Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
TDK D was wel een van de betere type 1 tapes. Ik had er vroeger aardig wat (maar allemaal in de jaren ‘00 een keer weggegooid omdat ik geen deck meer had en niet had verwacht er ooit nog een te hebben). In de jaren ‘90 kocht ik wel eens iets anders om uit te proberen, maar kwam altijd weer bij TDK terug. Nu bestaat mijn collectie dankzij de kringloop voornamelijk uit TDK SA en Maxell XL-II.Videopac schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:42:
Ik had het niet zo op de TDK D en Maxell UD/UL: dat was toch wel de onderkant van het spectrum.
Dat is alleen van toepassing bij het uitwisselen van cassettes tussen verschillende decks. M’n technics klinkt ook dof met Dolby B met tapes gemaakt op hetzelfde deck, en dan staat de azimuth altijd optimaal voor die tape.Videopac schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:42:
Overigens is dit niet de meest voorkomende oorzaak van doffe weergave op een ander deck: dat is een niet overeenkomende azimuthafstelling. Echt: dat scheelt heel veel in de hoeveelheid hoog die je hoort.
Een goed deck scheelt al een hoop. Ik heb een Nakamichi en een Technics en aan de Nak hoefde ik niks te verstellen om m uitstekend te laten klinken, maar de Technics was meer werk. Ik heb nu wel achteraf toch een nieuwe riem nodig voor de Nak want hij kreeg ineens snelheidsproblemen. Niet zo verwonderlijk als de riem er al 30 jaar op zit. Meer verwonderlijk dat ie het nog weken uitgehouden heeft op zo’n oude riemVideopac schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:42:
Cassettes kunnen best heel goed klinken, het is alleen nogal een gedoe om het voor elkaar te krijgen.
Ik ben van bouwjaar 1974, dus ik heb best wat ervaring met cassettes, maar ik weet pas sinds afgelopen jaar dat de apparaten vanuit de fabriek waren afgeregeld op één specifiek type band (TDK SA voor Japanse decks, meen ik), en dat je behalve de instelling op type I, II of IV voor iedere ander merk of type nog een fijnafstemming van bias en opnameniveau zou moeten doen. Ik kan me niet herinneren dat daar in de gebruiksaanwijzing van mijn eenvoudige Technics-decks ooit iets over gezegd werd (iets als "gebruik bij het opnemen uitsluitend TDK SA-cassettes" zou erg geholpen hebben), en ook niemand in mijn omgeving heeft me dit ooit uitgelegd. Ik heb dus echt ruim 40 jaar gedacht, dat iedere type I of II dezelfde magnetische eigenschappen had...Videopac schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:42:
[...]
Dat ze luider afspelen dan tijdens het opnemen komt omdat het deck tijdens de opnames niet was afgeregeld op dit bandje. En die kans was/is best groot: That's bandjes weken nogal af van de IEC norm, wat gevoeligheid (level) en voormagnetisatie (bias) betreft. Ik heb er een paar gehad maar was er niet echt tevreden over.
[...]
En dit is dus precies de reden waarom veel mensen problemen ervaren met ruisonderdrukkers: het is essentieel dat een deck goed afgeregeld is op het bandje / de band die je gebruikt!
[...]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Ik weet niet wat jij gelezen hebt en waar, maar volgens Hifiengine doet deze versterker 100 watt per kanaal op 8 ohm en je speakers hebben volgens hifi-wiki.de minimaal 100watt op 4 ohm nodig... Ik zou eerder een andere versterker erbij uitzoeken....sven5010 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:46:
Aangezien de Kenwood KA-3050R die ik heb staan de Quadral Shogun MK V's niet kan aansturen vanwege te weinig vermogen, ben ik aan het rondkijken geweest naar alternatieven. Als ik in dezelfde serie van Kenwood wil blijven, kom ik waarschijnlijk uit op de KA-7050R. Deze levert op 4 ohm (1 kHZ) 2 x 175 watt nominaal vermogen en het dynamisch uitgangsvermogen is 2 x 260 watt. De Quadral's zijn 100 watt nominaal vermogen en 150 watt maximaal vermogen. Zou het goed gaan als ik deze op elkaar aansluit? Ik lees op internet dat het beter is om een zwaardere versterker aan te sluiten dan een te zwakke versterker (m.b.t. clippen zoals hierboven ook beschreven).
Bijvoorbeeld een Rotel RB-1080 eindversterker in combinatie met een Rotel RC-1082 voorversterker... Dan heb je voldoende vermogen om de speakers aan te sturen, want met die 100 watt op 8 ohm ga je mogelijk niet voldoende vermogen overhouden als de speakers 4 ohm zijn...
Helemaal bevestigen kan ik helaas niet, er wordt alleen vermeld op die Duitse site: 100 watt op 4 ohm continu en 150 watt piek vermogen op 4 ohm... Want eigenlijk zou je moeten weten wat het minimale vermogen is wat de speakers aangeboden zouden moeten krijgen om fatsoenlijk te kunnen werken...
Bekijk dit topic even:
Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
De vermogensdiscussie is daar net weer geweest
Ik stuur tegenwoordig een set Cabasse Sloop M4 (voorheen Acoustic Research AR-3a Improved, en die zijn behoorlijk power-hungry!) aan met een set Quad II buizenversterkers. Uitgangsvermogen: 15 watt per stuk op een goede dag. Gaat prima en klinkt fantastisch!
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
De 175 watt op 4 ohm heb ik in de originele beschrijving van Kenwood gevonden (https://www.kenwood.de/We...nload/archive/ka7050r.pdf). Misschien goed om te zeggen; de speakers staan op een zolderkamer dus het is niet de bedoeling dat ze extreem hard hoeven te kunnen gaan, maar 175 watt leek mij wel voldoende dacht ik. Ik zal ook even naar de Rotel's gaan kijken.rcor schreef op donderdag 14 november 2019 @ 00:50:
[...]
Ik weet niet wat jij gelezen hebt en waar, maar volgens Hifiengine doet deze versterker 100 watt per kanaal op 8 ohm en je speakers hebben volgens hifi-wiki.de minimaal 100watt op 4 ohm nodig... Ik zou eerder een andere versterker erbij uitzoeken....
Bijvoorbeeld een Rotel RB-1080 eindversterker in combinatie met een Rotel RC-1082 voorversterker... Dan heb je voldoende vermogen om de speakers aan te sturen, want met die 100 watt op 8 ohm ga je mogelijk niet voldoende vermogen overhouden als de speakers 4 ohm zijn...
Helemaal bevestigen kan ik helaas niet, er wordt alleen vermeld op die Duitse site: 100 watt op 4 ohm continu en 150 watt piek vermogen op 4 ohm... Want eigenlijk zou je moeten weten wat het minimale vermogen is wat de speakers aangeboden zouden moeten krijgen om fatsoenlijk te kunnen werken...
Thanks voor de tip, ik zal daar ook even een kijkje gaan nemen.Raymond schreef op donderdag 14 november 2019 @ 06:42:
@sven5010
Bekijk dit topic even:
Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
De vermogensdiscussie is daar net weer geweest
[ Voor 0% gewijzigd door sven5010 op 14-11-2019 23:46 . Reden: Typo ]
Ik zie het nu ook staan ja... Dan is er geen probleem en moet het kunnen...sven5010 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:43:
[...]
De 175 watt op 4 ohm heb ik in de originele beschrijving van Kenwood gevonden (https://www.kenwood.de/We...nload/archive/ka7050r.pdf). Misschien goed om te zeggen; de speakers staan op een zolderkamer dus het is niet de bedoeling dat ze extreem hard hoeven te kunnen gaan, maar 175 watt leek mij wel voldoende dacht ik. Ik zal ook even naar de Rotel's gaan kijken.
[...]
Thanks voor de tip, ik zal daar ook even een kijkje gaan nemen.
Ik ben van een nog ouder bouwjaar, en had in de jaren 80 van de vorige eeuw een Sony cassettedeck uit de ES serie. Deze was op geen enkele cassettebandje specifiek afgeregeld. Ik heb de cassettedeck door Hobo op de TDK SA 90 af laten regelen.niek_nijmegen schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:29:
[...]
Ik ben van bouwjaar 1974, dus ik heb best wat ervaring met cassettes, maar ik weet pas sinds afgelopen jaar dat de apparaten vanuit de fabriek waren afgeregeld op één specifiek type band (TDK SA voor Japanse decks, meen ik), en dat je behalve de instelling op type I, II of IV voor iedere ander merk of type nog een fijnafstemming van bias en opnameniveau zou moeten doen. Ik kan me niet herinneren dat daar in de gebruiksaanwijzing van mijn eenvoudige Technics-decks ooit iets over gezegd werd (iets als "gebruik bij het opnemen uitsluitend TDK SA-cassettes" zou erg geholpen hebben), en ook niemand in mijn omgeving heeft me dit ooit uitgelegd. Ik heb dus echt ruim 40 jaar gedacht, dat iedere type I of II dezelfde magnetische eigenschappen had...
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Zou *kunnen* doen. De winst voor individueel afregelen op tapes is te verwaarlozen en bovendien wil de gemiddelde gebruiker daar helemaal niet meer worden lastiggevallen.niek_nijmegen schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:29:
[...]Ik ben van bouwjaar 1974, dus ik heb best wat ervaring met cassettes, maar ik weet pas sinds afgelopen jaar dat de apparaten vanuit de fabriek waren afgeregeld op één specifiek type band (TDK SA voor Japanse decks, meen ik), en dat je behalve de instelling op type I, II of IV voor iedere ander merk of type nog een fijnafstemming van bias en opnameniveau zou moeten doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 18-11-2019 22:27 ]
Elke cassetteband heeft zijn eigen tape formule... Dit bepaald hoe sterk de wiskop bijvoorbeeld zijn elektromagnetisme gebruikt om de opname te wissen, maar ook hoe de opname kop de opname het beste op de tape kan vast leggen...Jorgen schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:04:
Wat houdt dat afregelen nu precies in?
Dat afregelen zorgt er dus voor dat ervoor dat het cassettedeck dus optimaal samen werkt met het bandje waar je de opnamen op wilt maken...
Ik kan hier veel woorden aan vuil maken, maar cassettecomback op YouTube kan dit veel beter uitleggen en laten zien... Gebruik wel een zeer goede audioset of hoofdtelefoon om te horen wat hij bedoelt:
En dat is bij YouTube nog wel eens het probleem; sterk wisselende kwaliteit. Ook wel logisch natuurlijk....Jorgen schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:35:
Dank voor je uitleg en video @rcor Zeer goede set heb ik hier paraat, dat is geen probleem. Wel natuurlijk dat het van YouTube komt en het via via wordt opgenomen en weer afgespeeld natuurlijk. Zal het eens rustig gaan bekijken![]()
Voorbeeld: afscheidsconcert van Simply Red in 2010. Milaan klinkt bij mij heel erg goed; Arnhem stukken minder.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Zelf heb ik nooit een 3-head deck gehad waar je apart bias en sensitivity kan inregelen en waar je live kan luisteren hoe het wordt opgenomen.
Wel heb ik in 1994 van m'n ouders een 2-head Kenwood cassettedeck gekregen dat destijds rond de 500 gulden kostte. Ding kon op ferro, chrome en metal tapes opnemen, had Dolby B en C, recording level, mpx filter en een "auto bias" functie.
En de auto bias functie heeft (mede) van dit deck eigenlijk altijd een behoorlijk goed deck gemaakt. Ik nam altijd op op TDK SA of Maxell XLII tapes, en ik heb met grote regelmaat meegemaakt dat mensen dachten dat ik naar een CD aan het luisteren was, terwijl het gewoon cassette was. Of dat ik voor mensen een CD op cassette had gezet en dat ze later zeiden nooit geweten te hebben dat cassette zo goed kon klinken (waarbij het afspeelapparaat dus anders was dan mijn deck)
Deck werkt overigens nog steeds en doet het ook nog steeds net zo goed als destijds.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Een goed ingerichte 2 koppen cassettedeck kan zeker goed klinken... 3 koppen zegt namelijk niet alles... Maar over het algemeen zijn 3 koppen deck wel beter uitgerust dan 2 koppen decks waardoor je in theorie betere resultaten zou moeten boeken met een 3 kopper...eymey schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:06:
De bovenstaande video van @rcor is zeer informatief, en het effect van wat de maker demonstreert is best goed te horen, zelfs op mijn Sony 'fontopia' earbuds van 15 euro (met equalizer in de sound driver ingesteld op mijn smaak, dat wel). Je hoort wel ook de compressie artefacten van de Youtube video, maar de demonstratie is wmb wel geslaagd.
Zelf heb ik nooit een 3-head deck gehad waar je apart bias en sensitivity kan inregelen en waar je live kan luisteren hoe het wordt opgenomen.
Wel heb ik in 1994 van m'n ouders een 2-head Kenwood cassettedeck gekregen dat destijds rond de 500 gulden kostte. Ding kon op ferro, chrome en metal tapes opnemen, had Dolby B en C, recording level, mpx filter en een "auto bias" functie.
En de auto bias functie heeft (mede) van dit deck eigenlijk altijd een behoorlijk goed deck gemaakt. Ik nam altijd op op TDK SA of Maxell XLII tapes, en ik heb met grote regelmaat meegemaakt dat mensen dachten dat ik naar een CD aan het luisteren was, terwijl het gewoon cassette was. Of dat ik voor mensen een CD op cassette had gezet en dat ze later zeiden nooit geweten te hebben dat cassette zo goed kon klinken (waarbij het afspeelapparaat dus anders was dan mijn deck)
Deck werkt overigens nog steeds en doet het ook nog steeds net zo goed als destijds.
Deze keer stond er voor mij wat nostalgisch:

Ik heb precies die toren gehad, maar dan zonder CD speler
Hoe cool is dat! Ik had hem bijna meegenomen,. maar ik kan er natuurlijk helemaal niks mee. Dus mooi laten staan. Maar ik was die toren alweer helemaal vergeten en toen ik deze zag staan, kwam dat in een flash weer terug
Good times, heerlijk.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Opzich wel een leuk setje toch

Ey!! Macarena \o/

Akai AP-A305 Turntable
Hercules DJ Trim 4&6 USB geluidskaart
Technics ST-X302L Tuner
Technics SU-X102 Amplifier
Technics SH-E51 Equalizer
Technics SL-PJ28A CD Player
Technics RS-X302 Tapedeck
Daar hangen Jamo D-165 aan
Ey!! Macarena \o/
Het is meer dat ik er vanaf wil. Heb dit jaren in bezit gehad, is ooit nieuw gekocht door mijn ouders en toen doorgeschoven naar mij.RaZ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:17:
Ik ben geen fan van Sony & Samsung als het gaat om ouwe meuk. Maar hey, als jij er blij mee bent, pump up the volume (op cassette dan he)
Daarom even kijken of dit voor de verzamelaars überhaupt nog interessant is.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Verwijderd
Mijn versterker is ondertussen 23 jaar oud, is dat al vintage?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 18:32 ]
Ding doet het prima, stampt de pan uit. Me Happy

Ey!! Macarena \o/
Sony was/is toch wel een heel stuk beter dan Samsung. En tegen bijvoorbeeld een CDP-557ES zeg ik geen nee.RaZ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:17:
Ik ben geen fan van Sony & Samsung als het gaat om ouwe meuk. Maar hey, als jij er blij mee bent, pump up the volume (op cassette dan he)
[ Voor 22% gewijzigd door Videopac op 29-11-2019 12:58 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Slechte ervaring met Sony apparatuur?RaZ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:17:
Btw de ES serie van Sony is topsegment.
Ik heb een Sony 700ES versterker.Videopac schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:23:
[...]
Sony was/is toch wel een heel stuk beter dan Samsung. En tegen bijvoorbeeld een http://www.thevintageknob.org/sony-CDP-557ESD.htmlCDP-557ES zeg ik geen nee.
Beter nog, als je je recording deck op record + pause zette en dan je afspeeldeck doorspoelde, spoelde die ook dubbel zo snel door. Dubbing deed ik vrijwel nooit, doorspoelen heel, heel vaakkingmace schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:21:
Hi Speed Dubbing (zie ik op die Philips Midi), dat fenomeen was ik al bijna vergetenOp hogere snelheid bandjes kopiëren dan was je sneller klaar om je vrienden een kopie van je mixtape mee te geven (in nog slechtere kwaliteit). Oh goede oude tijden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog 2 jaartjes vind ik.Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:32:
Die Technicus stelt inderdaad niet veel voor als ik de specificaties bekijk (standaard instapmodel vermoed ik?). Kan mij niet voorstellen dat die Sony niet gewoon veel beter is. De Sony is op papier echt flink beter en zo te zien wel gewoon een solide versterker.
Mijn versterker is ondertussen 23 jaar oud, is dat al vintage?

Ik zou er m’n LP’s niet op leggen, waarschijnlijk heeft zo’n ding een naalddruk die je platen binnen een paar keer draaien compleet vernachelt, maar als decoratie is het wel cool (als het bij de rest van je interieur past natuurlijk).
Dat ding is dan ook bedoelt voor 78 toeren schellak platen en niet bedoelt voor normaal vinyl... Welk merk was de speler? His Masters Voice?kozue schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:51:
Voor de echte serieuze vintage liefhebber zag ik deze vandaag staan bij de kringloop:
[Afbeelding]
Ik zou er m’n LP’s niet op leggen, waarschijnlijk heeft zo’n ding een naalddruk die je platen binnen een paar keer draaien compleet vernachelt, maar als decoratie is het wel cool (als het bij de rest van je interieur past natuurlijk).
Nou, dan is het sowieso niet meer dan decoratie want shellacs heb ik nietrcor schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:58:
[...]
Dat ding is dan ook bedoelt voor 78 toeren schellak platen en niet bedoelt voor normaal vinyl... Welk merk was de speler? His Masters Voice?
Volgens mij is het merk Odeon. Nog nooit van gehoord... maar ik hou me dan ook niet zo bezig met 78’s.
Ik ken die term wel van vroeger, en was door jouw vraag getriggerd om naar wat info op zoek te gaan. Deze info vond ik o.a. op http://zokiaudio.com/pion...-class-contender/?lang=en waar iemand een ander middenklasse deck van Pioneer onder de loep neemt. Wel grappig dat hij aan de ene kant aangeeft dat er qua bouw behoorlijk bespaard is op onderdelen maar dat het deck desondanks nog best goed klinkt.kozue schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:59:
maar wat ik me wel af vroeg is wat dat “flex system” (frequency level expander) is die luid op de voorkant geadverteert wordt. Iemand enig idee wat dat doet?
Goed, terug naar Flex. Deze analyseert de dynamie van de tape en geeft een kleine boost in het hoog op basis van deze analyse, ook om kleine azimuth afwijkingen te maskeren. Vooral geschikt voor slechtere opnames omdat het geluid ook iets aangetast wordt. Voor meer info, lees het artikel.
Dat meen je! Nooit geweten. Kan me voorstellen dat dat handig was ja.En de tapes konden dit wel aan blijkbaar.The Eagle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:53:
[...]
Beter nog, als je je recording deck op record + pause zette en dan je afspeeldeck doorspoelde, spoelde die ook dubbel zo snel door.
Flex klinkt dus voornamelijk nuttig als je nog tapes met slechte opnames hebt. Een betere oplossing lijkt me dan om gewoon betere opnames te maken
His Master's Voice is geen merknaam van hardware. Wellicht doel je op de Victor Talking Machine Co. die deze slogan gebruikte.rcor schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:58:
[...]
Dat ding is dan ook bedoelt voor 78 toeren schellak platen en niet bedoelt voor normaal vinyl... Welk merk was de speler? His Masters Voice?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Als ik goed naar de foto kijk zie ik het merk Odeon.rcor schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 23:58:
[...]
Wel hoor. En je kunt ze nog steeds kopen als je wilt:evilution schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:38:
[...]
His Master's Voice is geen merknaam van hardware. Wellicht doel je op de Victor Talking Machine Co. die deze slogan gebruikte.
https://www.amazon.co.uk/...WUSAHB-0172/dp/B07B9ZPZPS
Dat is leuk als je wilt digitaliseren. Maar digitale muziek kun je beter uit digitale bron halen dan van een tape. Ik heb geen tapes die ik wil digitaliseren, alleen tapes die ik af wil spelen omdat ik tapes gewoon leuk vindVideopac schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:00:
Het lijkt misschien een aardige voorziening, zo’n geluidsbewerkingsknopje, maar ik heb liever een degelijk loopwerk. Voor digitaliseren de azimuth afstellen op het bandje en dan digitaliseren op PCM 16 bit, 44,1 kHz. Opslagruimte is al lang geen probleem meer. Nabewerken kan dan wel op de PC. Bewaar dan wel de originele, onbewerkte bestanden voor als het mis gaat of het later beter denkt te weten/kunnen.
Dat is ook een bekend merk in die tijd... zeg maar de tegenhanger van His Masters Voice... Wel een grappig detail: een his masters voice speler kun je wellicht herkennen aan het hondje dat in de hoorn kijkt, want dat was hun logo:kozue schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:02:
[...]
Nou, dan is het sowieso niet meer dan decoratie want shellacs heb ik niet
Volgens mij is het merk Odeon. Nog nooit van gehoord... maar ik hou me dan ook niet zo bezig met 78’s.

DAT ( Digital Audio Tape )
Sony PCM-R500 DAT recorder..

* dreamscape had een mooie Sony DTC-55ES maar die werd zo weinig gebruikt dat ik hem maar verkocht heb...
[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 07-12-2019 20:41 ]
Punctuality is the politeness of kings
mooie cd speler die eronder staat.tim_md schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:44:
Kennen jullie dit audio tape formaat nog ? ...
DAT ( Digital Audio Tape )
Sony PCM-R500 DAT recorder..
[Afbeelding]
Verwijderd
Ah leuk, Nipperrcor schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:25:
[...]
Dat is ook een bekend merk in die tijd... zeg maar de tegenhanger van His Masters Voice... Wel een grappig detail: een his masters voice speler kun je wellicht herkennen aan het hondje dat in de hoorn kijkt, want dat was hun logo:
[Afbeelding]
Is inmiddels een best een tijd sinds dat ik met m'n vraag over die Condor All-in-one kwam. Het bleef echter knagen en heb me de afgelopen bezig gehouden een setje bijeen te zeumeren. Uiteindelijk heb ik, vind ik zelf, een net Technics setje kunnen verzamelen. Set is als volgt:
- Technics SA-AX540 5.1 versterker
- Technics SL-BD20 semi-automatische platenspeler
- Technics RS-B655 Quartz-lock Direct Drive casettespeler
- Technics SL-PG400A CD-speler

Full-size: https://tweakers.net/ext/f/BzzUUxZLzsZUNRpJzPOZWveb/full.jpg
Vind dat zo knap dat het spul na zoveel jaar nog functioneert. Is tegenwoordig wel anders...
Rondneuzen in een platenzaak/kringloop wordt ook wel anders nu
Het DAT formaat als medium is redelijk vintage geworden zoals andere digitale tape systemen zoals DTRS en ADAT.dreamscape schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:40:
Mooi apparaat. En natuurlijk kennen we dat. Of DAT. Maar is dat (of DAT) nu al vintage?
* dreamscape had een mooie Sony DTC-55ES maar die werd zo weinig gebruikt dat ik hem maar verkocht heb...
Youtuber "Techmoan" heeft een leuke video geplaatst over dit formaat:
https://www.youtube.com/watch?v=F4K1QKKPX_g
En wat is het merk van de speler op het plaatje? Juist, Victor. Victor Talking Machine Co.rcor schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:25:
[...]
Dat is ook een bekend merk in die tijd... zeg maar de tegenhanger van His Masters Voice... Wel een grappig detail: een his masters voice speler kun je wellicht herkennen aan het hondje dat in de hoorn kijkt, want dat was hun logo:
[Afbeelding]
evilution schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:38:
[...]
His Master's Voice is geen merknaam van hardware. Wellicht doel je op de Victor Talking Machine Co. die deze slogan gebruikte.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Nou...de Sony was maar van korte duur ben ik bang.Edje040 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:59:
[...]
Zojuist de PS-333 opgehaald. Loopt als een zonnetje en fluisterstil. Nu nog iets vinden om de aanslag (nicotine?) te verwijderen..
Afgelopen donderdag 5 december de platenspeler aan mijn dochter gegeven. Maar na 1 plaat ging het eigenlijk al mis. De pitch control is niet af te stellen en de platenspeler draait ineens op een veel te hoge snelheid. Tijdens het testen heb ik dit niet opgemerkt helaas. Ik dacht even aan een brak potmetertje dus ik heb wat geprobeerd met contactspray. Geen resultaat. Hij blijft veel te snel draaien en kan hem niet afgesteld krijgen. Nu kan ik wel proberen de potmeter te (laten) vervangen maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn (printplaatje waarop de potmeter gesoldeerd zit, voeding etc etc). Aangezien ik het ding voor 3 tientjes gekocht heb denk ik dat een reparatie meer gaat kosten. Iemand een lumineus idee? Anders gaat ie de kliko in en ga ik op zoek naar iets anders.

De versterker klinkt volgens mij beter dan de palissander die ik al had en staat nu gekoppeld aan mijn teakhouten 22RH691 tuner en 22RH411 luidsprekers:

De nieuwe 22rh691 staat nu in expositie met zijn Erres en Aristona familie:

Ik ben er heel blij mee.
nu nog een teak 308.
Leuk spul @nogeeninlog! Allemaal eind jaren 60 begin jaren 70 spul en waarschijnlijk een van de eerste transistor modellen die Philips gemaakt heeft... Geniet er maar van!nogeeninlog schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:24:
Al een paar jaar was ik op zoek naar een teakhouten 22rh590 en een tweede 22rh691. Na een lange treinreis dit weekend hoeft dat niet meer
[Afbeelding]
De versterker klinkt volgens mij beter dan de palissander die ik al had en staat nu gekoppeld aan mijn teakhouten 22RH691 tuner en 22RH411 luidsprekers:
[Afbeelding]
De nieuwe 22rh691 staat nu in expositie met zijn Erres en Aristona familie:
[Afbeelding]
Ik ben er heel blij mee.
nu nog een teak 308.
Ps.: hier pronkt een Philips 22RH720 receiver (ook wel vissen oog serie genoemd in de volksmond) in combinatie de volgende apparatuur:
- Erres TA-5426 speakers
- Akai GX-225D band recorder
- Philips CD-930 cd-speler
Af en toe sluit ik ook mijn Thorens TD-318MKI er op aan via een Musical Fidelity V-90LPS voorversterker, klinkt altijd zeer goed!
Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij deze draaitafel, zie o.a.: https://www.reddit.com/r/...rive_turntable_spins_too/Edje040 schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:09:
[...]
Nou...de Sony was maar van korte duur ben ik bang.
Afgelopen donderdag 5 december de platenspeler aan mijn dochter gegeven. Maar na 1 plaat ging het eigenlijk al mis. De pitch control is niet af te stellen en de platenspeler draait ineens op een veel te hoge snelheid. Tijdens het testen heb ik dit niet opgemerkt helaas. Ik dacht even aan een brak potmetertje dus ik heb wat geprobeerd met contactspray. Geen resultaat. Hij blijft veel te snel draaien en kan hem niet afgesteld krijgen. Nu kan ik wel proberen de potmeter te (laten) vervangen maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn (printplaatje waarop de potmeter gesoldeerd zit, voeding etc etc). Aangezien ik het ding voor 3 tientjes gekocht heb denk ik dat een reparatie meer gaat kosten. Iemand een lumineus idee? Anders gaat ie de kliko in en ga ik op zoek naar iets anders.
Dat draadje had ik ook gevonden. Vandaar mijn eerste optie om met contactspray aan de slag te gaan. Demonteren, reinigen en opnieuw solderen van het potmetertje zie ik niet zitten. Wordt dus one-way kliko..Videopac schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:46:
[...]
Dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij deze draaitafel, zie o.a.: https://www.reddit.com/r/...rive_turntable_spins_too/
Edit: correctie, ik dacht aan de 434 maar dit is de 333 en die heeft wsch geen quartz lock? Ik denk dat het niet de potmeter zelf is maar een losse of vuile connector naar de pitchcontrol, dus de verbinding tussen het potmetertje van de pitch control naar het mainboard. Op zich zonde om hem daarvoor in de kliko te gooien, moet prima te repareren zijn. Maar ja... kost inderdaad een beetje moeite.
Edit2: laatste optie de afleeskop onder het plateau (ziet er uit als de kop van een cassettedeck) is te ver van de plateaurand geschoven waardoor ie de snelheid niet meer goed kan uitlezen. Op zich gebeurt dit niet zomaar want de schroef van de afleeskop zit altijd vast met loctite. Maar je kan even kijken, je ziet zo of hij in de originele positie zit of niet.
[ Voor 69% gewijzigd door Cap op 08-12-2019 23:06 ]
@Edje040 wat ik zelf nog zou proberen als laatste poging voordat ie echt naar de gemeentewerf gaat... Ik ken de internals van die speler verder niet, maar meestal zitten die controls vast aan het main pcb met draadjes of kabeltjes. Misschien kun je die van de pitch control los halen of knippen en is je probleem weg omdat er uberhaupt geen signaal meer van de pitch af komt. Uiteraard werkt de pitch dan niet meer, en mogelijk de hele speler niet (afhankelijk van hoe alles gerouteerd is), maar als ie toch bij het afval gaat is het misschien het proberen nog waard
Wacht even, heb je hem wel op de quartz lock stand geprobeerd? Volgens mij werkt de pitch control alleen maar als de quartz lock knop uit staat. Met de quartz lock aan omzeil je de pitch control en eventuele vuiligheid daaraan.
Edit: correctie, ik dacht aan de 434 maar dit is de 333 en die heeft wsch geen quartz lock? Ik denk dat het niet de potmeter zelf is maar een losse of vuile connector naar de pitchcontrol, dus de verbinding tussen het potmetertje van de pitch control naar het mainboard. Op zich zonde om hem daarvoor in de kliko te gooien, moet prima te repareren zijn. Maar ja... kost inderdaad een beetje moeite.
Edit2: laatste optie de afleeskop onder het plateau (ziet er uit als de kop van een cassettedeck) is te ver van de plateaurand geschoven waardoor ie de snelheid niet meer goed kan uitlezen. Op zich gebeurt dit niet zomaar want de schroef van de afleeskop zit altijd vast met loctite. Maar je kan even kijken, je ziet zo of hij in de originele positie zit of niet.
[/quote]
Edit 1: dat lijkt allemaal gewoon vast te zitten en heb ik ook gereinigd. Of het moet in het printplaatje zelf zitten natuurlijk.
Edit 2: Daar had ik ook aan gedacht en heb de kop opnieuw afgesteld conform de originele manual. Geen resultaat helaas.
Het zal voor volume wel logaritmisch moeten zijn, want audio (?), en momenteel zijn ze van ALPS (de kleine 5157, de grote 5366), maar op de serienummers googlen heeft weinig zin meer.
In de Service Manual staat bijvoorbeeld 'Potm. slide 2x50K equalizer', dus geen info over log of lin, en ik heb nog nergens een schuiver met een klikje of voelbare middenpositie gevonden.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Mooi dat je hem eindelijk gevonden hebt!nogeeninlog schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:24:
Al een paar jaar was ik op zoek naar een teakhouten 22rh590 en een tweede 22rh691. Na een lange treinreis dit weekend hoeft dat niet meer
Toevallig heeft een collega ook een setje 22RH590 en 22RH691 voor me klaar staan van zijn ouders, in zeer goede staat. Ik weet niet of de teakhouten versie is (het is de donkere versie in ieder geval).
Mijn huidige Denon heeft wat probleempjes (en is een onnodig grote surroundversterker waar ik maar twee kanalen van gebruik) dus ik ga op zoek naar iets anders. Ik kan van een vriend een NAD 7175PE. Deze zou dan gebruikt worden voor mijn B&W 602 S3's (die ik nog niet als vintage beschouw, maar nieuw zijn ze ook niet meer natuurlijk)
Toch fijn om dan gewoon terug te gaan naar een "domme" versterker, ik word nu gek van het feit dat de denon niet wil onthouden dat ie gewoon plat moet doorsturen, en dus de EQ uit moet blijven.
[ Voor 20% gewijzigd door WCA op 10-12-2019 13:04 ]
Share and Enjoy!
- Pioneer Prologue S-77
- Philips FB815
- Philips FB690
De FB690 ken ik uit mijn jeugd, zat lekker geluid in. Maar weinig gehoord en is serieus 20 jaar geleden dat ik ze voor het laatst hoorde, dus flink biassed
FB815: lijkt net een maatje beter / meer high end dan de FB690
Prologue: Zie je niet vaak, zou bijpassend bij de Pioneer set zijn. Ken ze verder niet, was wel de high end lijn van Pioneer in die tijd. Geen idee hoe ze klinken en of ze vergelijkbaar zijn.
Verwijderd
Koop een PMA 1500ae, of nog beter een 2000ae of 2010ae. Je zult geen spijt krijgen. (Ik spreek uit ervaring).WCA schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:03:
Ik ga binnenkort een nieuwe oude versterker kopen
Mijn huidige Denon heeft wat probleempjes (en is een onnodig grote surroundversterker waar ik maar twee kanalen van gebruik) dus ik ga op zoek naar iets anders. Ik kan van een vriend een NAD 7175PE. Deze zou dan gebruikt worden voor mijn B&W 602 S3's (die ik nog niet als vintage beschouw, maar nieuw zijn ze ook niet meer natuurlijk)
Toch fijn om dan gewoon terug te gaan naar een "domme" versterker, ik word nu gek van het feit dat de denon niet wil onthouden dat ie gewoon plat moet doorsturen, en dus de EQ uit moet blijven.
Nu is de historie van deze versterker onbekend en ik weet dus niet of iemand ooit werk heeft verricht aan het apparaat en de STK module, dus het leek me een goed moment om niet met contactspray in de weer te gaan maar een plek te zoeken waar de Marantz goed nagekeken kan worden. Ik woon zelf redelijk centraal - in Amersfoort - en nu hoop ik dat hier mensen zitten die suggesties hebben over bij wie ik de versterker kan afgeven voor controle danwel revisie.
Alvast bedankt!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Toch een beetje buiten de prijsklasse. Ik neem de NAD over voor 95 euro, de 1500 die je noemt is tweedehands gauw 4x die prijs.Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 00:40:
[...]
Koop een PMA 1500ae, of nog beter een 2000ae of 2010ae. Je zult geen spijt krijgen. (Ik spreek uit ervaring).
Ik heb het ding in ieder geval een stuk zwaardere speakers horen aansturen, en ik wil van mijn surroundtroep af. Daar is deze ideaal voor
Share and Enjoy!
Klinkt als vuil in die selector. Ik zou m even goed schoonmaken van binnen, dan werkt het vast een stuk beter.Pixeltje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:55:
Soms stoort het linker speakerkanaal namelijk, maar alleen als de inputselector op MD of AUX staat. Bij Cd heb ik nog nooit ergens last van gehad.
Heb het hetzelfde af en toe met m'n mengpaneel. Ik had een tijdje geleden de knoppen enzo goed schoongemaakt maar was de jack aansluitingen vergeten. Als ik nu iets omplug moet ik soms even draaien om het stof wat er over de jaren heen in is gaan zitten weg te vegen tussen de contactpunten
Ik ken de Philips FB815 (in bezit) en FB690 (verkocht). De FB815 is een goede luidspreker. Echter tegenover mijn zelfbouw Paul Carmody, Amiga en Overnight Sensation luidsprekers leggen ze het echt wel af.The Eagle schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:21:
STiekeme aankoopadviesvraag, maar ik zit een beetje in dubio. Ik wil andere speakers bij mijn Pioneer stereo op zolder. Aansturing door een Pioneer A550R. Ik dub tussen:
- Pioneer Prologue S-77
- Philips FB815
- Philips FB690
De FB690 ken ik uit mijn jeugd, zat lekker geluid in. Maar weinig gehoord en is serieus 20 jaar geleden dat ik ze voor het laatst hoorde, dus flink biassed
FB815: lijkt net een maatje beter / meer high end dan de FB690
Prologue: Zie je niet vaak, zou bijpassend bij de Pioneer set zijn. Ken ze verder niet, was wel de high end lijn van Pioneer in die tijd. Geen idee hoe ze klinken en of ze vergelijkbaar zijn.
De FB690 is niet zo veel bijzonders, gewoon ok. De mids en hoog van philips luidsprekers zijn wel wat meer aanwezig dan andere luidsprekers is mijn ervaring.
Ik heb ook nog een set Philips FB820 (en FB830, opvolger FB815) staan.
(de FB830 zijn te koop)
Heb wel van de philips FB815 en FB820 de elco's in het crossover vervangen door MKP condensatoren.
mountainbiker
Even was leesvoer, en plaatjes uiteraard:
https://audiophilereview....-the-history-of-rock.html
http://www.audioclassic.o...100-vintage-speakers.html
Dat maakt inderdaad echt een enorm verschil!mountainbiker schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:07:
[...]
Heb wel van de philips FB815 en FB820 de elco's in het crossover vervangen door MKP condensatoren.
Die zijn voor zover ik weet inderdaad ontworpen door een oud JBL engineer als tegenhanger van de beroemde JBL L-100. Ik heb zelf de HPM-40 gehad en dat was niet veel. Heb nog wel de tweeters ergens liggen geloof ik.musicfreak schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:09:
Nog even over Pioneer speakers, de HPM-100 zijn wel echte classics. Heb maar een keer gehoord maar was toen wel onder de indruk. Er zijn veel liefhebbers van deze speakers. Zijn alleen niet goedkoop, op Marktplaats staat nu een setje voor 750 euro.
Kijk, dat soort antwoorden zat ik op te wachtenmountainbiker schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:07:
[...]
Ik ken de Philips FB815 (in bezit) en FB690 (verkocht). De FB815 is een goede luidspreker. Echter tegenover mijn zelfbouw Paul Carmody, Amiga en Overnight Sensation luidsprekers leggen ze het echt wel af.
De FB690 is niet zo veel bijzonders, gewoon ok. De mids en hoog van philips luidsprekers zijn wel wat meer aanwezig dan andere luidsprekers is mijn ervaring.
Ik heb ook nog een set Philips FB820 (en FB830, opvolger FB815) staan.
(de FB830 zijn te koop)
815 dus idd een stukje beter dan de 690. Mid en hoog meer aanwezig is voor mij geen issue. In de woonkamer staan Klipschen met hoorntweeters
Jammer dat die 815 niet te koop staat. Hoe verhouden die 830 en 815 zich tot elkaar?
Groet Harry
Ha, goeie vraag. Ik denk dat dat een beetje verschilt per persoon. In mijn interpretatie zijn het spullen die door hun look of functie beschouwd worden als iets uit het verleden. Zoals een VHS recorder of zelfs een minidisc.Harry_dus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:37:
Wanneer is audio apparatuur vintage?
Iedereen zal een oude 78-toeren speler als vintage beschouwen, want die zien er gewoon uit zichzelf al uit als een stukje antiek. Maar waar de grens ligt zal denk ik verschillen per persoon, en zal misschien ook een beetje leeftijdsgebonden zijn. Als je een 18-jarige een CD speler laat zien zal hij het waarschijnlijk “een apparaat van z’n ouders” vinden, terwijl ik CD’s nog geen vintage vind (die worden nog steeds volop gemaakt en liggen overal in winkels).
Er zullen vast een hoop zijn die het niet met mij eens zijn, maar voor mijn gevoel ligt de grens ongeveer rond de eeuwwisseling. Dat was ongeveer de omschakeling van “muziek op dragers” naar online. Voor die tijd moest je mediadragers kopen en/of opnemen, en daarna begon het steeds meer te lijken op nu, met een shift naar mp3’s en online.
Maar met iedere definitie zul je ongetwijfeld problemen krijgen met oude media die weer een opleving krijgen, zoals LP’s en cassettes. Een Crosley platenspeler is echt geen vintage, ongeacht well design ze die geven. Zelfde voor die Pyle en Ion meuk-cassettedecks. Of voor media die in dit decennium gemaakt is, zoals een 180g persing van een jaren 60 album, of bands die cassettes verkopen bij hun concert.
Misschien is de makkelijkste definitie wel gewoon: iets is vintage als jij het zelf als “oud” beschouwd
De FB830 en FB815 klinken zo goed als hetzelfde. De FB830 heeft af fabriek MKT condensatoren in het crossover.The Eagle schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:44:
[...]
Kijk, dat soort antwoorden zat ik op te wachten
815 dus idd een stukje beter dan de 690. Mid en hoog meer aanwezig is voor mij geen issue. In de woonkamer staan Klipschen met hoorntweeters![]()
Jammer dat die 815 niet te koop staat. Hoe verhouden die 830 en 815 zich tot elkaar?
Nog niet genoemd, maar zeker het melden waard, alle FB speakers moeten gerefoamed worden. De randen zijn nu altijd broos er vallen zo gaten in. Heb ik bij alle FB series luidsprekers zelf gedaan. Moet wel goed en netjes gedaan worden. Met name het uitrichten moet nauwkeurig, er is anders kans dat de spreekspoel inwendig gaat schuren. Let hierop bij koop, of zelf refoamen of het moet netjes en goed uitgelijnd zijn uitgevoerd. De randen dienen achter de conus geplakt te worden, ook dat zie je soms anders, aj aj.... En natuurlijk foam vervangen door foam anders wijzigen de eigenschappen (Thiele Small parameters) en waarschijnlijk ook dus de klank van de driver. Er zijn mensen die voor de woofers overstappen op rubberen randen, ik zou het niet doen.
mountainbiker
Vintage is wat mij betreft de goede spullen van twee of meer generaties oud. Voorbeeld: een 5.1 set uit het jaar 2000 is van de vorige generatie en dus nog niet vintage, een DAT recorder, een reel to reel recorder, een originele Sony walkman zijn twee generaties oud, oftewel minstens een jaar of 25 oude spullen van enige kwaliteit zijn vintage. Ander voorbeeld: daarom is een goedkope in Taiwan gemaakte boombox uit 1985 geen vintage, maar de meeste Technics platenspelers wel.Harry_dus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:37:
Wanneer is audio apparatuur vintage?
Groet Harry
[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 12-12-2019 15:05 ]
Gewoon oudThe Eagle schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:10:
@martyw en wat is volgens jou een dubbel cassettedeck uit 1996 dan?
Eens met @kingmaceThe Eagle schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:10:
@martyw en wat is volgens jou een dubbel cassettedeck uit 1996 dan?
Want ik kan echt niet meedoen in de Marantz Ervaringen topic. Iedereen heeft daar over receivers met HDMI.
Sta je daar met een stereo-versterker met Wharfedales uit de jaren 80.
Daarom kijk ik hier hier met jullie mee.
PM8000 is o.a. gewoon ideaal omdat het voor elk denkbaar medium wel een aansluiting (ingang) heeft.
-Phono
-Tape
-Tuner
-CD
-CD-R/Minidisc
-Aux 1 (kan ook Xbox, TV etc
-Aux 2 (mp3 of mediaspeler)
En twee uitgangen voor een tape en CD-R.
DAT en DCC staan er niet tussen. Ik heb de apparaten zelf ook niet. En ik heb in mijn leven nog nooit DAT of DCC gezien.
Ojah, een PM8000 wordt inderdaad erg heet.
[ Voor 15% gewijzigd door MedionAkoya op 12-12-2019 22:42 ]
Trein?
@martyw & @kingmace Als een deck uit 1996 geen vintage is, is m’n Nakamichi uit 1988 dus ook geen vintage? Ze schelen maar een paar jaar. Ik denk niet dat iemand een Nak troep zou durven noemen, mocht je vast willen houden aan de kwaliteitseisen (alhoewel kwaliteit een subjectief begrip is), maar 2 generaties geleden is het ook nog lang niet.
Overigens denk ik dat een deck uit ‘96 een stuk beter geluid zou kunnen produceren dan die goedkope rommel die in de jaren 80 hip was. 1996 was toen net de laatste adem van de cassette in de mainstream en door concurrentie van de CD probeerde ze er nog uit te halen wat er in zat. Meestal meer features dan oudere spelers en goed doorontwikkelde loopwerken. Ik heb hier nog een Pioneer uit ‘96 en daar komt prima geluid uit.
Absoluut wel. Ik heb heel lang met veel plezier een PM-78 gebruikt, iets nieuwer maar ook vintage. Of in ieder geval legendarisch deze werkpaarden.MedionAkoya schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:33:
Dus een Marantz PM8000 is nog niet vintage?
Een PM8000 is iets nieuwer dan een PM-78. Het scheelt één jaar. 1999 vs 1998Bart2005 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:02:
[...]
Absoluut wel. Ik heb heel lang met veel plezier een PM-78 gebruikt, iets nieuwer maar ook vintage. Of in ieder geval legendarisch deze werkpaarden.
Raak je dan niet in de war. Of heb jij je eigen versterker helemaal volgeplakt met Dymo labeltapes?kozue schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:01:
@MedionAkoya Al die aansluitingen zijn handig als je veel apparaten hebt, maar die labels zeggen helemaal niets he. Het zijn, op de phono ingang na (waar een voorversterker op zit), allemaal exact dezelfde line-inputs, die je voor ieder apparaat kunt gebruiken. Op mijn helemaal-niet-vintage receiver (mét HDMI) zitten geen “tape” labels, en heb ik het cassettedeck in “CD-R” zitten, en de minidisc in weer iets anders. De platenspeler met ingebouwde voorversterker (die dus ook een line signaal geeft) zit in “DVD” ofzo.
Trein?
Ja, ik begreep eigenlijk de PM-80 en MKXX opvolgers. Maar het oordeel blijft overeind.MedionAkoya schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:21:
[...]
Een PM8000 is iets nieuwer dan een PM78. Het scheelt één jaar. 1999 vs 1998
Wat ik zei was dat ik spullen van zo'n 25 jaar oud en voldoende kwaliteit vintage vind, alles van Nakamichi valt daar zeker onder, maar niet ieder dubbeldeck van Akai uit 1996.kozue schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:01:
@MedionAkoya Al die aansluitingen zijn handig als je veel apparaten hebt, maar die labels zeggen helemaal niets he. Het zijn, op de phono ingang na (waar een voorversterker op zit), allemaal exact dezelfde line-inputs, die je voor ieder apparaat kunt gebruiken. Op mijn helemaal-niet-vintage receiver (mét HDMI) zitten geen “tape” labels, en heb ik het cassettedeck in “CD-R” zitten, en de minidisc in weer iets anders. De platenspeler met ingebouwde voorversterker (die dus ook een line signaal geeft) zit in “DVD” ofzo.
@martyw & @kingmace Als een deck uit 1996 geen vintage is, is m’n Nakamichi uit 1988 dus ook geen vintage? Ze schelen maar een paar jaar. Ik denk niet dat iemand een Nak troep zou durven noemen, mocht je vast willen houden aan de kwaliteitseisen (alhoewel kwaliteit een subjectief begrip is), maar 2 generaties geleden is het ook nog lang niet.
Overigens denk ik dat een deck uit ‘96 een stuk beter geluid zou kunnen produceren dan die goedkope rommel die in de jaren 80 hip was. 1996 was toen net de laatste adem van de cassette in de mainstream en door concurrentie van de CD probeerde ze er nog uit te halen wat er in zat. Meestal meer features dan oudere spelers en goed doorontwikkelde loopwerken. Ik heb hier nog een Pioneer uit ‘96 en daar komt prima geluid uit.
Ik zeg gewoon genieten van het mooie oude spul!
M’n receiver heeft geen labels op het apparaat voor inputs. Alleen een draaiknop om er doorheen te bladeren en een afstandbediening. In de instellingen kun je ze een ander labeltje geven, dus met de draaiknop zie ik gewoon “TAPE” voorbij komen. En met de remote heb ik gewoon altijd automatisch het juiste knopje. Iets met muscle memory ofzo. Mocht ik dan toch de verkeerde hebben vertelt het display me wel wat ik geselecteerd heb. En het is ook niet alsof het veel moeilijker is dan onthouden dan “HDMI1” bij de PS4 hoort en “HDMI2” bij weer iets anders[b]MedionAkoya schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:21
Raak je dan niet in de war. Of heb jij je eigen versterker helemaal volgeplakt met Dymo labeltapes?![]()
Maar het punt was meer dat je een DAT recorder (of zelfs een laptop of smartphone) best in de tuner input kan pluggen. Dat maakt voor het geluid niets uit.
Dus ja, ook een Yoko stereotoren of ghettoblaster is vintage, het is heel herkenbaar en te koppelen aan een tijdperk.
[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 13-12-2019 19:54 ]
De verkoper van dit deck was ook bezig met een Sony TC-K808ES, maar daar waren nog wat problemen mee die hij niet op korte termijn opgelost zou krijgen (het deck nam maar een kanaal op)... Loopwerk en koppen waren goed, in een ander deck werkte dat loopwerk namelijk goed...
Enfin, reparatie kon nog lang gaan duren volgens de verkoper en dus bood hij mij voor een zeer mooie prijs een Sony TC-K850ES aan, geserviced en wel... Dus nu aan het wachten op de pakket bezorger van PostNL om mij te verblijden met dit deck... Ik heb nog geen eigen foto's, maar deze zijn van de verkoper zelf om alvast een indruk te krijgen:

Gaaf deck verder
Niet zo eens dat een Yoko ook vintage is, dat is oude meuk. Als je naar auto's kijkt is een Renault Twingo ook geen klassieker, maar een Renault Alpine A310 welCap schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:51:
Vintage heeft vooral betrekking op het tijdperk en het design. Het wil vooral zeggen dat het om een product uit een ander tijdperk gaat, met een voor die tijd kenmerkend design. Of het kwalitatief / technisch ook echt een goed product is doet op zich niet zoveel ter zake, net zoals de prijs - zowel destijds als nu - niet van belang is. Het gaat om een kenmerkend product uit een andere tijd. Over het algemeen gaan er wel een paar decennia overheen voordat een tijdperk volkomen anders is, vandaar dat je snel op producten van 20+ jaar uitkomt.
Dus ja, ook een Yoko stereotoren of ghettoblaster is vintage, het is heel herkenbaar en te koppelen aan een tijdperk.
[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 14-12-2019 00:48 ]
Het blijft subjectief, maar niet alles wat bij de kringloop staat is vintage. @Jorgen heeft wel een punt met de Twingo, zullen we er een Kia Picanto van maken?Cap schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:59:
@martyw, iets wat vintage is hoeft niet per se een klassieker te zijn, daar zit het verschil. Vintage is breder dan alleen de klassiekers. Klassiekers zijn de topstukken.
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6