Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
kozue schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:13:
[...]
Voor zover ik weet hebben die altijd line level gebruikt. Maar inderdaad, dat wat een aanname en kan best verkeerd zijn.
Ik weet het ook niet zeker. Mijn enige bron hiervoor zijn de montage-instructies bij de Hobby-Com. Ik vermoed dat de instructies min of meer rechtstreeks bij Telefunken vandaan komen, dus ik ben geneigd de bron voor waar aan te nemen.
Ik was ook erg verbaasd toen ik het las. Ik ben oud genoeg om DIN-pluggen gebruikt te hebben, maar dat er formeel een verschil in signaalvoering was, daar had ik nog nooit van gehoord.

De tekst:
"Die meisten in Deutschland verwendeten HiFi-Geräte besitzen DIN-Büchsen-Anschlüsse; deshalb haben wir uns dafür entschieden. Bei Cinch-Anschlüssen muß man sich leider nicht nur Adapteranschlüsse anschaffen, sondern auch die Verstärkung der beiden Eingangsverstärkerstufen reduzieren, denn die Nutzsignalspannungen liegen beim Cinch-System höher",

wat dus ongeveer inhoudt, dat (in 1980, althans) de meeste duitse HiFi-apparaten DIN-aansluitingen gebruiken, en dat het bij gebruik van RCA-stekers niet voldoende is een verloopsteker te gebruiken omdat de signaalsterkte bij het RCA-systeem hoger is.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

niek_nijmegen schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:58:
[...]

De tekst:
"Die meisten in Deutschland verwendeten HiFi-Geräte besitzen DIN-Büchsen-Anschlüsse; deshalb haben wir uns dafür entschieden. Bei Cinch-Anschlüssen muß man sich leider nicht nur Adapteranschlüsse anschaffen, sondern auch die Verstärkung der beiden Eingangsverstärkerstufen reduzieren, denn die Nutzsignalspannungen liegen beim Cinch-System höher",
Valt gelukkig wel mee, als ruim zestigjarige ben ik oud genoeg om hier jaren lang en jaren geleden mij druk over te maken :-)

Ingang is tamelijk gevoelig, de norm spreekt over 2 mV. Uitgaand signaal is dan 775 mV volgens dezelfde (Duitse) norm. DIN = Deutsches Institut für Normung, zie ook Wikipedia: DIN-Steckverbinder – Wikipedia

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
DeBolle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

Valt gelukkig wel mee, als ruim zestigjarige ben ik oud genoeg om hier jaren lang en jaren geleden mij druk over te maken :-)

Ingang is tamelijk gevoelig, de norm spreekt over 2 mV. Uitgaand signaal is dan 775 mV volgens dezelfde (Duitse) norm. DIN = Deutsches Institut für Normung, zie ook Wikipedia: DIN-Steckverbinder – Wikipedia
Ik heb altijd gedacht dat DIN voor Deutsche Industrie -Norm stond.

Altijd dat gedoe met verloopstekkers van DIN naar cinch ...

[ Voor 5% gewijzigd door Xfile op 28-10-2019 18:19 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
DeBolle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:01:
Ingang is tamelijk gevoelig, de norm spreekt over 2 mV. Uitgaand signaal is dan 775 mV volgens dezelfde (Duitse) norm.
Interessant! Enig idee wat de gedachte erachter was, onderscheid te maken in in- en uitgangssignaal? Dat maakt het voor mijn gevoel nodeloos ingewikkeld; wat voor het ene apparaat de ingang is, moet immers voor de ander de uitgang zijn... Fascinerend.
Xfile schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:17:
Ik heb altijd gedacht dat DIN voor Deutsche Industrie -Norm stond.
Het Deutsche Institut für Normierung bepaalt de Deutsche Industrie-Norm, als ik het goed begrijp.

[ Voor 22% gewijzigd door niek_nijmegen op 28-10-2019 18:22 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Misschien voor oude typen microfoons die slechts een gering signaal konden uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
niek_nijmegen schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:18:
Het Deutsche Institut für Normierung bepaalt de Deutsche Industrie-Norm, als ik het goed begrijp.
Ach so!
"Vroeger" was er geen internet en nam je maar aan dat het zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Bij HiFi Rooken adviseerde men een aangepaste 5-polig DIN naar rca/tulp/cinch kabel. Van Sony (rca) naar Philips/Aristona (DIN) Decks.
In de DIN plug zaten tussen de signaal-lijnen 1/8 weerstanden. Werkte destijds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, Hartelijk bedankt voor de info. Hiermee kan ik weer verder.

Cheers

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:18
12 euro bij de kringloop, een Technics SL-D202 direct drive halfautomaat. Middensegment uit begin jaren 80.

Er zat geen headshell/element bij maar die had ik nog liggen. De stopkap nokjes die in de scharnieren vallen zijn afgebrokkeld maar dat is wel te fixen. Hij draait perfect op snelheid en super stil.

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/d202.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
nineball schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:05:
12 euro bij de kringloop, een Technics SL-D202 direct drive halfautomaat.
Mooie vondst, voor een erg mooie prijs. En als bonus een weekendje knutselen aan een stofkap! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:30
nineball schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:05:
12 euro bij de kringloop, een Technics SL-D202 direct drive halfautomaat. Middensegment uit begin jaren 80.

Er zat geen headshell/element bij maar die had ik nog liggen. De stopkap nokjes die in de scharnieren vallen zijn afgebrokkeld maar dat is wel te fixen. Hij draait perfect op snelheid en super stil.

[Afbeelding]
Mooie speler @nineball ... Ook niet duur! Die vindt je niet snel nog een keer voor die prijs... Dat zouden ze in het grote vinyl topic deel 3 ook zeggen...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
rcor schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:17:
[...]

Mooie speler @nineball ... Ook niet duur! Die vindt je niet snel nog een keer voor die prijs... Dat zouden ze in het grote vinyl topic deel 3 ook zeggen...
Aansluiting van de stofkap op de scharnieren gefixed, de restanten van de plexiglas nokjes eraf geslepen en vervangen door twee metalen haakse beugeltjes die in de scharnieren vallen.

Het zilverkleurige zoldersetje wordt zo aardig compleet.

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/zolderset.jpg

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mister_White
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-04-2024
Na een tijdje meegekeken te hebben, ga ik ook eens mijn setje posten.

Momenteel heb ik volgende componenten in mijn setup:
Versterker: JVC A-X900 (https://www.hifiengine.com/manual_library/jvc/a-x900.shtml)
De versterker beschikt over enorm veel vermogen (2 x 120 W bij 8 ohm), maar ik gebruik hem meestal
op lagere volumes (tot een kwart van zijn vermogen) waarbij het geluid heel vol en helder klinkt.
Daarbij een niet vintage Sony CD Speler (CDP-XE520)
En een Marantz equalizer EQ551 (https://www.hifiengine.co...brary/marantz/eq551.shtml)
Zowel versterker als equalizer zijn van de eerste helft van 1980.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/okDm3K8.jpg

Hier een plaatje van de binnenkant van de versterker (geleend van het internet) waarbij de voeding toch extra in het ook springt
Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/1750526-rare-jvc-ax900-stereo-amp-dynamic-super-a-mmmc-phono-120-wpc-120220volt-ex-soundbeauty-japan.jpg

Hierbij heb ik ook nog een platenspeler van Kenwood (KP-3021) staan welke ik geërfd heb van mijn vader
Hij heeft deze platenspeler destijds gekocht in Duitsland tijdens zijn leger dienst rond 1970.
Pickup voorzien van nieuwe snaar en nieuw element.
(https://stereonomono.blog...6/02/kenwood-kp-3021.html)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GoLVVhi.jpg

Als luidsprekers gebruik ik de Sony SS-E70 (https://www.radiomuseum.o...peaker_system_ss_e70.html)
Ondanks de leeftijd bevallen deze speakers mij nog steeds 100%.
De lage tonen worden perfect weergegeven (dankzij de Carbocon woofers).
Ook de mids en hoge tonen worden mooi en niet te schel weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2uwBLGA.jpg

Ik gebruik deze set nu al een tijdje en het verbaasd me telkens weer hoe goed de JVC versterker in combinatie met de Sony luidsprekers klinkt.
De set is misschien niet echt high end, maar maakt me telkens gelukkig als ik een muziekje speel, wat voor mij toch het belangrijkste is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van de week Eagle Jr (bijna 4) voor het eerst kennis laten maken met onderstaande set. Grote ogen en vond het uiteraard fantastisch om met de afstandsbediening te spelen. Draaiknopen op de versterker van volume en source zijn gemotoriseerd, dus dat was natuurlijk fantastisch speelgoed. En de muziek vond ie ook fantastisch. Heerlijk mannetje O+
Zag ook voor het eerst van zijn leven een cassettebandje ronddraaien. Dat was even verwarrend :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EuqXMDHgmHwZMYKnpXq7t8eN/full.jpg

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Mister_White schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:53:

Versterker: JVC A-X900 (https://www.hifiengine.com/manual_library/jvc/a-x900.shtml)
De versterker beschikt over enorm veel vermogen (2 x 120 W bij 8 ohm), maar ik gebruik hem meestal
op lagere volumes (tot een kwart van zijn vermogen) waarbij het geluid heel vol en helder klinkt.
En een Marantz equalizer EQ551 (https://www.hifiengine.co...brary/marantz/eq551.shtml)

[Afbeelding]

Hier een plaatje van de binnenkant van de versterker (geleend van het internet) waarbij de voeding toch extra in het ook springt
[Afbeelding]

Hierbij heb ik ook nog een platenspeler van Kenwood (KP-3021) staan welke ik geërfd heb van mijn vader
Hij heeft deze platenspeler destijds gekocht in Duitsland tijdens zijn leger dienst rond 1970.

[Afbeelding]

Als luidsprekers gebruik ik de Sony SS-E70 (https://www.radiomuseum.o...peaker_system_ss_e70.html)

[Afbeelding]

Ik gebruik deze set nu al een tijdje en het verbaasd me telkens weer hoe goed de JVC versterker in combinatie met de Sony luidsprekers klinkt.
De set is misschien niet echt high end, maar maakt me telkens gelukkig als ik een muziekje speel, wat voor mij toch het belangrijkste is.
Heel fijn spul, vooral die versterker. Ik hou van die dikke, vette Japanse versterkers zonder al teveel opsmuk.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56
JVC A-X900 is echt wel hoge kwaliteit hoor!

Ik ben ook grote fan van JVC componenten (1972-85 ongeveer), ondergewaardeerd merk. Komt waarschijnlijk door de latere kitch boombox achtige midisetjes van ze, die waren ugly en crappy.

Ik heb een hele verzameling JVC audio.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:37:
Van de week Eagle Jr (bijna 4) voor het eerst kennis laten maken met onderstaande set. Grote ogen en vond het uiteraard fantastisch om met de afstandsbediening te spelen. Draaiknopen op de versterker van volume en source zijn gemotoriseerd, dus dat was natuurlijk fantastisch speelgoed. En de muziek vond ie ook fantastisch. Heerlijk mannetje O+
Zag ook voor het eerst van zijn leven een cassettebandje ronddraaien. Dat was even verwarrend :+

[Afbeelding]
Goede zaak: je kunt ze niet vroeg genoeg beginnen opvoeden... Als Eagle Jr nu op de juiste manier aangepakt wordt zal deze niet in verval raken en die rommel van Beats by Dr. Dre mooi links laten liggen in de winkel als hij wat ouder is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
hoi,

ik wilde een foto plaatsen van mijn audio. Ik kom er niet uit. wie kan me helpen?

groet sander

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mountainbiker schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:15:

Ik ben ook grote fan van JVC componenten (1972-85 ongeveer), ondergewaardeerd merk. Komt waarschijnlijk door de latere kitch boombox achtige midisetjes van ze, die waren ugly en crappy.

Dit. Het is een wat ondergeschoven merk, maar JVC heeft hele mooie en goede cassettedecks gemaakt (zoals de DD-9 van @mentalmadnizz ), hele mooie platenspelers en de meest gewilde ghettoblaster.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Sander-1 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:53:
hoi,

ik wilde een foto plaatsen van mijn audio. Ik kom er niet uit. wie kan me helpen?

groet sander
Zie hier, we wachten in spanning af 8)

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 02-11-2019 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mountainbiker schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:15:

Moet je bijstellen tot 1991 ongeveer. Toen verdween hun zwarte alu lijn met houten zijpanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
Videopac schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:26:
[...]

Dit. Het is een wat ondergeschoven merk, maar JVC heeft hele mooie en goede cassettedecks gemaakt (zoals de DD-9 van @mentalmadnizz ), hele mooie platenspelers en de meest gewilde ghettoblaster.
JVC was inderdaad een ondergewaardeerd merk: mooi spul was dat.
Een ander ondergewaardeerd merk was Onkyo: https://www.onkyo.com/70th/en/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Xfile schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:16:
[...]

JVC was inderdaad een ondergewaardeerd merk: mooi spul was dat.
Een ander ondergewaardeerd merk was Onkyo: https://www.onkyo.com/70th/en/
Denk ook dat dat te maken had met beschikbaarheid. Sommige merken kregen niet goed een voet aan de grond. Of Philips daar iets mee te maken had... wie weet ;)
Bv. Audax losse speakers waren in NL moeilijk te krijgen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
En we verzamelen rustig door. Nieuw opknapprojectje van de kringloop:

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/leak1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
The Eagle schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:37:

[Afbeelding]
:D zie het zo voor me. Hoewel mijn dochtertje pas 2,5 is. Dus moet nog even geduld hebben. Ze begint nu net het bedienen van touchscreen op m'n telefoon door te krijgen O+

Je Van je foto is trouwens de onderste 2/3 ' corrupt'

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
eymey schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:38:
[...]

:D zie het zo voor me. Hoewel mijn dochtertje pas 2,5 is. Dus moet nog even geduld hebben. Ze begint nu net het bedienen van touchscreen op m'n telefoon door te krijgen O+

Je Van je foto is trouwens de onderste 2/3 ' corrupt'
Bij mij werkt die foto gewoon goed... Niks corrupts aan... Wellicht even de pagina herladen om te zien of hij dan wel goed opent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Ondertussen is iedere CD speler al zowat vintage. Ik ken bijna niemand meer die er nog een in z’n huiskamer heeft staan. Maar deze specifiek ziet er uit als m’n MDS-JE530 minidisc speler, dus zal uit dezelfde serie zijn, en die was van eind jaren 90. Denk dat dat ondertussen (bijna 2020) wel onder vintage valt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
rcor schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:42:
[...]

Bij mij werkt die foto gewoon goed... Niks corrupts aan... Wellicht even de pagina herladen om te zien of hij dan wel goed opent?
Heb diverse dingen geprobeerd en ook een andere browser, maar hij blijft raar.

Vanaf het handvat van de krat, ergens in de bovenste regionen tot helemaal onderaan lijkt het 'negatief' te worden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

eymey schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:51:
[...]

Vanaf het handvat van de krat, ergens in de bovenste regionen tot helemaal onderaan lijkt het 'negatief' te worden.
Same here. Was ooit goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 22:02

kraats

Ik rol

Dat er soms foto's corrupt lijken komt door een cache van Tweakers met wat issues, voor zover ik weet. Is binnenkort vast opgelost

En terug ontopic: draai nu dagelijks met m'n Quad 33/303/ESL63 set. Heb nu toch eindelijk maar eens setjes besteld bij DaDa om de 33 en 303 te reviseren. Zal me benieuwen of het geluid er van gaat verbeteren

[ Voor 44% gewijzigd door kraats op 02-11-2019 14:34 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

eymey schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:51:
[...]

Even uitmijn hoofd zit dat aan de kant van T.net zelf. Foto is goed en 100% zeker goed geupload. Zie hem zelf ook goed, is al een oudere foto, en heb er zelf ook een hekel aan als die bug optreed, dus check altijd :)
Knikker even alle cache weg, wil nog wel eens helpen. Oh ja, en op iPad is weggooien niet altijd weggooien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En nu ik de foto nogmaals bekijk vallen ook de grote voedingscondensatoren langs de voeding op... Wat ook opvalt in het ontwerp is de mooie kooi om de voeding heen om zo de boel goed af te schermen van het audio circuit...

Echt een serieuze versterker voor zijn tijd... Ja, het is soms even zoeken, maar als je er een vindt in de categorie: "onbekend maakt onbemind" kun je vaak voor een heel leuk prijsje slagen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_White
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-04-2024
rcor schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:45:
[...]

En nu ik de foto nogmaals bekijk vallen ook de grote voedingscondensatoren langs de voeding op... Wat ook opvalt in het ontwerp is de mooie kooi om de voeding heen om zo de boel goed af te schermen van het audio circuit...

Echt een serieuze versterker voor zijn tijd... Ja, het is soms even zoeken, maar als je er een vindt in de categorie: "onbekend maakt onbemind" kun je vaak voor een heel leuk prijsje slagen... :)
De voeding en interne opbouw was één van de redenen van aanschaf. Ook het uitstekende en volledig afgeschermde phono gedeelte van de versterker heeft een rol gespeeld bij de keuze.
Verder natuurlijk ook de no nonsense look met grote volume knop :)
Daarbij ben ik een grote JVC fan. Destijds heb ik lang een mini set MX-S4 van jvc in gebruik gehad ( https://www.picclickimg.c...Vintage-Adagio-System.jpg)

[ Voor 3% gewijzigd door Mister_White op 02-11-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ik heb zelf de JVC RX-5052 in combinatie met de JVC XV-N212 DVD-speler... Dat ding komt totaal niet in de buurt van wat JVC in de jaren '70 en '80 gemaakt heeft... Ben daarom overgestapt op een Integra DTR-7.9 receiver die flink een stuk beter is...

Voor de fun ook heb ik ook een vintage Philips 22RH720 receiver welke ook zeer mooi speelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Moet vrees ik na een tijd werk eraan concluderen dat de Condor op z'n laatste poten loopt wat cassettespeler betreft. Heb de aandrijving zo ver gerepareerd als ik kon, maar zelfs de beste van de twee decks is toch eigenlijk niet prettig om naar te luisteren. (Voorbeeld: YouTube: Condor 2960 Cassette) De mindere van de twee is werkelijk verschrikkelijk te noemen. Heb mijn twijfels of ik dit project volledig ga afronden, de platenspeler, CD speler en FM-radio functioneren nog wel naar behoren, maar het totaalplaatje was eigenlijk mijn doel. :'(

Als ik hem al ineen zou zetten, dan is dat meer zodat ie voor m'n vader in ieder geval van buitenaf is zoals die hem kent, al functioneert niet alles naar behoren. Vind het ergens wel sneu, was toch zijn apparaat wat zoveel jaren hier thuis heeft gestaan. :-( Komt denk ik neer op matige bouwkwaliteit gecombineerd met de leeftijd.

Het was überhaupt ontzettend moeilijk om bij de componenten te komen, veel korte, op de printplaat vastgesoldeerde kabels die het me moeilijk maakten. Is dat anders bij losse HiFi componenten (losse cassettedecks/platenspeler?).

Ik overweeg om voor het spelen van wat cassette'jes en LP's een tweedehands deck/pick-up te kopen. Die zou ik dan kunnen koppelen aan m'n Technics SA-AX540 5.1 versterker. Een andere optie zou zijn om een los stereotorentje te kopen, maar dan wel een die nog volledig functioneel is en van een wat beter merk zou zijn.

Filmpjes als die van Techmoan en Technology Connections maken me altijd zo razend geïnteresseerd en bedreven om met zo'n apparatuur aan de slag te gaan, heb alleen nog niet veel succes gehad. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Als je iets nieuws koopt, zou ik die geintegreerde stereo’s lekker laten voor wat het is en alleen losse componenten kopen. Dan kun je alles apart vervangen ipv dat je zo’n groot project op de hals haalt en met een halfwerkend apparaat blijft zitten. Bovendien waren die stereo’s toch altijd bedoeld als budgetoplossing en de kwaliteit laat meestal te wensen over.

En ja, filmpjes laten het altijd lijken alsof iedereen zo’n apparaat kan fixen in no-time. “Ik bestelde een nieuwe riem en doe er wat olie in en alles werkt weer”. De praktijk is vaak vele malen complexer. Ik heb zelf een Technics cassettedeck als fix-up hobbyproject. Ik heb de riemen vervangen en de snelheid opnieuw afgesteld en nu klinkt ie wel ok. Niet zo goed als m’n Nak maar dat kan ook aan het ding zelf liggen. Dolby B klinkt echter heel dof, ik denk dat die decoder z’n beste tijd gehad heeft. Maar die vervangen ga ik niet aan beginnen. Ik heb 0 ervaring met sleutelen aan circuit boards (solderen en zo) en zou waarschijnlijk meer kapot maken dan ik repareren kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Ik heb recent een JVC A-K11 versterker gekocht en er schort iets aan: soms, zonder duidelijke reden, begint de muziek te haperen. Een seconde muziek, 10 sec niks, en zo blijft hij maar, met die onderbrekingsduur nogal varierende.
Dit gebeurt bij alle audio bron ingangen (AUX, TAPE, TUNER, ...) waaruit ik zou aannemen dat het geen los contact is. Verder zie ik tijdens dat "pulsen" niks wijzigen, de aan/uit led blijft gewoon branden.
De versterker staat ook trillingsvrij.
Opengemaakt kan ik weinig opmerken. Er is zonder verdere demontage niks los te bespeuren en geen componenten die elkaar raken. De onderkant van de print kan ik niet zien zonder verdere demontage.

Ik heb met een trombone borsteltje (dat zit op een flexibele draad) wat stof zitten vegen onder printplaat en tussen componenten maar hij was quasi proper op enkele verstorven elastiekstukjes na die lagen / plakten niet op electronica locaties.
Buiten van dit plots gedrag speelt hij normaal, zelfs een paar uur lang.
Het lijkt me geen warmteprobleem, het valt ook voor direct na aanzetten, de hele eerste test na aanschaf deed hij dit, en na het loskoppelen van luidsprekers om een andere aan te sluiten ook. Maar hij kan ook een kwartier spelen om het dan plots te doen.
Ik heb het niet intensief/langdurig getest maar ik vond geen bepaalde handelingen gekoppeld aan dit gedrag / eenduidig patroon.
Ik testte met 2 JVC 50W 8 ohm boxen, en ook met een KEF enkele luidspreker van 120W 8 ohm. De versterker is 2 x 30W gebalanceerd op 8 ohm en met 2 DVD spelers als geluidsbron.

EDIT
Het voorbije uur nog wat zitten proberen, bij aanzetten was het al direct dat onderbreken en ging ook niet weg, ook niet bij herhaaldelijk aan/uit van de toestellen.
Maar de tweede dvd speler die ik probeerde kan ook usb spelen. Dus heb enkele mp3's op een usb gezet en die gespeeld, en geen onderbrekingen meer.
Het lijkt er dus op dat de test dvd voor beide dvd spelers (SOMS) problemen geeft, dat die dan niet goed kunnen lezen en dus niks kunnen doorsturen naar hun uitgangen.
Deze test dvd speelde wel op een nog andere dvd speler en op computer.
Misschien hebben (oudere?) dvd spelers (soms) moeite met het lezen van de data maar dat 'soms' blijft raar want het lukt soms ook om een hele dvd 1.5 uur zonder onderbrekingen te spelen.

... en nog eens EDIT.. na een halfuur de 6 mp3's te laten spelen is het weer van dat - die onderbrekingen.
Het is dus de versterker zelf. Terug naar kringwinkel en geld terug. Ze hebben het niet goed getest klaarblijkelijk. Een beetje als de 2 boxen die ik dezelfde dag kocht, de 2polige aansluitkabels waren afgeknipt geweest en bij maar één ervan waren de draden gedenudeerd (om aan te sluiten om te testen) dus de andere box hebben ze niet getest, gewoon aangenomen als de ene goed is zal de andere ook wel goed zijn.
Wel spijtig, had de versterker kunnen gebruiken.

Moest er iemand een technische verklaring weten voor die rare occasioneel voorkomende onderbrekingen...

... hier ben ik weer, ik besloot om hem nog eens te openen. Heb de contacten van het relais gereinigd. Dat doende viel mijn oog op 2 grote electrolytische condensatoren (3300 microF 50V) die aan hun basis op de printplaat aan een positie op hun omtrek een pannekoekje bruin hadden dat hier en daar de soldeergaatjes van andere componenten in was gelopen. Electrolyt.
Met zo grote capaciteit en spanning zijn dat allicht voedingscondensatoren, die de rimpel na de gelijkrichting reduceren. Kan dit maken dat het geluid net zo als bij mijn ander test toestel (goed) klinkt, maar beide / alle kanalen telkens onderbreekt?

[ Voor 44% gewijzigd door Josio op 03-11-2019 15:13 ]

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Enige verklaring die ik me kan bedenken is dat de soldeer niet helemaal meer lekker is. Langer aan staan, wordt van binnen warm, zet uit, soldeer laat los. Bij de vorige TV van mijn ouders ook eens gehad. Dat kun je oplappen door de boel (deels) opnieuw door te solderen, maar eigenlijk is dat ook een lapmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
The Eagle schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:42:
Enige verklaring die ik me kan bedenken is dat de soldeer niet helemaal meer lekker is. Langer aan staan, wordt van binnen warm, zet uit, soldeer laat los. Bij de vorige TV van mijn ouders ook eens gehad. Dat kun je oplappen door de boel (deels) opnieuw door te solderen, maar eigenlijk is dat ook een lapmiddel.
Een typerend probleem is dat er door veroudering van materialen en temperatuursveranderingen haarscheurtjes komen in printbaantjes, die contact geven bij koud maar door temperatuurstoename en uitzetten dat contact verliezen.
Maar de onderbrekingen zijn bij elk geluidsniveau, en (zelfs vaker) al direct na aanzetten na lange tijd uit (en dus afkoelen).
Ik heb nog eens expliciet getest of beide kanalen dit, en, tegelijk, vertonen en ja. Bvb een paar uur geleden heb ik muziek doen spelen op heel laag volume. Een halfuur ononderbroken. Tot plots elke 3 of zo seconden een "burst" geluid.
Merk mijn laatste edit van zonet. Zou dat dit gedrag kunnen verklaren? Mij lijkt het onwaarschijnlijk maar ik ken ook enkel wat basis electronica. De voedingscondensatoren laden/ontladen zich volgens een lage (2 keer bij dubbelzijdig gelijkgericht?) factor van de netfrequentie. Dat rijmt niet echt met de tijden van de onderbrekingen, en evenmin met plots na halfuur gevolg.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Josio schreef op zondag 3 november 2019 @ 07:36:
Dat doende viel mijn oog op 2 grote electrolytische condensatoren (3300 microF 50V) die aan hun basis op de printplaat aan een positie op hun omtrek een pannekoekje bruin hadden dat hier en daar de soldeergaatjes van andere componenten in was gelopen. Electrolyt.
Kan dat niet ook lijm zijn waarmee die enorme klossen op de printplaat extra zijn vastgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:56
Ja dat bruine "pannekoek" is lijm.

[ Voor 21% gewijzigd door mountainbiker op 03-11-2019 17:13 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
niek_nijmegen schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:30:
[...]

Kan dat niet ook lijm zijn waarmee die enorme klossen op de printplaat extra zijn vastgezet?
Het lijkt me van niet, het is enkel aan de onderkant, heel lokaal (klein stukje van omtrek condensator), en waar het soldeereilandjes bereikt zie ik fijne groene puntjes aan de randen van de soldeereilandjes, wat wijst op corrosiviteit (hier op koper dus groen). Lijm is naar mijn weten niet corrosief, elektrolyt wel.
Ook zou de "pannekoek", in geval lijm, toch beduidend meer contact oppervlak moeten hebben om de condensatoren fysiek te steunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Josio schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:40:
Het lijkt me van niet, het is enkel aan de onderkant, heel lokaal (klein stukje van omtrek condensator), en waar het soldeereilandjes bereikt zie ik fijne groene puntjes aan de randen van de soldeereilandjes, wat wijst op corrosiviteit (hier op koper dus groen). Lijm is naar mijn weten niet corrosief, elektrolyt wel.
Ook zou de "pannekoek", in geval lijm, toch beduidend meer contact oppervlak moeten hebben om de condensatoren fysiek te steunen.
Ik denk dat we een foto nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
The Eagle schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:03:
[...]

Even uitmijn hoofd zit dat aan de kant van T.net zelf. Foto is goed en 100% zeker goed geupload. Zie hem zelf ook goed, is al een oudere foto, en heb er zelf ook een hekel aan als die bug optreed, dus check altijd :)
Knikker even alle cache weg, wil nog wel eens helpen. Oh ja, en op iPad is weggooien niet altijd weggooien.
Mja, vreemde was dat het dus ook verkeerd ging in een browser die ik op de betreffende PC nog nooit gebruikt had :?

Maar goed, in Chrome op m'n werklaptop doet ie het prima. Prachtige set! Kan me ook voorstellen dat dat magisch oogt voor kleine kinderen :) .

Wel oppassen. In de Hi-Fi componentenset van m'n ouders, in de jaren 80, is het cassettedeck bij verschillende broertjes/zusjes de klos geweest (klep eraf getrokken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Ik ben een redelijke noob in vintage-land zullen we maar zeggen...

Mijn dochter wil graag de wereld van vinyl ontdekken ;-) Ik heb een versterker (Yamaha AX 397) en speakers.
Nu ben ik op zoek naar een simpele platenspeler voor haar. Ik heb mijn oog laten vallen op een Erres 5685 en/of een Sony PS 333. Ik kan echter weinig vinden over de kwaliteit van deze spelers. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is allemaal best, zolang ze er van geniet. Die PS-333 is een prima ding uit begin jaren 80. Die Erres ken ik niet, lijkt me Aristona/Philips te zijn. Is ook prima. Sony zn voordeel is dat het een direct drive is, dus geen snaren gedoe. Maarja snaar voor die Aristona kost ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Verwijderd schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:34:
Is allemaal best, zolang ze er van geniet. Die PS-333 is een prima ding uit begin jaren 80. Die Erres ken ik niet, lijkt me Aristona/Philips te zijn. Is ook prima. Sony zn voordeel is dat het een direct drive is, dus geen snaren gedoe. Maarja snaar voor die Aristona kost ook niks.
De Erres zal inderdaad een Philips/Aristona-kloon zijn. Die kan ik eentje kopen voor €15. De Sony PS 333 voor €30. Ik opteer ook voor die laatste (op basis van gevoel)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
haha...die linkjes had ik ook al gevonden ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Al surfend op internet kwam ik deze site https://vintagehifibladen.wordpress.com/ tegen.
Leuk vintage leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Verwijderd schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:34:
Nog ff: hoe verhoudt zich een Dual CS-515 met Ortofon zich tot bovenstaande? Ik schat dat die ongeveer €40 gaat kosten. Gemiddelde prijs denk ik. Of een CS 508 voor dezelfde prijs (ook Ortofon element)

[ Voor 4% gewijzigd door Edje040 op 04-11-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
Helaas niet gelukt met de foto's. Ik dacht doe even uploaden, maar dat is niet zo makkelijk. Ik sla het over.
Mijn luidsprekers zijn van Arnie Nudell helaas leeft de beste man niet meer. Kappa 7
De heren Harman en Kardon hebben mijn voor en eind versterker gemaakt. Citation twenty one en Twenty two. Na een service beurt geeft dit trouwe beestje weer high current . Heel te vree.
Of de heren H&K dat nog leven weet ik niet, mogelijk zijn ze net wat te vintage ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

eymey schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:42:
[...]

Mja, vreemde was dat het dus ook verkeerd ging in een browser die ik op de betreffende PC nog nooit gebruikt had :?

Maar goed, in Chrome op m'n werklaptop doet ie het prima. Prachtige set! Kan me ook voorstellen dat dat magisch oogt voor kleine kinderen :) .

Wel oppassen. In de Hi-Fi componentenset van m'n ouders, in de jaren 80, is het cassettedeck bij verschillende broertjes/zusjes de klos geweest (klep eraf getrokken :P )
Zal wel loslopen, deck wat je ziet is nog het oude (CT-W208R) namelijk. Inmiddels vervangen door een CT-W806DR, die heeft gemotoriseerde klepjes. En anders staat er nog een CT-W720R, maar daar moeten eerst nieuwe snaren op. Al bijna een jaar ofzo :X
Anyway, jongste weet dat ie er met zijn tengels vanaf moet blijven als papa er niet is en meestal doet ie dat netjes. Sowieso, enige manier om hem aan te zetten is via de knop op de timer bovenop, en daar kan ie voorlopig nog niet bij :P Dus de enige die hem behalve mij aan zou kunnen zetten is mijn vriendin, maar die kent die werking via de timer niet, dus dat wordt hem ook niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Edje040 schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:23:
[...]

Nog ff: hoe verhoudt zich een Dual CS-515 met Ortofon zich tot bovenstaande? Ik schat dat die ongeveer €40 gaat kosten. Gemiddelde prijs denk ik. Of een CS 508 voor dezelfde prijs (ook Ortofon element)
Alles staat en valt natuurlijk met de (technische) staat, maar als het aan mij ligt: neem de Sony. Die is uit de toptijd van Sony en vinyl (1980) toen het spul nog echt goed gemaakt werd. Mijn vader had de 1 stapje luxere versie, de PS-434. Het ontwerp is gewoon erg fijn. De behuizing is van mooi resonantiedempend materiaal ipv gewoon hard (goedkoop) plastic. Bovendien is het een direct drive model dus je hebt geen nieuwe snaar nodig, zo'n direct drive werkt perfect en is lekker onderhoudsvrij en het automatische mechanisme is goed. Verder is het gewoon een goed doordacht ontwerp met de juiste knoppen op de juiste plek: het is een heel fijn te bedienen draaitafel die je zowel handmatig als automatisch kan gebruiken.

De Dual zal het heus ook goed doen maar is toch een beetje uit de tijd dat vinyl (en het merk Dual) over the top was, eind 80-er jaren. Ook de ULM-arm (ultra low mass arm), hoewel best mooi gemaakt en waarschijnlijk het beste deel van deze speler, vind ik minder geslaagd dan de S-arm van Sony. Ook het design is echt een beetje meh met die goedkoop ogende plastic base, belettering etc.

Het enige wat voor de Dual te zeggen is is dat je het element kan wisselen. Maar ja, voor welk element? Het is een ULM arm dus er past eigenlijk alleen een super compliant Ortofon OM element in... Bij Sony is het element geïntegreerd in de headshell dus moet je voor een ander element ook een andere headshell aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xTDF5H0D/Schermafbeelding-2019-11-04-om-21-34-55.png

Afbeeldingslocatie: https://i.simpalsmedia.com/999.md/BoardImages/900x900/caade2de5682d9bc28db0410b605517b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/YxcAAOSwSp5dMSDM/s-l1600.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 04-11-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Cap schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:47:
[...]

Alles staat en valt natuurlijk met de (technische) staat, maar als het aan mij ligt: neem de Sony. Die is uit de toptijd van Sony en vinyl (1980) toen het spul nog echt goed gemaakt werd. Mijn vader had de 1 stapje luxere versie, de PS-434. Het ontwerp is gewoon erg fijn. De behuizing is van mooi resonantiedempend materiaal ipv gewoon hard (goedkoop) plastic. Bovendien is het een direct drive model dus je hebt geen nieuwe snaar nodig, zo'n direct drive werkt perfect en is lekker onderhoudsvrij en het automatische mechanisme is goed. Verder is het gewoon een goed doordacht ontwerp met de juiste knoppen op de juiste plek: het is een heel fijn te bedienen draaitafel die je zowel handmatig als automatisch kan gebruiken.

De Dual zal het heus ook goed doen maar is toch een beetje uit de tijd dat vinyl (en het merk Dual) over the top was, eind 80-er jaren. Ook de ULM-arm (ultra low mass arm) vind ik minder geslaagd dan de S-arm van Sony. Ook het design is echt een beetje meh met die goedkoop ogende plastic base, belettering etc.

Het enige wat voor de Dual te zeggen is is dat je het element kan wisselen. Bij Sony is het element geïntegreerd in de headshell dus moet je voor een ander element ook een andere headshell aanschaffen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top! Dank voor de uitgebreide uitleg en info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
@Edje040 Als je een goed werkend exemplaar koopt gaat je dochter veel plezier van de Sony PS-333 hebben. d:)b

Wellicht heeft ie een nieuw naaldje nodig (vraag de verkoper even naar de staat/aantal uren van de naald). Degene waar ik naar link is een mooi koopje want deze is origineel. Hij heeft ook een extra goedkope tonar / micromel vervanger voor slechts 12 euro. Deze naalden, zowel de originele als de vervangers, zijn in de gewone webwinkels bijna 2 keer die prijs. Google maar even.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 04-11-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
niek_nijmegen schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat we een foto nodig hebben :)
Ik heb liever eerst mogelijke specifieke oorzaken voor dit specifieke probleem.
Zijnde dat beide kanalen onderbreken; dus alles/niks met tijdbestekken seconden.
Ik neem aan dat elk kanaal een eigen deel electronica heeft. Een gelijktijdige oorzaak in beide respectievelijke eigen delen is onwaarschijnlijk. De oorzaak zou in een gemeenschappelijke electronica deel moeten zijn. Zoals de voeding. De aan/uit led blijft wel constant branden tijdens de onderbrekingen, voor zover er niks capacitief de eventuele onderbrekingen vult.
Als ik de versterker aan zet, is er een pauze, dan een klik en de gele led wordt groen.
Dat klikken hoor ik niet tijdens de onderbrekingen.
Ik poog hier maar zoveel mogelijk info te geven.
Als ik mogelijke oorzaken weet kan ik gerichter zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30
Josio schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 05:32:
[...]

Ik heb liever eerst mogelijke specifieke oorzaken voor dit specifieke probleem.
Zijnde dat beide kanalen onderbreken; dus alles/niks met tijdbestekken seconden.
Ik neem aan dat elk kanaal een eigen deel electronica heeft. Een gelijktijdige oorzaak in beide respectievelijke eigen delen is onwaarschijnlijk. De oorzaak zou in een gemeenschappelijke electronica deel moeten zijn. Zoals de voeding. De aan/uit led blijft wel constant branden tijdens de onderbrekingen, voor zover er niks capacitief de eventuele onderbrekingen vult.
Als ik de versterker aan zet, is er een pauze, dan een klik en de gele led wordt groen.
Dat klikken hoor ik niet tijdens de onderbrekingen.
Ik poog hier maar zoveel mogelijk info te geven.
Als ik mogelijke oorzaken weet kan ik gerichter zoeken.
Aangezien je een klik hoort zit er een relais in. Wat ik al meerdere malen ben tegengekomen is het wegvallen van kanalen door vuile contactpunten in het speaker relais. Door minieme vonkjes krijg je oxidatie op de contactpunten waardoor deze niet meer goed geleiden. Er is geen geen peil op te trekken wanneer wel en niet een kanaal wegvalt. Ik vervang bij een revisie standaard dus het speaker relais. Kost maar een paar euro maar bespaart je wel kopzorgen. Je kunt het relais uitsolderen en open proberen te maken waarna je met een papiertje met alcohol langs de contactpunten kunt halen om ze schoon te maken maar het is makkelijker en sneller om een nieuw relais erin te zetten.

Bij wegvallen van beide kanalen kan het, zoals eerder al aangegeven, ook een printbreukje of slechte soldering zijn die roet in het eten gooit.

Overigens is deze versterker het niet echt waard om veel moeite in te steken (naar ijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Snapt iemand waarom de biedingen op deze JVC DD-99 exploderen?
De DD-99 is toch duidelijk minder dan de DD-9.

https://www.marktplaats.n...1477802881-jvc-dd-99.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Videopac schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:06:

Zo te zien wil 'Peter' hem heel erg graag hebben, hij biedt bij ieder tegenbod over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Cap schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:04:
@Edje040 Als je een goed werkend exemplaar koopt gaat je dochter veel plezier van de Sony PS-333 hebben. d:)b

Wellicht heeft ie een nieuw naaldje nodig (vraag de verkoper even naar de staat/aantal uren van de naald). Degene waar ik naar link is een mooi koopje want deze is origineel. Hij heeft ook een extra goedkope tonar / micromel vervanger voor slechts 12 euro. Deze naalden, zowel de originele als de vervangers, zijn in de gewone webwinkels bijna 2 keer die prijs. Google maar even.
Zojuist de PS-333 opgehaald. Loopt als een zonnetje en fluisterstil. Nu nog iets vinden om de aanslag (nicotine?) te verwijderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Tsja, het is een erg goed deck, maar dit zou ik er echt niet voor over hebben...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Eeehmm, laat me eens denken.... prijs opdrijven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Edje040 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:59:
[...]

Zojuist de PS-333 opgehaald. Loopt als een zonnetje en fluisterstil. Nu nog iets vinden om de aanslag (nicotine?) te verwijderen..
Gewoon een microvezeldoekje licht vochtig maken met wat water+afwasmiddel en rustig poetsen maar. Wees voorzichtig met de arm en haal wel eerst even de headshell (element+houder) van de arm af door hem aan de ring los te draaien, dat scheelt je een kapotte naald. ;)

Voor dingen die dan nog steeds niet schoon willen kan je wat wasbenzine proberen of evt alchol of WD40. Nooit aceton! Let bij belettering wel een beetje op: er zijn merken waarvan je deze nogal gemakkelijk wegpoetst, met deze Sony valt het wel mee maar altijd op blijven letten.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 06-11-2019 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

Chloor is een hele goeie oplosser van Nicotine. Maar wel met gezond verstand en beleid; verdunnen en testen op een stuk wat niet in het zicht zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edje040
OgWok schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:04:
[...]

Chloor is een hele goeie oplosser van Nicotine. Maar wel met gezond verstand en beleid; verdunnen en testen op een stuk wat niet in het zicht zit.
Ik heb een keuken- badkamerreiniger (met bleek) van de Lidl gebruikt. Nicotine lost hiermee goed op en tast de body niet aan (getest). Hij is weer helemaal schoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Top. d:)b Aansluiten op de Yamaha en spelen maar. Ik ben benieuwd hoe hij het doet. Het is een versterker uit begin jaren 2000 toen vinyl op zijn absoluut dieptepunt was, dus aan de phono pre zal mogelijk niet al te veel aandacht besteed zijn. Maar je dochter kan lekker plaatjes draaien! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mentalmadnizz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:31:
[...]

Tsja, het is een erg goed deck, maar dit zou ik er echt niet voor over hebben...
Jouw DD-9 is echt een stuk beter. Dat was volgens mij het laatste deck voordat die loopwerkingenieur naar Pioneer ging om het loopwerk van de CT-A9 (later CT-91/93/95) te ontwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Cap schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:06:
Top. d:)b Aansluiten op de Yamaha en spelen maar. Ik ben benieuwd hoe hij het doet. Het is een versterker uit begin jaren 2000 toen vinyl op zijn absoluut dieptepunt was, dus aan de phono pre zal mogelijk niet al te veel aandacht besteed zijn. Maar je dochter kan lekker plaatjes draaien! _/-\o_
Heb m getest en hij doet het prima. Wel nog even de aansluitingen goed reinigen met alcohol (vergeten) en een nieuw naaldje er in. Ze is er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
@Edje040 check niet alleen de plugjes van de kabel maar schroef ook even de headshell los en ga met een wattenstaafje met alcohol over de 4 geveerde pinnetjes in het uiteinde vd arm, evenals de 4 pinnetjes op de achterkant vd headshell. Je weet niet waar al die nicotine/aanslag allemaal kan komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Cap schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:58:
@Edje040 check niet alleen de plugjes van de kabel maar schroef ook even de headshell los en ga met een wattenstaafje met alcohol over de 4 geveerde pinnetjes in het uiteinde vd arm, evenals de 4 pinnetjes op de achterkant vd headshell. Je weet niet waar al die nicotine/aanslag allemaal kan komen. ;)
En dat was ik dan weer niet vergeten ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Vandaag heb ik m'n nieuwe vintage cassettedeck ontvangen! Nu is m'n setje eindelijk compleet O+ Toen ik de versterker en aanverwanten kocht had ik er niet zo op gelet maar achteraf bleef het toch knagen. Via Hifishark.com heb ik er uiteindelijk toch eentje weten te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gZChnToUPDOM5Yoksz6bqFHW/medium.jpg

En dit wist ik van tevoren ook niet, maar ik vind het mechanisme van het klepje erg gaaf:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/CoordinatedPointlessKinglet-size_restricted.gif

Naar buiten, en kantelen. En dichtdoen voelt ook ontzettend solide. Het hele ding is trouwens gebouwd als een tank: 5.5 kilo en compleet aluminium/staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
O88088 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:55:
Vandaag heb ik m'n nieuwe vintage cassettedeck ontvangen! Nu is m'n setje eindelijk compleet O+ Toen ik de versterker en aanverwanten kocht had ik er niet zo op gelet maar achteraf bleef het toch knagen. Via Hifishark.com heb ik er uiteindelijk toch eentje weten te vinden.

[Afbeelding]

En dit wist ik van tevoren ook niet, maar ik vind het mechanisme van het klepje erg gaaf:
[Afbeelding]

Naar buiten, en kantelen. En dichtdoen voelt ook ontzettend solide. Het hele ding is trouwens gebouwd als een tank: 5.5 kilo en compleet aluminium/staal.
Mooie twee kopper... Heeft voor een twee kops deck ook nog een mooie frequency response... In theorie qua specificaties een mooi deck dus... Ben wel nieuwsgierig hoe die in real world klinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal om iets zinnigs over de klank te zeggen. Het klinkt voor mijn doeleinden prima. Hooguit wat minder dynamisch/helder dan een LP of Spotify maar vziw is dat inherent aan het cassettes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
In de kelder aan het herindelen geweest en daar een versterker een mooi plekje gegeven. Ik kwam ook nog de groene ziggo-coax tegen. En ik had nog een ziggo-modemaansluitsetje liggen. Dus dat ff aangesloten, in de hoop dat er nog analoog signaal op zou staan (wij hebben geen ziggo abbo).

Helaas, helemaal niks. Jammer, ik zag het wel zitten, een tuner in de kelder :D
(Voor zolang er überhaupt nog analoog signaal is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Raymond schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:58:
In de kelder aan het herindelen geweest en daar een versterker een mooi plekje gegeven. Ik kwam ook nog de groene ziggo-coax tegen. En ik had nog een ziggo-modemaansluitsetje liggen. Dus dat ff aangesloten, in de hoop dat er nog analoog signaal op zou staan (wij hebben geen ziggo abbo).

Helaas, helemaal niks. Jammer, ik zag het wel zitten, een tuner in de kelder :D
(Voor zolang er überhaupt nog analoog signaal is :P )
Sluit is een apparaat met een DVB-C ingang aan en kijk dan nog eens. Redelijke kans dat er gewoon digitaal signaal op staat. (is tenminste bij mij zo) Een oude FM tuner gaat natuurlijk niks doen met dat signaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:37:
[...]

Sluit is een apparaat met een DVB-C ingang aan en kijk dan nog eens. Redelijke kans dat er gewoon digitaal signaal op staat. (is tenminste bij mij zo) Een oude FM tuner gaat natuurlijk niks doen met dat signaal....
Ziggo's beleid is tegenwoordig, wie geen abbo heeft wordt fysiek ontkoppeld in de wijkkast. Niet dat ze dat voor een individueel doen, maar wordt op de lijst gezet en bij een volgend onderhoud/whatever wordt je ontkoppeld. Zie dat op vele adressen gebeuren. Want ik heb 2 jaar 900 reeks gekeken, prima kwaliteit. Niet analoog, ook geen HD. Denk 720p. Maar nu is het sneeuw zonder iets. En dat zie ik bij kenissen ook. Dat was vroeger niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Babydoekjes, nooit meer uit huis verdwenen en de kleine is alweer 8. Als het goed is voor billetjes kun je er alles mee schoon maken. Reinig er zelfs de GX kop mee van mn Akai bandrecorder, en die aanslag is heel hardnekkig van dat zwarte spul van de tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ach denk op deze mooie zondag ga mijn oude Sony LBT-D709 nog een keer een kans geven voordat deze de stort op vliegt (niemand wilde deze set hebben want er is onderhoud nodig en mis componenten/afstandsbediening) want mijn Marantz SR 7012 begon eerst te vervelen steeds met mijn subwoofer (viel elke keer uit) en toen deden mijn speakers het niet. Ik vond de Marantz ook niet echt dat mijn Klisch speakers goed werden aangestuurd (gevoel te weinig voltage waardoor niet max werd uitgehaald en was aan het overwegen naar eindversterker te gaan).
Ik moet echt zeggen nu even de Sony aangesloten te hebben, echt geen sub nodig en waarom € 1.300 uitgeven terwijl je voor ver onder de < € 100 wel de speakers kan aansturen en niet eens kwart vermogen nodig om de hele kamer te laten denderen zonder sub) en geluid vind ik erg goed klinken, goed diep en eigenlijk wel in de range erg goed.
Dus ben er toch maar aan het denken om dan maar de Marantz weg te doen en de Sony op te knappen en klaar.

Dan heb ik toch mijn eindversterker, equilizer en tuner. Dan maar geen HDMI aansluiting (gaat nog een probleem worden maar dat los ik wel met een splitter op). Ik luister toch altijd in stereo. Alleen als de Sony stuk gaat, dan wordt het weer zoeken naar iets met een eindversterker of andere speakers.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Pak je toch de preouts van de marantz die je op de ingang van de Sony hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
O88088 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:07:
Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal om iets zinnigs over de klank te zeggen. Het klinkt voor mijn doeleinden prima. Hooguit wat minder dynamisch/helder dan een LP of Spotify maar vziw is dat inherent aan het cassettes.
Een goed opgenomen cassette zou even dynamisch en helder moeten klinken als een LP. Daar zou je geen verschil in moeten kunnen horen. Als het nu wat doffer klinkt, kan demagnetiseren van de koppen misschien nog helpen (behalve het gebruikelijke schoonmaken).

En vooral nooit Dolby gebruiken. Dat heeft bij mij althans nooit lekker gewerkt. Voor ruisonderdrukking dan liever DBX of HighCom. Of géén ruisonderdrukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
niek_nijmegen schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:51:
[...]

Een goed opgenomen cassette zou even dynamisch en helder moeten klinken als een LP. Daar zou je geen verschil in moeten kunnen horen. Als het nu wat doffer klinkt, kan demagnetiseren van de koppen misschien nog helpen (behalve het gebruikelijke schoonmaken).

En vooral nooit Dolby gebruiken. Dat heeft bij mij althans nooit lekker gewerkt. Voor ruisonderdrukking dan liever DBX of HighCom. Of géén ruisonderdrukker.
Ik ben sowieso nooit fan van ruisonderdrukking geweest...

Bovendien: een fatsoenlijk deck kun je hoog uit sturen qua opname niveau naar je bandje... Onlangs op mijn Marantz SD-62 nog een opname gemaakt op TDK MA-R (Reference) type 4 bandje... De opname indicator ging naar +6 db zonder vervorming te horen... Uitstekend dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
rcor schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:58:
[...]
Onlangs op mijn Marantz SD-62 nog een opname gemaakt op TDK MA-R (Reference) type 4 bandje... De opname indicator ging naar +6 db zonder vervorming te horen... Uitstekend dus! :)
Dan noem je ook wel een tape, zeg :9
Dat soort levels haal ik met een gemiddelde ferro of type 2 waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
niek_nijmegen schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:06:
[...]

Dan noem je ook wel een tape, zeg :9
Dat soort levels haal ik met een gemiddelde ferro of type 2 waarschijnlijk niet.
Type 2 en type 1 krijg ik nog altijd uitgestuurd op +3 db zonder vervorming... Toch ook netjes te noemen voor dat soort tape... Ik heb ook diversen merken en typen liggen...

Overzichtje:
- TDK D 60/90
- TDK SA 60/90
- TDK MA 60/90
- TDK MA-R 60
- TDK MA-XG 90 (oude en nieuwere uitvoering)
- Sony Metal XR 60/90/100
- Sony HF 90
- Ricatech bandje (op de achtergrond geproduceerd door De bandjes Fabriek van Thomas Baur en dus goede kwaliteit in tegen stelling tot hun platen spelers...)
- Recording The Masters Fox C60 (nieuwe productie uit 2018)
- Maxell UR 90
- Maxell MX 100
- Diversen That's tapes (Type 1, 2 en 4)

Ik zal er vast nog wel wat vergeten zijn, maar het moet nu toch aardig compleet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb dat anders opgelost. Zit een Pioneer EX-9000 in mijn set 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 12:01

VHS

Voor de tapeheads: That's EX zijn ook goede cassettebandjes. Spelen luider af dan tijdens de opname. Met de geluidskwaliteit zit het ook wel goed: vergelijkbaar met de betere Maxell en TDK tapes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

itsalex schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:40:
Ach denk op deze mooie zondag ga mijn oude Sony LBT-D709 nog een keer een kans geven voordat deze de stort op vliegt (niemand wilde deze set hebben want er is onderhoud nodig en mis componenten/afstandsbediening) want mijn Marantz SR 7012 begon eerst te vervelen steeds met mijn subwoofer (viel elke keer uit) en toen deden mijn speakers het niet. Ik vond de Marantz ook niet echt dat mijn Klisch speakers goed werden aangestuurd (gevoel te weinig voltage waardoor niet max werd uitgehaald en was aan het overwegen naar eindversterker te gaan).
Ik moet echt zeggen nu even de Sony aangesloten te hebben, echt geen sub nodig en waarom € 1.300 uitgeven terwijl je voor ver onder de < € 100 wel de speakers kan aansturen en niet eens kwart vermogen nodig om de hele kamer te laten denderen zonder sub) en geluid vind ik erg goed klinken, goed diep en eigenlijk wel in de range erg goed.
Dus ben er toch maar aan het denken om dan maar de Marantz weg te doen en de Sony op te knappen en klaar.

Dan heb ik toch mijn eindversterker, equilizer en tuner. Dan maar geen HDMI aansluiting (gaat nog een probleem worden maar dat los ik wel met een splitter op). Ik luister toch altijd in stereo. Alleen als de Sony stuk gaat, dan wordt het weer zoeken naar iets met een eindversterker of andere speakers.
Zo ben ik ook "vooruit" gegaan en mijn SR 6009 verruild voor een Denon PMA 2010ae die via een DAC met optische kabel verbonden is met de TV. 2 mooie fronts met een oude Rel en genieten maar. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
VHS schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:28:
Voor de tapeheads: That's EX zijn ook goede cassettebandjes. Spelen luider af dan tijdens de opname. Met de geluidskwaliteit zit het ook wel goed: vergelijkbaar met de betere Maxell en TDK tapes.
Daar heb ik er ook een paar van, zag ik net toen ik opzoek ging naar een bandje om een opname op te maken... Zijn inderdaad ook goede bandjes...

Ik heb ook nog enkele PDM type 1 en PDM type 2 bandjes liggen zag ik... Deze had ik niet genoemd in mijn overzicht... :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
niek_nijmegen schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:51:
Ik neem al m’n tapes op met Dolby B. Ondanks dat er ook Dolby C op m’n Nak zit. Dat is eigenlijk uit luiheid. Als ik met Dolby uit of C zou opnemen moet ik m iedere keer omschakelen als ik wissel tussen prerecorded (bijna altijd Dolby B ) en zelf opgenomen tapes. En B klinkt prima op dat deck. In tegenstelling tot de Technics op m’n slaapkamer, die met Dolby aan heel dof klinkt. Maar misschien zijn daar wel wat condensatortjes aan vervanging toe...

Misschien dat het type tape nog wat uit maakt? Ik gebruik voornamelijk type 2 tapes van TDK en Maxell, en sporadisch een TDK D. Voornamelijk omdat ze dit soort tapes veel bij de kringloop hadden liggen.

DBX kom je trouwens bijna nooit tegen. Nog veel minder dan Dolby C. Ik heb het 1 keer op een deck zien zitten. En HighCom heb ik nog nooit van gehoord. Was dat geflopt of veel te laat geintroduceerd (zoals Dolby S)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:25:
[...]

Ik neem al m’n tapes op met Dolby B. Ondanks dat er ook Dolby C op m’n Nak zit. Dat is eigenlijk uit luiheid. Als ik met Dolby uit of C zou opnemen moet ik m iedere keer omschakelen als ik wissel tussen prerecorded (bijna altijd Dolby B ) en zelf opgenomen tapes. En B klinkt prima op dat deck. In tegenstelling tot de Technics op m’n slaapkamer, die met Dolby aan heel dof klinkt. Maar misschien zijn daar wel wat condensatortjes aan vervanging toe...

Misschien dat het type tape nog wat uit maakt? Ik gebruik voornamelijk type 2 tapes van TDK en Maxell, en sporadisch een TDK D. Voornamelijk omdat ze dit soort tapes veel bij de kringloop hadden liggen.

DBX kom je trouwens bijna nooit tegen. Nog veel minder dan Dolby C. Ik heb het 1 keer op een deck zien zitten. En HighCom heb ik nog nooit van gehoord. Was dat geflopt of veel te laat geintroduceerd (zoals Dolby S)?
Ik gebruik nooit Dolby B/C/S noise reduction... De reden wordt door Technology Connections op YouTube goed uitgelegd (zorg dat je goede speakers of een goede hoofdtelefoon gfebruikt om het verschil goed op te pikken):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
[...]

Ik heb eigenlijk alleen maar Technics cassettedecks gehad, dus mogelijk dat hun Dolby-implementatie gewoon nooit optimaal was, maar het klinkt altijd dof. Zelfs op decks die toen nog nieuw waren.

Voor DBX heb ik een losse unit gekocht voor bij mijn bandrecorder. De ervaring van compleet géén bandruis (zonder hoorbare verdere invloed op het geluid) is vrij indrukwekkend, zelfs op een medium als reel-to-reel dat van zichzelf al vrij ruisarm is. Ik lees over ruispompen en andere nare bijwerkingen van DBX, maar met een goed gecalibreerd tapedeck hoor ik daar niets van.

HighCom is een uitvinding van Telefunken, uit midden tot eind jaren 70, dus hooguit een paar jaar later dan Dolby B. Als ik het internet moet geloven was het in Duitsland wel populair, maar is het (ondanks superioriteit) in een ruisonderdrukkings-format-war tenonder gegaan. Om ermee te experimenteren in combinatie met mijn cassettedeck heb ik eerst een oude WDR-Hobbythek zelfbouwkit gekocht, en daarna een Nakamichi Highcom-II unit. HighCom levert net als DBX een compleet ruisvrije ervaring op, maar het 'voelt' stabieler dan DBX. En het is Duits, dus leuker :) Geen ruis op een cassette is een fantastische ervaring!

Ik ben er nog niet uit, of ik mogelijk HighCom-artefacten kan horen. Soms heb ik de indruk dat hoge fluittonen of snerpende koperblazers wat gaan oscilleren, maar dat hoor ik dan later in het origineel eigenlijk ook wel terug. En ik hoor het voornamelijk wanneer ik gecomprimeerde bronnen probeer op te nemen. Dat kan ook nog invloed hebben. Bij popmuziek hoor ik overigens nooit rare bijverschijnselen. Hoe dan ook vind ik HighCom een wonder van techniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:41
Gisteren voor erg weinig een setje Quadral Shogun MK V's op de kop kunnen tikken :D.
Wat een geluid komt er toch uit die dingen. Vergeleken mijn Quadral Dauphin's toch weer een hele verandering.

De foamringen van de middentweeters zijn helaas wel vergaan, dus die worden binnenkort gerefoamd. Inmiddels al nieuwe gevonden, is iemand hier toevallig bekend met de speakerrepairshop?

Quadral Shogun MKV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
rcor schreef op zondag 10 november 2019 @ 23:11:
Ik gebruik nooit Dolby B/C/S noise reduction... De reden wordt door Technology Connections op YouTube goed uitgelegd (zorg dat je goede speakers of een goede hoofdtelefoon gfebruikt om het verschil goed op te pikken):
[YouTube: What is Dolby Noise Reduction? Dolby's Humble Beginning]
Dolby C klinkt inderdaad vreselijk op decks die het niet ondersteunen, maar ik zie niet helemaal wat Dolby B hiermee te maken heeft. B is, zoals hij zelf ook al uitlegt, gewoon een fancy equalizer, en zou geen artefacten op moeten leveren (net zo min als dat een normale equalizer dat niet doet). Dat is uiteraard er van uitgaand dat de equalizer de boost goed om kan keren bij het afspelen, iets dat op m'n Nak prima werkt en op m'n Technics blijkbaar een stuk minder. Een dof geluid lijkt er op dat de treble reductie gewoon iets te hoog staat. Misschien is het wel aan te passen met een van de vele draaiknopjes op de printplaat. Ik zal de servicehandleiding nog eens doornemen wanneer ik tijd en zin heb ;)
niek_nijmegen schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:24:
Voor DBX heb ik een losse unit gekocht voor bij mijn bandrecorder. De ervaring van compleet géén bandruis (zonder hoorbare verdere invloed op het geluid) is vrij indrukwekkend, zelfs op een medium als reel-to-reel dat van zichzelf al vrij ruisarm is. Ik lees over ruispompen en andere nare bijwerkingen van DBX, maar met een goed gecalibreerd tapedeck hoor ik daar niets van.

HighCom is een uitvinding van Telefunken, uit midden tot eind jaren 70, dus hooguit een paar jaar later dan Dolby B. Als ik het internet moet geloven was het in Duitsland wel populair, maar is het (ondanks superioriteit) in een ruisonderdrukkings-format-war tenonder gegaan. Om ermee te experimenteren in combinatie met mijn cassettedeck heb ik eerst een oude WDR-Hobbythek zelfbouwkit gekocht, en daarna een Nakamichi Highcom-II unit.
En dat is dus hetzelfde probleem als wat je met Dolby C ook hebt: wanneer je het afspeelt op een ander deck die het niet ondersteunt en je niet de beschikking hebt over die losse unit, klinkt de tape gewoon slecht. Al je zelfopgenomen tapes worden daarmee incompatible met alle decks die het niet ingebouwd hebben. Hoe erg dat is, zal van je persoonlijke situatie afhangen, maar als je meerdere decks hebt, of een walkman, of misschien zelfs nog eens tapes meeneemt naar anderen, wordt het al snel een probleem. Door alleen Dolby B of helemaal niets te gebruiken, blijven je tapes compatible met een zo groot mogelijke range aan apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
kingmace schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:13:
[...]

Aangezien je een klik hoort zit er een relais in. Wat ik al meerdere malen ben tegengekomen is het wegvallen van kanalen door vuile contactpunten in het speaker relais. Door minieme vonkjes krijg je oxidatie op de contactpunten waardoor deze niet meer goed geleiden. Er is geen geen peil op te trekken wanneer wel en niet een kanaal wegvalt. Ik vervang bij een revisie standaard dus het speaker relais. Kost maar een paar euro maar bespaart je wel kopzorgen. Je kunt het relais uitsolderen en open proberen te maken waarna je met een papiertje met alcohol langs de contactpunten kunt halen om ze schoon te maken maar het is makkelijker en sneller om een nieuw relais erin te zetten.

Bij wegvallen van beide kanalen kan het, zoals eerder al aangegeven, ook een printbreukje of slechte soldering zijn die roet in het eten gooit.

Overigens is deze versterker het niet echt waard om veel moeite in te steken (naar ijn mening).
Ik had eerder een video gezien op youtube waarin ze precies dat relais reinigden (met een contactspray). Ik heb eerder al koppen van taperecorders met alcohol op een doekje gereinigd, dus ik besloot om datgene te pogen dat u hier vermeldt. Alleen, op de youtube video toonden (meettoestel) ze effectief spanningsval over de contacten, en het was niet aan/uit alles/niets maar de muziek doffer / minder dynamiek.
Echter toen ik de bruine brij (uitgelopen elektrolyt, dat hier als lijm om de condensatoren vast te zetten werd aanzien) zag en later bij het opzoeken van de prijs van dergelijke condensatoren zag dat de 50V versie dubbel zoveel kostte als een 25V versie, gaf ik het op en besloot om het toestel terug te brengen en geld terug.
Maar intussen besloot ik om toch nog eens aan te sluiten, en hij lijkt nu zonder onderbrekingen te spelen.
Ik wil wel enkele vragen stellen.
De situatie is een 2 x 30 W versterker aangesloten op 2 x 180 W luidsprekers.
Als ik het volume op de versterker hoog instel (pakweg 75%) dan begint hij te onderbreken, MAAR de groen/oranje led (bij aanzetten oranje, na enkele sec groen - in bedrijf) bij elke onderbreking oranje te worden. Duidelijk een beveiliging, alleen kan ik niet bedenken waarom. Enig idee?
De impedantie van de luidsprekers is dezelfde als de gespecifieerde van de versterker (8 ohm).

En twee, bij dat hogere volume, geven die luidsprekers van 180 W (Sony SS-F6000) al veel vervorming, eerder onverwacht daar ze dan nog op geen 1/6de van het vermogen zitten dat ze volgens die 180W moeten aankunnen. Die luidsprekers lijken me dan niet erg kwalitatief. Ze kostten 40 euro voor de 2 (okkazie natuurlijk). Ik heb een kwalitatieve luidspreker (een Engelse KEF Q1 series 15-120W) in de plaats aangesloten van 1 van de 2, en die gaf geen vervorming.
Zou een versterker van 150 of 180W het Sony koppel minder vervorming doen geven dan de 30 W versterker? Indien niet, als die bij 25 W al zoveel vervormen dan zou je bij 180 W een quasi onherkenbare kakofonie moeten horen. ZO slecht kan het toch niet zijn?
Ik heb wel negatieve feedback gelezen over dit model Sony, er werd oa gesteld dat de F5000 voorganger beter was.

Ik heb de voorbije dagen de versterker langere perioden laten werken, en nog geen 1 keer die onderbrekingen gehad, wat ik wel heb gehad (blijkbaar was er een tweede reden) is onderbrekingen die telkens hetzelfde stukje muziek herhaalden, wat onmogelijk door de versterker kan komen (die slaat immers geen muziek op) en enkel door de DVD speler bron kan. Dit gebeurde aan het eind van de muziek op een usb stick, en viel totnogtoe tweemaal voor, maar totnogtoe niet reproduceerbaar - het lijkt occasioneel te gebeuren. Ik heb diverse malen andere muziek gezet op de usb stick.

Ik denk nu wel dat ik de versterker toch ga houden. Voor 10 euro 2 x 30 W lijkt me een goede prijs. Ik ga wel op zoek naar een 150 of 180W versterker. Niet direct om muziek met dat vermogen te horen, eerder om een geheel te hebben dat dat kan indien gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Josio. Op 75% van de 30 watt gaat jouw versterker kennelijk clippen en dan wordt het geluid slechter door de vervorming van de versterker. Daar doet het opgegeven vermogen van de speakers niks aan af.

Pas dus op! Een clippende versterker kan speakers vernielen. Met een 2 x 3 watt versterker op max krijg je alles kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:20:
@Josio. Op 75% van de 30 watt gaat jouw versterker kennelijk clippen en dan wordt het geluid slechter door de vervorming van de versterker. Daar doet het opgegeven vermogen van de speakers niks aan af.

Pas dus op! Een clippende versterker kan speakers vernielen. Met een 2 x 3 watt versterker op max krijg je alles kapot.
Het lijkt me niet de versterker want zoals gezegd heb ik toen de KEF luidspreker (Q series 1 15-120W) in de plaats van 1 van de geluidsvervormende Sony boxen aangesloten, en die gaf die vervorming niet.
Het lijkt er dus op dat die Sony SS-F6000 luidsprekers gewoon slecht, of beschadigd? zijn.
Tenzij ze dus aangesloten op een versterker met hetzelfde vermogen ipv die 1/6 van max - 30W, beter zouden klinken. Hoe dat electronisch zou kunnen, geen idee.

Intussen heb ik inzake het onderbrekingenprobleem eindelijk iets ontdekt.
Heel de dag speel ik af van usb stick. Geen onderbrekingen. Ik steek er de zelfgeschreven test-video dvd in, direct onderbrekingen, en variabel. Wat merkte ik op: bij die onderbrekingen blijft de tijd op de dvd speler stilstaan, om dan plots zoveel seconden verder te springen. Het is dus niet de versterker die onderbreekt, maar de dvd speler, en aangezien bij de andere dvd speler dit ook voorviel, en de dvd wèl zonder onderbrekingen speelt op de computer, en een voor dvd spelers bedoelde commerciele dvd ook zonder onderbrekingen speelt, kan het enkel mijn zelfgeschreven dvd zijn dewelks formaat/schrijfwijze/snelheid? problemen geeft.

Daarmee weet ik nu dat de versterker in orde is.

Toen ik de boxen hoorde clippen heb ik uiteraard direct het volume teruggedraaid. De versterker ging trouwens ook in beveiliging - hij schakelde uit, zoals geindiceerd door de groene led die oranje werd. Die onderbrekingen waren dus van die aard.

Een nog andere oorzaak van onderbrekingen blijkt bij 1 dvd speler: als ie aan het eind komt van de muziek op een usb stick, herhaalt hij de laatste paar seconden telkens opnieuw. Alsof ie stottert aan het eind. Maar niet altijd.

Het hele verhaal is er dus 1 geworden van meerdere oorzaken met hetzelfde gevolg.
Maar de versterker en de boxen zijn dus okee, alleen is het Sony koppel op vlak van kwaliteit nogal dubieus, tenzij ze op een zelfde wattage versterker niet zouden clippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@Josio Je luistert naar "oude" spullen die allemaal in meer of mindere mate hun problemen/afwijkingen hebben.
Test ieder component afzonderlijk om er achter te komen waarom het niet klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
[...]

Ik heb eigenlijk alleen maar Technics cassettedecks gehad, dus mogelijk dat hun Dolby-implementatie gewoon nooit optimaal was, maar het klinkt altijd dof. Zelfs op decks die toen nog nieuw waren.

HighCom is een uitvinding van Telefunken, uit midden tot eind jaren 70, dus hooguit een paar jaar later dan Dolby B. Als ik het internet moet geloven was het in Duitsland wel populair, maar is het (ondanks superioriteit) in een ruisonderdrukkings-format-war tenonder gegaan. Om ermee te experimenteren in combinatie met mijn cassettedeck heb ik eerst een oude WDR-Hobbythek zelfbouwkit gekocht, en daarna een Nakamichi Highcom-II unit. HighCom levert net als DBX een compleet ruisvrije ervaring op, maar het 'voelt' stabieler dan DBX. En het is Duits, dus leuker :) Geen ruis op een cassette is een fantastische ervaring!

Ik ben er nog niet uit, of ik mogelijk HighCom-artefacten kan horen. Soms heb ik de indruk dat hoge fluittonen of snerpende koperblazers wat gaan oscilleren, maar dat hoor ik dan later in het origineel eigenlijk ook wel terug. En ik hoor het voornamelijk wanneer ik gecomprimeerde bronnen probeer op te nemen. Dat kan ook nog invloed hebben. Bij popmuziek hoor ik overigens nooit rare bijverschijnselen. Hoe dan ook vind ik HighCom een wonder van techniek.
Het hoog wordt voor mijn gevoel altijd afgekapt en het deck klinkt bij mij ook altijd doffer als ik Dolby B of C gebruik...

Met goede bandjes die hoog uit te sturen zijn kun je dus beter geen Dolby ruisonderdrukking gebruiken is mijn ervaring (hoewel ik dan liever ietsjes ruis heb en een goede hoog weergave, dan een dof geluid door Dolby ruisonderdrukking)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:18:
[...]

Type 2 en type 1 krijg ik nog altijd uitgestuurd op +3 db zonder vervorming... Toch ook netjes te noemen voor dat soort tape... Ik heb ook diversen merken en typen liggen...

Overzichtje:
- TDK D 60/90
- TDK SA 60/90
- TDK MA 60/90
- TDK MA-R 60
- TDK MA-XG 90 (oude en nieuwere uitvoering)
- Sony Metal XR 60/90/100
- Sony HF 90
- Ricatech bandje (op de achtergrond geproduceerd door De bandjes Fabriek van Thomas Baur en dus goede kwaliteit in tegen stelling tot hun platen spelers...)
- Recording The Masters Fox C60 (nieuwe productie uit 2018)
- Maxell UR 90
- Maxell MX 100
- Diversen That's tapes (Type 1, 2 en 4)

Ik zal er vast nog wel wat vergeten zijn, maar het moet nu toch aardig compleet zijn...
Ik had het niet zo op de TDK D en Maxell UD/UL: dat was toch wel de onderkant van het spectrum.
Ik was altijd wel gecharmeerd van de TDK SA en iets minder van de Maxell XL-II en ook wel van de dubbellaags TDK SA-X en Maxell XL-II-S. Bij het digitaliseren na decennia had ik de indruk dat de Maxells iets beter bewaard gebleven waren. Verder vond ik goed: BASF Chrome Maxima, Sony UF-ES en UF-Pro (UF-ES met keramische bandgeleiding) en de Fuji Metal (dat was een betaalbaar (10 gulden voor C-90) metaalbandje).
VHS schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:28:
Dat ze luider afspelen dan tijdens het opnemen komt omdat het deck tijdens de opnames niet was afgeregeld op dit bandje. En die kans was/is best groot: That's bandjes weken nogal af van de IEC norm, wat gevoeligheid (level) en voormagnetisatie (bias) betreft. Ik heb er een paar gehad maar was er niet echt tevreden over.
[...]

Mijn ouders hadden/hebben een deck met DBX, een Technics RS-M235X: een redelijk goed 2-kops deck. Met DBX klinkt een cassette echt goed, geen ruis te horen. Signaal/ruisafstand is dan 92dB, veel beter dan de 75-76dB met Dolby C op mijn eigen, duidelijk betere deck (Kenwood KX-1100HX).
Het probleem met DBX is dat het echt voor geen meter klinkt als je het zonder DBX afspeelt. En aangezien DBX weinig werd toegepast was dit dus een kip-ei probleem.
[...]

Voor DBX heb ik een losse unit gekocht voor bij mijn bandrecorder. De ervaring van compleet géén bandruis (zonder hoorbare verdere invloed op het geluid) is vrij indrukwekkend, zelfs op een middelmatige bandrecorder die van zichzelf al vrij ruisarm is. Ik lees over ruispompen en andere nare bijwerkingen van DBX, maar met een goed gecalibreerd tapedeck hoor ik daar niets van.

En dit is dus precies de reden waarom veel mensen problemen ervaren met ruisonderdrukkers: het is essentieel dat een deck goed afgeregeld is op het bandje / de band die je gebruikt! Ik weet niet waar ik het vandaan heb maar het staat me bij dat voor Dolby B het nodig is om het Level maximaal 1dB te laten afwijken en voor Dolby C maximaal 0,5dB van de waarde van de cassette.

Overigens is dit niet de meest voorkomende oorzaak van doffe weergave op een ander deck: dat is een niet overeenkomende azimuthafstelling. Echt: dat scheelt heel veel in de hoeveelheid hoog die je hoort.

Voor het digitaliseren van oude cassettes stel ik altijd eerst de azimuth goed af.

Dat doe je door het klepje te verwijderen en met een klein kruiskopschroevendraaiertje voorzichtig een klein beetje te draaien aan het schroefje van de opname-/weergavekop, aan de kant waar niet de bandgeleider zit.

Doe dit met een afspelende cassette erin en bijvoorkeur met een hoofdtelefoon op. Ideaal zou zijn als je je versterker op mono kan zetten. Stel het nu af zodanig dat je het meeste hoge tonen hoort.
Als je langzaam draait hoor je het helderder of doffer worden. Wordt het doffer, draai de andere kant op.
Let op dat je zo min mogelijk kracht zet op de schroevendraaier!!

Cassettes kunnen best heel goed klinken, het is alleen nogal een gedoe om het voor elkaar te krijgen.

Pagina: 1 ... 90 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6