Ik heb recent een JVC A-K11 versterker gekocht en er schort iets aan: soms, zonder duidelijke reden, begint de muziek te haperen. Een seconde muziek, 10 sec niks, en zo blijft hij maar, met die onderbrekingsduur nogal varierende.
Dit gebeurt bij alle audio bron ingangen (AUX, TAPE, TUNER, ...) waaruit ik zou aannemen dat het geen los contact is. Verder zie ik tijdens dat "pulsen" niks wijzigen, de aan/uit led blijft gewoon branden.
De versterker staat ook trillingsvrij.
Opengemaakt kan ik weinig opmerken. Er is zonder verdere demontage niks los te bespeuren en geen componenten die elkaar raken. De onderkant van de print kan ik niet zien zonder verdere demontage.
Ik heb met een trombone borsteltje (dat zit op een flexibele draad) wat stof zitten vegen onder printplaat en tussen componenten maar hij was quasi proper op enkele verstorven elastiekstukjes na die lagen / plakten niet op electronica locaties.
Buiten van dit plots gedrag speelt hij normaal, zelfs een paar uur lang.
Het lijkt me geen warmteprobleem, het valt ook voor direct na aanzetten, de hele eerste test na aanschaf deed hij dit, en na het loskoppelen van luidsprekers om een andere aan te sluiten ook. Maar hij kan ook een kwartier spelen om het dan plots te doen.
Ik heb het niet intensief/langdurig getest maar ik vond geen bepaalde handelingen gekoppeld aan dit gedrag / eenduidig patroon.
Ik testte met 2 JVC 50W 8 ohm boxen, en ook met een KEF enkele luidspreker van 120W 8 ohm. De versterker is 2 x 30W gebalanceerd op 8 ohm en met 2 DVD spelers als geluidsbron.
EDIT
Het voorbije uur nog wat zitten proberen, bij aanzetten was het al direct dat onderbreken en ging ook niet weg, ook niet bij herhaaldelijk aan/uit van de toestellen.
Maar de tweede dvd speler die ik probeerde kan ook usb spelen. Dus heb enkele mp3's op een usb gezet en die gespeeld, en geen onderbrekingen meer.
Het lijkt er dus op dat de test dvd voor beide dvd spelers (SOMS) problemen geeft, dat die dan niet goed kunnen lezen en dus niks kunnen doorsturen naar hun uitgangen.
Deze test dvd speelde wel op een nog andere dvd speler en op computer.
Misschien hebben (oudere?) dvd spelers (soms) moeite met het lezen van de data maar dat 'soms' blijft raar want het lukt soms ook om een hele dvd 1.5 uur zonder onderbrekingen te spelen.
... en nog eens EDIT.. na een halfuur de 6 mp3's te laten spelen is het weer van dat - die onderbrekingen.
Het is dus de versterker zelf. Terug naar kringwinkel en geld terug. Ze hebben het niet goed getest klaarblijkelijk. Een beetje als de 2 boxen die ik dezelfde dag kocht, de 2polige aansluitkabels waren afgeknipt geweest en bij maar één ervan waren de draden gedenudeerd (om aan te sluiten om te testen) dus de andere box hebben ze niet getest, gewoon aangenomen als de ene goed is zal de andere ook wel goed zijn.
Wel spijtig, had de versterker kunnen gebruiken.
Moest er iemand een technische verklaring weten voor die rare occasioneel voorkomende onderbrekingen...
... hier ben ik weer, ik besloot om hem nog eens te openen. Heb de contacten van het relais gereinigd. Dat doende viel mijn oog op 2 grote electrolytische condensatoren (3300 microF 50V) die aan hun basis op de printplaat aan een positie op hun omtrek een pannekoekje bruin hadden dat hier en daar de soldeergaatjes van andere componenten in was gelopen. Electrolyt.
Met zo grote capaciteit en spanning zijn dat allicht voedingscondensatoren, die de rimpel na de gelijkrichting reduceren. Kan dit maken dat het geluid net zo als bij mijn ander test toestel (goed) klinkt, maar beide / alle kanalen telkens onderbreekt?
[
Voor 44% gewijzigd door
Josio op 03-11-2019 15:13
]
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf