus). Uit respect noem ik geen namen op dit moment.Cap schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:10:
De doorzichtige kunststof behuizing van dat contact is dus gewoon beschadigd (zo te zien volledig afgebroken/verwijderd), waarschijnlijk tijdens het demonteren van de unit om hem te servicen / snaren te vervangen. Of de contacten waren slecht en een leek heeft er toen in zitten pielen met een schroevendraaier o.i.d. Wie zal het zeggen. Het is een bekend gegeven dat je bij servicen voorzichtig moet zijn met die uitstekende contactpunten omdat ze kwetsbaar zijn. Ze moeten los van de behuizing natuurlijk ook niet verbogen worden en schoon zijn.
Of de verkoper dat gedaan heeft of iemand anders daarvoor al dat is natuurlijk de vraag. Maar ik meen me van je verhaal te herinneren dat de beste man cassettedecks reviseert, en dan vind ik het wel matig dat ie een "geserviced" cassettedeck duidelijk ongetest doorverkoopt. Tenzij ie dat uitdrukkelijk met je afgesproken heeft bij de aankoop, maar uit je aankoopverhaal op de vorige pagina begrijp ik duidelijk dat ie als geserviced verkocht is...
Ik ben inmiddels wel benieuwd welke verkoper het betreft, ik weet zelf dat er eentje in omgeving Amsterdam is die veel Sony ES decks verkoopt.
De beste man heeft mij al een reactie terug gestuurd via Marktplaats en hij zit er zo te lezen aan zijn reactie echt mee (hij komt ook geschrokken over). Hij hanteert een niet goed geld terug garantie en dit hoort volgens hem inderdaad niet... Dus hij gaat het in orde maken, inclusief die vernielde bandjes...
Ik ben benieuwd hoe dit zal eindigen, want dit deck zal ik eigenlijk toch wel graag terug zien in mijn audioset, want hij bevalt me verder wel, als hij correct speelt komt er een zeer mooi geluid uit... Iedereen maakt fouten, dus ook hij en dat vindt ik geen probleem, als het maar goed opgelost wordt en er verder geen slechte decks door hem worden afgeleverd bij anderen...
Ik ga vanavond op zijn advies het deck even schudden om te horen of er iets los in het deck ligt wat mogelijk dat ontbrekende stukje plastic zou kunnen zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 19-12-2019 10:14 ]
Zover ik nu kan beoordelen heeft hij wel het nodige gedaan en dat is niet alleen de stof weghalen... Zover ik kan beoordelen heeft hij het mechaniek echt uit elkaar gehad om hem te reinigen en smeren... Als het deck speelt is hij beduidend stiller dan de overige decks in mijn huis (die echt beduidend meer lawaai maken tijdens het spelen van een bandje)…Cap schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:18:
Ik dacht al dat die het was.Slordig dat ie het deck als geserviced verkoopt, want indien ie dat echt gedaan had dan had ie dit 100% zeker moeten zien. Maar wel netjes dat ie garantie / geld terug geeft.
Maar het is inderdaad wel een beetje slordig dat hij dit over het hoofd heeft gezien... Want dit valt toch op? Zeker omdat het bandjes staat te slopen en de klep niet goed dicht gaat...
[ Voor 5% gewijzigd door sjaool op 19-12-2019 11:15 ]
"When you grow up your heart dies"
Hoe vind je de cassettes klinken op de Aiwa?sjaool schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:31:
Sinds een paar maanden heb ik mijn Thorens TD160 met originele Shure Me95ED element uit de jaren '70 en mijn Aiwa AD-F880 cassettedeck uit de jaren '80 maar weer eens in de woonkamer neergezet. Toch een behoorlijk stukje nostalgie. Zeker om de oude lp's, singles en opnames op cassettebandjes weer eens te horen.
Nog net zoals vroeger. Het is een prima cassettedeck met voor toen veel mogelijkheden qua prijs/kwaliteit.OgWok schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:22:
[...]
Hoe vind je de cassettes klinken op de Aiwa?
Wij hadden er toen ook twee in gebruik voor de lokale omroep om getimed muziekprogramma's te kunnen
starten.
[ Voor 9% gewijzigd door sjaool op 19-12-2019 13:41 ]
"When you grow up your heart dies"
Mijn direct-drive Technics-deck had een tijdje terug een vergelijkbaar probleem ontwikkeld: die maakte eerst een mooie vouw in de lengterichting van de tape en daarna werd de boel verfrommeld. Niet altijd natuurlijk, maar alleen op momenten dat het ècht niet uitkomt.rcor schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:25:
Nou, ik ben ineens wat minder enthousiast over deze Sony TC-K850ES... Hij heeft zo juist twee bandjes opgegeten, letterlijk!
[...]
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar zouden de twee capstangen en aandruk rollen niet allebei dezelfde snelheid hebben waardoor het lint vernielt raakt? Of zou dit niet mogen dankzij het direct drive loopwerk van dit deck?
Dat bleek te liggen aan een verharde aandrukrol, inderdaad. Nadat ik die heb vervangen door een nieuw exemplaar werkt alles weer naar behoren.
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Die Yoko spullen zijn inderdaad niet je van het... Echter, het enige cassette loopwerk dat nog in de omloop is, is de Tanashin TN21 / TN21Z... Het blijkt een best betrouwbaar loopwerk te zijn moet ik eerlijk toegeven...kozue schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:39:
Zonde van al die problemen zeg. Ik heb in de laatste maanden wel 3 decks het huis binnen gehaald, waarvan 2 van de kringloop, en geen enkel bandje op zien vreten. Volgens mij gebeurt dat alleen bij mechanische problemen (iets dat kapot/versleten/stroef is, of gewoon goedkope troep zoals yoko stereo’s en misschien die tanashin loopwerkjes). Een goed werkende ES zou dat nooit moeten doen.
Ik heb er een in gebruik in een draagbare Sony radio op mijn werk en ik heb daar toch al heel wat bandjes probleemloos mee afgespeeld... Geen top mechaniek, maar de kwaliteit van het mechaniek is afdoende...
De koppen configuratie bepaald vervolgens hoe goed het gaat klinken door je speakers...
Eindelijk een Philips AW7892 weten te bemachtigen. Stond er eentje op MP. Bijna gemist ook nog, verkoper had het type er niet bijgezet. Anderhalf jaar naar op zoek geweest, zie The Eagle in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"
Komt met de post naar me toe. Zou als nieuw en technisch 100% moeten zijn, dus ben benieuwd.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het zou mij niets verbazen als hij een Sony TC-K770ES die hij ook te koop heeft staan hiervoor op offert... Op marktplaats staat er namelijk ineens na mijn berichtgeving over een defect aan de mijne "gereserveerd"... De loopwerken zijn namelijk bijna identiek (TCM200 D2 in de TCK-850ES en de TCM200 D6 in de TCK-770ES)...
Afwachten dus, mocht er meer bekend worden zal ik dit hier posten....
@The Eagle Mooie aanwinst, veel plezier ermee! Oh ja, op deze pagina kun je de servicemanual downloaden... Die komt altijd van pas... Zeker omdat de snaren / aandrukrollen van de cassettedecks mogelijk aan vervanging toe zijn (wat niet zo vreemd zou zijn gezien de leeftijd van het ding)...
[ Voor 23% gewijzigd door rcor op 25-12-2019 07:59 ]
Maar ik zal daar ws geen tapes mee gaan draaien vermoed ik. Sowieso, heb nog twee decks staan waar ff iets aan moet gebeuren (nieuwe snaren resp een keer met de demagnetizer langs) en ook daar kom ik al niet aan toe

Overigens lijkt die Philips nog zeldzamer dan ik dacht. Hij heeft slechts 2 jaar in de catalogus gestaan (90/91 en 91) waarvan ie slechts een jaar (1991) echt geleverd is. Dus dat ie lastig te vinden was was niet vreemd
Als jongen van 13 belde ik eens per maand naar de Philips personeelswinkel om te vragen of ie er al was. Pas na ruim een jaar kreeg ik een "ja" te horen. Volgende dag stond ie thuis
[ Voor 46% gewijzigd door The Eagle op 25-12-2019 09:56 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een van de clips achterop de AW7892 waarmee de speakers vastgezet worden aan de main unit blijkt een stukje vanaf. Speaker kan niet meer vastgezet worden nu. En dat was nou net hoe ik hem wilde gebruiken, in 1 geheel
Iemand enig idee waar ik een los clipje haal voor dat ding? Of ergens kan laten 3D printen in omgeving Den Bosch ofzo? Want ergens denk ik dat dat de enige optie is...
Ik heb bij versterkers die geveerde clipjes wel eens vervangen door female bananenpluggen (een stuk degelijker), maar ik denk dat die clipjes ook wel los verkrijgbaar zijn?The Eagle schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:10:
Een van de clips achterop de AW7892 waarmee de speakers vastgezet worden aan de main unit blijkt een stukje vanaf. Speaker kan niet meer vastgezet worden nu. En dat was nou net hoe ik hem wilde gebruiken, in 1 geheel
Iemand enig idee waar ik een los clipje haal voor dat ding? Of ergens kan laten 3D printen in omgeving Den Bosch ofzo? Want ergens denk ik dat dat de enige optie is...
edit: ik denk bij nader inzien, dat je andere clips bedoelt dan ik in gedachten had :-)
[ Voor 6% gewijzigd door niek_nijmegen op 27-12-2019 20:41 ]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Dual HS-51 met ingebouwde Dual 1218 platenspeler en Dual CT-18 tuner. Mooie complete set, boekje van de versterker/platen speler erbij van de tuner helaas geen boekje. Originele stof kap (wel scheurtjes achterin). Originele luidsprekers. Zelfs de optionele wisselpen zit er bij en die werkt ook nog. Enige wat mist is de adapter-dop voor 45rpm singles.
Heeft wel wat mankenten, start/stop knop is gaar, maar hij speelt wel. Tuner heeft nauwelijks ontvangst maar blijkbaar heb ik een 240ohm antenne met vreemde stekker nodig
[ Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 27-12-2019 21:35 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Maar gewoon een stuk draad in een van de aansluitingen voor FM steken werkt meestal ook al om te testen (mits je de goede hebt, trial and error).
Yup, bedoel idd andere. Is echt een klemmetje dat de speaker fysiek tegen de unit aan klemt, soort klemsluiting. Wat jij bedoelt ken ik maar is voor de speakerdraad. Die doet het gelukkig goed. Verder totaal geen plastic broosheid ofzo.niek_nijmegen schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:39:
[...]
Ik heb bij versterkers die geveerde clipjes wel eens vervangen door female bananenpluggen (een stuk degelijker), maar ik denk dat die clipjes ook wel los verkrijgbaar zijn?
edit: ik denk bij nader inzien, dat je andere clips bedoelt dan ik in gedachten had :-)
Had nog in de servicemanual gekeken, maar dat ding wordt niet apart benoemd als onderdeel

Officieel heb je voor ontvangst zoiets nodig:

Linker antenneplug is voor AM/KG / Rechter antenneplug is voor FM.

60/75 ohm in / 240/300 ohm uit.
Je kunt ook gewoon twee stukken koperdraad nemen en die er even inproppen.
Maar die stekkers in je eerste afbeelding heb ik inderdaad nodig. Zit er tegenwoordig nog analoge radio op de ziggo kabel
Kijk anders even op ziggo.nl voor analoog FM kabel signaal uit jouw gebied.
Voor FM antenne heb je zeker wel 1.70 mtr. per pin nodig. Beter is toch koperdraad.
Probeer anders de AM (MW/MG) band even, of je daar wat op ontvangt.
[ Voor 12% gewijzigd door PE4000 op 27-12-2019 22:40 ]
Verloopje uit mijn link kost je 7,95, dat zijn de kosten niet.Chaoss schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:22:
@PE4000 Had ijzerdraad geprobeerd maar dat werkt amper.
Maar die stekkers in je eerste afbeelding heb ik inderdaad nodig. Zit er tegenwoordig nog analoge radio op de ziggo kabelWant dan is zo'n verloop naar coax wel de moeite.
En analoge radio blijft nog wel even beschikbaar. Desnoods idd gewoon een lange koperdraad (strip een luidsprekerdraad, werkt prima) aan een coaxplug en dan op dat verloopje.
Vriend van mij knapt oude versterkers op als hobby die moet er maar eens naar kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 27-12-2019 22:54 ]
Degene die nog goed is:

Kapotte op zijn plek:

Zoals je ziet is daar het middelste lipje af. Klemt dus niet meer

Hmm... Ik zie op Ebay twee radio's van Philips te koop staan met volgens mij dezelfde clips... Opkopen en ze er vanaf halen wellicht een optie?The Eagle schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:11:
Bij deze wat foto's van die klemmetjes. Als iemand ze weet te vinden is mijn dank zeer groot
Degene die nog goed is:
[Afbeelding]
Kapotte op zijn plek:
[Afbeelding]
Zoals je ziet is daar het middelste lipje af. Klemt dus niet meer
https://www.ebay.nl/itm/P...825154:g:S4QAAOSwmgRdcTQY
https://www.ebay.nl/itm/p...d3e23f:g:YDkAAOSwnflcxEct
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 28-12-2019 19:03 ]
Opkopen is een optie, maar ik heb 35 euro voor de mijne betaald. Dan is 30 GBP best veel voor een clipje

On the positive side: van die 7792 zijn er veel en veel meer verkocht en die is veel langer leverbaar geweest. Dat biedt iig wat mogelijkheden
[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 28-12-2019 18:39 ]
Op Marktplaats staat deze te koop met afneembare speakers uit diezelfde tijd... Wellicht ook een optie:The Eagle schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:38:
Dat lijkt er idd wel sterk op ja
Opkopen is een optie, maar ik heb 35 euro voor de mijne betaald. Dan is 30 GBP best veel voor een clipje
On the positive side: van die 7792 zijn er veel en veel meer verkocht en die is veel langer leverbaar geweest. Dat biedt iig wat mogelijkheden
https://link.marktplaats.nl/m1496804597
Het enige jammere is dat deze goed werkt volgens de verkoper... Het zou een prettiger gevoel geven als hij dermate defect is dat repareren te duur is, maar bepaalde onderdelen nog bruikbaar zijn...
Ik heb nog even in de servicemanual gekeken van dit apparaat: het clipje is er goed te zien... Echter geen onderdeel nummer of iets dergelijks... Dat maakt het zoeken wel wat lastiger in ieder geval...The Eagle schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:13:
Had hem gezien ja, thx. Zo'n ding wil je bij voorkeur voor onderdelen, mag dus niks kosten.
Voor het geval dat kun je hier de servicemanual gratis downloaden:
https://elektrotanya.com/...srec_sm.pdf/download.html
Op de Amerikaanse Philips site kun je ook nog de gewone gebruikers handleiding gratis downloaden:
https://www.download.p4c....aw7892/aw7892_dfu_eng.pdf
Altijd handig zou ik zo zeggen....
Inmiddels al wat verder, onderdeel is in veel meer boomboxes met afneembare speakers gebruikt zag ik. Vanaf eind jaren 80 bij de meesten zo lijkt het, sommigen hebben er zelfs 4 van die clips op zitten. Aanbod op MP is niet heel groot, maar hou het in de gaten en als ik er eentje voor onderdelen kan krijgen ben ik de man
Overigens kriebelt het wel om er nog eentje te kopen nu...er komt wat moois voorbij her en der zeg
En mijn Pioneer installatie is op een paar speakers na compleet...

Laat het vooral een muzikaal jaar worden waarbij we nog veel gebruik mogen gaan maken van onze vintage audio spullen!
En 3D printen zou kunnen, maar dan moet je dus ook kunnen 3D scannen. Dat gaat meerdere tientjes kosten vermoed ik, olus je moet op zoek...doe dan maar een donorapparaat
Aangeschaft! Maakt nog een behoorlijk verschil met de Denon, die moet echt stuk geweest zijnWCA schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:03:
Ik ga binnenkort een nieuwe oude versterker kopen
Mijn huidige Denon heeft wat probleempjes (en is een onnodig grote surroundversterker waar ik maar twee kanalen van gebruik) dus ik ga op zoek naar iets anders. Ik kan van een vriend een NAD 7175PE. Deze zou dan gebruikt worden voor mijn B&W 602 S3's (die ik nog niet als vintage beschouw, maar nieuw zijn ze ook niet meer natuurlijk)
Toch fijn om dan gewoon terug te gaan naar een "domme" versterker, ik word nu gek van het feit dat de denon niet wil onthouden dat ie gewoon plat moet doorsturen, en dus de EQ uit moet blijven.
Share and Enjoy!
Ik heb er geen nodig, het is @The Eagle die ze nodig heeft... Ik probeer hem alleen te helpen in zijn zoektocht... Mocht ik iets vinden wat past zal ik dat zeker met hem delen...blissard schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:38:
@rcor kun je ze niet (laten) 3D-printen? Of wil je hem echt origineel hebben.
Maar inderdaad, 3D printen is nog niet eens zo'n gek idee, mits je iemand kent die dit voor je kan doen...
[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 02-01-2020 20:14 ]
Wellicht dat er in OpenSource 3D Printing - Deel 2 wel mensen zijn die daarmee kunnen helpen. Zeker de moeite van het vragen waard denk ik.
Als iemand het ontwerp maakt, kan ik ze best printen. Al vraag ik me af of het resultaat stevig genoeg wordt...rcor schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:13:
[...]
Maar inderdaad, 3D printen is nog niet eens zo'n gek idee, mits je iemand kent die dit voor je kan doen...
Of eerst de hele klem inscannen met de 3D scanner, maar ik weet niet hoe accuraat deze zijn als het om de correcte maten / vormen inscannen gaat.niek_nijmegen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:00:
[...]
Als iemand het ontwerp maakt, kan ik ze best printen. Al vraag ik me af of het resultaat stevig genoeg wordt...
Ik heb er nog eens naar zitten kijken, en met een 3d-printer die in laagjes de boel opbouwt zou dit nog best lastig kunnen worden, gezien de materiaalsterkte en het risico op breken tussen de lagen. Voor mijn oude Philips MSX-monitor heb ik een nieuw klepje geprint, en dat moest in 3 onderdelen die daarna verlijmd moesten omdat anders de scharnierpunten nooit sterk genoeg zouden worden.rcor schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:00:
[...]
Of eerst de hele klem inscannen met de 3D scanner, maar ik weet niet hoe accuraat deze zijn als het om de correcte maten / vormen inscannen gaat.
Of dat met deze klem ook zou lukken weet ik niet, daarvoor heb ik te weinig ervaring met 3d-printen en -ontwerpen.
Deze klem zou ik zelf eerder uit metaal proberen te figuurzagen, buigen en solderen.
Dus ik zoek dagelijks MP af nu, klemmetje blijkt stiekem best veel gebruikt eind jaren 80 begin 90
Eerst af en toe niet, nu 'gewoon' niet.
Kent iemand een betere optie voor reparatie dan deze https://www.cerepair.nl/ce-repair-services-home.html?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
In Elst (Gelderland) zit deze: https://www.audioservice.nl/, en die hebben goed (en betaalbaar) calibratie-werk gedaan aan mijn Revox A77. Toen Nijmegen nog een gerespecteerde high-end hifi-zaak in het centrum had, deden zij de reparaties.Ramzzz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:15:
Kent iemand een betere optie voor reparatie dan deze https://www.cerepair.nl/ce-repair-services-home.html?
[ Voor 13% gewijzigd door niek_nijmegen op 07-01-2020 06:46 ]
Ik ben dus benieuwd naar het resultaat... Een ding is zeker: mijn beste bandjes gaan er zeker niet direct in...
Eerst maar eens met mindere bandjes die stuk mogen goed testen om er zeker van te zijn dat niet nog een dure TDK MA-XG vernielt wordt (of mijn zeldzame Rowwen Hèze carnavals cassette uit 1986: De Toet / De Piël in Brand die ik bijna wilde gaan afspelen... Godzijdank kwam ik er voor dat bandje nog net op tijd achter dat het deck niet in orde was)....
Mooi. Maar wat was nu het probleem en wat is de oplossing?rcor schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:26:
Update omtrent mijn Sony TC-K850ES cassettedeck: Ik heb van de verkoper vernomen dat hij de oplossing heeft en dat hij hem dus kan repareren. In principe gaat het deck maandag retour naar mij was het bericht...
Ik ben dus benieuwd naar het resultaat... Een ding is zeker: mijn beste bandjes gaan er zeker niet direct in...
Eerst maar eens met mindere bandjes die stuk mogen goed testen om er zeker van te zijn dat niet nog een dure TDK MA-XG vernielt wordt (of mijn zeldzame Rowwen Hèze carnavals cassette uit 1986: De Toet / De Piël in Brand die ik bijna wilde gaan afspelen... Godzijdank kwam ik er voor dat bandje nog net op tijd achter dat het deck niet in orde was)....
Gister speelde ik op mijn Revox een oud Philips Ferro bandje af en hoorde op gegeven moment een "frrtttt", geluid werd slecht. Bandje eruit en een stuk van 10/15 cm in de lengte in elkaar gefrommeld.....
Daarvoor een aantal bandjes zonder problemen afgespeeld, wel veel recentere types dan de Philips.
Daar heeft hij nog niets over gezegd...OgWok schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:34:
[...]
Mooi. Maar wat was nu het probleem en wat is de oplossing?
Gister speelde ik op mijn Revox een oud Philips Ferro bandje af en hoorde op gegeven moment een "frrtttt", geluid werd slecht. Bandje eruit en een stuk van 10/15 cm in de lengte in elkaar gefrommeld.....![]()
Daarvoor een aantal bandjes zonder problemen afgespeeld, wel veel recentere types dan de Philips.
Ik heb wel gevraagd of hij onderdelen gebruikt heeft uit een ander Sony ES deck dat hij toevallig ook te koop had staan omdat de loopwerken zo goed als identiek zijn (TCM200D2 VS TCM200D6).... Meestal verschillen de koppen dan alleen... Dus ik ben benieuwd wat hij heeft gedaan.
Enfin, wel rottig dat je Revox nu ook een bandje gesloopt heeft... Ook een Closed Loop Dual Capstan mechaniek? Zo nee, dan zijn er twee mogelijkheden: versleten aandruk rollen en / of versleten snaar...
Dat laatste (versleten snaar) heeft mij ook ooit wat ellende opgeleverd bij mijn vorige Yamaha KX-10 deck...
Het gekke is dat ik dat een hele tijd geleden ook 1 keer heb gehad met de Revox. Zitten kijken of alles in orde was. Goede aandrukrollen, loopwerk was geserviced en schoon:rcor schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:14:
[...]
Daar heeft hij nog niets over gezegd...
Ik heb wel gevraagd of hij onderdelen gebruikt heeft uit een ander Sony ES deck dat hij toevallig ook te koop had staan omdat de loopwerken zo goed als identiek zijn (TCM200D2 VS TCM200D6).... Meestal verschillen de koppen dan alleen... Dus ik ben benieuwd wat hij heeft gedaan.
Enfin, wel rottig dat je Revox nu ook een bandje gesloopt heeft... Ook een Closed Loop Dual Capstan mechaniek? Zo nee, dan zijn er twee mogelijkheden: versleten aandruk rollen en / of versleten snaar...
Dat laatste (versleten snaar) heeft mij ook ooit wat ellende opgeleverd bij mijn vorige Yamaha KX-10 deck...
2 quartz gestuurde directe capstanmotoren en 2 directe koolborstelloze spoelmotoren. Wat wil je nog meer. Dus rubber kan niet het probleem zijn......
Waar bij Tapeheads nog wel eens over geklaagd wordt is het idee dat Revox destijds niet de beste koppen heeft ingekocht.
[Edit] Het zat in de cassette. Cassette even opengemaakt om het gevouwen gedeelte weer strak te maken. Wat bleek tape was een hele slag gedraaid

Spoeltje omgedraaid en een keer heenspoelen en toen hoorde ik de "achterkant". Nog een keer omgedraaid en heen gespoeld en voilá weer ok. Het gevouwen stukje valt nog mee.
Was overigens geen Philips cassette maar Vendomatic "Made in Western Germany" uit 1981. Ik ben in ieder geval blij.
[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 11-01-2020 16:21 ]
De koppen zouden niet het probleem mogen veroorzaken uit zichzelf... Het enige wat ik me dan nog kan bedenken is dat de koppen van het deck toch flink wat slijtage heeft en niet meer goed uitgelijnd staat waardoor de tape vernielt raakt...OgWok schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:39:
[...]
Het gekke is dat ik dat een hele tijd geleden ook 1 keer heb gehad met de Revox. Zitten kijken of alles in orde was. Goede aandrukrollen, loopwerk was geserviced en schoon:
[Afbeelding]
2 quartz gestuurde directe capstanmotoren en 2 directe koolborstelloze spoelmotoren. Wat wil je nog meer. Dus rubber kan niet het probleem zijn......
Waar bij Tapeheads nog wel eens over geklaagd wordt is het idee dat Revox destijds niet de beste koppen heeft ingekocht.
Maar dan nog: elke tape zou dan vernielt moeten worden en niet eenmalig per ongeluk één bandje...
Mijn Technics RS-B965 heeft van de week een of andere gammele ouwe BASF tape uit de seventies gemold. Maakt niet uit, kan gebeuren. Zo vaak komt het niet voor. Aan het deck ligt het niet
Valt me altijd op dat hij erg veel geld neertelt voor eigenlijk doodnormale apparaten, zo'n Kenwood deck zou hier wat, 5 tientjes kosten ofzo? Blijkbaar betaalt Youtube goed. Blijven wel vermakelijke filmpjesrcor schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:22:
Wederom weer een leerzaam filmpje van Techmoan met veel vintage audio van Kenwood dit keer:
[YouTube: Kenwood - The masters of desirable yet attainable Hi-Fi]
Ik heb ooit een Akai GX-R35 gehad, met een gemotoriseerde volumepotmeter. Kon je ook zoiets mee doen, helemaal als je een cd-speler met peaksearch had. Deck op opname zetten, knopje indrukken, cd afspelen en zien hoe dat deck zichzelf afregelt
[ Voor 56% gewijzigd door mentalmadnizz op 13-01-2020 00:11 ]
Tjah, goedkope huismerk cassetteband van de V&D als ik de vele internet pagina's mag geloven... Net zoiets als Discofoon, dat andere huismerk van de V&D... Niet bepaald hoogstaand...OgWok schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:39:
[...]
[Edit] Het zat in de cassette. Cassette even opengemaakt om het gevouwen gedeelte weer strak te maken. Wat bleek tape was een hele slag gedraaidNog nooit meegemaakt..... en hoe dat kan
![]()
Spoeltje omgedraaid en een keer heenspoelen en toen hoorde ik de "achterkant". Nog een keer omgedraaid en heen gespoeld en voilá weer ok. Het gevouwen stukje valt nog mee.
Was overigens geen Philips cassette maar Vendomatic "Made in Western Germany" uit 1981. Ik ben in ieder geval blij.
[Afbeelding]
Goedkope cassettebandjes zijn vrijwel altijd herkenbaar aan de volgende dingen:
- goedkope zwarte cassette behuizing met sticker
- Standaard cassetteband doosje met zwarte achterklep
- Typerende tekst "Hifi Stereo Low Noise" of "Hifi Low Noise"
- Prominent aanwezig oud compact cassette logo
Cassette Comeback heeft hier ooit een video aan besteedt om mensen ze helpen te herkennen:

Deze boombox uit 1990 heeft radio, CD en cassette en alles werkt nog uitstekend. Ook de opnames van het tapedeck hebben me aangenaam verrast (alhoewel ik niet zou weten wanneer ik hiermee op zou willen nemen).
En nog veel leuker: er zit een rca ingang op, dus er kunnen ook telefoons, tablets, etc op aangesloten worden (eventueel via zo’n bluetooth ontvanger). Dus hij kan gewoon mee on the road als draagbare speaker die ook nog cassettes en CD’s speelt. Neem ik zelf een paar tapes mee en als iemand anders iets wil afspelen van z’n mobiel kan dat ook
Zo’n ghetto blaster is natuurlijk veel cooler dan een bluetooth speaker
Ik ben ondertussen nog steeds op zoek naar mijn klemmetjes (de mijne heeft ook een aux ingang, alleen geen CD speler). Nog niks evht tegengekomen wat onder de 15 euro zit, maar heb geen haast. Is toch veel te koud om in de tuin te werken.
Ome to think of it, ik ga eens kijken wat ik daar voor simpele 12v accu in zou kunnen fixen. 8 oplaadbare D cellen gaat een beetje in de papieren lopen
Mooie ghettoblaster... Zit de afstandsbediening er ook nog bij? Ik zie namelijk dat hij geleverd werd met afstandsbediening:kozue schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:28:
Kwam een paar dagen geleden een (naar mijn mening) mooi stukje vintage tegen bij de kringloop:
[Afbeelding: Panasonic RX-DS20 Boombox]
Deze boombox uit 1990 heeft radio, CD en cassette en alles werkt nog uitstekend. Ook de opnames van het tapedeck hebben me aangenaam verrast (alhoewel ik niet zou weten wanneer ik hiermee op zou willen nemen).
En nog veel leuker: er zit een rca ingang op, dus er kunnen ook telefoons, tablets, etc op aangesloten worden (eventueel via zo’n bluetooth ontvanger). Dus hij kan gewoon mee on the road als draagbare speaker die ook nog cassettes en CD’s speelt. Neem ik zelf een paar tapes mee en als iemand anders iets wil afspelen van z’n mobiel kan dat ook
Zo’n ghetto blaster is natuurlijk veel cooler dan een bluetooth speakerOok qua geluid trouwens, dit ding klinkt een stuk beter dan de blikkerige rommel die ze tegenwoordig maken.
Ja, die heb ik er ook bij gehad. Niet slecht voor €35rcor schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:13:
[...]
Mooie ghettoblaster... Zit de afstandsbediening er ook nog bij?
Dit is tot nu toe mijn enige cassettespeler met remote
Hoop wel dat je er een andere stekker bij hebt dan
Iemand overigens een idee voro het volgende: In dat ding van mij moeten 8 D cell batterijen. Zie https://usermanual.wiki/Philips/aw7892dfuesp.538725722/view pagina 8.
Da's samen 12v, dus dat moet makkelijker kunnen en oplaadbaar. Zijn er kokers in de handel die loos zijn, en een D cell van 12v?
[ Voor 54% gewijzigd door The Eagle op 16-01-2020 10:33 ]
Oplaadbaar is 8 X 1,2V = 9,6V. Daar hebben sommige apparaten wel eens last van.The Eagle schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:37:
Nice, die willen nog wel eens ernstig lastig te vinden zijn namelijk.
Iemand overigens een idee voro het volgende: In dat ding van mij moeten 8 D cell batterijen. Zie https://usermanual.wiki/Philips/aw7892dfuesp.538725722/view pagina 8.
Da's samen 12v, dus dat moet makkelijker kunnen en oplaadbaar. Zijn er kokers in de handel die loos zijn, en een D cell van 12v?
Ik ben wel nieuwsgierig als je iets vindt om rond die D-cells heen te werken. Die panasonic moeten er maarliefst 10 in. Zou fijn zijn als daar een makkelijke vervanger voor te vinden is.
@OgWok 8x een oplaadbare is iss 9,6v maar das dus net wat ik niet wil. 2 van die batterijen kosten me 15 euro, dat wordt met 8 stuks wat prijzig
kozue schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:43:
Mijne heeft zo’n standaard ongeaarde eurostekker, niet zo’n ding zoals op rcor’s plaatje. Ik denk dat die voor een andere regio is (VS?).
Ik ben wel nieuwsgierig als je iets vindt om rond die D-cells heen te werken. Die panasonic moeten er maarliefst 10 in. Zou fijn zijn als daar een makkelijke vervanger voor te vinden is.
Je bedoelt dus zoiets als dit, maar dan met 8 D-cell batterijen (uiteraard met een adapter die dan 12volt uitstuurt met ruim voldoende vermogen om de radio van stroom te voorzien):The Eagle schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:37:
Nice, die willen nog wel eens ernstig lastig te vinden zijn namelijk.
Edit 14:21 uur:
Oh, ik lees net dat je iets oplaadbaars zoekt... Dan is mijn oplossing niet geschikt natuurlijk...
Wellicht wachten tot de Aldi oplaadbare batterijen in de aanbieding heeft? Die zijn namelijk niet zo duur...
[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 16-01-2020 14:21 ]
https://www.radiomuseum.o..._recorder_wq_t352hbk.html

Daar was ik vroeger toch wel het mannetje mee hoor
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Mooie machine! Ik heb zelf nooit echt een (goed klinkende) ghettoblaster gehad. Maar ik kan me voorstellen dat, zeker naar tegenwoordige maatstaven, deze Panasonic nog aardig wat Bluetooth prulletjes eruit kan spelen!kozue schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:28:
Kwam een paar dagen geleden een (naar mijn mening) mooi stukje vintage tegen bij de kringloop:
[Afbeelding: Panasonic RX-DS20 Boombox]
Zo’n ghetto blaster is natuurlijk veel cooler dan een bluetooth speakerOok qua geluid trouwens, dit ding klinkt een stuk beter dan de blikkerige rommel die ze tegenwoordig maken.
Toen ik ging Googlen op dit apparaat kwam ik deze video tegen:
YouTube: Panasonic RX DS20 Ghetto Blaster Bluetooth Full Speakerphone Modific...
Misschien ook wel leuk
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ha, alles wat ik vroeger had hoef ik niet meer terug. Een mono radiocassette speler waar ik crappy opnames mee maakte (soms via de ingebouwde mic, yuck). Een “karaoke set” die een flinke upgrade was op die cassetteradio, maar ook voor geen meter klonk (volgens mij ook mono). Maar wel dubbeldeck, dus gewoon dubben in het apparaat ipv via een micrenzo4000 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:33:
Zo hoop ik ooit nog eens mijn "jeugd radio" tegen te komen. Een Sharp WQ-T352H:
https://www.radiomuseum.o..._recorder_wq_t352hbk.html
[Afbeelding]
Daar was ik vroeger toch wel het mannetje mee hoorDaar kwam naar mijn idee ook een best goed geluid uit icm de x-bass toevoeging.
Het werd pas leuk met een Sony midi-set, maar, ondanks een sentimentele waarde als ik er ooit nog een toevallig zou zien staan, hoef ik die ook niet meer. Ik gebruik wel nog steeds de speakers daarvan
Overigens werkt “x-bass” tegenwoordig op m’n lachspieren. Wellicht was het in die tijd leuk, maar tegenwoordig is het een standaard term die ze op €20 Ricatech fake-retro “boom”boxen zonder enige vorm van bass plakken waar ik zelfs nog geen goedkope “type 0” cassette in zou wagen

Kreeg ik toen ik 8 was ofzo, en m'n zusje haar eerste pony (paard) kreeg
M'n opa en oma hadden overigens deze:

Ondanks dat dit ding mono was en m'n eigen radio stereo, vond ik dat platte ding eigenlijk veel leuker (want pitch control en aansluiting voor externe mic en dergelijke
En er zat een aansluiting op om hem te syncen met een spelcomputer, zodat je hem als tapedeck hiervoor kon gebruiken
Uiteindelijk mocht ik hem hebben van m'n opa en oma
[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 16-01-2020 16:48 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Het gaat mij ook niet zozeer dat ik verlang naar de geluidskwaliteit van dat ding (al klonk dat volgens mij best goed, was ook een van de duurdere "boomboxen" uit die tijd) maar om het sentiment. Dat geldt denk ik wel voor meer mensen hier in dit topic. Mooi toch om je weer 8 jaar te voelenkozue schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:17:
[...]
Overigens werkt “x-bass” tegenwoordig op m’n lachspieren. Wellicht was het in die tijd leuk, maar tegenwoordig is het een standaard term die ze op €20 Ricatech fake-retro “boom”boxen zonder enige vorm van bass plakken waar ik zelfs nog geen goedkope “type 0” cassette in zou wagen
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Dat Ricatech Fake-retro "boom" boxen heeft hetzelfde loopwerk als een Sony cfds70b draagbare radio cassetterecorder die nu nog van de band rolt bij Sony en een Teac W1200B dubbel cassettedeck (Tanashin TN21(z), al dan niet elektronisch bediend bij de Teac)... Heb er al velen bandjes mee afgespeeld op mijn werk zonder enig probleem, dus zelfs mijn zeldzaamste bandje zou ik durven afspelen (dit in tegen stelling tot mijn Sony TC-K850ES, die tot voor kort bandjes op at, letterlijk)...kozue schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:17:
[...]
Het geen mij bij zo'n Ricatech wel tegen zou spreken:
- mogelijk uitgevoerd met Mono koppen in het cassettedeck, terwijl de Sony en de Teac Stereo koppen toepassen
- Waardeloze geluidskwaliteit van de Ricatech (de Sony klinkt ook niet goed overigens, maar voor de klusjes op locatie op mijn werk is het afdoende)
- Soms een vintage look meegeven aan het apparaat, terwijl het niet echt vintage is
By the way: terugkomen op mijn Sony TC-K850ES, die is weer onderweg vanuit Almere naar mij... Ik ben benieuwd of het probleem nu echt opgelost is, we zullen het morgen of zaterdag gaan zien met bandjes die defect mogen gaan...
Doet hij dat ook als dienst, of alleen voor apparaten die hij wil verkopen?
Zelf woon ik in Almere, en heb een Denon PMA-715R versterker die het verder nog perfect doet, alleen na input wissel of op lage volumes het rechter kanaal zachter laat klinken (even aan volumeknop draaien verhelpt het). En een Kenwood DP-5050 die rare storingen in de bediening toont
Ja, misschien was ik iets te kort door de bocht. Die Tanashin loopwerkjes zitten in alles tegenwoordig, van relatief dure Teac's/Tascams tot Ion Tape2Go prullen. Het is meer een gevoelskwestie denk ik. Een ding van €20 wat klinkt als een smartphonespeaker van minder dan een centimeter roept bij mij meteen associaties op met Crosleys die je platen graveren. Maar wellicht zijn die nieuwe "boomboxen" zelfs veiliger voor je tapes omdat het helemaal nieuw is, en het opvreten meestal komt door technische problemen in het loopwerk door ouderdom of slecht onderhoud.rcor schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 00:54:
Dat Ricatech Fake-retro "boom" boxen heeft hetzelfde loopwerk als een Sony cfds70b draagbare radio cassetterecorder die nu nog van de band rolt bij Sony en een Teac W1200B dubbel cassettedeck (Tanashin TN21(z), al dan niet elektronisch bediend bij de Teac)... Heb er al velen bandjes mee afgespeeld op mijn werk zonder enig probleem, dus zelfs mijn zeldzaamste bandje zou ik durven afspelen (dit in tegen stelling tot mijn Sony TC-K850ES, die tot voor kort bandjes op at, letterlijk)...
Jammer dat een Sony ES zoveel problemen heeft opgeleverd. Van een gereviseerd apparaat van hoogstaande kwaliteit zou ik dat niet verwachten. Moet wel ergens een technisch probleem in zitten dan. Ik heb het afgelopen jaar 4 apparaten gekocht die cassettes spelen en geen daarvan heeft ooit 1 tape opgevreten (wel altijd eerst geprobeerd met tapes die stuk mogen). Ik hoop dat ie weer helemaal goed werkt wanneer je m terug krijgt
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6